Duurzame energie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 38.951 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Ik heb vandaag ook maar eens de Itho CVE ECO-fan geplaatst in de plaats van onze oude mechanische ventilatie van Stork. Ik denk dat die ouwe rammelbak toch al gauw 100W continu trok omdat ie het alleen nog maar in de hoogste stand deed. Deze Itho doet in de hoogstand maximaal 28W wat al gauw een besparing van meer dan 100,- euro per jaar oplevert. Niet gek voor een investering van 200,- euro. :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.u-xperience.com/homepower/wp-content/uploads/2007/01/ventilatie.JPG

Foto geleend van Home Power in Holland. ;)

Ik ga er nog wel de draadloze bediening bij bestellen. Effectief hebben we hem nu altijd in de middenstand staan, maar dan hoor je hem nog wel. In de laagstand en dan even hoog zetten wanneer nodig is dan wel zo makkelijk met die draadloze bediening!

[ Voor 22% gewijzigd door mvdklip op 16-03-2007 22:53 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

CanonG1 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:29:
Dat betekent dat je uiteindelijk maar 0.15 * 0.50 * 0.50 * 100 = 3,75% van de energie die op je zonnestroompanelen valt overhoudt voor gebruik. Even afgezien van het gedeelte van de zonnestroom die je misschien direct gebruikt. Maar dat is hoe dan ook een behoorlijk laag percentage. Waarschijnlijk is het percentage nog lager ook, door verliezen door compressie en weglekken van waterstof.
Zeer goed opgemerkt. Al hoewel het doel van die systemen in dit geval volgens mij niet was om een duurzaam systeem te maken maar om onafhankelijk van anderen qua energie. Dat klinkt misschien wat extreem maar een paar kassen ernaast en je zou bijna helemaal kunnen functioneren zonder afhankelijk te zijn van de buitenwereld.

De hele huidige maatschappij is erop ingericht dat we met elkaar moeten samenwerken om tot een resultaat te komen. Als het zo blijkt dat er technologie beschikbaar komt waarmee je helemaal onafhankelijk bent van iedereen dan kan dat nogal eens een grote cultuuromslag betekenen in de toekomst.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

hjs schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:45:
Via Sargasso

His energy bill is $0.00

Maar als je dan weer leest wat het gekost heeft ;)
Eerlijk wezen: mijn voorschotnota elektra is nulkommanul. Kostte slechts 6.000 gulden. Maar dan heb je ook wat, al zijn het maar 10 "gouweouwe" Shell paneeltjes.

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel.htm#9feb2007_nota_EE

Small is ook bjoetiefoel.

;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg interessant allemaal. Maar loont het niet om nog een jaar of 5 a 10 te wachten? Zonnecellen worden toch steeds efficiënter?

Hoeveel m2 zonnepanelen heb je eigenlijk nodig voor 1 pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:10
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 20:33:
Erg interessant allemaal. Maar loont het niet om nog een jaar of 5 a 10 te wachten? Zonnecellen worden toch steeds efficiënter?
PC's worden ook steeds beter en sneller etc. Loont het om 5 jaar te wachten? Zonnecellen zijn efficiënt genoeg, Op mijn dak heb ik ruim voldoende ruimte om mijn elektriciteitsverbruik op te wekken.
Hoeveel m2 zonnepanelen heb je eigenlijk nodig voor 1 pc?
Dat hangt er vanaf hoeveel elektriciteit de PC in kwestie verbruikt, hoe vaak je hem aan hebt, hoe je de zonnestroompanelen opstelt (hoek, beschaduwing, etc.).

Maar, stel: PC=200W, 3 uur per dag aan.

Jaarverbruik PC = 0,2 * 3 * 365 = 219kWh per jaar

Zonnestroompanelen die in Nederland optimaal zijn opgesteld produceren zo'n 800kWh/jaar/kWp. Dus: 219 / 0,8 = 274Wp benodigd.

Dan heb je twee van dit soort zonnestroompanelen nodig:

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/nieuws/img/20070303nieuwepanelen3_thumb.jpg

(Deze twee zijn samen 300Wp).

Nieuw kost je dat zo'n € 1500, ik heb deze set gebruikt gekocht voor € 1050. Dat is een boel geld maar vergeet niet dat de zonnestroompanelen lang meegaan (25-30 jaar) en dat de verwachting is dat in die periode de energieprijzen flink zullen stijgen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Zonnigtype: ik lees net voor het eerst op polderpv.nl dat (mijn) energieleverancier Echte Energie door Eneco wordt/is overgenomen... :'( Weet je daar meer over?

Als er geen 100% groen alternatief meer overblijft, dan ga ik toch ook maar eens aan de paneeltjes denken.

[ Voor 25% gewijzigd door mvdklip op 18-03-2007 09:00 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 21:13:
[...]

PC's worden ook steeds beter en sneller etc. Loont het om 5 jaar te wachten? Zonnecellen zijn efficiënt genoeg, Op mijn dak heb ik ruim voldoende ruimte om mijn elektriciteitsverbruik op te wekken.

[...]

Dat hangt er vanaf hoeveel elektriciteit de PC in kwestie verbruikt, hoe vaak je hem aan hebt, hoe je de zonnestroompanelen opstelt (hoek, beschaduwing, etc.).

Maar, stel: PC=200W, 3 uur per dag aan.

Jaarverbruik PC = 0,2 * 3 * 365 = 219kWh per jaar

Zonnestroompanelen die in Nederland optimaal zijn opgesteld produceren zo'n 800kWh/jaar/kWp. Dus: 219 / 0,8 = 274Wp benodigd.

Dan heb je twee van dit soort zonnestroompanelen nodig:

[afbeelding]

(Deze twee zijn samen 300Wp).

Nieuw kost je dat zo'n € 1500, ik heb deze set gebruikt gekocht voor € 1050. Dat is een boel geld maar vergeet niet dat de zonnestroompanelen lang meegaan (25-30 jaar) en dat de verwachting is dat in die periode de energieprijzen flink zullen stijgen.
Ah, thanx voor de info. Maar zonne-cellen worden zoveel efficienter in de toekomst dat het vast loont om nog even een aantal jaar te wachten. Dat weegt in ieder geval niet op tegen de stijgende energieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Veel efficienter zullen ze de komende 5-10 jaar niet worden. Goedkoper misschien wel, maar zelfs dat is discutabel. Dat hangt allemaal af van de silicium vraag en aanbod. Momenteel wordt door de zonnecelindustrie het afval van de chipindustrie gebruikt (silicium dat niet goed genoeg is voor chips, maar wel voor zonnecellen). Nu voor het eerst wordt de vraag naar silicium voor zonnecellen groter dan de afvalberg, dus momenteel (of in de komende tijd) is er tijdelijk een tekort aan aanbod. Als je PV wilt, zou je het dus beter nu kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
In de startpost vind ik "Totale kWh-prijs anno 2006: € 0,18" . Kan iemand mij vertellen hoe dit getal tot stand is gekomen ?
Op de rekening van mijn energie leverancier (essent) vind ik een kWh-prijs van € 0,09 namelijk. Verschillen zijn mogelijk, maar dit is wel heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:25

sphere

Debian abuser

daanNL schreef op zondag 18 maart 2007 @ 11:01:
In de startpost vind ik "Totale kWh-prijs anno 2006: € 0,18" . Kan iemand mij vertellen hoe dit getal tot stand is gekomen ?
Op de rekening van mijn energie leverancier (essent) vind ik een kWh-prijs van € 0,09 namelijk. Verschillen zijn mogelijk, maar dit is wel heel veel.
Je vergeet belasting en andere heffingen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
stefan001 schreef op zondag 18 maart 2007 @ 10:55:
Veel efficienter zullen ze de komende 5-10 jaar niet worden. Goedkoper misschien wel, maar zelfs dat is discutabel. Dat hangt allemaal af van de silicium vraag en aanbod. Momenteel wordt door de zonnecelindustrie het afval van de chipindustrie gebruikt (silicium dat niet goed genoeg is voor chips, maar wel voor zonnecellen). Nu voor het eerst wordt de vraag naar silicium voor zonnecellen groter dan de afvalberg, dus momenteel (of in de komende tijd) is er tijdelijk een tekort aan aanbod. Als je PV wilt, zou je het dus beter nu kunnen doen.
Ze zijn druk bezig met nano-rods als ik het goed heb. Daarmee zou het rendement erg van omhoog gaan. Het is dus niet zo dat ze niet efficienter zullen worden.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
daanNL schreef op zondag 18 maart 2007 @ 11:01:
Die € 0,09 is alleen de prijs voor de productie die Essent jou rekent. Daarbovenop komen nog heffing, belastingen en vooral: het transport. De netbeheerder rekent ook en bedrag om een kWh te transporteren van de elektriciteitscentrale naar jouw meterkast.

Ik zit bij de Nuon, en de totale prijs van een kWh (dus productie + transport + allerhande heffingen) is over 2007 € 0,227.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De efficiëntie van zonnecellen is niet zo belangrijk, ze worden toch meestal geplaatst op een oppervlak wat nergens anders voor wordt gebruikt (dak). Efficiëntie wordt pas belangrijk als je zonnecellen gaat plaatsen op een oppervlak wat je daar speciaal voor reserveert.

Wat wel belangrijk is: de prijs per Wp. Hopelijk gaat die omlaag maar zeker is dat in het geheel niet. Zoals gezegd wordt silicium steeds schaarser door de toenemende vraag naar zonnecellen, en dat houdt de prijs hoog. Aan de andere kant kan schaalvergroting wel betekenen dat de assemblage steeds minder tijd, mankracht en dus geld gaat kosten. Hoe dat uitpakt voor de totaalprijs voor panelen is echter door niemand met zekerheid te voorspellen.

Ik ben van mening dat wachten geen zin heeft. Zelfs als de cellen goedkoper worden zal de totaalprijs van de panelen niet zó hard omlaag gaan. Wil je zonnestroompanelen, doe het nu. Over 5 jaar denk je misschien wel weer "hmmm, misschien is er over 5 jaar iets efficiënters". Zoals ik al zei geldt hetzelfde voor PC's en digitale camera's (waarvoor het zelfs nog harder gaat).

Als laatste nog een voorbeeldje: ik heb in totaal 855Wp op het dak staan. In de komende 5 jaar zal dat ongeveer 855 * 0.8 * 5 = 3400 kWh produceren. Als ik uitga van een prijsstijging van 5% per jaar (wat erg laag is) dan heeft die elektriciteit een waarde van bijna € 900. Ik verwacht zelf niet dat een installatie zoals ik die heb in 5 jaar tijd € 900 goedkoper wordt. En waarschijnlijk is het verschil dus nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
brinkdinges schreef op zondag 18 maart 2007 @ 11:16:
[...]

Ze zijn druk bezig met nano-rods als ik het goed heb. Daarmee zou het rendement erg van omhoog gaan. Het is dus niet zo dat ze niet efficienter zullen worden.
stefan001 schreef op zondag 18 maart 2007 @ 10:55:
Veel efficienter zullen ze de komende 5-10 jaar niet worden.
;)

Natuurlijk is men bezig met nieuwe technieken, waarschijnlijk bedoel je ZnO nanorods, maar ook is men bezig met bijv. de CIS (copper indium sulfide) zonnecel, die in het lab nu een rendement heeft van 5%. Dat is hoog voor beginnende zonnecellen. Deze technieken bestaan echter alleen nog maar op het lab, die zijn op zijn vroegst (en dan ben ik optimistisch) pas over 10 jaar op de markt, en erg duur, zoals met alles in het begin.

@CanonG1:
De efficientie speelt wel degelijk een rol, als jij zonnecellen met een rendement van 1% op je dak hebt liggen, ben je niet blij. De prijs per watt-piek is idd belangrijker, maar een fatsoenlijke efficientie is noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stefan001 schreef op zondag 18 maart 2007 @ 13:05:
@CanonG1:
De efficientie speelt wel degelijk een rol, als jij zonnecellen met een rendement van 1% op je dak hebt liggen, ben je niet blij. De prijs per watt-piek is idd belangrijker, maar een fatsoenlijke efficientie is noodzakelijk.
Dat is natuurlijk waar maar met de huidige zonnestroompanelen is het rendement (14-15%) meestal niet de beperkende factor. De kosten €/Wp zijn dat meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Heeft iemand ervaring met deze led-lampen?
http://www.appled.nl/v2/led/decoratie-led/led-kogellamp/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen ervaring met deze specifieke lamp, maar wel met andere vormen van LED-verlichting. Conclusie: LED-verlichting is leuk en high-tech maar op dit moment simpelweg nog niet helemaal geschikt voor 'prime-time': de lichtopbrengst valt tegen, de lichtkleur is koud. Geef het één of twee jaar en gebruik zo lang een spaarlamp, die is nog goedkoper ook...

Hier een filmpje over LED-verlichting, de man in dit filmpje is zeer enthousiast, maar ik zie duidelijk dat de LED-lamp minder licht geeft dan de gloei- en spaarlampen.

http://www.new-energy.tv/...9/led_there_be_light.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Via new-energy kwam ik ook bij hetzelfde filmje uit.
De link van de led lamp komt ook van deze man.
De lamp is in 6000k en 3400k te bestellen.
Wat het equivalent van de gloeilamp is staat er echter niet bij evenals de prijs.
Afmeting is ook erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Ik ben om te besparen ook aan het kijken naar lampen van LEDs om te gebruiken op plekker waar lampen vaak aan en uit gaan, en maar korte tijd branden (= slecht voor spaarlampen heb ik me laten vertellen). Ik heb nog geen LED's kunnen vinden (ongeacht de prijs) die een fijne kleur wit licht geven. Ook de "warm witte" Luxeon LEDs vallen tegen.
Iemand al wel echte warm witte LED's gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Misschien een slechte/stomme tip, maar ik heb zelf spaarlampen bijgekleurd met een oranje stift omdat de kleur met niet aanstond. Het groenige licht van de spaarlamp heb ik daar grotendeels mee kunnen verdoezelen, maar ik kan me voorstellen dat je bij een LED lamp dan wel erg weinig licht over houdt. Het was trouwens met een doodnormale stift. Het pakte niet zo goed, maar dat kwam juist goed uit omdat ik dan met een papieren zakdoekje de kleur goed kon uitwrijven na een paar uurtjes drogen.

De koel/vries combi is trouwens m'n volgende slachtoffer hier in huis. Met de Elro meter kom ik nu op een verbuik van 850kWh per jaar! Dat is echt belachelijk veel, maar ik vraag me nog wel steeds af of die meter wel klopt. De Conrad meter gaf echt substantieel lagere waardes aan. Iemand enig idee of het gemeten verbruik uberhaupt mogelijk is voor een +/- 10 jaar oude koel/vries combi van Bosch?

[ Voor 12% gewijzigd door mvdklip op 19-03-2007 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

mvdklip schreef op zondag 18 maart 2007 @ 08:59:
Zonnigtype: ik lees net voor het eerst op polderpv.nl dat (mijn) energieleverancier Echte Energie door Eneco wordt/is overgenomen... :'( Weet je daar meer over?

Als er geen 100% groen alternatief meer overblijft, dan ga ik toch ook maar eens aan de paneeltjes denken.
Hoi mvdklip.

Sorry, ik zag je bericht off-line tussen alle andere, even overheen gelezen.
Ja, ik heb manager van Eneco gesproken, en een van de telefonistes bij E.E. gaf, bij mijn doorvragen aan wat de reden was dat er geen nieuwe tarieven op de site waren gepubliceerd, toe dat dat te maken had met de overname door Eneco. Feitelijk: de overname van ONS Energie, die blijkbaar toch, i.t.t. wat ik eerder te horen had gekregen, formeel eigenaar was geworden van Echte Energie, zonder dat ons dat zo is medegedeeld (men had het over een "samenwerking", dat is toch wel even wat anders...). Zo gaat dat blijkbaar in "het wereldje".

Manager zei dat alle klanten "geïnformeerd" zouden worden en dat er "zorgvuldig" met ons omgegaan zou worden, maar ik heb nog niks gehoord. Ik wil absoluut niet gedwongen bij een groot energiebedrijf, dus de enige overgebleven werkelijk "groene" keuze is dan Greenchoice.

Hetzelfde bericht wat je wellicht gelezen had, vermeldt dat hetzelfde Eneco een 30% financieel belang neemt in .... Greenchoice. :(

http://www.polderpv.nl/nieuws_DE8.htm#27nov2006_Greenlab
http://www.polderpv.nl/ni...06_liberalisering_geflopt

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mvdklip schreef op maandag 19 maart 2007 @ 07:43:
Misschien een slechte/stomme tip, maar ik heb zelf spaarlampen bijgekleurd met een oranje stift omdat de kleur met niet aanstond. Het groenige licht van de spaarlamp heb ik daar grotendeels mee kunnen verdoezelen, maar ik kan me voorstellen dat je bij een LED lamp dan wel erg weinig licht over houdt. Het was trouwens met een doodnormale stift. Het pakte niet zo goed, maar dat kwam juist goed uit omdat ik dan met een papieren zakdoekje de kleur goed kon uitwrijven na een paar uurtjes drogen.
Het klinkt juist als een goede tip, veel mensen vinden de hoge kleurtemperatuur van de meeste spaarlampen niet mooi. Ik heb er niet zo'n moeite mee, en is geen enkele van onze (spaar-)lampen direct zichtbaar, dus wij hebben sowieso wat zachter licht. Overigens kun je van o.a. Philips spaarlampen kopen met een wat warmere kleur.
De koel/vries combi is trouwens m'n volgende slachtoffer hier in huis. Met de Elro meter kom ik nu op een verbuik van 850kWh per jaar! Dat is echt belachelijk veel, maar ik vraag me nog wel steeds af of die meter wel klopt. De Conrad meter gaf echt substantieel lagere waardes aan. Iemand enig idee of het gemeten verbruik uberhaupt mogelijk is voor een +/- 10 jaar oude koel/vries combi van Bosch?
Dat kan maar zo. Versleten compressor en deurrubbers, mogelijk wat koelmiddel weggelekt? Mijn eerste koelkast (een krijgertje) was ook zeker zo oud, na meting bleek die bijna 1MWh (1000kWh) per jaar te verbruiken. Die heb ik dus als een haas vervangen door een veel zuiniger model die nu minder dan 250kWh/jaar verbruikt. Dat scheelt!

Ik heb het idee dat die Elro bij hogere vermogens vrij nauwkeurig is, hij meet dan iig ongeveer hetzelfde als mijn conrad energy check 3000. Bij lagere vermogens (<20W) gaat de Elro flink afwijken. Ik ben er natuurlijk ook niet 100% zeker van dat de EC3000 daar nauwkeurig is, maar daarvan komt het weergegeven vermogen ten minste enigszins overeen met de specificaties nvan het gemeten apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
Speksteenkachel schreef op zondag 18 maart 2007 @ 20:48:
Via new-energy kwam ik ook bij hetzelfde filmje uit.
De link van de led lamp komt ook van deze man.
De lamp is in 6000k en 3400k te bestellen.
Wat het equivalent van de gloeilamp is staat er echter niet bij evenals de prijs.
Afmeting is ook erg belangrijk.
Mensen uberhaupt al eigen ervaringen met led-lampen ? En waar zijn deze zoal aan te schaffen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

daanNL schreef op maandag 19 maart 2007 @ 09:13:
[...]
Mensen uberhaupt al eigen ervaringen met led-lampen ? En waar zijn deze zoal aan te schaffen ?
Ja, en er zijn ook redelijk wat topics over op GoT, even zoeken dus ;)

Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
daanNL schreef op maandag 19 maart 2007 @ 09:13:
[...]
Conrad.nl heeft ze, en steeds meer winkels verkopen ze. Ik heb LED-lampen gehad, ik was er niet tevreden over. In het kort: weinig licht, koud licht, nauwe bundel, korte levensduur (binnen 6mnd alle 4 kapot).

Gebruik gewoon spaarlampen en laat LED-verlichting nog even rustig een paar jaar verder ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Weer een leuke link via Sargasso

£25 fridge gadget that could slash greenhouse emissions

Jammer dat er geen foto bij staat, maar als ik het goed gebruik is het een soort afdekking van de thermostaat in de koelkast zodat hij niet zo snel aanslaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@CanonG1: Als ze zo snel stuk zijn dan heb je wel exemplaren van bijzonder matige kwaliteit hoor. :o

Ik heb zelf één setje led-lampjes in huis, ter vervanging van halogeenspotjes (om de betreffende halogeenlamp tegelijk om te toveren van lichtmast tot sfeerlicht). Toentertijd aangeschaft bij Aurora in Amsterdam en gaan al zo'n 2,5 jaar mee. De lichtopbrengst is niet bijzonder hoog, maar in combinatie met spaarlampen als basisverlichting kun je er hele leuke sfeeraccenten mee neerzetten.

Deze led's zijn overigens bedoeld als halogeen-vervangers, dus werken gewoon op de halogeen-travo, maar er zijn ook variaties met een gewone grote/kleine fitting en zelfs met GU10. Alles samen gebruikt deze 'paal' 3 watt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/63615/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/63618/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/63617/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Roelant schreef op maandag 19 maart 2007 @ 11:14:
@CanonG1: Als ze zo snel stuk zijn dan heb je wel exemplaren van bijzonder matige kwaliteit hoor. :o
Osram, toch niet de minste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:04
mvdklip schreef op maandag 19 maart 2007 @ 07:43:
... maar ik vraag me nog wel steeds af of die meter wel klopt. ...
De mijne heb ik inmiddels retour gamma. Ze hadden nog een ander type liggen (waar volgens mij overigens hetzelfde binnenwerk in zit) en daar stond nu wel netjes in vermeld dat ie pas vanaf 7W meet. In het boekje van de Elro stond 0W, dus ik kon hem gewoon retour doen onder garantievoorwaarden.

Oh, voor mensen die met hotfil icm de zonneboiler aan de gang willen; ik kwam dit tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarlink.de/Images/ALFA-Funktion.jpg

Hiermee kan je de wasmachine dus voorzien van zowel koud als warm water.

Stond een ingezonden brief in de intermediair met meer leuke tips.

[ Voor 23% gewijzigd door Mistraller op 19-03-2007 20:42 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Dat die Elro meter niet goed zou functioneren onder de 7W is voor mij geen probleem. Ik heb inmiddels wat testjes gedaan met apparaten met een vrij duidelijk verbruik (gloeilampen ed) en het lijkt toch wel te kloppen. Waarom die EC 3000 dan heel andere waarden gaf (tot 50% van wat ik nu meet), snap ik niet. Misschien was dat exemplaar wel gewoon niet helemaal goed. Het was immers maar een "leenmeter" van milieucentraal. ;)

Van het weekend dus maar eens kijken voor een andere koelkast.

[ Voor 7% gewijzigd door mvdklip op 19-03-2007 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
mvdklip schreef op maandag 19 maart 2007 @ 20:44:
Het was immers maar een "leenmeter" van milieucentraal. ;)
Dan gaf hij zeker steeds te hoge waarden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Hotfill zou ik wel willen hebben, helemaal icm een zonneboiler. 's Zomers gratis wassen! (qua gas dan).

Maar wat ziet mijn 'bespaarders-oog' daar? Een netvoeding die in het stopkontakt zit zonder schakelaar! Slechte zaak, dat ding heeft dus een paar watt sluipverbruik. Natuurlijk zal het netto nog steeds schelen, maar dit is onnodig...

Verder vraag ik me af: hoe werkt zo'n hotfill-ding? Hoe weet hij wanneer de wasmachine koud en warm water wil? Moet je hem dat "leren"? Of moet je een type wasmachine invullen? Maakt het nog uit of je van programma wisselt (kort/lang)? Heeft iemand daar praktijk ervaring mee?

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 20-03-2007 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Dat ze zich op het gebied van gloeilampen bewezen hebben, zegt niets over de kwaliteit van de rest van de producten natuurlijk. Ik ben met je eens dat het aan het merk niet zou mogen liggen, maar je bent zelf tot de conclusie gekomen dat de ledjes niet aan je verwachtingen voldoen. Combineer dat met het feit dat andere led's wél veel langer meegaan... ;)
CanonG1 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:43:
Verder vraag ik me af: hoe werkt zo'n hotfill-ding? Hoe weet hij wanneer de wasmachine koud en warm water wil? Moet je hem dat "leren"?
Tenzij je een koudwater-wasprogramma gebruikt (wat de meeste wasmachines niet eens hebben, de temperatuur-draaiknop begint meestal bij 30 graden), wordt al het water wat de wasmachine gebruikt verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Roelant schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:07:
Dat ze zich op het gebied van gloeilampen bewezen hebben, zegt niets over de kwaliteit van de rest van de producten natuurlijk. Ik ben met je eens dat het aan het merk niet zou mogen liggen, maar je bent zelf tot de conclusie gekomen dat de ledjes niet aan je verwachtingen voldoen. Combineer dat met het feit dat andere led's wél veel langer meegaan... ;)
Ik ging er al van uit dat de korte levensduur van mijn LED-lampen een ongelukje was, maar dat neemt de andere negatieve eigenschappen niet weg...
wordt al het water wat de wasmachine gebruikt verwarmd.
Ook met spoelen? Dat dacht ik niet. Dat doet hij toch echt met koud water. Ik werp nog wel eens een blik in de meterkast sinds ik zonnestroompanelen heb, en ik zie de meter tijdens het verwarmen van de wasmachine snel terugdraaien (2kW of zo?) maar tijdens het spoelen en centrifugeren wordt er eigenlijk nauwelijks elektriciteit verbruikt (alleen de pomp en de trommelmotor). Dus zo'n hotfillkastje zal toch echt moeten schakelen tussen koud en heet water, anders ben je heet water aan het verkwisten. Sterker nog: als dat waar zou zijn zou je zo'n hotfillkastje helemaal niet nodig hebben, je zou je wasmachine dan zomaar aan de hete kraan kunnen hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

MisTraller schreef op maandag 19 maart 2007 @ 20:37:
[...]

De mijne heb ik inmiddels retour gamma. Ze hadden nog een ander type liggen (waar volgens mij overigens hetzelfde binnenwerk in zit) en daar stond nu wel netjes in vermeld dat ie pas vanaf 7W meet. In het boekje van de Elro stond 0W, dus ik kon hem gewoon retour doen onder garantievoorwaarden.

Oh, voor mensen die met hotfil icm de zonneboiler aan de gang willen; ik kwam dit tegen:

[afbeelding]

Hiermee kan je de wasmachine dus voorzien van zowel koud als warm water.

Zou het niet kunnen met een thermostaatkraan.
Bijvoorbeeld zo een die je ook in de badkamer gebruikt.
Voordeel geen elektrische gebruikers nodig en bij aanschaf goedkoper.

Stond een ingezonden brief in de intermediair met meer leuke tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
^^^^ leuke quote...vergeten om er tekst aan toe te voegen :?
CanonG1 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:21:
[...]

Ik ging er al van uit dat de korte levensduur van mijn LED-lampen een ongelukje was, maar dat neemt de andere negatieve eigenschappen niet weg...

[...]

Ook met spoelen? Dat dacht ik niet. Dat doet hij toch echt met koud water. Ik werp nog wel eens een blik in de meterkast sinds ik zonnestroompanelen heb, en ik zie de meter tijdens het verwarmen van de wasmachine snel terugdraaien (2kW of zo?) maar tijdens het spoelen en centrifugeren wordt er eigenlijk nauwelijks elektriciteit verbruikt (alleen de pomp en de trommelmotor). Dus zo'n hotfillkastje zal toch echt moeten schakelen tussen koud en heet water, anders ben je heet water aan het verkwisten. Sterker nog: als dat waar zou zijn zou je zo'n hotfillkastje helemaal niet nodig hebben, je zou je wasmachine dan zomaar aan de hete kraan kunnen hangen!
Check hier: http://www.solarlink.de/alfamix.htm

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 20-03-2007 12:03 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat doe ik hier al met de vaatwasser. (via stadsverwarming)
Wat geeft het trouwens of je ook spoelt met warm water uit een zooneboiler, het is toch restwarmte.
Ik neem tenminste aan dat je het water alleen voor de wasmachine gebruikt als je klaar bent met douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:46:
Dat doe ik hier al met de vaatwasser. (via stadsverwarming)
Wat geeft het trouwens of je ook spoelt met warm water uit een zooneboiler, het is toch restwarmte.
Ik neem tenminste aan dat je het water alleen voor de wasmachine gebruikt als je klaar bent met douchen.
Voor de zomer zal het niet zo'n probleem zijn, maar in de winter wil je natuurlijk zo zuinig mogelijk omgaan met de beschikbare hoeveelheid warm water.

Is er trouwens iemand die ervaring heeft met de heatpipe collectoren van Zondirect. Na enig rekenwerk heb ik het idee dat een Zonneboiler voor mij meer rendement kan geven dan een PV installatie.

Is het rendement van de heatpipes echt zoveel hoger dan een conventioneel paneel, of is dit een verkooppraatje.

Ons huis heeft het dak op het zuiden, en omdat het dak al begint vanaf de eerste verdieping hebben we nogal wat vierkante meters die we kunnen vullen. Ik dacht eraan om eerst te investeren in een zonneboiler gekoppeld aan onze 2 jaar oude Remeha Quinta 35c. Over een paar jaar kunnnen er dan wat PV panelen op het dak.

Even wat achtergrond info:

Hoekwoning standaard eind jaren 80
2 personen
Gasverbruik per jaar 720 m3
Waterverbruik per jaar 80 m3
Electra hoog per jaar 700 kwh
Electra laag per jaar 750 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij HRsolar http://www.hrsolar.nl/ staat ook wel leuke info, is geen heatpipe.
Ik zit zelf ook nog te twijfelen wat nu het beste is.
- heatpipe
- terugloopsysteem
- gesloten systeem van hrsolar

De prijs en de kans op storingen zijn belangrijke punten.
Is er een soort consumentensite waar op staat wat nu het beste systeem is?
Evenals een goede installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Even puur inhaken op het principe van een heatpipe. Dan moet het deel wat de warmte oppikt lager staan dan het punt waar de warmtewisselaar zit.

Dit lijkt me niet echt handig/praktisch voor de meeste dakconstructies.
Als het wel praktisch is in de situatie, dan lijkt me dat een stuk makkelijker en efficienter dan een andere oplossing. Als het namelijk buiten kouder is, werkt het als een soort isolator en als het buiten warm genoeg is dan draagt het de warmte vrij efficient over.
Het nadeel is dat het pas begint te werken wanneer de vloeistof in de heatpipe gaat koken/verdampen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

http://www.zondirect.com/html/heatpipecollectoren.html

Maar wat nu het beste, goedkoopste en gebruiksvriendelijkst is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ziet er inderdaad mooi uit.
Maar of dit nu minder storingsgevoelig is als een terugloopsysteem?
Eigenlijk zou er eem soort "kieskeurig" site moeten zijn voor zonneboilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Misschien moet je eens in Duitsland of Zweden zoeken, hebben ze daar leesbare info.
Ik geloof dat ik wel eens gelezen heb dat ze in Zweden veel meer heatpipes gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Volgens mij is het percentage heatpipes in Duitsland ook aan het stijgen.
Ik woon vlak bij de grens en zal eens gaan rondneuzen.
Ook veel zonnepanelen hier vlak over de grens trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nog over LED-verlichting:
De Pharox die u hier ziet geeft minder licht dan een 40W lamp. Ik zou zeggen: hetzelfde als een 25W lamp. Mij dunkt een ideale lamp voor schemerlampen en dergelijke, [nog] niet voor hoofdverlichting. En het verbruik is verwaarloosbaar. Ze zijn vrij duur maar dat verdient u vanzelf in een paar jaar terug.
Bron.

"Vrij duur"? De lamp kost € 30, dat vind ik niet vrij duur maar veel te duur voor een 25W-achtige lamp. (Waarvan de leverancier bij hoog en bij laag beweert dat hij even veel licht geeft als een 40W lamp) Voor minder dan € 5 heb je een 7W spaarlamp die meer licht geeft. Die gebruikt iets meer stroom, maar reken er maar eens aan, dat scheelt echt niet zoveel, zelfs bij 24/7 verbruik ben je vele, vele jaren verder voordat je dat verschil er uit hebt. En gaat de lamp wel zo lang mee? De leverancier liegt ook al over de lichtopbrengst....

Ik kan nog steeds niet enthousiast worden van LED-verlichting. Misschien over een paar jaar...

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 21-03-2007 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier de uitzending van Kassa van laatst over standbyverbruik:

De uitzending

De verlenging (uitzending alleen op internet, niet op tv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

De lamp kost geen 30 Euro, maar 120 Euro ;)
(je moet er tenslotte gelijk 4 kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hjs schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 08:44:
De lamp kost geen 30 Euro, maar 120 Euro ;)
(je moet er tenslotte gelijk 4 kopen)
Ja ook zoiets beroerds. Het lijkt er op dat ze er zoveel mogelijk willen pushen voordat mensen doorkrijgen dat de lamp niet doet wat Oxxio belooft. Ik vind het maar een vreemde situatie.

Ik begreep trouwens van mijn broer (die heeft Oxxio sinds een paar maanden) dat die 'slimme meter' van ze wel iets leuks heeft: je kunt op internet je verbruik volgen, je ziet dan in een grafiekje van hoe je energieverbruik over de dag varieert. Lijkt mij leuk en interessant! Minder leuk is je zonnestroompanelen kunt vergeten bij Oxxio; de meter ondersteunt de (verrekening van) teruglevering niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Iedereen krijgt toch de komende jaren een digitale meter?

Ik heb begrepen dat je als Oxxio klant best kans hebt dat je dan weer een andere meter krijgt, omdat hun meter misschien niet helemaal voldoet aan de richtlijnen ;)

Maar inderdaad, online je verbruik volgen is intressant, hoef ik niet meer regelmatig de meterkast in te duiken. Collega hier was al aan het mopperen dat hij tijdens zijn vakantie toch 5kwh per dag verbruikte :+ (leuk sluip verbruik dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hjs schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:37:
Iedereen krijgt toch de komende jaren een digitale meter?
Ik hoop dat voor die tijd de teruglevering van zonnestroom beter geregeld is...
Collega hier was al aan het mopperen dat hij tijdens zijn vakantie toch 5kwh per dag verbruikte :+ (leuk sluip verbruik dus)
5kWh/dag aan sluipverbruik?!? Vertel hem maar dat hem dat ruim € 400 per jaar kost, en dat is nog zonder de elektriciteit wat hij wél nuttig gebruikt. Met 5kWh doe ik in totaal zo'n twee dagen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
En wat verbruikt die meter zelf dan? Die zal toch ook wel wat moeten consumeren om zn data te loggen en te versturen. Of is dat te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
reclamedoos schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 10:12:
En wat verbruikt die meter zelf dan? Die zal toch ook wel wat moeten consumeren om zn data te loggen en te versturen. Of is dat te verwaarlozen?
Ik weet dat niet, ik moet het boekje van dat ding bij mijn broer nog eens goed bekijken, maar ik vermoed dat het verbruik vrij laag zal zijn. Het werkt met een SIMkaart en een GSM-module die via GPRS de meetdata doorstuurt naar Oxxio. Een normale GSM kan met een accu van zo'n 4Wh meerdere dagen doen, dus het verbruik zal echt niet hoog zijn. En daarbij schijnt een draaischijfmeter ok het nodige te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=15

Misschien staat daar nog wat info tussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:24
CanonG1 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:21:
Miele heeft de W 3525 WPS Allwater welke op warm en koud water aangesloten wordt.

http://www.miele.nl/apps%...WPS+Allwater?OpenDocument

Een wasmachine kan je niet zomaar op warmwater aan sluiten zoals dat wel kan met een afwasmachine. Het water zal meestal ook te warm zijn voor het programma dat je draait, en spoelen gaat inderdaad met koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
TD-er schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:06:
Het nadeel is dat het pas begint te werken wanneer de vloeistof in de heatpipe gaat koken/verdampen.
Waarom is dat een nadeel? Eerder dan dat punt bereikt is zal er waarschijnlijk toch niet genoeg energie gewonnen kunnen worden om water echt op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Wat voor vloeistof zit er in zo'n heatpipe, en bij welke temperatuur gaat dat verdampen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
CanonG1 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 07:56:
En gaat de lamp wel zo lang mee? De leverancier liegt ook al over de lichtopbrengst....

Ik kan nog steeds niet enthousiast worden van LED-verlichting. Misschien over een paar jaar...
Bij Praxis verkopen ze LED verlichting. Het viel me op dat een groot deel van de demo lampjes kapotte LEDs had. In totaal was bijna de helft van de LEDs kapot. Dat ziet er natuurlijk niet uit als zo'n lamp uit zeg 6 of 9 LEDs bestaat. Nog los van het feit dat het een hoop geld voor weinig (en zoals vaker gezegd niet echt prettig) licht is.

Bij navraag bleek de demo stand ongeveer anderhalf jaar oud. Ik rekende de medewerker voor dat ADHV het aantal uur dat ze volgens de promotietekst mee zouden moeten gaan, nu nog laaang niet stuk zouden mogen zijn, zelf niet als ze 24/7/356 aan zouden staan. Dat was hij met me eens. Een verklaring voor de uitval had hij niet.

Waar LED verlichting het IMHO wel heel goed doet is in zaklampen. Ik heb in de zomer van 2003 een Mellert Masterled zaklamp aangeschaft. http://www.mercateo.com/p...er_3xMignon_AA_Zelle.html

Deze versie heeft 5 LEDs en werkt op 2x AA batterijen. Groot voordeel is dat deze zeer lang mee gaat (vorige week voor het eerst batterijen vervangen, echter geen idee hoeveel uur gebruikt), en dat de lamp compact is. De LEDs geven een heel kil wit licht, wat voor een zaklamp IMHO geen probleem is. Ver kan je er overigens niet mee schijnen: meer een lamp voor binnen, klusjes en de camping. De bundel is wel mooi rond en zonder enige vertekening of schaduw.

In een zaklamp zijn ze wat mij betreft dus ideaal. Mocht deze stuk gaan dan zou ik voor de 9-LED versie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
hjs schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:57:
Wat voor vloeistof zit er in zo'n heatpipe, en bij welke temperatuur gaat dat verdampen ?
Ik dacht gewoon water (bij computers), maar ik kan het zo snel niet zwart op wit vinden.

Wel dit gevonden:

"An interesting property of heat pipes is the temperature over which they are effective. On first glance, it might be suspected that a water charged heat pipe would only start to work when the hot end reached 100 degrees and the water boils resulting in the mass transfer which is the secret of a heat pipe. However, the boiling point of water is dependent on the pressure under which it is held. In an evacuated pipe, water will boil right down to 0 degrees. Heat transfer will start, therefore, when the hot end is warmer than the cold end. Similarily, a heat pipe with water as a working fluid can work well above 100 degrees C."

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

quote uit een link die ik hierboven heb gezet
De heatpipe is een vacuüm (dubbelwandige) glazen buis, te vergelijken met een soort thermosfles. Aan de binnenzijde van de buis is holle vacuüm koperen buis bevestigd, die gevuld is met alcohol. Bij de minste of geringste opwarming van de buis verdampt de alcohol en stijgt deze in de heatpipes naar de bovenzijde van de warmtewisselaar. De top van de heatpipe kan in de zomermaanden een temperatuur van 250º C bereiken.

De warmte wordt afgegeven aan een vloeistof (gifvrije glucol, een soort antivries) die via de leidingen circuleert tussen de collector en de warmtewisselaar in de boiler (het voorraadvat). Uiteraard zit deze vloeistof in een gesloten systeem. De warmtewisselaar in de boiler geeft zijn warmte weer af aan het tapwater tot het water in de boiler een door u zelf in te stellen temperatuur heeft bereikt. Op dat moment stopt de circulatie. Deze komt weer op gang op het moment dat er warm water is verbruikt en de boiler met koud water wordt aangevuld. Dit proces wordt nauwlettend in de gaten gehouden door de elektronische controller.
De heatpipe is overigens vorstbestendig tot – 60ºC!
Vacuum is wel mijn grootste zorg bij die dingen. Vacuum weg, werking heatpipe weg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ookhoi schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 14:14:
Bij Praxis verkopen ze LED verlichting. Het viel me op dat een groot deel van de demo lampjes kapotte LEDs had. In totaal was bijna de helft van de LEDs kapot.
Dit verhaal bevestigt mijn mening dat LEDs er nog niet helemaal zijn voor 'woonkamerverlichting'...
Waar LED verlichting het IMHO wel heel goed doet is in zaklampen.
Zeker! Ik heb ook meerdere LED-zaklampen en LED-fietsverlichting, en daarin zijn LEDs perfect op hun plaats! Dat komt eigenlijk vooral door twee zaken: kleine gloeilampen op een lage spanning zijn bijna per definitie niet efficiënt, dus vergeleken daarmee bieden LEDs een efficiëntieverbetering, en die toepassingen hebben allemaal gebundeld licht, en daarin zijn LEDs veel beter dan een gloeilamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ookhoi schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:43:
[...]

Waarom is dat een nadeel? Eerder dan dat punt bereikt is zal er waarschijnlijk toch niet genoeg energie gewonnen kunnen worden om water echt op te warmen.
Het nadeel is dan dat je al vrij snel een deel van de warmte misloopt. Een beetje vergelijkbaar met zonnepanelen. Die gaan ook pas echt werken als de zon binnen een bepaalde hoek van de normaal van het paneel staan.

Verder had ik begrepen dat je het kookpunt van de vloeistof in de heatpipe ook niet te laag moet nemen, omdat dan de werking van de heatpipe minder efficient is, doordat het niet meer goed condenseert.
Een heatpipe met vloeibaar stikstof is bijvoorbeeld niet zo geschikt om water mee te verwarmen ;)
Kortom je zou eigenlijk willen dat het kookpunt van de vloeistof net iets onder de gewenste temp van het te verwarmen water zit, maar als dat bijvoorbeeld 35 a 40 graden is, heb je er ruim de helft van het jaar niets aan, vermoed ik.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hieronder nog een nieuwe winkel met led verlichting.
Er staat ook een uitgebreide lijn van Philips tussen.

http://www.aurora-kontakt.nl/led_start.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Leuke site! Ik ga er een aantal bestellen ... we hebben nu een aantal E14 op dimmer zitten maar dat vreet nog steeds, die halogeen G10 wil ik ook proberen. We hebben een drietal lampen waar er drie inzitten (package deal :)) en ze geven te veel licht.

Ik zal een before and after impressie hier geven.

edit:
Meteen even wat prijzen voor de indruk:
220 E14 fitting warm-wit €13
220 Gu10 wit €19
220 Gu10 warm-wit €20

Valt mij nog wel mee ... niet goedkoop maar de eerste spaarlampen hadden ook deze prijzen. De lichtopbrengst zal een voor mij belangrijkere factor worden ... t.b.c.

[ Voor 30% gewijzigd door hamsteg op 22-03-2007 12:30 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dan kunnen LEDs een oplossing zijn ;)
Ik zal een before and after impressie hier geven.
Graag! Daar ben ik erg benieuwd naar. Misschien een tip als je er een foto van wilt maken, zet je camera op handmatige belichting zodat de sluitertijd en diafragma (en bij voorkeur ook witbalans) vaststaan. Anders gaat de camera compenseren voor de andere hoeveelheid licht en de andere lichtkleur. En dan nog geven foto's geen heel betrouwbare indruk, je oog (en vooral je hersenen) reageert heel anders op lichtveranderingen dan een CCD (of - ik neem aan van niet - een filmpje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:15:
Hieronder nog een nieuwe winkel met led verlichting.
Er staat ook een uitgebreide lijn van Philips tussen.

http://www.aurora-kontakt.nl/led_start.html
Die is niet 'nieuw' hoor, daar komen (zoals gezegd) deze jongens ook vandaan. :)

Desalniettemin (ook in de analoge winkel) een erg uitgebreid assortiment inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:59
CanonG1 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:43:
<KNIP>
Verder vraag ik me af: hoe werkt zo'n hotfill-ding? Hoe weet hij wanneer de wasmachine koud en warm water wil? Moet je hem dat "leren"? Of moet je een type wasmachine invullen? Maakt het nog uit of je van programma wisselt (kort/lang)? Heeft iemand daar praktijk ervaring mee?
Heeft iemand hier praktijk ervaring mee?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dank voor die link, MisTraller. Daarin de volgende tekst:

"1.Funktion Alfamix sorgt dafür, dass für den Waschvorgang warmes Wasser mit einer vorgewählten Temperatur (kalt bis 65°C) in die Waschmaschine einläuft. Für die Spülgänge wird dann nur noch Kaltwasser eingelassen."

Ergo: voor de normale wasgang wordt warm water doorgelaten door het apparaat. Voor de spoelbeurten echter koud water, zoals het hoort.

Reteslim, die Duitse ontwerpers.

Heb het apparaat zelf niet nodig. We wassen zo weinig, kritisch en op lage temperatuur, met nieuwe machine met klein watervolume, dat de meerinvestering nauwelijks opweegt tegen de elektrabesparing. 233 euri is toch al gauw weer 1110 kWh zonnestroom opwek, dat is een vet jaar van onze elektra productie uit 10 zonnepanelen (hoger dan recordjaar 2003). Al zou het uit energetische overwegingen misschien iets uitmaken, maar dat maken we wel weer goed door extra zonnestroom te bakken of nog wat aandelen in een groen energiefonds bij te kopen.

Kan anders worden als we ooit naar een eigen woning zouden verhuizen. Of die in NL zal staan, valt te betwijfelen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 21:13:
Volgens mij is het percentage heatpipes in Duitsland ook aan het stijgen.
Ik woon vlak bij de grens en zal eens gaan rondneuzen.
Ook veel zonnepanelen hier vlak over de grens trouwens.
Wat heet veel?

2.300 megawattpiek netgekoppeld, grotendeels in 6 jaar tijd geplaatst sinds het Erneuerbare Energien Gesetz tot superieure, nooit verbeterde wetgeving in het leven werd geroepen...

Nederland moet het met ruim 46 MWp netgekoppeld doen. 40% daarvan geplaatst in "record"jaar (en definitief einde) 2003.

http://www.polderpv.nl/ni...feb2007_immer_ueber_alles
http://www.polderpv.nl/CBS_rapport_DE2005.htm
http://www.polderpv.nl/PV_weltmeister_2004_2005.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 26 maart 2007 @ 01:35:
"1.Funktion Alfamix sorgt dafür, dass für den Waschvorgang warmes Wasser mit einer vorgewählten Temperatur (kalt bis 65°C) in die Waschmaschine einläuft. Für die Spülgänge wird dann nur noch Kaltwasser eingelassen."

Ergo: voor de normale wasgang wordt warm water doorgelaten door het apparaat. Voor de spoelbeurten echter koud water, zoals het hoort.
Ik vraag me alleen af hoe dat apparaat weet wanneer hij warm/koud water in moet laten. Ik heb mijn wasmachine nooit zo scherp in de gaten gehouden, maar volgens mij neemt hij eerst koud water in, husselt daarmee een tijdje, neemt dan meer water in, verwamt dat, neemt dan een paar keer koud water in (spoelen). Dat zal bij andere wasmachines en zelfs als ik mijn wasmachine anders instel helemaal anders zijn.

Hoe weet dat ding wanneer hij warm dan wel koud water in moet laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 13:28:
[...]
Hoe weet dat ding wanneer hij warm dan wel koud water in moet laten?
Ik denk dat ie dat doet op basis van de elektrische stroom die de wasmachine op dat moment vraagt. Als ik me niet vergis is een was-cyclus 'genormeerd' voor alle wasmachines en kan je dus adh van de stroom weten in welke fase je zit, en bijgevolg of je warm dan wel koud water moet aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 15:27:
Ik denk dat ie dat doet op basis van de elektrische stroom die de wasmachine op dat moment vraagt. Als ik me niet vergis is een was-cyclus 'genormeerd' voor alle wasmachines en kan je dus adh van de stroom weten in welke fase je zit, en bijgevolg of je warm dan wel koud water moet aanleveren.
OK, dat klinkt plausibel, maar in het plaatje van het hotfill-apparaatje zie ik nergens een mogelijkheid dat het apparaat de stroom van de wasmachine meet:

Dus (in ieder geval bij dit model) gaat dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 12-09 21:44
Leuk topic dit...

Vorige maand onderzoek gedaan naar die hotfill apparaten, ze werken met een timer (die ik zag) en vullen dus eerst met warm en later met koud, het nadeel is dat je twee apparaten moet instellen.

Vraag: Heeft het zin en is het mogelijk om een diepvrieskist (165liter) extra te isoleren? Nu staat hij in de schuur en heeft al een laag verbruik maar het kan altijd lager! zou dit mogelijk zijn mbv piepschuim rondom? of gebruikt een diepvrieskist zijn wand om de warmte af te voeren?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:07:
[...]

OK, dat klinkt plausibel, maar in het plaatje van het hotfill-apparaatje zie ik nergens een mogelijkheid dat het apparaat de stroom van de wasmachine meet:

Dus (in ieder geval bij dit model) gaat dat niet op.
hmm. je hebt gelijk. Dan vrees ik dat ik je het antwoord schuldig moet blijven, of het moest zijn dat de norm zegt 1e keer water nemen is voor de was, tweede keer water nemen is om te spoelen. (klinkt ook wel plausibel he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Essent heeft het in haar nieuwe folders ook over zonneboilers.
Er staat echter niets over prijzen/subsidie.
Zie onderstaande link.
http://www.essent.nl/essent/bin/zonneenergie_tcm26-12856.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
In de Elektuur van april staat een heel stuk over zonnecellen.
Ook een leuk stukje over zelf zonnecellen maken als experiment. Kortom leuke info voor de natuurkunde/scheikunde leraren die dit eventueel lezen :)
* TD-er zou willen dat 'ie zulke leuke dingen ooit had gemaakt op het VWO/HAVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Speksteenkachel schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:35:
Essent heeft het in haar nieuwe folders ook over zonneboilers.
Er staat echter niets over prijzen/subsidie.
Zie onderstaande link.
http://www.essent.nl/essent/bin/zonneenergie_tcm26-12856.pdf
Het rekenvoorbeeld wordt je toch weer niet blij van, je bespaart 110 euro per jaar door een zonneboiler aan te schaffen. Duurt het toch een hoop jaar voordat je hem terug verdient hebt in geld :D *(ja ik weet het, er is meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hjs schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:55:
Het rekenvoorbeeld wordt je toch weer niet blij van, je bespaart 110 euro per jaar door een zonneboiler aan te schaffen. Duurt het toch een hoop jaar voordat je hem terug verdient hebt in geld :D *(ja ik weet het, er is meer)
Ook in geld ligt het - waarschijnlijk - anders dan het op het eerste gezicht lijkt. Maak niet de fout te rekenen met een gelijkblijvende gasprijs. Het is waarschijnlijk dat de gasprijs over de komende paar jaar zal stijgen. Met hoeveel, dat weet niemand. En als de gasprijs niet stijgt, is het waarschijnlijk dat belastingen en (eco)-taxen dat wel doen. Hoe dan ook, je verdient een dergelijke investering sneller terug dan je denkt. En dat is inderdaad nog afgezien van, zoals je ook als zegt, de winst op andere terreinen die je sowieso hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Weet iemand al iets over subsidie van deze zogenaamde "groene" regering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:20:
Weet iemand al iets over subsidie van deze zogenaamde "groene" regering?
Nope. Hoop gespeculeer, maar ik heb nog geen bobo kunnen betrappen op al te grote loslippigheid op dit gebied. Er wordt over "nieuwe MEP" gerept, maar die zal van een extreem zwaar deksel worden voorzien, is mijn inschatting. Schiet allemaal nix op.

Zie o.a. ook:

http://www.polderpv.nl/ni...7mrt2007_Duitse_milieules

Diederik (juist, Samsom, ja), had het vlak voor publicatie regeerakkoord (waar je ook niet wijzer van wordt), juist over verplicht aandeel duurzaam. Dan kun je het wel schudden. Laten ze "het" alweer voor de zoveelste keer aan de belangenverstrengeling van de energiebedrijven over.... Burgers hebben daar dus helegaar niks aan. Energiebedrijven zullen allemaal naar de goedkoopste "oplossingen" gaan zoeken, dus dat wordt massaal mest uit de bioindustrie vergisten en daar "duurzame stroom" van maken, want dat is lekker goedkoop, zeker als je het op grote schaal gaat doen.

Met duurzaamheid heeft dat alles weinig te maken.

Maar: we blijven hopen. Wie weet krijgen we nog iets van een terugleververgoeding, gestaffeld per duurzame elektra optie, van Cramer (VROM) losgepeuterd. Daar zijn ze bij EZ erg allergisch voor, want die snappen niks van het Duitse succes (of ze zijn er stikjaloers op).

Handtekeningactie wellicht???

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar kan ik m'n krabbel zetten????

Over duurzaam gesproken: wie de komende maanden een lange vent op een mountainbike ergens tussen Ede, Amersfoort en Amsterdam over de weg ziet razen: de trein wordt me onderhand ook te druk dus ik ga maar eens wat meer fietsen. Is nog gezonder ook! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
zonnigtype schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:04:
dus dat wordt massaal mest uit de bioindustrie vergisten en daar "duurzame stroom" van maken, want dat is lekker goedkoop, zeker als je het op grote schaal gaat doen.

Met duurzaamheid heeft dat alles weinig te maken.
Waarom is dat niet duurzaam? Het licht er een beetje aan wat je als 'duurzaam' wil definieren, maar ik definieer het als 'geen extra CO2 uitstoten'. In dit geval ben je koolstof die al in de cyclus zit (voer van de dieren) terug aan het omzetten in CO2. Deze komt uiteindelijk al uit de lucht (fotosynthese van planten), dus netto geen CO2 uitstoot. Het principe van biomassa, dus.

Volgens mij is dat dus 'duurzame', of laten we iig zeggen, 'schone' energie.

En zolang de bioindustrie blijft, is dat sowieso duurzaam :+

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 26-03-2007 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Omdat landbouw zoals die op dit moment in Nederland (en in de rest van moderne Westerse wereld) bedreven wordt niet duurzaam is. Voor elke J (Joule) aan energie die aan biomassa beschikbaar komt zijn meerdere J verbruikt aan insecticiden, pesticiden (in aardolie), aan kunstmest (aardgas) en aan transport, verwerking (aardolie).

Landbouw/biomasssa zou prima duurzaam kunnen zijn, maar op dit moment is het dat niet. En vergeet ook niet dat zonder al die energie-input de opbrengst van een gegeven oppervlak aan landbouwgrond een stuk lager, en in ieder geval een stuk minder voorspelbaar, zal zijn.

Als laatste begint de productie van biomassa nu al een concurrent te worden van de voedselproduktie. Het is toch behoorlijk lullig dat wij biomassa opstoken in onze auto's en elektriciteitscentrales waarmee het armste deel van de wereld zich mee had kunnen voeden.
Het licht er een beetje aan wat je als 'duurzaam' wil definieren, maar ik definieer het als 'geen extra CO2 uitstoten'.
Dat is zeker een gangbare 'point of view', maar die is niet zonder discussie. Ik zie het meer als 'voor langere tijd vol te houden zonder dat er onvervangbare grondstoffen opraken' (en onafhankelijk worden van landen die ons niet gunstig gezind zijn).

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 26-03-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:00:
[...]

Waarom is dat niet duurzaam? Het licht er een beetje aan wat je als 'duurzaam' wil definieren, maar ik definieer het als 'geen extra CO2 uitstoten'. In dit geval ben je koolstof die al in de cyclus zit (voer van de dieren) terug aan het omzetten in CO2. Deze komt uiteindelijk al uit de lucht (fotosynthese van planten), dus netto geen CO2 uitstoot. Het principe van biomassa, dus.

Volgens mij is dat dus 'duurzame', of laten we iig zeggen, 'schone' energie.

En zolang de bioindustrie blijft, is dat sowieso duurzaam :+
Ja, ja, leuk woordspelletje, maar bioindustrie met zijn gigantische grondclaims hier en elders in de wereld (tapioca, oerwoud vernietigende sojateelt voor veevoer in ons van mest drijvende landje), zijn onvoorstelbare milieuschade (oppervlaktewater eutrofiëring, ammonia uitstoot, de extreme inefficiëntie om van heel veel plantaardig voer heel weinig (opgefokt) vlees te maken), het dierenleed, het mensenleed (obesitas/ vetzucht, hartkwalen, etc.), de sociale rampen (dumpen landbouwoverschotten in derde wereld waardoor lokale markten kapot gemaakt worden, tegelijkertijd handelsbarrières om producten uit de derde wereld te weren uit Europa) en ga zo maar door. Dat heet "duurzaam"? Lang leven beschoren? Wacht maar tot de derde wereld echt massaal aan de poorten in de vestingmuren van Europa gaat rammelen omdat elk bestaansperspectief ze ontnomen blijkt te zijn, en ze komen halen wat hen rechtens toekomt.

Zoals reeds gezegd: met duurzaamheid sensu stricto heeft bioindustrie niets te maken, en massaal mest vergisten uit die industriële vorm van dieren"houderij" faciliteert die industrie alleen maar op oneigenlijke wijze. Maar in de negentiger jaren van de vorige eeuw was het begrip "duurzaam" al een van de meest misbruikte begrippen. Het is er alleen maar erger op geworden. Straks "duurzame" varkensflats en clusterbommen, wellicht??? :?

Je had het misschien al geraden, ja ik ben alweer ruim 15 jaar vegetariër. Scheelt bakken met energie die niet verspild worden. Zeer "duurzaam". En bespaart bovendien bakken met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
@CanonG1: Punt is duidelijk, als er fossiele (brand?)stoffen worden gebruikt om het voer voor de dieren te maken, wordt er netto CO2 uitgestoten.

@zonnigtype: Ik haal er één puntje uit die inderdaad geen 'schone' energie is, en dat is die van de oerwoudvernietigende sojateelt (de rest vind ik niet echt een reactie op wat ik zeg :?). Oerwoud is een enorm koolstofreservoir, wat je eigenlijk als fossiele brandstof zou kunnen zien. Een slecht idee om dat inderdaad te gaan verbranden, ook als je erbij bedenkt hoeveel tijd je nodig hebt om die bomen weer te laten groeien.

Ik heb ook een keer op tv gezien dat iemand 'CO2-neutraal' rijdt. Dat kan niet. Als je een paar bomen laat planten om je CO2-uitstoot te 'compenseren' (wat je niet doet), wordt die boom uiteindelijk ook weer CO2. Netto stoot je dus nog steeds uit.

Inderdaad heeft biomassa ook gevolgen. Maar alles heeft gevolgen. Windturbineparken remmen de wind af (ik geef toe dat het niet echt significant is/lijkt). Zonnecellen absorberen licht in plaats van het terug te reflecteren de ruimte in, wat ook opwarming van de aarde inhoudt. Zo zijn er veel aspecten die je allemaal moet bekijken, en dat is voor mij iig (vooral op dit tijdstip) te lastig.
Moraal: alles heeft invloed op de wereld, hoe je het ook draait of keert. De ene techniek wat meer dan de andere.

[ Voor 5% gewijzigd door stefan001 op 27-03-2007 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stefan001 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 00:25:
@CanonG1: Punt is duidelijk, als er fossiele (brand?)stoffen worden gebruikt om het voer voor de dieren te maken, wordt er netto CO2 uitgestoten.
Dat is inderdaad waar, maar ik zie CO2 niet als het grootste probleem. Het is vooral zo dat je beter af was geweest om de olie/gas direct te gebruiken ipv er eerst biomassa van te maken. En dat is dus volslagen waanzin. Dus ik kijk altijd een beetje meewarig naar mensen die op plantaardige olie rondrijden. Die X liter plantaardige olie die ze opstoken (in vaak oude en onzuinige auto's) kost misschien wel 2X of 3X aan aardolie en andere onvervangbare fossiele brandstoffen om te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prism103
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 17:20
Waarom zou het vergisten van een restproduct als mest niet duurzaam zijn?

Mensen eten vlees en koeien, varkens, kippen etc. produceren mest. Het lijkt mij beter om dan alsnog energy uit de mest te halen ipv het direct over het land uit te strooien. Als ik het goed heb worden de eigenschappen van vergistte mest zelfs nog beter voor het land (=mileu vriendelijker?).

De argumenten dat zo'n beest moet eten om mest te produceren slaan natuurlijk ook nergens op. Zo'n beest krijgt eten om vlees te maken en die mest die daarbij vrijkomt is een restproduct. We hebben bedacht dat dmv vergisten ook dat restproduct gebruikt kan worden en nu zijn daar mensen tegen omdat een koe moet eten om mest te maken. Beetje vreemde discussie als je het mij vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kan je met de Energy Monitor 3000 meten hoeveel energie een zonnepaneel teruglevert aan het net ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
awaarle schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:40:
Kan je met de Energy Monitor 3000 meten hoeveel energie een zonnepaneel teruglevert aan het net ?
Ja dat kan, maar dan moet je hem wel modificeren. Ik heb het zelf nooit gedaan maar het schijnt er op neer te komen dat je de draden in het apparaat omwisselt zodat de stroom 'omgekeerd' (en daardoor toch weer 'goedom' :)) door het apparaat loopt. Ik weet niet wat er gebeurt als je de modificatie niet uitvoert en toch zonnestroompanelen aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 00:25:

@zonnigtype: Ik haal er één puntje uit die inderdaad geen 'schone' energie is, en dat is die van de oerwoudvernietigende sojateelt (de rest vind ik niet echt een reactie op wat ik zeg :?). Oerwoud is een enorm koolstofreservoir, wat je eigenlijk als fossiele brandstof zou kunnen zien. Een slecht idee om dat inderdaad te gaan verbranden, ook als je erbij bedenkt hoeveel tijd je nodig hebt om die bomen weer te laten groeien.
Nou, één puntje...

http://www.animalfreedom....informatie/vleeseten.html

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

awaarle schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:40:
Die moet je dan "ombouwen". Schijnt vrij makkelijk te zijn, goede draden omwisselen, maar op eigen risico. Is daarna niet meer geschikt om energieverbruik van apparaten te meten!

Ik kreeg een omgebouwd exemplaar van Cees Jol uit Zeist, werkt al jaren perfect als extra monitoring instrument (bovenop het OK485 data interface voor de OK4'tjes...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

prism103 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:55:
Waarom zou het vergisten van een restproduct als mest niet duurzaam zijn?
Het vergisten is het probleem niet, dat is redelijk energie-efficiënt. Kun je trouwens ook met plantaardige afvalresten doen, zoals stro, maisplanten, onverkoopbare, mislukte oogsten e.d.

De wijze waarop in dit land (en steeds meer kopieerders) monsterachtige hoeveelheden levende dieren in "onmenselijke" (lees: "beestachtige") wijze gehouden worden op een kleine oppervlakte, met gigantische milieu- en sociale problemen van dien, is niet meer van deze tijd. Ook op energetisch vlak niet. En bovendien hartstikke ongezond bovendien, want een mens heeft helemaal geen gigantische hoeveelheden eiwit nodig, zoals die vermaledijde veggies dagelijks aantonen.

Wat jij een "restproduct" noemt werd in de extensieve veehouderij (toen vlees nog een kostbaar goed was en niet het smakeloze en veel te goedkope doordraai"product" van deze tijd) gebruikt om de bodem vruchtbaar te houden en in optimale conditie (zonder "overload"). Goede mest was (en is) een kostbaar product, varkensgier uit de bioindustrie is een van koper en andere zware metalen vergeven hoofdpijndossier. Tijdens de extensieve veehouderij (vrijwel niet meer bestaand) was er nog een redelijke balans tussen de hoeveelheid gehouden dieren en de ecologische druk van die relatief geringe aantallen op de leefomgeving. De meeste agrarische bedrijven hadden een gemengde bedrijfsvoering waarbij er genoeg ruimte was om voor de eigen dieren het veevoer te telen; er hoefde niet op extreem energieinefficiënte wijze van de andere kant van de aardbol veevoer hierheen gesleept te worden, wat nu wel op massale schaal gebeurt (en nu door de Chinezen op gruwelijke schaal gekopieerd dreigt te worden). Extensieve landbouw gebeurt vrijwel niet meer, het land raakt vergiftigd door de immense hoeveelheden mest (wel eens een mestinjector bezig gezien? Het meeste komt alsnog in de sloot terecht), en het oppervlaktewater wat wij deels als bron van kostbaar drinkwater (primaire levensbehoefte) raakt verziekt door de enorme run-off van al die overmaat aan nutriënten.

Kost allemaal alweer bakken vol energie om dat oppervlaktewater nog op een "acceptabel" kwaliteitsniveau te brengen, laat staan wat het aan energie kost om daar drinkwater uit te maken.

Om die intensieve veehouderij nu te gaan faciliteren door die enorme mesthoeveelheden als (te subsidiëren!) bron voor "groene stroom productie" te gaan inzetten, is m.i. een typisch hollandse vluchtroute om vooral niet donkergroen duurzaam (stromingsbronnen, intelligente opslag bij overschot) te hoeven gaan, maar om de status quo (machtige landbouwlobby die decennialang kapot gesubsidieerd is) te bestendigen. En dat wordt dan "verkocht" als innovatief ondernemerschap...

Is helemaal geen "rare" discussie, is juist de essentie van holistisch denken over duurzaamheid waar energie een zeer belangrijk onderdeel van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

zonnigtype schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 00:22:
[...]

Die moet je dan "ombouwen". Schijnt vrij makkelijk te zijn, goede draden omwisselen, maar op eigen risico. Is daarna niet meer geschikt om energieverbruik van apparaten te meten!

Ik kreeg een omgebouwd exemplaar van Cees Jol uit Zeist, werkt al jaren perfect als extra monitoring instrument (bovenop het OK485 data interface voor de OK4'tjes...).
Dan zou ik uhm dus ook andersom in het stopcontact kunnen doen, 't gaat namelijk om een tijdelijke korte (onveilige :P) meting

Energy Monitor 3000 van binnen hier zou ik dus de rode en zwarte draad moeten omwisselen (of in de stekker zelf).

Ik dacht dat het misschien niet kon omdat de omvormer (geen idee welke) geen sinusvormige spanning afgeeft

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 28-03-2007 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
awaarle schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:13:
Dan zou ik uhm dus ook andersom in het stopcontact kunnen doen, 't gaat namelijk om een tijdelijke korte (onveilige :P) meting
Nou... dat hangt er van af hoe je andersom bedoelt. Het heeft geen zin om de EM3k uit het stopcontact te pakken, 180o om zijn as te draaien en met zijn pootjes weer terug te prikken. Het gaat er om dat de stroom in de omgekeerde richting door het apparaat moet lopen, dus vanaf de 'mannetjes-kant' naar de vrouwjeskant'. (bedenk dat de stroom er in dezelfde richting doorheen moet lopen als wanneer je het verbruik van een apparaat zou meten).

Wat je zou kunnen doen als het om één meting gaat is twee korte verlengsnoertjes maken, één met twee stekkers en één met twee contactdozen. Let op (had je zelf waarschijnlijk ook wel door): dit is niet veilig, maar het zal wel werken. Als je een beetje oplet zul je jezelf niewt electrocuteren. Tip: demonteer na gebruik het verlengsnoer met de twee stekkers. Je wil het niet op je geweten hebben dat iemand (bv. een kind) dat snoer vindt en denkt "hee dat ziet er raar uit" en het inplugt.
Energy Monitor 3000 van binnen hier zou ik dus de rode en zwarte draad moeten omwisselen (of in de stekker zelf).
Ik ken het apparaat niet van binnen, ik heb die van mij nog niet opengemaakt (ben jij nou een echte tweaker? :$), maar ik kan zo niet inschatten of dat de goede draden zijn. Voor hetzelfde geld zijn dat de spanningsmeetdraden en als je die omwisselt heeft dat geen effect op de werking (vgl. de EM3k eenvoudigweg omdraaien). Misschien is de witte draad er bij betrokken.
Ik dacht dat het misschien niet kon omdat de omvormer (geen idee welke) geen sinusvormige spanning afgeeft
Netgekoppelde omvormers geven zeer zeker wel een sinusvormig spanning/stroom af, meestal nog zuiverder dan het net zelf. Dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

CanonG1 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:54:
[...]

Nou... dat hangt er van af hoe je andersom bedoelt.
Dat snap ik :P, vandaar dat "tijdelijke korte (onveilige :P) meting"

In de stekker zie je een witte draad die alleen zorgt voor de voeding van de EM3k. (en wordt direct doorgelust naar het verbruikende apparaat)
De zwarte draad komt uit het stopcontact, die via een "shunt" (stukje koper?) via de rode draad naar de verbruiker gaat.

De spanning die over de shunt valt bepaald de stroom (V/R=I)

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 28-03-2007 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zie nog niet direct waarom die 2 pinnen van de shunt omgedraaid zouden moeten worden, om de andere kant op te meten.
Je meet namelijk een wisselspanning op die 2 draden, doordat er een wisselstroom doorheen gaat. Dus de gemeten spanning gaat ook negatief worden.
Het enige is dat er heel mischien toch nog een meting gedaan wordt om te kijken of het spanningsverschil tussen de andere 220V aansluiting en de beide kanten van de shunt evenredig zijn met elkaar, om op die manier dus het echte vermogen nauwkeuriger te meten. Ook al geeft de EnergyCheck 3000 geen spanningswaarden en cos-phi enzo weer op het scherm, het zou natuurlijk goed mogelijk zijn dat die wel intern gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
mooie opbrengsten zo de laatste dagen ;)

Afbeeldingslocatie: http://mystery.reinieren.net/rrdsolar/solar_power_last_week.png

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ah! Soppen geblazen!

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/27mrt2007.gif

Klein dipje rond 13h00 (sluierwolkje). Verder toppertje. 10 individuele panelen, elk paneel 1 OK4 omvormer (binnen geplaatst!), 2 typen panelen, 93 Wp en 108 Wp.

Zie ook Ton Peters' bloedfraaie detailgrafiek van diezelfde dag (ook bij hem een verstoringkje rond het middaguur):

http://www.pv-solar24.info/archive/0703/sb070327.png

De eerste dip bij Ton wordt veroorzaakt door een flat aan de horizon, zie daarvoor ingepaste panoramafoto in zijn grafiek van de dag ervoor:

http://www.pv-solar24.info/archive/0703/sb070326.png

:9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:49:
mooie opbrengsten zo de laatste dagen ;)

[afbeelding]
Echt wel! Stoere grafieken man.

Over maart hebben onze zonnestroompanelen tot dusver 61,1 kWh opgebracht. Het toeval wil dat we over maart tot dusver ook 61,1 kWh hebben verbruikt! Dus: 100% zelf opgewekte zonnestroom. De meterstand was gisteravond hetzelfde als op 1 maart. Ik ben bang dat dat percentage over geheel maart iets zal zakken, de komende twee dagen niet heel veel zon vermoed ik, maar hoe dan ook een mooie score. Dat belooft wat voor de zomer!

Overigens is dat 71,5 kWh / kWp.

Ik begin het idee te krijgen dat de begin deze maand bijgeplaatste panelen (300Wp) in verhouding meer produceren (in kWh/kWp) dan de panelen die er al stonden. Of maart is uitzonderlijk zonnig geweest, dat kan ook.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 29-03-2007 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 00:39:
Ah! Soppen geblazen!

[afbeelding]

Klein dipje rond 13h00 (sluierwolkje). Verder toppertje. 10 individuele panelen, elk paneel 1 OK4 omvormer (binnen geplaatst!), 2 typen panelen, 93 Wp en 108 Wp.

Zie ook Ton Peters' bloedfraaie detailgrafiek van diezelfde dag (ook bij hem een verstoringkje rond het middaguur):

http://www.pv-solar24.info/archive/0703/sb070327.png

De eerste dip bij Ton wordt veroorzaakt door een flat aan de horizon, zie daarvoor ingepaste panoramafoto in zijn grafiek van de dag ervoor:

http://www.pv-solar24.info/archive/0703/sb070326.png

:9~ :9~
Zijn die grafieken van jou zelf gegenereerd met excel? Ziet er ook goed uit. Het ontbreekt me momenteel aan tijd om er aan verder te gaan. Meer grafieken staan op de planning.

Btw; het plaatje van mij linkt rechtstreeks naar de output van mn script, dus dat wordt elk uur ververst. (zie ook de aanmaakdatum)
Hier wil ik overigens ook nog vanaf; RRDtool kan on demand grafiekjes schrijven. Dat werkt met een cgi script. Zodoende zie je dan altijd de up to date grafieken.
Omdat alle data in een database wordt weggeschreven, zou ik er dus zelfs een webpagina van kunnen maken waarin je zelf kan opgeven welke periode je wilt zien. Dit is echter een feature die ergens in het komende half jaar misschien nog eens komt...

De aanvraag van een 5e paneel is inmiddels gedaan. De offerte is binnen, en ligt nu bij de gemeente voor de vlagheide subsidie. Ik hoop half april te kunnen plaatsen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MisTraller schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:18:
[...]

Zijn die grafieken van jou zelf gegenereerd met excel? Ziet er ook goed uit. Het ontbreekt me momenteel aan tijd om er aan verder te gaan. Meer grafieken staan op de planning.
Gedeeltelijk waar. Het OK4 interface in samenwerking met de weergaloze software van Oldenkamp/Hoekstra (versie 3 met ingebouwde logger) genereert, als de datalogger op de "automaat" (aan) staat, een datafile die in te lezen is in excel. Zodra ik het programma 's ochtends opstart om de ochtenduitlezing van de 10 OK4'tjes te doen, start de logger automatisch, en leest hij om de 5 minuten (instelbaar, maar voldoende) telkens alle data uit. Pas als ik dat wil, of als ik toch wil werken achter de computer, blijft die logger aan staan. Als ik de computer niet gebruik, gaat het ding uit, want mijn eigen opgewekte kWh zijn en blijven kostbare kleinoodjes waar we zuinig op zijn.

Mijn buurman heeft een (nog niet goed werkend) script gemaakt om van die ruwe datafile via invoer automatisch een serie grafiekbladen te maken, waaronder het getoonde (wel min of meer goed afgebeelde) exemplaar waarop de 6 uitgelezen systeemdata op een blad te vinden zijn. Zo zijn er ook bladen met groepsgemiddeldes, genormeerde resultaten, e.d. Gaat soms wat mee mis, moet nog naar gekeken worden. Er zitten nog de nodige bugs in, maar hij heeft het erg druk en het is nogal wat werk om die bugs recht te breien. Zelf heb ik het ook veel te druk met talloze dossiers en mijn website, dus het is al mooi zat dat dit lukt. Tot medio 2006 heb ik alle grafieken die je op Polder PV ziet grotendeels met de hand en m.b.v. sjablonen zelf gemaakt. Gebeurt wat maandoverzichten e.d. betreft nog steeds zo, dus als iemand zich "geroepen" voelt, is hij/zij hartelijk welkom... ;)
Btw; het plaatje van mij linkt rechtstreeks naar de output van mn script, dus dat wordt elk uur ververst. (zie ook de aanmaakdatum)
Hier wil ik overigens ook nog vanaf; RRDtool kan on demand grafiekjes schrijven. Dat werkt met een cgi script. Zodoende zie je dan altijd de up to date grafieken.
Omdat alle data in een database wordt weggeschreven, zou ik er dus zelfs een webpagina van kunnen maken waarin je zelf kan opgeven welke periode je wilt zien. Dit is echter een feature die ergens in het komende half jaar misschien nog eens komt...
Perfecto. Als ge zelf klaar bent met het uitermate belangrijke en nuttige Soladin werk, zijdt ge wellekomen om u op de OK4 automatisering te werpen... :)
De aanvraag van een 5e paneel is inmiddels gedaan. De offerte is binnen, en ligt nu bij de gemeente voor de vlagheide subsidie. Ik hoop half april te kunnen plaatsen.
Aha, voel ik daar goed aan dat er weer een "newbee" voor op Polder PV staat aan te komen???

http://www.polderpv.nl/PV-newbees.htm

U bent méér dan welkom. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Vooral zonnige zielen om de donk're wolken te verdrijven...

:>

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.