douwe.nl schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:21:
[...]
Ok, waarom gesloten en is het nadelig als ik ook een sub heb ?
Ik heb 2 subjes naar jouw ontwerp staan, klein gesloten ,met mivoc awm104. De fronts zijn Paul Carmody's Classix II
[...]
Horizontaal inderdaad, esthetisch voert dan wel de boventoon ja.
Uiteraard een compromis maar dan wil ik alsnog wel het "beste"haalbare met de beschikbare drivers.
Wat zeggen jullie hier over ?
1. De tweeter uit het midden te plaatsen
2. Zo laag mogelijk crossen
3. Een 2.5 weg filtering toe te passen
4. De afstand van de woofertjes van elkaar zo klein mogelijk te houden (dit zou de hoek ten goed komen waardoor het nadelige effect pas verder off axis optreed)
5. Zo hoog mogelijk orde cross-over
Je hebt die extra octaaf onder de 80-100Hz niet nodig.
Met een BR krijg je overal andere kantelpunten die je dan vervolgens weer met een highpass gaat weghalen.
Een BR vervormt meer en brengt al die andere nadelen met zich mee waar we het al over hadden.
Waarom jezelf dan in allerlei problemen brengen als het niet hoeft?
Het zijn maar twee 4" speakertjes, dus het laag daarvan is sowieso flink meer vervormt.
Wat betreft MTM systemen moet je de hele context meenemen.
Waarom een tweeter in het midden slecht zou zijn slaat overigens nergens op.
In veel gevallen is die lobing helemaal niet erg, dat zorgt voor enige bundeling om zo bv reflecties te voorkomen.
Hoe dan ook, het zorgt voor symmetrie, wat denk ik de voornaamste reden is waarom ze zo zijn toegepast in center speakers.
Het nadeel is wel dat ze nogal naar de luisteraar toe "bundelen" en je sweatspot wat klein wordt.
Persoonlijk heb ik centers nooit begrepen, zolang het goed weggemixt wordt door de fronts hoor je de stemmen prima.
Enkel in een grote zaal gaat dit fout aangezien de mensen vooraan ineens in een soort gat vallen qua geluid.
Tenzij je thuis heel dicht bij je speakers zit, heeft het niet heel veel voordelen.
(dan is trouwens soweiso je stereo beeld niet goed met muziek)
Anyway, over de andere puntjes;
1 - ja tweeter in het midden plaatsen, eventueel een verticale offset om zo enigszins te compenseren voor de luisterhoogte. Dat hangt ook af waar de center speaker komt uiteraard.
2 - In principe altijd zo laag mogelijk filters met tweeters.
Ze vervormen minder en vaak is de directivity ook iets beter onder controle te krijgen.
3 - Ik zou voor 2-weg gaan, niet voor 2,5 weg, maar zie *
4 - Zie ook *, maar dicht bij elkaar is altijd beter
5 - Ga je actief of passief filteren?
Voorkeur geeft vaak wel 3e orde voor passief, Dan kun je de freq resp gewoon net even wat mooier krijgen.
hangt ook van het budget ed af.
Er zijn heel wat fabels over hogere orde filtering, trek je er niet teveel van aan.
Pas gewoon toe wat een goede responsie oplevert.
*
Ik weet niet precies hoe hoog je de center speaker wilt hebben?
Maar als ik even "met de klant mee denk" en er toch een voorkeur is voor een center speaker, dan willen alle mensen op de bank die waarschijnlijk ook graag horen.
Wat je zou kunnen doen is de tweeter en 1 woofer gewoon boven elkaar doen als een normale speaker zeg maar.
Het hoeft zeker niet perse dezelfde tweeter te zijn, dat is misschien esthetisch mooi, maar heeft voor de rest weinig toegevoegde waarde.
Ik kwam hier metingen tegen van de W4;
http://attlid.eu/spam/W4-1720.jpg
Daarin zien we dat hij begint te bundelen vanaf ongeveer 3kHz
(ook is te zien hoe de vorming al begint op te lopen bij 200Hz)
Aangezien je wilt dat iedereen op de bank redelijk hetzelfde hoort, zou ik gaan voor een zo'n klein mogelijke tweeter die rond die frequentie te crossen is, maar ook niet al te groot (Dayton Audio heeft er meerdere).
Vervolgens gebruik je de tweede woofer om mee te spelen met het mid-laag.
Je krijgt dan wel een asymmetrische kast, wat misschien niet zo mooi oogt.
Wanneer je enkel maar met z'n 2tjes op de bank kijkt, gewoon voor een normale MTM 2-weg gaan.
Misschien samen met de Dayton ND25FW-4 of een SB-Acoustics SB19ST-C000-4
Zo'n kleinere Dayton kan ook, maar zou niet direct mijn keuze zijn, tenzij het echt heel compact moet of meer richting een omni-pool
Ik zou foto's moeten zien van de thuissituatie om een meer op maat oplossing te kunnen geven.