Verwijderd schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 12:27:
Ik heb nu draaien:
- AMD Athlon64 3500+ (Winchester) die op 2,45 Ghz draait.
- 4x 512mb Geil geheugen (PC3200)
- 4x Maxtor 200Gb in Raid-10
- Nec DVD-brander
- MSI 7900GTO videokaart
- 2 fancontrollers met 6 120mm Papst fans
Dit alles draait op een Asus A8N sli-deluxe moederbord met een OCZ Voeding GameXStream 600 Watt voeding.
Nu wil ik alleen een Highpoint rocketraid 2320 kaart erin hangen en er 8 harde schijven erin hangen.
Ik heb al 6 Hitachi 250gb schijven in mn server hangen, maar dit wil ik dus in deze pc gaan draaien, onder Raid-5.
De maxtor schijven wil ik beperken tot 2, ipv 4. Nu is mijn vraag, wat voor voeding heb ik hiervoor nodig. Ik vond via de topicstart een calculating programmaatje, die gaf aan dat ik rond de 1100 Watt nodig zou hebben. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
En ik heb dus al een OCZ voeding van 600 Watt, en heb hier ook nog een Antec 480 Watt voeding liggen. Kan ik die eventueel aan elkaar koppelen of gaat dat niet voldoende power leveren.
Alvast bedankt

Ik kan niet helemaal opmaken of je 8 schijven bij wilt plaatsen en dus het toaal aantal schijven uit wilt breiden naar 12 of dat je vier schijven bij wilt plaatsen zodat je toaal 8 schijven heb. Ik ga uit van het eerste (12 schijven totaal)
zonder je schijven heeft je systeem 240 watt nodig waarvan er 14 amperres van de 12 volt lijn moet komen. Iedere HD heeft 15 watt nodig, en dit moet grotendeels van de 12 volt lijn komen (1 A per schijf). Totaal hebben je harde schijven dus max 180 watt nodig waarvan er 12 amperres van de 12 volt lijn moet komen. Gezien het coolertje op de raidkaart zal deze ongeveer 15 watt nodig hebben.
Totaal kom je dan uit op 240 + 180 + 15 = 435 watt welke je systeem maximaal nodig gaat hebben. De 12 volt lijn moet hierbij 14 + 12 = 26 amperres leveren. Dit moet dus één van je voeindgen makkelijk kunnen leveren..
Echter hebben HD's een groot nadeel. Als de pc net opstart dan moeten de HD's ook beginnen te draaien (van 0 naar 7200 rpm) Als de schijven net draaien dan hebben ze ongeveer 2.5 amperres per stuk nodig om te kunnen draaien. Daardoor vragen je HD's dus tijdens het opstarten heel even 30 amperres ipv 12 A wat ze in Windows nodig hebben. Kleine compensatie is dat als de pc net aangaat de videokaart bijna neits hoeft te doen (bios beeld weergeven) is dus ook niet zo heel veel stroom nodig heeft. Je videokaart heeft daardoor 5 amperres minder nodid dan dat hij nodig heeft in games. Ofwel, tijdens opstarten hebben de HD's 18 amperres extra nosdig, en je videokaart 5 minder. totaal komt dit erop neer dan je voeindg max 39 amperres moet leveern.
Zowel de Antec Truepower als de bluepoewer 480 watt kunnen dit niet aan. De Truepower kan max 36 amperres leveren, en de trueBlue maar 28.
Echter ga je gebruik maken van een redelijke high end raidkaart. Deze kaart heeft een heleboel functies. Hij kan er ook voor zorgen dat de HD's die aangesloten zijn op deze kaart niet allemaal tegelijkertijd opstarten. je kan dan een delay instellen van bij 0.5 of 1 seconde, Dit houdt in dat de schijven één voor één aangaan, ipv allemaal tegelijkertijd. Dit zorgt ervoor dat je voeindg niet 30 ampere voor een halve seconde hoeft te leveren voor je HD's maar misschien 22 amperres voor4 seconde. Door dit "verlaat opstarten" hoeft je voeindg dus geen 39 amperres te leveren, maar "slechts" 32 amperres als piek, en dit kan de truePower 480 watt wel weer aan
De GameXStream 600 watt voeidng kan minimaal 45 amperres leveren (misschien nog wel meer) en is daamee ook geschikt als voeindg voor je systeem.
Conclusie: Je hoeft maar één voeidng te gebruiken. Als je op de raidkaart voor een HD boot delay kan zorgen dan kan zelfs je 480 watt Antec (Truepower 480 watt) je complete systeem aan.

De Trueblue 480 watt kan je systeem niet aan.
[
Voor 4% gewijzigd door
Theo op 07-02-2007 13:46
]