Duurzame energie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 38.954 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:42
Je zult wel een heuvel moeten vinden, anders komen de kosten van een paar honderd kuub zand er nog bij ;)

Ik vind het een interessant concept, maar ik vraag me toch af hoe leefbaar het is met alleen maar ramen aan één kant. In mijn woonplaats (Hilversum) staan een stel woningen die in een aarden wal gebouwd zijn, ik heb begrepen dat ze maar moeizaam verkocht worden omdat de achterste kamers dus erg donker zijn.

Als je dan toch een zeer goed geïsoleerd huis wil, kijk dan naar het passivhaus-concept (nog veel meer over vinden met een beetje googlen)..

-edit-

Een gebrek aan daglicht kun je mogelijk opvangen met dit soort daglichtbuizen: http://www.daglichtsystemen.nl/daglichtsystemen.html. Maar dan nog heb je geen uitzicht etc. Als de kamer aan de achterkant van de woning bewoond is zou dat een groot gemis zijn denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 14-02-2007 21:56 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik heb net even gekeken naar plaatjes van die passivhaus gevallen, maar dat vind ik dus helemaal niks... Is gewoon een huis met een dikke isolatielaag. Dat trekt me dus niet ;)
Heb mijn zinnen al gezet op heuvelhuis. Desnoods pleur ik er met een kruiwagen en een schop zelf een lading zand op ;)

En of je licht van meerdere kanten hebt ligt natuurlijk helemaal aan de opbouw van je huis en de lokatie.
Een heuvel vinden in nederland is wel ee groot probleem, zeker in mijn huidige woonomgeving. De enige heuvel die hier in de buurt ligt is een afgedekte afvalberg :+
Nee, dan moet ik echt zelf zand er overheen gaan smijten, maar dat vind ik niet zo erg. Zo extreem hoog zullen de kosten er niet door worden iig. Hell, gooi er nog eens 10K bovenop en dan kan je iets heel moois maken volgens mij...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Er zal bij de bouw van een woning altijd wel wat grondverzet nodig zijn, en ik denk dat als je zo bouwt dat de woning het grootste volume van de 'heuvel' vormt dat je al snel een leuk heuveltje krijgt. Je hoeft namelijk niet per sé eerst een fikse heuvel te bouwen, het gaat er volgens mij meer om dat er een flinke laag aarde voor demping en isolatie rondom het huis is, vergelijk het met een tegen de muren aangebouwde geluidswal.

Ik denk ook dat wanneer je met de indeling van de ruimte wat gaat spelen dat het best mogelijk is om vrijwel overal wat natuurlijk licht te krijgen, en als het echt een bezwaar zou zijn kun je natuurlijk altijd alsnog een raam ergens maken, alleen gaat dan een deel van de werking van je (geluid)isolerende grondlaag verloren, maar dat is dan een keuze.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Zou je met zo'n laag aarde om je huis niet enorm last van vocht kunnen krijgen?
Kortom verlies je daar dan niet alweer een hoop energie aan?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

TD-er schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:50:
Zou je met zo'n laag aarde om je huis niet enorm last van vocht kunnen krijgen?
Kortom verlies je daar dan niet alweer een hoop energie aan?
Ben ik ook benieuwd naar, je zult goed moeten ventileren en extreem goede waterdichte isolatie gebruiken. Ik ken een huis waarvan ze het onderste deel zo'n aarden wal tegenaan geplempt hebben (hellende tuin), die de noordzijde van de begane grond dus helemaal afdekt. Het beton aan die kant van de begane grond constructie zit nu al veel algen en wat mos op, na een paar jaar tijd...

Goed van tevoren informeren, dus, want je wil pertinent niet in een zeer vochtig huis wonen. Hartstikke ongezond, tenzij je de hele voorgevel permanent open zet (en dan nog).

In oude nummers van De Kleine Aarde heb ik ook wel eens dergelijke woningen beschreven gezien, maar ik heb geen idee wat de "status" van die toepassing momenteel is. Je hoort er vrijwel niets meer over.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

Milker

Kan het zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien op je site?

Ik kan niet het opgesteld vermogen van je zonnepanelen vinden. Noch welk type precies. Wil ik bij het newbee verhaaltje op Polder PV erbij zetten, indien mogelijk.

Alvast dank.

http://www.u-xperience.com/homepower/

http://www.polderpv.nl/PV-newbees.htm#2feb2007_Milker

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:41:
Ik kan niet het opgesteld vermogen van je zonnepanelen vinden. Noch welk type precies. Wil ik bij het newbee verhaaltje op Polder PV erbij zetten, indien mogelijk.
Het zijn 3 x 200 Wp Photovoltech Mithras 54 cells panelen die hopelijk zsm met het lichtnet verbonden kunnen worden middels een Soladin 600.

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Ik kwam deze toevallig tegen en moest gelijk aan dit topic denken:
http://www.marktplaats.nl.../76655307-solar-park.html

PS: Ik heb geen enkele link of connectie met de plaatser van die advertentie, het leek me wel interessant voor sommigen hier.

• JeroenH
reclamedoos schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:23:
Ik kwam deze toevallig tegen en moest gelijk aan dit topic denken:
http://www.marktplaats.nl.../76655307-solar-park.html

PS: Ik heb geen enkele link of connectie met de plaatser van die advertentie, het leek me wel interessant voor sommigen hier.
Ik heb al contact gehad met deze mensen, ik vind het een interessant concept. Ik denk dat ze op de goede weg zijn, maar ook dat er nog een heel lange weg te gaan is.

Ze hebben een website: http://www.energie-research.nl/energie-research.html

Ik check af en toe de status (die is sinds 19 januari niet meer veranderd), want ik ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen. Maar zelf doe ik nog niet mee. Mijn geld zit in de Windvogel, die zijn al wat langer bezig, dus dat voelde iets vertrouwder aan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Ze lijken wel op die automatisch bijdraaiende zonnepanelen die ik pasgeleden ergens heb gezien. Alleen kwa ruimte al passen ze niet in de tuin en op het garagedak zal het ook wel geen succes worden, ik denk dat deze tzt op de begane grond komt te staan 8) . Het rendement zou, door het altijd optimaal gericht zijn, behoorlijk hoger zijn (30%-50%)

Van onze zuiderburen: http://www.sanisolar.be/producten2.aspx?id=6

Die top-traker voor een platdak lijkt wel leuk, ervaringen? 30% meer opbrengst ....wordt gezegd.

Edit:
Interessant ... ik zet even door te neuzen en vond toen dit: http://www.etaengineering.com/racks/unirac_tracker.shtml en installatie. Een niet electrisch aangedreven draai unit ... maximaal twee keer per jaar even de lagers smeren. Zet hebben het de hele tijd over/voor een pompsysteem ... maar zoiets zou toch ook op een plat dak te monteren moeten zijn ... toch?

http://www.mrsolar.com/page/MSOS/CTGY/trackers

What is the catch ... ? Waarom gebruiken we dit niet? Als het allemaal zo zonnig is wat de praatjes zeggen zou er 30%-200%(!) meer efficiency behaald worden voor slechts $520.00 en 35 Kg.. (prijslijst)

[ Voor 67% gewijzigd door hamsteg op 15-02-2007 22:46 ]

... gecensureerd ...

• JeroenH
hamsteg schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:44:
What is the catch ... ? Waarom gebruiken we dit niet?
De catch is :

a) De rendementsverbetering is het grootst in zonnige klimaten. In ons klimaat zul je je het voor een aanzienlijk deel moeten hebben van diffuus licht (bewolkt weer), dan geeft een tracker geen rendementverbetering. De totale rendementsverbetering zal een stuk lager zijn dan de fabrikant je wil doen geloven.

b) In een winderig klimaat als het onze zijn trackers kwetsbaar. Als er windkracht 11-12 aan een paar vierkante meter PV-paneel staat te rukken (zoals een paar weken geleden) dan komen daar aanzienlijke krachten bij kijken. Storingen zijn het gevolg.

c) Onderhoud. Als je panelen op een niet makkelijk toegankelijke plek staan, of als je het onderhoud om wat voor reden moet laten doen is het plegen van onderhoud lastig, irritant en mogelijk duur.

d) Complexiteit. Een PV-paneel moet je op je dak zetten en er 30 jaar niet naar om hoeven kijken. Met een tracker wordt het veel te ingewikkeld. KISS.

e) Kosten. Het zal per situatie aanzienlijk kunnen verschillen, maar als je naar de totale lange-termijnkosten kijkt (de TCO zeg maar) schijnt het meestal beter uit te komen om een extra PV-paneel te plaatsen dan om een tracker in te zetten.

Dat zijn zo'n beetje de catches....

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ja die is leuk.

Was ook al op New-Energy TV te zien.

BushBashen ligt echter wel erg voor de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:53:
[...]

De catch is :

...

b) In een winderig klimaat als het onze zijn trackers kwetsbaar. Als er windkracht 11-12 aan een paar vierkante meter PV-paneel staat te rukken (zoals een paar weken geleden) dan komen daar aanzienlijke krachten bij kijken. Storingen zijn het gevolg.
en zo.

Ex voorzitter van de Zonnestroom Producenten Vereniging heeft twee Duitse trackers in Friesland gehad. Die dingen waren binnen een jaar versleten, kapotte wormwielen e.d. Moet in NL en België in kustregio dus extreem zware constructie worden gezien de windbelasting, dus weer veel te duur, log, kost meer vermogen om in beweging te zetten, etc.

Oh ja. Vergeet ook niet: die dingen hebben nogal wat beton nodig om stevig verankerd te worden. Is zweet in de bilnaad wat betreft het energetisch rendement van het systeem, want beton vreet energie. Niet zo slim. Dan moet je wel meteen een heel groot systeem neerzetten om dat een beetje uit te vlakken met de productie.

Je kunt het ook op kleine schaal met verstelbaar frame doen, geeft aardige rendementsverhoging, zoals van Ingen Schenau heeft ontdekt:

http://home.hccnet.nl/w.van.ingen.schenau/Tilt.page1.htm

Maar ik ben hartstochtelijk voorstander van: neerplempen die paneeltjes (OK: neervleien dan), goed oriënteren, stevig vastzetten en verder afblijven. Geen gedraai aan mijn paneeltjes.

Dat ze in Duitsland (en steeds meer in Spanje) regelmatig met Powertrackers en Solon Movers werken heeft ALLES met maximaal rendement persen uit peperdure megawattpiek parken te maken, zijn vaak systemen in het Beierse zonnige binnenland met minder heftige windcondities, en zijn parken die maximale productie á raison van 37,96 eurocent (status 2007) netinvoeding/kWh moeten genereren en waar complete sjieke fondsen voor in het leven worden geroepen bij grote banken om die te financieren. Duitsland ligt op een andere planeet...

Er zijn diverse vette solar parcs in ontwikkeling, tot zo'n 65 MWp en in Australië, China, en New Mexico zijn plannen voor nog grotere systemen. Vaak met trackers, concentratie van zonlicht, that kind of stuff.

That's different cook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal!

Ik ben zo technisch als een konijn en heb dus eigenlijk niks te zoeken hier, maar ik kwam onlangs deze draad (en zijn voorganger) tegen tijdens het googelen naar info over zonnepanelen. Sindsdien lees ik mee en ik vind het erg interessant. Ik hoop dat jullie bereid zijn me te helpen met een paar vragen, want ik heb geen andere forums ontdekt waar allerlei aspecten zo uitgebreid aan de orde komen. En ik ben juist op zoek naar mensen met eigen ervaringen.

Eerst wat relevante informatie over mezelf. Ik ben een vrouw van 59 jaar en een aantal maanden geleden ben ik verhuisd naar een fantastische dertigerjaren woning, waar ik in mijn eentje woon en werk als kleine zelfstandige (achter de computer). Het huis bestaat oorspronkelijk uit begane grond en 1 verdieping. In 1999 heeft de toenmalige eigenaar er nog een slaapkamer opgebouwd Niet over de volle lengte van het huis; er zit dan ook een behoorlijk "terras" bij de slaapkamer. Ook mijn beide buren aan weerskanten hebben een opbouw, maar we zijn wel de uitzonderingen in de straat. Nu zou ik graag zonnepanelen op dat platte dak zetten, dat er volgens mij prima geschikt voor is. Onbelemmerd uitzicht aan alle kanten behalve het noorden. Op het terras kan het helaas niet, want aan de zuidkant staat de muur van de buren, die wel over de volle lengte opgebouwd hebben.

Mijn vragen...

Hoeveel panelen kan ik kwijt op een dak van ongeveer 4.50 x 3.75 met nog een reepje eraan vast van 2.10 x 1.80 boven overloop en trap? (Binnenmaten, ik ben het dak niet opgeweest.) De lange kanten liggen noord-zuid. Ik dacht eerst een stuk of acht, maar toen las ik dat je afstand moet houden van de dakranden en tussen de panelen anderhalve meter moet vrijhouden vanwege de schaduw. Dan zouden het er hooguit vijf zijn: twee rijen van twee en eentje op dat reepje. Jammer... hoe stringent is die eis van anderhalve meter, is er dan veel rendementverlies, vooral in de winter bij laagstaande zon neem ik aan? Of is het misschien mogelijk ruimte te winnen door de achterste panelen op hun korte kant te plaatsen? Ik heb dat nergens gezien op foto's op internet, dus misschien is dat verboden of te gevaarlijk bij storm?

Wat mijn meter betreft: ik heb een digitale, denk ik. Vervelend ding dat voortdurend verspringt van nul naar de meterstand. Waar dat goed voor is, dat verspringen... laten ze gewoon de display groter maken. Die nul zal wel voor het dubbele tarief zijn, dat ik niet heb want daarvoor gebruik ik veel te weinig electriciteit. Er staat vrijwel onleesbaar iets op over een R voor teruggave. Ik neem aan dat deze meter geschikt is voor zonnepanelen, maar ik zou het liefst zo'n ouderwetse Ferrarismeter hebben, ik ken niet anders. Dat kan ik zeker niet verlangen van de netbeheerder, ook niet als ik het helemaal zelf betaal?

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen. Alvast bedankt! :) Deze draad heeft er in ieder geval een trouwe lezeres bij.

PS: "lange kanten liggen noord-zuid" is waarschijnlijk onduidelijk. Ik bedoelde te zeggen dat de 4.50 bepalend is voor het aantal panelen in een rij en de 3.80 voor het aantal rijen. :*) Ze moeten trouwens een tikje diagonaal geplaatst worden, want de straat loopt niet helemaal loodrecht noord-zuid.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@Fien:
Mischien is het een idee om een screenshot van de google-earth foto van je huis te plaatsen.
Niet met de coordinaten erbij.
Die foto's zijn meestal midden op de dag genomen en dan heb je ook een idee van de schaduwen.
Als dat niet lukt, kan je ook wel een van ons een mailtje sturen. Is in elk geval beter dan adres-gegevens openbaar te zetten

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

SpiceWorm schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:07:
Heeft iemand een idee of warmte terugwinning uit afvalwater al technisch interessant is? Of staat deze techniek nog in de kinderschoenen? Iemand een linkje misschien?
http://www.energiebespaarshop.nl/ (nu even offline hier?) heeft een warmtewisselaar te koop die je tussen je afvoer kan zetten. Ze pretenderen dat je hiermee een besparing van 60% (dacht ik) op je stookkosten voor het douchen e.d. krijgt.

Ons huis heeft geen dak op het zuiden gericht helaas. Maar we hebben wel een wand waar we ze zouden kunnen bevestigen, ik zal het eens overwegen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Vandaag een blaadje van de ASN bank met een bon erin, 3 spaarlampen halen 2 betalen bij de Kwantum.
En vanaf volgende week weer een verbruiksmeter bij de Lidl zag ik vanmorgen, voor 10 euro. (kan hem niet op de site vinden :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
hjs schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:06:
[...]
En vanaf volgende week weer een verbruiksmeter bij de Lidl zag ik vanmorgen, voor 10 euro. (kan hem niet op de site vinden :? )
De aanbiedingen voor maandag de 26e staan nog niet op de site, mischien al wel in het blaadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed idee van die foto. Heb zojuist Google Earth geinstalleerd, leuk!

Je ziet aan de linkerkant het lagergelegen terras bij de slaapkamer. Je moet die lijn in gedachten doortrekken naar achteren over het dak, want de bovenste helft van het dak hoort bij de buren en er is kennelijk geen scheidslijn in het midden aangebracht.

Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/2671/dak3xg0.th.jpg

Onder het stukje dak waar dat witte pijpje schaduw staat af te geven, is een kast waar eerst de CV-ketel in stond. Die heb ik vervangen en verhuisd naar een andere plek. Ik dacht door de nog aanwezige afvoer van de ketel de draden van de zonnepanelen naar binnen te hevelen. Het pijpje zelf is dus overbodig geworden en kan weg.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee, kan ik dat plaatje niet gewoon in het bericht plakken? Dat doe ik altijd met plaatjes op forums. Sorry... kan iemand mij vertellen hoe ik het dan wel moet laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je linkt naar de 'hoofdpagina' van imageshack. Ik ken imageshack niet (ik gebruik altijd photobucket), maar als je een plaatje upload zou je iets van een directe link moeten krijgen. Iets als bv. www.imageshack.com/username/image.jpg

Die link moet je hier plaatsen, eventueel met tussen [img]-tags, dan kunnen wij het plaatje zien.

-edit-

Zoals dit: http://i66.photobucket.co...ogle%20Earth/Schiphol.jpg

Of het plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Google%20Earth/Schiphol.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 17-02-2007 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Beste Fien,

Je zou de panelen ook plat kunnen (laten) leggen, dan hebben ze nog ongeveer 90% rendement.
En met een kleine hoek, gaat het al snel wat beter.
Voordeel aan geheel plat, of een kleine hoek is dat de panelen niet in elkaars schaduw komen.
Het aantal is natuurlijk ook afhankelijk van de afmetingen van de panelen.
Qua installatie is het officieel zo dat de panelen niet buiten het dakvlak mogen steken.
En bij een plat dak moet je zo ver van de rand afblijven als de panelen boven het dak uitsteken.

Er is overigens een pagina "solar top 50" Daar zijn veel gegevens en leveranciers te vinden.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:19:
Hallo allemaal! Jammer... hoe stringent is die eis van anderhalve meter, is er dan veel rendementverlies, vooral in de winter bij laagstaande zon neem ik aan? Of is het misschien mogelijk ruimte te winnen door de achterste panelen op hun korte kant te plaatsen? Ik heb dat nergens gezien op foto's op internet, dus misschien is dat verboden of te gevaarlijk bij storm?
Hoi Fien, welkom en laten we hopen dat het wat wordt bij je! Verlies in de winter moet je niet (teveel) op letten. Dan heb je sowieso veel minder opbrengst, en lange slagschaduwen. Veel belangrijker is dat je in de zomer geen schaduw hebt, want dan verlies je erg veel opbrengst op dagen dat je het leeuwendeel van je jaarproductie "binnenhaalt". Er staan her en der panelen op hun korte kant, hoor, inderdaad als de ruimte krap is. Echter, zeer belangrijk is dan een degelijk frame, en extra veel ballast want zo'n ding vangt natuurlijk meer wind. Ik ken iemand bij wie zo'n paneel was omgeklapt, had 'ie helemaal niet in de gaten want hij had geen meter om de opbrengst te meten.... Is trouwens niet verboden, zeker geen probleem als je er van de straat (vrijwel) niks van ziet.
Wat mijn meter betreft: ik heb een digitale, denk ik. Vervelend ding dat voortdurend verspringt van nul naar de meterstand. Waar dat goed voor is, dat verspringen... laten ze gewoon de display groter maken. Die nul zal wel voor het dubbele tarief zijn, dat ik niet heb want daarvoor gebruik ik veel te weinig electriciteit. Er staat vrijwel onleesbaar iets op over een R voor teruggave. Ik neem aan dat deze meter geschikt is voor zonnepanelen, maar ik zou het liefst zo'n ouderwetse Ferrarismeter hebben, ik ken niet anders. Dat kan ik zeker niet verlangen van de netbeheerder, ook niet als ik het helemaal zelf betaal?
Yep. Digitaal. Verstandig dat je enkel tarief hebt. Dan krijg je geen gezeur met dubbeltarief verrekening. Ik heb enkeltarief en lever alles voor hetzelfde tarief, inderdaad, met ferrarismeter terug. Je hebt het over een "R". Ik vermoed dat je dan een Ampy meter hebt. Klopt dat? Een collega van mij heeft hoop ellende gehad omdat de meteropnemer dat ding foutief aflas. Goed op letten, dus. Belangrijkste is, dat bij zo'n meter je je moet aanmelden bij de netbeheerder, omdat je dan de wettelijk verplichte saldering van netafname minus netinvoeding (artikel 31-C van de Elektriciteitswet) zogenaamd "administratief" moet laten verlopen. Netbeheerder moet meterstanden laten aflezen en doorgeven aan de leverancier. Die moet dus ook de terugleverstand en het door hem te bepalen "saldo" doorgeven aan de leverancier. Laat je niet gek maken dat er mogelijk maar een teruglevertelwerk op (zou) zit(ten). Moet je wel goed checken bij je netbeheerder/meetgemachtigde, want je moet absoluut zeker weten dat dat gaat werken. Je hoeft pertinent GEEN nieuwe meter te laten plaatsen met bijv. 4 telwerken, zelfs al zou je een dubbeltarief contract hebben. (oplossing is dan, zoals in bijv. gebied rond Eindhoven, dat of alles in hoog tarief wordt afgerekend, of er wordt een som van 5/7x hoog tarief en 2/7x laag tarief bepaald (2 weekend dagen)). Niet voor jou van toepassing.

Nope, je zult geen NIEUWE ferrarismeter krijgen. Die zijn zogenaamd niet "in terugdraaiende modus geijkt" en mogen niet meer geïnstalleerd worden (maar mogen zeker wel blijven hangen tot einde levensduur!). Iedereen moet binnen 6 jaar van de T.K. (lees: EZ) een "slimme meter" in de meterkast krijgen, en die moet de teruglevering kunnen registreren.
Ze moeten trouwens een tikje diagonaal geplaatst worden, want de straat loopt niet helemaal loodrecht noord-zuid.
No problemo. Gebeurt overal. Goed kompasrichting laten bepalen s.v.p. Je ziet (met Google Earth) nog wel eens een tikkie teveel van zuid vandaan gericht op platte daken. Zonde. Scheelt weer paar kWh opwek op jaarbasis...

Ben benieuwd naar je foto. In ieder geval mooi iets om naar uit te zien... Sterkte. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Zo te zien was Guus net op hetzelfde moment aan het tikken als ik.

Heb ik inderdaad ook overwogen. Dan moet je wel aparte frames laten maken, kon wel eens duur zijn tenzij je iemand kent die goed lasser is. Dan kun je een doorgetrokken vlak maken van aan elkaar of tegen elkaar geschakelde panelen. Helemaal vlak is niet verstandig, zeker niet bij de meestal toegepaste panelen met frames met opstaande randen: vervuiling door stof, algengroei, dat soort zaken. Frameloos zou kunnen, maar dan moet je zeer goede sealing van de randen hebben, want daar heb ik ook al drama's van gezien. Beste is goede panelen met robuuste frames. Als je dan een LICHT hellend vlak van aan elkaar geschakelde modules zou overwegen, krijg je dus een lage kant en een hoge kant. Vooral die hoge kant mag niet te hoog worden (zichtoverlast), en moet absoluut stormbestendig zijn, want reken maar dat bij een heel vlak aan elkaar geschakelde panelen er enorme druk op de hele structuur zal komen als de wind uit de "verkeerde kant" gaat waaien...

Goed je eigen situatie beoordelen, en afhankelijk van de mogelijkheden vooral de opbouwstructuur laten doorrekenen. Er is veel mogelijk, maar je moet het zorgvuldig bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Ik heb de laatste pagina's even gelezen, omdat ik een stukje gemist had ;) Er werd nog gepraat over een onderlandhuis. Mijn moeder wil (als mijn broertje en ik het huis uit zijn) het huis verkopen en een onderlandhuis bouwen. Van het geld van het huis wil ze dan de rest van haar leven van leven. Of ze dat red bemoei ik me dan nog maar even niet mee :P
Sommige mensen schijnen hun onderlandhuis illegaal te bouwen omdat de gemeente moeilijk doet. Dan zetten ze een oude auto boven op hun huis en als de gemeente gaat controleren met luchtfoto's, lijkt het net of de rook uit de auto komt in plaats van uit een huis ;)
Mijn vader wil nu graag een grote spiegel in z'n tuin om zonlicht te 'vangen' en de kamer in te sturen, die hij kan besturen om hem aan te passen aan de stand van de zon. Zou wel kunnen dat ik daar wat voor ga maken, als het al reeël is.
Voor de duidelijkheid, mijn vader is uit huis ;)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:59

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Laat je niet gek maken dat er mogelijk maar een teruglevertelwerk op (zou) zit(ten). Moet je wel goed checken bij je netbeheerder/meetgemachtigde, want je moet absoluut zeker weten dat dat gaat werken. Je hoeft pertinent GEEN nieuwe meter te laten plaatsen met bijv. 4 telwerken, zelfs al zou je een dubbeltarief contract hebben. (oplossing is dan, zoals in bijv. gebied rond Eindhoven, dat of alles in hoog tarief wordt afgerekend, of er wordt een som van 5/7x hoog tarief en 2/7x laag tarief bepaald (2 weekend dagen)). Niet voor jou van toepassing.
Was het maar zo simpel.

Ik heb dus een digitale meter met één terugtelwerk. Ik Eneco gemaild voor een inschrijf formulier. idd eerste reactie 'u moet uw meter vervangen voor een die terug leveren registreerd'
Dus ik zeg: die heb ik.
Ja maar het moet een dubbele terugtelwerk hebben u moet dus uw meter laten vervangen a €91,-
Dus ik weer, waarom wordt er in een nieuwbouw huis deze niet standaard geplaatst dan?
Reactie: dat is te duur. Maar omdat we een meter moeten plaatsen die terugleveren ondersteund, hangen we deze met één terugtelwerk op.
Dus ik weer: die de klant dus niet kan/mag gebruiken 8)7 8)7 8)7

Ik gebeld, mevrouw aan de lijn zegt: u moet zich niet hier registreren maar bij de leverancier

Nou mijn broek is inmiddels afgezakt.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:19:
Hoeveel panelen kan ik kwijt op een dak van ongeveer 4.50 x 3.75 met nog een reepje eraan vast van 2.10 x 1.80 boven overloop en trap? (Binnenmaten, ik ben het dak niet opgeweest.) De lange kanten liggen noord-zuid. Ik dacht eerst een stuk of acht, maar toen las ik dat je afstand moet houden van de dakranden en tussen de panelen anderhalve meter moet vrijhouden vanwege de schaduw. Dan zouden het er hooguit vijf zijn: twee rijen van twee en eentje op dat reepje. Jammer... hoe stringent is die eis van anderhalve meter, is er dan veel rendementverlies, vooral in de winter bij laagstaande zon neem ik aan? Of is het misschien mogelijk ruimte te winnen door de achterste panelen op hun korte kant te plaatsen? Ik heb dat nergens gezien op foto's op internet, dus misschien is dat verboden of te gevaarlijk bij storm?
De regel is dat tussen de panelen en de dakrand van een plat dak 0,75 meter vrij moet blijven. Dit is niet zozeer om windredenen, maar meer voor uitzichtredenen. Dit is vooral belangrijk bij een dak wat aan de straat ligt (wat iedereen kan zien dus), ik heb het idee dat het niet veel uitmaakt als het op een dak in je achtertuin is. Je kunt vooraf met je buren overleggen, als zij geen bezwaar maken zou ik me niet tegen laten houden om het dak tot de rand vol te bouwen. Maar op eigen risico :)

De afstand tussen de panelen is afhankelijk van een aantal factoren. Niet alle panelen zijn gelijk van formaat, je hebt kleinere en grotere. Een groter (of beter: hoger) paneel werpt natuurlijk een langere schaduw dan een kleiner paneel. Op dezelfde wijze zal een paneel wat vlakker is opgesteld een kortere schaduw werpen dan een paneel wat steiler opgesteld staat.

Als de achterste panelen alleen in de wintermaanden beschaduwd worden is het geen groot probleem; in die maanden is de produktie erg laag, dus als je dan een bepaald percentage mist maakt dat voor de totale jaarproduktie niet veel uit.

Het zou inderdaad handig zijn als je een tekening of foto van je dak online zou kunnen zetten, dan valt er denk ik meer over te zeggen.
Digitale meter
Daar heb ik niet veel verstand van, maar laten vervangen door een draaischijfmeter zal je waarschijnlijk niet lukken. Mijn advies zou zijn om wel vooraf met je energieleverancier te overleggen over de exacte wijze van verrekenen van je teruggeleverde elektriciteit, mochten ze je het moeilijk c.q. onmogelijk maken dan staan je dure zonnestroompanelen daar voor de Nuon en niet voor jou. En dat is zonde.
PS: "lange kanten liggen noord-zuid" is waarschijnlijk onduidelijk. Ik bedoelde te zeggen dat de 4.50 bepalend is voor het aantal panelen in een rij en de 3.80 voor het aantal rijen. :*) Ze moeten trouwens een tikje diagonaal geplaatst worden, want de straat loopt niet helemaal loodrecht noord-zuid.
3.80m klinkt niet veel om twee rijen zonnestroompanelen achter elkaar te zetten. Maar ik wacht even op een tekening/foto.

Wat extra tips:

- Mocht het om wat voor reden dan ook niet mogelijk blijken zonnestroompanelen te plaatsen, dan zijn er alternatieven. Je kunt bv. geld investeren in een windturbine coöperatie. Je leent geld aan de coöperatie, zij bouwen van dat geld wind turbines, die wind turbines produceren duurzame elektriciteit ('groene stroom') en jij ontvangt jaarlijks een beetje geld wat verdiend wordt met die productie. Een voorbeeld is de Windvogel, maar er zijn er meerdere.

- Voordat je duurzame elektriciteit gaat produceren, is het natuurlijk zaak om er voor te zorgen dat die (niet alleen duurzame maar ook dure) elektriciteit niet verspild wordt. Het kan dus verstandig zijn het energieverbruik van je huishouden eens onder de loep te nemen. Een paar voorbeelden:

* Koelkast: het verschil in verbruik tussen een oude en een nieuwe koelkast kan we een factor 4 zijn
* Wasmachine: kan ook veel schelen
* Verlichting: uiteraard over spaarlampen waar een lamp langer dan half uur brand (bij ons eigenlijk overal behalve op de wc)
* Geen standbyverbruik: dus alle 'huis-elektronica' zoals TV, video, DVD-speler, satelliet-ontvanger, digitaleTV-decoder, stereo, computer, printer, etc. na gebruik écht uit zetten, bijvoorbeeld met een stekkerdoos met schakelaar.
* Eventueel PC vervangen door laptop, zeker bij veelvuldig gebruik scheelt dit veel.
* Energiezuinig gedrag, dus bij verlaten van een kamer verlichting uitschakelen etc.

Met bovenstaande maatregelen is het verbruik van een gemiddeld huishouden al flink te brengen. Per bespaarde kWh kosten deze beparingen (veel) minder dan zonnestroompanelen. Iets om over na te denken.

- Behalve elektriciteit gebruikt een huishouden natuurlijk nog op veel meer manieren energie, voornamelijk verwarming en transport. Door het huis goed te laten isoleren, verstandig te stoken en bv. de auto wat vaker te laten staan zijn grote besparingen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
JopieE schreef op zondag 18 februari 2007 @ 12:07:
[...]

Was het maar zo simpel.

Ik heb dus een digitale meter met één terugtelwerk. Ik Eneco gemaild voor een inschrijf formulier. idd eerste reactie 'u moet uw meter vervangen voor een die terug leveren registreerd'
Dus ik zeg: die heb ik.
Ja maar het moet een dubbele terugtelwerk hebben u moet dus uw meter laten vervangen a €91,-
Dus ik weer, waarom wordt er in een nieuwbouw huis deze niet standaard geplaatst dan?
Reactie: dat is te duur. Maar omdat we een meter moeten plaatsen die terugleveren ondersteund, hangen we deze met één terugtelwerk op.
Dus ik weer: die de klant dus niet kan/mag gebruiken 8)7 8)7 8)7

Ik gebeld, mevrouw aan de lijn zegt: u moet zich niet hier registreren maar bij de leverancier

Nou mijn broek is inmiddels afgezakt.
raar, ik kreeg, voordat ik zonnepanelen had, en dubbeltarief aan ging vragen, gewoon een digitale met 4 telwerken (ongevraagd!)
Nu met zonnepanelen werkt dat prima, en essent doet nergens moeilijk over, in 2007 wordt het gewoon met mijn verbruik verrekend.

@Fien: digitale meters kunnen dus prima hun werk doen, ligt vooral aan je electriciteitsbedrijf.
Overigens; aangezien je thuis werkt, zal je weinig daadwerkelijk terugleveren, maar alles meteen zelf verbruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 18-02-2007 18:00 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:58:
Overigens; aangezien je thuis werkt, zal je weinig daadwerkelijk terugleveren, maar alles meteen zelf verbruiken.
Nou... dat kon nog wel eens tegenvallen. In het voor en naseizoen kan dit misschien waar zijn, maar vooral in de zomer zul je toch echt (flink) terugleveren. Als je een set hebt van bv. 600Wp, moet je overdag iets van 550Watt verbruiken om al je geproduceerde vermogen op te maken. Je moet een flinke heftige thuiswerkplek hebben (aluminiumsmelterij? :)) om dat te bereiken.

Als het maar goed geregeld wordt is terugleveren geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@Fien: nog iets waar je ook aan moet denken, om er voor te zorgen dat de zonnestroompanelen niet wegwaaien worden ze verzwaard met ballast (meestal tegels of grind). Ik heb drie panelen die elk 75kg ballast hebben, er staat dus 225kg aan ballast op het dak. Ik denk dat dat samen met de panelen+frames wel tegen de 300kg komt. Ik heb een betonnen dak, dus dat was geen probleem qua draagkracht. Je schrijft dat je een dertigerjarenwoning hebt, dat kan betekenen dat het dak van hout is. Ik zou voordat je aan zonnestroompanelen begint wel goed laten kijken of je dak een dergelijk gewicht kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Ik heb de leenmeter van milieucentraal ontvangen en was toch wel verbaasd over de uitslagen:

ApparaatGem. Wattage
Zolder PC P3-70055
Externe harde schijf USB11
Koelkast57

Dit zijn de grootste 24/7 verbruikers binnen ons huishouden die ik kon meten. Beiden vallen me relatief mee. De PC had ik toch snel op 150 Watt geschat. Ik zal nog eens kijken of ik een efficienter voeding kan vinden en ik zal ook nog wat meer tijd steken in het aan de praat krijgen van de standby stand (hij komt nu om de haverklap uit standby). Voor de USB harddisk behuizing ga ik op zoek naar eentje die een standby stand ondersteund. Die schijf draait maar eens in de week gedurende 4 uur (om een backup te maken).

De koelkast kan best een stuk zuiniger en ik overweeg dan ook die te vervangen. We hebben hem overgenomen van de vorige bewoners en hij zal snel ouder dan 10 jaar oud zijn nu.

De mechanische ventilatie is lastig: door de perilex stekker kan ik niet meten en gegevens zijn ook niet direct zichtbaar op het apparaat. Ik denk dat ik hem nog eens open zal moeten maken om te zien wat het vermogen is. Ik verwacht wel dat we daar behoorlijk op kunnen besparen.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Omgerekend naar kosten per jaar (2007: 22,7ct per kWh):
ApparaatGem. WattageKosten per jaar (2007)
Zolder PC P3-70055€110
Externe harde schijf USB11€22
Koelkast57€113
Die koelkast zou komen op 500kWh/jaar, dat is inderdaad vrij hoog. Het is goed mogelijk een koelkast te kopen met een verbruik van rond de 250kWh.
De mechanische ventilatie is lastig: door de perilex stekker kan ik niet meten en gegevens zijn ook niet direct zichtbaar op het apparaat. Ik denk dat ik hem nog eens open zal moeten maken om te zien wat het vermogen is. Ik verwacht wel dat we daar behoorlijk op kunnen besparen.
Daarmee zit ik ook. Ik wil het vermogen van de ventilatie nog eens meten, ik zal de stekker eens uit elkaar halen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 18-02-2007 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dan wordt het plotseling toch verantwoord om een een koetje te draaien :) .Onze (digitale, 3 fasen) meter heeft een aparte post voor teruglevering. Ik wilde eigenlijk wel eens testen of hier wat op komt te staan zodra we wat terugleveren. Er is een site waar info staat per meter? Heb er geen gevonden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
LauPro schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:04:
Dan wordt het plotseling toch verantwoord om een een koetje te draaien :)
Is dat waar? Een beetje moderne PC (P4?) gebruikt wel meer dan 55W, helemaal als de processor volledig belast wordt tot 100%. Afhankelijk van de andere componenten zou het verbruik wel eens richting de 100W of meer kunnen gaan. Is de draaien van een koe je €200 per jaar waard (er van uitgaande dat de PC daar 24/7 voor gebruikt wordt)? Mij niet.
Onze (digitale, 3 fasen) meter heeft een aparte post voor teruglevering. Ik wilde eigenlijk wel eens testen of hier wat op komt te staan zodra we wat terugleveren. Er is een site waar info staat per meter? Heb er geen gevonden nodig.
Hoe wil je het testen? Heb je zonnestroompanelen? Dan is het makkelijk: sluit de omvormer aan, wacht een dag en je weet het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ging even uit van die 550 watt 'over'. En beetje PC zit zo op 100 watt dus lijkt me mogelijk? Alleen is 550 watt bij een 600 Wp installatie wel optimistisch, denk dat je eerder gemiddeld 400 over houdt.

Testen gaat idd lastig, denk dat ik een tweedehands setje op de kop tik ofzo :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
SpiceWorm schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:07:

• Warmte terugwinning uit afvalwater.

Heeft iemand een idee of warmte terugwinning uit afvalwater al technisch interessant is? Of staat deze techniek nog in de kinderschoenen? Iemand een linkje misschien?
kijk hier eens:

http://forum.fok.nl/topic/86063

Ik gebruik dit systeem nu 5 jaar naar volle tevredenheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt iedereen voor de adviezen, het is nu erg laat, ik zal morgen reageren.

Wel heb ik het plaatje uit mijn eerdere bericht veranderd in een thumbnail die verwijst naar imagschack. Doet het nu inderdaad.

Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/2671/dak3xg0.th.jpg

Alleen de onderste helft van het dak is dus van mij. Zie mijn eerdere bericht daarover.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zo'n warmtewisselaar is ook erg interessant, directe link: http://www.germontis.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
CanonG1 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:31:
Een beetje moderne PC (P4?) gebruikt wel meer dan 55W, ...[...]
Inderdaad. Het is dat dit zo'n oud beestje is. Ik ben nu trouwens van plan om de Wake on Lan functie te gaan gebruiken. We hebben hier 2 laptops en 1 Linksys router in huis die op de juiste momenten WOL pakketjes moeten gaan sturen naar de server. Zo staat ie alleen aan als we hem nodig hebben. De laptops sturen pakketjes als ze aan staan (2 uur per dag of zo) en de router moet 'm 's nachts even aanzetten zodat ie de backup kan maken.

Nou nog een WOL-kabeltje voor m'n 3Com kaartje scoren. Ik heb bergen van die dingen gehad, maar zijn natuurlijk al lang allemaal weg. Ik zag destijds het nut van WOL niet zo. :P

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
LauPro schreef op maandag 19 februari 2007 @ 00:40:
Ik ging even uit van die 550 watt 'over'. En beetje PC zit zo op 100 watt dus lijkt me mogelijk? Alleen is 550 watt bij een 600 Wp installatie wel optimistisch, denk dat je eerder gemiddeld 400 over houdt.
Toch niet. Ik heb een 555Wp set, en ik zie mijn omvormer regelmatig tegen zijn maximum van 497Watt AC aanzitten.
Testen gaat idd lastig, denk dat ik een tweedehands setje op de kop tik ofzo :) .
Dat kan volgens mij een goede optie zijn, de prijs per Wp is dan meestal gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 01:32:
Alleen de onderste helft van het dak is dus van mij. Zie mijn eerdere bericht daarover.
Als ik het goed interpreteer is dit gedeelte van het dak dus van jou:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/temp/Dak_fien.png

Mijn 3 zonnepanelen zijn samen net geen 4m breed, die zouden prima op jouw dak kunnen. Als ik het zo inschat is twee rijen niet goed mogelijk zonder beschaduwing, tenzij je het dak van je buren kunt 'lenen'.

Dat zou dan ongeveer zo kunnen (blauwe strook had iets minder breed gemoeten maar je snapt het wel):

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/temp/Dak_fien_panelen.png

Die blauwe strook zijn dan dus 3 panelen naast elkaar, zoals ze op deze foto op mijn dak staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/pvpanelen/img/Installatie3.jpg

Met een dergelijke set van 555Wp (Wp=Watt-peak, het maximale vermogen onder gunstige omstandigheden) wek je op jaarbasis ongeveer 450-500kWh op, afhankelijk van de lokatie in Nederland (kustgebieden hebben meer zon) oriëntatie en andere lokale invloeden. Zie voor meer info mijn website.

-edit-

Ik zie nu trouwens dat het ook perfect mogelijk is de panelen iets schuin neer te zetten zodat ze perfect naar het zuiden 'kijken'. Het scheelt waarschijnlijk maar een heel klein beetje, maar ik zou het toch doen.

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 19-02-2007 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
mvdklip schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:45:
Ik heb de leenmeter van milieucentraal ontvangen en was toch wel verbaasd over de uitslagen:

ApparaatGem. Wattage
Zolder PC P3-70055
Externe harde schijf USB11
Koelkast57

Dit zijn de grootste 24/7 verbruikers binnen ons huishouden die ik kon meten. Beiden vallen me relatief mee. De PC had ik toch snel op 150 Watt geschat. Ik zal nog eens kijken of ik een efficienter voeding kan vinden en ik zal ook nog wat meer tijd steken in het aan de praat krijgen van de standby stand (hij komt nu om de haverklap uit standby). Voor de USB harddisk behuizing ga ik op zoek naar eentje die een standby stand ondersteund. Die schijf draait maar eens in de week gedurende 4 uur (om een backup te maken).

...
Volgens mij zijn er maar weinig harddisks die dit ondersteunen, je komt dan al snel bij de maxtor OneTouch uit. Het probleem is namelijk dat het standby gaan van de harddisk een ATA commando is dat de USB interface niet doorlaat. Die maxtor regelt het in het doosje zelf.
Ik ben daar ook mee bezig geweest, maar omdat er sinds die tijd veel scriptjes zijn bijgekomen die de harddisk nodig hebben, zou ie bijna nooit echt standby gaan. Zodoende heb ik een andere oplossing gevonden; er hangt nu een laptop harddisk aan.
Wat je ook kan doen als het puur gaat om opslag op je netwerk (Network attached storage oftewel NAS) is een harddisk behuizing met ethernet nemen, of een device met usb poorten, zoals de Linksys NSLU oid. (en ja daar komt ie weer, op dat soort devices draait linux, en daar kan je de leukste dingen mee doen!)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Huishoudens krijgen hogere energierekening

Uitgegeven: 19 februari 2007 11:08
Laatst gewijzigd: 19 februari 2007 12:41
VOORBURG - Huishoudens met een gemiddeld energiegebruik betalen in januari 2007 4,8 procent meer voor energie dan in december 2006. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag publiceerde.

Het CBS becijferde dat de energierekening per huishouden ruim 85 euro hoger uitvalt. Dat komt vooral omdat de leveringskosten voor aardgas en elektriciteit fors zijn gestegen. Voor de levering van elektriciteit wordt 18,5 procent meer gerekend, voor aardgas betaalt een gemiddeld huishouden 10,6 procent meer.

Hoewel de stijging lager uitvalt dan die in 2005, concludeert het CBS dat het vervallen van de heffing voor subsidies op groene stroom geen volledige compensatie biedt voor de gestegen leveringskosten. De energierekening steeg sinds 2000 met ruim 75 procent.
Bron

Bij ons de energierekening jaarlijks alleen maar gedaald (we wonen samen in dit huis sinds 2004). Dus ik zie het probleem niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39
Ik vrees dat bij ons de rekening zal gaan stijgen dit jaar: zojuist is bij ons het hele systeem (3.4 kWp) uitgeschakeld vanwege problemen met de panelen (er is laatst ergens iets gesmolten onder de panelen of zo geloof ik) :'(
Nu moet er eerst een oplossing voor het probleem gevonden worden, en daarna nog bij alle soortgelijke installaties geimplementeerd. Ze hebben weliswaar beloofd om iedereen financieel te compenseren, maar al die tijd wordt er geen zonnestroom opgewekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik las het ook op Fok! en Nu.
Ik vind het wel schokkend dat vooral die leverings kosten zo stijgen, volgens mij proberen ze nog allemaal ff die kosten flink op te schroeven voordat het straks beter gecontroleerd gaat worden.
Wijn: meettarief moet terug naar 'redelijk niveau', ministeriële regeling in de maak

Dat je voor verbruik betaald is logisch (dat de prijs stijgt ook al daalt de olie prijs is al minder logisch) maar dat het beheer van het netwerk zoveel duurder wordt ieder jaar is natuurlijk onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Fien,
Als ik die foto zo zie, zou je ook de panelen met de smale kant op het dak kunnen zetten.
In Portrait due en niet landscape.
En twee rijen in landscape kan volgens mij ook.
De voorste rij vrij vlak, de achterste wat meer rechtop.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
guus.assmann schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:33:
De voorste rij vrij vlak, de achterste wat meer rechtop.
ALS je dat doet, zorg dan wel dat de achterste en voorste rij panelen elk hun eigen omvormer(s) hebben. Als de achterste rij beschaduwing heeft en een omvormer deelt met de voorste rij valt het vermogen van zowel de beschaduwde als de onbeschaduwde panelen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
MisTraller schreef op maandag 19 februari 2007 @ 09:55:
Volgens mij zijn er maar weinig harddisks die dit ondersteunen, je komt dan al snel bij de maxtor OneTouch uit. Het probleem is namelijk dat het standby gaan van de harddisk een ATA commando is dat de USB interface niet doorlaat. Die maxtor regelt het in het doosje zelf.
Het grappige is dat ik een Maxtor Onetouch heb, maar dat ik de schijf al een keer vervangen heb door een ander merk (hd crash). Nu werkt de standby functie niet meer. Maar anders bouw ik hem gewoon lekker in hoor. Ivm de backup functie heb ik hem liever extern, maar als dat niet gaat, dan maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jongens, laat maar, al onze energie-zorgen zijn voorbij. Al die zonnepanelen en windmolentjes zijn onzin, zelfs kerncentrales kunnen weg.

Behold: de Orbo. Zoals gebruikelijk voor dit soort apparaten: een knappe website, een volledig correcte omschrijving van de energie-problematiek, vaag technisch geleuter, nog geen werkend prototype, een productiedatum die in de toekomst ligt, een melding van tegenwerking door 'gevestigde belangen'. Yep, het is volledig compleet. Het enige wat ik mis is het verzoek of mensen geld willen investeren. Maar misschien komt dat nog.

Check ook de WMW video / QT video.

Ge-wel-dig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mocht je na de vorige post toch nog zonnestroompanelen willen ;), op marktplaats staan nog wel eens wat leuke aanbiedingen. Zals deze: klik

300Wp voor € 1100, dat komt op € 3,7 per Wp, dat is behoorlijk goed. De set zal een paar jaar oud zijn maar bij zonnestroompanelen boeit dat volgens mij niet echt, die gaan toch wel lang mee. Het enige (morele) bezwaar zou kunnen zijn dat een dergelijke set vrijwel zeker ooit met subsidie aangekocht is en nu met een vette winst op marktplaats staat....

Grootschaliger kan ook, met 2300Wp, maar de aanbieder zit met zijn €15000 vraagprijs wel (veel te) hoog in de boom, dit komt neer op €6,50 per Wp en dat betaal je momenteel zelfs niet voor een nieuw systeem. Ik denk dat hij zich in zijn handjes mag knijpen als het voor €10000 weggaat.

Het kan de moeite lonen marktplaats in de gaten te houden. Ieder moet het voor zich weten, maar ik zou het wel aandurven een systeem gebruikt te kopen, helemaal als het een systeem met omvormer binnen is.

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 19-02-2007 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Ze lullen vaag over iets natuurkundigs, volgens mij hebben ze een perpetuum mobile uitgevonden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:29

sjaakaq

It might get loud

Even een vraagje aan de kenners hier:

Elk besparend apparaat moet je "terugverdienen" (ik bedoel hier in milieubesparing niet in geld); zoals gezegd bijvoorbeeld de vervuiling die optreed bij het maken van een zonnepaneel.

Nu is mijn vraag: een windmolen is een 120 meter hoog aluminium gevaarte...hoe veel jaren moet zo'n ding draaien (in Nederland, als dat van enige invloed is...) om de milieukosten die gepaard gaan met x ton aluminium terug te verdienen?

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wind turbines zijn meestal van staal, met rotorbladen van glasfibercomposieten. Ik denk dat aluminium te veel last heeft van metaalmoeheid, zo'n ding heeft natuurlijk een continu wisselende belasting.

De hoeveelheid energie die verbruikt is bij productie, plaatsing EN verwijdering aan het eind v/d levensduur is volgens binnen een jaar terugverdiend, in veel gevallen zelfs veel korter heb ik begrepen. Wind turbines in Nederland zijn energetisch een zeer goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fantastisch dat jullie zo behulpzaam zijn! Een wat late reactie van mijn kant, maar ik heb inmiddels allerlei sites bezocht, onder andere degene die Guus A. aanraadde en de informatieve homepages van zonnigtype en canon. :)

@zonnigtype: mijn meter is een Landis Gyr. Heb nog ff gezocht naar een duidelijk typenummer of
zoiets, maar dat als dat erop staat is het voor mij onherkenbaar. Ik zal de netbeheerder opbellen en vragen of het geschikt is, want dat verhaal van JopieE over Eneco klinkt niet vertrouwenwekkend. Ik heb ook Eneco en ik zie inderdaad niets over een *dubbel* terugtelwerk.

@guus: Ja, ik kom misschien niet uit onder een veel kleinere hellingshoek. Las dat je op een plat dak zelfs eigenlijk geen hoek van 35 graden kunt hebben vanwege de grote extra ballast die dit vraagt. Mijn dak is bovendien al gauw 8 meter hoog. Als ik dan ook nog panelen op hun korte kant zet, wordt het dan niet veel te zwaar?

@canon: je lijntjes kloppen. Alleen is de volledige lengte inclusief extra strookje dus 6.60 meter en niet 4.50 zoals jouw pijl lijkt aan te geven. Wel heb ik daar een centimeter of 30 overhangende dakrand (terraskant) in meegerekend, omdat dit toch meetelt voor de afstand van panelen tot de rand, zou ik denken. Ook die 3.75 voor de korte kant is bij nader inzien te krap. Het huis is op de begane grond bijna 4 meter breed, dat zal op het dak toch niet anders zijn. Je ziet, ik redeneer lekker richting meer dan 3 panelen. ;) Ik zou het jammer vinden als ik er niet 700 Wp uit weet te slepen.

Volgens mij heb ik geen betonnen dak, ook al dateert de opbouw pas uit 1999. Er gaat toch geen
bitumen op beton? En in de slaapkamer kijk ik tegen een balken plafond aan. (Ten overvloede zeg
ik nog maar een keer dat ik met a-technische genen ben geboren.) Ik hoop niet dat 300 kilo al
te veel is voor een houten dak, want dan kan ik het wel vergeten. Mocht ik van de week tijd over hebben, dan ga ik in het stadsarchief kijken naar de tekeningen.

Guus A. heeft gelijk, ik heb er de officiele reglementen op nageslagen: afstand tot dakrand moet eenmaal de hoogte van de panelen zijn. Als ik panelen van 80 cm breed onder een hoek van 10 of 20 graden neerzet, is het gelukkig een stuk minder dan 75 centimeter. En als de afstand tussen de rijen panelen tweemaal de hoogte moet zijn bij een opstellingshoek van 36 graden, kan ik ook met minder toe dan 1.50 meter. Jammer van het rendementsverlies, maar beter iets minder rendement dan helemaal geen panelen. Er bestaan frames voor afwijkende hellingshoeken, moet ik naar informeren.

Een rijtje van drie grotere panelen achteraan en een of twee kleinere vooraan zou ik ideaal vinden. Op dit moment lijkt me het belangrijkste om uit te zoeken hoeveel gewicht aan stoeptegels ik voor verschillende opstellingen nodig zou hebben, en of mijn dak het aankan. Misschien kan ik het beste er een erkend installateur naar laten kijken.

@MisTrailer en canon: Ja, ik denk ook dat mijn PC het leeuwendeel van de zonne-energie zal opsouperen. Ik heb geen laptop en het ding staat 9-10 uur aan per dag. Ik werk al jaren als freelancer voor verschillende bedrijven en natuurlijk zijn mijn energiekosten hoger dan van iemand die acht uur per dag buitenshuis werkt. Ik woon hier nog niet lang genoeg om te weten hoeveel ik precies verbruik aan gas en elektra, maar in de vorige woning was dat ondanks het thuis werken ruim onder het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 14:33:

- Voordat je duurzame elektriciteit gaat produceren, is het natuurlijk zaak om er voor te zorgen dat die (niet alleen duurzame maar ook dure) elektriciteit niet verspild wordt. Het kan dus verstandig zijn het energieverbruik van je huishouden eens onder de loep te nemen. Een paar voorbeelden:

* Koelkast: het verschil in verbruik tussen een oude en een nieuwe koelkast kan we een factor 4 zijn
* Wasmachine: kan ook veel schelen
* Verlichting: uiteraard over spaarlampen waar een lamp langer dan half uur brand (bij ons eigenlijk overal behalve op de wc)
* Geen standbyverbruik: dus alle 'huis-elektronica' zoals TV, video, DVD-speler, satelliet-ontvanger, digitaleTV-decoder, stereo, computer, printer, etc. na gebruik écht uit zetten, bijvoorbeeld met een stekkerdoos met schakelaar.
* Eventueel PC vervangen door laptop, zeker bij veelvuldig gebruik scheelt dit veel.
* Energiezuinig gedrag, dus bij verlaten van een kamer verlichting uitschakelen etc.
Helemaal mee eens! Besparen is uiteindelijk belangrijker. Niet alleen voor C02-uitstoot en opwarming van de aarde, voor het milieu en onze "voetafdruk" in het algemeen. Ik heb in dit nieuwe huis een nieuwe ijskast en die hoor ik veel minder aanslaan dan de vorige. ;) Van jouw lijstje doe ik vrijwel alles. Als ik aan het werk ben, staat de randapparatuur standaard uit (scanner, printer, boxen). PC slaat op standby na vijf minuten en ik gebruik voor het uitzetten zo'n stekkerdoos met schakelaar.

Ik hoef geen plasma-tv, geen kruimeldief, elektrische friteuse, citruspers, tostiapparaat en andere speeltjes. Heb voor een paar dingen oplaadbare batterijen en sinds kort zo'n oplader op zonne-energie. Ik heb geen wasdroger (wel een wasmachine), aan de waslijn gaat het ook prima en het ruikt zo lekker. Ik bezit een rijbewijs maar geen auto, want niet nodig voor mijn werk. De fiets, openbaar vervoer en soms meerijden met anderen. Vrijwel nooit vliegvakanties, vliegen is zo ongeveer het ergste wat je kunt doen qua C02, met trein en boot kom je een heel eind. Iets wat ik ook belangrijk vind, is eten volgens de seizoenen en niet te veel laten aanrukken per vliegtuig uit andere landen.

Laat ik niet de indruk wekken dat ik een groene "heilige" ben... ik heb best wat over voor een beter milieu, een beetje opoffering hier en daar kan geen kwaad in deze consumptiemaatschappij. Maar ik heb ook mijn zonden. Ik heb bijvoorbeeld een bloedhekel aan laptops en gruw van het idee dat ik acht uur per dag aan zo'n ellendeding zou moeten werken. Als dat betekent dat mijn eventuele zonnepaneeltjes staan te zonnen voor mijn PC... het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nu het hier over de hoek van de panelen gaat, zat ik even te denken aan schade bij hagel.
Is het ooit al eens onderzocht of panelen tegen een fikse hagelbui kunnen en indien niet, of het uitmaakt om ze dan iets steiler te zetten?
Nu zullen ze uiteraard ook wel meer wind vangen als ze steiler staan, maar dat zou je eventueel met een ombouw ook wel weer wat tegen kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 03:09:
@canon: je lijntjes kloppen. Alleen is de volledige lengte inclusief extra strookje dus 6.60 meter en niet 4.50 zoals jouw pijl lijkt aan te geven.
Die 4.50 is exclusief dat 'vierkantje' waar de schoorsteen op staat. Je moet geen panelen plaatsen achter die schoorsteen, dat kost je veel vermogen. Als je een paneel voor een klein gedeelte beschaduwd geeft dat een sterke vermindering van het vermogen. Daarom heb ik het niet meegerekend.
Je ziet, ik redeneer lekker richting meer dan 3 panelen. ;) Ik zou het jammer vinden als ik er niet 700 Wp uit weet te slepen.
Houd er rekening mee dat er steeds minder vaak 'losse' panelen worden verkocht, maar steeds meer 'sets'. Zo zitten mijn 3 panelen gezamenlijk om één omvormer, het is dus niet mogelijk één paneel extra te plaatsen, het zullen er gelijk zes moeten worden dan.

Houd er ook rekening mee dat je op een bestaande, gebruikte groep (dus een groep die ook door andere apparaten gebruikt wordt) maximaal 600Wp aangesloten mag worden. Wil je meer plaatsen zul je dus door een electricien een extra groep moeten laten aanleggen die nergens anders voor gebruikt wordt. Daarom zie je ook meestal sets van 600Wp in Nederland, die kun je nl. zelf plaatsen zonder dat daar kosten voor een electricien bij komen.
Volgens mij heb ik geen betonnen dak, ook al dateert de opbouw pas uit 1999. Er gaat toch geen
bitumen op beton?
Zeker wel. Wij hebben ook een betonnen dak, daar ligt gewoon bitumen overheen. Maar als je binnen houten balken ziet zal het geen beton zijn.
Ik hoop niet dat 300 kilo al te veel is voor een houten dak, want dan kan ik het wel vergeten. Mocht ik van de week tijd over hebben, dan ga ik in het stadsarchief kijken naar de tekeningen.
Ik durf dat niet in te schatten, ik zou daar iemand naar laten kijken die daar zijn handtekening voor zou durven zetten (dus een architect of een bouwkundige of zo). Je hebt mee dat die 300kg over vrij grote oppervlakten wordt verdeeld, maar je hebt tegen dat je meer wilt plaatsen en dus op een hoger gewicht uitkomt. Het zou jammer zijn als een week na plaatsing de panelen naar beneden komen zetten, helemaal als je zelf net onder het dak aanwezig bent...
Een rijtje van drie grotere panelen achteraan en een of twee kleinere vooraan zou ik ideaal vinden. Op dit moment lijkt me het belangrijkste om uit te zoeken hoeveel gewicht aan stoeptegels ik voor verschillende opstellingen nodig zou hebben, en of mijn dak het aankan. Misschien kan ik het beste er een erkend installateur naar laten kijken.
Ik heb destijds gemaild en gebeld met SolarNRG, die stellen je een aantal vragen over je woning (welke regio, hoe hoog is het dak, is er bebouwing om heen etc.) en die kunnen dan voor je uitrekenen hoeveel ballast er nodig is.

Sowieso zou ik de volgende zaken eerst eens doen:

- pak een ladder en meet het dak op. Google Earth en binnenmaten zijn niet zo nauwkeurig
- als je toch op het dak bent: maak foto's
- maak een nauwkeurige tekening van je dak, inclusief maten en windrichting
- laat iemand naar de sterkte van het dak kijken
- bedenk met de beschikbare oppervlakte hoeveel je wilt opstellen, houd ook rekening met het groepenverhaal
- schrijf meerdere leveranciers aan, shoppen loont! stuur ook vooral je tekening en foto's mee, ze zullen er allemaal om vragen (ervaring)
- regel het geld :)
- schaf ze aan
- plaats ze (of laat ze plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 08:35:
Nu het hier over de hoek van de panelen gaat, zat ik even te denken aan schade bij hagel.
Is het ooit al eens onderzocht of panelen tegen een fikse hagelbui kunnen en indien niet, of het uitmaakt om ze dan iets steiler te zetten?
Nu zullen ze uiteraard ook wel meer wind vangen als ze steiler staan, maar dat zou je eventueel met een ombouw ook wel weer wat tegen kunnen gaan.
De panelen zijn gemaakt van een speciaal soort gehard glas. In de specificaties van de panelen staat ook dat ze bestand zijn tegen hagelstenen van zoveel diameter en met zoveel snelheid. Ik heb nog niet gehoord dat er zonnestroompanelen beschadigd zijn geraakt, maar het is niet onmogelijk.

Omdat de kans zo miniem is denk ik dat steiler zetten niet zinvol is. Je levert dan te veel in op je vermogen (vooral 's zomers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TD-er schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 08:35:
Als ik op de snelweg rijdt, en er komt een steentje op mijn voorruit, dat net met zo'n 120km/h tussen iemand's banden is weggeschoten, dan raakt dat mijn voorruit met zo'n 240km/h. Zelfs dan moet zo'n steentje scherp zijn, en groot genoeg om mijn voorruit te beschadigen.
Goed, een voorruit is dikker glas, maar een hagelsteen is altijd mooi rond, en minder hard dan steen.

Trek hier je conclusie uit ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 08:51:

Die 4.50 is exclusief dat 'vierkantje' waar de schoorsteen op staat. Je moet geen panelen plaatsen achter die schoorsteen, dat kost je veel vermogen. Als je een paneel voor een klein gedeelte beschaduwd geeft dat een sterke vermindering van het vermogen. Daarom heb ik het niet meegerekend.
Zoals ik al schreef, hoorde dat schoorsteentje bij de oude cv-ketel die ik vervangen en verplaatst heb. Dus het ding met zijn schaduw kan gewoon weg. De bedrading van de panelen kan door het gat naar binnen.

Bedankt voor de tips. Extra groep, geld enzovoort geen probleem. Ik zal een installateur ernaar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 10:21:
[...]

Zoals ik al schreef, hoorde dat schoorsteentje bij de oude cv-ketel die ik vervangen en verplaatst heb. Dus het ding met zijn schaduw kan gewoon weg. De bedrading van de panelen kan door het gat naar binnen.

Bedankt voor de tips. Extra groep, geld enzovoort geen probleem. Ik zal een installateur ernaar laten kijken.
Woeps, overheen gelezen :z

In dat geval kun je inderdaad een bredere set plaatsen. Door de complexe vorm van het dak en de verkrijgbaarheid van diverse soorten en combinaties panelen is het denk lastig met zekerheid te zeggen wat in jouw geval de beste opstelling is. Een installateur zal het je wel kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MisTraller schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 09:34:
[...]

Als ik op de snelweg rijdt, en er komt een steentje op mijn voorruit, dat net met zo'n 120km/h tussen iemand's banden is weggeschoten, dan raakt dat mijn voorruit met zo'n 240km/h. Zelfs dan moet zo'n steentje scherp zijn, en groot genoeg om mijn voorruit te beschadigen.
Goed, een voorruit is dikker glas, maar een hagelsteen is altijd mooi rond, en minder hard dan steen.

Trek hier je conclusie uit ;)
Een voorruit is vaak bol, zodat 'ie sterker is.
Mijn ouders hebben al eens een voorruit (en het halve dak) van de auto kapot gehad na een flinke hagelbui. Dat was gewoon hier in NL, dus niet in het buitenland, waar grote hagelstenen vaker voor schijnen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Fred Jansen heeft een stuk software geschreven voor de Soladin 600 omvormer wat veel beter is dan de software die Mastervolt meelevert. Een paar screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/nieuws/img/20070220Soladin_software_1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/nieuws/img/20070220Soladin_software_2.png

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/nieuws/img/20070220Soladin_software_3.png

Vooral die laatste vind ik erg cool: je kunt het geproduceerde vermogen door de dag heen laten zien (daar moet dan wel de PC de hele dag voor aanstaan, de omvormer slaat dat niet zelf op :().

Meer informatie (ook hoe je het programma kunt krijgen): ga naar mijn website en klik op 'nieuws'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
CanonG1 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 22:32:
Jongens, laat maar, al onze energie-zorgen zijn voorbij. Al die zonnepanelen en windmolentjes zijn onzin, zelfs kerncentrales kunnen weg.

Behold: de Orbo. Zoals gebruikelijk voor dit soort apparaten: een knappe website, een volledig correcte omschrijving van de energie-problematiek, vaag technisch geleuter, nog geen werkend prototype, een productiedatum die in de toekomst ligt, een melding van tegenwerking door 'gevestigde belangen'. Yep, het is volledig compleet. Het enige wat ik mis is het verzoek of mensen geld willen investeren. Maar misschien komt dat nog.

Check ook de WMW video / QT video.

Ge-wel-dig.
van de website :
Technical Specifications
Detailed technical specifications will be made available at the end of Quarter 1, 2007.

eind maart dus technische specs, hoewel ik zelf meer denk aan eerste dag april.

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
CanonG1 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:14:
Fred Jansen heeft een stuk software geschreven voor de Soladin 600 omvormer wat veel beter is dan de software die Mastervolt meelevert. Een paar screenshots:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Vooral die laatste vind ik erg cool: je kunt het geproduceerde vermogen door de dag heen laten zien (daar moet dan wel de PC de hele dag voor aanstaan, de omvormer slaat dat niet zelf op :().

Meer informatie (ook hoe je het programma kunt krijgen): ga naar mijn website en klik op 'nieuws'.
Het "probleem" van de pc heel de dag aan probeer ik momenteel op te lossen; zoals bekend in mijn router. Huidige stand van zaken:
Grafiekentool draait (RRDTOOL), maar monitort nu routertraffic, want dat script moet ik nog omvormen. Ik wil daarmee verschillende grafieken laten schrijven, voor opgeleverd vermogen, stroom, etc. zie ook http://oss.oetiker.ch/rrdtool/
Daarnaast komt er een html pagina die per uitlezing gerefreshed wordt, zoiets als in de soladin software. Verder laat ik de dag totaalwaarden automatisch naar een csv bestand schrijven die ik met mijn pc kan verwerken in onze verbruikssheet. (zodat ik toch alle data heb, ook al kijk ik 10 dagen niet.)
Momenteel heb ik een perlscript wat de data binnenhaalt en in een bestand zet. Deze data moet dus nog uit elkaar getrokken worden en omgezet naar decimale waarden.
Het probleem is echter de tijd dat de zon weg is en er geen reactie van de soladin terugkomt; dan hangt mijn script. De normale manier om een timeout te maken werkt helaas niet, dus dat is nog even prutsen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm dat klinkt alsof er zeg maar een "markt" (lees: behoefte) is voor een online service die remote SNMP data zou moeten kunnen uitlezen en loggen. Uiteraard afgeschermd voor andere gebruikers.

Ik zal morgen eens kijken (in een vrij momentje op mijn werk) of ik dergelijke info vrij makkelijk door een router heen krijg van buiten af. (SNMP info dus, geen idee hoe het van zo'n Soladin af komt)

Hoe lezen jullie die soladin uit? Zit er een ethernet aansluiting op, of moet het met een USB-kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RikTW schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:54:
Ik vrees dat bij ons de rekening zal gaan stijgen dit jaar: zojuist is bij ons het hele systeem (3.4 kWp) uitgeschakeld vanwege problemen met de panelen (er is laatst ergens iets gesmolten onder de panelen of zo geloof ik) :'(
Nu moet er eerst een oplossing voor het probleem gevonden worden, en daarna nog bij alle soortgelijke installaties geimplementeerd. Ze hebben weliswaar beloofd om iedereen financieel te compenseren, maar al die tijd wordt er geen zonnestroom opgewekt
Meer info over de misère met BP panelen:

http://www.polderpv.nl/ni...7_BP_zonnepanelen_miserie
http://www.polderpv.nl/ni...feb2007_BP_problemen_SvdZ

Ben jij een Stad van de Zon "klant", RikTW?

Balen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 23:52:
Hmm dat klinkt alsof er zeg maar een "markt" (lees: behoefte) is voor een online service die remote SNMP data zou moeten kunnen uitlezen en loggen. Uiteraard afgeschermd voor andere gebruikers.

Ik zal morgen eens kijken (in een vrij momentje op mijn werk) of ik dergelijke info vrij makkelijk door een router heen krijg van buiten af. (SNMP info dus, geen idee hoe het van zo'n Soladin af komt)

Hoe lezen jullie die soladin uit? Zit er een ethernet aansluiting op, of moet het met een USB-kabeltje?
De Soladin 600 heeft een serïele aansluiting. Over het gebruikte protocol is vanaf hier veel te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TD-er schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 23:52:

CanonG1 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 07:44:
[...]

De Soladin 600 heeft een serïele aansluiting. Over het gebruikte protocol is vanaf hier veel te lezen.
Met behulp van dit protocol moet je dus eerst iets schrijven om de data eruit te krijgen. Ik heb dit dus onder linux nu voor mekaar, nu de verwerking nog. De asus router die ik gebruik kan ook snmp afhandelen, dat is denk ik niet zo moeilijk. Het lastige is vooral dat mensen met zonnepanelen er meestal niet voor kiezen om een pc de hele dag aan te laten staan voor alleen wat online verbruikscijfers. Wil je toch online data beschikbaar hebben, dan heb je een device nodig wat én weinig stroom verbruikt, en een compoort heeft.
Je kan daar dus een laptop voor gebruiken, maar ook een aantal routers zijn voorzien van embedded linux varianten. Het leuke is dat heel veel routers dezelfde basis voor de hardware kiezen, en zodoende zit er dan al een halve compoort op gebakken, die niet naar buiten doorgevoerd is. In mijn geval was dit handig op te lossen door een oude nokia datakabel op de juiste pennetjes aan te sluiten. Wat ook vaak gekozen wordt is een serial to usb converter. Dan heb je dus wel een extra stukje software nodig.

Ik heb mijn soladin software zelfs op het werk kunnen laten draaien; op de router had ik "ser2net" geïnstalleerd, dat tooltje converteert rs232 data naar ethernet pakketjes. Het juiste poortje opengezet op de firewall, en op de werkpc een virtual compoort aangemaakt die naar mijn thuis ipadres connect. En daar dan weer de soladin software overheen, hoppa!
(helaas scheen de zon niet zo hard, dus veel collega's kon ik niet overtuigen...)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 08:42:
dan heb je een device nodig wat én weinig stroom verbruikt, en een compoort heeft.
En dat is inderdaad exact wat er nodig is. Ik denk dat er niets is wat aan mijn eisen voldoet, want onder een laag stroomverbruik versta ik <1W. Mijn router gerbruikt iets van 10W en die gaat 's nachts al uit. 10 W continu is nl. 90 kWh en dat vind ik op een totaalverbruik van 900kWh niet reëel.

Het had in de Soladin ingebouwd moeten zitten, maar het zal wel een kostenkwestie zijn...
Ik heb mijn soladin software zelfs op het werk kunnen laten draaien; op de router had ik "ser2net" geïnstalleerd, dat tooltje converteert rs232 data naar ethernet pakketjes. Het juiste poortje opengezet op de firewall, en op de werkpc een virtual compoort aangemaakt die naar mijn thuis ipadres connect. En daar dan weer de soladin software overheen, hoppa!
(helaas scheen de zon niet zo hard, dus veel collega's kon ik niet overtuigen...)
Dat is wel übercool MisTraller!

• JeroenH
Het is zelfs nog leuker dan ik dacht wat jij doet MisTraller. je kunt het namelijk ook gewoon kopen, maar dat kost je dan wel $200 (ja je hebt er twee nodig als je goed wilt doen). Nog leuker - en weer duurder - zou een dergelijk kastje zijn met een WLAN-chipsetje er in.

Dataloggers voor de seriële poort zijn er ook, maar ook weer vrij prijzig: $470 voor de basiskit, $570 voor de starterskit. En dan vertellen ze niet eens bij hoeveel het opgenomen vermogen is :(

• Mistraller
CanonG1 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:11:
Het is zelfs nog leuker dan ik dacht wat jij doet MisTraller. je kunt het namelijk ook gewoon kopen, maar dat kost je dan wel $200 (ja je hebt er twee nodig als je goed wilt doen). Nog leuker - en weer duurder - zou een dergelijk kastje zijn met een WLAN-chipsetje er in.

Dataloggers voor de seriële poort zijn er ook, maar ook weer vrij prijzig: $470 voor de basiskit, $570 voor de starterskit. En dan vertellen ze niet eens bij hoeveel het opgenomen vermogen is :(
Vergeet niet dat je dan altijd nog een router/modem aan moet hebben staan die de koppeling met internet verzorgd.
Ik ben ineens erg opgeschoten overigens met mijn project, ik ben weer van perl afgestapt. Het script is nu gewoon in Bash geschreven. Ik heb het nu zover dat ik kan afvangen als de soladin uit staat, een nieuw request kan doen als de data corrupt is (met het checksum). De data die ik binnenkrijg laat ik verwerken door een andere routine, die er uiteindelijk een HTML pagina van brouwt.
En dan krijg je zoiets:
http://mystery.reinieren.net/solar

Ik moet zeggen dat ik daar best trots op ben. Het script is niet echt heel snel, waarschijnlijk zou het allemaal vast wel mooier cq makkelijker kunnen, maar dat boeit nu nog niet. Het werkt! Ik ben nu bezig met een pagina voor de dagopbrengsten, maar dat is niet meer zo moeilijk met de routines die ik inmiddels geschreven heb. Ook ben ik de scripts aan het veranderen die de grafieken gaan schrijven.
Logging is nu natuurlijk een kwestie van waardes in een file dumpen, datum erbij, evt per maand een nieuwe file oid. Wat kommaatjes ertussen en je kan het in excel zo weer inlezen.

Er zijn een aantal routertjes te verbouwen, er loopt hier op tweakers ook ergens een topic waar sweex routers (ca €25) gemod worden. Dus als je tijd over hebt.... ;)
Mijn router wordt gevoed met een 5V 2A voeding, dus ik ga er vanuit dat ie maximaal 10W trekt. (inclusief webcam en harddisk) Kan ik mee leven (maar dat was al bekend.)

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 22-02-2007 15:53 ]

---------------

• zonnigtype

zonnigtype

Kompelementen, MisTraller!

Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar je grafieken...

Lage netspanning trouwens, bij jullie. In Leiden zweeft 'ie tussen de 225 en 235 Volt.

Succes met het verdere ontwikkelwerk.

Ik ken trouwens iemand die on-line monitoring met miniroutertjes heeft gerealiseerd bij een groot project. Ken zelf de technologie e.d. niet, maar er is veel mogelijk op dit vlak. Profi omvormer fabrikanten hebben een hele range aan datacommunicatie mogelijkheden, zelfs via SMS, satelliet, wat al niet.

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 09:30:

Het had in de Soladin ingebouwd moeten zitten, maar het zal wel een kostenkwestie zijn...
Wij hebben als Sunpower/OK4 "eigenaren" via ODE tijdens een bezoek aan Mastervolt op 12 maart 2005 het nodige "massagewerk" verricht om het puike bedrijf zover te krijgen dat in de toen nog in de ontwerpfase zijnde Soladin een uitleesmogelijkheid opgenomen zou gaan worden. Niet alleen omdat de OK4 ook een (briljant en fantastisch werkend) interface had, maar ook omdat de ervaring leerde dat het belangrijk is dat die optie "on board" zou zitten om mensen beter bij de door hen in huis gehaalde technologie te betrekken. En natuurlijk om te voorkomen dat door onopgemerkte uitval er kostbare zonnestroomopwek verloren zou gaan (wat bij de OK4 massaal gebeurd is omdat slechts een klein deel van de eigenaren een interface gekocht bleek te hebben). De heer Klees had het toen ook al over het kostenaspect, want zo'n apparaat voor de (kleine) NL markt ontwikkelen gebeurt toch al op het scherpst van de snede. Het kon dus echt niet een zeer uitgebreid interface worden, al is altijd een update mogelijk als het apparaat een doorslaand succes gaat worden. Zie verslag van het bezoek:

http://www.polderpv.nl/12maart2005.htm

Met de software die er nu is van Mastervolt zelf, van Fred Jansen (toppertje, Fred!), en, wie weet, van MisTraller, mogen we best tevreden zijn dacht ik zo...

En nu: lekker monitoren maar al die mooie blauwe sexy apparaten!

:9~

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 03:09:
Fantastisch dat jullie zo behulpzaam zijn! Een wat late reactie van mijn kant, maar ik heb inmiddels allerlei sites bezocht, onder andere degene die Guus A. aanraadde en de informatieve homepages van zonnigtype en canon. :)

@zonnigtype: mijn meter is een Landis Gyr. Heb nog ff gezocht naar een duidelijk typenummer of
zoiets, maar dat als dat erop staat is het voor mij onherkenbaar. Ik zal de netbeheerder opbellen en vragen of het geschikt is, want dat verhaal van JopieE over Eneco klinkt niet vertrouwenwekkend. Ik heb ook Eneco en ik zie inderdaad niets over een *dubbel* terugtelwerk.
Dank Fien.

Over Eneco. Meest verschrikkelijke mailwisseling van gezien als je met de klantenservice (zeg maar: het CCC) van het bedrijf contact opneemt. NIET DOEN s.v.p. (totdat het daar eindelijk eens doordringt). Neem inderdaad voor meters uitsluitend contact op met het netbedrijf van Eneco. Het lijkt er op dat ze daar wel verstand van zaken hebben en de Wet kennen (ik kreeg een al iets betere mail na die vorige binnen...). Blijf op je hoede, want wat ik gisteren binnenkreeg, is werkelijk te erg om hier weer te geven...

Als er al een teruglevertelwerk op je meter zit (digitale meter, waarschijnlijk), moet je daarmee gesaldeerd worden. Accepteer in zo'n geval nooit gedwongen (= betaalde!) metervervanging! Het zal afhangen van wat voor bestaand contract je hebt (enkeltarief of dubbeltarief) HOE er uiteindelijk gesaldeerd zal worden. Er zijn netbedrijven die gewoon bij enkel teruglevertelwerk in het hoge tarief salderen, maar vraag dat eerst maar eens na bij Eneco netbeheer en zorg dat dat op papier komt s.v.p.

Houdt ons op de hoogte.

• zonnigtype

zonnigtype

Nog even over die niet zo "geslaagde" Soltracker van Gommer.

Op deze pagina kort fotoverslag en bevindingen:

http://www.leguaan.com/dec/soltracker.htm

Echt mooie en zeer degelijke trackerstations (staan o.a. in grootste PV-park ter wereld, Erlasee 12 MWp bij Arnstein in Noord Beieren), zijn de SOLON Movers. Worden o.a. door Ecostream in Spanje geplaatst in diverse MWp parken:

http://www.solonmover.com/english/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 22:07:
[...]

Wij hebben als Sunpower/OK4 "eigenaren" via ODE tijdens een bezoek aan Mastervolt op 12 maart 2005 het nodige "massagewerk" verricht om het puike bedrijf zover te krijgen dat in de toen nog in de ontwerpfase zijnde Soladin een uitleesmogelijkheid opgenomen zou gaan worden. Niet alleen omdat de OK4 ook een (briljant en fantastisch werkend) interface had, maar ook omdat de ervaring leerde dat het belangrijk is dat die optie "on board" zou zitten om mensen beter bij de door hen in huis gehaalde technologie te betrekken. En natuurlijk om te voorkomen dat door onopgemerkte uitval er kostbare zonnestroomopwek verloren zou gaan (wat bij de OK4 massaal gebeurd is omdat slechts een klein deel van de eigenaren een interface gekocht bleek te hebben). De heer Klees had het toen ook al over het kostenaspect, want zo'n apparaat voor de (kleine) NL markt ontwikkelen gebeurt toch al op het scherpst van de snede. Het kon dus echt niet een zeer uitgebreid interface worden, al is altijd een update mogelijk als het apparaat een doorslaand succes gaat worden. Zie verslag van het bezoek:

http://www.polderpv.nl/12maart2005.htm

Met de software die er nu is van Mastervolt zelf, van Fred Jansen (toppertje, Fred!), en, wie weet, van MisTraller, mogen we best tevreden zijn dacht ik zo...

En nu: lekker monitoren maar al die mooie blauwe sexy apparaten!

:9~
Ik heb ook met iemand contact gehad die voor de OK4 een linux programma had geschreven. Zijn software was echter niet bruikbaar voor mij. (maar wellicht voor een OK4 bezitter wel, ik heb de spullen nog)

Het lastige met dit soort dingen is dan ook dat je niet iedereen tevreden kan stellen. Ik vind het al helemaal geweldig dat de soladin een uitleesmogelijkheid heeft. Ik vind dat er veel gegevens uit te halen zijn in elk geval. Aan de andere kant; een omvormer als de soladin, is bedoeld voor de "gewone" gebruiker. Veel mensen zal het een worst wezen hoeveel ze exact opwekken, als de lampjes knipperen vind men het al goed.

Over mijn scripts, uiteraard zijn ze "nooit" klaar, en er komt ook nog een hoop bij. Zodra ik alles heb zoals ik het wil, zal ik de website complementeren, kan je ook op de webcam zien of de zon daadwerkelijk schijnt, en komt er een howto bij te staan. En geïnteresseerden mogen me natuurlijk altijd een DM sturen om de scripts ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:39
Thanks voor de links, leuk beetje achtergrond info. Ik woon in de vroonermeer (vlakbij stad van de zon, vergelijkbare "CO2-neutraal" opzet).
Ik begreep al van degene die het systeem kwam afkoppelen dat het mogelijk om duizenden panelen alleen al in Nederland gaat. Nu lees ik dat ze freakin' 140.000 panelen gaan aanpassen/vervangen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RikTW schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:35:
Nu lees ik dat ze freakin' 140.000 panelen gaan aanpassen/vervangen 8)7
Grootste deel in Duitsland, hoor. Maar, inderdaad, freakin' much.

Da's een heftige klus voor BP. En ze waren al weggezakt uit de top rating zonnecelfabrikanten...

Times, they are a changing fast...

Sterkte, en houdt ons op de hoogte van de gebeurtenissen. Ik ben erg geïnteresseerd in details van wat er nu precies aan de hand is en hoe ze dat gaan oplossen.

Mega-operatie. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MisTraller schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 00:15:

Het lastige met dit soort dingen is dan ook dat je niet iedereen tevreden kan stellen. Ik vind het al helemaal geweldig dat de soladin een uitleesmogelijkheid heeft. Ik vind dat er veel gegevens uit te halen zijn in elk geval. Aan de andere kant; een omvormer als de soladin, is bedoeld voor de "gewone" gebruiker. Veel mensen zal het een worst wezen hoeveel ze exact opwekken, als de lampjes knipperen vind men het al goed.
Moet je ook helemaal niet "willen", om iedereen proberen tevreden te stellen. Word je knettergek van.... ;)

En wat "knipperende lampjes" betreft: Die hadden de Sunpower eigenaren ook in de vorm van dat beroemde witgrijze kastje, "zonnestroomindicator". Helaas bleek daar NIET uit of je nu een perfect werkend systeem had of wellicht 1, 2, of meer uitgevallen OK4tjes "onder de leden" had... Dat was alleen aan de meetbeesten voorbestemd om dat te achterhalen en vervolgens "hele vervelende vragen" te gaan stellen aan de leveranciers...

Bij de Soladin600 is dat uiteraard heel anders geregeld. Het is een stringomvormer, met behoorlijk wat waarschuwingsarsenaal in de vorm van een hele kerstboom aan knippercodes. Kun je wel aan Mastervolt overlaten, is goed geregeld. En dat is inderdaad voor meeste mensen voldoende.
Over mijn scripts, uiteraard zijn ze "nooit" klaar, en er komt ook nog een hoop bij. Zodra ik alles heb zoals ik het wil, zal ik de website complementeren, kan je ook op de webcam zien of de zon daadwerkelijk schijnt, en komt er een howto bij te staan. En geïnteresseerden mogen me natuurlijk altijd een DM sturen om de scripts ;)
:9~ :Y :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Nieuws in Wired en Slashdot over Citizenré, een bedrijf in Amerika dat aan particulieren zonnepanelen wil gaan uitlenen (je krijgt ze gratis geplaatst, maar je betaalt voor de opgewekte stroom):
Wired: Selling Homeowners a Solar Dream
Energy startup The Citizenré Corporation's haikulike Google ad says it all. "Solar for free," it headlines. "No initial investment needed. Just monthly payments for power."

Instead of making you spring for $25,000 or more in gear, Citizenré says it will loan you a complete rooftop solar power system, install it for free and sell you back the power it generates at a fixed rate below what your utility charges. The company hopes to make back its investment with those monthly payments, augmented by federal tax credits and rebates.

Founded by a solar power veteran and a former tech company executive just 18 months ago, and still officially in a pre-launch phase, Citizenré says it has $650 million in bank funding behind it. Enviro-actorvist Ed Begley Jr. has cut an eight-minute video for the company website, and more than 7,000 people from Maine to San Diego have already signed up for systems. And why wouldn't they? With no upfront costs -- aside from a modest security deposit -- consumers can save on their electric bill and help roll back global warming at the same time.

If you own a home and saw An Inconvenient Truth, you're already sold. You're also wondering if the deal is a little too good to be true. Indeed, Citizenré's offer is generating a furor in renewable energy circles, fueled by the company's own secrecy and an unusual business plan that combines serious technological expertise with an exuberant multilevel marketing campaign in the style of Amway, Mary Kay and Tupperware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zie trouwens alleen mensen met zonnepanelen. Hoe staat het met mensen die (ook) op andere manieren met duurzame energie bezig zijn? Ik vraag dit omdat ik (als student aan TU Delft) bezig ben met een project 'Energie' om een warmtepomp te ontwerpen.

Een warmtepomp is een systeem dat met behulp van arbeid (en toegevoegde energie) extra energie uit de omgeving kan onttrekken. Je kan bijvoorbeeld water uit een nabijgelegen rivier of kanaal gebruiken, maar ook grondwater of grondwarmte. Met een koudemiddel als bijv. R134a kan je de warmte onttrekken uit je omgeving. Met een warmtewisselaar kan je vervolgens water in een boiler opwarmen. Het systeem drijf je aan met een pomp: het enige deel van het proces waar je energie in moet stoppen:
Afbeeldingslocatie: http://www.energietech.info/restwarmte/img/warmtepomp1.jpg
Een HR ketel heeft tegenwoordig een maximaal rendement van rond de 100%, een warmtepomp (die ook een huis volledig van warm water kan voorzien) kan een rendement halen van meer dan 300%.

Het is een hele duurzame manier van warmteopwekking. Voor een gemiddeld gezinshuis is een warmtepomp ter grootte van een kist voldoende om buiten te zetten. Daarnaast gaat een warmtepomp langer mee dan een HR ketel (wel 2x zo lang) en ligt de CO2 uitstoot ook een stuk lager. Hoewel het met een warmtepomp wel langer duurt om een huis te verwarmen, kan in de zomer dezelfde wamtepomp ook het huis koelen!
Eén minpuntje (zoals altijd): de kosten. Ik geloof (van wat ik lees op internet) dat de aanschaf nogal duur is. Daar houd ik me alleen niet mee bezig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mithras

Bij ODE was er een sectie die zich met de materie bezighield, maar die is inmiddels een zachte dood gestorven. Te weinig belangstelling...

Maar gelukkig is er nog de Stichting Warmtepompen:

http://www.stichtingwarmtepompen.nl/

Daar vind je vast meer van je gading.

Mooi alternatief voor stadsverwarming, al zijn er ook hiermee wat opstartproblemen. Zoals met alle technieken. No problem, tanden op elkaar en doorgaan. Potentie zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

benoni schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 10:13:
Nieuws in Wired en Slashdot over Citizenré, een bedrijf in Amerika dat aan particulieren zonnepanelen wil gaan uitlenen (je krijgt ze gratis geplaatst, maar je betaalt voor de opgewekte stroom):
Ja, zeer interessante ontwikkeling, had ik tijdje geleden al langs zien komen. Uit de opzet blijkt typisch Amerikaans ondernemerschap, het gaat momenteel heel hard daar met duurzame energie (was al tijdje bezig, gaat versneld doorzetten).

Heb wel wat vraagtekentjes bij ownership, problemen met onderhoud, tegenvallende prestaties, en evt. gevolgschade bij slechte installatie. Moet goed geborgd worden, dus bij installatie direct verzekering en heel goede contracten laten opstellen. Verder byzonder interessant. Ben benieuwd hoe dat zich gaat "zetten" in de Amerikaanse markt, want ik denk toch dat de meeste Amerikanen voor een "eigen" systeem opteren. Mogelijk interessant voor het hogere segment in de huursector, zou hier ook kunnen. Overigens, ze schijnen pas in 2008 te beginnen met opleveren, ze moeten eerst een zonnepaneelabriek bouwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27

Metro2002

Memento mori

TD-er schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 07:59:
Over het isoleren van ruimten...
Niet alleen isoleren, maar bijvoorbeeld ook de grote huurstichtingen verplichten om de ketels wat sneller te vervangen.
Nu hangt er het goedkoopste van het goedkoopste in en de ketel hier is zo'n 19 jaar oud. ('88)
In het stookhok is het altijd bloedheet en van daar gaat een buis van zo'n 15cm doorsnede rechtstreeks naar buiten.
Onze (oude) buren hebben nog niet eens centrale verwarming, maar een simpel kacheltje in de huiskamer. Wij verliezen dus relatief veel warmte die kant op. (Ze wilden ook geen CV toen de hele straat aangepast werd, omdat ze bang waren dat de huur omhoog ging, dus best kans dat ze hier nog voor zo'n 100 euro/maand wonen. Ze wonen hier al 40 jaar ofzo.)
zo'n gaskachel is wel efficienter dan een CV installatie, alleen is het niet handig als je veel kamers of meerdere verdiepingen hebt. Dan wint de CV het weer.

Ik doe hier mijn best om zoveel mogelijk te besparen op de energie, laptop zo veel mogelijk in gebruik, alles standby uit altijd, 40w lampen (die ook nog eens gedimt staan, ik hou niet zo van fel licht :P ) en alles via contactdozen met schakelaar zodat alles echt UIT staat als ik het niet gebruik.

Zit tot nu toe op zo'n kleine 1000Kwh per jaar, kan wat mij betreft nog wat lager. Als ik weer eens een geldboom vind dan plaats is spaarlampen of ledverlichting en ga ik eens wat investeren in isolatie want het gasverbruik is wel redelijk hoog vind ik. Dat mag lager.

PV installaties zijn enorm mooi maar ik kan ze bij mijn huis (benedenwoning) alleen in de tuin kwijt, dat lijkt me ook niet erg handig. Bovendien zijn ze best duur (zeg maar onbetaalbaar) voor mijn inkomen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Metro2002 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 12:17:
PV installaties zijn enorm mooi maar ik kan ze bij mijn huis (benedenwoning) alleen in de tuin kwijt, dat lijkt me ook niet erg handig. Bovendien zijn ze best duur (zeg maar onbetaalbaar) voor mijn inkomen :/
Er zijn denk ik veel huishoudens in Nederland die wel een redelijke plek kunnen bieden (misschien Metro2002 ook wel i.s.m. de bovenburen) maar niet het geld beschikbaar hebben om een flinke lap zonnepanelen te financieren. Zo is ook onze situatie.

Ik heb 't net met mijn vriendin over het idee van Citizenré gehad. Als een Nederlandse energie- of solar power systemen leverancier zo'n programma zou starten, zouden we 't meteen doen, als de energieprijs op een redelijk niveau is (mag nu ietsje duurder zijn, maar in de toekomst goedkoper dan olieprijs-gekoppelde energie). Een afkoopregeling erbij (afschrijvingswaarde panelen + vast bedrag) zou wel fijn zijn voor als je het huis doorverkoopt of zo.

Het lijkt me ook een aardige optie voor de overheid. Daar moeten ze toch echt wat zinnigs gaan plannen om de afgesproken doelen met behulp van zonne-energie te halen, na de jaren dat we zijn achtergebleven door de stopzetting van de subsidieregeling. De overheid zou met deze opzet zelf een mede-financier kunnen worden van de geplaatste panelen (als aandeelhouder), wat een interessante constructie kan zijn naast - of in aanvulling op - het subsidiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm als je zonnepanelen op grote schaal gaat inzetten, krijg je dan niet dat het het bestaande electriciteitsnet veel zwaarder gaat belasten en dat de netbeheerders de boel -met de huidige installaties- niet meer goed kan reguleren?

Je krijgt dan namelijk vrij grote stromen na de wijkkastjes, tussen de buren onderling en een enorme toename van de belasting van het netwerk (vanuit de centrale gezien) in een wijk als er ineens een wolk voor de zon schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
TD-er schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 13:45:
Je krijgt dan namelijk vrij grote stromen na de wijkkastjes, tussen de buren onderling en een enorme toename van de belasting van het netwerk (vanuit de centrale gezien) in een wijk als er ineens een wolk voor de zon schuift.
Ik zie een markt voor X10 toepassingen waarbij je diepvrieskist en (af)wasmachine vooral op de zonnigste momenten van de dag gaan draaien :7

Addit
Of de waterleidingbedrijven vragen om de watertorens weer in gebruik te nemen :)
En waterbassins bovenin de flat, net zoals in New York...

Add another bit
En eigenlijk zouden alle airco's gekoppeld moeten zijn aan een zonnekrachtbron, en niet aan het net. Logisch toch? Als je het een beetje handig uitmikt (en veel glasoppervlak in de gevel hebt) hoeft er niet eens een regel-unit op.

[ Voor 27% gewijzigd door benoni op 24-02-2007 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
benoni schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 13:56:
[...]

Ik zie een markt voor X10 toepassingen waarbij je diepvrieskist en (af)wasmachine vooral op de zonnigste momenten van de dag gaan draaien :7
op zich wel, maar dan moet dat wel een beetje intelligent gedaan worden. Dus bijvoorbeeld een random wachttijd na activatie inschakelen, omdat je ook niet wilt dat alle vriezers en koelkasten op hetzelfde moment inschakelen in dezelfde wijk, omdat d'r een wolk voor de zon is geschoven.
Kortom dat moet dan vanuit de fabrikant gaan komen. Daarnaast wil je dat zo'n uitschakeling een advies is voor je koelkast en niet gewoon domweg de boel uitzet. Kijk energie besparen is leuk/goed/etc maar het moet niet zo zijn dat je dan ineens met bedorven voedsel zit op een bewolkte dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Als je heel veel verschillende aansluitingen in het elektriciteitsnetwerk krijgt waar een variabele hoeveelheid energie aan het netwerk kan worden toegegevoegd (zonneinstallaties, windmolens, enz..) dan zou eigenlijk een bepaalde marge in de energieprijs direct afhankelijk moeten worden van de aangeboden productie. Oftewel een soort variabele BTW in de energieprijs, die per minuut opnieuw wordt berekend en gepubliceerd via openbare informatiekanalen (internet, IP-protocol over de stroomkabel zelf).

Dan krijg je een stukje marktwerking die het economisch interessant maakt om energiegebruik af te stemmen op de energieproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
benoni schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 13:56:
Add another bit
En eigenlijk zouden alle airco's gekoppeld moeten zijn aan een zonnekrachtbron, en niet aan het net. Logisch toch? Als je het een beetje handig uitmikt (en veel glasoppervlak in de gevel hebt) hoeft er niet eens een regel-unit op.
Offtopic:
Als je veel glasoppervlak hebt, en het daardoor in de zomer te warm wordt, plaats dan eerst maar eens zonwering aan de buitenkant van het gebouw, dat werkt veel effectiever en hoeft er geen stroomvretende airco te draaien ;) Wel moet je dan zorgen voor voldoende ventilatie, anders gaan mensen de ramen open zetten en komt de warme lucht alsnog binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Er valt idd nog veel te behalen. Ze zouden bij het bouwen van nieuwe kantoren en meer rekening mee moeten houden. Door bv veel glas op het zuiden te hebben wat zomers goed verduisterd kan worden kan je een hoop besparen. Warmtepompen zijn ook heel mooi, 's winters onttrek je warmte uit de bodem en pomp je koude weer terug. Dit kan je zomers dan weer gebruiken om je pand te koelen.Alleen is het nog erg aan regels gebonden ( zie bv de media over Jorritsma's huis in Almere). Je kan namelijk de drinkwatervoorziening aantasten doordat je een waterlaag moet doorboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 15:40:
Alleen is het nog erg aan regels gebonden ( zie bv de media over Jorritsma's huis in Almere). Je kan namelijk de drinkwatervoorziening aantasten doordat je een waterlaag moet doorboren.
Dat over Jorritsma is een ander verhaal. In principe verbruik of misbruik je namelijk het grondwater niet.
Het zal alleen opgepompt worden en warmte aan onttrokken worden. Bijvoorbeeld looswater van fabrieken is slecht voor het milieu omdat ze (oa) warmer water lozen dan het water wat er al stroomt. Met een warmtepomp loos je dus water wat 1-2 graden kouder is dan het omgevingswater: veel minder van invloed.
Verder is het te lozen water niet vervuild, dus is de samenstelling precies gelijk aan het water wat opgepompt wordt.

Dat je wel toestemming moet vragen is nogal duidelijk: dat is waar het in Almere fout ging ;)

[ Voor 6% gewijzigd door mithras op 24-02-2007 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zeg ook niet dat het warme water vervuild, vaak hebben dit soort systemen een warme en een koude bron (aquifiers) waartussen het water circuleert. Ik heb het puur over het doorboren van de grondlagen. Jorritsma is voorbeeld van dat je niet zomaar zo'n installatie kan aanleggen, je moet een aantal vergunningen aanvragen. Die regels kunnen een probleem zijn als dit grootschaliger zou worden toegepast. In het geval van Jorritsma kon meen ik door het doorboren de laag gaan lekken en drinkwatervoorziening in gevaar komen.

Nog een mooie animatie voor verslag: http://www.volkskrant.com...laar/warmtewisselaar.html

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_gadget op 24-02-2007 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan... vandaag heb ik voor €1050 een complete zonnestroominstallatie van 300Wp gekocht, hetgeen resulteert in een zeer lage relatieve prijs van € 3,50 per Wp.

De beste man heeft nog één set: Marktplaats, maar ik zie dat er vanmiddag al een bod van € 1100 gedaan is (is nog steeds maar €3,67 per Wp).

Van de week even kijken of ik het spul het dak op kan hijsen. Ik heb dan in totaal 855Wp staan, dat zou 700-750 kWh per jaar op moeten kunnen leveren. Daar wij waarschijnlijk over 2007 zo'n 800-900 kWh zullen verbruiken zal onze rekening lekker laag zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 24-02-2007 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:08:
Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan... vandaag heb ik voor €1050 een complete zonnestroominstallatie van 300Wp gekocht, hetgeen resulteert in een zeer lage relatieve prijs van € 3,50 per Wp.

De beste man heeft nog één set: Marktplaats, maar ik zie dat er vanmiddag al een bod van € 1100 gedaan is (is nog steeds maar €3,67 per Wp).

Van de week even kijken of ik het spul het dak op kan hijsen. Ik heb dan in totaal 855Wp staan, dat zou 700-750 kWh per jaar op moeten kunnen leveren. Daar wij waarschijnlijk over 2007 zo'n 800-900 kWh zullen verbruiken zal onze rekening lekker laag zijn :)
Zo, zo, beste CanonG1. Dat komt al flink in de buurt van onze kilowattpiek. Je had zeker een beetje last van een zonnesteek? ;)

Veel plezier met het plaatsen. Had je het al afgestemd met je verhuurder? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 13:45:
Hmm als je zonnepanelen op grote schaal gaat inzetten, krijg je dan niet dat het het bestaande electriciteitsnet veel zwaarder gaat belasten en dat de netbeheerders de boel -met de huidige installaties- niet meer goed kan reguleren?

Da's verre toekomstmuziek, beste TD. In Nieuwland/Amersfoort (1 MWp op kleine oppervlakte) heb ik nog nooit van problemen met netbelasting gehoord, en reken maar dat daar vermogens het net in "knallen" bij heldere hemel en cumuluswolkjes. Gebeurt overigens niet in de hele wijk op exact hetzelfde moment, kan het net makkelijk hebben. In Beieren staat al meer dan 1 Gigawattpiek (1.000 MWp), en enorme installaties van 5-12 MWp in Freiflächen Anlagen. Nooit gehoord over netproblemen. Die zul je op zijn hoogst met gigantische windparken hebben (in de Thames monding wordt een 1.000 MW windpark gebouwd...). Ook met wind zijn nooit aantoonbaar problemen mee geweest, al zal het in de toekomst zeker een rol gaan spelen, maar dat niveau hebben ze bij de zeer hard gegroeide windenergie markt nog niet eens (er wordt geclaimd dat 20% van de elektravoorziening haalbaar moet zijn zonder al te rigoreuze netaanpassingen). Wat het nog veel minder grootschalige aandeel van zonnestroom betreft is daar dus echt nog lang geen sprake van. Voor die tijd hebben we wellicht hyperefficiënte in-house opslagsystemen, en wordt het geschetste probleem niet eens realiteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

BCM

Er zijn in Duitsland wel al problemen geweest met te veel wind energie en overbelasting van het lokale en europese net. Maar dat zegt meer over de capaciteit van het duitse net dan van wind energie.

Problemen rondom windenergie gaan vaker over het uitblijven van windenergie dan te veel levering. Dat heeft te maken met de eigenschappen van een windmolen en de verhoudings curve windsnelheid-opgewekte energie.

Cedo Nulli

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.