Het gaat hier toch eigenlijk niet om wat voor videokaarten er verkocht worden door de gemiddelde massa?
Ja, Jan Modaal koopt een kaart met 128MB. Maar denk je dat dit nog het geval is nadat Windows Vista is uitgekomen? Ja, met 128MB draait Aero al, maar MS adviseert al minstens 256MB voor de optimale beleving wanneer je op hogere resoluties wilt werken... En ze adviseren zelfs 512MB videokaartgeheugen als je op de steeds populairder wordende 2560x1600 resolutie wilt werken!
Verder zijn er genoeg bekende games uit waar je ofwel de game op Ultra High quality kan zetten of waar je speciale texture packs voor kan downloaden, waarvoor je echt niet uit de voeten komt met 256MB. Ik noem bv een Doom3 van zo'n 4 jaar terug (maar met een engine die tot op heden nog steeds gebruikt wordt) waar op Ultra High Quality de textures een grootte hebben van zo'n 500MB... probeer dat maar eens in 320MB te proppen. Gaat je niet lukken... Of probeer anders eens de verscheidene populaire Texture Packs voor Oblivion te draaien op minder dan een 512MB kaart en vergelijk de performance met een 512MB kaart (of hoger).
Het gaat hier dus absoluut niet om wat er 'nu' verkocht wordt, maar waar de games gebruik van maken en in de toekomst gebruik van gaan maken. Jan Modaal die een GF7300GS koopt of een X1300Pro met 128MB draait z'n game niet op de hoogste resoluties met textures op high. De gemiddelde game zal daarvoor automatisch de low-quality stand selecteren. Het gaat mij hier puur om wat nuttig is en waar de games-industry bij gebaat is. En die gebruiken vaak de high end kaarten om op te ontwikkelen.
Eén vaste lijn wat betreft geheugen is gemakkelijker voor iedereen. Alle software ontwikkelaars gebruiken de vaste lijn van 128MB/256MB/512MB wanneer ze de minimumvereisten gaan vast stellen voor hun programmas. Straks zien we door de bomen het bos niet meer met alle tussenliggende varianten.
Maar goed, de G80 werkt nu eenmaal met rare combinaties. G80GTX: 768MB of 384MB (en straks misschien 1536MB?). G80GTS: 640MB of 320MB (en straks misschien 1280MB?). Ze kunnen niet anders op dit moment. Een G80 met 8 ROP clusters op 90nm zou de yields wel enorm omlaag halen.
En als de verhalen die ik hoor over de midrange G8x kaart, dan zijn we hier nog lang niet mee klaar.... G84 zou een 192-bits memory interface krijgen, wat dus uit komt op ofwel 384MB geheugen of 192MB geheugen. G82 is dan de enige die 'normaal zou kunnen lijken', want die zou uitgeklede versie zou 5 clusters hebben met 4 ROP partities waardoor je uit komt op een 256-bit memory interface (de full version zou een native 8800GTS zijn op 320-bits).
Ik hoop dus niet dat ATI hier ook mee begint... alhoewel het me eigenlijk niets zou verbazen omdat ze XGI hebben overgenomen die ook met een 192-bits memory interface bezig was.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.