Het grote Glasvezel in Amsterdam Topic

Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste
Acties:
  • 214.813 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 16:52
denan schreef op zondag 11 september 2011 @ 16:39:
[...]

InterNLnet zal vast blijven leveren, mijn laatste info is dat ze niets aan bestaande producten/diensten gaan veranderen.

Lijbrandt is het zusje van XMS en zit ook al een flinke tijd in fiber.
ah,ok. Zit nu even bij XS te kijken, maar ook daar is de goedkoopste 45 € voor een 40/40 lijntje.
Mooi, interNLnet blijft het dan dus.

Eenmaal glas, nooit meer wat anders. Dat nou weer wel. Dat A(synchrone)DSL is echt 3 keer niks, UPC/kabel komt in de buurt,maar glas is toch wel de koning :)

[ Voor 14% gewijzigd door DIKKEHENK op 11-09-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

carnager schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 22:00:
[...]

Misschien voor de hand liggend testje maar je weet maar nooit..
1) vraag: hang je direkt aan je glas modem of heb je er nog een router, switch of wat anders tussen gegooid?
2) zet je computer eens direkt bij je glas modem en sluit het met een (getest goede) 1 meter patch kabel aan. Doe dan die ping test nog eens opnieuw.
De eerste stap is namelijk altijd eerst uit sluiten dat het probleem binnenshuis is, hoe onwaarschijnlijk ook. :)
Ja ik heb dit nu getest, de problemen zijn hetzelfde wanneer ik direct het glasvezelmodem inga. Het ligt dus niet aan de router of iets anders binnenshuis. Ik ga toch nog maar eens proberen iemand anders aan de lijn te krijgen bij Glashart. Bedankt alvast, ik kom hierop terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 15:02
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 17:21:
[...]

Ja ik heb dit nu getest, de problemen zijn hetzelfde wanneer ik direct het glasvezelmodem inga. Het ligt dus niet aan de router of iets anders binnenshuis. Ik ga toch nog maar eens proberen iemand anders aan de lijn te krijgen bij Glashart. Bedankt alvast, ik kom hierop terug.
De route is via je isp. Zij moeten het probleem troubleshooten en bij netwerkbeheer neerleggen.

• Doc25
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
Ik heb een vraag: ik zit in amsterdam in een gebied waar 1 van de eerste glasvezelnetwerken zijn aangelegd (indische buurt). Ik zit al een tijdje bij InternNL (die hebben ook de glasvezel tot in mijn meterkast getrokken).
Alleen nu wil ik over op een andere aanbieder, internet en TV.
KPN heeft niet echt mijn voorkeur, gezien de verhalen over hun afgeknepen TV-streams.
Twekfiber levert hier alleen KPN-streams.

Blijft min of meer alleen Lijbrandt over. Op de site staat dat zij GlasHartMedia streams leveren. Is dat werkelijk zo ?
En hoe gaat de overstap ? kunnen ze gebruik maken van de al getrokken vezel tot in mijn meterkast of moeten ze een nieuwe trekken ?

• denan
Ze kunnen dezelfde vezel gebruiken maar als je een paar weken wacht is het migratieproces voor de ISP's volledig uitgewerkt. Zoals een paar posts terug aangegeven zal ik hier dan een beschrijving neerzetten van alle mogelijke migraties en wat je als klant moet doen om het zo probleemloos mogelijk te laten verlopen.

• Doc25
Hi Denan,

mooi, bedankt voor alle moeite. Paar weken = 2 weken of 9 weken ? :D

• denan
Doc25 schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:03:
mooi, bedankt voor alle moeite. Paar weken = 2 weken of 9 weken ? :D
Als het goed is een week of 3 nog. Aannemers/netwerkbeheerders/etc moeten eerst op 1 lijn zitten en er zijn nogal wat uitzonderingen in Amsterdam.

• Doc25
Oh 3 weken valt mee.
Weet jij welke stream ik precies kan krijgen ? ik zie door de bomen het bos niet meer.

En welke provider raad je aan ? (als je objectief zou willen zijn :p)

[ Voor 25% gewijzigd door Doc25 op 17-09-2011 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Doc25 schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 17:11:
Oh 3 weken valt mee.
Weet jij welke stream ik precies kan krijgen ? ik zie door de bomen het bos niet meer.

En welke provider raad je aan ? (als je objectief zou willen zijn :p)
Objectief ben ik altijd :)

Persoonlijk zou ik voor een ISP gaan met het GHM IPTV product. Dat heeft gewoon veel voordelen t.o.v. het KPN aanbod (analoog, dvb-c, meer keuze in zenders, tv apps, etc). Welke ISP je dan moet kiezen hangt af van het aanbod en de acties die lopen.. en jouw wensen.

• Doc25
Thanks Denan. Ik zie dat je hier veel mensen hebt geholpen.

In mijn gebied biedt volgens mij alleen Lijbrandt GHM-feeds. Dat is enerzijds wel jammer, omdat je niet kan vergelijken en zelf kiezen.
Tweaknews biedt raar genoeg alleen KPN-feeds in mijn gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen of er ooit in Slotermeer FirbreToHome komt? volgens glashart.nl's postcode check kan dit nog meer dan 3 jaar duren 8)7 .... op e-mails word niet gereageerd helaas! Ik wil mijn server meer bandbreedte geven kan niet wachten!!

• Doc25
denan schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 15:13:
Ze kunnen dezelfde vezel gebruiken maar als je een paar weken wacht is het migratieproces voor de ISP's volledig uitgewerkt. Zoals een paar posts terug aangegeven zal ik hier dan een beschrijving neerzetten van alle mogelijke migraties en wat je als klant moet doen om het zo probleemloos mogelijk te laten verlopen.
Ik heb toch maar Lijbrandt aangevraagd: 50 MB internet en TV.
Ik zou niet weten waarom ik uberhaupt iets moet doen. De glasvezel is al eerder tot in mijn huis getrokken. De rest moet Lijbrandt maar regelen en ik hoor wel wanneer ik omgezet word. Ik heb gerekend op 4 weken en alvast mijn oude abonnementen opgezegd. Duurt het toch langer dan zit ik zonder tv/internet, maar dat overleef ik wel.

Weet jij misschien welk type settop box geleverd wordt ? (ik heb de HD variant besteld, zonder opnamemogelijkheid).

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-09 17:52

carnager

AmsterdamVideo

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2011 @ 09:07:
Kan iemand mij vertellen of er ooit in Slotermeer FirbreToHome komt? volgens glashart.nl's postcode check kan dit nog meer dan 3 jaar duren 8)7 .... op e-mails word niet gereageerd helaas! Ik wil mijn server meer bandbreedte geven kan niet wachten!!
Slotermeer zeg je?
Hahahahhaahhahahaaha!!
Dan kan je lang wachten!

:(

Maar ff serieus, ik probeer al jaren glasvezel richting Slotermeer te krijgen maar na de uitrol in de 'proefgebieden' te weten osdorp (woningbouw panden) en de twee gebieden in Oost (aan elkaar vast overigens) is er geen pand meer bij gekomen. Echt balen want ook ik zit te smachten om - met name upstream - hogere bandbreedte.

Het lijkt erop dat we de eerste jaren echt nog gedoemd zijn tot de 'fiberpower' abo's van UPC om *iets* aan upstream bandbreedte te hebben, ADSL(2) doet per definitie al niet mee met 1 tot in het allergunstigste geval 6Mbit upstream... :S

Blijf me keer op keer verbazen dat provinciedorpjes en dergelijke locaties het deze ronde blijken te winnen van de hoofdstad van ons land, waar het gaat om de uitrol van glasvezel! |:(

EDIT, ter aanvulling, ..:
Overigens worden in Osdorp alweer diverse gebouwen GESLOOPT waar de glasvezel al aangelegd was.
Over onrendabele investering gesproken...

[ Voor 6% gewijzigd door carnager op 24-09-2011 15:57 . Reden: kleine aanvulling ]

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Doc25 schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 15:43:
[...]

Ik heb toch maar Lijbrandt aangevraagd: 50 MB internet en TV.
Ik zou niet weten waarom ik uberhaupt iets moet doen. De glasvezel is al eerder tot in mijn huis getrokken. De rest moet Lijbrandt maar regelen en ik hoor wel wanneer ik omgezet word. Ik heb gerekend op 4 weken en alvast mijn oude abonnementen opgezegd. Duurt het toch langer dan zit ik zonder tv/internet, maar dat overleef ik wel.

Weet jij misschien welk type settop box geleverd wordt ? (ik heb de HD variant besteld, zonder opnamemogelijkheid).
Het oude abonnement al opzeggen was niet handig, je hebt vanuit LBT nog geen opleverdatum gekregen en een stukje terug heb ik gepost dat het proces bij de aannemers/netwerkbeheerder nog niet uitgewerkt was.

Zoals het er nu uitziet (en waar men nu ook mee pilot bij een 200 klanten in GNA gebied)

- Klant heeft al een verbinding via GNA/BBNED
- Klant vraagt fiber aan bij KPN/LBT of een van de andere isp's
- ISP verwerkt opdracht en schiet leverorder in bij KPN(de nieuwe beheerder naast BBNED)
- KPN neemt maximaal 15 werkdagen de tijd om een fysieke lijn op te leveren. Daarbij worden bestaande patchings ongedaan gemaakt en krijgen klanten een nieuw CPE in huis (de oude is van BBNED).

Vanuit klantperspectief is het dus:
- controleren of je huidige contract maandelijks stopgezet kan worden
- Verbinding aanvragen bij een van de nieuwe ISP's
- 3 weken wachten tot lijn actief is.

- Daarna pas het oude contract opzeggen! (ivm porteringen van telefoonnummer, risico van opleverproblemen waardoor je zonder diensten zit, etc).

Let wel: Momenteel draait een pilot met een aantal aansluitingen. het is dus niet zo dat *elke* order die men nu inschiet standaard binnen 3 weken opgeleverd zal zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is het nog mogelijk onderdeel te worden van die pilot? Ik heb mij begin augustus al aangemeld bij Lijbrandt, want wil overstappen van InterNL.
Tot op heden nog niet echt veel actie gemerkt, alleen één brief begin deze maand dat er iets gaat gebeuren. Maar we zijn alweer 4 weken verder en ik heb nog niets gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Mr_Big schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 10:42:
Is het nog mogelijk onderdeel te worden van die pilot? Ik heb mij begin augustus al aangemeld bij Lijbrandt, want wil overstappen van InterNL.
Tot op heden nog niet echt veel actie gemerkt, alleen één brief begin deze maand dat er iets gaat gebeuren. Maar we zijn alweer 4 weken verder en ik heb nog niets gehoord.
Helaas niet, de huidige pilotdeelnemers voldoen aan een aantal specifieke voorwaarden. Maar ik verwacht eigenlijk dat het nieuwe proces binnen nu en 3 a 4 weken uitgebreid getest is en dat LBT dan ook via dat proces de overstappers kan faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-09 15:56
denan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 09:45:
[...]

- KPN neemt maximaal 15 werkdagen de tijd om een fysieke lijn op te leveren. Daarbij worden bestaande patchings ongedaan gemaakt en krijgen klanten een nieuw CPE in huis (de oude is van BBNED).
Wat is een CPE? Is dat het glasvezelmodem?

• Doc25
denan schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 09:45:
[...]

Het oude abonnement al opzeggen was niet handig, je hebt vanuit LBT nog geen opleverdatum gekregen en een stukje terug heb ik gepost dat het proces bij de aannemers/netwerkbeheerder nog niet uitgewerkt was.

Zoals het er nu uitziet (en waar men nu ook mee pilot bij een 200 klanten in GNA gebied)

- Klant heeft al een verbinding via GNA/BBNED
- Klant vraagt fiber aan bij KPN/LBT of een van de andere isp's
- ISP verwerkt opdracht en schiet leverorder in bij KPN(de nieuwe beheerder naast BBNED)

Vanuit klantperspectief is het dus:
- controleren of je huidige contract maandelijks stopgezet kan worden
- Verbinding aanvragen bij een van de nieuwe ISP's
- 3 weken wachten tot lijn actief is.

- Daarna pas het oude contract opzeggen! (ivm porteringen van telefoonnummer, risico van opleverproblemen waardoor je zonder diensten zit, etc).

Let wel: Momenteel draait een pilot met een aantal aansluitingen. het is dus niet zo dat *elke* order die men nu inschiet standaard binnen 3 weken opgeleverd zal zijn!
Klopt, je had het eerder geadviseerd. Daarom heb ik op de valreep de oude abo's nog niet opgezegd.
Het is wel frappant dat jij wel kan uitleggen wat er speelt, maar de provider dat niet kan. Ze sturen alleen een briefje met: het is in behandeling genomen, PUNT (dus geen stand van zaken, stappenplan of wat dan ook).

Misschien moeten ze jou es de leiding geven over de technische en communicatie afdeling naar de klanten, haha.

• denan
Doc25 schreef op woensdag 28 september 2011 @ 09:47:
[...]

Klopt, je had het eerder geadviseerd. Daarom heb ik op de valreep de oude abo's nog niet opgezegd.
Het is wel frappant dat jij wel kan uitleggen wat er speelt, maar de provider dat niet kan. Ze sturen alleen een briefje met: het is in behandeling genomen, PUNT (dus geen stand van zaken, stappenplan of wat dan ook).

Misschien moeten ze jou es de leiding geven over de technische en communicatie afdeling naar de klanten, haha.
Dat briefje is natuurlijk iets dat uit het automatische proces rond aanmeldingen komt. Probleem bij GNA/Amsterdam was dat het bovenstaande proces er gewoon niet was. Nu de aannemers/KPN en BBNED het eens zijn over de stappen hebben de providers ook meer duidelijkheid.
Wat je aanvraag betreft (had je die niet al weer stopgezet?): Je was gewoon in het normale opleverproces meegegaan en zodra de eerste pilot (2-3 weken nog) afgerond was had je de volgende brieven gehad. Je weet het proces nu gewoon iets eerder.

De CSD's van de ISP's zijn btw ook geïnformeerd over het nieuwe proces maar zolang het nog niet door de ISPs gebruikt kan worden kunnen ze daar aan de telefoon ook weinig over zeggen.

• Doc25
denan schreef op woensdag 28 september 2011 @ 10:01:
[...]

Dat briefje is natuurlijk iets dat uit het automatische proces rond aanmeldingen komt. Probleem bij GNA/Amsterdam was dat het bovenstaande proces er gewoon niet was. Nu de aannemers/KPN en BBNED het eens zijn over de stappen hebben de providers ook meer duidelijkheid.
Wat je aanvraag betreft (had je die niet al weer stopgezet?): Je was gewoon in het normale opleverproces meegegaan en zodra de eerste pilot (2-3 weken nog) afgerond was had je de volgende brieven gehad. Je weet het proces nu gewoon iets eerder.

De CSD's van de ISP's zijn btw ook geïnformeerd over het nieuwe proces maar zolang het nog niet door de ISPs gebruikt kan worden kunnen ze daar aan de telefoon ook weinig over zeggen.
De aanvraag is nog niet stop gezet. Ze zouden uitzoeken wat voor streams ik precies krijg (ook raar dat dat niet algemeen bekend is) en dat aan mij terugkoppelen. Ik denk dat ik het gewoon door laat gaan, misschien dat de streams binnenkort wel beter worden als de beloofde aanpassingen zijn gedaan (ook al vrees ik dat KPN die aanpassingen eerst in de gehuchten gaat uitvoeren en pas later in de oudere glasvezelnetwerken als Amsterdam).

Blijft toch frappant dat jij het simpel kan uitleggen, met een stappenplan en dergelijke. En dat het betrokken bedrijf dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hmm... Meerdere mensen die van het "oude netwerk" af moeten en daardoor een andere abonnement moesten nemen? Wat zijn jullie afweging geweest ? Ik heb in principe alleen internet nodig de rest had ik toen niet genomen en neem het vandaag denk ik ook niet.
@Denan: Weet jij misschien hoe het zit met de ISP naar ISP migratie's? Ik doel dan op snelheid van afhandelen. Het zou namelijk wel handig zijn dat ik zo snel mogelijk weer gebruik kan maken van mijn internet.

spoiler:
[frustratie]Op de site van Cocepts-ICT stond Amsterdam niet bij als mogelijkheid om daar glasvezel te nemen. Zodoende maar rond gekeken en kwam uit op Lijbrandt. Ivm een overstap, belde ik maar op om te vragen hoe lang het zou duren als ik overging stappen. Ze konden me dat niet exact vertellen vanwege het vrijgeven van de lijn (netals toen met ADSL) en zeiden dat ik dat met Concepts-ICT zou moeten kortsluiten. Dus servicedesk van Concepts-ICT gebeld en gevraagd hoe dat nou zat met de afsluiting. Ik heb liever dat gedoe met het overstappen niet. Ik gaf aan dat ik al een klant was en de medewerker zei doodleuk dat ik maar nog even moest orienteren op de site... Zo is "service verlenen" wel heel makkelijk. En na een gesprek van een paar minuten over wat de mogelijkheden nog meer waren, was zijn tijd per gesprek blijkbaar bereikt, want hij wist niet hoe snel hij moest ophangen.
[/frustratie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
455451n schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 20:04:

@Denan: Weet jij misschien hoe het zit met de ISP naar ISP migratie's? Ik doel dan op snelheid van afhandelen. Het zou namelijk wel handig zijn dat ik zo snel mogelijk weer gebruik kan maken van mijn internet.
spoiler:
zie ongeveer 8 posts hierboven
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:33
455451n schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 20:04:
Hmm... Meerdere mensen die van het "oude netwerk" af moeten en daardoor een andere abonnement moesten nemen?
Hoe bedoel je "af moeten"? Is er een ISP die je verplicht laat overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 11:42

mwa

Ik zit zelf bij InterNL en wil ook overstappen (ivm kosten), maar weet alleen niet of ik hier nog een jaar woon. Zou jammer zijn om een contract te tekenen voor een jaar, en er dan ook aan vast te zitten als ik al verhuist ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 455451n
  • Niet online
Jan-E schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 07:21:
[...]
Hoe bedoel je "af moeten"? Is er een ISP die je verplicht laat overstappen?
Ze hebben het over het oude netwerk gesloopt wordt en daarom wordt je van het netwerk gezet. Zo is het me verteld en vanaf 1 november zit ik dus zonder. En helaas is het overstappen dus weer netals toen met ADSL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
455451n schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 19:44:
Ze hebben het over het oude netwerk gesloopt wordt en daarom wordt je van het netwerk gezet. Zo is het me verteld en vanaf 1 november zit ik dus zonder. En helaas is het overstappen dus weer netals toen met ADSL...
Is 'ze' in jouw geval Concepts? Heeft iemand anders dezelfde mededeling gehad van Concepts? Of van (voor mij van belang) van InterNL?

Denan: wat is hiervan waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

Ik heb hier niks van gehoord (en zit bij InterNL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jshoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-06 11:11
dialmformark schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:52:
Ik heb hier niks van gehoord (en zit bij InterNL).
Ik zit ook bij InterNLnet en heb ook niets gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met mijn recente ervaringen bij Tweak (zie hier), en het glasvezelwereldje in Amsterdam overziende, vraag ik mij af of de huidige vorm van organisatie van glasvezel in Amsterdam ooit kan werken om betrouwbare en klantvriendelijke diensten te leveren. Zoveel partijen die elkaar de schuld van alles geven, iedereen die met z'n eigen belangen en problemen bezig is en zich daarbij achter anderen verstopt, kan bijna niet anders dan leiden tot chaos. Na mijn fiasco met Tweak en KPN (met wie ik echt nooit meer iets te maken wil hebben), blijft mij geen andere keuze op het glasnet dan Lijbrandt - en daar wordt ik ook niet direct warm van.

In arren moede overweeg ik dus toch maar naar UPC over te stappen, en het glasvezelnet te verlaten. Triest, ik weet het, en volstrekt tegen mijn wensen en ideeën in. Maar ik gun partijen die een wanproduct leveren geen business, en ik zal er het geduld en geld ook niet voor opbrengen. Totdat de boel beter georganiseeerd is, en de belofte van glasvezel eindelijk waargemaakt kan worden.

Hoe kijken jullie aan tegen mijn stelling dat het glasnet in Amsterdam momenteel klantvriendelijkheid en innovatie door goedwillende partijen in de weg staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Omdat ik nu al ca 2 maanden totdat ik kan overstappen van InterNL naar Lijbrandt, ben ik erg benieuwd hoe het gaat met de 'overstap-pilot'. Gaat het allemaal voorspoedig? Zo ja, wanneer kunnen de mensen die willen overstappen, maar niet in de pilot zitten, hier wat van verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Jan-E schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:38:
[...]
Is 'ze' in jouw geval Concepts? Heeft iemand anders dezelfde mededeling gehad van Concepts? Of van (voor mij van belang) van InterNL?

Denan: wat is hiervan waar?
Lijkt me een broodje aap. Wellicht heeft een ISP besloten om de bestaande BBNED/Tele2 dienstverlening niet meer aan eindklanten te verkopen? Of wil men overgaan op een KPN/WBA+ aanbod? Wat ik zo van mijn contacten binnen InterNLnet hoor is dat de bestaande dienstverlening gewoon blijft bestaan. Ze leveren alleen (tijdelijk) geen nieuwe aansluitingen op.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:40:
In arren moede overweeg ik dus toch maar naar UPC over te stappen, en het glasvezelnet te verlaten. Triest, ik weet het, en volstrekt tegen mijn wensen en ideeën in. Maar ik gun partijen die een wanproduct leveren geen business, en ik zal er het geduld en geld ook niet voor opbrengen. Totdat de boel beter georganiseeerd is, en de belofte van glasvezel eindelijk waargemaakt kan worden.

Hoe kijken jullie aan tegen mijn stelling dat het glasnet in Amsterdam momenteel klantvriendelijkheid en innovatie door goedwillende partijen in de weg staat?
Het glasnet zit momenteel in een overgangsfase waarin meerdere aanbieders en meerdere netwerktypen in hetzelfde gebied actief zijn. Het is niet zo dat het glasnet dan klantvriendelijkheid en innovatie in de weg staat.. het staat iedereen vrij om een contract af te sluiten met één van de twee operators en diensten te gaan leveren. Door de ietwat complexe situatie rond de operators duurt het nu alleen even voordat er 100% duidelijkheid is over de processen. Dat is slechts een tijdelijk iets en heeft niets met GNA te maken.
Mr_Big schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:41:
Omdat ik nu al ca 2 maanden totdat ik kan overstappen van InterNL naar Lijbrandt, ben ik erg benieuwd hoe het gaat met de 'overstap-pilot'. Gaat het allemaal voorspoedig? Zo ja, wanneer kunnen de mensen die willen overstappen, maar niet in de pilot zitten, hier wat van verwachten?
Volgens mij loopt het aardig al zijn er wel wat discussies over de regelgeving bij overstappen/migraties. Zodra er iets concreets te melden is roep ik dat hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk-Gemeente
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06 21:11
Alles kan en gaat stuk, vraag is of het wordt opgelost en hoe. Hier mijn recente ervaring ;)

Zondag, late avond: ega klaagt over trage webmail

Maandag:
testen, resetten etc: internetdeel router blijkt kaduuk.
Helpdesk KPN glasvezel, vriendelijke en kundige jongeman: "ik meet 'm even door ... inderdaad die is kapot en u krijgt een nieuwe. Dat kan morgenochtend of vroeg in de avond." 's Avonds kwam beter uit.
Helpdesk: "U krijgt morgen nog een sms hoe laat ze precies komen."
Tijdsduur gesprek helpdesk: < 5 minuten

Dinsdag:
12.00 uur, SMS van TNT: we komen tussen 18 en 20 uur

18.15 uur: de bezorger. "Hier is de nieuwe router dan hebt u weer internet. Ik moet wel de oude meenemen."
Ik: "Oei, ega zit net TV te kijken."
Waarop twee heeren voor de meterkast snel twee routers naast elkaar houden en de bedrading een op een overzetten.
18.20: nieuwe ZTE H220N is opgestart, bezorger al vertrokken
18:21: router hangt vrij van de muur, ophangbeugel past precies op vrijgekomen schroeven

18:23: EPG is opnieuw geladen. Ega heeft weer beeld.

18:45: router-ware geinstalleerd, gegevens oude 789VN (SSID, wachtwoord, kanaal) staan gereed in installatiemenu. Internet weer up, webmail ook

18:50, test: ZTE H220N blijkt in MIT-test tov de 789VN zowel stabieler als gemiddeld wat meer up en download te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 14:30
Ik ben ca. een maand geleden overgestapt van InterNLnet naar KPN. Het ging allemaal prima! Moet wel zeggen dat InterNLnet me in de eerste instantie 3 weken te vroeg had afgesloten, zonder enige info. Na veel geklaag hebben ze de boel weer aangesloten. Toen is er een dag afgesproken waarop de verbinding omgezet zou worden naar KPN, zo gezegd zo gedaan. De FTU werd op een maandag vervangen, nieuw modem opgehangen en dezelfde dag nog had ik KPN. In feite dus een 'naadloze' overstap (ware het niet dat ik eerder was afgesloten en toen weer wat aangesloten).

Voor de KPN monteurs heb ik geen goed woord over, dit zijn een stelletje incompetente apen (pardon my french). Er komt 1 mannetje voor de FTU en een apart mannetje voor de router. Ze weten alleen over hetgeen waar ze voor komen iets af, vraag niets aan de FTU man over de router, want dan krijg je een stom antwoord. De manier van aansluiten van de apparatuur is ook schandalig, Houtje touwtje aan elkaar geprutst... Maar meneer, het werkt toch? Blijkbaar krijgen ze op de cursus niks over nette afwerking... Maargoed, ben afgezien van de kwaliteit van de TV van KPN zeer tevreden! Het wachten is op de upgrade naar 500Mbit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denan schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:00:
Het glasnet zit momenteel in een overgangsfase waarin meerdere aanbieders en meerdere netwerktypen in hetzelfde gebied actief zijn. Het is niet zo dat het glasnet dan klantvriendelijkheid en innovatie in de weg staat.. het staat iedereen vrij om een contract af te sluiten met één van de twee operators en diensten te gaan leveren. Door de ietwat complexe situatie rond de operators duurt het nu alleen even voordat er 100% duidelijkheid is over de processen. Dat is slechts een tijdelijk iets en heeft niets met GNA te maken.
Ik bestrijd niet dat het iedereen vrij staat om contracten af te sluiten; ik heb wel de indruk dat al die aanbieders en verschillende technologien elkaar zo sterk in de weg zitten dat het vrijwel onmogelijk is om als aanbieder op dit net een goede dienst te kunnen leveren. Je bent afhankelijk van zoveel anderen, die mogelijk (vermoedelijk) andere belangen hebben, en/of er zelf (ook) een puinhoop van maken. Conclusie: de boel is te complex om dit feasible te maken voor het echt grote publiek.

Wanneer verwacht je dat deze situatie opgelost is? En wat houdt die 'overgangsfase' dan precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobvdm
  • Laatst online: 23-10-2021
Kan iemand me nou uitleggen waarom het zo moelijk is een bescheiden en extreem dicht bevolkt wereldstadje als Amsterdam op glas aan te sluiten? Inmiddels lopen we zo ver achter op andere Europese steden dat er toch echt ergens een behoorlijk struikelblok moet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:11:

Wanneer verwacht je dat deze situatie opgelost is? En wat houdt die 'overgangsfase' dan precies in?
Als het goed is over een paar weken. De overgangsfase betreft voornamelijk de onduidelijkheid onder aanbieders en operators mbt overstapprocessen en opleveringen. In andere gebieden is slechts 1 operator actief, in amsterdam 2.
jacobvdm schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:32:
Kan iemand me nou uitleggen waarom het zo moelijk is een bescheiden en extreem dicht bevolkt wereldstadje als Amsterdam op glas aan te sluiten? Inmiddels lopen we zo ver achter op andere Europese steden dat er toch echt ergens een behoorlijk struikelblok moet liggen.
Volgens mij is Amsterdam een van de weinig steden waar het enorm lastig kan zijn om de echte eigenaar van een pand te achterhalen. Zonder toestemming van de echte eigenaar mogen woningen niet verglaasd worden. Ik weet nog uit de start van GNA dat dit vaak voor problemen zorgde bij opleveringen.
Ook is er vaak een situatie waarbij delen van het pand van verschillende eigenaars zijn. Als dan iemand op de 2e/3e verdieping een verbinding wil afnemen dan is het nog lastiger.

En vergeet niet: in combinatie met het bovenstaande zorgt juist de dichtbevolktheid dat het lastig is gebieden te ontsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk-Gemeente
jacobvdm schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:32:
Kan iemand me nou uitleggen waarom het zo moelijk is een bescheiden en extreem dicht bevolkt wereldstadje als Amsterdam op glas aan te sluiten?
Antwoord van Denan klopt.

Verder: als de huizen horizontaal gesorteerd zijn kan je veel sneller doorwerken. Als er iemand niet thuis is heeft de buurman/vrouw meestal wel een sleutel. In steden heb je factoren als: veel alleenstaanden dus kans op niet thuis is navenant groot; als iemand een sleutel heeft is dat niet de buurman/vrouw maar iemand elders in de stad; je hebt vaak medewerking van alle etages nodig om door te trekken (lees iedereen toestemming en zelfde dagdeel thuis) en dat is 'een uitdaging' bij Amsterdammers niet zo dol zijn op 'moeten'. Plus dat er heel wat huizen in de stad zijn waar mensen maar een beperkt deel van de tijd wonen. Ook, detail, Amsterdam bestaat uit een kleine 100 eilanden met zo'n 250 bruggen (yep, IJburg lijkt veel op de stad). Veel van dat water wordt bevaren en gebaggerd, veel van die bruggen gaan open en dicht, ofwel je moet glas diep onder de bagger leggen. Om maar enkele van veel meer zaken te noemen.

Kortom, het is een knap lastige klus - maar de mensen die 'm dagelijks doen (Hoi Marjolein) houden goede moed :) #magookweleenswordengezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-09 20:41

wiert.tweakers

Makes software work correctly

Wat ik dus helemaal niet begrijp is waarom er in nieuwbouwwijken niet meteen overal glas in de grond gegooid is.

Klein voorbeeldje van mijn woonwijk (de Aker in Amsterdam): dat was een van de laatste wijken waar kabel en ADSL internet beschikbaar kwam, omdat beide partijen in de periode 1993-1996 vergeten waren om meteen goede bekabeling of glas de grond in de gooien.

Gevolg: alle straten moesten opnieuw open, en het heeft heel lang geduurd voordat er fatsoenlijke snelheden waren.

Het is een wijk met gemiddeld een bovenmodaal inkomen, dus dat zijn typisch het soort mensen dat graag een bovengemiddeld snelle internet verbinding willen. (Idem voor wijken waar relatief veel studenten wonen: die willen dat ook graag).

Nu geldt hetzelfde IJburg: daar had gewoon bij het begin van de bouw overal glas moeten liggen. Dan had ook meer dan 50% van de huishoudens daar glas afgenomen.

Nu gaat het nog decennia duren voordat Amsterdam ook maar een beetje verglaasd is.

Ik heb overwogen om zelf glas te laten aanleggen, maar graafwerk is nu nog te duur.

De combinatie van kabel + ADSL gaat nu goed genoeg; niet altijd snel genoeg, maar wel betrouwbaar genoeg (het is tot nu toe niet voorgekomen dat beide er tegelijk uit lagen, hoewel beide er afzonderlijk wel uit liggen).

--jeroen

http://wiert.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
@Denan: hoe staat het met de voortgang van de overstappilot 'glasprovider => glasprovider' (bijv. Internl => Lijbrandt)?

Ik heb me nu al twee maanden geleden aangemeld, maar zie verder weinig gebeuren en hoor ook niks meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Mr_Big schreef op woensdag 02 november 2011 @ 10:23:
@Denan: hoe staat het met de voortgang van de overstappilot 'glasprovider => glasprovider' (bijv. Internl => Lijbrandt)?

Ik heb me nu al twee maanden geleden aangemeld, maar zie verder weinig gebeuren en hoor ook niks meer...
Ik heb nog geen afmelding gezien van de operators dat het proces nu "af" is, de pilot zou wel al afgelopen moeten zijn. Als ik de mensen van Lijbrandt zie zal ik vragen of zij de klanten voor wie dit opgaat (alleen glasvezeloperator overstappers hebben dit issue) kunnen informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
...en we zijn alweer bijna twee weken verder. Nog niks gehoord van Lijbrandt over een overstapdatum.
Ondanks alle discussie over KPN en Lijbrandt in het forum dat daar specifiek aan is gewijd, wil ik ze toch nog een kans geven... Maar dat moet ik wel weten of overstappen ooit gaat lukken.

• jshoog
Ik ben ondertussen ook wel benieuwd wat de stand van zaken is bij de overstappilot en wanneer we meer horen over de mogelijkheden tot een snelle pijnloze overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doc25
na 3 maanden heb ik het eindelijk opgegeven. Ik had zelfs zelf mijn oude provider gevraagd om mijn glasvezellijn vrij te geven, wat ze ook deden en netjes telefonisch aan mij terugkoppelden. Toen ik dat doorgaf aan Ljbrandt, kon mij nog steeds niet aansluiten.
Reden: problemen met de kast op straat.
Wanneer verwachten jullie het op te lossen: geen idee.

Ik heb nu gebruik gemaakt van de KPN-aanbieding (6 maanden gratis, exclusief voor adam-oost) en kan 10 dagen later al aangesloten worden.
Lijbrandt heeft het nakijken, terwijl de anderen de klanten aan het wegvagen zijn met zulke aanbiedingen en snel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

Doc25 schreef op zondag 20 november 2011 @ 14:41:
na 3 maanden heb ik het eindelijk opgegeven. Ik had zelfs zelf mijn oude provider gevraagd om mijn glasvezellijn vrij te geven, wat ze ook deden en netjes telefonisch aan mij terugkoppelden. Toen ik dat doorgaf aan Ljbrandt, kon mij nog steeds niet aansluiten.
Reden: problemen met de kast op straat.
Wanneer verwachten jullie het op te lossen: geen idee.

Ik heb nu gebruik gemaakt van de KPN-aanbieding (6 maanden gratis, exclusief voor adam-oost) en kan 10 dagen later al aangesloten worden.
Lijbrandt heeft het nakijken, terwijl de anderen de klanten aan het wegvagen zijn met zulke aanbiedingen en snel aansluiten.
Is die actie enkel als je voor 2 jaar afsluiten (6 maanden gratis)?

• Doc25
nee, 1 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Omdat het overstappen naar Lijbrandt niet lukt, heb ik eens contact opgenomen met Concepts ICT. Die hebben wel abonnementen voor redelijke prijzen en zeggen op dezelfde dag de verbinding over te kunnen nemen. Heeft iemand ervaring met het overstappen van InterNL naar Concepts ICT?

Volgens hen zou het als volgt moeten gaan:
- Aanvraag bij Concepts
- Concepts meldt dat ze kunnen leveren, maar dat de lijn niet vrij is
- Ik zeg op bij InterNL per datum X
- Ik meld dat de lijn per datum X vrij is en Concepts activeert hun dienstverlening per die datum
- Klaar

Als dat zo is, lijkt mij dat een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Mr_Big schreef op woensdag 30 november 2011 @ 09:01:
Omdat het overstappen naar Lijbrandt niet lukt, heb ik eens contact opgenomen met Concepts ICT. Die hebben wel abonnementen voor redelijke prijzen en zeggen op dezelfde dag de verbinding over te kunnen nemen. Heeft iemand ervaring met het overstappen van InterNL naar Concepts ICT?
Waarom wil je eigenlijk weg bij InterNL?

Destijds waren InterNL en Concepts redelijk vergelijkbaar, alleen kon Concepts geen vast IP-nummer garanderen. Hoe dat nu is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jshoog
Er willen er meer weg bij InterNLnet. InterNLnet lijkt namelijk een doodlopende weg op de glasvezel in Amsterdam. Ze zijn gestopt met het aanbieden van glasvezel in Amsterdam en de prijzen voor bestaande klanten zijn erg hoog in vergelijking met de andere glasvezelproviders in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Precies wat jshoog zegt: voor wat je nu betaalt krijg je relatief weinig. Ze hanteren nog steeds dezelfde prijzen als aan het begin (4 of 5 jaar o.i.d.?). Terwijl de rest meer snelheid gaf voor hetzelfde geld, of de tarieven naar beneden bijstelde, bleef InterNL dezelfde abonnementen aanhouden.

Heb ze gisteren nog gebeld of ze daar niet wat aan kunnen doen voor bestaande klanten die graag willen blijven en best wat meer willen betalen voor meer snelheid, maar niet zoveel als ze nu vragen, maar dat zit er niet in.

@Jan-E: interessant punt dat je daar aandraagt over dat vaste IP. Dat is nog wel een belangrijke om te onderzoeken, want vrij noodzakelijk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Ik heb laatst nog eens gekeken naar die prijzen. Ik wil niet meer dan single-play en betaal daar nu 33 euro voor. Dat kan ik elders niet vinden. 20 Mbits up en down is ook genoeg voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 16:52
Jan-E schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:49:
Ik heb laatst nog eens gekeken naar die prijzen. Ik wil niet meer dan single-play en betaal daar nu 33 euro voor. Dat kan ik elders niet vinden. 20 Mbits up en down is ook genoeg voor me.
Ik heb ook de 20/20 van internlnet voor 32 euro, met een fixed IP.
Perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 10-09 21:50
denan schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:48:
[...]

Volgens mij is Amsterdam een van de weinig steden waar het enorm lastig kan zijn om de echte eigenaar van een pand te achterhalen. Zonder toestemming van de echte eigenaar mogen woningen niet verglaasd worden. Ik weet nog uit de start van GNA dat dit vaak voor problemen zorgde bij opleveringen.
Ook is er vaak een situatie waarbij delen van het pand van verschillende eigenaars zijn. Als dan iemand op de 2e/3e verdieping een verbinding wil afnemen dan is het nog lastiger.

En vergeet niet: in combinatie met het bovenstaande zorgt juist de dichtbevolktheid dat het lastig is gebieden te ontsluiten.
Allright, maar waarom is het bij Liander wel "makkelijk" gegaan, mijn straat heeft verleden jaar, nieuwe electiciteitsleidingen vanaf de straat tot in de panden gekregen, en iedereen moest thuis zijn, wel een halve dag, dat is zo een paar maanden doorgegaan tot de straat " af" was. Ok, ik ben niet overal bij geweest, maar volgens mij werkte dat prima, met een 1e brief een maand van tevoren. Naar ik begrijp heeft Liander die toestemming (van de eigenaar) niet nodig, en glasvezel wel? Waarom dan niet een landelijk of gemeentewetje, die toestemming overbodig maakt?

Oja, op dat glasvezel linkje uit de TS (die nooit is bijgewerkt afgelopen 5 jaar), vind ik verdomd weinig over hoe het met de kansen staat van andere dan de bekende wijken, zit dit in de pijplijn voor sommige gebieden, of moeten we het Parool/At5 maar afwachten? Voor mij specifiek: de Pijp/Oud-Zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk-Gemeente
Sjah schreef op zondag 04 december 2011 @ 21:01:
[...]

Allright, maar waarom is het bij Liander wel "makkelijk" gegaan, mijn straat heeft verleden jaar, nieuwe electiciteitsleidingen vanaf de straat tot in de panden gekregen, en iedereen moest thuis zijn, wel een halve dag, dat is zo een paar maanden doorgegaan tot de straat " af" was. [...] Naar ik begrijp heeft Liander die toestemming (van de eigenaar) niet nodig, en glasvezel wel?
Het verschil is dat iedere afnemer van energie en gas, de bewoners van woningen, ingestemd heeft met de Algemene Voorwaarden en daarmee heeft iedereen zich contractueel verplicht toegang te verlenen, art. 4.2b (link): "aan personen, die van een door de netbeheerder uitgegeven legitimatiebewijs of machtiging zijn voorzien, toegang te verlenen tot het perceel - mede ten behoeve van de uitvoering van een van overheidswege op de netbeheerder rustende verplichting - van 08.00 tot 20.00 uur, behoudens op zon- en feestdagen, alsmede in geval van dringende reden ook op andere dagen en buiten deze uren".
Het glasbedrijf heeft zo'n overeenkomst niet en is daarom afhankelijk van vrijwillige instemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 455451n
  • Niet online
Mr_Big schreef op woensdag 30 november 2011 @ 09:01:

Volgens hen zou het als volgt moeten gaan:
- Aanvraag bij Concepts
- Concepts meldt dat ze kunnen leveren, maar dat de lijn niet vrij is
- Ik zeg op bij InterNL per datum X
- Ik meld dat de lijn per datum X vrij is en Concepts activeert hun dienstverlening per die datum
- Klaar

Als dat zo is, lijkt mij dat een uitkomst.
Ik zit nu al een maand te wachten op de activatie van mijn lijn, maar er is nog niets gebeurd. Ik vroeg me af hoe jij je contract hebt kunnen opzeggen. Ik heb namelijk ook die neiging, want Concepts ICT levert weer glasvezel aan Amsterdam (daar zat ik eerst). Als het goed is kun je namelijk na 7 werkdagen niet meer het contract opzeggen. Morgen toch maar even bellen met de providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
(jarig!)
Een kleine tijdlijn van mijn onsuccesvolle avontuur. Ik probeer over te stappen van Concepts ICT glasvezel naar Lijbrandt glasvezel in Amsterdam / Zeeburg. Het abonnement bij Concepts ICT is op 1 november 2011 afgelopen.

15 aug 2011 - `Bij een overstap van glas naar glas dient u rekening te houden met een downtime van gemiddeld 10 werkdagen.` waren de profetische woorden van de helpdesk Lijbrandt in antwoord op mijn vraag over het overstappen.
19 oktober 2011 - Aanvraag gedaan/klant geworden bij Lijbrandt
19 oktober 2011 - Bevestiging en inloggegevens voor self-service pagina's ontvangen.
1 november 2011 - Concepts ICT beeindigt het abonnement. Een internetloos tijdperk breekt aan.
15 november 2011 - 10 werkdagen verstreken sinds aflopen Concepts ICT abonnement, geen kik van Lijbrandt.
Enige malen helpdesk proberen te bereiken, maar wachttijd overschrijdt tolerantie-grens.
22 november 2011 - Helpdesk Lijbrandt gebeld. De order loopt niet door. Hier begin ik langzamerhand toch wel lichtelijk door te lopen van het wachten. Vorige melding was dat de lijn niet vrij gegeven was. Nu hebben ze technische storing, dus vanmiddag proberen ze het opnieuw.
24 november 2011 - Helpdesk Lijbrandt gebeld. Order wederom (?) opnieuw ingeschoten. Mooie woorden voor iets wat ook op 19 oktober al gedaan is.
30 november 2011 - Gebeld met helpdesk Lijbrandt. De helpdeskmedewerker was zo snel niet in staat om de status van de bestelling aan te geven, helpdeskmedewerker belooft op 1 december terug te bellen voor de status update..

1 december 2011 - niks. snif.

2 december 2011 - Helpdesk Lijbrandt gebeld. Excuses voor het niet terugbellen ontvangen, helpdeskmedewerker gaat op mijn verzoek z`n niet-terugbellende collega uitschelden voor `tuttebel`.
Tevens bevestiging van probleem. Lijn is niet vrijgegeven door Concepts ICT. Ook zeggen ze dat mijn gebied (Zeeburg e.o.) een `probleem`-gebied is. Overstappen kan wel tot 40 werkdagen duren. (8 weken).
Ik hoor een zachte echo van de woorden. 40? Dat waren er toch 10? Na een lichte aarzeling wil de helpdeskmedewerker het telefoonnummer van Concepts ICT voor me opzoeken (ik heb geen internet)

Helpdesk Concepts ICT bevestigt dat de lijn niet is vrijgegeven. Doen geen uitspraak of toezegging over hoe lang het nog gaat duren voor dat dat wel gebeurt. Helpdeskmedewerker zegt dit probleem niet heel vaak tegen te komen, heeft vandaag wel 2 andere klanten met zelfde probleem aan de telefoon gehad. (reken even mee: 1 helpdesk medewerker met 3 klanten met zelfde probleem die dag, en hoeveel helpdeskoempaloempa's op 1 zaal?)

5 december 2011 -Ook vandaag geen sinterklaas. Of maar een kadootje in mijn schoen, of een Piet! (en nee ,ook geen emailtje)

Vraag:
  • Wie moet wie achter de broek zitten voor het `vrijgeven` van de lijn?
  • Welke arme eerstelijnshelpdesk oempa-loempa kan ik bellen om stimulerende woorden in de oren te schreeuwen (die behoefte heb ik bestwel) zodat er ook echt wat gebeurt? Dit valt nog erg mee als je het vergelijkt met wat mijn vriendin ze aan wil doen :)
  • Wat is de fysieke actie van het `vrijgeven nu eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
@455451n

Heb de volgende instructies ontvangen na een mail van Lijbrandt:
Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u helaas te kennen geeft uw inschrijving te willen annuleren.

Als u uw contract wilt beëindigen, dan kunt u dit het beste doen middels een brief welke is voorzien van uw handtekening aan onze afdeling Orderdesk.

Wij hebben niet de bevoegdheid om te beoordelen of dit een situatie is waarin de ontbinding van het contract mogelijk is.
De afdeling die uw vraag behandelt zal u, binnen afzienbare tijd, van een antwoord voorzien over deze kwestie.
Het adres vindt u hier onder:
Lijbrandt
Afdeling Orderdesk
Postbus 228
2180AE Hillegom

Tevens kunt u een e-mail sturen met daarin bijgevoegd een ingescande handtekening naar orderdesk@kantoor.lijbrandt.nl
Dus ik weet niet of het daadwerkelijk gaat lukken.

Maar een extra complicatie is dat Concepts ICT weer geen vast IP-adres levert. En dat schiet voor mij dan ook weer niet op.
Dus ik weet nog niet wat ik wil gaan doen:
- Lijbrandt; zit ik minimaal 2 weken zonder internet (maar gezien het bovenstaand relaas zal dat wel langer zijn)
- Concepts ICT: geen vast IP adres, poort 25 geblocked
- Internl.net 20Mbit behouden: beperkte snelheid en geen upgrade van snelheid mogelijk tegen redelijke kosten

[ Voor 17% gewijzigd door Mr_Big op 05-12-2011 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 455451n
  • Niet online
Hamish schreef op maandag 05 december 2011 @ 20:13:
Een kleine tijdlijn van mijn onsuccesvolle avontuur. Ik probeer over te stappen van Concepts ICT glasvezel naar Lijbrandt glasvezel in Amsterdam / Zeeburg. Het abonnement bij Concepts ICT is op 1 november 2011 afgelopen.

15 aug 2011 - `Bij een overstap van glas naar glas dient u rekening te houden met een downtime van gemiddeld 10 werkdagen.` waren de profetische woorden van de helpdesk Lijbrandt in antwoord op mijn vraag over het overstappen.
19 oktober 2011 - Aanvraag gedaan/klant geworden bij Lijbrandt
19 oktober 2011 - Bevestiging en inloggegevens voor self-service pagina's ontvangen.
1 november 2011 - Concepts ICT beeindigt het abonnement. Een internetloos tijdperk breekt aan.
15 november 2011 - 10 werkdagen verstreken sinds aflopen Concepts ICT abonnement, geen kik van Lijbrandt.
Enige malen helpdesk proberen te bereiken, maar wachttijd overschrijdt tolerantie-grens.
22 november 2011 - Helpdesk Lijbrandt gebeld. De order loopt niet door. Hier begin ik langzamerhand toch wel lichtelijk door te lopen van het wachten. Vorige melding was dat de lijn niet vrij gegeven was. Nu hebben ze technische storing, dus vanmiddag proberen ze het opnieuw.
24 november 2011 - Helpdesk Lijbrandt gebeld. Order wederom (?) opnieuw ingeschoten. Mooie woorden voor iets wat ook op 19 oktober al gedaan is.
30 november 2011 - Gebeld met helpdesk Lijbrandt. De helpdeskmedewerker was zo snel niet in staat om de status van de bestelling aan te geven, helpdeskmedewerker belooft op 1 december terug te bellen voor de status update..

1 december 2011 - niks. snif.

2 december 2011 - Helpdesk Lijbrandt gebeld. Excuses voor het niet terugbellen ontvangen, helpdeskmedewerker gaat op mijn verzoek z`n niet-terugbellende collega uitschelden voor `tuttebel`.
Tevens bevestiging van probleem. Lijn is niet vrijgegeven door Concepts ICT. Ook zeggen ze dat mijn gebied (Zeeburg e.o.) een `probleem`-gebied is. Overstappen kan wel tot 40 werkdagen duren. (8 weken).
Ik hoor een zachte echo van de woorden. 40? Dat waren er toch 10? Na een lichte aarzeling wil de helpdeskmedewerker het telefoonnummer van Concepts ICT voor me opzoeken (ik heb geen internet)

Helpdesk Concepts ICT bevestigt dat de lijn niet is vrijgegeven. Doen geen uitspraak of toezegging over hoe lang het nog gaat duren voor dat dat wel gebeurt. Helpdeskmedewerker zegt dit probleem niet heel vaak tegen te komen, heeft vandaag wel 2 andere klanten met zelfde probleem aan de telefoon gehad. (reken even mee: 1 helpdesk medewerker met 3 klanten met zelfde probleem die dag, en hoeveel helpdeskoempaloempa's op 1 zaal?)

5 december 2011 -Ook vandaag geen sinterklaas. Of maar een kadootje in mijn schoen, of een Piet! (en nee ,ook geen emailtje)

Vraag:
  • Wie moet wie achter de broek zitten voor het `vrijgeven` van de lijn?
  • Welke arme eerstelijnshelpdesk oempa-loempa kan ik bellen om stimulerende woorden in de oren te schreeuwen (die behoefte heb ik bestwel) zodat er ook echt wat gebeurt? Dit valt nog erg mee als je het vergelijkt met wat mijn vriendin ze aan wil doen :)
  • Wat is de fysieke actie van het `vrijgeven nu eigenlijk?
Dank voor het delen van je verhaal. Ik zit in principe met hetzelfde probleem. Op het moment toen ik belde met de Lijbrandt klantenservice waren ze wat terughoudender met de vraag "hoelang is de downtime als je van ISP naat ISP overstapt?" De medewerker gaf aan dat ik kon rekenen op 2-4 weken(oftewel zij weten het ook niet). Ik had toch maar vandaag gebeld aangezien het toch moest gebeuren. Ik kreeg van een Lijbrandt medewerker aan de telefoon te horen, dat mijn lijn niet was vrijgegeven. Ik vroeg ook waarom ze niet aan hadden gegeven dat de lijn niet bezet was, maar de medewerker gaf daarop als antwoord, "we kunnen niet elke klant met een bezette lijn contacteren". Ik denk dan ligt het aan mij of is het niet zo moeilijk om bij elk contract, dat niet geactiveerd kan worden even een aantekening erbij te doen, dat er een brief uit moet gaan over de bezette lijn. Ik moest moest maar contact opnemen met mijn vorige provider. Zo gezegd zo gedaan, Concepts gaf aan dat het klopt dat mijn lijn nog niet vrijgegeven was. Er werd een order naar de desbetreffende afdeling gestuurd en wordt ook door hun gebeld als het uitgevoerd is. Ik was helaas vergeten te vragen hoelang het duurt voordat ik weet dat de lijn weer vrij is.
Mr_Big schreef op maandag 05 december 2011 @ 22:24:
@455451n

Heb de volgende instructies ontvangen na een mail van Lijbrandt:

[...]

Dus ik weet niet of het daadwerkelijk gaat lukken.

Maar een extra complicatie is dat Concepts ICT weer geen vast IP-adres levert. En dat schiet voor mij dan ook weer niet op.
Dus ik weet nog niet wat ik wil gaan doen:
- Lijbrandt; zit ik minimaal 2 weken zonder internet (maar gezien het bovenstaand relaas zal dat wel langer zijn)
- Concepts ICT: geen vast IP adres, poort 25 geblocked
- Internl.net 20Mbit behouden: beperkte snelheid en geen upgrade van snelheid mogelijk tegen redelijke kosten
Dank voor je reactie. Ik ga denk ik maar proberen dit eerst stop te zetten en dan weer terug te gaan naar Concepts. Geen vast IP is voor mij op zich geen probleem (ik had volgens mij in de periode toen ik bij Concepts zat wel een vast IP). Helaas gister niet nagedacht over dat ik misschien mijn order niet kan annuleren, waardoor ik al een aanvraag had ingedien bij Concepts. Morgen maar eens alles annuleren en opnieuw beginnen.
Ik bedenk me net, dat ik alleen een aanvraag heb ingediend niets getekend (alhoewel de aanvrag ook voldoende kan zijn). Maar wat hebben zij aan een handtekening als er geen vergelijkingsmateriaal is(handtekening op aanvraag contract en handtekening opzegging)?

[ Voor 5% gewijzigd door 455451n op 06-12-2011 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Niet online
(jarig!)
Inmiddels een flink stuk van dit topic doorgelezen.

Mijn indruk: overstappen is lastig. voor iedereen. De netbeheerder, de isp en de klant.

De processen zijn nog niet geregeld. Als bij de overstap de ISP ook nog eens bij de andere (in geval van Amsterdam) netwerkbeheerder zit dan kun je al helemaal vergeten dat 't soepel loopt.

De klant wordt door de ISP en helpdesk niet voorzien van realistische informatie. De helpdesk heeft toch geen idee. En de mensen binnen de ISP die het wel weten zitten niet aan de telefoon.

Misschien dat Kryz of Denan hier wat realistische getallen voor dit soort dingen kunnen neerzetten. Zeker van Denan lees ik dat hij er midden zit of zat. Kryz is misschien een tikkeltje azijnpisser maar weet er vast ook een hoop van.

Verlicht ons! (opdat het wachten toch lang gaat duren.... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
Kryz lijkt wat anders aan zijn hoofd te hebben. Bekijk zijn karma grafiek maar eens:
[Verwijderde gebruiker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er ondertussen ook al mensen die ervaring hebben met het overstappen naar XS4ALL (vanaf InterNL) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 455451n
  • Niet online
@Hamish en Mr_Big,

Ik heb nog maar eens gebeld met Lijbrandt en in plaats van optie 1 "u neemt een product af bij ons/u ben al klant". Ik vroeg de medewerker wanneer er glasvezel mogelijk zou zijn in mijn straat. De medewerker gaf toen aan dat het nog niet mogelijk was, omdat Reggefiber de kabels nog niet in orde had. Oftewel het heeft helemaal geen zin om te wachten tot Lijbrandt kan leveren. Ze weten namelijk zelf niet wanneer het voor elkaar is. Daarnaast werd ik doorverwezen naar Reggefiber in Hoofddorp en die verbond mij weer door naar hun aannemer. Die was natuurlijk niet bereikbaar op dit tijdstip.
Voor alle zekerheid ook maar even gebeld met Concepts ICT, omdat deze een alternatief zou kunnen zijn. Ook weer aangegeven geen klant te zijn. Deze gaven hetzelfde aan als de Lijbrandt medewerker. Ik word nog teruggebeld voor de geschatte opleverdata. Bottom line, of terug naar adsl of naar kabel voor een jaar.

Ik heb nog maar eens het een en ander nagekeken op internet. Ik kwam op deze link tegen en volgens mij is deze zaak ongeveer hetzelfde als dat van ons. Ik ga proberen om het contract bij Lijbrandt op te zeggen door middel van de in de link aangedragen argument. Daarnaast hebben ze zelf aangegeven dat ze niet weten wanneer het abonnement te leveren is. Hopelijk hebben jullie hier allebei wat aan.
Ik denk dat iedereen die van ISP naar ISP over wilt stappen, het verstandig is om eerst na te vragen of ze uberhaubt wel glasvezel kunnen leveren (zoals in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Niet online
(jarig!)
@455451n & @Mr_Big

Er lijkt bij mij wat schot in de zaak te zitten. Positieve berichten van beide ISP's.
Concepts ICT heeft de lijn vrijgegeven, beweert dat al eerder voor elkaar te hebben dan dat Lijbrandt dat doorhad, maar of de lijn ook echt vrij was, kan ik niet zien. Lijbrandt heeft een paar keer geprobeerd de lijn over te nemen, en dat is vandaag gelukt, zo hoop ik. Morgen misschien meer informatie.

Concepts ICT mompelde nog iets over ISP-ISP migratie. Lijkt me iets waar Lijbrandt van had moeten weten, en misschien doen ze dat. Mij in ieder geval onduidelijk. Bij de aanvraag heb ik gemeld dat ik tot 1 nov klant zou zijn van Concepts, maar of deze informatie verwerkt is, geen idee. Dat zou je de mensen in de Lijbrandt-keet aan het begin van de straat moeten vragen. Ik heb de situatie toen duidelijk geschetst. Ik ben ook niet helemaal gek, en zag ook beren op de weg.

De ISP's zijn hier natuurlijk het bokje, aangezien ik als klant alleen met hen te maken heb. En eigenlijk alleen nog met Lijbrandt. Bij Concept ICT ben ik sinds 1 nov immers geen klant meer. Bedrijven hebben de neiging om voor klanten harder hun best te doen dan voor ex-klanten. Qua behandeling is Lijbrandt ook een stuk aardiger dan Concepts ICT, maar wellicht hangt dit samen. ISP's op hun beurt hebben met netwerkbeheerders te maken. Want in Amsterdam 2 netwerken. Hoe handig.

Het is dat Concepts ICT mij geen aantrekkelijk aanbod deed aan het einde van mijn abo, anders was ik waarschijnlijk nooit aan dit hele avontuur begonnen. Ik ben geen fan van KPN, en was ook lichtelijk ontstemd te vernemen dat de hele zwik nu gekocht is door ze. Maar toen was dit hele feest inmiddels al begonnen.

Ik hoop dat Lijbrandt de draadjes goed aan elkaar knoopt. Hun marketingtekst; `Wilt zeer snel internet voor een zeer interessante prijs?` is nu nog niet helemaal uitgekomen........

Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen. Er is een hoop meer in huis gebeurd. Boekenkast, kast in keuken, hehe :)

p.s. Als mijn vriendin en ik gitaar zouden spelen, kunnen we in ieder geval foutloos 3 nummers spelen: de pauze muziekjes van beide ISP's :)
p.s.2. Wat vinden jullie van mijn nieuwe icoontje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Niet online
(jarig!)
Kleine update:

Na een beetje schot in de zaak, nu weer minder schot.

Lijbrandt belde me terug! Vriendelijke meid aan de lijn, maar de uitkomst van het gesprek is eigenlijk dat ik nog steeds niet eens een indicatie heb van uitzicht op een werkende verbinding. Dat is wel om een beetje treurig van te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Hamish op 08-12-2011 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 455451n
  • Niet online
Ik wilde gister nog een update plaatsen, maar dat kwam er niet van kort gezegd hetzelfde als wat er bij Hamish is gebeurd. Gebeld door een medewerker van de servicedesk. Ik had de dag ervoor namelijk een mail gestuurd om mijn contract te beeindigen. De medewerker vertelde weer hetzelfde als wat ik wist, de lijn is niet vrijgegeven, maar dat doet er niet zoveel toe als het netwerk nog niet helemaal werkt of dat je niet aangesloten kan worden. De servicedesk medewerker ging akkoord met de ontbinding, echter kon er geen schriftelijke bevestiging gegeven worden, dus dan maar alsnog een brief gestuurd met vermelding van de naam van de medewerker en dat er overeengekomen was dat het contract ontbonden zal worden. Ik hoop dat het hiermee klaar is. Helaas wel terug naar kabel (ADSL is no go), wat de uploadsnelheden niet haalt van glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 10-09 21:50
Als ik hier zo lees, is het medium glasvezel vast prachtig, maar is de bedrijfsvoering eromheen absoluut nog niet gestroomlijnd, zoals bij kabel en adsl na 15 jaar ervaring wel het geval is.

Nee, laat dan maar, voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 08:49

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Sjah schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 00:00:
Als ik hier zo lees, is het medium glasvezel vast prachtig, maar is de bedrijfsvoering eromheen absoluut nog niet gestroomlijnd, zoals bij kabel en adsl na 15 jaar ervaring wel het geval is.

Nee, laat dan maar, voorlopig.
:X dacht het niet kuch UPC 8)7