Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

had totaal over jouw posting van de sony rc heen gelezen.
Zal dat eens proberen.

Als we iemand blij kunnen maken met een adresje waar de d50 uit is te halen .
Heb ik er weinig problemen mee als dat hier wordt verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
henkleerssen schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:54:
[...]
Welke remote werkt dan met het feit dat je eerste maal drukt en het diafragma opent en met de tweede druk het diafragma sluit? Let wel we hebben het over de D50 he..
Ik kan bevestigen dat dat zo werkt, ik heb ook pas een ML-L3 gekocht bij mijn D50. In bulb mode is het drukken voor openen en nog een keer drukken voor sluiten. Je hoeft hem dus niet ingedrukt te houden!

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 13-03-2007 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 19:44
idd de ML-L3 is echt super handig met en werkt in de bulb mode zoals hier boven vermeldt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
henkleerssen schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 15:52:
@Redxrad.. check .. doet het!

Mocht iemand een Pocketpc hebben .. en NoviiRemote.. kun je gewoon de afstandsbediening Nikon ML-L3 emuleren. Moet je ff de volgende settings te downloaden: http://natemc.com/nikontriggerppc.php
Dit is wel een hele goede tip. Zeker als ik lees dat:

"#
OmniRemote software for Palm
#
The database I created for OmniRemote
#
A Palm Pilot with IrDa or the OmniRemote

Er dus ook een palm versie is. Nou heb ik nog een oude M100 liggen die bijna niet meer gebruikt wordt.

Ik ga omniremote 's zoeken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Laatst online: 21-07 14:51
Hoe stel je de camera zo in dat je overbelichting tegengaat? Sluitertijd verminderen? belichtingswaarde verlagen? die +/- vlakbij je sluiterknop?

Ik heb ook vaak een 'probleem' dat een kleur er heel anders uitziet op de foto dan dat hij daadwerkelijk is. Dit zal wel met de witbalans te maken hebben. Hoe stel je die goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Carnagy schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 09:59:
Hoe stel je de camera zo in dat je overbelichting tegengaat? Sluitertijd verminderen? belichtingswaarde verlagen? die +/- vlakbij je sluiterknop?

Ik heb ook vaak een 'probleem' dat een kleur er heel anders uitziet op de foto dan dat hij daadwerkelijk is. Dit zal wel met de witbalans te maken hebben. Hoe stel je die goed in?
Overbelichting kan door zoveel dingen komen: te lange sluitertijd, te groot diafragma, te hoge ISO waarde of een paar stops overbelicht aan belichtingscompensatie.

Het is een beetje een loze vraag die je eigenlijk stelt, omdat het afhangt van de modus waarin je schiet met je camera _en_ dit meer fotografie basiskennis is dan kunde om met je toestel om te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Als je in P, A of S schiet, of elk ander willekeurig programma behalve 'M', inderdaad de +/- indrukken en aan je instelwiel draaien. Schiet je in M, dan moet je goed op je lichtmeter letten en/of je histogrammen bekijken na een shot.
Dat is inderdaad een gevalletje witbalans, deze stel je in door op de WB-knop te drukken en aan je instelwiel te draaien. Staat ook in je manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59

Ik zou eens op zoek gaan naar een artikel over hoe de lichtmeting en witbalans van je camera eigenlijk werken. Dan weet je waarom je moet corrigeren als je een groot zwart vlak ook echt zwart op de foto wil krijgen en niet 19% grijs. Het zelfde geld voor witbalans.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik haal nog steeds hele aardige resultaten door WB te schieten vanaf een velletje wit papier. OK, niet zo exact als grijskaarten en expodiscs maar voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
^^ Is inderdaad de meest makkelijke en goedkope oplossing, dan kan je alles in RAW schieten en dan uitgaan van je WB die je vanaf zo'n papiertje hebt gemeten.

Ik merk trouwens wel dat ik mijn D50 standaard op -2/3 onderbelichten heb staan, omdat het lijkt alsof mijn D50 standaard een beetje overbelicht. Belichting is natuurlijk ook makkelijker te corrigeren met ietsje te weinig licht, als met te veel licht. Details in overbelichte dingen krijg je nooit weer mooi terug via Photoshop.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

aan de andere kant zit in je laatste stop wat je camera nog kan vangen aan licht wel de helft van alle info. Als je standaard een stop onderbelicht werk je met de helft van de info waar je mee zou kunnen werken. Overbelicht zie je heel snel op het lcd schempje, maar op de computer valt het heel vaak mee.
Ik gebruik mijn lcd schermpje echt niet meer voor lichtmeting, het histogram geeft mij betere info. Ook wanneer je schermpje een mooie foto laat zien, kan de foto best 2 stops onderbelicht zijn. Jammer eigenlijk

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
RobertJ schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:29:
^^ Is inderdaad de meest makkelijke en goedkope oplossing, dan kan je alles in RAW schieten en dan uitgaan van je WB die je vanaf zo'n papiertje hebt gemeten.
Zelfs in jpg gaat dat al heel goed hoorr. Ik moet er nog even 's een paar voorbeeldjes van schieten. Kan ik vanavond misschien wel doen. Ik heb van die softtone lampen boven de eettafel hangen, zorgt wel voor een dramatisch verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjan100
  • Laatst online: 29-07 08:09
Hallo,
Ben een kersverse eigenaar van een D50, laatste digiale camera was een compact camera, dus kan nog wel het een en ander leren en ontdekken in de dsrl mogelijkheden.

Heeft iemand nog aanbevelingen voor een bepaald boek ?
Wellicht boek met hoofdstukken gewijd aan gebruik van externe flister ?

Zag dat er wel 2 specifieke D50 boeken in het engels waren.
- Nikon D50: Magic Lantern Guide - by Simon Stafford
- David D. Busch - Nikon D50 Digital Field Guide
Toevallig gelezen, erg nuttig ?

mvg.

Gerjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Thom Hogan heeft ook een erg goede guide, maar dat blijven nog steeds maar 'basics' die je op het internet overal kan lezen, maar dan toegepast op jouw cam. Wat je veel beter kan doen is al die boeken op een hoop gooien en gewoon lekker naar buiten gaan, foto's schieten en kijken wat wat doet, wanneer iets welk effect geeft etc. Hier in FGS staan een paar leuke leer-topics, over o.a. diafragma/sluitertijd en isowaarde, waar je ook een hoop van zou kunnen leren.

Ik zeg niet dat de boeken slecht zijn trouwens, maar fotograferen leer je nou eenmaal niet uit een boekje, dat is gewoon proberen, oefenen en ervaring :)

[ Voor 0% gewijzigd door Henk op 17-03-2007 09:23 . Reden: het is nog vroeg... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkleerssen schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:07:
Even ter info.. mijn D50 had wat krasjes op het LCD. Ik had goede ervaring met Displex (op mijn gsm en horloge)... maar ik dacht het ff te kunnen gebruiken op mijn scherm.. werkt dus echt niet! Krasjes niet weg en een doffe vlek van het ronddraaien op de plek van de krasjes (zoals voorgeschreven). Stom... ik weet het ..
Als je er voor het eerst naar kijkt .. valt het niet zo op.. maar als je langer kijkt (om een foto te beoordelen) zit je al snel te kijken naar die vlek. Iemand nog een andere tip om dit te verhelpen?

Heb nu tijdelijk een folie eroverheen (niet dat het het probleem verhelpt.. maar om meer krassen te voorkomen).
Een iPod schijn je krasvrij te kunnen krijgen met Brillo. Ook het schermpje, probeer het daar eens mee zou ik zeggen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:33:
[...]

Een iPod schijn je krasvrij te kunnen krijgen met Brillo. Ook het schermpje, probeer het daar eens mee zou ik zeggen. Baat het niet dan schaadt het niet.
Ik ben op aanraden van iemand bij Nikonians.org gewoon doorgegaan met oppoetsen met displex.. en de spiegelende coating er zo afgehaald.. Ik ben daar behoorlijk lang mee doorgegaan en ik moet zeggen.. het helpt. De krasjes zijn zo goed als weg (je ziet nog wel wat als je heel goed kijkt).. en het is gewoon weer een mooie oppervlakte. Nu heb ik er gewoon weer een folie overheen gedaan en het is wel goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

henkleerssen schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 10:15:
[...]

Ik ben op aanraden van iemand bij Nikonians.org gewoon doorgegaan met oppoetsen met displex.. en de spiegelende coating er zo afgehaald.. Ik ben daar behoorlijk lang mee doorgegaan en ik moet zeggen.. het helpt. De krasjes zijn zo goed als weg (je ziet nog wel wat als je heel goed kijkt).. en het is gewoon weer een mooie oppervlakte. Nu heb ik er gewoon weer een folie overheen gedaan en het is wel goed zo.
even geheel offtopic, maar ligt het nou aan mij of werkt die site van nikonians.org nou super vervelend en langzaam? Bovendien moet je elke reply apart openen zodra er een stuk of 5 staan? Kan ik daar wat aan doen en is die bij iedereen zo traaaag?

Sorry voor offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-01-2023
Als alles meezit heb ik volgende week ook een D50 :)
Ik zit alleen te kijken naar welk geheugenkaartje ik moet kopen. Ik wil 2gb (dat is max. wat de camera aankan toch?) maar ik ben niet zo thuis met al die snelheden etc. als ik kijk in de pricewatch bv.

Secure Digital Card 2GB (Adata, 150x)
Secure Digital Card 2GB (Corsair, 133x)

is de onderste duurder, terwijl hij toch 'langzamer' is? En is er een bepaalde max. snelheid die de camera aankan? Ik ben vooral van plan raw te schieten. Kan iemand misschien het een en ander uitleggen, welke 2gb kaart dan aan te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Beide kaartjes zijn veel te snel voor de D50, alsin: het is overkill. En de tweede is waarschijnlijk duurder vanwege het merk.

2GB is inderdaad de max voor de D50, 4GB kan wel, maar dan moet je die kaarten formatteren met je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Snok schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 12:06:
Als alles meezit heb ik volgende week ook een D50 :)
Ik zit alleen te kijken naar welk geheugenkaartje ik moet kopen. Ik wil 2gb (dat is max. wat de camera aankan toch?) maar ik ben niet zo thuis met al die snelheden etc. als ik kijk in de pricewatch bv.

Secure Digital Card 2GB (Adata, 150x)
Secure Digital Card 2GB (Corsair, 133x)

is de onderste duurder, terwijl hij toch 'langzamer' is? En is er een bepaalde max. snelheid die de camera aankan? Ik ben vooral van plan raw te schieten. Kan iemand misschien het een en ander uitleggen, welke 2gb kaart dan aan te raden is?
ongeveer 65x aan snelheid heb je voor je camera nodig, maar met cardreader krijg je het wel lekker snel op je computer wanneer je kaart ook lekker snel is. Die adata is niet zo duur en dus een goede koop als je het mij vraagt. Transcend werkt ook erg goed en is ook erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-01-2023
ah, bedankt voor de reacties! Maar als die 150x een overkill is, betekent dat dat ie net zo snel is als een 65x, omdat de camera de 'rest van de snelheid' niet aankan? Of kan je hem dan helemaal niet gebruiken in de camera? Want mij lijkt die 150x een fijne keuze, zodat foto's transferren naar de pc dan idd ook lekker snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Werkt wel, maar in de camera merk je het verschil niet tussen 65x en 150x. In een cardreader dus wel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Snok schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:03:
ah, bedankt voor de reacties! Maar als die 150x een overkill is, betekent dat dat ie net zo snel is als een 65x, omdat de camera de 'rest van de snelheid' niet aankan? Of kan je hem dan helemaal niet gebruiken in de camera? Want mij lijkt die 150x een fijne keuze, zodat foto's transferren naar de pc dan idd ook lekker snel gaat.
Ja... Voor een hele kaart win je daar al snel een seconde of 20 a 30 mee. Moet je je 's indenken wat je met die tijd allemaal kan doen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:42

Reley

Zoom Zoom

ik heb nu de D50, en heb al aardig wat geschoten, hij bevalt me erg goed!!

Nu zat ik zelf te denken om binnenkort er nog wat extra's voor te halen.
Een lens, een flitser, of zal ik gaan voor schoonmaakspulletjes een extra accu en statief?

Wat betreft de flitser, ik twijfel nog tussen de SB-600 en de SB-800.
Ik weet nu al dat ik niet alle functies uit de 800 zal halen. Maar ook niet uit de 600.
Maar de 800 heeft wel een krachtigere flits, dus kan ik in kerken/kathedralen/grote gebouwen meer bereiken.

Verder heb ik inmiddels een simpele tas van Vanguard gekocht. er past nog een extra lens bij en een flitser. Eer ik dat heb, en weer iets erbij wil is deze tas wel versleten en koop ik een grotere ;-)

Wat ik trouwens eens wil weten van jullie, het rubberen afdekplaatje bij de aansluitingen, klopt het dat het een beetje klooien is om die dicht te krijgen? Hij blijft bij mij altijd half open staan en ik moet dan echt het hele randje afduwen om hem netjes te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Reley schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:12:

Een lens, een flitser, of zal ik gaan voor schoonmaakspulletjes een extra accu en statief?

Ik weet nu al dat ik niet alle functies uit de 800 zal halen. Maar ook niet uit de 600.
Maar de 800 heeft wel een krachtigere flits, dus kan ik in kerken/kathedralen/grote gebouwen meer bereiken.

Verder heb ik inmiddels een simpele tas van Vanguard gekocht. er past nog een extra lens bij en een flitser. Eer ik dat heb, en weer iets erbij wil is deze tas wel versleten en koop ik een grotere ;-)

Wat ik trouwens eens wil weten van jullie, het rubberen afdekplaatje bij de aansluitingen, klopt het dat het een beetje klooien is om die dicht te krijgen? Hij blijft bij mij altijd half open staan en ik moet dan echt het hele randje afduwen om hem netjes te krijgen..
Je moet extra's kopen wanneer je denkt dat je dat nodig hebt. Welke lenzen heb je erbij? Als je alleen de kitlens hebt (18-55) kan je erover nadenken om er een telelens bij te nemen.
Goede mogelijkheden zijn:
70-300 sigma
groter budget:
50-150 sigma 2.8 (wel 500 euro ofzo)
70-300VR nikon, fijne lens ook

Flitser, tja, de sb-600 zal voor de meesten mensen wel genoeg zijn hoor, ik heb hem ook en te weinig kracht in de flitser ben ik nog niet tegengekomen.

Schoonmaakspullen heb je niet zo vaak nodig, koop dat maar wanneer je hem ook moet schoonmaken, en begin met een blaasbalgje, die haalt het meeste wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Het komt op mij een beetje over alsof je geld hebt en dat op móet? Wat betreft lenskeuze weet je toch zelf wel wat je wil, of je groothoek mist, tele, een fish wilt, lichtsterkte, primes etc? Hoe kunnen we dat voor jou beslissen?

Een flitser: tja, het verschil SB-600 en SB-800 is inderdaad nog steeds flink, maar of dat verschil jou de inmiddels 125 euro verschil waard is moet je zelf beslissen. Ik persoonlijk vind de bediening en het display van de SB-800 een stuk fijner, samen met een bouncecard en een diffusion dome die ook nog eens door de flitser gedetecteerd wordt was het voor mij een logische keuze, maar ik gebruik bijvoorbeeld de masterfunctie van de SB-800 ook nog wel eens.

Flitsen in een kerk of cathedraal zou ik trouwens niet doen. Niet alleen wordt het vaak niet gewaardeerd, maar het sloopt je foto. Een flitser flitst namelijk met een bepaalde intensiteit, en die intensiteit zal op een vloer, dak of pilaar die dichter bij je staat sterker uitkomen dan een pilaar die verder weg staat, en dan krijg je dat typische flits-effect met een overbelichte voorgrond en een onderbelichte achtergrond. Mocht de mogelijkheid er zijn dan is een statief een stuk prettiger, of misschien een lens met VR zoals de nikkor 18-200.

Het rubber klepje voor de USB-aansluiting is inderdaad een stroef iets, en de oplossing is een cardreader :)

Maar: bedenk zelf eerst wat je wilt. Mis je bereik? zo ja, waar? Mis je grote diafragma's, soms niet eens om de lichtsterkte maar om de krappere DoF, of juist wel om de lichtsterkte, etc. We kunnen wel leuk allemaal accesoires gaan roepen die precies matchen met je budget, maar ik denk dat je dan gewoon geld over de balk aan het gooien bent aan accesoires die je nooit of weinig écht zult gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley

Reley

Zoom Zoom

Geld over heb ik zeker niet, maar ik wil me gewoon wat orienteren op een onderdeel. Niet zomaar kopen, maar daadwerkelijk uitzoeken of ik het nodig heb cq verschillen tussen producten en ook gebruikerservaringen lezen. Zodra ik een beetje zicht heb op wat ik zou willen, dan ga ik sparen, is het geld er, dan koop ik het. Excuus voor de verkeerde bewoording in mijn vorige post.

Lenzen zal ik niet zo snel kopen nog. Ik heb gemerkt dat het bereik van de 18-70 voldoende is voor mij tot op heden. Indien ik meer wil kan ik beginnen met een lens te lenen om te zien wat er bij mij past.

Waar ik inmiddels wel achter ben, is dat ik soms de interne flitser niet lekker vind werken, de ene keer is hij te sterk, dan weer te zwak. Na een avondje spelen met een SB-800 ben ik van mening dat ik daar meer mee kan. Echter is deze inderdaad een stuk duurder dan een SB-600. Ook heeft hij opties die ik niet zal gebruiken, of nog niet kan gebruiken. (Masterfunctie bv.)

Wat betreft accesoires, ik ben een beginnende dSLR fotograaf. Met mijn vorige camera had ik enkele vaste spullen in het tasje zitten (batterijen, groothoek lens, klein statiefje etc). Ik zou graag willen lezen wat voor kleine praktische spullen anderen gebruiken, zodat ik eens kan kijken wat ik daar aan zou kunnen hebben.
Ik wil iig een extra accu, maar dat is meer uit 'veiligheid'. dat ik nooit mis zal grijpen als ik het echt nodig heb. (had bij mijn vorige camera standaard 3 sets batterijen. 1 in de camera en de rest in de tas en ik ben regelmatig blij geweest dat ik dat zo had.)

Ik hoop dat het ietsjes duidelijker is nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik denk dat je je goed georienteerd hebt, alleen moet je afwegen of je die extra dingen nodig hebt. De sb600 is echt een flink sterke flitser, vergis je daarin niet!
Daarnaast kan je bijvoorbeeld op de lange termijn denken: als je later uit je D50 groeit, ga je bijvoorbeeld naar een D200 of iets vergelijkbaars, en kan je dan (mocht je het nog nodig hebben) de sb800 aanschaffen. In mijn optiek heb je nu dat ding niet nodig, dus gebruik lekker die sb600.
Verder is het leuk om nog een tele lens te hebben, waarbij bij mij de keuze ook is gevallen op de sigma 70-300apo. Mooie lens, leuk om mee te beginnen. Fotografeer je juist veel aan de groothoek kant, kan je denken aan juist een groothoeklens erbij (zie daarvoor het lenzen topic).
Mis je een statief, dan zou je daar eens naar kunnen kijken.

Zo zie je: je kan heel veel kopen, maar kijk wat je mist, of denkt te gaan missen, en ga daar achteraan. Een schoonmaakset heb je nu nog helemaal niet nodig denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Reley schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:48:
Geld over heb ik zeker niet, maar ik wil me gewoon wat orienteren op een onderdeel. Niet zomaar ....
Ik heb naast een extra accu ook een extra reserve SD card in m'n tas. Mocht het ene kaartje toevallig ineens niet meer werken om de een of andere reden dan heb ik er in ieder geval nog eentje bij me (en ze kosten toch bijna niks meer).

Voor de rest moet je inderdaad gaan kijken door ervaring wat je nog nodig denkt te hebben. De interne flitser van de D50 is best goed, maar heeft uiteraard z'n beperkingen. Mocht je veel willen gaan flitsen dan is een SB-600 of SB-800 uiteraard een goede investering. Ik heb na mijn aankoop van mijn D50 gekozen om als eerste extra de 50 f/1.8D aan te schaffen aangezien ik best wel veel (portret)foto's van mijn dochtertje maak en dat ook vaak in huis (dus vaak wat minder licht). Verder kom ik zo heel af en toe wel wat te kort op telegebied, dus mijn volgende aankoop is de Sigma 70-300 APO (die zal komende maand worden aangeschaft).

Dus laat gewoon je ervaring bepalen wat je nodig gaat hebben (wat betreft grote en duurdere aankopen) en probeer niet van tevoren al te bepalen wat er allemaal in de tas moet.

[ Voor 37% gewijzigd door hars73 op 20-03-2007 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Reley schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:12:Wat ik trouwens eens wil weten van jullie, het rubberen afdekplaatje bij de aansluitingen, klopt het dat het een beetje klooien is om die dicht te krijgen? Hij blijft bij mij altijd half open staan en ik moet dan echt het hele randje afduwen om hem netjes te krijgen..
Ja, bij mij ook hoor! Ik begin altijd onderaan (met het ronde rubberen plugje dat in een van de connectors gaat) en dan doe ik de rechterkant eerst naar boven toe. Als ik namelijk aan de linkerkant begin dan krijg ik de rechter er niet meer goed in en blijft die ergens lelijk boven het randje hangen.

Jaja, het is een heel ritueel geworden :+ Ik denk dat het plaatje net iets te groot is voor de uitsparing. Maargoed, als hij er eenmaal in zit, dan zit hij ook goed vast, en dus lekker goed beschermd tegen stof enzo.

Oh ja en over extra accu's: Ik moet zeggen dat je met de D50 wel heel veel moeite moet doen om een accu leeg te schieten. Die gaat echt enkele honderden foto's mee. Ik heb nooit geteld hoeveel precies maar ik schiet zo 200 foto's en dan een dag later nog eens 100 of meer, en dan is hij nog steeds niet leeg.

Dus als je een keer echt flink op stap wil gaan, laad dan je accu helemaal op, dan zou hij het moeten trekken. Het een en ander hangt natuurlijk ook af van hoe lang je je schermpje en de metering aan laat staan na het maken van foto's enzo. En VR lenzen schijnen veel stroom te gebruiken maar die heb je toch nog niet. Maar die accu gaat in elk geval echt veel langer mee dan die van een compact camera.

[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 20-03-2007 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

GekkePrutser schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:03:
[...]

Ja, bij mij ook hoor! Ik begin altijd onderaan (met het ronde rubberen plugje dat in een van de connectors gaat) en dan doe ik de rechterkant eerst naar boven toe. Als ik namelijk aan de linkerkant begin dan krijg ik de rechter er niet meer goed in en blijft die ergens lelijk boven het randje hangen.

Jaja, het is een heel ritueel geworden :+ Ik denk dat het plaatje net iets te groot is voor de uitsparing. Maargoed, als hij er eenmaal in zit, dan zit hij ook goed vast, en dus lekker goed beschermd tegen stof enzo.
Ik zou het niet eens weten of dat rubberen plugje zo lastig gaat, heb altijd gebruik gemaakt van mijn cardreader, dat werkt zoooooveel praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
hars73 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:07:
[...]

Ik zou het niet eens weten of dat rubberen plugje zo lastig gaat, heb altijd gebruik gemaakt van mijn cardreader, dat werkt zoooooveel praktischer.
Ja zou ik ook eens moeten doen, ik heb nu alleen een USB1 card reader en met mijn 2GB kaart maakt dat wel heel veel verschil omdat de camera zelf USB2 doet. 2GB op USB1 duurt meer dan een half uur :) Maargoed dat is een aanschaf van een tientje dus eigenlijk moet ik niet gaan frummelen met zo'n klepje maar gewoon even naar de winkel lopen :)

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 20-03-2007 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Even later tik je ook nog dat je dan de interneflitser te zwak vind en dan weer te sterk... Die kan je ook deels aanpassen he? Ok, met de SB-600 kan je wat meer stapjes doen, en daarnaast het het ook fijn dat je met de SB600 (ook met 800 trouwens) lekker kunt bouncen, en met de interne flitser niet.

En dan nog over de rubberen afdekplaatjes... Die van ons is vaak ineens zoek... :| Dan issie er niet goed weer terug opgedrukt oid, haal ik de cam uit de tas... flubber weg... Naja, gelukkig zit de flubber wel in de tas, maar toch... :|
Cardreader zit maar in 1 pc van de 10 die we gebruiken om de foto's te uploaden, en die pc met cardreader is dan ook nog vaak bezet... echte goeie oplossing is er dus niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:24:
[...]

Even later tik je ook nog dat je dan de interneflitser te zwak vind en dan weer te sterk... Die kan je ook deels aanpassen he? Ok, met de SB-600 kan je wat meer stapjes doen, en daarnaast het het ook fijn dat je met de SB600 (ook met 800 trouwens) lekker kunt bouncen, en met de interne flitser niet.
Hij is ook krachtiger, en het vreet je accu leeg. Op een avondje op een toneel wat foto's gemaakt zonder sb600: hele accu in een keer leeg (was 1,5 a 2 uur). Nu met sb600 kan ik minstens twee avonden zo door :)
En dan nog over de rubberen afdekplaatjes... Die van ons is vaak ineens zoek... :| Dan issie er niet goed weer terug opgedrukt oid, haal ik de cam uit de tas... flubber weg... Naja, gelukkig zit de flubber wel in de tas, maar toch... :|
Flubber :'( _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:24:
[...]En dan nog over de rubberen afdekplaatjes... Die van ons is vaak ineens zoek... :| Dan issie er niet goed weer terug opgedrukt oid, haal ik de cam uit de tas... flubber weg... Naja, gelukkig zit de flubber wel in de tas, maar toch... :|.
Zit hij bij jou niet vast aan de camera dan? Bij mij blijft hij aan een stukje rubber hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 18:34:
[...]

Zit hij bij jou niet vast aan de camera dan? Bij mij blijft hij aan een stukje rubber hangen...
Mjah, dat stukje rubber van het flubbertje :P is dus beetje suf... het floept er bij mij zo uit...
eigen maar gewoon vast plakken met plakband ;)
mithras schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:32:
[...]
Hij is ook krachtiger, en het vreet je accu leeg. Op een avondje op een toneel wat foto's gemaakt zonder sb600: hele accu in een keer leeg (was 1,5 a 2 uur). Nu met sb600 kan ik minstens twee avonden zo door :)

[...]
Flubber :'( _O-
Hey! Das ook zo! Nog meer voordelen die SB600 :D Weet je wat ik er ook stoer aan vind... hij zoomt mee als jij ook zoomt :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein nadeeltje van de SB600, hij kost 250 euro (konijnenberg), en voor sommigen is dat een hele smak geld. Ik heb daarom een Sunpak PZ40 gekocht, kost de helft. De enige nadelen van deze flitser zijn dat hij 10sec moet opladen na een volledige flits en dat hij maar over 1 kant kan kantelen. Ik vind de SB600 het extra geld (nog) niet waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Dan heb je dus ook nog de SB-400. Maar bouncen in portretstand is dus al niet meer mogelijk doordat je maar één kant op kan kantelen. Mwah, dan maar iets meer uitgeven voor een betere flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik heb mijn sb600 in Hong Kong besteld; incl. verzendkosten ± €202,45. Met de aantekening 'no commercial value', dus er zijn geen invoerrechten en BTW geheven. Na 8 dagen had ik 'm binnen.
Het had trouwens nog een tientje goedkoper gekund, maar ik vond de website van die winkel net iets minder fijn; zelfde artikelen stonden er met 4 of 5 verschillende prijzen op. Dan blijf ik toch altijd het gevoel houden dat ik misschien nog iets langer had moeten zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
...

Bij echt grote zalen valt dat reuze mee. Buiten dat, het is niet mooi. Kun je beter een goed lichtgewicht statief kopen en, eventueel, een afstandsbediening.

Op vakantie improviseerde ik in kerken vaak een bean bag met een jas ofzo, camera op self timer en je maakt prima interieur foto's.
Ja, dat gaat lastig. Daarom gebruik ik een kaartlezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

Chiron

Moderator Discord
Ik ben zelf na lang wikken en wegen tussen de sb600 en de sb800 voor de 800 gegaan :) Omdat voor de doeleinden waar ik hem voor wil gaan gebruiken de sb600 toch iets te beperkt is, (geen ingebouwde bouncecard, en meegeleverde omnibounce) en voorzover ik ben tegengekomen de sb600 de AF hulplampjes niet kan gebruiken zonder te flitsen. Aangezien ik in het donker ook nog weleens foto's wil maken zonder flits zijn de AF hulplampjes van de 800 stukken beter dan de ingebouwde witte schijnwerper in de d50.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Chiron schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 00:03:
Ik ben zelf na lang wikken en wegen tussen de sb600 en de sb800 voor de 800 gegaan :) Omdat voor de doeleinden waar ik hem voor wil gaan gebruiken de sb600 toch iets te beperkt is, (geen ingebouwde bouncecard, en meegeleverde omnibounce) en voorzover ik ben tegengekomen de sb600 de AF hulplampjes niet kan gebruiken zonder te flitsen. Aangezien ik in het donker ook nog weleens foto's wil maken zonder flits zijn de AF hulplampjes van de 800 stukken beter dan de ingebouwde witte schijnwerper in de d50.
Bij de 600 kan je ook de rode AF hulplampjes gebruiken zonder te flitsen hoor! Ze nemen gewoon de plaats in van het ingebouwde lampje in de D50, precies zoals de 800 dat ook doet. Ze springen gewoon aan bij het focussen, terwijl hij past flist als je echt de foto maakt.

Niettemin is de 800 verder wel een betere flitser!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Het gaat hem er om dat je die AF-assist ook kunt gebruiken zonder te flitsen. En dat doet de SB-600 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wilko schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:36:
Het gaat hem er om dat je die AF-assist ook kunt gebruiken zonder te flitsen. En dat doet de SB-600 niet.
Oh dat heb ik nog nooit gemerkt. Ik heb de 600 er eigenlijk alleen op als ik toch wil flitsen. Ik had nog niet geprobeerd hem uit te zetten en dan te focussen (ik heb het AF hulplicht eigenlijk toch meestal uit staan).

Ik dacht dat chiron bedoelde dat het AF lampje alleen tegelijk met de flits werd gebruikt (zoals Canon camera's dat doen, die gebruiken vaak de flits als AF hulplicht).

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 22-03-2007 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

GekkePrutser schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:55:
[...]

Oh dat heb ik nog nooit gemerkt. Ik heb de 600 er eigenlijk alleen op als ik toch wil flitsen. Ik had nog niet geprobeerd hem uit te zetten en dan te focussen (ik heb het AF hulplicht eigenlijk toch meestal uit staan).

Ik dacht dat chiron bedoelde dat het AF lampje alleen tegelijk met de flits werd gebruikt (zoals Canon camera's dat doen, die gebruiken vaak de flits als AF hulplicht).
Wat hij bedoeld is wat hierboven ook wordt gezegd. Dat je tijdens het focussen wel de rode grid assist lampje hebt, maar dat hij niet flitst op het moment dat je de ontspanknop ook daadwerkelijk indrukt. De sb-800 doet dit wel, de sb-600 niet. Ik vindh het geen gemis, heb het nog nooit willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Het ligt er ook maar net aan waar je het voor gebruikt idd. Ik merk zelf wel dat ik in het donker veel beter focus met de assist in de sb800 (hij legt een soort rood 'grid' over het onderwerp), dan met het interne witte lampje, dat niet zo heel veel bereik heeft ook.

Ik wil nog weleens aan concertfotografie doen en dan is het vaak not-done om te flitsen :) Maar dan wil je wel een verbeterde AF-assist omdat je in het praktisch donker staat, en de rode lampjes zijn ook stukken minder irritant dan het 'gsm flits achtige' assist lampje van de d50 zelf.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley

Reley

Zoom Zoom

even een vraagje. zien jullie als de camera scherpgesteld is, een dun lijntje lopen van de zijkant naar het punt waar de camera op scherpstelt? zag dit gister zover ik weet voor het eerst. Lijkt op een voedingsdraad voor de scherpstel punten in de viewfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Reley schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:36:
even een vraagje. zien jullie als de camera scherpgesteld is, een dun lijntje lopen van de zijkant naar het punt waar de camera op scherpstelt? zag dit gister zover ik weet voor het eerst. Lijkt op een voedingsdraad voor de scherpstel punten in de viewfinder.
yups dat is bekend en hoort zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Reley schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 11:36:
Exactly :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley

Reley

Zoom Zoom

ok. ligt het niet aan mij ;) thx!
Viel me gister ineens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 08:55
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 19:34:
Klein nadeeltje van de SB600, hij kost 250 euro (konijnenberg), en voor sommigen is dat een hele smak geld. Ik heb daarom een Sunpak PZ40 gekocht, kost de helft. De enige nadelen van deze flitser zijn dat hij 10sec moet opladen na een volledige flits en dat hij maar over 1 kant kan kantelen. Ik vind de SB600 het extra geld (nog) niet waard.
Ik heb de Nikon SB400 al een tijdje en moet zeggen dat hij goed bevalt. Laad snel op, je kunt bounchen via het plafond (niet in portretstand, enige nadeel), hij is klein en gaat denk ik wel zo'n 70/80 keer mee op 2 AA batterijen. Voor mij een prima aanschaf geweest.

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Even een vraag uit frustratie... :(

Mijn sitecom md-012 cardreader ondersteunt geen transcend 150x sd card van 2GB.

Welke geheugenkaarten gebruiken jullie om in je interne cardreader te stoppen en in je nikon D50? Kunnen jullie me tips geven welk merk geheugenkaart wel werkt? misschien zelfs in combinatie met de sitecom MD-012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb hier 1gb standaard kaartjes van Kingston en Transcend, werken prima in de camera en allerlei kaartlezers.
Bij een D50 heeft 't voor de camera echt geen zin om van die supersnelle kaartjes te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Wijnands schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 17:19:
Ik heb hier 1gb standaard kaartjes van Kingston en Transcend, werken prima in de camera en allerlei kaartlezers.
Bij een D50 heeft 't voor de camera echt geen zin om van die supersnelle kaartjes te kopen
Ik wil sowieso een 2GB kaartje. de D50 ondersteund tot 2GB en de max snelheid die hij kan gebruiken is 66x d8 ik. Het gaat mij erom dat ik in ieder geval 1 SD kaartje heb waarmee ik m'n reader het kan laten uitlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ondersteund een D50 ook wel grotere kaartjes, alleen kun je die dan niet met de camera formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 17:55:
Volgens mij ondersteund een D50 ook wel grotere kaartjes, alleen kun je die dan niet met de camera formatteren.
mijn huidige cardreader kan max 2 GB sd kaartjes aan. Dus meer dan dat wil ik eigenlijk niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terugkomend op een post van een paar blz terug
de afstandbediening.
xiron ab van blokker code 182 ontspanner werkt op toets 9
tihoa 10 in 1ab code 163 ontspanner werkt op toets 1-7
7in 1 ab van wibra code 163 ontspanner werkt op 1,3,5,7 volume+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:45
dank u, dat is wel een leuke goedkope methode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdegoede
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 13:38
anders kan je op ebay kijken voor een remote... er zit een verkoper in duitsland die imitatie verkoopt, heb je voor 12 euro een mooi klein ding ( klik )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfield
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
ApC_Rich schreef op zondag 01 april 2007 @ 15:03:
anders kan je op ebay kijken voor een remote... er zit een verkoper in duitsland die imitatie verkoopt, heb je voor 12 euro een mooi klein ding ( klik )
Bedankt voor de tip, ik heb er gelijk 1 besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Carnagy schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:24:
[...]

mijn huidige cardreader kan max 2 GB sd kaartjes aan. Dus meer dan dat wil ik eigenlijk niet hebben.
ik ben er inmiddles achter dat de kingston ook niet werkt met m'n cardreader (2GB versie). De sitecom md-012 dus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

weet je Carnagy, een Cardreader kost een 10tje, ga gewoon lekker een nieuwe halen, want dit is blijkbaar gewoon een prutding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
nomad85 schreef op maandag 02 april 2007 @ 10:31:
weet je Carnagy, een Cardreader kost een 10tje, ga gewoon lekker een nieuwe halen, want dit is blijkbaar gewoon een prutding.
Ik had al een cardreader die niet werkte. De reden dat ik deze nam was dat hij internal was ook nog eens 3 USB poorten had. ding kostte me 20 euro dus ik ga niet graag een nieuwe halen, zeker niet als ik dan weer kans heb dat de volgende reader ook niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Ik was van plan om een 4 gigabyte kaartje van transcend te kopen welke 150x is. Maar nu lees ik dat ik hem niet kan formatteren. Is het werkelijk niet zinvol om een snelle kaart er in te zetten?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
drernie schreef op donderdag 05 april 2007 @ 20:29:
Ik was van plan om een 4 gigabyte kaartje van transcend te kopen welke 150x is. Maar nu lees ik dat ik hem niet kan formatteren.
Dat geeft niet, gaat prima op je pc.
Is het werkelijk niet zinvol om een snelle kaart er in te zetten?
Nou, kwaad kan 't niet.
http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-7905

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Dus je moet hem maar eenmalig formatteren voor het eerste gebruik? En als de kaart vol is kan je met de optie 'alles wissen' met de camera het kaartje wissen?

[ Voor 3% gewijzigd door drernie op 05-04-2007 20:52 ]

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef er de voorkeur aan om het kaartje op de computer leeg te maken. Dit gaat stukken sneller dan wanneer je het door de camera laat doen. En je kaartje zit toch in de computer om de foto`s bekijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Mocht je onderweg zijn en een imagetank hebben waar je de foto's op bewaard, moet je het kaartje wel kunnen wissen. Is dat dan mogelijk met de camera?

Is de opslag op een 4 gigabyte in het algemeen onbetrouwbaarder omdat dit formaat niet officieel wordt ondersteund door nikon?

[ Voor 30% gewijzigd door drernie op 06-04-2007 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:17
drernie schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 00:37:
Mocht je onderweg zijn en een imagetank hebben waar je de foto's op bewaard, moet je het kaartje wel kunnen wissen. Is dat dan mogelijk met de camera?

Is de opslag op een 4 gigabyte in het algemeen onbetrouwbaarder omdat dit formaat niet officieel wordt ondersteund door nikon?
Ja, je kan alles wissen. En het is niet riskanter, de camera kan het enkel niet formatteren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Maar dan blijft de vraag waarom zou je 4 gig willen hebben met het risico op kwijtraken van de foto's terwijl je gewoon een imagetank hebt waarop je een 2 gig kaartje zo vaak kan legen als je wilt (tot de imagetank natuurlijk vol is, maar dat probleem heb je ook met een 4 gig :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
littlejoannes schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 08:56:
Maar dan blijft de vraag waarom zou je 4 gig willen hebben met het risico op kwijtraken van de foto's terwijl je gewoon een imagetank hebt waarop je een 2 gig kaartje zo vaak kan legen als je wilt (tot de imagetank natuurlijk vol is, maar dat probleem heb je ook met een 4 gig :p)
of koop 2 kaartjes van 2 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Maar dan blijft de vraag waarom zou je 4 gig willen hebben met het risico op kwijtraken van de foto's terwijl je gewoon een imagetank hebt waarop je een 2 gig kaartje zo vaak kan legen als je wilt (tot de imagetank natuurlijk vol is, maar dat probleem heb je ook met een 4 gig
Ik heb ook niet gezegd dat ik een imagetank heb. De reden om een 4 gigabyte kaartje te kopen, is het feit dat de transcend 4 gb 150 x slechts 40 euro kost. Als ik tweemaal een kaartje van 2 gigabyte zou kopen met dezelfde snelheid zou ik duurder uit zijn.

Heb je met een imagetank juist geen grotere risico of verlies van data vanwege de mechanische onderdelen?

Overigens ben ik er inmiddels wel achter dat iedereen een andere mening heeft voor wat betreft de risico's om de foto's kwijt raken van een geheugenkaartje.

[ Voor 18% gewijzigd door drernie op 06-04-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
drernie schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 13:13:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat ik een imagetank heb. De reden om een 4 gigabyte kaartje te kopen, is het feit dat de transcend 4 gb 150 x slechts 40 euro kost. Als ik tweemaal een kaartje van 2 gigabyte zou kopen met dezelfde snelheid zou ik duurder uit zijn.
Dus vanwege een euro of 5 á 10 (op een cam van toch zo'n 500 euro inc. lens) zou jij het risico willen lopen dat je foto's kwijtraakt?
Heb je met een imagetank juist geen grotere risico of verlies van data vanwege de mechanische onderdelen?
Een imagetank ís een hardeschijf. Een laptopschijf weliswaar, die kunnen een stootje hebben, maar het blijft een HDD met bewegende meuk en clusters die kapot kunnen ;) Desalniettemin zou ik zo'n ding kopen als ik hem nodig zou hebben...
Overigens ben ik er inmiddels wel achter dat iedereen een andere mening heeft voor wat betreft de risico's om de foto's kwijt raken van een geheugenkaartje.
Als ik de keuze zou hebben tussen 4GB onveilig of 2x 2GB veilig en 10 euro duurder, zou de keuze snel gemaakt zijn. Mijn camera zit volledig in de verzekering, en als ik hem verlies of hij wordt gestolen or whatsoever zou ik meer geld terugkrijgen dan hij op het moment nieuw zou moeten kosten en zou ik ws. een D80 gaan halen, en tóch zou ik balen als een stekker als dat zou betekenen dat ik een paar mooie foto's kwijt zou zijn.... You do the math ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 21:41:
Ik geef er de voorkeur aan om het kaartje op de computer leeg te maken. Dit gaat stukken sneller dan wanneer je het door de camera laat doen. En je kaartje zit toch in de computer om de foto`s bekijken.
Mijn ervaring is dat de camera's vaak rapper werken wanneer je ze door de camera zelf even laat formatteren. Waarom? Geen flauw benul, maar ik heb dit zowel bij Canon als Nikon al eens opgemerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sterker nog, ik had altijd de gewoonte om m'n foto's te knippen en plakken vanaf de kaart. Heb nu toch m'n kaartjes weer 's door de camera laten formateren en ik heb echt de indruk dat het allemaal weer wat rapper loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

knippen en plakken gaat bovendien ontzettend traag t.o.v. alles gewoon kopieren en dan formatteren door de camera. Los ervan dat je kaartje er trager van wordt voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Ik was vergeten dat ik een hispeed sd kaartje van 2 gigabyte in mijn pda heb zitten. Ik koop een normal speed kaartje van 2 gigabyte en stop deze in de pda omdat het volgens mij toch geen zin heeft om er een hi speed in te stoppen.

Kent iemand dit kaartje: http://www.paradigit.nl/info.php?group=10&art=10015678

Alleen moet ik wel de inhoud overzetten naar het andere kaartje. Hoe kan ik dat het beste doen?
Overigens kan mijn externe kaart lezer dit kaartje niet lezen.

[ Voor 16% gewijzigd door drernie op 07-04-2007 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Behalve de Hahnel grip ben ik tijdens het rondneuzen op e-bay een grip met sluiterknop tegengekomen, die werkt met een soort ingebouwde IR remote :)

Enig nadeel is dat de sluiterknop op de grip geen half-way heeft om te focussen, het is indrukken en klik.

Het ding staat al voor 36 euro op e-bay incl. 2 batterijen en een losse remote, is dat niet belachelijk laag of heb ik iets gemist :?

Zijn er al mensen die zo'n ding hebben aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Chiron schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:00:
Behalve de Hahnel grip ben ik tijdens het rondneuzen op e-bay een grip met sluiterknop tegengekomen, die werkt met een soort ingebouwde IR remote :)

Enig nadeel is dat de sluiterknop op de grip geen half-way heeft om te focussen, het is indrukken en klik.

Het ding staat al voor 36 euro op e-bay incl. 2 batterijen en een losse remote, is dat niet belachelijk laag of heb ik iets gemist :?

een grip zonder focus is natuurlijk weinig waard. De enig meerwaarde is de extra 'body' die de camera er door krijgt.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Chiron schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:00:

kriebels, een sluiterknop zonder autofocus zeg ik nee dank je tegen. Enige waar het dan nog handig voor is is bij macro (slechts een minibeetje voor/achteruit bewegen) op MF, maar daar is het ook wel mee gezegd.
Had die grip wel eens gezien, nooit stil gestaan dat je geen autofocus meer hebt......zou voor mij iig echt geen optie zijn :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
nomad85 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:18:
[...]

kriebels, een sluiterknop zonder autofocus zeg ik nee dank je tegen. Enige waar het dan nog handig voor is is bij macro (slechts een minibeetje voor/achteruit bewegen) op MF, maar daar is het ook wel mee gezegd.
Had die grip wel eens gezien, nooit stil gestaan dat je geen autofocus meer hebt......zou voor mij iig echt geen optie zijn :S
Je hebt wel autofocus, maar je drukt je knop in, en je cam focust dan gewoon en maakt gelijk de foto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hmm :)

Ik heb geen IR remote, dus zou niet weten hoe dat in zn werk gaat en of ie daar ook focust, maar het lijkt me dat die grip hetzelfde werkt als een losse remote.

Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RedXraD schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:19:
[...]

Je hebt wel autofocus, maar je drukt je knop in, en je cam focust dan gewoon en maakt gelijk de foto :P
ah ok, dat is al beter, wist ik niet...dacht al, alleen MF is ook wel behelpen zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Chiron schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:14:
Hmm :)

Ik heb geen IR remote, dus zou niet weten hoe dat in zn werk gaat en of ie daar ook focust
Je drukt de knop op je remote in, de cam focust (al dan niet vergezeld van dat mooie witte focus-hulplicht ;) ) en vervolgens maakt hij de foto. Hij gaat dus ook hunten als er niet genoeg licht is en maakt dan de foto niet. Als je wil dat je cam samen met je remote NIET autofocust maar een focuspunt behoudt dat jij uitkiest, moet je eerst focussen, cam op MF en dan 'ontspannen' met je remote.
maar het lijkt me dat die grip hetzelfde werkt als een losse remote.
Entirely true :) Het is dan dus alsof je je gewone focusknop in één klap naar beneden drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Okee.. dat is dus dan wel even een afweging om te maken.. aangezien ik veel in het donker sta (en dus automagisch kans heb op hunten).

Verder heb ik nog geen pics kunnen zien van het ding met een D50 erop geschroefd, hij is anders van vorm dan de Hahnel (en hahnel-achtigen zonder shutterknop). Iets minder aansluitend bij de vorm van de D50, en met zo'n 'richel' ipv een 'gladde' voorkant met een rubber antislip gedeelte zoals op de D50 zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Chiron schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:24:
Okee.. dat is dus dan wel even een afweging om te maken.. aangezien ik veel in het donker sta (en dus automagisch kans heb op hunten).

Verder heb ik nog geen pics kunnen zien van het ding met een D50 erop geschroefd, hij is anders van vorm dan de Hahnel (en hahnel-achtigen zonder shutterknop). Iets minder aansluitend bij de vorm van de D50, en met zo'n 'richel' ipv een 'gladde' voorkant met een rubber antislip gedeelte zoals op de D50 zelf.
Die richel en anti-slip is makkelijk te verklaren, dat heeft de Hahnel niet nodig omdat het geen nut heeft dat ding verticaal vast te houden, en bij dat ebay-ding waar jij nu op gestuit bent wel :)

Doe eens link geven ofzo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als mensen deze hebben hier op got, dan ben ik nieuwsgierig naar wat ze ervan vinden, want als het lekker werkt ben ik wel geinteresseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wat ik even niet volg, ik lees (op de ML-L3 die je er bij krijgt) niets over infra-rood, hoe weet je zo zeker dat je niet gewoon je D50 moet modden/mollen om die extra shutter werkend te krijgen? :P in dat geval werkt hij uiteraard wél zoals een gewone shutter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

het bestaat echt, kijk maar naar de foto's bij deze advertentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Er zit een klepje op de grip, als je die uitklapt komt er een infrarood ledje naarbuiten. Je cam moet je dan ook in IR modus zetten (weet niet hoe moeilijk/snel dat gaat, anyone?) en dan werkt ie gewoon hetzelfde als een remote, maar dan ingebouwd in de grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Chiron schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:08:
Er zit een klepje op de grip, als je die uitklapt komt er een infrarood ledje naarbuiten. Je cam moet je dan ook in IR modus zetten (weet niet hoe moeilijk/snel dat gaat, anyone?) en dan werkt ie gewoon hetzelfde als een remote, maar dan ingebouwd in de grip.
IR-mode aanzetten is kwestie van óf knopje indrukken en wieltje 2 tikjes doen óf knopje 2x indrukken :P

maar ok.. Niets voor mij dus, imho beetje half gedoe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hmmtja het is iig beter dan helemaal geen shutter :)
Aangezien er geen contactpuntjes in de D50 zitten voor een grip met shutterknop is dit toch wel een aardige creatieve oplossing, zonder enge dingen als je camera openslopen etc.

Ik ga er nog even over nadenken.. ivm de handelbaarheid zit ik ook te dubben over een handstrap nl. en een grip EN een strap gaan volgens mij niet samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Chiron schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:25:
Hmmtja het is iig beter dan helemaal geen shutter :)
Aangezien er geen contactpuntjes in de D50 zitten voor een grip met shutterknop is dit toch wel een aardige creatieve oplossing, zonder enge dingen als je camera openslopen etc.

Ik ga er nog even over nadenken.. ivm de handelbaarheid zit ik ook te dubben over een handstrap nl. en een grip EN een strap gaan volgens mij niet samen?
Dat gaat juist heel goed samen, ik heb zo'n imitatie-ebay ding dat het geweldig doet. En juist de hahnel grip onder mijn D50 geeft de cam dat extra beetje hoogte dat ik daarvoor nodig heb. Naast het gewicht en de extra power natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was zo aan t snuffelen bij meneer konijn en kwam voor dit probleem:
rjvisje schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:08:
ik was inderdaad even vergeten wat foto's te plaatsen van mijn kunstelwerkje:

zo ziet het er van opzij uit:
[afbeelding]

zo van wat dichterbij:
[afbeelding]

ik heb er dus een rechthoekje uitgesneden die mooi om de flitser klemt als ik hem erop druk:
[afbeelding]

en dit is het effect:
[afbeelding]

en zo is hij zonder m'n "softbox"
[afbeelding]
deze oplossing tegen *gniffel grinnik*.
Is wel wat duurder dan het fotorolletje, maar ik was wel benieuwd of mensen deze oplossing kende en of ze dit ook al een keer hebben gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kun je er dan ook wel een A4`tje van dun papier met verstevigde randjes voor doen. Dit ziet er ook nogal belachelijk uit. ( als het goed werkt is dat natuurlijk minder erg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:33
Ik heb een (noob) vraag (vragen zijn nooit dom wel?) over mijn D50. Ik zit de laatste tijd erg te prutsen met de kleur instellingen, scherper of zachter, of misschien helemaal zelf instellen?
Mijn vraag, wat zijn een beetje goede kleur instellingen voor als je voornamelijk landschappen (hier en daar wat architectuur) gaat fotograferen?
Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
VeeGee schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 20:50:
Ik heb een (noob) vraag (vragen zijn nooit dom wel?) over mijn D50. Ik zit de laatste tijd erg te prutsen met de kleur instellingen, scherper of zachter, of misschien helemaal zelf instellen?
Mijn vraag, wat zijn een beetje goede kleur instellingen voor als je voornamelijk landschappen (hier en daar wat architectuur) gaat fotograferen?
Alvast erg bedankt!
Mijn instellingen staan gewoon allemaal op 'normal'. Op die manier beheers ik alles zelf in de PP en laat ik de camera geen keuzes maken. Ik kan zelf met photoshop dingen nauwkeuriger en imho beter bepalen dan de camera dat kan met een 'auto' of 'strong' instelling ;)

Ik heb wel een tijd een sterke in-cam saturisation gehanteerd, maar dat doe ik inmiddels ook met photoshop. Het is gewoon nauwkeuriger te beheersen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als ik jpg schiet staat 'ie meestal op neutraal. Schiet ik portretten van de kids wil ik 'm wel 's op portrait zetten, verder vind ik die presets niet zo geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Zou iemand me kunnen uitleggen waar ik op moet letten als ik een oude lens aanschaf voor mijn D50? Ik zoek namelijk voor een paar tientjes een lichtsterke (liefst f/1.2 of f/1.4) prime van 50 of 85 mm. Deze zijn wel te vinden, maar ik weet niet goed waar ik op moet letten. Volgens sommige websites zou AI noodzakelijk zijn (diafragma uitlezing zou niet werken waardoor camera kapot kan). Anderen beweren weer dat het probleemloos werkt. Autofocus vind ik wel een pre, maar dat zit er vaak ook wel op. En ik neem aan dat dit dan ook werkt.

Verder weet ik dat de lichtmeting waarschijnlijk niet gaat werken. Dat is geen probleem, omdat ik de lens voornamelijk voor bijvoorbeeld concerten wil gebruiken; dan gebruik ik gewoon de M-stand.

Zouden deze types bijvoorbeeld werken?
- Nikkor-S Auto 50mm 1.4 non-Ai
- Nikon 50mm 1.8 Series E (MF)
- Nikkor S.C Auto 1.4/50mm

Nederlander in België

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste