cruger schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 22:52:
Dat is heel erg netjes en zuinig 1000KWh per jaar , complimenten.
Er is een maar, dat geld niet voor een doorsnee gezin met pc's , 2 of meer tv's die maar aanstaan en nog meer extra dingen.
Dat is zeker waar, wij zijn maar met zijn tweetjes. Maar je stipt wel gelijk een interessant punt aan: "2 of meer tv's die maar aanstaan". Wij gebruiken onze tv niet als bewegend behang, hij staat dus ook niet vaak aan. Je zou kunnen overwegen om het vermogen van de tv's eens te meten, en als dit hoog is, de tv's te vervangen door zuiniger LCD-modellen. Als ze veel aanstaan is daar wel wat winst te behalen.
Verder is er naar mijn mening maar zelden iets echt interessants op tv, maar leg dat kinderen maar eens uit....
Je moet wel heel erg je best doen om die best dure zonnepanel eruit te halen, er zullen niet veel mensen zijn die dat lukt.
Het blijft niet echt rendabel, in de meeste gevallen, en dat is wat ik bedoel.
Ik denk niet dat dat klopt. Stel dat dat ons verbruik twee keer zo hoog zou worden. De zonnestroompanelen produceren dan nog steeds evenveel elektriciteit, en ik krijg daar nog steeds evenveel geld voor terug. Hoeveel energie je zelf verbruikt heeft geen invloed op de economische terugverdientijd van de zonnestroompanelen.
En je gebruikt de term "eruit te halen". Ik neem aan dat je daarmee de economische terugverdientijd bedoelt, dus de tijd waarin je het aanschafbedrag terugverdiend hebt. De elektriciteitsprijzen zijn de afgelopen paar jaar flink gestegen, en het ziet er niet naar uit dat die stijgingen de komende paar jaar minder zullen worden (integendeel). Daardoor verdien je zonnestroompanelen sneller terug dan je denkt.
Overigens betalen mijn zonnestroompanelen zich bij de elektriciteitsprijzen van 2007 als terug met 4% per jaar. Ik weet geen spaarrekening die dat momenteel levert
Als je iets wilt doen wat zich sneller terugverdient, neem dan een zonneboiler. Je zegt dat je kinderen hebt, die zullen zich wel helemaal suf douchen vermoed ik. Een zonneboiler bespaart je dan veel gas. Ook een waterbesparende douchekop betaald zich in zulke gevallen zeer snel terug.
En als laatste, maar misschien wel belangrijkste, punt: je kunt jezelf en je huisgenoten spelenderwijs energiezuinig gedrag aanleren. Lichten (en tv) uit bij het verlaten van de kamer, pak op de korte afstand eens de fiets ipv de auto, dat soort dingen. Dat scheelt eigenlijk nog het meest. Je kinderen zullen je er dankbaar voor zijn als er later, als zij groot zijn, ook nog wat olie en gas voor ze is

Ik ben nog steeds bezig met plannen voor een (aantal) windmolen(s), de electronica en dynamo is het probleem niet, maar de plaatsing en de afmetingen van molens wel.
Meerder kleine windmolens zou een optie zijn, en die dan samen te voegen.
Kleine windturbines zijn nooit zo efficiënt als grote, en staan vaak ook op een lagere mast waar het minder hard waait. Ook is een bebouwde omgeving de wind turbulent wat er voor zorgt dat de turbine nog minder energie produceert en harder slijt. Verder heb je onderhoud, geluidsoverlast, etc. Ik ben er geen fan van. Zonnestroompanelen hebben juist het voordeel dat ze stil en onmerkbaar hun werk doen.
Spaarlampen is wel een manier, en standby laten vervallen ook.
Maar je moet toch eens stofzuigen en nog meer huishoudenlijke zaken die stroom vragen.
Ga een vrouw naar eens vragen te stoppen met haar feunen of hoe je dat ook schrijft.
Wij hebben gewoon een stofzuiger, senseo, frituurpan etc. (ok, geen föhn) maar je hoeft echt niet terug naar de middeleeuwen. Kies zuinige apparaten en denk na over hoe je ze gebruikt, dan is het echt niet zo moeilijk als het lijkt. Maar het vergt een omschakeling in denken.
Bijna alle apperaten van deze tijd hebben een vorm van standby.
En een beetje pc, of tv heeft al snel tussen de 2 en 15 watts nodig om standby te zijn.
Slechte ontwerpen van de standby electronica is de hoofdoorzaak.
Wat je daar zegt is helemaal waar, maar het is eenvoudig op te lossen:
Bij ons zit alle apparatuur met een standbyverbruik (TV, DVD, stereo, printer, senseo, etc.) op een 'echte' schakelaar die het apparaat volledig uitschakelt. Als wij weg zijn staan alleen de CV-ketel, de koelkast en de mechanische ventilatie nog aan, verder is er geen verbruik. En omdat standbyverbruik 24/7 doorgaat scheelt dat enorm, zeker als je veel apparaten hebt.
Denk er eens over na, het scheelt echt enorm. Zowel in je portemonnee (onze Nuon-rekening voor gas&licht over 2006 was € 30 per maand) als op andere gebieden.