Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Nou vraag ik me af of ik dit soort relais kan gebruiken? Voorbeeld:

Het enige wat je aan wil sluiten is accukabels van beide accu's, en een plus en min van automatische aansturing (waarvan ik wel weet hoe ik dat moet doen). Deze heeft zes aansluitingen. Weet iemand hoe dit werkt? Je kunt deze relais goedkoop kopen, maar enige informatie ontbreekt.
Ik weet eigenlijk niet wat de bovenste twee polen doen, wellicht kan ik deze laten zoals ze zijn. De vier connectoren (2 dun, 2 dik) aan de zijkanten zijn zoals bij zoveel accu relais.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 13-05-2015 22:35 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Wel je kabels goed isoleren (krimpkous), het is allemaal geleidend materiaal en akelig dicht in de buurt van elkaar. Zekering dichtbij de accu is geen overbodige luxe.
Edit: wat doet deze vraag in dit topic
Past beter hier: [DIY] Het auto klussen & vragen topic
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2015 23:01 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Die sleutels is goed om te hebben als je eens een sleutel moet plooien (aanpassen) om ergens bij aan te geraken, dat doe je niet met je goede sleutels of je moest geld genoeg hebbenPierzor schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:36:
[...]
[...]
Bij Gedore inbus doppensets zal je zelden (nooit?) 7mm missen, bits & stiftsleutels is inderdaad een andere zaak. Misschien heeft het bij bits te maken dat de drive van een bit vrijwel altijd kleiner is dan 7mm? (6.3mm of 1/4")
Bij mijn (en de meeste kwaliteit) BMX zijn de bouten van de wielnaven 17mm hex + 8mm inbus, en als je de naaf zelf open wil doen heb je een 19mm nodig. Voor de rest vind ik alleen inbus 6mm en hex 10mm.
Trouwens, deze zaterdag (18/04/2015) is er een set ringsteeksleutels te koop bij ALDI (belgie) voor eur 9.99. (incl 15mm)
TOP CRAFT® Ring- en steeksleutelset set met 16 gecombineerde ring- en steeksleutels, maten 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 en 22, uit chroom-vanadium, in praktische houder met handgreep
[afbeelding]
Al is het maar 10 euro, ik denk niet dat ik ze zal kopen. Het laatste wat ik kocht van topcraft was een set "precisie" bits waarvan de helft al is afgebroken of verwrongen. Om maar niet te spreken over de afwerking van de bits (torx lijkt wel inbus, kruiskop is te dik..)
Beter zoeken naar een tweedehandse set van facom ofzo, dan ben je zeker dat een sleutel niet buigt (of erger nog: breekt) als je er wat op gaat leunen.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Volgens mij zijn dat soort relais niet geschikt om continu ingeschakeld te zijn.. Ze hebben een forse spoel om goed contact te maken voor een grote stroom.., maar worden dus wel warm na een paar minuten...!null schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:33:
Ik wil nu een zwaar 12V relais kopen, om te fungeren als scheidingrelais tussen start accu en aux accu. En dan geschakeld zodat hij automatisch werkt.
Nou vraag ik me af of ik dit soort relais kan gebruiken? Voorbeeld:
[afbeelding]
Het enige wat je aan wil sluiten is accukabels van beide accu's, en een plus en min van automatische aansturing (waarvan ik wel weet hoe ik dat moet doen). Deze heeft zes aansluitingen. Weet iemand hoe dit werkt? Je kunt deze relais goedkoop kopen, maar enige informatie ontbreekt.
Ik weet eigenlijk niet wat de bovenste twee polen doen, wellicht kan ik deze laten zoals ze zijn. De vier connectoren (2 dun, 2 dik) aan de zijkanten zijn zoals bij zoveel accu relais.
Wat jij zoekt is een battery separator of een scheidingsrelais. Daar zit meestal een stukje electronica in die het koppelen regelt. Je vind ze bij camper- en watersportwinkels.
Wise enough to play the fool
Zoiets dus, alleen vind ik het wel veel geld voor zoiets simpels? (ben me er ook op aan het oriënteren, wil nog en lier op de auto bouwenteacher schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 00:25:
Offtopic, maar toch even antwoorden: dit soort relais gebuik je bij elektromotoren die omgeschakeld kunnen worden: steunpoten in en uitdraaien bijvoorbeeld. Ze zijn niet bedoeld om continu te bekrachtigen.
Wat jij zoekt is een battery separator of een scheidingsrelais. Daar zit meestal een stukje electronica in die het koppelen regelt. Je vind ze bij camper- en watersportwinkels.
Maar jij bedoelt is dat je een tweede accu voor het lieren erbij wil bouwen?
Sorry, was achteraf wellicht niet helemaal het goede topicteacher schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 00:25:
Offtopic, maar toch even antwoorden: dit soort relais gebuik je bij elektromotoren die omgeschakeld kunnen worden: steunpoten in en uitdraaien bijvoorbeeld. Ze zijn niet bedoeld om continu te bekrachtigen.
Ja dat is het hele punt eigenlijk. Die battery seperators hebben vaak eenzelfde relais. Zoals die van Albright of bijvoorbeeld deze: http://www.nationalluna.com/intelsol.htm
Daar zit inderdaad wat intelligentie bij. Maar los daarvan gebruiken ze volgens mij allemaal deze grote solenoid relais. Waarom zou bovenstaande goedkopere variant (zonder elctronica eromheen) dan wel warm worden?
Dan denk ik, als ik het toch zelf gaan aansturen (op dynamo spanning etc), en er zitten dezelfde grote ronde relais in, waarom zou ik dan niet een relais voor een tientje gebruiken ipv 85 euro oid. Of dergelijke prijzen uitgeven voor een relais dat er zelfs minder degelijk uit ziet.
Hier een vergelijkbaar relais op ebay, daarbij zegt men dat men 500A kan schakelen. Is wel iets meer dan de 100A van die kleintjes.
Dan moet ik nog bedenken op hoeveel ik de hoofdzekering ga doen (van 2e accu). Er komt iig 50mm2 accukabel tussen, dus dat is het probleem ook niet.
@Thinkpad, ja idd, alles isoleren. Maar sowieso, als het niet op het metaal van het relais valt, dan valt het wel ernaast op het metaal van de auto
Iemand anders zei trouwens dat de bovenste twee polen juist worden afgeschakeld (bij inschakeling van het relais). Dus die zou ik dan ongemoeid kunnen laten.
[ Voor 19% gewijzigd door !null op 14-05-2015 09:43 ]
Je kunt ze even over je slijpsteen halen om weer scherp te maken.Damic schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:54:
Ik koop geen centerpunten meer die worden toch bot, gebruik liever een machine tap m6 tot m12 is vele harder dan je stalen center punten ook nog eens scherper
Voor de prijs van 1 tap heb je een hele set
Lang verheel kort: Ik heb nu 4 afgebroken uitlaatbouten met in 2 van de 4 afgebroken pinnen van gehard staal die bij een extractiesetje van Midlock hoorde (niet kopen dat setje...), en 1 van de 4 heeft een afgebroken tap erin...
Ik wil het nog 1 poging geven met een goed setje carbid boren en mijn vraag zou dan ook zijn: Wat is een goed setje?
Dan haal ik er meteen goeie HSS boren bij, want de 3 verschillende setjes die ik had waren niet vooruit te branden. Misschien gebruik ik teveel kracht en teveel toeren, maar zonder 1 van beide gebeurde er echt helemaal niets.
Tja met een puntslag kun je niet tappennokiaan958GB schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:43:
[...]
Je kunt ze even over je slijpsteen halen om weer scherp te maken.
Voor de prijs van 1 tap heb je een hele set
Even op internet kijken welke toeren je nodig heb, heb je hele mooi formules voor, en je zal zien dat het dan bijna vanzelf gaat.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
HerkenbaarMailMan schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 10:00:
O m g.... gisteren keihard lopen prutsen bij m'n tweede motor en alles ging van kwaad naar erger.
Ik breng ze voortaan gewoon naar de revisieboer en laat hun 't draad wel uitboren in de kolomboormachine en het draad herstellen
--
Over 't slijpen van boren gesproken, ik doe dit nu telkens op 't gevoel op de slijpsteen, maar heb niet het idee dat ik 't correct doe... Zijn die automagische borenslijpmachinetjes veel soeps?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Op zich zie ik dat het kan op verf24.nl, zeer betaalbaar en ook betaalbaar wat andere dingen mee bestellen (primer enzo)
Maar ik lees hele wisselende ervaringen met verf24.nl.
Bij een concurrent 123autolakken.nl is het ietsje duurder, maar kan ik de kleur gewoon uit een dropdown menuutje kiezen. Echter vind ik weer geen ervaringen over die shop.
Wel een oldscool winkel zonder webshop en contante betalingen...
MailMan schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 10:00:
O m g.... gisteren keihard lopen prutsen bij m'n tweede motor en alles ging van kwaad naar erger.
Lang verheel kort: Ik heb nu 4 afgebroken uitlaatbouten met in 2 van de 4 afgebroken pinnen van gehard staal die bij een extractiesetje van Midlock hoorde (niet kopen dat setje...), en 1 van de 4 heeft een afgebroken tap erin...
Ik wil het nog 1 poging geven met een goed setje carbid boren en mijn vraag zou dan ook zijn: Wat is een goed setje?
Dan haal ik er meteen goeie HSS boren bij, want de 3 verschillende setjes die ik had waren niet vooruit te branden. Misschien gebruik ik teveel kracht en teveel toeren, maar zonder 1 van beide gebeurde er echt helemaal niets.
Deze dude is sowieso best goed met metaal en machines overigens
[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 15-05-2015 18:09 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Die machientjes zijn handig maar duur, vorige week stond er in de hubo zo'n slijp machientje in de reclame van power dinges, ben daar naar gaan kijken en heb het laten staan, plastiek geneuzel.Aapje schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:41:
[...]
Over 't slijpen van boren gesproken, ik doe dit nu telkens op 't gevoel op de slijpsteen, maar heb niet het idee dat ik 't correct doe... Zijn die automagische borenslijpmachinetjes veel soeps?
Anoniem: 325202
YouTube: Drill Dr. 500X Tool Review -EricTheCarGuy
Maar goed, zelfs betreffende houtbeitels vinden veel mensen dat al overdreven, maar ik ben van mening dat snijgereedschap ook scherp dient te zijn. En dan niet 80 grit op de bandschuurmachine-scherp, maar 3200 grit nat schuurpapier
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Ik heb zo'n soort machientje. Een redelijk goedkope variant. Het werkt redelijk.Anoniem: 325202 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 19:57:
Ericthecarguy had daar een stukje over maar vooral de comments waren interressant
YouTube: Drill Dr. 500X Tool Review -EricTheCarGuy
Slijpen uit de losse pols kan, maar in wezen moet je de hoek goed krijgen. Daarvoor zijn dus een aantal standaarden.
Qua verwijderen van tappen zijn er heel veel mogelijkheden. Die gast heeft mooi z'n blokkie ijzer onder een goede kolomboor liggen. Dan kan je mooi richten en mooi boren. Als je tap in een motorblok vast zit..... mwah niet zo'n goed filmpje, want je blok past niet onder een kolomboor.
Uit de losse hand is het een stukkie lastiger.
Er bestaan speciale sleuteltjes met pennen die in de inhammen van een tap passen.
En er bestaan machines die met een koolstofstaaf een tap eruit kan vonken.
Die hebben wel koeling nodig; meestal een bak onder het werkstuk en het koelmiddel wordt met de koolstofstaaf ingespoten (en weer uit de bak gepompt.)
Maar het blijft lastig werk.
"man is not truly one, but truly two,"
Houtbeitels horen ook scherp te zijn, die moeten snijden.McGryphon schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 00:14:
Ik slijp eigenlijk zo goed als alles met de hand, met de bankslijper/bandschuurmachine alleen voor steenbeitels en ècht beschadigd spul. Kost wat meer tijd, met boortjes wellicht niet de handigste methode, maar ik krijg wel bijna alles vlijmscherp, vlak en symmetrisch waar nodig geslepen
Maar goed, zelfs betreffende houtbeitels vinden veel mensen dat al overdreven, maar ik ben van mening dat snijgereedschap ook scherp dient te zijn. En dan niet 80 grit op de bandschuurmachine-scherp, maar 3200 grit nat schuurpapier
Met de hand slijpen kan, maar moet je ervaring mee hebben, het snijvlak moet de goede hoek krijgen en dat is lastig. M'n vader kan het tot 4 mm, kleiner lukt hem niet. En hij heeft vroeger geleerd zelf metaalbewerkingsgereedschap te maken (er liggen bij hem in huis nog vijlen, ijzerzagen, bankschroef en ander gereedschap dat hij zelf ooit heeft gemaakt).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik zie uitvoeringen van staal, roestvrij staal en messing. Geld is niet echt een issue, omdat die dingen vrij goedkoop zijn, maar ik ben dat rommelgereedschap nogal beu dus graag jullie advies!
Soms wil je een korte stompe voeler, en soms lange smalle puntige voelertjes.
Stalen voelers roesten wel als je ze niet vettig houdt, maar buigen misschien ook minder snel.
Geen ervaring met messing of rvs voelertjes (wel ervaring met rvs voelermaatjes, maar niet om klepspeling te meten)
Vind ze allebei fijn, de goedkope is wat makkelijker hanteerbaar en gebruik ik voor onderliggende nokkenasmotoren, de brede is fijn voor motoren met bovenliggende nokkenassen.
Van roest heb je eigenlijk geen last aangezien je er toch altijd in een vette omgeving mee werkt. Sterker nog ik moet de olie eraf halen in plaats van olie toevoegen
De situatie is dat ik de kleppendekselpakking wil vervangen en ter lering en vermaak gelijk ook even de klepspeling wil controleren. Met een handleiding lukt me dat wel.
Het gaat om een:
Ford focus zetec 1.8; benzine; vaste klepstoters; bovenliggende nokkenas lijkt me.
Edit: Dan lijkt me deze (BGS 3184) voor een paar euro wel geschikt:

[ Voor 15% gewijzigd door LaserJet op 22-05-2015 10:17 . Reden: aanvulling ]
Eventueel dat je ze zelf even door elkaar husselt, met de dikste 2 boven- en onderop.

Al ben ik even niet meer zo'n fan van Midlock sinds het boutextractie debacle...
Ik vind zo'n waaier soms erg onhandig met het vinden van de juiste maten, vervolgens zitten de andere allemaal in de weg en ben je na 1x wisselen van maat weer de vorige maat kwijt. Voor het meten van klepspeling zitten er soms ook veel teveel maten op. Maar dat kan dan wel weer handig zijn als je b.v. de elektrodeafstand van je bougie wil meten.
Hoe stellen tweakers hun kooimaaier af?
De messen mogen de onderbalk net niet raken. Staat hij te strak dan lopen de messen aan. Staat hij te los dan wordt het gras als het ware "gestript".
Zal te denken aan de dunste voelermaat maar die waarschijnlijk dikker dan een grasspriet.
[ Voor 16% gewijzigd door dreamscape op 23-05-2015 19:39 ]
Punctuality is the politeness of kings
Ik denk dat je de dikte van de dunste voelermaat nogal overschat
Maar een grasmaaier stel je gewoon op gevoel/gehoor af. Kan je hem niet meer met de hand draaien, staat hij te strak, simpel.
Bedankt voor jullie reacties.
Heb uiteindelijk toch de handleiding gevonden.
Hierin staat letterlijk:
Het snijmechanisme van uw handmaaier werd voor het verlaten
van de fabriek optimaal ingesteld. Mocht de snede na langer
gebruik onzuiver worden, corrigeert u de instelling van het ondermes
dan als volgt :
1. Duwstang loshaken en spilmaaier schoonmaken.
2. Messenwals 9 en ondermes 0 controleren op schaarden
en deze zo nodig verwijderen met een slijpsteen.
3. Inbusschroef A met een inbussleutel (5 mm) tegen de wijzers
van de klok erop draaien tot de messenwals 0 vrij ronddraait.
4. Meegeleverde voelermaat (metalen strook) 8 aan de linkerkant
tussen een mes 9 van de messenwals en het ondermes
0 schuiven.
5. Linker inbusbout A met een inbussleutel (5 mm) aandraaien
tot de voelermaat 8 licht klemt.
6. Messenwals verder draaien tot het links ingestelde mes 9
rechts exact boven het ondermes 0 staat.
7. Rechter inbusbout A met een inbussleutel (5 mm) aandraaien
tot de voelermaat 8 licht klemt.
8. Messenwals 9 verder draaien. Als daarbij een tikkend geluid
optreedt, de inbusbout A aan de betreffende kant licht losdraaien.
Als de messenwals en het ondermes elkaar nauwelijks hoorbaar
raken, is het snijmechanisme juist ingesteld.
9. Snijproef:
Papieren strook B zo op het ondermes 0 leggen dat hij
naar de as van de messenwals 9 wijst.
10. Messenwals 9 voorzichtig draaien.
Bij juist ingesteld ondermes 0 wordt het papier als door een
schaar afgesneden.
11. Snijproef bij de verschillende messen 9 herhalen.
De gemoemde meegeleverde metalen strook heb ik dus niet meer.
Wordt het dus op het 'geluid" afstellen.
alBildjiekiyya in "Bandenreparatieset kopen"
Ik had gelezen dat er een versie was dat schuim spoot (jouw band wordt dan onbruikbaar) of een andere dat vloeibaar bleef zodat je de band achteraf kan herstellen.
Ik had al een tip gekregen:
"slime repair"
gevonden bij handyman
Enige andere tips?
Btw, dit is toch niet wat men in de garages gebruikt?
http://www.rad.eu/nl/c/p/...motorfietsen-tubeless.htm
Bandenboeren willen een lekke band (met een "mooi" lek) wel eens plakken, met een paraplu, of veter.
Wat zoek je precies?
Wise enough to play the fool
Schuim en slime. Bestaan ze zij aan zij of is schuim gewoon een oude techniek?
Ik geloof dat ik een slime smart repair nodig heb maar ook hier weet ik niet of er alternatieven zijn en welke het origineel is? Is er een verschil in de soorten?
[YouTube: https://youtu.be/JIiWyAaNxcs]
En face it: dat ding past toch niet onder jouw BMW.
Voor mij zou dit echt ideaal zijn, ik zit nu altijd te kutten met de krikpunten, waar ik ook juist de assteunen wil kunnen plaatsen.
Ik krik mijn auto altijd op aan het subrame of ergens aan de ophanging, het gewicht van de auto staat er ook op dus kan je je auto er ook op opkrikken, dan kan je perfect je steunen op de krikpunten zetten.deepbass909 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:25:
Als hij lager is dan 12 cm, dan gaat het passen. Een goedkope Lidl/Aldi krik past bij mij ook. Je bent in de war met Glnk, die klaagt dat zelfs een extreem lage krik al te hoog te is
Voor mij zou dit echt ideaal zijn, ik zit nu altijd te kutten met de krikpunten, waar ik ook juist de assteunen wil kunnen plaatsen.
* Jellabie heeft een extra lage krik, maar moet de auto nog steeds eerst op blokjes rijden
[ Voor 8% gewijzigd door Jellabie op 08-06-2015 12:20 ]
De Nederbelg !
2-koloms bruggen heb ik ruzie mee, die passen zelden. Ook de krikpunten zitten niet super hoog, maar normaal past daar nog wel een beetje gangbare krik onder.dreamscape schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:48:
Ah, ik dacht dat jij ook wel eens klaagde over krikken die niet onder je BMW pasten, maar misschien ging dat om een brug met vrij lompe armen...
Voor het subframe is zo'n Lidl-krik te kleinJellabie schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:19:
[...]
Ik krik mijn auto altijd op aan het subrame of ergens aan de ophanging, het gewicht van de auto staat er ook op dus kan je je auto er ook op opkrikken, dan kan je perfect je steunen op de krikpunten zetten.
* Jellabie heeft een extra lage krik, maar moet de auto nog steeds eerst op blokjes rijden

Maar jouw auto ligt ook gewoon veel te laag
Eh? En het probleem daarmee is? Die goedkope krikjes verdwijnen altijd onder de auto bij mijdeepbass909 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:36:
[...]
Voor het subframe is zo'n Lidl-krik te kleinIk moet hem helemaal onder de auto rollen om onder het subframe uit te komen.
Of als jullie betrouwbare websites hebben dan kan ik eens opzoeken... Alvast bedankt.alBildjiekiyya schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:07:
Ik zoek zo'n setje met compressor, maar welke soorten er voornamelijk bestaan weet ik niet.
Schuim en slime. Bestaan ze zij aan zij of is schuim gewoon een oude techniek?
Ik geloof dat ik een slime smart repair nodig heb maar ook hier weet ik niet of er alternatieven zijn en welke het origineel is? Is er een verschil in de soorten?
Dat ik onmogelijk de pompstang nog genoeg op en neer kan bewegen om de schotel omhoog te krijgenAapje schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:53:
[...]
Eh? En het probleem daarmee is? Die goedkope krikjes verdwijnen altijd onder de auto bij mij
Jah, heb ik ook... Gewoon eerste stuk met een grote schroevendraaier doen of zoals ik 't gedaan heb een kleine knik in de buis. Komt ie dichter bij de grond te zittendeepbass909 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:25:
[...]
Dat ik onmogelijk de pompstang nog genoeg op en neer kan bewegen om de schotel omhoog te krijgenDe ruimte die ik heb, is net genoeg om alle speling van de pompstang op te vangen. Dus ik kan pompen wat ik wil, de schotel zal never nooit niet omhoog komen.

Maar bij mijn krik helpt het niet meer dat de houder van de buis draaibaar is. Dat geeft echt extreem veel speling op het geheel

Niemand? Kreeg precies meer reacties toen ik een topic apart had geopend...alBildjiekiyya schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:08:
[...]
Of als jullie betrouwbare websites hebben dan kan ik eens opzoeken... Alvast bedankt.
Vanwaar kopen jullie je gereedschap?
Ik zou gewoon eens googlen.
200-300-ish kg werkt wel, 400-500-ish niet meer, dan doet de krik "pfieuw" ipv dat ie omhoog gaat..
[ Voor 16% gewijzigd door AlexanderB op 10-06-2015 23:01 ]
De rubbers bleken een beetje versleten waardoor hij wat lekte. Eerst gebruikte ik remvloeistof zoals de bedoeling is. Inmiddels gewoon de eerste de beste olie die ik bij de hand heb, 10W40 werkt ook prima.
[ Voor 36% gewijzigd door DopdeDouwer op 10-06-2015 23:12 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Je hebt dat standaard spul t/m 6mm2, maar ik heb nu wat ogen en 35mm2 kabel (circa 9 a 10mm kabeldiameter). Die tangen die ik vind lijken me vrij prijzig voor die paar oogjes die ik moet zetten.
En ik ben natuurlijk heel slim geweest, ik heb de kabel al gelegd in de auto, dus ik moet met de auto naar een tang toe, ipv alleen even de kabel
[ Voor 20% gewijzigd door !null op 11-06-2015 14:45 ]
Of doe zoals ik 't altijd deed, gewoon een combinatietang misbruiken, zorgen dat die goed het draad vastklemt. En dan met soldeertin/brandertje het draad erin solderen...
Ik wil er dit soort grote kabelschoenen mee krimpen
http://www.rdae.nl/nl/din358-ring-kabelschoen.html
http://link.marktplaats.nl/m937667691
Of iets kleiner:
http://link.marktplaats.nl/a1004647841
Beide een krimptang idd...
Ik heb zo'n 1 gekocht voor 10euro:
http://link.marktplaats.nl/m930230292
De armaturen en het TL licht bevalt prima (maar ik heb nog niet lang in de garage gesleuteld oid), geen knipperen waar te nemen, kleurtemperatuur van 6500K bevalt goed , de buizen starten snel en geven ook voldoende licht om activiteiten te ontplooien die uitgaan boven het pakken van spullen uit de garage. Wel behoorlijk forse units van 1,5m.begintmeta schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:04:
Ik ben voor 3x Philips TCW060 1x35W T5 armaturen met Philips 865-buizen gegaan. Zal genoeg zijn denk ik. Voor extra licht gericht op een kleine plek kan ik altijd nog wel een extra led-spotje of zelfs een zaklamp inzetten denk ik. Ik zal tzt wel melden of het bevalt.
Ik wil voor mijn schoonbroer wellicht een mooie huistuinenkeuken-gereedschapsset kopen. Ik denk dan aan een hamer (denk 450g klauwhamer), een ijzerzaag, en een '*draaierset'. Niet te duur maar wel goede kwaliteit. Nog tips hiervoor? Wera?
En zelf moet ik voor mijn gitaarbouwproject misschen RVS-bits/schroevendraaiers kopen, om roest op de rvs-schroeven te voorkomen. Of is er een betrouwbare manier de metaaldeeltjes te verwijderen? Magneet? flink afwrijven?
[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 13-06-2015 20:24 ]
Voor merk kan je ook kijken naar gedore, bahco of stahlwille, er zullen nog wel een aantal merken zijn maar kan die niet zo snel opnoemen.
Na m'n tentamens verder ga ik 't ding testen op m'n auto..
(kan zijn dat ik dat al gepost had, dat heb ik een tijdje terug namelijk al gedaan..)
Na ff researchen denk ik dat het probleem met m'n krik is dat ik aan de overload-valve gezeten heb, die moet ik dus ff wat harder aan draaien, en dan zou ie weer meer dan 300 kg moeten tillen.
Mijn collectie kapot gereedschap heeft dr een bij, heb vorige week een T40 bit uit m'n torx-set kapotgedraaid, had dr ff niet bij stilgestaan dat het van die holle waren ('security torx'), en toen was 't "krak". Gelijk ff nieuwe besteld, dit keer een massieve, en die kwam gisteren binnen.
Verder kapot tot nu toe:
-3x cheapo 1/4" ratel.. (heb nu een van een beter ontwerp uitgezocht, die doet 't tot nu toe goed..)
-1x platte schroevendraaier (brak af toen ik dr mee aan 't wrikken was. Well, daar was 't ook niet voor gemaakt natuurlijk..)
-steel van m'n 1.5 kg hamer. Brak af, tja, wat doe je dr aan, nieuwe steel gekocht, no problem.
-crappy plastic schroevendraaier met crappy ratelmechanisme uit m'n doppendoos, vervangen door een normale bit-schroevendraaier.
-chinese accuboormachine waarvan de accu's niet meer fatsoenlijk opladen en de kop al sinds aanschaf niet zuiver liep. Heeft desondanks vele honderden gaten geboord en z'n geld meer dan opgeleverd..
Wat is het verschil tussen safety en smart - repair?DopdeDouwer schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:38:
Gereedschap op Daytona.nl (cheap spul), of lidl, amazon.de, Kruis.nl, maar daar ga je geen bandenreparatiespul vinden.
Ik zou gewoon eens googlen.
http://slime.com/219/products/smart-spair-40013/
En
http://slime.com/223/products/safety-spair-70005/
Bandenreparatieset
Ik had ook ergens gelezen dat de slime een off balance kan creëren als je er teveel in spuit. Hoeveel 'Slime' moet er dan in?
[ Voor 18% gewijzigd door NickChange op 20-06-2015 13:09 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Wanneer ben jij voor het laatst bij de bandenboer geweest ?
[ Voor 53% gewijzigd door bluemoon23 op 20-06-2015 22:45 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
...
Punt is meer dat die reparatiesetjes zoals spuitbussen e.d. die je via het ventiel erin spuit... Niks anders zijn dan Nood/pech hulpjes. Een gemiddelde bandenboer propt een lek dicht met een stuk vloeibaar rubber op in een speciale spuit. En dan moet je de prop eraf laten slijten met de eerste km's die je rijd...alBildjiekiyya schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:42:
Wat houd dat in? 1/3 van de tube? (410 ml)
...
Wat zoek je nou precies? Iets wat je reserve wiel kan vervangen? Of wil je wat de bandenboer doet proppen kunnen schieten in banden? In geval van het reserve wiel vervangen, kan je beste af met zo'n Slime set... (Ohja: bij de meeste van die setjes kan je voor je een nieuwe band op je velg wil leggen eerst de velg grondig gaan zitten schuren/schoonmaken omdat 't spul overal gaat zitten. Ook waar je band niet lek is.
[ Voor 12% gewijzigd door Aapje op 20-06-2015 23:51 ]
Ja, klopt. De vraag is om te vermijden dat de band te veel uit balans raak voor de weg die je dan verder aflegt.Aapje schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:50:
Punt is meer dat die reparatiesetjes zoals spuitbussen e.d. die je via het ventiel erin spuit... Niks anders zijn dan Nood/pech hulpjes.
Is dat niet met zo'n elastiek die erin wordt gepropt? Vloeibaar rubber heb ik nog niet gezien. Heb je hier zelf ervaring mee?Aapje schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:50:Een gemiddelde bandenboer propt een lek dicht met een stuk vloeibaar rubber op in een speciale spuit. En dan moet je de prop eraf laten slijten met de eerste km's die je rijd...
Ja, zo'n slime set. Nu kwam ik uit op 2 sets; de safety repair en smart repair.Aapje schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 23:50:Wat zoek je nou precies? Iets wat je reserve wiel kan vervangen? Of wil je wat de bandenboer doet proppen kunnen schieten in banden? In geval van het reserve wiel vervangen, kan je beste af met zo'n Slime set... (Ohja: bij de meeste van die setjes kan je voor je een nieuwe band op je velg wil leggen eerst de velg grondig gaan zitten schuren/schoonmaken omdat 't spul overal gaat zitten. Ook waar je band niet lek is.
Euh, grapjeJoopieboy schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:50:
Ik denk dat ie 20 gramm bedoelt. 2 kennen ze niet eens in plaklood.
~ James May
Het is niet speciaal voor de auto maar meer voor kleine klusjes.
Zijn er nog andere goede (Duitse)merken naast Gedore? Ik kan van Amazon bestellen indien nodig.
[ Voor 36% gewijzigd door Mandrake466 op 28-06-2015 08:03 ]
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
wera.de heeft ook wel fijne dingen.Mandrake466 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 07:51:
Zijn er nog andere goede (Duitse)merken naast Gedore? Ik kan van Amazon bestellen indien nodig.
Ik heb een Kraftform Kompakt setje. Bij amazon.de is gereedschap minder duur dan in NL.
HazetMandrake466 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 07:51:
Zijn er nog andere goede (Duitse)merken naast Gedore?
Stahlwille
Heyco
NWS
Knipex
Witte
Wera
Wiha
Felo
Carolus
om maar een paar te noemen
Felo doet in ieder geval qua schroevendraaiers niet onder voor Wera/Witte/Wiha/PB Swiss, dus die hoort er imo zeker in. Met Carolus heb ik geen ervaring, maar het valt onder de Gedore groep dus zal geen echt goedkope meuk zijn.henkie196 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 22:42:
Ik weet niet of Felo en Carolus in dat rijtje thuis hoort, maar inderdaad voor verschillende dingen heb je verschillende merken.
heel veel merken (en dan bedoel ik ècht heel veel) die schroevendraaiers verkopen, worden bij felo gemaakt.
Het is voornamelijk een schroevendraaierfabrikant, en bedrijven die zich dermate toespitsen maken meestal wel goede dingen.
Athlet hoort dus ook in dat rijtje thuis.
[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 29-06-2015 23:01 ]
PB Swiss is zéker een aanrader als je degelijk gereedschap (inbus/torx/schroeven draaiers) wil gaan aanschaffen en ook een goede pas kwaliteit verwacht (én er voor wil betalen).McGryphon schreef op maandag 29 juni 2015 @ 22:57:
[...]
Felo doet in ieder geval qua schroevendraaiers niet onder voor Wera/Witte/Wiha/PB Swiss, dus die hoort er imo zeker in. Met Carolus heb ik geen ervaring, maar het valt onder de Gedore groep dus zal geen echt goedkope meuk zijn.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Maar wel goed
Voor andere merken kan ook facom en beta wel aan het rijtje toegevoegd worden
Aan de andere kant, dat geldt ook voor Hazet, alhoewel daar het gros wel made in Germany is (maar als het er niet expliciet op staat, is het waarschijnlijk ook niet zo).
Andere merken die ook goed spul maken: Snap-on, Peddinghaus, Picard.
Verschillende merken zijn goed in verschillende dingen.
- Sleutels / doppen: Proxxon / Facom / Hazet / Gedore, Stahlwille / Snap-on
- Tangen: NWS / Knipex
- Hamers: Peddinghaus / Picard
- Schroevendraaiers: Wera / Wiha / Felo / Facom, Witte / PB Swiss
Waarbij merken als PB Swiss, Stahlwille en Snap-on over het algemeen wel echt top of the line zijn (maar daar betaal je ook naar).
Vergeet Belzer & Sandvik dan ook niet, die zit ook onder de vlag van Bahco en is in de regel identiek (ik heb exact dezelfde lijn schroevendraaiers, alleen op de ene staat bahco, de volgende Belzer en de derde Sandvik en soms staan er zelfs namen gecombineerd).
Stanley is trouwens al lang niet meer wat het geweest is, en is tegenwoordig net iets beter dan eigen merk gereedschap van de bouwmarkt. Ik zou Stanley verder links laten liggen. Voor hetzelfde geld kan je via andere kanalen beter spul krijgen.

Rolhouder gelast en een ge-3dprint opzetstuk dr op.
Dat, en de complete revisie die ik 't ding gegeven heb, en hij last nu beter dan ooit tevoren.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik neem aan dat je met dat 10cm rateltje een 1/4" setje bedoelt waarmee je niet voldoende kracht kunt zetten en een 1/2" set weer nét te groot/te veel van 't goede is?
Sommige 3/8 sets hebben bitdopjes:

Als je bitjes en een bitdriver wilt èn zwaardere doppen èn in 1 doos, dan kom je eigenlijk altijd terecht in een 1/4 1/2 combinatiedoos.
[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 02-09-2015 00:06 ]
Vandaar dat ik juist "Sonic" al aanhaalde.mr_petit schreef op woensdag 02 september 2015 @ 00:01:
3/8 heeft vaak geen bitjes, dat is 1/4 territorium vaak.
Sommige 3/8 sets hebben bitdopjes:
[afbeelding]
Als je bitjes en een bitdriver wilt èn zwaardere doppen èn in 1 doos, dan kom je eigenlijk altijd terecht in een 1/4 1/2 combinatiedoos.

Als je dat spul bij elkaar "pakt" heb je een set van 25x7x5 Cm, ofzo .....
En soms wel met echte bitjes, maar wellicht zijn dat 5/16 bitjes, dus zwaarder uitgevoerd:
kraftwerk 6011 (zelf ratel uitzoeken)

kraftwerk 4041

kraftwerk 2013

allemaal 3/8, maar niet heel goedkoop. Ik denk dat die doppenrailtjes en een los rateltje goedkoper zijn.
Tsja, gereedschapssetjes blijft een compromis bij het uitzoeken....
[ Voor 94% gewijzigd door mr_petit op 02-09-2015 00:41 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Ik begrijp eigenlijk de ergonomie van zo'n pomp niet.
Neem aan dat je hem op de grond legt en met je voet bedient.
Dan is de afleesbaarheid van de druk toch niet geweldig?
Er zit een kijkglaasje op met dubbele lijn, zodat je altijd je afleeslijn kan richten.
Ook komt ie met een ijkrapport.
Je houdt 'm aan de onderkant vast, en knijp je half, dan loopt de band leeg, knijp je vol, dan pomp je de band op.
Wat je dan ook doet is dat je eerst iets meer druk in de band pompt, en dan de juiste druk afstelt door steeds iets lucht te laten ontsnappen.
Daar schijnt een technische reden voor te zijn dat dat nauwkeuriger is.
Maar het is idd een heel stevig ding, bedoeld voor professioneel gebruik. Dit ontwerp bestaat ook al behoorlijk lang.
Hij is niet heel zwaar ofzo, hij ligt niet vervelend in de hand.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 03-09-2015 21:55 ]
Ik ben op zoek naar een set met doppen, inbusdoppen en torxdoppen met een 1/2 opname (en dus ook de wat grotere doppen). Tot nu toe kom je eigenlijk altijd uit op verschillende setjes of je krijgt gelijk een gigantische set met ook 1/4 en 3/8 opname. Deze opnames heb ik al en wil dus enkel 1/2 opname hebben.
Bij Datona kwam ik de volgende doos tegen en die heeft eigenlijk precies de inhoud die ik zoek! Echter het merk KTG ken ik niet. Als ik er op zoek krijg ik hoogstens wat AliExpress meldingen, dus ongetwijfeld een setje uit China (al hoeft dat niet perse slecht te zijn). Datona verkoopt meer gereedschap van KTG om hun grote gereedschapskarren bijvoorbeeld mee te vullen.
Linkje naar de KTG set:
http://www.datona.nl/gereedschapskoffer-45-delig.html
Linkje naar alle KTG producten op de Datona site:
http://www.datona.nl/cata...tg&_antispam=antispam_281
Ik ben benieuwd of iemand hier wel eens gereedschap van KTG in handen heeft gehad en wat je er dan van vond
I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...
Wat ik zelf wel een aardig setje vind, is de Hazet 856-1 set. 1/4", kleine box, maat 5.5 tot 14 doppen, een selectie aan inbus, torx (safety torx variant, dus met gaatje in het midden), en ook de gewone PH/PZ/sleuf bitjes.JT schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:36:
Dank voor het meedenken. Bitjes of bitdoppen maakt me niet zoveel uit. 3/8 zou mooi zijn maar het zijn gelijk weer van die grote sets die je niet tussen je reservewiel stopt. Ik zal nog eens kijken naar Sonic.
Vind het zelf ook wel aardig dat er ook een verloopje van bithouder naar dop op zit, zodat je de doppen ook op een losse bithouder zou kunnen zetten. Omgedraaid zit er natuurlijk ook bij (en is nodig om de bits op de ratel te kunnen zetten), maar bithouder naar dop heeft in de set zelf niet direct nut maar is wel nuttig als je zelf al een bithouder hebt.
Mooi setje. En toen zag ik dat die 120 Euro kosthenkie196 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 11:12:
[...]
Wat ik zelf wel een aardig setje vind, is de Hazet 856-1 set. 1/4", kleine box, maat 5.5 tot 14 doppen, een selectie aan inbus, torx (safety torx variant, dus met gaatje in het midden), en ook de gewone PH/PZ/sleuf bitjes.
Vind het zelf ook wel aardig dat er ook een verloopje van bithouder naar dop op zit, zodat je de doppen ook op een losse bithouder zou kunnen zetten. Omgedraaid zit er natuurlijk ook bij (en is nodig om de bits op de ratel te kunnen zetten), maar bithouder naar dop heeft in de set zelf niet direct nut maar is wel nuttig als je zelf al een bithouder hebt.

Ecodan warmtepomp
Het is voor mij de primaire 1/4" set die ik o.a. ook makkelijk met fietsvakanties mee kan nemen.
Ideaal voor een auto is 1/4+1/2 combidoos. maar die zijn wel weer wat groter.
Wellicht dat hij zelf nog een inlay kan maken uit plukschuim of iets dergelijks in een compacter boxje, dat zal toch gauw compacter moeten kunnen worden gemaakt dan de standaard dozen.