Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Eeuh die "oldies goldies" die je aangeeft werken gewoon prima met je D50. Het is weliswaar allemaal manueel focussen op de M stand.. maar het hindert mij niet .. ook al als je gewoon gebruik kan maken van de focus indicator links onder in in je viewfinder/zoeker (ik heb ook wat andere hulpmiddelen zoals split focusing screen (matscherm met focus hulp) en grotere zoeker door een dk21m vergroter). Je moet een feeling krijgen voor het manueel focussen .. maar daarna hoef je niet echt per se het AF gebeuren meer.
Ik heb 2 van bovenstaande lenzen:
- Nikkor-S Auto 50mm 1.4 non-Ai: Mooie lens en zeer robuust .. ik heb een late uitvoering (1972 geloof ik). Werkt zeer goed als er weinig licht is. Ben minder onder de indruk van de lens als er meer licht opvalt. Is vele malen scherper bij f/2 dan mijn Nikkor-H 50mm (zie hieronder). F/1.4 geeft alleen leuke resultaten bij weinig licht (anders te onscherp door teveel licht inval). 7 diafragma lammellen geeft een rustige bokeh. Ik denk zelf dat de SC Auto variant niet veel anders zal zijn (ietsjes minder flare gevoelig vanwege een extra coating).
- Nikon 50mm 1.8 Series E (MF): Zelfde optische constructie/formule als de huidige generatie 1.8 50mm. Geeft minst kleurrijke plaatjes van het stel 50 primes is mijn idee. Is wel lekker klein. Focus ring gaat lekker licht (als je het vergelijkt met die andere goldie oldies met metalen robuste focus ringen). Onrustige bokeh met de andere vergeleken (met andere lensen die ik heb is het anders weer niet slecht ; zes lammellen). Wordt het goedkoopst aangeboden op ebay (soms wel eens met de Nikon EM uit 1980). Ik heb de resultaten vergeleken met een huidige versie f1.8 50mm AF.. en ik zag niet veel verschil (de AF versie ietsjes kleurrijker).

Ik heb ook nog de Nikkor-H Auto 50mm 2 non-Ai: Meest contrastrijke en eigenlijk komen de kleuren daardoor een beetje te "vivid" uit het toestel (ook als ik het probeer aan te passen in mijn D50). Scherp vanaf f2.8. Beste bokeh van de 3 50mm primes die ik heb (ondanks maar zes diafragma lammellen).

Het is zeer de moeite om goed onderzoek te doen .. wat je nu precies wilt.. want elke 50mm prime heeft zijn voor of nadelen.. maar ze hebben allemaal zeer grote voordelen tov van huidige generatie zooms: ontzettend scherp bij grote openingen, kleur en contrast rijk (voornamelijk toe te dichten aan groot rear element) en robuust.

Kijk ook eens voor de grap naar een 35mm prime .. Ik heb hier een f/2 AIS. Het bereik is op een DSLR precies goed: door de cropfactor wordt 35mm dus 52,5mm en wordt daardoor meer een walkaround lens. En scherp.. niet normaal zelfs.. helemaal open. bij f/2 al heel mooie resultaten.. en bokeh lekker rustig.
Zie ook Bjorn Rorslet: http://www.naturfotograf.com/index2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Elektronicanet schreef op zondag 22 april 2007 @ 02:15:
Zou iemand me kunnen uitleggen waar ik op moet letten als ik een oude lens aanschaf voor mijn D50? Ik zoek namelijk voor een paar tientjes een lichtsterke (liefst f/1.2 of f/1.4) prime van 50 of 85 mm. Deze zijn wel te vinden, maar ik weet niet goed waar ik op moet letten. Volgens sommige websites zou AI noodzakelijk zijn (diafragma uitlezing zou niet werken waardoor camera kapot kan). Anderen beweren weer dat het probleemloos werkt. Autofocus vind ik wel een pre, maar dat zit er vaak ook wel op. En ik neem aan dat dit dan ook werkt.

Verder weet ik dat de lichtmeting waarschijnlijk niet gaat werken. Dat is geen probleem, omdat ik de lens voornamelijk voor bijvoorbeeld concerten wil gebruiken; dan gebruik ik gewoon de M-stand.

Zouden deze types bijvoorbeeld werken?
- Nikkor-S Auto 50mm 1.4 non-Ai
- Nikon 50mm 1.8 Series E (MF)
- Nikkor S.C Auto 1.4/50mm
Een AI lens moet je eigenlijk wel hebben, maar volgens mij gaat je camera echt niet kapot als je dat niet hebt. Het is gewoon onhandiger in gebruik.

Verder zijn de nieuwere lensen een D variant, dat wil zeggen dat de lens de afstand waarop hij focussed doorgeeft. Ikzelf heb een non-D, wat niet heel onoverkomelijk is. Met flitsen kan het soms handig zijn, want de flitser weet dan (met TTL flitsen) hoe ver het object van hem afstaat.

Verder gewoon of de lens kwalitatief goed is, maar dat kan je prima beoordelen :)

[ Voor 48% gewijzigd door mithras op 22-04-2007 10:38 . Reden: He, iemand had al geantwoord. Quote toevoegen dus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

btw.. de post hierboven van mij is eigenlijk meer iets voor Het grote Nikonmount-objectieven-topic V5.0

[ Voor 3% gewijzigd door henkleerssen op 22-04-2007 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Erg bedankt voor de informatie antwoorden. Ik ga op zoek naar een Nikkor-S Auto 50mm 1.4 non-Ai, vanwege zijn enorme lichtgevoeligheid, goede scherpte en mooie bokeh. En natuurlijk de prijs :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Elektronicanet schreef op zondag 22 april 2007 @ 02:15:
Autofocus vind ik wel een pre, maar dat zit er vaak ook wel op. En ik neem aan dat dit dan ook werkt.
Als ik me niet vergis doet de AF het op geen van de 3 die je noemt

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 21:54
Autofocus doet het inderdaad niet, die lenzen kosten vaak niet voor niets maar een paar tientjes... ;)

En als je schiet in de M-stand heb je ook nog steeds geen lichtmeting, dus je ziet in je zoeker geen balkje met over/underexposure oid. Misschien dat je dit al wist, maar als je het niet wist is het handig om er even op gewezen te worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
mithras schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:37:
[...]
Een AI lens moet je eigenlijk wel hebben, maar volgens mij gaat je camera echt niet kapot als je dat niet hebt. Het is gewoon onhandiger in gebruik
Weet je zeker dat je AI bedoelt en niet AF?

AI lenzen gaven de (handmatig) ingestelde diafragma door aan de camera via een mechanische 'kam' aan de zijkant. Voor zover ik weet kan je AI lenzen juist niet gebruiken op de D50 omdat die 'kam' tegen het prismahuis schraapt (Edit: Volgens Thom Hogans tabel (link hieronder) kan dit dus wel). Bovendien heeft de D50 daar zowiezo geen palletje zitten dat in die kam schuift zodat hij de AI uitlezing toch niet kan uitlezen. AI lenzen werken alleen goed op D200 en hoger. Op de D50 werken ze gewoon als non-AI MF lens.

Edit: Oh, ik lees net hier (Thom Hogan) dat je juist geen MF, pre-AI lenzen mag gebruiken: The original F-mount appeared in 1959, and lenses that were produced from then until about 1979 are usually referred to as Pre-AI. These lenses are dangerous on current Nikon bodies. With the exception of a modified F5, mounting one of these lenses on your new Nikon will result in damage, so don't even try it. If you find that you have one of these lenses and want to use it on a current camera, you must have the lens converted to AI first. Nikon used to do this, but now it's done by a number of independent companies.

Volgens henkleerssen kan het dus wel maar ik zou de eerste keer toch erg voorzichtig zijn met mounten van zo'n non-AI lens.

[ Voor 51% gewijzigd door GekkePrutser op 23-04-2007 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ah, ok. Ik weet niet wat ik precies dacht toen ik het opschreef, maar er klopte weinig van. In henkleerssen in "Nikon D50 - Deel 3" is het wel beter verwoordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:58

Chiron

Moderator Discord
Ik heb zelf een 80-200 F4 uit 1984 oid. en een 1000mm F11 reflex, beide MF lenzen, zonder ai, en daar heb ik geen problemen mee gehad op mn d50, maar het zal wel iets zijn van de lenzen van voor 1979 dan? :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Chiron schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:03:
Ik heb zelf een 80-200 F4 uit 1984 oid. en een 1000mm F11 reflex, beide MF lenzen, zonder ai, en daar heb ik geen problemen mee gehad op mn d50, maar het zal wel iets zijn van de lenzen van voor 1979 dan? :)
Nee. Je 80-200 is deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/ais80200.jpg
Da's een Ai-S

Van de 1000mm reflex is wel een non-Ai versie gemaakt maar ook een Ai versie en daar zijn er dus veel en veel meer van.

Nou schijnen er inderdaad non-ai lenzen te zijn die je zonder problemen op een D50 kan draaien maar er zijn er ook waar je je camera mee naar de k***e kan helpen.

Leesvoer: http://hometown.aol.com/wdshpbiz/AImod.html

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Er zijn maar weinig Non (of pre) AI lenzen waarmee je de D50 naar zijn grootje zou kunnen helpen. Sommige groothoek lenzen (en sommige anderen) hebben een achter uiteinde die ver de camera insteekt... Als daar je spiegel tegen aanklapt (de D50 heeft geen mirror lockup feature die veel andere cameras wel hebben). .. tja dan is die kapot. Thom Hogan heeft het in zijn "complete guide for the D50" over en welke lenzen precies dus niet zijn te gebruiken. De mount is en blijft precies het zelfde..
Ik zou er verder niet te min over Non-AI lenzen doen ook al kosten soms maar "een paar tientjes".Waarom? Omdat toendertijd (rond de 60er 70er jaren) een heftige strijd was om de beste optische formule neer te zetten voor lenzen tussen verschillende fabrikanten (Zeiss, Leica, Voigtlander, Nikon, Minolta en in mindere mate Canon). Er was veel aandacht voor polijsting en coatings en hoe nu de beste lens te krijgen. Een groot achter element, zoals de primes van die tijd bezitten, (itt moderne lenzen) geeft vaak een beter contrast en kleur.
Dus.. als je behoefte hebt aan een prime van een bepaalde lengte, kijk dan gerust voor de grap eens naar een non (of dus pre) AI lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
/kickje

Zijn er mensen die ook een Sigma 18-200mm hebben op hun Nikon D50? Ik heb hem zelf ook en mij bevalt hij er goed, was eigenlijk wel benieuwd naar andere ervaringen :)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Jep die heb ik ook ik ben er wel over te spreken. alleen is die van mij van Tamaron, dit was de kitlens bij deze body.

Zeker in combinatie met mijn Sigma 200-400mm de ideale combo. Ik weet dat de nikkor 18-70mm beter zijn maar ik zat niet te wachten op al dat lens gewissel. Nu kan ik als ik niet met mijn grote tas wil lopen gewoon een kleine tas omknopen en heb toch nog veel speelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
henkleerssen schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:11:
Er zijn maar weinig Non (of pre) AI lenzen waarmee je de D50 naar zijn grootje zou kunnen helpen. Sommige groothoek lenzen (en sommige anderen) hebben een achter uiteinde die ver de camera insteekt... Als daar je spiegel tegen aanklapt (de D50 heeft geen mirror lockup feature die veel andere cameras wel hebben). .. tja dan is die kapot. Thom Hogan heeft het in zijn "complete guide for the D50" over en welke lenzen precies dus niet zijn te gebruiken.
Hmm dus de reden dat je hem naar zn grootje kan helpen is omdat het objectief te ver de camera in steekt?

Als de spiegel tegen het objectief aan klapt hoeft er niks aan de hand te zijn, zo hard klapt die spiegel niet. Wat doet die mirror-lock functie?

Ik zal wel erg veel geluk hebben dan, hier gaat alles nog steeds goed met de 80-200 F4 (ja het is degene van die foto), de 1000mm Reflex (geenidee of het om een non-ai of ai versie gaat, wat is het verschil eigenlijk?), en als klap op de vuurpijl de beruchte Peleng (waar nog wel de meeste problemen van bekend zijn dat die spiegels kopt), waar ik wat de Peleng betreft wel een D50 friendly versie van heb.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:15

ThunderNet

Flits!

Chiron schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 00:03:
[...]

Hmm dus de reden dat je hem naar zn grootje kan helpen is omdat het objectief te ver de camera in steekt?

Als de spiegel tegen het objectief aan klapt hoeft er niks aan de hand te zijn, zo hard klapt die spiegel niet. Wat doet die mirror-lock functie?

Ik zal wel erg veel geluk hebben dan, hier gaat alles nog steeds goed met de 80-200 F4 (ja het is degene van die foto), de 1000mm Reflex (geenidee of het om een non-ai of ai versie gaat, wat is het verschil eigenlijk?), en als klap op de vuurpijl de beruchte Peleng (waar nog wel de meeste problemen van bekend zijn dat die spiegels kopt), waar ik wat de Peleng betreft wel een D50 friendly versie van heb.
mirror-lockup zorgt er voor dat je spiegel niet meer klapt. Maar dat hij in de bovenste stand blijft staan. Je zoeker is dan dus zwart. Dit kan met dit soort objectieven nuttig zijn. Of om trillingen te verkomen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik zag hier dat iemand een service manual voor de D50 heeft bemachtigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

interessant..ook al omdat de garantie afloopt van de D50 (of heeft iemand nog garantie?). Ik zie ook in die manual.. dat je met D50SOFT.exe fijnafstellingen kan doen via USB (PTP). .. maar nergens te vinden op het net..

[ Voor 8% gewijzigd door henkleerssen op 26-05-2007 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

wijnands dat is een handig pdfje, die ik lekker op mijn bureaublad laat staan, handig :)
(wist niet dat ze zo'n body zo stampvol stopten :P)

[ Voor 23% gewijzigd door Nomad op 26-05-2007 10:46 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

En ik denk dat analoge camera's van vroeger (die compleet mechanische versies zoals de F en FT etc. tot ongeveer de jaren 80) nog voller gepropt zijn (zag namelijk eens een service manual van de FTN.. niet normaal.. dan weet je meteen waar het gewicht vandaan komt bij die gevallen). Verklaring voor eht verschil: veel mechanische dingen van vroegah zijn functioneel "gecondenseerd" tot een printplaat.. en die kun je vaak zo klein maken als je zelf zou willen (naar verhouding het geld wat het gaat opleveren he..)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Geinig linkje, weet ik ook weer dat ik de D50 beter dicht kan laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nomad schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 10:42:
wijnands dat is een handig pdfje, die ik lekker op mijn bureaublad laat staan, handig :)
(wist niet dat ze zo'n body zo stampvol stopten :P)
En ik maar twijfelen of ik 'm zou posten. Ja, die calibratie software heb ik nog nergens gevonden maar mocht ik 'm tegenkomen horen jullie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163744

Haha, lache, gouden tip hartelijk dank,
werkt perfect met mijn a.b. van 4,95.
De eerste TV code die ik probeerde was meteen raak.
Je hebt me ff 25 euries en een hoop gezoek bespaard.

Gr. Marcel.
Henk schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 14:14:
Orion84: Tja, dat is waar, maar toch ben ik echt wel in staat om heel beleidvol een knopje in te drukken als mijn cam op statief staat ;) En het is handig als je je AB vergeet, waar ik een talent voor heb :P

Henkleerssen: De nikon ML-L3, als je origineel wilt. Mocht je de 20 a 30 euro die dat kreng moet kosten er niet voor over hebben, dan kan je een universele AB kopen en de sony codes proberen. En ja, dit werkt met de D50, ik heb behalve analoog spul weinig tot geen ervaring met andere nikon bodies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163744

Haha, lache, gouden tip hartelijk dank,
werkt perfect voor mijn D70s met mijn a.b. van 4,95.
De eerste TV code die ik probeerde was meteen raak.
Je hebt me ff 25 euries en een hoop gezoek bespaard.

Gr. Marcel.
Henk schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 14:14:
Orion84: Tja, dat is waar, maar toch ben ik echt wel in staat om heel beleidvol een knopje in te drukken als mijn cam op statief staat ;) En het is handig als je je AB vergeet, waar ik een talent voor heb :P

Henkleerssen: De nikon ML-L3, als je origineel wilt. Mocht je de 20 a 30 euro die dat kreng moet kosten er niet voor over hebben, dan kan je een universele AB kopen en de sony codes proberen. En ja, dit werkt met de D50, ik heb behalve analoog spul weinig tot geen ervaring met andere nikon bodies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:11
Vraagje, ik kwam met gisteravond tot de ontdekking dat de AF-assist lamp van mijn D50 alleen aan gaat wanneer ik de AF-veldstand op dichtsbijzijnd zet. Is dat normaal? Dat is toch raar? Ik wil wel gewoon zelf mijn focusveld kunnen kiezen eigenlijk. Maar goed dan kan ik dus geen foto's meer maken in het donker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat zou niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Kleine aanvulling, het lampje blijft alleen uit als er een ander focusveld dan het middelste is geselecteerd. Is dat wel normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 15:45

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Denk het wel. Is op mijn D40 in elk geval ook zo. Dat lampje straalt niet breed genoeg uit waarschijnlijk om hem nuttig te gebruiken bij de andere punten?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Jup, sterker nog, zelfs de SB-800 AF-assist gaat niet aan bij een ander focuspunt dan het middelste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Dat lijkt me zelfs vrij logisch. Dat lampje schijnt één kant op, namelijk richting het middelste focusveld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Heb ze op de body en op de SB600 uitgezet. Heb toevallig vanmiddag voor het eerst in tijden een shot verprutst omdat ze uit stonden.
Over het algemeen vind ik (en mijn onderwerpen) ze alleen storend. Echt in hele donkere ruimte's mis ik ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tipje voor de D50 eigenaar met een ipaq met Nevo erop (die AB software).

Selecteer een videorecorder
Selecteer device code 0011

De powerknop laat nu je D50 afgaan. Indien nodig kun je die key natuurlijk verplaatsen naar het eerste blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Werkt dat serieus? Dan ga ik dat straks eens uitproberen. Mn pa heeft een ipaq met Nevo. Zou handig zijn als el cheapo remote icm pda/smartphone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Fl4pp13 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 11:48:
Werkt dat serieus? Dan ga ik dat straks eens uitproberen. Mn pa heeft een ipaq met Nevo. Zou handig zijn als el cheapo remote icm pda/smartphone :)
Ik heb het zelf een tijdje geleden om ook mijn Palm Tungsten T3 en mijn Logitech Harmony remote als AB te gebruiken. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dat werkt serieus. Heb er een half dozijn hele slechte foto's mee gemaakt net. Enige waar je om moet denken is even je camera op AB zetten en dat het ontvangertje voorop op de grip maar een bereik heeft van 60 graden naar links en rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Nouja, 'cheapo' remote zou ik dat niet noemen. Het is eigenlijk wel bekend dat de D50 werkt met allerlei universele afstandsbedieningen. Koop d'r een bij de blokker en probeer wat codes uit. Ik heb een Provision remote van de blokker hier en die werkt met de D50 op kanaal 308.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdlaan
  • Laatst online: 19-05 10:12
Ik wil binnenkort mijn D50 uitbreiden met een extra lens.
deze wil ik gaan gebruiken op vakantie in de USA.

Nu vraag ik me af is dan een groothoek aan te raden of kan ik beter mijn bereik uitbreiden, heb nu nl de standaard lens 18:55, of zijn er misschien andere tips qua uitbreiding/accessoires.

Wat ik zoal in de USA wil fotograferen is het landschap (grand canyon, brice canyon, Yosemite park, enz) en de grote gebouwen in LA, San Francisco en Las Vegas ...

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Je kitlens kan je prima gebruiken. Misschien is een telelens wat voor je, voor de beestjes. Maar lees het Nikon lenzen topic eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Henk schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 14:18:
Jup, sterker nog, zelfs de SB-800 AF-assist gaat niet aan bij een ander focuspunt dan het middelste :)
Volgens mij wel toch? Als je kijkt naar het patroon wat de SB800 uitstraalt zul je zien dat het een 'kruis' is wat precies alle focuspunten covered :) Beetje onzinnig als ie dan niet aan zou gaan op een van de andere focuspunten dan het midden aan zou gaan, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Thuis nog maar eens uittesten vanavond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sb600 heeft grid lines gewoon weer met alle focuspunten, dus niet alleen de middelste. De gridlines gaan ook over alle focuspunten heen. Verwacht met de sb800 niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 09:44
Yup.. Hangt er maar vanaf wat voor lens je erop hebt of hoever je ingezoomd bent. Vanaf een bepaald punt werken alle focuspunten icm AF-assist. Komt ongeveer overeen met het punt waarop de AF-assist doorheen heel je zoeker te zien is. Ik zal het zo even gaan testen..

Add: Vanaf 24mm (effectief 36 dus) werkt de AF-assist voor alle punten :)

[ Voor 12% gewijzigd door Arrigi op 03-07-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

hmm..mijn kleurruimte gaat toch niet helemaal goed geloof ik. Heb laatst er mee zitten prutsen en nu krijg ik het niet goed meer.
Mijn bedoeling is om in sRGB te werken, ik geloof niet dat aRGB zoveel extra ruimte bied, maar bovenal lijkt het me makkelijk. Maar nu merk ik dat het blijkbaar niet goed staat, want opgeslagen foto's (in sRGB) zien er anders uit dan wat ik zie in PS.
Instellingen die ik nu heb in PS zijn de volgende, ziet iemand er iets mis mee?
Afbeeldingslocatie: http://nomadphoto.nl/got/single/Settings.JPG

in mijn D50 heb ik III sRGB, dus dat zou goed moeten zijn, oh en schiet in RAW, hoewel dat niet uit zou moeten maken.

verschil kun je hier zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 09-07-2007 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144281

Nomad, het lijkt me dat je rgb kleurenprofiel goed is ingesteld. Maar Photoshop zal dit niet toepassen als een afbeelding zelf een ander kleurenprofiel heeft; zie de Colour Management Policies. Je zou daar kunnen kiezen om het working profile te laten toepassen. Je kijgt dan altijd een vraag als je het document opent. Hoe dit precies met RAW werkt weet ik niet.

Anders moet je het steeds handmatig omzetten voordat je het bestand opslaat. Je kan daar eventueel een actie voor aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 144281 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:32:
Nomad, het lijkt me dat je rgb kleurenprofiel goed is ingesteld. Maar Photoshop zal dit niet toepassen als een afbeelding zelf een ander kleurenprofiel heeft; zie de Colour Management Policies. Je zou daar kunnen kiezen om het working profile te laten toepassen. Je kijgt dan altijd een vraag als je het document opent. Hoe dit precies met RAW werkt weet ik niet.

Anders moet je het steeds handmatig omzetten voordat je het bestand opslaat. Je kan daar eventueel een actie voor aanmaken.
Thanks, ik zal kijken naar colour management policies. Een actie aanmaken voor zoiets vind ik nogal stom wanneer het ook gewoon goed kan :)...zal eens naar die policy kijken wat hij doet.

EDIT: denk dat ik het gevonden heb, zal even een screenshot maken van wat ik fout had staan

de fout
op de foto staat het nu goed, maar het stond fout. PS zette foto's om naar aRGB.
Ik had het dus alleen wanneer ik in RAW schoot, wat ik een weekje niet gedaan had en dacht dus dat ik mijn probleempje opgelost had, gister weer raw geschoten, meteen had ik het weer....maar nu is het gefixt....

thnx DomoG

[ Voor 22% gewijzigd door Nomad op 09-07-2007 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06-2023
Er is al veel geschreven over SD-kaartjes en bijbehorende snelheden etc. Ik ben enkel geïnteresseerd in schrijfsnelheid en overweeg om RAW te gaan schieten. Hiervoor een imagetank aan te schaffen en genoegen te nemen met 1 of 2 rappe kaartjes.

Ik vind het echter belangrijker om in een (kort, 3-5 foto's) burstmode door te kunnen schieten dan te moeten wachten tot de buffer leeggeschreven is. Zijn die rappe kaartjes (Extreme III?) i.c.m. de D50 snel genoeg om dezelfde burstsnelheid op te leveren dan bij JPEG schieten of is dat een groot verschil?

Anders koop ik liever 5 kaartjes en hoef ik geen imagetank mee te sjouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Check 't tabelletje van Rob Gailbrath, zie je vanzelf dat ook met ultrasnelle kaartjes de D50 vrij traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
Die had ik bekeken, maar de schrijfsnelheid zegt me niks over hoe snel zo'n RAW-burst verloopt. De snelheidcombi D50/kaartjes staat al veel over in een SD-kaarten topic, had ik gezien, inclusief dat die genoemde tabel.

Als 1 RAW van 15MB er 4 tot 5 seconden over doet om weggeschreven te worden, hangt het er vooral vanaf hoegroot de buffer van de camera is. Het gaat me echter niet om zo'n theoretisch maximum, maar hoe het ongeveer in de praktijk verschilt.

Edit: dank voor onderstaand antwoord!

[ Voor 4% gewijzigd door Poplitius op 11-07-2007 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Een D50 schrijft maximaal 4 MB/s weg. Een sandisc standaart kaartje doet in m'n minolta 5D al 5,6 MB/s. Dus snelle kaartjes hebben geen enkel nut in een Nikon D50.

Een raw/nef is geen 15MB maar 5 MB

Ongeacht het kaartje zit na 4 shots de buffer vol. En met elk redelijk kaartje (sneller als ~4MB/s) duurt het dan 5,5 seconde voordat je een volgende burst van 4 shots kan schieten of je kan doorschieten met 0,7 FPS.

Met 2,5 FPS kan je zef uitrekenen hoe lang een burst duurt. Het is heel simpel zolang er voldoende ruimte in de buffer is er de AF lock, herladen van de flitser en sluitertijd geen roet in het eten gooien zal je camera altijd 2,5 FPS schieten in een burst.

Als je Jpegjes schiet haal je met een redelijk kaartje 16 schots @ 2,5 FPS voordat de buffer vol zit het wachten voordat de buffer volledig leef is duurt 5 seconden, of je kan doorknallen met 1,6 FPS.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik koop altijd hele simpele kaartjes. Bij jpg medium loop ik nooit tegen burst problemen aan. Bij raw moet ik na het 4e schot toch even wachten, seconde of 2 denk ik en dan kan ik er weer 1 schieten.

[ Voor 9% gewijzigd door Wijnands op 11-07-2007 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
Aangezien ik geen lange bursts in de planning heb, moet trage SD ook voldoende zijn. Ik kijk even over die buffer heen geloof ik, omdat de schrijfsnelheden pas een issue zijn wanneer die buffer vol is. Bij 4-burst RAW heb ik in >95% van de gevallen voldoende een retetraag kaartje zelfs.

Scheelt weer 'n imagetank kopen en vooral sjouwen. Voor 100 euro (~80 GB) koop je ook zo'n 13 GB aan goedkope SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ach wel ja.

Ik heb 4gb aan kaartjes, voldoet prima. Ga ook niet al te veel ineens kopen want die prijzen blijven zakken. Toen ik de D50 kocht had ik er voor 22 euro een 1gb kaartje bij. Kocht vorige week voor 16 euro een 2gb kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Wat even over het hoofd wordt gezien hier is dat snelle kaartjes wel handig zijn bij het overpompen naar de imagetank/pc.
En als je buffer vol is en naar een trage SD moet schrijven kan je dus helemaal niets met je camera.

60x kaartjes (Ultra II) hebben een prima prijs kwaliteit verhouding en zijn snel genoeg voor je cam. Die hele goedkope zou ik links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

martijn_tje schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 20:48:
Een D50 schrijft maximaal 4 MB/s weg. Een sandisc standaart kaartje doet in m'n minolta 5D al 5,6 MB/s. Dus snelle kaartjes hebben geen enkel nut in een Nikon D50.
60* heb je dus helemaal niet nodig.... Je kunt dus rustig voor de goedkope kaartjes gaan, tenzij je aan de "andere kant" tijd wilt winnen. In je camera kom je weg met het meest goedkope el-cheapo kaartje. Nu kies ik zelf wel voor kaartjes waarvan ik het idee heb dat ze heel blijven en PQI gebruik ik bijvoorbeeld niet meer. Ik had twee PQI kaarten. Die doen het op zich nog wel, maar ik heb een beetje te vaak het probleem gehad dat de foto's er niet netjes afkwamen. Sinds dien dus louter Kingston. Goedkoop en nooit problemen mee gehad.

Voor de meeste mensen die niet in RAW/NEF schieten, zal gelden dat het goedkoper is om een extra kaartje te kopen dan om een image tank aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
Ik heb 'n compromis gevonden, in de TakeMS SD Card 4Gb Hyper Speed (133x) met 17.2 MB/s schrijfsnelheid voor 32,26 euro. Acht euro per gigabyte (veel goedkoper krijg je het momenteel toch niet) en snel genoeg, drie kaartjes en met die 12 GB heb ik meer dan ik ooit op een imagetank kwijt zou willen. Daarmee is de leessnelheid (19.8 MB/s) van ondergeschikt belang, duurt hooguit 'n paar minuten voor 4 GB en dat mag van mij ook wel een uur duren. Volgens mij is de uitleessnelheid voor huisgebruik wat overrated, bij imagetanks kan ik het me het belang i.v.m. batterijduur nog wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Is het ook, zo'n proces trap je af en je gaat wat anders doen.

LAat je even weten of die kaart goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
Als het nog gaat lukken wel. Ik probeer te bestellen bij EMPC, transactie bijna afgerond, @home eruit! Uur later weer proberen, zijn de kaartjes plotseling 5 euro duurder! Ik bellen of die transactie alsnog afgerond kan worden... "nee helaas mijnheer, we hanteren dagprijzen". Volgende webshop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-05 14:17
DRAFTER86 schreef op zondag 01 juli 2007 @ 12:30:
[...]

Ik heb het zelf een tijdje geleden om ook mijn Palm Tungsten T3 en mijn Logitech Harmony remote als AB te gebruiken. Werkt perfect!
Welke apparaat heb je geslecteerd voor je logitech,

Ik heb de logitech 885 maar weet niet precies welk apparaat ik het beste kan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Vassie18 schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 20:35:
[...]

Welke apparaat heb je geslecteerd voor je logitech,

Ik heb de logitech 885 maar weet niet precies welk apparaat ik het beste kan pakken?
Ik heb een pda waarvoor preset file voor een remote control programma beschikbaar was, vervolgens heb ik deze weer aan mijn 525 ge-learned. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om die aangeleerde actie te exporteren ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230486

martijn_tje schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 20:48:

Een raw/nef is geen 15MB maar 5 MB

Ongeacht het kaartje zit na 4 shots de buffer vol. En met elk redelijk kaartje (sneller als ~4MB/s) duurt het dan 5,5 seconde voordat je een volgende burst van 4 shots kan schieten of je kan doorschieten met 0,7 FPS.

Met 2,5 FPS kan je zef uitrekenen hoe lang een burst duurt. Het is heel simpel zolang er voldoende ruimte in de buffer is er de AF lock, herladen van de flitser en sluitertijd geen roet in het eten gooien zal je camera altijd 2,5 FPS schieten in een burst.

Als je Jpegjes schiet haal je met een redelijk kaartje 16 schots @ 2,5 FPS voordat de buffer vol zit het wachten voordat de buffer volledig leef is duurt 5 seconden, of je kan doorknallen met 1,6 FPS.
Ik heb zelf een scandisk ultra II 2.0 gig kaartje en hier mee kan ik zeker meer dan 4 nef files achter elkaar door schieten, voor mensen diesneller achter elkaar willen schieten kan ik dan ook zeker dit kaartje aanraden, je bent wat meer kwijt, maar je hebt er zeker profijt van. (ook natuurlijk voor het overzetten naar je pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Of mensen kijken eens naar transcend, snel (sneller dan je nodig hebt) èn goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224683

...scandisk ultra II 2.0 gig kaartje en hier mee kan ik zeker meer dan 4 nef files achter elkaar door schieten...
In Jpeg large kan ik met de D70 bijna de halve kaart volschieten op volle snelheid (buffer blijft hangen op 4 frames). Zeker een aanrader deze kaartjes (en kosten ook nog maar amper iets). De 1 gb variant is nog iets sneller overigens en die kan helemaal ineens volgeschoten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 224683 op 21-08-2007 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobcohen
  • Laatst online: 22-05 20:52
Ik kom net terug van mijn vakantie op Bali en wil de foto's van mijn D50 op de computer zetten. Als ik de foto's op de camera terugkijk worden deze automatisch gedraaid als de foto verticaal is genomen. Echter, in Windows wordt deze instelling niet overgenomen en zou ik mijn foto's handmatig moeten draaien. Is er een mogelijkheid dat Windows dit automatisch detecteert? Of kan dit bijvoorbeeld wel mbv Photoshop Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Lightroom snapt dit (vrijwel zeker) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jobcohen schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 21:02:
Windows wordt deze instelling niet overgenomen en zou ik mijn foto's handmatig moeten draaien. Is er een mogelijkheid dat Windows dit automatisch detecteert?
Windows is een beetje dom.
Met irfanview kan je roteren zonder de data opnieuw te comprimeren (shift-J)
Ik bekijk mijn fotootjes met picasa (google progje) dat werkt vrij aardig.. (alleen het mailen van foto's is een beetje stuk op het moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobcohen
  • Laatst online: 22-05 20:52
Bedankt, ik bedoelde eigenlijk Elements maar daar gaat het ook goed in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je irfanview gebruikt kies dan wel de lossless functie (control-J geloof ik).

Dit vind ik ook handig: http://www.pilpi.net/software/JPEG-EXIF_autorotate.php
Installeren en vervolgens kan je met 2 muisklikken een hele folder automatisch rechtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-05 14:17
DRAFTER86 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 11:37:
[...]

Ik heb een pda waarvoor preset file voor een remote control programma beschikbaar was, vervolgens heb ik deze weer aan mijn 525 ge-learned. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om die aangeleerde actie te exporteren ofzo?
welk programma en preset?
ik heb namelijk meerdere pda's liggen zodat hem via 1 van deze ook dan op men AB kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

-al bekend-

[ Voor 97% gewijzigd door Nomad op 06-09-2007 09:57 ]

• DRAFTER86
Vassie18 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 13:51:
[...]

welk programma en preset?
ik heb namelijk meerdere pda's liggen zodat hem via 1 van deze ook dan op men AB kan zetten
Dat programma heet Noviiremote, voor die preset moet je maar even googelen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01-2021
Ik heb een raar probleem met m'n flitser op de D50. Normaal gesproken schiet ik met een SB-600 maar mijn ingebouwde flitser werkt niet naar behoren.

Op een autostand klapt de flitser gewoon uit. Als je vervolgens doordrukt om een foto te maken flitst ie echter niet. In plaats daarvan hoor je een klik van het palletje dat normaal de flitser ingeklapt houdt. De camera merkt dus niet dat de flitser al is uitgeklapt.

Als ik vervolgens met m'n vinger de uitgeklapte flitser ongeveer 1 mm naar beneden druk flitst ie wel gewoon. Iemand dit al eens meegemaakt? Ik heb trouwens ook gezien dat er in de flitser een klein imbusschroefje zit. Is het draaien aan dat schroefje mogelijk de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zelf nooit meegemaakt maar ik heb 't op dpreview wel vaker gelezen. Meestal laat men dat door nikon repareren of men negeert 't. Nog niks gezien van iemand die dat zelf opgelost heeft.

Edit: Ik heb even in de service manual gekeken voor je, op pagina A38 staat iets wat je zelf kan proberen als je een beetje handig bent.

[ Voor 38% gewijzigd door Wijnands op 21-09-2007 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dottie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01-2021
Wijnands schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 16:49:
.... als je een beetje handig bent.
Dat wordt dus opsturen :)

Ik zal in elk geval op dpreview de verhalen even lezen. Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [CSC]Outlaw
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05-2022

[CSC]Outlaw

White Trash

Ik heb sinds kort een probleem met mijn D50 hij is ondertussen 2 jaar oud, maar ik heb er altijd heel voorzichtig mee gedaan, sowieso heb ik hem niet super veel gebruikt slechts 5000 foto's ofzow. Maar nu is mijn focusmotor kapot ofzow althans als autofocus aanstaat blijft hij heen en weer focussen je hoort de motor tekeer gaan, maar hij focust vrijwel nooit sowieso niet meer als iets dichtbij is. Het enigste wat dan nog werkt is manueel focussen, wat natuurlijk net zo goed (beter eigenlijk) is, maarja daar koop je geen camera van (toen) 850€ voor. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en hoe het te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Klinkt alsof de motor niet kapot is, anders zou de boel niet bewegen. Is dit met alle lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [CSC]Outlaw

[CSC]Outlaw

White Trash

Ik heb alleen de standaard lens en het heeft er altijd mee gewerkt, maar nu op eens niet meer. Je hebt gelijk de motor doet wel iets, maar het komt erop neer dat hij continu in- en uitzoomt, maar nooit zijn focus punt vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:44

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Standaard lens (als in kit-lens)?? Die heeft een eigen interne focusmotor, en maakt niet gebruik van de focusmotor in de body. Ik vermoed dat je camera geen afstanden meer kan meten :?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Klinkt inderdaad niet alsof je AF motor naar zijn grootje is, maar eerder of de AF sensor de geest heeft gegeven.

Ken je niet iemand van wie je een andere lens kan lenen, al is het dezelfde als jij hebt. Door even jouw lens op een andere nikon te schroeven en een andere lens op jouw camera te zetten, kan je in ieder geval controleren of het de camera, de lens of de combinatie is.

Je mag wel even bij mij langs komen, maar ik denk dat je bodegraven niet handig te bereiken vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [CSC]Outlaw

[CSC]Outlaw

White Trash

Ik denk dat jullie gelijk hebben dat het de AF sensor is, valt natuurlijk weer lekker buiten de garantie periode. Ik ken alleen maar iemand met een Cannon EOS, maar ik zal eens gaan navragen hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Anoniem: 176826 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 14:51:
Je mag wel even bij mij langs komen, maar ik denk dat je bodegraven niet handig te bereiken vind.
Zelfde aanbod van mij, maar dan in Leiden of evt. Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [CSC]Outlaw

[CSC]Outlaw

White Trash

Dat is heel aardig aangeboden, maar dat is inderdaad nogal even rijden, ik denk dat de fotograaf waar ik mijn camera heb gekocht toendertijd ook wel even een lens wil laten testen. Toch bedankt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ja, ga even langs de fotoboer. Dit klinkt bepaald niet als een typische D50 kwaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ik heb momenteel 2 vragen/problemen met betrekking tot de D50.
  1. Wanneer de camera op auto staat, komt de flitser omhoog wanneer dat nodig is. Dat werkt prima. Op bijvoorbeeld A of M kun je hem handmatig omhoog laten komen met het knopje aan de zijkant. Echter, wanneer je op stand auto gaat focussen en vervolgens een foto wilt nemen, denkt de camera dat de flits nog niet opengeklapt is en blijft maar het haakje losschieten. Conclusie is dus dat de camera en flits een beetje de weg kwijt zijn. Wie weet hoe dat komt?
  2. Ondanks dat het focuspunt op middenop staat, wordt bij het focussen zowel midden als het rechter focuspunt rood 8)7
Iemand die dit bekend voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dat laatste is niet zo erg, dat eerste kan vervelender zijn. Er zit daar ergens een schakelaarte wat merkt of de flits open is of niet. Dat kan ontregelt raken. Een tijdje terug heb ik, dacht ik, het relevante stuk uit de service manual gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ik heb de service manual gezien ja, maar om nou direct de hele body van iemand anders uit elkaar te schroeven :P Kon zijn dat iemand het wist hier, want het is echt van het ene op het andere moment gebeurd. Het is altijd makkelijker om het zelf op te lossen, anders ben je hem best lang kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

ook uit de service manual.. er zou een software progje zijn om de dingen fijn af te stellen (waaronder autofocus en kleuren).. Naar gegoogled.. maar echt niks kunnen vinden (D50soft.exe?). Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nee. Eens in de twee maanden ofzo zoek ik het halve internet af naar dat ding maar nog niet aangetroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Wijnands schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 16:47:
Nee. Eens in de twee maanden ofzo zoek ik het halve internet af naar dat ding maar nog niet aangetroffen.
google is ook niet alles .. ik probeer andere search engines .. maar tevergeefs. Ergens op een russisch forum zag ik hem wel laatst voorbij komen.. maar een link voor download.. nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

Ik heb sinds vandaag ook een Nikon D50 :) erg blij mee.. maar wat ik me nu afvraag: kan ik niet de fotos bekijken op het schermpje terwijl ik ze maak ipv de hele tijd door de lens kijken?

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 10:15

ThunderNet

Flits!

diontjuh schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 13:17:
Ik heb sinds vandaag ook een Nikon D50 :) erg blij mee.. maar wat ik me nu afvraag: kan ik niet de fotos bekijken op het schermpje terwijl ik ze maak ipv de hele tijd door de lens kijken?
Nee :P daarom is het een spiegelreflex :) Nieuwe D300 en D3 kunnen dit wel via een speciale modus :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
De vraag is ook, waarom zou je het willen? :P Een zoeker is even wennen, maar daarna zoveel relaxter... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mensen die van een compact komen zoeken dit vaak,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diontjuh
  • Laatst online: 16-11-2014

diontjuh

for president

Wijnands schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 14:28:
Mensen die van een compact komen zoeken dit vaak,
klopt dus helemaal.. dan kun je zien hoe het daarna op je pc uitziet.. dacht ik, maar opzich is het op deze manier ook super relaxed

-=-=- [CM] Stainless Art -=-=-[cip] blauwe plexi cube -=-=-=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:57

bonzz.netninja

Niente baffi

J0YR1D3R schreef op woensdag 12 december 2007 @ 11:57:
Ik heb momenteel 2 vragen/problemen met betrekking tot de D50.
  1. Wanneer de camera op auto staat, komt de flitser omhoog wanneer dat nodig is. Dat werkt prima. Op bijvoorbeeld A of M kun je hem handmatig omhoog laten komen met het knopje aan de zijkant. Echter, wanneer je op stand auto gaat focussen en vervolgens een foto wilt nemen, denkt de camera dat de flits nog niet opengeklapt is en blijft maar het haakje losschieten. Conclusie is dus dat de camera en flits een beetje de weg kwijt zijn. Wie weet hoe dat komt?
  2. Ondanks dat het focuspunt op middenop staat, wordt bij het focussen zowel midden als het rechter focuspunt rood 8)7
Iemand die dit bekend voorkomt?
Ik had vergelijkbaars maar dat bleek (na 2 dagen frustratie) te komen door de klep van mijn pet die tegen de flitser van de d50 aanhing. De sensor zit helemaal op het uieinde van het openklappen blijkbaar

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Het leek mij een beetje overbodig om hiervoor een apart topic te openen, dus dan maar hier:

Ik heb een 2,5 jaar oude D50 met een 4 jaar oude AF-s DX 18-70. Nu is deze set verzekerd bij de Rabo en daar is het zo dat zolang de set meer dan 40% van de nieuw waarde (destijds ongeveer 700,-) waard is je bij diefstal/scahde/vermissing etc de nieuwwaarde terugkrijgt. Ik vraag me nu dus af wat dit spul waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Daar kun je gemakkelijk nog € 350,00 voor krijgen (ik heb zojuist mijn D50 verkocht). Aangezien dat meer dan 40% van de nieuwwaarde is zit je goed...

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

er is een verschil tussen wat je er op marktplaats voor krijgt en waar de vakspecialist het voor specificeert en dan kan het nog wel eens lastig worden.
De rabo bank gaat niet kijken op marktplaats naar prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Daar heb je gelijk in. Maar nu heeft hij iig wel een idee :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 15:15

XanderDrake

Build the future!

Even een vraagje tussendoor.

Ik ben mn lenzendop voor mijn standaard 18-55mm kitlens van mn D50 kwijt.
Ik zat online (op het werk O-) ) te kijken voor een vervanger, maar ik weet de diameter van de kitlens niet uit mn hoofd. Iets zegt me dat het 52mm is, kan iemand dat bevestigen?

Verder, is het aan te raden om een no-brand lensdop te kopen? Ze zijn makkelijk 50% goedkoper dan Nikon doppen...

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
en hoeveel is dat, de helft van? 't maakt overigens niet veel uit qua kwaliteit.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 15:15

XanderDrake

Build the future!

simon schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:23:
en hoeveel is dat, de helft van? 't maakt overigens niet veel uit qua kwaliteit.
Als het een eurotje of 3 zou schelen maakt mij het ook niet uit.
Maar om nu 25€ te betalen voor een stukje plastic waar het ook 12€ kan zijn...

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
25 fucking euro... ik heb ze toen voor 3 euro per stuk (canons van ebay) gehaald.

|>

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste