Ik heb sinds kort een Cooler Master Trident ( RL-CUC-CNU1) draaien en ben daar zeer tevreden over.
Voorheen heb ik een tweetal Asetek Antartica blokken gehad. In beide gevallen ging het plastic lid barsten wat voor lichte lekkages zorgt. Deze barsten werden wel opgevuld met het water (i.c.m. Anti-Algen) dat stolde maar ideaal is dat natuurlijk niet. Jaren geleden heb ik daar een
reactie over geplaatst. Er staan foto's bij die reactie waar kleine barsten te zien zijn.
Het blok in die oude reactie heb ik vervangen door een nieuwe. Die ging ook barsten en die barsten waren erger dan bij het eerste blokje. Zodoende is het eerste blokje er na verloop van tijd weer op gezet. In de tussentijd is er aan de hardware in de PC ook het e.e.a. veranderd; zo is er nu een LGA775 socket aanwezig i.p.v. SoA. Omdat een origineel Asetek LGA775 lid destijds zo goed als niet verkrijgbaar was en uiteindelijk net zo duur zou zijn als een nieuw Antartica blokje heeft The Godsha voor mij wat modificaties aangebracht. Zodoende heb ik het blok nog een tijdje langer kunnen gebruiken totdat het er als volgt uit zag:

Veel barsten en het groene spul is gestolt water. Lekkages all over the place! Op de foto ziet het er mijn inziens minder erg uit dan in het echt. Tijd voor een nieuw blokje dus.
Het Cooler Master blokje kostte mij slechts €17,50. Dat is ongeveer 50% van wat een Asetek Antartica kost. Het Cooler Master blok oogt fraai. De bevestiging is erg bescheiden t.o.v. de Asetek Antartica en de vorm van het lid ziet er niet verkeerd uit. Om een impressie te geven:
De mounting voor LGA775 spreekt mij wel aan. Slechts één nadeel, de klem die achter het moederbord bevestigd dient te worden kan standaard niet vastgeplakt worden. Zodoende moet de klem vastgehouden worden tijdens het installeren van het heatsink. Dat is onpraktisch, al helemaal wanneer je een CPU wilt wisselen omdat je dan het risico loopt dat de klem achter het moederbord wegvalt waardoor je het moederbord wederom uit de kast moet halen.
De mounting aan de bovenkant spreekt mij juist wél aan (in geval van LGA775). Zoals op de foto te zien is zit er geen klem of iets dergelijks boven het heatsink. Dit komt omdat de vier pootjes aan de onderkant van het heatsink vast gemaakt zijn.
De resultaten (natte vingerwerk)
Natte vingerwerk omdat a) de omgevingtemperatuur niet hetzelfde is, b) de flow omgedraait is, c) de warmtegeleidingspasta bij de Asetek Antartica niet geheel zuiver was.
Idle waarden van de Asetek Antartica weet ik niet geheel zeker. Dit was doorgaans ergens rond de 31C á 35C. Dit geldt overigens ook voor de Cooler Master Trident, de idle temperatuur schommelt er veel. Op moment van spreken is het 32C. Zodra ik een seconde lang één core belast zit ik al snel een paar graden hoger. Na een langere tijd van stress zal de idle temperatuur ook niet zo snel richting 32C gaan maar eerder naar 35C á 34C.
Stressed waardes: Met de Asetek Antartica kwam ik aan de 58C. Met de Cooler Master Trident kwam er 56C op de teller te staan. Hierbij moet dus wel meegerekent worden dat de Cooler Master ietwat betere omstandigheden had.
Mijn conclusie: De koelblokken zijn érg aanelkaar gewaagd wat performance betreft. Ik kijk niet op een graadje meer of minder (iets wat in normaal gebruik ook niets uitmaakt IMHO), de blokken presteren nagenoeg hetzelfde. Wat betreft mounting heeft de CoolerMaster het nadeel van de losse bracket achter het moederbord (die out-of-the-box geen plakkend materiaal heeft). De Asetek Antartica heeft een viertal palen die vastgeschroefd worden. Aan de bovenkant van het moederbord is de CoolerMaster (IMHO) mooier. At last but not least: De prijs, spreekt voor zich dat de Cooler Master daar erg goed scoort.
Dit alles is getest met een Intel Pentium D 920 'ES' @ 3,6GHz (12x300) en het draaien van 2x BurnP6.
Voor de mensen die denken: Goh wat een hoge temperaturen, die blokken ga ik niet kopen!
Ik heb nergens aangegeven in welke omstandigheden deze temperaturen gehaald zijn. Dat is ook volledig irrelevant. Het enige wat nu belangrijk is zijn vergelijkende resultaten en gezien de omstandigheden bij beide blokken nagenoeg (de Cooler Master had betere omstandigheden maar dat maakt niet enorm veel uit) hetzelfde waren, zijn de resultaten vergelijkbaar.