masser120 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 22:40:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe lens. Graag bij een winkel waar ik mijn oude Sigma 18-50 f/3.5-5.6 en Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 kan inruilen voor een polarizor resp. een uv-filter. Die winkel heb ik gevonden (nl: Verschuren). De lens heb ik inmiddels ook al gevonden. De Sigma 17-70 f/2.8-4.5. Alleen een leuk probleempje: Sigma levert gigantisch slecht! Hij staat daar al 3 maanden (!!) in bestelling ...
Misschien had je 'm dan bij een fatsoenlijke winkel moeten bestellen? Bij Konijnenberg en Digital Street is ie gewoon op voorraad. Wellicht nog goedkoper dan met de "deal" die je krijgt op je 2 lenzen. Wat voor filters krijg je trouwens? B+W? Hoya? Heliopan?
- Sigma 17-70 niet leverbaar
Niet Sigma afzeiken, het ligt aan je eigen winkel-keuze.
- Sigma 18-50 f/2.8 niet het beste bereik en ook niet de scherpste beelden
Wat is wel je "beste bereik" dan? Niet de scherpste beelden? Bron?
- Sigma 18-125 te groot bereik en daarmee te slecht beeld
- Sigma 18-200 idem dito
- Tamron 18-200 idem dito
- Tamron 18-250 idem dito
Als je toch een grote lijst maakt zet de nieuwe Sigma 18-200 OS er ook effe bij dan?
- Tamron 17-50 superscherp beeld, maar klein bereik en ineens verdwenen bij alle winkels!
Ligt wederom aan je winkelkeuze, op voorraad bij Konijnenberg en DS.
- Canon EF 17-40 L superscherp beeld, maar veel te klein bereik
Wat wil je nou eigenlijk?
- Canon EF-S 17-85 IS, handig die IS, maar nauwelijks beter dan de kitlens, bovendien te duur
Pfff wat een bull. Tegenwoordig niet meer "te duur" en veeeeel beter dan de kitlens. Zeker de center-scherpte is super. Op full-wide wat vervorming, maar een beetje tweakert heeft dat met ptlens o.i.d. zo weg. Sublieme walkaround lens op een crop-body, niet te groot, niet te zwaar en een fijn bereik.
- Canon EF-S 17-55 f/2.8 veel te duur
There's no such thing as a free lunch!
Juist ja... Echte alternatieven? Nee dus...
Als je je nu echt blind staart op een 17-70..85 objectief, dat concludeer ik maar uit je enorme lijst, want <50 is te kort en >85 dan vind je het te lang en is de kwaliteit bagger, haal dan gewoon bij een fatsoenlijke winkel de Sigma 17-70 of de Canon 17-85. Geniet bij de Sigma van de mooie scherpe plaatjes en leuke macro's, maar verbaas je niet dat die f2.8 al heel snel weg is als je gaat inzoomen en zit achteraf niet te zeuren dat ie traag focust en je erachter bent gekomen dat er geen HSM op zit. Bij de Canon heb je een pretitg bereik, fijne IS, lekkere scherpe contrastrijke platen en supersnelle USM autofocus.
Succes.