Mijn dagelijks leven: verhuur van opblaasbare Abrahams en Sarahs via www.opblaasverhuur.nl en verkoop van touchscreen informatiezuilen via www.touchscreenzuil.nl
Doe de serie maar, dan praten we verderAristos schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 23:12:
Hier een foto van mijn vriendinnetje. Is van een serie die ik heb gemaakt als eindopdracht voor mijn fotografie-cursus. Mocht hij bevallen dat zet ik de hele serie er wel op.
[afbeelding]
Anoniem: 221317
This too shall pass
Anoniem: 175347
[wanneer ik naar die witte lampen achteraan kijk, wordt dit volgens mij bevestigd]
kleurtjessssss
contradictio interminis: je hebt het gevoel dat iets een beetje scheef staat en je ziet dat iets enorm scheef staat.Anoniem: 175347 schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 18:03:
Ik heb het gevoel dat de foto enorm scheef staat.
[wanneer ik naar die witte lampen achteraan kijk, wordt dit volgens mij bevestigd]
Dit is pas een lekkere onbescheiden artistieke scheefheid!
edit@mij :met het wel of niet gebruikt hebben van het woord beetje heeft het niks te maken het ging mij er meer (niet al te serieus) om dat het wat tegenstrijdig klinkt om te zeggen dat je het gevoel heb dat iets enorm afwijkt. Maar ik interpreteerde je opmerking verkeerd.
Misschien kan de fotograaf vertellen of hij zijn camera scheef heeft gehouden (hetgeen dus niets voor jou gevoel uitmaakt maar puur uit interesse).
[ Voor 33% gewijzigd door HanslH op 28-06-2007 20:51 ]
Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8
Anoniem: 175347
uhh, nee...HanslH schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 19:31:
[...]
contradictio interminis: je hebt het gevoel dat iets een beetje scheef staat en je ziet dat iets enorm scheef staat.
Ten eerste heb ik nooit het woord "beetje" gebruikt, dus van een contradictio in terminis is geen sprake. Ten tweede werkt scheefheid voor mij persoonlijk niet wanneer ik als automatisme mijn hoofd draai kijkend naar de foto
Het is een verkeerde beoordeling. Links en rechts is hij even scheef, dus het is waarschijnlijk een effect van de gebruikte lens. In het midden zijn de verticale lijnen dus vertikaal, naar buiten toe staan ze steeds verder scheef.HanslH schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 19:31:
[...]
contradictio interminis: je hebt het gevoel dat iets een beetje scheef staat en je ziet dat iets enorm scheef staat.
Los daarvan hoort het bij de stijl foto dat alles scheef is, en dat hij toch nog klopt
Voor de rest laat ik het geneuzel over de woordkeuzes en de 1% die hij mogelijk uit het lood zou kunnen staan (nogal moeilijk te zien op 10mm) even langs me afgaan als jullie het niet erg vinden
[ Voor 45% gewijzigd door neographikal op 28-06-2007 23:09 ]
(slightly offtopic: heb je eigenlijk recht van spreken als je zelf nog nooit iets showcasewaardigs hebt geproduceerd?

Neo post een mooie foto, maar dat je dit niet zo snel na doet valt ook wel weer mee, zijn compositie kijkt lekker weg en de kleuren zijn ook gedeeltelijk PS, samen met een prima contrastrijke lens. Het effect wordt verder voor een groot deel gegeven door een lange sluitertijd. Het is een mooie foto, maar je lofzang vind ik wat overdreven en te kort doen aan andere mensen die hier recentelijk gepost hebben (zoals captainN)ssj3gohan schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 23:35:
Ben het er helemaal mee eens. Dit is nou nog eens écht een artistieke plaat. Met alle respect voor de andere recente foto's, dit doe je niet zo snel na. Toppertje van de laatste paar pagina's.
(slightly offtopic: heb je eigenlijk recht van spreken als je zelf nog nooit iets showcasewaardigs hebt geproduceerd?)
Misschien een rare vraag, maar heb je het origineel zonder de bewerking van lucht ook? .. Ben wel benieuwd hoe die er uit ziet.neographikal schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 23:05:
Thanks lui, hij is marginaal oversharpened, maar dat is écht marginaal. Ik zit nog wat te prutsen met de settings in LR sinds de update. De 10-22 op F/8 is een beetje scherp zeg maar, waardoor het een beetje té uitkomt. De lucht is gewoon lekker een artistieke interpretatie zullen we maar zeggen, ik vond het mooi uitkomen bij het paars van de parkeergarage.
Voor de rest laat ik het geneuzel over de woordkeuzes en de 1% die hij mogelijk uit het lood zou kunnen staan (nogal moeilijk te zien op 10mm) even langs me afgaan als jullie het niet erg vinden
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Eens, fijn dat hij gewaardeerd wordt, maar er valt altijd wel wat te verbeteren. Eén ding moet ik hem helaas wel gelijk in geven: ik zit op IRC nog navraag te doen ofdat ik hem wel zal plaatsen terwijl hij overduidelijk gewaardeerd wordt. De laatste pagina's zie ik toch echt geregeld foto's langskomen waarbij ik mezelf eens achter de oren krab. Showcase? Ik denk eigenlijk dat het weer tijd wordt voor wat meer zelfkritiek, peil desnoods eerst even op IRC wat men ervan vindtNomad schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 08:48:
maar je lofzang vind ik wat overdreven en te kort doen aan andere mensen die hier recentelijk gepost hebben (zoals captainN)
Op verzoek, het origineel:

Zei ook niet dat het persé dé beste was. De foto van CaptainN deed het trouwens niet helemaal voor mij, maar dat is puur persoonlijk: ik vond de compositie een beetje 'gejat' (no offence intended) van The Ring/Six Feet Under. Desalniettemin - don't get me wrong - showcasefoto's zijn showcasefoto's en allemaal erg mooi. Tis lastig om te zeggen dat iets dé beste is, maar ik vind deze 10mm foto gewoon erg, hoe laten we dat eens zeggen, in mijn smaak passen? Zoals altijd met kunst, de een vindt het maar een troepje, en de ander kan het heel mooi vinden.Nomad schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 08:48:
[...]
Neo post een mooie foto, maar dat je dit niet zo snel na doet valt ook wel weer mee, zijn compositie kijkt lekker weg en de kleuren zijn ook gedeeltelijk PS, samen met een prima contrastrijke lens. Het effect wordt verder voor een groot deel gegeven door een lange sluitertijd. Het is een mooie foto, maar je lofzang vind ik wat overdreven en te kort doen aan andere mensen die hier recentelijk gepost hebben (zoals captainN)
Zoals mijn msn-naam reeds een tijdje prijkt: "Misschien wijk ik meer dan één standaarddeviatie af van het gemiddelde!"
edit: Ik vind het origineel dat gepost werd tijdens dat ik dit schreef

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 29-06-2007 09:33 ]
|>
Dankje, en Neo ook.Nomad schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 08:48:
Het is een mooie foto, maar je lofzang vind ik wat overdreven en te kort doen aan andere mensen die hier recentelijk gepost hebben (zoals captainN)
Ondanks dat en ondanks dat het misschien een beetje karig overkomt zo vlak na m'n eigen foto wil ik toch wat kritiek uiten. Niet karig bedoeld iig.
Nu is dat bij jou foto niet het geval, want het is duidelijk dat je hier verder hebt gekeken dan enkel de lichtjes er mooi op krijgen. Ik vind het alleen niet zo heel veel toevoegen. Afgezien van dat ene voertuig (trollybus?) is het een lange lege straat met aan de ene kant een relatief klein semi-modern gebouw en aan de andere kant zelfs gras en bomen. Nu is dat puur smaak natuurlijk, maar ik vind die uitgerekte lichten echt tot z'n recht komen wanneer je er het gekrioel en wir-war van auto's in een echt grote stad mee laat zien tussen de grote wolkenkrabbers. Dat idee. Een lichtstreep over een polderweggetje doet me daarentegen niet zoveel, om even het andere uiterste te pakken. Ik vind deze omgeving nog teveel richting het polderweggetje gaan ipv de grote stad. En een laatste puntje dat ik jammer vind is dat het gebouw op de achtergrond erg veel kleine vlakken heeft, waardoor de lichtstrepen het geheel erg druk maken.
En om ook nog een positief punt aan te halen: het lijnenspel van de lichtstrepen, de strepen op de weg en de hoogspanningslijnen vind ik goed gevonden! Misschien had je alleen door een iets lager standpunt de lijn die het meest van je af hangt en die dwarsligger iets meer van het gebouw verwijderd kunnen hebben. Lekkere kleurtjes ook, ook/vooral in het origineel.
edit: Zo'n setting doet mij dus meer met lichtstreepjes erin. Nu is dit een slechte voorbeeld, maar het idee is duidelijk denk ik.
Six Feet Under ken ik niet en geen flauw idee hoe de filmposter van The Ring eruit ziet, dus ik vat het op als een compliment dat je hem vindt lijken op een professioneel gemaakte poster.ssj3gohan schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 09:32:
ik vond de compositie een beetje 'gejat' (no offence intended) van The Ring/Six Feet Under.
[ Voor 17% gewijzigd door Captain N op 29-06-2007 10:18 ]
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
Normaal zijn mijn aquarium foto's niet meer dan plaatjes van mijn vissen. Maar de volgende foto heeft naar mijn id meer potentie. Scherp, juiste kleur, dieptewerking en compositie. Delen jullie mijn mening:

Iso800, 1/50, f4, geen flits, 1 been statief
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.
Toff schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:41:
@[SainteR]:
Mijn Frans is niet zo best, maar staat daar nou: "Fascisme zal niet voorbijgaan"? Klink eigenlijk als een hakenkruis in tekstvorm, bah.
Beetje laat, maar er staat juist het tegengestelde: het fascisme komt er niet door. Vergelijk met de (dacht ik) bekende uitspraak "no passeran"
Als je hem cropt tot alleen die vis erop staat (portret-stand-achtig zeg maar) is hij dan niet mooier? De achtergrond links leidt inderdaad wel wat af. Scherptediepte is verder prima.Frank|A schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 09:56:
Ik vind het orgineel beter! Maar idd mooie foto.
Normaal zijn mijn aquarium foto's niet meer dan plaatjes van mijn vissen. Maar de volgende foto heeft naar mijn id meer potentie. Scherp, juiste kleur, dieptewerking en compositie. Delen jullie mijn mening:
[afbeelding]
Iso800, 1/50, f4, geen flits, 1 been statief
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Grote versie
[ Voor 22% gewijzigd door HanslH op 04-07-2007 11:31 ]
Uit nieuwsgierigheid had ik nog even je vorige versie gezocht, en gevonden. Misschien wel aardig om erbij te vermelden.
Moet zeggen dat de bewerking goed is geslaagd en de foto nu zeker meerwaarde heeft.
[ Voor 67% gewijzigd door wacko op 01-07-2007 19:46 ]
Geslaagd is de bewerking zeker. Ik vind alleen de vignetering net iets overdone.
Iets minder extreem was misschien mooier geweest. imho dan tenminste

Een berberjongetje in Matmata, Tunesië
[ Voor 21% gewijzigd door Exigence op 02-07-2007 21:12 ]
Bedankt voor je compliment!wacko schreef op zondag 01 juli 2007 @ 19:40:
Ontzettend stijlvol, uiterst creatieve focus en perspectief. Hulde!
Uit nieuwsgierigheid had ik nog even je vorige versie gezocht, en gevonden. Misschien wel aardig om erbij te vermelden.
Moet zeggen dat de bewerking goed is geslaagd en de foto nu zeker meerwaarde heeft.
M.b.t. vignettering zat ik zelf ook nogal te twijfelen. Het plaatje is natuurlijk behoorlijk over the top maar zelfs als je bewust over the top gaat kan je te ver gaan. Heb uiteindelijk deze keuze gemaakt.
@Exigence: ik vind het knulletje er super leuk opstaan maar de setting vind ik zelf iets minder en daardoor mist de foto voor mij een beetje een 'wow' factor.
in tegenstelling tot Wacko vind ik je "creatieve focus" niet zo goed geplaatst. Uw onderwerp bevindt zich in de linker onderhoek, dit is de minst interessant hoek wanneer iemand een foto (of beeld) bekijkt. Mijn aandacht wordt ook steeds naar de molen getrokken maar als ik er dan naar kijk kom ik ok een grote zwarte blur uit.
verder vindt ik de ZW-omzetting zeker geslaagd. (vignetering vind ik zelden mooi uitkomen dus ga ik niets over zeggen)
Vignetting is wellicht iets te extreem inderdaad, het loopt wel heel erg dicht in de hoeken.

Wow, mooi hoor Kees. Die sfeer boven de stad is heel mooi en ik vind de zwartwitomzetting goed. Ik zou het zwarte deel van de brug rechts wel wegcroppen trouwens.
Keesr: brrrr koud zo met die sneeuw en mist. Lekker sfeertje maar dan voor over een maand of 5 ofzo
Om er maar iets zonnigs tegen over te zetten:

Sowieso schrijf je zo!

Oxford in Leiden
@Littlejoannes: zalig plaatje, mooie compositie, lekker kleuren
[ Voor 24% gewijzigd door HanslH op 10-07-2007 22:33 ]
Mooie compositie en een goede scherptediepte. Erg mooie foto!
HansIH:
Eerlijk gezegt vind ik het niet echt een showcase foto.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Het spijt me dat te lezen. Ik vind het zelf de leukste foto die ik tot nu toe heb gemaakt. Ik las al een commentaar op flickr (zonder dat de foto slecht beoordeeld werd) dat die boom daar in het midden in de weg staat maar ik vind em daar prima staan.-DG- schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 22:05:
HansIH:
Eerlijk gezegt vind ik het niet echt een showcase foto.
[ Voor 13% gewijzigd door HanslH op 10-07-2007 22:45 ]
Ja sorry, ik vind het een beetje een standaard "uit m'n slaapkamerraam" uitkijkje. Toegegeven dat ik wel zo uit m'n slaapkamerraam wil kunnen kijkenHanslH schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 22:45:
[...]
Het spijt me dat te lezen. Ik vind het zelf de leukste foto die ik tot nu toe heb gemaakt. Ik las al een commentaar op flickr (zonder dat de foto slecht beoordeeld werd) dat die boom daar in het midden in de weg staat maar ik vind em daar prima staan.
@KeesR: Het stadje ziet er erg sfeervol uit met die mist zo. De brug vind ik dan weer minder interessant en ook niet echt passen bij het oude sfeervolle beeld van de stad.
@littlejohannes: Leuke foto, heeft een lekkere Nederlandse uitstraling, en verveelt ook niet snel om te kijken. Goeie kleuren ook.
@wagenveld: Tja, het doet me niet zoveel. Wellicht omdat (voor mij) het enige interessante punt dat watervalletje is, en die ook nog recht in het midden staat?
@NadroJ: Mooie zonnestralen.
@HanslH: Ik ben bang dat ik hem ook niet geweldig vind. Die muur rechts stoort me en ook die boom links had er van mij niet op hoeven staan. Achter die boom staat ook nog een raar schuurtje of zo, aan de rechterkant zit er een grote struik/boom voor dat kleine aanbouwtje wat juist wel interessant is... Dus, tja... heb betere foto's van je gezien.
@neographical: De auto staat er netjes op, maar vooral voor de autoliefhebbers een topfoto waarschijnlijk.
Mijn foto's op Flickr.
@Captain N: vind zelf de beeldelementen aan weerszijden het diepte effect versterken en daarmee verduidelijken dat het meisje omhoog rent, en dat de verschillend gekormde paden de plompe symmetrie van gebouw en boom contrasteren, maar goed ik zal voortaan pas een foto hier zetten als ik er op flickr wat favorieten op binnenkrijg (en zeker niet meer dezelde dag van maken).
Burcht ja. Grappig ik dacht nog: lucky bastards om hier te wonen in zo'n mooie stad, maar je woont hier en je weet het niet eens zeker
Het is zeker een prachtige en leuke stad! Foto's maken hier valt echt nog niet mee, met al die kleine smalle steegjes en hoge gebouwen. Het gebouw op je foto komt me niet echt bekend voor, hoewel ik toch wel verscheidene malen op de Burcht ben geweest. Ik herkende het meer aan het rondlopende gras en dat stuk kanteel.HanslH schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 12:19:
@Captain N: vind zelf de beeldelementen aan weerszijden het diepte effect versterken en daarmee verduidelijken dat het meisje omhoog rent, en dat de verschillend gekormde paden de plompe symmetrie van gebouw en boom contrasteren, maar goed ik zal voortaan pas een foto hier zetten als ik er op flickr wat favorieten op binnenkrijg (en zeker niet meer dezelde dag van maken).
Burcht ja. Grappig ik dacht nog: lucky bastards om hier te wonen in zo'n mooie stad, maar je woont hier en je weet het niet eens zeker
Mijn foto's op Flickr.
Klik
Naderhand gezien is de afwerking van boven idd niet zo heel mooi en past deze beter als testcase. Toch bedankt voor de opmerkingen, dan weet deze beginnende fotograaf in ieder geval waar hij voortaan op moet letten
[ Voor 73% gewijzigd door CaVeFiSh op 13-07-2007 11:04 ]
http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/
Anoniem: 196052
Mooi hoor, doet me denken aan een schilderijtje/poster dat/die mijn broer in de woonkamer heeft hangen. Van deze man.WhiskyPhreak schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 14:27:
Poosje terug in Bretagne. Onderdeel van een andere foto. Jammergenoeg viel dit stuk me pas later thuis achter de pc op, anders had ik deze wel apart gemaakt en iets van 8mp gehad in plaats van ~eentje....
[afbeelding]
This footer is intentionally left blank
Erg mooi die 2 personen turend in de eindeloze ruimte om hen heen... de ruige z/w maakt het zeer sfeervol.
@CaVeFiSh:
Hij wordt boven een beetje jammerlijk afgekapt, wat niet fijn wegkijkt. Compositioneel gezien mis ik ook een beetje spanning, nét dat beetje extra waardoor een simpele plaat zoals deze toch 'kracht' kan uitstralen.
Mag maar 1 foto posten dus redelijk random.

[ Voor 40% gewijzigd door Vuvuzela op 15-07-2007 14:47 ]
I served in a company of heroes.
Over je foto: ik had hem iets krapper genomen, zodat hij meer symetrisch was geweest. Of ik had de auto uit het midden gehaald. Maar hij kijkt zo ook wel lekker weg
Anoniem: 118573
Afgelopen zomer (in de winter in Nederland) geschoten in Nieuw-Zeeland
Link voor een groter exemplaar http://www.crozzit.com/view.php?img=475
Sorry, niet showcasewaardig, dus maar een linkje van gemaakt
[ Voor 134% gewijzigd door Floor-is op 25-07-2007 10:50 ]
Anoniem: 197753
Heb er eigenlijk niet zoveel kritiek op. Ik vind het een gave plaat. De DoF zorgt er voor dat de achtergrond er uitziet als een schilderij.Anoniem: 213308 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 13:59:
Gisteren gemaakt, vond hem zelf wel geslaagd
Opbouwende kritiek is welkom
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
|>

http://tweakers.net/ext/f...91186befb44edc5e/full.jpg
Afgelopen TT geschoten vanuit Geert Timmer
Zelf zeker tevreden mee, ik ben nog bezig met de rest en zal binnenkort wel een test-case openen
I am the great Cornholio!
@RobuZZ: Hij is wel erg klein
@royv: wat Simon al zegt, hij is wel erg scheef. Toning wel fijn, maar dat scheve, nee.
@MetaFrame: zoals je zelf al zegt, meer een gevalletje testcase. Een motorrijder, lekker gepand. Maar als showcase foto zou ie me toch langer moeten boeien dan ie doet.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
[ Voor 105% gewijzigd door Falcon op 18-07-2007 13:06 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Anoniem: 176826
Een scheve foto kan soms best goed overkomen, maar hier vind ik het echt helemaal niets toevoegen, maar wel heel veel afbreuk doen en dat is heel jammer, want het moment met die omkijkende koe en de verdere uitvoering vind ik heel erg goed.
@MetaFrame: Ja, oke, deze foto had zo in de krant gekund, maar... ehhhh.
Goed gepand, netjes scherp, goede snelheid. Jammer dat de motard precies in het midden van je plaat staat. (oke, ik heb het niet nagemeten, maar zo komt het wel over.) Goed accent dat gras onderaan, heel mooi hoe de apex van de bocht uitkomt, maar zoals Garyu opmerkt, twee seconden en ik heb het wel gezien. De foto houd de aandacht gewoon niet vast. Geen idee waarom niet overigens.

gemaakt met een eos 400D & kitlens 18-55, iso 800, 1/100 f/5.6
Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin
Kijk, met zeeen van tijd, vooraf bepaalde compositie, dikke telelens en een statief - kortom alles georkestreerd tot in de fijnste details - kan je misschien de meest geweldige foto's maken, maar in de praktijk ging dat hier gewoon nooit lukken; Ik zat gehurkt voor een schuwe kikker die elk moment weg kon springen met de cam voor zn snufferd en 5 cm boven het water, in een uiterst oncharmante en onplezierige houding. Mijn voorbereiding bestond uit een berg geduld, heel voorzichtig naderen, en een beetje improviseren.
Is de manier waarop een foto gemaakt is dan bepalend of deze wel of niet showcase waardig is? Ik denk (en hoop!) van niet eigenlijk. Ook mooie foto's worden per ongeluk gemaakt. Ik geef gewoon aan hoe deze tot stand is gekomen. Wellicht is "gekiekt" dan een suf woord voor de moeite die hier in zit, en is "luckshot" wat streng voor enkel niet door de zoeker gekeken te hebben
Je wil toch niet zeggen dat je hem mooier had gevonden als ik er een beter (of geen) verhaal bij had gehad? Ik zie een foto als uiting echt totaal los van de situatie tijdens het maken ervan.
Aangezien je grootste formaat op flickr maar 693x1024 "groot" is, ging ik ervan uit dat je een crop gemaakt had.Clay schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:09:
Omdat een dslr stilhouden met een gestrekte arm makkelijker is in portretstand.
Nee, al had je bij wijze van spreken je hoofd 10 minuten onder water moeten houden in die vijver, dan had ik je foto niet meer waard gevonden. Jij probeert juist om je foto een meerwaarde mee te geven, waar ik slechts het resultaat zie. Zoals ik al aangaf, vind ik met name de ruimte boven en onder te groot. Crop een groot deel van het onscherpe groen eraf en al het zwart, dan heb je de focus wat meer op de kikker (maar die kijkt dan ongelukkigerwijze het beeld uit). Dat je kikker met zijn voorpootjes in wat ondefinieerbare donkere prut zit, doet ook af aan het eindcijfer. Voor de showcase ligt de lat gewoon hoog. Een "recht toe recht aan" weergave van een beestje bij een vijver, waar zo op het oog niets bijzonders mee is (had hij nu een libel in zijn bek gehad...), dat is gewoon niet genoeg voor de showcase (vergelijk die motor even terug in dit topic). Nogmaals verwijs ik je naar je eigen tekst: "kan je misschien de meest geweldige foto's maken, maar in de praktijk ging dat hier gewoon nooit lukken". Alleen de meest geweldige foto's horen hier.Kijk, met zeeen van tijd, vooraf bepaalde compositie, dikke telelens en een statief - kortom alles georkestreerd tot in de fijnste details - kan je misschien de meest geweldige foto's maken, maar in de praktijk ging dat hier gewoon nooit lukken; Ik zat gehurkt voor een schuwe kikker die elk moment weg kon springen met de cam voor zn snufferd en 5 cm boven het water, in een uiterst oncharmante en onplezierige houding. Mijn voorbereiding bestond uit een berg geduld, heel voorzichtig naderen, en een beetje improviseren.
Is de manier waarop een foto gemaakt is dan bepalend of deze wel of niet showcase waardig is? Ik denk (en hoop!) van niet eigenlijk. Ook mooie foto's worden per ongeluk gemaakt. Ik geef gewoon aan hoe deze tot stand is gekomen. Wellicht is "gekiekt" dan een suf woord voor de moeite die hier in zit, en is "luckshot" wat streng voor enkel niet door de zoeker gekeken te hebben![]()
Je wil toch niet zeggen dat je hem mooier had gevonden als ik er een beter (of geen) verhaal bij had gehad? Ik zie een foto als uiting echt totaal los van de situatie tijdens het maken ervan.

This too shall pass
[ Voor 25% gewijzigd door Captain N op 19-07-2007 19:25 ]
Mijn foto's op Flickr.
Dat probeer ik nietJij probeert juist om je foto een meerwaarde mee te geven, waar ik slechts het resultaat zie.
Maar als we het verder blijkbaar met elkaar eens zijn lijkt me dit topic niet de plek om het er nog langer over te hebben. Ik vond em showcasewaardig, inclusief boven en onderkant die imo bijdragen aan het contrast - anders was het gewoon een kikker op een tegel -, en dat vind jij allemaal niet. punt.
Eens, even het rechterkant van je histogram bijtrekken en hij oogt wat minder matCaptain N schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:25:
Er hangt een beetje een grijzige waas over, of ligt dat aan mij? Verder een leuke, spontaan ogende foto.
Anoniem: 152326

Foto dit weekend gemaakt van mn vriendin, in Oostende. Is een van de eerste fotos die ik heb gemaakt met mn nieuwe spiegelreflex (Sony Alpha 100). Zou ook graag eens weten wat jullie er van vinden, maar ik zelf vind hem wel al goed geslaagd.
Enkel spijtig van de mensen op de achtergrond, maar bij mn vriendin moet je snel zijn voor een foto, et was een eenmalige kans dus
tjah.. het is een mooie scherpe foto, focus ligt netjes dacht ik zo maar hij showed niet zo. Denk wat neographikal ook al zegt, het wow gevoel is er niet.
No worries m8

groot
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Hooguit dat ik er nog íets meer contrast aan toevoeg...
[ Voor 11% gewijzigd door De_Bastaard op 21-07-2007 00:50 ]
Anoniem: 215871
Op het strand van Terschelling ging m'n dochter er ineens van door. Eerst snel een foto genomen voor ik haar toch maar terug riep. Het is nogal een eindje lopen namelijk. Vond dat de foto in zwart wit het best tot z'n recht kwam.
[ Voor 20% gewijzigd door een moderator op 25-07-2007 10:48 ]
Anoniem: 142917
Klopt ja. Ik heb die versies nog allemaal op mijn computer staan, maar omdat ik hem op groot doek wil laten drukken zit ik er over te denken om hem helemaal zwart wit te makenNomad schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 18:06:
Ik was degene die hem toen uitgebreid voor je bewerkt heeft en heb hem nog wel ergens op mijn computer staan denk ik. Ik vind de duotone/tritone met bruin mooier dan z/w denk ik...maar dat is persoonlijk.
Er is wel wat vreemds aan je plaat ondanks het PS-werk. Er is waarschijnlijk wat fout gegaan in de compressie/sharpening, de pixels zijn nu te tellen.Anoniem: 215871 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 21:11:
[afbeelding]
Op het strand van Terschelling ging m'n dochter er ineens van door. Eerst snel een foto genomen voor ik haar toch maar terug riep. Het is nogal een eindje lopen namelijk. Vond dat de foto in zwart wit het best tot z'n recht kwam.
This too shall pass
Mooie plaat hoor, ondanks dat zij wat verder weg staat komt hij wel goed uit de verf.Anoniem: 215871 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 21:11:
[afbeelding]
Sorry vind er niet zo veel boeiends aan, onderwerp is niet echt interessant zeg maar.Arnold-D schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:14:
[afbeelding]
Vond dit wel een mooie foto die ik een tijdje terug heb gemaakt.
hij is gemaakt met een standaard HP 935 camera..

Ik heb het origineel nog even omgezet naar 'gewoon' zwart wit. Ik begrijp wat Littlejoannes bedoeld, maar de uiteindelijke versie wint het qua sfeer en uitstraling wat mij betreft van deze meer steriele zwart wit versie.
Voor sharky zal ik straks nog een link plaatsen naar een wat grotere versie.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dit topic is gesloten.