NiaX schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:18:
hoe vinden de mensen die al een Wii hebben de controls trouwens?
Want in de reviews vind ik dat de controls wel erg vaak negatief naar voren komen.
Overigens zijn er ook wel reviews waar ze wel positief zijn over de controls.
En ook de gequote zaken hier zijn niet allemaal echt negatief, maar toch zie ik bijna elke review wel een opmerking over de controls... Zou dit betekenen dat de controls toch niet zo heel erg handig zijn, of is het gewoon een kwestie van gewenning?
Ik denk dat dat EN heel erg verschilt per game EN heel erg verschilt per persoon. Natuurlijk komt er ook nog bij dat iedereen nu natuurlijk zich helemaal suf focust op de controls in de reviews, want dat is immers HET speciale nieuwe ding aan de Wii.
Vanuit mijn eigen ervaring: Wii Sports werkt prima. Het enige is dat je even door moet hebben dat je als je een beweging doet als het slaan van je racket oid je wel even een klein vaartje moet geven, anders denkt ie dat je je racket gewoon verplaats (zoals je hem bijvoorbeeld naar achteren beweegt na een slag) ipv dat je slaat. Maar dit heb je zo door, en dan werkt alles als een trein.
Wii Play werkt allemaal prima. Tanks blijkt trouwens echt verslavend, en werkt ook heel goed. Je bestuurt een tankje met je nun-chuck analogue stick, en met je Wiimote richt je op het scherm om te schieten (met

. Met A kun je nog mijntje leggen. De bedoeling is om alle andere tankjes in de levels dood te maken. Klinkt misschien niet heel boeiend, maar het is reteverslavend. Als je namelijk dood gaat door een stomme fout geeft dat echt zo'n "AAAARGH, wat stom, nog een keer!"-gevoel dat je niet uit kunt staan.
De besturing in Zelda is tot heden perfect. Rondlopen doe je met de nun-chuck analogue stick. Met de Z-trigger kun je targeten en de camera achter je zetten, net als in OoT. Verder kun je met Navi (tenminste, die fee iig, geen idee of het nog steeds Navi is eigenlijk) pointen op je scherm. Hiermee kun je bijvoorbeeld items selecteren in menu's, die je aan de pijltjes van de Wiimote's D-pad en de B-trigger kunt hangen. Aangezien ik de Japanse versie heb en ik dus met een woordenboekje naast me aan het gamen ben, duurt het bij mij allemaal nog wat langer dan die 70 uur die je overal hoort.

Ben nu al 5 uur op weg, en heb m'n zwaard nog niet. Wel een hengel en een katapult though, en het besturen daarvan werkt perfect. De hengel werp je en trek je in zoals je het zou verwachten: Wiimote omlaag gooien of over je schouder houden. Voor de katapult kun je mikken met de pointer op je scherm mbv de Wiimote. Tot dusver alles toppie dus. Nog een klein dingetje wat me trouwens opviel: in OoT kon je Epona wortels geven om harder te laten rijden. Dat is nu vervangen door van die spurten.
Wat betreft Red Steel, dat is even wennen. Maar dat komt denk ik vooral omdat ik zo gewend ben aan muis-besturing bij FPS games, dat ik teveel de Wiimote als een muis probeer te gebruiken. Maar heb het ook alleen maar ff geprobeerd, om daarna me eerst flink te gaan vermaken met Zelda, en Wii Sports en Play.
@ Hoedje: Wii Sports is hier 4520 yen. Dat is ongeveer 30 euro.
Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.