Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik vroeg me af.. Wanneer komt er een firmware upgrade?
Misschien is het leuk om een petitie te tekenen waarbij we vragen om een firmware upgrade. Als iedereen dat hier doet dan .. wie weet:
http://www.petitiononline.com/nikond50/petition.html
Het sterkste argument hiervoor is wel WHITE BALANCE FINE TUNING .. en misschien wel wat ndere dingen zoals ze het daar opperen.. maar dat lijkt me niet dat ze dat erin gaan zetten.
Begrijp me niet verkeerd.. ik ben toch wel tevreden met dit toestel.. maar het kan altijd beter .. ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zelf denk ik niet dat er een firmware update komt. Waneer de D65 (ofzo, ook ik geloof in een opvolger) komt dan zal het een nieuwere sensor en autofocus systeem etc hebben, er zal daarom waarschijnlijk geen firmware update voor de D50 komen. De D70 had het ook meer nodig, er was nog geen echte vervanger, maar er waren duidelijk dingen die verbeterd konden worden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:08:
Ik heb iets raars met m'n D50. Hij heeft in het vliegtuig in m'n koffer gezeten. In een camera-tas, midden in de koffer. Kan weinig mee gebeuren zou je denken.
Ik zou dat nooit doen. Ik ben op die manier al een laptop en een digitale camera verloren.

Bij de digitale camera (gelukkig een goedkope) was het LCD scherm gebroken, terwijl dat heel diep verzonken zat, en er ook nog een dik stuk plastic overheen zat als onderdeel van de behuizing. Die plaat plastic was onbeschadigd, er had dus niet iets hards tegenaan zitten drukken (tussen het plastic en het scherm zat ook nog eens ruimte). Het scherm was puur door de schokken van het vervoer gebroken. En hij zat ook nog eens in kleren gewikkeld. Het was een tweedehandsje dus de verzekering kon er ook niets mee.

Sindsdien doe ik nooit meer kwetsbare spullen in mijn koffer, zeker mijn D50 niet. Ik heb wel eens van die koffers in volle vaart van een karretje af zien vliegen, en vanuit het vliegtuig 10 meter naar beneden zien vallen. Dan kan zelfs een hele goede verpakking niet meer echt helpen.

Edit: Sorry, misschien was dit een beetje offtopic, maar ik hoopte dat mijn ervaring schade bij anderen zou kunnen voorkomen...

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 04-02-2007 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

GekkePrutser schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:14:
[...]

Ik zou dat nooit doen. Ik ben op die manier al een laptop en een digitale camera verloren.

Bij de digitale camera (gelukkig een goedkope) was het LCD scherm gebroken, terwijl dat heel diep verzonken zat, en er ook nog een dik stuk plastic overheen zat als onderdeel van de behuizing. Die plaat plastic was onbeschadigd, er had dus niet iets hards tegenaan zitten drukken (tussen het plastic en het scherm zat ook nog eens ruimte). Het scherm was puur door de schokken van het vervoer gebroken. En hij zat ook nog eens in kleren gewikkeld. Het was een tweedehandsje dus de verzekering kon er ook niets mee.

Sindsdien doe ik nooit meer kwetsbare spullen in mijn koffer, zeker mijn D50 niet. Ik heb wel eens van die koffers in volle vaart van een karretje af zien vliegen, en vanuit het vliegtuig 10 meter naar beneden zien vallen. Dan kan zelfs een hele goede verpakking niet meer echt helpen.

Edit: Sorry, misschien was dit een beetje offtopic, maar ik hoopte dat mijn ervaring schade bij anderen zou kunnen voorkomen...
Ja het is werkelijk belachelijk wat er met je tas gebeurd. Ook rustig 30 tassen bovenop jouw tas, waardoor je tas echt 200kilo ofzo erop krijgt. Mijn camera tas zal ook zéker handbagage zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:46

XanderDrake

Build the future!

mede D50ers,
ik vroeg me af, ik zoek dat programmatje dat origineel werd gebruik voor de D70 maar ook werkt op de D50. Je camera kan worden aangesloten aan je pc via USB en vervolgens kan je em min of meer gebruiken als erg dure webcam :*)

Ik heb een groothoek webcam nodig voor iets :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

XanderDrake schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:03:
mede D50ers,
ik vroeg me af, ik zoek dat programmatje dat origineel werd gebruik voor de D70 maar ook werkt op de D50. Je camera kan worden aangesloten aan je pc via USB en vervolgens kan je em min of meer gebruiken als erg dure webcam :*)

Ik heb een groothoek webcam nodig voor iets :)
Nikon's Camera Control Pro :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 09:46

XanderDrake

Build the future!

Ik denk het ook :) gezien wat hier staat:
Camera direct op pc (scherm) + afdrukken

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

maar je camera is alsnog geen life webcam, hij kan wel foto's in 1 keer op je computer zetten, maar hij kan geen life filmpje tonen zeg maar, daar is je sensor ook gewoon niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:42
Je kan wel gewoon bijv. om de 10 seconden (of minder) een foto nemen. Voor veel toepassingen is dat voldoende live. Zie het een beetje als een hoge resolutie variant van de klassieke internet webcam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Ff wat anders, hier laat iemand zien wat het effect is van de pop-up flitser een beetje dempen:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/131/389527842_1ccd889237_o_d.jpg

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 10:29
Zou FEC-1 niet hetzelfde resultaat geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 09:50
Wat is een FEC-1 ? Als ik google krijg ik broodroosters en Paris Hilton te zien. Ik zoek ook namelijk iets om de standaard flitser iets te 'verbeteren', compensatie en langere sluitertijden is niet altijd genoeg namelijk.

edit: lama, fec = compensatie...

[ Voor 7% gewijzigd door Dj Daniel op 14-02-2007 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
RedXraD schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:47:
Zou FEC-1 niet hetzelfde resultaat geven? :)
Denk 't niet want je hebt alsnog een lading fel wit licht midden op je onderwerp. Is het proberen waard, als ik een statief had zou ik een paar testjes schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Is dit niet (ongeveer) hetzelfde als een abetterbounchingcard? Hoewel ik het plaatje met de D50 en de pleister wel erg onduidelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Resultaat misschien wel maar een betterbouncecard krijg je niet om een pop-up flits heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-05 14:21
ik heb zelf sind een paar daagjes er een fotoroldoosje voor gekunsteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Dan zijn we benieuwd naar de resultaten ook natuurlijk :) Post eens wat foto's waarbij je je fotoroldoosje er om hebt en waar je hem er niet op hebt, liefst gelijke situaties. Ook natuurlijk even fotootje van het ding op de cam zelf, zodat we weten waar we het over hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Juist! Ik denk dat een hele hoop mensen daar wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat ik had gehoord is niet een fotoroldoosje, maar zo'n bak waar je vloeibaar wasmiddel in doet voor je wasmachine. Die kan je -schijnt- goed over je popup flitser heen zetten dat die ook nog vast blijft zitten. Bij hem was het een 350D, bij mijn Nikon werkte het wat minder. Misschien ook omdat mn vloeibaarwasmiddeldoseerbakje beetje stuque was :p

In iedergeval: je kan makkelijk spelen met die witte doorzichtige plastic materialen. Een vloeibaarwasmiddeldoseerbakje of een fotorolletje, you mind it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
ik was inderdaad even vergeten wat foto's te plaatsen van mijn kunstelwerkje:

zo ziet het er van opzij uit:
Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/4904/p2141356fy7.th.jpg

zo van wat dichterbij:
Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/3753/p2141357ho9.th.jpg

ik heb er dus een rechthoekje uitgesneden die mooi om de flitser klemt als ik hem erop druk:
Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/9094/dsc0471ye3.th.jpg

en dit is het effect:
Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/4070/dsc0467ze5.th.jpg

en zo is hij zonder m'n "softbox"
Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/7317/dsc0468pt1.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 19:18
lol de techniek staat voor niets tegenwoordig :) Ook maar eens proberen. Waar haal je die grappig ronde dingetjes vandaan? :P

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
die ronde dingetjes zijn van vroegâh, toen men nog met rolletjes werkte, gelukkig kwam ik er hier een boel van tegen en heb ik er dus veel kunnen verprutsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

rjvisje schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:08:
ik was inderdaad even vergeten wat foto's te plaatsen van mijn kunstelwerkje:

zo ziet het er van opzij uit:
[afbeelding]

zo van wat dichterbij:
[afbeelding]

ik heb er dus een rechthoekje uitgesneden die mooi om de flitser klemt als ik hem erop druk:
[afbeelding]

en dit is het effect:
[afbeelding]

en zo is hij zonder m'n "softbox"
[afbeelding]
_/-\o_ Top-Tip * Orion84 heeft nu ook zo'n ding voor z'n D40 geknutseld :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373

Damn... T-Max rolletjes zaten altijd in zwarte kokertjes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb nog ff verder geexperimenteerd. Heb een stukje uit een zak borrelnootjes gesneden en dat in het fotokokertje gelegd met de spiegelende kant naar binnen waardoor je nauwelijks nog direct flitslicht hebt en alles via de bovenkant van het kokertje (gezien zoals ie op de cam zit) wordt gestuurd en dan via plafond enzo op het onderwerp terecht komt. Geeft nog een slag warmere foto's.

Niet in elke situatie even bruikbaar natuurlijk, maar ik denk ik geef het toch ff mee :)

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 14-02-2007 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Orion84 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:18:
Heb nog ff verder geexperimenteerd. Heb een stukje uit een zak borrelnootjes gesneden en dat in het fotokokertje gelegd met de spiegelende kant naar binnen waardoor je nauwelijks nog direct flitslicht hebt en alles via de bovenkant van het kokertje (gezien zoals ie op de cam zit) wordt gestuurd en dan via plafond enzo op het onderwerp terecht komt. Geeft nog een slag warmere foto's.
Figuurlijk of letterlijk? want ik kan me goed voorstellen dat wanneer die vettigheid in alle vrolijkheid aan je built-in gaat zitten het vanzelf lekker inbrandt. Niet om je idee af te kraken overigens, ik vind het allemaal hardstikke geinig, maar dat je er wel een beetje mee oppast. Een built-in zal niet zoveel warmte afgeven als een SB-800, maar toch... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

RedXraD schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:33:
[...]

Figuurlijk of letterlijk? want ik kan me goed voorstellen dat wanneer die vettigheid in alle vrolijkheid aan je built-in gaat zitten het vanzelf lekker inbrandt. Niet om je idee af te kraken overigens, ik vind het allemaal hardstikke geinig, maar dat je er wel een beetje mee oppast. Een built-in zal niet zoveel warmte afgeven als een SB-800, maar toch... ;)
Vettigheid? Ik heb dat stukje folie wel gewoon ff een beetje opgepoetst hoor :P en sowieso komt het eigenlijk niet echt in aanraking met de flits verder :)

Mgoed, het was sowieso maar een experimentje, dat fotokokertje an sich is een veel nuttigere vinding dan mijn uitbreiding daarop. Hier werkt het wel aardig, maar ik heb dan ook een vrij laag wit kunststof plafond.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 14-02-2007 23:41 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

had ik ook al gemaakt.. maar ik was eigenlijk niet echt te spreken hierover.. ook met iets zilverachtigs om te bouncen..
Ik heb nu een wit sponsje gevonden: http://www.balbo.com/powerpad/nl/default2.asp (kun je bij de lokale blokker/kruitvat/marskramer wel vinden). Die knip je door en knip je een stukje uit zo dat de flitser er in past.. vervolgens 1 kant met zilverpapier (ligt eraan waar je het wilt hebben of je wil bouncen of niet.. direct werkt eigenlijk het beste) .. Geeft toch nog net meer zachte en warme flits dan dat filmrolletje .. echt.
Allemaal leuk en aardig met die geknutselde dingetjes, maar i-TTL werkt niet meer zo he..

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

henkleerssen schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 07:53:
had ik ook al gemaakt.. maar ik was eigenlijk niet echt te spreken hierover.. ook met iets zilverachtigs om te bouncen..
Ik heb nu een wit sponsje gevonden: http://www.balbo.com/powerpad/nl/default2.asp (kun je bij de lokale blokker/kruitvat/marskramer wel vinden). Die knip je door en knip je een stukje uit zo dat de flitser er in past.. vervolgens 1 kant met zilverpapier (ligt eraan waar je het wilt hebben of je wil bouncen of niet.. direct werkt eigenlijk het beste) .. Geeft toch nog net meer zachte en warme flits dan dat filmrolletje .. echt.
Allemaal leuk en aardig met die geknutselde dingetjes, maar i-TTL werkt niet meer zo he..
Hoezo werkt i-TTL zo niet meer? Dat werkt toch gewoon met een pre-flash. En doordat het kokertje (of net wat je gebruikt) wat licht tegenhoudt flitst ie uiteindelijk gewoon wat harder dan dat hij zonder kokertje gedaan zou hebben? Of mis ik iets?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Orion84 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:07:
[...]

Hoezo werkt i-TTL zo niet meer? Dat werkt toch gewoon met een pre-flash. En doordat het kokertje (of net wat je gebruikt) wat licht tegenhoudt flitst ie uiteindelijk gewoon wat harder dan dat hij zonder kokertje gedaan zou hebben? Of mis ik iets?
de interne flitser heeft bij mij toch geen preflash hoor (behalve bij rode ogen reductie stand).. of mis ik nou weer iets?..
btw het sponsje is lichter en makkelijker nog overheen te schuiven dan het hard plastic kokertje

[ Voor 8% gewijzigd door henkleerssen op 15-02-2007 13:41 ]

• rjvisje
lijkt me idd ook een goede oplossing, straks maar even langs de markskramer

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

henkleerssen schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:40:
[...]

de interne flitser heeft bij mij toch geen preflash hoor (behalve bij rode ogen reductie stand).. of mis ik nou weer iets?..
btw het sponsje is lichter en makkelijker nog overheen te schuiven dan het hard plastic kokertje
Dat gaat gewoon heel snel achter elkaar volgens mij? Zet hem maar eens op rear sync met een wat langere sluitertijd, dan zie je wel de twee flitsen los :)

Met het kokertje eroverheen is de lichtopbrengst ook niet heel veel minder, pas op het moment dat ik de flits op handmatig zet zie ik dat hij met het kokertje erover veel minder licht geeft. Als ik em op TTL zet is de lichtopbrengst vrijwel gelijk, alleen dus diffuus enzo. Wat er volgens mij op duidt dat ie gewoon netjes wat harder flitst doordat hij bij de TTL pre-flash heeft gemerkt dat ie meer power nodig heeft zegmaar.

• mithras
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:07:
[...]

Dat gaat gewoon heel snel achter elkaar volgens mij? Zet hem maar eens op rear sync met een wat langere sluitertijd, dan zie je wel de twee flitsen los :)
Maar dat is alleen zo met rear sync volgens mij ;)

Normaal TTL flitsen is dat de flitser aan het begin flitst, dus heb je helemaal geen eerste flits nodig volgens mij. Pas bij rear sync moet de flitser weten hoe hard de flits moet zijn, dus dat moet gemeten worden: de eerste flits :)
* mithras heeft zijn camera nu niet bij zich, gaat het zo dadelijk wel ff uittesten :p

@hieronder: oké, my bad :)

[ Voor 8% gewijzigd door mithras op 15-02-2007 14:48 ]

• Henk
i-TTL werkt áltijd met 2 flitsen. Als je het eerste sluitergordijn gebruikt moet je cam óók weten hoe hard hij flitst. Het gaat alleen zo rotte snel na elkaar dat je het dan niet ziet, en bij 2e sluitergordijn wel :)

Anoniem: 144281

Je kan die preflash altijd wel zien volgens mij. Want als je door je zoeker kijkt en afdrukt zie je nog net een flits voordat de spiegel opklapt en de tweede flits komt. Tenminste, dat is mijn ervaring.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-05 19:05

Garyu

WW

Daarnaast is deze discussie al vaker gevoerd hiero. De preflash is dus ook de reden waarom mensen regelmatig hun ogen dicht hebben op foto's gemaakt met een dslr :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 22:07

janklp

FortyTwo Capital

Garyu schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 17:09:
Daarnaast is deze discussie al vaker gevoerd hiero. De preflash is dus ook de reden waarom mensen regelmatig hun ogen dicht hebben op foto's gemaakt met een dslr :).
Dat komt vaak door de rode ogen reductie volgens mij. Van die preflash merk je niets :)

• Garyu

Garyu

WW

Januszjes schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 17:11:
[...]

Dat komt vaak door de rode ogen reductie volgens mij. Van die preflash merk je niets :)
Helaas. De rode ogen reductie heeft daar weinig (lees: niets) mee te maken.

Zie ook Nikon en flitsers

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

wat janusjes bedoelt is dat, wanneer je niet op second curtain schiet, de eerste en tweede flash zo snel achter elkaar zijn, dat je niet in die tijd je ogen dicht zal doen. Rode ogen reductie geeft wel heel duidelijk van te voren wat flashen, daar hebben mensen meer de tijd om als reactie te gaan knipperen omdat ze denken dat de foto al is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Buiten dat, met rode ogen reductie weet je nooit zeker wanneer je camera af gaat. Heb 't 1 keer gebruikt toen ik de D50 net had en irriteerde me dusdanig aan de vaagheid dat ik er verder nooit gebruik van heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je kan je "slachtoffers" toch ook bestoken met het AF-lampje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
littlejoannes schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:30:
Je kan je "slachtoffers" toch ook bestoken met het AF-lampje ;)
Ik moet zeggen dat die schijnwerper ook een ontwerpfout moet zijn |:( Dat rode licht van sb600 (+ sb800 en meer flitsers waarschijnlijk) is _veel_ prettiger, en volgens mij ook nog beter.

Als ik in een donkere gang probeer te focussen met het lampje duurt het langer (licht komt niet zo ver of zoiets), terwijl dat rode licht echt voortreffelijk werkt. Daarnaast heb je er ook eigenlijk geen last van. Nikon moet maar snel een rood filter over dat lampje gaan plakken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Hoe stel ik de boel zo in dat mn d50 icm sb800 wel de rooie lampjes gebruikt, maar niet flitst? :?

Het AF-lampje op de camera is idd vrij waardeloos, en reikt ook niet zo ver als de lampjes in de sb800.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

mithras schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:36:
[...]
Ik moet zeggen dat die schijnwerper ook een ontwerpfout moet zijn |:( Dat rode licht van sb600 (+ sb800 en meer flitsers waarschijnlijk) is _veel_ prettiger, en volgens mij ook nog beter.

Als ik in een donkere gang probeer te focussen met het lampje duurt het langer (licht komt niet zo ver of zoiets), terwijl dat rode licht echt voortreffelijk werkt. Daarnaast heb je er ook eigenlijk geen last van. Nikon moet maar snel een rood filter over dat lampje gaan plakken :p
Verschil met de SB af-assist is ook wel dat die niet alleen rood is, maar ook een bepaald patroon projecteerd afaik. In plaats van gewoon een beetje bij te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

mithras schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:36:
[...]

Dat rode licht legt dan ook een soort grid van horizontale en verticale lijnen over je onderwerp waardoor je camera daarop makkelijk kan scherpstellen. Het lampje verlicht alleen maar, waarna de camera alsnog moet scherpstellen op de verschillen in contrast die in het onderwerp aanwezig zijn. Ergo: uiteraard heeft dat rode lampje veel meer zin :).

Het tijdsverschil tussen preflash en flash is niet zichtbaar, maar wel genoeg om voor veel mensen net instinctief de ogen dicht te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Chiron schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:44:
Hoe stel ik de boel zo in dat mn d50 icm sb800 wel de rooie lampjes gebruikt, maar niet flitst? :?

Het AF-lampje op de camera is idd vrij waardeloos, en reikt ook niet zo ver als de lampjes in de sb800.
Sel knop in het midden lang ingedrukt houden, en dan kan je ergens in het menu de flash uitzetten en het raster aanhouden :)

Dat 'rode' van de AF-assist is trouwens niets meer en niets minder dan een 'naar' bijproduct van het infrarode licht dat de AF-assist uitzendt.

[ Voor 14% gewijzigd door Henk op 16-02-2007 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RedXraD schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:10:
Dat 'rode' van de AF-assist is trouwens niets meer en niets minder dan een 'naar' bijproduct van het infrarode licht dat de AF-assist uitzendt.
Oh? Dus de AF reageert op IR-licht? In principe kun je dan dus een IR-filter over dat rode ding heen hangen zodat je het rode licht niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
RedXraD schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:10:
[...]
Volgens mij niet: Nikon heeft ervoor gekozen licht met een lage energie te kiezen: rood licht tegen het infra-rode gebied aan. Er bestaan tegenwoordig genoeg lampen/leds die alleen ir kunnen uitzenden, dus "per ongeluk" rood licht uitzenden zie ik niet zo zitten.
Wilko schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:22:
[...]

Oh? Dus de AF reageert op IR-licht? In principe kun je dan dus een IR-filter over dat rode ding heen hangen zodat je het rode licht niet meer ziet.
Ik denk ook dat je beter geen filter eroverheen kan plakken (zodat je niets ziet), want een filter zorgt altijd voor een lagere lichtintensiteit. Je filtert zowel een heel aantal lichtfrequenties eruit _en_ verlaagt de intensiteit van het andere doorgelaten licht. Lijkt me dat je camera er dan best wel moeite mee heeft :)

[ Voor 31% gewijzigd door mithras op 16-02-2007 12:27 . Reden: quotes toevoegen, is anders erg onlogisch ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woudew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 13:27
Wie kan mij helpen? Ik schiet mijn foto's als NEF+jpg. op de geheugenkaart komen beide te staan, maar de computer herkent het NEF file niet als zodanig. Er staat in verkenner ook niet de extinctie nef.
Wie heeft een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 09:55

breinonline

Are you afraid to be known?

woudew schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 10:03:
Wie kan mij helpen? Ik schiet mijn foto's als NEF+jpg. op de geheugenkaart komen beide te staan, maar de computer herkent het NEF file niet als zodanig. Er staat in verkenner ook niet de extinctie nef.
Wie heeft een oplossing?
Gaat het om een Windows-pc? Dan staat waarschijnlijk de optie aan om van bekende bestandsindelingen de extentie (.NEF) te verbergen.
Of bedoel je dat je de NEF's niet kunt openen? Windows kan dat niet standaard, daar zul je een fotobewerkingsprogramma voor moeten installeren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Hoeft niet per se.. kijk eens naar http://www.faststone.org .. leuk programmatje "FastStone Image Viewer" daar te downloaden gratis.. met native NEF support om ze te bekijken (ongeveer als irfanview/acdsee).

[ Voor 6% gewijzigd door henkleerssen op 03-03-2007 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Of gewoon Picture Project van Nikon zelf. Wat neem ik aan ook bij een D50 wordt meegeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Orion84 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 10:43:
Of gewoon Picture Project van Nikon zelf. Wat neem ik aan ook bij een D50 wordt meegeleverd?
ja.. net zoals Nikon View maar ze zijn alletwee langzaam en niet zo gebruiksvriendelijk is mijn ervaring..

[ Voor 9% gewijzigd door henkleerssen op 03-03-2007 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105262

Je kan ook bij windows een RAW viewer downloaden, en dan zie je de tumbnails van .NEF files ook :) (makkelijker dan elk .NEF filetje apart te openen).
Werkt het zelfde als de gewone imageviewer van windows.
http://www.microsoft.com/...ography/prophoto/raw.mspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woudew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 13:27
Hartelijk dank voor de reacties, ik gebruik pictureproject voor het downloaden van de pictures. En Pictureproject herkend de files niet op de geheugenkaart. Als ik deze (NEF?) files open met bijvoorbeeld Nikon capture worden ze wel gewoon geopend als zijnde een foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177789

Zelf ben ik wel een voorstander van Pixmantec`s Rawshooter. Hiermee kun je alle NEF foto`s bekijken, bewerken en na die tijd opslaan als bv JPG.
Het is free-ware die je oa hier kunt downloaden

http://www.foto-freeware.de/raw-shooter-essentials.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Laatst online: 27-05 15:21
Ik heb een raar probleempje sinds enige tijd.

als ik een foto maak met mijn D50 kreeg ik voorheen de hele foto te zien op m'n scherm. Nu zie ik wanneer ik een foto maak de foto op m'n scherm maar dan op 1/4 van het scherm. de foto is kleiner dus.

ik kon geen instellingen vinden met iets dat daarmee te maken heeft, maar weet iemand hoe het kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Laatst online: 28-05 16:11
Carnagy schreef op zondag 04 maart 2007 @ 19:19:

als ik een foto maak met mijn D50 kreeg ik voorheen de hele foto te zien op m'n scherm. Nu zie ik wanneer ik een foto maak de foto op m'n scherm maar dan op 1/4 van het scherm. de foto is kleiner dus.

ik kon geen instellingen vinden met iets dat daarmee te maken heeft, maar weet iemand hoe het kan komen?
Een paar keer op de ISO knop drukken kan je de manier van bekijken instellen. (Nadat je op de play knop hebt gedrukt).

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-05 21:47
Carnagy schreef op zondag 04 maart 2007 @ 19:19:

Als je de gemaakte foto op je display hebt 2 x op de ISO-knop drukken. Helpt dat?

Edit: Ai, Cyberrobin was me net voor... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door consono_md110 op 04-03-2007 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 19-05 09:44
Sinds ik m'n grip heb zit die er meestal onder, maar gister wou ik m'n D50 eventjes op een statief zetten en gezien de betere stabiliteit de grip erafhalen. Merkte ik opeens wel dat het batterijklepje weg was. Het zat niet meer in de grip (was er ook niet uitgevallen toen ik de grip eraf haalde, was nergens te zien. Ook niet in m'n tas of ergens anders.. Geen idee waar het is. Dan maar met grip gedaan.
Maar nu ben ik het klepje wel kwijt en kan ik zonder grip er geen accu meer in laten, of ik moet gaan knoeien met tape ofzo. Ook niet zulk een groot probleem aangezien het met grip weer wat leuker is, maar ik zou het toch graag weer terughebben.
Nu heb ik op ebay die dingetjes gevonden en zou een stukje plastic van 2x1cm me 10 euro kosten..
En al is dat vergeleken met de rest van de camera niks, kennen jullie toevallig geen plek in de Benelux waar je zo een ding kan bestellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Arrigi op 04-03-2007 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

Je kunt het bij http://www.nikonservice.nl proberen? Misschien kunnen ze het bestellen voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Laatst online: 27-05 15:21
cyberrobin schreef op zondag 04 maart 2007 @ 19:33:
[...]

Een paar keer op de ISO knop drukken kan je de manier van bekijken instellen. (Nadat je op de play knop hebt gedrukt).
ja dat klopt. Ik wil dat het net zoals vroeger standaard groot getoond wordt, dat is nu niet meer het geval. Ik wil dat standaard de grote foto getoond wordt.

/edit

Ik ben erachter. De laatste foto die je bekijkt moet je instellen hoe je ze normaal wil zien. door op omhoog te drukken kan je een bepaalde selectie als standaard instellen door op de ontspan knop te drukken.

[ Voor 21% gewijzigd door Carnagy op 04-03-2007 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
Anoniem: 124681 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 19:50:
[...]

Je kunt het bij http://www.nikonservice.nl proberen? Misschien kunnen ze het bestellen voor je :)
Staat duidelijk in de FAQ en op andere plaatsen dat ze enkel reparaties doen en geen onderdelen aan particulieren leveren... Zal ik meneer konijn maar eens contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Arrigi schreef op zondag 04 maart 2007 @ 19:41:
Sinds ik m'n grip heb zit die er meestal onder, maar gister wou ik m'n D50 eventjes op een statief zetten en gezien de betere stabiliteit de grip erafhalen. Merkte ik opeens wel dat het batterijklepje weg was. Het zat niet meer in de grip (was er ook niet uitgevallen toen ik de grip eraf haalde, was nergens te zien. Ook niet in m'n tas of ergens anders.. Geen idee waar het is. Dan maar met grip gedaan.
Maar nu ben ik het klepje wel kwijt en kan ik zonder grip er geen accu meer in laten, of ik moet gaan knoeien met tape ofzo. Ook niet zulk een groot probleem aangezien het met grip weer wat leuker is, maar ik zou het toch graag weer terughebben.
Nu heb ik op ebay die dingetjes gevonden en zou een stukje plastic van 2x1cm me 10 euro kosten..
En al is dat vergeleken met de rest van de camera niks, kennen jullie toevallig geen plek in de Benelux waar je zo een ding kan bestellen?
Tja.. toen ik mijn grip had.. dacht ik nog bij me zelf.. "klepje niet verliezen.. even op een goede plek in mijn camera tas" .. das alweer een half jaar geleden .. en die zit daar nog steeds. Helpt jou nou niet.. maar weet je misschien nog waar je was in je huis toen je die grip uitpakte en dacht "ik leg ff dat klepje weg"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
henkleerssen schreef op zondag 04 maart 2007 @ 22:12:
[...]

Tja.. toen ik mijn grip had.. dacht ik nog bij me zelf.. "klepje niet verliezen.. even op een goede plek in mijn camera tas" .. das alweer een half jaar geleden .. en die zit daar nog steeds. Helpt jou nou niet.. maar weet je misschien nog waar je was in je huis toen je die grip uitpakte en dacht "ik leg ff dat klepje weg"?
Ik had het gewoon in de uitsparing van de grip gestopt. Zover ik weet er niet uitgehaald dus moet het er ergens uitgevallen zijn toen de grip er even af ging. Al vond ik het daar ook niet. Nu zou ik het ook in een plek in de tas stoppen, maar mja.. eerst er maar aankomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Arrigi schreef op zondag 04 maart 2007 @ 22:17:
[...]

Ik had het gewoon in de uitsparing van de grip gestopt. Zover ik weet er niet uitgehaald dus moet het er ergens uitgevallen zijn toen de grip er even af ging. Al vond ik het daar ook niet. Nu zou ik het ook in een plek in de tas stoppen, maar mja.. eerst er maar aankomen ;)
Eeuh wat voor grip heb jij dan? Ik kan nergens een uitsparing vinden voor dat klepje.
Ik ken maar 2 modellen (van ebay) .. en die hebben alletwee geen uitsparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
henkleerssen schreef op zondag 04 maart 2007 @ 22:20:
[...]

Eeuh wat voor grip heb jij dan? Ik kan nergens een uitsparing vinden voor dat klepje.
Ik ken maar 2 modellen (van ebay) .. en die hebben alletwee geen uitsparing.
De Hähnel. In het stuk dat in de camera zelf gaat zit een gleuf, waar het klepje in kan. Ik dacht altijd al dat het niet erg stevig zat, maar maakt weinig uit als het in de camera zit, kan het er toch niet uitvallen. Wel dus als het er even niet aan zit..
Staat zelfs in de manual, zal er even een pic van posten :)

Afbeeldingslocatie: http://img391.imageshack.us/img391/3109/dsc0299gb7.jpg
Vrij duidelijk?

[ Voor 11% gewijzigd door Arrigi op 04-03-2007 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

mmm.. en ik maar denken waar die uitsparing voor was..Heb dus dezelfde.. :X tja handleidingen lezen .. ik begin altijd maar.. 8)7 Toch weer wat geleerd vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley
  • Laatst online: 29-05 18:31

Reley

Simply Clever

ok, D40x komt eraan... wat zijn de voordelen nog van een D50?
- status display
- compatibel met AF lenzen.
- (voor sommige) iets groter

Oftewel, wachten op D40x of een D50 halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 23:32

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Reley schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 11:34:
ok, D40x komt eraan... wat zijn de voordelen nog van een D50?
- status display
- compatibel met AF lenzen.
- (voor sommige) iets groter

Oftewel, wachten op D40x of een D50 halen?
Ik zou nog steeds snel een D50 halen. Voor mij zou het ontbreken van een AF motor in de body nog teveel beperkingen in lenskeuze opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley

Reley

Simply Clever

in die keuze zit ik nog, maar ik kan pas een camera halen wanneer de D40x al op de markt is. zou de d50 er dan nog zijn uberhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Reley schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 11:52:
in die keuze zit ik nog, maar ik kan pas een camera halen wanneer de D40x al op de markt is. zou de d50 er dan nog zijn uberhaupt?
Volgens mij is ie nu al nauwelijks meer verkrijgbaar op wat op=op aanbiedingen na :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Als je nú een camera wil hebben met AF motor in de body zal je toevallig tegen een D50/D70s aan moeten lopen (die zijn erg schaars op het moment), of naar de D80 gaan kijken. Het is maar de vraag of de opvolger van de D50 een AF motor zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

littlejoannes schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:18:
Als je nú een camera wil hebben met AF motor in de body zal je toevallig tegen een D50/D70s aan moeten lopen (die zijn erg schaars op het moment), of naar de D80 gaan kijken. Het is maar de vraag of de opvolger van de D50 een AF motor zal krijgen.
Met de huidige line-up (D40, D40x D80) komt er denk ik echt niet nog een extra model. De D40(x) is gewoon de opvolger van de D50, als zijnde het instap model van Nikon. Dat het qua specs niet door iedereen als een daadwerkelijke upgrade wordt gezien doet daar verder niets aan af.
De line-up is gewoon tamelijk compleet nu. Ook qua prijsspreiding (grofweg: 600, 800 en 1000 euro voor de d40, d40x en d80).

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 06-03-2007 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley

Reley

Simply Clever

technisch gezien is de D40x natuurlijk ook sterk. vergelijkend met de 400D, maar idd, die AF-motor kan lastig worden, moet je weer duurdere lenzen nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Gelukkig komen er regelmatig D50's langs op marktplaats, maar als je helemaal niets van SLR's afweet is dat wellicht wel een beetje een gok.

Ik zou ook voor de D50 gaan, met wat ik nu weet... Geen idee wat ik zou doen als ik nu mijn eerste DSLR zou kopen....

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 06-03-2007 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

eigenlijk zijn we allemaal net op tijd geweest, wij hebben nog de good-old fashion focusmotor en kunnen alles gebruiken, hebben genoeg mp's etc...goede ruisprestatie....
wat hebben we een geluk dat in onze tijd nog een D50 te koop was, gouden deal als je het mij vraagt
sarcastisch gezegd, maar zeker wel waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
nomad85 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:32:
eigenlijk zijn we allemaal net op tijd geweest, wij hebben nog de good-old fashion focusmotor en kunnen alles gebruiken, hebben genoeg mp's etc...goede ruisprestatie....
wat hebben we een geluk dat in onze tijd nog een D50 te koop was, gouden deal als je het mij vraagt
sarcastisch gezegd, maar zeker wel waar :)
Inderdaad!!! Ik ben ook erg blij met mijn D50. Alleen de ruisprestatie van de D40 is juist nog beter dan van de D50, begreep ik, omdat de sensor nog verder doorontwikkeld is. Die van de D40x zal wel weer slechter zijn omdat hij 10MP heeft op een even grote sensor en dus bijna de helft kleinere pixels. Maar toch is de D50 ook uitstekend!!

Maar die focusmotor is echt een must voor mij. Ik heb 4 lenzen en daarvan hebben er 3 geen AF-S. Juist voor beginners zijn goedkope uitbreidingslenzen wel interessant. Maarja dat zal wel geen rol spelen voor het publiek waar de D40 op gericht is (overstappers) omdat die dat nog niet weten op het mlment van aanschaf.

Ik ben wel een beetje jaloers op het scherm van de D40 want dat is echt veel mooier, maar alleen maar handmatig focussen is gewoon geen optie. Bovendien ligt de D50 ook lekkerder in de hand, vind ik.

Ik vind het trouwens echt jammer dat ze in de D40x geen focus motor hebben gestopt. Hij is toch aardig aan de prijs en ruimte moet er toch ook wel zijn als het ook al lukt om zo'n motortje in een AF-S lens buiten beeld te houden. Dus echt groot zijn die ook weer niet. Dit zou er toch wel op wijzen dat er veel meer (redelijk betaalbare) AF-S lenzen bij komen. Misschien de goedkope 70-300G, en de goedkopere primes... Maargoed dat is meer iets voor het objectieven topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Anoniem: 176826 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:40:
Gelukkig komen er regelmatig D50's langs op marktplaats, maar als je helemaal niets van SLR's afweet is dat wellicht wel een beetje een gok.
Als je goed zoekt zijn ze trouwens ook nog wel te koop, ik zag er van de week nog een bij de Dixons staan (in Zaandam).

Misschien kan je er hier en daar zelfs nog wel wat af praten omdat het nu een discontinued model is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 23:32
Voor diegene die nog een D50 willen kopen

Ik heb er zelf een aantal weken geleden een gekocht bij digitalstreet, en vroeg toen ook aan die verkoper of dit een van de laatste was, omdat de camera uit productie is. Maar hij zei dat ze er nog genoeg op voorraad hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Even ter info.. mijn D50 had wat krasjes op het LCD. Ik had goede ervaring met Displex (op mijn gsm en horloge)... maar ik dacht het ff te kunnen gebruiken op mijn scherm.. werkt dus echt niet! Krasjes niet weg en een doffe vlek van het ronddraaien op de plek van de krasjes (zoals voorgeschreven). Stom... ik weet het ..
Als je er voor het eerst naar kijkt .. valt het niet zo op.. maar als je langer kijkt (om een foto te beoordelen) zit je al snel te kijken naar die vlek. Iemand nog een andere tip om dit te verhelpen?

Heb nu tijdelijk een folie eroverheen (niet dat het het probleem verhelpt.. maar om meer krassen te voorkomen).

[ Voor 6% gewijzigd door henkleerssen op 08-03-2007 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137471

Ik heb voor een D200 (maar misscien hebben ze et ook voor de D50) een soort van (doorzichtig) plastic kapje gezien dat je over/voor je display kan klikken. Het help je niet met je vlekken maar misschien makkelijk voor het voorkomen van krassen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Anoniem: 137471 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:13:
Ik heb voor een D200 (maar misscien hebben ze et ook voor de D50) een soort van (doorzichtig) plastic kapje gezien dat je over/voor je display kan klikken. Het help je niet met je vlekken maar misschien makkelijk voor het voorkomen van krassen in de toekomst.
Zover ik weet is dat er dus niet voor de D50 (geen uitsparing boven LCD)... alle andere Nikon digitale modellen hebben dat wel (ik weet het niet zeker voor de D40). Ik heb uitvoerig naar beschermdingetjes gezocht (voornamelijk op ebay), het enige dat ik heb weet te vinden is die folie en zo'n soort zonnekap (niet doorzichtig;schuif je over oculair/zoeker heen om hem vast te zetten).
Neemt nog steeds niet mijn krasjes weg inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley

Reley

Simply Clever

Ok, ik heeft een D50 + een AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF besteld.....
nu afwachten wanneer hij binnenkomt ;)

* Reley kannie wachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Reley schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:00:
Ok, ik heeft een D50 + een AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF besteld.....
nu afwachten wanneer hij binnenkomt ;)

* Reley kannie wachten.....
eigenlijk hoort een post als die van jouw niet (als je kijkt naar de "leefregels" van got, maar what the heck :)
Gefeliciteerd, jij hebt er nog 1 kunnen vinden :)...tenminste, als ze ook gaan leveren, anders schijnt digitalstreet er nog een paar te hebben en zij zijn ook nog goedkoop. Informeer dus wel even of je winkel ook echt kan leveren.
samen met de 18-70 heb je een goede combinatie, ik heb dezelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley

Reley

Simply Clever

nomad85 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:28:
[...]

eigenlijk hoort een post als die van jouw niet (als je kijkt naar de "leefregels" van got, maar what the heck :)
Gefeliciteerd, jij hebt er nog 1 kunnen vinden :)...tenminste, als ze ook gaan leveren, anders schijnt digitalstreet er nog een paar te hebben en zij zijn ook nog goedkoop. Informeer dus wel even of je winkel ook echt kan leveren.
samen met de 18-70 heb je een goede combinatie, ik heb dezelfde :)
Sorry...

Maar 1 keer raden waar ik heb besteld...

Om het dan toch wat on-topic te houden.

Er zit een bulb functie op. Maar in welke situaties gebruik je die eigenlijk?
Langer dan 30sec sluitertijd heb ik nog niet echt gebruikt namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Reley schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:37:
[...]

Sorry...

sterren.. bijvoorbeeld.. of andere low-light situaties (edoch bewegingsloos.. anders staat er alles als een streep op).
Iemand nog iets over de krassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Reley schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:37:
[...]

Sorry...

Zitten wel meer dingen op die bijna niemand gebruikt zoals een markering op de body op welke hoogte de sensor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Wijnands schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 12:27:
[...]

Zitten wel meer dingen op die bijna niemand gebruikt zoals een markering op de body op welke hoogte de sensor zit.
Kan handig zijn om afstand te bepalen voor hyperfocus (precieze afstand van focus. AF is ook maar een gok... vooral bij macro werk bijvoorbeeld). Moet je wel lenzen hebben die een afstandsmarkering hebben. Goedkope kit lenzen hebben dat dus niet.

[ Voor 10% gewijzigd door henkleerssen op 09-03-2007 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Bij flinke nachtfotografie zijn sluitertijden van 2 minuten ofzo helemaal zo gek niet hoor :) Wat ik wel 'stom' vind aan die BULB stand is dat je de knop ingedrukt moet houden. Wil je met een druk op de knop openen en daarna met een druk op de knop sluiten, dan moet je een remote kopen.

Voor sterretjes zijn die bulb-standen ook wel leuk, ook als je trails wilt maken ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

RedXraD schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:36:
Bij flinke nachtfotografie zijn sluitertijden van 2 minuten ofzo helemaal zo gek niet hoor :) Wat ik wel 'stom' vind aan die BULB stand is dat je de knop ingedrukt moet houden. Wil je met een druk op de knop openen en daarna met een druk op de knop sluiten, dan moet je een remote kopen.

Voor sterretjes zijn die bulb-standen ook wel leuk, ook als je trails wilt maken ofzo :)
Opzich wil je die remote dan toch wel, om trillingen te voorkomen bij het vastpakken van de cam en indrukken enzo. En in verhouding tot je body en glas kost zo'n ding toch niks.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 09-03-2007 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

RedXraD schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:36:

Welke remote werkt dan met het feit dat je eerste maal drukt en het diafragma opent en met de tweede druk het diafragma sluit? Let wel we hebben het over de D50 he..

[ Voor 3% gewijzigd door henkleerssen op 09-03-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Orion84: Tja, dat is waar, maar toch ben ik echt wel in staat om heel beleidvol een knopje in te drukken als mijn cam op statief staat ;) En het is handig als je je AB vergeet, waar ik een talent voor heb :P

Henkleerssen: De nikon ML-L3, als je origineel wilt. Mocht je de 20 a 30 euro die dat kreng moet kosten er niet voor over hebben, dan kan je een universele AB kopen en de sony codes proberen. En ja, dit werkt met de D50, ik heb behalve analoog spul weinig tot geen ervaring met andere nikon bodies ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 09-03-2007 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfield
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 12:07
Vandaag voor slechts 66 euro een Hahnel grip gehaald voor mijn D50 en ik moet zeggen dat het inderdaad een betere balans in de camera brengt, vooral met wat zwaardere lenzen is dit een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Garfield schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 14:19:
Vandaag voor slechts 66 euro een Hahnel grip gehaald voor mijn D50 en ik moet zeggen dat het inderdaad een betere baland in de camera brengt, vooral met wat zwaardere lenzen is dit een aanrader.
Ben benieuwd of er ook nog zo'n ding voor de D40 komt. De D40 heeft namelijk in het accuvakje wel nog extra contactpuntjes zitten die lijken op de puntjes die gebruikt worden bij bijvoorbeeld de D80 grip. Heeft de D50 ook van die ongebruikte contacten zitten daar?

Zie ook: Orion84 in "Nikon D40 dSLR"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
AFAIK heeft hij die niet, en als die er wel gezeten hadden was er vast wel al een bedrijf geweest die deze contactjes had ge-reverse-engineered naar een grip die wél een sluiterknop en instelwiel had. De D40 grip zal binnenkort wel verschijnen denk ik, dikke kans dat nikon hier even mee heeft gewacht vanwege de D40x introductie.

Vanmiddag mijn camera nog ff op zijn kop houden, maar ik durf met 90% zekerheid te zeggen dat de batterijpolen de enige contactjes in het batterij-compartiment zijn.

Zo'n Hahnell grip is inderdaad een verschrikkelijk fijn ding trouwens, zeker als je wat zwaardere objectieven gaat gebruiken, een flitser on top knalt en/of een handstrap wil gaan gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Henk op 09-03-2007 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik zie in ieder geval geen andere pinnetjes dan die voor de accu. Misschien moet ik toch ook maar eens gaan kijken naar zo'n grip, ik vind het er verschrikkelijk lomp uitzien maar inderdaad, met de SB-600 en 18-70 erop mis ik toch wat ruimte voor m'n pink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

@Redxrad.. check .. doet het!

Mocht iemand een Pocketpc hebben .. en NoviiRemote.. kun je gewoon de afstandsbediening Nikon ML-L3 emuleren. Moet je ff de volgende settings te downloaden: http://natemc.com/nikontriggerppc.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184284

De d50 is nog leverbaar bij verschillende dixons fillialen.
Ze hebben de kit voor 575 en kit 2 voor 695 (18-55+55-200).
Je zult wel moeten vragen aan de verkoper want ze staan niet meer in de vitrine.
Nog iets van de prijs afkrijgen of een kleine uitbreiding (sdkaartje) NJET
klein voordeeltje je kunt wel in 10 termijnen betalen

Is het iemand gelukt om met een standaard tv RC de RC van nikon te vervangen?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 184284 op 10-03-2007 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 184284 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 13:12:
De d50 is nog leverbaar bij verschillende dixons fillialen.
Ze hebben de kit voor 575 en kit 2 voor 695 (18-55+55-200).
Je zult wel moeten vragen aan de verkoper want ze staan niet meer in de vitrine.
Nog iets van de prijs afkrijgen of een kleine uitbreiding (sdkaartje) NJET
klein voordeeltje je kunt wel in 10 termijnen betalen
Bij digitalstreet hebben ze hem ook nog steeds, met een beetje zoeken is deze cam echt nog wel te vinden. Maar laten we het topic niet laten verzanden in een 'ze-hebben-hem-daar-en-daar-nog' verhaal, dat zou zonde zijn.
Is het iemand gelukt om met een standaard tv RC de RC van nikon te vervangen?
Zoals ik een aantal posts hierboven ook al zei, probeer de sony codes eens ;)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste