Zoals je wellicht in dat artikel hebt gezien neemt de gemeente Amsterdam deel in een joint-venture genaamd GNA. Samen met KPN en voorheen Reggefiber (nu ook KPN) en een aantal woningbouwcorporaties. Op 14 juni 2016 werd echter onderstaande bekend gemaakt:Metten schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:29:
Ik kwam nota bene via Google bij dit topic uit toen ik me afvroeg hoe het anno 2016 nu eigenlijk staat met de uitrol van FttH in Amsterdam. Dat het er nog niet is verbaast me nog niet zozeer, maar dat er nergens iets te vinden over de te verwachten planning rondom de uitrol begint zo langzamerhand wel te frustreren.
Ik kwam onder andere ook uit bij dit artikel van de Rekenkamer Metropool Amsterdam, inmiddels alweer bijna een jaar oud. Gemeld wordt dat het uitrol stokt door de inhoudelijke, bestuurlijke én juridische complexiteit van het aanleggen van een glasvezelnetwerk.
Nou lijkt het me, als ik naar mijn eigen woning kijk, in veel Amsterdamse huizen inderdaad geen sinecure om glasvezellijnen bij alle etagewoningen naar binnen te leiden. In veel gevallen zullen er binnen de panden zelf nog de nodige meters aangelegd moeten worden.
Is het eigenlijk zo, dat zodra glasvezel in een wijk of straat uitgerold wordt, dat hiervoor in alle woningen een aansluitpunt gerealiseerd wordt? Dus ook als het gaat om één pand waar 4-5 etagewoningen in zitten?
De gemeente Amsterdam wil haar deelname in glasvezelbedrijf Glasvezelnet Amsterdam verkopen. Er ligt een besluit van de gemeenteraad ter inzage. Het gaat om een belang van 15 procent, waarbij de overige 85 procent in handen is van vier woningcorporaties (De Key, Rochdale, Stadgenoot en Ymere) en KPN, voorheen Reggefiber. De laatste, KPN, zal ook als eerste worden benaderd om het belang ten een marktconforme prijs over te nemen. Wat marktconform is, gaat de gemeente vaststellen door middel van een externe validatie door een onafhankelijk bureau
Als KPN inderdaad dat deel overneemt dan is KPN feitelijk zo'n beetje de enige die nog zeggenschap heeft in GNA. En aangezien KPN landelijk de uitrol van glasvezel in bestaande woningen op een laag pitje heeft gezet kan je er vanuit gaan dat de komende jaren geen bestaande woningen in Amsterdam worden verglaasd.
Nieuwbouw: Niet elke nieuwbouw woning krijgt glas. Alleen als deze deel uitmaakt van een apart project met een minimaal totaal aantal woningen (vroeger 250, tegenwoordig is dat minder) zal KPN/Reggefiber overgaan tot aanleg van glasvezel tot in elke woning met een officieel adres.. Maar als de kosten daarvoor veel te hoog worden kan ook dat niet doorgaan eventueel.
Als er kan worden aangesloten op een bestaand netwerk of bestaande PoP dan valt het wel mee maar als er een nieuwe PoP moet worden geplaatst en een hele backbone daar naar toe, dan is het niet altijd commercieel interessant.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.