Maar dan nog, als er 'teveel' wordt opgewekt, dan daarop geanticipeerd worden en kan de kolen/kern/whatevercentrale toch gewoon ff wat minder gaan leveren?
Ja maar dan moet de verhouding wind + zonne energie / conventionele opwekking niet te groot worden. Anders is het niet op te vangen. Maar dan moet er misschien aan opslagsystemen gedachten worden zoals watertorens of mijnstelsels onder druk.
Wat ik trouwens ook wel een mooie techniek vind is van die zonnetorens. Dat zijn eigenlijk gewoon een soort omgekeerde trechters waar lucht door heen gaat. De zon verwarmt de onderkant van de toren waardoor de lucht door de pijp versnelt stroomt naar een koudere hoge luchtlaag. Bovenin zit dan een turbine die stroom opwekt. Leuke ervan is doordat er onderop watertanks zitten of iets anders met een hoge warmtecapaciteit er 's nachts ook energie kan worden opgewekt
. Doordat het opslag systeem zijn warmte dan weer afgeeft.
Wat ik trouwens ook wel een mooie techniek vind is van die zonnetorens. Dat zijn eigenlijk gewoon een soort omgekeerde trechters waar lucht door heen gaat. De zon verwarmt de onderkant van de toren waardoor de lucht door de pijp versnelt stroomt naar een koudere hoge luchtlaag. Bovenin zit dan een turbine die stroom opwekt. Leuke ervan is doordat er onderop watertanks zitten of iets anders met een hoge warmtecapaciteit er 's nachts ook energie kan worden opgewekt
Een mogelijkheid van 'opslag' is om grote koelhuizen energie te laten bufferen: klik. Daarmee zou je de stroomvraag beter af kunnen stemmen op het aanbod.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Nee geen zonnesteek, wel een 'bemoedigende' elektriciteits rekeningzonnigtype schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:40:
Zo, zo, beste CanonG1. Dat komt al flink in de buurt van onze kilowattpiek. Je had zeker een beetje last van een zonnesteek?
Nee, ik zet de nieuwe panelen er gewoon bij.Veel plezier met het plaatsen. Had je het al afgestemd met je verhuurder?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb jaren bij een koelhuis gewerkt, en daar ging de stroom er alleen op bij dalstroom. Dus wat dit zou moeten doen zie ik zo snel nietCanonG1 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:47:
Een mogelijkheid van 'opslag' is om grote koelhuizen energie te laten bufferen: klik. Daarmee zou je de stroomvraag beter af kunnen stemmen op het aanbod.
Heeft iemand een idee hoe je bij de bochten ervoor zorgt dat het water via het y stuk loopt en niet uit het pvc buis uiteinde?Simba schreef op maandag 19 februari 2007 @ 01:06:
[...]
kijk hier eens:
http://forum.fok.nl/topic/86063
Ik gebruik dit systeem nu 5 jaar naar volle tevredenheid.
Dat is correct. Op momenten draaien centrales op het absolute minimum. Als er dan gerekend is met een kleine hoeveelheid wind energie en het gaat plots hard waaien is de hoeveelheid downwards reserve (mogelijkheid om naar beneden te regelen) absoluut niet voldoende.Mr_gadget schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:48:
Ja maar dan moet de verhouding wind + zonne energie / conventionele opwekking niet te groot worden. Anders is het niet op te vangen.
Helaas komen deze obslag systemen atm niet verder als een rendement van ongeveer 10%. Naar mijn idee een lachertje.Maar dan moet er misschien aan opslagsystemen gedachten worden zoals watertorens of mijnstelsels onder druk.
Persoonlijk denk ik dat er andere mogelijkheden zijn om de duurzaamheid te verbeteren en grote hoeveelheden duurzame opwek in onze systemen toe te laten:
- Breder Europees beleid waardoor de pieken door het vergroten van het systeem kunnen worden afgevlakd, B.V. Noorse waterkracht alleen nog maar wordt ingezet als balans vermogen en niet meer als baseload levering.
- Verdere informatisering waardoor er sneller en beter inzicht in de balans op het net ontstaat en er meer short-term forecasting kan worden uitgevoerd. Meer controle is over opwek (Micro-wkk's, stadsverwarmingsprojecten, AVI's enz enz) en verbruik (Koelcentrales, airco'smetaalverwerking....)
- Bredere marktwerking in europees balanseer regiem en emissie. Als er een europees balanceer regiem op geliberaliseerde basis is krijgen de aanbieders van flexibel vermogen betaald voor de flexibiliteit. Daarnaast moet niet de opwek van duurzame energie gesubsidieerd worden maar de opwek van niet-duurzame opwek geconfronteerd met de kosten van de emissie. (Helaas wil dat nog niet echt lekker met prijzen onder de 1 euro per ton CO2!)
Cedo Nulli
Dat rendement kan ook tegen 100% lopen, het ligt eraan over wat voor 'n toepassing je 't hebt. Bijvoorbeeld in het geval van watertorens en vriescellen ga je ervan uit dat je de energie om het water omhoog te pompen of om de vriescel een paar graden kouder te krijgen sowieso een keer van het net moet trekken, en dat je alleen het moment van pompen of koelen verschuift naar een handiger tijdstip.BCM schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:19:
Helaas komen deze obslag systemen atm niet verder als een rendement van ongeveer 10%. Naar mijn idee een lachertje.
Addit
Mmm... ik zie dat die mogelijkheden hierboven al benoemd zijn, je had alleen per abuis de watertorens in je 10% rendementslijstje gezet.
Stel dat er vanwege een oliecrisis veel meer elektrisch aangedreven vervoermiddelen gaan rijden, dan geeft dat nog wat aanvullende mogelijkheden om de elektriciteitsconsumptie op de productie af te stemmen.
[ Voor 22% gewijzigd door benoni op 25-02-2007 16:32 ]
BCM: kun je link naar die "overbelasting van het Europese net" geven? Of bedoel je het "incident" met de Noorse boot die onder een hoogspanningskabel door moest in de Ems op 4 november jl? Had niets met windenergie overschot of tekort te maken. Was een elementaire blunder van de lokale netbeheerder die voorschriften heeft overtreden en zeer slecht communiceerde met de buur netbeheerders waardoor, door afkoppeling van een belangrijke hoogspanningslijn, in het E.ON net gebied in midden-noord Duitsland, een lijn tripte met (bijna) desastreuze kettingreactie:BCM schreef op zondag 25 februari 2007 @ 08:33:
Er zijn in Duitsland wel al problemen geweest met te veel wind energie en overbelasting van het lokale en europese net. Maar dat zegt meer over de capaciteit van het duitse net dan van wind energie.
Problemen rondom windenergie gaan vaker over het uitblijven van windenergie dan te veel levering. Dat heeft te maken met de eigenschappen van een windmolen en de verhoudings curve windsnelheid-opgewekte energie.
http://www.ucte.org/pdf/News/20070130_IC_Report_v1.pdf
Kan best zijn dat ik zaken niet weet, maar dat is dan incidenteel geweest en zeker niet structureel.
Netten in Duitsland is al lange tijd onderwerp van verhitte discussie. Als je straks ook nog eens windparken in zee gaat zetten, bovenop het buitenproportionele deel windenergie in Noord-Duitsland, ga je uiteraard fors hogere risico's lopen. Daarom wordt ook gepleit voor veel meer windturbines op hoge masten in het binnenland om de feed-in meer te spreiden. Zal inderdaad steeds actueler worden, met de aanzienlijke groei van duurzaam bij de oosterburen. Speelt in Nederland vrijwel niet, ook gezien de veel fijnmaziger netstructuur hier.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Niet mee eens. Dan hadden we nooit een duurzame sector in Duitsland gehad die 170.000 arbeidsplaatsen heeft opgeleverd en geen exportindustrie die overal de fraaiste duurzame energiesystemen plaatst en levert. Technologische ontwikkeling had dan mogelijk maar een fractie geweest van wat er nu allemaal op de markt is en commercieel wordt ingezet.BCM schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:19:Daarnaast moet niet de opwek van duurzame energie gesubsidieerd worden maar de opwek van niet-duurzame opwek geconfronteerd met de kosten van de emissie. (Helaas wil dat nog niet echt lekker met prijzen onder de 1 euro per ton CO2!)
ALLE energietechnologieën werden of worden met al of niet verkapte vormen van subsidiëring ondersteund. Dat zie ik zo snel nog niet verdwijnen, gezien de gigantische belangen.
MicroWKK wordt ook zwaar gepusht. Door Gasterra. Die wil wel lekker duur gas leveren aan al die "op afstand te bedienen cq. in te regelen" microWKKs waar jij onderhoud voor betaalt, en voor die 1.000 kWh netinvoeding per jaar niks krijgt...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
26 oktober werd er op een congres over windenergie gesproken door een hoogleraar, volgens mij was het dhr Belmans, over de problemen van het duitse net. In dit verhaal en de in eerdere verhalen (zie Tennet site, waarin Tennet vertelt over overbelasting van het NL net door duitse windmolens in 2005) werd er ingegaan over de zwakte van het duitse middennet.zonnigtype schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:37:
[...]
BCM: kun je link naar die "overbelasting van het Europese net" geven? Of bedoel je het "incident" met de Noorse boot die onder een hoogspanningskabel door moest in de Ems op 4 november jl?
Tennet: Duitse windparken steeds groter probleem voor Nederlands net
--------------------------------------------------------------------------------
26 mei 2005
ARNHEM (Energeia) - Als er geen structurele maatregelen worden genomen, is de kans groot dat de Duitse windparken voor een grote stroomuitval in Nederland zullen zorgen. Er zijn bijkomende investeringen nodig, en ook het onderbrengen van alle hoogspanningsnetten bij Tennet kan een oplossing bieden.
Dat meldt Tennet in een toelichting bij zijn jaarrapport over 2004. Tennet heeft het voorbije halfjaar vastgesteld dat de druk op het transportnet is toegenomen. Daardoor ontstaan "regelmatig" situaties waardoor de leveringszekerheid in problemen komt. Zo is het dit jaar al twee keer gebeurd dat Tennet de "niet-normale bedrijfstoestand" heeft uitgeroepen, wat betekent dat er stroomuitval dreigt.
Om in die omstandigheden de stabiliteit van het net te garanderen, kan het beste vanuit één "commandostructuur" het netbeheer geleid worden, zo stelt Tennet nogmaals. Tennet moet dan bij alle netten kunnen op- en afschakelen. "Nu gebeurt dat nog vanuit zes of zeven structuren", zegt Tennet-woordvoerder Koen van Tankeren. Hij herhaalt dat Tennet graag de controle wil over alle netten van 50 kV en hoger.
Van een accute dreiging, zoals enkele media vandaag suggereren, is echter geen sprake. "Zo erg is het helemaal niet", relativeert Van Tankeren. "We zeggen duidelijk: als er geen maatregelen worden genomen, dan is de kans wel groot dat dit gaat leiden tot stroomuitval." Het gratis openbaarvervoer blad Spits opende vandaag met een kop die suggereert dat Nederland op een grote stroomuitval afstevent. De Telegraaf schreef dat windenergie uit Duitsland het Nederlands energienet bedreigt.
In Noord-Duitsland is momenteel 15.000 MW windvermogen opgesteld, en wellicht groeit dat nog. De infrastructuur van het Duitse net aanpassen ligt het meest voor de hand, aldus Van Tankeren. "Elektriciteit kiest de weg van de minste weerstand. Zie het als een Duitse ICE-trein die al joy-rijdend het Nederlandse spoornet binnenrijdt. Dat verstoort ook de treinenloop in ons land."
Heel kort beschreven hebben de oosterburen in het noorden grote opwek incl. veel wind opwek en in het zuiden/midden de afname (Ruhrgebied). Al jaren word er door veel experts op aangedrongen de capaciteit in het midden te vergroten (deze word dagelijks voor 80 % gebruikt, weinig ruimte dus). Dit is echter al jaren door bezwaarsschrijften en milieu bewegingen tegen gehouden. Dit wordt de laatste jaren echter op de spits gedreven door de omliggende landen omdat zij vaak te kampen hebben met de gevolgen.Had niets met windenergie overschot of tekort te maken. Was een elementaire blunder van de lokale netbeheerder die voorschriften heeft overtreden en zeer slecht communiceerde met de buur netbeheerders waardoor, door afkoppeling van een belangrijke hoogspanningslijn, in het E.ON net gebied in midden-noord Duitsland, een lijn tripte met (bijna) desastreuze kettingreactie:
http://www.ucte.org/pdf/News/20070130_IC_Report_v1.pdf
Kan best zijn dat ik zaken niet weet, maar dat is dan incidenteel geweest en zeker niet structureel.
Netten in Duitsland is al lange tijd onderwerp van verhitte discussie. Als je straks ook nog eens windparken in zee gaat zetten, bovenop het buitenproportionele deel windenergie in Noord-Duitsland, ga je uiteraard fors hogere risico's lopen. Daarom wordt ook gepleit voor veel meer windturbines op hoge masten in het binnenland om de feed-in meer te spreiden. Zal inderdaad steeds actueler worden, met de aanzienlijke groei van duurzaam bij de oosterburen. Speelt in Nederland vrijwel niet, ook gezien de veel fijnmaziger netstructuur hier.
Een tweede probleem is dat de import / export capaciteit aan de duitse grens in dit soort noodgevallen geconfisqueerd wordt door Tennet om het Duitse net te ondersteunen. De Nederlandse handelspartijen lopen vervolgens door het missen van deze im- en export capaciteit tegen hoge onbalans kosten op. Terwijl zij er niks mee te maken hebben.
[ Voor 29% gewijzigd door BCM op 25-02-2007 18:10 ]
Cedo Nulli
Helaas zorgen subsidieringen altijd voor een scheefgroei in de markt. Een goed voorbeeld hiervan is het stoken van palm-olie door Essent in de Claus-centrale. Of het om-MEP-pen van windmolens. Of de achtelijke subsidie die tuinders af en toe krijgen op hun WKK. (Bij 90€ per MWh maakt het zie niet zoveel uit wat ze in de markt krijgen, ze produceren toch wel.)zonnigtype schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:44:
[...]
Niet mee eens. Dan hadden we nooit een duurzame sector in Duitsland gehad die 170.000 arbeidsplaatsen heeft opgeleverd en geen exportindustrie die overal de fraaiste duurzame energiesystemen plaatst en levert. Technologische ontwikkeling had dan mogelijk maar een fractie geweest van wat er nu allemaal op de markt is en commercieel wordt ingezet.
ALLE energietechnologieën werden of worden met al of niet verkapte vormen van subsidiëring ondersteund. Dat zie ik zo snel nog niet verdwijnen, gezien de gigantische belangen.
Het aantrekkelijker maken van duurzamere energie kan, naar mijn mening, veel beter door het minder aantrekkelijk maken van de vervuilende technologie-en. Dan ontstaat er een goede balans tussen duurzaam en minder duurzaam en zal er vanuit economisch oogpunt worden gezocht naar duurzamere opwek, in plaats van dat er wordt gekeken hoe er zo veel mogelijk subsidie kan worden binnengehaald.
Hier ben ik het wel mee eens. De microWKK's zijn niet zo heel duurzaam. Het enige wat ze doen is meer gas verbruik veroorzaken. Alle aandacht en subsidie had beter in hot-fils, gas-gestookte drogers, zonne-boilers en zonnecellen kunnen gaan zitten. Maar ach, en de krimpende markt die de gasmarkt is, is het logisch dat men gaat zoeken naar middelen welke de omzet verhogen. En een staatsbedrijf, wat GasTerra nog steeds is, doet dat natuurlijk gesubsidieerd.MicroWKK wordt ook zwaar gepusht. Door Gasterra. Die wil wel lekker duur gas leveren aan al die "op afstand te bedienen cq. in te regelen" microWKKs waar jij onderhoud voor betaalt, en voor die 1.000 kWh netinvoeding per jaar niks krijgt...
[ Voor 25% gewijzigd door BCM op 25-02-2007 18:16 ]
Cedo Nulli
Weet jij wel waar je het over hebt? De reden dat men naar microWKK's wil is niet zozeer de winst die zo'n systeem zelf opbrengt voor de consument maar is om de pieken in gebruik op te kunnen vangen. Deze pieken kosten procentueel gezien enorm veel brandstof.BCM schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:04:
[...]
Hier ben ik het wel mee eens. De microWKK's zijn niet zo heel duurzaam. Het enige wat ze doen is meer gas verbruik veroorzaken. Alle aandacht en subsidie had beter in hot-fils, gas-gestookte drogers, zonne-boilers en zonnecellen kunnen gaan zitten. Maar ach, en de krimpende markt die de gasmarkt is, is het logisch dat men gaat zoeken naar middelen welke de omzet verhogen. En een staatsbedrijf, wat GasTerra nog steeds is, doet dat natuurlijk gesubsidieerd.
Door gebruik van microWWK's in combinatie met warmt opslag reservoirs is men in staat om de ochtend piek 7-9 uur en de avondpiek 18-20 uur een beetje op te vangen voor zowel de warmte vraag als de energie vraag. Stel ik heb standaard de verwarming aan om 18:00 en mijn buurvrouw kookt om 17:30 standaard met de magnetron dan kan de centrale unit besluiten mijn CV eerder aan te doen en de opgewekte stroom te leveren aan de buurvrouw. Het warme water van de CV wordt opgeslagen in een geisoleerde tank en wordt daar vlak voor 18:00 uitgehaald en rondgepompt. Een sterk vereenvoudigde weergave maar in de grote getallen werkt het wel zo. De energiecentrale hoeft hierdoor geen extra capaciteit aan te spreken als de buurvrouw de magnetron gebruikt en dat levert behoorlijke besparingen op. Het procentuele verlies van warmte in de opslagtank is te verwaarlozen.
Als concument levert dit direct niets op, maar als energiebesparing gezien op macro niveau zou dit systeem van belang kunnen zijn. Op dit moment zijn er twee of drie van deze systemen in een testopstelling bekend en de eerste resultaten waren behoorlijk positief en voldeden aan de verwachtingen.
... gecensureerd ...
Ik zou wel zo'n micro-WKK willen hebben. Mijn zonnestroompanelen pieken qua geleverd vermogen in de zomer, een micro-WKK juist in de winter (want dan is de verwarming het meest aan). Dat zou elkaar prima aanvullen. Het zou helemaal mooi zijn als het goed zou kunnen samenwerken met een zonneboiler, die levert dan in de zomer het grootste deel van je warmwatervraag, de micro-WKK produceert dan geen elektriciteit maar de zonnestroompanelen des te meer.
Met een slim opgezet communicatiesysteem moet daar veel uit te halen zijn.
Met een slim opgezet communicatiesysteem moet daar veel uit te halen zijn.
Ja. Na 4 jaar werkzaam in de energie sector en dagelijks met economische vraagstukken rondom sourcing, duurzame productie en forecasting van energie verbruik en onbalans bezig te zijn weet ik een klein beetje wat hier gebeurd. Dat dit een mening is wat ik ventileer en dat jij het daarmee oneens bent, dat mag.
Het profiel dat jij schetst betwijfel ik ten zeerste. Om te beginnen is het design van de huidige installaties NIET in staat om te leveren op basis van elektrische energievraag maar op basis van warmte vraag. En naar mijn mening ligt het levering patroon 90 % van de tijd ver af van het piek verbruik.
Ik ben het met je eens dat een beperkte invoer van de microWKK een afvlakking van het gebruik zal opleveren. Dit zal veroorzaakt worden door wet van de grote getallen. Daar komt meteen een van mijn eerdere punten terug. De stastestiek kan niet met 100 % zekerheid uitsluiten dat we in een scheve situatie komen. (Stroom te veel & de microWKK's leveren terug, windmolens staan een volle bak terug te leveren. of stroom te weinig, microWKK's leveren niet terug en windmolens leveren onverwacht nauwelijks stroom) dit soort situaties leveren extreem hoge prijzen op welke uiterst negatief zijn voor de economisch rendabiliteit. Flexibilisering van de opwek en verbruik moeten meer regelvermogen opleveren wat meer ruimte voor duurzame opwek kan opleveren.
Om terug te komen op je eerdere opmerking. GasTerra is een van de weinige commerciele partijen die hard loopt te trekken aan de microWKK. En niet de energie leveranciers! Dat ondersteunt mij in mijn mening.
Ook als je maar 4 cent voor je teruggeleverde energie krijgt?Ik zou wel zo'n micro-WKK willen hebben. Mijn zonnestroompanelen pieken qua geleverd vermogen in de zomer, een micro-WKK juist in de winter (want dan is de verwarming het meest aan). Dat zou elkaar prima aanvullen. Het zou helemaal mooi zijn als het goed zou kunnen samenwerken met een zonneboiler, die levert dan in de zomer het grootste deel van je warmwatervraag, de micro-WKK produceert dan geen elektriciteit maar de zonnestroompanelen des te meer.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Zoals ik al had gezegd. Toegepaste informatisering kan een grote stap in duurzaamheid betekenen!Met een slim opgezet communicatiesysteem moet daar veel uit te halen zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door BCM op 26-02-2007 07:59 ]
Cedo Nulli
Mijn draaischijfmeter draait gewoon terug, ik krijg dus gewoon € 0,227, net als voor mijn zonnestroom. Voor € 0,04 zeg ik: laat maar, tenzij de meerprijs van de micro-WKK mogelijkheid te verwaarlozen is t.o.v. een normale HR-ketel. Maar dat verwacht ik niet.BCM schreef op maandag 26 februari 2007 @ 07:56:
Ook als je maar 4 cent voor je teruggeleverde energie krijgt?
Wat ik vooral bedoelde was: technisch wil ik het wel hebben. Ik ben op alle gebieden vóór efficiency en het nuttig inzetten van restwarmte die vrijkomt bij woningverwarming vind ik geweldig. Dat dat niet financieel wordt beloond vind ik een vreemde zaak...
Ik heb even een vraagje, wat lijkt je handig om uit te kunnen lezen, of als actie met de data te doen?CanonG1 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:11:
Het is zelfs nog leuker dan ik dacht wat jij doet MisTraller. je kunt het namelijk ook gewoon kopen, maar dat kost je dan wel $200 (ja je hebt er twee nodig als je goed wilt doen). Nog leuker - en weer duurder - zou een dergelijk kastje zijn met een WLAN-chipsetje er in.
Dataloggers voor de seriële poort zijn er ook, maar ook weer vrij prijzig: $470 voor de basiskit, $570 voor de starterskit. En dan vertellen ze niet eens bij hoeveel het opgenomen vermogen is
Wat er al is;
controle checksum (dus geen corrupte data)
gegevens op een webpagina,
wat er nog komt;
webpagina met opbrengsten van de afgelopen x dagen (kan ook meer dan 10 evt)
grafieken (recent, weekly, montly yearly)
dagelijks een regel in het csv bestand (csv bestanden worden per maand aangemaakt)
Dagelijks een mailtje met de opbrengst van afgelopen dag (en evt aan het eind van de maand de csvfile)
Ik heb over de foutafhandeling nagedacht; ik kan de foutboodschappen wel uitlezen, maar volgens mij is het hoogst zelden dat er problemen met de set zelf voorkomen. Foutmelding die ik me wel voor kan stellen is stroomuitval, maar dan is mijn router ook down, dus kan ik ook geen mailtje uitsturen.
Ook zat ik nog te denken om nog andere metingen toe te voegen, ik kan namelijk nog een 2e seriële poort aansluiten, maar dat zou dan een heel ander projectje moeten worden. Ik heb een multimeter die ik destijds onder DOS kon uitlezen met serial poort. Maar wat ik daar dan mee zou moeten meten...

Automatisch een rapport uitprinten zou denk ik ook kunnen, echter dat is weer zonde van het papier...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik moet eerlijk zijn, het feit dat het allemaal kan vind ik al erg coolMisTraller schreef op maandag 26 februari 2007 @ 10:08:
Ik heb even een vraagje, wat lijkt je handig om uit te kunnen lezen, of als actie met de data te doen?

De mogelijkheid een grafiek te maken van het vermogensverloop vind ik geweldig maar heeft voor mij vooral 'hobby-waarde'.
Ik weet trouwens dat de Soladin 600 de waarden geeft voor DC-spanning, DC-stroom en AC-vermogen, uit die drie waarden zou je nog de efficiency van de omvormer kunnen berekenen.
4 cent is op dit moment een erg mooie prijs (dag APX was over vandaag € 26/MWh).CanonG1 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 09:43:
[...]
Dat dat niet financieel wordt beloond vind ik een vreemde zaak...
Die discussie heb ik al een aantal keren proberen te voeren hier. (zie deel 1 over salderingsregeling wat naar mijn idee een subsidie vorm is) Waarom verwacht iedereen gratis gebruik te mogen maken van het net. (Neemt niet weg dat ik de transport kosten per kWh hoog vindt op dit moment.)
Daarnaast komt er waarschijnlijk binnen een paar jaar capaciteits tarief voor de transport kosten en betaald iedereen een vast bedrag per jaar voor de kabel en een variabel tarief voor de energie. Dan betaal je 6 tot 10 cent en ontvangt dat ook voor terug geleverde energie. Dan duurt het erg lang voor de WKK (maar ook zonnepanelen) zijn terug betaald!
Cedo Nulli
Ok, je weet klaarblijkelijk wel waar je het over hebtBCM schreef op maandag 26 februari 2007 @ 07:56:Ja. Na 4 jaar werkzaam in de energie sector en dagelijks met economische vraagstukken rondom sourcing, duurzame productie en forecasting van energie verbruik en onbalans bezig te zijn weet ik een klein beetje wat hier gebeurd. Dat dit een mening is wat ik ventileer en dat jij het daarmee oneens bent, dat mag.
Je weet echter dan ook dat er geen optimale oplossing bestaat en dat de combinatie van vele halve oplossingen waarschijnlijk een betere is (ook door spreiding van risicos).
Zover ik het systeem heb mogen besnuffelen gaat er inderdaad een warmtevraag ten grondslag aan de energievraag maar met intelligentie moet het mogelijk zijn om de warmtevraag naar voren te halen en dus om binnen een bepaalde marge aan een EXTRA energievraag te kunnen voldoen. De volledige piek opvangen dat geloof ik ook niet dat dat zal lukken anders zou ik met mijn eigen microKWW volledig mijn eigen energie moeten kunnen opbrengen.Het profiel dat jij schetst betwijfel ik ten zeerste. Om te beginnen is het design van de huidige installaties NIET in staat om te leveren op basis van elektrische energievraag maar op basis van warmte vraag. En naar mijn mening ligt het levering patroon 90 % van de tijd ver af van het piek verbruik.
De kosten daar maak ik me eigenlijk niet zo druk over ... wil de leverancier niets voor de teruglevering leveren, vind ik het best maar dan neemt hij wel het onderhoud over van de installatie. Zolang ik t.o.v. een niet KWW installatie geen extra kosten heb vind ik het ook OK.
Ik verwacht er behoorlijk veel van ... alleen niet binnen 5-10 jaar. Dat is echter voor mij geen reden om het systeem meteen af te branden. Dit is een van de weinige dingen die een leverancier kan doen om verbruikt naar beneden te brengen, ik vind het wel nuttig dat er niet alleen naar de vraag-minimalisatie maar ook naar het aanbod-minimalisatie wordt gekeken.Daar ben ik het helemaal mee eens. Zoals ik al had gezegd. Toegepaste informatisering kan een grote stap in duurzaamheid betekenen!
... gecensureerd ...
Die efficientie kun je alleen maar berekenen als je ook de cos-phi van de belasting weet.CanonG1 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 10:33:
[...]
Ik weet trouwens dat de Soladin 600 de waarden geeft voor DC-spanning, DC-stroom en AC-vermogen, uit die drie waarden zou je nog de efficiency van de omvormer kunnen berekenen.
Die zal in de praktijk geen 1 zijn, maar minder.
Kortom de berekende waarde is een schatting van de cos-phi waarde met een schalingsfactor die de efficientie weergeeft van de omvormer.
Als je tegelijk ook de temp van de omvormer kunt meten, dan kun je al veel nauwkeuriger de efficientie berekenen.
En over het hobby-aspect... Als ze zo'n meter met een UTP-aansluiting zouden uitrusten, dan kan je mensen een stuk enthousiaster krijgen over zonneenergie en IMHO mag zo'n omvormer dan best wel een tientje of wat meer kosten.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
De temperatuur heb ik al meegenomen in de reading.TD-er schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:14:
[...]
Die efficientie kun je alleen maar berekenen als je ook de cos-phi van de belasting weet.
Kortom de berekende waarde is een schatting van de cos-phi waarde met een schalingsfactor die de efficientie weergeeft van de omvormer.
Als je tegelijk ook de temp van de omvormer kunt meten, dan kun je al veel nauwkeuriger de efficientie berekenen.
En over het hobby-aspect... Als ze zo'n meter met een UTP-aansluiting zouden uitrusten, dan kan je mensen een stuk enthousiaster krijgen over zonneenergie en IMHO mag zo'n omvormer dan best wel een tientje of wat meer kosten.
Je kan echter alleen het rendement van de omvormer berekenen, terwijl er nog meer factoren zijn die op het totale rendement van invloed zijn maar niet meetbaar zijn Bv vuil op de panelen, veroudering. Dus ik weet niet of dat heel zinvol is. Maar als iemand aan kan geven hoe ik die berekening moet doen (icm temperatuur), kan ik hem best inbouwen.
UTP is niet heel zinvol lijkt mij, want dat is puur de interface, de output zal toch nog geprocessed moeten worden. RS485 is redelijk standaard bij dit soort apparaten in elk geval.
@CanonG1
STEL; je wilt ook een dergelijk systeem maar je bent niet te spreken over het stroomverbruik; je kunt natuurlijk übersimpel een commando geven waardoor linux zichzelf afsluit.
Het volgende scenario is dan mogelijk: Je sluit een tijdklok aan tussen de router en stelt deze in dat ie op bepaalde tijden (bv ochtend, middag en namiddag) een aantal minuten aangaat. (bij mechanische tijdklokken dus minimaal 15 minuten)
Binnen deze tijd heb je ruim voldoende de tijd om een script te laten lopen, en de gewenste waarden te verzamelen. Omdat de router dus veelal uit staat, draai je geen webserver lokaal, maar laat je de output met ftp uploaden naar je homepage bij je provider. Nadat het script klaar is, geeft de router zichzelf een halt commando en sluit af. En aan het eind van de rit zet de tijdklok je router uit.
Aangezien je dan minder readings hebt kan je geen mooie daggrafieken maken, maar voor de totaalopbrengsten kan het prima.
[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 26-02-2007 11:40 ]
---------------
Als ik dan in de zomermaanden, als de centrales moeite krijgen met leveren door beperking koelwaterafvoer, dan ook maar die €0,90 krijg, want dat is de prijs waarvoor ze afgelopen zomer af en toe verhandeld werd. Gelijke moniken, gelijke kappen.BCM schreef op maandag 26 februari 2007 @ 10:46:
4 cent is op dit moment een erg mooie prijs (dag APX was over vandaag € 26/MWh).
Ik verwacht niet gratis gebruik te mogen maken van het net. Ik vind het reëel als ik de transportkosten voor een teruggeleverde kWh zou moeten betalen. Maarrrrrr.... ik ben ook van mening dat als de regering (=wij) een omschakeling wil naar alternatieve, duurzame energiebronnen die nieuwe bronnen best een 'kickstart' zouden mogen krijgen door een tijdelijke subsidie. Die subsidie moet je volgens een goed vooruitgedacht plan afbouwen in de komende paar jaar, zodat alle deelnemers (de producenten van zonnestroompanelen en windturbines maar ook de gebruikers) weten waar ze aan toe zijn.Die discussie heb ik al een aantal keren proberen te voeren hier. (zie deel 1 over salderingsregeling wat naar mijn idee een subsidie vorm is) Waarom verwacht iedereen gratis gebruik te mogen maken van het net. (Neemt niet weg dat ik de transport kosten per kWh hoog vindt op dit moment.)
Ik begrijp de aversie tegen subsidie, daarmee creeër je vreemde situaties, helemaal als er ongelukkig mazen in zitten (zoals nu op marktplaats veel zonnestroominstallaties in de aanbieding van 3-4 jaar oud, ongetwijfeld aangekocht met subsidie en nu voor de hoofdprijs weg). Maar vergeet niet dat onze huidige energievoorziening ook veel verborgen subsidies heeft; alleen al het grootste gedeelte van de infrastructuur, veel daarvan was ooit publiek bezit. Daar hebben we dus allemaal voor betaald.
Dus: geen subsidie? Prima, maar neem dan op de één of andere manier ook de subsidies wef die fossiele brandstoffen op dit moment genieten. Pas dan is de 'strijd' eerlijk: Gelijke moniken, gelijke kappen.
En daarmee wordt besparing ook totaal niet gestimuleerd, en alleen al daarom ben ik daar niet voorDaarnaast komt er waarschijnlijk binnen een paar jaar capaciteits tarief voor de transport kosten en betaald iedereen een vast bedrag per jaar voor de kabel en een variabel tarief voor de energie. Dan betaal je 6 tot 10 cent en ontvangt dat ook voor terug geleverde energie. Dan duurt het erg lang voor de WKK (maar ook zonnepanelen) zijn terug betaald!

Zou zo'n omvormer niet een 'perfecte' wisselspanning leveren? Dus met cos phi 1?TD-er schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:14:
Die efficientie kun je alleen maar berekenen als je ook de cos-phi van de belasting weet.
Ik heb hetzelfde (maar ik denk doe dan gelijk WLAN of bluetooth of zo). Het probleem is natuurlijk dat de markt voor netgekoppelde zonnestroomomvormers momenteel erg klein is. Elk dubbeltje moet worden omgedraaid. Ik ben al blij dat er een seriële aansluiting op zit, de omvormer die ik zaterdag gekocht heb (een Philips PSI300) lijkt helemaal geen uitleesmogelijkheid te hebben.En over het hobby-aspect... Als ze zo'n meter met een UTP-aansluiting zouden uitrusten, dan kan je mensen een stuk enthousiaster krijgen over zonneenergie en IMHO mag zo'n omvormer dan best wel een tientje of wat meer kosten.
Dat is de dag prijs nooit geweest. Hoogste dag prijs is € 191 op 27 juli 2006. Toen werd er inderdaad voor 1 uur 900 euro betaald. De maandprijs voor juli was € 81. Terwijl de gemiddelde prijs voor januari 2007 op € 36 ligt.CanonG1 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:39:
[...]
Als ik dan in de zomermaanden, als de centrales moeite krijgen met leveren door beperking koelwaterafvoer, dan ook maar die €0,90 krijg, want dat is de prijs waarvoor ze afgelopen zomer af en toe verhandeld werd. Gelijke moniken, gelijke kappen.
Helemaal mee eens. Het meest ideale zou zijn een systeem waarbij alle energie wordt aangeslagen voor alle kosten die ze maken. En dat europees. Dus niet zoals nu spot goedkope, zwaar gesubsidieerde franse kernenergie.Dus: geen subsidie? Prima, maar neem dan op de één of andere manier ook de subsidies wef die fossiele brandstoffen op dit moment genieten. Pas dan is de 'strijd' eerlijk: Gelijke moniken, gelijke kappen.
[ Voor 27% gewijzigd door BCM op 26-02-2007 12:01 ]
Cedo Nulli
Die cos phi is een relatief getal.
In wezen geeft het aan of de spanning en stroom in de pas lopen.
En dan wordt het net als referentie gebruikt.
Zou die waarde precies 1 zijn, dan lever je niet terug.
Maar het bepalen van die waarde geeft geen antwoord op de vraag of een lokaal systeem een goed rendement heeft.
Geheel vanuit mijzelf gezien, wil ik dat die waarde zo veel mogelijk afwijkt.
Een andere naam is "blindstroom". En die is gekozen omdat mijn KWH-meter er blind voor is.
Bij verbruikt dus prima en bij teruglevering niet gewenst.
In wezen geeft het aan of de spanning en stroom in de pas lopen.
En dan wordt het net als referentie gebruikt.
Zou die waarde precies 1 zijn, dan lever je niet terug.
Maar het bepalen van die waarde geeft geen antwoord op de vraag of een lokaal systeem een goed rendement heeft.
Geheel vanuit mijzelf gezien, wil ik dat die waarde zo veel mogelijk afwijkt.
Een andere naam is "blindstroom". En die is gekozen omdat mijn KWH-meter er blind voor is.
Bij verbruikt dus prima en bij teruglevering niet gewenst.
Guus Assmann
Uiteraard ook een beetje een reactie op de post van MisTraller
Kortom de cos-phi hangt af van de belasting en niet van wat die stroom levert.
Als je een lage cos-phi waarde hebt, wil dat zeggen dat je veel meer stroom trekt bij de lagere spanningen en dus belast je de omvormer minder gunstig dan ideaal.
Ik vermoed dat de omvormer dus zo'n 600 VA kan leveren en niet 600 Watt.
1 Watt = 1 VA als de cos-phi 1 is. In elke andere situatie (de cos-phi <1) is het aantal VA hoger dan het aantal Watt.
vermogen in Watt = VA * cos-phi.
VA is uiteraard Volt * Ampere.
Echte Ohmse belastingen zoals een verwarmingselement of een gloeilamp zijn dus ideaal, maar een TV bijvoorbeeld heeft al gauw een cos-phi van 0,7 Een kleine schakelende voeding (adapters zonder trafo) heeft vaak zelfs een cos-phi van 0,5 tot zelfs 0,2. Mijn stereostapel in de huiskamer bijvoorbeeld zit met stand-by belasting op 0,27. Dit zijn allemaal apparaten die niet uit kunnen, omdat er geen uitknop op zit, of omdat je ze niet uit wilt doen, zoals een antenneversterker of videorecorder.
Een PC-voeding met PFC zal proberen om de cos-phi zo dicht mogelijk richting de 1 te krijgen.
Kortom, de cos-phi die voorheen alleen voor grootverbruikers eigenlijk interessant was, is nu voor gebruikers met zonnepanelen ook interessant, omdat dit de efficientie van de omvormer kan beinvloeden.
Over het berekenen van de efficientie met de temp meegenomen...
Hierbij maak ik de aanname dat de plek waar de omvormer hangt niet echt actief geventileerd wordt.
Daardoor heeft de omvormer een vrij constant koelvermogen van n K/W.
Dat wil zeggen dat de temp n graden stijgt bij opname van 1 Watt.
Je weet de ingaande stroom (DC) en ingaande spanning (DC) en uitgaand vermogen.
Als je dat uitgaande vermogen nu even ideaal maakt, door bijvoorbeeld alleen een waterkoker oid te gebruiken (Ohmse weerstand, dus cos-phi 1, dus vermogen makkelijk te meten), dan kun je dus de verschiltemperatuur gaan meten.
Het vermogen wat de omvormer zelf opneemt (dus de inefficientie) zal omgezet worden in warmte.
Kortom, het verschil tussen V*A van wat er aan DC-stroom in gaat en wat er in AC-stroom uit komt (let wel in de testopstelling is de belasting ideaal, dus cos-phi = 1), dat zal in warmte omgezet worden.
De verhouding van de tempstijging en dat opgenomen vermogen is constant (mits je dus niet steeds gaat ventileren op die plek). Dus als je dan berekend hebt hoeveel K/Watt (of °C/W, is hetzelfde) de thermische weerstand is van je omvormer, dan kun je de temp-meetwaarde gebruiken om de efficientie nauwkeuriger te berekenen.
Let op, het gaat hier dus om een temp-stijging. Dus als de omgevingstemp 20°C is, moet je die dus wel aftrekken van de meetwaarde.
De cos-phi is 1 als de AC-stroom precies gelijk in fase loopt met de AC-spanning. Oftewel maximaal als de spanning maximaal is en 0A als de spanning 0V is.CanonG1 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:49:
[...]
Zou zo'n omvormer niet een 'perfecte' wisselspanning leveren? Dus met cos phi 1?
Kortom de cos-phi hangt af van de belasting en niet van wat die stroom levert.
Als je een lage cos-phi waarde hebt, wil dat zeggen dat je veel meer stroom trekt bij de lagere spanningen en dus belast je de omvormer minder gunstig dan ideaal.
Ik vermoed dat de omvormer dus zo'n 600 VA kan leveren en niet 600 Watt.
1 Watt = 1 VA als de cos-phi 1 is. In elke andere situatie (de cos-phi <1) is het aantal VA hoger dan het aantal Watt.
vermogen in Watt = VA * cos-phi.
VA is uiteraard Volt * Ampere.
Echte Ohmse belastingen zoals een verwarmingselement of een gloeilamp zijn dus ideaal, maar een TV bijvoorbeeld heeft al gauw een cos-phi van 0,7 Een kleine schakelende voeding (adapters zonder trafo) heeft vaak zelfs een cos-phi van 0,5 tot zelfs 0,2. Mijn stereostapel in de huiskamer bijvoorbeeld zit met stand-by belasting op 0,27. Dit zijn allemaal apparaten die niet uit kunnen, omdat er geen uitknop op zit, of omdat je ze niet uit wilt doen, zoals een antenneversterker of videorecorder.
Een PC-voeding met PFC zal proberen om de cos-phi zo dicht mogelijk richting de 1 te krijgen.
Kortom, de cos-phi die voorheen alleen voor grootverbruikers eigenlijk interessant was, is nu voor gebruikers met zonnepanelen ook interessant, omdat dit de efficientie van de omvormer kan beinvloeden.
Het nadeel van een RS232 of RS485 interface is natuurlijk dat je hiermee niet zomaar 24/7 kunt gaan loggen, omdat je dan weer een PC aan moet hebben staan die het naar het internet stuurt (of zelf logt), of je moet een router hebben die dat kan, maar die zijn ook niet echt dik gezaaid.CanonG1 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:49:
[...]
Ik heb hetzelfde (maar ik denk doe dan gelijk WLAN of bluetooth of zo). Het probleem is natuurlijk dat de markt voor netgekoppelde zonnestroomomvormers momenteel erg klein is. Elk dubbeltje moet worden omgedraaid. Ik ben al blij dat er een seriële aansluiting op zit, de omvormer die ik zaterdag gekocht heb (een Philips PSI300) lijkt helemaal geen uitleesmogelijkheid te hebben.
Over het berekenen van de efficientie met de temp meegenomen...
Hierbij maak ik de aanname dat de plek waar de omvormer hangt niet echt actief geventileerd wordt.
Daardoor heeft de omvormer een vrij constant koelvermogen van n K/W.
Dat wil zeggen dat de temp n graden stijgt bij opname van 1 Watt.
Je weet de ingaande stroom (DC) en ingaande spanning (DC) en uitgaand vermogen.
Als je dat uitgaande vermogen nu even ideaal maakt, door bijvoorbeeld alleen een waterkoker oid te gebruiken (Ohmse weerstand, dus cos-phi 1, dus vermogen makkelijk te meten), dan kun je dus de verschiltemperatuur gaan meten.
Het vermogen wat de omvormer zelf opneemt (dus de inefficientie) zal omgezet worden in warmte.
Kortom, het verschil tussen V*A van wat er aan DC-stroom in gaat en wat er in AC-stroom uit komt (let wel in de testopstelling is de belasting ideaal, dus cos-phi = 1), dat zal in warmte omgezet worden.
De verhouding van de tempstijging en dat opgenomen vermogen is constant (mits je dus niet steeds gaat ventileren op die plek). Dus als je dan berekend hebt hoeveel K/Watt (of °C/W, is hetzelfde) de thermische weerstand is van je omvormer, dan kun je de temp-meetwaarde gebruiken om de efficientie nauwkeuriger te berekenen.
Let op, het gaat hier dus om een temp-stijging. Dus als de omgevingstemp 20°C is, moet je die dus wel aftrekken van de meetwaarde.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ja, BCM weet zekers weten wel waarover hij het heeft, dat gevoel had ik al snel...BCM schreef op maandag 26 februari 2007 @ 10:46:
[...]
4 cent is op dit moment een erg mooie prijs (dag APX was over vandaag € 26/MWh).
Die discussie heb ik al een aantal keren proberen te voeren hier. (zie deel 1 over salderingsregeling wat naar mijn idee een subsidie vorm is) Waarom verwacht iedereen gratis gebruik te mogen maken van het net. (Neemt niet weg dat ik de transport kosten per kWh hoog vindt op dit moment.)
Daarnaast komt er waarschijnlijk binnen een paar jaar capaciteits tarief voor de transport kosten en betaald iedereen een vast bedrag per jaar voor de kabel en een variabel tarief voor de energie. Dan betaal je 6 tot 10 cent en ontvangt dat ook voor terug geleverde energie. Dan duurt het erg lang voor de WKK (maar ook zonnepanelen) zijn terug betaald!
Die 4 eurocent weet ik niet waar je die vandaan hebt. 1-2 eurocent wordt genoemd door Hans Overdiep, en die kan het weten want hij is energietransitiemanager van Gasterra.
http://www.senternovem.nl.../platform/leden/index.asp
Maar hij zegt tegelijkertijd dat die fooi weggestreept wordt tegen de "kosten voor de netbeheerder", dus je houdt niks over:
http://www.bndestem.nl/economie/article1065014.ece
Salderingsregeling zonnepanelen is het enige wat er nog over is van het ooit trotse NL op dit vlak. En zelfs die regeling wordt continu gesaboteerd en ondergraven. Wet geldt niet in Nederland, blijkbaar.
Capaciteitstarief is de zoveelste poging van EnergieNed om de kWh prijs uit te kleden en dus meer "marktwerking" te forceren en tegelijkertijd meer "vaste inkomsten" voor de aangesloten winstmaximalisatoren, de netbeheerders, te genereren. Is dodelijk voor prikkels richting duurzame technologieën, omdat de fossielen dan nog langer gebruikt gaan worden als je er niks tegenover zet. Overigens zijn er al berichten dat EZ dat wegstrepen van die variabele transportcomponent zou willen gaan compenseren door een hoger energiebelasting tarief in te gaan zetten (kat in het bakkie voor MinFin). En dan lever je dus ook weer voor hoger tarief terug (is toch een kleine hoeveelheid aan teruglevering in totaal, dus dat kan MinFin dan makkelijk hebben). Maarrrrrrr: adder onder het gras is dan weer dat een volgende minister van EZ (of Financiën) zo'n "compensatie" dus weer overboord gaat kieperen, en we dan dus pas echt ver van huis zullen geraken: én je bent deel variabele teruglevering kWh prijs kwijt, én het gaat niet meer gecompenseerd worden....
Allemaal hollandsch gerommel in de marge, EEG e pronto per favore...
Ben het overigens grondig eens met BCM dat fossiele bronnen ook zwaar belast moeten gaan worden. Probleem daarmee is weer dat je aan (historische gegroeide) gevestigde belangen komt, en reken maar dat die dat niet zomaar over hun kant zullen laten gaan. Dat zal zwaar bevochten moeten worden, en die strijd wil ik wel aangaan. Je moet per slot van rekening ergens aan dood...
Helemaal mee eens, maar als je naar het "gekonkel" kijkt, weet je ook donders goed dat dat nog een lange weg is. En niet alleen in Brussel, maar ook in eigen land.BCM schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:59:
Helemaal mee eens. Het meest ideale zou zijn een systeem waarbij alle energie wordt aangeslagen voor alle kosten die ze maken. En dat europees. Dus niet zoals nu spot goedkope, zwaar gesubsidieerde franse kernenergie.
Joop Wijn, die zijn mond vol had van "level playing field" toen hij een rapportje over Duitse energiepolitiek van Paul de Krom onder ogen kreeg, was niet te beroerd om allerlei gunstige regelingetjes te bedenken voor de energiezuipers in Delfzijl i.p.v. ze te commanderen dat ze dan hun bedrijfsprocessen maar eens flink moesten doorlichten op besparing i.p.v. al die kostbare energie met bakken vol tegelijk de ruimte in te blazen.
Level playing field op energiegebied is een leuk en zeer nastrevenswaardig uitgangspunt maar een politiek monstrum om ten uitvoer te brengen.
Overigens, de Duitse kolensubsidies worden afgebouwd. "Historische Entscheidung":
http://www.tagesspiegel.d...tieg-kompromiss/91351.asp
Vergeet nooit dat er nogal wat sociale implicaties achter veel van die ondersteuningsregelingen zaten/zitten, net zoals de mijnbouw in Limburg ook tijdenlang zwaar ondersteund is geweest. En er nu mensen van NedCar in dezelfde provincie naar het door EZ meebetaalde (= gesubsidieerde) Avantis park gaan om mee te helpen zonnecellen bij Gosse Boxhoorn's Solland Solar te maken die vervolgens allemaal naar het buitenland worden geëxporteerd omdat hier de markt is kapotgemaakt door hetzelfde ministerie...

En dat is nu juist het mooie aan de soladin600, die logt zelf al data van de afgelopen 10 dagen! Ok, alleen de opbrengst en tijdsduur, maar dat is voor de meesten waar het uiteindelijk toch om draait.TD-er schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:15:
[...]
Het nadeel van een RS232 of RS485 interface is natuurlijk dat je hiermee niet zomaar 24/7 kunt gaan loggen, omdat je dan weer een PC aan moet hebben staan die het naar het internet stuurt (of zelf logt), of je moet een router hebben die dat kan, maar die zijn ook niet echt dik gezaaid.
Dat vind ik al best netjes. En nog een voordeel van RS485; Je kabel mag 10x zo lang zijn dan bij utp.
---------------
UTP kabel mag 100m zijn, is dat een beperking?MisTraller schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:35:
[...]
En nog een voordeel van RS485; Je kabel mag 10x zo lang zijn dan bij utp.
(van RS485 weet ik het zo even niet, maar het is een industriele standaard en veel hoeft er niet over, dus lage bitrate is ook niet erg en dan kan het best wel eens 100-en meters zijn)
Mischien is zo'n embedded Linux fanless systeemkastje wel wat (op basis van een ARM-processor), hier heb je er bijvoorbeeld eentje die volgens opgaaf slechts 2 Watt trekt. Met 5 com-poorten op een rijtje, netwerk, 'priced from $189 including a 40G hard disk.'TD-er schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:15:
Het nadeel van een RS232 of RS485 interface is natuurlijk dat je hiermee niet zomaar 24/7 kunt gaan loggen, omdat je dan weer een PC aan moet hebben staan die het naar het internet stuurt (of zelf logt), of je moet een router hebben die dat kan, maar die zijn ook niet echt dik gezaaid.
Dan lijkt me het router-project van Sprite_TM hier op het forum nog wat handiger.benoni schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:16:
[...]
Mischien is zo'n embedded Linux fanless systeemkastje wel wat (op basis van een ARM-processor), hier heb je er bijvoorbeeld eentje die volgens opgaaf slechts 2 Watt trekt. Met 5 com-poorten op een rijtje, netwerk, 'priced from $189 including a 40G hard disk.'
Je moet op de Sweex-router in dat project al een compoort solderen om er een andere firmware op te kunnen zetten en het enige wat de router dan nog maar hoeft te doen is de data uitlezen, te interpreteren en eventueel te loggen of door te sturen naar een site.
precies, en dat is exact wat ik dus doe, maar dan met een asus router.TD-er schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:31:
[...]
Dan lijkt me het router-project van Sprite_TM hier op het forum nog wat handiger.
Je moet op de Sweex-router in dat project al een compoort solderen om er een andere firmware op te kunnen zetten en het enige wat de router dan nog maar hoeft te doen is de data uitlezen, te interpreteren en eventueel te loggen of door te sturen naar een site.
De sweex is wat lastiger, maar het goedkoopste volgens mij, maar op marktplaats wemelt het ook van de routers waar linux op draait of kan draaien.
Linksys wrt54g series, de linksys nlsu serie, asus wl-x00g series, allemaal op linux gebaseerd en volgens mij allemaal een mips processor, en een UART aan boord voor seriële communicatie. En een aantal daarvan ook usb waardoor je een usb stick als storage kan gebruiken.
Het voordeel van deze series is dat er een grote community is ontstaan rond de aangepaste firmwares, daardoor is het in veel gevallen erg eenvoudig om iets aan de praat te krijgen door alle tutorials die in de loop der tijd geschreven zijn.
Bij verschillende types is het solderen zelfs bijna of helemaal niet nodig. In mijn geval was zelfs de uart via een jumperblok aan te sluiten. Een oude nokia datakabel daarop aansluiten was voldoende.
En ben je eenmaal goed en wel in een dergelijk projectje bezig, dan kom je steeds meer toepassingen tegen die je in zo'n super energiezuinig doosje kan draaien. (denk bv eens aan bittorrent clients
2 watt inclusief harddisk lijkt me sterk. Misschien als de hele box inclusief hdd idle is...benoni schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:16:
[...]
Mischien is zo'n embedded Linux fanless systeemkastje wel wat (op basis van een ARM-processor), hier heb je er bijvoorbeeld eentje die volgens opgaaf slechts 2 Watt trekt. Met 5 com-poorten op een rijtje, netwerk, 'priced from $189 including a 40G hard disk.'
[ Voor 68% gewijzigd door Mistraller op 26-02-2007 16:51 ]
---------------
Dat dacht ik ook meteen. Maar goed, als je de /var/log naar een ramdisk kunt symlinken of aan de schrijfbuffer kan prutsen zou die 't toch een heel eind kunnen redden. Bij vergelijkbare systemen staat dat ze maximaal 10 Watt trekken, da's dan blijkbaar met de harde schijf in actie.MisTraller schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:38:
2 watt inclusief harddisk lijkt me sterk. Misschien als de hele box inclusief hdd idle is...
Laatstgenoemde bronnen zijn leuk voor op de salontafel maar slaan de plank vaak ver mis. Telegraaf online is af en toe leuk om je helemaal het ...lazarus te bescheuren over de meest waanzinnige lezersreacties als het om energie (en vele andere onderwerpen) gaat.BCM schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:55:
Van een accute dreiging, zoals enkele media vandaag suggereren, is echter geen sprake. "Zo erg is het helemaal niet", relativeert Van Tankeren. "We zeggen duidelijk: als er geen maatregelen worden genomen, dan is de kans wel groot dat dit gaat leiden tot stroomuitval." Het gratis openbaarvervoer blad Spits opende vandaag met een kop die suggereert dat Nederland op een grote stroomuitval afstevent. De Telegraaf schreef dat windenergie uit Duitsland het Nederlands energienet bedreigt.
Gaarne links naar die "bezwaarschriften van milieubewegingen" en, vooral de motivatie ervan/erachter. Een van de meest progressieve "miljeuclubs" in Duitsland (die overigens aan de basis van de meest succesvolle duurzame energie wetgeving ter wereld heeft gestaan, het EEG), de Solar-Energie Förder Verein in Aachen, is rabiaat pleiter voor uitbreiding en versterking van de Duitse netten en doet dat al jaren.Heel kort beschreven hebben de oosterburen in het noorden grote opwek incl. veel wind opwek en in het zuiden/midden de afname (Ruhrgebied). Al jaren word er door veel experts op aangedrongen de capaciteit in het midden te vergroten (deze word dagelijks voor 80 % gebruikt, weinig ruimte dus). Dit is echter al jaren door bezwaarsschrijften en milieu bewegingen tegen gehouden. Dit wordt de laatste jaren echter op de spits gedreven door de omliggende landen omdat zij vaak te kampen hebben met de gevolgen.
http://www.sfv.de/artikel/2006/blackout.htm
http://www.sfv.de/lokal/mails/wvf/netzzusa.htm
Overigens staan in de nabijheid van datzelfde Aachen de meest verschrikkelijke bruinkoolcentrales gigantische hoeveelheden "basislast" kWh voor het Ruhrgebiet te bakken, alleen RWE heeft hier al op zeer kleine oppervlakte bijna 11.000 Megawatt aan bruinkoolcentrales staan (bruto, 10.000 netto), en dan heb ik alle andere centrales in dit gebied even weggelaten. Er is een forse hoeveelheid capaciteit in Midden Duitsland, maar zoals je terecht schetst, gaat het om de grote stromen veroorzaakt door noord-zuid transport bij overproduktie en/of bij selectieve vraag (Frankrijk exporteert ook veel atoomstroom, zet het totaalplaatje nog meer onder druk).
Er wordt druk gewerkt aan opwaardering van interconnectiecapaciteit. Jammer alleen dat Delfzijl met zijn gigantisch inefficiënte aluminiumsmelter daar weer een enorme hoeveelheid van gaat opslokken...Een tweede probleem is dat de import / export capaciteit aan de duitse grens in dit soort noodgevallen geconfisqueerd wordt door Tennet om het Duitse net te ondersteunen. De Nederlandse handelspartijen lopen vervolgens door het missen van deze im- en export capaciteit tegen hoge onbalans kosten op. Terwijl zij er niks mee te maken hebben.
Ergo: de vervuilers en grootgebruikers moeten maar eens reeële prijzen gaan betalen, en als ze dat niet "kunnen", moet de samenleving zich gaan afvragen of dat soort "economische activiteiten" anno klimaatcrisisjaar 2007 nog wel als "levensvatbaar" beschouwd moeten worden...
Het geld wat ze wel kunnen betalen gaat dan natuurlijk voor 100 procent in het verbeteren van de netinfrastructuur.
Men zou zich in gebieden met stadsverwarming meer moeten bezighouden met hot-fill.
Zelf gebruikt ik hot-fill voor mijn vaatwasmachine en dat bevalt me prima.
De wasmachine staat helaas te ver weg.
Een mede straatbewoner gebruikt zelfs het water wat hij overhoudt in zijn zonneboiler voor hot-fill.
Eigenlijk zou ieder huis een zonneboiler moeten hebben, ik wacht met smart op het subsidie beleid van deze regering en dan komt er hier ook een.
De wasmachine staat helaas te ver weg.
Een mede straatbewoner gebruikt zelfs het water wat hij overhoudt in zijn zonneboiler voor hot-fill.
Eigenlijk zou ieder huis een zonneboiler moeten hebben, ik wacht met smart op het subsidie beleid van deze regering en dan komt er hier ook een.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Over hotfill gesproken: we hebben nu dus een zonneboiler, de wasmachine staat er pal naast (vrijwel tegen het voorraadvat aan), ideale situatie lijkt mij. Heeft iemand hier ervaring met een hotfill set voor een gewone wasmachine? Ik bedoel dus een apparaatje zoals ze bij de Energiebespaarshop verkopen.Speksteenkachel schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:44:
Oh ja, voor ik het vergeet: een beetje regen is niet erg, en lage temps ook niet, het is tenslotte winter, maar zou degene die rondloopt met de afstandsbediening dat ding weer op 'zonnig' willen zetten, met dit weer heb ik niets aan m'n zonneboilertje!!!
Waarom wachten op subsidiebeleid? Een zonneboiler is financieel ook erg aantrekkelijk zonder gemeenschapsgeld.Speksteenkachel schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:44:
Voor een gezin is het anders een flinke investering.
Misschien dat even wachten loont, ik heb mijn hoop gevestigd op Diederik Samson
Misschien dat even wachten loont, ik heb mijn hoop gevestigd op Diederik Samson
Heb ook al eens naar hotfill zitten kijken voor een normale (officieel dus niet hotfill) wasmachine. De ketel staat op dezelfde verdieping maar een paar meter van de wasmachine af, en de warmwaterleiding loopt daar ook vlak in de buurt. Kun je de watertemperatuur afregelen op een bepaalde niet al te hoge temperatuur (zeg 25-30 graden) en de wasmachine het resterende bij laten verwarmen? Of je nou van 15 naar 30/60 graden moet of van 25 naar 30/60 scheelt toch alweer een aardige hap in de elektra, dus... Daarnaast staat de wasdroger op de wasmachine, dus als ik met de afvalwarmte van de droger nog wat kan is dat natuurlijk helemaal mooi meegenomen!
Houd er rekening mee dat een normale vaatwasmachine niet al het water dat gebruikt wordt ook verwarmt. Mijn vaatwasmachine heeft bijvoorbeeld enkele spoelronden met koud water. Door daar warm water te gebruiken verlies weer vrij snel je winstSpeksteenkachel schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:44:
Men zou zich in gebieden met stadsverwarming meer moeten bezighouden met hot-fill.
Dammit, ik moet ballast hebben voor mijn nieuwe zonnepanelen, maar dat is toch lastiger te krijgen dan ik dacht.
Woont er iemand in het Gooi en heb je een paar tegels over? Ik ben op zoek naar ± 10 stoeptegels van 30x30cm of een vergelijkbaar gewicht in bakstenen of zo....
Woont er iemand in het Gooi en heb je een paar tegels over? Ik ben op zoek naar ± 10 stoeptegels van 30x30cm of een vergelijkbaar gewicht in bakstenen of zo....
Veel mensen brengen oude stoeptegels naar de stort omdat ze die aan de straatstenen (hahah) niet kwijt raken. Dus wellicht kan je het op zaterdagmorgen eens proberen bij jullie lokale stort/afvalverwerking?
Hehehereclamedoos schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 13:14:
Veel mensen brengen oude stoeptegels naar de stort omdat ze die aan de straatstenen (hahah) niet kwijt raken.
Dat is misschien niet eens zo'n gek idee...Dus wellicht kan je het op zaterdagmorgen eens proberen bij jullie lokale stort/afvalverwerking?
En een groot deel van die mensen laat die stenen eerst een maand in de voortuin liggen, dus als je een beetje rond rijdt kom je ze ook al tegen. Op Marktplaats en in de krant heb ik het ook wel eens zien staan
Casemod: Cubeleon
Als je het water uit je zonneboiler gebruikt wat 's nachts over is maak je volgens mij geen verlies.eamelink schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:35:
[...]
Houd er rekening mee dat een normale vaatwasmachine niet al het water dat gebruikt wordt ook verwarmt. Mijn vaatwasmachine heeft bijvoorbeeld enkele spoelronden met koud water. Door daar warm water te gebruiken verlies weer vrij snel je winst
In mijn vaatwasser kan volgens de toevoerslang 90', hier kan ik het water van mij stadsverwarming van 60' goed voor gebruiken.
Let bij hot fill wel altijd goed op of de machine het aankan.
Water van 40' kan volgens mij middels een gewone thermostaatkraan zo de wasmachine in.
Veel warmer zou ik niet doen anders krijgen we trammalant met de vrouw des huizes.
Laat staan of je machine hier geschikt voor is.
En dat bleek de gouden tip: iemand bij mij om de hoek had gratis tegels op marktplaats staan. Er staan er nu 20 van in mijn schuurbrinkdinges schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:29:
Op Marktplaats en in de krant heb ik het ook wel eens zien staan
Hopelijk kan ik dit weekend tussen de buien door de nieuwe panelen plaatsen!
Voor diegenen die mogelijkerwijs "probleem-modules" uit de jan. 2003 - jun. 2004 series van BP heeft, is er inmiddels een info website en een telefoonnummer bekend:
http://www.solar-recall.nl/
Eerst contact proberen te zoeken met de installateur, die moet zijn ingelicht. Lukt het daar niet, dan gratis infonummer bij BP Nederland, 0800 - 020 10 09.
Zie ook mijn uitgebreide bericht hierover, met diverse links naar meer achtergrondstukken:
http://www.polderpv.nl/ni...7_BP_zonnepanelen_miserie
Sterkte.
http://www.solar-recall.nl/
Eerst contact proberen te zoeken met de installateur, die moet zijn ingelicht. Lukt het daar niet, dan gratis infonummer bij BP Nederland, 0800 - 020 10 09.
Zie ook mijn uitgebreide bericht hierover, met diverse links naar meer achtergrondstukken:
http://www.polderpv.nl/ni...7_BP_zonnepanelen_miserie
Sterkte.
Ik ben nog steeds bezig het verbruik van mijn 24/7 thuis-servertje terug te dringen. Dat leek aardig te lukken, maar ik krijg nu heel andere metingen dan een tijdje geleden.
Ik had eerst de "Energy Check 3000" meter van milieucentraal te leen. Die gaf een verbruik van 55W en 11W aan voor respectievelijk de computer en de externe USB harddisk. De computer in standby stand leverde een verbruik van 6W op. Nu heb ik de netwerkkaart vervangen door een exemplaar met Wake on Lan en staat die server eigenlijk de hele dag in standby. Alleen als 1 van de laptops hier in huis aan staat of als er een backup gemaakt moet worden, gaat het systeem aan.
Toen dacht ik de boel toch nog even na te meten met de voor mijn verjaardag gekregen Elro meter die hier op het forum besproken is. En die komt op een totaal van 78W voor computer en harddisk. Dat is al meer dan de vorige meter aangaf, maar het standby verbruik slaat alles: die wordt nu op 60W gemeten!
Wat is jullie ervaring met de Elro meter? Onbetrouwbaar of juist niet?
Ik ga de slaapstand nog even proberen en meten. Misschien komt die zuiniger uit de bus.
Ik had eerst de "Energy Check 3000" meter van milieucentraal te leen. Die gaf een verbruik van 55W en 11W aan voor respectievelijk de computer en de externe USB harddisk. De computer in standby stand leverde een verbruik van 6W op. Nu heb ik de netwerkkaart vervangen door een exemplaar met Wake on Lan en staat die server eigenlijk de hele dag in standby. Alleen als 1 van de laptops hier in huis aan staat of als er een backup gemaakt moet worden, gaat het systeem aan.
Toen dacht ik de boel toch nog even na te meten met de voor mijn verjaardag gekregen Elro meter die hier op het forum besproken is. En die komt op een totaal van 78W voor computer en harddisk. Dat is al meer dan de vorige meter aangaf, maar het standby verbruik slaat alles: die wordt nu op 60W gemeten!
Ik ga de slaapstand nog even proberen en meten. Misschien komt die zuiniger uit de bus.
[ Voor 4% gewijzigd door mvdklip op 01-03-2007 07:37 ]
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Klinkt alsof 'ie niet Watt's aan het meten is, maar VA's.mvdklip schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 07:26:
Ik ben nog steeds bezig het verbruik van mijn 24/7 thuis-servertje terug te dringen. Dat leek aardig te lukken, maar ik krijg nu heel andere metingen dan een tijdje geleden.
Verwijderd
Ik was er niet echt heel positief over. Vandaar dat ik geen nieuwe heb genomen toen hij na twee dagen kapot ging. Ik vond de drempel waarop hij begon te meten nogal hoog, maar volgens mij klopten de waarden wel aardig.mvdklip schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 07:26:
Ik heb die van mij nog niet heel vaak gebruikt, maar ik heb het idee dat hij minder nauwkeurig is dan de Conrad EC 3000 die ik ook heb.
Ik twijfelde eerst nog of ik dat berichtje zou plaatsen, gelukkig heb ik dat wel gedaan dusCanonG1 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:51:
[...]
En dat bleek de gouden tip: iemand bij mij om de hoek had gratis tegels op marktplaats staan. Er staan er nu 20 van in mijn schuur
Hopelijk kan ik dit weekend tussen de buien door de nieuwe panelen plaatsen!
Veel plezier met je nieuwe paneeltjes
Ik denk dat ik hem terug ga brengen onder garantie, de batterijen zijn nu al leeg, en zelfs andere batterijtjes die zijn niet goed genoeg. Ze hebben nu weer een andere cheap ass meter, denk dat ik die eens ga proberen.Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 08:51:
[...]
Ik was er niet echt heel positief over. Vandaar dat ik geen nieuwe heb genomen toen hij na twee dagen kapot ging. Ik vond de drempel waarop hij begon te meten nogal hoog, maar volgens mij klopten de waarden wel aardig.
Meten op zich ging wel aardig, maar sluipverbruik was niet te meten.
---------------
Verwijderd
Dat probleem had ik ook. Ook met nieuwe batterijen deed hij het niet. Verbuik onder de 3,5 watt kan hij niet meten. Toevallig was die week de Energy Check 3000 bij Conrad in de aanbieding voor 14,95 dus heb ik die maar besteld en die bevalt toch beter.MisTraller schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 19:40:
[...]
Ik denk dat ik hem terug ga brengen onder garantie, de batterijen zijn nu al leeg, en zelfs andere batterijtjes die zijn niet goed genoeg. Ze hebben nu weer een andere cheap ass meter, denk dat ik die eens ga proberen.
Meten op zich ging wel aardig, maar sluipverbruik was niet te meten.
Hebbu nog een paneeltje of 550.000 over?
Gaarne bezorgen in Leipzig voor het (momenteel) grootste "conventionele" zonnestroompark ter wereld in aanbouw met dunnelaag paneeltjes van FirstSolar. Genaamd "Waldpolenz"
40 megawattpiekjes, toe maar, slechts 3,25 euri/Wp...
Directe link naar het document van juwi solar GmbH:
http://www.juwi.de/intern...t_Brandis_2007_02_eng.pdf
Met als toetje, uiteraard, een karakteristieke Polderiaanse beschouwing:
http://www.polderpv.nl/ni....htm#28feb2007_Waldpolenz

Droom mooie dromen, oh Helios aandeelhouders....
Gaarne bezorgen in Leipzig voor het (momenteel) grootste "conventionele" zonnestroompark ter wereld in aanbouw met dunnelaag paneeltjes van FirstSolar. Genaamd "Waldpolenz"

40 megawattpiekjes, toe maar, slechts 3,25 euri/Wp...
Directe link naar het document van juwi solar GmbH:
http://www.juwi.de/intern...t_Brandis_2007_02_eng.pdf
Met als toetje, uiteraard, een karakteristieke Polderiaanse beschouwing:
http://www.polderpv.nl/ni....htm#28feb2007_Waldpolenz

Droom mooie dromen, oh Helios aandeelhouders....
Voor devolgende keer: Zakjes grind van 25 Kilo bij de bouwmarkt (~2 tot 2,50 euro per zak)...brinkdinges schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:49:
[...]
Ik twijfelde eerst nog of ik dat berichtje zou plaatsen, gelukkig heb ik dat wel gedaan dus![]()
Veel plezier met je nieuwe paneeltjes
Maar deze tegels waren gratis én ze zijn per stuk wat makkelijker 11 meter omhoog de trap en een ladder op te sjouwen. Ik denk dat ze 8-10 kg per stuk wegen. Mijn eerste PV-set had 9 tegels van elk 25kg, dat is op een laddertje toch echt niet goed handelbaar.Cool_Mod_E schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 00:00:
Voor devolgende keer: Zakjes grind van 25 Kilo bij de bouwmarkt (~2 tot 2,50 euro per zak)...
Ik hoop dat het weekend een beetje knap weer brengt, zonnepanelen die binnen staan bengen niets op!
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 02-03-2007 11:09 ]
Inmiddels heb ik het verbruik van m'n servertje terug kunnen brengen tot een gemiddelde van +/- 35W (over 36 uur gemeten). Hij staat nu eigenlijk altijd in de slaapstand (ofwel uit) en gaat alleen aan als de laptops daar om vragen en wanneer er een backup gemaakt moet worden.
Het verbruik in de slaapstand komt volgens de Elro meter op 20W inclusief USB externe harde schijf. In werking kom ik op 80W - 100W. Ik ga nu nog die externe schijf in de server zetten (USB geval wil niet in standby) en dan hoop ik nog een stukje lager uit te komen. Ik blijf het raar vinden dat de Elro meter zo veel hoger uit komt dan de EC 3000, maar ja... Het komt ook niet op een enkele Watt meer of minder, het gaat mij om het minimaliseren van het verbruik van deze server.
Het verbruik in de slaapstand komt volgens de Elro meter op 20W inclusief USB externe harde schijf. In werking kom ik op 80W - 100W. Ik ga nu nog die externe schijf in de server zetten (USB geval wil niet in standby) en dan hoop ik nog een stukje lager uit te komen. Ik blijf het raar vinden dat de Elro meter zo veel hoger uit komt dan de EC 3000, maar ja... Het komt ook niet op een enkele Watt meer of minder, het gaat mij om het minimaliseren van het verbruik van deze server.
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Ik zit net even in de handleiding van de Soladin 600 te bladeren, de cos phi die het apparaat levert is 0,99. Voor 'efficiency-berekeningen' (DC-in / AC-out) kan je dat dus volgens mij gewoon op 1 stellen.
Fred Jansen heeft in de laatste versie van zijn software (zie mijn website onder nieuws) deze berekening ook meegenomen. Ik hoop er morgen mee te gaan spelen.
35 W @ 24/7 = 300kWh / jaar ofwel € 70 / jaar (anno 2007). 35 W is voor een thuisserver een heel net laag verbruik denk ik. De server op mijn werk (HP ML350 met 5 SCSI-disks) trekt 350W, daar gaat dus het tienvoudige per jaar doorheen. Terwijl er in het weekeinde en 's avonds niemand mee werkt...
En nog even over logging: SolarNRG timmert aardig aan de weg met een project over logging: http://www.solarnrg.nl/home/pulse.html
Fred Jansen heeft in de laatste versie van zijn software (zie mijn website onder nieuws) deze berekening ook meegenomen. Ik hoop er morgen mee te gaan spelen.
35 W @ 24/7 = 300kWh / jaar ofwel € 70 / jaar (anno 2007). 35 W is voor een thuisserver een heel net laag verbruik denk ik. De server op mijn werk (HP ML350 met 5 SCSI-disks) trekt 350W, daar gaat dus het tienvoudige per jaar doorheen. Terwijl er in het weekeinde en 's avonds niemand mee werkt...
En nog even over logging: SolarNRG timmert aardig aan de weg met een project over logging: http://www.solarnrg.nl/home/pulse.html
[ Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 02-03-2007 22:08 ]
De uiteindelijke cos-phi wordt niet bepaald door de stroomleverancier, maar de leverancier kan hooguit de bovengrens van de max haalbare cos-phi beinvloeden, doordat de gegenereerde golfvorm bijvoorbeeld niet helemaal sinusvormig is.CanonG1 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:03:
Ik zit net even in de handleiding van de Soladin 600 te bladeren, de cos phi die het apparaat levert is 0,99. Voor 'efficiency-berekeningen' (DC-in / AC-out) kan je dat dus volgens mij gewoon op 1 stellen.
Kortom het aangesloten apparaat bepaald hoeveel stroom er gaat lopen, niet de leverancier (je omvormer). De weerstand in de formule R=U/I is namelijk niet altijd constant en zelfs afhankelijk van de spanning, behalve bij verwarmingselementen en gloeilampen
Het probleem van een te lage cos-phi is dus dat er relatief meer stroom loopt bij de lage spanningen en dus is al sneller de maximale stroom bereikt die de omvormer kan hebben, dus kun je minder vermogen leveren aan je apparatuur.
350 Watt is erg veel voor een server, zelfs met (maar) 5 disks, maar het is niet onmogelijk. Maar wat je met servers dus echt niet moet doen is 's avonds en in het weekend de boel uit gaan zetten.CanonG1 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:03:
[...]
De kosten bij een offline server aan het begin van de (maandag) morgen zijn namelijk vele malen hoger dan de kosten van die extra energie die je "verspilt" door de machine niet uit te zetten.
De meeste uitval van schijven, voedingen of controllers vind namelijk plaats bij het aanzetten.
Over de cos-phi nog steeds dezelfde denkfout.
Als je terug wil leveren aan het net, dan kan de cos-phi nooit 1 zijn.
Die 0,99 is een must en wordt door de Soladin veroorzaakt, door de programmatuur bepaald.
Bij wisselstroom werkt het namelijk niet zo goed om een hogere spanning als het net te produceren.
Het is eenvoudiger om een kleine faseverschuiving te creëren.
Bij DC is die situatie anders.
Die 0,99 is een must en wordt door de Soladin veroorzaakt, door de programmatuur bepaald.
Bij wisselstroom werkt het namelijk niet zo goed om een hogere spanning als het net te produceren.
Guus Assmann
Ik heb er een keer een week lang mijn EC3000 tussen gehangen en dat was het gemiddelde verbruik. Het kan een paar procent hoger of lager zijn (meetfout). Het zijn 5 disks van elk 36Gb en 10k rpm. De machine heeft één processor, wel dual voeding.TD-er schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:54:
350 Watt is erg veel voor een server, zelfs met (maar) 5 disks, maar het is niet onmogelijk.
Was ik ook niet van plan, al die componenten vinden temperatuurwisselingen maar niets, en inderdaad vind je de meeste dooie computer bij het inschakelen. Maar de bespaarder in mij vindt het gewoon jammer dat het apparaat zo'n groot gedeelte van de tijd niets staat te doen en veel elektriciteit verbruikt.Maar wat je met servers dus echt niet moet doen is 's avonds en in het weekend de boel uit gaan zetten.
De kosten bij een offline server aan het begin van de (maandag) morgen zijn namelijk vele malen hoger dan de kosten van die extra energie die je "verspilt" door de machine niet uit te zetten.
De meeste uitval van schijven, voedingen of controllers vind namelijk plaats bij het aanzetten.
Powersave-opties (vooral disks uitschakelen) hebben geen zin want a) ze zullen continu opspinnen omdat het geheel ook systeemschijf voor win2k3 is en b) door veelvuldig in- en uitschakelen maak je de kans op storingen weer groter. Ik kan niet wachten tot flashdisks een betaalbare optie worden, dat kan veel energie besparen.
Het wordt tijd dat we we omschakelen op een DC-elektriciteitsnetwerkguus.assmann schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 23:43:
Over de cos-phi nog steeds dezelfde denkfout.
Zijn al die katten voor niks gestorvenCanonG1 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 00:01:
[...]
Het wordt tijd dat we we omschakelen op een DC-elektriciteitsnetwerkDat maakt het een stuk makkelijk allemaal. Je zou zelfs PV-panelen direct op het net aan kunnen sluiten, zonder omvormer. Cool! Edison had wel gelijk...
In de Conrad mailing van gisteren staat een aantal energie-meters en een centraal log-apparaat wat je aan de computer kunt hangen voor het loggen.
TD-er schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:54:
[...]
350 Watt is erg veel voor een server, zelfs met (maar) 5 disks, maar het is niet onmogelijk. Maar wat je met servers dus echt niet moet doen is 's avonds en in het weekend de boel uit gaan zetten.

Wat daar aan stroom verstookt wordt.
Vandaar dat ik bij al onze klanten sterk hamer op het gebruik van VMware ESX server, dat scheelt naast al de bovengenoemde voordelen ook nog eens ruimte in de serverzaal.
---------------
Eergisteren nog in Redbus en Tyco (Groningen) geweest.MisTraller schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 13:13:
[...]
Zeker nog nooit op een (middel)groot datacenter geweest van een willekeurig bedrijf...Gemiddelde aanduidingen bij voedingen gaan in kW en zijn altijd dubbel uitgevoerd, en dan de airco en no break installaties niet te vergeten. [...]
Een beetje server wordt tegenwoordig afgerekend per Ampere, dus max zo'n 230 Watt, voordat je moet bijbetalen.
Het rack waar ik mijn servertje in gehangen heb trok gemiddeld net iets minder dan 1A per server. (zat een Ampere-metertje op de stekkerdoos)
Dus 350 Watt is voor 1 server zeker niet onmogelijk, maar wel redelijk wat boven het gemiddelde wat ik de laatste paar dagen ben tegen gekomen.
Maar goed, dat zijn vrijwel allemaal 1U doosjes, omdat je per 1U afgerekend wordt. Bij bedrijven zelf staat het vaak allemaal wat ruimer in de racks en kom je ook wat vaker grote disk-array's tegen.
Hmmm...wat ruimer in de racks....over het algemeen barsten de datacenters bij veel bedrijven uit hun voegen. Niet echt dus. Zo'n beetje ieder bedrijf heeft tegenwoordig een interactieve site voor klanten, vele jaren data moeten beschikbaar zijn en blijven, etc etc. Vaak ook middels een twin-center.TD-er schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:00:
[...]
Eergisteren nog in Redbus en Tyco (Groningen) geweest.
Een beetje server wordt tegenwoordig afgerekend per Ampere, dus max zo'n 230 Watt, voordat je moet bijbetalen.
Het rack waar ik mijn servertje in gehangen heb trok gemiddeld net iets minder dan 1A per server. (zat een Ampere-metertje op de stekkerdoos)
Dus 350 Watt is voor 1 server zeker niet onmogelijk, maar wel redelijk wat boven het gemiddelde wat ik de laatste paar dagen ben tegen gekomen.
Maar goed, dat zijn vrijwel allemaal 1U doosjes, omdat je per 1U afgerekend wordt. Bij bedrijven zelf staat het vaak allemaal wat ruimer in de racks en kom je ook wat vaker grote disk-array's tegen.
Ik doel dan ook op de echte grote jongens, financiële instellingen, energiebedrijven etc.
Als ik daar geweest ben, en ik hoor dat er ook nog een afspraak met de gebruikers is om snachts vooral nooit de pc uit te zetten, "want er zou wel eens een update kunnen komen" (dat was bij een bedrijf met zo'n 8000 seats) dan wordt ik daar best wel eens verdrietig van.
Maar goed dit gaat nogal offtopic.
lol, in hetzelfde artikel:CanonG1 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 00:01:
[...]
Het wordt tijd dat we we omschakelen op een DC-elektriciteitsnetwerkDat maakt het een stuk makkelijk allemaal. Je zou zelfs PV-panelen direct op het net aan kunnen sluiten, zonder omvormer. Cool! Edison had wel gelijk...
Recently the British company Moixa Energy have called for this debate to be re-opened. Arguing that since modern consumer loads in this Century are increasingly more efficient requiring only low power DC for everyday consumer electronics, batteries in phones/portable devices/gadgets or computer equipment, they can all be powered in DC by a local renewable energy source such as wind/solar micropower generator a few metres away on a domestic roof. The current demand context and options for easier local production thus avoids the distance transmission problems that plagued the original Edison system.
[ Voor 26% gewijzigd door Mistraller op 03-03-2007 18:38 ]
---------------
Verwijderd
Sorry dat ik weer wat kom vragen, maar voor jullie is dit waarschijnlijk heel simpel te beantwoorden. Ik heb zo'n Energy Check 3000 bij Conrad gekocht, maar ik zie niks van stroomverbruik op de display verschijnen. Het ding moet het toch meteen doen als ik er een apparaat op zet...? Heb de gebruiksaanwijzing bekeken, op allerlei knopcombinaties gedrukt voor tarief en zo, maar stroomverbruik homaar... Nou al kapot of snap ik niet wat ik moet doen om hem aan de praat te krijgen?
In principe moet de Energy check 3000 meteen al het vermogen in Watt weergeven.
Druk voor de zekerheid anders een paar keer op de mode-toets tot er als eenheid "W" staat en dus niet meer dan de 4 digits voor de W.
Druk voor de zekerheid anders een paar keer op de mode-toets tot er als eenheid "W" staat en dus niet meer dan de 4 digits voor de W.
Begrijp ik het goed dat het LCD helemaal leeg blijft? In dat geval is er inderdaad iets mis... Het apparaat hoort gelijk 'beeld' te geven als je hemj in het stopcontact steekt.
Balen...
Balen...
Kan iemand mij vertellen of je voor een gezin van 4 personen genoeg hebt aan een zonneboiler met een voorraadvat van 100 liter?
Er van uitgaande dat we niet met z'n allen op dezelfde dag gaan douchen.
Een vat van 200 liter lijkt mij vrij veel ruimte innemen op zolder.
Iemand hier ervaring mee?
Geen eigen ervaring mee, maar ik was juist vorige week bij iemand die net een zonneboiler had laten plaatsen, samen met een familielid ergens anders. Het ene gezin had twee leden (twee volwassenen), het andere gezin had 4 leden (twee volwassenen, twee jonge kinderen).Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:42:
Kan iemand mij vertellen of je voor een gezin van 4 personen genoeg hebt aan een zonneboiler met een voorraadvat van 100 liter?
Het gezin met twee leden heeft een 100l-vat laten plaatsen, het andere gezin een 200l-vat. De installateur had dat voor ze berekend.
Ik denk dat het er ook van afhangt hoe lang er gedoucht wordt. Kids willen nog wel eens lang onder de douche staan, en dan gaat er een boel water doorheen.
Kids staan ook wat vaker onder de douche (bij ons tenminste).
en ik denk dat het wel meevalt hoeveel ruimte een 200 liter vat meer in neemt tov een 100 liter vat.
Persoonlijk heb ik zelfs het idee om voor een 300 liter vat te gaan tzt. (6 persoonshuishouden)
en ik denk dat het wel meevalt hoeveel ruimte een 200 liter vat meer in neemt tov een 100 liter vat.
Persoonlijk heb ik zelfs het idee om voor een 300 liter vat te gaan tzt. (6 persoonshuishouden)
[ Voor 22% gewijzigd door hjs op 06-03-2007 15:01 ]
Dat denk ik ook... Inhoud = pi * R2 * Hhjs schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:00:
Als je het volume twee keer zo groot maakt en de hoogte gelijk houdt wordt de straal (en dus ook de diameter) slechts 40% groter.
Bij mij is de situatie als volgt:
Boiler van ongeveer 90 liter effectief. (Er staan foto's bij het vorige topic)
Gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen, waarvan 2 lang douchen.
En meestal voldoende water voor douchen en afwas.
Maar als je een 200 liter vat kwijt kunt en je hebt het geld, altijd doen.
Bij een groot vat is ook een grote collector wel heel nuttig,,,,,
Boiler van ongeveer 90 liter effectief. (Er staan foto's bij het vorige topic)
Gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen, waarvan 2 lang douchen.
En meestal voldoende water voor douchen en afwas.
Maar als je een 200 liter vat kwijt kunt en je hebt het geld, altijd doen.
Bij een groot vat is ook een grote collector wel heel nuttig,,,,,
[ Voor 9% gewijzigd door guus.assmann op 06-03-2007 19:23 ]
Guus Assmann
Volgens mij is 100 liter ook wel voldoende.
Dat is heel wat water wat door de spaardouchekop geperst moet worden.
Als je dan ook nog eens niet allemaal vlak achter elkaar gaat douchen moet het volgens mij lukken.
Is zo'n 200 liter systeem veel duurder als een 100 liter?
Dan bedoel ik ook incl. een eventueel grotere collector.
Dat is heel wat water wat door de spaardouchekop geperst moet worden.
Als je dan ook nog eens niet allemaal vlak achter elkaar gaat douchen moet het volgens mij lukken.
Is zo'n 200 liter systeem veel duurder als een 100 liter?
Dan bedoel ik ook incl. een eventueel grotere collector.
Er is één provider die daar bij stil staat, voor de rest lijkt het item niet te spelen in de branche.
Vreemd eigenlijk, want voor een datacentre zou het mi. juist heel lucratief kunnen zijn om op het dak (daar waar geen airco-units staan
Er zijn volgens mij weinig partijen die de investering in zonnepanelen sneller winstgevend zouden kunnen maken dan datacentra.
Weer een goede reden om bij xs4all te zittenRoelant schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:45:
[...]
Er is één provider die daar bij stil staat, voor de rest lijkt het item niet te spelen in de branche.
Vreemd eigenlijk, want voor een datacentre zou het mi. juist heel lucratief kunnen zijn om op het dak (daar waar geen airco-units staan) zonnepanelen te plaatsen. Ze verbruiken dag en nacht veel stroom (dus terugleveren is geen issue) en stroom die ze zelf genereren hoeven ze niet voor te betalen (alleen de eenmalige investering), maar kunnen ze gegarandeerd afzetten - en dus in rekening brengen.
Er zijn volgens mij weinig partijen die de investering in zonnepanelen sneller winstgevend zouden kunnen maken dan datacentra.
---------------
Mogelijk ook omdat het energie verbruik in de zomer hoger is dan in de winter? 's Zomers zal zo'n stapel servers lastiger te koelen zijn dan 's winters. omdat de omgeving in de zomer warmer is.Roelant schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:45:
Sowieso lijkt een koppeling van airco en zonnestroompanelen een ideale koppeling, ook voor woningen en bedrijven.
Als iemand voor relatief weinig geld zonnestroompanelen wil kopen, hier een leuke aanbieding op Marktplaats: klik
De vraagprijs is € 1200 voor 440 Wp, en dat komt op €2,73 / Wp. Dat is echt heel laag. (Nieuw betaal je zomaar € 5 / Wp of meer, en ik dacht dat ik met Marktplaatsdeal van laatst met € 3,5 / Wp al een goede koop had gedaan).
Eén ding is wel 'naar': vrijwel zeker maakt de verkoper van deze panelen er een dikke winst op, want ze komen midden uit de subsidieperiode. Grote kans dat hij/zij ze voor fl.500 of zo gekocht heeft en ze nu voor deze prijs op Marktplaats knikkert. Maar als je dat niet boeit heb je hier een leuke set aan voor niet al te veel geld. Er zitten Mastervolt Soladin 120 omvormers bij, die zijn erg goed.
-edit-
Damn, niet goed gelezen: één van de omvormers is defect, maar misschien nog te repareren. Maar niet getreurd: ook Soladin 120 omvormers staan op Marktplaats: klik. Zelfs als je daar nog € 100 voor zou moeten betalen (ik verwacht minder, heb er nog eentje liggen die ik voor € 50 heb gekocht) zit je nog onder de € 3 / Wp. Of mogelijk is de omvormer voor een paar tientjes te repareren door Mastervolt.
De vraagprijs is € 1200 voor 440 Wp, en dat komt op €2,73 / Wp. Dat is echt heel laag. (Nieuw betaal je zomaar € 5 / Wp of meer, en ik dacht dat ik met Marktplaatsdeal van laatst met € 3,5 / Wp al een goede koop had gedaan).
Eén ding is wel 'naar': vrijwel zeker maakt de verkoper van deze panelen er een dikke winst op, want ze komen midden uit de subsidieperiode. Grote kans dat hij/zij ze voor fl.500 of zo gekocht heeft en ze nu voor deze prijs op Marktplaats knikkert. Maar als je dat niet boeit heb je hier een leuke set aan voor niet al te veel geld. Er zitten Mastervolt Soladin 120 omvormers bij, die zijn erg goed.
-edit-
Damn, niet goed gelezen: één van de omvormers is defect, maar misschien nog te repareren. Maar niet getreurd: ook Soladin 120 omvormers staan op Marktplaats: klik. Zelfs als je daar nog € 100 voor zou moeten betalen (ik verwacht minder, heb er nog eentje liggen die ik voor € 50 heb gekocht) zit je nog onder de € 3 / Wp. Of mogelijk is de omvormer voor een paar tientjes te repareren door Mastervolt.
[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 06-03-2007 22:26 ]
Nou, eerst maximaal besparen door de meest efficiënte apparatuur in te zetten, zou ik denken. Op het genoemde bericht van xs4all wordt gerept van verbruik van 1.000 huishoudens. Laten we uitgaan van 4.000 kWh/jaar per huishouden, dat zou neerkomen op 4 miljoen kWh/jaar voor xs4all. Daarvoor zou je 5.000 kilowattpiek (5 MWp) aan zonnepaneel moeten neerzetten (optimale opbrengst 800 kWh/kWp per jaar gemiddeld in Nederland). Kost een slordige 27,5 miljoen euri bij Wp prijs van 5,50 euri per Wp. OK: grote installatie, dus laten we het op een 20 mille houden als je stevig onderhandelt.Roelant schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:45:
[...]
Vreemd eigenlijk, want voor een datacentre zou het mi. juist heel lucratief kunnen zijn om op het dak (daar waar geen airco-units staan) zonnepanelen te plaatsen. Ze verbruiken dag en nacht veel stroom (dus terugleveren is geen issue) en stroom die ze zelf genereren hoeven ze niet voor te betalen (alleen de eenmalige investering), maar kunnen ze gegarandeerd afzetten - en dus in rekening brengen.
Ik wens xs4all grote jaarwinst toe en een hééél groot plat dak van stevige kwaliteit. Van mij mag dat dak helemaal vol, maar dat gaan ze vrees ik niet redden. Al komen ze in Kronwieden/Dingolfing in Bayern met 3,7 MWp aardig in de buurt... (link: http://tinyurl.com/3cve6m
Andere manier: kleinschalig verduurzamen. Mijn webhoster heeft voor zijn eigen server zoveel zonnepanelen gekocht dat hij ruimschoots het (gemiddelde) verbruik van de server afdekt. Zo kan het dus ook. Er zijn meerdere "groene hosters". Small is beautiful.
Laat ik nou net bij een bedrijf werken met 100+ servers in het datacenter van XS4ALL. Ik vind het initiatief van XS4ALL in deze wel heel goed. Als bedrijf kijken we vooral naar vervanging van de onzuinige oudere Xeon processors door de nieuwere Woodcrests. Dat scheelt nogal wat in verbruik en warmte. Verder kunnen we eigenlijk weinig doen behalve zo efficient mogelijke software gebruiken. Met Lighttpd halen we bijvoorbeeld veel meer uit onze servers dan met Apache.
Als iemand nog een goede tip heeft om te besparen op ons serverpark, dan hoor ik het graag. Je zet die servers niet zo maar even in standby of hibernation.
Als iemand nog een goede tip heeft om te besparen op ons serverpark, dan hoor ik het graag. Je zet die servers niet zo maar even in standby of hibernation.
Kijk eens naar virtualisatie, zoals Xen.mvdklip schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 07:27:
[...]
Dan start je 1 hypervisor op een machine. Dat kan een heel compacte linux-install zijn, met vaak niet meer dan SSH toegang.
Die maakt een ethernet bridge aan in software en daarop start je 1 of meer XEN instanties.
Als je CPU VT van Intel heeft, dan hoef je de kernels niet eens aan te passen hiervoor (wel op de hypervisor, niet op het guestsysteem) en kun je nog sneller tasks switchen tussen de diverse instanties.
Zeker als je 100 servers hebt zal er hier en daar wel eentje wat minder te doen hebben. (als het een rekencluster is, zie ik namelijk al iets minder noodzaak om het in een datacenter van XS4all te hangen, al is het huren van de infrastructuur mischien ook wel goedkoper dan zelf aanleggen...)
Eigenlijk is extra geheugen het enige wat extra nodig is in de servers met >1 XEN instantie.
Bijkomend voordeel is dat je een XEN-instantie ook vrij snel kunt verplaatsen tussen fysieke PC's
Virtualisatie is inderdaad iets waar we naar aan het kijken zijn, maar op dit moment lijkt die technologie nog in een veel te vroeg stadium te zijn voor onze hosting doeleinden. De kantoor infrastructuur zijn we nu net aan het migreren naar VMWare ESX server, maar onze ervaringen met Xen zijn niet al te goed helaas. Ik denk zeker dat het gaat spelen de komende jaren, maar nu lijkt het nog te vroeg.
Een standaard webserver is bij ons voorzien van een tweetal Xeon's 5110. Dat zijn (dualcore) Woodcrest's op 1.6GHz en is qua prestaties vergelijkbaar met de Xeon's 3+ GHz die we vroeger gebruikten. We hebben een tijdje terug gekozen voor de 1.6GHz variant vanwege de goede "bang for buck" verhouding, maar ik kan me nu voorstellen dat het veel efficienter is om voor 5160's te kiezen. Deze lopen op 3.0GHz en misschien kunnen we dan wel met veel minder servers af dan we nu hebben. We zijn namelijk voornamelijk CPU bound. Daar zal ik in ieder geval eens naar kijken.
Edit: inmiddels een beetje rondgekeken en er zijn meer opties zoals een Low Voltage Xeon of een Quad Core. We gaan zeer binnenkort weer een zut servers bestellen, dus waarschijnlijk gaan we dan voor een andere processor dan we nu gebruiken.
Een standaard webserver is bij ons voorzien van een tweetal Xeon's 5110. Dat zijn (dualcore) Woodcrest's op 1.6GHz en is qua prestaties vergelijkbaar met de Xeon's 3+ GHz die we vroeger gebruikten. We hebben een tijdje terug gekozen voor de 1.6GHz variant vanwege de goede "bang for buck" verhouding, maar ik kan me nu voorstellen dat het veel efficienter is om voor 5160's te kiezen. Deze lopen op 3.0GHz en misschien kunnen we dan wel met veel minder servers af dan we nu hebben. We zijn namelijk voornamelijk CPU bound. Daar zal ik in ieder geval eens naar kijken.
Edit: inmiddels een beetje rondgekeken en er zijn meer opties zoals een Low Voltage Xeon of een Quad Core. We gaan zeer binnenkort weer een zut servers bestellen, dus waarschijnlijk gaan we dan voor een andere processor dan we nu gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door mvdklip op 07-03-2007 10:24 ]
Economisch gezien hebben zonnepanelen eigenlijk nog geen rendement. De meeste bedrijven kijken voor investeringen 3 jaar vooruit. Zolang zonnepanelen nog 'slechts' 100 Wp betaalbaar (zegmaar 4-5 €Wp) zijn heeft het geen zin. Wanneer zonnepanelen in staat zijn om per m2 500 Wp op te wekken tegen een prijs van 1 €Wp dan gaat het pas interessant worden. Zeker met de stijgende energieprijzen. Maar ook dan zal je bij datacenters simpelweg op de daken onvoldoende ruimte hebben om voldoende vermogen op te wekken. In veel DC's wordt er per rack toch wel zo'n 2000-3000 watt gegenereert, en een rack is misschien net 1m2.
Daarnaast is het installeren van een DC-lichtnet een beetje een utopie vrees ik. Niet alleen verlies je een gigantische compatibiliteit maar ook zal het voor veel extra kosten zorgen.
Technisch gezien zou je kunnen stellen dat het AC-netwerk achterhaald is. DC-stromen zijn in principe efficiënter te verplaatsen maar er zitten wel meer risico's aan. Stel dat men er voor kiest om een 12V-subnet te maken per wijk. Dan kan je denk ik wel tot 50% besparen op apparatuur die dit nodig heeft. Maarja, voor wasmachines heb je toch wel wat meer power nodig. En kabels waar 100-200 ampère door moet zijn niet zo praktisch. Dus je zal toch een net nodig blijven hebben voor grootverbruikers om te kunnen koken, wassen, verwarming... Je zou iets kunnen bedenken van 300VDC, maar dat zou nog weer een extra net betekenen. Al hoewel het natuurlijk wel de veiligheid kan bezorgen. Je maakt een strikte scheiding tussen spanning laag en spanning hoog. Op een slaapkamer heb je geen 'spanning hoog' nodig in principe maar in de keuken en garage wel. Denk dat het bijna een apart topic waardig is, maar er zijn tal van redenen om niet zomaar even over te stappen op een ander voltage. Dat is ook een beetje de reden waarom men in de VS zit te kloten op 110VAC, dit soort netten moderniseer je niet zomaar.
Waar je op zou kunnen besparen is om in je meterkast een hele grote trafo neer te zetten die 230VAC naar 12VDC zéér effiënt om zet, ipv al die losse adaptertjes. Maarja, ga daar maar eens de kabels naar trekken. En welke stekkers ga je gebruiken? 'Auto-aansteker'? Jackplug? Hirschmann?
Daarnaast is het installeren van een DC-lichtnet een beetje een utopie vrees ik. Niet alleen verlies je een gigantische compatibiliteit maar ook zal het voor veel extra kosten zorgen.
Technisch gezien zou je kunnen stellen dat het AC-netwerk achterhaald is. DC-stromen zijn in principe efficiënter te verplaatsen maar er zitten wel meer risico's aan. Stel dat men er voor kiest om een 12V-subnet te maken per wijk. Dan kan je denk ik wel tot 50% besparen op apparatuur die dit nodig heeft. Maarja, voor wasmachines heb je toch wel wat meer power nodig. En kabels waar 100-200 ampère door moet zijn niet zo praktisch. Dus je zal toch een net nodig blijven hebben voor grootverbruikers om te kunnen koken, wassen, verwarming... Je zou iets kunnen bedenken van 300VDC, maar dat zou nog weer een extra net betekenen. Al hoewel het natuurlijk wel de veiligheid kan bezorgen. Je maakt een strikte scheiding tussen spanning laag en spanning hoog. Op een slaapkamer heb je geen 'spanning hoog' nodig in principe maar in de keuken en garage wel. Denk dat het bijna een apart topic waardig is, maar er zijn tal van redenen om niet zomaar even over te stappen op een ander voltage. Dat is ook een beetje de reden waarom men in de VS zit te kloten op 110VAC, dit soort netten moderniseer je niet zomaar.
Waar je op zou kunnen besparen is om in je meterkast een hele grote trafo neer te zetten die 230VAC naar 12VDC zéér effiënt om zet, ipv al die losse adaptertjes. Maarja, ga daar maar eens de kabels naar trekken. En welke stekkers ga je gebruiken? 'Auto-aansteker'? Jackplug? Hirschmann?
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
In 2003 (net voor de subsidie stop) heeft mijn vader via veel omwegen heel veel zonnepanelen gekocht, sommigen waren heel duur, maar dat kwam vooral door het plaatsen van de zonnepanelen.
Via de Rabobank (sla mij als dit niet helemaal waar is) kon mijn vader aan spotgoedkopen en goeie zonnepalenkomen, het was een soort van aanbieding, toen de subsidie van die twee panelen binnen waren kosten ze per stuk maar 50 euro!
We zijn thuis nadat we zonnepanelen heel erg energie zuiniger geworden, omdat je er ook meer mee bezig bent, het scheelt ons een hele hoop geld per jaar!
Laats heb ik een digitale energie meter gekocht en aan mijn stekker doos van de pc gezet.
Je schrikt je aan de eind van de dag dood wat je hebt verbruikt!
Ik zat rond de 3 euro op een dag.
Binnenkort zal ik hierover wel wat meer posten en informatie verschaffen.
Via de Rabobank (sla mij als dit niet helemaal waar is) kon mijn vader aan spotgoedkopen en goeie zonnepalenkomen, het was een soort van aanbieding, toen de subsidie van die twee panelen binnen waren kosten ze per stuk maar 50 euro!
We zijn thuis nadat we zonnepanelen heel erg energie zuiniger geworden, omdat je er ook meer mee bezig bent, het scheelt ons een hele hoop geld per jaar!
Laats heb ik een digitale energie meter gekocht en aan mijn stekker doos van de pc gezet.
Je schrikt je aan de eind van de dag dood wat je hebt verbruikt!
Ik zat rond de 3 euro op een dag.
Binnenkort zal ik hierover wel wat meer posten en informatie verschaffen.
Tja subsidie is leuk, maar geen constructieve oplossing natuurlijk. De productieprijs zal echt moeten dalen wil je ook eventuele investeerders intereseren.
Hoeveel Wp zijn die zonnepanelen trouwens?
Hoeveel Wp zijn die zonnepanelen trouwens?
Vandaag een hele leuke mededeling van de verhuurder gelezen. Ze gaan binnenkort de hele straat voorzien van nieuwe ketels.
Mag ook wel. De ketel die er nu hangt is zo'n 19 jaar oud en qua gas verbruiken we de helft van wat mijn ouders gebruiken, terwijl die zo'n 8 - 10x meer volume in huis hebben en geen bovenburen.
Mag ook wel. De ketel die er nu hangt is zo'n 19 jaar oud en qua gas verbruiken we de helft van wat mijn ouders gebruiken, terwijl die zo'n 8 - 10x meer volume in huis hebben en geen bovenburen.
Waar baseer je dit op? Is het niet zo dat je juist bij AC de spanningen gemakkelijk omhoog en omlaag kunt transformeren om de verliezen op langere afstanden te beperken.LauPro schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:47:
Wel, check http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet maar eens. Dan zie je dat veel keuzes om het net op een bepaalde frequentie te zetten zijn gebaseerd op de generatoren (en de techniek van moment van introductie). Tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden. In veel hybride auto's komt al geen wisselspanning meer voor. Simpelweg omdat het inefficiënt is in principe. Hoe hoger de frequentie, hoe meer verliezen je krijgt.jeronimo2003 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 00:40:
Waar baseer je dit op? Is het niet zo dat je juist bij AC de spanningen gemakkelijk omhoog en omlaag kunt transformeren om de verliezen op langere afstanden te beperken.
Het probleem was alleen dat het 'vroeger' vrij moeilijk was om met een DC-stroom makkelijk een electromotor aan te sturen. Hier komt ook het hele principe draaistroommotoren e.d. vandaan, allemaal gebaseerd op de huidige technieken. Tegenwoordig kan men met stappenmotoren e.d. veel meer doen dan met een simpele wisseltroom electromotor. Er zijn wel mogelijkheden om AC-motoren aan te sturen (fase-aansijding etc) maar dat is veel ingewikkelder dan DC-motoren.
Het tweede probleem is dat je dit er nooit doorheen gaat krijgen. Simpelweg omdat het teveel impact heeft op de maatschappij en veel mensen niet anders meer kunnen denken. Het heeft effect op _elk_ electrisch apparaat wat eigenlijk zo'n meetje de motor van onze economie is.
Waar ik wel mogelijkheden zie is in de ruimtevaart. Volgens mij hebben ze naar het hele AC-idee al eruit gegooid en werken ze met een DC-boordnet. Misschien voor een testopstelling ergens een omvormertje oid. En misschien op schepen meer in de toekomst. Al hoewel er naar mijn idee nog niet echt een nette, compacte 12V stekker bestaat waar ook een beetje vermogen door kan.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Natuurlijk, nu zijn er nog geen gigavermogens mee te "scoren", maar ze beginnen nog maar pas met commerciële exploitatie (die een van de grootste aanjagers van de technogische ontwikkeling is). Hierboven genoemde 40 MWp park kost nog maar 3,25 euri/Wp, het gaat dus al hard omlaag. Dan hoef je niet eens een dak te hebben. Stukkie vervuilde grond in de buurt opsnorren, zou kunnen helpen. Volplempen met hightech paneeltjes, evt. op trackertjes als je goed in de slappe was zit, en dan is het lekker "vermeden elektrakosten" bakken.LauPro schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:47:
Economisch gezien hebben zonnepanelen eigenlijk nog geen rendement.
Het is in de PV-wereld gebruikelijk om over nominaal (Wattpiek, Wp) vermogen te spreken als het over het in het lab vastgestelde "standaard test condities" (STC) gaat, dus het getal op het stickertje, cq. op het eigenlijk bij het zonnepaneel horende flash-data sheet, en over momentaan vermogen (Watt) als het om het continu veranderende DC vermogen gaat wat door het zonnepaneel onder praktijk condities geleverd wordt, Pdc. (idem voor het vermogen wat uiteindelijk door de omvormer aan AC zijde afgegeven wordt, Pac). Dus Wp = statisch getal, Watt = variabel getal. Sommige mensen verwarren "wattpiek" met het "maximaal behaalde vermogen" (op een dag, of sinds installatie van de panelen o.i.d.). Dat zijn toch echt verschillende begrippen. Moet je natuurlijk ook bij zeggen of het het paneelvermogen (DC) betreft, of datgene wat uiteindelijk uit de omvormer komt (AC). Zit een hele kermis aan elementen aan vast die dat beïnvloeden, zoals temperatuur, kabelverliezen, mismatch, powerpoint tracking routines, etc., etc.De meeste bedrijven kijken voor investeringen 3 jaar vooruit. Zolang zonnepanelen nog 'slechts' 100 Wp betaalbaar (zegmaar 4-5 €Wp) zijn heeft het geen zin. Wanneer zonnepanelen in staat zijn om per m2 500 Wp op te wekken tegen een prijs van 1 €Wp dan gaat het pas interessant worden.
En: zonnestroom is voor talloze bedrijven al volstrekt normaal om massaal op hun dak aan te leggen, zelfs Microsoft en Google doen het, al dekt het slechts een deel van hun kantoorvreetbehoefte, no way dat ze dat met een serverparkje gaan trekken met PV. Voorbeelden van dakvullende fabriekshallen systemen, zie site van Powerlight Corp. in California (o.a. "Commercial" afdeling), die leggen dagelijks van die platte daken vol.
Mee eensch!Zeker met de stijgende energieprijzen. Maar ook dan zal je bij datacenters simpelweg op de daken onvoldoende ruimte hebben om voldoende vermogen op te wekken. In veel DC's wordt er per rack toch wel zo'n 2000-3000 watt gegenereert, en een rack is misschien net 1m2.
Geen enkele energietechnologie is zonder subsidie of al of niet verkapte ondersteuning er zomaar gekomen.LauPro schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 23:12:
Tja subsidie is leuk, maar geen constructieve oplossing natuurlijk. De productieprijs zal echt moeten dalen wil je ook eventuele investeerders intereseren.
(ik heb het niet over het vuur, maar dat was nog voordat geld de wereld in haar macht kreeg
High-tech benaderingen al helemaal niet. Zon-PV dus ook niet. So what. Duitsland gaat er schatrijk door worden!
Hetzelfde Duitsland kent nog steeds steen- en bruinkolensubsidies. Die worden nu onder zware Europese druk afgebouwd, in 2014 is het feest voor de megavervuilers afgelopen en moeten ze mogelijk al tegen die ver...de zonnejongens gaan concurreren. Als ze al die CO2 rechten dan ook nog moeten gaan ophoesten....
Lachen wordt dat. Is het niet vroeg, dan wel iets later. Komen zal het, komen gaat het.
Dat was een grap jongens.... Ik denk echt niet dat er een DC-net gaat komen. Het was een grap...Discussie over een DC-elektriciteitsnet
Door verkoop van zonnepanelen, komt er weer geld in het laadje om betere en nieuwere zonnepanelen te produceren.LauPro schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 23:12:
Dus verkoop is belangrijk voor productie van betere panelen.
Grap of niet, het is wel eens goed om wat zelfreflectie toe te passen. Overigens zijn er al DC-netten in de vorm van electrificeerde rails. Dus zo gek is het allemaal niet.CanonG1 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 09:05:
Dat was een grap jongens.... Ik denk echt niet dat er een DC-net gaat komen. Het was een grap...
Juist! Hetzelfde zie je bij bv. digitale camera's. Ik had 8 of 9 jaar geleden al een digitale camera (*nostalgie*), ik heb daar destijds schandalig veel geld voor betaald. Ik meen iets van fl.2750... Mede dankzij gekken zoals ik liggen heel behoorlijke digitale camera's nu voor € 150 bij de fotozaak. (Destijds ook nog fl. 400 betaald voor een CF-kaartje van 64MbLipton16 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:12:
Door verkoop van zonnepanelen, komt er weer geld in het laadje om betere en nieuwere zonnepanelen te produceren.
Dus verkoop is belangrijk voor productie van betere panelen.

In hetzelfde perspectief zie ik ook maar de aanschaf van mijn zonnestroompanelen. Hoewel die hun waarde langer vasthouden dan een digitale camera, kijk maar eens rond op Marktplaats. Nu zonnestroompanelen aanschaffen verhoogt de productieaantallen waardoor uiteindelijk de prijs omlaag kan, en zet de fabrikanten ook aan tot onderzoek naar betere (lees: lagere €/Wp) zonnestroompanelen.
Iets heel anders:
Ik heb nu een normale, ouderwetse draaischijfmeter in de meterkast hangen, die saldeert dus automatisch onze verbruikte en opgewekte elektriciteit. Het plan om binnen niet al te lange tijd (± 1 jaar) een huis te kopen begint steeds vastere vormen aan te nemen, en daar ben ik erg blij mee. De situatie zou kunnen ontstaan dat we in een huis terechtkomen waarin een digitale meter hangt (ik ga daar een verder perfect huis niet op laten vallen). Bij de meeste energie-leveranciers (in elk geval de Nuon) veroorzaakt de combinatie van zonnestroompanelen en een digitale meter een enorme hoofdpijn omdat je je moet aanmelden bij de Continuon (kost ook best veel geld) voordat je gesaldeerd kunt worden. Beetje jammer, dat zou het hebben van zonnestroompanelen tot een (dure) grap maken. (Nuon volgt dus wel de letter van de wet, ze salderen wel. Maar ze verkrachten de geest van de wet door het financieel onaantrekkelijk te maken).
Op de website van Greenchoice beloven ze dat Greenchoice wél de geest van de wet volgt: verbruik en productie worden tot 3000kWh* volledig zonder kosten gesaldeerd. Enige voorwaarde is dat er wel een digitale meter moet komen te hangen die een teruglevertelwerk heeft. Die zou eventueel op eigen kosten geplaatst moeten worden, maar dat is éénmalig en dat valt ook nog wel mee. Ik heb zojuist even gebeld met Greenchoice (een normaal 010-nummer en je krijgt direct een mens aan de lijn, dat is een verademing!) en het voor de zekerheid nog even nagevraagd, en het is inderdaad waar: ze salderen op een manier die feitelijk overeenkomt met een draaischijfmeter, zonder verdere kosten.
Dus mochten wij een digitale meter opgedrongen krijgen (je kunt hem niet terug laten wisselen) dan ziet Greenchoice er voor ons aantrekkelijk uit!
* En ja: ik vind dat ook een gekke grens. Maar omdat ik toch geen 3001kWh/jaar opwek heb ik er geen last van. Als ik het grootste gedeelte van mijn verbruik dek vind ik het al best. En dat is toch onder de 1000kWh/jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 08-03-2007 15:46 ]
Dit topic is gesloten.