[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 48 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.911 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bas van der Doorn schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:52:
Als de R600 op 1GHz moet gaan draaien vraag ik me af of hij wel genoeg heeft aan die twee PCI-Express power aansluitingen (210-225 Watt). De 8800 verbruikt mij al te veel stroom, laat staan wat de R600 op dat soort snelheden zou doen. Over de die size vraag ik me trouwens af hoeveel transistoren Xenos had, 500M, 600M? Want ten opzichte van de R580 is de R600 natuurlijk wel totaal wat anders. Die respins kunnen soms trouwens wel heftig uitpakken met enkele tientallen procenten wat betreft de yields, dat levert een flinke marge om op prijs te concurreren. Met name als steeds hetzelfde gebied te heet wordt of defect is kan een andere layout dramatische verbeteringen geven. Misschien dat ATI nu aankijkt tegen een yield van 20% @ 800MHz en met een respin de 50% denkt te halen, dat zou ook een hoop waard zijn. Zeker als je kijkt naar de prijs en dat een harde launch echt nodig is voor hun reputatie.
Ik hoop in ieder geval dat de R600 een laag idle stroomverbruik heeft, want daar gaat de 8800GTX met zijn 40 Watt boven de X1950XTX me toch echt te ver. De meeste tijd ben ik met mijn computer niet aan het gamen, dus dan moet zo'n kaart niet de hele tijd het milieu en de electriciteitsrekening verpesten. Ik ben van een Radeon 9700 naar een 6600GT en later een 7800GT gegaan, ik gun het ATI van harte dat zij mijn volgende grafische chip weer mogen produceren ;)
Dan koop je gewoon zo geen dure kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:42:
[...]

En nVidia heeft natuurlijk officieel aangegeven dat G81 rond april komt? ;)

Het voordeel van nVidia dat ze hadden met G71 vs R580 wat betreft die-size is bijna teniet gedaan met G80 vs R600.

G70 is 302M transistoren op 334mm2 op 110nm.
G71 is 278M transistoren op 196mm2 op 90nm.
R520 is 320M transistoren op 288mm2 op 90nm.
R580 is 384M transistoren op 352mm2 op 90nm.
G80 is 681M transistoren op 481mm2 op 90nm.
R600 is 720M transistoren op 434mm2 op 80nm.

G71 was dus een enorm goedkope chip om te maken in vergelijking met R580 die 79% kleiner was. Maar het lijkt weer om te draaien. Een stap naar 80nm maakt de GPU zo'n 17% kleiner. Dat zou G81 op 399mm2 brengen. Dat is dus maar zo'n 9% kleiner. nVidia heeft veel dingen in moeten bouwen in G80 wat ATI al had met R580, zoals bv aangepaste ROPs om HDR met AA te kunnen doen, snelle dynamic branching, angle independent AF, hogere MSAA opties (bij ATI kan dit met R600 gemakkelijk vanwege de programmeerbaarheid van de AA samples en 1Ghz geheugen). Dit hoeven ze dus allemaal niet meer in te bouwen. De vraag is dus wat ATI met al die 300M+ transistoren heeft gedaan... alleen maar SM4.0 en DX10 ondersteuning inbouwen lukt ook wel met minder (Xenos voldeed er al bijna aan met zo'n 220M transistoren).

R600 bouwt dus verder op R580 en Xenos. Het is dus een second generation unified architecture, second generation ringbus controller, second generation HDR + AA, second generation HiQ AF etc.

Als de geruchten kloppen en R600 is een echt monster, dan moet G81 wel een stuk hoger geklokt worden om R600 in te halen. De vraag is hoeveel meer Mhz-en ze er uit weten te persen.

Ik geloof dat AMD dit keer ofwel alles uit de kast gooit en er vol tegenaan gaat (om ook een eventuele G81 bij te benen), of dat ze een flinke reserve inbouwen (gezien de geruchten dat de R600 op 800Mhz al de G80 voorbij gaat, maar dat ze richting de 1Ghz willen).

nVidia wist dat R600 een 512-bit memoryinterface zou hebben. Dit bleek uit een gelekte powerpoint slide waar dit stond in de sidenotes. Hier stond dat G80 een 384-bit memory interface zou hebben om een eventuele 512-bit memory interface van de concurrentie alsnog een beetje bij te kunnen benen.

Maar goed, dat is natuurlijk allemaal uitgaande van een positieve kijk op AMD. :P De geschiedenis leert dat kaarten elkaar niet veel zullen ontlopen. Maar wie weet, worden we allemaal wel verrast en gaat AMD nu gigantisch de mist in. :+
Je moet weten wat je wilt.. een R600 maakt op 800Mhz niks uit tegen een 8800GTX.
En dan nog niet op een systeem met een wanker cpu t.o.v een Q6700@3.2Ghz.
Jij zo ongelovig over de benchmarks en nu haal je ze boven water? Wees reël :)
Als de benchmarks zouden kloppen van de R600 dan gaat bijna niemand hem kopen omdat die minder/gelijk presteerd met de 8800GTX die minder verbruikt ! 100watt verschil ongeveer.
En trouwen een 8800GTX XXX versie.. zal volgens mij invergelijken met een R600@ 1.0Ghz gelijk presteren.. wie weet zelf beter. Want die kaart heeft aardig potentieel.. meer dan 10fps in elke game op max als je naar 630/2000 oc'ed. Ik denk eerder dat AMD liever voor de voorzorg iets lagere speeds zal nemen rond 800MHz en niet 1000Mhz.. om ervoor te zorgen dat de R600 niet nog eens moet uitgesteld worden ? Gekoppeld hieraan komt met de R600 de G84 en G86 uit die veel meer zullen verkopen dan een G80 / R600. Terwijl AMD nog niks van een tegenantwoord heeft laten horen.
Maart zeggen ze ? Dus reken er maar flink 3 maanden bij zoals we gewoon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 10:42
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:54:
[...]

Dan koop je gewoon zo geen dure kaart.
Hij kan toch best veel geld uit willen geven aan een high-performance kaart zolang het stroomverbruik een beetje acceptabel is?

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Je koopt ook geen BMW 335i voor zijn zuinigheid he... Kan je net zo goed gaan voor een Core Duo LV met een X1600 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:16
Ik vertrouw die level505.com nog steeds niet echt: ze beloofden de 5e of 6e van deze maand (vandaag) met (limited) pics van de R600 te komen, waar zijn ze dan ¬¬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:13:
Je koopt ook geen BMW 335i voor zijn zuinigheid he... Kan je net zo goed gaan voor een Core Duo LV met een X1600 ofzo.
Toch vind ik dat altijd een beetje een onzinnig argument. Neem een snelle Core 2 Duo of een high-end Athlon 64, deze zijn ook top, maar toch zullen deze processoren met respectievelijk 'SpeedStep' en 'Cool'n'Quiet' technologie ingeschakeld niet verschrikkelijk veel gebruiken in idle stand. Het is toch jammer dat een videokaart, ook als ik geen spellen aan het spelen ben, toch nog zoveel watts verbruikt. Het zou voor zowel de hitteproductie in mijn kast als mijn energierekening toch fijn zijn als ook ATi en nVidia met goede energiebesparende functies op de proppen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De Core 2 Duo is ook al uit, de R600 niet ? Zowiezo kan je een R600 (high-end card) niet vergelijken met een mid-range CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:29:
De Core 2 Duo is ook al uit, de R600 niet ? Zowiezo kan je een R600 (high-end card) niet vergelijken met een mid-range CPU.
Ik heb het niet specifiek over de R600, maar over high-end videokaarten in het algemeen, vandaar dat ik ook nVidia noem. En ik maak de vergelijking alleen om aan te geven dat het mogelijk is energiebesparende functies in hardware te implementeren. Theoretisch gezien is het gewoon goed mogelijk om een dergelijke functie te implementeren op een videokaart. Ik vermoed dat het gewoon gemakzucht is dat we zoiets nog niet zien, het kost natuurlijk geld om zoiets te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 21:29:
Wordt niet op een Xore 2 duo getest maar op een Core 2 quad.. Q6700
De G80 daarintegen op een Fx60/X6800 stock.. zielig zie je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 22:04:
[...]
Wordt niet op een Xore 2 duo getest maar op een Core 2 quad.. Q6700
De G80 daarintegen op een Fx60/X6800 stock.. zielig zie je?
Voor de 3dmark06 totaalscore is een quadcore leuk, maar voor alle andere spellen die ze getest hebben maakt een tweede core al erg weinig uit, laat staan dat nog 2 cores erbij nog helpt. Dat een X6800 op 2,93 ghz loopt en de Q6700 op 3,2 ghz scheelt vast wel 1 of 2 fps als de videokaart niet zo hard hoeft te werken, maar dan zijn de framerates toch al zo hoog dat het niet meer uitmaakt.

Een eerlijke vergelijking is natuurlijk altijd op precies hetzelfde platform, maar de vergelijking is hier niet zo scheef als jij het voorstelt.

[ Voor 10% gewijzigd door m277755 op 06-01-2007 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mja ik hoop dat de samenwerking met AMD ervoor gaat zorgen dat een van de komende generaties toch heel wat Cool'n'Quiet tech erop heeft. Misschien iets voor de refresh ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m277755 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 22:14:
[...]

Voor de 3dmark06 totaalscore is een quadcore leuk, maar voor alle andere spellen die ze getest hebben maakt een tweede core al erg weinig uit, laat staan dat nog 2 cores erbij nog helpt. Dat een X6800 op 2,93 ghz loopt en de Q6700 op 3,2 ghz scheelt vast wel 1 of 2 fps als de videokaart niet zo hard hoeft te werken, maar dan zijn de framerates toch al zo hoog dat het niet meer uitmaakt.

Een eerlijke vergelijking is natuurlijk altijd op precies hetzelfde platform, maar de vergelijking is hier niet zo scheef als jij het voorstelt.
Ze is helemaal scheef !
Ik weet niet hoeveel maal ik het nog moet zeggen..
1-2fps is wel degenlijk een verschil waardoor mensen gaan nadenken.
En de minimum fps wordt zeker bepaald door de cpu !
Kijk maar in oblivion quadcore heeft bijzonder minder veel drops !
Zie je ? De vergelijking op level505 is scheef.. en al hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:33:

Ik weet niet hoeveel maal ik het nog moet zeggen..
1-2fps is wel degenlijk een verschil waardoor mensen gaan nadenken.
En de minimum fps wordt zeker bepaald door de cpu !
Kijk maar in oblivion quadcore heeft bijzonder minder veel drops !
Zie je ? De vergelijking op level505 is scheef.. en al hierdoor.
Nog minstens 1 keer ;)
Op de resoluties en instellingen waar het verschil tussen een 2,9 ghz core2 en een 3,2 ghz core2 uitmaakt halen deze videokaarten (en ook de vorige generatie zo hoge framerates dat 2 fps te verwaardelozen is. De minimumfps wordt naarmate de videokaart het moeilijker krijgt minder bepaald door de processor (net als gemiddelde framerate trouwens). Daarom is het verschil klein bij voorgenoemde processors.

Welke review waarin oblivion minder framerate drops heeft bedoel je? Ik zie op level505 alleen gemiddelde framerates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik had verwacht dat als ik terug kwam uit london ik wel meer zou kunnen vinden over de R600 maar niet dus. Het blijft wel heel erg stil. Ik ben bang dat hij niet meer deze maand uit gaat komen. Dat zou wel een hele grote verassing zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m277755 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 07:12:
[...]

Nog minstens 1 keer ;)
Op de resoluties en instellingen waar het verschil tussen een 2,9 ghz core2 en een 3,2 ghz core2 uitmaakt halen deze videokaarten (en ook de vorige generatie zo hoge framerates dat 2 fps te verwaardelozen is. De minimumfps wordt naarmate de videokaart het moeilijker krijgt minder bepaald door de processor (net als gemiddelde framerate trouwens). Daarom is het verschil klein bij voorgenoemde processors.

Welke review waarin oblivion minder framerate drops heeft bedoel je? Ik zie op level505 alleen gemiddelde framerates.
En het is het verschil tussen een Core 2 Duo 2.9 en een Core 2 Quad 3.2

De oblivion test is de minimum framerate?
En ohja? Is er wel degelelijk geen verschil ga dan meer eens kijken @ anandtech daar staat een mooie review van CPU afhankelijkheid in Oblivion , de minimum fps tussen een bv. AMD 64 FX60 en FX62 is soms al 3-4 fps verschil op zo een klein getal (<30fps) En dat is wel degelijk een verschil.
En ja op hoogste instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Astennu schreef op zondag 07 januari 2007 @ 10:00:
Ik had verwacht dat als ik terug kwam uit london ik wel meer zou kunnen vinden over de R600 maar niet dus. Het blijft wel heel erg stil. Ik ben bang dat hij niet meer deze maand uit gaat komen. Dat zou wel een hele grote verassing zijn.
Deze maand niet meer inderdaad, daar de R600 delayed is.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:46

Krizzie

Progressive Music \o/

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 10:49:
[...]

En het is het verschil tussen een Core 2 Duo 2.9 en een Core 2 Quad 3.2

En ohja? Is er wel degelelijk geen verschil ga dan meer eens kijken @ anandtech daar staat een mooie review van CPU afhankelijkheid in Oblivion , de minimum fps tussen een bv. AMD 64 FX60 en FX62 is soms al 3-4 fps verschil op zo een klein getal (<30fps) En dat is wel degelijk een verschil.
En ja op hoogste instellingen.
3Fps verschil kan ook gewoon toeval zijn. Als je de test 1000x laat lopen dan kan het best 1Fps zijn.
Maar ik dacht dat ze bij Level505 een FX60 (8800GTX) tegen een Q6700 (R600) hadden staan? :?

Al heb je 10 cores zolang het programma maar van 1 of 2 gebruik kan maken heb je er niks aan. Volgens mij zijn er nog geen games die meer dan 2 cores volledig benutten. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Krizzie op 07-01-2007 12:25 ]

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Volgens mij zijn er zelfs haast geen games die meer dan 1 core gebruiken. Op een uitzondering na. In sommige games heb je zelfs meer last van 2 cores dan dat je er baat bij hebt; in CoD2 on-line en CSS bijvoorbeeld schakel ik altijd een core uit om gestotter te voorkomen.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Krizzie schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:24:
[...]

3Fps verschil kan ook gewoon toeval zijn. Als je de test 1000x laat lopen dan kan het best 1Fps zijn.
Een test 3x doen is anders een goed gegeven hoor, je gaat im een spel ook niet duizend keer door dezelfde level scheuren... En begin maar eens aan een review van een VGA kaart: 3 resoluties, 2 of 3 quality settings, liefst nog eens 2 verschillende types hardware, 5 tot 10 games en dan volgens jou ook nog eens 1000x testen. Dan kan je volgens mij de review van de R600 in februari 2014 verwachten... Dat is gewoon 300x meer moeite voor misschien een iets realistischere framerate (bv. 24,29 ipv. 24,33).
RappieRappie schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:53:
Volgens mij zijn er zelfs haast geen games die meer dan 1 core gebruiken. Op een uitzondering na. In sommige games heb je zelfs meer last van 2 cores dan dat je er baat bij hebt; in CoD2 on-line en CSS bijvoorbeeld schakel ik altijd een core uit om gestotter te voorkomen.
Dat zijn VGA driver probs (of misschien een AMD X2 ?), nog geen enkel probleem gemerkt met spellen die niet met dual-core overweg kunnen op mijn systeem (Core2Duo E6400 @ 3GHz, X1900XT 512MB).

[ Voor 35% gewijzigd door Phuncz op 07-01-2007 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Maar ik dacht dat ze bij Level505 een FX60 (8800GTX) tegen een Q6700 (R600) hadden staan? :?

Al heb je 10 cores zolang het programma maar van 1 of 2 gebruik kan maken heb je er niks aan. Volgens mij zijn er nog geen games die meer dan 2 cores volledig benutten. :)
Is goed jongens !
Volgende ronden laten we ze gewoon een R600 @ een stock Fx60 testen
en een Q6700 @ 3.2Ghz met de 8800GTX en ik durf er voor te wedden dat de G80 sneller is :)
(In de testen @ level505)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Of in plaats van die FX60 gewoon een 3000+ @stock. 8)7
De 'factor' CPU moet juist uitgeschakeld zijn, dus alleen de grafische kaart + drivers mogen verschillen.
(Tuurlijk verschillen mobo + misschien mem. ook, maar als je het AMD systeem nou gelijk zet aan die Intel (door eerst te testen met een 7900GTX of iets dergelijks), en dán gaat testen met de G80 vs. R600 heb je een echte, ware test.)

[ Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 07-01-2007 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:25:
[...]

Is goed jongens !
Volgende ronden laten we ze gewoon een R600 @ een stock Fx60 testen
en een Q6700 @ 3.2Ghz met de 8800GTX en ik durf er voor te wedden dat de G80 sneller is :)
(In de testen @ level505)
Dave Orton vindt van niet. "take no prisoners" >:)
Hier ga ik nog steeds vanuit.

Wat betreft een datum is de vraag of de R600 voor of met CeBIT komt:
Graphics card market to wait until CeBIT?

Yen Ting Chen, Taipei; Rodney Chan, DigiTimes.com [Friday 5 January 2007]

The graphics card market may have to wait until CeBIT in March when makers are expected to unveil new products, according to market observers.

Despite Nvidia's launch of graphics processing units (GPUs) supporting DirectX 10, the graphics card market so far remained silent, as no DirectX 10-compliant game title was widely available.

The observers pointed out that makers mostly waited to be guided how to develop products supporting DirectX 10, and it was also believed that the Windows Vista operating system will initially not support DirectX 10. Moreover, there is so far no software to test DirectX 10 products, the observers noted.

CeBIT is currently seen as a possible turning point for the graphics card industry, since there are rumors indicating that Nvidia develops two more GPUs, codenamed G84 and G86, to target entry-level and mid-range market segments. Graphics card makers are expected to receive samples of the new GPUs in the first quarter of 2007.

If ATI's much-awaited R600 will be launched before CeBIT, Nvidia will likely launch the G84 and G86 around the timeframe of CeBIT to counterattack, the observers said.

There is a chance that ATI may soon launch R600. The Level 500 website recently claimed that it already obtained the new GPU to test. The website also claimed that R600-based graphics cards will be available in the US market from January 22, with an estimated price of US$630.

ATI declined to comment on market speculations, saying it had yet to set when to start shipping R600-series products.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Phuncz schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:20:
[...]

Een test 3x doen is anders een goed gegeven hoor, je gaat im een spel ook niet duizend keer door dezelfde level scheuren... En begin maar eens aan een review van een VGA kaart: 3 resoluties, 2 of 3 quality settings, liefst nog eens 2 verschillende types hardware, 5 tot 10 games en dan volgens jou ook nog eens 1000x testen. Dan kan je volgens mij de review van de R600 in februari 2014 verwachten... Dat is gewoon 300x meer moeite voor misschien een iets realistischere framerate (bv. 24,29 ipv. 24,33).

[...]

Dat zijn VGA driver probs (of misschien een AMD X2 ?), nog geen enkel probleem gemerkt met spellen die niet met dual-core overweg kunnen op mijn systeem (Core2Duo E6400 @ 3GHz, X1900XT 512MB).
Die 1000x was natuurlijk een beetje overdreven bedoeld he. ;)

3Fps meer of minder kan gewoon een toeval zijn, net zoals in 3dmark de ene keer haal je 10500 punten en de andere keer 10550 terwijl je config niks veranderd is. Pas als je echt een flink verschil ziet dan zou ik pas zeggen dat het sneller/langzamer is.
Leuk dat kaart X 15Fps haalt en kaart Y 18, kaart Y is dan wel 20% sneller maar speelbaar is het op beide kaarten niet.

+/-3Fps sneller is gewoon gelijkspel imo. :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Het verschil tussen een FX60 (2,6 ghz) en een Q6700 (3,2 ghz) is wel even een stuk groter dan tussen een EX6800 (2,93 ghz) en een Q6700 (3,2 ghz). Daardoor krijg je wel een te grote onzekerheid.

Er werd in het vorige deel gepost dat de scores bij computerbase.de gehaald zijn ipv zelf getest door level505. Ik weet niet of dit waar is, ik heb geen bewijs gezien en de scores zijn vaak niet hetzelfde, dus ik twijfel. Op computerbase hebben ze voor de tests gebruik gemaakt van een X6800 (2,93 ghz). Ze hebben echter ook het verschil tussen een Fx60 en een X6800 getest en daarom is verwarring ontstaan.
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 10:49:

En ohja? Is er wel degelelijk geen verschil ga dan meer eens kijken @ anandtech daar staat een mooie review van CPU afhankelijkheid in Oblivion
Hoe weet je dat ze bij de oblivion test de minimum framerate bedoelen?
Heb je een link voor ons naar het artikel op anandtech dat je bedoelt? Ik kan hem zo gauw niet vinden.
Saturnus schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:30:
De 'factor' CPU moet juist uitgeschakeld zijn, dus alleen de grafische kaart + drivers mogen verschillen.
Hier ben ik het natuurlijk zoveel mogelijk mee eens.
Krizzie schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:15:
Leuk dat kaart X 15Fps haalt en kaart Y 18, kaart Y is dan wel 20% sneller maar speelbaar is het op beide kaarten niet.

+/-3Fps sneller is gewoon gelijkspel imo. :)
3 fps is voor mij niet altijd gelijkspel. Als de ene 15 fps haalt en de andere 18 heeft de test niet zoveel nut inderdaad. Als de ene 130 fps haalt en de andere 133 is het verschil verwaardeloosbaar. Als de ene echter 27 fps haalt en de andere 30 fps is het verschil toch wel merkbaar. Of je 30 fps speelbaar vind verschilt per spel en per persoon. Ik vind het voor rtsen wel te doen.

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet overtuigd van de geldigheid van deze 'review'. Niet zo zeer door een mogelijk verschil in processor, maar het kan op dit moment net zo goed allemaal verzonnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door m277755 op 07-01-2007 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m277755 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:10:
[...]

Het verschil tussen een FX60 (2,6 ghz) en een Q6700 (3,2 ghz) is wel even een stuk groter dan tussen een EX6800 (2,93 ghz) en een Q6700 (3,2 ghz). Daardoor krijg je wel een te grote onzekerheid.

Er werd in het vorige deel gepost dat de scores bij computerbase.de gehaald zijn ipv zelf getest door level505. Ik weet niet of dit waar is, ik heb geen bewijs gezien en de scores zijn vaak niet hetzelfde, dus ik twijfel. Op computerbase hebben ze voor de tests gebruik gemaakt van een X6800 (2,93 ghz). Ze hebben echter ook het verschil tussen een Fx60 en een X6800 getest en daarom is verwarring ontstaan.

[...]

Hoe weet je dat ze bij de oblivion test de minimum framerate bedoelen?
Heb je een link voor ons naar het artikel op anandtech dat je bedoelt? Ik kan hem zo gauw niet vinden.

[...]

Hier ben ik het natuurlijk zoveel mogelijk mee eens.

[...]

3 fps is voor mij niet altijd gelijkspel. Als de ene 15 fps haalt en de andere 18 heeft de test niet zoveel nut inderdaad. Als de ene 130 fps haalt en de andere 133 is het verschil verwaardeloosbaar. Als de ene echter 27 fps haalt en de andere 30 fps is het verschil toch wel merkbaar. Of je 30 fps speelbaar vind verschilt per spel en per persoon. Ik vind het voor rtsen wel te doen.

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet overtuigd van de geldigheid van deze 'review'. Niet zo zeer door een mogelijk verschil in processor, maar het kan op dit moment net zo goed allemaal verzonnen zijn.
Zoeken noemt dit.

You can actually play Oblivion at 1600×1200 with ATI’s R600. The minimum frame rate for a “fluid” game experience is 25 fps, but we do recommend to use a pair of R600s or GeForce 8800GTXs to play at this resolution. Btw.. als je het logisch bekijkt kan het ook het gemiddelde niet zijn dat is op die reso met een 8800GTX ~70fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:31
http://uk.theinquirer.net/?article=36757
AMD shows off two R600 boards at CES

Demo vindt plaats achter gesloten deur, op uitnodiging en na tekenen NDA.
De meeste demo's die ik achter gesloten deuren heb gezien zijn live demo's. Dus ik neem aan dat dit nu ook zo is.

[ Voor 60% gewijzigd door The Source op 07-01-2007 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutmannetje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:00
ik weet niet of het in dit topic hoort.

Ik heb sinds gister een x1900xt met 512 mb. zoals er al wordt aangegeven draait deze kaar in 2d de gpu op 500 mhz en ram op 600 mhz.
Maar het probleem is. als ik 3d mark draai en bekijk mun score online geeft deze aan dat de snelheid 500/600 is ipv 625/725.

Ik krijg dus het vermoeden dat in 3d games de kaart dus op de langzame 2d snelheid blijft. Hoe is dit te controleren/ op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 10:42
hutmannetje schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:05:
ik weet niet of het in dit topic hoort.

Ik heb sinds gister een x1900xt met 512 mb. zoals er al wordt aangegeven draait deze kaar in 2d de gpu op 500 mhz en ram op 600 mhz.
Maar het probleem is. als ik 3d mark draai en bekijk mun score online geeft deze aan dat de snelheid 500/600 is ipv 625/725.

Ik krijg dus het vermoeden dat in 3d games de kaart dus op de langzame 2d snelheid blijft. Hoe is dit te controleren/ op te lossen?
offtopic:
met atitool je kaart op 500/600 forcen en kijken of de score verandert

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:25:
[...]

Zoeken noemt dit.

You can actually play Oblivion at 1600×1200 with ATI’s R600. The minimum frame rate for a “fluid” game experience is 25 fps, but we do recommend to use a pair of R600s or GeForce 8800GTXs to play at this resolution. Btw.. als je het logisch bekijkt kan het ook het gemiddelde niet zijn dat is op die reso met een 8800GTX ~70fps.
even wijzen op de vetgedrukte text voor de review op anandtech:
Remember that, just like in our first Oblivion article, we're manually walking through portions of the game and using FRAPS to generate our results, and thus the margin for error in our tests is much higher than normal; differences in performance of 5% or less aren't significant and shouldn't be treated as such.
Hetzelfde geldt trouwens voor de meeste tests bij level505

Uit de review van anand:
What this graph proves is that our Oblivion Gate benchmark is really only CPU bound if you've got a pair of X1900 XTs in CrossFire
Een 8800gtx is wel sneller dan x1900xt crossfire, maar niet heel veel.
Bij de review op level505 hadden ze een snellere processor, hogere resolutie en tssaa (voor de 8800gtx) en aaa (voor de R600). Hierdoor komt de nadruk veel meer op de videokaart te liggen dan bij de review van anandtech. Het verschil tussen de processoren op level505 is dus een stuk minder.

"The minimum frame rate for a fluid game experience is 25 fps" Betekent zonder verduidelijking dat je gemiddeld meer dan 25 fps wil hebben voor vloeiend spel (een beetje laag wat mij betreft maar goed). Ze melden het waarschijnlijk omdat bij deze test alle kaarten behalve de R600 onder de 25 fps lopen. Ze zeggen niet dat de framerates in de grafiek minimumrates zijn en ik verwacht dus dat ze (net als bij de andere spellen) het gemiddelde genomen hebben. Ik heb geen review met precies dezelfde instellingen gevonden en ik weet niet wat voor hit tssaa geeft, maar zo heel gek vind ik het niet.

Even offtopic, zou je alleen het stuk van een reactie waarop je reageert willen quoten? Anders moet iedereen voor niks door een hoop tekst scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19,6 fps @ 1600*1200 16xTSSAA 16xAF ik zelf nog avg 40fps..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
The Source schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:42:
http://uk.theinquirer.net/?article=36757
AMD shows off two R600 boards at CES

Demo vindt plaats achter gesloten deur, op uitnodiging en na tekenen NDA.
De meeste demo's die ik achter gesloten deuren heb gezien zijn live demo's. Dus ik neem aan dat dit nu ook zo is.
CES is toch vanaf morgen tot de 11de? :)

Ik kijk altijd rijkhalzend uit naar de demos van ATI. Die zien er altijd zo veel beter uit dan de demos van nV (zelfs Dawn draaide beter op een ATI kaart dmv een wrapper). De Toyshop demo is voor mij persoonlijk nog altijd de mooiste, technisch geavanceerde en meest sfeervolle demo die er tot nu toe voor videokaarten is uitgebracht. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de R600 demos er uit gaan zien.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:42:
[...]

CES is toch vanaf morgen tot de 11de? :)

Ik kijk altijd rijkhalzend uit naar de demos van ATI. Die zien er altijd zo veel beter uit dan de demos van nV (zelfs Dawn draaide beter op een ATI kaart dmv een wrapper). De Toyshop demo is voor mij persoonlijk nog altijd de mooiste, technisch geavanceerde en meest sfeervolle demo die er tot nu toe voor videokaarten is uitgebracht. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de R600 demos er uit gaan zien.
Heeft ATI dan full time engine programma schrijvers in huis of besteden ze dat uit? Kunnen game-devs de engines van b.v. Toyshop niet kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:52:
[...]

Heeft ATI dan full time engine programma schrijvers in huis of besteden ze dat uit? Kunnen game-devs de engines van b.v. Toyshop niet kopen?
ATI ontwikkelde de Toyshop demo volgens mij zelf. Ik geloof dat een van de leading ladies hierachter ook workshops gaf over de techniek er achter. Maar de Ruby demos zijn geloof ik ontwikkeld door een extern bedrijf die ATI in de arm had genomen.

Edit: Natasha Tatarchuk geeft inderdaad workshops. Hier kan je verschillende dingen downloaden:
http://ati.amd.com/developer/techpapers.html zoals bv http://ati.amd.com/develo...ion-Tatarchuk-ToyShop.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door CJ op 07-01-2007 20:56 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op zondag 07 januari 2007 @ 20:53:
[...]

ATI ontwikkelde de Toyshop demo volgens mij zelf. Ik geloof dat een van de leading ladies hierachter ook workshops gaf over de techniek er achter. Maar de Ruby demos zijn geloof ik ontwikkeld door een extern bedrijf die ATI in de arm had genomen.

Edit: Natasha Tatarchuk geeft inderdaad workshops. Hier kan je verschillende dingen downloaden:
http://ati.amd.com/developer/techpapers.html zoals bv http://ati.amd.com/develo...ion-Tatarchuk-ToyShop.pdf
Bijbehorend B3D draadje waar ze zelf in heeft gereageerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
ATI Multimedia team lanceert OCUR

ATI heeft eindelijk zijn OCUR (Open Cable Uni-directional Receiver) gelanceerd. Vorig jaar Januari kon je op Anandtech (hier: http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2662&p=2) al een preview lezen over OCUR en men was er zeer enthousiast over. Op CES 2007 is dit dan eindelijk gelanceerd.

Van de Frontpage:
ATi komt met tunerkaart voor digitale tv
In augustus kregen we nog te horen dat ATi zou gaan stoppen met de All In Wonder-productlijn, maar met de voorstelling van de TV Wonder Digital Cable Tuner is alvast duidelijk dat het bedrijf zich niet helemaal van de tv-kaartenmarkt terugtrekt.

Veel details zijn er nog niet beschikbaar, maar het apparaat zou al goedgekeurd zijn door de CableLABS-instantie en vanaf eind deze maand, samen met de Vista-lancering voor consumenten, aangeboden worden als optie bij Dell-systemen. Het persbericht meldt bovendien dat de kaart bedoeld is voor zowel desktops als laptops, wat voor Engadget voldoende aanleiding is om het stof uit hun pcmcia-slot te blazen. Rekening houdend met het feit dat Dell een flink deel van zijn laptops tegenwoordig voorziet van een ExpressCard-aansluiting en de wetenschap dat een dergelijk uitbreidingsslot betere specificaties heeft, lijkt een ExpressCard-variant van de TV Wonder Digital Cable Tuner waarschijnlijker. De tv-kaart zal in elk geval hdtv-beeldmateriaal ondersteunen en moet geschikt zijn voor Vista-mediacenters. Een richtprijs wordt in het persbericht niet genoemd, want de prijs zal 'afhankelijk zijn van de oem-systeembouwer en de specificaties van de meegeleverde hardware'.
nieuws: ATi komt met tunerkaart voor digitale tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Dus waarschijnlijk wordt de r600 12 inch lang....??

dan zal ie in veel huidige kasten niet inpassen (met m'n cm-stacker geen last van)

ik zie nog steeds geen updates bij level505 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Mr. Detonator op 08-01-2007 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mr. Detonator schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:11:

dan zal ie in veel huidige kasten niet inpassen (met m'n cm-stacker geen last van)
Waar had je dat gelezen over die 12 inch ? zou wel bale zijn want die X1900 XTX pas nu net in het bovenste slot. Als i veel langer wordt gaat het toch echt een probleem worden en moet ik me HD bracket er uit halen of aan andere kast kopen :(. Hopelijk zijn de eerste geruchten wel waar. ( Dat de R600 een stuk kleiner zou zijn dan de 8800 GTX )

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Mr. Detonator schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:11:

ik zie nog steeds geen updates bij level505 8)7
Ga er maar van uit dat Level505 een heleboel bullshit aan het verkopen is, en ga er maar van uit dat de uiteindelijke R600 geen 12" lang wordt. De laatste respin zou gedaan zijn om de kaart een stuk kleiner te maken. En daarnaast heeft ATI 3 soorten PCBs, waarvan UFO zeker geen 12" wordt, maar meer richting hun huidige high end lengte zou moeten gaan. En het is nog altijd The Inq die het heeft over de 12" R600 (daar waar ze het in het verleden ook al hadden over korter PCB bij de R600, dus dat laat maar weer eens de wisselvalligheid zien van hun berichten).

Ik verwacht binnenkort nog wat meer leaks... zeker nu de CES aan de gang is waar de R600 geshowcased wordt met nieuwe demos.

Daarnaast is het marketingtechnisch gezien nog geen echte ramp als het echt zo groot wordt. De high end markt heeft maar 4% van het totaal in bezit. 75% zit in de mainstream/midrange van $200-$300. Als AMD de snelste kaart heeft op high end gebied, dan hebben de midrange en lowend hier ook profijt van. Immers jan-modaal ziet dat een fabrikant de snelste kaart in handen heeft en denkt vaak automatisch dat deze dan ook in de midrange en low-end heerst (wat niet altijd het geval hoeft te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als die 12 " zou worden er bestaan zat kasten waar in full size PCB kaarten in kunenn :) en ja als tweaker zijnde kan je altijd je case gaan modden zodat het wel past :+

De Addtronics A6896A is een kast die makkelijk full size kaarten kan hebben, maare idd de Rev.A1 modellen zijn idd korter als 12inch :) wat ook de productie kaarten zullen worden, ik schat 27,5 cm lang.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch vind ik het HOOG tijd dat ze eens met ECHTE specs gaan afkomen...dat geneuzel over geruchten begint me een beetje op mijn systeem te werken... 8)7,ook al zijn de R600 zogezegd gedelayed tot maart,kan toch geen kwaad om evt foto's enzovoorts op de mensheid los te laten?Een beetje als de proef van Pavlov?Maak de mensen nog nieuwsgieriger dan ze nu al zijn?

Zover ik weet was nVidia toch ook al een tijd van te voren met foto's,specs enzo op de proppen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ze kunnen maar beter zorgen dat de Low en Mid range kaarten meer worden zoals de X1950 Pro nu ipv van de X1600. De X1600 XT kon de 7600 GT niet goed genoeg bij houden. Ze moeten echt een killer midrange kaart neer zetten. ATi had wel de snelste high end maar de X1600 was niet snel genoeg. En daar zit toch het geld. Later heeft ATi het goed gedaan door de X1950 Pro en de X1650 XT er tussen te zetten maar dat was eigenlijk te laat.

Maar eerst maar eens zien of de R600 zijn beloftes waar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd de X1650 XT had eigenlijkd e X1600 moeten zijn qua specs. de 1600 serie had een matige performance vergeleken met de 7600GT.

Precies eerst zien dan geloven :) laten we hopen dat ie possitief uit komt, van de Midrange en low end daar verdienden ze het meeste op denk ik.

het formaat van de X1900XTX/X1950XTX is al erg groot.
De maten van de X800XT PE en X850XT PE waren veel beter voor 'n tijd die waren ook stukken korter als de GeForce 6800U kaarten heh best knap voor die tijd.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:53:
toch vind ik het HOOG tijd dat ze eens met ECHTE specs gaan afkomen...dat geneuzel over geruchten begint me een beetje op mijn systeem te werken... 8)7
Tja, zo gaat het al jaren... bekijk de hele geschiedenis van dit topic maar eens. :D Geruchten en nieuwtjes dat is waar dit topic op draait. En als dit voorbij is, dan beginnen we weer van voren af aan... want wat is de "next generation R600" die volgens AMDs roadmap in Q3 gelanceerd wordt? ;)
,ook al zijn de R600 zogezegd gedelayed tot maart,kan toch geen kwaad om evt foto's enzovoorts op de mensheid los te laten?Een beetje als de proef van Pavlov?Maak de mensen nog nieuwsgieriger dan ze nu al zijn?
Als een kaart echt uitgesteld is (wat officieel bij R600 nooit bevestigd of ontkend is aangezien ATI altijd de lippen stijf op elkaar houdt wanneer het op unreleased products aan komt), en men zou al 2 maanden van te voren iets laten uitlekken... dan kan dit dodelijk zijn aangezien de concurrentie dan wel heel erg precies weet waar men aan toe is en hoe ze hun eigen kaarten moeten klokken. Nu hebben ze wel een beetje een vaag idee (zoals bleek dat G80 een 384-bit mem interface kreeg aangezien ze bij NV al 'verwacht hadden' dat R600 een 512-bit interface zou krijgen... en deze interface kwam er pas halverwege vorig jaar in aangezien de eerste G80 samples 'slechts' een 256-bit memory interface hadden), maar echt weten doen ze het nog niet helemaal.
Zover ik weet was nVidia toch ook al een tijd van te voren met foto's,specs enzo op de proppen gekomen?
Nope. Ook nV doet dat niet. G80 was bijvoorbeeld een heel goed bewaard gebleven geheim. Het verhaal gaat zelfs de ronde dat het driverteam bv maar 2 maanden van te voren precies te horen kreeg wat G80 was en toen pas echt goed aan de slag kon gaan. Dit zou ook verklaren waarom de G80 eerst slechter presteerde dan een enkele GF7950GX2, maar in de laatste 2 maanden dankzij drivers ineens een stuk beter ging werken.

Aangezien ATI nu bezig is met zowel Pele als Bum, Shaka, Laka, denk ik dat ze dit keer geen risico's nemen en dat men een solide range van top-to-bottom wil presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Formaat X1900 is wel een beetje het maximum als je het een beetje netjes wilt houden. En qua cooler kunnen ze ook niet heel erg raar gaan doen lijkt me. Want dan kan niemand zijn Crossfire moederbord meer gebruiken. Omdat de cooler dan tegen de andere kaart aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CJ,bedankt voor de duidelijke uitleg...Toch vind ik het jammer dat het zo lang duurt...ik ben al een tijdje bezig een nieuwe pc aan te schaffen,maar stelde dat altijd maar uit,in afwachting van informatie over de R600(mijn eerste keuze was een 8800Gtx),maar vrees dat ik(vooral wetende dat je een "gratis"upgrade krijgt naar Vista,indien je voor 15 maart een nieuwe pc aankoopt->ik heb geen zin om meer dan 300 euro neer te tellen voor een Os...)toch zal moeten kiezen voor de concurrentie:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roertnl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06-2012
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 16:28:
@CJ,bedankt voor de duidelijke uitleg...Toch vind ik het jammer dat het zo lang duurt...ik ben al een tijdje bezig een nieuwe pc aan te schaffen,maar stelde dat altijd maar uit,in afwachting van informatie over de R600(mijn eerste keuze was een 8800Gtx),maar vrees dat ik(vooral wetende dat je een "gratis"upgrade krijgt naar Vista,indien je voor 15 maart een nieuwe pc aankoopt->ik heb geen zin om meer dan 300 euro neer te tellen voor een Os...)toch zal moeten kiezen voor de concurrentie:(
Je kan natuurlijk ook eerst een budget kaartje kopen, dan heb je je gratis update.
En als de R600 er dan is dan je keuze maken welke high end kaart je koopt
Later zou je eventueel het budget kaartje voor physics kunnen gebruiken :)

[ Voor 4% gewijzigd door roertnl op 08-01-2007 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@roertnl,misschien heb je gelijk....langs de andere kant hoop ik dat tegen 15 maart toch de R600 verschenen is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bloodbanger1970

Met een X1650XT heb je best een leuk kaartje voor weinig en die kan je later als Physics kaart gebruiken :)
Noem maar een leuk voorbeeld heh :D

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 17:00:
@Bloodbanger1970

Met een X1650XT heb je best een leuk kaartje voor weinig en die kan je later als Physics kaart gebruiken :)
Noem maar een leuk voorbeeld heh :D
heb ik dan niet 2 extra kaarten nodig?2 voor CF en dan die 1650 als physics?Of is dit ook mogelijk zonder CF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:27
wat kun je het beste kopen? 2x Sapphire Radeon X1650 Pro, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 in crossfire opstelling of 1 Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16
of is er een betere keuze voor rond de 200 euries? (ik bestel op azerty)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou absoluut voor die X1950 Pro PCI-E x16 256MB GDDR3 gaan heh die trekt 2 X1650 Pro's op zijn eigen er uit :) en als voordeel kan je later ooit een tweede X1950 Pro er naast zetten voor CF :)

Tenzei je wacht totdat de nieuwere R6.xx karten uit komen heh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:31
Eind van week meeting met AMD/ATI. Eindelijk duidelijk wie wat gaat doen in welke regio.
Zal ze ook eens uithoren over de R600 en de 1950GT :)

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 08-01-2007 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:27
:P neem de duimschroeven maar mee ;)
maar zijn er nog pricedrops te verwachten in het amd schapje (ook ati dus) of heeft het niet veel nut om te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
The Source schreef op maandag 08 januari 2007 @ 18:53:

Zal ze ook eens uithoren over de R600
[offtopic]
dan kan dit misschien nog van pas komen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.channel4.com/news/microsites/T/torture/images/pic-2010350.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
The Source schreef op maandag 08 januari 2007 @ 18:53:
Eind van week meeting met AMD/ATI. Eindelijk duidelijk wie wat gaat doen in welke regio.
Zal ze ook eens uithoren over de R600 en de 1950GT :)
Vergeet ook de 1650XL niet en natuurlijk Bum (RV610), Shaka (RV630) en Laka (RV660) niet, want die laatste zijn voor de meeste mensen het interessants. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op maandag 08 januari 2007 @ 18:58:
[...]

[offtopic]
dan kan dit misschien nog van pas komen :)

[afbeelding]
[offtopic]

Heb je je SM spullen van zolder gehaald? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 19:32:
[...]

[offtopic]

Heb je je SM spullen van zolder gehaald? })
nee..tuurlijk niet.... die liggen niet op zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
dit werd er op b3d gepost

It appears the AMD/ATI R600 graphics cards are still on schedule for an early Q1 2007 launch and should provide some very serious competition to the GeForce 8800 series. However, all of the expected benefits and performance improvements of this release will also bring some serious power requirements. We heard power consumption numbers hovering around 430~450W for the high-end CrossFire setup while under full load. Those are power requirements just for the cards according to our sources who said the first silicon spins actually consumed even more power. What the final numbers will be is anyone's guess but be prepared to start looking at 800W+ power supplies in the near future if you want to run extreme performance GPU configurations.

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2887

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mr. Detonator schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:29:
dit werd er op b3d gepost

It appears the AMD/ATI R600 graphics cards are still on schedule for an early Q1 2007 launch and should provide some very serious competition to the GeForce 8800 series. However, all of the expected benefits and performance improvements of this release will also bring some serious power requirements. We heard power consumption numbers hovering around 430~450W for the high-end CrossFire setup while under full load. Those are power requirements just for the cards according to our sources who said the first silicon spins actually consumed even more power. What the final numbers will be is anyone's guess but be prepared to start looking at 800W+ power supplies in the near future if you want to run extreme performance GPU configurations.

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2887
Is dit niet het bericht wat anandtech al eerder had gepost ? Ik hoop dat die early Q1 Lauch waar is. Stroom verbruik komt overeen met de geruchten. Maar zoals ik zal zij. Volgens mij heb ik dit tekstje eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Astennu schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:51:
[...]

Is dit niet het bericht wat anandtech al eerder had gepost ? Ik hoop dat die early Q1 Lauch waar is. Stroom verbruik komt overeen met de geruchten. Maar zoals ik zal zij. Volgens mij heb ik dit tekstje eerder gezien.
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5630

The R600, ATI's ultra-high-end Radeon X1950 successor, has a production date scheduled for February 2007. The card will launch at or around the Cebit 2007 convention in mid-March. Shipments will follow shortly after.

Our latest roadmaps indicate R600 will support unified shaders and GDDR4 or GDDR3 memory. GDDR3 versions of the card running revision "A12" silicon appear to be making rounds in the blogsphere, and select press can even take a sneak peak of the card under embargo here at CES. The final silicon for R600 will be "A13."

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Detonator op 09-01-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mr. Detonator schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:55:
[...]

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5630

The R600, ATI's ultra-high-end Radeon X1950 successor, has a production date scheduled for February 2007. The card will launch at or around the Cebit 2007 convention in mid-March. Shipments will follow shortly after.

Our latest roadmaps indicate R600 will support unified shaders and GDDR4 or GDDR3 memory. GDDR3 versions of the card running revision "A12" silicon appear to be making rounds in the blogsphere, and select press can even take a sneak peak of the card under embargo here at CES. The final silicon for R600 will be "A13."
Ah kijk :) Maar als ik dit dus lees wordt het April / Mei voordat wij als consumenten een kaart kunnen krijgen. Ik durf te wedden dan Nvidia dan de G81 uitbrengt of misschien een maandje later. Ik vind dit on acceptabel als het pas echt maart wordt. Of de kaart moet de G80 met 50% hogere peformance verslaan maar dat verwacht ik echt niet.

Ik vond dit op DailyTech waarschijnlijk hetzelfde stukje :):
The latest AMD ATI roadmaps reveal details of more DirectX 10 graphics cards

DailyTech has just finished its briefing on the upcoming AMD ATI Radeon launches. The company has three major launches over the next few months: codenamed R600, R610 and R630.

A GDDR4 version of the card will be the flagship launch product. Clock frequencies on any R600 card have not been set officially yet, and will not appear on marketing material until just a few weeks before the launch.

The company has also added the R610 and R630 GPUs to the roadmap. In the past, ATI has used lower number codenames to denote entry-level products. We would suspect R610 would be the entry-level R600 cutdown, and R630 would be the mid-range chipset. The Radeon roadmap puts both of these products on the shelf before June 2007.

All R600-series GPUs from ATI are compatible with DirectX 10.
Geen RV voorvoegsel + komen maar iets later uit dan de R600. Nu is het de vraag hoe presteren deze kaarten en wanneer komt Nvidia met hun low en mid range + nieuwe High end die het gaat opnemen tegen de R600.

Het begint steeds meer op een R520/R580 te lijken. We kunnen beter 3 maanden wachten en dan kunnen we de R650 kopen ( The R600 Like It Should Be ) On time + More Performance.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 09-01-2007 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:03:
[...]
Maar als ik dit dus lees wordt het April / Mei voordat wij als consumenten een kaart kunnen krijgen.
Ik zag dit al een poosje geleden aankomen, vandaar dat ik maar van een G80 ben gaan genieten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:53:
[...]

Ik zag dit al een poosje geleden aankomen, vandaar dat ik maar van een G80 ben gaan genieten. :)
[offtopic]

eigenlijk hetzelfde hierzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 13:53:
[...]

Tja ik heb eigenlijk nog geen spellen die niet goed op me X1900 XTX draaien ( Alleen Trackmania Nations kan niet maxed out :P ) En verder speel ik geen games die dat hard nodig hebben. Speel eigenlijk op dit moment alleen WoW en DOW + TMN op me PC. Maar ik wil straks wel de nieuwe Halo en Crysis gaan proberen. Het meeste wat ik NU speel kan maxed out met AA en AF aan gespeeld worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 09-01-2007 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah kijk :) Maar als ik dit dus lees wordt het April / Mei voordat wij als consumenten een kaart kunnen krijgen. Ik durf te wedden dan Nvidia dan de G81 uitbrengt of misschien een maandje later. Ik vind dit onacceptabel als het pas echt maart wordt. Of de kaart moet de G80 met 50% hogere peformance verslaan maar dat verwacht ik echt niet.

Ik vond dit op DailyTech waarschijnlijk hetzelfde stukje :):
Ik vraag me uberhaupt af wat die G81 zal worden. Op t R3D forum staat een stukje geschreven dat t het niet zo makkelijk is om GDDR4 toe te voegen zonder een stuk van de chip te redesignen, omdat er anders geen snelheidswinst wordt gehaald. En een 512 bit bus hoeven we denk ik ook niet te verwachten. Dus alleen een 90nm-80nm shrink? Als de R600 een redelijk goede kaart is, dan staat hij zijn mannetje wel tegen de G81.

Waar IQ het buzz word van 2006 was, wordt 2007 misschien het jaar waar physics voorop staat. GPGPU all the way! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
[...]

Ah kijk :) Maar als ik dit dus lees wordt het April / Mei voordat wij als consumenten een kaart kunnen krijgen.
Ze missen dus de vista launch, dit lijkt me toch een kleine commerciele catastrofe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
aval0ne schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:03:
[...]

Ze missen dus de vista launch, dit lijkt me toch een kleine commerciele catastrofe.
Ja dat was dus mijn grote probleem. Mja Nvidia Heeft ook geen werkende DX 10 drivers en dus zo lang niet dirvers niet werken tellen hun in mijn ogen ook niet mee.

@ Aca als de MC van de G80 nu geen Support heeft voor GDDR 4 kan het lastig worden. Had Nvidia bij de overstap van de G70 > G71 ook niet wat aan de MC gesleuteld ? Maar misschien is GDDR 4 nog meer werk. Dus ik verwacht een Die Shrink met hogere clocks en misschien GDDR 4.

Edit:

Ik gok dat een G81 met 625 ( 1500 MHz Shaders ) Of misschien iets van 650 MHz met ( 1580 MHz ik noem maar wat ) en 1000 MHz GDDR 3 ( Wat is de max voor GDDR 3 eigenlijk ? was dat niet 900 MHz ? En dat GDDR 4 begon bij 1000 ? )

Toch wel een eindje moet kunnen komen tov de oude G80. De vraag is nu hoe snel is die R600.....

[ Voor 46% gewijzigd door Astennu op 09-01-2007 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Inq over de vertraging (Fuad):
R600 is pretty much done. We got confirmation that the chips are just fine and there are no hardware errors or respins necessary.

However, the chip is delayed and might not even make it for the scheduled late February planned launch.

AMD simply won’t let ATI release the new chip without being able to ship it in volumes, our sources claim. That is the whole story and end of Q1 is the targeted date now.

It begins to look more like a Cebit or around Cebit launch but we suggest the PR announcement might be even before that date. R600 is a 512Mbit chip at 80 nanometre. That is the whole conspiracy story. µ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Van wat ik hoor is de A12 revisie al sneller dan een G80GTX. A13 zou hier dan nog meer overheen moeten gaan. Dave Orton had het dit keer over een 'take no prisoners approach' dus waarschijnlijk gaan ze voor de knockout (ofwel van nV ofwel van zichzelf als R600 blijkt tegen te vallen :+ ).

Een releasedate na de launch van Vista is niet per sé een ramp aangezien er nog geen enkele DX10 game uit is en Vista verder prima op DX9 kaarten draait in volle glorie. Crysis staat nu ongeveer gepland voor Mei 2007, terwijl de FSX update rond Juni/Juli uit zou komen.

@ Astennu, als een G80 op 625Mhz uit komt, dan draaien de shaders niet op 1500Mhz, maar op 1450Mhz. Op 650Mhz core draaien de shaders pas op 1500Mhz als ik het goed heb. G81 zal als ik het goed heb niet meer zijn dan een dieshrink en zoals ik al eerder heb aangegeven is het voordeel dat nV had wat betreft performance per transistor nu vrijwel opgeheven zelfs al krimpt de G80 naar 80nm.

En bedenk je ook nog maar eens dat nV een aparte chip nodig heeft voor alle I/O en SLI functies (G80 zou anders te groot worden voor 90nm), terwijl AMD dit binnen 1 enkele chip heeft. Het zou kunnen zijn dat G81 de NVIO chip weer integreert omdat 1 chip fabriceren goedkoper is dan 2 afzonderlijke chips, maar de diesize zal dan waarschijnlijk even groot (of zelfs iets groter zijn) dan R600.

G80 kan overweg met GDDR4, maar daarvoor zijn waarschijnlijk wat kleine tweaks nodig in de memorycontroller, wat opgelost kan worden met een G81. Er echter nog even een 512-bit memory interface van maken om zo aan 1024MB te komen is wel wat moeilijker en zou G81 nog veel groter maken dan R600. Gezien beslissingen in het verleden denk ik dat nV weer gaat voor de G70 -> G71 aanpak en G81 zo hoog mogelijk probeert te klokken. Totdat we echter precies weten wat R600 precies is, kan je echter nog moeilijk voorspellen of en wanneer een overgeklokte G80 sneller zou zijn dan een R600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik had maar een beetje gegokt met die shaders clocks. Maar een G81 met 650 Core en 1500 MHz shaders. GDDR 4 sluit ik ook niet helemaal uit. De G81 zou i toch wel een leuke boost geven TOV de G80. De huidige G80's clocken ook wel redelijk over als ik me niet vergis dus die 625 MHz moet haalbaar zijn.

Maar de G81 kunnen we wel ongeveer schatten de R600 totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Sapphire kondigt X1950Pro Dual "Godfather" aan

In Februari zou het te krijgen moeten zijn, de videokaart die twee keer een X1950Pro GPU op 1 PCB gebruikt. Elke GPU heeft de beschikking over 512MB waardoor deze kaart dus 1GB aan geheugen heeft (vergelijkbaar met de GF7950GX2). De twee cores zijn verbonden via een interne CrossFire verbinding, maar het PCB behoudt de twee externe bridge connectors, zodat later (wanneer drivers dit ondersteunen) eventueel een tweede X1950Pro Dual er aan vast kan worden gekoppeld voor Quad CrossFire.

Prijs: tussen de $350 en $400 (met enig geluk dus rond de €300 in Europa).
Performance: vaak vergelijkbaar met een GF7950GX2.

Afbeeldingslocatie: http://images.dailytech.com/nimage/3519_large_godfather2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.dailytech.com/nimage/3522_large_godfather.jpg

Bron: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5624

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mannen van Sapphire zitten natuurlijk met jeukende handen op R600 chips te wachten, en om
de pijn wat te verzachten gaan ze maar met de huidige chips aan het hobbyen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roertnl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06-2012
Ik weet niet of deze al eens voorbij is gekomen
Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com/newspics/Jan07/08/R600.jpg

[ATi R600 Samples On Feb 28th]
February 28th is the day where R600 card samples will be available to manufacturers and press while AMD continues working hard to launch R600 @ CeBIT. There are two versions; a 12" for OEMs and a 9" for the end users. No info as yet on their differences. According to INQ, AMD won’t let ATI release the new chip without being able to ship it in volumes so that lead to some delay.

Bron: http://www.vr-zone.com/?i=4461

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
VR-Zone staat er om bekend vrij nauwkeurig te zijn wanneer het aankomt op informatie wat betreft nVidia (vanwege insider connecties). Wat betreft ATI informatie hebben ze echt een hele slechte reputatie aangezien in het verleden heel wat (verkeerde) ATI informatie gewoon van nVidia kwam.

Dit nieuws lijkt echter vrij 'neutraal', maar ondanks dat toch met een korreltje zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van wat ik hoor is de A12 revisie al sneller dan een G80GTX. A13 zou hier dan nog meer overheen moeten gaan. Dave Orton had het dit keer over een 'take no prisoners approach' dus waarschijnlijk gaan ze voor de knockout (ofwel van nV ofwel van zichzelf als R600 blijkt tegen te vallen :+ ).
Met horen ben je helemaal niks. Je moet het zien.. niet horen :>
Trouwens denk ik dat de A12 tussen een GTS en GTX zal liggen indien deze stock zijn.
En dat de A13 een laat ik het maar zeggen GTX @ 630/2000 zal kunnen bijhouden en waarschijnlijk
een kleine 5-10% beter zal zijn ( T.o.v de OC versie ) Dus zeker niet slecht.
Afh. van :
1. Sponsering van het game.
2. Optimalisatie van de games voor die kaart.

Zoals we gewoon zijn 'is nvidia nog iets beter in OpenGL'
En ATI in een paar andere games.

Maar zoals we van ATI ook gewend zijn is het verschil tussen de XT & XTX vrij klein ~10% verschil.

Het word dus volgens mij echt een zeer mooie kaart , enkel dat ze wat te laat komt.
Als ze in december kwam had ik ze gekocht , maar voor die lullige 5-10% performance
begin ik liever 4 maanden vroeger van mijn kaart te genieten :D

Verder denk ik ook dat de G81 met een GTS en GTX versie zal uitkomen.
De GTS zal waarschijnlijk een huidige 8800GTS OC worden. En de GTX zal een 15% sneller zijn.

Dit zijn natuurlijk allemaal bedenkingen maar wel zeer goed mogenlijk wat ik hier uittypt als zo zo een beetje kijken naar de geschiedenis van Nvidia en ATI

De euro is atm wel weer een het verslechten door die russen wat betekend dat de prijzen weer zullen stijgen nu alles weer goed was.

Edit : Je vroeg je waarschijnlijk al af waar ik bleef 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:24:
[...]

Trouwens denk ik dat de A12 tussen een GTS en GTX zal liggen indien deze stock zijn.
En dat de A13 een laat ik het maar zeggen GTX @ 630/2000 zal kunnen bijhouden en waarschijnlijk
een kleine 5-10% beter zal zijn ( T.o.v de OC versie ) Dus zeker niet slecht.
ik ''denk'' dat de a12 ongeveer de cyfers laat zien van de beruchte level505 ''review'' (5-10% >g80)....dit bleek niet genoeg te zijn volgens ati, en vervolgens hebben ze een a13 spin gemaakt die weer iets van 10-15% beter presteerd...maar dus ook weer later uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

According to INQ, AMD won’t let ATI release the new chip without being able to ship it in volumes so that lead to some delay
misschien dat we toch vroeger kunnen genieten dan april/mei,volgens dat artikel wil AMD hebben dat ATI voldoende kaarten kan shippen,en zo de markt kan volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:37:
[...]

ik ''denk'' dat de a12 ongeveer de cyfers laat zien van de beruchte level505 ''review'' (5-10% >g80)....dit bleek niet genoeg te zijn volgens ati, en vervolgens hebben ze een a13 spin gemaakt die weer iets van 10-15% beter presteerd...maar dus ook weer later uitkomt
Verschil tussen een 8800GTX(stock)en R600 zal volgens mij toch zeker niet groter dan 15% worden. Maar dat zullen we wel met de tijd zien? De review van level505 was op basis van slechte benchmarks? En sinds die laatste update ben ik er van overtuigd dat die f-a-k-e is.

De a12 zal moeten concurreren met de GTS (OC)
De a13 zal moeten concurreren met de GTX ( XXX )

Mooie kaart inderdaad? Maar hopelijk hebben ze niet enkel naar de perfomance gekeken?
Want ik werd namelijk zot met een X1900XTX in mijn maat zijn pc.. een echte turbine :+

Edit : De kaart komt volgens mij niet later uit. Enkel zullen ze volgens mij de puntjes op de I zetten met hun drivers enzo zodat alles klaar is bij de release. Wat je niet kan zeggen van Nvidia.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 19:02:
[...]

De a12 zal moeten concurreren met de GTS (OC)
De a13 zal moeten concurreren met de GTX ( XXX )
dan vergeet je de g81 :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G81 is een Juni/Juli beestje :D
Dus denk ik dat de R600 een 10% sneller dan de G80 zal zijn :D
En de G81 10% sneller dan de R600.
:*) _/-\o_ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de A12 slechte yields heeft, dan wordt ie niet uitgebracht. Het is niet echt economisch verantwoord en bovendien geloof ik niet dat ze zo'n voorraad A12jes hebben over hebben. Dus dat worden allemaal A13tjes die op de markt worden gezet (sommige met een hogere klok dan andere idd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat er wel A12 worden verkocht maar dan aan oem zoals dell en medion (zie ati x800se met ddr1 voor dell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 19:18:
[...]

G81 is een Juni/Juli beestje :D
Dus denk ik dat de R600 een 10% sneller dan de G80 zal zijn :D
En de G81 10% sneller dan de R600.
:*) _/-\o_ :+
Ik denk dat dat een beetje de rede is dat de R600 er nog niet is. Ze willen er voor zorgen dat ze op kop blijven ook als er een G81 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 18:24:
Het word dus volgens mij echt een zeer mooie kaart , enkel dat ze wat te laat komt.
Als ze in december kwam had ik ze gekocht , maar voor die lullige 5-10% performance
begin ik liever 4 maanden vroeger van mijn kaart te genieten :D

Dit zijn natuurlijk allemaal bedenkingen maar wel zeer goed mogenlijk wat ik hier uittypt als zo zo een beetje kijken naar de geschiedenis van Nvidia en ATI
Voor mij is de DX10 Performance van belang. En speculeren is leuk. Maar nu er totaal geen nood is om 'n G80 te hebben voor DX9.0 is het overkill Terwijl DX10 games wel met G80/81/R600 als target platform gemaakt worden.
100 á 200 FPS in Dx90 games met iets meer dan normale settings. boeid niet. De slechtste DX10 high-end kaart voldoet alsnog ruim.

dX10 wordt een ander verhaal. Hoe dat uit pakt wordt afwachten.
Aangezien ik voorzien ben van Up to date SM3.0 power kan ik er nog wel mee door.

Maar uiteraard wil ik genieten van DX10 games. Heb dus ten eerste Vista daarvoor nodig.
En de betere DX10 kaart in Dx10.

Meestal uit zich dat na 3 DX10 driver releases verder.

Mijn favoriet is R600.
1 ) Tweede generatie unified shaders.
2 ) 512mbit houd in 1GB Vidram
3 ) Hsitorisch gezien geeft ATI meer aandacht aan next genratie API performance dus beter in DX10 dan DX9.0 verwacht ik.

A ) nV is eerder op de markt
B ) heeft 65nm voordeel

Plus als je later koopt wanneer je het wel goed kan gebruiken betaal je er ook minder voor.
nV zal als reactie op ATI natuurlijk met 'n driver release komen. En een iets lager prijsje.

Waar aTI natuurlijk wat driver achterstand heeft. En kan er dus veel meer uit halen.
Dat zie je pas enkele drivers later.

Lastig zoveel variabelen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Of een 8800 GTS/GTX overdreven is voor dx9 hangt natuurlijk helemaal af van de eisen die je stelt. Sommige mensen zijn in de ongelukkige positie die we allemaal vrezen: ze hebben een monster tft en die wil liever niet lager dan 1900x1200 of zelfs 2560x1900. Daarvoor is een 8800gtx heus geen overdreven snelle kaart.
SG schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 07:48:
[...]

A ) nV is eerder op de markt
B ) heeft 65nm voordeel

Plus als je later koopt wanneer je het wel goed kan gebruiken betaal je er ook minder voor.
nV zal als reactie op ATI natuurlijk met 'n driver release komen. En een iets lager prijsje.
De 8800 GTS en GTX worden gebakken op 90nm. Het valt te verwachten dat de G81 op 80nm gemaakt wordt, 65nm is niet waarschijnlijk.

Of het goedkoper is om 4 maanden te wachten weet ik niet zo zeker. Als je je oude videokaart verkoopt (zoals ik) om een nieuwe te kopen wordt de nieuwe wel steeds goedkoper als je langer wacht, maar je oude wordt ook steeds minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:29
SG schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 07:48:
[...]

Voor mij is de DX10 Performance van belang. En speculeren is leuk. Maar nu er totaal geen nood is om 'n G80 te hebben voor DX9.0 is het overkill Terwijl DX10 games wel met G80/81/R600 als target platform gemaakt worden.
100 á 200 FPS in Dx90 games met iets meer dan normale settings. boeid niet. De slechtste DX10 high-end kaart voldoet alsnog ruim.

dX10 wordt een ander verhaal. Hoe dat uit pakt wordt afwachten.
Aangezien ik voorzien ben van Up to date SM3.0 power kan ik er nog wel mee door.
Dit is een beetje een loos argument, het is totaal afhankelelijk van wat je met je pc doet of een g80 noodzakelijk is. Persoonlijk speel ik graag spelletjes op 2560*1600 en daarvoor heb je bij de meeste nieuwe games echt wel een kaart van het g80 kaliber nodig.

Dx10 wordt inderdaad een ander verhaal maar ik betwijfel of dat geld voor deze eerste generatie DX10 kaarten. Ik verwacht dat het aantal dx10 games maar heel langzaam zal toenemen in het komende jaar en pas ergens in volgend jaar echt een noemenswaardig marktaandeel in beslag gaan nemen. Het ligt een beetje aan de aceptatie van Vista en gezien de kosten verwacht ik dat dat nog wel even duurt. Dus tegen de tijd dat dx10 echt een variabele wordt die het overwegen waard is, zijn we echt wel weer een generatie of 2 verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Microsoft doet wel veel moeite om Vista er door te krijgen. Vandaag ook die Speciale Vista only games. En de nog korte support van Win XP om zo veel mogelijk mensen naar Vista toe te trekken. Dus het zal denk ik sneller gaan dan met de DX 9.0 games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Effe een onderzoekje gedaan met FSAA beeld kwalliteiten op verschillende reso's op de M18.
heh zelf's op reso's als 1920 x 1200 of hoger heeft FSAA amper geen zin.

Heb het effe getest met Call of Duty2 pak maar wat dacht ik zo :) me laptop heeft die M18 en het 15,4"schermpe kan 1920 x 1200 en ik moet toegeven of dat je 1920 x 1200 x 32 zonder FSAA en AF x16 hebt of 1280 x 800 x32 met FSAA x4 en AF x16 dat de beelkwalliteid's verhouding tussen de twee reso's amper te merken is.

Dus 2560 x 1600 x32 met FSAA of zonder FSAA zou amper te merken zijn alleen het enige wat men zou merken is dat met FSAA het beeld wat donkerder wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R600 is pretty much done.
We got confirmation that the chips are just fine and there are no hardware errors or respins necessary.
Dus de bron is the inquirer. Er komt dus geen nieuwe respin meer. De kaart zou dan ook af en klaar zijn.

Reden dat ze ze achter de hand houden :

AMD simply won’t let ATI release the new chip without being able to ship it in volumes, our sources claim. That is the whole story and end of Q1 is the targeted date now.

It begins to look more like a Cebit or around Cebit launch but we suggest the PR announcement might be even before that date. R600 is a 512Mbit chip at 80 nanometre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:39:
Effe een onderzoekje gedaan met FSAA beeld kwalliteiten op verschillende reso's op de M18.
heh zelf's op reso's als 1920 x 1200 of hoger heeft FSAA amper geen zin.

Heb het effe getest met Call of Duty2 pak maar wat dacht ik zo :) me laptop heeft die M18 en het 15,4"schermpe kan 1920 x 1200 en ik moet toegeven of dat je 1920 x 1200 x 32 zonder FSAA en AF x16 hebt of 1280 x 800 x32 met FSAA x4 en AF x16 dat de beelkwalliteid's verhouding tussen de twee reso's amper te merken is.

Dus 2560 x 1600 x32 met FSAA of zonder FSAA zou amper te merken zijn alleen het enige wat men zou merken is dat met FSAA het beeld wat donkerder wordt.
Jah maar dan heb je het over een 15,4"scherm met heel veel kleine pixels. Mijn 24"doet ook 1920-1200 maar daar zijn de pixels groter. Het beeld is ook groter en dan zie ik duidelijk verschil tussen geen AA en 4x AA of 6x AA. Het heeft geen nut bij een hogere resolutie en een klein scherm. Maar op een 19"met 1280x1024 merk je het echt wel of je met of zonder AA speelt.
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:52:
R600 is pretty much done.
We got confirmation that the chips are just fine and there are no hardware errors or respins necessary.
Dus de bron is the inquirer. Er komt dus geen nieuwe respin meer. De kaart zou dan ook af en klaar zijn.

Reden dat ze ze achter de hand houden :

It begins to look more like a Cebit or around Cebit launch but we suggest the PR announcement might be even before that date. R600 is a 512Mbit chip at 80 nanometre.
Deze had ik al een keer gepost. Chinees nieuwjaar zit er nog tussen waardoor AMD 2 weken geen kaarten geproduceerd krijgt. Maar ze hadden er voor moeten zorgen dat ze al eerder konden beginnen met de productie. Met een beetje geluk hebben we er eind maart dus een :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best een leuk review op THG over AGP kaarten. Getest met een Athlon XP 2500+.
Met Oblivion en NFS:C ongeveer 30-35fps is toch wel netjes met zo'n oude proc.

Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2007/01/10/agp-platform-analysis/image018.gif
Afbeeldingslocatie: http://images.tomshardware.com/2007/01/10/agp-platform-analysis/image014.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:41:
Best een leuk review op THG over AGP kaarten. Getest met een Athlon XP 2500+.
Met Oblivion en NFS:C ongeveer 30-35fps is toch wel netjes met zo'n oude proc.

[afbeelding]
[afbeelding]
Wel mooi dat ze ook een oudere cpu gepakt hebben. Maar je hebt ook AGP pc's met een X2 cpu. Echter zullen de meeste wel iets van een 2500+ of zelfs langzamer hebben.

Kortom heb je een 2500+ en een 9700 Pro ?? Dan is een X1950 Pro nog steeds de moeite waard om te overwegen. Dan een lage reso pakken met AA en AF en loopt het lekkerder en is het veel mooier ook :)

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 10-01-2007 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 14:24

Dracul

Ooh yeah!

ATi heeft zo net Catalyst 7.1 uitgebracht: http://ati.amd.com/support/driver.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

* Jejking smashes himself with a hammer for installing Cat 6.12 five minutes ago 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

lol :P

ik vind al dit speculeren wel grappig, we zien wie er betrouwbaar is als ie af is :+

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Geen apparte dingen in de release notes van de driver. Maar heb ze wel geinstalleerd.

Edit toch wel wat interessante dingen:
New Features

* This release of the ATi Catalyst Software Suite includes Crossfire enhancements that enable the Alternate Frame Rendering (AFR) Crossfire rendering mode by default so that users will see significant performance benefits across all AFR compatible applications immediately (including newly released applications, so users do not have to wait for a future ATI Catalyst release to add Crossfire support for newly released titles). Future ATi Catalyst releases will add further Crossfire performance gains once new applications have been profiled specifically for Crossfire.

Issues Resolved in the ATi Catalyst Software Suite 7.1

* Desperados 2: The game no longer fails to play and display an error in atioglxx.dll when AA is enabled.
* Rome: Total War: Display corruption is no longer noticed when playing the game on an AMD Dual Core or Intel Dual core system containing an ATi X1800 series product.
* Sniper Elite: Playing the game under Windows XP with a Radeon X1600 series installed no longer results in texture corruption being noticed.
* Splinter Cell Double Agent: Corruption is no longer noticed when playing the game with AA enabled.
* X-29:Launching an X-29 application on a system containing an ATi display adapter no longer results in an error message being displayed.
* During video playback, DirectX Video Acceleration (DXVA) is now available when CrossFire mode is enabled.
* Attempting to maximize an OpenGL application window no longer results in either the OpenGL window maximizing slowly or the system failing to respond.
* ATI Catalyst Control Center->CrossFire: Attempting to resume from a standby state no longer results in the Windows XP operating system failing to respond when using an ATi Radeon X19x0 CrossFire Edition series of product.
* SuperAA mode is now enabled on Intel 965 boards.
* ATI Catalyst Control Center->CrossFire: Enabling CrossFire no longer results in a white display image being displayed when using a CRT and DFP display device.
* Enabling CrossFire no longer results in display corruption being noticed when playing certain 3D games such as Tiger Woods PGA Tour 2006 and Madden Football.
Dit is niet alles maar de meest interessante dingen. Vooral crossfire users zouden veel moeten merken.

[ Voor 93% gewijzigd door Astennu op 11-01-2007 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wat me opvalt is hoe KLEIN de known issues lijst is geworden de laatste tijd. Petje af !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Misschien is het lijstje met unknown issues dan wel wat groter. ;) :+

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B3D heeft t over hogere fps in Dark Messiah of Might and Magic.
It's a new month so that means a new Catalyst driver release from AMD. Catalyst release 7.1 includes the expected array of bug fixes, updates to Catalyst Control Center, and performance improvements in some games such as Dark Messiah of Might and Magic, which AMD claims runs up to 12% faster on all X1000 cards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Krizzie schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:03:
Misschien is het lijstje met unknown issues dan wel wat groter. ;) :+
Ach ja, de nVidia fanboys kunnen daar toch al niet meer over zagen :)
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.