NOS Kroeg Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.720 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jungian schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:58:
[...]

Er word aan mij toch wel redelijk vaak gevraagd "waarom gebruik je dat linux nou ?" waarop ik dan weer de wedervraag "waarom zou ik Windows of Mac OS gebruiken ?" stel. Het word dan meestal erg stil (op de evangelisten na dan, waarvan de crap-argumenten zo de grond in geboord zijn).
Als die vraag aan mij wordt gesteld: ik vind het fijner werken, het is gratis en via servers is er erg veel extra software beschikbaar. Door dat principe blijft ook _al_ je software via 1 bron up to date.
Het is (volgens mij) sneller en ik kan niet (oke, heel veel minder gemakkelijk) worden geïnfecteerd met virussen, wormen, trojans, ad- en of spyware. De software is beter op elkaar afgestemd (alles gtk, evo met kalender bij de datum/tijd) en makkelijker te customizen: het is een kwestie van een pakketje binnen een venster slepen en je hebt een nieuw thema. Zo met icons, borders, elementen én inlogscherm. Al deze customizations doen _geen_ afbreuk aan je performance (want sorry: windows anders stylen maakt alles rete traag).

Het verhaal over open source en dergelijke hoef ik niet te houden, want meestal zijn ze dan al afgehaakt: wel geïnteresseerd, maar durven/willen niet de moeite nemen om het te proberen. Omdat ik er toch zeker van ben dat er iets niet zal werken, en helaas willen vele die problemen niet oplossen: het moet gewoon werken.
offtopic:
Vandaar ook die laptop, kan ik "showen" hoe het er nu uitziet en hoe fijn en goed alles werkt. Alleen eerst eentje aanschaffen :p

[ Voor 7% gewijzigd door mithras op 10-02-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 16:07:
[...]
offtopic:
Vandaar ook die laptop, kan ik "showen" hoe het er nu uitziet en hoe fijn en goed alles werkt. Alleen eerst eentje aanschaffen :p
Een 15.4" Widescreen Super eXtended Graphics Array (WSXGA+ :P ) scherm doet het qua show-factor ook aardig goed trouwens (1280x800 eat your heart out). Wel minder draagbaar, dat wel.

Het Centrino-platform is trouwens altijd een goede keuze, als je naar hardware-compatibiliteit zoekt :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204303

Resistor schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:12:
[...]

Echt die-hard ben ik niet, meer een beginner die het niet meer weet of hij met Linux doorgaat.

Hoe moet je eigenlijk multimedia streaming afspelen over een netwerk? (via gesharede mappen)
Bij Windows is het gewoon aanklikken, en het gaat spelen, maar met mijn UbuntuBak wil dat niet lukken als ik op mijn Windows share een .mp3 bestand aanklik. Eerst overgooien en dan spelen lukt prima, maar op de share aanklikken resulteert in het openen van Totem, met de foutmelding
[...]
Het probleem is dat het programma waarmee je de media afspeelt, het afspelen via smb moet ondersteunen. Zelf gebruik ik KDE, en daar is dat standaard wel vrij goed geregeld... Amarok en Kaffeine spelen prima via smb. Wat je onder gnome kunt proberen is totem-xine installeren. Xine ondersteunt namelijk afspelen via smb, dus ik ga ervan uit (lang geleden dat ik voor het laatst gnome heb gebruikt, dus zeker weten doe ik het niet) dat het dan wel werkt.
Een andere optie, is de windows share in ubuntu mounten via smbfs.
Overigens gaat dit in KDE 4 wel ontzettend mooi geregeld worden: via Phonon. Dat is een multimedia api die meerdere backends kan ondersteunen (xine, gstreamer etc.). Zo kan de gebruiker mooi centraal kiezen welke multimedia backend hij voor al zijn applicaties wil gebruiken, en worden via phonon voor alle bestanden ook kio slaves gebruikt voor het afspelen: kan je het in konqueror zien, dan kun je het ook afspelen. Lekker mp3tjes streamen via sftp, of svn? Dan moet dat kunnen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Al met al zijn de meeste toch een stuk minder die-hard dan het in eerste instantie overkomt. :)

Kortom, een vrij realistische groep gebruikers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 204303 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 13:07:
Lekker mp3tjes streamen via sftp, of svn? Dan moet dat kunnen.. :)
hoop dat dit geen reeel voorstel is :X

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Via SFTP mp3'tjes afspelen lijkt me weinig mis mee?

SVN is wellicht een beetje dubieus; maar kan ook wel handig zijn; als je broertje bijvoorbeeld producer is kan je mooi zorgen dat je altijd de nieuwste trunk versie van zijn hits hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
eamelink schreef op zondag 11 februari 2007 @ 13:44:
Wat dacht je van om dat lekker via ftp of (desnoods) http te doen? Sftp is door zn secure transfer veels te load gevoelig: als een aantal mensen achter elkaar een aantal mp3's van x mb downloaden zit je met een belachelijke hoge load. Daarnaast is door die security check niet de optimale (hoge) bandbreedte te halen. Ftp is bedoeld voor file transfers en is ook een stuk sneller, sftp alleen als het echt veilig moet: vaak voor kleine (config)bestandjes etc.
SVN is wellicht een beetje dubieus; maar kan ook wel handig zijn; als je broertje bijvoorbeeld producer is kan je mooi zorgen dat je altijd de nieuwste trunk versie van zijn hits hebt ;)
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:13

Super_ik

haklust!

eamelink schreef op zondag 11 februari 2007 @ 13:44:

pcies, heb je zelfs minder load, want je hoeft alleen maar de diff in je eigen trunk te patchen :D

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jep maar een diff op een binary is niet echt handig.
je moet eens het resource (met name disk) gebruik vergelijken tussen plain text spullen (source code, latex etc) en binaries.

dat is schrikken ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Laatst online: 13:13

Super_ik

haklust!

Boudewijn schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:48:
jep maar een diff op een binary is niet echt handig.
je moet eens het resource (met name disk) gebruik vergelijken tussen plain text spullen (source code, latex etc) en binaries.

dat is schrikken ;)
Het was bedoeld als grap ;)

dat is schrikken ;)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 23:03
Weet er iemand eigenlijk waarom er na elke update weer een nieuwe regel toegevoegd wordt aan grub?
Ik word er zo langzaam aan een beetje moe van elke keer weer grub aan te moeten passen. :/
nouja.. zoveel werk is het nou ook weer niet, maar toch..

[ Voor 13% gewijzigd door MDtje op 12-02-2007 15:15 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163846

MDtje schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:14:
Weet er iemand eigenlijk waarom er na elke update weer een nieuwe regel toegevoegd wordt aan grub?
Ik word er zo langzaam aan een beetje moe van elke keer weer grub aan te moeten passen. :/
debian I assume? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Dat gebeurt na iedere kernel-verandering. Dit is gedaan, dat wanneer de nieuwe kernel niet goed werkt met je huidige instellingen en modules, je gemakkelijk weer je oude kan kiezen om alles op te lossen of te veranderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:39
Je kunt ook je oude kernel weggooien en update-grub draaien, je hoeft helemaal niet aan menu.lst te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 19:53
_JGC_ schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:04:
[...]

Je kunt ook je oude kernel weggooien en update-grub draaien, je hoeft helemaal niet aan menu.lst te komen ;)
Tot mijn weten past Debian automatisch menu.lst aan, of voert automatisch update-grub uit. Gewoon met apt de oude kernels verwijderen en klaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 23:03
:P niet zo negatief over debian he.. :P

;) Maar op dit moment had ik het even over ubuntu, maar het blijft debian-based natuurlijk.
Eigenlijk wel handig dat je oude kernel blijft bestaan als backup. ;) ik zal zo maar even bezig dan met de oude kernels weg te gooien.. (:S en ik maar elke keer mn menu.lst zitten aanpassen :S)
Nou iig mooi dat ik nu weet hoe het zit.

Thanx ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MDtje op 12-02-2007 17:31 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204303

Ik vraag me af waarom ze bij het installeren van een nieuwe kernel niet alleen de huidige kernel, en de nieuwe versie in het lijstje zetten. Het is handig om een backup te hebben maar iedere mogelijke kernel menu.lst houden lijkt me wat overdreven.
Zijn er hier trouwens nog meer mensen die de ontwikkeling van KDE 4 een beetje volgen? Ik kan in ieder geval niet wachten totdat de ontwikkeling 'klaar' is. Door van alles met vector rendering te doen gaat het er zo ontzettend gelikt uitzien :P :
Afbeeldingslocatie: http://static.kdenews.org/dannya/vol1_devel_ksysguard.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Anoniem: 204303 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:03:
Ik vraag me af waarom ze bij het installeren van een nieuwe kernel niet alleen de huidige kernel, en de nieuwe versie in het lijstje zetten. Het is handig om een backup te hebben maar iedere mogelijke kernel menu.lst houden lijkt me wat overdreven.
Ik ziet hier met een handmatig geinstalleerde nvidia driver die zn eigen modules bakt. Een nieuwe kernel betekent een reinstall van de driver (hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor vmware-server).
Als je dat vergeet is het makkelijk om terug te gaan naar de oude kernel, omdat ik nu te lui ben om die te installeren; dat komt vanavond wel. Ik moest echter wel nu op mijn pc, dus ff snel rebooten en de oude kernel kiezen.
Het verwijderen van de oude kernel haalt volgens mij de enrty uit menu.lst, dus ff apt-get remove en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

Anoniem: 204303 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:03:
Zijn er hier trouwens nog meer mensen die de ontwikkeling van KDE 4 een beetje volgen? Ik kan in ieder geval niet wachten totdat de ontwikkeling 'klaar' is. Door van alles met vector rendering te doen gaat het er zo ontzettend gelikt uitzien :P :
[afbeelding]
jep, ik volg dat wel een beetje ja. Ze zijn idd heel goed bezig...

T zal er vast allemaal wel mooi uit komen te zien, maar nog veel belangrijker: t zal allemaal veel prettiger werken. De GUI's zullen sneller reageren, kwin krijgt simpele, handige compositing ondersteuning, de taakbalk en startmenu zullen handiger zijn, desktop search is mooi geintegreerd, okular zal een hele prettige document-viewer worden, enz.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Enig idee wanneer dat "stable" wordt ?? Het ziet er inderdaad erg goed uit, en als dit al mooi is ziet de rest er hopelijk nog fijner uit.

ook enig idee van de load die het op je bak legt ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Hoe werkt het synchroniseren van een Palm (Tungsten T) met KMail? Onder Edgy met gpilot is dit namelijk echt perfect geregeld: instellen dat het via usb gaat; synchroniseren en de info wordt opgehaald. De rest werkt vlekkeloos.
Alleen: werkt dit dus ook met KDE? gpilot zal ik liever niet willen gebruiken (als dat al kan), want nu met gnome heb ik ook geen kde troep. KDE begint me erg te trekken eigenlijk (vaak iets meer en net iets betere applicaties dan Gnome), dus ik wil Feisty eens met kde gaan proberen. Mits de sync werkt dus :)
Pim. schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:58:
[...]

Dit is niet het kleine vraagjes topic he ;)

Zoek even en als het niet lukt open even een topic met wat je gedaan hebt, hoe je gezocht hebt en wat niet lukt
:$ Het heet gewoon kpilot 8)7 synct als het goed is met kaddressbook wat kmail ook weer gebruikt. Mmm, you're right. Ik heb het dus ook al gevonden https://wiki.ubuntu.com/PDADeviceList :Y)
offtopic:
Gelijk mn Tungsten T voor gpilot maar toegevoegd

[ Voor 33% gewijzigd door mithras op 12-02-2007 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

Ik vraag me af of Qt en GTK ook een beetje compositing-features gaan krijgen, zodat je 'echte' 3d-knoppen kan krijgen, of bijvoorbeeld slechts bumpmap-highlights met als lichtbron de cursor ofzo. Zeker met de coole WPF-features die ik gezien heb (Yahoo IM [Flash] bijvoorbeeld) begint GTK/Qt toch weer een beetje oud aan te voelen.

@hieronder, sorry voor de onaangekondigde 'satan'-link :P

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 12-02-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Van mij mag het allemaal zo blijven als het nu is :) Behalve als m'n performance niet achteruit gaat natuurlijk (waarbij je Yahoo Messenger-link erg evil is in dat aspect.

* Jungian is Clearlooks-fan ( + Stripped Metacity-theme)

[ Voor 13% gewijzigd door Jungian op 12-02-2007 21:59 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

mithras schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:51:
Hoe werkt het synchroniseren van een Palm (Tungsten T) met KMail? Onder Edgy met gpilot is dit namelijk echt perfect geregeld: instellen dat het via usb gaat; synchroniseren en de info wordt opgehaald. De rest werkt vlekkeloos.
Alleen: werkt dit dus ook met KDE? gpilot zal ik liever niet willen gebruiken (als dat al kan), want nu met gnome heb ik ook geen kde troep. KDE begint me erg te trekken eigenlijk (vaak iets meer en net iets betere applicaties dan Gnome), dus ik wil Feisty eens met kde gaan proberen. Mits de sync werkt dus :)
Dit is niet het kleine vraagjes topic he ;)

Zoek even en als het niet lukt open even een topic met wat je gedaan hebt, hoe je gezocht hebt en wat niet lukt

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Weet iemand nog waar je usplash thema's kan vinden?
Ik ben een beetje zat van de Ubuntu usplash. Ik kan maar erg weinig thema's vinden.

EDIT:
Arg. Als ik ET wil installeren, zie ik geen font bij installatievenster.... Ik kan niet eens zien wat ik typ.. help?

[ Voor 31% gewijzigd door Dutchmega op 12-02-2007 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jungian schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:57:
Van mij mag het allemaal zo blijven als het nu is :) Behalve als m'n performance niet achteruit gaat natuurlijk (waarbij je Yahoo Messenger-link erg evil is in dat aspect.

* Jungian is Clearlooks-fan ( + Stripped Metacity-theme)
Nou, ik denk eigenlijk dat de widget-libraries er weldegelijk op vooruit kunnen gaan qua performance. Moet je nu maar eens een venster resizen. Dat kan ervoor zorgen dat je processor zich flink omhoog laat klokken.

Als het hele grafische gebeuren wordt getekend door de videokaart in plaats van alleen de window-decorator en de venster-quads, dan zal je processor alleen nog maar de data hoeven te verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163846

Ik ben nu feisty aan het proberen op me laptop, werkt best goed, alleen nog steeds me wireless niet automagisch werkend, ndiswrapper :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 69437 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:05:
[...]

Nou, ik denk eigenlijk dat de widget-libraries er weldegelijk op vooruit kunnen gaan qua performance. Moet je nu maar eens een venster resizen. Dat kan ervoor zorgen dat je processor zich flink omhoog laat klokken.

Als het hele grafische gebeuren wordt getekend door de videokaart in plaats van alleen de window-decorator en de venster-quads, dan zal je processor alleen nog maar de data hoeven te verschaffen.
Op de laptop waar ik nu zit zou je eerder het tegenovergestelde effect bereiken dus :P Damn you Ati :(
* Jungian gaat z'n Pentium IV met Nvidia Geforce 6600 GT terugvorderen van zijn ouders
Dan wordt het tenminste ook weer een beetje warm in m'n kamer :) Die Pentium III's en Pentium M die ik heb zuipen praktisch geen stroom ;(

[ Voor 8% gewijzigd door Jungian op 12-02-2007 22:15 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Wat is trouwens het verschil tussen xserver-xorg en xorg?
X.org is toch een xserver... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dutchmega schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:10:
Wat is trouwens het verschil tussen xserver-xorg en xorg?
X.org is toch een xserver... :X
Ik neem aan dat je het over Ubuntu hebt en zoals je kunt zien op http://packages.ubuntu.com/feisty/x11/xorg is xorg een meta-package.

xorg = X.Org X Window System
xorg-server = the X.Org X server

En xorg is inderdaad een X server :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 13-02-2007 15:20 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nu we het over X hebben, hier staat een soort van presentatie over x.org 7.2, worden wel wat interessante dingen genoemd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Voor mensen met KDE, probeer de domino theme eens. Ik ben gelijk verliefd op de theme. Erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

Anoniem: 31491 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:25:
Voor mensen met KDE, probeer de domino theme eens. Ik ben gelijk verliefd op de theme. Erg mooi.
url doet nie :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Mja Gnome-Look.org ook niet. Zal wel goed komen ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gnome-look en kde-look en kde-apps worden gehost door eenzelfde persoon op dezelfde server (of iig ongeveer in hetzelfde rack). Eind vorig jaar was er een hdd crash, wellicht dat er nu ook een hardware failure is, dan is de site 1-2 dagen niet bereikbaar. Gokje zo dat vrijdag alles weer gaat werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 09:28:
Gnome-look en kde-look en kde-apps worden gehost door eenzelfde persoon op dezelfde server (of iig ongeveer in hetzelfde rack). Eind vorig jaar was er een hdd crash, wellicht dat er nu ook een hardware failure is, dan is de site 1-2 dagen niet bereikbaar. Gokje zo dat vrijdag alles weer gaat werken ;)
Vergeet Xfce-Look.org niet :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Grote prutser schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:24:
Nu we het over X hebben, hier staat een soort van presentatie over x.org 7.2, worden wel wat interessante dingen genoemd. :)
Het is een redelijk lang filmpje ;-) Kan je de dingen die voor jou highlights waren misschien kunnen noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij legt uit wat er in Xorg 7.2 komt.

Onder andere hotpluggable inputdevices, verbeterd memory-management, geen xorg.conf meer (althans, niet noodzakelijk), en extra werk m.b.t. abi-changes voor Nvidia en Ati vanwege hun geslotenheid.

Oja, en dat Intel-driver sources vanaf dag 0 beschikbaar zullen zijn.

Als Intel nu een PCI-express kaart uitbrengt zal ik toch erg verleid worden om die te kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 14-02-2007 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Is het een oud filmpje ofzo ?
* Jungian heeft geen zin om te gaan kijken.
Ik (en waarschijnlijk vele unstable-kameraden met mij) hebben al een tijdje (2 - 3 weken ?) Xorg 7.2 (1.2.0).

x11-base/xorg-x11-7.2 (overbodig)
x11-base/xorg-server-1.2..0

http://www.gentoo-portage.com/Search?search=xorg

* Jungian trekt zich al jaren niets meer aan van officiële releases

[ Voor 9% gewijzigd door Jungian op 14-02-2007 21:15 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Jungian schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:14:
Ik (en waarschijnlijk vele unstable-kameraden met mij) hebben al een tijdje (2 - 3 weken ?) Xorg 7.2 (1.2.0).
Kun je daar wat meer over zegge, merk je al echt verschillen qua driver-selectie e.d.? Hoef je sindsdien minder vaak X te herstarten bijvoorbeeld?

Versie 7.3 belooft veel, nu maar hopen dat die op tijd komt voor feisty+1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Grote prutser schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:39:
[...]

Kun je daar wat meer over zegge, merk je al echt verschillen qua driver-selectie e.d.? Hoef je sindsdien minder vaak X te herstarten bijvoorbeeld?

Versie 7.3 belooft veel, nu maar hopen dat die op tijd komt voor feisty+1.
Ik heb nog nooit gedwongen X hoeven herstarten eigenlijk (bij gebruik van Beryl is wel eens mijn hele pc vastgelopen, maar dat is een ander verhaal). :P Zonder xorg.conf opstarten / werken deed hij hier al een behoorlijke tijd trouwens (ook bij versie <7.2 dus), maar even een monitor plug and playen is nog steeds geen optie. Geen punt trouwens als je bijvoorbeeld mergedFB gebruikt, want dan ben je altijd voorbereid op een aan te sluiten monitor (en hoef je X niet opnieuw op te starten bij het gebruiken van een beamer ofzo, wel lastig dat er wel eens een schermpje verdwijnt als je niets aangeslote hebt (maar niets wat je niet kunt fixen met alt + slepen)). mergedFB werkt hier trouwens niet meer, maar of dat aan xorg ligt is nog maar de vraag (het is een low-priority issue hier, ik moet er nog eens aandachtig naar kijken).

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 14-02-2007 22:08 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik de man in het filmpje goed begrepen heb, horen hotpluggable output devices ook niet in X.org 7.2 te werken. Dat was nog te veel werk, en zal in de toekomst weer een grote abi-verandering vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anoniem: 69437 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:17:
Als ik de man in het filmpje goed begrepen heb, horen hotpluggable output devices ook niet in X.org 7.2 te werken. Dat was nog te veel werk, en zal in de toekomst weer een grote abi-verandering vereisen.
Dat hebben ze inderdaad doorgeschoven. En aangezien mijn laptop 1 geheel blijft en ik toch een USB-muis heb (waar geen xorg.conf aan te pas komt) schiet ik niet zoveel op met 7.2 :P Ik wil trouwens ook niet impliceren dat hotpluggable outputdevices voor mij een must zijn, ik vind het allemaal wel goed zo :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 14-02-2007 22:26 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b beseft weer eens wat voor een Linux-nOOb hij toch nog is :z

Sinds zondag zit ik te stoeien met een 1600SW monitor en (vooral) bijbehorende Number Nine Revolution IV AGP kaart (Ticket to Ride 4 chip die met i128 driver werkt). Probleem is dat dit geheel op een Celeron 1200 systeem met 1GB RAM draait.

Genoeg om fullscreen films te draaien zou je denken... helaas, de i128 driver voor Xorg ondersteunt geen DRM of Xv acceleration (beide staan op de todo lijst, geen van beide heeft in 2 jaar een update gehad). Gevolg is geen overlay, dus moet de CPU alle interpolation doen voor fullscreen films draaien. En dan valt een reso van 1600x1024 flink tegen en kan die ouwe Celly het niet aan :'( Komt ook nog eens bij dat een of andere bug in de driver betekent dat een display manager (iig xdm of gdm) het systeem laat hangen bij het afsluiten.
Natuurlijk kun je ook de vesa driver gebruiken. Die bugt tenminste niet met de display manager maar biedt evenmin acceleration.

Dus ik op zoek naar toch een manier om fullscreen films te draaien. Oplossing: doublescan modus, dus 800x512. De 1600SW heeft nogal eigenzinnige modelines, maar op de oude xf86 site voor de i128 driver staan gelukkig ook modelines voor die doublescan modus. Probleem opgelost :?

Nee, want de doublescan modus werkt niet met vesa, alleen met de i128 driver. Dus DM er weer uitgesloopt en *eindelijk* fullscreen film kunnen draaien op een reso die iig hoger ligt dan mijn meeste DiVXjes.

OK, tot nu toe is dit misschien geen al te grote blijk van nOOberigheid, eerder van gekut met lastige oude hardware. Maar dan...

Nu heb ik het op 800x512 draaiend, maar dat is natuurlijk niet al te denderend voor desktopwerk. Dus zit ik me te irriteren over het uit- en in X moeten springen om van film- naar desktopreso te moeten springen. Dan opeens na kwartiertje googlen kom ik erbij:

xrandr -s 1600x1024
of
xrandr -s 800x512

Yeuh, de nOOb heeft weer eens wat geleerd :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

dion_b schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:05:
* dion_b beseft weer eens wat voor een Linux-nOOb hij toch nog is :z

[lang verhaal]

xrandr -s 1600x1024
of
xrandr -s 800x512

Yeuh, de nOOb heeft weer eens wat geleerd :)
Mooi om te horen dat het gelukt is :) Zo'n doorzettingsvermogen zouden meer linux gebruikers moeten hebben bij een probleem :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zou iemand misschien enig idee hebben hoe en of je ALLEEN de gnome-panel fontcolor aan zou kunnen passen ? gtkrc brengt me bij
[code]fg[NORMAL] = "#000000" # black[/]
Maar dan word praktisch alle tekst de kleur die je instelt (wat best kut is, aangezien ik de rest van mijn tekst graag in het zwart zou willen houden). ;(

* Jungian is niet blij met deze schijnbare onflexibiliteit :'(

*post en vind 2 minuten daarna (hopelijk })) de oplossing*

Linkje
Beter linkje

[ Voor 23% gewijzigd door Jungian op 15-02-2007 00:44 ]

0.0

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

icyx schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:15:
[...]

Mooi om te horen dat het gelukt is :) Zo'n doorzettingsvermogen zouden meer linux gebruikers moeten hebben bij een probleem :)
Tja, ben er nog steeds niet blij mee, aangezien 800x512 toch wel erg blokkerig is, zeker als je het vergelijkt met 1600x1024 op zelfde monitor.

Maar goed, ik kan vooruit tot ik alternatieven heb:

1) de maintainer van de driver komt met update (yeah right...)
2) ik stop er een zwaardere CPU in die wel de interpolation voor 1600x1024 aankan
3) ik vind een andere videokaart met LVDS-aansluiting met driver die wel overlay aankan
4) ik vind ergens voor een schappelijk bedrag een SGI Multilink adapter (kosten normaal > EUR 250)

Optie 3 zou ideaal zijn (er schijnt een 3DLabs Oxgen te zijn die goed zou voldoen), maar optie 2 is voorlopig makkelijker. Als ik mijn Athlon64 3700+ niet verkocht krijg gaat hij hier gewoon in :z

Oslik blyat! Oslik!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

dion_b schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:07:
[...]

Tja, ben er nog steeds niet blij mee, aangezien 800x512 toch wel erg blokkerig is, zeker als je het vergelijkt met 1600x1024 op zelfde monitor.

Maar goed, ik kan vooruit tot ik alternatieven heb:

1) de maintainer van de driver komt met update (yeah right...)
2) ik stop er een zwaardere CPU in die wel de interpolation voor 1600x1024 aankan
3) ik vind een andere videokaart met LVDS-aansluiting met driver die wel overlay aankan
4) ik vind ergens voor een schappelijk bedrag een SGI Multilink adapter (kosten normaal > EUR 250)

Optie 3 zou ideaal zijn (er schijnt een 3DLabs Oxgen te zijn die goed zou voldoen), maar optie 2 is voorlopig makkelijker. Als ik mijn Athlon64 3700+ niet verkocht krijg gaat hij hier gewoon in :z
Hmm, ok, ik wist niet dat het nog zo blokkerig was ;). Maar je kan idd die amd erin doen als je hem niet verkocht krijgt, daarmee kan je vast wel fatsoenlijk interpoleren inderdaad. Dat van die driver lijkt me ook niet, als er al 2 jaar geen update meer is geweest...

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Hele avond al bezig geweest met het "proberen" van de radeon driver + DRI op een x300 mobility... Volgens gentoo-wiki's moet hij dat supporten alleen dan moet ik het wel van source builden. Zo gezegd zo gedaan (het duurde wel even , want zoiets doe ik eigenlijk nooit ;) )

Nog steeds geen direct rendering... xorg log geeft ook niet echt duidelijkheid , hij geeft alleen aan dat dri gedisabled is. 10x xorg.conf gechecked maar kom er maar niet uit.

1 pluspunt is wel dat eindelijk xcompmgr werkt zonder bagger traag te zijn :+

Vannacht nog even verder proberen , misschien lukt het nog. Zo niet ben ik iig tevreden met composite onder flux :)

//edit Is het uberhaupt mogelijk dat xorg log aangeeft dat DRI installed is , direct rendering enabled en glxinfo gewoon stomweg: helaas... geeft? :+

[ Voor 10% gewijzigd door Raku op 17-02-2007 01:50 ]

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
Afbeeldingslocatie: http://www.webmaster.pedum.nl/opera.jpg

ik heb nu ubuntu edgy eft geinstalleerd staan (ipv dapper drake) maar opera heeft nog steeds dit uiterlijk. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Simmie schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 01:01:
Hele avond al bezig geweest met het "proberen" van de radeon driver + DRI op een x300 mobility... Volgens gentoo-wiki's moet hij dat supporten alleen dan moet ik het wel van source builden. Zo gezegd zo gedaan (het duurde wel even , want zoiets doe ik eigenlijk nooit ;) )

Nog steeds geen direct rendering... xorg log geeft ook niet echt duidelijkheid , hij geeft alleen aan dat dri gedisabled is. 10x xorg.conf gechecked maar kom er maar niet uit.

Vannacht nog even verder proberen , misschien lukt het nog. Zo niet ben ik iig tevreden met composite onder flux :)

//edit Is het uberhaupt mogelijk dat xorg log aangeeft dat DRI installed is , direct rendering enabled en glxinfo gewoon stomweg: helaas... geeft? :+
Nee ? :)
Ik weet niet welke distributie je gebruikt, maar als je bij Ubuntu de fglrx-driver installeert zul je geen DRI hebben met de ati-driver tot je de fglrx-driver weer verwijdert hebt (voor de rest gaat het bij Ubuntu allemaal automagisch). Bij Gentoo is het allemaal duidelijk uitgelegd volgens mij :Y

[ Voor 101% gewijzigd door Jungian op 17-02-2007 18:10 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Jungian schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:02:
Ik had dit met Gentoo als ik Opera als root wilde gebruiken, anders niet. Dat doe je toch hopelijk niet ?
nee, ik start het gewoon op uit het menu zonder wachtwoord in te voeren oid. (als hij dan toch root draait heb je een serieus lek in ubuntu :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
killu schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:58:
[afbeelding]

ik heb nu ubuntu edgy eft geinstalleerd staan (ipv dapper drake) maar opera heeft nog steeds dit uiterlijk. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Had je dit topic al gevonden? Ziet eruit als hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Grote prutser schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:14:
[...]

Had je dit topic al gevonden? Ziet eruit als hetzelfde probleem.
het topic is wat gedateerd, dus de gegevens kloppen niet helemaal meer, maar daar wil apt-cache search bij helpen, het komt er op neer dat je qt3-qtconfig en kde-style-klearlook installeer met

sudo apt-get install kde-style-klearlook qt3-qtconfig

en dan qtconfig uitvoer, en de theme klearlook instelt.

thx voor de tip _/-\o_

edit: hij heeft alleen geen schaduwen onder de menutjes (bij windows wel) maargoed, daar valt mee te leven. het zou helemaal mooi zijn als ik mijn bookmarks tussen linux en windows kon synchroniseren dmv windows opera op usb stick.

nu nog een goede dock en audio brand prog, en dan is linux voorlopig weer ff aan mn wensen aangepast :)

[ Voor 22% gewijzigd door keluwak op 17-02-2007 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Jungian leest nu pas Ubuntu Edgy Eft
De standaard-KDE theme is namelijk onaards lelijk (vandaar dat ie er bij mij als root zo kut uitzag bedenk ik me net (8>).
Plastik is ook een mooie Widget-theme :Y

Voor een mooi brandprogramma moet je K3B eens gaan bekijken :)

Gnome-panel kun je ook een dock van maken (wat er best deftig uitziet met wat getweak), maar met een google search of GoT-search kom je er ook wel uit denk ik ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Jungian op 17-02-2007 18:12 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Simmie schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 01:01:

Mijn x300 deed het wel zo in 1 keer na het mergen van ati-driver; alleen met Xgl staat er altijd dat ik geen direct rendering heb; terwijl het wel snel is.. Normaal X heb ik wel direct rendering..

Dus, let goed op wat je doet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

GX schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:51:
[...]

Mijn x300 deed het wel zo in 1 keer na het mergen van ati-driver; alleen met Xgl staat er altijd dat ik geen direct rendering heb; terwijl het wel snel is.. Normaal X heb ik wel direct rendering..

Dus, let goed op wat je doet :P
Gebruik jij dan fglrx of de opensource driver? Ik heb het nml over de opensource driver (fglrx zit in portage als ati-driver ofzo iirc)
Jungian schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:02:
[...]

Nee ? :)
Ik weet niet welke distributie je gebruikt, maar als je bij Ubuntu de fglrx-driver installeert zul je geen DRI hebben met de ati-driver tot je de fglrx-driver weer verwijdert hebt (voor de rest gaat het bij Ubuntu allemaal automagisch). Bij Gentoo is het allemaal duidelijk uitgelegd volgens mij :Y
Gentoo dus , het e.e.a. staat wel op de wiki uitgelegd , o.a. dat je dus voor een x300/m300 van source zal moeten builden, maar de support er wel degelijk is :) Het vage is dus dat mijn xorg.log wel gewoon aangeeft dat AIGLX gestart is , DRI gestart is/direct rendering enabled en render accelleration enabled , maar volgens glxinfo doodleuk zegt: jammer. volgens dri.freedesktop.org/wiki/ zit het probleem hem dan in een verkeerde libGL ofzo , na wat prutsen daarmee (met nadruk op prutsen) gaat het al meer in de goede richting :P

//edit beryl draait nu (nouja , xorg crashed niet meer) met supergoede performance zo lijkt het , er zijn nog wel wat problemen maar het gaat al de goede richting op :P De problemen die er nu zijn schijnen gerelateerd te zijn aan libGL.so die te oud is omdat ik de r300 driver van source gebuild heb ofzo... we prutsen verder :+

[ Voor 58% gewijzigd door Raku op 17-02-2007 19:28 ]

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Jungian schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:07:
offtopic:
Jungian leest nu pas Ubuntu Edgy Eft
De standaard-KDE theme is namelijk onaards lelijk (vandaar dat ie er bij mij als root zo kut uitzag bedenk ik me net (8>).
Plastik is ook een mooie Widget-theme :Y

Voor een mooi brandprogramma moet je K3B eens gaan bekijken :)

Gnome-panel kun je ook een dock van maken (wat er best deftig uitziet met wat getweak), maar met een google search of GoT-search kom je er ook wel uit denk ik ;)
http://code.google.com/p/avant-window-navigator/ ik vind dit wel een mooi project, op zn blog http://njpatel.blogspot.com/ staat er meer over en andere projectjes.

k3b heb ik al wel eens gehad, ik vind de simplicity van serpentine lekkerder. k3b ondersteunt wel cue-sheets trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Het idee achter portage is dat je niets meer handmatig hoeft te compilen (wat ook absoluut niet hoeft bij de r300-driver).

In je kernel bij Device Drivers -> Character Devices
DRM inbouwen en ati als module.

Dan

VIDEO_CARDS="radeon"

in je make.conf zetten (als dat er niet staat, zo niet dan mag je xorg gaan recompilen *O*).

De ati module automatisch laten laden door hem in /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 te zetten en je bent klaar.

offtopic:
Je raadt nooit wie er een uitnodiging heeft gehad voor MS Windows Home Server _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 17-02-2007 19:41 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

Joh , de werking van portage is me echt wel duidelijk hoor.....
Tip: If you use an r300 chipset e.g. Radeon 9600XT mob., 9500 ,X300,M300 you will have to follow the part of the guide which builds the modules from source. If you don't succeed the guide linked at the bottom of the page may help you.
http://gentoo-wiki.com/HO...h_ATi_Open-Source_Drivers

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Je hoeft niet te doen wat ik zeg hoor. Ga maar lekker compilen dan :w

@hieronder

Niet elk wiki-artikel wordt even goed onderhouden ;) Het is al tijden niet meer nodig om handmatig van source te builden of x11-drm te gebruiken (waarbij de laatste inmiddels antiek is en vaker niet merged dan wel). Ik heb zelf een r300-chipset (Ati Mobility Radeon X600), dus weet wel waar ik het over heb :)
[message=,noline]dmesg schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:08[/message]:
[drm] Loading R300 Microcode

[ Voor 149% gewijzigd door Jungian op 17-02-2007 20:20 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

Jungian schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:01:
Je hoeft niet te doen wat ik zeg hoor. Ga maar lekker compilen dan :w
Het gaat er toch niet om het doen wat jij zegt? Ik begrijp gewoon niet _waarom_ je dat zegt zonder ook maar iets op de howto te verduidelijken waarom het _niet_ zo moet. Er staat duidelijk aangegeven dat ik voor mijn kaart van source moet builden , wie ben ik dan om eraan te twijfelen?

Ik snap wel dat via portage het makkelijkst is (anders had ik dat wel gedaan :P) maar er staat toch vrij duidelijk aangegeven dat dat _niet_ werkt?

Anyways , ik ga er na wat te eten verder mee , mocht het lukken via de manier die jij aangeeft zou het natuurlijk mooi zijn...

//edit @ hierboven

Ah , als je dat nou meteen gezegd had xD , dan ga ik er op die manier mee bezig iig :)

..

en het werkt.... Thanks alot :) Straks even die howto uitprinten en ritueel verbranden lijkt me :P (of iig niet aannemen dat dat per definitie klopt :P)

[ Voor 25% gewijzigd door Raku op 17-02-2007 20:50 ]

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Jungian schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 19:36:
[...]

offtopic:
Je raadt nooit wie er een uitnodiging heeft gehad voor MS Windows Home Server _O-
offtopic:
zouden ze eindelijk mensen zoeken die wel kritisch durven te kijken naar hun producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

killu schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:19:
offtopic:
zouden ze eindelijk mensen zoeken die wel kritisch durven te kijken naar hun producten?
Wellicht, Vista mocht ik ook al testen van ze en ze geven me ook nog eens gratis hun producten via MSDNAA _O-

Sinds deze transformatie hoor ik ook niemand (lees : geen Windows Vista-fanboys) meer zeiken over m'n Gnome taskbar :+

Afbeeldingslocatie: http://omploader.org/file/16-02-2007-thumb.jpg
Simmie schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:07:
en het werkt.... Thanks alot :) Straks even die howto uitprinten en ritueel verbranden lijkt me :P (of iig niet aannemen dat dat per definitie klopt :P)
d:)b

[ Voor 44% gewijzigd door Jungian op 18-02-2007 00:15 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

@simsel: ati-drivers/fglrx dus hier, bij mij hebben die open source radeon drivers nooit goed gewerkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
heb (nu alleen nog op windows welliswaar) operausb aan de praat gekregen, met osync erbij, nu kan ik dus zowel op mn windows laptop als mn ubuntu pc als mn usb stick opera synchroniseren *O*

rond versie 10 van opera zal het wel standaard ingebouwd zitten :) opera FTW!

hij neemt alleen de feeds niet mee -O-

[ Voor 7% gewijzigd door keluwak op 19-02-2007 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Even een vraagje voor een select groepje NOSsers (dat denk ik tenminste)
Hoeveel van jullie hebben eigenlijk met een computer leren omgaan dmv een NOS.
(MS QuickDOS reken ik dan ook even onder een WOS)

Vraag me oprecht af of er tegenwoordig al een flink aantal mensen is wat niet beter weet,
of dat iedereen afgestapt is van windows met een reden?

Omdat een poll wellicht makkelijker is dan tig replies:

Poll: Ben jij begonnen met een NOS?
Ja
Nee
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=169414&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Paitor schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:24:
Vraag me oprecht af of er tegenwoordig al een flink aantal mensen is wat niet beter weet,
Als je in de jaren 80 - begin 90 een pc had stond daar MS-DOS op, dus tenzij je die niet had of alleen met terminals in contact kwam heb je weinig kans gehad om iets anders te zien lijkt mij ?

offtopic:
Zijn er trouwens nog meer mensen die Het grote Applescreenshot topic 2 één grote herhalingsoefening van constant dezelfde desktops (maar dan met een andere wallpaper) vinden ?

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 20-02-2007 15:57 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Hmm, heb nog vol het MS-DOS tijdperk meegemaakt (edit AUTOEXEC.BAT en CONFIG.SYS om maar de 2K extra geheugen vrij te krijgen :P ) maar om nou te zeggen dat ik zo mijn computer leerde kennen? Nee niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
Paitor schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:24:
Even een vraagje voor een select groepje NOSsers (dat denk ik tenminste)
Hoeveel van jullie hebben eigenlijk met een computer leren omgaan dmv een NOS.

Nu lijkt mij dit vrij voorspelbaar, want toen de eerste pc's in de huizen stonden was de huidige tweaker generatie ook een stuk jonger en had dus ook veel minder kennis om zoiets op te zetten. Boven een jaar of 30-35 kan het interesanter worden misschien qua thuisgebruik.
Jungian schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:43:
[...]

offtopic:
Zijn er trouwens nog meer mensen die Het grote Applescreenshot topic 2 één grote herhalingsoefening van constant dezelfde desktops (maar dan met een andere wallpaper) vinden ?
offtopic:
jah, mooi is dat he, hoe geil iedereen het vind als iemand een andere wallpaper instelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat een stel jonkies hier... :+

M'n eerste computer was een Sinclair ZX81 met Sinclair Basic, dat ding kreeg ik voor kerst in 1981 (ik was toen 4), dus hooguit paar maanden na IBM met dat 5150 geval kwam met MS-DOS erop. En de ZX81 kostte 1/50 van de prijs ervan :z

Later Sinclair Spectrum (ook al met Basic) gehad, daarna kreeg m'n moeder via PC Prive een IBM PS/2 70 met daarop OS/2 1.1

Ondanks dat OS/2 op zich lekker werkte was ik een jongentje van 12 dus wilde ik spelletjes spelen. En de MS-DOS compatibility modus voldeed niet bepaald voor nieuwere dingen dan Paraglider, dus anno 1989 toch MS-DOS 4.2 erop gezet in dualboot en OS/2 gelaten voor wat het was. Het heeft daarna 10 jaar van DOS en vooral Win 3.1 geduurd voordat ik in 1999 met Linux begon te experimenteren, waarbij pas in 2002 het een beetje begon te lukken (toen ik Debian pakte ipv Suse en Mandrake). En ondertussen draai ik zo'n 18 maanden met Gentoo single-boot op m'n hoofdPC :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:24:
M'n eerste computer was een Sinclair ZX81...
1 kilobyte RAM, en 16 kilobyte in een uitbreidingsmodule, maar die moest je dan wel goed vastplakken met plakband anders kreeg je een reboot als je tegen de tafel stootte :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

*tik*

(%^(*&%*(&$&%$**&*)) rotding :P

Yup, de RAM pack veroorzaakte soms bijna meer problemen dan het oploste. Let wel: bijna... met de RAM pack kon je eindelijk een heel scherm aan ASCII tonen zonder out of mem error :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 18:18

uppie8374

Sousousou

Ik heb sinds kort mijn eerste Linux bak (Debian distro). Deze is vooral opgezet door iemand die er wel verstand van heeft. Zelf snap ik net een beetje dat bij /home alle users staan en dat ik met apt-get e.d. packages kan upgraden, opzoeken. Anyway... via een omweg en met heel veel hulp heb ik zelfs mysql ooit weten te installeren op mijn machine (apache, php en een ftp proggie waren al geïnstalleerd door degene met verstand er van).

Moet zeggen dat ik het allemaal wel bijster interessant vind, maar dat de kennis nog niet echt wil vlotten (mede vanwege tijdgebrek).

Verder moet ik nog bij Apache iets instellen waarvan de situatie als volgt is: Ik heb elk account gewoon zijn eigen public_html map gegeven als userdir. Echter is het in deze mappen niet mogelijk om met verwijzingen deze public_html als root te gebruiken. Aangezien ik niet helemaal weet of ik de juiste termen gebruik zal ik het even uitleggen.

Ik gebruik bijvoorbeeld de public_html map van account uppie83. In deze map heb ik zowel een map '/style' als '/images' . Nu is het niet mogelijk om in mijn map '/style' waar ik mijn stylesheet bewaar te linken naar een plaatje in de map '/images' met de volgende verwijzing: '/images/plaatje.jpg'. Mijn server plakt daar dan automatisch 'URL/~uppie83/style' voor in plaats van 'URL/~uppie83' . Nu is dit in de code wel op te lossen door te verwijzen met '../images/plaatje.jpg' , maar dat vind ik geen nette manier van werken.

Ik heb de httpd.conf al meerdere malen doorlopen, maar weet niet waar ik het moet zoeken en een oplossing in de html code vind ik ook niet mooi.

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je niet per ongeluk een <base .../> tag in de headers van je HTML documenten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

benoni schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:01:
Heb je niet per ongeluk een <base .../> tag in de headers van je HTML documenten staan?
Nope, zitten er niet in. Ik heb gewoon code weggehaald bij mijn host en bij mijn eigen server er op gezet. Bij mijn host werkte alles perfect, maar bij mijzelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135756

uppie8374 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:29:
Ik gebruik bijvoorbeeld de public_html map van account uppie83. In deze map heb ik zowel een map '/style' als '/images' . Nu is het niet mogelijk om in mijn map '/style' waar ik mijn stylesheet bewaar te linken naar een plaatje in de map '/images' met de volgende verwijzing: '/images/plaatje.jpg'. Mijn server plakt daar dan automatisch 'URL/~uppie83/style' voor in plaats van 'URL/~uppie83' . Nu is dit in de code wel op te lossen door te verwijzen met '../images/plaatje.jpg' , maar dat vind ik geen nette manier van werken.

Ik heb de httpd.conf al meerdere malen doorlopen, maar weet niet waar ik het moet zoeken en een oplossing in de html code vind ik ook niet mooi.
Toch is de link '../images/plaatje.jpg' correct als je geen baseurl gebruikt.
Het is de correcte relatieve link van ../style/ naar ../images/
De oplossing is dus simpel: Een baseurl gebruiken.

Ook zou ik een subdomein gebruiken voor de url via een vhost configuratie.
Dus: uppie83.domein.nl
is toch netter dan die tilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

Anoniem: 135756 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 08:53:
[...]

Toch is de link '../images/plaatje.jpg' correct als je geen baseurl gebruikt.
Het is de correcte relatieve link van ../style/ naar ../images/
De oplossing is dus simpel: Een baseurl gebruiken.

Ook zou ik een subdomein gebruiken voor de url via een vhost configuratie.
Dus: uppie83.domein.nl
is toch netter dan die tilde.
Maar waarom werkt dezelfde code dan wel op alle andere (betaalde) servers. Dan moet er toch ook een oplossing zijn die niet met de code zelf te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
uppie8374 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:02:
[...]

Maar waarom werkt dezelfde code dan wel op alle andere (betaalde) servers. Dan moet er toch ook een oplossing zijn die niet met de code zelf te maken heeft?
Volgens mij ben je dan toch ge chroot op je eigen home dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374

uppie8374

Sousousou

mithras schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:14:
[...]
Volgens mij ben je dan toch ge chroot op je eigen home dir?
Het probleem is dus dat ik niet weet wat voor term past bij dit probleem... chroot komt me bekend voor, maar kan ik nergens vinden in mijn httpd.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jungian schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:43:
offtopic:
offtopic:
Dat vind ik ook van het NOS Wallpaper Topic }:|
Alleen maar Ubuntu met een ander kleurtje/thema(als het meezit) en andere wallpaper ... de kans dat je iets ECHT moois ziet is 1 op de 100 ofzo :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
nero355 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:26:
[...]

offtopic:
Dat vind ik ook van het NOS Wallpaper Topic }:|
Alleen maar Ubuntu met een ander kleurtje/thema(als het meezit) en andere wallpaper ... de kans dat je iets ECHT moois ziet is 1 op de 100 ofzo :/
Even zien, het laatst geposte screenshot is van Xubuntu, daarvoor kwam Kubuntu, toen een Gentoo screenshot, toen een van Ubuntu en toen een Debian.

Ja idd, alleen maar precies dezelfde lay-outs... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Wanneer is de changelog van Xorg 7.2 bekend? Het staat nog niet op de FTP en op de website is niet veel te vinden behalve een outdated wiki-pagina...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jk_W schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:39:Even zien, het laatst geposte screenshot is van Xubuntu, daarvoor kwam Kubuntu, toen een Gentoo screenshot, toen een van Ubuntu en toen een Debian.

Ja idd, alleen maar precies dezelfde lay-outs... :O
Kijk eens wat verder : Er zit een pagina tussen die gewoon alleen maar Ubuntu is met default Gnome meuk + wat verschillende achtergronden :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

nero355 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:23:
[...]

Kijk eens wat verder : Er zit een pagina tussen die gewoon alleen maar Ubuntu is met default Gnome meuk + wat verschillende achtergronden :X
Dat is dan misschien 1 pagina. De mac-topics zitten daar vol mee :) Ik vind het verschil fluxbox / Gnome / KDE / XFCE / WindowMaker (!) toch wel behoorlijk wat groter dan constant dezelfde oppersaaie mac-combo balkje + dock + random wallpaper (ook al zou er 1 keer in de 100 keer iemand zijn zonder default Ubuntu desktop, dan zou het alsnog origineler zijn). Tijd voor een </off-topic> maar weer ? :P

Gisteren kwam versie 0.5 binnen van Listen op mijn vers geïnstalleerde Ubuntu Feisty Fawn Herd 4 (Pentium 4 teruggevorderd van de ouderlijke macht, lekker warm meteen hier weer :Y)) . *O*
Versie 0.4.3 uit de Ubuntu repository was langzaam en niet erg stabiel, gelukkig allemaal gefixed nu :*)
Daarbij wil ik ook nog even kwijt dat eenieder die Ubuntu moeilijk vindt te installeren / gebruiken even wat hersencellen moet gaan opsparen voordat hij / zij zich überhaupt weer wenst te vertonen aan de samenleving (Add/Remove, out-of-the-box NetworkManager, grafische driver (indien gewenst) ook appeltje eiten om te installeren en zo kan ik nog wel even doorgaan). :Y

[ Voor 35% gewijzigd door Jungian op 21-02-2007 20:08 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ik kom net Emesene tegen, een erg leuke MSN kloon geschreven in Python, ziet er best veelbelovend uit. Gaim is ook fijn alleen jammer dat Personal messages nog steeds niet ondersteund worden in versie 2 (niet heel belangrijk, maar toch..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Grote prutser schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 20:29:
Ik kom net Emesene tegen, een erg leuke MSN kloon geschreven in Python, ziet er best veelbelovend uit. Gaim is ook fijn alleen jammer dat Personal messages nog steeds niet ondersteund worden in versie 2 (niet heel belangrijk, maar toch..)
Als dat persé een must voor je is (blijkbaar niet) en dit programma nog niet volwassen genoeg voor je is kun je ook Gajim (jabber-client) gebruiken icm een goede server (netbsd.nl heeft bijvoorbeeld een goede msn-transport).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Allemachtig zeg, ik heb net Feisty uitgeprobeerd, maar dan eens een keertje Kubuntu ipv Ubuntu. Jesus, wat een :r omgeving is dat :p

Uiteraard heb ik heel veel updates, dus denk: ik ga updaten. * mithras drukt op ok en geeft het wachtwoord.Gevolg: krijg een of andere wazige foutmelding van een onjuiste nice factor van adept. Leuk, maar ik kan noch op next noch op cancel drukken 8)7
Amarok, er zijn veel lovende woorden over, maar Listen en andere Gnome varianten zijn toch écht simpeler, makkelijker en (imho) beter. Daarnaast is op mijn systeem Gnome ook echt wel (merkbaar!) sneller dan KDE (het verschil Feisty vs Edgy daargelaten en dat Feisty dacht ik juist sneller moet zijn...).
Al die instellingen die je kan doen, overal een knopje achter een menu'tje voor. Als ik soms desktops zie in het screenshot topic denk ik :9 maar achteraf gezien zijn mensen daar volgens mij 10x meer tijd mee kwijt dan een mooie Gnome dekstop opzetten :X

Goed: voor mij dus duidelijk nog even Gnome :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Amarok en Listen ontwijken elkaar niet qua functionaliteit / bedieningsgemak. Iets anders beweren is onzin imho (nofi). Zonder Listen geen goede vervanger van Amarok (Exaile < Listen (denk : snel cd toevoegen zonder playlist leeg te maken)).

Ik heb hier ook geen snelheidsverschil gemerkt tussen KDE en Gnome (m'n CPU bleef keurig op 800 MHz draaien bij het gebruiken van KDE).

Wat ik vooral lollig vond aan KDE is het gebrek aan instellingen, terwijl het juist lijkt alsof ze overvloedig aanwezig zijn (een maand terug getest, het bleek onmogelijk te zijn om de font-kleur van kicker te wijzigen). Voorts is Adept nog niet even volwassen als Synaptic (waar KDE dan weer niets mee te maken heeft :)).

Verder geen kwaad woord over KDE, maar ik heb liever Gnome (Linus mag branden in de hel met z'n geblaat).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

mithras schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:07:
Allemachtig zeg, ik heb net Feisty uitgeprobeerd, maar dan eens een keertje Kubuntu ipv Ubuntu. Jesus, wat een :r omgeving is dat :p
Kubuntu wordt gewoon iets minder goed ondersteund dan ubuntu, ligt meer aan canonical dan aan KDE. Kubuntu loopt om die reden altijd een beetje achter de feiten aan, ubuntu bepaalt wat er wanneer gereleased wordt, en de Kubuntu mensen mogen dan met dat schema ook proberen iets werkbaars op te leveren. Meestal komt het er wel hoor, alleen duurt het iets langer voor het gepolijst is.

offtopic:
KDE4 gaat wel echt alle andere desktops helemaal van de aarde blazen trouwens, kwa looks en usability.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
mithras schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:07:

Uiteraard heb ik heel veel updates, dus denk: ik ga updaten. * mithras drukt op ok en geeft het wachtwoord.Gevolg: krijg een of andere wazige foutmelding van een onjuiste nice factor van adept. Leuk, maar ik kan noch op next noch op cancel drukken 8)7
Amarok, er zijn veel lovende woorden over, maar Listen en andere Gnome varianten zijn toch écht simpeler, makkelijker en (imho) beter. Daarnaast is op mijn systeem Gnome ook echt wel (merkbaar!) sneller dan KDE (het verschil Feisty vs Edgy daargelaten en dat Feisty dacht ik juist sneller moet zijn...).
Al die instellingen die je kan doen, overal een knopje achter een menu'tje voor. Als ik soms desktops zie in het screenshot topic denk ik :9 maar achteraf gezien zijn mensen daar volgens mij 10x meer tijd mee kwijt dan een mooie Gnome dekstop opzetten :X

Goed: voor mij dus duidelijk nog even Gnome :p
Gnome roeleert gewoon. Het is simpel en doeltreffend. Ik mis in het dagelijks leven weinig functies, en zeker geen waarvoor ik het zou willen verwisselen met kde. Blijft wel jammer dat er bepaalde dingen zijn waar de kde proggramma's veel beter (lees uitgebreid waar nodig) zijn, maar wel gelijk die afschuwelijke indeling en overvloed aan opties en knoppen en mogelijkheden. (ietwat overdreven om punt duidelijk te maken) en vaak geen intergratie met nautilus om te bladeren door bestanden.

ik ga als kde 4 uit is zeker nog een keer kijken wat kde dan te bieden heeft. Vindt het namelijk wel jammer dat de ontwikkelingssnelheid van gnome nog wel wat te wensen over laat af en toe, als in bugs oplossen ed.

Nu weer wat ontopic verder, wat is eigenlijk het verschil tussen de muziek spelers? Ik heb nu even listen en Rythmbox bekeken, maar vindt het verschil niet groot. Het is allemaal een simpel opzette interface met standaard knoppen ed, als je het vergelijk met bijvoorbeeld winamp en wmp lijken ze uiterlijk toch redelijk veel op elkaar. (en standaard vind ik de skin van wmp echt wel beter dan bijvoorbeeld xmms met zn priegelige knopjes)

momenteel gebruik ik videolan en totem. Ik blader zelf altijd door mn albums op de pc, daardoor nog niet echt de behoefte gehad aan een complete mediabibliotheek organizer, en nu heb ik geen flauw idee wat ik zou moeten kiezen, en of het uberhaupt wel veel uitmaakt.

Zit er tussen die programmas nog een duidelijk performance verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

smokalot schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:43:
KDE4 gaat wel echt alle andere desktops helemaal van de aarde blazen trouwens, kwa looks en usability.
Dat zeggen ze al jaren en het is er nog steeds niet :+ En ksysguard is nog steeds één van de afgrijselijkste system monitors op deze aardbol (ja ik heb de screenshots gezien). De games zien er gelukkig ook iets beter uit, maar daar word ik ook niet warm van vanbinnen. Usability is ook weer erg subjectief en beweren dat het alle andere desktops qua looks van de aarde gaat blazen is ook erg dwaas (nofi :P ).
killu schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:47:
Nu weer wat ontopic verder, wat is eigenlijk het verschil tussen de muziek spelers? Ik heb nu even listen en Rythmbox bekeken, maar vindt het verschil niet groot. Het is allemaal een simpel opzette interface met standaard knoppen ed, als je het vergelijk met bijvoorbeeld winamp en wmp lijken ze uiterlijk toch redelijk veel op elkaar.
XMMS is zeker niet vergelijkbaar met Rhythmbox / Listen qua interface. Er zijn verschillen mbt playlist-handling, extra functionaliteit, ondersteuning voor buitenlandse characters (chinees, japans ontbreken zowieso in Rhythmbox) etc. .
Nee (niet tussen Rhythmbox en Listen in ieder geval).

[ Voor 40% gewijzigd door Jungian op 21-02-2007 22:58 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jungian schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:20:
Amarok en Listen ontwijken elkaar niet qua functionaliteit / bedieningsgemak. Iets anders beweren is onzin imho (nofi). Zonder Listen geen goede vervanger van Amarok (Exaile < Listen (denk : snel cd toevoegen zonder playlist leeg te maken)).
Wat ik nu vervelend vind aan AmaroK is die structuur van je library. Bij Listen klik ik op een artiest en dan is als eerst het "geen album" geselecteerd, waardoor je alle nummers ziet. Bij verschillende artiesten heb ik geen album, maar soms wel. Die verticale structuur in AmaroK werkt gewoon niet handig imho. Je kan wel wisselen naar bijv een iPod "look", maar dat helpt ook niet.
Het zal ongetwijfeld ook beter ingesteld kunnen worden, maar waarom doen ze dat niet meteen :?
smokalot schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:43:
[...]

Kubuntu wordt gewoon iets minder goed ondersteund dan ubuntu, ligt meer aan canonical dan aan KDE. Kubuntu loopt om die reden altijd een beetje achter de feiten aan, ubuntu bepaalt wat er wanneer gereleased wordt, en de Kubuntu mensen mogen dan met dat schema ook proberen iets werkbaars op te leveren. Meestal komt het er wel hoor, alleen duurt het iets langer voor het gepolijst is.
Tja, als je het zo bekijkt is het wel jammer ja. Aan de andere kant: er *is* een vast schema over de releases, namelijk elke 6 maanden een. Nu vind ik zelf de ontwikkeling van Gnome niet heel langzaam gaan (Dapper was net met 2.14, Edgy net met 2.16), en hoe KDE ontwikkelt weet ik niet.
Je kan vast wel wat nieuws verzinnen om weer een mooie desktop te maken :p
killu schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:47:
[...]
Gnome roeleert gewoon. Het is simpel en doeltreffend. Ik mis in het dagelijks leven weinig functies, en zeker geen waarvoor ik het zou willen verwisselen met kde. Blijft wel jammer dat er bepaalde dingen zijn waar de kde proggramma's veel beter (lees uitgebreid waar nodig) zijn, maar wel gelijk die afschuwelijke indeling en overvloed aan opties en knoppen en mogelijkheden. (ietwat overdreven om punt duidelijk te maken) en vaak geen intergratie met nautilus om te bladeren door bestanden.
De enige dingen die ik heel erg mis binnen Gnome zijn een goede LaTeX editor zoals Kile (zoals ik al zei in Wat voor software hebben de NOS'ers nog nodig?) en Spring Loaded Folders binnen Nautilus.
Hoewel Apple patent heeft op SLF heb ik er min of meer schijt aan en hoop nog steeds op een plugin of wat dan ook voor Nautilus (binnen multiverse van Ubuntu bijvoorbeeld) die de functionaliteit wel implementeert. Konqueror heeft het namelijk wel gewoon...
Nu weer wat ontopic verder, wat is eigenlijk het verschil tussen de muziek spelers? Ik heb nu even listen en Rythmbox bekeken, maar vindt het verschil niet groot. Het is allemaal een simpel opzette interface met standaard knoppen ed, als je het vergelijk met bijvoorbeeld winamp en wmp lijken ze uiterlijk toch redelijk veel op elkaar. (en standaard vind ik de skin van wmp echt wel beter dan bijvoorbeeld xmms met zn priegelige knopjes)

momenteel gebruik ik videolan en totem. Ik blader zelf altijd door mn albums op de pc, daardoor nog niet echt de behoefte gehad aan een complete mediabibliotheek organizer, en nu heb ik geen flauw idee wat ik zou moeten kiezen, en of het uberhaupt wel veel uitmaakt.

Een performance verschil: nee, niet echt. Het is meer wat jezelf fijn vind werken. Voor mij is Listen de bomb, maar anderen hebben liever Exile of Banshee of installeren toch lekker AmaroK. Het is een keuze die je zelf moet uitproberen.

De layout van Listen bevalt mij gewoon erg goed, het werkt voor mij lekker vlot. Maar dat komt omdat ik vrij vaak muziek via mn library zoek per artiest->album en dan een aantal nummers uitkies. Als je liever via Nautilus browset (?) is Totem ook voldoende. Het ligt meer aan jezelf dan aan de performance van een player :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
mithras schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 23:06:
[...]

De enige dingen die ik heel erg mis binnen Gnome zijn een goede LaTeX editor zoals Kile (zoals ik al zei in Wat voor software hebben de NOS'ers nog nodig?) en Spring Loaded Folders binnen Nautilus.
Hoewel Apple patent heeft op SLF heb ik er min of meer schijt aan en hoop nog steeds op een plugin of wat dan ook voor Nautilus (binnen multiverse van Ubuntu bijvoorbeeld) die de functionaliteit wel implementeert. Konqueror heeft het namelijk wel gewoon...
http://njpatel.blogspot.com/index.html - nieuwste artikel belooft wel veel goeds voor nautilus. En ja, Konqueror kan het wel, maar Koqueror kan te veel vindik. Ik heb liever een dedicated file browser dan een alles in 1 slagschip. Verder zou het idd een leuke functie zijn als die kan worden ingebouwd, al druist het wel tegen de opvatting in dat je zoveel mogelijk met de cli moet doen :+

• Dutchmega
  • Niet online
Ik heb liever dat ze aan XFCE werken. Sinds 4.4 komt het al redelijk in de buurt :)
Echter, ik vraag me wel af: XFCE krijgt steeds meer features..word het dan niet zwaarder?

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Dutchmega schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:18:
Ik heb liever dat ze aan XFCE werken. Sinds 4.4 komt het al redelijk in de buurt :)
Echter, ik vraag me wel af: XFCE krijgt steeds meer features..word het dan niet zwaarder?
Een beetje, natuurlijk. Maar de vuist-regel bij Xfce ontwikkeling is de volgende:

We're doing it right, or not at all

Er zal dus niet snel naar een feature gewerkt worden als er niet eerst heel goed over nagedacht is hoe dit moet werken. En omdat Xfce veel gebruikt wordt op thin-clients zal een beperkt geheugengebruik en modulariteit altijd hoog op de agenda staan.

Edit:
Het is trouwens Xfce, niet XFce of XFCE.

[ Voor 3% gewijzigd door psyBSD op 22-02-2007 11:29 . Reden: even wat verduidelijken ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

psyBSD schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:15:
Het is trouwens Xfce, niet XFce of XFCE.
offtopic:
De oorspronkelijke afkorting (XFce) slaat tegenwoordig nergens meer op, dus dit is wel mierenneuken zeg :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Jungian schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:32:
[...]

offtopic:
De oorspronkelijke afkorting (XFce) slaat tegenwoordig nergens meer op, dus dit is wel mierenneuken zeg :P
Correct :p

http://wiki.xfce.org/faq#about_xfce
How is Xfce pronounced and what does it mean?

Ecks Eff See Eee. The name Xfce originally stood for XForms Common Environment, but since then, Xfce was rewritten twice and doesn’t use XForms toolkit anymore. The name survived, but is no longer capitalized as “XFce” , but “Xfce”. Currently the acronym doesn’t stand for anything. (Suggestion: X Freakin’ Cool Environment)
Hier de uitleg ;)

[ Voor 41% gewijzigd door psyBSD op 23-02-2007 01:14 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Goed nieuws, de imho meest annoying bug in OpenOffice.org Writer is afgelopen week na 6 jaar (!) dan eindelijk gefixed. Over een halfjaar word de pagina dus netjes gecentreerd in Writer v2.3, het zou helemaal gaaf zijn als die in feisty+1 komt... Het is mij iig wel een kroeg bezoekje waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-02 16:43
Wat heet heel annoying. (nofi) Het is anders dan MS Office, maar op de meeste (niet-breedbeeld) schermen merk je er sowieso niet echt veel van. Maar ook op een breedbeeld kan ik het niet storend noemen (alhoewel centreren misschien wel ietsje fijner zou zijn)

Nu ik er aan denk... is het mogelijk om twee blaadjes naast elkaar weer te geven als je het venster breed genoeg maakt?
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)