Welke voeding heb ik nodig? Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 32.419 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:54

Theo

moederbord

__xeno__ schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 14:57:
Mijn pc heeft de volgende specs:

Aopen 300watt
X2 3800+
Asus M2N-e
512mb 533mhz ram (tijdelijk ;))
250gb spinpoint sp2504c
NEC 3540A
2 x 120mm
3x 80mm
2x ccfl
Heb er momenteel een pci videokaartje in,
zou hij een 7900gt wel trekken?
Zonder videokaart heef tje systeem 170 watt nodig waarvan ongeveer 10 amperres van de 12 volt komt. De 7900 GT heeft ongeveer 50 watt nodig, en dit moet allemala van de 12 volt komen. De 7900 belast de 12 volt lijn dus met 4 amperes.
Totaal heeft je systeem dus 220 watt en 14 amperres nodig. Als je voeindg minimaal 16 amperres kan leveren dan zit je goed. Kan je voeindg maar 14 of 15 amperres leveren dan zou het misschien kunnen, al is dat echt niet aan te raden.
Mijn advies: Als je een 7900 GT koop en je voeindg is minder dan 15 amperres koop dan ook gelijk een andere voeindg :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 00:03
theodouma schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 18:25:
[...]

Zonder videokaart heef tje systeem 170 watt nodig waarvan ongeveer 10 amperres van de 12 volt komt. De 7900 GT heeft ongeveer 50 watt nodig, en dit moet allemala van de 12 volt komen. De 7900 belast de 12 volt lijn dus met 4 amperes.
Totaal heeft je systeem dus 220 watt en 14 amperres nodig. Als je voeindg minimaal 16 amperres kan leveren dan zit je goed. Kan je voeindg maar 14 of 15 amperres leveren dan zou het misschien kunnen, al is dat echt niet aan te raden.
Mijn advies: Als je een 7900 GT koop en je voeindg is minder dan 15 amperres koop dan ook gelijk een andere voeindg :)
Thx ;)

ja had deze voeding nog, deze setup is tijdelijk ;)
Maar ik weet niet welke waarden ik moet nemen voor het wattage per onderdeel,
16 ampere kan hij wel leveren, maar wil toch zo'n ubergeile corsair voeding, geheugen is ook tijdelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hey.. Ik ben op t moment bezig om m'n pc te upgraden. Alles heb ik opzich al besteld en de combinatie die het moet worden staat hieronder. Ik heb ook wat gegevens van m'n voeding opgezocht, wat is jullie idee over de combinatie voeding met de rest?

Voeding: Aopen 300W:
+3.3V (28A), +5V (30A), +12V (15A)
+5Vsb (2A), -5V (0.3A), -12V (0.8A)
+3.3V & +5V = 200W. max

De pc-combinatie is als volgt:
- Epox 8k3ae socket A moederbord
- Amd Athlon Thoroughbred 1800+ @ 2400+ (Vcore 1.62V)
- 512MB + 1GB pc2700 geheugen
- XFX Geforce 6800 XT
- 2 x Maxtor 80GB, 1 x Seagate 320GB (alle 7200rpm)
- dvd-brander, cd/dvd-brander, floppy-drive
- paar pci-kaartjes: SB live, netwerkkaart, usb2-kaart en sata-controller,
- case fan (papst 80mm)

Ben benieuwd wat jullie er van denken. Zelf vind ik het een beetje een twijfelgevalletje. 15A op de 12V lijn is niet bereveel. Aan de andere kant is de videokaart nog wel een redelijke 'lite' versie. Hoe zouden eventuele problemen vroegtijdig te herkennen zijn? 5V en 12V-lijn instabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-06 20:19
MadMurdock schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:45:
Hey.. Ik ben op t moment bezig om m'n pc te upgraden. Alles heb ik opzich al besteld en de combinatie die het moet worden staat hieronder. Ik heb ook wat gegevens van m'n voeding opgezocht, wat is jullie idee over de combinatie voeding met de rest?

+3.3V & +5V = 200W. max

- XFX Geforce 6800 XT
- case fan (papst 80mm)

Ben benieuwd wat jullie er van denken. Zelf vind ik het een beetje een twijfelgevalletje. 15A op de 12V lijn is niet bereveel. Aan de andere kant is de videokaart nog wel een redelijke 'lite' versie. Hoe zouden eventuele problemen vroegtijdig te herkennen zijn? 5V en 12V-lijn instabiel?
Je systeem heeft met overclock ongeveer 208 watt nodig van de 12v hij moet dan 17,5 ampaires leveren op de 12 volt.
Aangezien je dit niet altijd in 1x gebruikt zou hij net nét moeten kunnen..

Ik raad je aan een voeding te nemen die minimaal 20 ampaires kan leveren op de 12v, Als ik dan toch bezig ben raad ik je een coolermaster eXtremepower 380watt aan, die kost +- 40 euro bij de mijcom en kan 25 ampaires levernen, ruim voldoende dus. Mocht je nog een stapje hoger willen voor een minimaal prijsverschil dan kan je de 430 watt kopen.

Zonder overclock zou je systeem 178watt vragen van de 12v waardoor hij15 ampaires moet kunnen leveren op de 12v. Dit kan hij aan, aangezien je niet altijd alles tegelijk gebruikt.

(met je overclock heb ik 40% extra hoger verbruik van je cpu berekent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MannyMo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-04 00:26
Hoi mensen ik ben van plan de onderstaande config aan te schaffen en wilde zeker weten dat de voeding ruim voldoende is:

-Antec Neo HE 430W
-intel core 2 duo e6400
-asus p5b-e
-2*1gb pc5300 ddr2
-ati club3d radeon x1950pro
-2*320gb samsung spinpoint t166
-1*500gb samsung spinpoint t166
-dvd brander
-dvd-rom
-floppydrive
-1*120mm nexus casefan
-2*92mm nexus casefan

heb ik genoeg juice om eventueel over te klokken? En trekken de lijnen het een beetje?
Ik zag dat de Neo HE 3*12V lijnen heeft waarbij ik het beste cpu apart kan houden?

alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

yori1989 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:05:
MadMurdock schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:45:

+3.3V & +5V = 200W. max

- XFX Geforce 6800 XT
- case fan (papst 80mm)

Je systeem heeft met overclock ongeveer 208 watt nodig van de 12v hij moet dan 17,5 ampaires leveren op de 12 volt.
Aangezien je dit niet altijd in 1x gebruikt zou hij net nét moeten kunnen..

Ik raad je aan een voeding te nemen die minimaal 20 ampaires kan leveren op de 12v, Als ik dan toch bezig ben raad ik je een coolermaster eXtremepower 380watt aan, die kost +- 40 euro bij de mijcom en kan 25 ampaires levernen, ruim voldoende dus. Mocht je nog een stapje hoger willen voor een minimaal prijsverschil dan kan je de 430 watt kopen.

Zonder overclock zou je systeem 178watt vragen van de 12v waardoor hij15 ampaires moet kunnen leveren op de 12v. Dit kan hij aan, aangezien je niet altijd alles tegelijk gebruikt.

(met je overclock heb ik 40% extra hoger verbruik van je cpu berekent)
Ik kom op wat andere waardes uit maar ik sluit mij wel aan bij het advies van yori1989. je voeding is te licht voor je systeem (of je systeem is te zwaar :p )
Ik kom uit op ongeveer 240 watt welke je voeindg nodig gaat hebben. De 12 volt moet totaal 13.5 amperres leveren. Als de pc net opstart moet de voeding een piek leveren van 17.5 amperres voor een halve seconde.
Jouw voeidnjg kan max 15 amperres continu leveren. Je systeem heeft continu minder nodig dus dat zou nog net kunnen. Echter heeft je systeem wel de piek van 17.5 amperres nodig, en of je voeindg dat als piekstroom kan leveren durf ik niet te zeggen.

Wil je op safe spelen dan heb je een andere voeindg nodig, bijvoorbeeld de voeindg die yori1989 aanbeveelt of de eXtremepower 430 watt (29 amperres op 12 volt). Deze voeindg kost 40 euro bij Paradigit (dus ook geen verzendkosten) en is een zeer goedkope goede voeindg.
Je kan ook proberen of je huidige voeding je systeem aankan. In windows zal het wel lukken, alleen durf ik niet te garanderen dat de pc normaal opstart (mocht hij niet goed opstarten dan zal dit blijken uit vastlopen of het niet kunnen voinden van HD's of dvd's). Ik kan je deze optie niet aanbevelen omdat het voor een voeindg nooit goed is om hem op zijn tenen te laten lopen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

MannyMo schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:17:
Hoi mensen ik ben van plan de onderstaande config aan te schaffen en wilde zeker weten dat de voeding ruim voldoende is:

-Antec Neo HE 430W
-intel core 2 duo e6400
-asus p5b-e
-2*1gb pc5300 ddr2
-ati club3d radeon x1950pro
-2*320gb samsung spinpoint t166
-1*500gb samsung spinpoint t166
-dvd brander
-dvd-rom
-floppydrive
-1*120mm nexus casefan
-2*92mm nexus casefan

heb ik genoeg juice om eventueel over te klokken? En trekken de lijnen het een beetje?
Ik zag dat de Neo HE 3*12V lijnen heeft waarbij ik het beste cpu apart kan houden?

alvast bedankt voor de moeite.
Je systeem heeft max 260 watt nodig en zal maximaal 17 amperres van de 12 volt afhalen met een piek (tijdens het opstarten) van 21 amperres. deze piek hoeft de voeindg maar voor een halve seconde te leveren.
Jouw voeindg kan 430 watt en 32 amperres leveren.Dit is best royaal voor je systeem, je voeindg kan dus makkelijk je systeem aan.
Ik ben er met deze berekening vanuit gegaan dat je de cpu al over heb geklokt (25%, dus een fsb van 333 Mhz)
Je hoeft verder helemaal geen rekening te houden hoe je de 12 volt lijnen van je voeindg belast. Het is namelijk onmogelijk om je cpu en gpu op één lijn aan te sluiten waardoor in het ergste geval een 12 volts lijn 11 ampeere moet leveren met een piek van 15 amperres. Echter kan iedere 12 volts lijn 16 A leveren, dus je zal nooit hierboven kunnen komen met je systeem.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
Ampere's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
yori1989 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:05:
Ik raad je aan een voeding te nemen die minimaal 20 ampaires kan leveren op de 12v,[...] Mocht je nog een stapje hoger willen voor een minimaal prijsverschil dan kan je de 430 watt kopen.
theodouma schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:22:
Wil je op safe spelen dan heb je een andere voeindg nodig, bijvoorbeeld de voeindg die yori1989 aanbeveelt of de eXtremepower 430 watt (29 amperres op 12 volt).
Okay, bedankt voor jullie tips.. Wie ben ik dan nog om geen andere voeding te halen voor ik de boel in mekaar schroef. :) Die paar tientjes moeten er dan ook maar vanaf kunnen.

Zou je trouwens eens aan kunnen geven met wat voor waarden je zo'n beetje rekening houdt per onderdeel? Dat is misschien ook wel een aardig iets voor toekomstige bezoekers (of voor in de TS)?

Bedankt iig voor de tips. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
MadMurdock schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 09:36:
[...]

[...]

Okay, bedankt voor jullie tips.. Wie ben ik dan nog om geen andere voeding te halen voor ik de boel in mekaar schroef. :) Die paar tientjes moeten er dan ook maar vanaf kunnen.

Zou je trouwens eens aan kunnen geven met wat voor waarden je zo'n beetje rekening houdt per onderdeel? Dat is misschien ook wel een aardig iets voor toekomstige bezoekers (of voor in de TS)?

Bedankt iig voor de tips. :)
Single core cpu's zitten vaak bij de 67 watt TDP
Dualcore cpu's lusten vaak wel 80-100 watt

High-end moederbord +- 45 watt Mid/buget +- 35 watt
Hardeschijfen/dvd/cd = 15 watt (altijd én per stuk)

Videokaarten heb je deze link voor (van Theoduoma klik

fan's gebruiken ongeveer 5 watt
Alles optellen en delen door 12

Volgens mij was ik wat vergeten.. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

yori1989 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 09:46:
[...]

Single core cpu's zitten vaak bij de 67 watt TDP
Dualcore cpu's lusten vaak wel 80-100 watt

High-end moederbord +- 45 watt Mid/buget +- 35 watt
Hardeschijfen/dvd/cd = 15 watt (altijd én per stuk)

Videokaarten heb je deze link voor (van Theoduoma klik

fan's gebruiken ongeveer 5 watt
Alles optellen en delen door 12

Volgens mij was ik wat vergeten.. :z
ben ik het nniet helemaal mee eens, een moederbord zal bijna geen 12 volt gebruiken, en ook het verbruik van cpu's loopt toaal uitéén. Hoe ik het doe staat hieronder
theodouma schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:38:
Ik bepaal wat ieder onderdeel los aan stroom nodig heeft. Het wattage van de cpu haal ik van de site van BalusC af en het wattage van de videokaart komt hier vandaan. Verder geef ik 40 watt voor een moederbord, en 50 watt voor een SLI/CF moederbord. DDR is een 5-10 watt en DDR II is 10-20 watt per twee reepjes.
Verder zal een HD 15 watt lusten en een pci kaart zonder koelers een 10 watt. Voor pcikaarten met coolers maak ik een schatting aan de hand van de grootte van de cooler (bijv een 8 sata raifdkaart).
Dvd spelers reken ik niet mee omdat je nooit je dvd spelers en je videokaart gelijktijdig zal gebruiken. Als je een erg lichte videokaart heb (<40 watt) reken ik wel de dvd mee. (ook 15 att)
Als ik van alles het losse verbruik heb tel ik dit bij elkaar op en doe er vervolgens nog max 10 watt bij doet om af te ronden en om fans mee te nemen. Je heb dan het maximale continue vermogen

Voor de 12 volt lijn tel ik het wattage van de cpu (+10% voor de Dc-DC converters op het mobo), de videokaart(en), HD's bij elkaar op en deel dit door de spanning. Ik doe er dan weer 0.5-1 amperre bij voor afronding en de fans. Ik heb nu de maximale continue stroom.

Voor de piekstroom tel ik het wattage van de cpu (+10%) en een kwart van de gpu bij elkaar op (de gpu hoeft niets te doen als de pc net aangaat en een 4 bit vga beeld van de bios hoeft weer te geven). Ik deel dit door de spaning en heb daarmee weer de stroom. Nu tel ik er voor iedere HD 2..5 amperres en voor iedere cd/dvd 1.5 amperres bij op. (opstartstroom) ook dit antwoord wordt naar boven afgerond voor de ventilatoren en je heb daarmee de piekstroom. Als deze lager is dan de continue stroom geef ik hem niet om zo verwarring te voorkomnen.

Om een goede voeding aan te raden tel ik bij het totale wattage een 10-15% op. Als een systeem 410 watt nodig heeft dan adviseer ik minimaal 450 watt. Voor de amperes doe ik dit ook. Als een systeem 22 A nodig heeft dan advideer ik 25A. Mocht datzelfde systeem een piekstroom hebben van 24A dan houd ik het op 25A, immers kan een goede voeding van 25A makkelijk een piekstroom leveren die groter is.. Ik zal nooit bij een gewone pc een voeding onder de 300 watt adviseren, deze zijn namelijk vaak te oud dan ze 9 van de 10 keer geen P4 connector hebben of gewoon veel te weinig stroom op de 12 volt lijn kunnen leveren. Bovendien heb je voor hetzelfde geld (of vaak nog minder) een 350+ watt voeding.

Voor een overgekloke cpu heb ik een antal standaaerden. Zo verbruikt een E6x00 met een 333 Mhz fsb een 90 watt. als de fsb op 400 komt te staan (wat je vaak heb met pc6400 geheugen) lust de cpu 120 watt.
Voor de overige cpu's gebruikt ik de overklokformule:
Poverklok = Pstandaard x (FSBoc / FSBstandaad) x (Ucoreoc / Ucorestandaard )2
Ik ben het niet helemaal eens met deze formule, maar ik ga teveel offtopic als ik ga uitleggen waarom. Mocht je hert willen weten post het maar en ik leg het alsnog uit ;)
Als men een videokaart wilt overklokken tel ik bij het standaard wattage 25% op omdat bij een 25% overklok van de videokaart je echt aan de max zit.

En als laatste controleer ik regelmatig mijn advies met deze calculator.
LOL :D

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

dubbelpost

[ Voor 99% gewijzigd door Theo op 09-02-2007 12:15 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208183

Hey ben van plan om een nieuwe comp te kopen:

Moederbord: Asus D5B Deluxe
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Videokaart: Geforce XFX 8800 GTS XXX
Hardeschijf: Samsung 250Gb SATA II
Geheugen: 2 GIG PC4200 DDR2
Koeler voor processor: FX met blauw neon.
DVD-Rom
DVD-brander
Behuizing: met blauwe led

Welke voeding heb ik hier voor nodig ik game nogal veel en computer staat veel aan.
Ik zou graag een voeding nemen met de ventilator aan de achterkant zodat de lucht uit mijn computer word geblazen (Liefts één emt blauwe led er in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 208183 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 15:42:
Hey ben van plan om een nieuwe comp te kopen:

Moederbord: Asus D5B Deluxe
Videokaart: Geforce XFX 8800 GTS XXX
Hardeschijf: Samsung 250Gb SATA II
Geheugen: 2 GIG PC4200 DDR2
Koeler voor processor: FX met blauw neon.
DVD-Rom
DVD-brander
Behuizing: met blauwe led

Welke voeding heb ik hier voor nodig ik game nogal veel en computer staat veel aan.
Ik zou graag een voeding nemen met de ventilator aan de achterkant zodat de lucht uit mijn computer word geblazen (Liefts één emt blauwe led er in)
Je systeem zal ongeveer 260 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn 17 amperres moet leveren . Als jij een voeidng heb van minimaal 300 watt met 19 amperres op de 12 volt dan zit je goed. Ik durf helaas niet te zeggen welke voeingen voorzien zijn van sfeerverlichting ( :P ) dus ik kan je ook geen specifieke voeindg aanraden.
Iedere voeidng heeft trouwens een ventilator die naar buiten blaast. De enige voeingen die dat niet hebben zijn speciale (en erg dure) passief gekoelde voedingen en echt antiek spul uit het Pentium 1 tijdperk.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:17
Als je een voeding met LED wilt,
defenitely een OCZ GameXStream 600W.

600W is misschien een beetje overkill, maar deze versie heb ik zelf ook en is echt het beste van het beste zou ik zelf haast zeggen.. Je kan 600W echt wel gebruiken trouwens.

@theodouma:
Ik herrinner me weer dat we een discussie hadden ooit over hoe je nou moet adviseren; jij vroeg hoe ik dat doe..
Eerst reëel denken, want als je de 8800 neemt die nlsnakenl wil, dat kan je een 300 W echt niet aandoen. De G80 is nou eenmaal een stroomslurper en de overgeclockte XXX versie nog meer.
Dan belandt je al in het segment vanaf 450 W, ongeveer.
Daarna moet je je bedenken dat het verbruik in de praktijk zal verschillen met de exacte waarden die jij steeds opzoekt. Die verschillen liggen vaak aan andere omstandigheden dan in een testlab.
En om dat te overbruggen zorg ik dat er een beetje speling in zit, dus doe ik er nog 50 W bij hier.
Dat brengt ons op een advieswaarde van 500W. Dat is een zeer acceptabele waarde voor als je er een 8800 series in stopt.
Maar, het oog wil ook wat in dit geval, in de vorm van een LED. Voor zover ik weet heeft alleen de OCZ GameXStream dit. Maar, deze voedingen beginnen vanaf 600W. Nou kan 100W meer echt geen kwaad dus daarom heb ik deze geadviseerd.
100 W meer is wel duurder, zul je zeggen, maar:
als je zo'n duur systeem (door bijv. een 8800 GTS) koopt, moet je gewoon óók geld voor een goede voeding overhebben. Ik zei goede voeding, en goedkoop is [b vaak[/b] duurkoop..

Dat laatste is wel een beetje off-topic geworden zie ik zo, sorry mods ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsjha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik heb een Aopen bulk van 400Watt, ofwel een ComponentsPro 400W. Ik zit er aan te denken om een Ati 1950 pro of Nvidia7900Gt te kopen. Zou deze wel moeten kunnen trekken nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disinfector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 16:31
Ik zoek een zo stil mogelijke modulaire voeding van => 500W

nu heb ik gekeken bij Tagan en SeaSonic, beide bij mij bekend dat ze stil zouden moeten zijn. Weet iemand of deze ook echt stil zijn en, of er misschien betere alternative te vinden zijn.

Tagan TG-580-U15 580Watt Easycon Series
SeaSonic M12-500 500W PSU Retail

Die 500W wil ik btw omdat deze voeding weer een tijdje mee moet gaan en ik straks in elk geval geen spijt wil hebben van een voeding die al weer oud is...

[ Voor 19% gewijzigd door disinfector op 09-02-2007 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207027

Gijsjha schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 16:39:
Ik heb een Aopen bulk van 400Watt, ofwel een ComponentsPro 400W. Ik zit er aan te denken om een Ati 1950 pro of Nvidia7900Gt te kopen. Zou deze wel moeten kunnen trekken nietwaar?
Dat hangt de rest van je systeem af ;-) Maar bij een niet abnormaal pc'tje moet 't lukken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

disinfector schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 19:35:

nu heb ik gekeken bij Tagan en SeaSonic, beide bij mij bekend dat ze stil zouden moeten zijn. Weet iemand of deze ook echt stil zijn en, of er misschien betere alternative te vinden zijn.

Die 500W wil ik btw omdat deze voeding weer een tijdje mee moet gaan en ik straks in elk geval geen spijt wil hebben van een voeding die al weer oud is...
Spire heeft modulaire voedingen (Rocketeer V en VI) met 10dB aan geluidsproductie (500/600 watt). Deze vallen in de categorie 100-140 euro. Zware 12v lijnen en je hoort de voeding lichtjes zoemen... bij zware load ga je hem wel horen (gek he :P ), maar dan zit er ook nog eens een turbo-knop op voor extra cooling mbv een 120mm fan :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Topicstarter
blacktarantulaX schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 16:25:
dus doe ik er nog 50 W bij hier
...
Nou kan 100W meer echt geen kwaad dus daarom heb ik deze geadviseerd.
Je neemt dus in totaal al 150W marge, vind ik wel veel. 200W meer kan ok geen kwaad, 300W meer ook niet, 400W meer ook niet, maar waar trek je dan de grens. Simpelste is gewoon om de mensen aan te raden, hetgeen wat benodigd is, niet meer - niet minder.
als je zo'n duur systeem (door bijv. een 8800 GTS) koopt, moet je gewoon óók geld voor een goede voeding overhebben. Ik zei goede voeding, en goedkoop is [b vaak[/b] duurkoop..
Je linkt een hoog vermogen aan de kwaliteit die een voeding zou hebben, wat zeker niet per definitie waar is. Extra geld uitgeven aan een extra vermogen dat je toch nooit gaat benutten is duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
Anoniem: 144949 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 21:52:
[...]
Je linkt een hoog vermogen aan de kwaliteit die een voeding zou hebben, wat zeker niet per definitie waar is. Extra geld uitgeven aan een extra vermogen dat je toch nooit gaat benutten is duurkoop.
"Aan de kwaliteit die een voeding zou hebben, wat zeker niet per defnitie waar is"
Per definitie heb ik ook helemaal niet beweerd, het ging hier om de GXS serie. Daarbij is een hoog vermogen zéker wel gelinkt aan kwaliteit; dat kan ik weten, want ik heb er zelf een.

"Dat je nooit gaat benutten"
Dat weet je niet, misschien wil hij er wel een R600+ aan hangen als hij die 8800 GTS wel weer genoeg vindt, dan heb je extra vermogen denk ik toch wel nodig.
Geef je nou geen extra geld uit aan extra vermogen, dan kijk ik er niet gek van op als je na het plaatsen van die R600+ wéér een nieuwe voeding moet hebben, omdat je bezuinigd had op vermogen.
Dát is pas duurkoop. En onnodig, lijkt mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
Gijsjha schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 16:39:
Yup dat moet lukken.
blacktarantulaX schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 16:25:
Als je een voeding met LED wilt,
defenitely een OCZ GameXStream 600W.

600W is misschien een beetje overkill, maar deze versie heb ik zelf ook en is echt het beste van het beste zou ik zelf haast zeggen.. Je kan 600W echt wel gebruiken trouwens.

@theodouma:
Ik herrinner me weer dat we een discussie hadden ooit over hoe je nou moet adviseren; jij vroeg hoe ik dat doe..
Eerst reëel denken, want als je de 8800 neemt die nlsnakenl wil, dat kan je een 300 W echt niet aandoen. De G80 is nou eenmaal een stroomslurper en de overgeclockte XXX versie nog meer.
Dan belandt je al in het segment vanaf 450 W, ongeveer.
Daarna moet je je bedenken dat het verbruik in de praktijk zal verschillen met de exacte waarden die jij steeds opzoekt. Die verschillen liggen vaak aan andere omstandigheden dan in een testlab.
En om dat te overbruggen zorg ik dat er een beetje speling in zit, dus doe ik er nog 50 W bij hier.
Dat brengt ons op een advieswaarde van 500W. Dat is een zeer acceptabele waarde voor als je er een 8800 series in stopt.
Maar, het oog wil ook wat in dit geval, in de vorm van een LED. Voor zover ik weet heeft alleen de OCZ GameXStream dit. Maar, deze voedingen beginnen vanaf 600W. Nou kan 100W meer echt geen kwaad dus daarom heb ik deze geadviseerd.

Dat laatste is wel een beetje off-topic geworden zie ik zo, sorry mods ^^
Je moet ook nagaan hoeveel ampere's de 12v lijn kan leveren, je voeding kan wel 2500 watt leveren, maar als er dan maar 5 ampere's naar de 12v gaat red je het dus nooit.
disinfector schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 19:35:

Enermax Liberty, hij staat ook nog eens 2ehands bij V&A de 600 watt versie
Michael Knight schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 19:46:
[...]

Spire heeft modulaire voedingen (Rocketeer V en VI) met 10dB aan geluidsproductie (500/600 watt). Deze vallen in de categorie 100-140 euro. Zware 12v lijnen en je hoort de voeding lichtjes zoemen... bij zware load ga je hem wel horen (gek he :P ), maar dan zit er ook nog eens een turbo-knop op voor extra cooling mbv een 120mm fan :)
Dat zijn vaak spannings wisselaartjes die zich heel snel laden en ontladen.. dat kan soms zoemen, je kan er bijv een drupje lijm op gooien, dan zou het op moeten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
yori1989 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 10:39:
[...]
Je moet ook nagaan hoeveel ampere's de 12v lijn kan leveren, je voeding kan wel 2500 watt leveren, maar als er dan maar 5 ampere's naar de 12v gaat red je het dus nooit.
Sorry, maar dit is pure onzin, dit kan natuurlijk nooit.
In jouw geval geven de 12V rails 5A (combined neem ik aan?) wat neer komt op 60 W (P = U * I )
Dat zou betekenen dat de rest 2440 W kan opbrengen? Sure =/

Anyway opzich heb je wel gelijk dat het aantal Ampères niet weinig moet zijn, maar toch is het vb. een beetje scheef ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-06 19:18

wph

Hallo,

ik ben van plan om de volgende onderdelen te gaan aanschaffen:

Intel Core2Duo E6600
Nvidia 8800 GTS
2x1GB Kingston PC6400
2x320 GB Seagate Baracuda
Gigabyte mobo
Samsung dvd/rw

Daarbij zat ik te twijfelen over de volgende kasten:

Coolermaster 330 Elite (380 watt) http://www.coolermaster.c...r_title=RC-330Elite%20330

Enlight 4105 (400 watt)
http://nl.enlightcorp.com...duct_Detail.aspx?ID=92%20

Mijn vraag is dus: voldoen deze voedingen voor mijn systeem of bestaat er kans dat er goedkope voedingen in zitten die dit alles niet leuk gaan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-06 11:43
Heb zojuist mijn videokaart geupgrade. Van een x850XT PE naar een X1950pro. AGP welteverstaan.

Mijn specs:

Asus A8V deluxe(pci wifi dus)
AMD X2 4800+
2gb Ram DDR
4x western digital 320gb sata
soundblaster Audigy 2 ZS
4x ofzo usb waaronder wacom tekentablet en een usbdongle voor mn toetsenbord en muis.
2x casefans.
M$ Vista

Huidige voeding. Thermaltake Xaser iii 480watt

Nu probleem. Eerste keer boot na wissel ging goed. alleen kende hij de soundblaster niet meer. Nogmaals reset --> pc boot niet meer. Start wel op maar de fans blijven volle toeren draaien.(geen beeld) Heb vanalles gewisseld qua molexen. heb namelijk 3 strings met 3 x molex.

Uiteindelijk audigy 2zs eruit en hij boot gewoon. Toen zs 3 pci-slots omhoog maar ook geen succes.

Heb ik genoeg wattage of moet ik een zwaardere hebben?

thx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06 10:08
Ben een OEM systeem aan het upgraden.
Huidige specs:

Voeding: "Power-man", 300 Watt (No name klinkt nog beter denk ik zelf :P)

Soltek 86SPE-L (onduidelijk OEM bord, onboard geluid & netwerk)
Pentium 4 2.6GHz
512 MB
Ati Radeon 9200
DVDrom
CD-RW
80 GB PATA schijf
en een FDD en een modem.

Upgrade:
Er is een MSI NX7600GS (AGP) uitgedeeld als verjaardagscadeautje.

Probleem:
"Vreemd genoeg" start de PC met dat ding uberhaubt niet meer op.
Met de vorige kaart er weer in geen probleem.
MBM (met oude GPU): 12V: 11.96; 5V: 5,00; -12V: -11,78 (voor wat dat waard is)

Vraagjes:
Ik neem eigenlijk aan dat de voeding het probleem is, maar voordat ik de eigenaar een verse voeding laat halen:
-Kan iemand me van mijn twijfel afhelpen: Zijn er andere problemen dan de voeding waarschijnlijk? (Ik ben zelf geen spelletjes speler, dus ik ben meer into stille dan sterke voedingen en weet maar halfjes wat er nodig is voor zo'n kaart.)
-Ik zit te denken aan een 350W A-merk (Antec oid.). Zal dat genoeg zijn, of is 400W verstandiger. Verdere upgrades zijn voor deze bak niet nodig, zodra er met deze kaart geen spelletjes meer gespeeld kunnen worden, gaat 'ie de "Office en internetten" wereld in.
Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
onkl schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 17:55:
Ben een OEM systeem aan het upgraden.
Huidige specs:

Voeding: "Power-man", 300 Watt (No name klinkt nog beter denk ik zelf :P)

Soltek 86SPE-L (onduidelijk OEM bord, onboard geluid & netwerk)
Pentium 4 2.6GHz
512 MB
Ati Radeon 9200
DVDrom
CD-RW
80 GB PATA schijf
en een FDD en een modem.

Upgrade:
Er is een MSI NX7600GS (AGP) uitgedeeld als verjaardagscadeautje.

Probleem:
"Vreemd genoeg" start de PC met dat ding uberhaubt niet meer op.
Met de vorige kaart er weer in geen probleem.
MBM (met oude GPU): 12V: 11.96; 5V: 5,00; -12V: -11,78 (voor wat dat waard is)

Vraagjes:
Ik neem eigenlijk aan dat de voeding het probleem is, maar voordat ik de eigenaar een verse voeding laat halen:
-Kan iemand me van mijn twijfel afhelpen: Zijn er andere problemen dan de voeding waarschijnlijk? (Ik ben zelf geen spelletjes speler, dus ik ben meer into stille dan sterke voedingen en weet maar halfjes wat er nodig is voor zo'n kaart.)
-Ik zit te denken aan een 350W A-merk (Antec oid.). Zal dat genoeg zijn, of is 400W verstandiger. Verdere upgrades zijn voor deze bak niet nodig, zodra er met deze kaart geen spelletjes meer gespeeld kunnen worden, gaat 'ie de "Office en internetten" wereld in.
Dank alvast.
Koop een Coolermaster Extrempower 380watt, deze is stil, sterk genoeg.. en erg goedkoop (+- 30á40 euro bij een retailer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Heb hier een probleem, althans, misschien.

Ik heb besloten weer een pc'tje in elkaar te zetten na 4,5 jaar met laptops gewerkt te hebben en er is inmiddels het één en ander veranderd heb ik gemerkt. ;)

Met name de nodige wattages van voedingen.

Mijn pc gaat er om te beginnen zo uitzien:

Mobo: Asus M2N
Graka: Sapphire x1950pro 256 mb
Mem: 1 Gig kingston pc 5300
Proc: AMD 3800+ (2,4 Ghz)

Nu heb ik hier een oude cd server staan waar het allemaal in moet komen, dit is een extreem lekker kast aangezien er 2 compartimenten zijn (in de breedte) waardoor er nu 2 voedingen rechts zitten en het mobo, graka ed links. er was rechts ruimte voor 7 cdrom spelers dus aan ruimte geen gebrek.

En nu komt het. er zit een 250W voeding en een 300W voeding in. de 250W voeding heeft de ATX connector (20 pins + 4pins 12v) en de 300W voeding heeft alleen standaard molexen.

Ik kan dus het moederbord (en alles daarop incl graka) alleen aansluiten op de 250W voeding, en de rest (schijven, fans, etc) op de 300W.

Gaat dit werken of trekt de voeding dit niet?

Mocht dit niet werken, kan ik dan de niet de 4 pins 12v aansluiten van de 300W voeding pakken en die op het mobo prikken? (en scheelt dit uberhaupt iets?)

Mocht iemand nieuwsgierig worden naar de kast (blijven tweakers tenslotte :p) dan maak ik wel een foto'tje. ;)

[Edit]Klopt het dat de graka peak +/- 65W verbruikt en de proc peak +/- 70W? dat zou dus ongeveer 130W betekenen. mobo en geheugen verbruikt lijkt me geen 100W extra, dus ik denk dat het wel gaat werken. Of zie ik het nou helemaal verkeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Flagg op 11-02-2007 17:21 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 20:42

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Ik zat eigenlijk op een artic silentium te wachtten inc. 500W voeding.Maar TPG heeft de boel in het honderd laten lopen dus iemand enig idee of een Fortron Blue Storm 350W voldoende is voor het volgende :?

Asus P5B-e Plus
E6600 --> Moet wel naar de 3GHz
2 GB PC5300
Ati 1300Pro
Sata DVD Brander
320 GB sata HD
200 GB IDE
Floppy
USB Bleutooth adapter
USB ir adapter voor TB en muis
USB cardreader
eventueel 1 casefan

Ik dacht zelf dat dit toch wel zou moeten kunnen

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

wph schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:14:
Hallo,

ik ben van plan om de volgende onderdelen te gaan aanschaffen:

Intel Core2Duo E6600
Nvidia 8800 GTS
2x1GB Kingston PC6400
2x320 GB Seagate Baracuda
Gigabyte mobo
Samsung dvd/rw

Daarbij zat ik te twijfelen over de volgende kasten:

Coolermaster 330 Elite (380 watt) http://www.coolermaster.c...r_title=RC-330Elite%20330

Enlight 4105 (400 watt)
http://nl.enlightcorp.com...duct_Detail.aspx?ID=92%20

Mijn vraag is dus: voldoen deze voedingen voor mijn systeem of bestaat er kans dat er goedkope voedingen in zitten die dit alles niet leuk gaan vinden?
Je systeem zal ongeveer 350 watt nodig gaan hebben (met overklok). De 12 volt lijn moet hiervan het meeste leveren namelijk 24 amperres. Je voeding moet dus minimaal 400 watt en 27 amperres zijn.

Ik kan helaas niet vinden wat de specs zijn van de voedingen die in de kasten zitten. Ik kan je nu wel zeggen dat je voor de Coolermaster kast beter een andere voeindg kan kopen omdat deze net te licht is.
Enlight heeft één 400 watt voeidng in productie, namelijk de Pcpower 400. Als men deze voeindg in de kast hebben zitten dan kan hij 29 amperres leveren op de 12 volt. De voeindg is daarmee voldoende voor je systeem. Echter durf ik je niet te zeggen of deze voeindg in de kast zit....
fuzzyduck schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:49:
Heb zojuist mijn videokaart geupgrade. Van een x850XT PE naar een X1950pro. AGP welteverstaan.

Mijn specs:

Asus A8V deluxe(pci wifi dus)
AMD X2 4800+
2gb Ram DDR
4x western digital 320gb sata
soundblaster Audigy 2 ZS
4x ofzo usb waaronder wacom tekentablet en een usbdongle voor mn toetsenbord en muis.
2x casefans.
M$ Vista

Huidige voeding. Thermaltake Xaser iii 480watt

Nu probleem. Eerste keer boot na wissel ging goed. alleen kende hij de soundblaster niet meer. Nogmaals reset --> pc boot niet meer. Start wel op maar de fans blijven volle toeren draaien.(geen beeld) Heb vanalles gewisseld qua molexen. heb namelijk 3 strings met 3 x molex.

Uiteindelijk audigy 2zs eruit en hij boot gewoon. Toen zs 3 pci-slots omhoog maar ook geen succes.

Heb ik genoeg wattage of moet ik een zwaardere hebben?

thx alvast!
Zonder het verbruik uit te rekenen kan ik al zeggen dat er niets mis is met je voeindg. De X850XT PE lust namelijk 10 watt meer dan de X1950 PRO. Ofwel, je voeindg hoeft minder te leveren en heeft het daardoor minder zwaar gekregen.
Waar je probleem wel mee te maken heeft durf ik eht niet te zeggen. Je kan wel je voeding uitsluiten.
Flagg schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 20:07:
Heb hier een probleem, althans, misschien.

Ik heb besloten weer een pc'tje in elkaar te zetten na 4,5 jaar met laptops gewerkt te hebben en er is inmiddels het één en ander veranderd heb ik gemerkt. ;)

Met name de nodige wattages van voedingen.

Mijn pc gaat er om te beginnen zo uitzien:

Mobo: Asus M2N
Graka: Sapphire x1950pro 256 mb
Mem: 1 Gig kingston pc 5300
Proc: AMD 3800+ (2,4 Ghz)

Nu heb ik hier een oude cd server staan waar het allemaal in moet komen, dit is een extreem lekker kast aangezien er 2 compartimenten zijn (in de breedte) waardoor er nu 2 voedingen rechts zitten en het mobo, graka ed links. er was rechts ruimte voor 7 cdrom spelers dus aan ruimte geen gebrek.

En nu komt het. er zit een 250W voeding en een 300W voeding in. de 250W voeding heeft de ATX connector (20 pins + 4pins 12v) en de 300W voeding heeft alleen standaard molexen.

Ik kan dus het moederbord (en alles daarop incl graka) alleen aansluiten op de 250W voeding, en de rest (schijven, fans, etc) op de 300W.

Gaat dit werken of trekt de voeding dit niet?

Mocht dit niet werken, kan ik dan de niet de 4 pins 12v aansluiten van de 300W voeding pakken en die op het mobo prikken? (en scheelt dit uberhaupt iets?)

Mocht iemand nieuwsgierig worden naar de kast (blijven tweakers tenslotte :p) dan maak ik wel een foto'tje. ;)

[Edit]Klopt het dat de graka peak +/- 65W verbruikt en de proc peak +/- 70W? dat zou dus ongeveer 130W betekenen. mobo en geheugen verbruikt lijkt me geen 100W extra, dus ik denk dat het wel gaat werken. Of zie ik het nou helemaal verkeerd?
Je mobo zal ongeveer 40 watt lusten. Met het geheugen erbij mag je op 50 watt rekenen Je cpu heeft geen 70 maar 90 watt maximaal nodig. Dit komt totaal uit op ongeveer 205 watt voor je mobo/mem/cpu/gpu. De 12 volt lijn moet alleen hiervoor 13 amperres leveren.
Ik weet niet exact hoe je systeem er verder uit komt te zien, maar als je twee dvd's en één HD bijplaats dan zal je systeem totaal ongeveer 220 watt nodig hebben (inc casefans) en 14 amperres. Met het opstarten zal je systeem totaal even 15 amperres nodig hebben op de 12 vot lijn.

Mocht je meer HD's/ dvd's in je systeem zetten dan gaat het verbruik ook omhoog. Voor iedere extra HD gaat het systeem ongeveer 15 watt meer verbruiken en 1 amperre op de 12 volt. Ook zal de opstartstroom voor één HD 2.5 amperres hoger uitvallen als wat hij nu is. Dus plaats jij drie extra hd's in je systeem dan zal je voeindg 45 watt meer moeten leveren waarvan 3 amperres op 12 volt. Ook zal de piekstroom met 7.5 amperres toenemen.
Mocht je 3 of minder dvd's in je systeem dan zullen deze geen extra stroom vragen ( de piek van de videokaart is namelijk hoger dan die van drie dvd's. Je zal beide nooit tegelijkertijd gebruiken, dus gamen terwijl je twee dvd's kopieert) Mocht je meer dan drie dvd's hebben dan zal iedere dvd 20 watt nodig hebben (1.5 amperre op 12 volt)
Als jij totaal dus 7 dvd's in je systeem gaat zetten dan zullen deze zorgen voor (7-3)*20 = 80 watt extra en 6 amperres op de 12 volt.

Hoeveel amperres je voeindgne kunnen leveren kan ik niet zeggen, dit zal je zelf even op moeten zoeken. Dit staat vaak gewoon op de voeindg anagegeven. Ik verwacht eigelijk niet dat één van je voeidng 15 of meer amperres kan leveren. Deze 15 amperres is wel aan te raden voor je kale systeem, dus zonder dvd's en hd's.

ik ben wel nieuwsgierig naar en fotootje van de kast :)
Copycat schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:38:
Ik zat eigenlijk op een artic silentium te wachtten inc. 500W voeding.Maar TPG heeft de boel in het honderd laten lopen dus iemand enig idee of een Fortron Blue Storm 350W voldoende is voor het volgende :?

Asus P5B-e Plus
E6600 --> Moet wel naar de 3GHz
2 GB PC5300
Ati 1300Pro
Sata DVD Brander
320 GB sata HD
200 GB IDE
Floppy
USB Bleutooth adapter
USB ir adapter voor TB en muis
USB cardreader
eventueel 1 casefan

Ik dacht zelf dat dit toch wel zou moeten kunnen
Je voeding kan 350 watt leveren en 25 amperres op de 12 volt. Je systeem heeft ongeveer 240 watt nodig en 15 amperres, dus je voeindg kan je systeem makkelijk aan. Mocht je de videokaart willen vervangen voor wat zwaarders dan kan dat ook makkelijk, je voeidng kan zelfs een 8800 GTX in je systeem nog aan

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208494

Ben een Dell GX620 een het 'opknappen' nadat iemand met zijn vingers aan de "switch" heeft gezeten: einde voeding >:) Ik ben bij ons 'de techneut' maar in het dagelijkse leven valt dat hard mee.

Het is een eenvoudig systeem waarbij de kast extreem klein is (Small Form Factor) en de vorm van de voeding niet standaard (voorbeeld). Een normale voeding past niet in de kast.

Het systeem:
- Pentium 4 660 CPU
- RAM 1 GB
- HD 80GB SATA; Seagate Barracuda; 7200 RPM
- DVD-Rom; HL ultraslim
- 8 USB-poorten

Aansluitingen oorspronkelijke voeding (Dell N275P-00):
- 24 pins
- Sata Drive voeding
- 4 pins 12v

Is het mogelijk om een (niet-Dell) voeding kopen in die maten binnen in Nederland?

Zo niet, is het dan mogelijk om op een slimme manier een "externe" voeding buiten de kast neer te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

theodouma schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:46:

[...]

Je mobo zal ongeveer 40 watt lusten. Met het geheugen erbij mag je op 50 watt rekenen Je cpu heeft geen 70 maar 90 watt maximaal nodig. Dit komt totaal uit op ongeveer 205 watt voor je mobo/mem/cpu/gpu. De 12 volt lijn moet alleen hiervoor 13 amperres leveren.
Ik weet niet exact hoe je systeem er verder uit komt te zien, maar als je twee dvd's en één HD bijplaats dan zal je systeem totaal ongeveer 220 watt nodig hebben (inc casefans) en 14 amperres. Met het opstarten zal je systeem totaal even 15 amperres nodig hebben op de 12 vot lijn.

Mocht je meer HD's/ dvd's in je systeem zetten dan gaat het verbruik ook omhoog. Voor iedere extra HD gaat het systeem ongeveer 15 watt meer verbruiken en 1 amperre op de 12 volt. Ook zal de opstartstroom voor één HD 2.5 amperres hoger uitvallen als wat hij nu is. Dus plaats jij drie extra hd's in je systeem dan zal je voeindg 45 watt meer moeten leveren waarvan 3 amperres op 12 volt. Ook zal de piekstroom met 7.5 amperres toenemen.
Mocht je 3 of minder dvd's in je systeem dan zullen deze geen extra stroom vragen ( de piek van de videokaart is namelijk hoger dan die van drie dvd's. Je zal beide nooit tegelijkertijd gebruiken, dus gamen terwijl je twee dvd's kopieert) Mocht je meer dan drie dvd's hebben dan zal iedere dvd 20 watt nodig hebben (1.5 amperre op 12 volt)
Als jij totaal dus 7 dvd's in je systeem gaat zetten dan zullen deze zorgen voor (7-3)*20 = 80 watt extra en 6 amperres op de 12 volt.

Hoeveel amperres je voeindgne kunnen leveren kan ik niet zeggen, dit zal je zelf even op moeten zoeken. Dit staat vaak gewoon op de voeindg anagegeven. Ik verwacht eigelijk niet dat één van je voeidng 15 of meer amperres kan leveren. Deze 15 amperres is wel aan te raden voor je kale systeem, dus zonder dvd's en hd's.

ik ben wel nieuwsgierig naar en fotootje van de kast :)

[...]
Op de voeding (octek x25d) staat onder het kopje Current: +12v 10A, dus dat lijkt er nog niet echt op ben ik bang. ;)

Maar er komt echt alleen mobo/cpu/gpu/mem/onboard sound,nic op de 250W voeding te staan.
De 7 scsi cd-roms heb ik eruit gegooid (evenals de 2 scsi harde schijven + de scsi kaart en nog 2 "jukebox" cards welke een buffer creerden voor alle cd-roms, was wel geil maar wat moet ik met 15 16x cdromspelers :p ).

Maar als ik de TS begrepen heb is het niet echt aan te bevelen om die 4 pins 12v (extra cpu voeding?) connectie van de andere voeding te pakken, maar voedingstechnischerwijs ben ik niet zo onderlegd. ;)

Alle HD's fan's en alles wat er maar 12V nodig heeft komt op de 300W te zitten.

Foto's gaat ff niet lukken mijn chello account werkt weer eens niet, morgen weer bellen, ik heb verder geen ruimte om ze online te mikken, komen nog dus.

alvast bedankt voor je antwoord iig, ben weer iets verder, ga maar eens kijken naar een nette 350W voeding.

[edit] toch ruimte.

Afbeeldingslocatie: http://img250.imageshack.us/img250/7008/cdserverboven640ys3.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img114.imageshack.us/img114/9819/cdserver640ea1.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img250.imageshack.us/img250/4655/voorkantopen640nm1.th.jpg

ps ja moet schoongemaakt worden. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Flagg op 11-02-2007 22:57 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:18
Ik heb hier een servertje staan met een Duron 2500+, onboard graphics (die uit z'n neus vreet omdat er alleen Debian draait zonder grafisch gedoe) en één 250GB schijf. Het ding doet van alles maar niets is echt intensief, dus idle time is toch vrij groot. Er zit nu een oude lawaaierige voeding in, en die wil ik graag vervangen door een efficiente en stille voeding. Ik dacht eerst aan een Seasonic S12-330 maar ik lees in dit topic dat reguliere voedingen erg inefficient zijn bij laag verbruik. Is een passieve voeding een optie? De CPU is gekoeld met een goede fan maar ik heb geen extra fans in de kast. De lucht die de voeding nu uitblaast voelt niet warm aan dus vermoed ik dat het beestje maar weinig warmte produceert.

Wie heeft er tips voor welke voeding geschikt zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Passieve voedingen zijn vind ik nogal duur. Ik zou eerder een goedkope effieciente voeding kopen en dan zelf de fan kabels losmaken en hem op 5v forceren. Op die fiets is ie heel stil terwijl hij toch airflow krijgt. +natuurlijk dat het 3x zo goedkoop is.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Eerst even het systeem:
Asus Striker Extreme met Extreme music Pci-E soundcard
Core2Duo E6600 (Overklokken naar 3,6 Ghz) gekoeld voor Zalman 9700
2 x 512 Mb Corsair DDR2 PC-6400
Sparkle Geforce 7600GT
2 x Deskstar Sata drives
Liteon DVD-ROM drive
NEC DVD +/- RW drive
Floppy drive
Muis, toetsenbord en netgear Wifi USB
120mm casefan Papst
2 x 80mm casefans Zalman

M'n voeding is naar de knoppen, een Chieftec die in de kast is ingebouwd.

Ik heb op Extreme Power Supply calculator een wattage van 500 Watt voor dit systeem berekend.

Op PSU Watts and 12V calculator komt 600 Watt voor generic en 332 Watt voor decent uit.

Ik zit nu te dubben tussen een Antec, OCZ of Zalman voeding. Verder weet ik niet zeker of ik een 500(+) Watt voeding nodig heb, of dat minder ook kan.

Van de voedingen heb ik al reviews zitten lezen etc, modulair trekt mij erg aan omdat ik nu met een janboel aan kabels zit.

Is 330+ wat van een "decent" merk voldoende of zit ik beter met 500(+)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:19
Ik heb er nu een 300W voeding inzitten met deze configuratie:

MSI MS 7255 moederbord (Medion OEM)
LG dvdbrander
Westerm Digital 250 GB interne harde schijf
cardreader + 2 usb voor
Tvkaart
1024 mb DDR2 Ram
Pentium D 915
Linksys WPC54G draadloze netwerkkaart
GeForce 7300 SE videokaart (PCI-Express)

Nu wil ik dus die 7300 SE vervangen door een 7600 GT. Kan ik dat gewoon doen zonder de voeding te vervangen? GeForce 6700XL (standaard overgeklokte 6600 GT) van Nvidia werkt hier probleemloos onder.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Ja, waarschijnlijk wel. :)
Als het geen A-merk is zou ik die voeding sowieso vervangen tho'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ackermans1973 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 14:53:
Eerst even het systeem:
Sparkle Geforce 7600GT
2 x Deskstar Sata drives
Liteon DVD-ROM drive
NEC DVD +/- RW drive
Floppy drive
120mm casefan Papst
2 x 80mm casefans Zalman

Ik heb op Extreme Power Supply calculator een wattage van 500 Watt voor dit systeem berekend.

Op PSU Watts and 12V calculator komt 600 Watt voor generic en 332 Watt voor decent uit.

Ik zit nu te dubben tussen een Antec, OCZ of Zalman voeding. Verder weet ik niet zeker of ik een 500(+) Watt voeding nodig heb, of dat minder ook kan.

Van de voedingen heb ik al reviews zitten lezen etc, modulair trekt mij erg aan omdat ik nu met een janboel aan kabels zit.

400w van een A-merk zou voldoende moeten zijn. Maar als je later wil upgraden naar een high end monstervideokaart zou 500w voor de zekerheid niet gek zijn.
Koop geen Zalman. Het zijn geen slechte voedingen, maar Zalman maakt niet zelf voedingen, Zalman verft ze alleen maar blauw, waardoor je meer betaalt. OCZ hetzelfde. Seasonic is goed, FSP ook, en nog wat meer merken.

----Edit----
NEEEEE!!! Een editfout! aaargh, ik schaam me zo.

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 156750 op 12-02-2007 21:02 . Reden: de schaamte, DE SCHAAMTE!!! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Wat zijn die Zalman en OCZ dan origineel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ackermans1973 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:08:
Wat zijn die Zalman en OCZ dan origineel?
Dat verschilt. Zalman 600w is een FSP, dezelfde als de OCZ 700w bijvoorbeeld.
Hier kun je zien hoe je dat achterhaalt.
Staan wel meer nuttige artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138933

Zo even uitgebreid een post in elkaar draaien. Aangezien ik afgelopen maand erg veel spul in mijn pc erbij heb geduwd wil ik er ook een A-merk psu in hebben omdat ik dit meer vertrouw. Op het moment heb ik een b-merk 550w psu. Deze maakt vrij veel herrie en word ook erg warm er komt lucht van 38~44 graden uit. De omgeving temp is 18~20 graden maar wat gaat dit in de zomer worden, en zijn deze temperaturen normaal voor een voeding.

Via de openingspost vond kwam ik langs deze site: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine om te berekening wat voor voeding ik nodig heb. Nadat ik alles had ingevult kwam er 455 Watt uit. gezien ik nu een b merk 550 watt heb wil ik deze vervangen. ik vraag me een beetje af in hoeverre die berekening klopt. Daarom hieronder mijn specs.

Kast: coolermaster centurion 532
Mobo: asus a8n-e
CPU: AMD X2 3800+ @2200Mhz
Mem 4x 512 MB Kingston pc3200 400Mhz cl2.5
Video: Asus Ati Radeon x1600Pro
DVD: Phillips dvd +- RW
HDD: 1x Maxtor 300GB SataII 1x WD250 GB SataII 4x WD3200KS in raid 5
Raid: PCI-e 4X Promise Supertrax EX8350
Pci kaarten: 1x 3com netwerkkaart 1x TV kaart (nu niet in system)
Fan’s: 2x 120mm fan met blauw LED@12v 1x 120mm Fan@5v 1x120MMFan@12v
Koeling: Zalman 7700CU 120mm(cpu), zalman V700CU 80mm (video),
Overig 4x ccfl, +-5 usb apparaten aangesloten (muis webcam card reader keyb externe HDD) zalman multi fancontroller ZMMFC 1

Toekomstige upgrades
De WD 250 gaat eruit binnenkort maar er staan 2 WD3200KS schijven op de planning ter uitbreiding van mijn raid. Voor tegen het einde van het jaar / begin volgend jaar staat er een nieuw systeem op de planning. Zoals het er nu naar uitziet word dit weer een amd systeem met 2 gb geheugen en minimaal een dualcore cpu. VGA kaart blijft mogelijk hetzelfde afhankelijk van het budget tegen die tijd.

Ik wil dus graag van jullie de volgende dingen weten. Klopt de berekening van de website een beetje dus hoeveel (ver/ge)bruikt mijn systeem ongeveer. En is er een makkelijke manier om te testen hoeveel watt je voeding gebruikt.

Een nieuwe voeding komt er sowieso aan maar hoeveel watt moet deze worden en hoeveel A op de 12v lijn.

Na wat rondkijken in verschillende shops ben ik tegen deze voeding aangelopen: pricewatch: Be Quiet! Straight Power BQT E5-650W
Waarom deze? Nou hij heeft 8 Sata aansluitingen dus niet meer zoveel doorlussen en tussenstukjes en splitters(sata) nodig, naar mijn idee genoeg power A om te zorgen dat mijn systeem niet onnatuurlijk crasht. En genoeg ruimte/power over voor extra hardware.

Is deze een goede oplossing of kan ik ook met minder power af?

Ik ben van plan om er +- €100 aan uit te geven maar meer is ook een optie als dit nodig is. (liever nu wat meer uitgeven dan over 3 maanden alles vervangen)

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 138933 op 13-02-2007 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116773

Hallo, ik ben uiteraard op zoek naar een voeding.
En het wordt mij allemaal een beetje te veel :(
Mijn huidige voeding is een merkloos 300w geval waar ik eerst geen problemen mee had (behalve dan dat ie erg veel warmte produceert).
Maar nu ik een nieuwe videokaart heb aangeschaft heb ik meer vermogen nodig op de 12v lijn.
Want ik ervaar crashes and hang-ups (Eerst ook artifacts maar nadat ik de kaart terug gestuurd had zie ik die niet meer) (Drivers bieden ook geen uitkomst, kaart is veder nog uitgebreid getest bij de verkoper en is in orde)
Specs:
Mobo: Asus p5gd1 pro
CPU: P4 E 3 Ghz (Prescott)
Ram: 4x Corsair Cmx512 3200c2
Gfx: 1x XFX Nvidia 256MB 7600 GT xXx Edition
HDD's: 1x WDC SATA 120gb (7200 rpm)
1x Hitachi Deskstar 80 (7200 rpm)
Drives: 1x Asus Crw
1x Asus DVD
1x Floppy drive
Fans: 1x Zalmann Cpu CNPS-7700 Cu
1x 120 mm case fan
2x 80mm case fan
Verder heb ik er nog wat Pci kaarten inhangen voor Audio en Video capture

Een voeding hoeft voor mij geen 500W te produceren, ik zoek een goeie voeding van 350W+ (continue vermogen) Met genoeg Amps op de 12v om ervoor te zorgen dat als ik nog steeds problemen heb met mijn videokaart dat het daar in ieder geval niet aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Laatst online: 22:19
Anoniem: 156750 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:57:
Ja, waarschijnlijk wel. :)
Als het geen A-merk is zou ik die voeding sowieso vervangen tho'.
FSP Group dus dat zit wel goed. Produceert alleen wel veel warmte.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57017

Ik heb een probleem en ik denk dat de voeding de oorzaak hiervan is.
Daarvoor jullie mening dus gevraagd. Niks overgeclocked.

Configuratie
9800PRO Ati
2500+ Amd
1024 Kingston 3200
120 GB Maxtor 7200
Liteon Dvd Brander
4 fans
Antec 430W

Mn computer loopt bij het opstarten vast, wanneer de hdd een tick geeft en dan
of crashed of uit wordt geschakeld. Dit houdt aan en na een paar keer is hij stabiel.
Schakel ik de lite on eraf en zet er een extra hdd erop. Dan gebeurd dit hetzelfde maar
dan met beide hdds. En hierbij start hij nooit verder op.

Meting 1e 2e 3e 4e
+3.3V: 3.20 3.18 3.2 3.15
+5V: 4.38 4.27 4.27 4.21
+12V: 11.54 11.48 11.54 11.48
Standby: 5.03 5.05 5.05 5.00

De 5.5V en de 3.3V zijn er laag. Komen ook beneden de maximale afwijkingen.
Ik heb dezeflde config ook met een QTEC 550W geprobeerd (b merk voeding)
en ervaar hier ook dezelfde problemen mee.

Wanneer ik de kast open heb en ik kijk naar de 4 fans, zie ik dat deze bij het opstarten
en het vast lopen in snelheid varieren. Wat dus kan betekenen dat ze minder stroom krijgen?

Wat denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
theodouma schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:33:
[...]

[...]

De eXtremepower kan 430 watt leveren en 25 of 29 amperres. Jouw systeem heeft maar 300 watt en 17 amperre nodig. De Extremepower 430 watt kan dus ook makkelijk je pc aan :)
Ik heb nu deze voeding gekocht maar speedfan geeft aan dat hij maar 11,31 volt op de +12V lijn heeft. Is dit niet wat weinig?

Screenshot hier.

Edit//

Mijn moederbord geeft dit aan:

VCORE # 1,440V
3,3V # 3,232V
5V # 4,972V
12V # 11,904V

Welke moet ik nu geloven? En waarom geeft Speedfan lagere waarden aan dan mijn mobo?

[ Voor 38% gewijzigd door Rebunted op 14-02-2007 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 208494 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:04:
Ben een Dell GX620 een het 'opknappen' nadat iemand met zijn vingers aan de "switch" heeft gezeten: einde voeding >:) Ik ben bij ons 'de techneut' maar in het dagelijkse leven valt dat hard mee.

Het is een eenvoudig systeem waarbij de kast extreem klein is (Small Form Factor) en de vorm van de voeding niet standaard (voorbeeld). Een normale voeding past niet in de kast.

Het systeem:
- Pentium 4 660 CPU
- RAM 1 GB
- HD 80GB SATA; Seagate Barracuda; 7200 RPM
- DVD-Rom; HL ultraslim
- 8 USB-poorten

Aansluitingen oorspronkelijke voeding (Dell N275P-00):
- 24 pins
- Sata Drive voeding
- 4 pins 12v

Is het mogelijk om een (niet-Dell) voeding kopen in die maten binnen in Nederland?

Zo niet, is het dan mogelijk om op een slimme manier een "externe" voeding buiten de kast neer te zetten?
De voeding die Dell gebruikt is er één die niet vervangmaar is voor een "universele". Je kan alleen een soortgelijke Dell voeding terugstoppen. Als de pc van de standaard voedingsconnectoren gebruik maakt (standaard molex, 20 of 24 pins stekker en standaard P4 stekker bij de cpu) dan kun je een gewone voeidng op het moederbord aansluiten. Waar je deze voeidng dan plaatst dat weet ik niet. Misschien kun je hem ergens kwijt waar ruimte is in de kast, of je zet het systeem over in een standaard ATX kast.
Ackermans1973 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 14:53:
Eerst even het systeem:
Sparkle Geforce 7600GT
2 x Deskstar Sata drives
Liteon DVD-ROM drive
NEC DVD +/- RW drive
Floppy drive
120mm casefan Papst
2 x 80mm casefans Zalman

Je systeem zal met overklok een 250 watt nodig hebben en 17 amperres op de 12 volt lijn. Tijdens het opstarten is er even een piek van 20 amperres. Je voeindg moet dus minimaal 300 watt zijn en minimaal 20 amperres leveren.
patrickkoning schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:58:
Ik heb er nu een 300W voeding inzitten met deze configuratie:

MSI MS 7255 moederbord (Medion OEM)
LG dvdbrander
Westerm Digital 250 GB interne harde schijf
cardreader + 2 usb voor
Tvkaart
1024 mb DDR2 Ram
Pentium D 915
Linksys WPC54G draadloze netwerkkaart
GeForce 7300 SE videokaart (PCI-Express)

Nu wil ik dus die 7300 SE vervangen door een 7600 GT. Kan ik dat gewoon doen zonder de voeding te vervangen? GeForce 6700XL (standaard overgeklokte 6600 GT) van Nvidia werkt hier probleemloos onder.
De 6600 GT heeft meer stroom nodig dat de 7600 GT. Dus als de 6600 werkt dan moet de voeidng zeker de 7600 aankunnen.

Je systeem zal met de 7600 ongeveer 230 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn een kleine 14 amperres moet leveren. Nu heeft je MD8820 (toch??) 215 watt nodig en 13 amperres.
Anoniem: 138933 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:29:
Zo even uitgebreid een post in elkaar draaien. Aangezien ik afgelopen maand erg veel spul in mijn pc erbij heb geduwd wil ik er ook een A-merk psu in hebben omdat ik dit meer vertrouw. Op het moment heb ik een b-merk 550w psu. Deze maakt vrij veel herrie en word ook erg warm er komt lucht van 38~44 graden uit. De omgeving temp is 18~20 graden maar wat gaat dit in de zomer worden, en zijn deze temperaturen normaal voor een voeding.

Via de openingspost vond kwam ik langs deze site: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine om te berekening wat voor voeding ik nodig heb. Nadat ik alles had ingevult kwam er 455 Watt uit. gezien ik nu een b merk 550 watt heb wil ik deze vervangen. ik vraag me een beetje af in hoeverre die berekening klopt. Daarom hieronder mijn specs.

Kast: coolermaster centurion 532
Mobo: asus a8n-e
CPU: AMD X2 3800+ @2200Mhz
Mem 4x 512 MB Kingston pc3200 400Mhz cl2.5
Video: Asus Ati Radeon x1600Pro
DVD: Phillips dvd +- RW
HDD: 1x Maxtor 300GB SataII 1x WD250 GB SataII 4x WD3200KS in raid 5
Raid: PCI-e 4X Promise Supertrax EX8350
Pci kaarten: 1x 3com netwerkkaart 1x TV kaart (nu niet in system)
Fan’s: 2x 120mm fan met blauw LED@12v 1x 120mm Fan@5v 1x120MMFan@12v
Koeling: Zalman 7700CU 120mm(cpu), zalman V700CU 80mm (video),
Overig 4x ccfl, +-5 usb apparaten aangesloten (muis webcam card reader keyb externe HDD) zalman multi fancontroller ZMMFC 1

Toekomstige upgrades
De WD 250 gaat eruit binnenkort maar er staan 2 WD3200KS schijven op de planning ter uitbreiding van mijn raid. Voor tegen het einde van het jaar / begin volgend jaar staat er een nieuw systeem op de planning. Zoals het er nu naar uitziet word dit weer een amd systeem met 2 gb geheugen en minimaal een dualcore cpu. VGA kaart blijft mogelijk hetzelfde afhankelijk van het budget tegen die tijd.

Ik wil dus graag van jullie de volgende dingen weten. Klopt de berekening van de website een beetje dus hoeveel (ver/ge)bruikt mijn systeem ongeveer. En is er een makkelijke manier om te testen hoeveel watt je voeding gebruikt.

Een nieuwe voeding komt er sowieso aan maar hoeveel watt moet deze worden en hoeveel A op de 12v lijn.

Na wat rondkijken in verschillende shops ben ik tegen deze voeding aangelopen: pricewatch: Be Quiet! Straight Power BQT E5-650W
Waarom deze? Nou hij heeft 8 Sata aansluitingen dus niet meer zoveel doorlussen en tussenstukjes en splitters(sata) nodig, naar mijn idee genoeg power A om te zorgen dat mijn systeem niet onnatuurlijk crasht. En genoeg ruimte/power over voor extra hardware.

Is deze een goede oplossing of kan ik ook met minder power af?

Ik ben van plan om er +- €100 aan uit te geven maar meer is ook een optie als dit nodig is. (liever nu wat meer uitgeven dan over 3 maanden alles vervangen)

Alvast bedankt voor de reacties.
Volgens mij is een 650 watt voeindg een beetje veel voor je systeem. Je gehele pc heeft nu max 340 watt nodig en 21 amperres op de 12 volt rail. Als je 1 HD vervang voor twee schijven dan zal je systeem totaal 350 watt en 22 amperres nodig hebben. Echter zal je systeem veel meer dan dat vragen als hij net opstart.

Als een pc net aangaat dan staan de schijven in de HD's stil (die ronden dingen dei gewoonlijk op 7200 rpm draaien.) Om deze schijven op gang te krijgen hebben ze veel stroom nodig, een 2.5 amperres om ze uit stilstand in beweging te krijgen is echt zeer reeel. Jij heb zo 7 HD's in je pc die alleen al tijdens het opstarten 17.5 amperres gaan vragen waardoor je voeidng een piekstroom van 30 amperres moet leveren.

Echter zijn er een paar trucjes om deze piek wat kleiner te maken. Een HD heeft maar voor een halve seconde een stroompiek van 2.5 amperres nodig. Na deze halve seconde is dit iets van 1 amperre. Jouw raidkaart ondersteunt een functie om ervoor te zorgen dat niet alle aangesloten HD's tegelijkertijd "aangaan". Hij kan dus zorgen voor iets van een Boot delay. Als je hiervan gebruik maakt dan zullen de zes aangesloten HD's niet allemaal tegelijkertijd opstarten en samen 15 amperres voor een halve seconde vragen, maar misschien maar 9 amperres voor 3 secondes. Hierdoor is de stroom die de voeidng moet leveren geen 30 maar "slechts" 24 amperres.

Ik adviseer je daarom ook om eens uit te zoeken hoe je zo'n boot delay in kan stellen (een delay van een halve seconde per schijf is genoeg). Voor je voeindg is een 400 watt voeidng mer minimaal 26 amperres voldoende (meer is altijd beter als is bijv een 800 watt voeding wel een betje overdreven).

Je wilt binnenkort ook je pc upgraden/vervangen.Ik neem dan aan dat je een ander mobo, een andere cpu en ander geheugen neem. Als je alleen naar de energieopname kijk zit er niet zo heel veel verschil tussen verschillende moederborden. ok geheugen is voor een voeindg allemaal hetzelfde. Alleen een andere cpu kan de voeidng merken. Echter heeft jouw cpu nu 100 watt nodig, en dat is best veel voor ene AMD cpu. Ik kan niet zeggen wat AMD over een jaar gaat uitbrengen aan cpu's, maar als ik mag gokken dan zullen de cpu's van AMD niet mer dan 120 watt verbruiken. Dit komt dus neer dat jouw nieuwe cpu/mem/mobo combinatie ongeveer 20 watt meer nodig gaat hebben dan wat je nu heb. Wil je je nieuwe cpu ook een beetje overklokken dan zal hij max 50 watt meer nodig hebben als wat hij nu nodig heeft. Je nieuwe systeem zal dan 400 watt en 26 amperers nodig hebben. Een 450-480 watt voeding met 29 amperres is dan wel aan te raden.

Dan heb ik nog één laatste advies; blijf alsjeblieft van sweex en/of qtec af! (die merken zijn het niet eens waard om met een hoofdletter geschreven te worden). Voeingen van deze baggere prutsmerken zijn er alleen maar om systemen om zeep te helpen, het zijn echt de allerslechtse voeindgen die je maar kan verzinnen. Voeindgen van deze prutmerken horen niet thuis in een pc, maar gewoon in de vuilnisbak, naast de troep van trust en "no-name"

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 116773 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 16:21:
Hallo, ik ben uiteraard op zoek naar een voeding.
En het wordt mij allemaal een beetje te veel :(
Mijn huidige voeding is een merkloos 300w geval waar ik eerst geen problemen mee had (behalve dan dat ie erg veel warmte produceert).
Maar nu ik een nieuwe videokaart heb aangeschaft heb ik meer vermogen nodig op de 12v lijn.
Want ik ervaar crashes and hang-ups (Eerst ook artifacts maar nadat ik de kaart terug gestuurd had zie ik die niet meer) (Drivers bieden ook geen uitkomst, kaart is veder nog uitgebreid getest bij de verkoper en is in orde)
Specs:
Mobo: Asus p5gd1 pro
CPU: P4 E 3 Ghz (Prescott)
Ram: 4x Corsair Cmx512 3200c2
Gfx: 1x XFX Nvidia 256MB 7600 GT xXx Edition
HDD's: 1x WDC SATA 120gb (7200 rpm)
1x Hitachi Deskstar 80 (7200 rpm)
Drives: 1x Asus Crw
1x Asus DVD
1x Floppy drive
Fans: 1x Zalmann Cpu CNPS-7700 Cu
1x 120 mm case fan
2x 80mm case fan
Verder heb ik er nog wat Pci kaarten inhangen voor Audio en Video capture

Een voeding hoeft voor mij geen 500W te produceren, ik zoek een goeie voeding van 350W+ (continue vermogen) Met genoeg Amps op de 12v om ervoor te zorgen dat als ik nog steeds problemen heb met mijn videokaart dat het daar in ieder geval niet aan ligt.
Van de 240 watt welke je systeem nu nodig heeft moet er 15 amperres van de 12 volt lijn komen. Als jij een goede en goedkope voeidng zoekt kun je eens bij Computerland naar de Coolermster eXtremepower 430 kijken. Deze 430 watt voeding kost 40 euro en kan totaal 29 amperres leveren. Voor jouw systeem is deze voeindg dus erg royaal. Ook is deze voeidng redelijk stil door zijn 120 mm fan. Het voordeel van een voeindg halen in een gewone winkel (ipv online) is dat je geen verzendkosten heb.
Als je liever geen Coolermaster wilt (kan, sommige willen liever ook geen AMD cpu) dan is de Antec Basiq 350 watt met zijn 35 euro (online) ook een optie. Deze twee voedingen zijn allebei goede en goedkope voeidngen.
Anoniem: 57017 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:39:
Ik heb een probleem en ik denk dat de voeding de oorzaak hiervan is.
Daarvoor jullie mening dus gevraagd. Niks overgeclocked.

Configuratie
9800PRO Ati
2500+ Amd
1024 Kingston 3200
120 GB Maxtor 7200
Liteon Dvd Brander
4 fans
Antec 430W

Mn computer loopt bij het opstarten vast, wanneer de hdd een tick geeft en dan
of crashed of uit wordt geschakeld. Dit houdt aan en na een paar keer is hij stabiel.
Schakel ik de lite on eraf en zet er een extra hdd erop. Dan gebeurd dit hetzelfde maar
dan met beide hdds. En hierbij start hij nooit verder op.

Ik heb de voeding door gemeten en heb de volgende resultaten.

Meting 1e 2e 3e 4e
+3.3V: 3.20 3.18 3.2 3.15
+5V: 4.38 4.27 4.27 4.21
+12V: 11.54 11.48 11.54 11.48
Standby: 5.03 5.05 5.05 5.00

De 5.5V en de 3.3V zijn er laag. Komen ook beneden de maximale afwijkingen.
Ik heb dezeflde config ook met een QTEC 550W geprobeerd (b merk voeding)
en ervaar hier ook dezelfde problemen mee.

Wanneer ik de kast open heb en ik kijk naar de 4 fans, zie ik dat deze bij het opstarten
en het vast lopen in snelheid varieren. Wat dus kan betekenen dat ze minder stroom krijgen?

Wat denken jullie hierover?
Je systeem heef tmax 200 watt nodig en 13 amperres. Je voeidng kan minimaal het dubbele leveren dus je voeindg is absoluut niet te licht.
Ik vind de spaningen die de voeding levert eigelijk wel heel erg weinig, ze vallen buiten de norm waarbinnen ze behoren te liggen. Als je de spanningen heb gemeten vanuit de bios meet dan de spaningen ook eens met een goede multimeter aangesloten op een vrije molex (een meter van <15 euro is GEEN goede meter). Mocht de 12 volt lijn dan heel even onder de 11.400 volt komen, of de 5 volt lijn komt onder de 4.75 volt is je voeindg stuk.
Mocht blijken dat je voeindg niet stuk is en een bios reset helpt ook niet dan heb je een goede reden om de HD te verdenken..
J-Media schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:49:
[...]

Ik heb nu deze voeding gekocht maar speedfan geeft aan dat hij maar 11,31 volt op de +12V lijn heeft. Is dit niet wat weinig?

Screenshot hier.
Speedfan wil er nog wel eens naastzitten. Meet de 12 volt lijn met een goede multimeter en je zult zien dat de spanning wat higer ligt. Als de spanning namelijk echt maar 12.30 volt was dan was de pc niet stabiel. Je heb nu 12.3 volt terwijl de cpuen de gpu (bijna) niet belast wordden. Beide halen hun vermogen van de 12 volt lijn af. Als je aan het gamen ben of je belast de cpu volledig dan wordt de 12 volt lijn zwaar belast en daalt de spanning nog meer waardoor je systeem helemaal niet stabiel meer is.
Ik denk dus gewoon dat de spaningen incorrect door het moederbord worden uitgelezen (je moederbord is niet stuk, ondanks dat hij (hopelijk) niet correct de spaning meet)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:48
Zit hier nu achter mijn oude PC (PSU van FSP group) en deze valt steeds uit (freezed, beeld krijgt geen signaal en fans draaien door) nu vroeg ik mij af: is mijn voeding kapot of niet?

Vooral het +3.3V voltage is nogal laag (ook in bios..).

Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/3522/voedingkapoetvc1.jpg

edit: kan een lage 3.3V voltage zorgen voor deze problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
n0pe schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:08:
Zit hier nu achter mijn oude PC (PSU van FSP group) en deze valt steeds uit (freezed, beeld krijgt geen signaal en fans draaien door) nu vroeg ik mij af: is mijn voeding kapot of niet?

[afbeelding]

Yup, daar kan het probleem inderdaad aan liggen.

Probeer eens een andere voeding te lenen ofzo.. en kijken of het probleem nog aanhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-06 12:23
Heeft iemand al ervaring met een Point of Vieuw Black Diamond voeding? Ik sta namelijk op het punt om er een te kopen. Specs:

http://www.pointofview-on...fault2.asp?content_id=175

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208494

theodouma schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:54:
[...]

De voeding die Dell gebruikt is er één die niet vervangmaar is voor een "universele". Je kan alleen een soortgelijke Dell voeding terugstoppen. Als de pc van de standaard voedingsconnectoren gebruik maakt (standaard molex, 20 of 24 pins stekker en standaard P4 stekker bij de cpu) dan kun je een gewone voeidng op het moederbord aansluiten. Waar je deze voeidng dan plaatst dat weet ik niet. Misschien kun je hem ergens kwijt waar ruimte is in de kast, of je zet het systeem over in een standaard ATX kast.
Yup, het zijn standaard voedingsconnectoren maar de kast is te klein voor een standaardvoeding. De voedingen die passen zijn de kleinere exemplaren tot 180W en dat is denk ik een flinke hap te weinig?

Overzetten in een ATX kast is een idee waar ik ook mee speelde. Zeker nu ik de enige externe voeding (XG Magnum 600) die ik heb kunnen vinden, nergens lijkt te worden aangeboden.

Hm, toch blijf ik een externe voeding een okay idee vinden. Zelf een kastje bouwen kan bouwen kan natuurlijk, maar veel ervaringsdeskundigen heb ik tot nu toe niet gevonden (op Joseph Macdonald na). Maar goed, dat is off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

n0pe schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:08:

[afbeelding]

Zoals Yori1989 al aageef, probeer een andere voeidng. Ik denk namelijk neit dat je een sata aansluiting aan je voeindg heb zodat je met een multimeter zelf de 3.3 volt na kan meten. (aan een standaard molex zit gen 3.3 volt)
Je heb een oudere pc, het kan goed dat deze de cpuspanning van de 3.3 volt afhaalt. Hierbij is 10 amperres echt zeer reeel.
Stijnd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:23:
Heeft iemand al ervaring met een Point of Vieuw Black Diamond voeding? Ik sta namelijk op het punt om er een te kopen. Specs:

http://www.pointofview-on...fault2.asp?content_id=175
Persoonlijk geen ervaring mee, maar als ik de testen van de 400watt versie en de 500 watt versie mag geloven is de 500 watt versie niet echt stil. De 400 watt versie blijkt een goede voeindg te zijn die men ook heeft voorzien van een award daarvoor. Geen slechte keuze dus.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171163

Ik ga volgende week upgraden naar een nieuw systeem bestaande uit de volgende componenten:

Asus Striker Extreme
Intel E6600
2 x 1Gb PC6400 (weet nog niet welk merk)
GeForce 7900
2 SATA Harde schijven
1 DVD Brander
Floppy drive :P

Verder natuurlijk de nodige randapparatuur zoals een toetsenbord, muis, bluetooth adapter enz.

Op dit moment heb ik een voeding van ASUS van 450Watt.

Ik vraag me echt af of het voldoende is voor mijn systeem dat ik wil kopen. Ik vermoed van wel maar zou toch graag wat advies krijgen van mensen met kennis over dat soort zaken.

Vandaar dat ik jullie hulp zoek :)

Denken jullie dat ik het red met die voeding?
Waar ik me ook zorgen over maak is dat de ATX 12Volt stekker aan mijn voeding 4pins is en de aansluiting op de Striker Extreme 8pins? Weet iemand wat ik daar mee moet? Ik heb echt al wel gezocht maar vind daar niet veel informatie over.

Het gaat er echt om of ik het kan redden, ik ga in de toekomst nog wel een nieuwe voeding kopen maar nu eerst ff liever niet. Ben ook nog zeer tevreden met mijn huidige voeding.

De gegevens van de voeding zijn als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://img266.imageshack.us/img266/717/voedingdy2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57017

theodouma schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 19:22:
[...]

Je systeem heef tmax 200 watt nodig en 13 amperres. Je voeidng kan minimaal het dubbele leveren dus je voeindg is absoluut niet te licht.
Ik vind de spaningen die de voeding levert eigelijk wel heel erg weinig, ze vallen buiten de norm waarbinnen ze behoren te liggen. Als je de spanningen heb gemeten vanuit de bios meet dan de spaningen ook eens met een goede multimeter aangesloten op een vrije molex (een meter van <15 euro is GEEN goede meter). Mocht de 12 volt lijn dan heel even onder de 11.400 volt komen, of de 5 volt lijn komt onder de 4.75 volt is je voeindg stuk.
Mocht blijken dat je voeindg niet stuk is en een bios reset helpt ook niet dan heb je een goede reden om de HD te verdenken..
theodouma, dank je voor je info.

Ik heb net even gemeten en had de 12V en de 5.5V genomen.
Met een soundex 3900.

12V = 11.99V dus oke
5.5V = 4.51V zeer laag.
3.3V kon ik niet meten. maar lijkt me ook geen probleem

dus de conclusie is dat mn voeding verrot is :S
En daarom ga ik snel een andere voeding zoeken voor dit systeempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 20:11
Bij het kiezen van een voeding kom ik er ook niet uit, de Seasonic Powersupply 430W lijkt mij een mooie voeding voor zijn prijs en ook ruim voldoende kwa vermogen alleen heeft deze voeding geen PCI EX aansluitingen en maar 2 sata aansluitingen.
Nu die sata aansluitingen is niet direct een probleem maar die PCI EX lijkt mij van wel bij een videokaart upgrade.

Alternatieven die ik gevonden heb:
- Nexus NX-4090, ook geen pci ex en je moet een 20-24 adaptor kopen.
- Corsair CMPSU-520HXEU 520W heeft alles, 520W lijkt mij teveel, en de prijs ook :( 100Euro

De voeding moet vooral stil zijn en onder de 100euro, iemand nog ideetjes?

Systeem:
Antec Performance One P180 Atx Geen Psu zwart
Twinmos 2x1024MB PC2-5300 / DDR2-667 240 Pin DDR2 | DC-001-667-TWI-240-U-16-H-5.0
2X Western digital Caviar SE16 320GB Serial ATA II HDD | WD3200KS
Gigabyte GA-965P-DS4 Intel P965+ ICH8R chipset | GA-965P-DS4
Intel Core 2 Duo E6600 S775| BX80557E6600
Gigabyte GeForce 7600GT | GV-NX76T256D-RH
Hauppauge PVR-150 MCE kit Retail
SCNJ-1100P
Nec brander
M-Audio Geluidskaart Revolution 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-06 12:23
theodouma schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:50:
[...]

Persoonlijk geen ervaring mee, maar als ik de testen van de 400watt versie en de 500 watt versie mag geloven is de 500 watt versie niet echt stil. De 400 watt versie blijkt een goede voeindg te zijn die men ook heeft voorzien van een award daarvoor. Geen slechte keuze dus.
Laat ik net die 500Watter hebben gekocht. Ik moet zeggen dat deze ook gewoon "stil" is, ongeveer t zelfde als mijn oude 380 eXtreme Coolermaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 171163 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:09:
Ik ga volgende week upgraden naar een nieuw systeem bestaande uit de volgende componenten:

Asus Striker Extreme
Intel E6600
2 x 1Gb PC6400 (weet nog niet welk merk)
GeForce 7900
2 SATA Harde schijven
1 DVD Brander
Floppy drive :P

Verder natuurlijk de nodige randapparatuur zoals een toetsenbord, muis, bluetooth adapter enz.

Op dit moment heb ik een voeding van ASUS van 450Watt.

Ik vraag me echt af of het voldoende is voor mijn systeem dat ik wil kopen. Ik vermoed van wel maar zou toch graag wat advies krijgen van mensen met kennis over dat soort zaken.

Vandaar dat ik jullie hulp zoek :)

Denken jullie dat ik het red met die voeding?
Waar ik me ook zorgen over maak is dat de ATX 12Volt stekker aan mijn voeding 4pins is en de aansluiting op de Striker Extreme 8pins? Weet iemand wat ik daar mee moet? Ik heb echt al wel gezocht maar vind daar niet veel informatie over.

Het gaat er echt om of ik het kan redden, ik ga in de toekomst nog wel een nieuwe voeding kopen maar nu eerst ff liever niet. Ben ook nog zeer tevreden met mijn huidige voeding.

De gegevens van de voeding zijn als volgt:

[afbeelding]
Je systeem heeft (met OC) maar 270 watt nodig en zal ook maar 17 amperres van de 12 volt lijn halen. Jouw voeindg kan maar 14 amperres leveren, en dat is echt te weinig, ondanks dat het een 450 watter is
Ik vind trouwens wel dat je een heel aparte voeindg heb. het is de eerste/enige voeindg die ik ooit gezien heb die echt vermogen op de min vijf lijn geeft. Ik zie hier eigelijk het nut niet van in.

Voor jouw systeem is een 350 watt voeindg met 19 amperres voldoende. Bij Computerland hebben ze de Coolermaster eXtremepower 430 watt voor 40 euro. deze voeidng kan 29 amperres leveren op de 12 volt lijn. Deze voeindg si zeer royaal voor je systeem, hij kan ook makkelijk een upgrade van je pc aan.
Er zijn ook goede voeingen die goedkoper zijn dan de eXtremepower. Nadeel is dan wel dat je ze online moet bestellen waardoor je weer aan vezendkosten vastzit waarmee je alsnog duurder uit ben.

Volgens mij is het toch zo dat je ook de 4 pins stekker in de 8 pins connector op je moederbord kan steken? Je heb dan wel vier lege gaten, maar dat maakt absoluut niet uit.

edit
Ik zit nog eens naar de specs van je voeindg te kijken , en volgen s mij kan hij makkelijk je systeem aan, je heb dus geen neiuwe voeindg nodig.
Afbeeldingslocatie: http://img266.imageshack.us/img266/717/voedingdy2.jpg
Als je naar de specs van de voeindg kijk dan zie je dat hij enorm veel vermogen kan leveren op de -5 volt. Dit is echt abnormaal. Echter kan hij 180 watt leveren op de -5 volt, dit moet dan 36 amperres zijn, geen 15. Als je echter de -5 volt vervang voor 12V2 dan klopt het plaatje. De voeindg kan op de tweede 12 volt lijn 15 amperres leveren, en dit komt neer op 180 watt. Totaal kan je voeindg dan 29 amperres leveren op 12 volt, en dat is ruim voldoende voor je systeem.
Als je op je voeindg kijk (niet een tabelletje op internet,. maar gewoonjkast open en tabelletje op de voeding) dan zal je het bovenstaande tabelletje ook aantreffen, alleen dan wel met totaal 29 amperres op 12 volt...
The_wave schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:52:
Bij het kiezen van een voeding kom ik er ook niet uit, de Seasonic Powersupply 430W lijkt mij een mooie voeding voor zijn prijs en ook ruim voldoende kwa vermogen alleen heeft deze voeding geen PCI EX aansluitingen en maar 2 sata aansluitingen.
Nu die sata aansluitingen is niet direct een probleem maar die PCI EX lijkt mij van wel bij een videokaart upgrade.

Alternatieven die ik gevonden heb:
- Nexus NX-4090, ook geen pci ex en je moet een 20-24 adaptor kopen.
- Corsair CMPSU-520HXEU 520W heeft alles, 520W lijkt mij teveel, en de prijs ook :( 100Euro

De voeding moet vooral stil zijn en onder de 100euro, iemand nog ideetjes?

Systeem:
Antec Performance One P180 Atx Geen Psu zwart
Twinmos 2x1024MB PC2-5300 / DDR2-667 240 Pin DDR2 | DC-001-667-TWI-240-U-16-H-5.0
2X Western digital Caviar SE16 320GB Serial ATA II HDD | WD3200KS
Gigabyte GA-965P-DS4 Intel P965+ ICH8R chipset | GA-965P-DS4
Intel Core 2 Duo E6600 S775| BX80557E6600
Gigabyte GeForce 7600GT | GV-NX76T256D-RH
Hauppauge PVR-150 MCE kit Retail
SCNJ-1100P
Nec brander
M-Audio Geluidskaart Revolution 5.1
Je systeem zal 240 watt nodig hebben en 14 amperres moet er komen vanaf de 12 volt. Dit is als je de cpu 25% heb overgeklokt. Voor je systeem is dus iedere 300+ watt voeidng met 17 amperres op de 12 volt lijn geschikt.
Veel videokaartfabrikanten leveren bij de videokaart een verloopstukje, van twee molexen naar één PCI-e aansluiting (je kan ook gewoon één molex gebruiken, al is dit niet ana te raden voor videokaarten als de 7900 GTX en de X1900 XT). Misschien dat sommige deze niet leveren, maar dan kun je er altijd makkelijk goedkoop aankomen (marktplaats, ebay, webshop)
Misschien dat de voeindg de ik hierboven aanhaal ook iets voor jou is. De voeindg heeft maar 2 SATA aansluitingen, maar dat compenseert wel met de mooie prijs van 40 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door Theo op 14-02-2007 22:35 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je systeem heeft (met OC) maar 270 watt nodig en zal ook maar 17 amperres van de 12 volt lijn halen. Jouw voeindg kan maar 14 amperres leveren, en dat is echt te weinig, ondanks dat het een 450 watter is
Ik vind trouwens wel dat je een heel aparte voeindg heb. het is de eerste/enige voeindg die ik ooit gezien heb die echt vermogen op de min vijf lijn geeft. Ik zie hier eigelijk het nut niet van in.

Voor jouw systeem is een 350 watt voeindg met 19 amperres voldoende. Bij Computerland hebben ze de Coolermaster eXtremepower 430 watt voor 40 euro. deze voeidng kan 29 amperres leveren op de 12 volt lijn. Deze voeindg si zeer royaal voor je systeem, hij kan ook makkelijk een upgrade van je pc aan.
Er zijn ook goede voeingen die goedkoper zijn dan de eXtremepower. Nadeel is dan wel dat je ze online moet bestellen waardoor je weer aan vezendkosten vastzit waarmee je alsnog duurder uit ben.

Volgens mij is het toch zo dat je ook de 4 pins stekker in de 8 pins connector op je moederbord kan steken? Je heb dan wel vier lege gaten, maar dat maakt absoluut niet uit.

edit
Ik zit nog eens naar de specs van je voeindg te kijken , en volgen s mij kan hij makkelijk je systeem aan, je heb dus geen neiuwe voeindg nodig.
[afbeelding]
Als je naar de specs van de voeindg kijk dan zie je dat hij enorm veel vermogen kan leveren op de -5 volt. Dit is echt abnormaal. Echter kan hij 180 watt leveren op de -5 volt, dit moet dan 36 amperres zijn, geen 15. Als je echter de -5 volt vervang voor 12V2 dan klopt het plaatje. De voeindg kan op de tweede 12 volt lijn 15 amperres leveren, en dit komt neer op 180 watt. Totaal kan je voeindg dan 29 amperres leveren op 12 volt, en dat is ruim voldoende voor je systeem.
Als je op je voeindg kijk (niet een tabelletje op internet,. maar gewoonjkast open en tabelletje op de voeding) dan zal je het bovenstaande tabelletje ook aantreffen, alleen dan wel met totaal 29 amperres op 12 volt...
Ik heb gekeken op de voeding en daar staat inderdaad naast de +12V1 een +12V2 met de waardes 14A en 15A. Samen is dat 29A >:)

Echter is de -5V nergens te vinden, klopt dat? Als ik het goed begrijp is het dus gewoon een fout van Asus op hun website? En belangrijker, deze voeding is goed genoeg?

Zou echt wel super zijn als ik deze kon houden, is niet alleen erg stabiel maar ook nog eens erg mooi :P

Waarom heb je eigenlijk 2 12Volt lijnen? (of is dat een erg domme vraag?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 171163 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:41:
[...]

Ik heb gekeken op de voeding en daar staat inderdaad naast de +12V1 een +12V2 met de waardes 14A en 15A. Samen is dat 29A >:)

Echter is de -5V nergens te vinden, klopt dat? Als ik het goed begrijp is het dus gewoon een fout van Asus op hun website? En belangrijker, deze voeding is goed genoeg?

Zou echt wel super zijn als ik deze kon houden, is niet alleen erg stabiel maar ook nog eens erg mooi :P

Waarom heb je eigenlijk 2 12Volt lijnen? (of is dat een erg domme vraag?)
De -5 volt lijn is eigelijk niet meer nodig in de moderne pc :p Het voordeel van verschillende 12 volt lijnen is o.a. stabiliteit. Als je één lijn overbelast (bijv veel HD's die opstarten) dan kan de tweede lijn (cpu) gewoon zijn werk doen. De pc start dus gewoon op. Een tweede reden is dat volgens de ATX norm een 12 volt lijn maar 25 amperres kan en mag leveren. Heb je meer nodig, dan heb je meer 12 volt lijnen nodig, en daarom zitten er ook meerdere lijnen aan een voeding

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Conclusie van het verhaal is dus dat ik deze voeding zeker kan houden en dat ik zelfs nog wel iets kan uitbreiden later...

Wat ik trouwens niet snap is dat ze dan die ATX 12V met 8pins op dat moederbord doen terwijl die eigenlijk altijd 4pins is toch? Waarom veranderen ze dat als het toch niets uit maakt of zie ik dat verkeerd en maakt het wel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 171163 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:50:
Conclusie van het verhaal is dus dat ik deze voeding zeker kan houden en dat ik zelfs nog wel iets kan uitbreiden later...

Wat ik trouwens niet snap is dat ze dan die ATX 12V met 8pins op dat moederbord doen terwijl die eigenlijk altijd 4pins is toch? Waarom veranderen ze dat als het toch niets uit maakt of zie ik dat verkeerd en maakt het wel uit?
Omdat de 8 pins meer stroom kan/mag leveren, iets dat handig kan zijn als je een Quad core extreem wilt overklokken

7400 Wp op het dak

Anoniem: 189525

Mijn OCZ 420 watt voeding maakt sinds vandaag kortsluiting en laat de stop telkens eruitknallen. Ik heb de voeding geheel losgetrokken van alle apparatuur en toch blijft hij sluiting maken, hij heeft het de afgelopen 1 of 2 jaar wel goed gewerkt. Garantie heb ik niet meer omdat dat ding open is geweest om de lichtjes in de fans uit te schakelen. Ik heb in de PSU gekeken maar ik zie niets wat sluiting maakt.

Ik heb nu een goedkope noname PSU van 350 watt (had ik nog liggen) erin zitten wat het geheel goed trekt, mijn vraag is nu, moet ik nou een nieuwe voeding kopen van een heleboel wattage (zeg maar 600 watt) om futureproof te zijn

of

een psu nemen van 400 watt ongeveer om geld uit te sparen en later pas een psu kopen van een heleboel watt

of

gewoon lekker deze 350 watt houden tot ik een keer complete upgrade doe (uiteraard tenzij deze psu het niet trekt maar ik heb er vertrouwen in van wel) ?

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Flagg schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:59:
[...]

Op de voeding (octek x25d) staat onder het kopje Current: +12v 10A, dus dat lijkt er nog niet echt op ben ik bang. ;)

Maar er komt echt alleen mobo/cpu/gpu/mem/onboard sound,nic op de 250W voeding te staan.
De 7 scsi cd-roms heb ik eruit gegooid (evenals de 2 scsi harde schijven + de scsi kaart en nog 2 "jukebox" cards welke een buffer creerden voor alle cd-roms, was wel geil maar wat moet ik met 15 16x cdromspelers :p ).

Maar als ik de TS begrepen heb is het niet echt aan te bevelen om die 4 pins 12v (extra cpu voeding?) connectie van de andere voeding te pakken, maar voedingstechnischerwijs ben ik niet zo onderlegd. ;)

Alle HD's fan's en alles wat er maar 12V nodig heeft komt op de 300W te zitten.

Foto's gaat ff niet lukken mijn chello account werkt weer eens niet, morgen weer bellen, ik heb verder geen ruimte om ze online te mikken, komen nog dus.

alvast bedankt voor je antwoord iig, ben weer iets verder, ga maar eens kijken naar een nette 350W voeding.

[edit] toch ruimte.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

ps ja moet schoongemaakt worden. ;)
Narcistisch als ik ben quote ik mijzelf maar even. ;)

Maar het is uiteindelijk onderstaande geworden wegens gebrek aan geduld en voorraad van eerder genoemde compo's:

Asus M2N
2x512 Kingston pc5300
en een Evga 9700 GS (iets met lood en oud ijzer)
en een 3200+ (2000Mhz)

Voor de zekerheid toch maar een nieuwe 350W voeding (FSP group) gekocht voor bovenstaande en het draait zonder problemen. Er moeten nog (een) fan(s) bijkomen (draai nu nog met alleen cpu en gpu koeler) maar dat zal hij ook wel trekken, al heb ik op het moment geen enkel probleem met de temp aangezien ik de deksel nog niet op de kast heb zitten :-) Er zit wel een case fan in maar nadat ik hem aanzette had ik een divisie mariniers op de stoep staan omdat ze dachten dat ik op de zwarte markt een JSF gekocht had. :p

Verder geen enkel nut dit bericht, maar wilde ff uitkomst laten weten.

• n0pe
yori1989 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:11:
[...]

Yup, daar kan het probleem inderdaad aan liggen.

Probeer eens een andere voeding te lenen ofzo.. en kijken of het probleem nog aanhoud.
Heb de kast nu opengemaakt en de voeding losgemaakt en op de ATX stekker zijn 3 stekkertjes helemaal zwart :| (en ja het zijn de 3.3V gevallen) is het dan 100% zeker de PSU of kan het ook het Mobo zijn |:( ?

• Justin.
  • Niet online
Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen met de volgende specs:

Processor: Intel C2D E6400
Moederbord: Gigabyte GA-945P-S3
Geheugen: 2x 1gb 533mhz/pc4200
Harde Schijf: 250gb Maxtor Diamondmax 21
Videokaart: Club3d 8800GTS 320mb
DVD speler
Diskette Drive
2x 80mm Casefan
1x 120mm Casefan

Ik zat zelf aan deze voeding te denken:
Cooler Master Extreme Power 430w 12V1:14A +12v2:15A
Zal deze voeding genoeg zijn voor dit systeem? :?

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 189525 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:35:
Mijn OCZ 420 watt voeding maakt sinds vandaag kortsluiting en laat de stop telkens eruitknallen. Ik heb de voeding geheel losgetrokken van alle apparatuur en toch blijft hij sluiting maken, hij heeft het de afgelopen 1 of 2 jaar wel goed gewerkt. Garantie heb ik niet meer omdat dat ding open is geweest om de lichtjes in de fans uit te schakelen. Ik heb in de PSU gekeken maar ik zie niets wat sluiting maakt.

Ik heb nu een goedkope noname PSU van 350 watt (had ik nog liggen) erin zitten wat het geheel goed trekt, mijn vraag is nu, moet ik nou een nieuwe voeding kopen van een heleboel wattage (zeg maar 600 watt) om futureproof te zijn

of

een psu nemen van 400 watt ongeveer om geld uit te sparen en later pas een psu kopen van een heleboel watt

of

gewoon lekker deze 350 watt houden tot ik een keer complete upgrade doe (uiteraard tenzij deze psu het niet trekt maar ik heb er vertrouwen in van wel) ?
.

Ik denk dat je je eerst af moet vragen wat voor systeem je wilt aanschaffen over een tijdje als upgrade. Veel systemen hebben nu nog steeds voldoende aan 400 watt. Als je echter SLI/CF wilt draaien of je wilt een uber high end videokaart (500+ euro) dan zul je iets meer nodig hebben.
Mijn advies is ook om even bij de Computerland voor 40 euro een Coolermaster eXtremepower 430 watt te halen. Deze voeindg heeft 29 amperres op de 12 volt en kan daarmee heel veel nieuwe systemen aan (ook met een overgeklokte 8800 GTS en een overgeklokte E6600)
n0pe schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:46:
[...]

Heb de kast nu opengemaakt en de voeding losgemaakt en op de ATX stekker zijn 3 stekkertjes helemaal zwart :| (en ja het zijn de 3.3V gevallen) is het dan 100% zeker de PSU of kan het ook het Mobo zijn |:( ?
Als de stekker zwart is kan het ook zijn dat ze niet goed contact maakten en continu zaten te vonken (= warmte=verbrande= zwart) Een voeidingsstekker kan namelijk niet uit zichzelf zwart worden. Kortsluiting is het ook niet want dan had je helemaal geen 3.3 volt.

Prbeer toch eens een andere voeidng in je systeem. Let er wel op dat het er één is van een A merk, deze gaan niet stuk mocht er kortsluiting zijn op je moederbord (overcurrent, shortcut en undervoltage beveiligd)
Justin. schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:57:
Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen met de volgende specs:

Processor: Intel C2D E6400
Moederbord: Gigabyte GA-945P-S3
Geheugen: 2x 1gb 533mhz/pc4200
Harde Schijf: 250gb Maxtor Diamondmax 21
Videokaart: Club3d 8800GTS 320mb
DVD speler
Diskette Drive
2x 80mm Casefan
1x 120mm Casefan

Ik zat zelf aan deze voeding te denken:
Cooler Master Extreme Power 430w 12V1:14A +12v2:15A
Zal deze voeding genoeg zijn voor dit systeem? :?
Je systeem zal 260 watt nodig hebben en 17 amperers op 12 volt. Je voeindg kan je systeem dus makkelijk aan :)

7400 Wp op het dak

theodouma schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:46:
[...]

De -5 volt lijn is eigelijk niet meer nodig in de moderne pc :p Het voordeel van verschillende 12 volt lijnen is o.a. stabiliteit. Als je één lijn overbelast (bijv veel HD's die opstarten) dan kan de tweede lijn (cpu) gewoon zijn werk doen. De pc start dus gewoon op. Een tweede reden is dat volgens de ATX norm een 12 volt lijn maar 25 amperres kan en mag leveren. Heb je meer nodig, dan heb je meer 12 volt lijnen nodig, en daarom zitten er ook meerdere lijnen aan een voeding
Niet, er komen misschien meer kabeltjes uit, maar intern is het nog steeds 1 lijn. Die meerdere lijnen is om te kunnen voldoen aan de ATX standaarden, en omdat 1 kabeltje niet 30A kan verstouwen.

theodouma schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:41:
[...]
.

Ik denk dat je je eerst af moet vragen wat voor systeem je wilt aanschaffen over een tijdje als upgrade. Veel systemen hebben nu nog steeds voldoende aan 400 watt. Als je echter SLI/CF wilt draaien of je wilt een uber high end videokaart (500+ euro) dan zul je iets meer nodig hebben.
Mijn advies is ook om even bij de Computerland voor 40 euro een Coolermaster eXtremepower 430 watt te halen. Deze voeindg heeft 29 amperres op de 12 volt en kan daarmee heel veel nieuwe systemen aan (ook met een overgeklokte 8800 GTS en een overgeklokte E6600)
Ubersettings of overklokken zal ik vast nooit doen (tot nu toe ook nooit gedaan)

Ik had mijn zinnen min of meer op de E6600 gezet toevallig, maar nu met het nieuwtje over de quadcore heb ik mijn twijfels. Maar mijn cheap 350 watt voeding vertrouw ik niet zo, ben serieus bang dat hij sneuvelt en mijn systeem meeneemt, hij is ook niet meer nieuw, dus de coolermaster extremepower 430 voor 40 euro klinkt prima. Er komt ook een goeie videokaart erin, weet nog niet welke maar niet 1 van 500 euro hoor, 250 euro is zat voor mij :D

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 189525 op 15-02-2007 17:50 ]

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-05 20:06
atm heeft mijn pc het volgende
p4 3.0 ghz prescot, ht, blabla
512 mb ram (ddr) (infineon)
80 gb hd
1 x MSI Geforce 7600 GS 512 ram
1 cdrw/dvdrom drive
1 floppy drive

Dit systeem draait op een 250W voeding.
Nu wou ik graag er nog een X-FI geluidskaart bij gooien. Vraag is, blijft die 250 W dat trekken? Slurpt zo'n kaart veel?

Anoniem: 156750 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:46:
[...]

Niet, er komen misschien meer kabeltjes uit, maar intern is het nog steeds 1 lijn. Die meerdere lijnen is om te kunnen voldoen aan de ATX standaarden, en omdat 1 kabeltje niet 30A kan verstouwen.
Ik kan me een bepaalde voeding herineren, volgens mij antec truepower? die had echt gescheiden lijnen, niks 1 lijn dat ff stiekum gesplit wordt of zo.....

Anoniem: 156750 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:46:
[...]

Hoe dat het dan ook precies zit met die lijntjes. Ik neem aan dat ik nog steeds die voeding niet hoef te ruilen voor een andere en dat hij nog steeds wel 29A kan geven op die 12V lijn? 8)

• n0pe
theodouma schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 15:41:
[...]

Als de stekker zwart is kan het ook zijn dat ze niet goed contact maakten en continu zaten te vonken (= warmte=verbrande= zwart) Een voeidingsstekker kan namelijk niet uit zichzelf zwart worden. Kortsluiting is het ook niet want dan had je helemaal geen 3.3 volt.

Prbeer toch eens een andere voeidng in je systeem. Let er wel op dat het er één is van een A merk, deze gaan niet stuk mocht er kortsluiting zijn op je moederbord (overcurrent, shortcut en undervoltage beveiligd)
Heb de voeding nu gewisselt en het werkt weer goed..Nu zit ik alleen nog met het probleem dat mijn andere PC geen voeding meer heeft. Nu wil ik in de loop van dit jaar een nieuwe PC kopen en aangezien de PC waarvan de voeding kapot is er dan toch uitgaat zoek ik dus naar een voeding die ook dienst kan doen in mijn volgende PC.

Toekomstige PC:
premium mobo (p5b deluxe of iets van die aard)
C2DE6600(CPU wordt wel overgeclocked tot 8x400/3.2Ghz >:) )
2GB ram (pc6400)
G80 of R600 GPU
X-fi extreme music
3 hd's en 2 drives
en omdat de kast een Antec Nine hundred wordt, nog de nodige casefans (5X120MM en 1X200MM)

hoeveel watt zal dit systeem gaan eisen?(afhankelijk van GPU uiteraard :X )

[ Voor 11% gewijzigd door n0pe op 16-02-2007 19:08 ]

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 12:46
Nadat afgelopen week mijn huidige PC de geest gaf ben ik bezig een nieuwe samen te stellen. Zie hieronder de specs

Systeem:
2x 1GB PC6400 DDR2
Samsung SH-S183A 18x (SATA)
Scythe Infinity SCINF-1000
2x Seagate Barracuda 7200.10 320Gb (SATA)
2x Maxtor DiamondMax 10 250Gb (SATA)
Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3
Asus P5B Deluxe
Intel Core 2 Duo E6600 (gaat overgeclocked worden)
6 120mm Fans; 1 80mm fan (Stacker 810)
Floppy Drive
5 USB/USB2 devices (tobo, muis, cardreader/bluetooth, scanner/printer)
en hij gaat in zijn vrije tijd wat rekenen voor DPC :)

Ikzelf dacht aan de Silverstone ST50EF+ (500W; normale editie dus niet short cable).
Deze voeding had ik uitgekozen omdat hij vrij stil is, modulair, actieve koeling met 120MM fan, stabiel en +80% efficiency.
Helaas is hij vrij slecht leverbaar (EMPC; levertijd 7-14 dagen).

Nu ben ik opzoek naar een gelijkwaardig alternatief.

Tips en suggesties zijn welkom

• bartosiej
  • Laatst online: 22:36
Wat dacht je van deze:
pricewatch: Corsair CMPSU-520HXEU, 520W (ATX12V v2.2)
Ook deze voeding heeft een stille 120mm fan en is ook modulair

Kost wat, maar dan heb je zeker wat! Is tevens ook 1 van de stilste voedingen van dit moment

[ Voor 10% gewijzigd door bartosiej op 15-02-2007 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
In mijn huidige voeding zit een -5V aansluiting, kan ik deze vervangen door een voeding zonder -5V aansluiting?

Specs van PC:
CPU: P4 2.66 Ghz (northwood)
RAM: 512MB ddr 333
Graka: Geforce4 Ti4200
verder nog 1 hd en 2 drives (cd-rw/dvd rom en dvd-rw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99052

Tijdje gelede had m'n 6600GT het begeven en vond m'n huidig systeempie nog prima en had geen zin om een volledige upgrade te doen. Dus heb ik maar een nieuwe Sapphire 1950pro 512mb AGP kaartje gekocht voor 200 pleuro. Nou krijg ik af en toe last van een zwart scherm, terwijl het systeem lijkt door te lopen. Ik vroeg me dus af of hij te weinig stroom krijgt of dat de kaart gewoon brak is en ik m'n geld terug kan krijgen.

Systeem;
CPU: p4 3.2GH EE
Mobo: p4c800-e deluxe
RAM: 2x 512mb DDR
Geluid: Audigy2 ZS
een HDD'tje (met een nieuwe seagate 7200.10 400GB onderweg)

Voeding: Zalman 460watt (34amp combined op dual 12v rails). de ZM460B-APS

Alvast bedankt jongens! =D

edit:
Ben er al achter wat er aan het handje is, waarschijnlijk is het meer dan genoeg stroom.... en is de kaart brak (zie de 1950 crasht topic in videoplank&beeldkannon)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 99052 op 19-02-2007 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splatman5
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 11:35
Ik ben van plan om een nieuw systeem te kopen bij Alternate met de volgende onderdelen:

Moederbord: Asus P5N32E SLI
Processor: Intel Core 2 Duo E6700 of een Core 2 Quad Q6600
Geheugen: 4Gb Kingston HyperX DDR2-800
Harddisk: 2 Seagate Barracuda 750Gb
DVD-Brander: Pioneer DVR-111
Videokaart: Asus EN8800GTX in SLI

Hiervoor heb ik een goede voeding nodig en ben daarom al velen sites langsgeweest en hier op de forums gekeken maar ik kom er niet uit.

Zouden jullie mij kunnen helpen met het vinden van een voeding die dit aankan?

Alvast bedankt.

[ Voor 31% gewijzigd door Splatman5 op 18-02-2007 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209503

Mijn nieuwe systeem, wat nu niet draait (geen beeld, geen piepjes, wel start geen doorstart)..
Huidige voeding claimt 235W af te geven. Is weinig, hoeveel heb ik nodig voor:

Asrock ALIVESATA2-GLAN, AM2
AMD Athlon 64 X2 4000+
Kingston 1024MB DDR2 (2x512) PC6400 800Mhz
Asus GeForce 7300 GS 256MB DDR2
WD 250GB SATA II 7200RPM 8MB
wifikaart
firewire kaart
usb kaart
Maxtor 60 GB
dvd speler
cd rewriter
floppydrive

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208483

ik snap dat met de combined power nog niet

+12V1 = 18A
+12V2 = 18A
De som is dus 18A + 18A = 36A
De combined power tussen +12V1 en +12V2 = 34A
-> zoals je kan zien, bevindt de combined power waarde zich amper onder de som-waarde. Dit is dus een heel wenselijke situatie. Minder wenselijk was bijvoorbeeld geweest: 28A...

als de som 36 amper is waarom is de combined power dan 34 amper??
compined power is toch gerekend in watts??
Is het beter om geen combined power te hebben of wel???

bv : wat is beter=
620 watt ( combined power 170 watt)
600 watt geen combined power

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 208483 op 19-02-2007 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208483 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:01:
ik snap dat met de combined power nog niet

+12V1 = 18A
+12V2 = 18A
De som is dus 18A + 18A = 36A
De combined power tussen +12V1 en +12V2 = 34A
-> zoals je kan zien, bevindt de combined power waarde zich amper onder de som-waarde. Dit is dus een heel wenselijke situatie. Minder wenselijk was bijvoorbeeld geweest: 28A...

als de som 36 amper is waarom is de combined power dan 34 amper??
compined power is toch gerekend in watts??
Is het beter om geen combined power te hebben of wel???

bv : wat is beter=
620 watt ( combined power 170 watt)
600 watt geen combined power
18A per rail, zal misschien met kabels te maken hebben. De 12v rail levert 34A max. Tegenwoordig maken alle voedingen gebruik van virtuele rails, d.w.z. dat intern het maar één 12v rail is.

@Splatman, een nette 600w voeding moet lukken. Seasonic ofzo (Zalman/OCZ/Corsair maken voedingen niet zelf, waardoor je teveel betaalt).

@Str1ker
300w Amerk.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 156750 op 19-02-2007 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208483

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TN6X30
enermax liberty 620 watt
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TN6Z20
zalman 600 watt
\

De zalman heeft 4 rails van 16 amper, maar het totaal is maar 42 amper????

welke voeding is beter als je een sli geforce 8800gtx wil hebben?
8800gtx is 114 watt (ik dacht dus 114 gedeeld door 12 = 9.5 amper op de 12 volt lijn )
dus zouden ze dat allebij toch makkelijk moeten halen??

welke voeding zouden jullie aanraden?
zalman = 109 euro
enermax = 160 euro

welke heeft nou het meeste vermogen??
ik heb maar 2 harde schijven en 1 dvd en 1 floppy, dat is niet veel.
Met welke zou ik mijn processor het verste kunnen overckocken?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 208483 op 19-02-2007 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 13:58

SpamLame

niks

Psst TS
Link naar Antec wijst naar http://www.antec-inc.com/ en dat is een online casino.

Antec van de PSU's is hier te vinden http://www.antec.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
In mijn HTPC/server draai ik nu:
Gigabyte GA-K8NS Ultra (nForce 3 bord)
AMD 64 3200+
Radeon 9600 Pro +zalman passief
Hauppauge PVR 500 MCE (dubbele TV tuner)
MCE remote (USB)
En 7 HDD's: 2* 500 GB+2*250 GB+2*200GB SATA en een 80 GB PATA schijfje.
+2 120mm casefans.
Dit alles is (met enige moeite) in een Antec Sonata 1 gepropt. Daar zit een Truepower 380 Watt in.

Probleem: Zo bij tijd en wijle start de PC "plotseling" opnieuw op. Geen Windows errorlogs te vinden. Ik denk dat mijn voeding (meer specifiek, de 12V) het probleem is. (heb het aantal HDD's recentelijk met twee uitgebreidt.) Zou dat kunnen kloppen, of zit ik op het verkeerde spoor?
En zo ja, zou bijvoorbeeld de voeding uit de Sonata 2, van 450 W dit probleem op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 26-06 10:59
Ik heb een algmene vraag over een voeding. Het gaat hier om een Chieftec 360w ATX- 1136H.
Ik krijg Vista niet in slaap mode want dat herstart hij. Kan dit aan de voeding liggen of niet? Ik denk dat het een bios instellinge is, maar misschien ook wel een voeding probleem.

Dus kan het aan de voeding liggen, de ja of de nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
DaannO schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:09:
Ik heb een algmene vraag over een voeding. Het gaat hier om een Chieftec 360w ATX- 1136H.
Ik krijg Vista niet in slaap mode want dat herstart hij. Kan dit aan de voeding liggen of niet? Ik denk dat het een bios instellinge is, maar misschien ook wel een voeding probleem.

Dus kan het aan de voeding liggen, de ja of de nee?
Slaap als in standby of als in hibernate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
onkl schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:29:
[...]
Slaap als in standby of als in hibernate?
Gewoon slaap stand. Maar hybernate doet het idd ook niet. Ik begin te denken dat mn voeding het niet leuk vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
DaannO schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 15:53:
[...]

Gewoon slaap stand. Maar hybernate doet het idd ook niet. Ik begin te denken dat mn voeding het niet leuk vindt?
Eerste check: staat in je Bios-power management "on power off" op "turn on" of op "soft off"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Power management staat op disabeld en power button op soft off. Ik heb onder de optie power management niet die opties verder niet.

[ Voor 37% gewijzigd door DaannO op 20-02-2007 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Laatst online: 14-06 21:38
Goeiedag, graag zou ik de hulp krijgen van jullie voor een nieuwe voeding: Hieronder de specs.
Ik zit met een klein probleem, ik heb een nieuwe videokaart gekocht en daarbij adviseren ze voor een minimale voeding van 350 Watt. Mijn voeding is 300 Watt en deze wil ik vervangen voor een zwaardere. Rond de 400 Watt lijkt me wel ok. Nu is mijn vraag, kan ik zonder probleem een zwaardere voeding aanschaffen, want ik heb dus geen SATA harde schijven, en deze hebben andere voedingsaansluitingen. Zitten er op de voedingen die nu te koop zijn nog wel die oudere hdd aansluitingen? Ik heb al op wat voedingen gezocht maar daar laten ze niet duidelijk zien welke aansluitingen er op zitten.
Ik hoor het graag,

Systeem
AMD Athlon XP 3000+ 2,2 GhZ
Microsoft Windows XP Professional

Motherboard
CPU Type AMD Athlon XP-A, 2166 MHz (13 x 167) 3000+
Motherboard Name Asus A7V8X (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)
Motherboard Chipset VIA VT8377 Apollo KT400
System Memory 2048 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Award Modular (02/13/03)

Display
Video Adapter RADEON 9600 SERIES - Secondary (128 MB)
Video Adapter RADEON 9600 SERIES (128 MB)
3D Accelerator ATI Radeon 9600 XT (RV360)

Storage
Disk Drive Maxtor 6Y120P0 (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Disk Drive WDC WD1200JB-75CRA0 (111 GB, IDE)
Optical Drive _NEC DVD_RW ND-4550A
Optical Drive ASUS DVD-E616P (16x/48x DVD-ROM)

Input
Keyboard HID-toetsenbordapparaat
Mouse Logitech HID-compliant Cordless Mouse

Network
Network Adapter VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter

Doeleinden
Het is gewoon minn huis tuin en keuken PC, staat gemiddeld denk ik 5 uur per dag aan.

Overclocken
Nee, ik ga niet overclocken

Voltages
De voltages kloppen ongeveer wel, er is bij geel een kleine afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Xeon_vl schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 17:51:
atm heeft mijn pc het volgende
p4 3.0 ghz prescot, ht, blabla
512 mb ram (ddr) (infineon)
80 gb hd
1 x MSI Geforce 7600 GS 512 ram
1 cdrw/dvdrom drive
1 floppy drive

Dit systeem draait op een 250W voeding.
Nu wou ik graag er nog een X-FI geluidskaart bij gooien. Vraag is, blijft die 250 W dat trekken? Slurpt zo'n kaart veel?
Zo'n kaart verbruikt zeer weinig strrom, dit kun je ook zien omdat er geen coolers op de kaart zitten (veel stroom=veel hitte=grote cooler, geen cooler betekend geen hitte en dus geen of weinig stroom) Echte problemen verwacht ik ook niet van je voeidng.
n0pe schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 20:57:
[...]

Heb de voeding nu gewisselt en het werkt weer goed..Nu zit ik alleen nog met het probleem dat mijn andere PC geen voeding meer heeft. Nu wil ik in de loop van dit jaar een nieuwe PC kopen en aangezien de PC waarvan de voeding kapot is er dan toch uitgaat zoek ik dus naar een voeding die ook dienst kan doen in mijn volgende PC.

Toekomstige PC:
premium mobo (p5b deluxe of iets van die aard)
C2DE6600(CPU wordt wel overgeclocked tot 8x400/3.2Ghz >:) )
2GB ram (pc6400)
G80 of R600 GPU
X-fi extreme music
3 hd's en 2 drives
en omdat de kast een Antec Nine hundred wordt, nog de nodige casefans (5X120MM en 1X200MM)

hoeveel watt zal dit systeem gaan eisen?(afhankelijk van GPU uiteraard :X )
Zonder enige videokaart zal dit systeem 250 watt nodig hebben en moet er een kleine 15 amperres van de 12 volt lijn komen. Het totale vermogen van wat je pc nodig gaat hebben hang echt af van je videokaart. De 8800 GTX (De beste Nvidia DX10 kaart)heeft 160 watt nodig, dit betekend dat je systeem totaal 410 watt nodig gaat hebben en 28 amperres.
De X2900 XTX (de beste ATi DX10 kaart) lust in z'n uppie al 240 watt!!!! Dit is echt niet normaal zo veel. Dit betekend ook dat je systeem totaal 490 watt nodig gaat hebben en 35 amperres.

Mijn advies: Ga je voor Nvidia, neem dan een 450+ watt voeidng met 32 amperres op de 12 volt. Ga je voor de ATi, neem dan een 550+ watt voeidng met minimaal 39 amperres op de 12 volt en minimaal 24 amperres op één 12 volt lijn
n0pe schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 19:08:
In mijn huidige voeding zit een -5V aansluiting, kan ik deze vervangen door een voeding zonder -5V aansluiting?

Specs van PC:
CPU: P4 2.66 Ghz (northwood)
RAM: 512MB ddr 333
Graka: Geforce4 Ti4200
verder nog 1 hd en 2 drives (cd-rw/dvd rom en dvd-rw)
Hier durf ik geen antwoord op te geven omdat alleen sommige moederborden de -5 volt nodig hebben, en dat is het enige wat je niet opgeef. Je mag gerust aannemen dat je moederbord de -5 volt noet nodig heeft, deze wordt immers niet voor niets niet meer door de voeidng geleverd.
Wil je echt helemaal zeker weten of je moederbord de -5 volt nodig heeft dan kun je misschien bij PMG een topic openen
Anoniem: 99052 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:37:
Tijdje gelede had m'n 6600GT het begeven en vond m'n huidig systeempie nog prima en had geen zin om een volledige upgrade te doen. Dus heb ik maar een nieuwe Sapphire 1950pro 512mb AGP kaartje gekocht voor 200 pleuro. Nou krijg ik af en toe last van een zwart scherm, terwijl het systeem lijkt door te lopen. Ik vroeg me dus af of hij te weinig stroom krijgt of dat de kaart gewoon brak is en ik m'n geld terug kan krijgen.

Systeem;
CPU: p4 3.2GH EE
Mobo: p4c800-e deluxe
RAM: 2x 512mb DDR
Geluid: Audigy2 ZS
een HDD'tje (met een nieuwe seagate 7200.10 400GB onderweg)

Voeding: Zalman 460watt (34amp combined op dual 12v rails). de ZM460B-APS

Alvast bedankt jongens! =D

edit:
Ben er al achter wat er aan het handje is, waarschijnlijk is het meer dan genoeg stroom.... en is de kaart brak (zie de 1950 crasht topic in videoplank&beeldkannon)
De X1950 heeft één amperres meer aan stroom nodig dan de 6600 GT, dus daar klan je probleem echt niet liggen. Ook heeft je systeem nog geen 250 watt nodig, dus met een beetje geluk kan je je systeem in tweevoud op je voeidng aansluiten :p
Splatman5 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:14:
Ik ben van plan om een nieuw systeem te kopen bij Alternate met de volgende onderdelen:

Moederbord: Asus P5N32E SLI
Processor: Intel Core 2 Duo E6700 of een Core 2 Quad Q6600
Geheugen: 4Gb Kingston HyperX DDR2-800
Harddisk: 2 Seagate Barracuda 750Gb
DVD-Brander: Pioneer DVR-111
Videokaart: Asus EN8800GTX in SLI

Hiervoor heb ik een goede voeding nodig en ben daarom al velen sites langsgeweest en hier op de forums gekeken maar ik kom er niet uit.

Zouden jullie mij kunnen helpen met het vinden van een voeding die dit aankan?

Alvast bedankt.
Zonder je cpu heeft je systeem ongeveer 500 watt nodig. Hiervan moet er 36 amperres van de 12 volt lijn komen. Alleen een E6700 met OC heeft 120 watt nodig (10 amperes.) Een overgeklokte Q6600 heeft 200 watt nodig (17 amperres).
Totaal zal je systeem dus 620 watt en 46 amperers nodig hebben met de E6700. Met de Q6600 zal dit 700 watt en 53 amperres zijn.
Omdat je met zo'n systeem ook wel een quad core wilt heb je dus ene voeindg nodig die echt 770 watt en 59 amperres kan leveren.

Akls je bij Alternate kijk zie je dat ze niet echt heel vee 800+ watt voeidngen hebben. Een aantal van deze voeingen hebben maar twee PCI-e aanlsuitingen, kunnen geen 60 amperres leveren of zijn 100 euro duurder dan de rest. Alleen de Coolermaster Realpower 850 watt en de Thermaltake Toughpower CM 850 watt zijn twee voedingen die je aan kan raden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Anoniem: 209503 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:29:
Mijn nieuwe systeem, wat nu niet draait (geen beeld, geen piepjes, wel start geen doorstart)..
Huidige voeding claimt 235W af te geven. Is weinig, hoeveel heb ik nodig voor:

Asrock ALIVESATA2-GLAN, AM2
AMD Athlon 64 X2 4000+
Kingston 1024MB DDR2 (2x512) PC6400 800Mhz
Asus GeForce 7300 GS 256MB DDR2
WD 250GB SATA II 7200RPM 8MB
wifikaart
firewire kaart
usb kaart
Maxtor 60 GB
dvd speler
cd rewriter
floppydrive

bvd
Je systeem zal zonder overklok ongeveer 220 watt nodig hebben en de 12 volt lijn moet 13 amperres leveren met een piek van 16 amperres. Voor je systeem is een voeding van minimaal 250 watt met 16 amperres aan te raden als absoluut minimum.

Als je 100% zeker wilt weten of je voeindg te licht is moet je de pc opstarten zonder enige overklok met je mobo, mem, cpu, één HD en je videokaart, verder niets (geen pci, extra HD en geencd/dvd)) Je pc heeft "kaal"namelijk maar 175 watt nodig en 11 amperres. De stroompiek die je heb als de pc opstart ligt zelfs onder deze 11 amperres.

Een andere reden dat je pc niet opstart kan zijn dat je voeindg te oud is. Jouw moederbord heeft een 4 pins stekker aansluiting zitten helemaal bovenaan je moederbord. Deze voedingsaansluiting is nodig voor de cpu, anders wilt de pc niet correct) opstarten. oudere voedingen hebben deze 4 pins stekker niet....
onkl schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 10:54:
In mijn HTPC/server draai ik nu:
Gigabyte GA-K8NS Ultra (nForce 3 bord)
AMD 64 3200+
Radeon 9600 Pro +zalman passief
Hauppauge PVR 500 MCE (dubbele TV tuner)
MCE remote (USB)
En 7 HDD's: 2* 500 GB+2*250 GB+2*200GB SATA en een 80 GB PATA schijfje.
+2 120mm casefans.
Dit alles is (met enige moeite) in een Antec Sonata 1 gepropt. Daar zit een Truepower 380 Watt in.

Probleem: Zo bij tijd en wijle start de PC "plotseling" opnieuw op. Geen Windows errorlogs te vinden. Ik denk dat mijn voeding (meer specifiek, de 12V) het probleem is. (heb het aantal HDD's recentelijk met twee uitgebreidt.) Zou dat kunnen kloppen, of zit ik op het verkeerde spoor?
En zo ja, zou bijvoorbeeld de voeding uit de Sonata 2, van 450 W dit probleem op kunnen lossen?
In windows heeft je pc max 300 watt nodig waarvan de 12 volt lijn ongeveer 20 amperres moet leveren. (dit is alleen als je tijdens het gamen al je 7 schijven aan het defragmenteren ben). Je voeidng kan 30 amperres leveren, dus dat is ruim voldoende voor je systeem. Ook als de pc aangaat is de voeindg nog voldoende voor je systeem welke dan een piekstroom nodig heeft van 28 amperres.

Waar je probleem dus ligt kan ik niet zeggen. Ik kan wel zeggen dat je voeindg niet te zwaar belast wordt. Misschien kun je daarom elders hier op GoT een topic openen over je probleem. Echter moet je dan wel wat duidelijker zijn, want volgens mij gebruik je ook een sata (raid) pci kaart want je kan geen 6 sata schijven op een GA-K8NS Ultra kwijt. Ook lijkt een dvd speler te ontbreken bij je specs en geef je niet aan wanneer de pc uitslaat (idle, tijdens gamen, surfen, downloaden, defragmenteren, enz)
Buffalo schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 18:27:
Goeiedag, graag zou ik de hulp krijgen van jullie voor een nieuwe voeding: Hieronder de specs.
Ik zit met een klein probleem, ik heb een nieuwe videokaart gekocht en daarbij adviseren ze voor een minimale voeding van 350 Watt. Mijn voeding is 300 Watt en deze wil ik vervangen voor een zwaardere. Rond de 400 Watt lijkt me wel ok. Nu is mijn vraag, kan ik zonder probleem een zwaardere voeding aanschaffen, want ik heb dus geen SATA harde schijven, en deze hebben andere voedingsaansluitingen. Zitten er op de voedingen die nu te koop zijn nog wel die oudere hdd aansluitingen? Ik heb al op wat voedingen gezocht maar daar laten ze niet duidelijk zien welke aansluitingen er op zitten.
Ik hoor het graag,

Systeem
AMD Athlon XP 3000+ 2,2 GhZ
Microsoft Windows XP Professional

Motherboard
CPU Type AMD Athlon XP-A, 2166 MHz (13 x 167) 3000+
Motherboard Name Asus A7V8X (6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM)
Motherboard Chipset VIA VT8377 Apollo KT400
System Memory 2048 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Award Modular (02/13/03)

Display
Video Adapter RADEON 9600 SERIES - Secondary (128 MB)
Video Adapter RADEON 9600 SERIES (128 MB)
3D Accelerator ATI Radeon 9600 XT (RV360)

Storage
Disk Drive Maxtor 6Y120P0 (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Disk Drive WDC WD1200JB-75CRA0 (111 GB, IDE)
Optical Drive _NEC DVD_RW ND-4550A
Optical Drive ASUS DVD-E616P (16x/48x DVD-ROM)

Input
Keyboard HID-toetsenbordapparaat
Mouse Logitech HID-compliant Cordless Mouse

Network
Network Adapter VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter

Doeleinden
Het is gewoon minn huis tuin en keuken PC, staat gemiddeld denk ik 5 uur per dag aan.

Overclocken
Nee, ik ga niet overclocken

Voltages
De voltages kloppen ongeveer wel, er is bij geel een kleine afwijking.
gewone HD's hebben een gewone molex stekker nodig. Dit is DE standaard aansluiting in een pc en zit dus ook echt op iedere voeidng. De sata aansluiting is meer een "bonus" :p

Je systeem heeft nog geen 180 watt nodig hebben en ook de 12 volt lijn hoeft nietmeer dan 10 amperres te leveren. Tijdens het opstarten is er even een piek van 14 amperres. Als je 300 watt voeindg dus 14 amperres of meer kan leveren dan zit je goed.
Ik kan alleen niet vinden wat voor nieuwe videkaart je in je systeem gaat zetten. (mocht de 9600 je nieuwe videokaart zijn dan moet je onderstaand niet lezen) Ik ga er even vanuit dat dit een X1950 PRO of een 7900 GT is of een kaart die qua energie verbruik minder nodig heeft. Totaal zal je systeem dan 220 watt nodig gaan hebben en zal de 12 volt lijn 13 amperres moeten leveren met een piek van 16 amperres. Als je voeidng deze 16 amperres kan leveren dan zit je ook goed (met een X1950 PRO, een 7900 heeft zelf iets minder nodig)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Oke dan toch een vraag van mij m.b.t. het wel of niet upgraden van de voeding in mijn systeem. Ik heb de TS doorgelezen over wattages, 12v rails, amperes etc. en heb allebei de PSU calculators gebruikt maar de verschillen daar zijn best wel groot (voor een A-merk voeding verschilt het aangeraden wattage 50W).

Nu heb ik een Zalman ZM300A-APF (300 watt) voeding, voor de +12V rail staat er lmax 15A maar lpeak 18A, wat is het verschil tussen max/peak? En is de lmax op de -12V rail ook van belang?

Ik ben aan het uitzoeken of ik voor het volgende systeem mijn voeding zou moeten upgraden:

Gigabyte GA-945P-S3
Intel Pentium 4 641 (Cedar Mill, 86W)
1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston) waarschijnlijk run ik die @ PC3200 maar dat maakt geloof ik geen verschil
GeForce 7600GT 256MB GDDR3 PCIe
2 x Maxtor P-ATA133 7200rpm harde schijven (80 en 160GB) (6L080J4 en 6Y160P0)
1 DVD brander/lezer van Samsung die af en toe gebruikt wordt om een DVD te lezen
1 Soundblaster Live! 5.1 PCI kaartje
1 92mm Case Fan op de 5V lijn

Hoop dat ik hierboven niets vergeten ben, zelf had ik wel de hoop dat het zou lukken, maar dat het wel eens krap kon worden, wat is jullie mening?

Edit: Mijn +12V en -5V zitten overigens wat aan de lage kant als SpeedFan ze goed uitleest, +12V zit tussen 11,19 en 11,31 en de -5V zit aan de -4,45V.

Edit2: Nog een laatste vraag, stel dat deze PSU het nog even uithoudt, dan zou ik de 20pin ATX connector moeten omzetten naar een 24pin ATX connector met een verloopstuk, nu las ik in een FAQ (die ik niet meer zo snel kan vinden) dat dit de stabiliteit negatief kan beinvloeden, in hoeverre is dit het geval?

[ Voor 16% gewijzigd door Greebs op 21-02-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
theodouma schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:20:

gewone HD's hebben een gewone molex stekker nodig. Dit is DE standaard aansluiting in een pc en zit dus ook echt op iedere voeidng. De sata aansluiting is meer een "bonus" :p

Je systeem heeft nog geen 180 watt nodig hebben en ook de 12 volt lijn hoeft nietmeer dan 10 amperres te leveren. Tijdens het opstarten is er even een piek van 14 amperres. Als je 300 watt voeindg dus 14 amperres of meer kan leveren dan zit je goed.
Ik kan alleen niet vinden wat voor nieuwe videkaart je in je systeem gaat zetten. (mocht de 9600 je nieuwe videokaart zijn dan moet je onderstaand niet lezen) Ik ga er even vanuit dat dit een X1950 PRO of een 7900 GT is of een kaart die qua energie verbruik minder nodig heeft. Totaal zal je systeem dan 220 watt nodig gaan hebben en zal de 12 volt lijn 13 amperres moeten leveren met een piek van 16 amperres. Als je voeidng deze 16 amperres kan leveren dan zit je ook goed (met een X1950 PRO, een 7900 heeft zelf iets minder nodig)
Ja mijn nieuwe videokaart wordt de XFX GeForce 7600 GT XXX 580M 256Mb, 2xDVI, AGP, maar op de doos staat namelijk dat er een voeding van minimaal 350 W wordt geadviseerd.

Op mijn voeding staat:
+5 V: 30 A
+12 V: 15 A
-5 V: 0.5 A
-12 V: 0.5 A
+3.3 V: 20 A
+5 VSB: 2 A
Ook staat er op: +5 V en +3.3 V TOTAL OUTPUT 160 W.

[ Voor 6% gewijzigd door Buffalo op 21-02-2007 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149193

Sinds kort heb ik in mijn Chieftec kast de volgende configuratie

Moederbord: Msi P965 Neo
Geheugen: 2x 1Gb Twinmos DDR2 PC5300 Cl5
Harddisk: Seagate 320 GB SATAII 7200 RPM 1^MB Barracuda 7200.10
DVD-Brander: Samsung SHS 183A
Videokaart: Sapphire Radeon X1950 PRO 256 MB DDR3 PCI-e (met originele koeler)
koelers: AC Freezer Pro en 2 x 80mm in de behuizing.

Op deze configuratie draait een schone installatie Vista Home-premium.

Probleem is dat ik tijdens het spelen van Battlefield2 en HalfLife2 na 10 a 40 minuten geconfronteerd wordt met vastlopers. :'( De softe reset werkt niet dus harde reset nodig.
Nou twijfel ik of het probleem, de videokaart is waar in andere forums genoeg over wordt gesproken of de voeding.
Met ATItool heb ik de fanspeed van de videokaart omhoog geschroefd. De fanspeed op 100% constant instellen werkt niet. Ook dan loopt de computer in 3d games vast. Het levert wel veel lawaai van de stockkoeler op.

Dus nou twijfel ik sterk of mijn voeding voldoende is. Het is een Chieftec voeding. Hieronder de specs.

HPC-360-202 360W passive PFC

+5V +3.3V +12V1 -5V -12V +5Vsb
35A 28A 17A 0.3A 0.8A 2A

Als ik het tooltje Speedfan 4.31 gebruik krijg ik de volgende gegevens.

Vcore : 1,25 V
+12V: 10,51 V
Avcc : 3,36 V

Vooral de +12V verontrust mij erg.

Graag jullie advies. Oh ja als het een andere voeding moet worden dan overweeg ik de Tagan TG480-U22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207800

Anoniem: 156750 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:23:
[...]

@Splatman, een nette 600w voeding moet lukken. Seasonic ofzo (Zalman/OCZ/Corsair maken voedingen niet zelf, waardoor je teveel betaalt).
Zalman-ZM600-HP-600W
Seasonic M12-600 600W

Gaat dus niet echt op wat je zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Ik zie veel voedingen met een grote fan aan de bovenkant (of onderkant) en niet aan de voorkant, naast de netaansluiting. Als je zo'n voeding installeerd, komt die grote fan dan aan de onderkant te zitten in je kast ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Bomin schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:25:
Oke dan toch een vraag van mij m.b.t. het wel of niet upgraden van de voeding in mijn systeem. Ik heb de TS doorgelezen over wattages, 12v rails, amperes etc. en heb allebei de PSU calculators gebruikt maar de verschillen daar zijn best wel groot (voor een A-merk voeding verschilt het aangeraden wattage 50W).

Nu heb ik een Zalman ZM300A-APF (300 watt) voeding, voor de +12V rail staat er lmax 15A maar lpeak 18A, wat is het verschil tussen max/peak? En is de lmax op de -12V rail ook van belang?

Ik ben aan het uitzoeken of ik voor het volgende systeem mijn voeding zou moeten upgraden:

Gigabyte GA-945P-S3
Intel Pentium 4 641 (Cedar Mill, 86W)
1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston) waarschijnlijk run ik die @ PC3200 maar dat maakt geloof ik geen verschil
GeForce 7600GT 256MB GDDR3 PCIe
2 x Maxtor P-ATA133 7200rpm harde schijven (80 en 160GB) (6L080J4 en 6Y160P0)
1 DVD brander/lezer van Samsung die af en toe gebruikt wordt om een DVD te lezen
1 Soundblaster Live! 5.1 PCI kaartje
1 92mm Case Fan op de 5V lijn

Hoop dat ik hierboven niets vergeten ben, zelf had ik wel de hoop dat het zou lukken, maar dat het wel eens krap kon worden, wat is jullie mening?

Edit: Mijn +12V en -5V zitten overigens wat aan de lage kant als SpeedFan ze goed uitleest, +12V zit tussen 11,19 en 11,31 en de -5V zit aan de -4,45V.
Het vertschil tussen continu en piek is dat de voeindg continu (24 uur per dag, echt altijd dus) 15 amperres kan leveren. Mocht de pc even meer stroom nodig hebben dan kan de voeindg (voor heel even, misschien maar twee secondes) 18 amperres leveren.

Dan jouw systeem. Je pc zal niet meer dan 230 watt uit de voeidng halen. De 12 volts lijn zal ook niet meer dan 14 amperres moeten leveren met een piek van 16 amperres (voor een halve seconde). Je voeindg zal je systeem dus aankunnen, alleen heb je echte helemaal geen ruimte over om ook maar een HD bij te plaatsen. Ik raad je daarom ook niet aan om je voeindg te gebruiken bij je systeem (je kan hem wel gebruiken als reservevoeindg oid, maar niet om continu je pc mee te voeden)
Een goede voeindg voor je systeem is er één die continu 17 amperres of meer kan leveren.

Dan nog je Speedfanwaardes; daar hoef je je geen zorgen over te maken. Speedfan wil er wel vaker naastzitten. Met 11.2 volt op de 12 volt raid denk ik eigelijk niet dat je systeem nog helemaal stabiel was...
Buffalo schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 11:30:
[...]

Ja mijn nieuwe videokaart wordt de XFX GeForce 7600 GT XXX 580M 256Mb, 2xDVI, AGP, maar op de doos staat namelijk dat er een voeding van minimaal 350 W wordt geadviseerd.

Op mijn voeding staat:
+5 V: 30 A
+12 V: 15 A
-5 V: 0.5 A
-12 V: 0.5 A
+3.3 V: 20 A
+5 VSB: 2 A
Ook staat er op: +5 V en +3.3 V TOTAL OUTPUT 160 W.
Met een 7600 GT in je systeem zal hij nog niet eens 200 watt nodig hebben en zal de 12 volt lijn 12-13 amperers moeten leveren met een piek van 15 amperres. Je voeindg zal dus makkelijk je pc van stroom kunnen voorzien. Enige eis is wel dat het geen 300 watt voeindg is van Sweex, Qtec, Trust of "no-name". Mocht dit wel het geval zijn dan moet je de voeindg weggooien en een echte voeindg halen, deze vier merken zijn namelijk niet pcwaardig en behoren thuis in de vuilnisbak.
Anoniem: 149193 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:29:
Sinds kort heb ik in mijn Chieftec kast de volgende configuratie

Moederbord: Msi P965 Neo
Geheugen: 2x 1Gb Twinmos DDR2 PC5300 Cl5
Harddisk: Seagate 320 GB SATAII 7200 RPM 1^MB Barracuda 7200.10
DVD-Brander: Samsung SHS 183A
Videokaart: Sapphire Radeon X1950 PRO 256 MB DDR3 PCI-e (met originele koeler)
koelers: AC Freezer Pro en 2 x 80mm in de behuizing.

Op deze configuratie draait een schone installatie Vista Home-premium.

Probleem is dat ik tijdens het spelen van Battlefield2 en HalfLife2 na 10 a 40 minuten geconfronteerd wordt met vastlopers. :'( De softe reset werkt niet dus harde reset nodig.
Nou twijfel ik of het probleem, de videokaart is waar in andere forums genoeg over wordt gesproken of de voeding.
Met ATItool heb ik de fanspeed van de videokaart omhoog geschroefd. De fanspeed op 100% constant instellen werkt niet. Ook dan loopt de computer in 3d games vast. Het levert wel veel lawaai van de stockkoeler op.

Dus nou twijfel ik sterk of mijn voeding voldoende is. Het is een Chieftec voeding. Hieronder de specs.

HPC-360-202 360W passive PFC

+5V +3.3V +12V1 -5V -12V +5Vsb
35A 28A 17A 0.3A 0.8A 2A

Als ik het tooltje Speedfan 4.31 gebruik krijg ik de volgende gegevens.

Vcore : 1,25 V
+12V: 10,51 V
Avcc : 3,36 V

Vooral de +12V verontrust mij erg.

Graag jullie advies. Oh ja als het een andere voeding moet worden dan overweeg ik de Tagan TG480-U22
Je systeem zal ongeveer 200 watt nodig hebben (dit is zonder enige overklok). De 12 volt lijn zal hierbij ongeveer 13 amperres moeten leveren. Je voeindg is dus zwaar genoeg voor je systeem.
Is de pc overgeklokt dan zal dit ervoor zorgen dat de voeding 240 watt en 16 amperres moet leveren, en dat is wel erg zwaar voor je voeindg.

Dus als je zonder overklok last heb van vastlopers dan kun je de voeindg uitsluiten. Misschien kun je eens kijken of de cpu en gpu coolers correct gemonteerd zijn (juiste hoeveelheid koelpasta, juiste blaasrichting fan, geen stof op de coolers enz) want je probleem lijkt een beetje op oververhitting van de cpu of gpu..
Buffalo schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:07:
Ik zie veel voedingen met een grote fan aan de bovenkant (of onderkant) en niet aan de voorkant, naast de netaansluiting. Als je zo'n voeding installeerd, komt die grote fan dan aan de onderkant te zitten in je kast ofzo?
Een 120 mm fan die zuigt de lucht de voeindg in via de onderkant van de voeindg (direct boven de cpu, en dat is gunstig). Deze lucht komt er dan via de achterkant weer uit.

Een 80 mm fan "trekt" de lucht uit de voeidng. Omdat er geen vacuüm in de voeindg kan komen zuigt de voeding daarom maar lucht aan vanuit zijn openingsgaten aan de achterkan/onderkant van de voeindg.
Een 120 mm fan die "duwt" de lucht vanuit de onderkant de voeidng in. Omdat je niet oneindig veel lucht in de voeindg kwijt kan komt deze er aan de achterkant weer uit.

Het principe van een 80 of 120 mm fan is dus hetzelfde, er gaat lucht vanuit de computer de voeindg in en gaat er aan de anchterklant weer uit. Het voordeel van een 120 mm fan is dat deze stiller is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Bedankt voor de snelle antwoorden! Ik zag dat mijn beoogde nieuwe moederbord echter maar 1 IDE-kanaal heeft dus gaat de DVD-brander er alleen maar in om even Windows te installen en daarna gooi ik hem eruit voor die tweede HDD, dat geeft geloof ik weer wat meer ruimte op de 12 Volts :) Daarna nog een extra HDD erin zie ik sowieso niet snel gebeuren, heb nu nog geeneens de 80 gig helemaal vol staan.

Dan had ik toch nog 1 laatste prangende vraag, die had ik mijn post in ge-edit toen je al bezig was met antwoorden en die is dus niet meegenomen ;)
Edit2: Nog een laatste vraag, stel dat deze PSU het nog even uithoudt, dan zou ik de 20pin ATX connector moeten omzetten naar een 24pin ATX connector met een verloopstuk, nu las ik in een FAQ hier op GoT (die ik niet meer zo snel kan vinden) dat dit de stabiliteit negatief kan beinvloeden, in hoeverre is dit het geval?
Edit: Ah ik heb de desbetreffende stukjes uit de FAQ gevonden:
De vier extra pinnetjes van ATX 2.0 omvatten extra +3,3V, +5V en +12V lijnen en één ground lijn. Deze moet de stabiliteit garanderen wanneer er relatief veel van de voeding wordt gevergd.

[...]

20 pins ATX stekker op een 24 pins aansluiting: fysiek gezien past dit uitstekend. Maar qua stabiliteit kun je erop achteruit gaan. De 24 pins aansluiting zit niet voor de sier op het moederbord, de extra voltage lijnen zijn weldegelijk broodnodig, al is het maar in bepaalde stress situaties. Wanneer je instabiliteit verneemt, dan heb je reden om de voeding te verdenken. Je kunt ook gewoon een 20 pins naar 24 pins converter kabel gebruiken. Maar hierbij moet je nog steeds rekening houden met de stabiliteit, zeker wanneer de capaciteit van je voeding niet is berekend op de extra voltage lijnen.
Nou gebruik ik ook lang niet alle molex connectors (totaal 12, verdeeld over 3 of 4 bundels), het niet in gebruik hebben van sommige van deze, vangen die dan de extra lijnen naar het mobo op die een 20->24pins verloopstuk creeert?
Het lijkt allemaal wat moeite, maar als het even kan zou het heel fijn zijn als deze PSU deze upgrade ronde nog kan overleven ^^

[ Voor 47% gewijzigd door Greebs op 22-02-2007 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149193

Je systeem zal ongeveer 200 watt nodig hebben (dit is zonder enige overklok). De 12 volt lijn zal hierbij ongeveer 13 amperres moeten leveren. Je voeindg is dus zwaar genoeg voor je systeem.
Is de pc overgeklokt dan zal dit ervoor zorgen dat de voeding 240 watt en 16 amperres moet leveren, en dat is wel erg zwaar voor je voeindg.

Dus als je zonder overklok last heb van vastlopers dan kun je de voeindg uitsluiten. Misschien kun je eens kijken of de cpu en gpu coolers correct gemonteerd zijn (juiste hoeveelheid koelpasta, juiste blaasrichting fan, geen stof op de coolers enz) want je probleem lijkt een beetje op oververhitting van de cpu of gpu..

theodouma,

bedankt voor je reactie. Mijn systeem is niet overgeklokt. Ben ik voorlopig nog niet van plan. Ook ik ben nog vergeten te melden dat mijn oude Psu een 20 pins connector heeft, die heb ik dus met de bekende verloopstekker nu op de 24 pins connector aangesloten. In de vele posts omtrent deze verloopstekkers begrijp ik dat dit mogelijk niet de juist manier is om een modern moederbord van stroom te voorzien?
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.