Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:19:
Hoeveel panelen kan ik kwijt op een dak van ongeveer 4.50 x 3.75 met nog een reepje eraan vast van 2.10 x 1.80 boven overloop en trap? (Binnenmaten, ik ben het dak niet opgeweest.) De lange kanten liggen noord-zuid. Ik dacht eerst een stuk of acht, maar toen las ik dat je afstand moet houden van de dakranden en tussen de panelen anderhalve meter moet vrijhouden vanwege de schaduw. Dan zouden het er hooguit vijf zijn: twee rijen van twee en eentje op dat reepje. Jammer... hoe stringent is die eis van anderhalve meter, is er dan veel rendementverlies, vooral in de winter bij laagstaande zon neem ik aan? Of is het misschien mogelijk ruimte te winnen door de achterste panelen op hun korte kant te plaatsen? Ik heb dat nergens gezien op foto's op internet, dus misschien is dat verboden of te gevaarlijk bij storm?
De regel is dat tussen de panelen en de dakrand van een plat dak 0,75 meter vrij moet blijven. Dit is niet zozeer om windredenen, maar meer voor uitzichtredenen. Dit is vooral belangrijk bij een dak wat aan de straat ligt (wat iedereen kan zien dus), ik heb het idee dat het niet veel uitmaakt als het op een dak in je achtertuin is. Je kunt vooraf met je buren overleggen, als zij geen bezwaar maken zou ik me niet tegen laten houden om het dak tot de rand vol te bouwen. Maar op eigen risico
De afstand tussen de panelen is afhankelijk van een aantal factoren. Niet alle panelen zijn gelijk van formaat, je hebt kleinere en grotere. Een groter (of beter: hoger) paneel werpt natuurlijk een langere schaduw dan een kleiner paneel. Op dezelfde wijze zal een paneel wat vlakker is opgesteld een kortere schaduw werpen dan een paneel wat steiler opgesteld staat.
Als de achterste panelen alleen in de wintermaanden beschaduwd worden is het geen groot probleem; in die maanden is de produktie erg laag, dus als je dan een bepaald percentage mist maakt dat voor de totale jaarproduktie niet veel uit.
Het zou inderdaad handig zijn als je een tekening of foto van je dak online zou kunnen zetten, dan valt er denk ik meer over te zeggen.
Digitale meter
Daar heb ik niet veel verstand van, maar laten vervangen door een draaischijfmeter zal je waarschijnlijk niet lukken. Mijn advies zou zijn om wel vooraf met je energieleverancier te overleggen over de exacte wijze van verrekenen van je teruggeleverde elektriciteit, mochten ze je het moeilijk c.q. onmogelijk maken dan staan je dure zonnestroompanelen daar voor de Nuon en niet voor jou. En dat is zonde.
PS: "lange kanten liggen noord-zuid" is waarschijnlijk onduidelijk. Ik bedoelde te zeggen dat de 4.50 bepalend is voor het aantal panelen in een rij en de 3.80 voor het aantal rijen.

Ze moeten trouwens een tikje diagonaal geplaatst worden, want de straat loopt niet helemaal loodrecht noord-zuid.
3.80m klinkt niet veel om twee rijen zonnestroompanelen achter elkaar te zetten. Maar ik wacht even op een tekening/foto.
Wat extra tips:
- Mocht het om wat voor reden dan ook niet mogelijk blijken zonnestroompanelen te plaatsen, dan zijn er alternatieven. Je kunt bv. geld investeren in een windturbine coöperatie. Je leent geld aan de coöperatie, zij bouwen van dat geld wind turbines, die wind turbines produceren duurzame elektriciteit ('groene stroom') en jij ontvangt jaarlijks een beetje geld wat verdiend wordt met die productie. Een voorbeeld is
de Windvogel, maar er zijn er meerdere.
- Voordat je duurzame elektriciteit gaat produceren, is het natuurlijk zaak om er voor te zorgen dat die (niet alleen duurzame maar ook dure) elektriciteit niet verspild wordt. Het kan dus verstandig zijn het energieverbruik van je huishouden eens onder de loep te nemen. Een paar voorbeelden:
* Koelkast: het verschil in verbruik tussen een oude en een nieuwe koelkast kan we een factor 4 zijn
* Wasmachine: kan ook veel schelen
* Verlichting: uiteraard over spaarlampen waar een lamp langer dan half uur brand (bij ons eigenlijk overal behalve op de wc)
* Geen standbyverbruik: dus alle 'huis-elektronica' zoals TV, video, DVD-speler, satelliet-ontvanger, digitaleTV-decoder, stereo, computer, printer, etc. na gebruik écht uit zetten, bijvoorbeeld met een stekkerdoos met schakelaar.
* Eventueel PC vervangen door laptop, zeker bij veelvuldig gebruik scheelt dit veel.
* Energiezuinig gedrag, dus bij verlaten van een kamer verlichting uitschakelen etc.
Met bovenstaande maatregelen is het verbruik van een gemiddeld huishouden al flink te brengen. Per bespaarde kWh kosten deze beparingen (veel) minder dan zonnestroompanelen. Iets om over na te denken.
- Behalve elektriciteit gebruikt een huishouden natuurlijk nog op veel meer manieren energie, voornamelijk verwarming en transport. Door het huis goed te laten isoleren, verstandig te stoken en bv. de auto wat vaker te laten staan zijn grote besparingen mogelijk.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant