ik wil binnenkort een macbook (zwart) bestellen, maar wat is nu precies het verschil tussen de nederlands en internationaal engels toetsenbord-layout?
alleen het dollar/euro teken?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Alleen de 'num verg' toets die in het engels 'num lock' heet, afaik. Volgens mij zit op de int. english ook gewoon een euroteken onder de 2, en het dollarteken is gewoon zoals altijd shift-4.njh schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:34:
ik wil binnenkort een macbook (zwart) bestellen, maar wat is nu precies het verschil tussen de nederlands en internationaal engels toetsenbord-layout?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
De enter-toets die ligt of staat is het grootste verschilnjh schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:34:
Dat is een verschil met US layout.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:41:
[...]
De enter-toets die ligt of staat is het grootste verschil
Verwijderd
Dat is dus het verschil wat ik bedoel: DirectX is Direct3D plus nog wat meer. De hack waar ik het over heb zit niet in VMWare Fusion; inVMWare Fusion zit het namelijk gewoon als feature, hoef je niks voor te doen. Ik heb al teruggevonden wat ik bedoelde: het ging om eenzelfde 3D support in de VMWare Workstation dus niet in Parallels.Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 01:04:
Direct3D is onderdeel van DirectX. Direct3D is verantwoordelijk voor de 3D grafische versnelling, Die hack waar je het over had was volgens mij gewoon een experimentele optie in VmWare Fusion.
Jij hebt vast geen bril als ik dat zo leesOperations schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:58:
Grootste nadeel van een glossy scherm is dat je er echt alles op ziet... klein stofje op het scherm? niet wegvegen want dan zit er meteen een duidelijke vette veeg op... ook niet wegblazen want dan heb je kans op kleine druppeltjes van je adem op het scherm...
Spiegelingen vallen overigens meestal inderdaad wel mee.
Diverse mac winkels doen dat ook, dus pas hier wel even voor op. De US layout is echt anders dan die International English layout. De eerste kun je alleen in de USA verkrijgen en de laatste hier in Europa. Enige echt grote verschil is de plek van de tilde toets en de staande ipv liggende enter. Ik denk dat je daar wel gauw aan kunt wennen, het is even weten waar je in vervolg moet mikken.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:49:
Oeps, ik dacht even dat internationaal-engels gelijk stond aan de US layout
Verwijderd
Alleen wat je dus kan configureren, is ook het enige wat je echt kan vervangen of uitbreiden?Daedalus schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:20:
[...]
Kijk op de Apple Store Online wat je configuratie opties zijn.
Ja, alleen het geheugen en de harde schijf zijn gemakkelijk te vervangen.Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 08:36:
[...]
Alleen wat je dus kan configureren, is ook het enige wat je echt kan vervangen of uitbreiden?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Same hereBlackMage schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 23:47:
Voordat ik mijn macbook aanschafte zat ik ook erg te hikken tegen de staande entertoets. In de winkel ramde ik telkens op de verkeerde knop.
Het kiezen voor internationaal Engels t.o.v. Nederlands Mac OS heeft alleen invloed op de taal van de bijgeleverde documentatie. Mac OS X zelf is multilingual. Als je de computer nl. opstart kun je de hoofdtaal kiezen (Engels, Frans, Duits, Nederlands, Spaans, Chinees, enz.) en achteraf kun is dit nog te wijzigen via de Systeemvoorkeuren. Je kunt zelfs als je dat wil per gebruiker een andere taal instellen.njh schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 10:15:
bedankt, dan weet ik genoeg.
heb momenteel ook een apple wireless keyboard en deze heeft ook een staande enter en tilde naast de shift, dus dat zou dan geen probleem zijn. ga ik lekker voor de international, wil immers ook engelse OS X. Wacht nog heel even op eventuele openbaringen van apple zoals leopard... hoop dat de 27e meer uitsluitsel geeft.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Je went er heel snel aan idd. Ik werk nog wel's op amerikaanse en dan zit ik de eerste paar minuten ook steeds verkeerd, maar daarna gaat 't wel. (Als je vaak genoeg switcht gaat 't steeds snellerBlackMage schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 23:47:
Elk laptop toetsenbord heeft wel dat sommige knoppen op een vreemde plek zitten of te klein zijn of whatever, je zou dus aan elk toetsenbord ongeacht merk moeten wennen. Had het beter gekund? ja. Heb je er last van? nee.
[ Voor 8% gewijzigd door tweak_dude op 23-03-2007 11:26 ]
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Verwijderd
Verwijderd
Hoera, en dinsdag krijg ik net m'n macbook met de postVerwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:07:
Komende dinsdagavond : MacBook 999 euro bij de Bijenkorf vanaf 18.00 uur als je een BijCard hebt. Het is het instapmodel Core2Duo.
stuur je hem gratis terug en koop je alsnog bij de bijenkorfIntrepidity schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:09:
[...]
Hoera, en dinsdag krijg ik net m'n macbook met de postmaarja, wel met wat upgrades, anders had ik die zelf weer moeten uitvoeren, maar toch
...
Verwijderd
kost ie geen 1099 instap?CyBeR schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:29:
En dan ben je wat, 30 euro opgeschoten?
Verwijderd
Via Surfspot is dit (Haagse Hogeschool). Was vroeger iets van €1030,- ja, ik keek ook even vreemd op netUnderworld schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 23:03:
Hmm prijs is weer gedaald zie ik al ...
jah via studentenkorting zou ik hem iig halen, ook op die manier gedaan
[ Voor 41% gewijzigd door CyBeR op 23-03-2007 23:22 ]
Welke instellingen zijn dat dan??CyBeR schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 23:22:
[afbeelding]
De prijs varieert een beetje aan de hand van je instelling
Juistem, op Windesheim mogen we 1011 dokken voor het instapmodelCyBeR schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 23:22:
[afbeelding]
De prijs varieert een beetje aan de hand van je instelling
Verwijderd
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, ik typ dit vanaf een HP Nx7400 en het geluid is gewoon erg goed. Echt goed genoeg om muziek op te luisteren. Ik heb nog weinig laptops gezien die zulk lekker geluid produceren. Eigenlijk moet ik even vergelijken met iemand met een macbook.Servor schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 09:07:
Ik hoor trouwens ook wel wat negatieve geluiden over de ingebouwde speakertjes in de MacBook. Klopt dit? Nou weet ik uiteraard wel dat je geen wonderen moet verwachten van laptop speakers, maar de speakertjes in mijn HP laptop (van de baas) klinken toch erg behoorlijk. Zeker goed genoeg om op de bank een mp3 te luisteren als je aan het tikken bent. Kan ik dat ook verwachten van de MacBook of is het echt prut?
Voor een mp3tje op z'n tijd is het te doen, maar je hebt nul lage tonen ofzo. Mocht je hem dagelijks gaan gebruiken voor het draaien van muziek, dan moet je er toch echt een speakerset op aansluiten, anders is het te blikkerig.Maeslant schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 08:30:
[...]
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, ik typ dit vanaf een HP Nx7400 en het geluid is gewoon erg goed. Echt goed genoeg om muziek op te luisteren. Ik heb nog weinig laptops gezien die zulk lekker geluid produceren. Eigenlijk moet ik even vergelijken met iemand met een macbook.
Apple On CampusEswip schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 23:31:
Welke instellingen zijn dat dan??Ik zit op de Universiteit Twente, en als ik via Surfspot naar de shop ga, dan kom ik op 1011 euro uit voor het goedkoopste model...
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:07:
Komende dinsdagavond : MacBook 999 euro bij de Bijenkorf vanaf 18.00 uur als je een BijCard hebt. Het is het instapmodel Core2Duo.
Klopt, zolang je geen muziek draait met lage tonen valt vrij goed mee (naar laptop standaarden). Zo draait dEUS of Radiohead er vrij goed op, je mist natuurlijk wel de "warmte" in de muziek die je wel krijgt met een deftige geluidsinstallatie. Probeer je echter iets met veel lage tonen (probeer eens Jambi van Tool bv), dan is het geluid echt erbarmelijk...Toch schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 09:17:
[...]
Voor een mp3tje op z'n tijd is het te doen, maar je hebt nul lage tonen ofzo. Mocht je hem dagelijks gaan gebruiken voor het draaien van muziek, dan moet je er toch echt een speakerset op aansluiten, anders is het te blikkerig.
Er staat MS Office 2004 Test Drive, oftewel de 30-dagen-proberen versie die standaard op elke Mac staatKentut schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 10:18:
[...]
[afbeelding]
Het is niet het instapmodel geloof ik. Ietsje beter met 1Gb geheugen en MS Office 2004.
Verwijderd
Ja, het is wat misleidend omdat er een komma tussen staat maar inderdaad: helaas alleen de evaluatieversie die er altijd op zit. Maar toch leuk prijsje, als je geen student bent.Daedalus schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 10:33:
[...]
Er staat MS Office 2004 Test Drive, oftewel de 30-dagen-proberen versie die standaard op elke Mac staat
Zoef
Verwijderd
Zou die 1Gb geheugen geen drukfoutje zijn in de folder?Kentut schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 10:18:
[...]
[afbeelding]
Het is niet het instapmodel geloof ik. Ietsje beter met 1Gb geheugen en MS Office 2004.
Verwijderd
15 inch: 2,16 GhzVerwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 15:10:
Kan iemand mij ook vertellen of de kortingen bij surfspot.nl ook gelden voor de macbook pro? Ik ga volgend jaar namelijk naar een hogeschool en heb dus nog geen inlogcode om dit te bekijken.. Zo ja, wil iemand dan zo vriendelijk zijn om de prijzen te posten
Alvast bedankt
Verwijderd
Bedankt voor je post!Flatwhite schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 15:21:
[...]
15 inch: 2,16 Ghz
Eur 1.789,76
15 inch: 2,33 Ghz
Eur 2.239,58
Ingelogt met mn Universiteit Utrecht studentnummer.... Korting? Ja duss...
Verwijderd
En hoe kom je aan zo'n gratis printer als ik vragen mag? Want ik zie em wannee rik ingelogd ben ook voor 1011, de volgende pagina kan ik dan van alles eraan configureren maar ik zie geen optie voor gratis printer.Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:19:
Ik heb hem ook voor 1011 euro gekocht + een gratis printer t.w.v. 90 euro (dat geldbedrag krijg ik eind deze maand teruggestort)
Vrienden, Familie, Kenissen en vage kenissen.... die er misschien 1 hebbenVerwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:08:
[...]
Bedankt voor je post!
Nu nog zien wanneer ik dat studentnummer krijg
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door Maartenvs op 25-03-2007 13:09 ]
Verwijderd
Verwijderd
Als ik dit kleurprofiel open dan lijkt er veel teveel rood in te zitten.Maartenvs schreef op zondag 25 maart 2007 @ 12:57:
Ik heb er geen problemen mee maar heb wel het idee dat als brightness vol open staat dat het contrast drastisch verminderd. Maar als je in een sterk verlichte omgeving zit heeft dat wel zijn voordeel omdat je dan tenminste nog wel iets ziet. Verder moet ik wel zeggen dat sinds ik mijn macbook heb gecalibreert met mijn spyder pro, alles een stuk beter oogt, maar dat was te verwachten.
Mijn kleurprofiel misschien helpt het bij jou. (ik ben nog nieuw met osx dus ik weet niet of de spyder software verplicht is om het profiel te laden)
Verwijderd
Dat uitstel geruchten voor vista support is echt crap!!Aloys schreef op zondag 25 maart 2007 @ 14:59:
nieuws: 'Apple stelt Leopard-release uit voor Vista-support'
Ff afwachten tot de vermoedens bevestigd zijn en dan alsnog kopen. Het blijft altijd moeilijk te voorspellen wanneer zoiets uit komt.
Verwijderd
Verwijderd
Ik neem aan dat elk scherm binnen een bepaalde serie exact hetzelfde is.tweak_dude schreef op zondag 25 maart 2007 @ 15:31:
Calibratie is dan ook niet voor een type scherm maar voor 1 specifiek scherm. De calibratie van een ander scherm gebruiken lijkt me dan ook niet erg nuttig.
Volgens mij krijg ik met m'n universiteit Utrecht login geen Apple on Campus korting. Ik zie namelijk ook de goedkoopste MacBook voor 1011.Kaspers schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 15:42:
Maar dat is met Apple On Campus.. nog meer korting dus dan de normale studentenkorting..
Je bedoeld deze ?Plecky schreef op zondag 25 maart 2007 @ 15:54:
Volgens mij krijg ik met m'n universiteit Utrecht login geen Apple on Campus korting. Ik zie namelijk ook de goedkoopste MacBook voor 1011.
Apples pagina over Apple On Campus linkt bovendien naar een pagina van de faculteit Wijsbegeerte waar ik niets kan.
Ik heb de meest recente volgens mij. Is net een maand oud mijn mb. Maar ieder scherm is idd wel net iets anders. Ze worden in de fabriek wel quick-and-dirty gecalibreerd maar daar zit waarschijnlijk ook meteen het probleem waarom jij misschien te veel rood ziet. Verder moet je er wel eerst een paar uur mee werken. Na het calibreren van mijn scherm moesten mijn ogen ook wennen aan de kleur maar ik merk wel dat foto's e.d. er stukken beter uitzien.Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 15:19:
[...]
Als ik dit kleurprofiel open dan lijkt er veel teveel rood in te zitten.
Ik heb de meeste recente MB met C2D, en jij?
Heb je 'm nieuw gekocht? Zo ja...waar zit de sticker??Intrepidity schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 16:38:
MacBook 13.3" / 1.86GHz / 1GB / 80GB binnen
Zit helaas alleen een stuk stikker op de behuizing.. krijg het er nauwelijks af.. zou het kwaad kunnen om een klein beetje stikkerverwijderaar te gebruiken op de behuizing? of gaat dat uitbijten..
Nieuw gekocht ja, zit op de rand van m'n scherm, waar je m open doet... was een ongelukje, er zit namelijk een soort kunstof folie omheen als hem krijgt, die dus vastgeplakt zit met een nogal hardnekkige stikker, en die is aan m'n behuizing komen te zittenFlatwhite schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 16:40:
[...]
Heb je 'm nieuw gekocht? Zo ja...waar zit de sticker??
[ Voor 72% gewijzigd door Aloys op 27-03-2007 17:26 ]
Verwijderd
k ben nu al jaloers op je toetsenbord layout...Chillmeister schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:34:
Ben geen student meer dus korting kan ik niet krijgen. Maar dat maakt niet uit want ik kom net terug uit de VS en heb ongeveer 1000 betaalt ipv 1299 die je in nederland betaalt. Het is mijn eerste Mac en heb tot nu toe veel plezier ermee!
Verwijderd
Maximaliseren werkt niet zoals Windows dat doet. Daar wordt namelijk de maximale hoogte en breedte gebruikt. OS X gebruikt de maximale benodigde breedte en hoogte. Het is dus afhankelijk van je content. Wanneer je venster wel maximaal wilt hebben dan moet je deze rechtonder gewoon groter slepen. Wanneer je dit venster sluit en weer een nieuwe opent dan moet als het goed is de laatst ingestelde afmetingen weer gebruikt worden.Intrepidity schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 19:13:
even een mac-os-for-dummies vraag.. hoe kan ik een applicatie fullscreen maken? en dan bedoel ik niet over de dock en menubalk heen, maar gewoon gemaximaliseerd zegmaar... als ik op het plusje druk bij firefox blijft er nog een centimeter of 3 aan de rechterkant waar ik m'n desktop blijf zien..
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Neen, je Macbook is bedoelt om nooit te laten werken en gewoon om naartoe te kijken, een mooi wit kastjeVerwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 00:12:
Ben al een weekje of anderhalf continu bittorrents aan het downloaden. De MacBook blijft boven de 65 graden en de fans draaien continu (gem. 60K download, 100K upload).
Kan de MacBook dit wel hebben of slijten de fans en mobo nu te snel? Is de MB gemaakt om lange tijd warm te blijven?
Zit met dezelfde vraag.Intrepidity schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:14:
Zit er tegenwoordig eigenlijk nog een halve liter koelpasta in die dingen of zijn ze eindelijk wakker geworden?
Verwijderd
Heb je niet gewoon verhoogd contrast aan staan in de toegankelijkheidsopties?Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 19:26:
overigens nog geen vorderingen met het beeldscherm-verhaal... zijn er echt geen andere mensen met hetzelfde probleem? (extreme brightness en contrast) Morgen toch maar eens bij machouse langs anders...
Verwijderd
Nope, tegenwoordig wordt er machinaal een klein blokje prut op de heatsink gekwakt welke precies genoeg is als je hem vastdraaidIntrepidity schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:14:
Zit er tegenwoordig eigenlijk nog een halve liter koelpasta in die dingen of zijn ze eindelijk wakker geworden?
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Dat kun je onder System Preferences - Keyboard & Mouse - Trackpad gewoon instellenDigitizers schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:33:
[...]
Zit met dezelfde vraag.
Andere vraag, ik las in een review dat je niet net als op een pc notebook op je trackpad kunt tappen om te klikken, klopt dat? Had het zelf in de mediamarkt ook geprobeerd en het lukte me idd niet. Is daar iets aan te doen?
Vraagt een appleleek
Launching containers into space
Verkoop je Windows bak en gebruik je Mini als Media Center.AMDman schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 16:43:
ghe, gisteravond even die macbook opgehaald bij de bijenkorf voor 999€. wat een fraai beestje zeg.
heb nu helaas wel een computeroverschot thuis maar dat lossen we wel weer op. heb nu nl een imac, mac mini, windows bak, een nu dus de macbook. is redelijk veel van het goeie voor 2 personen.
Verwijderd
uberveel dank! dat moet het gewoon zijn! ik wist niet dat je dat daar kon aanpassenVerwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:36:
[...]
Heb je niet gewoon verhoogd contrast aan staan in de toegankelijkheidsopties?
Druk eens een aantal keer apple-ctrl-alt-komma in en kijk of het beter wordt.
PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel
[ Voor 33% gewijzigd door Hoedje op 28-03-2007 20:28 ]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Vooral geheugen... zie ook dit topic: [Intel Mac]Parallels: Virtualizatie voor Intel Macs.The Otherside schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:43:
Als je van plan bent om Parallel desktop of Bootcamp te draaien is het dan misschien aan te raden om toch voor een wat vlottere processor te gaan. Of gaat het dan meer om het geheugen wat belangrijk is.
[ Voor 11% gewijzigd door Hoedje op 28-03-2007 20:52 ]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Verwijderd
Alle macbooks die in nederland te koop zijn (incl die van de apple website) hebben het zelfde toetsenbord. Het enige verschil tussen de 'talen' keyboards is dat er op een nederlands keyboard "num vergr" staat en op een engels toetsenbord "num lock". Voor de rest is alles het zelfde.Digitizers schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:59:
Welke keyboard layout en welke taal OS heeft die bijenkorf aanbieding? Ik wil namelijk gewoon een VS internationaal keybord met VS OS.
Um, weet je zeker dat je dat goed vindt te horen? Het is hier dus altijd met staande return-toets en veel mensen zijn daar niet aan gewend...The Otherside schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:14:
Dat is helemaal goed om te horen!
Op me werk hebben we Nederlandse toetsenboarden (dus met NL indeling) dat is echt een ramp. Dat num lock etc vertaald is vind ik niet erg. OS kan ik ook nog mee leven. Zie dat het in te stellen is.
Vind engels toch altijd prettiger werken dan NL, zeker als je op internet iets moet opzoeken is het 9/10 in het engels en hoef je die vertaal slag ook niet meer te maken.
Zoef
Verwijderd
Gelukkig duurt het wennen slechts 36 seconden.Zpottr schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:17:
[...]
Um, weet je zeker dat je dat goed vindt te horen? Het is hier dus altijd met staande return-toets en veel mensen zijn daar niet aan gewend...
Ja, inderdaadVerwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:44:
[...]
Gelukkig duurt het wennen slechts 36 seconden.
Zoef
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq