Duurzame energie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 38.948 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
CanonG1 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 14:14:
[...]

De Soladin 600 is een mooi apparaat en ik ben er ook echt tevreden mee tot dusver. Maar de combinatie van een mooi uiterlijk en die herrie snap ik echt niet 8)7. Hij is mooi genoeg om in de woonkamer te hangen, maar als je dat zou doen zou je gek worden van het geluid. En het getal '600' in de naam is bijna misleiding IMO... hij kan dus maar maximaal 500Watt AC leveren.

[...]

Ik zeg doen! :)
Herrie heb ik geen last van hoor! Staat gewoon rustig te zoemen, geen problemen. Voor die ventilator ben ik niet bang, je kan vaak aan de buitenkant niet zien welke kwaliteit een fan is. En anders zet je er over 5 jaar toch weer opnieuw een cheap-ass fan in. De soladin monitort z'n temperatuur, er is ook een error message, dus ik neem aan dat ie gewoon een stapje terug doet als de fan stukgaat.

De Soladin is inderdaad op 500W AC output begrensd. Uiteraard heb ik al vaak op de reset gedrukt. Echter, als je niet continu monitort, weet je dus niet hoelang ie daadwerkelijk op dat maximum gedraaid heeft. Ik kan dit nu inmiddels wel zien in m'n grafiek (5 minuten interval) en wat me opvalt is dat de data in de grafiek nergens tegen de 500 watt aanzit, terwijl de maximum waarde wel steeds op 497 komt. Het is dus waarschijnlijk maar een heel korte tijd (korter dan 5 minuten) dat ie bij mij echt op 497 watt loopt.

@zonnigtype: Die benamingen zijn nog niet goed doordacht. Het gaat op dit moment nog steeds om de output. De rest is nog even minder belangrijk. Energie klinkt inderdaad wel goed, dus dat zal ik meenemen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En dan nu de serieuze energiebesparingsmaatregelen O-)

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/tomballhatchet-hamstershredder1.jpg
Tom Ballhatchet: Hamster shredder

Wel regelmatig een blaadje sla doorvoeren, anders doet ie 't op een gegeven moment niet meer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt op een elektrische scooter. Dat was een erg leuke ervaring. Het ding is stil en behoorlijk pittig. Het is alweer een tijd geleden dat ik op een brommer gereden heb en met een elektrische scooter is het net alsof je op een vliegend tapijt zit: behalve de wind om je helm hoor je niets en de scooter is - naar mijn mening - goed geveerd waardoor je oneffenheden in de weg bijna niet voelt. Ook bij hogere snelheden is de scooter stabiel, je voelt geen zwabber of zo. Waarschijnlijk komt dat door het vrij hoge gewicht (tegen de 150kg). Bij het optrekken (van 0 tot zo'n 20km/u) maakt de motor een beetje een geluid als een optrekkende metro, daarboven hoor je eigenlijke niets, het is net alsof je aan het freewheelen bent.

Ik heb er bijna 40km mee gereden en dat ging probleemloos. Het bereik van dit model zou zo'n 60km moeten zijn. Ik dacht op het einde van de rit te merken dat de 'pep' er een heel klein beetje uit begon te gaan, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik toen tegen de wind in reed, of dat ik aan de scooter gewend raakte. De maximumsnelheid bleef gelijk (50km op de teller, zal wel 45km echt zijn) maar ik had het vage idee dat het optrekken wat minder werd. Ik heb ook behoorlijk pittig gereden, dus misschien heb ik het bereik daarmee iets verkleind. Heuvelop was geen probleem, we hebben in Hilversum een behoorlijke heuvel en de snelheid zakte maar 5 km in. Je voelt wel dat de scooter harder moet werken, en het wijzertje van de 'brandstofmeter' gaat ook wat verder omlaag, maar die stijgt weer als je heuvelaf rijdt.

De scooter komt goed mee met het verkeer, auto's leken het niet vervelend te vinden dat ik op 'hun' gedeelte van de weg reed. Even snel een onoverzichtelijk kruising oversteken is goed te doen, je bent vrij snel op snelheid. Het was voor mij als fietser én automobilist wel erg wennen dat je op een 'fiets' zit en je aan de 'autoregels' moet houden.Overigens vind ik het na deze ervaring helemaal belachelijk dat de maximumsnelheid voor brommers in de stad 30 km/u is, als je dat zou gaan rijden rijd je iedereen in de weg en wordt het er echt niet veiliger op. Ik zou zeggen: trek dat op naar 50km/u. Wat wel heel duidelijk is: voetgangers en anders fietsers horen je niet aankomen. Ik reed door wat woonerfstraatjes waar mensen liepen en kinderen speelden en die hebben geen idee dat je er aankomt. De toeter is vrij hard dus ik riep dan maar even. Misschien is een wat zachtere 'voetgangerstoeter' een idee. Maar ik dwaal af.

Volgens de specs zou een dergelijke scooter ongeveer 2kWh per 100 km verbruiken, dat is bij een kWh-prijs van € 0,227 dus minder dan een halve ct/km aan 'brandstof'kosten. Dat is dus eigenlijk verwaarloosbaar. Daarbovenop heb je natuurlijk wel de normale onderhoudskosten (remmen, banden, etc.), de normale vaste kosten (afschrijving, verzekering, kentekenplaat, etc.) en niet te vergeten: de periodieke vervanging van de accu's. Er is één merk (e-max) wat twee jaar of 20000 km garantie op de accu's geeft. Bij E-max kost een nieuwe accuset € 500. Als je dat elke 20000 km moet doen komt dat dus op 2,5ct/km. De aanschafprijzen lopen van ongeveer € 1500 - 2200. Ik kan overigens geen echt grote verschillen ontdekken tussen de diverse merken, ze lijken wel allemaal uit dezelfde (Chinese) fabriek te zijn gerold en met wat kleine aanpassingen door de diverse aanbieders aangeboden te worden.

Ik ga nog wel eens uitzoeken wat dat in totaal per km wordt, maar ik heb het idee dat dat best aantrekkelijk is. Daarbij is het comfortabel, gebruikt weinig energie, maakt geen herrie, lekt geen olie, parkeert overal, past goed bij mijn zonnepanelen :), etc. Het enige wat me niet lekker zit is die periodieke accu-vervanging: hoeveel energie gaat daarin zitten....

Het 'tanken' is overigens de eenvoud zelf: de oplader zit in het opbergvak onder het zadel. Je plugt de lader in een stopkontakt en de scooter wordt opgeladen.

Op dit moment heb ik een dergelijke scooter niet nodig: Ik heb alle voorzieningen op loop-en fietsafafstand, en ook mijn werk is om de hoek. Maar als ik als woonwerk-verkeer een wat grotere afstand zou hebben (15-25km) dan zie ik mezelf wel zo'n scooter kopen. Het is leuk!

De proefrit werd mij zeer vriendelijk aangeboden door Alex Eeken van Snellius Tweewielers uit Breukelen. Waarvoor dank!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ben ik al een paar maanden bezig met een wat comfortabeler alternatief voor de electrische scooter. De CityEL heeft de voordelen van electrisch rijden en de brommer waardoor je geen last hebt van de files. Het extra comfort wordt verkregen door de overkapping waardoor het geheel eruit ziet als een eenpersoons reliant.
Met een maximaal verbuik van 5 kwh per 100 km is het verbruik nog steeds erg lekker. Tel daarbij dat je een actieradius hebt van maximaal 100 kilometer bij een snelheid van 45 km/h en je hebt het perfecte voertuig te pakken.
In Duitsland zijn er de afgelopen 20 jaar ongeveer 10.000 gemaakt waarvan de meeste nog rondrijden. Door de gebruikte materialen is de levensduur een stuk gunstiger dan een auto. De maatvoering is al 16 jaar hetzelfde waardoor een voertuig uit 1991 zonder problemen een nieuwe motor kan krijgen.

Een paar weken geleden ben ik in Duitsland wezen proefrijden. Ondanks dat het rijden spartaans is wat betreft de vering wil ik er een naar Nederland halen.

Ik ben nu bezig met de hobbel van de toelating. Het voertuig heeft alleen een Duitse typegoedkeuring. Omdat we het in Nederland niet kennen weet de RDW niet wat het moet worden. Een brommobiel of een brommer. Als ik dat zeker heb ga ik per ommegaande een CityEL uit Duitsland halen.

Ter overbrugging rij ik nu maar weer op een gewone brommer. De auto is stuk en die ga ik niet meer vervangen voor een paar maanden. Met een verbruik van 1 op 49 is het ook niet slecht rijden, maar heel duurzaam is het natuurlijk ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 15:23
CanonG1 schreef op maandag 16 april 2007 @ 11:32:
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt op een elektrische scooter.

....
Wat kost deze scooter ongeveer? Ziet er interessant uit. Prijs staat er bij die link helaas niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 14:43

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Wij hebben een Remeha Zenta zonne collector op het dak, en houden sinds het weekend de temperatuur van dat ding bij :) Dit met een stel DS18s20 1-wire sensoren van Dallas, zie overige topics op GoT om ze aan te sluiten. Omdat het sinds het weekend werkt, kan ik nog geen uitspraken doen over hoe goed dat ding werkt etc. Wordt dus vervolgd :)

Afbeeldingslocatie: http://campuslaan35.student.utwente.nl/temp/cv_daily.png

Rest van de grafiekjes etc:
http://campuslaan35.student.utwente.nl/temp

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 12:32:
Zelf ben ik al een paar maanden bezig met een wat comfortabeler alternatief voor de electrische scooter. De CityEL heeft de voordelen van electrisch rijden en de brommer waardoor je geen last hebt van de files. Het extra comfort wordt verkregen door de overkapping waardoor het geheel eruit ziet als een eenpersoons reliant.
Met een maximaal verbuik van 5 kwh per 100 km is het verbruik nog steeds erg lekker. Tel daarbij dat je een actieradius hebt van maximaal 100 kilometer bij een snelheid van 45 km/h en je hebt het perfecte voertuig te pakken.
Ik heb over dit voertuig gelezen, het lijkt mij erg interessant. Ik heb wel een bezwaar bij dit soort voertuigen (hetzelfde geldt voor bv. de Twike): je koopt een vrij duur voertuig (de CityEL begint bij €7500 en de Twike begint bij €18000, voor écht praktisch gebruik kun je beter meer uitgeven) maar er is totaal geen service-netwerk. Als je écht wat hebt (hij rijdt niet meer), wat moet je dan? Als een groot merk met een dealernetwerk nou zoiets zou aanbieden, dan heb je ten minste service in de buurt. En natuurlijk is het een kip-ei verhaal: pas als er vraag is naar dergelijke voertuigen wordt het interessant een groot dealernetwerk op te zetten. Dat is wel het voordeel van die elektrische scooters: ze zijn voor 95% gelijk aan een normale scooter, dus elke goede tweewielerhandel kan die dingen servicen. Met een cursus van een avond voor het elektrische gedeelte kan een monteur de resterende 5% ook doen. Dat is een fijn gevoel als klant.

Verder lijken dit soort voertuigen me voor de korte afstand ideaal. Je zit droog, je gaat hard zat en het kost je geen drol. Zonnepanelen op het dak van je huis en je bent nog groen bezig ook. Je lacht iedereen uit. Het zijn nog opvallende voertuigen ook, misschien kun je hem laten sponsoren door een bedrijf, sticker op de zijkant en het kost je móg minder.
Een paar weken geleden ben ik in Duitsland wezen proefrijden. Ondanks dat het rijden spartaans is wat betreft de vering wil ik er een naar Nederland halen.
Heb je ook een idee hoe het rijden onder slechte weersomstandigheden is? Dus met kou, regen/sneeuw etc.? Heeft het voertuig eigenlijk een kachel?
Ik ben nu bezig met de hobbel van de toelating. Het voertuig heeft alleen een Duitse typegoedkeuring. Omdat we het in Nederland niet kennen weet de RDW niet wat het moet worden. Een brommobiel of een brommer. Als ik dat zeker heb ga ik per ommegaande een CityEL uit Duitsland halen.
Ik ben zeer geïnteresserd in hoe dat allemaal verloopt. Als je het goed vindt zou ik hier graag eens met jou over mailen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44

beany

Meeheheheheh

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 12:32:
Voertuigen hoeven toch niet meer in elk europees land een aparte typegoedkeuring te verkrijgen? Volgens mij was het zo dat een fabrikant in 1 land een typegoedkeuring moest verkrijgen en dan overal in de EU zijn voertuigen kon gaan verkopen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:45:
[...]
Verder lijken dit soort voertuigen me voor de korte afstand ideaal. Je zit droog, je gaat hard zat en het kost je geen drol. Zonnepanelen op het dak van je huis en je bent nog groen bezig ook. Je lacht iedereen uit. Het zijn nog opvallende voertuigen ook, misschien kun je hem laten sponsoren door een bedrijf, sticker op de zijkant en het kost je móg minder.
[...]
Heb je ook een idee hoe het rijden onder slechte weersomstandigheden is? Dus met kou, regen/sneeuw etc.? Heeft het voertuig eigenlijk een kachel?
[...]
Ik ben zeer geïnteresserd in hoe dat allemaal verloopt. Als je het goed vindt zou ik hier graag eens met jou over mailen.
Ik ben wel van plan iets met sponsoring te doen om de kosten te drukken. Over het stukgaan maak ik me niet zo druk. Het voertuig wordt al zo lang in nagenoeg onegwijzigde staat gemaakt. Dat zit wel goed.

Over de weersomstandigheden had ik eerst mijn twijfels. Net als over de bruggen en tunnels. Die twijfels waren weg toen we in Duitsland aankwamen. De fabriek zit 200 km onder Frankfurt. Hoge bergen en veel sneeuw. Als het voertuig daar overleeft, komt het in Nederland wel goed.

Er zit geen verwarming in voor de hele cabine, maar je kunt wel een stoelverwarming een een accuverwarming kopen. Doordat je niet in de wind zit valt het echter behoorlijk mee met de kou.

Voor wat foto's die ik heb gemaakt zie http://cityel.popering.com.

Je kunt altijd mailen naar een cityel at popering.com. Inmiddels ben ik op het punt dat ik ga proberen bij de landelijke politiek een voet tussen de deur te krijgen. Bij de RDW krijg ik namelijk na ettelijke telefoontjes meer tegenstrijdige antwoorden dan ik zou willen. Ik zoek iemand de me kan zeggen wat de status is van het voertuig voordat ik deze naar Nederland haal. Ik wil hem namelijk als een driewielige brommer op de weg omdat je volgens mij in Nederland niets hebt aan een brommobiel als je wat grotere afstanden wilt afleggen. Fietspaden liggen overal dus een brommer is perfect.

Tweedehands heb je trouwens al vanaf 6000 euro dus dat is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beany schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:57:
[...]

Voertuigen hoeven toch niet meer in elk europees land een aparte typegoedkeuring te verkrijgen? Volgens mij was het zo dat een fabrikant in 1 land een typegoedkeuring moest verkrijgen en dan overal in de EU zijn voertuigen kon gaan verkopen.
In zeker zin klopt dit als je een makkelijk te omschrijven voertuig hebt. Dus een auto is een auto en een bromme ris een brommer. Helaas heeft de CityEL meerdere statussen.

tot 6 km/h = invalidenvoertuig zonder kenteken
tot 45 km/h = brommobiel of brommer
tot 65 km/h =PKW dus personenauto

Omdat er aan het voertuig niets veranderd dan de snelheid is de grens dus minder duidelijk. De RDW kijkt naar de Europese code voor het voertuig. Een driewielige brommer is L2E, maar die staat nioet op het kenteken omdat de Europese goedkeuring er nog niet is. In dat geval moeten ze dus een invoerkeuring uitvoeren, maar er is niemand die wil zeggen of ze hem dan als een brommer of als een brommobiel gaan keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hoe werkt die stuurkolom nou?

http://www.xs4all.nl/~deom/CityEL/tn_P3240068.JPG

Het lijkt wel een soort slang? Is die CityEL een beetje pittig trouwens, rijdt het een beetje leuk? Een groot deel van de lol die ik op die elektrische scooter had kwam doordat het gewoon leuk rijdt.

En heb je ook de Twike overwogen? Dat is qua kenteken en verkeersregels een auto. Die is dus op de langere afstand wat makkelijker mobiel. Je kunt er prima mee op 80km-wegen. Je hoeft hem ook niet te importeren of te laten keuren, en er kunnen twee mensen in. Hij is wel een stuk duurder natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 16 april 2007 @ 14:47:
Hoe werkt die stuurkolom nou?

http://www.xs4all.nl/~deom/CityEL/tn_P3240068.JPG

Het lijkt wel een soort slang? Is die CityEL een beetje pittig trouwens, rijdt het een beetje leuk? Een groot deel van de lol die ik op die elektrische scooter had kwam doordat het gewoon leuk rijdt.

En heb je ook de Twike overwogen? Dat is qua kenteken en verkeersregels een auto. Die is dus op de langere afstand wat makkelijker mobiel. Je kunt er prima mee op 80km-wegen. Je hoeft hem ook niet te importeren of te laten keuren, en er kunnen twee mensen in. Hij is wel een stuk duurder natuurlijk...
Die stuurkolom is volgens mij een telescoop systeem. Bij het openklappen van de kap wordt de kolom langer. Het geheel wordt beschermd door de harmonica die eromheen zit.

De Twike is heel kort in beeld geweest. De kosten liggen alleen veel te hoog voor praktisch gebruik. De accupakketten zijn zo duur dat is niet leuk meer. Op jaarbasis ben je dan al bijna 2000 euro kwijt aan accu's. In de CityEL gaan gewone accu's. Dat is veel rendabeler.

Het rijden is best aardig. De meeste zijn uitgevoerd met een soort begrenzer. Helemaal teruggedraaid, trek je langzaam op zodat je de accu's spaart. Voor wat sportiever rijden kun je de knop omdraaien. Dan is het karretje best pittig. Natuurlijk is het relatief. Piepende banden zul je niet redden. Het resultaat is wel weer dat je een hele acceptabele actieradius hebt, en met de snelle lader zit je met 3 uur weer op 75% capaciteit.

Verder wil ik graag van de rijksweg af. Ik ben nu op de brommer iets langer onderweg dan met de auto, maar dat is wel een gegarandeerde reistijd. Met de auto moet ik steeds maar afwachten of ik het red. Vaak is dat niet het geval en ben ik twee keer langer onderweg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 14:55:
De Twike is heel kort in beeld geweest. De kosten liggen alleen veel te hoog voor praktisch gebruik. De accupakketten zijn zo duur dat is niet leuk meer. Op jaarbasis ben je dan al bijna 2000 euro kwijt aan accu's. In de CityEL gaan gewone accu's. Dat is veel rendabeler.
Daar was ik al bang voor. Ik zie die Twike geen groot succes worden op dit prijsniveau, en dat is jammer want het idee is heel aardig. (filmpje)
Het rijden is best aardig. De meeste zijn uitgevoerd met een soort begrenzer. Helemaal teruggedraaid, trek je langzaam op zodat je de accu's spaart. Voor wat sportiever rijden kun je de knop omdraaien. Dan is het karretje best pittig. Natuurlijk is het relatief. Piepende banden zul je niet redden. Het resultaat is wel weer dat je een hele acceptabele actieradius hebt, en met de snelle lader zit je met 3 uur weer op 75% capaciteit.
Dat klinkt inderdaad gewoon als een goed bruikbaar voertuig. Als je ergens heen gaat blijf je daar toch meestal langer, en dus kun je opladen. Verlengsnoertje mee... :)
Verder wil ik graag van de rijksweg af. Ik ben nu op de brommer iets langer onderweg dan met de auto, maar dat is wel een gegarandeerde reistijd. Met de auto moet ik steeds maar afwachten of ik het red. Vaak is dat niet het geval en ben ik twee keer langer onderweg,
Dat is ook weer waar. Dat gaat alleen niet meer op als iedereen het gaat doen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog wat leuke aanvullingen wat betreft de nieuwere energie vormen..
om 't maar kort te houden heb ik het in vorm van links naar de desbetreffende sites.. teveel om uit te leggen :p

Zo zijn de volgende duurzame technieken nu of in zeer korte termein beschikbaar:

Water Fuel Cell. (Water ipv. Benzine in je auto of een combi) Google link "Stanley Meyer"

Zero point Energy. (een onuitputtende energie bron, in diverse uitvoeringen.) Google link Zero point energy

Gratis energy.. (Video's van energy voor niets) Video google link Free Energy

Een dorpje. ca. 1000 inwoners, met hun eigen onafhankelijke onuitputtende energybron..
Video google link: Methernitha Testakika

Ik ben zelf bezig mijn auto proberen om te bouwen om ook gedeeltelijk op water te kunnen rijden. er zullen genoeg zijn die zeggen wat een onzin, maar er zullen ook genoeg zijn die met een beetje inzich kunnen zien dat dit allemaal klopt.... ff ter info.. hopelijk een leuke aanvulling op deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hmm tja dit lijkt me in een topic als dit niet echt op zijn plaats... Ik heb het liever over zaken die wél mogelijk zijn en die geen natuurwetten overtreden.

Ik begrijp dat het beeld van een oneindige bron van energie zonder vervuiling etc. veel mensen aan kan spreken, maar ik ben er van overtuigd dat het niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:00

aex351

I am the one

TD-er schreef op zondag 14 januari 2007 @ 14:43:
[...]

Die analoge meters konden toch juist gewoon terugdraaien, waardoor je min of meer op die manier een vergoeding krijgt. (lagere tellerstand).
Ik had begrepen dat de energiebedrijven heel snel mensen een digitale meter wilden aansmeren zodra ze doorhadden dat je een zonnepaneel op je dak had staan om deze reden.
Dat klopt. Wij hebben hier hetzelfde probleem. Je komt er natuurlijk pas achter wanneer het telaat is. Door omstandigheden ben ik er nog niet achteraan kunnen gaan maar dit jaar ben ik toch wel van plan om een eventuele vergoeding te krijgen voor al het stroom dat wij terug leveren aan het net.

Vorige jaar was de omvormer ook vervangen voor een Soladin, zo'n blauwe. Maakt wel een kabaal, eigenlijk teveel kabaal.

[ Voor 7% gewijzigd door aex351 op 16-04-2007 17:42 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
aex351 schreef op maandag 16 april 2007 @ 17:40:
[...]

Dat klopt. Wij hebben hier hetzelfde probleem. Je komt er natuurlijk pas achter wanneer het telaat is. Door omstandigheden ben ik er nog niet achteraan kunnen gaan maar dit jaar ben ik toch wel van plan om een eventuele vergoeding te krijgen voor al het stroom dat wij terug leveren aan het net.

Vorige jaar was de omvormer ook vervangen voor een Soladin, zo'n blauwe. Maakt wel een kabaal, eigenlijk teveel kabaal.
Zonder meetwaarden geen geld denk ik. Schadevergoeding is ook lastig, want je hebt immers niet opgeven dat je teruglevert, neem ik aan? Dan kan het energiebedrijf niets ten laste gelegd worden.

Het ligt er maar net aan welke meter de monteur in de wagen heeft liggen denk ik. We hebben hier gewoon een digitale met 4 telwerken gekregen, terugleverstand 3 en 4 geven we jaarlijks op aan essent, en die verrekent dat met stand 1 en 2. Hebben we niet eens om gevraagd, we hadden toen geen panelen en we wilden eigenlijk alleen dag/nacht tarief.

Om nog maar eens aan te geven dat het wel goed kan gaan.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

MisTraller schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:46:
[...]

Zonder meetwaarden geen geld denk ik. Schadevergoeding is ook lastig, want je hebt immers niet opgeven dat je teruglevert, neem ik aan? Dan kan het energiebedrijf niets ten laste gelegd worden.

Het ligt er maar net aan welke meter de monteur in de wagen heeft liggen denk ik. We hebben hier gewoon een digitale met 4 telwerken gekregen, terugleverstand 3 en 4 geven we jaarlijks op aan essent, en die verrekent dat met stand 1 en 2. Hebben we niet eens om gevraagd, we hadden toen geen panelen en we wilden eigenlijk alleen dag/nacht tarief.

Om nog maar eens aan te geven dat het wel goed kan gaan.
Ja onze huidige digitale meter houd ook bij hoeveel stroom er terug word geleverd. Maar hierover krijgen we geen geld. Dus dat moet ik even zien te regelen van hoe dat nou precies in zijn werk gaat want we leveren wel netjes stroom aan het net maar krijgen er geen geld voor. Zo'n oude analoge meter was wat dat betreft een stuk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:06

Punkrocker

Mostly harmless

MisTraller schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:46:
[...]

In het Delta-gebied kan je een vaste opwekvergoeding krijgen als een een meter hebt die niet kan terugtellen:
http://www.delta.nl/web/show/id=87123

Heeft jouw leverancier/netwerkbedrijf wellicht ook?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:57:
Ik heb nog wat leuke aanvullingen wat betreft de nieuwere energie vormen..
Wel grappig, maar idioot dat mensen tegenwoordig nog in zulke dingen trappen. Tja dan geloof je de wetenschappers maar niet :z Niks beweegt oneindig. Als het over fietsen gaat, dan snappen ze het nog, maar zodra iemand over waterstofatomen begint geloven ze ineens dat alles mogelijk is :+

Edit: Ik heb even wat bekeken, maar als ze beginnen met dingen als "De christenen vinden dat de wereld niet klaar is voor zulke energie" dan haak ik af. Van die watermotor zou ik zelfs nog kunnen bewijzen dat het niet klopt, door de hoeveelheid stoom te meten. Ik ga maar weer verder met zinnigere dingen doen, zoals een muziekje luisteren :+

[ Voor 26% gewijzigd door brinkdinges op 16-04-2007 20:53 ]

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Midimaze.
Voor de Remeha Zenta is er ook een programma en een RS232 interface.
Je kunt dan diverse instellingen aanpassen.
Loggen doet het niet, maar wel een constante weergave van data.
Het programma werkt onder Dos of in een dosbox.
En natuurlijk valt het protocol wel te achterhalen.
Ik zal de gegevens van de kabel eens opzoeken en uittekenen.
Het is niets meer dan een paar weerstanden en diodes.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

MidiMaze schreef op maandag 16 april 2007 @ 13:16:
Wij hebben een Remeha Zenta zonne collector op het dak, en houden sinds het weekend de temperatuur van dat ding bij :) Dit met een stel DS18s20 1-wire sensoren van Dallas, zie overige topics op GoT om ze aan te sluiten. Omdat het sinds het weekend werkt, kan ik nog geen uitspraken doen over hoe goed dat ding werkt etc. Wordt dus vervolgd :)

[afbeelding]

Rest van de grafiekjes etc:
http://campuslaan35.student.utwente.nl/temp
Ziet er zeer interessant uit.
Is dit een terugloop systeem?
Hoe kom je bij het merk Rehema, uit goeie ervaringen?
Zelf zit ik er ook aan te denken om een collector te kopen, is financieel meer mee te besparen als met een zonnepaneel.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@speksteenkachel.
Ja, dit is een terugloopsysteem.
De watervooraad zit volledig in de boiler.
Op de site van Remeha is een folder van dit systeem met een prima tekening van de werking.
En de produktinfo is zo te gebruiken om de boel zelf te installeren.
Temninste, dat heb ik voor elkaar gekregen.
Overigens heb ik gisteren 86 graden gehaald (hele boiler) en het retourwater is even rond de 96 graden geweest.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Krijg je uberhaubt van Nuon een vergoeding wanneer je stroom terug levert en je een digitale meter hebt met terug teller.Ik lees allemaal dingen over het aanmelden bij de net beheerder wat ook een boel geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

aex351 schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:11:
[...]

Ja onze huidige digitale meter houd ook bij hoeveel stroom er terug word geleverd. Maar hierover krijgen we geen geld. Dus dat moet ik even zien te regelen van hoe dat nou precies in zijn werk gaat want we leveren wel netjes stroom aan het net maar krijgen er geen geld voor. Zo'n oude analoge meter was wat dat betreft een stuk handiger.
Aanmelden bij je netbeheerder, laat weten dat je beroep doet op de wettelijk verplichte salderingsregeling geformuleerd in artikel 31c van de Elektriciteitswet (1998), ze zijn verplicht om je meterstanden vanaf juli 2004 (als je die meter al zo lang had en zo lang zonnepanelen had) te salderen met je netafname. Die gesaldeerde meterstanden, beter: het saldo of netto verbruik over die periode dienen ze aan je leverancier door te geven en die moet ook alle variabele kosten, energiebelasting en BTW en leveringskosten incluis, op basis van dat saldo (her)berekenen. Laat je geen oor aannaaien: je hebt recht op dat saldo, het staat in de Wet. Als ze je daarover niet geïnformeerd hebben, is het hun schuld, hadden ze maar slimmer moeten zijn. Ik heb keiharde documentatie van de DTe waar het op papier staat.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Punkrocker schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:32:
[...]

In het Delta-gebied kan je een vaste opwekvergoeding krijgen als een een meter hebt die niet kan terugtellen:
http://www.delta.nl/web/show/id=87123

Heeft jouw leverancier/netwerkbedrijf wellicht ook?
Formeel is die regeling niet (meer) toegestaan wegens een Beleidsregel die in april 2006 door de Raad van Bestuur van de NMa is uitgevaardigd. Je moet wettelijk verplicht gesaldeerd worden. Dat gebeurt of vanzelf met een niet in terugloop beveiligde Ferrarismeter, of je moet op een digitale meter een teruglevertelwerk hebben zodat de saldering administratief moet gaan verlopen. Als je een andere meter hebt, gaat het gegarandeerd fout. Stuur aan op gratis vervanging, zeker als je die meter nooit gevraagd hebt.

http://tinyurl.com/36hwrn (beleidsregel NMa)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

aex351 schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:57:
Krijg je uberhaubt van Nuon een vergoeding wanneer je stroom terug levert en je een digitale meter hebt met terug teller.Ik lees allemaal dingen over het aanmelden bij de net beheerder wat ook een boel geld kost.
Als je een digitale meter met teruglevertelwerk hebt, kost het niks. Aanmelden bij je netbeheerder dus, en op uitvoering van artikel 31c van de E-wet staan. Accepteer geen enkel (vermeend recht op) dubbele vastrechten o.i.d, is zo illegaal als de ****. Er loopt inmiddels een procedure bij de NMa over die onzin. Iedereen onder de 3.000 kWh netinvoeding per jaar (bijna iedereen) moet gesaldeerd worden. Zonder extra kosten. Zonder extra vastrechten. PUNT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

zonnigtype schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 01:05:
[...]

Formeel is die regeling niet (meer) toegestaan wegens een Beleidsregel die in april 2006 door de Raad van Bestuur van de NMa is uitgevaardigd. Je moet wettelijk verplicht gesaldeerd worden. Dat gebeurt of vanzelf met een niet in terugloop beveiligde Ferrarismeter, of je moet op een digitale meter een teruglevertelwerk hebben zodat de saldering administratief moet gaan verlopen. Als je een andere meter hebt, gaat het gegarandeerd fout. Stuur aan op gratis vervanging, zeker als je die meter nooit gevraagd hebt.

http://tinyurl.com/36hwrn (beleidsregel NMa)
Ingewikkeld taalgebruik hebben ze toch daar…

Ze hebben het daar ook over een dempingsfactor van minimaal 0,7….
Dus dan wordt het: Afgenomen energie - (0,7 * Teruggeleverde energie) .

In mijn geval reken ik even met een geschatte teruglevering van 300 kWh/jaar (ik heb vorig jaar 506 kWh opgewekt maar een deel ervan is voor eigen gebruik.) dus dat wordt dan:
0,7 * 300 = 210,00 à € 0,226 = € 47,46

Omdat ik nog geen terugtelmeter heb rekenen ze als volgt:
540 PiekWatt * 0,8 = 432 à € 0,07 = € 30,24 opwekvergoeding per jaar….

Als ik mijn teruglevering niet te hoog heb ingeschat moet ik dus om een andere meter vragen.
Die ze dan gratis moeten plaatsen?
Enig idee of ik hiermee goed zit of rekenfouten maak of foute inschatting maak?

Wij hebben een forse elektriciteitsrekening:
Er ligt geen gas in de wijk dus elektrisch koken en verwarming dmv warmtepomp. Mechanische ventilatie met WTW dus die moet eerst overwonnen worden voordat er teruggeleverd wordt.
Dus zit ik dan niet te hoog met die 300 kWh?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Even een zijspoor op, ik heb horen zeggen een ecn/nrg medewerker dat een zonnecel pas na twaalf jaar net zoveel energie heeft opgewekt als nodig was om ze te maken.

Er van uitgaand dat ze 15 jaar mee gaan zouden ze dus slechts de laatste drie jaar milieu technisch een verbetering zijn.

Heeft die gast nu een punt of praat hij onzin?

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44

beany

Meeheheheheh

Pin0 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 14:28:
Even een zijspoor op, ik heb horen zeggen een ecn/nrg medewerker dat een zonnecel pas na twaalf jaar net zoveel energie heeft opgewekt als nodig was om ze te maken.

Er van uitgaand dat ze 15 jaar mee gaan zouden ze dus slechts de laatste drie jaar milieu technisch een verbetering zijn.

Volgens mij gaan zonnepanelen op zijn minst 30 jaar mee.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Mag ik hieruit opmaken dat je niet eens de openingspost gelezen hebt?

Duurzame energie

Kijk onder interessante links, de bovenste. In het kort: gemiddeld verdienen ze zich energetisch gezien binnen twee jaar terug. Dus 'die gast' praat onzin.

En inderdaad praat hij dubbel onzin, goede zonnestroompanelen kunnen zomaar 30+ jaar meegaan, waarschijnlijk zelfs langer. Zie voor een opmerking daarover ook de openingspost.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 17-04-2007 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

1 mei gaat dit bedrijf langskomen om te kijken of mijn muur extra geisoleerd kan worden en wat dat dan kost.

In de muur zit nu al glaswol en een paar cm ruimte.
Die Shell HR-Termoparels zijn al sinds de jaren 70 in gebruik, lijkt mij wel een goed product.

Iemand verder ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online

Waarom hoor ik nou nooit een zelfde verhaal over het ontwikkelen en bouwen van kolen- en kerncentrales...? 8)7

en vergeet ook vooral niet dat een centrale ook nog grondstoffen nodig heeft, die ook weer met een andere energiebron moet worden aangevoerd...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 15:55:
[...]

Mag ik hieruit opmaken dat je niet eens de openingspost gelezen hebt?

Duurzame energie

Kijk onder interessante links, de bovenste. In het kort: gemiddeld verdienen ze zich energetisch gezien binnen twee jaar terug. Dus 'die gast' praat onzin.

En inderdaad praat hij dubbel onzin, goede zonnestroompanelen kunnen zomaar 30+ jaar meegaan, waarschijnlijk zelfs langer. Zie voor een opmerking daarover ook de openingspost.
Goed lezen: PinO heeft het over "een ECN/NRG medewerker". Wellicht bedoelt hij onze rokkenjager Lubbers die de nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht is en die nauwelijks zijn onverholen voorkeur voor kernenergie kan verbergen.

Op het ECN zit ook toponderzoeker Wim Sinke met zijn team die verantwoordelijk is voor een van de beste internationale onderzoeksgroepen op het gebied van kristallijn silicium, die al jaren schreeuwt om ondersteuning van de eigen zonnestroom markt, maar die geen poot aan de grond krijgt en door Den Haag/EZ met de nek wordt aangekeken.

En dat, terwijl zonnestroom volgens extreem goed ingelichte kringen (Michael Rogol van PHOTON Consulting) al in 2010 in Zuid Duitsland voor 15 eurocent per kilowattuur geproduceerd kan gaan worden. Dat is 3 cent onder de huidige consumentenprijs in Duitsland...

http://www.polderpv.nl/Ar...Solar_Verlag_4apr2007.htm

Wie is er hier nu eigenlijk op zijn achterhoofd gevallen? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

beany schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 15:22:
[...]

Volgens mij gaan zonnepanelen op zijn minst 30 jaar mee.
In ieder geval polykristallijne en monokristallijne panelen die goed gesealed zijn, dat is het gros van de markt.

Van dunnelaagpanelen moet nog in de praktijk bewezen worden dat ze zo lang meegaan (zijn er nog niet zo lang), maar daar staat tegenover dat ze extreem weinig dure grondstoffen gebruiken (zeker als ze frameloos ingezet gaan worden, scheelt hoop energiezuipend aluminium), wat ook uit milieutechnisch oogpunt dus de balans weer in de goede richting zou kunnen krijgen. Als ook de recycling van al dat mooie spul goed geregeld wordt, moet ik de eerste de beste fossiele CO2 uitstotende optie nog tegenkomen die ook maar in de verste verte in de buurt gaat komen, zelfs met (de op grote schaal nog lang niet gepraktizeerde, dus zeer fragenswürdige) CO2 opslag.

Er wordt al veel kristallijn Si gerecycled (breukgevallen, snijoverschotten e.d.), door verschillende grote bedrijven als SolarWorld, gaat de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Punkrocker schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 14:00:
[...]Ingewikkeld taalgebruik hebben ze toch daar.
Is de bedoeling ook: maak het zo moeilijk mogelijk, want decentrale opwekking van duurzame elektriciteit door burgers zien ze niet zo zitten bij de ambtenaren. Lekker ingewikkeld maken, zodat niemand het meer snapt en dus denkt: lamazittuh... :(
Ze hebben het daar ook over een dempingsfactor van minimaal 0,7….
Dus dan wordt het: Afgenomen energie - (0,7 * Teruggeleverde energie) .

In mijn geval reken ik even met een geschatte teruglevering van 300 kWh/jaar (ik heb vorig jaar 506 kWh opgewekt maar een deel ervan is voor eigen gebruik.) dus dat wordt dan:
0,7 * 300 = 210,00 à € 0,226 = € 47,46
Inderdaad: niet goed gelezen,dus, maar het zei je vergeven ;) . Geldt alleen voor de pechvogels die meer dan 3.000 kWh per jaar invoeden op het net. Ga jij nooit redden (geluksvogel!!! >:) ), dus niet op jou van toepassing. Rekensommetje overbodig, dus...
Omdat ik nog geen terugtelmeter heb rekenen ze als volgt:
540 PiekWatt * 0,8 = 432 à € 0,07 = € 30,24 opwekvergoeding per jaar
Dat heet een opwekvergoeding. Ook wel "forfaitaire" vergoeding. Een theoretische opwek dus, gebaseerd op de gemiddelde opbrengst van 80 kWh/100 Wp paneel onder hoek van 36 graden, schaduwloos en pal zuid gericht, in Nederland. Heb je ongunstiger condities, heb je dus geluk, zit je gunstiger (hier in de kuststrook, met hoge zoninstraling), heb je pech. Die 7 euricent kwam nog uit de "redelijke" beginjaren van deze eeuw. Daar denkt de NMa tegenwoordig dus heel anders over als je boven die beruchte 3.000 uitkomt, dan mag je een fooi ontvangen van je leverancier (met dempingsfactor), en moet je transportkosten aan de netbeheerder gaan betalen die die fooi weer neutraliseert. Alles opgeteld: NUL of negatief (dokken, dus, aan de netbeheerder).

Niet uit te leggen, behalve misschien aan marktfetisjisten. Wees gerust: er zijn niet veel idioten die meer dan 3.000 kWh aan dat "overbelaste" NL net terugleveren. Die zijn al lang uit Nederland weggevlucht. De rest vecht dapper door met een paar paneeltjes. Eens zullen we recht halen waar dat recht kromgeluld is.
Als ik mijn teruglevering niet te hoog heb ingeschat moet ik dus om een andere meter vragen.
Die ze dan gratis moeten plaatsen?
Enig idee of ik hiermee goed zit of rekenfouten maak of foute inschatting maak?
540 Wattpiek en vorig jaar 506 kWh opgewekt en forse elektrarekening door elektrisch koken, mech. ventilatie en warmtepomp betekent: zeer weinig teruggeleverd aan het net. Ergo: die forfaitaire uitkering is voor jouw hartstikke gunstig. Laten zo. NIET je meter laten vervangen, die komt er vanzelf aan als EnergieNed, EZ en de Tweede Kamer hun zin krijgen (en dat krijgen ze, zo gaat dat altijd hier): slimme meter binnen 6 jaar, mogelijk eerder in je meterkast. En DAN moet je zeker voor de volle honderd procent gesaldeerd worden, maar dat zal in jouw geval zeer weinig zijn, is mijn inschatting.
Wij hebben een forse elektriciteitsrekening:
Er ligt geen gas in de wijk dus elektrisch koken en verwarming dmv warmtepomp. Mechanische ventilatie met WTW dus die moet eerst overwonnen worden voordat er teruggeleverd wordt.
Dus zit ik dan niet te hoog met die 300 kWh?
:?
Ja, da's duidelijk. Veel te hoog. Kijk voor gewone huishoudens ook het destijds bekende tabelletje met gemiddelde (in praktijk vastgestelde) teruglevering afhankelijk van installatiegrootte. Is weliswaar voor Ferrarismeter opgesteld, maar gaat net zo bij jouw digimeter, alleen zie je daar het effect niet op het saldo, al die kostbare zonnestroom gaat gegarandeerd het net op en dekt zo de (wel in rekening gebrachte) netverliezen van de netbeheerder:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV3.htm#9feb2005tabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MisTraller schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 18:42:
[...]

Waarom hoor ik nou nooit een zelfde verhaal over het ontwikkelen en bouwen van kolen- en kerncentrales...? 8)7
Ik hoor dat regelmatig, dus het is maar net waar je luistert :)
Op deze manier wordt zelfs de CO2-uitstoot van een kerncentrale berekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59

Dan wil ik wel eens weten wie dat geweest is. Ik heb stage gelopen bij de zonne-afdeling van ECN, ik kan je vertellen dat de energetische terugverdientijd van een zonnepaneel minder dan 3 jaar is, en dat zo'n paneel zeker 20 jaar meegaat, en 30 jaar is zeker geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Daar waren ze bij Copernicus instituut (Utrecht) ook al lang achter:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV13.htm#10mei2006_LCActd

Of bij Ademe (Frankrijk):

http://www.polderpv.nl/ni...#25juli2006_Ademes_LCA_PV

Wellicht had de onbekende "medewerker" een zware dag ;( , iets te flink doorgezakt avond tevoren :+ , of misschien is de portier ondervraagd :? ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
N.a.v. van dit topic en mijn besparingsdrang heb ik een apart topic geopend voor LED verlichting.

LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ik heb gisteren een proefrit gemaakt op een elektrische scooter
...

Leuk.

Nog leuker is direct uit de zon te tappen...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Solar_scooter_unfolded.jpg

http://www.builditsolar.com/Projects/PV/pvscooter.htm

_/-\o_

Poldermanneke houdt het overigens nog steeds bij de onverwoestbare kettingaangedreven fiets cq. Biohummer®, maar wie weet, als de botten eenmaal gaan rammelen, en het gebit in het glas naast het bed moet, komt het er nog eens van... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:24:
Nog leuker is direct uit de zon te tappen...

[afbeelding]
Ziet er inderdaad grappig uit, ik vraag me alleen af hoe nuttig dit is. Al die scooters hebben zo'n 1,5-2kWh aan accu's aan boord. Die 120Wp panelen zouden er onder zeer gunstige omstandigheden dus 12-17 uur voor nodig hebben om de accu geheel vol te laden vanaf 0%, terwijl je dat met de netlader in 3-6 uur doet.

Verder hebben die panelen luchtweerstand (ook ingeklapt) en gewicht: ik schat toch wel tegen de 20kg als je de alu constructie meerekent. Ik ben erg benieuwd in hoeverre dit de scooter extra belast waardoor hij dus per km meer energie verbruikt (en je dus een kleiner bereik hebt).

Volgens mij kun je de panelen beter op je huis achterlaten en de scooter thuis opladen.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 20-04-2007 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 21:25:
[...]

Ziet er inderdaad grappig uit, ik vraag me alleen af hoe nuttig dit is. Al die scooters hebben zo'n 1,5-2kWh aan accu's aan boord. Die 120Wp panelen zouden er onder zeer gunstige omstandigheden dus 12-17 uur voor nodig hebben om de accu geheel vol te laden vanaf 0%, terwijl je dat met de netlader in 3-6 uur doet.

Verder hebben die panelen luchtweerstand (ook ingeklapt) en gewicht: ik schat toch wel tegen de 20kg als je de alu constructie meerekent. Ik ben erg benieuwd in hoeverre dit de scooter extra belast waardoor hij dus per km meer energie verbruikt (en je dus een kleiner bereik hebt).

Volgens mij kun je de panelen beter op je huis achterlaten en de scooter thuis opladen.
Het was hem duidelijk te doen om op niet al te grote afstand te forensen. Hij schijnt er al 1.770 km mee gereden te hebben, van april tot oktober. 1.770 "gratis" en superschone kilometertjes. Natuurlijk, het kan allemaal nog veel beter en zonnepanelen die voor de bebouwde omgeving gemaakt zijn zijn natuurlijk niet echt makkelijk in te passen op zo'n ding. Was duidelijk zijn bedoeling verder ook niet om daar zo'n punt van te maken, maar eerder: kijk eens wat er met beetje knutselen nu al mogelijk is en wat de potentie ervan is als het (met veel betere panelen, betere en lichtere constructie) allemaal door een professioneel bedrijf verder ontwikkeld zou worden.

Mijn zegen hebben ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hij rijdt er maar 5 mijl mee naar z'n werk, dan kan je net zo goed 20minuutjes fietsen :P

Maar goed, het idee is leuk natuurlijk, enkel wat onpraktisch zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 20-04-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Was dit project eigenlijk hier al eens genoemd?
De CIS in engeland heeft de complete gevel van de servicetoren van hun kantoor bekleed met zonnepanelen. Dat lijkt me best een handige oplossing, die toren staat er toch, dat oppervlak neemt toch al de zonnewarmte op, laat het dan gelijk nuttig omgezet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Niet hier volgens mij, ik heb wel op PPV aandacht er aan besteed (al in november 2005). Het is een klassiek voorbeeld van intelligent ingrijpen bij de toch al geplande renovatie van de toren. Dat zijn DE momenten om meteen maximaal energetisch te renoveren. Vandaar die zonnepanelen. 391 kWp aan 80 Wp Sharp panelen.

http://www.solarcentury.c...ommercial/cis_solar_tower

Leuk in het Solar Century bericht:

"Generates enough electricity to make 6.8 million pieces of toast/9.9 million cups of tea every year"

Rare jongens die Engelsen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
...Ook ik heb de panelen eens opgepoetst vorige week. Er ligt echter alweer een nieuwe laag stof op. Uit metingen blijkt een kleine verbetering van het rendement, maar omdat we nu inmiddels 625 Wp hebben ipv 500 Wp heb ik geen goede referentie.
Het extra paneel levert overigens een duidelijke bijdrage aan onze opbrengst; de top tussen 2 en 4 wordt soms welliswaar afgetopt door het maximum uitgangsvermogen van de soladin, maar juist de tijd daarvoor en daarna scoren we beduidend hoger. Ook de opstarttijd ligt eerder, doordat het voltage hoger is. Volgens mij zijn de verliezen ook lager naarmate de spanning hoger is.
Wat ik verder gemeten heb, is dat vooral een hoge temperatuur van de panelen een (zeer) negatief effect op het rendement heeft. Ook daar is het extra paneel een oplossing voor.

Ik heb nog een vreemd verschijnsel gezien overigens; nadat we het extra paneel hadden aangesloten, staat het veld "running hours" in de soladin software weer opnieuw te tellen. Mijn eigen script telt gewoon lekker door, vanaf in gebruikname van de soladin. Het lijkt er dus op dat de soladin software nog meer informatie herkent dan we in het vorige topic reeds hadden gevonden...
Niet dat ik het nodig heb, maar het viel me wel op.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal ik wel, zal ik niet... toch maar, kan het niet voor me houden! :-)

Komende vrijdag zal dan eíndelijk de omvormer gebracht worden en wordt ook de opbrengstmeter geplaatst. Tenminste, dat is de bedoeling. Ik heb al vaker gedacht dat het zou gaan gebeuren, maar dan was het materiaal niet op voorraad (zonnigtype: bedankt voor het inpikken van mijn Soladinnetje! :9 8)7 )

Maar goed, alle gekheid op het welbekende boomstronkje, ik heb een afspraak staan met de installateur en dus ga ik er van uit dat het toch eindelijk zal gebeuren.
Ook komt die dag de glaszetter om alle enkel glas op de eerste en tweede verdieping te vervangen door HR++ glas, en omdat met de huidige temperaturen het kwik nogal rap oploopt in huis, zelfs met enkel glas, zoeken we 's middags wat mooie zonwering uit. Daarmee zal dan voorlopig een eind gekomen zijn aan de grote projecten buitenshuis... 'k zal het nog gaan missen! 8)

Omdat m'n vrouw ook een paar dagen over zal zijn uit de UK mag zij de installatie officieel in gebruik nemen en op plechtige wijze de stekker in het stopcontact steken :-) Ik zal er foto's van maken!

(heeft iemand nog tips hoe ik paneeltjes ongezien op het dak kan monteren? Ik zag een leuk stel op marktplaats staan en... néé, nééé! Ik moet sterk zijn... >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:45:

(heeft iemand nog tips hoe ik paneeltjes ongezien op het dak kan monteren? Ik zag een leuk stel op marktplaats staan en... néé, nééé! Ik moet sterk zijn... >:) )
Plat op het dak leggen?

Nadelen: nog meer temperatuureffecten en nog meer poetsen...

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

zonnigtype schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 01:09:
[...]

Als je een digitale meter met teruglevertelwerk hebt, kost het niks. Aanmelden bij je netbeheerder dus, en op uitvoering van artikel 31c van de E-wet staan. Accepteer geen enkel (vermeend recht op) dubbele vastrechten o.i.d, is zo illegaal als de ****. Er loopt inmiddels een procedure bij de NMa over die onzin. Iedereen onder de 3.000 kWh netinvoeding per jaar (bijna iedereen) moet gesaldeerd worden. Zonder extra kosten. Zonder extra vastrechten. PUNT.
Oke bedankt voor je uitleg. Mijn netbeheerder is continuon. Ik moet ze dus gewoon bellen en vertellen dat ik zonnepanelen heb en geld wil krijgen voor het teruggeleverde stroom? Op hun website staat echt 0,0 niets over zonnepanelen. Of moet ik het op een andere manier vragen? Tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

aex351 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 04:11:
[...]

Oke bedankt voor je uitleg. Mijn netbeheerder is continuon. Ik moet ze dus gewoon bellen en vertellen dat ik zonnepanelen heb en geld wil krijgen voor het teruggeleverde stroom? Op hun website staat echt 0,0 niets over zonnepanelen. Of moet ik het op een andere manier vragen? Tips.
Gewoon even een mailtje sturen en vragen om een regeling/salderingsmeter. Waarschijnlijk zal je je rekeningen e.d. moeten overleggen.

Als ze daar moeilijk over doen kan je altijd nog de E-wet erbij halen en "dreigen" met de dtE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Aikon schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 22:37:
Hij rijdt er maar 5 mijl mee naar z'n werk, dan kan je net zo goed 20minuutjes fietsen :P

Maar goed, het idee is leuk natuurlijk, enkel wat onpraktisch zo.
20 minuutjes? Ik zou het kunnen doen in 12 minuten en 51 seconden.

Ik heb gisteren een persoonlijke recordtijd gezet met m'n fiets op m'n woonwerkroute.
11,67 kilometer in 21 minuten en 26 seconden. M'n collega woont vlak bij me en doet dat met de auto niet veel sneller. Zeker in de spits niet, dan durf ik de wedstrijd nog wel aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
zonnigtype schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 00:59:
[...]

Plat op het dak leggen?

Nadelen: nog meer temperatuureffecten en nog meer poetsen...

:'(
Volgens een brochure van Mastervolt moet je rekening houden met een rendementsverlies van ca 0,5% per graad celsius. Nu weet ik niet of dat exact klopt, maar met behulp van de sheet "Mastervolt PV System Calculator 1.500.xls" kan je precies berekenen wat de oriëntatie en temperatuur etcetc doet met je opbrengst.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MisTraller schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 16:19:
[...]
Volgens een brochure van Mastervolt moet je rekening houden met een rendementsverlies van ca 0,5% per graad celsius.
Misschien een gek idee: zou je ze kunnen afkoelen met een pompje waarmee je regenwater over je panelen laat gaan. Als het verbruik van het regenwaterpompje onder je meeropbrengt ligt, dan zit je wel goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:19:
[...]

Misschien een gek idee: zou je ze kunnen afkoelen met een pompje waarmee je regenwater over je panelen laat gaan. Als het verbruik van het regenwaterpompje onder je meeropbrengt ligt, dan zit je wel goed denk ik.
Dit soort oplossingen ligt in dezelfde hoek als panelen mee laten draaien met de zon etc...De opbrengst wordt welliswaar misschien iets hoger, de kosten en onderhoud van dergelijke zaken, druisen in tegen de onderhoudsvrijheid van het systeem.

Om in te gaan op het idee; je zou dan dus een opvangvat moeten maken, wat doorgaans onderaan je regenpijp staat. Dus flink wat meters oppompen. Daarnaast regelelectronica, die de temperatuur in de gaten houdt, en de hoeveelheid water in de ton. Volgens mij is dat allemaal een heel gedoe voor heel weinig meeropbrengst...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:24
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt op een elektrische scooter. Dat was een erg leuke ervaring.
Wat ook leuk rijdt is een velomobiel. Bijvoorbeeld de Quest of Mango van http://www.velomobiel.nl/ of de Versatile van http://www.flevobike.nl/

Ik kan iedereen die geinteresseerd is in een milieuvriendelijk alternatief voor de auto (alle beperkingen van een velomobiel realistisch in acht genomen) van harte aanbevelen eens een proefrit te maken bij de bovengenoemde fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik denk dat hij dat al wel wist ;) HIj is bekend met m'n Versatile; hij haalt hem hier aan:
Maar ik kan me uiteraard helemaal bij je aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

aex351 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 04:11:
[...]

Even terug naar eerdere quote van je:
Alle netinvoeding die je na juli 2004 op een digitaal teruglevertelwerk geregistreerd hebt gekregen, moet van je netafname in de betreffende factuurperiode(s) afgetrokken worden. De netbeheerder moet het "saldo" bepalen. Hij moet jou de variabele transportkosten (kWh gerelateerd) INCLUSIEF het systeemdienstentarief (voor TenneT in rekening gebracht) over dat geregistreerde volume inclusief BTW over de VOLLEDIGE periode vanaf juli 2004 (!!!) uitbetalen, want dat heb je in die periode teveel betaald.

Maar dan ben je er nog niet, want met het SALDO moet je ook bij je energieLEVERANCIER de rest van de te salderen kosten terugvorderen, dus alle kWh gerelateerde kosten. Zijnde:

- leveringskosten over de volledige geregistreerde netinvoeding
- energiebelasting !!! idem dito
- over het totaal wederom: 19% BTW

Met minder mag en moet je geen genoegen nemen, want dit is de wet. Doe daar in al je schriftelijke communicatie beroep op: artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998. Download die van de website van de DTe, lees het artikel, en lees dan meteen artikel 95m lid 2 en 3 er eens op na.

http://www.dte.nl/images/...swet-1998_tcm7-100195.pdf

Als ze gaan tegensputteren of je andere onzin verkopen: DTe, ConsuWijzer, desnoods de Geschillencommissie, als het uit de hand gaat lopen. Laat je niet in een hoek drukken.

Zuukzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

En ook nog een leuk stuk van het verhaal is. Dat de man die om de zoveel tijd langs komt om alles op te meten de teruggeleverde stroom niet opschrijft. Ik heb gevraagd waarom hij dat niet deed. Vertelde hij dat het volgens hem meteen terug werd geteld en dat hij het anders ook niet weet. Kortom ze snappen er ook niets van.

@zonnigtype bedankt voor je uitvoerige uitleg. Ik zal alles even op een rijtje zetten om er vervolgens werk van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
aex351 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 03:04:
En ook nog een leuk stuk van het verhaal is. Dat de man die om de zoveel tijd langs komt om alles op te meten de teruggeleverde stroom niet opschrijft. Ik heb gevraagd waarom hij dat niet deed. Vertelde hij dat het volgens hem meteen terug werd geteld en dat hij het anders ook niet weet. Kortom ze snappen er ook niets van.

@zonnigtype bedankt voor je uitvoerige uitleg. Ik zal alles even op een rijtje zetten om er vervolgens werk van te maken.
Dat doet Essent ook niet, simpelweg omdat dat niet verwerkt kan worden in de achterliggende softwaresystemen. Het aantal aansluitingen waarop teruggeleverd wordt is veel te klein om de aanpassing van dergelijke datasystemen hierop aan te passen. Daarom neemt de meteropnemer dit niet op, hij kan zijn gegevens dan nergens kwijt.
Bij Essent geef je deze gegevens daarom zelf jaarlijks apart op, zodat dit via nacalculatie alsnog verrekend wordt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MisTraller schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:55:
[...]

Dat doet Essent ook niet, simpelweg omdat dat niet verwerkt kan worden in de achterliggende softwaresystemen. Het aantal aansluitingen waarop teruggeleverd wordt is veel te klein om de aanpassing van dergelijke datasystemen hierop aan te passen. Daarom neemt de meteropnemer dit niet op, hij kan zijn gegevens dan nergens kwijt.
Bij Essent geef je deze gegevens daarom zelf jaarlijks apart op, zodat dit via nacalculatie alsnog verrekend wordt.
Nou, "klein". Relatief dan. Minimaal 30.000 huishoudens met zonnestroomsystemen en ondanks het wanbeleid nog steeds groeiend. Je kunt wel zeggen: peanuts, maar het moet wettelijk verplicht, dus moet het ook goed geregeld worden. Decentraal is de toekomst, de netbeheerders moeten gewoon aan het werk, deze materie heeft al sinds 2004 op de bureau's gelegen en ze hebben er al die jaren niks aan gedaan. Omdat het geen prioriteit had (eigenlijk nog steeds niet heeft) en omdat ze het eigenlijk helemaal niet zien zitten.

MicroWKK wordt zwaar gepusht, maar dan willen ze wel 1.000 kWh/jaar gaan inpikken en er niks voor uitbetalen, zo vertelde de meneer van Gasterra eventjes tussen neus en lippen fijntjes aan de journalist van BN De Stem...

Ik blijf er dus bij dat ze moeten ophouden met zeuren en eindelijk eens decentrale opwekking als uitdaging i.p.v. als "bedreiging" te zien en gewoon schone invoeding uitbetalen en de vermeende kosten daarvan verhalen op de verspillers i.p.v. continu tegen de decentrale opwekkers aan te schoppen... :/

Verder nu geen problemen meer met Essent, die heeft eindelijk de zaakjes op orde, zo lijkt het. Bij NUON zitten ze weer regelmatig uit de nek te kletsen (met name onder teruglevering)... Je word er scheitziek van... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
MisTraller schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:55:
[...]

Volgens mij gaat Essent vanaf dit jaar salderen. De afrekening van de in 2006 teruggeleverde stroom gebeurde inderdaad nog adhv een zelf opgenomen meterstand. Maar eind januari is er bij ons een meteropnemer geweest die vertelde dat hij speciaal kwam ivm met de teruglevermeter. Volgens mij heb ik ook een brief van Essent gekregen waarin zoiets stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

zonneschijn schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 16:00:
[...]

Volgens mij gaat Essent vanaf dit jaar salderen. De afrekening van de in 2006 teruggeleverde stroom gebeurde inderdaad nog adhv een zelf opgenomen meterstand. Maar eind januari is er bij ons een meteropnemer geweest die vertelde dat hij speciaal kwam ivm met de teruglevermeter. Volgens mij heb ik ook een brief van Essent gekregen waarin zoiets stond.
En hoe zit het met eventueel daarvoor in rekening gebracht "vastrecht meetdienst" o.i.d.? Hebben ze het daar nog over gehad?

Zie verder ook:

http://www.polderpv.nl/teruglevering.htm#Essent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Weer even wat leuks.

Ik had vandaag 4 dataloggers tegelijk aan staan (die van MisTraller nog in experimental mode). Werkte perfect!

http://www.polderpv.nl/ni...07_quadruple_live_logging

:9~ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
zonnigtype schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 16:12:
Weer even wat leuks.

Ik had vandaag 4 dataloggers tegelijk aan staan (die van MisTraller nog in experimental mode). Werkte perfect!

http://www.polderpv.nl/ni...07_quadruple_live_logging

:9~ _/-\o_
:+ En ik maar zeggen vandaag dat het niet erg was dat ik een foutje in de rendements berekening had gemaakt, omdat er toch niemand kijkt op die site.

Volgens mijn script leverde mijn soladin vandaag een rendement van een slordige 3 miljoen procent 8)7

Zoals je kunt zien heb ik je eerdere opmerkingen verwerkt. Tevens wordt nu een "offline" pagina getoond nadat de soladin geen reactie meer geeft. In de logging wordt daardoor nu netjes de start en stop tijd van de soladin opgeslagen, en daarnaast foutmeldingen met eventueel meetwaarden.

Belangrijkste onderdeel is voor mij de logging van opbrengsten in een csv en de grafieken.
Het script is nagenoeg klaar. Ik moet alleen het deel met de grafieken nog uitwerken, dat er meer, en mooiere grafieken gemaakt worden. RRDtool is echter behoorlijk uitgebreid ;)
Verder heb ik het script nog niet getest op een andere linux distributie.

Mochten er geïnteresseerden zijn in een béta versie, stuur me dan even een DM met daarin je mail adres. Het script is geschreven in Bash, de grafieken worden met RRD tool gemaakt. Het script heeft alleen meerwaarde als er continu gedraaid wordt, maar kan natuurlijk weer als basis dienen voor andere toepassingen.
Het uitlezen van history uit de soladin is namelijk met dezelfde routines te doen.

Over de saldering bij Essent; Paar maanden geleden kreeg ik een formulier voor de 2 terugleverstanden, over 2006 kreeg je gewoon de geldelijke vergoeding.

Over 2007 wordt de terugtelstand gewooon verrekend met de levering, volgens de uitleg die ik kreeg zaten er geen gekke berekeningen in of zo.

Edit: Ik zie dat je ook een linkje hebt geplaatst; zou je dat nog even weg willen halen? Deze linkt namelijk naar een locatie waar veel meer experimenteel spul staat. Als alles "echt" live gaat, is deze niet meer benaderbaar, het wordt waarschijnlijk solar.reinieren.net of zonnepanelen.reinieren.net.

NB als je de grafieken zoekt, die staan op mystery.reinieren.net/rrdsolar. Ook dat gaat nog veranderen.

[ Voor 25% gewijzigd door Mistraller op 27-04-2007 21:35 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Leuk rendementje, MisTraller... :+

Soppen, die datalogging.

Moet ik nu een grotere monitor kopen om al die loggers tegelijkertijd te laten draaien, of gaat dat ten koste van mijn ecologisch bewustzijn? :?

De moeilijke vragen van deze moderne tijd... ;)

Heb net die link verwijderd, wachtend op "betere tijden"...

Sterkte met de software ontwikkeling.

Zou Ton Peters een plaatsje moeten opschuiven? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Héérlijk, toen we vrijdag voor het eerst de meter terug zagen draaien!
Ook de mensen die het HR++ glas zijn komen plaatsen hebben het met verbazing staan bekijken. Tijdens de koffie zijn de man van het installatiebedrijf en ik stevig aan het bomen geweest over de mogelijkheden van duurzame energie, en de glaszetters zijn, als ik het zo in moet schatten, nu ook besmet geraakt :-) één gaat in ieder geval kijken of zijn cv ketel ook geschikt is voor een zonneboiler, en anders moet dat ding toch vervangen worden... het gaat de goede kant uit!

Het is trouwens wel verslavend hoor, nu met al die metertjes in de stookruimte... de zonneboiler is sinds vrijdag een uur of 12 voorzien van een opbrengstmeter en heeft gisteren al weer 5kwh aan warmte in de boiler gepompt. Sinds vanmorgen draait ook de opbrengstmeter van de panelen, de dag is nog niet voorbij dus ik weet niet wat die gedaan heeft, maar dat gaat goed. Er is veel minder voor nodig dan ik dacht om de meter terug te laten plaatsen, wel een teken dat we weinig hebben draaien overdag.

Leuk genoeg staat ook m'n vrouw niet afwijzend tegenover een paar extra paneeltjes... we zien wel! Nu eerst van het zonnetje genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ookhoi schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:48:
Wat ook leuk rijdt is een velomobiel.
Met dat fenomeen ben ik zeer zeker bekend, ik ben een trouwe lezer van o.a. de weblog van WFvN :) De velomobiel vind ik zeer zeker een interessant vervoermiddel, maar de combinatie van de aanschafprijs, levertijd, gebrek aan veilige stalling en het feit dat ik vooral binnen de stad fiets maken het voor mij (nog) niet interessant. Ik zit wel te denken over een 'normale' ligfiets (open tweewieler). Ik ben helemaal weg van de Green Machine (mooi! en duur!). Maar er zijn nog wat andere wensen (huis kopen) en dus zal e.e.a. waarschijnlijk nog even moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
We zijn 9 dagen op vakantie geweest, en als we wat langer weggaan zet ik altijd alles uit, ook de koelkast, de CV-ketel en en de mechanische ventilatie. Vooral met het uitschakelen van de koelkast wordt er veel bespaard en het is gelijk een mooie gelegenheid om hem weer eens schoon te maken (en het laagje ijs is weer uit de vriezer, dat scheelt ook iets).

Het uitschakelen van alle apparaten levert de volgende meterstandengrafiek op :

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/temp/grafiek.png

De blauwe lijn is de meterstand zoals ik die dagelijks aflees in de meterkast. De roze lijn is de 'virtuele' meterstand, zoals die zou zijn geweest zonder de zonnestroompanelen.

Als dit zo doorgaat zitten we zo tegen eind mei op 0 (zelfde meterstand als op 1 januari)! Over 2007 verwachtte ik in totaal zo'n 700-750kWh op te wekken, maar op dit moment hebben we al 215kWh opgewekt. En dan moet de zomer nog beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ja, soppen.

We zitten al op ruim 135 kWh voor april, dat is al boven het maandrecord van 2004 voor MEI, en we gaan morgen met de te verwachten plm. 5 kWh dagopbrengst er bovenop ook nog eens het maandrecord van 2003 voor JUNI breken. Enige record wat dan ongebroken blijft is de absolute record midzomermaand juli 2006...

De Ferrarismeter is in een maand tijd, met zeer intensief en langdurig computergebruik, al 35 kilowattuur "in de min" gedraaid t.o.v. begin van de maand...

Wat een weertje, mensen, wat een weertje... :)

Overigens, CanonG1: ik zou eens gaan denken aan een nieuwe koelkast, want dat ding verbruikt volgens mij teveel elektra, en ijsafzetting mag bij goede koelkast alleen sporadisch voorkomen (na langdurig gebruik en niet ontdooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 30 april 2007 @ 01:24:
Overigens, CanonG1: ik zou eens gaan denken aan een nieuwe koelkast, want dat ding verbruikt volgens mij teveel elektra, en ijsafzetting mag bij goede koelkast alleen sporadisch voorkomen (na langdurig gebruik en niet ontdooien).
De koelkast is nog vrij jong (ongeveer 3 jaar nu) en was destijds een zuinig model, A of A+, ik weet het niet meer. Volgens de specs zou hij zo'n 250kWh per jaar moeten verbruiken een paar metingen, verdeeld over het jaar, met mijn energiemeter bevestigen dit wel ongeveer. Volgens mij is dat een prima verbruik voor een koel/vriescombinatie. Voor de duidelijkheid: de ijsafzetting zat dus in de vriezer, niet in de koelkast, en het was ook niet veel. Hij is een maand of twee geleden geleden ook een paar dagen uit geweest. Het was ook niet veel ijs, het feit dat het nu weg is zie ik meer als een nuttig bij-effect van het uitschakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@Milker.

Zojuist heb ik de interface kabel voor de Zenta regeling ook even op schema gezet.
Als je er intresse in hebt, laat maar even weten, dan kan ik de PDF mailen.
Natuurlijk heb ik er ook het programma bij.
Het nut?
Je kunt aan de regeling veel afstellen.
Vandaag heb ik de boiler vol met water van 93 graden.
Voorheen stopte het vaak al bij 78 of 79.
Er staan een aantal parameters vrij ruim. (Wel veilig hoor)

Loggen kun je met de software niet.
Maar, net als bij de Soladin is er wel wat te maken.
Het werkt namelijk op een vergelijkbare manier.

Overigens ben ik nog steeds benieuwd naar de opbrengstmeter....
Maak eens een plaatje.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Gisteren heb ik mijn panelen eens even afgewassen.
Vandaag was er een merkbaar beter resultaat, al moet ik natuurlijk nog even afwachten wat het wordt.
Een paneel kom ik niet goed bij.
Dit is een onderdeel van een string van 4, die ik ook hoger heb zitten.
De bovenste (schone) set gaf een stroom van meer dan 7 Ampére.
De lagere zat iets onder de 7A.
De overige twee stings doen het ook volgens mij iets beter.
Gisteren had ik 11,5 kWh. Ben benieuwd hoeveel het straks is.
Een vergelijking lijkt me heel welkom....

De score van vandaag is 12,2 kWh.
Dat is 0,7kWh beter dus.
De panelen waren gelig door stuifmeel.
Komende week zal ik nog eens in de log van de Soladin kijken naar de uren.

[ Voor 14% gewijzigd door guus.assmann op 30-04-2007 22:36 ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 18:14
Bij Conrad zag ik toevallig de Voltcraft Energy control. Hiermee kun je van maximaal 12 apparaten (draadloos) het verbruik registreren. Ook de gasmeter en zonnecollectoren kun je meten. Het leuke vond ik dat je het apparaat via USB kunt aansluiten op je PC. Kun je tenminste een tijdje terugkijken en de effecten zien van al je maatregelen. Het startpakket kost € 95,00 dus je moet wel flink besparen om het terug te verdienen.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik ben benieuwd of het een beetje betrouwbare metingen zijn, of het draadloze systeem werkt, en uiteindelijk of het de moeite waard is een setje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Wordt maar 1 sensor meegeleverd, de rest kost nogmaals 34,95 EUR. Zoiet moet je eigenlijk met een grote groep aanschaffen en dan twee weken thuis hebben. Wil je hem elk half jaar hebben dan zit je met een team van 13 man hebben ... Doe dat met zeg 6 sensoren dan kom je in de buurt van de €21.00. Maar vind maar eens 13 man die om de hoek wonen ...

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Leuke hardware, het spreekt de meetliefhebber in mij wel aan. Het zal niet bijster nauwkeurig zijn, waarschijnlijk vergelijkbaar met de energy check en de energy monitor van conrad. Dus prima bruikbaar voor 'consumentenmetingen'.

Ik denk alleen dat je er niet zoveel aan hebt: voor de particulier is het te duur, ook omdat je het in principe maar één keer gebruikt. Als bedrijf(je) wat bv. een dienst aanbiedt om het stroomverbruik van een huishouden te onderzoeken is dit denk ik niet professioneel genoeg. Het spul heeft dus een beetje een doelgroepprobleem...

Ik heb een energy monitor en die leen ik regelmatig uit, ik gebruik hem zelfs nauwelijks meer omdat ik inmiddels wel weet wat de apparaten in huis aan stroom verbruiken. Offtopic: laatst kreeg ik wel een stokoude buizenradio kado, die gebruikt gewoon 100W!! :+ Die gaan we dus maar niet gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het Solar Team Twente heeft vorige week het ontwerp van hun zonne-auto bekend gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarteam.nl/Static/Images/UserUpload/87_3d_pres.jpg

Het zonnepaneel kan kantelen om zoveel mogelijk zonnestraling op te vangen. Ik ben benieuwd...

Je kunt oveigens nog steeds zonnecellen op de auto adopteren. Het kost € 25 per cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Vanmorgen bezoek gehad van een meneer van Koston om een offerte te maken voor het extra isoleren van de spouwmuur met thermo parels, er zit zo'n 4cm ruimte tussen het glaswol en de buitenmuur wat dan opgevuld wordt met die parels.
De zijmuur en de voormuur isoleren kost ongeveer 1300 euro. De muur moet wel geimpregneerd worden nadien, was ivm de glaswol die er nu zit. Hoeveel dat ging kosten kon hij niet uitrekenen.
De man noemde een waarde van 1,2 (weet de eenheid niet meer) die het aan isolatiewaarde zou toevoegen. Dat ga je toch redelijk merken in je gas verbruik en je binnen klimaat?

Nog een foto van het huis, de muur staat op het zuiden
Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/5x5z0ps.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 18:14
Bedankt hamsteg en CanonG1.

Mijn besparingen zijn al gevorderd dus er valt waarschijnlijk weinig winst mee te behalen. Als hobbyproject lijkt het me wel boeiend dus misschien dat ik toch een setje bestel.
Misschien dat de directe feedback nog een gunstige invloed heeft op het gedrag zodat het over een paar jaar toch is terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Hoi,

Wij hebben sinds 2 weken een zonneboiler, en ik merk dat hij veel meer capaciteit heeft dan wij aan warm water gebruiken (zal ook wel een beetje aan het weer liggen :) ). Om dit overschot aan warm water toch nuttig te gebruiken wil ik onze wasmachine met warm water gaan vullen. Ik zie daarvoor 2 mogelijkheden:
- Een zogenaamd hotfill voorschakel apparaat aanschaffen, of
- De wasmachine aansluiten op een thermostatische mengkraan.

Die hotfill apparaatjes kosten minstens 250 euro, dat vind ik eigenlijk veel te veel. Als ik een mengkraan installeer moeten we er heel goed om letten dat we deze weer op 'koud' zetten voordat de wasmachine gaat spoelen, anders gebruiken we veel meer warm water dan nodig, en dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Weet iemand waar je voor een normale prijs (minder dan 200 euro) een hotfill voorschakel apparaat kunt aanschaffen? Andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zou goed nagaan of je wasmachine wel heet water kan/mag hebben. Ik heb er geen verstand van maar het zou jammer zijn als er wat smelt o.i.d.

Verder zou ik toch zo'n hotfill apparaat aanschaffen. Als je het handmatig gaat doen kun je er zeker van zijn dat je het een keer vergeet op koud te zetten voordat hij gaat spoelen. Ik weet niet wat de negatieve gevolgen daarvan zouden kunnen zijn, maar het is wel zonde van het hete water om daarmee te gaan spoelen.

De prijs lijkt inderdaad vrij hoog, maar volgens de energie bespaar shop ligt de economische terugverdientijd tussen de 2 en 5 jaar. Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak je wast, je wasmachine etc. maar met een zoneboiler zal zich dat nog sneller terugverdienen daar je geen gas verbruikt. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar ik denk dat het een goede investering is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
CanonG1 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 13:29:
[...]

Ik zou goed nagaan of je wasmachine wel heet water kan/mag hebben. Ik heb er geen verstand van maar het zou jammer zijn als er wat smelt o.i.d.
Volgens de handleiding van de wasmachine kan het niet, maar ik kan me niet voorstellen dat er problemen ontstaan wanneer ik water van 40 graden gebruik. Maar toch bedankt voor de waarschuwing.
Verder zou ik toch zo'n hotfill apparaat aanschaffen. Als je het handmatig gaat doen kun je er zeker van zijn dat je het een keer vergeet op koud te zetten voordat hij gaat spoelen. Ik weet niet wat de negatieve gevolgen daarvan zouden kunnen zijn, maar het is wel zonde van het hete water om daarmee te gaan spoelen.
Ik denk dat de negatieve gevolgen beperkt blijven tot warme was en kouder water in de boiler...
De prijs lijkt inderdaad vrij hoog, maar volgens de energie bespaar shop ligt de economische terugverdientijd tussen de 2 en 5 jaar. Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak je wast, je wasmachine etc. maar met een zoneboiler zal zich dat nog sneller terugverdienen daar je geen gas verbruikt. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar ik denk dat het een goede investering is .
Stel dat we 6 keer per week wassen op 40 graden. Een keer wassen kost nu ongeveer 0,7 kWh aan stroom. Stel dat we daarop per keer 0,5 kWh kunnen besparen door het gebruiken van warm ipv koud water. Dan besparen we per week 3 kWh. Omdat ik alleen het overtollige warme water in de boiler wil gebruiken kunnen we dit ongeveer de helft van het jaar doen. De besparing is dus 26 * 3 = 78 kWh. Tegen de huidige electriciteitsprijs is dit euro 17,32 per jaar.
Je begrijpt dan wel waarom ik een hotfill apparaat een beetje te duur vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonneschijn schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 14:34:
Tegen de huidige electriciteitsprijs is dit euro 17,32 per jaar.
Je begrijpt dan wel waarom ik een hotfill apparaat een beetje te duur vind...
OK, duidelijk. Ik denk dat we echter wel kunnen stellen dat het waarschijnlijk is dat de elektriciteitsprijzen in de toekomst zullen stijgen. De besparingen zullen in dat geval alleen maar toenemen.

Ter vergelijking: onze zonnestroompanelen leveren jaarlijks zo'n 4% van hun aanschafprijs op (bij de huidige elektriciteitsprijs). Zo'n hotfillkastje zou zich bij jouw verbruik met zo'n 7% van de aanschafprijs per jaar terugbetalen. Ik zou op dit moment geen spaarrekening weten waarop je een dergelijk hoog rendement krijgt.

En als laatste is er natuurlijk de winst op het gebied van milieu en verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen; die winst is er direct. Die winst is echter niet makkelijk in geld uit te drukken, en hoeveel het je waard is kan ik niet voor je bepalen.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 01-05-2007 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Bekijk het eens anders.
Wat is de prijs van een thermostatische mengkraan?
Hoe lang is dan de terugverdientijd?
Waar je feitelijk de hogere prijs voor betaald is een stuk gemak.
Je kunt immers niet meer vergeten om de kraan op de juiste temperatuur te zetten.
Maar vergeet je de thermostaat van de wasmachine dan ook?
Die moet ook op de juiste waarde staan.
Plak daar gewoon een text bij, zo van "staat de kraan goed? "

Het enige dat er gebeurd bij warm-water inname (Hotfil = engels), is dat het spoelwater ook warm is.
En dat is niet 100% verlies, het wasgoed blijft immers warm.
En in de zomer is er geen verlies, de zon spijkert het immers bij.

Om na te gaan of de machine het wel aan kan, ga eens na wat er zit tussen de wateraansluiting en de trommel. (Of vraag dit aan een reparateur.)
Die componenten moeten de hogere temperatuur aan kunnen.
Met 40 graden mag dat geen probleem zijn en zelfs 60 graden zou ik wel aan durven.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
zonneschijn schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 12:49:
Hoi,

Wij hebben sinds 2 weken een zonneboiler, en ik merk dat hij veel meer capaciteit heeft dan wij aan warm water gebruiken (zal ook wel een beetje aan het weer liggen :) ). Om dit overschot aan warm water toch nuttig te gebruiken wil ik onze wasmachine met warm water gaan vullen. Ik zie daarvoor 2 mogelijkheden:
- Een zogenaamd hotfill voorschakel apparaat aanschaffen, of
- De wasmachine aansluiten op een thermostatische mengkraan.

Die hotfill apparaatjes kosten minstens 250 euro, dat vind ik eigenlijk veel te veel. Als ik een mengkraan installeer moeten we er heel goed om letten dat we deze weer op 'koud' zetten voordat de wasmachine gaat spoelen, anders gebruiken we veel meer warm water dan nodig, en dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Weet iemand waar je voor een normale prijs (minder dan 200 euro) een hotfill voorschakel apparaat kunt aanschaffen? Andere tips?
Beetje tweaker duikt dan de wasmachine in... ;)
Ik kan me zo voorstellen dat het verwarmingselement met een relais geschakeld wordt, waar je dus een "Ik-wil-warm-water" signaal van kan plukken. Dan neem je een driewegklep, (of eventueel 2 enkele kleppen) die je aanstuurt met het signaal uit de wasmachine, zodat je naar believen warm of koud water kan toevoeren.

Een oude mengkraan, of een cheapass ding uit de bouwmarkt instellen op de wastemperatuur, en de thermostaat in de machine regelt de rest ;)
Als het water bijverwarmd moet worden gaat de klep wellicht open, maar omdat de machine zelf ook nog een klep heeft, zal er geen water stromen.

volgens mij moet dat voor minder dan 200 euro kunnen :)

Spoelen met warm water lijkt mij geen goed idee. Volgens mij is de eerste spoeling van de machine met koud water om bepaalde organische vlekken als bloed ed uit te spoelen.

Ik zou zeggen, monitor het eens, je kan aan je verbruik al zien of er verwarmd wordt of niet, want de verwarming is het meest verbruikende onderdeel van de machine. Daar hoeft ie dus niet eens voor open. Maar je kan natuurlijk een signaallampje aan de verwarming hangen.... 8)
Om na te gaan of de machine het wel aan kan, ga eens na wat er zit tussen de wateraansluiting en de trommel. (Of vraag dit aan een reparateur.)
Rubber slangen, slangklemmen, zeepbakje, en nog meer slangen en slangklemmen.
In theorie kan het er wel tegen, er is over het algemeen echter nooit getest met warm water en daarom wordt er geen garantie afgegeven. Ik kan me voorstellen dat vooral het zeepbakje wat sneller veroudert onder invloed van warm water. Daarnaast kan warm water een zeer kleine hoeveelheid stoffen bevatten uit ketel / leidingen / zonneboiler, wat een chemische reactie kan veroorzaken met het kunststof cq. rubber.

[ Voor 61% gewijzigd door Mistraller op 01-05-2007 16:04 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
CanonG1 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:12:
[...]

OK, duidelijk. Ik denk dat we echter wel kunnen stellen dat het waarschijnlijk is dat de elektriciteitsprijzen in de toekomst zullen stijgen. De besparingen zullen in dat geval alleen maar toenemen.

Ter vergelijking: onze zonnestroompanelen leveren jaarlijks zo'n 4% van hun aanschafprijs op (bij de huidige elektriciteitsprijs). Zo'n hotfillkastje zou zich bij jouw verbruik met zo'n 7% van de aanschafprijs per jaar terugbetalen. Ik zou op dit moment geen spaarrekening weten waarop je een dergelijk hoog rendement krijgt.

En als laatste is er natuurlijk de winst op het gebied van milieu en verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen; die winst is er direct. Die winst is echter niet makkelijk in geld uit te drukken, en hoeveel het je waard is kan ik niet voor je bepalen.
Mijn drijfveer voor alle investeringen die ik het afgelopen jaar heb gedaan (520 Wp zonnepanelen, pompschakelaar op de vloerverwarming, zonneboiler) is het mileu, en nieuwsgierigheid. De verhouding tussen investering (euros) en rendement (euros) mag dus wel een beetje scheef zijn, maar niet te. Ik zit ook nog met zoiets als een w.a.f. (wife acceptance factor) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:54:
Dat is waar en als je daarin geen bezwaar ziet is dat natuurlijk een prima optie. Maar niet iedereen wil dat of kan dat (en dan zullen sommigen zeggen: wat doe je dan op GoT). Ik wil op veel gebieden knutselen, aan de PC, aan mijn auto of fiets, etc. Maar een wasmachine is voor mij een gebruiksvoorwerp wat het simpelweg moet doen. Ik zou dus zelf zo'n hotfill-apparaat kopen en niet zelf gaan sleutelen. Mijn tijd is ook geld waard: voor € 250 kan ik niet zo heel lang knutselen en tweaken.
waar je dus een "Ik-wil-warm-water" signaal van kan plukken.
Dat kan - althans bij mijn wasmachine - niet zonder meer. Hij neemt eerst water in en gaat daarna verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonneschijn schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:22:
De verhouding tussen investering (euros) en rendement (euros) mag dus wel een beetje scheef zijn, maar niet te.
De verhouding van het hotfill-apparaat is beter dan die van je zonnestroompanelen....
Ik zit ook nog met zoiets als een w.a.f. (wife acceptance factor) :)
Daar valt niets tegenin te brengen. Misschien zijn die kastjes er ook in het roze? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

guus.assmann schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:32:
Die componenten moeten de hogere temperatuur aan kunnen.
Met 40 graden mag dat geen probleem zijn en zelfs 60 graden zou ik wel aan durven.
Grootste probleem met simpelweg een thermostatische mengkraan er tussen hangen is dat je voorspoel water ook warm is. Omdat eiwitten niet goed schijnen op te lossen in warm water werd deze oplossing mij afgeraden. (je was zou minder schoon worden of je moet weer véél meer wasmiddel gebruiken)

@ guus.assman: ik had zelf gedacht dat de opbrengstmeter voor de zonneboiler een los apparaatje zou zijn, maar het komt er op neer dat er een extra uitleesmogelijkheid op het bedieningspaneel van de HR Solar zonneboiler is gekomen. Zal ik daar een foto van maken als de batterijen van de digi cam weer opgeladen zijn? 8)

Overigens wordt de opbrengst in kWh weergegeven wat het makkelijk maakt om de pv panelen met de zonneboiler te vergelijken: de zonneboiler geeft aan dat er sinds afgelopen vrijdag 22 kWh geproduceerd is, de pv panelen blijven met 10,6 kWh iets achter (maar de pv gaat door zolang er licht is, de zonneboiler houdt er mee op zodra het water in de tank rond de 80 graden zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonneschijn schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:22:
[...]
Ik zit ook nog met zoiets als een w.a.f. (wife acceptance factor) :)
Over wife acceptance factor gesproken: afgelopen vrijdag waren de glaszetters en installateur koud de deur uit of ik maakte een opmerking in de trant van 'als we gaan verhuizen wil ik het huis zelf ontwerpen en er een passief huis van maken, liever nog een netto-opbrengst-woning'. Mijn gedachte op dat moment: nu zal ik het te horen krijgen... >:) Reactie van mijn vrouw: 'maar dan wil ik wel dat de bouwmaterialen duurzaam zijn en uit de omgeving komen waar we gaan bouwen!' 8) yep, al bijna een jaar gelukkig getrouwd! :*)

(maar ik kreeg wel te horen dat ik nog maar even moest wachten met de volgende batch panelen, omdat er toch binnen ook nog wat opgeknapt moet worden... maar de zonwering van overhangende pv panelen was toch ook niet zo'n gek idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@Milker,
Ben dus heel benieuwd naar de foto.

Ik heb een interface en programma voor mijn Zenta boiler.
En natuurlijk kon ik het niet laten, ik heb een stel instellingen veranderd.
Bij mij stopt de boel pas als het water 93 graden is.
En dat is op dit moment ook meestal voor 15:00.
Maar zodra het water weg is uit de collector, loopt de temperatuur nog boven de 100 graden.
Dat gaat door to zo tegen 16:30 of 17:00.
Afgelopen December haalde ik diverse keren nog 45 graden.
Ook dat pas na een beetje instellen.....

De regeling is iets minder slim als technisch mogelijk is.
Het is namelijk voorzien, dat de pompsnelheid kan worden veranderd.
Dit wordt alleen maar gebruikt om de collector snel te vullen. (Tijd instelbaar! )
Een snelheid, afhankelijk van de verschiltemperatuur kan meer opleveren.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Bij de wasmachine een "ik wil straks warmwater" signaal maken is niet zo eenvoudig.
Het verwarmingselement gaat pas aan als er al water in de machine zit.
Dat is nodig om te voorkomen dat het element kapot gaat als het "droogkookt"

Maar als je dat voor lief neemt, is het aanzetten van het element natuurlijk bruikbaar.
Je kunt er een neonlamp aan zetten en een fototransistor.
Of een opto-coupler. Beide erg goedkoop. (Gewoon paralelle aan het element)
En een waterklep of 3-weg ventiel is niet zo duur.
En als je een 230V versie pakt, heb je alleen maar een kabeltje nodig.
Voordeel is nu, dat de wasmachine gewoon blijft werken, ook als de toevoegingen kapot gaan.
En er is maar een heel klein risico dat je iets kapot maakt.
Kortom, veel winst mogelijk met een kleine investering...

De meeste 3-weg kleppen zijn voor 24V wisselspanning.
Sluit dan een trafo paralelle aan het verwarmingselement aan. (Dit kan er prima bij, zo'n 20W is meestal genoeg)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:49:
[...]

@ guus.assman: ik had zelf gedacht dat de opbrengstmeter voor de zonneboiler een los apparaatje zou zijn, maar het komt er op neer dat er een extra uitleesmogelijkheid op het bedieningspaneel van de HR Solar zonneboiler is gekomen. Zal ik daar een foto van maken als de batterijen van de digi cam weer opgeladen zijn? 8)
De opbrengst van de boiler wordt berekend mbv het temperatuur verschil tussen de collector (COL) en onderkant boiler (TST) en de hoeveelheid rondgepompt water. In de regeleenheid wordt ingesteld hoeveel water er per minuut rond gaat als de popmp op 100% draait. Bij mij hebben ze hem op 2 liter gezet, ook al gaf de flowmeter die ik extra heb gekocht maar 1,8 liter aan... Die flowmeter is dus eigenlijk nergens voor nodig.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar jou opbrengsten, ik zal die van mij binnenkort eens op mijn website zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
MisTraller schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:54:
[...]

Oeps, daar val ik door de mand. Als het niet met een if-statement is op te lossen wordt het moeilijk voor mij.
[...]

Een oude mengkraan, of een cheapass ding uit de bouwmarkt instellen op de wastemperatuur, en de thermostaat in de machine regelt de rest ;)
Dat was het idee ja, maar dan zonder drieweg kleppen etc.
Spoelen met warm water lijkt mij geen goed idee. Volgens mij is de eerste spoeling van de machine met koud water om bepaalde organische vlekken als bloed ed uit te spoelen.

Ik zou zeggen, monitor het eens, je kan aan je verbruik al zien of er verwarmd wordt of niet, want de verwarming is het meest verbruikende onderdeel van de machine. Daar hoeft ie dus niet eens voor open. Maar je kan natuurlijk een signaallampje aan de verwarming hangen.... 8)
Ik heb afgelopen zaterdag inderdaad een verbruiksmeter aan de wasmachine gehangen. Ik zie dat hij eerst enkele liters water pakt zonder te gaan verwarmen. Maar de eerste 2 liter water zullen altijd koud zijn omdat er ongeveer 10 meter leiding tussen de combiketel/boiler en de wasmachine zit. Dat is dus een gelukje...

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

zonneschijn schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 08:59:
[...]
Oeps, daar val ik door de mand. Als het niet met een if-statement is op te lossen wordt het moeilijk voor mij.
offtopic:
if (ElementIsHeating() || NeedWarmWater()) {
OpenWarmWaterGate();
}

sim-pel

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook redelijk simpel is en een hoop electriciteit bespaart is je afwasmachine aan het warm water hangen. Dit is uiteraard alleen zinvol als je warm water maakt mbv gas. Als je afwasmachine dit aankan hoef je zelfs geen voorschakelapparaat (als je WW op max 60°C is). Bij mij scheelt dit toch zo'n 1,5 kWh per afwasbeurt) met een minimum aan onderdelen (T stuk voor in de warmwaterleiding, een stuk flexibele waterleiding en een kraantje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 11:17:
Wat ook redelijk simpel is en een hoop electriciteit bespaart is je afwasmachine aan het warm water hangen.
... maar (zoals besproken in de laatste paar posts in deze thread) dat kan nadelen hebben. Sommige fasen van het wasproces hebben koud water nodig om bepaalde componenten in het wasmiddel goed te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 11:40:
[...]

... maar (zoals besproken in de laatste paar posts in deze thread) dat kan nadelen hebben. Sommige fasen van het wasproces hebben koud water nodig om bepaalde componenten in het wasmiddel goed te laten werken.
maar ik heb het nu even over afwas en niet over de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:20:
maar ik heb het nu even over afwas en niet over de wasmachine.
Woeps :/ niet goed gelezen. Daarmee zou het waarschijnlijk wel kunnen, en dat zou zeker i.c.m. een zonneboiler schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 15:10:
[...]

Woeps :/ niet goed gelezen. Daarmee zou het waarschijnlijk wel kunnen, en dat zou zeker i.c.m. een zonneboiler schelen.
zelfs met een combiketel op gas scheelft het :)
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.