![]() |
Informatie overzicht |
Algemene informatie over Glasvezel Amsterdam |
Wat is glasvezel? |
Waar wordt gestart met de aanleg van glasvezel in Amsterdam? |
Welke diensten worden geleverd via de dienstenleveranciers? |
Glasvezel Amsterdam contact |
![]() Algemene informatie over Glasvezel Amsterdam Glasvezel Amsterdam wil iedere woning in Amsterdam rechtstreeks aansluiten op glasvezel, het project is gestart in Zeeburg, Amsterdam Oost en Osdorp. Het glasvezelnetwerk staat open voor alle dienstenleveranciers. |
![]() Wat is glasvezel? Glasvezelverbindingen bestaan sinds 1970. Ze worden al vele jaren massaal toegepast voor het transport van telefoonverkeer (ook mobiel), TV en Internetverkeer. In het begin werd glasvezel voornamelijk gebruikt voor de aanleg van telecomverbindingen tussen werelddelen op de bodem van de oceaan. Glasvezel heeft zich daar bewezen als sterk, veilig en betrouwbaar. Ondertussen ligt glasvezelkabel bijna overal. Zonder glasvezel zouden Internet, goedkoop telefoneren naar het buitenland en vele TV kanalen niet eens kunnen bestaan. Glasvezelamsterdam wil de glasvezelkabel doortrekken tot in de meterkast. Dat betekent dat in elk huis of bedrijf binnen het aanleggebied snelheden tot 1 Gbps mogelijk zijn. Met glasvezel kunt u met dezelfde snelheid ontvangen als verzenden, in tegenstelling tot ADSL en Kabel. |
![]() Waar wordt gestart met de aanleg van glasvezel in Amsterdam? Amsterdam Zeeburg ![]() |
Amsterdam Oost/watergraafsmeer ![]() |
Amsterdam Osdorp ![]() |
![]() Welke diensten worden geleverd via de dienstenleveranciers? Met een glasvezelaansluiting heeft u onbeperkte mogelijkheden voor digitale diensten. Thuis en in uw bedrijf. Meerdere (internet)serviceproviders hebben al aangekondigd dat zij abonnementen voor internet, telefoon, analoge en digitale televisie over het glasvezelnetwerk gaan aanbieden. Dat betekent voor u als consument of bedrijf, dat u kunt kiezen uit verschillende leveranciers. Deze concurrentie is de beste garantie voor een ruim aanbod van diensten en scherpe prijzen. Op dit moment kunt u al kiezen uit internetverbindingen van 10 Mbps tot 100 Mbps voor bij u thuis en zelfs tot 1 Gbps voor uw bedrijf. Verder worden er diverse digitale telefonie pakketten aangeboden voor de thuisgebruikers tot en met digitale virtuele telefooncentrales voor bedrijven. Televisie wordt zowel analoog als digitaal aangeboden. Dat betekent dat u het uitgebreide standaard TV pakket kunt ontvangen via een vertrouwde COAX aansluiting op het glasvezel modem en kunt kiezen voor extra digitale TV pakketten. |
![]() Meer informatie Glasvezel Amsterdam: Website: http://www.glasvezelamsterdam.nl Telefoon: 0900-4527839 (10 ct. per minuut) E-mail: info@glasvezelamsterdam.nl |
Ik heb net mijn eigen glasvezel verbinding aangevraagd. Aangezien ik verwacht dat er wel meer mensen zijn met vragen of opmerkingen over het glasvezelnet in Amsterdam, heb ik een startpost aangemaakt met de basis informatie.
Gegroet,
Fibby
Gegroet,
Fibby
Anoniem: 154922
Ik vraag mij wel af waarom de glasvezel eerst in de achterstandswijken wordt aangelegd.
Behalve de wijk Zeeburg boven de blauwe streep zijn het allemaal buurten met de nodige problemen.
De gemeente zal er wel weer een bedoeling mee hebben om juist deze stadsdelen het eerst van deze supersnelle internet verbindingen te laten proviteren.
Behalve de wijk Zeeburg boven de blauwe streep zijn het allemaal buurten met de nodige problemen.
De gemeente zal er wel weer een bedoeling mee hebben om juist deze stadsdelen het eerst van deze supersnelle internet verbindingen te laten proviteren.
Anoniem: 198181
Ik ben verbonden aan Glasvezelamsterdam. Dit forum is een goed initatief en ik zal mijn best doen om antwooden te geven op vragen die in de posts opkomen.
Re Theo50: GlasvezelAmsterdam is een bedrijf waar de gemeente slechts 1/3 aandeelhouder in is. De keuze om in Zeeburg , OWGM en Osdorp te starten is dus door alle aandeelhouders gemaakt. En daar hebben meerdere overwegingen een rol gespeeld. We gaan voor iedereen in geheel Amsterdam, dus er is gezocht naar een doorsnede van geheel Amsterdam in de eerste stap : koop/huur/corporatiebezit, nieuw/oud, hogere en lagere inkomens, stadsvernieuwing en nieuwbouwwijken. En dat is vrij goed gelukt. Je stelling dat het alleen maar achterstandswijken zijn komt dus niet overeen met de echte cijfers.
Re Theo50: GlasvezelAmsterdam is een bedrijf waar de gemeente slechts 1/3 aandeelhouder in is. De keuze om in Zeeburg , OWGM en Osdorp te starten is dus door alle aandeelhouders gemaakt. En daar hebben meerdere overwegingen een rol gespeeld. We gaan voor iedereen in geheel Amsterdam, dus er is gezocht naar een doorsnede van geheel Amsterdam in de eerste stap : koop/huur/corporatiebezit, nieuw/oud, hogere en lagere inkomens, stadsvernieuwing en nieuwbouwwijken. En dat is vrij goed gelukt. Je stelling dat het alleen maar achterstandswijken zijn komt dus niet overeen met de echte cijfers.
Een vraag die we vaker krijgen is waarom een aantal bekende providers (nog) niets aanbieden over het glasvezelnet. Bijvoorbeeld XS4all.
Wij nodigen zonder uitzondering alle partijen uit om diensten aan te bieden over glasvezel, dat is zelfs een hard uitgangspunt dat contractueel vastgelegd is. Iedereen krijgt dezelfde voorwaarden, dus dat is geen belemmering.
Sommige dienstverleners zijn slagvaardiger dan anderen, en we verwachten dat het aantal aanbieders gestaag gaat toenemen in de tijd.
En als de ISP dan nog steeds besluit om niet aan te bieden, dan is dan zijn eigen keuze. We kunnen en willen niets afdwingen.
Ons advies is:
- vraag je favoriete dienstverlener om een aanbod over glas
- en als die dat niet heeft waarom niet
- kijk goed naar de aanbieders, ze zijn erg aantrekkelijk en overstappen is veel makkelijker dan je denkt
- en als je graag je emailadres wilt behouden: dat kan meestal. Zo heeft bijvoorbeeld XS4all de mogelijkheid dat je daar je emailadres handhaaft, terwijl je de verbinding naar het Internet bij een andere provider koopt. zie http://www.xs4all.nl/allediensten/pack/watis.php
Wij nodigen zonder uitzondering alle partijen uit om diensten aan te bieden over glasvezel, dat is zelfs een hard uitgangspunt dat contractueel vastgelegd is. Iedereen krijgt dezelfde voorwaarden, dus dat is geen belemmering.
Sommige dienstverleners zijn slagvaardiger dan anderen, en we verwachten dat het aantal aanbieders gestaag gaat toenemen in de tijd.
En als de ISP dan nog steeds besluit om niet aan te bieden, dan is dan zijn eigen keuze. We kunnen en willen niets afdwingen.
Ons advies is:
- vraag je favoriete dienstverlener om een aanbod over glas
- en als die dat niet heeft waarom niet
- kijk goed naar de aanbieders, ze zijn erg aantrekkelijk en overstappen is veel makkelijker dan je denkt
- en als je graag je emailadres wilt behouden: dat kan meestal. Zo heeft bijvoorbeeld XS4all de mogelijkheid dat je daar je emailadres handhaaft, terwijl je de verbinding naar het Internet bij een andere provider koopt. zie http://www.xs4all.nl/allediensten/pack/watis.php
ze zijn inderdaad in zeeburg behoorlijk aan stadsvernieuwing aan het doen btw 
Ik kom binnenkort te wonen op de insulindeweg
Ik zie dat er 3 providers zijn,waarvan ik er maar 1 ken (internl) maar de prijzen zien er nog wel aardig uit
(ah het verhaaltje hierboven stond er net nog niet
maakt alweer wat duidelijk,thanks)
30mbit etc up,kan ik eindelijk me game servertje thuis hosten en er dus makkelijker aan klooien
maar toch nog wachten tot begin 2008...
Ik kom binnenkort te wonen op de insulindeweg
Ik zie dat er 3 providers zijn,waarvan ik er maar 1 ken (internl) maar de prijzen zien er nog wel aardig uit
30mbit etc up,kan ik eindelijk me game servertje thuis hosten en er dus makkelijker aan klooien
maar toch nog wachten tot begin 2008...
[ Voor 32% gewijzigd door mrsar op 23-11-2006 10:45 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Anoniem: 165002
Ik vind het super dat de Gemeente A'dam nu eindelijk met die project start.
Hopenlijk komen er de juiste partijen op dit net.
Ik zou graag snel internet/HDTV/Telefoon via een pijp mn huis willen hebben.
Ik woon zelf in de nieuwbouwwijk IJbrug (hoort bij stadsdeel Zeebrug), wat mn verbazing schept is dat op de overzichtskaartjes geen IJburg te bekennen is. Terwijl dit wel in eerder persberichten is aangegeven.
De straat ligt hier alijd open, het is een grote bouwput, alles is keurig recht en nieuw aangelegd.., het lijkt me een perfecte pilot om hier juist te begginnen.
Helemaal omdat de wijk uit bijna 70% koopwoningen bestaat, veel jonge gezinnen
Helaas heb ik mn chello abo net moeten verlengen voor nog een jaar (
) hopenlijk volgend jaar nov wel glasvezel
Hopenlijk komen er de juiste partijen op dit net.
Ik zou graag snel internet/HDTV/Telefoon via een pijp mn huis willen hebben.
Ik woon zelf in de nieuwbouwwijk IJbrug (hoort bij stadsdeel Zeebrug), wat mn verbazing schept is dat op de overzichtskaartjes geen IJburg te bekennen is. Terwijl dit wel in eerder persberichten is aangegeven.
De straat ligt hier alijd open, het is een grote bouwput, alles is keurig recht en nieuw aangelegd.., het lijkt me een perfecte pilot om hier juist te begginnen.
Helemaal omdat de wijk uit bijna 70% koopwoningen bestaat, veel jonge gezinnen
Helaas heb ik mn chello abo net moeten verlengen voor nog een jaar (

op het kaartje staat op veel plekken eind 2007/begin 2008 bij zeeburg,dus reken er maar niet op
[ Voor 5% gewijzigd door mrsar op 23-11-2006 11:29 ]
Ik hoop dat dit project goed gaat slagen. Glasvezel is gewoon de toekomst van datacommunicatie. In principe ligt er uiteraard al door heel Nederland glasvezel, maar dat loopt onder de hoofdwegen. En het is voor verbindingen tussen verschillende knooppunten.
Om het ook overal in de wijken te krijgen zijn ze nog wel even bezig. Maar ik hoop dat we hier in Alkmaar tzt ook in alle wijken glasvezel krijgen. Op zich moet het qua aanleg niet moeilijk af te takken zijn van bestaande vezels.
Om het ook overal in de wijken te krijgen zijn ze nog wel even bezig. Maar ik hoop dat we hier in Alkmaar tzt ook in alle wijken glasvezel krijgen. Op zich moet het qua aanleg niet moeilijk af te takken zijn van bestaande vezels.
Ik kan me voorstellen dat als je het stemresultaat van gister bekijkt je heel Amsterdam (Oud Zuid daargelaten) als een grote achterstandswijk beschouwt. Maar ik moet zeggen dat ik wel een beetje jaloers ben op het glasvezelproject in Amsterdam. Ik hoop dat er in Den Haag snel iets soortgelijks gaat starten.Anoniem: 198181 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 10:25:
En dat is vrij goed gelukt. Je stelling dat het alleen maar achterstandswijken zijn komt dus niet overeen met de echte cijfers.
Ik ben van geboorte Amsterdammer en woon mijn er al mijn hele leven en dat is dus 56 jaar .Anoniem: 198181 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 10:25:
I
Daarbij werk ik al 33 jaar in het openbaar vervoer in Amsterdam, dus ik kan de stad en zijn bewoners wel een beetje.
De buurten die het eerste van glasvezel worden voorzien zijn nou echt niet de beste buurten om te wonen en zou "de cijfers" wel eens willen zien.
Misschien dat de gemeente hoopt dat na de stadsvernieuwing er weer een gemengde bevolking gaat wonen, maar nu zijn die buurten nog niet echt gemengd.
Osdorp is nu bijna met de grond gelijk gemaakt en huizen die pak weg net 45 jaar stonden zijn niet voor niets gesloopt.
Waarschijnlijk willen ze de probleem-tweakers wat meer spreiden over de stadAnoniem: 154922 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 17:08:
[...]
Misschien dat de gemeente hoopt dat na de stadsvernieuwing er weer een gemengde bevolking gaat wonen, maar nu zijn die buurten nog niet echt gemengd.
ik kan niet wachten tot het hier bij mij in de buurt komt. Willen ze dit daadwerkelijk op elk huis in gemeente amsterdam gaan aansluiten? Op welke termijn denken ze dit gerealiseerd te hebben? project van een paar jaar of >5jaar ?
Ik kreeg het eerste foldertje al in de bus van een aanbieder, Pilmo. De kabels in mijn buurt (KNSM-eiland) zijn allemaal gelegd, de stoep is weer dicht. Vanaf 28 februari 2007 kan ik aangesloten worden. Ik heb nu IPB (Internetplusbellen) van KPN, maar ik ga dat vrijwel zeker opzeggen en glasvezel nemen. De drie aanbieders (Pilmo, Unet en Internlnet) hebben alledrie vergelijkbare aanbiedingen, minieme verschillen, qua prijs dan. In vergelijking met IPB krijg je echter voor dezelfde prijs een verbinding die 10 maal zo snel is.
Grootste nadeel vind ik dat alle aanbieders een minimumcontract periode afdwingen van 2 jaar. Dat vind ik veel te lang. Is dat eigenlijk eigenlijk wel volgens de wettelijke regels toegestaan?
Grootste nadeel vind ik dat alle aanbieders een minimumcontract periode afdwingen van 2 jaar. Dat vind ik veel te lang. Is dat eigenlijk eigenlijk wel volgens de wettelijke regels toegestaan?
Anoniem: 194757
Hi Marbo,
Ik heb een glasvezel verbinding van Pilmo in Rotjeknor. Het betreft een 1 jarig contract, waarschijnlijk bieden ze hetzelfde product in Amsterdam. Op dit moment heb ik bellen en internet via pilmo en het loopt als een trein. Verder een apart nieuws-dienstje via het internet en zuigen maar...
Ze beginnen hier trouwens binnenkort ook met analoge TV zoals in Amsterdam. Ik ben benieuwd!
Laterz,
Patrick
Ik heb een glasvezel verbinding van Pilmo in Rotjeknor. Het betreft een 1 jarig contract, waarschijnlijk bieden ze hetzelfde product in Amsterdam. Op dit moment heb ik bellen en internet via pilmo en het loopt als een trein. Verder een apart nieuws-dienstje via het internet en zuigen maar...
Ze beginnen hier trouwens binnenkort ook met analoge TV zoals in Amsterdam. Ik ben benieuwd!
Laterz,
Patrick
Zou toch mooi zijn als ze dit ook meteen even in Amstelveen doen
Send me your gameboys
Ik kreeg dit weekend een flyer in de brievenbus dat er een informatieavond werd georganiseerd bij mij in de buurt.
Plek:
Kastanjehof
kastanjeplein 60
28 november 19-22 uur
laterz!
Plek:
Kastanjehof
kastanjeplein 60
28 november 19-22 uur
laterz!
Het Oostelijk Havengebied met het Java- en KNSM-eiland, de Oostelijke Handelskade, Sporenburg en Borneo zijn nou niet bepaald buurten waar je veel mensen met minder dan 2x modaal inkomen zult tegenkomen en die zitten allemaal in de eerste fase.Anoniem: 154922 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 17:08:
[...]
De buurten die het eerste van glasvezel worden voorzien zijn nou echt niet de beste buurten om te wonen en zou "de cijfers" wel eens willen zien.
Het gemiddeld besteedbaar inkomen per huishouden ligt voor dit gebied maar 3100 euro per jaar lager dan de Grachtengordel-zuid en dat is de duurste wijk van Amsterdam. Het Oostelijk Havengebied is hiermee na Grachtengordel-zuid en Vondelbuurt de 'rijkste' buurt van Amsterdam.
Bron: Dienst Onderzoek en Statistiek Gemeente Amsterdam, http://www.os.amsterdam.n...stadsdelen_in_cijfers.pdf pag 99.
[ Voor 46% gewijzigd door Maurits van Baerle op 27-11-2006 13:54 ]
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Tot dinsdag en woensdag avond bij de inloopavonden.
Daar is informatie te halen (o.a. bij mij)
Zoals :
- Tweak DSL heeft een fantastische aanbieding gemaakt, binnenkort op de site maar morgenavond kun je persoonlijk horen wat het is
- Je kunt bij een aantal providers try-before-you-buy krijgen van glasvezel.
Iedereen kent de horrorverhalen over eindeloos gedoe, kastje-naar-de-muur en een tijdlang geen verbinding bij de overgang naar een nieuwe provider. Daar heb je geen last van als je try-before-you-buy aanschaft: alle diensten over glasvezel kun je uitproberen voordat je je oude abonnementen opzegt.
Daar is informatie te halen (o.a. bij mij)
Zoals :
- Tweak DSL heeft een fantastische aanbieding gemaakt, binnenkort op de site maar morgenavond kun je persoonlijk horen wat het is
- Je kunt bij een aantal providers try-before-you-buy krijgen van glasvezel.
Iedereen kent de horrorverhalen over eindeloos gedoe, kastje-naar-de-muur en een tijdlang geen verbinding bij de overgang naar een nieuwe provider. Daar heb je geen last van als je try-before-you-buy aanschaft: alle diensten over glasvezel kun je uitproberen voordat je je oude abonnementen opzegt.
het voordeel is dan ook weer dat het over een nieuwe lijn gaat
bij huidige overstappen gaat het vaak over dezelfde (koper)lijn waardoor de ene er eerst af moet zijn voordat de ander erop kan,dit scheelt dan inderdaad ook dat je ook daadwerkelijk een makkelijke try before you buy kan doen 
ik kan helaas morgen niet,dus als iemand de samenvatting zou willen posten...graag
ik kan helaas morgen niet,dus als iemand de samenvatting zou willen posten...graag
[ Voor 13% gewijzigd door mrsar op 27-11-2006 15:59 ]
Je hebt het eerste bericht wat ik hier over schreef op 22 november waarschijnlijk niet gelezen, want daar schreef ik:Behalve de wijk Zeeburg boven de blauwe streep zijn het allemaal buurten met de nodige problemen.Maurits van Baerle schreef op maandag 27 november 2006 @ 13:18:
[...]
Het Oostelijk Havengebied met het Java- en KNSM-eiland, de Oostelijke Handelskade, Sporenburg en Borneo zijn nou niet bepaald buurten waar je veel mensen met minder dan 2x modaal inkomen zult tegenkomen en die zitten allemaal in de eerste fase.
Het gemiddeld besteedbaar inkomen per huishouden ligt voor dit gebied maar 3100 euro per jaar lager dan de Grachtengordel-zuid en dat is de duurste wijk van Amsterdam. Het Oostelijk Havengebied is hiermee na Grachtengordel-zuid en Vondelbuurt de 'rijkste' buurt van Amsterdam.
Bron: Dienst Onderzoek en Statistiek Gemeente Amsterdam, http://www.os.amsterdam.n...stadsdelen_in_cijfers.pdf pag 99.
Die blauwe streep is die op het kaartje bovenaan staat geeft precies het verschil aan tussen 2x modaal en probleemwijk.
Inloopavonden: nu gepland
.29 november 2006
19.00 – 22.00 uur
Kompaszaal
KNSM Laan 311
12 december 2006
19.00 – 22.00 uur
Kastanjehof
Kastanjeplein 60
13 december 2006
19.00 – 22.00 uur
Kompaszaal
KNSM Laan 311
9 januari 2006
19.00 – 22.00 uur
Kastanjehof
Kastanjeplein 60
10 januari 2006
19.00 – 22.00 uur
Kompaszaal
KNSM Laan 311
.29 november 2006
19.00 – 22.00 uur
Kompaszaal
KNSM Laan 311
12 december 2006
19.00 – 22.00 uur
Kastanjehof
Kastanjeplein 60
13 december 2006
19.00 – 22.00 uur
Kompaszaal
KNSM Laan 311
9 januari 2006
19.00 – 22.00 uur
Kastanjehof
Kastanjeplein 60
10 januari 2006
19.00 – 22.00 uur
Kompaszaal
KNSM Laan 311
[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 198181 op 29-11-2006 15:56 ]
O ja, ook een vraag die vaak voorkomt.
Wat als eerste aangeboden wordt is "gewone" TV.
Het gewone slaat op het feit dat je geen aparte Mediabox of ander kastje met eigen afstandsbediening nodig hebt om TV te kijken. Gewoon de bestaande coax kabel inpluggen op het modem en klaar is kees. 1, 2 of 3 TV's, je gaat je gang maar. Zappen als vanouds, razendsnel, gewoon met de afstandsbediening van de TV.
Het ongewone is dat de kwaliteit erg goed is. Glasvezel biedt zoveel ruimte dat je niet zuinig hoeft te doen, de TV kanalen hoeven niet geknepen te worden.
En dat ziet er dan op een oude buis-TV of een platte TV erg goed uit....
Het gewone slaat op het feit dat je geen aparte Mediabox of ander kastje met eigen afstandsbediening nodig hebt om TV te kijken. Gewoon de bestaande coax kabel inpluggen op het modem en klaar is kees. 1, 2 of 3 TV's, je gaat je gang maar. Zappen als vanouds, razendsnel, gewoon met de afstandsbediening van de TV.
Het ongewone is dat de kwaliteit erg goed is. Glasvezel biedt zoveel ruimte dat je niet zuinig hoeft te doen, de TV kanalen hoeven niet geknepen te worden.
Ethernet over lichtnet.
Draadloos is een mooie techniek, maar de effectieve snelheid haalt het niet bij gewoon UTP kabel met een router/switch.
Zeker niet als je buren hebt die storen, veel metaal in de muren hebt, of als je met meerdere dozen tegelijk aan het zenden bent op flinke snelheid.
Bijvoorbeeld naar/van een netwerkschijf (heb zelf een Synology en een Iomega, de eerste is veruit favoriet), of als je een supersnelle internet verbinding hebt over glas.
Ik heb als alternatief voor draden trekken de Devolo ethernet-over-lichtnet doosjes uitgeprobeerd.
De 85 Mbps bruto (zo'n 125 Euro de twee). Staat geadverteerd als effectief max 45 Mbps, te delen door alle doosje op eenzelfde lichtnet.
Ik heb ze getest in mijn huis.
Probleemloos plug and play, effectief 30 % van de snelheid van/naar mijn netwerkschijf vergeleken met UTP (100 Mbps). Mooi.
Maar ja, de buren hoeven niet mee te sniffen. Gelukkig kun je een encryptiesleutel instellen zodat alleen jouw Devoloo doosjes met elkaar praten. Gaat, maar vraagt al wat meer kennis.
Supertrots liet ik een vriend ze uitproberen. Daar waren ze niet vooruit te branden, wat hij ook probeerde (andere groep, verlengsnoeren etc.).
Enfin: de moraal van het verhaal is dat de techniek werkt, maar dat het niet voorspelbaar is van te voren of het bij jou in huis voldoende snel is. Toch maar even lenen van een vriend voordat je denkt draden trekken te kunnen voorkomen.
Draadloos is een mooie techniek, maar de effectieve snelheid haalt het niet bij gewoon UTP kabel met een router/switch.
Zeker niet als je buren hebt die storen, veel metaal in de muren hebt, of als je met meerdere dozen tegelijk aan het zenden bent op flinke snelheid.
Bijvoorbeeld naar/van een netwerkschijf (heb zelf een Synology en een Iomega, de eerste is veruit favoriet), of als je een supersnelle internet verbinding hebt over glas.
Ik heb als alternatief voor draden trekken de Devolo ethernet-over-lichtnet doosjes uitgeprobeerd.
De 85 Mbps bruto (zo'n 125 Euro de twee). Staat geadverteerd als effectief max 45 Mbps, te delen door alle doosje op eenzelfde lichtnet.
Ik heb ze getest in mijn huis.
Probleemloos plug and play, effectief 30 % van de snelheid van/naar mijn netwerkschijf vergeleken met UTP (100 Mbps). Mooi.
Maar ja, de buren hoeven niet mee te sniffen. Gelukkig kun je een encryptiesleutel instellen zodat alleen jouw Devoloo doosjes met elkaar praten. Gaat, maar vraagt al wat meer kennis.
Supertrots liet ik een vriend ze uitproberen. Daar waren ze niet vooruit te branden, wat hij ook probeerde (andere groep, verlengsnoeren etc.).
Enfin: de moraal van het verhaal is dat de techniek werkt, maar dat het niet voorspelbaar is van te voren of het bij jou in huis voldoende snel is. Toch maar even lenen van een vriend voordat je denkt draden trekken te kunnen voorkomen.
das mooi. dat met die coax is nog de enige rede dat ik bij upc blijf.Anoniem: 198181 schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:28:
O ja, ook een vraag die vaak voorkomt.
wanneer is ZO aan de beurt btw?
je kan het beste ff je post editten als je wat wil toevoegen
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Ik houd deze topic in de gaten.. ik woon helaas aan de andere kant van de Lelylaan, maar dat komt ook wel goed neem ik aan. Eens informeren of mijn huidige provider glasplannen heeft (goede tip !)
De eerste inloopavond was behoorlijk bezocht. Veel goede vragen van allerlei mensen, niet in het laatst van mensen die al wat grijze haren hebben.
De meest ludieke was een man die laat buiten zijn hond aan het uitlaten was. Ik liep naar mijn auto en hij vroeg of ik "van die glasvezel was" (ja), en of "die 100 Mbps up en down" nu mogelijk was. Want hij was Internet ondernemer en het helemaal zat om met 1 Mbps upload te werken. Ja dat kan, zie bijv. InterNLnet maar ook Signet en BByond. "Mooi" was het antwoord en hij liep laconiek verder.
Veel belangstelling voor de CPE en hoe je dan de bestaande bedrading aansluit.
Zie hieronder een post met de foto, handig die mobieltjes met camera's ;-)
Of je ook wireless kan werken.
Ja, met een apart accespoint (is niet geintegreerd in modem, die ontwikkeling gaat te snel), maar vergis je niet in de effectieve snelheid, die is een stuk lager dan de cijfers op de doos doen vermoeden (bijv G spec: 54 Mbps max -> de helft effectief na aftrek van de overhead bij 1 gebruiker, en dat gedeeld door het aantal concurrent gebruikers minus extra overhead and collision).
Waarom BBC1 en BBC2 niet in het pakket van TV zitten.
We hebben te horen gekregen van de vertegenwoordiger van de BBC dat behalve de kabelaars niemand de rechten krijgt om BBC1 en BBC2 te distribueren. Ook KPN is dat niet gelukt.
(Op plekken waar dat wel gebeurt is dat of gedoogd vanwege de kleine omvang of (nog) niet aangepakt).
BBC Prime en BBC World zijn wel beschikbaar.
BBC Prime: alle populaire programma's (zoals mijn persoonlijke favorieten Spooks, Dalziel en Pascoe en niet te vergeten Top Gear). Zie www.bbcprime.com.
BBC World : Vooral nieuws uit de hele wereld.
Wat je zoal met die uploadsnelheid kan doen.
Ten eerste meer downloaden ;-). Zonder gekheid, voor elk pakketje dat je download moet er een bevestiging gestuurd worden via de upload. Is de upload verstopt, dan denkt de downloadserver dat de ontvanger te veel krijgt, en gaat vertragen. Zet maar eens een goeie webcam vol open en ga hem bekijken vanuit een andere lokatie. Dat is de upload verstopt en valt de download volledig stil. Dat merk ik met mijn ADSL2+ al als mijn zoon met Azureus begint te werken. Het moet mogelijk zijn (heb ik gehoord) in de router/modems het zo te configureren dat je geen verstopping krijgt, maar het gaat mijn pet te boven.
Ik heb een bewakingscamera thuis die ik graag wil kunnen bekijken op afstand, Dat vreet capaciteit, voor echt goede kwaliteit wil je minstens 5 Mbps en liefst 15 Mbps vrij hebben, tenminste met de camera die ik heb van Axis.
Ik heb thuis een Slingbox (zie www.slingmedia.com, slingert je TV/Satelliet/PVR/Harddisk recorder signaal op wens over het Internet naar je toe, kun je kjken naar je eigen programma's waar je ook bent). Die werkt lekker als er minstens 2 Mbps vrij beschikbaar is.
Ik backup thuis naar een NAS (storage server). Snelheid is nooit genoeg. Het is mogelijk met FTP secure van afstand de files te benaderen. Maar dan heb ik wel veel meer bandbreedte nodig.
We zijn met zijn 5-en thuis. De kids MSN-en vele uren, het liefst met een webcam.
De tweede avond in de Compaszaal is hartstikke druk bezocht. Nieuwe goede vragen waren de volgende.
Heb ISDN-2 met een thuiscentrale. Hoe verder als ik een glasaansluiting neem?
Hebben we met de providers over gesproken. Die gaan een aanbod ontwikkelen om twee telefoonlijnen te krijgen plus een nieuwe huiscentrale, geinstalleerd en wel. Grappig om te zien dat er verschillende oplossingen ter plekke bedacht worden. Financieel is het interessant. Als je de ISDN abonnementskosten kunt vermijden (Euro 26 per maand) dan verdien je een nieuwe centrale razendsnel terug. Nummers kunnen geporteerd worden begrijp ik.
Hoe kun je de aanbiedingen vergelijken?
We hebben de site www.glasvezelamsterdam.nl aangepast zodat je op basis van pakketkeuze (triple play, of alleen internet, of internet en telefonie etc.) meteen kunt zien wat ongeveer het aanbod is.
Is niet zo makkelijk om te doen, we hopen dat dit werkt (opbouwende kritiek wordt op prijs gesteld!).
We hebben een levendige VVE (Vereniging van Eigenaren). Wat hebben wij aan glas?
Tenminste twee dingen. IJnet is een kleine provider die in de Silodam gebouwen een VVE netwerk ondersteunt, met allerlei heel practische zaken en heel directe support: echt om de hoek. Zoals een Intranet voor de bewoners met allerlei practische tools. Een van de simpelste (maar je moet er maar opkomen) is dat bewoners bij elkaar parkeerplaatsen kunnen lenen als er bezoek is. Briljant.
DSDeurne heeft een uitstekende bewakingsoplossing met videocamera's. Mooi voor de voordeur en de garage en zo. 24 uur opslag van beelden, bewegingssignalering , en voor weinig geld.
Opzeggen bij andere providers. Is daar hulp bij te krijgen?
Er zijn sites die je kunnen helpen met opzeggen. www.james4you.nl, www.opzeggen.nu, www.abonnementopzeggen.nu.
Ik heb gemerkt dat ik nu voor 2 jaar vastzit aan mijn provider. Mag dat wel?
Dat mag, als het maar open en eerlijk verteld word. We horen steeds meer dat providers in de "kleine lettertjes" bepalingen verstoppen zodat je niet van ze af kan komen. Een mooie aanbieding wordt je voorgeschoteld, zonder te vertellen dat het gevolg is dat je vervolgens twee jaar (we horen zelfs van 3 en 4 jaar !!) vastzit volgens de voorwaarden.
Een voorbeeld is de Mediabox van UPC. Gewone TV mag je per maand opzeggen , maar als je de Mediabox uitpakt dan zit je volgens de voorwaarden begrijp ik van kenners voor 12 maanden vast aan het TV abonnement. Let dus op of de voorwaarden duidelijk zijn en vraag het desnoods expliciet na.
Als er wat tijd overblijft gaan we uitzoeken of dat zo lang vastleggen (3-4 jaar) wettelijk wel mag. Leuke voor de consumentenbond.
PS : het Tweak aanbod wordt na het weekend publiek gemaakt begrijp ik.
Over 2 weken (12 dec) opnieuw in Kastanjehof op het Kastanjeplein (OWGM), 13 dec weer in Compaszaal.
De meest ludieke was een man die laat buiten zijn hond aan het uitlaten was. Ik liep naar mijn auto en hij vroeg of ik "van die glasvezel was" (ja), en of "die 100 Mbps up en down" nu mogelijk was. Want hij was Internet ondernemer en het helemaal zat om met 1 Mbps upload te werken. Ja dat kan, zie bijv. InterNLnet maar ook Signet en BByond. "Mooi" was het antwoord en hij liep laconiek verder.
Veel belangstelling voor de CPE en hoe je dan de bestaande bedrading aansluit.
Zie hieronder een post met de foto, handig die mobieltjes met camera's ;-)
Of je ook wireless kan werken.
Ja, met een apart accespoint (is niet geintegreerd in modem, die ontwikkeling gaat te snel), maar vergis je niet in de effectieve snelheid, die is een stuk lager dan de cijfers op de doos doen vermoeden (bijv G spec: 54 Mbps max -> de helft effectief na aftrek van de overhead bij 1 gebruiker, en dat gedeeld door het aantal concurrent gebruikers minus extra overhead and collision).
Waarom BBC1 en BBC2 niet in het pakket van TV zitten.
We hebben te horen gekregen van de vertegenwoordiger van de BBC dat behalve de kabelaars niemand de rechten krijgt om BBC1 en BBC2 te distribueren. Ook KPN is dat niet gelukt.
(Op plekken waar dat wel gebeurt is dat of gedoogd vanwege de kleine omvang of (nog) niet aangepakt).
BBC Prime en BBC World zijn wel beschikbaar.
BBC Prime: alle populaire programma's (zoals mijn persoonlijke favorieten Spooks, Dalziel en Pascoe en niet te vergeten Top Gear). Zie www.bbcprime.com.
BBC World : Vooral nieuws uit de hele wereld.
Wat je zoal met die uploadsnelheid kan doen.
Ten eerste meer downloaden ;-). Zonder gekheid, voor elk pakketje dat je download moet er een bevestiging gestuurd worden via de upload. Is de upload verstopt, dan denkt de downloadserver dat de ontvanger te veel krijgt, en gaat vertragen. Zet maar eens een goeie webcam vol open en ga hem bekijken vanuit een andere lokatie. Dat is de upload verstopt en valt de download volledig stil. Dat merk ik met mijn ADSL2+ al als mijn zoon met Azureus begint te werken. Het moet mogelijk zijn (heb ik gehoord) in de router/modems het zo te configureren dat je geen verstopping krijgt, maar het gaat mijn pet te boven.
Ik heb een bewakingscamera thuis die ik graag wil kunnen bekijken op afstand, Dat vreet capaciteit, voor echt goede kwaliteit wil je minstens 5 Mbps en liefst 15 Mbps vrij hebben, tenminste met de camera die ik heb van Axis.
Ik heb thuis een Slingbox (zie www.slingmedia.com, slingert je TV/Satelliet/PVR/Harddisk recorder signaal op wens over het Internet naar je toe, kun je kjken naar je eigen programma's waar je ook bent). Die werkt lekker als er minstens 2 Mbps vrij beschikbaar is.
Ik backup thuis naar een NAS (storage server). Snelheid is nooit genoeg. Het is mogelijk met FTP secure van afstand de files te benaderen. Maar dan heb ik wel veel meer bandbreedte nodig.
We zijn met zijn 5-en thuis. De kids MSN-en vele uren, het liefst met een webcam.
De tweede avond in de Compaszaal is hartstikke druk bezocht. Nieuwe goede vragen waren de volgende.
Heb ISDN-2 met een thuiscentrale. Hoe verder als ik een glasaansluiting neem?
Hebben we met de providers over gesproken. Die gaan een aanbod ontwikkelen om twee telefoonlijnen te krijgen plus een nieuwe huiscentrale, geinstalleerd en wel. Grappig om te zien dat er verschillende oplossingen ter plekke bedacht worden. Financieel is het interessant. Als je de ISDN abonnementskosten kunt vermijden (Euro 26 per maand) dan verdien je een nieuwe centrale razendsnel terug. Nummers kunnen geporteerd worden begrijp ik.
Hoe kun je de aanbiedingen vergelijken?
We hebben de site www.glasvezelamsterdam.nl aangepast zodat je op basis van pakketkeuze (triple play, of alleen internet, of internet en telefonie etc.) meteen kunt zien wat ongeveer het aanbod is.
Is niet zo makkelijk om te doen, we hopen dat dit werkt (opbouwende kritiek wordt op prijs gesteld!).
We hebben een levendige VVE (Vereniging van Eigenaren). Wat hebben wij aan glas?
Tenminste twee dingen. IJnet is een kleine provider die in de Silodam gebouwen een VVE netwerk ondersteunt, met allerlei heel practische zaken en heel directe support: echt om de hoek. Zoals een Intranet voor de bewoners met allerlei practische tools. Een van de simpelste (maar je moet er maar opkomen) is dat bewoners bij elkaar parkeerplaatsen kunnen lenen als er bezoek is. Briljant.
DSDeurne heeft een uitstekende bewakingsoplossing met videocamera's. Mooi voor de voordeur en de garage en zo. 24 uur opslag van beelden, bewegingssignalering , en voor weinig geld.
Opzeggen bij andere providers. Is daar hulp bij te krijgen?
Er zijn sites die je kunnen helpen met opzeggen. www.james4you.nl, www.opzeggen.nu, www.abonnementopzeggen.nu.
Ik heb gemerkt dat ik nu voor 2 jaar vastzit aan mijn provider. Mag dat wel?
Dat mag, als het maar open en eerlijk verteld word. We horen steeds meer dat providers in de "kleine lettertjes" bepalingen verstoppen zodat je niet van ze af kan komen. Een mooie aanbieding wordt je voorgeschoteld, zonder te vertellen dat het gevolg is dat je vervolgens twee jaar (we horen zelfs van 3 en 4 jaar !!) vastzit volgens de voorwaarden.
Een voorbeeld is de Mediabox van UPC. Gewone TV mag je per maand opzeggen , maar als je de Mediabox uitpakt dan zit je volgens de voorwaarden begrijp ik van kenners voor 12 maanden vast aan het TV abonnement. Let dus op of de voorwaarden duidelijk zijn en vraag het desnoods expliciet na.
Als er wat tijd overblijft gaan we uitzoeken of dat zo lang vastleggen (3-4 jaar) wettelijk wel mag. Leuke voor de consumentenbond.
PS : het Tweak aanbod wordt na het weekend publiek gemaakt begrijp ik.
Over 2 weken (12 dec) opnieuw in Kastanjehof op het Kastanjeplein (OWGM), 13 dec weer in Compaszaal.
[ Voor 112% gewijzigd door Anoniem: 198181 op 01-12-2006 11:12 ]
me downloads checken op me scherm via een cam
dat lijkt me wel wat 
die slingbox vind ik wel grappig
wat ik kan met de bandbreedte weet ik wel
gameservertje af en toe aanzetten,en daarnaast nog alles doen,de 1mbit nu is toch een bottleneck op het moment...kan niet wachten
(al moet ik nog een jaar)
die slingbox vind ik wel grappig
wat ik kan met de bandbreedte weet ik wel
Jammer, ik was ziek, anders was ik wel even naar Loods 6 gegaan.Anoniem: 198181 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 10:05:
Vanavond inloopavond in Compaszaal KNSM laan Loods 6, over 2 weken (12 dec) opnieuw in Kastanjehof op het Kastanjeplein (OWGM).
Anoniem: 136223
Kunnen jullie [Herman], niet als de donder 't centrum vol gaan leggen... ik geil op glas nl.
Maargoed zonder gekkigheid, kunt u [herman], 'n potentieel aanleg schema op 't forum planten, ik kan nl. niet wachten tot het moment dat we 200Mbit up and down hebben.. voor € 90,-- moet dat wel lukken niet waar?
Wanneer komen er bijeenkomsten in het oostelkijk deel van 't centrum (stadhuis bijv.)?
Maargoed zonder gekkigheid, kunt u [herman], 'n potentieel aanleg schema op 't forum planten, ik kan nl. niet wachten tot het moment dat we 200Mbit up and down hebben.. voor € 90,-- moet dat wel lukken niet waar?
200 mbit up en down voor 90 euro. Dat lijkt mij een erg leuke grap, maar is totaal niet haalbaar zal eerder tussen de 200 / 1000 euro per maand liggen.
Ik neem aan dat je weet wat het kost als iemand met 200 mbit loopt te uploaden /downloaden
Ik neem aan dat je weet wat het kost als iemand met 200 mbit loopt te uploaden /downloaden
CMJJKFE
Anoniem: 76345
Je kan toch wel verwachten dat de snelheden in de eerste plaats niet boven de 100 Mbit/sec uit zullen komen. Dit omdat 100 Mbit/sec ethernet toch wel redelijk standaard is binnenshuis, en WiFi over het algemeen 54 Mbit/sec is (of soms 108 Mbit/sec max), en de meeste gezinnen toch met 1 PC zitten. Daarbij moet nog blijken wat het resultaat wordt van hogere bandbreedtes (inclusief hoge upload) aanbieden op grotere schaal; je zal een verschuiving zien van kleine colocated services naar thuis-hosting, en peer-to-peer zal nog verder exploderen, net zoals het gebruik van videodiensten. Bij een huidig ADSL product zijn de kosten van het aanbieden van hogere snelheden maar marginaal van invloed op de totaalkosten (de prijsdifferentiatie op basis van snelheid is dus niet gebaseerd op de kosten, maar meer op het kunnen bieden van een duidelijke produktdifferentiatie voor de klant, met daarbij een gevoelsmatig correcte prijs). Echter, bij dit soort snelheden, en een ander gebruik van deze snelheden, zullen de kosten van de beschikbare bandbreedte op de backbone van de provider ineens wel weer veel belangrijker worden.Anoniem: 136223 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 03:52:
Kunnen jullie [Herman], niet als de donder 't centrum vol gaan leggen... ik geil op glas nl.![]()
Maargoed zonder gekkigheid, kunt u [herman], 'n potentieel aanleg schema op 't forum planten, ik kan nl. niet wachten tot het moment dat we 200Mbit up and down hebben.. voor € 90,-- moet dat wel lukken niet waar?Wanneer komen er bijeenkomsten in het oostelkijk deel van 't centrum (stadhuis bijv.)?
Dus gezien het gebruik van de klant, samengenomen met de kosten aan de netwerkzijde, zie ik het nog niet heel snel gebeuren dat snelheden boven de 100 Mbit voor consumentenprijzen in de markt gezet gaan worden. Er moet ook nog geld verdiend worden, en dat wordt juist aan de hoge kant van het produktspectrum gedaan, en snelheid is hierbij een belangrijke differentiator (naast natuurlijk availability en service).
Ik zit in het gebied dat rond begin 2008 ontsloten gaat worden. Ik ben erg benieuwd! Kort vraagje overigens aan Herman: worden huizen met appartementen op verschillende verdiepingen tot de voordeur verbonden met fiber, en inpandig met UTP? Of krijgt ieder appartement een eigen fiberaansluiting?
Aanzich zeer goede argumentatie, zeker betreffende de druk die zich op de backbone van zulke providers zou aanvoeren en de initieel bijbehorend kosten.Anoniem: 76345 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:03:toon volledige bericht
[...]
Je kan toch wel verwachten dat de snelheden in de eerste plaats niet boven de 100 Mbit/sec uit zullen komen. Dit omdat 100 Mbit/sec ethernet toch wel redelijk standaard is binnenshuis, en WiFi over het algemeen 54 Mbit/sec is (of soms 108 Mbit/sec max), en de meeste gezinnen toch met 1 PC zitten. Daarbij moet nog blijken wat het resultaat wordt van hogere bandbreedtes (inclusief hoge upload) aanbieden op grotere schaal; je zal een verschuiving zien van kleine colocated services naar thuis-hosting, en peer-to-peer zal nog verder exploderen, net zoals het gebruik van videodiensten. Bij een huidig ADSL product zijn de kosten van het aanbieden van hogere snelheden maar marginaal van invloed op de totaalkosten (de prijsdifferentiatie op basis van snelheid is dus niet gebaseerd op de kosten, maar meer op het kunnen bieden van een duidelijke produktdifferentiatie voor de klant, met daarbij een gevoelsmatig correcte prijs). Echter, bij dit soort snelheden, en een ander gebruik van deze snelheden, zullen de kosten van de beschikbare bandbreedte op de backbone van de provider ineens wel weer veel belangrijker worden.
Dus gezien het gebruik van de klant, samengenomen met de kosten aan de netwerkzijde, zie ik het nog niet heel snel gebeuren dat snelheden boven de 100 Mbit voor consumentenprijzen in de markt gezet gaan worden. Er moet ook nog geld verdiend worden, en dat wordt juist aan de hoge kant van het produktspectrum gedaan, en snelheid is hierbij een belangrijke differentiator (naast natuurlijk availability en service).
Ik zit in het gebied dat rond begin 2008 ontsloten gaat worden. Ik ben erg benieuwd! Kort vraagje overigens aan Herman: worden huizen met appartementen op verschillende verdiepingen tot de voordeur verbonden met fiber, en inpandig met UTP? Of krijgt ieder appartement een eigen fiberaansluiting?
Maar gezien het feit dat Hongkong veel dichterbevolkt is en 1Gbit verbindingen daar nu voor 35 hongkong dollars kunnen worden afgenomen [dit gebeurt al enkele jaren], verwacht ik toch echt dat 'n bedrag om-en nabij de € 90,-- niet geheel onrendabel is gezien het feit de gemiddelde straat in a'dam e.o toch 'n stuk minder bewoners bevat dan het overvolle hongkong.. zou dat niet al te problematisch moeten zijn.
En je kunt het ook zo zien: Eerst wat toeleggen op de verbinding, maar verwacht niet dat de gemiddelde consument snel zal klagen met 200 MBit up & down.. dus kunnen ze de snelheid vrij lang @ hetzelfde niveau houden..(Ã la concept ps3, zegmaar)
Weet iemand al wat Tweak te bieden heeft?

Een kennis stuurde mij deze foto van het modem dat gebruikt gaat worden voor de glasvezelverbinding. Hij gaf aan dat er 4 aparte Vlan's op zitten van 100 Mbps, je kan dus 4x een aparte IP verbinding (van verschillende leveranciers) met een snelheid van 100 Mbps krijgen. (100 Mb news feed van Tweak?)
Er zitten geen switching en routing capaciteiten in het modem. Verder zitten er 2 VOIP poorten en een Coax aansluiting zodat je alle TV's in je huis normaal kan aansluiten zonder tuners en snel kunt zappen!
Laterz,
Fibb.
Als dat de prijs wordt dan kunnen ze de straat wel dicht laten.Jan20 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:02:
200 mbit up en down voor 90 euro. Dat lijkt mij een erg leuke grap, maar is totaal niet haalbaar zal eerder tussen de 200 / 1000 euro per maand liggen.
Het merendeel van de ADSL klanten vindt 25€ p/m al een hoop geld.
Van de enkeling die de prijs onbelangrijk vindt en die er 200 tot 1000€ voor over zou hebben kunen ze niet leven.
Dat is met MXStream van KPN ook zo gegaan, pas toen er light abonnementen voor een paar tientjes werden aangeboden werd het een geweldig succes.
Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar de planning voor de binnenstad. Woon zelf in het centrum en kan niet wachten tot de fibers bij mij in de straat worden gelegd (ik zag ze vanmorgen wat mannetjes van BAM graafwerkzaamheden uitvoeren, maar ik betwijfel of dat met glasvezel te maken had)
Kan alleen nergens een planning vinden voor de rest van Amsterdam, is deze al bekend??
Kan alleen nergens een planning vinden voor de rest van Amsterdam, is deze al bekend??
Waarom denk je dat dichtbevolktheid de prijs omhoog zou moeten gooien? Hoe dichter de mensen op elkaar wonen, hoe goedkoper het leggen van glasvezel. En vergeet niet dat het daar eigenlijk volledig om wolkenkrabbers gaat - met minder fiber door de straten en fiber of UTP binnen de gebouwen is het natuurlijk veel goedkoper ontsluiten. Ja, er zal veel dataverkeer zijn met zulke produkten, maar de kortere afstanden voor het aanleggen van fiber maken het wel veel goedkoper.Anoniem: 136223 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:57:
Aanzich zeer goede argumentatie, zeker betreffende de druk die zich op de backbone van zulke providers zou aanvoeren en de initieel bijbehorend kosten.
Maar gezien het feit dat Hongkong veel dichterbevolkt is en 1Gbit verbindingen daar nu voor 35 hongkong dollars kunnen worden afgenomen [dit gebeurt al enkele jaren], verwacht ik toch echt dat 'n bedrag om-en nabij de € 90,-- niet geheel onrendabel is gezien het feit de gemiddelde straat in a'dam e.o toch 'n stuk minder bewoners bevat dan het overvolle hongkong.. zou dat niet al te problematisch moeten zijn.
Gaat niet werken. De consument wil vooruitgang zien: meer snelheid voor minder geld. Die trend wordt in de breedbandwereld nu al sinds haar bestaan (sinds ergens eind 90-er jaren) keihard doorgezet, zelfs als dit niets te maken heeft met het kostenmodel. Daarbij blijft het zo, zoals ik al zei, dat de providers geld willen verdienen aan de hoge zijde van het produktenspectrum, en met fiber zal dat zeker zo zijn; klanten willen nu nog veel betalen hiervoor, en het gaat vele jaren duren voordat providers het netwerk terugverdiend hebben, dus zullen ze dit in de eerste jaren zoveel mogelijk proberen te doen. En ik hoop ook dat ze dat doen, want het is niet gezond hoe de markt op dit moment werkt; ISP's kunnen eigenlijk geen geld meer verdienen aan internetverbindingen (voor consumenten dan), als ze een prijsconcurrerend aanbod willen doen. En dat is hun eigen schuld.En je kunt het ook zo zien: Eerst wat toeleggen op de verbinding, maar verwacht niet dat de gemiddelde consument snel zal klagen met 200 MBit up & down.. dus kunnen ze de snelheid vrij lang @ hetzelfde niveau houden..(Ã la concept ps3, zegmaar)
op me werk zijn we aangesloten op fiber en dat kost op zich wel flink 100mbit voor 600 euro permaandAnoniem: 154922 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:03:
[...]
Als dat de prijs wordt dan kunnen ze de straat wel dicht laten.
Het merendeel van de ADSL klanten vindt 25€ p/m al een hoop geld.
Van de enkeling die de prijs onbelangrijk vindt en die er 200 tot 1000€ voor over zou hebben kunen ze niet leven.
Dat is met MXStream van KPN ook zo gegaan, pas toen er light abonnementen voor een paar tientjes werden aangeboden werd het een geweldig succes.
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Ieder appartement krijgt zijn eigen fiber aansluiting ! Waarom? Nou simpel. Als je toch de stap neemt om glas aan te leggen dan moet je het meteen goed doen. Je wilt dat de infrastructuur 25 jaar of meer mee kan, dan moet je geen halve maatregelen nemen.Anoniem: 76345 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:03:
[...]
Het grote voordeel van glas doortrekken is dat je heel makkelijk kunt upgraden. De snelheid en de mogelijkheden worden geheel bepaald door de elektronika aan weerszijden van de glasvezel (lasers en zo). Dat gaat met de wet van Moore: elke 18 maanden verdubbeling van capaciteit voor dezelfde prijs. Dus door simpelweg elke 4-5 jaar de elektronica te upgraden kun je onvoorstelbare stappen vooruit maken, zonder dat je wat hoeft te doen aan de vezel zelf.
Nog sterker: de elektrpnica kan per huis verschillend zijn als elk huis zijn eigen fiber heeft. Hoera voor marktwerking. Laat de ondernemers maar komen.
En wat dacht je van gewone TV? Dat krijgt je niet over een UTP kabel heen.
Als je halve maatregelen neemt (zoals fiber naar de kelder en dan verder met UTP) dan beperk je jezelf meteen. UTP boven de 100 Mbps vraagt nieuwe speciale kabels , die bovendien niet langer dan 100 meter mogen zijn. Boven de 1 Gbps moet je weer nieuwe kabels aanleggen. Je blijft rotzooien, en je geeft dan je geld 3x of 4 x uit.
Je zit verder vast aan de switch in de kelder. Die bepaalt wat kan en wat niet kan. voor iedereen tegelijk. Eenheidsworst, daar geloven we niet in.
Dus voor alle duidelijkheid:
De eerste stap in de aanleg is om de vezelbundels (genoeg voor alle apartementen) voor de gevel of nog liever in de kelder te brengen, zodat het graafwerk gedaan is. Die vezels worden afgemonteerd in een verdeeldoos (zonder electronica erin). Vanuit de verdeeldoos worden (op klantorder) vezels gelast en doorgetrokken naar het apartement. De plek waar de vezels stoppen (en waar het modem geplaatst wordt) is in of dichtbij het apartement, op een practische plek. Soms is de meterkast tientallen meters verwijderd van het apartement. Dan is die meterkast geen practische plek en wordt het modem dus dicht of in het apartement geplaatst. Dat is maatwerk wat met de eigenaar besproken wordt. Uitgangspunt is dat de bestaande bekabeling in huis voor TV, Internet en telefonie zoveel mogelijk hergebruikt kan worden, in alle redelijkheid overigens. Als de telefoonkabel aan de ene kant van het huis binnenkomt en de CAI-kabel aan de andere kant, tsja dan is het helaas toch echt nodig dat de klant een verlengkabel voor de een of de andere aanlegt. Daar kun je overigens monteurs voor inhuren.
Duidelijk?
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 198181 op 01-12-2006 09:21 ]
Nee, de planning voor de rest van Amsterdam is nog niet gemaakt.MaCk- schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:20:
Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar de planning voor de binnenstad. Woon zelf in het centrum en kan niet wachten tot de fibers bij mij in de straat worden gelegd (ik zag ze vanmorgen wat mannetjes van BAM graafwerkzaamheden uitvoeren, maar ik betwijfel of dat met glasvezel te maken had)
Alle aandacht is nu gericht op de huidige uitrol. We hebben alles uitermate goed voorbereid, maar het is een ijzeren wet dat je dingen gaat tegenkomen die je niet voorzien hebt. We zitten er bovenop om te zorgen dat we meteen bijsturen als we iets tegenkomen en de zaken oplossen zodat de klanten er geen last van hebben.
Als we zien dat we alles onder controle hebben dan gaan we de rest van de stad plannen. In een hoger tempo dan de huidige uitrol, dat wel. Maar dat kan dan ook, want dan hebben we meer ervaring.
Wanneer zal er meer bekend zijn? Ik verwacht medio 2007.
Nee, voor mij niet duidelijk nog. Dit was 1 van mijn vragen geweest op de bijeenkomst in loods 6 (helaas, was ziek). Er staat bij alle aanbieders (en jij zegt het ook): aanleg van glasvezel tot aan de meterkast en dan verder met UTP. Maar ja, in het gebouw waar ik woon zitten de meterkasten dus echt allemaal in de kelders en ik woon op 6 hoog. Hoe wordt dat dan doorgetrokken naar mijn huis? UTP, of glasvezel? Ik snap dat nog steeds niet. Ik hoop dat jij daar iets over kan zeggen?Anoniem: 198181 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:18:
[...]
Ieder appartement krijgt zijn eigen fiber aansluiting !
.......
Als je halve maatregelen neemt (zoals fiber naar de kelder en dan verder met UTP) dan beperk je
Je zit verder vast aan de switch in de kelder. Die bepaalt wat kan en wat niet kan. voor iedereen tegelijk. Eenheidsworst, daar geloven we niet in.
Duidelijk?
Uhm, je hoeft mij niet te overtuigen van het feit dat fiber tot aan mijn appartement beter is dan fiber tot de voordeur begane grond en vandaar uit UTP. Maar het lezen van het volgende:
deed mij vermoeden dat het tweede deel mogelijk geen vezel was. Daarnaast herinner ik me vaag dat ik ergens gelezen had, of misschien gehoord had van een van de betrokkenen bij het project, dat het UTP zou zijn. Maar all the better als het vezel is natuurlijk.Bij de start van de aanleg wordt de buurt geïnformeerd. In eerste instantie wordt de glasvezelkabel aangelegd tot aan de gevel van een pand, of tot de gemeenschappelijke ruimte zoals een trappenhuis. Pas wanneer iemand een abonnement heeft genomen op een dienst, wordt de glasvezel doorgetrokken naar de woning. Hiervoor wordt met de bewoner een afspraak gemaakt.
Voor zakelijk verkeer kun je zulke bedragen natuurlijk wel vragen, maar de gemiddelde gebruiker die TV wil kijken en internetten via glasvezel zal dat er echt niet voor over hebben.Duinkonijn schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:47:
[...]
op me werk zijn we aangesloten op fiber en dat kost op zich wel flink 100mbit voor 600 euro permaand
Bij internlnet kost dat 99 euro per maand.Anoniem: 154922 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 11:19:
[...]
Voor zakelijk verkeer kun je zulke bedragen natuurlijk wel vragen, maar de gemiddelde gebruiker die TV wil kijken en internetten via glasvezel zal dat er echt niet voor over hebben.
Kijk, het aanbod van Tweak DSL is online.
http://www.tweak.nl/?page=fiber/tweak_and_citynet
Iemand al enig idee, wat die "snelle nieuwe pc", voorstelt bij het totaalpakket??Anoniem: 198181 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:43:
Nog even over 200Mbit up & down... 1Gbit up and down via utp?? are you kiddin' me??
en ik realiseer me terdege dat veel bandbreedte de isp qua netwerkequipment ook veel kost maar enkele 100.000'en Gbit abbos voor $35,-- zal dan wel irrieel zijn... € 90,-- voor 200Mbit up and down is idd. veel om te doen voor isp's, maar dat kun je compenseren met extra kosten voor extra diensten
en bovendien kun je met glas dat misschien 50 jaar meegaat behoorlijk terug verdienen, je hoeft heus geen profit te maken vanaf minuut 1.. BBned, draka en andere investeerders nemen ook het risico 40.000 huishoudens aan te sluiten in [over het algemeen genomen 'n buurt], waar ze niet verschrikklelijk veel willen betalen voor 'n triple-play abo'tje..
Glas gaat qua investering waarschijnlijk langer mee dan koper nl. dus die kosten zullen uiteindelijk dubbel-en-dwars terug verdient worden...
Ik heb mijn postcode (1033) even ingevuld, maar er is nog niets van een verdere planning bekent.Anoniem: 198181 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:43:
Wist ik ook eigenlijk wel, al weet je maar nooit.
Zit in ieder geval al bij TweakDSL, dus mag aannemen dat mijn overstap naar glasvezel in de toekomst beter gaat dan mijn overstap van XS4ALL naarTweak
100 mbit up / down van tweakdsl voor nog geen 100 euro
nice
CMJJKFE
Met zo'n onduidelijke pagina en zo weinig info zullen ze niet veel klanten trekken. Ongelooflijk waar die aanbieders mee weg denken te komen, alleen omdat het woordje glasvezel erin staat.Anoniem: 198181 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:43:
Ik vind hem juist heel duidelijk? Misschien even verder kijken dan je neus lang is
CMJJKFE
Nou, ik vind die pagina ook niet uitblinken in helderheid of overzichtelijkheid. Ten eerste is de paragrafering echt een drama, waarbij zelfs sommige woorden of stukken zinnen 2x terugkomen - zou degene die het geschreven heeft het wel 1x nagelezen hebben? Ten tweede wordt er heel vaag gedaan over de snelle PC, de media receiver en de externe opslag dienst... Geen idee wat dat exact is, dus ook geen idee wat de waarde ervan kan zijn, en of je daar nou voordeel bij hebt. Vervolgens hebben ze het over preregistratie en dat soort zaken, wat ook nogal confusing werkt:
- Voorinschrijving betekent ook dat uw aanvraag bij TweakFiber binnen moet zijn voordat de graafwerkzaamheden voor het aanleggen van de glasvezel in uw straat zijn gestart
Hoe weet ik of dat het geval is? Ze zijn hier in de straat wel bezig, maar misschien zijn ze wel het riool aan het fixen, weetikveel.
- De bestelde aansluiting moet daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden op moment van aanvraag, d.w.z. het glasvezelnetwerk moet op uw locatie beschikbaar zijn of gepland staan
Gepland okay, maar beschikbaar? De kans dat het direct aangesloten kan worden lijkt me erg klein, als ze nog niet in de straat aan het graven zijn - de voorwaarde die erboven staat.
Daarnaast zijn die gifjes die ze gebruiken voor het bovenste deel van de site vast heel aardig, maar spuuglelijk in IE omdat die achtergrond image niet geladen wordt.
Wat ik van een produkt overzicht verwacht:
- Wat houdt het produkt in (dus niet alleen de extra gadgets maar ook een duidelijke beschrijving van de dienst zelf)
- Hoe kan ik het bestellen
- Aan welke voorwaarden moet ik voldoen
Als je je best doet vind je het allemaal wel, maar degene die dit geschreven heeft moet van webmarketing zijn job niet maken.
Nog een kleine irritatie: "Een gratis e-mail". Yay! Ik krijg een gratis e-mail van ze als ik dat produkt neem? Sturen ze dan ook een CD mee met het internet erop?
- Voorinschrijving betekent ook dat uw aanvraag bij TweakFiber binnen moet zijn voordat de graafwerkzaamheden voor het aanleggen van de glasvezel in uw straat zijn gestart
Hoe weet ik of dat het geval is? Ze zijn hier in de straat wel bezig, maar misschien zijn ze wel het riool aan het fixen, weetikveel.
- De bestelde aansluiting moet daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden op moment van aanvraag, d.w.z. het glasvezelnetwerk moet op uw locatie beschikbaar zijn of gepland staan
Gepland okay, maar beschikbaar? De kans dat het direct aangesloten kan worden lijkt me erg klein, als ze nog niet in de straat aan het graven zijn - de voorwaarde die erboven staat.
Daarnaast zijn die gifjes die ze gebruiken voor het bovenste deel van de site vast heel aardig, maar spuuglelijk in IE omdat die achtergrond image niet geladen wordt.
Wat ik van een produkt overzicht verwacht:
- Wat houdt het produkt in (dus niet alleen de extra gadgets maar ook een duidelijke beschrijving van de dienst zelf)
- Hoe kan ik het bestellen
- Aan welke voorwaarden moet ik voldoen
Als je je best doet vind je het allemaal wel, maar degene die dit geschreven heeft moet van webmarketing zijn job niet maken.
Nog een kleine irritatie: "Een gratis e-mail". Yay! Ik krijg een gratis e-mail van ze als ik dat produkt neem? Sturen ze dan ook een CD mee met het internet erop?
Jij bent blijkbaar of heel erg snel tevreden met non-informatie of je hebt een hele korte neus waardoor je niet zo ver hoeft te kijken ;-)Jan20 schreef op zondag 03 december 2006 @ 12:12:
Ik vind hem juist heel duidelijk? Misschien even verder kijken dan je neus lang is
Als je verder zoekt zie je alle informatie staan die je als ''consument'' voor een adsl lijn nodig hebt. Jij gaf aan dat je het niet kon vinden en het niet klopte terwijl die informatie verder (misschien wel niet echt duidelijk) wel op de site vermeld stondMarbo schreef op zondag 03 december 2006 @ 18:52:
[...]
Jij bent blijkbaar of heel erg snel tevreden met non-informatie of je hebt een hele korte neus waardoor je niet zo ver hoeft te kijken ;-)
Voor de rest kunnen we nu het best ontopic blijven of het als persoon aankaarten bij Tweakdsl
[ Voor 11% gewijzigd door Jan20 op 03-12-2006 19:49 ]
CMJJKFE
Korte opmerking: InterNLnet is ook een van de dienstenleveranciers in Amsterdam dus als iemand vragen heeft over diensten/producten/het netwerk.. Don't hesitate to ask 
(Meestal zit ik in het XMS-glasvezel forum maar ik zal hier ook af en toe spieken
)
(Meestal zit ik in het XMS-glasvezel forum maar ik zal hier ook af en toe spieken
Ow.. en de website:
http://www.internl.net/citynet
note: Ik houd me voornamelijk bezig met het XMS glasvezelnetwerk, maar ik weet redelijk wat af van de diensten die wij voor glasvezelamsterdam/citynet gaan leveren.
note: Ik houd me voornamelijk bezig met het XMS glasvezelnetwerk, maar ik weet redelijk wat af van de diensten die wij voor glasvezelamsterdam/citynet gaan leveren.
@jan20: Dat is inderdaad altijd handig in een forum als dit. Het kan zijn dat er een verkeerd beeld over je ontstaat doordat de enige posts die aan je account gelinked zijn pro-tweakdsl posts zijn.. Ik kan me voorstellen dat mensen dan gaan denken dat je een undercover tweakdsl medewerker bentJan20 schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:48:
[...]
Voor de rest kunnen we nu het best ontopic blijven of het als persoon aankaarten bij Tweakdslanders wordt het topic vervuild
(ipv een tevreden klant)
@herman: Oud collega ?
Ik schreef letterlijk dit: "onduidelijke pagina en zo weinig info", dat is iets heel anders dan wat jij ervan maakt. Maar goed, genoeg hierover. Verder over Glasvezel in Amsterdam maar weer.Jan20 schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:48:
[...]
Jij gaf aan dat je het niet kon vinden en het niet klopte
Ik hoorde van Tweak dat er wat mis was gegaan bij het in de lucht brengen van de website. (Ik hoor wel vaker van oude rotten dat "je nooit een website op vrijdag in de lucht moet brengen". Misschien heeft de tweede wet van Parkinson weer opgeld gedaan = Murphy was een optimist).
(@denan: yep...)
(@denan: yep...)
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 198181 op 04-12-2006 15:31 ]
Ik hoor van de mensen die op straat het werk voorbereiden, en ter plekke bekijken hoe het zit, dat de woonbootbewoners erg gretig zijn om glasvezel te krijgen.
Leuk om te horen.
Dat vraagt wat extra connectoren, want je moet de verbinding los kunnen koppelen van de wal. Technisch niet zo erg lastig begrijp ik, maar er moet even goed nagedacht worden over de uitvoering zodat de verbinding goed betrouwbaar blijft.
Zo zie je maar wat een varieteit er is in een stad als Amsterdam...
Leuk om te horen.
Dat vraagt wat extra connectoren, want je moet de verbinding los kunnen koppelen van de wal. Technisch niet zo erg lastig begrijp ik, maar er moet even goed nagedacht worden over de uitvoering zodat de verbinding goed betrouwbaar blijft.
Zo zie je maar wat een varieteit er is in een stad als Amsterdam...
Op de CSD zijn de eerste vragen hierover inderdaad al binnen gekomen. Het is duidelijk te merken dat het begint te leven bij de inwoners van Amsterdam want de vragen komen gestaag op gang.
Goed om te horen.
Als er vragen bij jullie binnenkomen die voor anderen ook interessant zijn, post ze dan (@denan en anderen).
In antwoord op off-topic gestelde vragen: ja, ik ben de directeur van GNA.
Het is niet mijn stijl om daar mee te koop te lopen, vind dat niet erg belangrijk. Ik ben veel meer geinteresseerd in wat er leeft, hoe mensen er tegenaan kijken, wat ze opvalt, wat we kunnen verbeteren etc. Ik hoop dat dit forum daar in gaat helpen.
Als er vragen bij jullie binnenkomen die voor anderen ook interessant zijn, post ze dan (@denan en anderen).
Het is niet mijn stijl om daar mee te koop te lopen, vind dat niet erg belangrijk. Ik ben veel meer geinteresseerd in wat er leeft, hoe mensen er tegenaan kijken, wat ze opvalt, wat we kunnen verbeteren etc. Ik hoop dat dit forum daar in gaat helpen.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 198181 op 07-12-2006 14:52 ]
Ha, aangezien u directeur bent van GNA, Kunt u de stadhuisbuurt tot sarpahtistraat even voorzien van 'n paar 10GB lijntjes??? I'M HUNGRY!! (ben nog niet overgestapt naar nieuwe provider, maar dat gebeurt wel begin volgend jaar) Ik moet glas!! anders overlijdt ik..Anoniem: 198181 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 14:31:
Goed om te horen.

Maar serieus. all other questions aside.. wanneer kunnen we glas in de binnenstad verwachten?? 2008 voor het knsm-gebied gaat mij echt EXTREEM veels te langzaam (tegen de tijd dat ik erover beschik ben ik 30..) In mijn huurpand zijn al 6 (van de 8 ), met ADSL, en ik wil eigenlijk glas, maar ga komend jaar overstappen naar: 24/1,3 dds abo van bbned.
Begin nu ook de vele nadelen van KPN digitale tv via de lucht te ondervinden; laatste tijd veel storingen, AT5 dat GVD eruit gegooid wordt.. begin geïrriteerd te raken wat dat betreft...
'n vraag/punt die/wat mij dwars zit sinds eind vorig jaar/begin dit jaar: VOIP, onstabiel, slechte geluidskwaliteit.. Hoe gaat dat geregeld worden met Glas?? Keuze uit analoog telefoon abo?

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 136223 op 10-12-2006 05:23 ]
VoIP is niet per definitie instabiel. Wat factoren die VoIP mogelijk van slechtere kwaliteit maken dan KPN PSTN:
- Hoge en/of variabele latency op je internetverbinding
- Uberhaupt instabiele internetverbinding
- Slechte / inefficiente / vervormende compressiemethodes
Het eerste punt is op glasvezel natuurlijk geen punt. Dat gaat allemaal een stukje rapper. Hetzelfde geldt voor het tweede punt; je mag toch aannemen dat een fiberverbinding retestabiel is. Het derde punt is wat minder voor de hand liggend, maar gezien de beschikbare bandbreedte op een fiberverbinding is het nergens voor nodig om het signaal tussen klant en switch zwaar te comprimeren. Dus afhankelijk van de implementatie zou dat ook geen probleem mogen zijn.
Overigens ben ik ook van mening dat er sneller geleverd moet worden! Ik kan niet wachten tot begin 2008 voor fiber!
Mijn benedenburen kunnen geen ADSL aanvragen omdat ik zo onaardig was om op hun adres ADSL aan te vragen, aangezien mijn adres niet bestond bij KPN. Toch apart, toen ik vroeg aan KPN: u ziet het huisnummer met extensie A, een met B, een met C, en een met E, wat zou er nou mis zijn? Maja, resultaat blijft: mijn benedenburen doen maar mee met mijn lijn. Geen probleem natuurlijk, maar dan liever een fiberverbinding, dan is het allemaal wat stabieler. En misschien willen mijn benedenburen dat ook wel, en anders kunnen ze natuurlijk altijd nog naar KPN Internet+bellen. (blergh)
- Hoge en/of variabele latency op je internetverbinding
- Uberhaupt instabiele internetverbinding
- Slechte / inefficiente / vervormende compressiemethodes
Het eerste punt is op glasvezel natuurlijk geen punt. Dat gaat allemaal een stukje rapper. Hetzelfde geldt voor het tweede punt; je mag toch aannemen dat een fiberverbinding retestabiel is. Het derde punt is wat minder voor de hand liggend, maar gezien de beschikbare bandbreedte op een fiberverbinding is het nergens voor nodig om het signaal tussen klant en switch zwaar te comprimeren. Dus afhankelijk van de implementatie zou dat ook geen probleem mogen zijn.
Overigens ben ik ook van mening dat er sneller geleverd moet worden! Ik kan niet wachten tot begin 2008 voor fiber!
Anoniem: 41852
Er wordt 100Mbps genoemd etc; maar is dat synchroon; ofwel up- en down? Of is het net als ADSL een asynchrone verbinding waarbij de upload wordt gecastreerd? Hoe zit het met policies zoals eigen server draaien en watvoor verbindingstype (Bridged IP of een stomme VPN?) wordt er gebruikt?
Allemaal vragen die wel relevant zijn voor geinteresseerde amsterdammers.
Allemaal vragen die wel relevant zijn voor geinteresseerde amsterdammers.
Ja, de offers zijn allemaal synchroon, voor zover ik nu gezien heb, maar dat had je ook kunnen lezen als je even naar een website van een van de aanbieders gesurfed was.
Over de IP toewijzing weet ik niet welk protocol gebruikt wordt, maar de NTU is managed, dus die zal haast wel een IP hop zijn (hoeft theoretisch niet, maar lijkt me voor de hand liggend). Hoe het achter de NTU zit weet ik dus niet.
Anoniem: 117334
ik vraag me af hoe het GNA verhaal technisch in elkaar steekt. als je straks een hele stad fiber wil leggen en mensen telefonie, internet en tv wil aanbieden over die lijn dan moet je een pittige backbone hebben liggen.
ook hdtv is me niet helemaal duidelijk. upc kan makkelijk multicasten omdat hun netwerk gesloten is. dat wordt dan met hdtv over fiber een stuk moeilijker en een hele stad die unicast hdtv ontvangt is een belachelijke hoeveelheid bandbreedte die je backbone vereist.
misschien is dit ook wel goed moment om serieus over ipv6 te denken. echte QoS op het netwerk zodat VOIP echt betrouwbaar wordt.
en nog even dit, ik ben onwijs blij dat er nu eindelijk serieus werk wordt gemaakt van glasvezel aan huis. Kan niet wachten tot het ook in de baarsjes komt.
ook hdtv is me niet helemaal duidelijk. upc kan makkelijk multicasten omdat hun netwerk gesloten is. dat wordt dan met hdtv over fiber een stuk moeilijker en een hele stad die unicast hdtv ontvangt is een belachelijke hoeveelheid bandbreedte die je backbone vereist.
misschien is dit ook wel goed moment om serieus over ipv6 te denken. echte QoS op het netwerk zodat VOIP echt betrouwbaar wordt.
en nog even dit, ik ben onwijs blij dat er nu eindelijk serieus werk wordt gemaakt van glasvezel aan huis. Kan niet wachten tot het ook in de baarsjes komt.
ik woon net 2 straten te ver om vezel te krijgen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Toen we in Amsterdam allemaal een watermeter kregen was mijn wijk (Tuindorp Oostzaan) als één van de eerste aan de beurt omdat we een voor en acher tuintje hebben wat zomers wel eens wat water gebruikt.
Met de glasvezel zijn wij waarschijnlijk als laaste aan de beurt, want na 120 meter graven 20 huizen aansluiten is minder interessant natuurlijk.
De eerste jaren zal ik het helaas met 24000kb/1024kb moeten doen.
Met de glasvezel zijn wij waarschijnlijk als laaste aan de beurt, want na 120 meter graven 20 huizen aansluiten is minder interessant natuurlijk.
De eerste jaren zal ik het helaas met 24000kb/1024kb moeten doen.
Welk probleem zie jij?Anoniem: 136223 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 04:02:
Nog even over 200Mbit up & down... 1Gbit up and down via utp?? are you kiddin' me??
Mooi dat sommige steden eindelijk hun glasnetwerk gaan gebruiken. De meeste steden laten het gewoon wegrotten in de grond.
Een paar jaar geleden (internet hype) hebben ze een paar honderd meter van mij vandaan een 'hypermodern' kantoorpand gemaakt. De helft staat nu leeg en het glasvezel ligt er een beetje ongebruikt bij.
Ik heb de nieuwe posts net gelezen, vandaag is een drukke dag, reactie komt zodra ik een gaatje heb.
Voor ik het vergeet.
Vanavond inloopavond op het Kastanjeplein (Kastanjehof) vanaf 19 u.
Morgen Kompaszaal naast Loods 6 KNSM laan, zelfde tijd.
Voor ik het vergeet.
Vanavond inloopavond op het Kastanjeplein (Kastanjehof) vanaf 19 u.
Morgen Kompaszaal naast Loods 6 KNSM laan, zelfde tijd.
[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 198181 op 12-12-2006 08:22 ]
Misschien een kleine tip: Ik heb met al vanaf het begin aangemeld voor de nieuwsbrief via e-mail (dit was toen de buurt brief werdt verstuurd), echter heb ik nog nooit een mail mogen ontvangen met info. Misschien dat jullie hier meer gebruik van kunnen maken.Anoniem: 198181 schreef op maandag 11 december 2006 @ 11:39:
Ik heb de nieuwe posts net gelezen, vandaag is een drukke dag, reactie komt zodra ik een gaatje heb.
Verder vind ik de internet only aanbiedingen nog niet echt sterk. Ik lees dat je minimaal 30 euro kwijt bent voor 20/20. Ik heb nu Orange en die zit op 20/1 en daar betaal ik 20 euro voor. Dus waarom zou ik, afgezien van de lijn kwaliteit, kiezen voor glas ipv kabel?
Ik zou het graag willen, maar zie dus nu nog niet echt de nu ervan in. Alleen de kwaliteit van glas spreekt me aan en dat ik nooit downtime zal ondervinden.
Goed punt, de aanbiedingen van de 4 providers zijn niet echt spectaculair te noemen, sterker, de aanbiedingen zijn ontzettend afgeknepen kwa snelheid en behoorlijk aan de prijs in vergelijking met de ADSL aanbieders. De folders van de 'ouderwetse' aanbieders van ADSL vliegen opeens mijn brievenbus in (die snappen wat concurrentie is) waardoor het glasvezelaanbod in bepaalde opzichten nu alweer achter de feiten aanloopt (lees: duurder). Ik heb het idee dat de glasvezelaanbieders niet erg flexibel op marktontwikkelingen (willen) reageren en hun klanten dat ook willen ontzeggen (2 jaar contracten, donwgraden verboden, betalen om op te zeggen (!)..., enz enz...)DaannO schreef op maandag 11 december 2006 @ 11:59:
[...]
Verder vind ik de internet only aanbiedingen nog niet echt sterk. Ik lees dat je minimaal 30 euro kwijt bent voor 20/20. Ik heb nu Orange en die zit op 20/1 en daar betaal ik 20 euro voor. Dus waarom zou ik, afgezien van de lijn kwaliteit, kiezen voor glas ipv kabel?
Het netwerk van Amsterdam is ook gesloten (er is maar 1 tv aanbieder voor alle providers) dus als er straks DTV diensten ontwikkeld gaan worden (momenteel is het analoge tv over de fiber) zal het vast via multicast gaan (met unicast voor specifieke zenders/diensten).Anoniem: 117334 schreef op maandag 11 december 2006 @ 08:42:
ik vraag me af hoe het GNA verhaal technisch in elkaar steekt. als je straks een hele stad fiber wil leggen en mensen telefonie, internet en tv wil aanbieden over die lijn dan moet je een pittige backbone hebben liggen.
[ Voor 2% gewijzigd door bjck op 13-12-2006 22:05 ]
Om even wat voordelen op te noemen:
- ADSL is NIET synchroon. een 10/10Mbit verbinding is altijd te prefereren boven een 20/1Mbit verbinding. Meer en meer diensten maken tegenwoordig niet alleen maar gebruik van de downstream, maar ook van de upstream van een verbinding. Belangrijker nog: Tijdens het downloaden gebruik je de upstream van je verbinding ook.
- Glasvezel is qua netwerkstructuur een stuk sneller. Uit tests van de XMS gebruikers blijkt dat het downloaden van grote bestanden tijdens het gamen voor een hoge latency kan zorgen bij ADSL/ADSL2+ lijnen. Bij glasvezel blijven de pings ergens tussen de 8 en de 12ms.
- Diensten als TV/Telefonie/Digitale TV gaan NIET van je beschikbare bandbreedte af. Dit in tegenstelling tot adsl/kabelverbindingen.
- Het netwerk is klaar voor de toekomst (hoe hard kabelmaatschappijen dit ook proberen te ontkennen). Met een gigabit capaciteit ligt de wereld voor je netwerk open en is het klaar voor (bijna) alles wat ze in de komende jaren gaan verzinnen. VDSL is eigenlijk maar een beperkte upgrade en ook de snellere coax-netwerken zullen over niet al te lange tijd achterhaald zijn.
Het is natuurlijk de keuze van de gebruiker zelf. Neemt men een abonnement op een dienst die met verouderde technologie op een verouderd netwerk nog de laatste restjes bandbreedte weet te knijpen. Of stapt men over naar iets nieuws waar nog decenia groeiruimte in zit.
[ Voor 2% gewijzigd door bjck op 13-12-2006 22:10 ]
Kleine toevoeging op het (overigens geheel correcte) verhaal van denan: verwacht geen el-cheapo prijzen voor glasvezelnet produkten. Sterker nog, ik hoop dat de prijzen hoog blijven de komende jaren. Ik ben het spuugzat dat providers elkaar maar doodconcurreren op prijsniveau en hiermee de hele markt verzieken (service bestaat haast niet meer om deze reden, en geen provider die nog echt winst kan maken puur op consumentenverbindingen), en hoop dat voor deze nieuwe infrastructuur gewoon eens nagedacht gaat worden en de boel netjes terugverdiend gaat worden. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.
Dat terugverdienen zal niet met zo'n vaart lopen. De kosten van een dergelijk project zijn namelijk enorm. (dat zien wij bij XMS ook)Anoniem: 76345 schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:40:
Kleine toevoeging op het (overigens geheel correcte) verhaal van denan: verwacht geen el-cheapo prijzen voor glasvezelnet produkten. Sterker nog, ik hoop dat de prijzen hoog blijven de komende jaren. Ik ben het spuugzat dat providers elkaar maar doodconcurreren op prijsniveau en hiermee de hele markt verzieken (service bestaat haast niet meer om deze reden, en geen provider die nog echt winst kan maken puur op consumentenverbindingen), en hoop dat voor deze nieuwe infrastructuur gewoon eens nagedacht gaat worden en de boel netjes terugverdiend gaat worden. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.
Feit is wel dat voor dit soort projecten vaak alleen technische (kwaliteits) isp's geschikt zijn. Prijsvechters als tele2 zullen wel niets op dit netwerk willen leveren al is het wel toegestaan.
[ Voor 2% gewijzigd door bjck op 13-12-2006 22:05 ]
Uhm, dat lijkt me vrij duidelijk. Als je echter meteen het produkt voor bodemprijzen in de markt zet, dan maakt het dat erg moeilijk om uberhaupt de kosten ooit terug te verdienen; de prijzen gaan namelijk nooit omhoog, alleen maar naar beneden. Vandaar mijn opmerking dat ik hoop dat de prijzen voorlopig hoog blijven.denan schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:37:
Dat terugverdienen zal niet met zo'n vaart lopen. De kosten van een dergelijk project zijn namelijk enorm. (dat zien wij bij XMS ook)
Heeft helemaal niets met technische kwaliteit te maken, puur met prijs. Je zegt het al: een Tele2 is een prijsvechter en zal het dus alleen doen als ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten (die zijn oer-hollands voor een niet-nederlands bedrijf). Maar als het voor een dubbeltje wordt aangeboden, waarom zouden ze het dan niet doen? Nu nog niet, omdat de dekking niet interessant genoeg is, maar als heel Amsterdam ontsloten is dan zouden ze dat best wel eens kunnen willen doen. Als de prijs maar goed is.Feit is wel dat voor dit soort projecten vaak alleen technische (kwaliteits) isp's geschikt zijn. Prijsvechters als tele2 zullen wel niets op dit netwerk willen leveren al is het wel toegestaan.
Misschien moet je dit gewoon in je signature zetten, want nu lijkt het heel erg op spam.
Abonnementen van 4.95 op een glasvezelnetwerk zijn echter niet mogelijk als het bedrijf minimaal het 5 voudige moet afdragen aan de netwerkbeheerder.Anoniem: 76345 schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:39:
[...]
Uhm, dat lijkt me vrij duidelijk. Als je echter meteen het produkt voor bodemprijzen in de markt zet, dan maakt het dat erg moeilijk om uberhaupt de kosten ooit terug te verdienen; de prijzen gaan namelijk nooit omhoog, alleen maar naar beneden. Vandaar mijn opmerking dat ik hoop dat de prijzen voorlopig hoog blijven.
[...]
Heeft helemaal niets met technische kwaliteit te maken, puur met prijs. Je zegt het al: een Tele2 is een prijsvechter en zal het dus alleen doen als ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten (die zijn oer-hollands voor een niet-nederlands bedrijf). Maar als het voor een dubbeltje wordt aangeboden, waarom zouden ze het dan niet doen? Nu nog niet, omdat de dekking niet interessant genoeg is, maar als heel Amsterdam ontsloten is dan zouden ze dat best wel eens kunnen willen doen. Als de prijs maar goed is.
Er is niets mis met ISP's die goedkope acces leveren, maar deze werken vaak via 1 model en hebben geen eigen devellopment/research. Dat is niet het soort ISP's dat op een glasvezelnetwerk nieuwe diensten zal aanbieden (tenzij men ergens de diensten/technologie goedkoop kan inkopen).
Prijsvechters richten zich op het bodemsegment van de markt.. en dat schijnt tegenwoordig adsl te zijn
In mijn signature staat al die fantastische disclaimer.. en er is geen ruimte voor meer tekens..Misschien moet je dit gewoon in je signature zetten, want nu lijkt het heel erg op spam.

Sorry, maar da's wel een beetje een "duh" reactie waard he.denan schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:04:
Abonnementen van 4.95 op een glasvezelnetwerk zijn echter niet mogelijk als het bedrijf minimaal het 5 voudige moet afdragen aan de netwerkbeheerder.
Met ander woorden: als de netwerkbeheerder het aanbied aan Tele2 voor $cheap, dan zullen ze het cheap doorverkopen. En ik hoop dus dat die hele ketting niet in gang gezet wordt dat alles ineens cheap wordt, maar het kan zomaar gebeuren; denk je dat een netwerkbeheerder een keiharde vaste prijs hanteert die niet onderhandelbaar is? Tuurlijk niet, Tele2 komt met een voorstel, geeft vervolgens een forecast af en daarover worden afspraken gemaakt, en met grote volumes kunnen altijd "leuke dingen met de prijs" gedaan worden.een Tele2 is een prijsvechter en zal het dus alleen doen als ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten (...). Maar als het voor een dubbeltje wordt aangeboden, waarom zouden ze het dan niet doen?
Glasvezel is niet meer dan een last-mile product, het kan de meeste end-line ISP's (die geen eigen last-mile netwerk hebben) vaak geen moer schelen wat de carrier is, als hij de klant maar voor de juiste prijs het juiste product met de juiste service aan kan bieden. Toevallig is het meest populaire last-mile product nu ADSL, maar waarom is dat? Is dat techniek afhankelijk? Zeker niet. Kijk eens naar de prijsstellingen van producten binnen het dekkingsgebied van de netwerken van Tiscali, bbned, Orange en Tele2; daar worden ADSL verbindingen weggegeven bij een pakje boter. Als je echter kijkt naar de gebieden waar deze telco's niet zelf leveren (waar dus alleen KPN nog ADSL levert, en dat zijn toch nog gauw 400 - 500 centrales op dit moment), daar zijn de ADSL verbinding ineens een stukje duurder, vergeleken met de aangeboden snelheden. De reden hiervoor is dat op consumentenprodukten de andere Telco's alleen kunnen concurreren met KPN op het gebied van prijs (wat KPN wel prima vindt, want die wil niet de goedkoopste zijn, die wil de meeste klanten en het meest verdienen, wat ze op deze manier prima lukt). En kabel is niet zo'n instap-produkt geworden omdat de netwerken niet open zijn, en er dus al helemaal geen concurrentie is qua aanbod. En met ADSL kunnen ze blijkbaar niet concurreren (ook omdat kabel een slechtere naam heeft dan ADSL).Er is niets mis met ISP's die goedkope acces leveren, maar deze werken vaak via 1 model en hebben geen eigen devellopment/research. Dat is niet het soort ISP's dat op een glasvezelnetwerk nieuwe diensten zal aanbieden (tenzij men ergens de diensten/technologie goedkoop kan inkopen).
Prijsvechters richten zich op het bodemsegment van de markt.. en dat schijnt tegenwoordig adsl te zijn
De technologie van een glasvezelnetwerk is totaal niet spannend voor any ISP in Nederland; het is wel het simpelste produkt om te leveren dat je kan verzinnen. Vergeet niet dat je geen TV en VoIP hoeft te leveren.
Tsja, choices choices!In mijn signature staat al die fantastische disclaimer.. en er is geen ruimte voor meer tekens...
Anoniem: 27535
Dan zal je toch een andere manier moeten verzinnen, want spam is niet de bedoelingdenan schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:04:
In mijn signature staat al die fantastische disclaimer.. en er is geen ruimte voor meer tekens...
Nee klopt, maar het gebeurt vaak zat dat providers abonnementen zwaar onder de kostprijs verkopen puur om klanten te winnen. (Dat staat los van eventuele prijsafspraken)Anoniem: 76345 schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:49:
[...]
Sorry, maar da's wel een beetje een "duh" reactie waard he.Ik zei:
Met ander woorden: als de netwerkbeheerder het aanbied aan Tele2 voor $cheap, dan zullen ze het cheap doorverkopen. En ik hoop dus dat die hele ketting niet in gang gezet wordt dat alles ineens cheap wordt, maar het kan zomaar gebeuren; denk je dat een netwerkbeheerder een keiharde vaste prijs hanteert die niet onderhandelbaar is? Tuurlijk niet, Tele2 komt met een voorstel, geeft vervolgens een forecast af en daarover worden afspraken gemaakt, en met grote volumes kunnen altijd "leuke dingen met de prijs" gedaan worden.
Gezien het maximale aantal aansluitingen en de open natuur van het netwerk zie ik niet in wat een prijsvechter op het netwerk te zoeken heeft. De bodemprijzen zijn voor iedereen gelijk en het detail zit hem meer in de service/extra diensten. Laat dat nou net de gebieden zijn waar de meeste prijsvechters enorme problemen hebben (iedereen kent wel de horrorverhalen van tele2 of scarlet).
Ook is het model natuurlijk voor dit soort bedrijven zeer beperkt. Zij halen de inkomsten juist uit de kleine marges die zijn in bulk-aantallen binnen halen. In de ADSL markt kan dit momenteel. Het netwerk ligt er, de processen (support/provisioning) zijn klaar en al tijden terug afgeschreven van de inkomsten. Elke stuiver die zij hier nu verdienen is een stuiver extra.
De klantengroep die glasvezelamsterdam zal trekken zal bij lange na niet groot genoeg zijn voor dit soort modellen. Veel zaken (inclusief de internet dienst) zullen voor de dienstverleners de eerste jaar(of jaren) geen cent opbrengen vanwege de investeringen die gedaan moeten worden.
Dat is ook de reden dat kleine, flexibele en technisch goed onderlegde ISP's eerder op deze markt zullen opereren dan de grote bulkleveranciers.
Klopt, maar hoe wil een bedrijf zich dan onderscheiden van andere bedrijven? Iedere ISP die nu voor citynet diensten kan leveren heeft volgens mij een internet only abonnement. Wat zou de meerwaarde van nog een provider zijn als zij geen extra diensten kunnen leveren of zich dmv service en dienstverlening kunnen onderscheiden?De technologie van een glasvezelnetwerk is totaal niet spannend voor any ISP in Nederland; het is wel het simpelste produkt om te leveren dat je kan verzinnen. Vergeet niet dat je geen TV en VoIP hoeft te leveren.
Tadaa! Op prijs!denan schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:10:
Klopt, maar hoe wil een bedrijf zich dan onderscheiden van andere bedrijven? Iedere ISP die nu voor citynet diensten kan leveren heeft volgens mij een internet only abonnement. Wat zou de meerwaarde van nog een provider zijn als zij geen extra diensten kunnen leveren of zich dmv service en dienstverlening kunnen onderscheiden?
Ik zet het er wel niet meer onder, maar dan moeten mensen wel zoeken naar de website van internlnet/citynetAnoniem: 27535 schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:01:
[...]
Dan zal je toch een andere manier moeten verzinnen, want spam is niet de bedoeling
En dat is/was voor ADSL niet zo? Vergeet niet dat ADSL pas vanaf 2000 commercieel is aangeboden in Nederland, en pas in 2001 daadwerkelijk genoeg dekking had om uberhaupt te kunnen concurreren met kabel. Dat is nog geen 6 jaar geleden. Denk je dat al die netwerken en opleversystemen helemaal afbetaald zijn? Er zijn echt wel een aantal partijen die er, als je alles meerekent, geen cent mee verdiend hebben - sterker nog, die tot nu toe alleen maar verlies hebben gedraaid. Denk je dat de prijsvechters pas gingen prijsvechten op ADSL netwerken toen alle investeringen eruit gehaald waren? No way. Dus als je met fiber net zo snel dezelfde kant op gaat, krijg je net zo hard hetzelfde probleem.denan schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:15:
Nogal lastig als elke isp een (bijna) gelijk bedrag afrekent voor de basis internet verbinding (vastrecht).
Vandaar ook deze opmerking:Anoniem: 76345 schreef op maandag 11 december 2006 @ 21:22:
[...]
En dat is/was voor ADSL niet zo? Vergeet niet dat ADSL pas vanaf 2000 commercieel is aangeboden in Nederland, en pas in 2001 daadwerkelijk genoeg dekking had om uberhaupt te kunnen concurreren met kabel. Dat is nog geen 6 jaar geleden. Denk je dat al die netwerken en opleversystemen helemaal afbetaald zijn? Er zijn echt wel een aantal partijen die er, als je alles meerekent, geen cent mee verdiend hebben - sterker nog, die tot nu toe alleen maar verlies hebben gedraaid. Denk je dat de prijsvechters pas gingen prijsvechten op ADSL netwerken toen alle investeringen eruit gehaald waren? No way. Dus als je met fiber net zo snel dezelfde kant op gaat, krijg je net zo hard hetzelfde probleem.
"Nee klopt, maar het gebeurt vaak zat dat providers abonnementen zwaar onder de kostprijs verkopen puur om klanten te winnen. (Dat staat los van eventuele prijsafspraken)"
Anyway.. laten we het er maar op houden dat het niet goed zou zijn voor het netwerk als het zou gebeuren.. en dat de klantengroep voor prijsvechters hopelijk te klein is. Of dat een goede service en dienstverlening in de ogen van de klant meer waard is dan een paar euro minder op de maandelijkse rekening.
Note: de prijsvechters krijgen de laatste tijd zoveel 'bad press' dat de meeste klanten deze toch zullen ontwijken. Feit blijft dat 'voor een dubbeltje op de eerste rij' niet bestaat.. Het zal eerder zijn 'voor een dubbeltje achter in de lobby tussen de jassen'
Note2: Eigenlijk zijn we momenteel bezig om elkaar op zo omslachtig mogelijke wijze gelijk te geven. We zijn het namelijk eens over de basisgedachte
[ Voor 13% gewijzigd door denan op 12-12-2006 07:45 ]
Het is een hele klus, dat kost een paar jaar. Ik heb in een eerdere post aangegeven dat we eerst deze zone's goed aan het werk willen hebben zodat we bij de rest van de uitrol uit ervaring kunnen putten. Je wilt als de machine echt op gang komt geen verrassingen meer tegenkomen. De besluiten daarvover nemen de aandeelhouders in 2007.Anoniem: 136223 schreef op zondag 10 december 2006 @ 05:05:
[...]
Ha, aangezien u directeur bent van GNA, Kunt u de stadhuisbuurt tot sarpahtistraat even voorzien van 'n paar 10GB lijntjes??? I'M HUNGRY!! (ben nog niet overgestapt naar nieuwe provider, maar dat gebeurt wel begin volgend jaar) Ik moet glas!! anders overlijdt ik..
Maar serieus. all other questions aside.. wanneer kunnen we glas in de binnenstad verwachten?? 2008 voor het knsm-gebied gaat mij echt EXTREEM veels te langzaam (tegen de tijd dat ik erover beschik ben ik 30..) In mijn huurpand zijn al 6 (van de 8 ), met ADSL, en ik wil eigenlijk glas, maar ga komend jaar overstappen naar: 24/1,3 dds abo van bbned.
Kryz heeft al het nodige gezegd over VOIP. Je heb eigenlijk twee benaderingen:Begin nu ook de vele nadelen van KPN digitale tv via de lucht te ondervinden; laatste tijd veel storingen, AT5 dat GVD eruit gegooid wordt.. begin geïrriteerd te raken wat dat betreft...
'n vraag/punt die/wat mij dwars zit sinds eind vorig jaar/begin dit jaar: VOIP, onstabiel, slechte geluidskwaliteit.. Hoe gaat dat geregeld worden met Glas?? Keuze uit analoog telefoon abo?Of krijgen we het immer instabiele VOIP?
- fat pipe : als je verbinding veel bandbreedte heeft dan fietsen de Voip pakketjes er wel doorheen. Makkelijk maar die bandbreedte moet dan wel gelden voor het hele traject. Dat wil zeggen tot aan de telefoonswitch die je met de rest van het vaste net verbindt, of tot de VOIP client van diegene die je belt (Skype bijv.)
- apart pijpje: een apart kanaal (VLAN bijv) voor telefoonverkeer naar de switch die of verbindt met het vaste net, of weer door routeert naar een ander VLAN naar een andere klant. Geeft beduidend garanties, maar meer management (= apparatuur en software) nodig.
Ik zie mensen de term synchroon gebruiken. Wij gebruiken de term symmetrisch, dat wil zeggen evenveel capaciteit om te zenden als om te ontvangen. Ik zie alleen maar symmetrische aanbiedingen. En dat is een wereld van verschil. Lees ook een van mijn eerdere posts daarover.Anoniem: 117334 schreef op maandag 11 december 2006 @ 08:42:
Backbone? er ligt in Amsterdam ontzettend veel backbone capaciteit. De centrales staan in de buurt van die ringen dus als de capaciteitsvraag toeneemt dan wordt er backbone bijgeschakeld verwacht ik.
Het netwerk ondersteunt zowel broadcast van TV en radio, als IP verkeer (waaronder TV).ook hdtv is me niet helemaal duidelijk. upc kan makkelijk multicasten omdat hun netwerk gesloten is. dat wordt dan met hdtv over fiber een stuk moeilijker en een hele stad die unicast hdtv ontvangt is een belachelijke hoeveelheid bandbreedte die je backbone vereist.
Let op, er is vaak grote verwarring over digitale TV. Veel mensen denken dat dat IP-gebaseerde TV is. Dat is niet zo.
Digitale TV zijn gecodeerde RF uitzendingen, waar je een settopbox of een digitenne tuner nodig hebt om het signaal te decoderen (kabelaars, digitenne). IP-TV is TV op basis van IP pakketjes (o.a. Versatel, Kpn, Orange).
Broadcast uitzenden is wat de kabelaars en de zendmasten in Lopik en zo ook doen, dat is geen IP maar gemoduleerde RF signalen. Hetzij traditioneel analoog (niks mis mee als je maar voldoende ruimte maakt en het signaal voldoende sterk maakt) of met een codering voor digitale TV (DVB heet dat geloof ik). In het laatste geval maakt de settopbox van dat gecodeerde signaal weer een gewoon TV signaal analoog voor in je TV.
HDTV wordt eigenlijk alleen maar via DVB dus gecodeerd verstuuurd, want het vreet bandbreedte in het RF spectrum.
Want het voordeel van digitaal coderen is dat er minder spectrum nodig is voor dezelfde hoeveelheid informatie. Je hebt ook minder last van ruis, tenzij de ruis zo groot wordt dat het digitale signaal niet meer te decoderen valt. Dan krijg je de beruchte blokjes en kraakgeluiden en bevroren beeld.
Voor wie het niet opgevallen is, de uitzendingen van analoge Tv via zendmasten is kortgeleden stopgezet. Er wordt alleen nog maar digitaal gecodeerd uitgezonden (digitenne). Waarom? Dan is er weer schaars spectrum in de ether vrij.
Broadcast versturen is per definitie unicast, dus dan heb je geen enkel probleem met capaciteit in backbones. Het is zeer betrouwbaar en relatief goedkoop.
Broadcast heeft maar 1 nadeel; het is niet on-demand.
IP-TV is goed in on-demand. Maar het vreet bandbreedte. En ja, het is op glas prima mogelijk daar voldoende ruimte voor te reserveren. Als je backbone of je decentrale servers dat toestaan.
Omdat het broadcast is wordt het heel moeilijk om meerdere aanbieders van traditionele analoge TV toegang te verlenen, en wel op een manier dat elke klant een ander kan kiezen.
Voor digitale TV en IP-TV is dat heel anders, daar bestaan die mogelijkheden wel. En die komen er vast aan.
Dus Denan: het zit wat anders in elkaar.
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 198181 op 12-12-2006 09:05 ]
Grote kans dat je mij er zal vinden. Dan zal ik nog even terug komen op de prijs/snelheid verhouding van internet only.Anoniem: 198181 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 08:54:
Voor ik het vergeet.
Vanavond inloopavond op het Kastanjeplein (Kastanjehof) vanaf 19 u. Daar ben ik er live.
Morgen Kompaszaal naast Loods 6 KNSM laan, zelfde tijd. Maar dan staat een collega van me jullie te woord.
Volgens mij reageerde je niet op mij maar op iemand anders?Anoniem: 198181 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 08:41:
[...]
Omdat het broadcast is wordt het heel moeilijk om meerdere aanbieders van traditionele analoge TV toegang te verlenen, en wel op een manier dat elke klant een ander kan kiezen.
Voor digitale TV en IP-TV is dat heel anders, daar bestaan die mogelijkheden wel. En die komen er vast aan.
Dus Denan: het zit wat anders in elkaar.
Mijn enige reactie over DTV was:
---
Het netwerk van Amsterdam is ook gesloten (er is maar 1 tv aanbieder voor alle providers) dus als er straks DTV diensten ontwikkeld gaan worden (momenteel is het analoge tv over de fiber) zal het vast via multicast gaan (met unicast voor specifieke zenders/diensten).
---
@herman:
De meest voorkomende vragen op de CSD tot nu:
- Heb ik een settop-box nodig? (nee)
- Kan ik meerdere televisies aansluiten op jullie aansluiting (ja)
- Heb ik speciale kabels nodig voor jullie televisiesignaal? (nee, u kunt uw normale coax-kabels aansluiten op ons aansluitpunt)
(en dat terwijl wij officieel nog geen televisie in ons pakket hebben).
Verder krijgen wij ook vragen over:
Is er een datalimieten (nee)
Kan ik mijn isdn telefoon/centrale gebruiken (nee, wij leveren analoge televisie bij InterNLnet)
Verders zijn het voornamelijk vragen over de planning.
De meest voorkomende vragen op de CSD tot nu:
- Heb ik een settop-box nodig? (nee)
- Kan ik meerdere televisies aansluiten op jullie aansluiting (ja)
- Heb ik speciale kabels nodig voor jullie televisiesignaal? (nee, u kunt uw normale coax-kabels aansluiten op ons aansluitpunt)
(en dat terwijl wij officieel nog geen televisie in ons pakket hebben).
Verder krijgen wij ook vragen over:
Is er een datalimieten (nee)
Kan ik mijn isdn telefoon/centrale gebruiken (nee, wij leveren analoge televisie bij InterNLnet)
Verders zijn het voornamelijk vragen over de planning.
Ik kom morgen naar de voorlichtingsavond. Woon op het Java-eiland, de straat is hier al weer dicht. Wat ik zal vragen:
1) Veel aanbiedingen zijn net pas bekend (bijv Tweak). Alleen je moet je hierop inschrijven voordat de straat nog open is gegaan, en bij mij was hij al dicht toen de aanbieding bekend werd... Lastig dus...
2) Ik gebruik MCE om TV te kijken via analoge kabel; daarnaast heb ik nog een satelliet aansluiting. Bij de configuratie van MCE moet je voor analoge TV aangeven welke kabel provider je hebt, zodat het juiste zender pakket/EPG en frequenties ingesteld worden. Volgens mij kan het wel handmatig, maar graag zou ik weten of en hoe glasvezel analoge TV via MCE ondersteund, lijkt me een fijne combinatie als het goed werkt (en dat wordt het helemaal als er een IPTV aanbieder hierop inspeelt met meer keuze, hoge bandbreedte/kwaliteit en on-demand die ik niet locaal hoef op te slaan...).
3) Via de satelliet heb ik een aanmerkelijk ruimer pakket aan zenders dan via glasvezel. Wat TV betreft is het glasvezel aanbod duidelijk stap terug. Wat ik vooral mis zijn hoogwaardige abonnementskanelen (ik zou bijv best wat over hebben voor HBO of Comedy Central uit de VS) en HDTV - dit is in wereldstad Amsterdam anno 2006/2007 nog steeds alleen mogelijk via satelliet... Is de verwachting dat er andere TV-aanbieders bijkomen? Zo ja, welke pakketten gaan zij aanbieden? En kan iemand al iets zeggen over hoe de beeldkwaliteit van analoge glasvezel TV zich verhoudt tot satelliet?
1) Veel aanbiedingen zijn net pas bekend (bijv Tweak). Alleen je moet je hierop inschrijven voordat de straat nog open is gegaan, en bij mij was hij al dicht toen de aanbieding bekend werd... Lastig dus...
2) Ik gebruik MCE om TV te kijken via analoge kabel; daarnaast heb ik nog een satelliet aansluiting. Bij de configuratie van MCE moet je voor analoge TV aangeven welke kabel provider je hebt, zodat het juiste zender pakket/EPG en frequenties ingesteld worden. Volgens mij kan het wel handmatig, maar graag zou ik weten of en hoe glasvezel analoge TV via MCE ondersteund, lijkt me een fijne combinatie als het goed werkt (en dat wordt het helemaal als er een IPTV aanbieder hierop inspeelt met meer keuze, hoge bandbreedte/kwaliteit en on-demand die ik niet locaal hoef op te slaan...).
3) Via de satelliet heb ik een aanmerkelijk ruimer pakket aan zenders dan via glasvezel. Wat TV betreft is het glasvezel aanbod duidelijk stap terug. Wat ik vooral mis zijn hoogwaardige abonnementskanelen (ik zou bijv best wat over hebben voor HBO of Comedy Central uit de VS) en HDTV - dit is in wereldstad Amsterdam anno 2006/2007 nog steeds alleen mogelijk via satelliet... Is de verwachting dat er andere TV-aanbieders bijkomen? Zo ja, welke pakketten gaan zij aanbieden? En kan iemand al iets zeggen over hoe de beeldkwaliteit van analoge glasvezel TV zich verhoudt tot satelliet?
[ Voor 5% gewijzigd door jeroen11 op 13-12-2006 00:29 ]
Die van ons stonden er al een een tijdjejeroen11 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 00:26:
Ik kom morgen naar de voorlichtingsavond. Woon op het Java-eiland, de straat is hier al weer dicht. Wat ik zal vragen:
Volgens mijn informatie is de tv-provider dezelfde partij als de tv-provider voor het XMS netwerk. Daar leveren zij de EPG informatie ook aan MCE door (al duurde het wat lang voordat microsoft alle postcodes correct had toegevoegd) dus het lijkt me geen probleem voor citynet.2) Ik gebruik MCE om TV te kijken via analoge kabel; daarnaast heb ik nog een satelliet aansluiting. Bij de configuratie van MCE moet je voor analoge TV aangeven welke kabel provider je hebt, zodat het juiste zender pakket/EPG en frequenties ingesteld worden. Volgens mij kan het wel handmatig, maar graag zou ik weten of en hoe glasvezel analoge TV via MCE ondersteund, lijkt me een fijne combinatie als het goed werkt (en dat wordt het helemaal als er een IPTV aanbieder hierop inspeelt met meer keuze, hoge bandbreedte/kwaliteit en on-demand die ik niet locaal hoef op te slaan...).
De beeldkwaliteit van analoge tv over glasvezel zal gelijk zijn aan de beeldkwaliteit van de huidige analoge aanbieders. Het grote verschil zit hem wel in het transport. Veel kabelproviders leveren het signaal over coax af bij de woningen en hierdoor is er natuurlijk veel signaalverlies bij aansluitingen ver van de wijkcentrale. Bij glasvezel komt het signaal de woning binnen over de vezel en is het signaalverlies minimaal. Het maakt dus niet uit of je naast de wijkcentrale woont of 10 blokken verder.3) Via de satelliet heb ik een aanmerkelijk ruimer pakket aan zenders dan via glasvezel. Wat TV betreft is het glasvezel aanbod duidelijk stap terug. Wat ik vooral mis zijn hoogwaardige abonnementskanelen (ik zou bijv best wat over hebben voor HBO of Comedy Central uit de VS) en HDTV - dit is in wereldstad Amsterdam anno 2006/2007 nog steeds alleen mogelijk via satelliet... Is de verwachting dat er andere TV-aanbieders bijkomen? Zo ja, welke pakketten gaan zij aanbieden? En kan iemand al iets zeggen over hoe de beeldkwaliteit van analoge glasvezel TV zich verhoudt tot satelliet?
Qua zenders zit de coax al aardig 'vol' en ook het leveren van keuzepakketten is onmogelijk. Extra zenders/diensten en keuzepakketten zullen dus pas bij digitale diensten leverbaar worden.
Ik vermoed dat het wel meevalt omdat het graafwerk bij het eerste gebied wat a-typisch verloopt. Voert te ver om daarop in te gaan hier, maar het gaat om het moment waarop je een aansluiting kunt krijgen. Dan moet de hele keten klaar zijn. Vraag vandaag maar na bij Tweak, ik denk dat je er nog gebruik van kunt maken.jeroen11 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 00:26:
Er wordt gewerkt )begrijp ik) aan een manier om een duidelijke exacte datum waarop de aanbiedingen aflopen te geven.
Jammer genoeg had ik gister geen tijd gevonden om langs te gaan. Maar mijn vragen blijven alsnog onbeantwoord:Anoniem: 198181 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:59:
[...]
Ik vermoed dat het wel meevalt omdat het graafwerk bij het eerste gebied wat a-typisch verloopt. Voert te ver om daarop in te gaan hier, maar het gaat om het moment waarop je een aansluiting kunt krijgen. Dan moet de hele keten klaar zijn. Vraag vandaag maar na bij Tweak, ik denk dat je er nog gebruik van kunt maken.
Er wordt gewerkt )begrijp ik) aan een manier om een duidelijke exacte datum waarop de aanbiedingen aflopen te geven.
Graag antwoord op beide vragen.DaannO schreef op maandag 11 december 2006 @ 11:59:
[...]
Misschien een kleine tip: Ik heb met al vanaf het begin aangemeld voor de nieuwsbrief via e-mail (dit was toen de buurt brief werdt verstuurd), echter heb ik nog nooit een mail mogen ontvangen met info. Misschien dat jullie hier meer gebruik van kunnen maken.
Ik zou het graag willen, maar zie dus nu nog niet echt de nu ervan in. Alleen de kwaliteit van glas spreekt me aan en dat ik nooit downtime zal ondervinden.
Wellicht dat deze post je opmerking over het 20/20 aanbod kan beantwoorden:
denan in "Het grote Glasvezel in Amsterdam Topic"
De tweede vraag is een hele pagina over vol geschreven door mij en denan, is dat niet goed genoeg of zo?
Helaas moet ik iedere keer bij de info-avonden 's avonds werken, maar ik heb 2 vragen die ik nog belangrijk vind om te stellen voor ik mijn provider keuze maak (hoogstwaarschijnlijk internlnet):
1) Hoe lang blijft het televisie aanbod analoog? Ik wil ivm meerdere toestellen eigenlijk geen digitale televisie (ik moet die UPC settop box alweer weigeren aan de deur deze week). Tenzij het aanbod natuurlijk zodanig interessant wordt om wel de overstap te maken (goede iptv, zonder verplichte recorder, veel individuele keuzemogelijkheden).
2) Nog steeds vraag ik me af hoe het zit met de aansluiting naar mijn flat op de 6e verdieping (KNSM-laan) terwijl de glasvezelkabel volgens mijn weten nu tot aan de meterkast ligt in de kelders van het gebouw. Is er niet enorm verlies aan kwaliteit, betrouwbaarheid en snelheid als dat via UTP zes verdiepingen schuin omhoog getrokken moet worden? Of wordt dat ook glasvezel?
1) Hoe lang blijft het televisie aanbod analoog? Ik wil ivm meerdere toestellen eigenlijk geen digitale televisie (ik moet die UPC settop box alweer weigeren aan de deur deze week). Tenzij het aanbod natuurlijk zodanig interessant wordt om wel de overstap te maken (goede iptv, zonder verplichte recorder, veel individuele keuzemogelijkheden).
2) Nog steeds vraag ik me af hoe het zit met de aansluiting naar mijn flat op de 6e verdieping (KNSM-laan) terwijl de glasvezelkabel volgens mijn weten nu tot aan de meterkast ligt in de kelders van het gebouw. Is er niet enorm verlies aan kwaliteit, betrouwbaarheid en snelheid als dat via UTP zes verdiepingen schuin omhoog getrokken moet worden? Of wordt dat ook glasvezel?
- 240 euro voor Orange het eerste jaar. 235 euro voor citynet het eerste jaar. Echter in het 2e jaar ziet het er zo uit: 276 voor Orange en 390 voor citynet.denan schreef op maandag 11 december 2006 @ 16:41:toon volledige bericht
[...]
Om even wat voordelen op te noemen:
- ADSL is NIET synchroon. een 10/10Mbit verbinding is altijd te prefereren boven een 20/1Mbit verbinding. Meer en meer diensten maken tegenwoordig niet alleen maar gebruik van de downstream, maar ook van de upstream van een verbinding. Belangrijker nog: Tijdens het downloaden gebruik je de upstream van je verbinding ook.
- Glasvezel is qua netwerkstructuur een stuk sneller. Uit tests van de XMS gebruikers blijkt dat het downloaden van grote bestanden tijdens het gamen voor een hoge latency kan zorgen bij ADSL/ADSL2+ lijnen. Bij glasvezel blijven de pings ergens tussen de 8 en de 12ms.
- Diensten als TV/Telefonie/Digitale TV gaan NIET van je beschikbare bandbreedte af. Dit in tegenstelling tot adsl/kabelverbindingen.
- Het netwerk is klaar voor de toekomst (hoe hard kabelmaatschappijen dit ook proberen te ontkennen). Met een gigabit capaciteit ligt de wereld voor je netwerk open en is het klaar voor (bijna) alles wat ze in de komende jaren gaan verzinnen. VDSL is eigenlijk maar een beperkte upgrade en ook de snellere coax-netwerken zullen over niet al te lange tijd achterhaald zijn.
Het is natuurlijk de keuze van de gebruiker zelf. Neemt men een abonnement op een dienst die met verouderde technologie op een verouderd netwerk nog de laatste restjes bandbreedte weet te knijpen. Of stapt men over naar iets nieuws waar nog decenia groeiruimte in zit.
Ik krijg dus voor de 110 euro verschil het volgende:
• ADSL is NIET synchroon. een 10/10Mbit verbinding is altijd te prefereren boven een 20/1Mbit verbinding. Meer en meer diensten maken tegenwoordig niet alleen maar gebruik van de downstream, maar ook van de upstream van een verbinding. Belangrijker nog: Tijdens het downloaden gebruik je de upstream van je verbinding ook.
Reactie: Weinig torrent-servers die deze snelheid aankunnen. Dus in praktijk heb ik hier nog erg weinig aan.
• Glasvezel is qua netwerkstructuur een stuk sneller. Uit tests van de XMS gebruikers blijkt dat het downloaden van grote bestanden tijdens het gamen voor een hoge latency kan zorgen bij ADSL/ADSL2+ lijnen. Bij glasvezel blijven de pings ergens tussen de 8 en de 12ms.
Reactie: Voor mij niet van toepassing en ik denk voor veel zakelijke klanten ook niet. Die gamen ook niet zo veel namelijk.
• Het netwerk is klaar voor de toekomst (hoe hard kabelmaatschappijen dit ook proberen te ontkennen).
Reactie: Waarom zou ik dit product dan niet in de toekomst nemen, misschien zijn de prijzen dan zelfs wel lager, want nu heb ik nog weinig aan en het kost me alleen maar geld.
Dat is natuurlijk onzin. Je moet marktwerking juist toe juichen ipv het te gaan afkatten. Providers doen goed hun best om mensen te trainen en zo goed mogelijk klanten te woord te staan en hier worden ze dan ook op af gerekend. Kijk bijv naar XS4All. Die staat bij iedereen bekend als kwalitatief uitstekend en de klantenservice is ook goed. En zo duur zijn ze niet.Anoniem: 76345 schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:40:
Ik ben van mening dat jou verhaal niet opgaat.
Let op:
Houd het AUB ontopic.
Ongefundeerde reacties/flames/trolls zijn NIET gewenst.
Houd het AUB ontopic.
Ongefundeerde reacties/flames/trolls zijn NIET gewenst.