Zo even uitgebreid een post in elkaar draaien. Aangezien ik afgelopen maand erg veel spul in mijn pc erbij heb geduwd wil ik er ook een A-merk psu in hebben omdat ik dit meer vertrouw. Op het moment heb ik een b-merk 550w psu. Deze maakt vrij veel herrie en word ook erg warm er komt lucht van 38~44 graden uit. De omgeving temp is 18~20 graden maar wat gaat dit in de zomer worden, en zijn deze temperaturen normaal voor een voeding.
Via de openingspost vond kwam ik langs deze site:
http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine om te berekening wat voor voeding ik nodig heb. Nadat ik alles had ingevult kwam er 455 Watt uit. gezien ik nu een b merk 550 watt heb wil ik deze vervangen. ik vraag me een beetje af in hoeverre die berekening klopt. Daarom hieronder mijn specs.
Kast: coolermaster centurion 532
Mobo: asus a8n-e
CPU: AMD X2 3800+ @2200Mhz
Mem 4x 512 MB Kingston pc3200 400Mhz cl2.5
Video: Asus Ati Radeon x1600Pro
DVD: Phillips dvd +- RW
HDD: 1x Maxtor 300GB SataII 1x WD250 GB SataII 4x WD3200KS in raid 5
Raid: PCI-e 4X Promise Supertrax EX8350
Pci kaarten: 1x 3com netwerkkaart 1x TV kaart (nu niet in system)
Fan’s: 2x 120mm fan met blauw LED@12v 1x 120mm Fan@5v 1x120MMFan@12v
Koeling: Zalman 7700CU 120mm(cpu), zalman V700CU 80mm (video),
Overig 4x ccfl, +-5 usb apparaten aangesloten (muis webcam card reader keyb externe HDD) zalman multi fancontroller ZMMFC 1
Toekomstige upgrades
De WD 250 gaat eruit binnenkort maar er staan 2 WD3200KS schijven op de planning ter uitbreiding van mijn raid. Voor tegen het einde van het jaar / begin volgend jaar staat er een nieuw systeem op de planning. Zoals het er nu naar uitziet word dit weer een amd systeem met 2 gb geheugen en minimaal een dualcore cpu. VGA kaart blijft mogelijk hetzelfde afhankelijk van het budget tegen die tijd.
Ik wil dus graag van jullie de volgende dingen weten. Klopt de berekening van de website een beetje dus hoeveel (ver/ge)bruikt mijn systeem ongeveer. En is er een makkelijke manier om te testen hoeveel watt je voeding gebruikt.
Een nieuwe voeding komt er sowieso aan maar hoeveel watt moet deze worden en hoeveel A op de 12v lijn.
Na wat rondkijken in verschillende shops ben ik tegen deze voeding aangelopen:
pricewatch: Be Quiet! Straight Power BQT E5-650W
Waarom deze? Nou hij heeft 8 Sata aansluitingen dus niet meer zoveel doorlussen en tussenstukjes en splitters(sata) nodig, naar mijn idee genoeg power A om te zorgen dat mijn systeem niet onnatuurlijk crasht. En genoeg ruimte/power over voor extra hardware.
Is deze een goede oplossing of kan ik ook met minder power af?
Ik ben van plan om er +- €100 aan uit te geven maar meer is ook een optie als dit nodig is. (liever nu wat meer uitgeven dan over 3 maanden alles vervangen)
Alvast bedankt voor de reacties.
[
Voor 5% gewijzigd door
Anoniem: 138933 op 13-02-2007 16:27
]