Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 12:58
Mars Warrior schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:16:
[...]

Op duitse sites wordt een prijs genoemd van rond de €100 wat ik best goed te doen vind voor zo'n bord.
Lijkt me inderdaad ideaal met bijv. WHS in een zo'n leuk Chenbro NAS kastje die naast ITX ook DTX mobo's kan hebben met max. 4 hot-swap hdd's.

Kan wat mij betreft geen bestaande NAS oplossing tegenop 8)
Ik heb hotswap nooit gesnapt :/ ik heb een software raid 5 die heeft toch gewoon altijd alle harde schijven nodig? Ik vind het wel vet hoor dat hotswap. een 1tb harde schijf is trouwens wel weer goedkoper dan tig blurays :)
@Dadona:
Die specificaties zijn dan niet goed overgenomen. Op de site van Zotac zelf spreken ze toch echt over 802.11n WiFi. En dan zou 1080p streamen opeens wel mogelijk kunnen zijn.
Klopt ik zag het ook staan, raar dat het niet goed overgenomen is door tweakers! Mijn interesse in dit moederbord is alleen nog maar toegenomen, als ik ooit klaar ben met de server kan ik m altijd nog als mediaspeler gebruiken in de slaapkamer :)

Iemand enig idee wat het verbruik zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

hotswap: meer hot insert, als een van de disks dood is dr uit trekken en n andere dr in en dan gelijk rebuilden, en dat alles met 0 reboots.

(moet je wel de goede dr uit trekken.. lol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jingaling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-11-2024
Geachte medetweakers,

Ik heb een kleine huis tuin en keuken servertje besteld met de volgende onderdelen:

Pentium Dual-Core Processor G6950
Gigabyte GA-H55M-UD2H
Kingston 2GB, 1333MHz, DDR3
Be Quiet Pure Power BQT L7 350W

In mijn woonkamer heb ik een htpc staan met de volgende onderdelen:

Core i3-530
Gigabyte GA-H55M-UD2H
Kingston 2x 1 gig ddr3
Toshiba 80 Gig 2,5inch schijfje

Nu ga ik volgende maand over op ziggo.

Alles word op de homeserver met WHS gestreamed naar de pc.
Kan ik een tunerkaart die dvb-c en ook de HD kanalen streamed en die op de WHS aansluiten en dan vanaf de htpc afspelen.

Bedankt voor jullie hulp!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk in het media-portal topic of op hun site deze software kan i.c.m. je pc's en bijna elke dvb-c kaart (i.c.m. softCAM) dit doen. WHS wordt niet officieel ondersteund maar werkt wel gewoon.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:26
Fire69 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 21:38:
Ik heb hier een jaartje geleden een tijdje meegevolgd, maar wegens budgettaire redenen geen server gekocht. :'(
Nu ben ik dus opnieuw opzoek, maar zijn die boardjes allemaal al veranderd natuurlijk. :P

Ik ga mijn 'eisen' dus nog maar eens geven en hopelijk weten jullie een leuke setup voor me!

Wat heb ik nodig? Niet veel eigenlijk :P

mATX
Min. 4 SATA
Min. 4 USB
PCI voor TV-kaart
2x NIC (of 1 en een extra PCI dan)
Power, niet zo belangrijk, ding doet voornamelijk niks! :+

Als iemand een (heel) klein kastje weet hiervoor? Er moet wel een full-size PCI in passen!
Ik heb al een pico-psu klaar liggen, dus een voeding heb ik niet nodig :)
Niemand? Mooie zuinige combi boardje + cpu? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jingaling
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:32:
kijk in het media-portal topic of op hun site deze software kan i.c.m. je pc's en bijna elke dvb-c kaart (i.c.m. softCAM) dit doen. WHS wordt niet officieel ondersteund maar werkt wel gewoon.
Ik wil alles het liefst afspelen (tv,dvd,mkv etc) in het mediacenter gedeelte van windows 7.
Is dat mogelijk of word het dan toch mediaportal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jingaling schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:18:
[...]

Ik wil alles het liefst afspelen (tv,dvd,mkv etc) in het mediacenter gedeelte van windows 7.
Is dat mogelijk of word het dan toch mediaportal?
Ja het is mogelijk maar dan kun je niet streamen van je WHS naar je htpc. met een anysee kastje kun je met je htpc in windows 7 media center opnemen dit wordt dan opgeslagen op de WHS (feature van pp3). de anysee wordt dus aangesloten op je htpc en dit is ook het apparaat wat aanspringt en gaat opnemen. maar streamen van TV van de WHS naar de htpc of andere comps kan niet met media center. kijk anders in het digitale kabel tv op je pc topic omdat dit onderwerp weinig meer met thuisservers te maken heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 23:44
jingaling schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 13:25:
In mijn woonkamer heb ik een htpc staan met de volgende onderdelen:

Core i3-530
Gigabyte GA-H55M-UD2H
Kingston 2x 1 gig ddr3
Toshiba 80 Gig 2,5inch schijfje
Hoe bevalt de HTPC? Hoe is het energieverbruik? Ik zou zo'n i3 willen gebruiken voor m'n homeserver, maar praktijkcases heb ik nog niet gevonden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Deze review gaat als enige echt in op wat het voordeel van de Clarkdales boven de al vrij zuinige Wolfdales is, en (eindelijk!) wordt er eens een splitsing gemaakt tussen wat er naar de cpu gaat en wat er naar het mobo gaat. Aangezien deze test er nog een discrete videokaart en zo te zien vrij overbemeten voeding bij zet zijn de totaalresultaten niet zo interessant voor de zuinige server bouwers, maar je kan wel een aantal grove conclusies trekken: een G6950 (2.8 GHz Clarkdale) trekt (inclusief zijn on-die IGP!) minder stroom dan een E6500 (2.93 GHz Wolfdale), terwijl hij beter performt. Het echte wachten is eigenlijk op een Clarkdale-based Celeron op bv 2x2.6 GHz en halve cache, dat zou qua verbruik in idle richting een Atom 330 gaan maar met een veel hogere performance (en betere IGP!). In combinatie met een H55 mITX bordje en een DC-voeding worden dat leuke thuisservertjes/HTPCs van onder de 40W.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 13-01-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

hier nog een leuke setup die idle 45W doet:
http://blogs.sun.com/cons...mall_and_energy_efficient

wat ik me afvraag, heeft iemand ervaring met de Athlon II X4 600e? TDP staat op 45W en 't is quadcore, lijkt me wel wat voor een stevige virtualisatie thuisserver die als 't nodig is kracht kan leveren...
(en wat voor mainboard zou daarbij passen?)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nzyme schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:54:
hier nog een leuke setup die idle 45W doet:
http://blogs.sun.com/cons...mall_and_energy_efficient

wat ik me afvraag, heeft iemand ervaring met de Athlon II X4 600e? TDP staat op 45W en 't is quadcore, lijkt me wel wat voor een stevige virtualisatie thuisserver die als 't nodig is kracht kan leveren...
(en wat voor mainboard zou daarbij passen?)
45 idle is niet echt spectaculair. Ik zou dat Asus bord ook niet nemen(Asus staat nu niet bekend om zijn goeie power management). pricewatch: MSI 760GTM-P33. Ik zou trouwens niet extra betalen voor een e versie. Je kan een normale versie ook ondervolten en onderclocken. De laatste resultaten die ik heb gezien doet een e versie in idle het niet veel beter dan een normale.

http://www.fudzilla.com/i..._athlon_240_245_power.png

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel te duur: Al zou ie zuiniger zijn(wat marginaal gaat zijn), de marge is zo klein dat je dat in de levensduur van dat systeem het nooit terug gaat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

omdat je t dan in n klein doosje kan proppen, voor 30-50 euro heb je n "beter" m-atx bord, maargoed, die past niet in n lekker klein doosje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:31:
omdat je t dan in n klein doosje kan proppen, voor 30-50 euro heb je n "beter" m-atx bord, maargoed, die past niet in n lekker klein doosje :)
Je kan best kleine mATX kasten krijgen voor een appel en een ei(Aopen). Maar er staat nergens dat ie hem in een klein kastje wil hebben. Daarbij, de meeste mensen hebben niet echt een super kleine kast nodig(klein voldoet), elk verloren hoekje waar een UTP kabel kan komen is goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

Dreamvoid schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:05:
[...]

Deze review gaat als enige echt in op wat het voordeel van de Clarkdales boven de al vrij zuinige Wolfdales is, en (eindelijk!) wordt er eens een splitsing gemaakt tussen wat er naar de cpu gaat en wat er naar het mobo gaat. Aangezien deze test er nog een discrete videokaart en zo te zien vrij overbemeten voeding bij zet zijn de totaalresultaten niet zo interessant voor de zuinige server bouwers, maar je kan wel een aantal grove conclusies trekken: een G6950 (2.8 GHz Clarkdale) trekt (inclusief zijn on-die IGP!) minder stroom dan een E6500 (2.93 GHz Wolfdale), terwijl hij beter performt. Het echte wachten is eigenlijk op een Clarkdale-based Celeron op bv 2x2.6 GHz en halve cache, dat zou qua verbruik in idle richting een Atom 330 gaan maar met een veel hogere performance (en betere IGP!). In combinatie met een H55 mITX bordje en een DC-voeding worden dat leuke thuisservertjes/HTPCs van onder de 40W.
dat is een leuke cpu inderdaad, alleen het mainboard slurpt relatief veel. Hoeveel trekt de genoemde Radeon eigelijk? want max 50W is voor mij iig bijna acceptabel :)

[ Voor 8% gewijzigd door nzyme op 14-01-2010 00:31 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jingaling
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 14:52:
[...]

Ja het is mogelijk maar dan kun je niet streamen van je WHS naar je htpc. met een anysee kastje kun je met je htpc in windows 7 media center opnemen dit wordt dan opgeslagen op de WHS (feature van pp3). de anysee wordt dus aangesloten op je htpc en dit is ook het apparaat wat aanspringt en gaat opnemen. maar streamen van TV van de WHS naar de htpc of andere comps kan niet met media center. kijk anders in het digitale kabel tv op je pc topic omdat dit onderwerp weinig meer met thuisservers te maken heeft.
Bedankt voor je reactie!

Ik zat ook al naar de anysee te kijken en dacht ik prik die in de WHS, maar helaas.
Dus word het toch kijken via de htpc misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jingaling
theblindman schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 16:02:
[...]

Hoe bevalt de HTPC? Hoe is het energieverbruik? Ik zou zo'n i3 willen gebruiken voor m'n homeserver, maar praktijkcases heb ik nog niet gevonden....
Krijg vandaag pas het geheugen (hopelijk) binnen en dan kan ik hem installeren.
De WHS is nog niet verzonden (moet ik dus nog in elkaar bouwen) en heb ik eerlijk gezegd nog niet zoveel ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Op het moment probeer ik een zuinig systeem samen te stellen dat moet dienen als HTPC+server. Omdat het systeem een relatief hoge piekbelasting te verwerken krijgt, kan ik niet gaan voor bijvoorbeeld een Nvidia Ion.

Onderstaande componenten hebben mijn voorkeur:

- mATX moederbordje op basis van een AMD 785G
- AMD Athlon II X4 605e
- 4GB DDR3 geheugen

Met name over de processor loop ik te twijfelen. Het is de zuinigste quadcore die er is, met een TDP van 45W. Maar is die krachtig genoeg voor mijn doeleinden?

De zwaarste enkele taak die het systeem te verwerken krijgt is waarschijnlijk het decoden van 1080p videobestanden. Onder Windows ondersteund de 785G chipset het decoden in hardware. Maar de HTPC-software komt te draaien op Linux. Nu wordt er door xorg-ontwikkelaars hard gewerkt aan de AMD-drivers. Maar ik durf er nog niet op te rekeken. Dus in principe moet de processor snel genoeg zijn om 1080p-videobestanden in software te kunnen afspelen. In principe zou dat met die processor moet kunnen, aangezien de veelgebruikte, maar langzamere Athlon X2 BE-2350 dat ook aankan volgens onderstaand overzicht van Tom's Hardware.

http://www.tomshardware.c...-charts-2007,1644-21.html

Maar het is ook de bedoeling dat er maximaal 5 gevirtualiseerde versies van Windows XP komen te draaien op dat systeem onder Virtualbox. Deze gevirtualiseerde versies zullen wel relatief lichte taken vervullen. Bijvoorbeeld Trader Workstation waarmee ik automatisch op de beurs handel zal gebruikt gaan worden.

De beurshandel vindt natuurlijk vooral overdag plaats, en het bekijken van films in de avond. Dus alle taken zullen maar zelden tegelijk plaatsvinden. Niettemin komt het voor, en wil ik dan niet in de problemen komen. Denken jullie dat ik het ga redden met die zuinige Athlon quadcore? Of heb ik toch echt een snellere Phenom nodig? En zo ja, is voor mijn doeleinden een snelle dualcore dan beter dan een iets langzamer geklokte quadcore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al gekeken naar de nieuwe intels(i3/i5)? TDP zeg nl niet zo veel over verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 15:42:
Heb je al gekeken naar de nieuwe intels(i3/i5)? TDP zeg nl niet zo veel over verbruik.
Niet echt. Ik heb op het moment niet echt veel tijd om me te verdiepen in de laatste ontwikkelingen. Gaat zo'n systeem zuiniger zijn dan mijn alternatief? De kosten spelen ook mee. Het gaat er mij om dat het systeem uiteindelijk snel genoeg is. Als de AMD uiteindelijk zwaarder wordt belast maakt mij niet uit. Uitgespaarde CPU-cycles zijn uiteindelijk weggegooide CPU-cycles. Een minpuntje van de Intels is wel dat ik nog geen mATX moederbordjes heb gezien die ECC-geheugen ondersteunen. Dat is wel iets wat ik graag wil. Een crash door een bitflip terwijl er een aandelentransactie plaatsvindt is niet echt wenselijk.

[ Voor 4% gewijzigd door El Cid op 14-01-2010 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met ECC geheugen op de AMD bordjes dan? Ik weet dat ze het in princiepe moeten kunnen, maar dan moet de bios dat wel toe laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Ik had mijn oog laten vallen op dit bordje van Asus. Die heeft ondersteuning voor ECC-geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, echt zuinig is het niet. Heeft MSI geen bord wat ondersteuning heeft voor ECC? MSI heeft een beter fasen systeem and Asus en zal in idle dus zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:03:
Sja, echt zuinig is het niet. Heeft MSI geen bord wat ondersteuning heeft voor ECC? MSI heeft een beter fasen systeem and Asus en zal in idle dus zuiniger zijn.
Oeps, had verkeerde bordje gelinkt.

Deze moet het zijn: http://www.asus.com/produ...bvGVB1mXmmD8qQ&templete=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:03:
De twee MSI-bordjes die ik in de pricewatch heb kunnen vinden ondersteunen geen ECC-geheugen voor zover ik kan zien.

http://asia.msi.com/index...171&cat3_no=&prod_no=1866
http://eu.msi.com/index.p...no=&cat3_no=&prod_no=1864

Maar de vraag is natuurlijk hoe belangrijk ECC-geheugen is. De meningen zijn verdeeld. Ik heb bij het schrijven van mijn algoritmes voor de beurshandel toch al rekening gehouden met problemen(wegvallen internet, crashes, etc). Maar het zou toch vervelend zijn als ik bij een goede beursdag honderden euros misloop vanwege een bitflip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
El Cid schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:12:
[...]
Maar de vraag is natuurlijk hoe belangrijk ECC-geheugen is. De meningen zijn verdeeld. Ik heb bij het schrijven van mijn algoritmes voor de beurshandel toch al rekening gehouden met problemen(wegvallen internet, crashes, etc). Maar het zou toch vervelend zijn als ik bij een goede beursdag honderden euros misloop vanwege een bitflip.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nut niet zo zie. Ik snap de overweging wel, maar ik werk al ruim 8 jaar met meerdere PC's, maar heb nog nooit last gehad van een bitflip. Zou VMware zo'n foutje trouwens niet zelf corrigeren? (of virtualbox)

Verder nog even over al die VM's van hierboven: waarom voor elke taak een VM? Is het niet praktischer om één Windows Server VM aan te maken ipv een windows domain controller, ms-sql server en windows iis server appart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
theblindman schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 16:23:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nut niet zo zie. Ik snap de overweging wel, maar ik werk al ruim 8 jaar met meerdere PC's, maar heb nog nooit last gehad van een bitflip. Zou VMware zo'n foutje trouwens niet zelf corrigeren? (of virtualbox)
Toch is uit onderzoek gebleken dat bij 4GB geheugen er toch enkele geheugenfouten per maand kunnen optreden. Het gaat dan natuurlijk niet altijd om kritische data, of geheugen dat niet eens gebruikt wordt op dat moment. Niettemin is ECC-geheugen bij vitale servers eerder de regel dan de uitzondering.
Verder nog even over al die VM's van hierboven: waarom voor elke taak een VM? Is het niet praktischer om één Windows Server VM aan te maken ipv een windows domain controller, ms-sql server en windows iis server appart?
De toepassingen die er op komen te draaien dulden maar 1 exemplaar per installatie. Het kan dus niet met minder VM's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bijna, zoniet alle, Asus borden heb ECC ondersteuning. Bij andere fabrikanten is dat wat lastiger. Daarbij moet je ook wel goed opletten of het moederbord overweg kan met de module of ook de ECC functies kan benutten. Zo heeft Biostar wat moederbordjes rondlopen waar ze er echt een zooitje van maken: specificaties ECC, handleiding geen-ECC, bios handleiding ECC, bios ECC in oude bios versie weg in nieuwere, memtest: geen ECC Zelf heb ik de Biostar TA790GX A3+, een zuinig moederbord (25W categorie) die ook nog eens ECC functies ondersteunt :)
Maar ook ik zat nogal in dubio of ik voor ECC moest gaan of niet. Uiteindelijk heb ik besloten om het wel te doen omdat het ECC geheugen op zich mijn niets extra's zou kosten. Daarnaast zou het de zaak echt afmaken, beetje 'merkwaardig' om ZFS in te zetten (en daarvoor speciaal aan de slag te gaan met FreeBSD) en dan niet iets extra's uitgeven om ook het geheugen echt netjes te maken. Het moederbord werd iets duurder en de processor nog duurder (aan een Sempron had ik in principe genoeg, maar die doen niet aan ECC). Duurste blijft de tijd die ik moet investeren in FreeBSD. Dus aan het einde van de rit kwam er ECC het huis binnen :)
(Mijn server heeft als taak om backups te maken van de data in het huis en revisies bij te houden. Dus alleen als de bitflip meteen vanaf het begin plaatsvind heb ik een probleem. De kans daarop is wat kleiner omdat je dan nog in het bestand werkt en het wel merkt. Daarna kan ik altijd nog terug naar een zekere versie waar geen problemen inzitten.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Maar als ik besluit van ECC af te zien, is er dan een Intel-alternatief te bedenken dat net zo zuinig als bovenstaand systeem?

Als die AMD Athlon II X4 605e niet krachtig genoeg blijkt te zijn voor mijn doeleinden, dan is de AMD Phenom II X4 905E mischien ook een optie. Sneller, maar met een TDP van 65W ook nog erg zuining.

Waar ik ook nog mee worstel is de vraag of je meer hebt aan 2 snelle cores of 4 tragere cores bij het draaien van 4 of 5 relatief lichte VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

ik wil ongeveer hetzelfde gaan doen, maar dan met nog iets meer vms (ongeveer 10 vm's, solaris, windows2008 en linux) en heb nu het volgende op het oog (software raid10, linux host met kvm virtualisatie):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 235e€ 55,10€ 55,10
1MSI 760GTM-P33€ 47,75€ 47,75
1Scythe Slot Rafter€ 4,72€ 4,72
4Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVTRTL2, 320GB€ 46,47€ 185,88
ImporterenTotaal€ 293,45

ik gok dat dit tezamen met 2x2GB ram 50W gaat doen in idle... Daarnaast heb ik ook die quadcore overwogen, maar zoveel cpu intensief werk zal er niet plaatsvinden. 10 vms klinkt druk maar feitelijk zijn het slechts test machines die veelal idle zijn, mocht er wat moeten gebeuren hebben ze voldoende geheugen en zitten ze op een fijne raid10 array.

[ Voor 9% gewijzigd door nzyme op 14-01-2010 20:55 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb op dit moment een Intel D945GCLF2 in een Inwin BM648 kastje in de meterkast staan.
Zit 1 stripje van 2GB 800Mhz in (draait helaas op 533Mhz maargoed)

Daar hangt een 2.5" notebookschijfje aan (nu 160GB word waarschijnlijk een 320'er) en een 3.5" (WD WD10EADS 1TB GreenPower). Allebei via SATA dus lekker snel.

Verder nog 1 PCI netwerkkaart (onboard LAN van Atom was niet zo denderend snel, ik trek nu met die PCI netwerkkaart (HP NetServer ofzo noemt W7 hem) 11,2MB/s over het 100Mb netwerk hier 8)

Er staat Windows 7 Home Premium op, en hij doet dienst als:
  • webserver
  • downloadpc (uTorrent met webgui, sabnzbd (usenet)
  • gameserver (Call of Duty 2)
  • en fileserver (die 1TB staat is voor 99% gevuld met films, muziek, games).
Kastje heeft een 120W voeding en het PCtje trekt idle ~38W (gemeten met een Cresta RCE-1106 verbruiksmeter) en onder full load iets van 44-46W.

Erg netjes dus, en het is voor mij allemaal snel genoeg :)

Ik had eerst een PC op basis van een Pentium Dual Core E5200, met 2x 3.5" schijven, en een 350W voeding (BeQuiet PurePower).
Die was opzich ook al wel aardig zuinig (trok 47W idle, en load 66W ofzo), maar zuiniger (en ik wou vooral kleiner zodat hij niet op m'n slaapkamer hoeft te staan) is natuurlijk altijd beter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
nzyme schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 20:52:
ik wil ongeveer hetzelfde gaan doen, maar dan met nog iets meer vms (ongeveer 10 vm's, solaris, windows2008 en linux) en heb nu het volgende op het oog (software raid10, linux host met kvm virtualisatie):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 235e€ 55,10€ 55,10
1MSI 760GTM-P33€ 47,75€ 47,75
4Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVTRTL2, 320GB€ 46,47€ 185,88
ImporterenTotaal€ 293,45

ik gok dat dit tezamen met 2x2GB ram 50W gaat doen in idle... Daarnaast heb ik ook die quadcore overwogen, maar zoveel cpu intensief werk zal er niet plaatsvinden. 10 vms klinkt druk maar feitelijk zijn het slechts test machines die veelal idle zijn, mocht er wat moeten gebeuren hebben ze voldoende geheugen en zitten ze op een fijne raid10 array.
Ik ben zelf ook een nieuwe server aan het samenstellen en een MSI 760G-E51 staat op mijn lijst.
Wat is de reden voor een AM2 bord ipv AM3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

simpel: geen :) het werd aanbevolen ergens hierboven door Reinman omdat het een zuinig plank is :)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 12:58
volgens mij las ik ook dat hij ook am3 ready was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Ah oke ik dacht misschien is er een duidelijk reden :)

Zijn er mensen die een Athlon 400e of 405e gebruiken?
M'n HTPC heeft een 240e en ben daar tevreden over qua stroom verbruik maar vraag me af of voor m'n nieuwe server een extra core niet wat beter is ivm. VM's, software raid, rarren/parren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Redje schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 21:21:
[...]

Ik ben zelf ook een nieuwe server aan het samenstellen en een MSI 760G-E51 staat op mijn lijst.
Wat is de reden voor een AM2 bord ipv AM3?
Omdat die 10 euro duurder is ;). Het verschil in zuinigheid qua DDR3 maakt dat niet goed in zijn levensduur(dan praat je echt over een watt of 2). Maar als ie bij zijn webshop een euro of 3 duurder is, kan je ook die nemen en heb je extra geheugen slots.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2010 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 12:11:
[...]

Omdat die 10 euro duurder is ;). Het verschil in zuinigheid qua DDR3 maakt dat niet goed in zijn levensduur(dan praat je echt over een watt of 2). Maar als ie bij zijn webshop een euro of 3 duurder is, kan je ook die nemen en heb je extra geheugen slots.
De MSI 760G-E51 is een leuk plankje, maar in mijn geval moet ik dan ook nog eens nieuw geheugen kopen (DDR3), en dat maakt het weer wat kostbaarder :) (en de 8GB max op die andere msi is voor mij voldoende)
Daarnaast is die E51 idd 10euro duurder (gezien ik de complete set bij Azerty zou kunnen kopen, en qua verzending is dat wel zo voordeling natuurlijk).
pricewatch: MSI 760GM-E51

[ Voor 7% gewijzigd door nzyme op 15-01-2010 12:26 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
nzyme schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 12:25:
[...]

De MSI 760G-E51 is een leuk plankje, maar in mijn geval moet ik dan ook nog eens nieuw geheugen kopen (DDR3), en dat maakt het weer wat kostbaarder :) (en de 8GB max op die andere msi is voor mij voldoende)
Daarnaast is die E51 idd 10euro duurder (gezien ik de complete set bij Azerty zou kunnen kopen, en qua verzending is dat wel zo voordeling natuurlijk).
pricewatch: MSI 760GM-E51
Je hebt gelijk, als ik DDR2 had liggen zou ik dat ook gebruiken, 4GB is toch ~€100.
Dan blijft het voor mij de E51.

Nu nog de processor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

een 400e is 12euro duurder en geeft je 1 core extra... interessant...
pricewatch: AMD Athlon II X3 400e

Een wat meer algemeen lijstje met AMD cpu's:
http://www.amd.com/us/pro...s-feature-comparison.aspx

En nog een leuk artikel over hdd's: (edit: beeeetje out-dated @ 2005)
http://ixbtlabs.com/articles2/storage/hddpower.html

[ Voor 3% gewijzigd door nzyme op 16-01-2010 00:11 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Laatst online: 19:21
Na lang meegekeken te hebben nu zelf ook maar eens een bijdrage leveren :P. Ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om de nieuwe onderdelen voor de thuisserver op te halen en in elkaar te zetten.

Specs:
  • Intel Core i3 530
  • Gigabyte H55M-UH2D
  • 2GB Corsair DDR3 geheugen (1 dimm)
  • Samsung 2,5" 320GB schijf voor OS
  • Be Quiet L7 300 Watt voeding
  • LanCool K58 behuizing
  • Windows 7 x64 Professional
Ik heb met de Cresta RCE-1106 even het verbruik gemeten en de resultaten zijn wat mij betreft dik in orde:

Windows idle33 Watt
Windows SuperPI mod 1.5 1M 52 Watt (Score: 14.508s)
Windows CineBenchR10 x CPU67 Watt (Score: 9306 CB-CPU)
Windows CineBenchR10 OpenGL standaard60 Watt gemiddeld (Score: 1745 CB-GFX)
Windows HD playback test. h264 1080p Batman The Dark Knight (MPC-HC DXVA)49 Watt gemiddeld

Windows 7 Prestatie-index
Processor6,9
Geheugen (RAM)5,5
Grafisch4,4
Grafische weergave spellen5,2
Primaire HD5,7

Als eerste heb ik geprobeerd Ubuntu 9.10 te installeren en te draaien. Helaas draait deze versie nog niet lekker. De live-cd en de geïnstalleerde versie lopen beide vast zodra het bureaublad geladen is en je een menu probeert te openen. Ik heb na de installatie nog een upgrade gedaan maar ook dat mocht niet baten. Met de 'safe-graphics mode' werkt het overigens wel. Het lijkt er op dat ik moet wachten op kernel 2.6.33 voor betere ondersteuning. Voor vandaag heb ik Ubuntu maar even gelaten voor wat het is en zolang maar Windows 7 geïnstalleerd.

Wat mij opviel tijdens het testen van HD films playback is dat zo goed als alle films prima afspeelden. MKV's met H264 encodering werden binnen MPC-HC allemaal met DXVA afgespeeld op Planet Earth na (denk dat deze niet goed zijn geëncodeerd, zijn namelijk al vrij oud). Overigens spelen de Planet Earth afleveringen prima af op de CPU, maar zodra ik shaders ga combineren dan gaat het stotteren. DXVA i.c.m. shaders gaat moeiteloos met een gemiddelde CPU-load van zo'n 7%. Verder heb ik ook een paar WMV's met VC1 encodering getest en die werken zowel in WMP als in MPC-HC prima met DXVA. Ook .mpg's geëncodeerd in H264 werken prima en worden in beide programma's keurig met DXVA afgespeeld.

Morgen ga ik nog twee 3,5" terabyte schijven verhuizen van mijn desktop naar de server. Die 3,5" schijven gaan zoveel mogelijk in spin-down om zodoende het idle verbruik zo laag mogelijk te houden. Tevens ga ik kijken hoe Ubuntu binnen VirtualBox draait maar daar verwacht ik eigenlijk geen problemen. Nu eerst maar eens lekker slapen :z

[ Voor 0% gewijzigd door Jorick op 16-01-2010 14:39 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:16
Mooi verbruik Jorick

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Jorick schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 01:33:
Na lang meegekeken te hebben nu zelf ook maar eens een bijdrage leveren :P. Ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om de nieuwe onderdelen voor de thuisserver op te halen en in elkaar te zetten.

Specs:
  • Intel Core i3 530
  • Gigabyte H55M-UH2D
  • LanCool K58 behuizing
Mooie setup.

Na t lezen van de vorige C'T (duitse versie), heb ik de beoogde AMD ook omgezet naar een core i3 setup, vooral omdat ik wel onder de indruk was van t idle verbruik (hun systeem was op basis van een intel H55 bordje en toucheerde 30Watt idle). Voor de verdere rest is t Intel bordje niet echt spannend, maar bied wel 6x SATA.

Ik zat zelf aan een MSI H55M-E33, jammer genoeg zegt de website niet welke Realtek nic op t bordje zit (ivm linux).
[t Intel bordje is voorzien van een INtel nic, dus die doet t altijd wel onder linux/bsd]
Windows idle33 Watt
Windows CineBenchR10 x CPU67 Watt (Score: 9306 CB-CPU)

Als eerste heb ik geprobeerd Ubuntu 9.10 te installeren en te draaien. Helaas draait deze versie nog niet lekker. De live-cd en de geïnstalleerde versie lopen beide vast zodra het bureaublad geladen is en je een menu probeert te openen. Ik heb na de installatie nog een upgrade gedaan maar ook dat mocht niet baten. Met de 'safe-graphics mode' werkt het overigens wel. Het lijkt er op dat ik moet wachten op kernel 2.6.33 voor betere ondersteuning. Voor vandaag heb ik Ubuntu maar even gelaten voor wat het is en zolang maar Windows 7 geïnstalleerd.
De H55 is ook wel 'vers van de pers' wat de ondersteuning in Linux niet altijd ten goede komt, generic VESA/VGA werkt waarschijnlijk wel en is voor een server meer dan voldoende (ik ga er vanuit dat de server ergens headless komt te staan en je de gros van de dingen die op de server moeten gebeuren toch via remote desktop/CLI doet.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

Specs:
  • Intel Core i3 530
  • Gigabyte H55M-UH2D
  • LanCool K58 behuizing
33Watt met een CPU met een TDP van 73... dat geeft maar weer aan hoe zinloos die waarde uberhaupt is :) Alleen jammer dat die Core-i dingen allemaal DDR3 nodig zijn en kost weer centen... (gezien ik al DDR2 heb liggen)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

ok, nieuwe poging twv 322 euro incl verzending (Azerty):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 400e€ 77,11€ 77,11
1MSI 760GTM-P33€ 47,90€ 47,90
4Seagate Momentus 5400.6 ST9320325AS, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 41,59€ 166,36
ImporterenTotaal€ 296,09

Een extra core en Seagate HDD's die ietsje zuiniger/goedkoper zijn dan de WD drives :)

Verwacht aan (idle) consumptie: ~45W

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:44

frapex

got r00t

Iemand ervaring met een ouderwetse AMD Geode setup? Ik heb nog DDR memory liggen en vraag me af hoeveel stroom zo'n setup gaat nemen.

Of zijn er wellicht betere oplossingen om die DDR memory te gebruiken?

[ Voor 21% gewijzigd door frapex op 17-01-2010 15:22 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 18:37

BHQ

nzyme schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:40:
Een extra core en Seagate HDD's die ietsje zuiniger/goedkoper zijn dan de WD drives :)
Die Seagate heb ik hier recentelijk zien crashen in m'n Atom kist en die is nu vervangen voor een WD Blue disk. Het stroomverbruik ligt erg dicht bij elkaar in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

Jarpse schreef op zondag 17 januari 2010 @ 22:37:
[...]

Die Seagate heb ik hier recentelijk zien crashen in m'n Atom kist en die is nu vervangen voor een WD Blue disk. Het stroomverbruik ligt erg dicht bij elkaar in ieder geval.
Dicht bij elkaar is het zeker, 0.x watt is het verschil geloof ik zelfs, echter is de Seagate een euro of anderhalf goedkoper. Daarnaast wil ik raid10 gaan doen met 4 disks dus dan gaat alles met een factor 4 omhoog :)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

frapex schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:17:
Iemand ervaring met een ouderwetse AMD Geode setup? Ik heb nog DDR memory liggen en vraag me af hoeveel stroom zo'n setup gaat nemen.

Afhankelijk van t type Geode van redelijk weinig tot tegen de 25W (zie wikipedia) voor de CPU. Met alle andere zaken er rondomheen zit je dan toch wel op 30 a 35 W.

Heb in t verleden wel eens een Geode getest (NX 1500 ca 9W), maar die was qua netwerk snelheid niet vooruit te branden (Asrock budget bordje, Gbit nic in pci slot) en trok met pijn en moeite 100Mbit dicht.

Uiteindelijk toen voor een Via mini itx opstelling gegaan (bordje nog aanwezig).

[ Voor 5% gewijzigd door Pantagruel op 18-01-2010 09:13 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Sinds kort ook een server/htpc aangeschaft.

J&W minix 780g mini itx moederbord
AMD Sempron 140 proc
1gb intern (2gb moet er nog bij in)
1tb WD Green
Win 7 ultimate

Zit it IDLE, met C&C enabled, zo rond de 43 watt. Load iets boven de 60 watt. Valt me nog wel wat tegen, had lager gehoopt. Iemand nog tips?

Denk dat de voeding niet zo zuinig is, heb een externe voeding van max 85 watt.

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Na lang meegekeken te hebben nu zelf ook maar eens een bijdrage leveren :P. Ik heb vandaag (snip)
Enig idee hoeveel hij zal verbruiken idle met nog enkele 3,5inch WD green hd's? (bv 5 :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

frapex schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:17:

op marktplaats verkopen voor veel te veel geld en dr voor (ondertussen ook veel te veel geld) ddr2 voor terugkopen? :)
kickassmen schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:41:
Sinds kort ook een server/htpc aangeschaft.

J&W minix 780g mini itx moederbord
AMD Sempron 140 proc
1gb intern (2gb moet er nog bij in)
1tb WD Green
Win 7 ultimate

Zit it IDLE, met C&C enabled, zo rond de 43 watt. Load iets boven de 60 watt. Valt me nog wel wat tegen, had lager gehoopt. Iemand nog tips?

Denk dat de voeding niet zo zuinig is, heb een externe voeding van max 85 watt.
handmatig voltages lager instellen. misschien is mijn cpu + mobo al iets zuiniger om mee te beginnen (NC62K/4050E) en met de voltages omlaag kom ik op 36w idle uit. met alle 3 de disks aan en redelijke belasting (gewoon normaal overdag streaming, downloaden, etc gebruik) gaat ie richting de 60, echter klaar met zn werk meteen weer terug naar 36 :)

[ Voor 49% gewijzigd door AlexanderB op 18-01-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:26
Ik ben aan het overwegen een WHS met Intel i3 processor te bouwen ipv een Sempron 140. In hoeverre zou het videogedeelte uit te schakelen zijn in de bios om energie te besparen? Voor eerste installatie en bios upgrades is het wel handig om een videokaart ingebouwd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je kan normaal gesproken de IGP uitschakelen in de BIOS. Maar waarom een i3 en geen Pentium G6950 eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Geen Hyperthreading
  • Geen Turboboost
  • Geen VT-d
  • Geen AES New Instructions
Daarom ben ik voor de i5 CPU's... dan heb je wat meer mogelijkheden voor de toekomst...\
De i3's hebben Hyperthreading als voordeel tov de Pentiums...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theblindman schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 22:20:
  • Geen Hyperthreading
  • Geen Turboboost
  • Geen VT-d
  • Geen AES New Instructions
Daarom ben ik voor de i5 CPU's... dan heb je wat meer mogelijkheden voor de toekomst...\
Je punten zijn wel valide maar:
Hyperthreading? Dan liever 4 echte cores als je ze ook echt gebruikt, maar dat wil je niet, want dat is niet zuinig.
Turboboost? liever near idle, veel zuiniger, daarbij het meeste waar ie in staat.
VT-d? Virtualisatie doen de meeste mensen ook niet, niet nodig dus.
AES? Waarom zou ik mijn zipjes willen ecrypten? En wat maakt mij het uit dat het iets langer duurt?

Ik denk dat het gros het beste af is met de pentium :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Ik heb zelf ook de afweging gemaakt tussen de G6950, i3 of een i5 en ben bij de i3 uitgekomen.

De i3 530 was maar 20 euro duurder dan de G6950 maar heeft als voordelen dat hij sneller is, het over hyperthreading beschikt en een betere en snellere videokaart aan boord heeft die ondersteuning bied voor o.a. hardware matige video decoding (kan hij in de toekomst ook dienst doen als HTPC). Overigens ondersteunen beide processoren hardware virtualisatie d.m.v. VT-x maar missen VT-d (virtualisatie van I/O-apparaten).

De i5 processoren zijn direct 50 euro of meer duurder. De i5 heeft dan wel Turboboost, VT-d en AES instructies maar dit zijn allemaal features die ik niet nodig heb op mijn server die dienst doet als web-, SVN-, MySQL-, backup- en file-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
theblindman schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 22:20:
[list]
Hyperthreading, maar ook meer cache en dat is qua verbruik weer niet gunstig. Al is t verschil tussen G6950 en i3 530 wel minder groot dan bv tussen Pentium E6xxx en Core 2 Duo E8xxx.

Als Intel nou eens een Celeron G gaat uitbrengen op bv 2x2.6 GHz, 2 MB L3 cache en 20-30 dollar onder de G6950, dan gaat dat echt de ideale home server + HTPC processor worden - zeker als ze nog een versimpelde chipset eraan toevoegen (noem 't H51 ofzo). Dat zou m.i. een veel betere prijs/performance/verbruik geven dan die "desktop" Atom 330 doorontwikkelen - laat die Atoms maar lekker in netbooks zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, die cache zit volgens mij nog gewoon op de processor dus verbruikt dat wel iets. Maar wat zit er nog in de chipset dat je wil uitschakelen? Prijs is gewoon belangrijk, het is leuk dat je iets zuinigs koopt, maar als dat 3x zo veel kost, duurt het 3x zo lang voor dat je het er uit hebt :p. Kosten vs Baten.

De G6950 is 80, terwijl de goedkoopste i3 al 100 euro kost, de goedkoopste i5 kost ongeveer 155 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G6950€ 76,50€ 76,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 89,90€ 89,90
1MSI H55M-E33€ 72,97€ 72,97
ImporterenTotaal€ 239,37

Vs

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 64,70€ 64,70
1MSI 760GM-E51€ 55,05€ 55,05
ImporterenTotaal€ 209,65

30 euro... duurt nog redelijk lang om dat goed te maken met extra zuinigheid... Of gewoon de normale 240 en die ondervolten.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 46,75€ 46,75
1MSI 760GM-E51€ 55,05€ 55,05
ImporterenTotaal€ 191,70

50 euro.....

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobb_Deep
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 22:01
Goedeavond,

Thuis wil ik een simpel Web / FTP servertje opzetten in de meterkast die rond 0:00 uitgaat en rond 7:30 opstart via wake-on-alarm.

Hiervoor heeft er al andere hardware gestaan, toch vind ik het te groot / te krachtig voor een Web / FTP servertje die in de meterkast.

Ik heb een beetje zitten rondneuzen en kwam tot het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A330GC€ 61,71€ 61,71
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 29,95€ 29,95
1Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G€ 36,58€ 36,58
1Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB SATA-150, 8MB, 5400rpm€ 49,-€ 49,-
ImporterenTotaal€ 177,24

Hebben jullie nog op/aanmerkingen/tips? Zelf ben ik nog niet helemaal zeker over de voeding. Wat is een beetje efficent voor deze hardware?

De glazen horen klinken, maar niet weten waar de tap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, maar qua reguliere voeding word het niet veel beter. Je kan kijken naar een pico psu van een watt of 80. Ik weet niet hoeveel meer schijven er in komen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobb_Deep
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:34:
Nee, maar qua reguliere voeding word het niet veel beter. Je kan kijken naar een pico psu van een watt of 80. Ik weet niet hoeveel meer schijven er in komen?.
Nou heel misschien over een heletijd nog 1 erbij, Hij gaan 1 website hosten waar ook ongeveer 20GB aan foto's te downloaden is. Maar het zal niet heel druk bezocht worden. (Beetje voor de vriendegroep en buitestaanders daarvan :9. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mobb_Deep schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:40:
[...]

Nou heel misschien over een heletijd nog 1 erbij, Hij gaan 1 website hosten waar ook ongeveer 20GB aan foto's te downloaden is. Maar het zal niet heel druk bezocht worden. (Beetje voor de vriendegroep en buitestaanders daarvan :9. )
Dan zou ik toch kijken of je een pico psu kan krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobb_Deep
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:41:
[...]

Dan zou ik toch kijken of je een pico psu kan krijgen. :)
Bedankt, je heb mijn ogen weer geopend deze avond ;) , Die pisco psu zijn wel 20 pins, terwijl er op dat asrock mobo een 24 pins kwijt kan. Ik weet dat hij het evegoed kan doen, maar is dat niet teweinig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb een LC19B behuizing met fanless psu (pico psu achtig idee) Deze kasten zag ik nog op een andere veilingsite staan voor 100 euro.

Nu wil ik een andere server maken van mn huidige behuizing maar ik ben er nog langs niet uit. Ik heb een

Intel Pentium M 1.4
2 x 1GB PC3200
1 x 1.5TB

Maar ik kan op dit moment geen raid5 set maken voor mn data storage(geen onboard ondersteuning en alleen een pci slot). Dit heb ik nu verdeeld over verschillende 500GB disken in mn mediacenter maar ik wil dus naar 1 x 1/1.5/2TB in mn mediacenter en een storage van 4TB of meer aan mn download servetje.

Misschien met een ION processor zodat hij energie zuinig blijft maar ik wil ook graag vmware server 2.0 blijven gebruiken voor mn Windows VM (het os is overigens Ubuntu 9.10)

Keuzes, Keuzes, Keuzes |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mobb_Deep schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:46:
[...]

Bedankt, je heb mijn ogen weer geopend deze avond ;) , Die pisco psu zijn wel 20 pins, terwijl er op dat asrock mobo een 24 pins kwijt kan. Ik weet dat hij het evegoed kan doen, maar is dat niet teweinig dan?
Nee :). Mijn server doet uit het stopcontact(dat is dus inclusief in efficientie) nog geen 80 watt onder load en dat is met een Sempron LE, 1 laptop hd en 2x een 3,5" F1. Dat is een stuk onzuiniger dan een Ion+1hd.
raymonvdm schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:48:
Ik heb een LC19B behuizing met fanless psu (pico psu achtig idee) Deze kasten zag ik nog op een andere veilingsite staan voor 100 euro.

Nu wil ik een andere server maken van mn huidige behuizing maar ik ben er nog langs niet uit. Ik heb een

Intel Pentium M 1.4
2 x 1GB PC3200
1 x 1.5TB

Maar ik kan op dit moment geen raid5 set maken voor mn data storage(geen onboard ondersteuning en alleen een pci slot). Dit heb ik nu verdeeld over verschillende 500GB disken in mn mediacenter maar ik wil dus naar 1 x 1/1.5/2TB in mn mediacenter en een storage van 4TB of meer aan mn download servetje.

Misschien met een ION processor zodat hij energie zuinig blijft maar ik wil ook graag vmware server 2.0 blijven gebruiken voor mn Windows VM (het os is overigens Ubuntu 9.10)

Keuzes, Keuzes, Keuzes |:(
Waarom geen software raid 5?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
[...]

Dat is toch gewoon een kwestie van een 20 naar 24 pins verloopje kopen die soms bij moederborden zitten met 24p om 20p voedingen aan te sluiten.

http://www.allekabels.nl/...VROUWELIJK-%288cm%29.html

Ik heb ook zitten denken over software raid maar ik zie veel berichten over dat dit niet snel zou zijn. Als ik nu test met hdparm -t /dev/sda dan zit ik op 80mb/s en dat wil ik wel behouden.

Maar misschien is een mATX bordje met een snelle processor en 6 of 8 keer sata een idee. Ik heb alleen nog niets gevonden. Ik weet niet wat het systeem nu gebruikt maar ik weet wel dat de Pentium M maar 25 wat doet. Een dual core processor doet 65w

[ Voor 38% gewijzigd door raymonvdm op 20-01-2010 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Software raid implementatie van linux schaalt juist erg goed :S. Zeker tenopzichte van fake/driver raid. Tenopzichte van een echte hardware raid controller met een eigen geheugen en processor dan wint die, maar daar is de prijs ook naar. TDP != verbruik. Zeker zeker zeker niet in near idle waar de meeste servers in draaien.

http://www.linux.com/news...inux-kernel-software-raid

Over verbruik: http://www.xbitlabs.com/a...dale-review_14.html#sect0 Het hele syteem verbruik in idle minder dan 60 watt. Lijkt me sterk dat het verbruik van de dual core dan al 65 watt is.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

volgens de fabrikant is dit ding toch echt 24 pins. volgens het plaatje ook.

edit: blijkt inderdaad dat alleen de 150 watt versie 24 pins is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:06:
[...]

volgens de fabrikant is dit ding toch echt 24 pins. volgens het plaatje ook.
Je hebt wel meer versies, en ook andere merken. De 80 watt is 20 pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

raymonvdm schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:49:
[...]

Dat is toch gewoon een kwestie van een 20 naar 24 pins verloopje kopen die soms bij moederborden zitten met 24p om 20p voedingen aan te sluiten.

http://www.allekabels.nl/...VROUWELIJK-%288cm%29.html
ik zou deze pakken, toch de helft goedkoper ;)
http://www.mnm-computers.nl/product_info.php?products_id=479

Software raid is niets mis mee, het hangt alleen af van je gebruik. (daarnaast is 't alleen voor raid5 misschien een issue omdat raid1 gewoon weinig/niets kost qua resources)

Ik wil binnenkort m'n oude Epia 900MHz platform weer eens aanslingeren, voorzien van 1dimm en een 2.5" hdd uit een oude laptop... Eens zien wat dat gaat doen :)
Ultieme goal: dat ding m'n linksys AP laten vervangen en als monitoring station dienst laten doen voor de 'grote' server die er gaat komen.

[ Voor 7% gewijzigd door nzyme op 20-01-2010 22:23 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Na lang wikken en wegen ben ik tot de volgende configuratie gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 605e€ 116,50€ 116,50
1Asus M4A785TD-M EVO€ 73,40€ 73,40
2Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB€ 127,-€ 254,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/4G€ 109,33€ 109,33
1Scythe Big Shuriken€ 25,-€ 25,-
1Silverstone SST-LC13B€ 109,65€ 109,65
ImporterenTotaal€ 687,88

Als iemand hier geen zinnige kritiek heeft, dan gaat deze bestelling binnenkort de deur uit. :)

Die harde schijven komen in een Silentmaxx HD-Silencer te liggen, zodat je niet kunt horen. Maar die heb ik nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

onzin joh, die 4 exta pins op het moederbord kan je gewoon open laten.. :) het hele idee van de picopsu is juist dat je niet zo'n megakabel nodig hebt, maar dat het hele circuit zo op het moederbord geprikt kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 10:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik verbaas me steeds meer over de nieuwe H55 chipset icm een i3 of i5 als het gaat om zuinigheid, zeker in vergelijking met een Atom.
- Tomshardware komt rond de 31W AC met een Velociraptor en een 750W (!!!) voeding
- Tommie geeft hierbij aan dat je met een kleinere/betere voeding makkelijk de 25W AC moet halen...
- SPCR zit op 18W DC met laptop schijf. Met een 80% efficientie is dat 22.5W AC...
- SPCR zit met Velociraptor en GT9400 op 30W DC --> 37.5W AC.

Menig zuinig dual-core Atom bord (al dan niet met ION chipset) zit rond de 25W - 30W AC idle.

Prijs en performance liggen natuurlijk flink uit elkaar, maar het lijkt toch eindelijk wat te worden op desktop en server gebied als het gaat om het terugdringen van dat soms idiote stroomverbruik _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Mars Warrior op 20-01-2010 23:09 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:08:
Menig zuinig dual-core Atom bord (al dan niet met ION chipset) zit rond de 25W - 30W AC idle.
Kijk je naar een Fit PC2 dan zie je dat er wel degelijk setjes zijn die minder dan 10W doen, weliswaar singlecore. Helaas zijn dat dan wel kant en klare setjes. In het retail deel zit je rond de 14W voor een singlecore. Misschien dat pine trail daar iets aan kan veranderen.
Overigens snap ik de opwinding niet echt helemaal. Voor een Intel is het fantastisch, maar ik heb een aantal ( :X ) AMDs die in idle ook tussen de 20W en 25W verbruiken. Daarbij gaat het om de 7025 en 7050 setjes. En volgens mij red ik dat ook wel met mijn AM3 bak met 790GX chipset (nog geen tijd gehad ermee te spelen).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja de Intel is een stuk sneller dan de AMDs en je hebt denk ik iets minder tweaking nodig om die super zuinig te krijgen(en ook iets minder verstand qua moederbord, gezien dat de cruciale keuze is bij AMD). Die FitPC2 hebben de meesten geen klap aan, of wil je USB schijven er aan gaan hangen voor bulk opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dadona schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:33:
[...]
Overigens snap ik de opwinding niet echt helemaal. Voor een Intel is het fantastisch, maar ik heb een aantal ( :X ) AMDs die in idle ook tussen de 20W en 25W verbruiken. Daarbij gaat het om de 7025 en 7050 setjes. En volgens mij red ik dat ook wel met mijn AM3 bak met 790GX chipset (nog geen tijd gehad ermee te spelen).
De 'opwinding' gaat niet direct over Intel of AMD, maar het feit dat nu met moderne, snelle hardware out-of-the-box, dus zonder tweaking met PicoPSU, undervolting, uitschakelen chips in BIOS, zuinige schijf, of toepassing van specifieke en dure mobiele componenten etc.. al in staat is om een zuinige set-up samen te stellen.

En ja, het klopt dat AMD al langer zuinige bordjes had, (ook ik heb zo'n Asrock bord dat rond de 24W idle doet), maar dat is dus wel inmiddels behoorlijk oude hardware (kun je zo'n bord nog kopen??), en vaak met de nodige tuning pas haalbaar.

En ja, Intel stond er tot nu toe om bekend om met elke nieuwe CPU minder te verbruiken, maar met elke nieuwe chipset dat weer ruimschoots te compenseren |:(.
En daarom ervaar ik de H55 chipset toch wel zeer positief, echter men adverteert er niet echt mee: als het om zuinigheid gaat wordt de Atom naar voren geschoven: een min-of-meer kreupel gemaakte CPU met weliswaar een lekker lage TDP, maar als systeem dus inmiddels in idle niet of nauwelijks zuiniger meer dan een standaard desktop systeem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

Mars Warrior schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 23:08:
Ik verbaas me steeds meer over de nieuwe H55 chipset icm een i3 of i5 als het gaat om zuinigheid, zeker in vergelijking met een Atom.
- Tomshardware komt rond de 31W AC met een Velociraptor en een 750W (!!!) voeding
- Tommie geeft hierbij aan dat je met een kleinere/betere voeding makkelijk de 25W AC moet halen...
- SPCR zit op 18W DC met laptop schijf. Met een 80% efficientie is dat 22.5W AC...
- SPCR zit met Velociraptor en GT9400 op 30W DC --> 37.5W AC.

Prijs en performance liggen natuurlijk flink uit elkaar, maar het lijkt toch eindelijk wat te worden op desktop en server gebied als het gaat om het terugdringen van dat soms idiote stroomverbruik _/-\o_
opzich heel leuk dat het I5 platform zo lekker zuinig is, maar voor mensen die nog hardware hebben liggen kan het gewoon niet uit... 4GB DDR3 ram kopen zit je op 100 euro, 4GB DDR2 hebben een aantal mensen nog wel op de plank liggen gezien dat meer mainstream is... Dan is het heel leuk dat je een uber-zuinige server hebt (tov een X2 240 ofzo) maar dan heb je wel een 'extra' investering van moeten doen, en reken zelf maar uit per wanneer (en of) het dan nog rendabel is :+

Daarom heb ik m'n centen op de Athlon II gezet, plankje+cpu en klaar :) (en disks maar dat doet er weinig toe, die waren toch nodig)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet iedereen heeft zo ff een bult DDR2 liggen hoor :p. Ik denk meer niet dan wel. Daarbij is DDR3 ongeveer even duur als DDR2 4GB kits. En dat zal alleen maar verder in het nadeel gaan werken van DDR2. DDR3 is mainstream in nieuwe systeem.

Maar dat is ook wat ik boven aan geef: Als jij de goedkoopste X2 240+goeie msi mobo+ 4GB DDR3 geheugen=~50 euro goedkoper dan een pentium G6950. Wil je naar de i3 kost je dat 20+ euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 08:57:
Naja de Intel is een stuk sneller dan de AMDs en je hebt denk ik iets minder tweaking nodig om die super zuinig te krijgen(en ook iets minder verstand qua moederbord, gezien dat de cruciale keuze is bij AMD). Die FitPC2 hebben de meesten geen klap aan, of wil je USB schijven er aan gaan hangen voor bulk opslag?
Dat ben ik op zich wel met je eens, maar dat de opwinding in deze topic zo is, daar stond ik even van te kijken. Overigens gaf Intel zelf een demonstratie en kwam daarbij op 25W. Dat vond ik toen wel interessant, mogelijk had Intel namelijk nog niet de grenzen opgezocht van het setje. Maar mogelijk hadden ze dat dus toch gedaan. Wat die Atom kant, tsja, ik wacht nog steeds op het moment dat een chipset als die FitPC2 in het retail segment terecht komt. Als dat ding dan ook nog een pci-e poort krijgt dan heb je een killer thuisserver.
Mars Warrior schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 09:17:
De 'opwinding' gaat niet direct over Intel of AMD, maar het feit dat nu met moderne, snelle hardware out-of-the-box, dus zonder tweaking met PicoPSU, undervolting, uitschakelen chips in BIOS, zuinige schijf, of toepassing van specifieke en dure mobiele componenten etc.. al in staat is om een zuinige set-up samen te stellen.
Ik zou bijna mijn moederborden voorzien van standaard componenten (pico en laptop schijf eraf) en meten, maar ik denk dat ik dan al op 35W kon komen. Enige waar je op moet letten is chipet, niets meer, niets minder.
En ja, het klopt dat AMD al langer zuinige bordjes had, (ook ik heb zo'n Asrock bord dat rond de 24W idle doet), maar dat is dus wel inmiddels behoorlijk oude hardware (kun je zo'n bord nog kopen??), en vaak met de nodige tuning pas haalbaar.
De laagste waarde haal je alleen met tunen, maar 30W krijg je wel voor elkaar met een standaard opstelling. Dat kan met een Asus M2N68-AM Plus die nog gewoon te koop is voor een paar tientjes :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

daarom ga ik ook voor deze X3 configuratie, krachtig genoeg voor wat virtuele machines en toch redelijk zuinig (en ik heb nog 4GB ram liggen):
nzyme in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"

Is het niet eens tijd dat iemand de SP onderhanden neemt en gaat voorzien van voorbeeld configs ofzo? Tips/trics, zuinige chipsets overzicht etc.? Met die multi topic beheerder feature moet dat best mogelijk zijn toch O-)

[ Voor 34% gewijzigd door nzyme op 21-01-2010 11:27 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Promy schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:56:
[...]

Enig idee hoeveel hij zal verbruiken idle met nog enkele 3,5inch WD green hd's? (bv 5 :) )
Sorry dat ik hier wat laat op reageer, had compleet over je vraag heen gelezen.

Ik heb even op de site van WD gekeken naar de specificaties van een 1TB 3,5" WD green schijf. Idle verbruikt zo'n schijf 2,8 Watt en in standby/slaapstand verbruikt de schijf 0,40 Watt. Zou je dus 5 van die schijven toevoegen aan een configuratie zoals die van mij dan zul je idle op zo'n 47 Watt uitkomen. Het beste kun je de schijven zoveel mogelijk in slaapstand/standy zetten zodat je makkelijk 10 Watt minder verbruikt. Als je dan ook nog eens de server 's nachts in slaapstand (S3) zet dan heb je een erg zuinige home server :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dadona schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:22:
[...]
De laagste waarde haal je alleen met tunen, maar 30W krijg je wel voor elkaar met een standaard opstelling. Dat kan met een Asus M2N68-AM Plus die nog gewoon te koop is voor een paar tientjes :)
Je ziet inderdaad dat waardes van 30-35W heel goed haalbaar zijn met standaard opstellingen. Inmiddels zitten Intel en AMD (AMD al wat langer) met hun laatste CPU's idle onder de 4-5W incl. VRM verliezen, dus daar valt ook niet heel veel meer te halen.
En ook AMD haalt met de moderne chipsets icm een AMD X3@X4 720 goede 30W cijfers:
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/790gxdefaultio53.png

Wordt hier een PicoPSU aangekoppelt, slechts 1 latje ram (scheelt 1.5-2W / latje) en zware tuning / undervolting / HT/NB wijzigingen dan zie je dat de PSU er zo al even 6W vanaf weet te krijgen en middels tuning de 21W haalbaar is:
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/790gxpico0qvz.png

En wat natuurlijk opvalt is het verschil tussen de verschillende borden: als je de Gigabyte max. tuned, dan verbruikt dat totaal nog meer dan default instellingen op het Biostar bord.

Vergelijk je dit met het door SPCR geteste intel H55 bord met i5 dan komen ze met 2 ramlatjes uit op 18W DC. Met 1 ramlatje gaat dat rond de 16.5W worden wat met een goede, 90% efficiente PicoPSU 18W AC zou betekenen, evenveel als een D510MO systeem.
Wat je hier nog uit kunt halen middels undervolting en andere zut zou ik niet weten. Heel veel zal het niet meer zijn, al toont men bij de AMD systemen aan dat daar in ieder geval nog 5W ruimte zit...

Uiteindelijk gaat het natuurlijk als je eenmaal in deze wattage-kringen verkeerd niet meer om enorme absolute verschillen, maar stel dat je uit het Intel bord, net als het AMD bord nog 5W kunt halen (AC kant), dan zou dit Intel systeem 13W AC opnemen, 'maar' 8W minder dan het AMD systeem dat met 22W natuurlijk ook al heel zuinig is maar procentueel is dat echter wel even 60% meer :9~

Qua kosten zul je die paar Watt er nooit gaan uithalen gedurende de levensduur van het systeem: met deze wattages zijn de quick-wins (40-50W winnen, bij 24/7 €80-€100 / jaar) verleden tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nzyme schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 11:26:
Is het niet eens tijd dat iemand de SP onderhanden neemt en gaat voorzien van voorbeeld configs ofzo? Tips/trics, zuinige chipsets overzicht etc.? Met die multi topic beheerder feature moet dat best mogelijk zijn toch O-)
Jah ik heb dat al eens geopperd, maar ik heb het druk met mijn stage, BBG's en mensen helpen :p. Maar idd, nu met multi TS moet het willen. Ik zal eens in conclaaf gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:18:
[...]
En ook AMD haalt met de moderne chipsets icm een AMD X3@X4 720 goede 30W cijfers:
[afbeelding]
Mooi moederbord die Biostar :+
Dat is precies het moederbord waar ik het al een paar keer over had. Met dat moederbord kun je als het goed is op 25W uitkomen. Volgend weekend hoop ik ermee te kunnen spelen en zal dan wel wat waarden hier neer knallen :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Dadona schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 14:17:
[...]
Mooi moederbord die Biostar :+
Dat is precies het moederbord waar ik het al een paar keer over had. Met dat moederbord kun je als het goed is op 25W uitkomen. Volgend weekend hoop ik ermee te kunnen spelen en zal dan wel wat waarden hier neer knallen :)
Zekers mooi bord. Ik blijf me afvragen wat de moederbordenmakers toch beweegt om nog steeds PS/2 poorten te leveren... zou toch mooi nog een setje USB's voor in de plaats kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 16:38:
[...]

Zekers mooi bord. Ik blijf me afvragen wat de moederbordenmakers toch beweegt om nog steeds PS/2 poorten te leveren... zou toch mooi nog een setje USB's voor in de plaats kunnen.
Ik zie steeds vaker de paars groene PS/2 poorten. Dus maar 1 poort die voor of mobo muisbo of tobo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ik gebruik anders nog n ps2 toetsenbord, die zijn goedkoop en de meeste leven langer dan de paar usb toetsenborden die ik al versleten heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:08
Mobo of tobo?! Bedoel je niet tobo of muis? Ik sluit geen moederbord aan op mn PS/2 aansluiting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikCornelissen schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 16:41:
Mobo of tobo?! Bedoel je niet tobo of muis? Ik sluit geen moederbord aan op mn PS/2 aansluiting :P
Ik wel :). Dan krijg je een soort van CF/SLI O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

Mars Warrior schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:18:
[...]

Je ziet inderdaad dat waardes van 30-35W heel goed haalbaar zijn met standaard opstellingen. Inmiddels zitten Intel en AMD (AMD al wat langer) met hun laatste CPU's idle onder de 4-5W incl. VRM verliezen, dus daar valt ook niet heel veel meer te halen.
En ook AMD haalt met de moderne chipsets icm een AMD X3@X4 720 goede 30W cijfers[...]
heb je een overzicht van de volledige specs?

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
AlexanderB schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 16:40:
ik gebruik anders nog n ps2 toetsenbord, die zijn goedkoop en de meeste leven langer dan de paar usb toetsenborden die ik al versleten heb...
En het is nog robuuster ook. Ik boot nog regelmatig Linux zonder functionerende USB-stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ohja dat ook, computers die niet in de bios willen of niet door windows setup komen zonder ps/2 tobo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadeel van PS/2. Geen hotswap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:31
Ja en Nee, officieel niet, vaak werkt het wel. Risico is wel opgeblazen PS2 poort though :S

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
AlexanderB schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 17:03:
ohja dat ook, computers die niet in de bios willen of niet door windows setup komen zonder ps/2 tobo..
Niet alleen dat. Soms maak ik mijn kernel zo kaal mogelijk om het risico van bugs te verkleinen. En sommige bedrijven zien USB-toegang voor iedereen als een beveiligingsrisico - terecht. Bij een PC die het toch niet nodig heeft sloop ik de USB-stack meteen uit de kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

nzyme schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 16:51:
[...]

heb je een overzicht van de volledige specs?
Idle power grafieken van CPU's vind je hier
Afbeeldingslocatie: http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_athlonii_435/poweridle.gif

Specs van de voorbeelden die ik gaf hier (in het Duits)

De 18W test van SPCR staat hier

@Dadona: ik ben zeer benieuwd waar jij op uit gaat komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke adapters gebruiken jullie voor de PicoPSU? Een PicoPSU is leuk met over de 90% efficiëntie, maar een gemiddelde AC-DC adapter komt meestal niet verder dan 85%.

En hoe zit het met de AC-Ripple (ruis) bij die adapters? Zijn er adapters die van zulke hoge kwaliteit dat ze bij lage belasting minder dan 10mv AC-Ripple hebben op de 12v lijn? Dat is namelijk een belangrijke factor als je veel met geluid en high-end geluidskaarten bezig bent op de pc.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 18:16 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.