Voor de mensen die ADC lid zijn, hoeveel korting krijg je op de hardware? Is dat een vaste korting van 20% of is dat variabel? Want als het 20% is dan loont het wel om die 99 euro lidmaatschap te betalen.
Ja, de MacBook stuurt native externe beeldschermen aan van maximaal 1920 x 1200 pixels.
Aangezien de MacBook echter een mini-DVI poort heeft moet je wel een speciale kabel aanschaffen (mini-DVI -> DVI of mini-DVI -> VGA).
Deze kost maar 20 euro dus het is maar een kleine investering waar je een hoop plezier van kunt beleven.
Aangezien de MacBook echter een mini-DVI poort heeft moet je wel een speciale kabel aanschaffen (mini-DVI -> DVI of mini-DVI -> VGA).
Deze kost maar 20 euro dus het is maar een kleine investering waar je een hoop plezier van kunt beleven.
MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB
Is die kabel een beetje lang? ik krijg namelijk steeds het idee dat het kabeltje maar zo'n 10Cm is oid...IT-Pro schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 23:59:
Ja, de MacBook stuurt native externe beeldschermen aan van maximaal 1920 x 1200 pixels.
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Verwijderd
Mijn docent heeft er ook 1 en dat is maar een miniatuurkabeltje, het is niet meer dan 10 cm.
Tip die ik net kreeg van een vriend:
Koop een mini-DVI naar DVI van Apple en zet er een converterblokje op DVI naar VGA (meeste videokaarten met DVI-aansluiting hebben die meegeleverd en anders even kopen (plaatje) en sluit daar vervolgens de VGA-kabel van je externe beeldscherm op aan.
Als je een DVI-kabel hebt dan sluit je die natuurlijk gewoon aan op de DVI van de mini-DVI naar DVI-kabel, zonder converterblokje.
Koop een mini-DVI naar DVI van Apple en zet er een converterblokje op DVI naar VGA (meeste videokaarten met DVI-aansluiting hebben die meegeleverd en anders even kopen (plaatje) en sluit daar vervolgens de VGA-kabel van je externe beeldscherm op aan.
Als je een DVI-kabel hebt dan sluit je die natuurlijk gewoon aan op de DVI van de mini-DVI naar DVI-kabel, zonder converterblokje.
[ Voor 94% gewijzigd door IT-Pro op 18-02-2007 15:55 ]
MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB
Slechte tip want de mini-DVI naar DVI kabel geeft alleen het digitale signaal door. VGA is analoog dus dan heb je geen signaal. Is hier al vaker voorbijgekomen.
Verwijderd
koop inderdaad gewoon een mini-DVI naar VGA kabel. Dat kabeltje van Apple is alleen een soort plug, lange kabel moet je dan nog zelf fixen. Maar werkt perfect, lekker twee beeldschermen
Vreemd, jullie verhalen komen niet overeen. Voor zover hem bekend is de mini-DVI -> DVI kabel van Apple gewoon DVI-I en geeft zowel het digitale als het analoge signaal door.tweak_dude schreef op zondag 18 februari 2007 @ 15:56:
Slechte tip want de mini-DVI naar DVI kabel geeft alleen het digitale signaal door. VGA is analoog dus dan heb je geen signaal. Is hier al vaker voorbijgekomen.
Als dat echter niet het geval is dan is de enige oplossing een mini-DVI -> VGA kabel en daar je eigen VGA kabel op aansluiten neem ik aan?
Nee ik heb hier het officiele kabeltje van Apple liggen en het is echt 100% zeker DVI-D want ik heb een stukje moeten boren om mijn monitor met DVI-I aan te kunnen sluiten
(wordt nu natuurlijk nog steeds digitaal aangestuurd).

Verwijderd
Even een anders vraagje: Is het niet zo dat de DVD van het OS alle talen bevat? Als ik in de apple store nl. de taal verander van NL in UK, dan veranderd de verwachte verscheepsdatum van 24u in 3 dagen.
Als ik zelf achteraf NL naar UK kan omzetten, dan kies ik gewoon voor NL.
Die taal die je in de shop kunt instellen heeft alleen te maken met de teksten op het toetsenbord zelf (num verg to.v. num lock) en de bijgeleverde documentatie. Mac OS X zelf is multilingual en bij de eerste keer opstarten kun je een taal kiezen (Engels, Nederlands, Japans, Frans, Duits, Chinees...). Op een later moment kun je dit wijzigen als je wilt en zelfs per account kan er een andere taal worden gekozen.Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:26:
Even een anders vraagje: Is het niet zo dat de DVD van het OS alle talen bevat? Als ik in de apple store nl. de taal verander van NL in UK, dan veranderd de verwachte verscheepsdatum van 24u in 3 dagen.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Iemand? Kan het bij de apple specs niet vinden...Safariboy schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:36:
Wat voor paneel zit er eigenlijk in de Macbook? TN/?-PVA/S-IPS?
Persoonlijk ben ik erg tevreden over de kleuren!
Verwijderd
Help ik je opweg als ik zeg dat de verticale kijkhoek ongeveer 90 graden is, en de horizontale kijkhoek ongeveer 180 graden?Safariboy schreef op zondag 18 februari 2007 @ 21:32:
[...]
Iemand? Kan het bij de apple specs niet vinden...
Volgens mij zit er een LG.Philips LP133WX1 paneel in en die is van het type TN.
Op zulke kleine notebookschermen zie je eigenlijk ook niet anders.
[ Voor 34% gewijzigd door Frietsaus op 18-02-2007 21:51 ]
De kijkhoek is inderdaad matig. Maar de kleuren zijn imo wel erg goed mits je er goed voor zit.
Helemaal correct.Ibix schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 23:59:
Voor de mensen die ADC lid zijn, hoeveel korting krijg je op de hardware? Is dat een vaste korting van 20% of is dat variabel? Want als het 20% is dan loont het wel om die 99 euro lidmaatschap te betalen.
Keep in mind -> once in a lifetime..
Maar die 20% is ook alleen voor Pro hardware. Met andere woorden wel op de MacBook Pro maar niet op de 'normale' MB. Dan is de maximale korting 10% oid.
Backlight gaat niet meer aan. Of het is meer zo dat het uitgaat nadat hij helemaal geboot is. Enig idee hoe dit te fixen is?
Ah ok dit is wel goed om te weten, 10% voor een macbook is dan niet echt aantrekkelijk. Is het zo dat je de korting als een soort van refund wordt uitbetaald? Of mag ik rechtstreeks via de ADC portal tegen die 20% korting het product bestellen?tweak_dude schreef op maandag 19 februari 2007 @ 08:53:
Maar die 20% is ook alleen voor Pro hardware. Met andere woorden wel op de MacBook Pro maar niet op de 'normale' MB. Dan is de maximale korting 10% oid.
Verwijderd
Dat wordt verrekend in de prijs. Als jouw hogeschool/uni aangesloten is bij Surfspot kun je het beste via eerst via surfspot inloggen, en dan via partnershops de apple shop selecteren. Standaard krijg je als student nl. 6% korting, via surspot krijg je 10% korting.Ibix schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:19:
[...]
Ah ok dit is wel goed om te weten, 10% voor een macbook is dan niet echt aantrekkelijk. Is het zo dat je de korting als een soort van refund wordt uitbetaald? Of mag ik rechtstreeks via de ADC portal tegen die 20% korting het product bestellen?
Wat is reclamefilter in Mail slecht zeg. Constant komen dezelfde mails weer in mijn gewone box, in plaats van in spambox. Vertrouwde mails met mijn volledige naam worden dan wel weer als spam gezien. Ga toch maar eens Entourage proberen, want van Mail wordt ik onderhand erg moe.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Je hebt het filter wel getrained? Hier komt er vrijwel nooit meer spam doorheen (krijg 5-10 spammails per dag).
Hoe moet dat?
Geef altijd aan dat het ongewenste mail is, maar de volgende dag komt een mail met dezelfde inhoud weer net zo makkelijk in mijn inbox.
Geef altijd aan dat het ongewenste mail is, maar de volgende dag komt een mail met dezelfde inhoud weer net zo makkelijk in mijn inbox.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Je hebt hem toch niet gestolen of "2de hands" gekocht?nwnc schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:12:
Backlight gaat niet meer aan. Of het is meer zo dat het uitgaat nadat hij helemaal geboot is. Enig idee hoe dit te fixen is?
http://orbicule.com/undercover/
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
ik krijg +- 270 spam mailtjes per dag ( verspreid over 5 mailboxen ), bij mij slipt er slechts 3-5 door naar de normale INBOX. Daar heb ik persoonlijk niet zo'n moeite mee.VincentG schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:39:
Wat is reclamefilter in Mail slecht zeg. Constant komen dezelfde mails weer in mijn gewone box, in plaats van in spambox. Vertrouwde mails met mijn volledige naam worden dan wel weer als spam gezien. Ga toch maar eens Entourage proberen, want van Mail wordt ik onderhand erg moe.
( ter vergelijking: ik krijg +- 2-3 persoonlijke mails, 8+ zakelijke/zakelijk verwante mails per dag en meestal 3 urgente mails per dag )
---
Er is een 'leermodus' dus het zou goed kunnen zijn dat alleen in die stand het filter wordt aangepast.VincentG schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:19:
Hoe moet dat?
Die stand kan je gewoon bij de instellingen onder het kopje Junk mail aanzetten (genaamd training).
Wanneer ik mijn MacBook aan een tweede scherm aansluit, en hem dan toeklap (clamshell), dan heb ik problemen om mijn MacBook-scherm weer te doen werken, zelfs wanneer ik het ander uittrek. Iemand die weet hoe dit op te lossen valt?
Ben ik nou gek of kan ik optie leermodus niet vinden bij tab 'reclame'?tweak_dude schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:34:
[...]
Er is een 'leermodus' dus het zou goed kunnen zijn dat alleen in die stand het filter wordt aangepast.
Die stand kan je gewoon bij de instellingen onder het kopje Junk mail aanzetten (genaamd training).
[ Voor 3% gewijzigd door VincentG op 19-02-2007 13:06 ]
Oh oh Mr. B, oh oh!
Hoe bedoel je?F e r o x schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:38:
Wanneer ik mijn MacBook aan een tweede scherm aansluit, en hem dan toeklap (clamshell), dan heb ik problemen om mijn MacBook-scherm weer te doen werken, zelfs wanneer ik het ander uittrek. Iemand die weet hoe dit op te lossen valt?
Wil je alleen het aangesloten scherm gebruiken wanneer je de MacBook dicht klapt? Dan moet je de MacBook aangesloten hebben op de lichtnetadapter en moet er een toetsenbord en/of muis aangesloten zijn!
Ja, tuurlijk is hij aangesloten op lichtnet en gebruik ik een externe muis, anders zou mijn extern scherm niet werken. Het probleem is wanneer ik mijn extern scherm afkoppel (van de mini-dvi), en dan de MacBook open doet, mijn MacBook scherm inactief is, en ik heb al op alle knoppen gedruk, maar ik krijg het maar niet in gang (moet MacBook heropstarten nu).
Dus MB zit in Clamshell mode (is dus aan) en dan trek je de externe monitor eruit?
Dat kan namelijk ook niet zover ik weet omdat het een andere modus is die bij het opstarten of bij het uit sleep komen aangezet moet worden. Dus voordat je het scherm eraf haalt je MB even in sleep zetten.
Dat kan namelijk ook niet zover ik weet omdat het een andere modus is die bij het opstarten of bij het uit sleep komen aangezet moet worden. Dus voordat je het scherm eraf haalt je MB even in sleep zetten.
Verwijderd
Ik trek als ik in clam-shell mode zit vaak vanalles eruit, en klap hem open zodra hij in slaap valt. Niks aan het handjetweak_dude schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:34:
Dus MB zit in Clamshell mode (is dus aan) en dan trek je de externe monitor eruit?
Aha maar dat moet je MB alsnog in sleep om 'uit' de clamshell mode te komen dus?
Verwijderd
Jep, en hij valt dan ook automatisch in slaap als hij dicht zit zonder randapparatuur.tweak_dude schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:42:
Aha maar dat moet je MB alsnog in sleep om 'uit' de clamshell mode te komen dus?
Jep je bent gekVincentG schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:05:
[...]
Ben ik nou gek of kan ik optie leermodus niet vinden bij tab 'reclame'?
Engelse versie hier, maar als ik in de Preferences (Voorkeuren) kijk, zie ik Junk mail (Reclame? 3e knopje van links), en dan de instellingen:

Succes drmee!
lol nee niet gejat.vacuumcleaner schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:25:
[...]
Je hebt hem toch niet gestolen of "2de hands" gekocht?
http://orbicule.com/undercover/
Is inmiddels verholpen met een reset van videochip (alt+command+p+r).
Zit nu te denken om deze in te leveren bij de maccentre in Uitgeest en met bijbetaling een macbook pro te halen. Alleen wil ik toch even wachten voor het geval dat er een upgrade uitkomt.
Verwijderd
Ik ben al een tijdje van plan om ook een Macbook aan te gaan schaffen. Nu is dit m'n eerste laptop die ik ga aanschaffen en was daarom ook van plan om deze in een apple centre te kopen in plaats van via de online store. Ik had hier wat reacties gelezen van mensen die een MB geleverd kregen met wat probleempjes. Dat wil ik voorkomen door in de winkel alles te controleren.
Hebben jullie misschien wat tips waar ik op zou moeten letten? Bijvoorbeeld lijkt het me handig om te kijken of het scherm geen dode pixels bevat.
Hebben jullie misschien wat tips waar ik op zou moeten letten? Bijvoorbeeld lijkt het me handig om te kijken of het scherm geen dode pixels bevat.
Dat is natuurlijk sowieso handig om te doen, op dooie pixels letten. Heb ik ook gedaan, gelukkig niks aan het handje, maar het is wel fijn te weten inderdaadVerwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 16:52:
Ik ben al een tijdje van plan om ook een Macbook aan te gaan schaffen. Nu is dit m'n eerste laptop die ik ga aanschaffen en was daarom ook van plan om deze in een apple centre te kopen in plaats van via de online store. Ik had hier wat reacties gelezen van mensen die een MB geleverd kregen met wat probleempjes. Dat wil ik voorkomen door in de winkel alles te controleren.
Je kan natuurlijk ook even kijken of er geen rook uitkomt, of de letters op de goeie plaats zitten, en of er geen kauwgom in de koptelefoon-aansluiting zit, maar voor de rest valt het over het algemeen heel erg mee met de kwaliteit van de geleverde macbooks hoor
PS: Om de batterij-discussie nog maar even aan te zwengelen: ik kom er net achter dat na 21 loadcycles hij 5551 mAh doet, 351 mAh meer dan origineel! Ow, I just LOVE apple!
[ Voor 6% gewijzigd door DRvDijk op 19-02-2007 17:56 ]
Net mijn macbook terug moeten brengen naar Mac House. Barstje in de behuizing door een verkeerd schroefje aan de binnenkant van de behuizing. Hoop dat het niet al te lang gaat duren, moet nu achter een windows computer werken
.

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
Men Macbook wil gaat niet meer in sleep-mode als ik hem dichtklap. Het ledje gaat ook niet pulseren, maar blijft gewoon constant aan. Ik heb al gekeken of het aan een instelling lag, maar heb niks kunnen vinden. Ook na het opnieuw opstarten is het probleem niet opgelost.
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt? Of een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt? Of een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Ja, dat is een defecte Reed switch, is een reparatie voor nodig.Superhuuper schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:35:
Men Macbook wil gaat niet meer in sleep-mode als ik hem dichtklap. Het ledje gaat ook niet pulseren, maar blijft gewoon constant aan. Ik heb al gekeken of het aan een instelling lag, maar heb niks kunnen vinden. Ook na het opnieuw opstarten is het probleem niet opgelost.
Even een vraag aan de mensen die de macbook al langer gebruiken:
- Is het nodig om zo'n zacht sheetje tussen je toetsen en scherm te stoppen als je hem dicht doet? Of raken de toetsen en mousepad gewoon never nooit het scherm?
- Bij het sluiten van de klep, trekken de magneetjes de klep dicht. Echter sluit de klep op 2 dunne "strips". Laat dit na verloop van tijd geen schade /deuken achter?
Ik weet dat het een gebruiksvoorwerp is maar ik ben gewoon graag zuinig op mijn spullen
- Is het nodig om zo'n zacht sheetje tussen je toetsen en scherm te stoppen als je hem dicht doet? Of raken de toetsen en mousepad gewoon never nooit het scherm?
- Bij het sluiten van de klep, trekken de magneetjes de klep dicht. Echter sluit de klep op 2 dunne "strips". Laat dit na verloop van tijd geen schade /deuken achter?
Ik weet dat het een gebruiksvoorwerp is maar ik ben gewoon graag zuinig op mijn spullen
Niet de toetsen. Als je 'm in een volle tas stopt zie je wel dat de topcase tussen touchpad en spatiebalk het scherm raakt. Als je er iets tussen legt moet het daar liggen imho.Maartenvs schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 01:36:
Nou ja, schade- Bij het sluiten van de klep, trekken de magneetjes de klep dicht. Echter sluit de klep op 2 dunne "strips". Laat dit na verloop van tijd geen schade /deuken achter?
Zoef
Ik heb mijn macbook sinds juni 2006, en van toetsafdrukken heb ik nooit last gehad. Wel zie ik als ik goed kijk kleine beschadiginkjes waar de schermkant de onderkant raakt.Maartenvs schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 01:36:
Even een vraag aan de mensen die de macbook al langer gebruiken:
Moet hier wel bijvertellen dat het gaat om de oude behuizing, die aan het vergelen is. (Ik moet nog terug, maar kan/wil mn macbook niet te lang missen)
Bedankt voor de info, ik vraag het namelijk omdat ik een eerst op een oudere hp werkte en deze heeft dus echt een doffe vlek van 7x7cm op het scherm door de touchpad die steeds tegen het scherm kwam. Verder kan ik wel leven met kleine doffe plekjes (waarom geen rubberen stripjes?)
ps. over mijn auto, die had al aantal krassen toen ik hem kocht, mijn macbook echter niet dus dat rek ik liever zo lang mogelijk
ps. over mijn auto, die had al aantal krassen toen ik hem kocht, mijn macbook echter niet dus dat rek ik liever zo lang mogelijk
Verwijderd
Dit is voor de mensen met een Macbook CoreDuo die toch willen upgraden naar Wifi N.
Het is mogelijk om een MacPro N kaart in je macbook te plaatjes ter vervangen van de G kaart, de volgende link staat precies wat je moet doen.
Link: Vervang CoreDuo wifi G voor een wifi N kaart
Het is mogelijk om een MacPro N kaart in je macbook te plaatjes ter vervangen van de G kaart, de volgende link staat precies wat je moet doen.
Ik was dat artikel al ergens tegengekomen. Ziet er idd wel leuk uit. Punt is alleen dat je zo'n module bij een apple repair centre moet bestellen ofzo? Ik heb geen idee of zoiets werkt, en hoe duur het is, maar voor mensen die perse wifi n willen gebruiken kan dit best interessant zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 12:47:
Dit is voor de mensen met een Macbook CoreDuo die toch willen upgraden naar Wifi N.
Verwijderd
MacPro G kaart kost 50 euro dus ik denk dat een N kaart tussen de 70 en 100 euro zal kosten.
Het is natuurlijk niet goedkoop maar als je echt wil is het een mogelijkheid.
Het is natuurlijk niet goedkoop maar als je echt wil is het een mogelijkheid.
Dit is erg interessant! Echter ben je je garantie kwijt als je hier zelf aan begint. Iemand enig idee of een Apple Premium Reseller dit voor je kan inbouwen met behoud van garantie?!!Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 12:47:
Verwijderd
Opzich het openmaken en vervangen van de kaart moet voor een premium reseller niet al te veel moeite en tijd kosten, misschien kan je een deal maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2007 14:41 ]
Verwijderd
Ff vraagje : Is het bij de macbook ondertussen al mogelijk om instellen dat als je het lid dichtdoet, hij dan niet automatisch in sleep gaat? Dus dat ie gewoon actief blijft met het lid dicht (zonder externe apparatuur).
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2007 17:19 ]
Is er dan ooit gesuggereerd dat dat mogelijk zou moeten gaan worden?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Nee dat ook niet.
Wel een wanted feature imo.. gewoon beeld uit ipv sleep..
Wel een wanted feature imo.. gewoon beeld uit ipv sleep..
[ Voor 23% gewijzigd door Kaspers op 20-02-2007 20:16 ]
Zoek op google anders even op macbook clamshell mode.
Maar daarvoor heb je een externe monitor + toetsenbord een muis nodig
werkt het niet gewoon als je je verloopkabeltje (mini-dvi naar dvi adapter) aansluit? of heb je die niet?
http://binaervarianz.de/projekte/programmieren/meltmac/ en / of http://semaja2.net/insomniaxinfo/
Is zeker al 4x langs gekomen
Is zeker al 4x langs gekomen
Werkt alleen niet icm 10.4.8.
Even dat je het weet
.
Even dat je het weet
Oh ja dat zou best kunnen heheKaspers schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:57:
Werkt alleen niet icm 10.4.8.
Even dat je het weet.
Zal morgen of vrijdag naar Xando toe om een Macbook aan te schaffen, het word de goedkoopste versie aangezien ik de DVD Brander niet ga gebruiken en het geheugen altijd later nog kan uitbreiden. Heeft iemand nog sugesties voor de Sleeve??? Neopreen of Larobe ??
Enjoy the joy
Ik ben zelf voor de LaRobe gegaan, omdat deze lekker dik en stevig is! Ik vond de Tucano's erg slap en dun.Wippien schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:20:
Zal morgen of vrijdag naar Xando toe om een Macbook aan te schaffen, het word de goedkoopste versie aangezien ik de DVD Brander niet ga gebruiken en het geheugen altijd later nog kan uitbreiden. Heeft iemand nog sugesties voor de Sleeve??? Neopreen of Larobe ??
Verwijderd
Ik heb een klein probleempje met latency op mijn MacBook. Ik ben gitarist en gebruik de laptop als oefenversterker. Op mijn PC (windows XP) draai ik Amplitube 2 zonder problemen, maar op mn MacBook voelt deze net iets stroperig aan. De latency zal dus minder dan 15 ms zijn, maar ik voel em wel, op de windowsbak speelt alles veel directer. Ik heb al gezocht op het internet en snufjes als een expanding dock en bijna alle widgets al uitgezet. Zijn er ergens instellingen van core-audio of prioriteiten van programma's in te stellen? Ik heb een 2ghz core2duo met 1 gb ram (net nieuw), dat lijkt me toch voldoende. De cpu usage van ampitube komt ook niet boven de 27%. Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
Ik ken dat amplitube niet, maar is het wel universal binary? als het (nog) een ppc versie is draait het via rosetta, wat een verklaring kan zijn voor de latency...Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:57:
Ik heb een klein probleempje met latency op mijn MacBook. Ik ben gitarist en gebruik de laptop als oefenversterker. Op mijn PC (windows XP) draai ik Amplitube 2 zonder problemen, maar op mn MacBook voelt deze net iets stroperig aan. De latency zal dus minder dan 15 ms zijn, maar ik voel em wel, op de windowsbak speelt alles veel directer. Ik heb al gezocht op het internet en snufjes als een expanding dock en bijna alle widgets al uitgezet. Zijn er ergens instellingen van core-audio of prioriteiten van programma's in te stellen? Ik heb een 2ghz core2duo met 1 gb ram (net nieuw), dat lijkt me toch voldoende. De cpu usage van ampitube komt ook niet boven de 27%. Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
(kun je checken via get info van de app)
edit: ik zie net op de website dat het programma sinds versie 2.1 universal is. Dus als je up to date bent moet het goed zitten...
[ Voor 6% gewijzigd door DocB op 21-02-2007 12:02 ]
Verwijderd
jup, ik heb de nieuwste versie (dat probleem van rosetta al eerder gehad met een oude versie van logic, was wel schrikken toen ik dat niet meteen doorhad). Het is maar een klein beetje latency, maar ik had meer van Apple verwxcht tov Windows, als OS voor creatievelingen en het hele verhaal.
Verwijderd
Mac-kenners, ik wil graag gebruik maken van jullie advies. Ik ben voornemens om een Macbook te kopen (mijn eerste apple aankoop). Maar ik weet niet helemaal welke. Ik ben van plan om ook windows (in eerste instantie XP) er op te zetten omdat ik voor mijn studie nogal eens Maple en Matlab gebruik.
Nou vraag ik me af wat ik moet aanschaffen. De goedkoopste Macbook lijkt me wat te weinig geheugen hebben voor het soepel draaien van die toepassingen. Maar aangezien ik geen dvd's wil branden en voor meer HD ruimte wel een externe HD aanschaf lijkt me de 2.0 GHz Macbook die 200 euro extra niet waard. Dan kan ik beter de goedkoopste upgraden met wat extra geheugen.
Of is die extra processorsnelheid wel de moeite waard? En denken jullie dat ik aan 1 GB genoeg heb, of moet dat zelfs het dubbele worden?
Nou vraag ik me af wat ik moet aanschaffen. De goedkoopste Macbook lijkt me wat te weinig geheugen hebben voor het soepel draaien van die toepassingen. Maar aangezien ik geen dvd's wil branden en voor meer HD ruimte wel een externe HD aanschaf lijkt me de 2.0 GHz Macbook die 200 euro extra niet waard. Dan kan ik beter de goedkoopste upgraden met wat extra geheugen.
Of is die extra processorsnelheid wel de moeite waard? En denken jullie dat ik aan 1 GB genoeg heb, of moet dat zelfs het dubbele worden?
Verwijderd
Ik heb zelf de instap MB met 1gb ram van vorig jaar mei. 1Gb vind ik wel een must, ik heb zelf een externe HD en een externe DVDRW, vind het prima oplossing!Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:11:
DIe cpu-snelheid zal niet zoveel verschil maken. Wat wel het verschil zal maken is vooral het ram-geheugen. Ik ging zelf eerst voor de 1 Gigabyte gaan, maar ben hier uiteindelijk van afgestapt, en er direct maar 2 giga in gestoken. Dit bleek een zéér goede keuze te zijn aan gezien ik veel meerdere programma's op hetzelfde moment draai. Alles gaat nu als een trein.
ps: vriend van mij heeft eentje met 1 Giga, en ik heb zijn exemplaar eens voor een weekje geleend, en het verschil in snelheid is echt wel zéér goed waarneembaar. Maar alles hangt er natuurlijk van af wat je er mee wilt doen. Maar zoals ik in u vraag zie, gebruik je veel wiskundige programma's, dus 2 giga zou een goede keuze zijn.
ps: vriend van mij heeft eentje met 1 Giga, en ik heb zijn exemplaar eens voor een weekje geleend, en het verschil in snelheid is echt wel zéér goed waarneembaar. Maar alles hangt er natuurlijk van af wat je er mee wilt doen. Maar zoals ik in u vraag zie, gebruik je veel wiskundige programma's, dus 2 giga zou een goede keuze zijn.
Verwijderd
Nu twijfel ik tussen:
1.83 GHz met 1 GB voor 1179,-
1.83 GHz met 2 GB voor 1359,-
Lastig...
Er zit hier een Apple winkel in Den Haag, als ik een niet standaard Macbook neem (dus met xtra geheugen) kan ik hem dan wel meteen meenemen of moet dat besteld worden? En doen ze ook aan die 6% studenten korting? Ik ga zo zelf langs dus dan kom ik er wel achter, maar vragen kan geen kwaad dacht ik zo...
Lastig...
Er zit hier een Apple winkel in Den Haag, als ik een niet standaard Macbook neem (dus met xtra geheugen) kan ik hem dan wel meteen meenemen of moet dat besteld worden? En doen ze ook aan die 6% studenten korting? Ik ga zo zelf langs dus dan kom ik er wel achter, maar vragen kan geen kwaad dacht ik zo...
Ik gebruik mijn macbook de laatste tijd vaak in gesloten mode met een extern scherm eraan. Is het dan beter om de batterij eruit te halen?
Hyundai SX2 N-Line (2024)
De standaard modellen hebben ze waarschijnlijk wel op voorraad. Korting verschilt per reseller.. Sommige doen helemaal niet aan korting, andere doen een minder percentage, en weer andere doen wel gewoon zelfde korting als Apple.Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:37:
Nu twijfel ik tussen:
Lastig...
Verwijderd
Ben net bij de Apple winkel geweest, ze geven maar 2%. In de Mediamarkt hetzelfde verhaal. Heb maar besloten om online bij Apple te bestellen.
Het instapmodel met 1 GB.
Hoop dat ie snel komt!
Het instapmodel met 1 GB.
Hoop dat ie snel komt!
Verwijderd
Ik dacht dat zonder batterij 1 core werd uitgeschakeldBeta schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:50:
Ik gebruik mijn macbook de laatste tijd vaak in gesloten mode met een extern scherm eraan. Is het dan beter om de batterij eruit te halen?
Mijn macbook doet de standaardspeler voor bijvoorbeeld avi films telkens terugzetten van VLC naar Quicktime, wanneer ik de macbook opnieuw opstart. Weet iemand hoe ik dit oplos?
Verwijderd
Net even bij Machouse in A;dam wezen pielen met de vrschillende macbooks, ik denk dat ik hem straks ga bestellen via de educatatieve store 
Ze hadden ook een oude macbook staan, dat ding was helemaal vergeeld, zag er echt
uit
Die nieuwe zouden daar toch geen last meer van moeten hebben?
Ze hadden ook een oude macbook staan, dat ding was helemaal vergeeld, zag er echt

Volgens mij hadden juist de MacBooks voor week 35/36 2006 daar last van. Vanaf die tijd heb ik eigenlijk geen verhalen meer gezien over vergeelde plekken.Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:42:
Net even bij Machouse in A;dam wezen pielen met de vrschillende macbooks, ik denk dat ik hem straks ga bestellen via de educatatieve store
Ze hadden ook een oude macbook staan, dat ding was helemaal vergeeld, zag er echtuit
Die nieuwe zouden daar toch geen last meer van moeten hebben?
En daarbij, als het wel optreedt vervangt Apple de topcase kostenloos
Verwijderd
Das waar, maar dan zit ik een tijd zonder computer. En gezien ik dagelijks toegang tot een computer nodig heb voor mijn opleiding zou mij dat erg slecht uitkomen.IT-Pro schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:57:
[...]
Volgens mij hadden juist de MacBooks voor week 35/36 2006 daar last van. Vanaf die tijd heb ik eigenlijk geen verhalen meer gezien over vergeelde plekken.
En daarbij, als het wel optreedt vervangt Apple de topcase kostenloos
Ja, dan is het inderdaad moeilijk. Waarom heb je de heren bij Machouse in A'dam niet even gevraagd dan of die gele plekken nog vaak voorkwamen?Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:05:
[...]
Das waar, maar dan zit ik een tijd zonder computer. En gezien ik dagelijks toegang tot een computer nodig heb voor mijn opleiding zou mij dat erg slecht uitkomen.
Ik zou ook nog eens willen teruggaan naar de winkel voor mijn MacBook. Deze heeft namelijk last van de alombekende 'whine'. Alleen vraag ik mij af of het de moeite is. Wanneer achteraf blijkt dat ze het niet kunnen oplossen, heb ik toch wel mooi mijn MacBook voor enkele dage/weken kwijtgeweest. Ik zal er nog ff over moete nadenken.
Zijn er hier mensen op GoT die de 'whine' hadden, en dit hebben kunnen doen oplossen door een nieuw logicboard/...
Zijn er hier mensen op GoT die de 'whine' hadden, en dit hebben kunnen doen oplossen door een nieuw logicboard/...
Hier heeft men het over hetzelfde probleem waar een SMC Firmware Update zou moeten helpen.F e r o x schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:21:
Ik zou ook nog eens willen teruggaan naar de winkel voor mijn MacBook. Deze heeft namelijk last van de alombekende 'whine'. Alleen vraag ik mij af of het de moeite is. Wanneer achteraf blijkt dat ze het niet kunnen oplossen, heb ik toch wel mooi mijn MacBook voor enkele dage/weken kwijtgeweest. Ik zal er nog ff over moete nadenken.
De link naar de SMC Firmware Update werkt niet meer, deze moet je even opzoeken @ Apple Support.
Ja, ik heb deze lang geleden gedaan, maar deze heeft niks aan de zaken veranderd ...
Als je batterij 100% is opgeladen, wordt de batterij niet meer verder opgeladen, zo ook niet gebruikt.Beta schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:50:
De batterij is dus gewoon idle, oftewel doet helemaal niks. Dus je kunt hem er zonder problemen in laten zitten.
Heb je dat zelf bedacht ?Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 14:42:
Ik dacht dat zonder batterij 1 core werd uitgeschakeld
[ Voor 4% gewijzigd door Kaspers op 21-02-2007 16:45 ]
Ja, toch draait ie het telkens terug. Is er geen andere manier? Of moet ik voor elke media extensie deze truuc uithalen? Elke keer dat hij dat opnieuw boot?Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:40:
Heb je bij Get info op een video file wel Change All gedaan?
Nee is al eens eerder in dit topic voorbij gekomen.Kaspers schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:44:
Heb je dat zelf bedacht ?
Per bestandstype moet je dat doen inderdaad. Maar na een reboot zou je het niet opnieuw hoeven doen. Ik heb wel trouwens iets vergelijkbaars gehad. Ik heb toen hetzelfde nog een keer gedaan maar dan met een ander bestand en dat werkte wel.Trunksmd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:09:
[...]
Ja, toch draait ie het telkens terug. Is er geen andere manier? Of moet ik voor elke media extensie deze truuc uithalen? Elke keer dat hij dat opnieuw boot?
Hallo!
Ben van plan morgen de Samsung 931BW breedbeeld scherm te kopen (19", 1440*900 native) te kopen, maar kan iemand vertellen of mijn Macbookje wel fatsoenlijk de beelden daarop kan toveren ivm de grafische chipset?! Ik merkte op het 17" scherm, dat Expose, en dashboard niet vloeiend liepen...?! Iemand meer ervaringen met een Macbook en een 19" widscreen scherm?!
Bedankt!
Ben van plan morgen de Samsung 931BW breedbeeld scherm te kopen (19", 1440*900 native) te kopen, maar kan iemand vertellen of mijn Macbookje wel fatsoenlijk de beelden daarop kan toveren ivm de grafische chipset?! Ik merkte op het 17" scherm, dat Expose, en dashboard niet vloeiend liepen...?! Iemand meer ervaringen met een Macbook en een 19" widscreen scherm?!
Bedankt!
Doet het perfect, hoor. Die grafsiche chipset is nu ook niet zò slecht ...
Dus als je zonder batterij je macbook met de adapter aan de stroom hebt, draait deze maar op 1 core ?tweak_dude schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:29:
Nee is al eens eerder in dit topic voorbij gekomen.
Kun je dit onderbouwen ? Ik vind het compleet nergens op slaan eerlijk gezegd..
Is dit ook het geval met de mbp ?
Ik sluit mn MacBook regelmatig op mn LCD TV aan. Het is een 26 inch Tv en het gaat net zo soepel als het scherm van de MacBook zelf.JeroenGans schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:05:
Hallo!
Bedankt!
19" breedbeeld zal geen probleem zijn. Ik heb een 'normaal' 19" wat nog meer pixels zijn en dat gaat gewoon 100% vloeiend. Als ik dan het interne scherm nog extra aanzet gaat het geheel helaas minder vloeiend. Ik ben eigenlijk wel benieuwd tot welke resolutie de grafische chip het red de interface soepel weer te geven.JeroenGans schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:05:
Hallo!
Bedankt!
Verwijderd
Hij is besteld
Samen met een apple keyboard en een WMM 
Ik maak thuis gebruik van een laptop stand, en dan kan ik het toetsenbord en trackpad niet gebruiken.
Ik maak thuis gebruik van een laptop stand, en dan kan ik het toetsenbord en trackpad niet gebruiken.
Verwijderd
Ook ik ben van plan om een Macbook te gaan kopen.
Dit staat eigenlijk voor vrijdag avond gepland :-)
Nu lees ik alleen net in een ander topic over de macbook, dat je hem beter via de apple online shop kan kopen dan via een premium reseller want via de online shop ben je gegarandeerd van de nieuwste versie....
Nu ben ik dus benieuwd in hoeverre ik zeker ben van de nieuwste versie als ik hem in de winkel ga halen (lijnbaan Rotterdam) en hoe ik kan controleren of mijn Macbook wel de nieuwste versie is...
Kan bijna niet wachten tot vrijdag!!
Nu lees ik alleen net in een ander topic over de macbook, dat je hem beter via de apple online shop kan kopen dan via een premium reseller want via de online shop ben je gegarandeerd van de nieuwste versie....
Nu ben ik dus benieuwd in hoeverre ik zeker ben van de nieuwste versie als ik hem in de winkel ga halen (lijnbaan Rotterdam) en hoe ik kan controleren of mijn Macbook wel de nieuwste versie is...
Bij premium resellers zijn het gewoon de nieuwste versies hoor.. daar hoef je je echt geen zorgen over te maken.Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:50:
Verwijderd
Ik heb aan me Macbook een 20" scherm(1680x1050) hangen en gebruik extended desktop mode en het werkt gewoon vloeiend.tweak_dude schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 20:29:
[...]
19" breedbeeld zal geen probleem zijn. Ik heb een 'normaal' 19" wat nog meer pixels zijn en dat gaat gewoon 100% vloeiend. Als ik dan het interne scherm nog extra aanzet gaat het geheel helaas minder vloeiend. Ik ben eigenlijk wel benieuwd tot welke resolutie de grafische chip het red de interface soepel weer te geven.
Een Macbook kan tot 1920x1200 aan in extended desktop mode.
Verwijderd
Och, zo verkocht de Bijenkorf ook gewoon de iMac G5 toen de iMac Intel al weer een week lang via de Apple Store te koop was.Eswip schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:54:
[...]
Bij premium resellers zijn het gewoon de nieuwste versies hoor.. daar hoef je je echt geen zorgen over te maken.
Ik denk persoonlijk dat het niet heel veel uit maakt waar je de MacBook koopt, wat betreft de "nieuwigheid" van de aan te schaffen MacBook. Of de MacBook nou in het magazijn van Apple zelf ligt of in het magazijn van de Apple Store maakt IMO toch niet zo veel uit.Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:50:
Volgens mij kan het in versienummers max. 3-6 weken schelen. Als je de MacBook zo snel mogelijk wil hebben dan raad ik je aan om vrijdag de MacBook te kopen bij een Apple Store, mits ze 'm op voorraad hebben. De meeste stores zijn wel bereid om eventuele extra geheugen terplekke in te bouwen
Houdt er natuurlijk wel rekening mee dat je een Core2Duo krijgt als jenem in een Apple Store koopt en dus niet een Core Duo!!!
Tja .... dat is de Bijenkorf...dat maak je niet zo snel mee in een Apple Store. En wat moeten ze anders met hun G5 iMac's...weggeven? Niet meer verkopen? Lijkt me niet...gewoon verkopen dus..maar dan wel tegen een aantrekkelijk prijsjeVerwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:58:
[...]
Och, zo verkocht de Bijenkorf ook gewoon de iMac G5 toen de iMac Intel al weer een week lang via de Apple Store te koop was.
[ Voor 20% gewijzigd door Flatwhite op 21-02-2007 22:05 ]
Dit topic is gesloten.