Cheetah schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:01:
[...]
Hoeveel jaar wil je terug de historie in? nV heeft dit 1x gedaan op die core.
ATi doet het nu voor de
2e keer op exact dezelfde hardware: 9600 -> X serie -> X1K serie. Zeker gezien hun marketingcampagne voor X1K (AVIVO, H264, DX9C) is dat gewoon misleiding.
Bovendien, sinds wanneer is zoiets recht te kletsen met een "maar zij doen het ook"?
Tjonge jonge... Dramaqueen. Maar goed, dat moet geloof ik om de zoveel weken in dit topic...
Het is niet recht praten, het is aangeven dat zoiets al veel vaker in het verleden is gebeurd. Ook bij ATI zelf, Radeon 8500 -> Radeon 9100.
De eerste keer dat het gebeurde, was omdat er een omschakeling werd gemaakt van AGP naar PCIe. De RV3-serie verschilt niet of nauwelijks van de R(V)4 serie. De RV3 serie gebruikte al de vernieuwde filteringtechnieken, gebruikte dezelfde AA mogelijkheden (incl. temporal, Centroid, adaptive).
9600 (RV360 op 13nm) -> X600 (RV380 op 13nm), dus een kleine stap.
X300 (RV370 op 11nm) -> X550 (RV370 op 11nm met X-Architecture waardoor deze veel beter over te klokken was dan de originele RV370).
De productietechnologieen verschilden elke keer, maar inhoudelijk waren er verder dus weinig verschillen ondanks dat ze onder twee verschillende generaties vielen.
Tussen de low-end 6 en 7 serie bestaan geen dramatische verschillen. De 6200 ondersteunt ook gewoon DX9C, Purevideo, H.264 decoding etc. Dat geld niet voor de RV370. Je vergelijking gaat stevig krom dus.
Dit is dus geen gewone "maar zij doen het ook", dit is een "wij doen het ff 4x erger".
Ik zou als ik jou was de specs van de GF6200 eens vergelijken met de echt GF7 kaarten. De ALUs zijn de helft krachtiger. Er wordt een oudere versie van CineFX en ook van Intellisample gebruikt. Tenzij blijkt dat nVidia ons allemaal heeft opgelicht en dit allemaal maar software-matig gehack is, is dit net zo erg.
Precies...
Dezelfde oude troep elke keer onder een nieuw naampje verkopen wordt niemand blij van... zeker als die oude troep geen van de nieuwe functies waarmee dat naampje breeduit geadverteerd is ondersteunt.
Is dat dan gebeurd? Het enige waar dit op zou kunnen slaan is SM3 vs SM2, maar beide zijn nog steeds volledig DX9 compliant. Avivo aanhalen klopt niet in deze context. Is Avivo echt aan de X1K serie gekoppeld? Voor zover ik weet is Avivo als een aparte los staande techniek gelanceerd en is het een overkoepelende orgaan voor diverse videomogelijkheden. Daarom is ook AVIVO gelanceerd VOORDAT de X1K serie uit kwam. In jou ogen zal dit waarschijnlijk miereneukerij zijn, maar het is wel een wezenlijk verschil en niet minder erg dan een oude DX7 kaart hernoemen in een serie DX8.1 kaarten.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.