Hulde trouwens daarvoor. Het zijn altijd mooi onderbouwde antwoorden waarvan de schattingen mij steeds redelijk accuraat lijken. Je geeft altijd een totaal vemogen dat de voeding moet kunnen leveren en welk aandeel daarvan op de 12V lijn. Puur informatief ben ik benieuwd naar welke bron/berekeningsmethode je gebruikt om tot deze waarden te komen?theodouma schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:20:
Dit topic kost mij erg veel tijd en ik heb het ervoor over om zo anderen te helpen, waaronder jou.
Beste Theodouma,
1000x bedankt voor je reactie. Echt top! Ik ga er wat mee doen.
gr
HeroS
1000x bedankt voor je reactie. Echt top! Ik ga er wat mee doen.
gr
HeroS
theodouma schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:28:
[...]
Je systeem zal met OC ongeveer 280 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hierbij 19 amperers leveren. Je voeding kan je systeem dus niet aan en je heb daarom echt een andere voeding nodig. Ook als je je systeem niet gaat overklokken (wat erg zonde zal zijn van het dure ps6400 geheugen) heeft je systeem 14 amperres nodig.
ik adviseer je daarom een voeding van minimaal 330 watt met minimaal 22 amperres o pde 12 volt lijn
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Je systeem zal nu met "maar" drie HD's een 260 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn 17 amperres moet leveren. Tijdens het opstarten heeft je systeem een piekstroom nodig (voor een halve seconde)van 22 amperres.Novi schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:34:
Systeem:
Moederbord: Asus A8N-SLI Premium
Processor: AMD Athlon 64 3700+ S939 San Diego
Geheugen:1024MB PC3200 (2x512MB) OCZ Dual Kit Premier
Videokaart: Albatron GeForce 6600GT 128 MB PCI-e
Geluidskaart: Creative X-Fi Xtrememusic
DVD-drive: Toshiba (kan er eventueel uit)
DVD-RW: Samsung SH-S182M
Harde Schijven:Nu heb ik 3 nieuwe HD's besteld, namelijk nog een 250GB SATA Samsung SP2504C om raid0 te draaien en 2 keer Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB.
- 1 x 160GB IDE Samsung SP1614N
- 1 x 200GB IDE Samsung SP2014N
- 1 x 250GB SATA Samsung SP2504C
Ik maak me toch wel een beetje zorgen aangezien ik geen idee heb of mijn Seasonic 380W dit allemaal aankan. Iemand een idee?
Met totaal 6 HD's heeft je systeem continu 45 watt meer nodig en 4 A. De piekstroom wordt 7 A hoger zodat je voeding totaal 310 watt moet leveren waarvan continue max 21 A met als piek 29 A. Als je de dvd speler uit je pc haalt dan daalt deze piekstreoom met 1.5 A.
Je voeding ( de S12 380 watt) kan totaal max continue 380 watt leveren en 25 A op de 12 volt. Hoeveel de max piekstroom is dat de voeding kan leveren is onbekend, maar ik mag aannemen dat hij geen moeite heeft met de 29 amperres. De grote broer van je voeding (de S12 500 watt) kan volgens Seasonic 33 amperres leveren. echter kunnen ze bij deze test makkelijk 1/3 meer stroom uit de voeding krijgen. Ik verwacht daarom ook niet echt problemen van je voeding.
Let er wel op dat je de Hd's goed verdeelt over de 12 volt lijnen. Je voeding heet twee lijnen en die moet je wel goed benutten. Als je alles aan één lijn hangt is deze lijn overbelast en de andere hoeft (bijna) niets te leveren..
Ik bepaal wat ieder onderdeel los aan stroom nodig heeft. Het wattage van de cpu haal ik van de site van BalusC af en het wattage van de videokaart komt hier vandaan. Verder geef ik 40 watt voor een moederbord, en 50 watt voor een SLI/CF moederbord. DDR is een 5-10 watt en DDR II is 10-20 watt per twee reepjes.Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:20:
[...]
Hulde trouwens daarvoor. Het zijn altijd mooi onderbouwde antwoorden waarvan de schattingen mij steeds redelijk accuraat lijken. Je geeft altijd een totaal vemogen dat de voeding moet kunnen leveren en welk aandeel daarvan op de 12V lijn. Puur informatief ben ik benieuwd naar welke bron/berekeningsmethode je gebruikt om tot deze waarden te komen?
Verder zal een HD 15 watt lusten en een pci kaart zonder koelers een 10 watt. Voor pcikaarten met coolers maak ik een schatting aan de hand van de grootte van de cooler (bijv een 8 sata raifdkaart).
Dvd spelers reken ik niet mee omdat je nooit je dvd spelers en je videokaart gelijktijdig zal gebruiken. Als je een erg lichte videokaart heb (<40 watt) reken ik wel de dvd mee. (ook 15 att)
Als ik van alles het losse verbruik heb tel ik dit bij elkaar op en doe er vervolgens nog max 10 watt bij doet om af te ronden en om fans mee te nemen. Je heb dan het maximale continue vermogen
Voor de 12 volt lijn tel ik het wattage van de cpu (+10% voor de Dc-DC converters op het mobo), de videokaart(en), HD's bij elkaar op en deel dit door de spanning. Ik doe er dan weer 0.5-1 amperre bij voor afronding en de fans. Ik heb nu de maximale continue stroom.
Voor de piekstroom tel ik het wattage van de cpu (+10%) en een kwart van de gpu bij elkaar op (de gpu hoeft niets te doen als de pc net aangaat en een 4 bit vga beeld van de bios hoeft weer te geven). Ik deel dit door de spaning en heb daarmee weer de stroom. Nu tel ik er voor iedere HD 2..5 amperres en voor iedere cd/dvd 1.5 amperres bij op. (opstartstroom) ook dit antwoord wordt naar boven afgerond voor de ventilatoren en je heb daarmee de piekstroom. Als deze lager is dan de continue stroom geef ik hem niet om zo verwarring te voorkomnen.
Om een goede voeding aan te raden tel ik bij het totale wattage een 10-15% op. Als een systeem 410 watt nodig heeft dan adviseer ik minimaal 450 watt. Voor de amperes doe ik dit ook. Als een systeem 22 A nodig heeft dan advideer ik 25A. Mocht datzelfde systeem een piekstroom hebben van 24A dan houd ik het op 25A, immers kan een goede voeding van 25A makkelijk een piekstroom leveren die groter is.. Ik zal nooit bij een gewone pc een voeding onder de 300 watt adviseren, deze zijn namelijk vaak te oud dan ze 9 van de 10 keer geen P4 connector hebben of gewoon veel te weinig stroom op de 12 volt lijn kunnen leveren. Bovendien heb je voor hetzelfde geld (of vaak nog minder) een 350+ watt voeding.
Voor een overgekloke cpu heb ik een antal standaaerden. Zo verbruikt een E6x00 met een 333 Mhz fsb een 90 watt. als de fsb op 400 komt te staan (wat je vaak heb met pc6400 geheugen) lust de cpu 120 watt.
Voor de overige cpu's gebruikt ik de overklokformule:
Poverklok = Pstandaard x (FSBoc / FSBstandaad) x (Ucoreoc / Ucorestandaard )2
Ik ben het niet helemaal eens met deze formule, maar ik ga teveel offtopic als ik ga uitleggen waarom. Mocht je hert willen weten post het maar en ik leg het alsnog uit
Als men een videokaart wilt overklokken tel ik bij het standaard wattage 25% op omdat bij een 25% overklok van de videokaart je echt aan de max zit.
En als laatste controleer ik regelmatig mijn advies met deze calculator.
7400 Wp op het dak
Bij deze wil ik theodouma ook heel erg bedanken. Ik weet in ieder geval dat ik met een gerust hart de HD's kan inbouwen.
Ik weet niet of het al langsgekomen is maar nog een vraag tussendoor: de voeding heeft "officieel' maar 2 sata power aansluitingen, nu dit er 4 worden zal ik dus gebruik moeten maken van een converter van "gewoon" naar sata. Heeft dit enige invloed op stabiliteit van het system?
Ik weet niet of het al langsgekomen is maar nog een vraag tussendoor: de voeding heeft "officieel' maar 2 sata power aansluitingen, nu dit er 4 worden zal ik dus gebruik moeten maken van een converter van "gewoon" naar sata. Heeft dit enige invloed op stabiliteit van het system?
Ja, dit kan invloed hebben.Novi schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:06:
Bij deze wil ik theodouma ook heel erg bedanken. Ik weet in ieder geval dat ik met een gerust hart de HD's kan inbouwen.
Je sata schijven hebben een sata connector nodig. Deze conector bied 3.3, 5 en 12 volt aan. De standaard molex bied alleen maar 5 en 12 volt aan. Als je dus een converter gebruik om van de molex naar de sata connector te gaan dan heb je een sata connector die geen 3.3 volt heeft. Van sommige schijven is bekend dat de geen 3.3 volt nodig hebben (bijv de Hitachi T7k250), maar ik durf nie te zeggen of jouw schijven ook de 3.3 volt lijn kunnen missen, die 3.3 volt is er immers niet voor niets...
Edit:
Volgens de site van samsung zelf heeft de SP2504C alleen 5 en 12 volt nodig "Voltage +5V±5%,+12V±10%" Het kan dus geen kwaad als je een converter gebruik om je sata schijf aan een molex te hangen
[ Voor 13% gewijzigd door Theo op 19-01-2007 12:47 ]
7400 Wp op het dak
Thanks voor je reply, maar systeem is ook veranderd (moet nog op Tweakers aanpassen)[...]
AMD 64 XP3200+ ,1024 DDR PC400 ,120GB S-ATA WD,Club 3D ATI X800XT Platinum Edition 256mb ,Win XP Pro Nederlands, Asus K8V SE de Luxe mobo,Hauppage Win TV GO
Ik ga er vanuit dat je bovenstaand systeem heb welke ook in je sig staan.
Je systeem (met de X1900XT en zonder OC) heeft ongeveer 290 watt nodig, dat is 10 watt meer dan met je oude X1800XT videokaart. Totaal moet de 12 volt lijn 19 amperres leveren, dit is één amperre meer dan met je oude videokaart. Voor je systeem is een 350+ watt voeding die 22 amperres kan leveren voldoende. Jouw voeding kan 450 watt leveren en totaal 29 amperres. Voor je systeem is dit dus ruim voldoende.
Fabrikanten adviseren altijd enorm zware voedingen bij hun videokaarten. Dit doen ze omdat ze willen dat hun videokaat ook nog correct werkt als je een overgeklokte Pentium D-850 ( = 150 watt = enorm), een aantal dvd branders en een raid array in je pc heb zitten. De opgegeven minimum eisen aan de voeding kan je dus gewoon met een korrel zout nemen.
Heb nu de volgende Hardware:
Intel Dual 2 Core E6600
2x 1GB G-skill DDR800
ATI X1900XT 512mb dus.
verder is de rest het zelfde.
Je systeemis dus als volgtseninha schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 14:38:
[...]
Thanks voor je reply, maar systeem is ook veranderd (moet nog op Tweakers aanpassen)
Heb nu de volgende Hardware:
Intel Dual 2 Core E6600
2x 1GB G-skill DDR800
ATI X1900XT 512mb dus.
verder is de rest het zelfde.
Intel Dual 2 Core E6600,
2x 1GB G-skill DDR800
120GB S-ATA WD,
ATI 1900XT 512 MB ,
mobo,
Hauppage Win TV GO
Dit systeem heeft zonder enige overklok 260 watt nodig. De 12 volt lijn moet hiervoor 16 amperres levren. Klok je de cpu over (wat je waarschijnlijk wel gaat doen, anders is pc6400 geheugen een beetje zinloos en onnodig duur) dan zal hij 60 watt meer verbruiken. Totaal zal je systeem dan 320 watt nodig hebben waarvan er 21 amperres van de 12 volt lijn komt.
Klok je ook de videokaart een beetje over dan zal je systeem 30 watt meer verbruiken (overklok van 25%). Hierdoor is je systeem alleen tevreden als het meer dan 350 watt krijgt waarvan er 24 amperres door de 12 volt lijn gaat.
Jouw voeding kan 450 watt leveren en totaal 29 amperres, dus ook dit systeem moet je voeding aankunnen
7400 Wp op het dak
Hoi allemaal,
ik heb pas een hiper type r voor 1 maandje en las een paar daagjes geleden dat er een nieuw pci-express standaard kwam met 8 pinnen? Ik vroeg me af wat te doen want ik heb nog een mooi modulair systeem met 2 x 6 pin!
ik heb pas een hiper type r voor 1 maandje en las een paar daagjes geleden dat er een nieuw pci-express standaard kwam met 8 pinnen? Ik vroeg me af wat te doen want ik heb nog een mooi modulair systeem met 2 x 6 pin!
Silverstone voedingen zijn van Enhance (de Strider serie) of van Etasis (de Zeus serie). De Zeus serie is beter maar niet modulair.Tekn0z schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:13:
[...]
Ik zit nu met 4 voedingen in mijn hoofd!
-Corsair 520, 600Watt
-Silverstone, ST60F of 75F
wat een lastige keuze, Corsairs zijn Seasonic producten, Silverstone doet het zelf.
Beste mensen,
Ik heb er inmiddels al 2 400W voedingen erdoorheen gesleten zonder gelukkig mijn mobo of iets dergelijks te beschadigen. Nu wil ik een kwalitatief goede nemen, die bovendien ook nog eens erg stil is. Ik wou zelf gaan voor de Zalman ZM460B-APS of ZM460-APS. Maar daar staat allemaal iets met S-ATA etc. Maar nu weet ik niet of dat wel op mijn pc past. Even in het kort wat er in mijn pc zit:
Harde schijf: Western Digital 250 GB (IDE, 7200 RPM) (WD2500JB)
Moederbord: Asus A8V Deluxe (rev 2.00, socket 939, AGP)
Videokaart: XFX nVidia 6800 GT (AGP)
Videokaart koeler: Zalman VF700-cu
Processor: Amd Athlon 64 3000+ (1800 mhz) (Venice, Boxed)
Koeler: Amd zelf (maar Zalman CNPS7000B-AlCu onderweg (gekozen voor AlcU ivm gewicht CU))
Wifi kaart: SMC WBR14T-G
Geheugen: 4x Corsair 512 MB (type: VS512mb400) (PC3200, ddr400)
Voeding: merkloos 400 Watt
Cardreader: Apacer 15 in 1
Dvd-speler: LG GDR-8163RBB, 16x
Dvd-brander: Aopen DUW1616L
Behuizing: Aopen QF50C
Maar nu geen idee wat de aansluitingen ervoor zijn, in ieder geval kom ik nu niets tekort. Alleen als ik nog een hardeschijf zou aansluiten zou het niet lukken. De videokaart krijgt ook nog apart stroom. Via zo'n kabel die ook bij de DVD-spelers en (volgensmij) ook bij de hardeschijf eringaat.
In ieder geval welke Zalman voeding (of andere stille voeding boven 400 W) zou er in mijn pc kunnen? Budget uiterlijk € 100, en de Zalmans die ik noemde waren € 75.
Ik heb er inmiddels al 2 400W voedingen erdoorheen gesleten zonder gelukkig mijn mobo of iets dergelijks te beschadigen. Nu wil ik een kwalitatief goede nemen, die bovendien ook nog eens erg stil is. Ik wou zelf gaan voor de Zalman ZM460B-APS of ZM460-APS. Maar daar staat allemaal iets met S-ATA etc. Maar nu weet ik niet of dat wel op mijn pc past. Even in het kort wat er in mijn pc zit:
Koeler: Amd zelf (maar Zalman CNPS7000B-AlCu onderweg (gekozen voor AlcU ivm gewicht CU))
Maar nu geen idee wat de aansluitingen ervoor zijn, in ieder geval kom ik nu niets tekort. Alleen als ik nog een hardeschijf zou aansluiten zou het niet lukken. De videokaart krijgt ook nog apart stroom. Via zo'n kabel die ook bij de DVD-spelers en (volgensmij) ook bij de hardeschijf eringaat.
In ieder geval welke Zalman voeding (of andere stille voeding boven 400 W) zou er in mijn pc kunnen? Budget uiterlijk € 100, en de Zalmans die ik noemde waren € 75.
Ik zou gewoon helemaal niets aantrekken van die nieuwe standaard. Er zullen nemalijk vast wel weer kleine converterst komen zoals dat nu ook is met je pci-e aansluiting (van 2 molex naar 1 pci-e).Zygivt schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 20:44:
Hoi allemaal,
Bovendien is die nieuwe standaard er alleen omdat één pci-e connectror maar max 75 watt maag geven (en twee max 150 watt, daarom heeft de 8800 GTX er ook twee) Ik gok erop dat toekomstige videokaarten geen 160 watt standaard meer verbruiken waarmee je dus aan twee pci-e connectoren (of een connector om van twee oude pci-e connectoren één noieuwe maakt) genoeg zal hebben..
Je systeem zal maar 240 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn 14 amperres moet leveren. De piekstroom tijdens het booten is heel even 15 amperres. Voor jouw systeem zou daarom iedere goede 300+ watt voeding met minimaal 17A voldoende zijn.rikkiej90 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 11:05:
Beste mensen,
De twee voedingen die jij voorstelt zijn met 460 watt en 34 A dus zeer ruim voldoede. Persoonlijk zou ik eens gaan kijken naar en wat lichtere voeding die ook wat minder duur is. De Coolermaster eXtremepower 430 watt bijvoorbeeld kost bij Paradigit maar 40 euro, en dat is een 430 watt voeding met 25 Amperres.
Misschien vraag je je nu af waarom ik maar een 300 watt voeding als minimum adviseer terwijl je echt er al twee 400 watters heb opgeblazen. Dat komt omdat jouw 400 watt voedingen waarschijnlijk van Sweex, Trust, Qtec of "no-name" waren. Eén van de vele nadelen van deze voeingen zijn is dat men bij dat soort voedingen het piekvermogen opgeeft, en niet het continue vermogen, en bij een pc is het continue vermogen heel belangrijk. Jouw 400 watt voedingen konden een piek leveren van 400 watt, continu konden ze maar 200-250 watt leveren en daarmee waren ze gewoon te licht voor je systeem. Bovendien hebben deze voeingen ook een instabiel en en zwakke 12 volt lijn, terwijl een degelijke voeding een krachtige en stabiele lijn heeft.
Vergelijk anders eens deze test van een Coolermaster 430 watt voeding met deze test van een naamlozen voeding, deze test met een 550 watt Qtec en met deze test van een Sweex 400 watt voeding. Je zal zien dat de Coolermaster vele malen meer vermogen kan leveren. En dat is niet omdat de Coolermaster zo eXtreem goed is maar gewoon omdat die andere drie voedingen thuis horen in de vuilnisbvak, dat is namelijk zulke ongelooflijke rommel...
edit: even een tabelletje van de vier voedingen:
De waardes komen allemaal uit de testen die ik hierboven gepost heb
Merk | Qtec | Sweex | No Name | Coolermaster |
opgegeven vermogen | 550 | 400 | 420 | 430 |
Afegeven amperres op 12 volt | 15 | 15 | 10 | 41 |
Afgegeven amperers op5 volt | 5 | 5 | 5 | 50 |
Afgegeven amperres op 3.3 volt | 15 | 10 | 5 | 32 |
opgeteld afgegeven vermogen | 255 | 240 | 160 | 850 |
Het opgetelde vermogen is de som de stroom maal de spaning wat iedere lijn los kan leveren
Het valt zeer goed in de tabel te zien dat de Coolermaster gewoon echt vele malen beter is dan de rest en dat jouw "no Name" voeding eigelijk gewoon troep is...
[ Voor 8% gewijzigd door Theo op 21-01-2007 13:27 ]
7400 Wp op het dak
Ok, ja ik was er al vanuit dat het rommel was. Maar ik zoek dus een stille voeding, en het gaat me ook om de aansluitingen. Ik bedoel, nu kom ik nog precies uit.. maar als ik een andere hardeschijf erin stop niet, en ik wil ooknog op zo'n molex aansluiting iets aansluiten voor mijn fans. Want er komen nog wat Zalman fans aan. Ook wil ik er een waar de aansluitingen al verpakt zijn, zodat je geen rommel in je kast hebt, dit kwam ik tegen bij de Zalman. Ik hoor het wel.theodouma schreef op zondag 21 januari 2007 @ 13:10:
Je systeem zal maar 240 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn 14 amperres moet leveren. De piekstroom tijdens het booten is heel even 15 amperres. Voor jouw systeem zou daarom iedere goede 300+ watt voeding met minimaal 17A voldoende zijn.
De twee voedingen die jij voorstelt zijn met 460 watt en 34 A dus zeer ruim voldoede. Persoonlijk zou ik eens gaan kijken naar en wat lichtere voeding die ook wat minder duur is. De Coolermaster eXtremepower 430 watt bijvoorbeeld kost bij Paradigit maar 40 euro, en dat is een 430 watt voeding met 25 Amperres.
Misschien vraag je je nu af waarom ik maar een 300 watt voeding als minimum adviseer terwijl je echt er al twee 400 watters heb opgeblazen. Dat komt omdat jouw 400 watt voedingen waarschijnlijk van Sweex, Trust, Qtec of "no-name" waren. Eén van de vele nadelen van deze voeingen zijn is dat men bij dat soort voedingen het piekvermogen opgeeft, en niet het continue vermogen, en bij een pc is het continue vermogen heel belangrijk. Jouw 400 watt voedingen konden een piek leveren van 400 watt, continu konden ze maar 200-250 watt leveren en daarmee waren ze gewoon te licht voor je systeem. Bovendien hebben deze voeingen ook een instabiel en en zwakke 12 volt lijn, terwijl een degelijke voeding een krachtige en stabiele lijn heeft.
Vergelijk anders eens deze test van een Coolermaster 430 watt voeding met deze test van een naamlozen voeding, deze test met een 550 watt Qtec en met deze test van een Sweex 400 watt voeding. Je zal zien dat de Coolermaster vele malen meer vermogen kan leveren. En dat is niet omdat de Coolermaster zo eXtreem goed is maar gewoon omdat die andere drie voedingen thuis horen in de vuilnisbvak, dat is namelijk zulke ongelooflijke rommel...
Verwijderd
aan theodouma
persoonlijk vind ik dat je elke keer een hoge 12volt rail opgeeft
Zal je even testen
aopen 300watt 2x12volt rail 1xrail is 6amp 1xrail is 8amp.
systeem
amd 3000+@3200+
asus sli
2xnvidia 6600 400core 1000mhz mem sli
2xharddisk 7200rpm
1xdvd fikker
1xcdrom fikker
4x ddr1 3200mem (2x512)(2x256)
floppy drive
zalman 7000serie koeler via molex aansluiting
Kan deze voeding deze systeem draaien en stabiel 24\7
Zal je even testen
systeem
amd 3000+@3200+
asus sli
2xharddisk 7200rpm
1xdvd fikker
1xcdrom fikker
floppy drive
Afgaande op de foto's van de 8pin stroomconnector:Zygivt schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 20:44:
Hoi allemaal,

ziet het ernaar uit dat deze backwards compatibel is met de huidige 6pins variant. Zoals je kan zien bestaat de 8pins variant uit een 6pins gedeelte waarbij nog 2 extra pins zijn bijgeplaatst (echter hebben die 2 pins een lichte verschuiving tov de lijn van de 6 pins, en dit zijnde in de richting weg van de pcb van de videokaart waarop deze ingeplugd wordt).
Edit: heb even de datasheet van een enermaxvoeding erbij genomen dewelke reeds uitgerust is met deze nieuwe powerconnector. Er vallen mij 2 dingen op:
1) De 8pins connector bestaat uit een 6pins gedeelte waar je fysiek nog een 2pins gedeelte aan kan vast/losklikken. Duidt dus ook op het backwards compatibel zijn.
2) Het 2 pins gedeelte bestaat uit 2 ground lijnen. Dus waar de 6pins connector bestaat uit 3x 12V kabels en 3x ground kabels, bestaat de 8pins variant uit 3x 12V kabels en 5x ground kabels. Dit vind ik zeer merkwaardig daar er geen extra 12V connectie wordt toegevoegd en darenboven wordt gesteld dat videokaarten door deze nieuw connector meer vermogen kunnen verbruiken ipv 75W bij de 6pins variant.
Kan uiteraard een fout zijn in de handleiding. Had dit graag bevestigd gezien, maar enkel leden kunnen aan de datasheet op de site van PCI-SIG.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 15:57 ]
Ik ga er vanuit dat je twee maal een 6600 heb, en geen 6600 GTVerwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 14:12:
aan theodouma
Zal je even testen
systeem
amd 3000+@3200+
asus sli
2xharddisk 7200rpm
1xdvd fikker
1xcdrom fikker
floppy drive
cpu 70 watt 6A
gpu 2 x 30 watt 5 A
HD's 30 watt (gedeeltelijk 5 en 12 volt) 2A
fans en afronding 0.5A
Totaal 13.5 amperres als alles gelijtijdig belast wordt, echter zal je nooit je gpu, cpu en HD's tegelijkertijd belasten (twee schijven defragmeteren tijdens gamen bijv) De voeding zou dus het systeem aan moeten kunnen al is dat niet aan te raden omdat je de voeding op z'n max laat lopen.
Je systeem heeft dus continu max 13.5 A nodig. Totaal heeft hij aan 230 watt aan energie nodig en moet de voeding een piekstroom leveren van 19 amperres voor en halve seconde als de pc net opstart.
Mocht je mij niet willen testen en op zoek zijn naar een goede voeding dan had ik je een 350+ watt voeding aanbevolen met 20 A op de 12 volt lijn
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Verdelen over voltlijnen hoeft niet. Alle huidige voedingen (behalve bij de 1KW Enermax) hebben virtuele rails, dat wil zeggen dat de rails intern gewoon op dezelfde 12v output zitten. Alles aan 1 rail hangen is natuurlijk ook niet echt handig, want dan kunnen de kabeltjes te heet worden.
Verwijderd
Nee ik weet dat de voeding te licht was om verder mee overklokken.theodouma schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:12:
[...]
Je systeem heeft dus continu max 13.5 A nodig. Totaal heeft hij aan 230 watt aan energie nodig en moet de voeding een piekstroom leveren van 19 amperres voor en halve seconde als de pc net opstart.
Mocht je mij niet willen testen en op zoek zijn naar een goede voeding dan had ik je een 350+ watt voeding aanbevolen met 20 A op de 12 volt lijn
Ligt al een nieuwe 480watt van codegen liggen.
Alleen de codegen heeft maar 18amper op 12volt lijn (enkel rail)
Wel dikke 40ampere op zijn 5volt lijn.
Een dikke 30ampere op zijn 3,3volt
Met overklokken zakte de 3,3volt in en de 5volt ging om hoog.
De 12volt was 11.92volt (dit blijft ook met game)
Maar als jij die twee 6600 niet overgeklokt heb berekent dan klopt jouw berekening niet .
De core's van de twee 6600 lopen op 1,5volt in plaats van 1,35volt (zelfde als 6600gt)
En als ik me niet vergist trekken de pci-e kaarten via de moerderbord al zijn stroom
De sli borden hebben 1x24pins 1x12volt p4 stekker en 1x molex aansluiting van de cdrom driver nodig .
Dit is ook de reden dat de 3,3volt en de 5volt in elkaar storten omdat de moederbord veel stroom vraagt en de voeding het niet kan leveren.
Toevallig ook een bron van welke voedingen concreet een virtuele of een reele rail hebben?Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:20:
Verdelen over voltlijnen hoeft niet. Alle huidige voedingen (behalve bij de 1KW Enermax) hebben virtuele rails, dat wil zeggen dat de rails intern gewoon op dezelfde 12v output zitten. Alles aan 1 rail hangen is natuurlijk ook niet echt handig, want dan kunnen de kabeltjes te heet worden.
Ik upgrade mijn systeem naar het volgende:
Merk: Antec
Type: SL350P
Watt: 350
Ik draai het systeem op default, geen overclocking. Ben ik ook niet van plan.
Nu mijn vraag of mijn voeding de upgrade aankan, of dat ik op zoek moet naar een nieuwere krachtigere voeding? Ik ben op zoek naar een stille voeding.
Mocht deze voeding voldoende zijn, dan vervang ik de fans in de voeding door Papst fans.
- Moederbord: Asus A8V Deluxe
- Processor: AMD Athlon 64 3200+ (Boxed cooler)
- Geheugen: 2GB (4x Corsair ValueSelect 512MB PC3200, 400 MHz)
- Videokaart: Sapphire Ati Radeon 9800 XT 128MB
- I/O Controller/Hub: VIA K8T800Pro + VT8237
- Harde schijven: 2x RAID0: Seagate Barracuda 7 80 GB, NCQ, 7200 rpm, 8 MB cache
- Harde schijven: 2x RAID1: Seagate Barracuda 9 160 GB, NCQ, 7200 rpm, 8 MB cache
- DVD-ROM: NEC DV-5800 16X, 48X
- DVD-BRANDER: NEC ND-3500A, 16x DVD+/-RW, DL
- Geluidskaart: Creative Sound Blaser Audigy LS
- Geheugen: nu 1GB (2x Corsair ValueSelect 512MB PC3200, 400 MHz)
- Harde schijven: nu 2x RAID0: Seagate Barracuda 7 80 GB, NCQ, 7200 rpm, 8 MB cache
- Harde schijven: nu 1x Seagate Barracuda 7 80 GB, 7200 rpm, 8 MB cache
Nu mijn vraag of mijn voeding de upgrade aankan, of dat ik op zoek moet naar een nieuwere krachtigere voeding? Ik ben op zoek naar een stille voeding.
Mocht deze voeding voldoende zijn, dan vervang ik de fans in de voeding door Papst fans.
[ Voor 4% gewijzigd door Rebunted op 22-01-2007 23:08 ]
Ik ben van plan de Ati X1950pro 512MB aan te schaffen maar ik heb helemaal geen verstand van hoe en wat het met de voeding zit. Op het internet staat dat deze kaart (12v/27a) moet hebben.
Ik heb nu een Cooler Master eXtreme Power 500W (RP-500-PCAP). de outputs zijn:
+3.3V 20A
+5.0V 20A
+12V1 16A
+12V2 16A
-5.0V 0.8A
-12V 0.8A
5V sb 2A
Gaat dit werken??
Ik denk zelf van niet omdat de 12 volt maar 16A heeft en de kaart 27 nodig heeft of zie ik dit verkeerd?
Verder is mijn systeem:
Intel core2duo E6600 (Ben niet van plan te overklokken),
Asus P5B moederboord,
2 X 1024 MB DDR2 667Mhzt RAM,
160 GB harde schijf,
dvd brander,
floppy drive
en 3 case fans.
Mocht ik en andere voeding nodig hebben wat raden jullie dan aan?
Alvast bedankt voor het antwoord.
+3.3V 20A
+5.0V 20A
+12V1 16A
+12V2 16A
-5.0V 0.8A
-12V 0.8A
5V sb 2A
Gaat dit werken??
Ik denk zelf van niet omdat de 12 volt maar 16A heeft en de kaart 27 nodig heeft of zie ik dit verkeerd?
Verder is mijn systeem:
Asus P5B moederboord,
160 GB harde schijf,
dvd brander,
floppy drive
en 3 case fans.
AMD Ryzen 7 3700X - Gigabyte x570 Gaming X - 32Gb Corsair DDR4 3200Mhz - Gigabyte RTX2080 Super- Corsair Crystal Series 460X - 3x Intel 1TB 660p (Raid 0)
Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar een stille (heel belangrijk!!), goeie (A-merk!) en goedkope (haha beetje kansloos) voeding.
Mijn systeem:
Processor: Intel Pentium 4 630 3.0GHz@3.8GHz
Moederbord: Asus P5GD1
Geheugen: 4x 512MB CORSAIR XMS (2-3-3-6)
Videokaart: MSI NVIDIA 7900GTO 512MB @730/800
Harde schijf: Maxtor 200GB SATA 8MB 7200RPM
CD/DVD: 1x DVD lezer LG en 1x DVD rewriter ASUS
Casefans: 7700cu@1000RPM, 3x 80mm@1000RPM en 1x 120mm
USB: Cardreader, iPod dockingstation, WiFi kaart, Telefoon oplader
Wat de gekozen voeding minimaal moet hebben:
- 24pins mobo connector
- 1x pci-e 16x connector
- 12V voor op mobo
- SATA connectors
- 4x Molex
De voeding die ik nu heb is een CoolerMaster Real Power 380W. Hij maakt heel veel lawaai, dit komt waarschijnlijk ook omdat hij veel te doen heeft. Als ik mijn systeem op 3GHz laat draaien hoor ik um al een stuk minder. Terwijl je zou denken dat deze voeding meer dan genoeg is voor dit systeem als ik wel eens andere systemen zie..
Maar ik ben eigenlijk opzoek naar een betere voeding die wat meer aan kan (minimaal 400W, liefst meer) en die veel stiller is.
Ik zat zelf te denken aan een Zalman, daar heb ik wel goede ervaringen mee namelijk. Iemand enig idee voor een stille maar ook goede voeding en het liefst ook nog goedkoop
Alvast bedankt
bartosiej
Ik ben opzoek naar een stille (heel belangrijk!!), goeie (A-merk!) en goedkope (haha beetje kansloos) voeding.
Mijn systeem:
- 24pins mobo connector
- 1x pci-e 16x connector
- 12V voor op mobo
- SATA connectors
- 4x Molex
De voeding die ik nu heb is een CoolerMaster Real Power 380W. Hij maakt heel veel lawaai, dit komt waarschijnlijk ook omdat hij veel te doen heeft. Als ik mijn systeem op 3GHz laat draaien hoor ik um al een stuk minder. Terwijl je zou denken dat deze voeding meer dan genoeg is voor dit systeem als ik wel eens andere systemen zie..
Maar ik ben eigenlijk opzoek naar een betere voeding die wat meer aan kan (minimaal 400W, liefst meer) en die veel stiller is.
Ik zat zelf te denken aan een Zalman, daar heb ik wel goede ervaringen mee namelijk. Iemand enig idee voor een stille maar ook goede voeding en het liefst ook nog goedkoop
Alvast bedankt
bartosiej
Verwijderd
Ik heb "problemen" met mij systeem. en volgens mij ligt het aan de voeding, zou het kunnen dat mijn Aopen 350Watt voeding het volgende systeem niet trekt?
Processor: Amd64 3200+ s939, arctic feezer64 Pro
Moederbord: Asus a8n sli deluxe
Geheugen: 4 x 1GB pc3200
Videokaart: Asus n6600 256NVRam, zalman vf700CU LED(maakt dit uit?)
Harddisk: 7 Stuks(Sata 7200RPM) en 1 extern.
DVD: Sony 1 exemplaar
Ik heb mijn oog verder laten vallen als ik een nieuwe wil op een Hiper Type R580, modulair. maar heeft iemand hier ervaringen mee? is hij stil, (heb reviews gelezen, maarja; DB's zeggen me niet heel veel)
alvast bedankt! voor vragen; let me know
Ik heb mijn oog verder laten vallen als ik een nieuwe wil op een Hiper Type R580, modulair. maar heeft iemand hier ervaringen mee? is hij stil, (heb reviews gelezen, maarja; DB's zeggen me niet heel veel)
ik ga het systeem samenstellen dat in het volgende topic staat: AMD1800 in "allround/game PC budget E750"
Ik vroeg me dus af of de voeding wel goed genoeg is , voor de specs druk op de link in dat andere topic onder voeding.
Alvast bedankt
Ik vroeg me dus af of de voeding wel goed genoeg is , voor de specs druk op de link in dat andere topic onder voeding.
Alvast bedankt
Ik ga waarschijnlijk een paar nieuwe onderdelen bestellen. Het systeem gaat er dan als volgt uitzien:
- Voeding: Thermaltake 460 Watt
- Mobo: Gigabyte GA-965P-DS3, P965
- CPU: Intel Core 2 Duo E6600
- CPU koeler: Arctic Freezer 7 pro
- Graka: Asus 8800GTS
- Geheugen: 2GB kingston DDR2 pc5300
- HD: Samsung spinpoint 80, 250 SATA
- Geluidskaart: Audigy 4
- Drives: AOpen dvd lezer en BenQ dvd-brander en floppydrive
Ik ben er echt geen specialist in maar ik denk dat je echt een sterkere voeding moet nemen, omdat de 8800GTS ongelooflijk veel energie opslurptOsiriS.nl schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:14:
Ik ga waarschijnlijk een paar nieuwe onderdelen bestellen. Het systeem gaat er dan als volgt uitzien:En nou zit ik met de vraag of die voeding dat gaat trekken?
Je upgrade bestaat uit één HD en wat geheugen als ik het goed begrijp.J-Media schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:35:
Ik upgrade mijn systeem naar het volgende:Het verschil met mijn huidige systeem:
- Moederbord: Asus A8V Deluxe
- Processor: AMD Athlon 64 3200+ (Boxed cooler)
- Geheugen: 2GB (4x Corsair ValueSelect 512MB PC3200, 400 MHz)
- Videokaart: Sapphire Ati Radeon 9800 XT 128MB
- I/O Controller/Hub: VIA K8T800Pro + VT8237
- Harde schijven: 2x RAID0: Seagate Barracuda 7 80 GB, NCQ, 7200 rpm, 8 MB cache
- Harde schijven: 2x RAID1: Seagate Barracuda 9 160 GB, NCQ, 7200 rpm, 8 MB cache
- DVD-ROM: NEC DV-5800 16X, 48X
- DVD-BRANDER: NEC ND-3500A, 16x DVD+/-RW, DL
- Geluidskaart: Creative Sound Blaser Audigy LS
Mijn huidige voeding:
- Geheugen: nu 1GB (2x Corsair ValueSelect 512MB PC3200, 400 MHz)
- Harde schijven: nu 2x RAID0: Seagate Barracuda 7 80 GB, NCQ, 7200 rpm, 8 MB cache
- Harde schijven: nu 1x Seagate Barracuda 7 80 GB, 7200 rpm, 8 MB cache
Totaal gaat je neiuwe systeem een kleine 300 watt van je voeidng vragen. Je 12 volt lijn moet max 17 amperre leveren met een piekstroom van 22 amperres. Zonder de upgrade moet je voeding 280 watt leveren, 16 amperres en 20 A als piekstroom. Dit verschil is dus helemalan iet zo groot.
Je voeidng kan echter maar 16 amperres leveren volgens Antec, en die heb je ook echt nodig mocht jer alles tegelijkertijd gebruiken, met je nieuwe configuratie kom je zelf te kost. Ik adviseer je daarom ook om naar een iets zwaardere voeidng te kijken, je laat de voeidng namelijk op z'n max lopen, en dt is natuurlijk nooit goed voor een voeding. Een goede voeding die minimaal 22 amperres kan leveren is een goede keuze voor je. Ben je van plan nog meer hd's in je pc te plaatsen dan moet je voor iedere extra HD 1.5 A extra nemen. Dus als je van plan ben na je upgrade nog 4 schijven bij te plaatsen dan adviseer ik je een voeding van (22 + 4 x 1.) 28 amperres
Je voeding kan je systeem makkelijk aan. Je voeidng kan totaal twee maal 16 amperres leveren, totaal dus 32 amperres. Je pc heeft echter deze 32 amperres echt niet allemaal nodig. Je pc zal echt maar max 13 amperres nodig hebben. Verder kan je voeding 500 watt leveren. Je systeem heeft echter maax 200 watt nodig.Alexander666 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 21:38:
Ik ben van plan de Ati X1950pro 512MB aan te schaffen maar ik heb helemaal geen verstand van hoe en wat het met de voeding zit. Op het internet staat dat deze kaart (12v/27a) moet hebben.
+3.3V 20A
+5.0V 20A
+12V1 16A
+12V2 16A
-5.0V 0.8A
-12V 0.8A
5V sb 2A
Gaat dit werken??
Verder is mijn systeem:
Asus P5B moederboord,
160 GB harde schijf,
dvd brander,
floppy drive
en 3 case fans.
Ofwel, je voeding is zeer royaal voor je systeem en je voeidng kan zeer makkelijk je nieuwe videokaart aan. Ook heb je nog zeer veel ruimte om bijvoorbeeld een zware DX10 kaart in je systeem te zetten, een paar HD's bij te plaatsen en je cpu over te klokken...
De Coolermaster eXtremepower 430 watt heeft een 120 mm fan en is daarmee erg stil Deze voeding kost maar 40 euro bij paradigit (geen verzendkosten).bartosiej schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:29:
Hallo allemaal,
Mijn systeem:
- 24pins mobo connector
- 1x pci-e 16x connector
- 12V voor op mobo
- SATA connectors
- 4x Molex
Alvast bedankt![]()
bartosiej
Voor je systeem is deze voeding voldoene. Je systeem zal nog geen 300 watt uit je voeding halen en de 12 volt lijn moet 19 amperres kunnen leveren. Tijdens gamen zal hij 17-18 amperers moeten leveren. En daar komt ook gelijk de reden dat jouw voeding nu zo'n lawaai maakt; Je huidige voeindg kan maar 16 aperres leveren, dus hij zit echt aan zijn max, of er zelf al overheen.
Van de eXtremepower zijn er 3 versies. Volgens de pricewatch heeft Paradigit deze voeding, en die heeft een pci-e connector.
Daarmee is het een voeding die aan al je eisen voldoet
7400 Wp op het dak
Je systeem zal als hij net opstart enorm veel stroom gaan vragen. Omdat je hd's ook "op moeten starten" zullen ze heel even enorm veel strom vragen. Een HD die opstart kan zomaar 2.5 amperers nodig hebben. Jouw 7 HD's zullen totaal dus ook als ze opstarten (gedurende een halve seconde) 17.5 amperres nodig hebben. Dit is alleen al voor je HD's. Kijk je naar de totale stroom die je voeding moet leveren tijdens opstarten dan is deze zo'n 26 amperres, en dit is best veel.Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:22:
Ik heb "problemen" met mij systeem. en volgens mij ligt het aan de voeding, zou het kunnen dat mijn Aopen 350Watt voeding het volgende systeem niet trekt?
In Windows (of in welk ander OS, het gaat erom dat de pc opgestart is) zal je 12 volt lijn max 20 amperres nodig hebben en zal je pc ongeveer max 300 watt van je voeidng vragen
Je huidige Aopen voeding kan denk ik niet de benodigde stroom op de 12 volt lijn leveren. Hierdoor zullen niet al je schijven goed op kunnen starten waardoor windows ze niet goed ziet of ze in de bios niet herkend zullen worden.Ik gok ook dat je probleem te maken heeft dat j epc niet goed opstart of dat je in windows niet alle schijven kan zien.
Een goede voeidng voor je pc zal een voeding zijn die minimaal 25 amperes continu kan leveren en minimaal 350 watt. De Hiper is daarmee geschikt (38 amperres). echter zie ik bij jouw systeem het nu niet van een modulair systeem. Je heb zo enorm veel HD's in je systeem dan je echt alle kabels nodig gaat hebben die uit de voeindg komen. Sterker nog, je komt te kort. De R580 heef max 4 sata en twee molex connectoren, dus je komt aansluitingen te kort. Modulair kan dus wel leuk zijn maar boor jouw systeem heeft het absoluut geen enkele meerwaarde, er is geen enkele kabel die je kan missen.
Ik heb even uit je topic je systeem gehaald, ik ga er vanuit dat het onderstaande isAMD1800 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:47:
ik ga het systeem samenstellen dat in het volgende topic staat: AMD1800 in "allround/game PC budget E750"
Alvast bedankt
Antec Smartpower 450W
Intel core 2 duo E6300
MSI P965 Neo-F
MSI RX1950 Pro
Seagate Barracuda 7200.10 250Gb
NEC AD7173, zwart
PC 5300 geheugen
Als je de cpu een beetje overklokt dan zal het systeem totaal max 230 watt nodig hebbe. De 12 volt lijn moet hiervoor max 15 amperres leveren. Je voeding kan totaal 450 watt leveren en max 32 amperres. Ofwel, je voeidng is goed genoeg om je systeem in tweevoud aan de voeding te hangen
Je voeding is dus erg royaal voor je systeem.
Zonder overklok zal je systeem ongeveer 280 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn 16-17 amperres moet leveren. Als jde cpu een beetje overklokt (fsb op 333 Mhz, synchroon met het geheugen) heeft je systeem 310 watt nodig en moet je 12 volt lijn 19 amperres leveren. Je 460 watt voeding kan ongeveer 32 amperres leveren. Je voeding kan dus makkelijk je systeem aan.OsiriS.nl schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:14:
Ik ga waarschijnlijk een paar nieuwe onderdelen bestellen. Het systeem gaat er dan als volgt uitzien:En nou zit ik met de vraag of die voeding dat gaat trekken?
7400 Wp op het dak
Dit valt nog wel mee. De 8800 GTS heeft maar 120 watt nodig (10 amperres op 12 volt), dit is ongeveer net zoveel als de X1900XT serie van ATi. Misschien ben je in de war met de 8800 GTX. Deze kaart kan zomaar 160 watt (14 amperres op 12 volt) uit je voedig halen en is daarmee op het moment de meest dorstige videokaartAMD1800 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:23:
[...]
Ik ben er echt geen specialist in maar ik denk dat je echt een sterkere voeding moet nemen, omdat de 8800GTS ongelooflijk veel energie opslurpt
7400 Wp op het dak
Ten eerste bedankt voor je altijd zo deskundige hulp en ja het kan wel zo zijn dat dat ik in de war ben met de GTX ja of een vergissingtheodouma schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:42:
[...]
Dit valt nog wel mee. De 8800 GTS heeft maar 120 watt nodig (10 amperres op 12 volt), dit is ongeveer net zoveel als de X1900XT serie van ATi. Misschien ben je in de war met de 8800 GTX. Deze kaart kan zomaar 160 watt (14 amperres op 12 volt) uit je voedig halen en is daarmee op het moment de meest dorstige videokaart
Ik heb zelf een 350 Watt AOpen voedig. Nu vraag ik mij af of dit de prestaties van mijn systeem kan beperken.
Alles loopt stabiel. Is het dan toch mogelijk dat mijn systeem te weinig energie krijgt?
En zo ja, kan ik dan (in games) een prestatieverbetering verwachten met een meer krachtige voeding?
Mijn syteeem:
AMD64 3200+ @ stock
2x 1 Gb Corsair PC3200
2X harde schijf
7900GT @7900GTX overclock
DVD schrijf drive
DVD drive
Edit: Bedankt Flappie, en nee, ik heb geen moederbord
Alles loopt stabiel. Is het dan toch mogelijk dat mijn systeem te weinig energie krijgt?
En zo ja, kan ik dan (in games) een prestatieverbetering verwachten met een meer krachtige voeding?
Mijn syteeem:
AMD64 3200+ @ stock
2x 1 Gb Corsair PC3200
2X harde schijf
DVD schrijf drive
DVD drive
Edit: Bedankt Flappie, en nee, ik heb geen moederbord
[ Voor 6% gewijzigd door FrankNLD op 25-01-2007 00:06 ]
Verwijderd
Het gaat mij ook niet zozeer om het modulaire gedeelte, maar ik vind het gewoon een super mooie voeding. en voor het aansluiten van de harddisks ga ik een appart idee van mij gebruiken.theodouma schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:38:
[...]
Je systeem zal als hij net opstart enorm veel stroom gaan vragen. Omdat je hd's ook "op moeten starten" zullen ze heel even enorm veel strom vragen. Een HD die opstart kan zomaar 2.5 amperers nodig hebben. Jouw 7 HD's zullen totaal dus ook als ze opstarten (gedurende een halve seconde) 17.5 amperres nodig hebben. Dit is alleen al voor je HD's. Kijk je naar de totale stroom die je voeding moet leveren tijdens opstarten dan is deze zo'n 26 amperres, en dit is best veel.
In Windows (of in welk ander OS, het gaat erom dat de pc opgestart is) zal je 12 volt lijn max 20 amperres nodig hebben en zal je pc ongeveer max 300 watt van je voeidng vragen
Je huidige Aopen voeding kan denk ik niet de benodigde stroom op de 12 volt lijn leveren. Hierdoor zullen niet al je schijven goed op kunnen starten waardoor windows ze niet goed ziet of ze in de bios niet herkend zullen worden.Ik gok ook dat je probleem te maken heeft dat j epc niet goed opstart of dat je in windows niet alle schijven kan zien.
Een goede voeidng voor je pc zal een voeding zijn die minimaal 25 amperes continu kan leveren en minimaal 350 watt. De Hiper is daarmee geschikt (38 amperres). echter zie ik bij jouw systeem het nu niet van een modulair systeem. Je heb zo enorm veel HD's in je systeem dan je echt alle kabels nodig gaat hebben die uit de voeindg komen. Sterker nog, je komt te kort. De R580 heef max 4 sata en twee molex connectoren, dus je komt aansluitingen te kort. Modulair kan dus wel leuk zijn maar boor jouw systeem heeft het absoluut geen enkele meerwaarde, er is geen enkele kabel die je kan missen.
[...]
waar het mij om ging: is het een stille voeding? is hij dus sterk genoeg? is hij stabiel?
Ik wil dus een nieuw systeem gaan kopen als volgt:
Moederbord: Asus P5B-E Plus
Processor: Intel Core 2 Duo E6400 of E6600 (weet nog niet)
Geheugen: 2 X 1GB PC5300 Dane-Elec
HDD: 2 X 80 GB Seagate in RAID0
Grafische kaart: ATi Radeon 1950 Pro
DVD Speler: LG 16X/52X
DVD brander: LG GSA-H12NRBB
Geluidskaart: Creative X-fi ExtremeMusic
De VGA wil ik na een tijdje upgraden naar een snellere kaart!
Wat voor voeding heb ik hier voor nodig?
[ Voor 12% gewijzigd door Flappie op 24-01-2007 10:38 ]
Is die eXtremepower ook een geschikte voeding voor mij? Ik ben op zoek naar vooral een stille voeding. Pci-e connector heb ik niet perse nodig.theodouma schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:09:
[...]
Je upgrade bestaat uit één HD en wat geheugen als ik het goed begrijp.
Totaal gaat je neiuwe systeem een kleine 300 watt van je voeidng vragen. Je 12 volt lijn moet max 17 amperre leveren met een piekstroom van 22 amperres. Zonder de upgrade moet je voeding 280 watt leveren, 16 amperres en 20 A als piekstroom. Dit verschil is dus helemalan iet zo groot.
Je voeidng kan echter maar 16 amperres leveren volgens Antec, en die heb je ook echt nodig mocht jer alles tegelijkertijd gebruiken, met je nieuwe configuratie kom je zelf te kost. Ik adviseer je daarom ook om naar een iets zwaardere voeidng te kijken, je laat de voeidng namelijk op z'n max lopen, en dt is natuurlijk nooit goed voor een voeding. Een goede voeding die minimaal 22 amperres kan leveren is een goede keuze voor je. Ben je van plan nog meer hd's in je pc te plaatsen dan moet je voor iedere extra HD 1.5 A extra nemen. Dus als je van plan ben na je upgrade nog 4 schijven bij te plaatsen dan adviseer ik je een voeding van (22 + 4 x 1.) 28 amperres
[...]
Van de eXtremepower zijn er 3 versies. Volgens de pricewatch heeft Paradigit deze voeding, en die heeft een pci-e connector.
Stel ik ga hier nog 2 Samsung 320GB HD's bij zetten of 1 500GB HD. Gaat ie het dan ook nog trekken?OsiriS.nl schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:14:
Er komen ook nog 4 12cm fans en een rheobus bij... Maar ik neem aan dat die niet zoveel stroom vreten.
Je systeem zal met een moederbord (ik mag aannemen dat je deze heb en dat je niet alles los in de kast heb zittenFrank76NL schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:19:
Ik heb zelf een 350 Watt AOpen voedig. Nu vraag ik mij af of dit de prestaties van mijn systeem kan beperken.
Mijn syteeem:
AMD64 3200+ @ stock
2x 1 Gb Corsair PC3200
2X harde schijf
DVD schrijf drive
DVD drive
Zoals je in mijn signature kan lezen is de theorie het idealisme van de praktijk. Theorie en praktijk verschillen vaak van elkaar. Bij jouw pc blijkt echter ook in de praktijk de voeding voldoende te zijn. Mocht deze namelijk niet voldoende zijn dan zal je pc tijdens het opstarten of tijdens het gamen vast lopen. Omdat dit niet gebeurt is je systeem hardwarematig dus 100% in ode. Ook de voeidng kan je systeem nu aan.
Echter raad ik je wel aan om een andere voeding te nemen als je extra hardware bijplaatst of als je verder wilt overklokken. De 12 volt lijn wordt namelijk behoorlijk zwaar belast en hij moet echt bijna alles leveren wat hij maar kan. Als je gaat overklokkenn of hardware gaat blijplaatsen heb je daarom een reeele kans dat je systeem te zwaar gaat worden en dat je 12 volt lijn te weinig stroom kan leveren...
Als je deze review doorleest dan zijn eigelij kal je vragen beantwoord. De voeding is voor je systeem sterk genoeg zoals ik eerder schreef. Volgens de review is de voeding redelijk stil. Mocht je de dB waardes niet helemaal kennen kun je misschien deze grafiek bekijken van dezelfde site. Hierin staan een hele berg voedingen met hun geluidsproductie. Minder dB betekend minder geluid, en je Hiper voeding staat redelijk hoog in de lijst. Je kan dus zeggen dat de voeding stil is.Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:26:
[...]
Het gaat mij ook niet zozeer om het modulaire gedeelte, maar ik vind het gewoon een super mooie voeding. en voor het aansluiten van de harddisks ga ik een appart idee van mij gebruiken.
waar het mij om ging: is het een stille voeding? is hij dus sterk genoeg? is hij stabiel?
Dan de stabiliteit. Hier kan ik kort over zijn, de voeding is stabiel
- De voeindg wordt niet zwaar belast. De 580 watt voeidng hoeft geen 580 watt te leveren zodat hij niet ophet randje zit van wat de voeding wel kan en niet
- Je voeding is van een goed merk. Het is geen troep van Sweex, Qtec, Trust oid. Van een goede voeidng mag je verwachten dat hij goed is en dat hij makkelijk binnen de ATX normen blijft.
Zoals je systeem nu is zal hij 220 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn 14 amperres moet leveren en als piek tijdens het opstarten heel even 15 amperres.Een 300 watt voeding met 17 amperres op de 12 volt lijn is hier genoeg.Flappie schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:33:
Ik wil dus een nieuw systeem gaan kopen als volgt:
Ga je je cpu overklokken (25% overklok zodat de cpu synchroon loopt met het geheugen) dan zal je systeem 250 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hijrbij 17 amperres leveren met kortstondig een piek van 18 amperres. Een 350 watt voeding met 20 amperres op de 12 volt lijn is hier genoeg.
Dan de videokaart. Je zegt dat je wilt upgraden. Als je de videokaart vervangt voor een 8800 GTS dan zal je systeem totaal 280 watt nodig hebben zonder enige overklok. De 12 volt lijn moet hierbij 19 amperres leveren. Als je de cpu weer gaat overklokken dan zal hje systeem 310 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hierbij 22 amperres leveren. Voor dit systeem is een 350 watt voeding voldoende met 25 amperres (22 als je niet gaat overklokken)
Neem je met een 8800 GTS niet genoegen en heb je liever de 8800 GTX in je pc (de allerzwaarest videokaart, er is geen enkele videokaart die nog meer stroom nodig heeft) dan zal je voeding 320 watt moeten leveren waarvan er 22 ampereres uit de 12 volt lijn moeten komen. Een 380+ watt voeding met minimaal 25 amperres is dan het minimum
Klok je de cpu dan ook nog over zit je op 25 amperres en 360 watt. Voor dit systeem is 400 watt met 28 amperres echt een minimum
Je moet eens bij jezelf gaan afvragen of je wilt overklokken en of je een verwarming videokaart als de 8800 GTX wilt. Als je niet wilt overklokken en geen utra high end videokaart wilt is een voeding van minimaal 350 watt voldoende.
7400 Wp op het dak
J-Media schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:49:
[...]
Is die eXtremepower ook een geschikte voeding voor mij? Ik ben op zoek naar vooral een stille voeding. Pci-e connector heb ik niet perse nodig.
De eXtremepower kan 430 watt leveren en 25 of 29 amperres. Jouw systeem heeft maar 300 watt en 17 amperre nodig. De Extremepower 430 watt kan dus ook makkelijk je pc aantheodouma schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:09:
Totaal gaat je neiuwe systeem een kleine 300 watt van je voeidng vragen. Je 12 volt lijn moet max 17 amperre leveren met een piekstroom van 22 amperres.
OsiriS.nl schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:06:
[...]
Stel ik ga hier nog 2 Samsung 320GB HD's bij zetten of 1 500GB HD. Gaat ie het dan ook nog trekken?
Er komen ook nog 4 12cm fans en een rheobus bij... Maar ik neem aan dat die niet zoveel stroom vreten.
Als je twee HD's en wat fans bijplaast dan zal je voeding max 35 watt meer moeten leveren en max 3 amperres meer. Totaal zal je systeem dan 350 watt nodig hebben en 22 amperres. Dit zal je voeding helemaal niet erg vinden, je voeidng kan dit makkelijk aan.Zonder overklok zal je systeem ongeveer 280 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn 16-17 amperres moet leveren. Als jde cpu een beetje overklokt (fsb op 333 Mhz, synchroon met het geheugen) heeft je systeem 310 watt nodig en moet je 12 volt lijn 19 amperres leveren. Je 460 watt voeding kan ongeveer 32 amperres leveren. Je voeding kan dus makkelijk je systeem aan.
7400 Wp op het dak
Hmm. Je zegt dus een 380+ watt voeding met 25 amperes. Mijn oog was gevallen op een Antec EarthWatts 380. Heeft een efficiency van bijna 85%theodouma schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:23:
[...]
Zoals je systeem nu is zal hij 220 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn 14 amperres moet leveren en als piek tijdens het opstarten heel even 15 amperres.Een 300 watt voeding met 17 amperres op de 12 volt lijn is hier genoeg.
Ga je je cpu overklokken (25% overklok zodat de cpu synchroon loopt met het geheugen) dan zal je systeem 250 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hijrbij 17 amperres leveren met kortstondig een piek van 18 amperres. Een 350 watt voeding met 20 amperres op de 12 volt lijn is hier genoeg.
Dan de videokaart. Je zegt dat je wilt upgraden. Als je de videokaart vervangt voor een 8800 GTS dan zal je systeem totaal 280 watt nodig hebben zonder enige overklok. De 12 volt lijn moet hierbij 19 amperres leveren. Als je de cpu weer gaat overklokken dan zal hje systeem 310 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hierbij 22 amperres leveren. Voor dit systeem is een 350 watt voeding voldoende met 25 amperres (22 als je niet gaat overklokken)
Neem je met een 8800 GTS niet genoegen en heb je liever de 8800 GTX in je pc (de allerzwaarest videokaart, er is geen enkele videokaart die nog meer stroom nodig heeft) dan zal je voeding 320 watt moeten leveren waarvan er 22 ampereres uit de 12 volt lijn moeten komen. Een 380+ watt voeding met minimaal 25 amperres is dan het minimum
Klok je de cpu dan ook nog over zit je op 25 amperres en 360 watt. Voor dit systeem is 400 watt met 28 amperres echt een minimum
Je moet eens bij jezelf gaan afvragen of je wilt overklokken en of je een verwarming videokaart als de 8800 GTX wilt. Als je niet wilt overklokken en geen utra high end videokaart wilt is een voeding van minimaal 350 watt voldoende.
3.3V: 20A
5.0V: 20A
12V rail1: 17A
12V rail2: 15A
5.0V SB: 2.5A
-12V: 0.8A
Hoe weet ik nu hoe ze die 12 Volt rails hebben verdeeld? Of doet dat er verder niet toe en is deze voeding wel geschikt voor dit systeem.
Thx
[ Voor 35% gewijzigd door Flappie op 24-01-2007 23:05 ]
Dit voeding ziet er zeker goed uit, mijn broer heeft hem ook in zijn computer maar zo stil vind ik hem niet. Ik ben eigenlijk opzoek naar een toch wel iets duurdere voeding van max. 90 euro, die echt stil is..theodouma schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:09:
[...]
De Coolermaster eXtremepower 430 watt heeft een 120 mm fan en is daarmee erg stil Deze voeding kost maar 40 euro bij paradigit (geen verzendkosten).
Voor je systeem is deze voeding voldoene. Je systeem zal nog geen 300 watt uit je voeding halen en de 12 volt lijn moet 19 amperres kunnen leveren. Tijdens gamen zal hij 17-18 amperers moeten leveren. En daar komt ook gelijk de reden dat jouw voeding nu zo'n lawaai maakt; Je huidige voeindg kan maar 16 aperres leveren, dus hij zit echt aan zijn max, of er zelf al overheen.
Iemand een idee?
Verwijderd
Ga mij binnenkort een nieuwe setup aanschaffen.
Ik dacht aan een antec p150, dit komt met een 430watt neohe.
-1hd
-e6600 (licht overclocken circa 2,8)
-2gig ram
-1dvd
-8800 gts of ultra
-3case fans ofzo
Kan dit nog, of moet ik mij een aparte case en een aparte voeding aanschaffen van 500 wat ??
-1hd
-2gig ram
-1dvd
-8800 gts of ultra
-3case fans ofzo
Kan dit nog, of moet ik mij een aparte case en een aparte voeding aanschaffen van 500 wat ??
Ik heb de eXtremepower besteld. Bedankt voor je hulp!theodouma schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 21:33:
[...]
De eXtremepower kan 430 watt leveren en 25 of 29 amperres. Jouw systeem heeft maar 300 watt en 17 amperre nodig. De Extremepower 430 watt kan dus ook makkelijk je pc aan
Als je echt een uberstuille voeding wilt kun je deze voeding overwegen. Deze is passief gekoeld en de 80 mm fan gaat alleen in echte noodgevallen aan.bartosiej schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:38:
[...]
Dit voeding ziet er zeker goed uit, mijn broer heeft hem ook in zijn computer maar zo stil vind ik hem niet. Ik ben eigenlijk opzoek naar een toch wel iets duurdere voeding van max. 90 euro, die echt stil is..
Iemand een idee?
Zonder videokaart en met OC zal je systeem 160 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn 9 amperres moet leveren.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:37:
Ga mij binnenkort een nieuwe setup aanschaffen.
-1hd
-2gig ram
-1dvd
-8800 gts of ultra
-3case fans ofzo
Je videokaart (8800 GTS) heeft 120 watt nodig en 10 amperres. Met deze kaart heeft je systeem dus 280 watt nodig hebben en 19 amperres.
De utra variant van de 8800 reeks ken ik niet, maar ik ga er vanuit dat deze net zo extreem veel stroom nodig heeft als de GTX.
De 8800 GTX heeft 40 watt meer nodig dan de GTS, dit is ongeveer 3.5 amperres op 12 volt. Met zo'n GTX zal je systeem totaal dus 320 watt nodig hebben en 23 amperres.
Jouw voeding kan totaal 430 watt en 32 amperres leveren, en dat is echt ruim voldoende voor je systeem.
de voeding is goed voor je systeem en het is vaak een beetje gok/zoekwerk hoe de 12 volt lijnen verdeeld zijn. Het beste kun je gewoon alles in je pc aansluiten. Mocht de pc niet goed opstarten of hij loopt vast in games dan zet je een andere molex op de videokaart en/of HD. let er trouwens wel op dat de voeding maximaal 27 amperres kan leveren op 12 volt en geen 32 (V1 + V2) Dit staat ook in de specificaties aangegeven op de site van AntecFlappie schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:04:
[...]
Hmm. Je zegt dus een 380+ watt voeding met 25 amperes. Mijn oog was gevallen op een Antec EarthWatts 380. Heeft een efficiency van bijna 85%
3.3V: 20A
5.0V: 20A
12V rail1: 17A
12V rail2: 15A
5.0V SB: 2.5A
-12V: 0.8A
Hoe weet ik nu hoe ze die 12 Volt rails hebben verdeeld? Of doet dat er verder niet toe en is deze voeding wel geschikt voor dit systeem.
Thx
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Ik heb een MSI NX7600GT gekocht, deze heeft volgens MSI 350 à 400W nodig met 20A op de 12V stekker. Ik heb echter een 300W voeding met 19A op de 12V lijn.
De rest van mijn systeem:
Processor: AMD Athlon 64 3700+ (2,2 GHz)
Moederbord: MSI MS-7184 (ATI X-Press 200)
Harde schijf: 200 GB Sata
RAM: 1 GB
Zou deze voeding genoeg zijn om hierbij de 7600GT te laten draaien?
Ik heb al wat rondgekeken naar voedingen, indien ik zou moeten upgraden denk ik aan een Cooler Master eXtreme Power 430 Watt. Deze heeft 25A op de 12V stekker.
Is dat een (eventuele) goede keuze?
Alvast bedankt!
Ik heb al wat rondgekeken naar voedingen, indien ik zou moeten upgraden denk ik aan een Cooler Master eXtreme Power 430 Watt. Deze heeft 25A op de 12V stekker.
Alvast bedankt!
Voor een videokaart die nog geen 40 watt verbruikt heb je echt geen 400 watt voeding nodigVerwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 13:47:
Ik heb een MSI NX7600GT gekocht, deze heeft volgens MSI 350 à 400W nodig met 20A op de 12V stekker. Ik heb echter een 300W voeding met 19A op de 12V lijn.![]()
Alvast bedankt!
Jouw systeem zal nog niet eens 200 watt nodig hebben. Ook de 12 volt lijn zal nooit meer dan 12 amperres moeten leveren. Jouw huidige voeding is dus echt niet aan vervanging toe...
7400 Wp op het dak
Nieuwe upgrade
Hiper Type-R 580 watt
(levert 38 ampaires op de 12v)
Specs:
-Amd Opteron 165 dualcore @ 2,61GHZ @ 1.4 Volt
-MSI K8N neo-4FI (nforce 4 @ 1.65 volt)
-XFX geforce 7800GT 450/1050 @ 490/1210
-2x512 Corsair value in Dual channel
-1x Samsung spinpoint 80GB 7200/8 sata2
-1x WD Caviar 16SE 7200/16 Sata2
-Creative X-FI
Extra's
-logitech MX400 usb
-Vivanco Limited edition toetsenbord
Nu is mijn vraag hoeveel verbruikt mijn systeem ongeveer op dit moment ?
Hoeveel rek zit er nog in mijn systeem.
wat zal mijn systeem verbruiken als ik er een geforce 7950GX2 bij gooi ?
die online-psu generators zijn bijna allemaal een beetje out-of-date.. helaas
Hiper Type-R 580 watt
Specs:
-Amd Opteron 165 dualcore @ 2,61GHZ @ 1.4 Volt
-Creative X-FI
Extra's
-logitech MX400 usb
Verwijderd
Ik ben van plan om het volgende systeem samen te stellen, en misschien ooit overklokken; een klein beetje maar zo rond de speeds van een E6600:
Antec NSK 4400 Met een antec voeding van 380 watt
Intel c2d E6400
Asus ati x1950 pro
Seagate barracuda 7200.10
2 gig twinmos pc5300 geheugen in dual channel
Msi P965 neo-f
Samsung dvd drive
Diskette drive
3 casefans
En een cardreader..
Ik ga er wel van uit dat deze voedign het trekt, maar even laten checken is nooit mis natuurlijk
Intel c2d E6400
Asus ati x1950 pro
Msi P965 neo-f
Samsung dvd drive
Diskette drive
3 casefans
En een cardreader..
Ik ga er wel van uit dat deze voedign het trekt, maar even laten checken is nooit mis natuurlijk
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 19:19 ]
Je huidige systeem heeft ongeveer 315 watt nodig. De 12 volt lijn moet hierbij 20 amperres leveren. Je voeding kan dat dus makkelijk aanNomadTitan schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:32:
Nieuwe upgrade![]()
Hiper Type-R 580 watt(levert 38 ampaires op de 12v)
Specs:
-Amd Opteron 165 dualcore @ 2,61GHZ @ 1.4 Volt 150
-Creative X-FI
Extra's
-logitech MX400 usb
Je huidige videokaart heeft met de overklok ongeveer 65 watt nodig. De 7950 GX2 heeft ongeveer 110 watt nodig. Als je ook nog eens de videokaart dan een beetje overklokt zal deze ongeveer 130 watt nodig hebben, dit is 65 watt meer dan je "oude" videokaart.
Je systeem zal dus met de nieuwe videokaart 65 watt meer gaan verbruiken. Omdat de videokaart alleen maar op 12 volt werkt moet deze 5.5 amperres meer leveren. Totaal zal je systeem dan 380 watt nodig hebben en 26 amperres. Ook dit kan je voeding makkelijk leveren.
Let er wel op dat je niet de cpu/mobo en de videokaart op dezelfde 12 volts rail aansluit. Je cpu heeft namelijk 13 amperres nodig (150 watt), ern ook je videokaart weigert te werken met minder dan 11 amperres. Als je ze op één rail aansluit moet deze rail dus 24 amperres leveren, en dat kan je voeindg echt niet leveren op één rail, deze kan maar max 20 amperres per rail leveren. et je de cpu/mobo op de ene rail en de videokaart op de ander dan kan je voeidng je systeem makkelijk aan
Je systeem zal nog geen 230 watt nodig hebben, en dat is als je de cpu heb lopen op een 25% OC, dus op E6600 speeds. De 12 volt lijn moet hierbij 15 amperres leveren.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:57:
Ik ben van plan om het volgende systeem samen te stellen, en misschien ooit overklokken; een klein beetje maar zo rond de speeds van een E6600:
Intel c2d E6400
Asus ati x1950 pro
Msi P965 neo-f
Samsung dvd drive
Diskette drive
3 casefans
En een cardreader..
Volgens de specs van je kast zit er een SU380 voeding in. Antec heeft van deze voeidng geen specs helaas, maar bij Silentpreview hebben ze de voeding getest en gefotograveerd. Daarbij hebben ze een foto geplaatst van wat de voeindg kan leveren Uit deze gegevens blijkt dat je voeding max 28 amperres kan leveren op de 12 volt lijn.
Je systeem heeft lang niet de 380 watt nodig van de voeding en ook heeft hij de 28 amperres echt niet allemaal nodig. Ofwel, je voeidng kan makkelijk je systeem aan. Je heb zelfs nog genoeg ruimte om je cpu echt over te klokken (=2.8+ Ghz) en de videokaart te vervangen voor een 8800 GTS (8800 GTX moet ook nog kunnen, maar dan gaat je voeidng het redelijk zwaar krijgen)
7400 Wp op het dak
Zelf ben ik van plan om het volgende te gaan bestellen
kast : antec p180
MoBo: Asus P5N32-E SLI
Video : 2 keer de 8800GTS
HDD : 2 keer 160gig raid0 7200rpm sata
HDD : 1 keer 320gig 7200rpm sata
optical: dvd-drive
ram : Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2
cpu : e6600
koeler:: Zalman CNPS9700
zal dus voor het gamen gaan met SLI met een beetje overklok naar 3.2Ghz voor de cpu
DX10 en Vista..
ben erg benieud wat een goede voedig zal zijn?
mijn voorkeur gaat ook uit naar en modulaire voeding..
zal dus voor het gamen gaan met SLI met een beetje overklok naar 3.2Ghz voor de cpu
DX10 en Vista..
Je systeemm zal ongeveer 500 watt nodig hebben. de 12 volt lijn moet hierbij 35 amperres leveren. Wil je ook de videkaarten overklokken dan zit je al snel op totaal 550 watt en 39 amperres (overklok van 20%)murky123 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 23:11:
Zelf ben ik van plan om het volgende te gaan bestellen
DX10 en Vista..
Voor je systeem is het daarom aan te raden om het te voorzien van een voeidng die minimaal 600 watt kan leveren en minimaal 43 amperres. Als je de videokaarten echt niet over wilt klokken dan zou een 550+ watt voeding met 39 amperres ok nog kunnen. Maar echter gezien je high end specs lijkt het mij een goede keuze als je een 600+ watt voeding neem met 43+ amperres, ongeacht of je gaat overklokken.
Mijn persoonlijke keus zal de Thermaltake Toughpower 750 watt zijn. Deze is is in Picewatch vijf euro duurder dan zijn 700 watt broer en en modulair. Deze voeding is met 120 euro relatief goedkoop, hij is ongeveer net zo duur als een modulaire 600 watt voeding van de concurrent.
7400 Wp op het dak
ik ben al een tijdje bezig met het rond kijken voor een nieuw systeempje nu had ik voor mij zelf ongeveer het volgende in elkaar gefixt
Chieftec Big Tower CA-01B-B-SL ATX No PSU (zwart)
Asus P5B-E iP965, SATA2 RAID, GLAN, 8CH
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz FSB1066 2MB Box
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0
4x Western Digital 250GB SATA300 16MB, WD2500KS
waarvan 3 raid 5 en 1 "opslag onbelangrijke spullen"
2 dvdrw van nec en een 3 tal usb apparaten
als voeding voor dit geheel zit ik nog te twijfelen tussen:
Cooler Master Powersupply RS-430-PCAP Extreme Power 430W
en
Cooler Master RS-430-ASAA iGreen Power, 430W (ATX 12V V 2.2)
aangezien er nog een schappelijk video kaartje in moet "8600XXX" ( daar ben ik op aan het wachten)
welke zou dan de beter keuze zijn en waar liggen de aandachtspunten bij het belasten van de rails
alvast bedankt.
en
aangezien er nog een schappelijk video kaartje in moet "8600XXX" ( daar ben ik op aan het wachten)
welke zou dan de beter keuze zijn en waar liggen de aandachtspunten bij het belasten van de rails
alvast bedankt.
(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)
Ik heb nu een voeding waarvan ik niet weet welk merk het is (er zitten in ieder geval 2 fans in); ik vind echter wel dat het ding behoorlijk veel herrie maakt en aangezien ik nu redelijk veel de PC aan heb staan wil ik eigenlijk een voeding hebben die iets minder lawaai maakt. Het hoeft niet ruisloos te zijn, maar momenteel is het eigenlijk een ventilator die 24/7 staat te brommen. Voor de voeding wil ik maximaal rond de 100-120E uitgeven.
Ik heb een Pentium 4 2400Mhz met een eenvoudige (GF4 meen ik) AGP videokaart. 1 gig intern geheugen. Verder zitten er 2 harde schijven in: een 160 (SATA) en een 80 (ATA) gig schijf; een DVD-brander en lezer.
Zoals al gezegd staat de PC dus ongeveer 16 uur per dag aan. Ik heb echt geen kaas gegeten van die dingen dus als iemand me een goede tip kan geven!
Ik heb een Pentium 4 2400Mhz met een eenvoudige (GF4 meen ik) AGP videokaart. 1 gig intern geheugen. Verder zitten er 2 harde schijven in: een 160 (SATA) en een 80 (ATA) gig schijf; een DVD-brander en lezer.
Zoals al gezegd staat de PC dus ongeveer 16 uur per dag aan. Ik heb echt geen kaas gegeten van die dingen dus als iemand me een goede tip kan geven!
Ik denk dat je met een Coolermaster Extremepower 430 watt klaar bent voor héél wat upgrades.n3ck schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 02:05:
Ik heb nu een voeding waarvan ik niet weet welk merk het is (er zitten in ieder geval 2 fans in); ik vind echter wel dat het ding behoorlijk veel herrie maakt en aangezien ik nu redelijk veel de PC aan heb staan wil ik eigenlijk een voeding hebben die iets minder lawaai maakt. Het hoeft niet ruisloos te zijn, maar momenteel is het eigenlijk een ventilator die 24/7 staat te brommen. Voor de voeding wil ik maximaal rond de 100-120E uitgeven.
fiets naar de dichtbijzijnde Retailer(betere garantie) en koop deze
Ze zijn ook nog redelijk stil
Zonder videokaart moet je voeding 200 watt leveren (met je cpu 25% overgeklokt)paularts schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 00:12:
ik ben al een tijdje bezig met het rond kijken voor een nieuw systeempje nu had ik voor mij zelf ongeveer het volgende in elkaar gefixt
en
alvast bedankt.
De 8600 kaart die pas bekend is geworden heeft geen extra poweraansluiting op de kaart. Dit betekent dus ook dat de kaart maximaal 75 watt verbruikt. Stel er komt ook een zwaardere versie uit van de 8600 (een GT of een utra) dan zou deze misschien 90 watt kunnen verbruiken.
Met zo'n kaart in je systeem moet je voeding totaal 290 watt leveren. De 12 volt lijn moet hierbij 20 amperres leveren met kortstondig een piek van 23 amperres als de pc net opstart. Voor je systeem adviseer ik daarom ook een voeding van minimaal 350 watt met minimaal 24 amperres.
Beide voedingen die jij voorstelt zijn geschikt voor je systeem. De eXtremepower kan 29 amperres leveren en de iGreen kan er 27 leveren.
Beide voedingen hebben ook een 120 mm fan, dus ze zullen qua geluid elkaar niet ontlopen. Echter beweert Coolermaster dan de iGreen altijd minimaal een rendement heeft van 80%, en dat is best netjes. Een hoger rendement betekend dat de voeding zelf minder warm wordt en dat de fan minder hard moet draaien om deze warmte af te voeren. Dit betekend uiteraard ook weer dat hij iets stiller is.
ik denk dat daarom de iGreen een betere voeidng voor je systeem is. Nadeel is wel dat hij zo'n 30 euro duurer is dan de eXtremepower. Als je hem makkelijk kan betalen zou ik daarom voor de iGreen gaan. Zit je wat krap bij kas dan is de eXtremepower een goede tweede keuze.
Voor je systeem is echt iedere goede 300+ watt voeding geschikt.n3ck schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 02:05:
Zoals yori1989 hierboven ook al schreef is de Coolermaster Extremepower 430 watt voor jouw systeem een erg goede keuze. Deze voeding is maar 40 euro bij Paradigit. Wil je geen 40 euro uitgeven aan een voeding dan kom je toch weer bij de troep uit die je nu heb, namelijk de rommel van Sweex, Qtec, Trust of "no-name" (dat laatste heb jij)
430 watt is wel wat veel voor je systeem, je systeem zal echt max maar 175 watt nodig hebben en echt maar iets van 10 amperres op de 12 volt. De reden dat (ook) ik je de 430 watt voeidng aanraad is omdat deze eigelijk net zo duur is als een stille 300 watt voeding, als je deze al kan vinden. Voor hetzelfce geld heb je dan een voeding die veel krachtiger is
7400 Wp op het dak
Op dit moment heb ik een Coolermaster Real Power 450 watt voeding en ik ga mijn PC een flinke upgrade geven. Onderstaand de upgrade specificaties:
1x Asus P5N32-SLI Deluxe SE
2x OCZ Gold GX XTC DDR2 1GB PC5400 CL4
1x WD Raptor WD740ADFD 74GB (SATA, 10000rpm, 16MB, NCQ)
1x WD Caviar SE16 WD3200KS 320GB (SATA II, 16MB)
1x Intel Core 2 Duo E6600
1x Asus EN8800GTX/HTDP/768M (PCI-e, 768MB, 2xDVI/TV)
Ik heb het idee dat ik ook een nieuwe voeding nodig heb (vooral ook door de videokaart).
Verder heb ik nog deze hardware van mijn huidige PC welke ik eventueel ook wil aansluiten:
1x Externe HDD (WD 320 GB - USB)
2x 200 GB ATA HDD
1x NEC DVD writer
1x Audigy 4 soundcard
1x Logitech G7 oplader (trekt de volle 500mA van de USB)
Dus.. mn voeding ook upgraden of niet? En zo ja, welke voeding van Coolermaster? :-)
Ik heb het idee dat ik ook een nieuwe voeding nodig heb (vooral ook door de videokaart).
Verder heb ik nog deze hardware van mijn huidige PC welke ik eventueel ook wil aansluiten:
2x 200 GB ATA HDD
1x NEC DVD writer
1x Audigy 4 soundcard
Dus.. mn voeding ook upgraden of niet? En zo ja, welke voeding van Coolermaster? :-)
[ Voor 0% gewijzigd door Bamieater op 26-01-2007 12:48 . Reden: typo ]
Say what you want to say, BUT don't speak!
Je systeem zal zonder enige overklok een 370 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hierbij 24 amperres leveren. Klok je de e6600 ook nog een beetje over (tot een fsb van 333 Mhz zodat hij synchroon loopt met je geheugen) dan zal je systeem 400 watt nodig hebben en 26-27 amperres. Ik denk dat je het beste eraan doet om een voeding van minimaal 450 watt te nemen die ook minimaal 29 amperres kan leveren.Bamieater schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:40:
Op dit moment heb ik een Coolermaster Real Power 450 watt voeding en ik ga mijn PC een flinke upgrade geven. Onderstaand de upgrade specificaties:
Ik heb het idee dat ik ook een nieuwe voeding heb (vooral ook door de videokaart).
2x 200 GB ATA HDD
1x NEC DVD writer
1x Audigy 4 soundcard
Jouw voeding kan 450 watt leveren en 22 amperres. daarmee is jouw voeding dus te licht voor je systeem. De realpower 550 watt kan wel meer dan 29 amperres leveren (30 in totaal), dus deze voeding zou je kunnen nemen. De eXtremepower 500 watt met 32 amperres of de iGreen 500 watt met 33 amperres zijn ook geschikt voor je systeem.
7400 Wp op het dak
Okay thx! Ik ga inderdaad mn CPU licht overklokken en wil waarschijnlijk ook nog wat hardware uitbreidingen en ruimte voor eventuele externe hardware.theodouma schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:52:
[...]
Je systeem zal zonder enige overklok een 370 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hierbij 24 amperres leveren. Klok je de e6600 ook nog een beetje over (tot een fsb van 333 Mhz zodat hij synchroon loopt met je geheugen) dan zal je systeem 400 watt nodig hebben en 26-27 amperres. Ik denk dat je het beste eraan doet om een voeding van minimaal 450 watt te nemen die ook minimaal 29 amperres kan leveren.
Jouw voeding kan 450 watt leveren en 22 amperres. daarmee is jouw voeding dus te licht voor je systeem. De realpower 550 watt kan wel meer dan 29 amperres leveren (30 in totaal), dus deze voeding zou je kunnen nemen. De eXtremepower 500 watt met 32 amperres of de iGreen 500 watt met 33 amperres zijn ook geschikt voor je systeem.
Ik ga deze aanschaffen: Cooler Master iGreen Power RS-600-ASAA (600W, ATX).
Say what you want to say, BUT don't speak!
Verwijderd
Okee hartstikke bedankt voor de zeeer nuttige info, misshcien dat ik morgen nog wel de CPU een stukje sneller laat lopentheodouma schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:11:
[...]
[...]
Je systeem zal nog geen 230 watt nodig hebben, en dat is als je de cpu heb lopen op een 25% OC, dus op E6600 speeds. De 12 volt lijn moet hierbij 15 amperres leveren.
Volgens de specs van je kast zit er een SU380 voeding in. Antec heeft van deze voeidng geen specs helaas, maar bij Silentpreview hebben ze de voeding getest en gefotograveerd. Daarbij hebben ze een foto geplaatst van wat de voeindg kan leveren Uit deze gegevens blijkt dat je voeding max 28 amperres kan leveren op de 12 volt lijn.
Je systeem heeft lang niet de 380 watt nodig van de voeding en ook heeft hij de 28 amperres echt niet allemaal nodig. Ofwel, je voeidng kan makkelijk je systeem aan. Je heb zelfs nog genoeg ruimte om je cpu echt over te klokken (=2.8+ Ghz) en de videokaart te vervangen voor een 8800 GTS (8800 GTX moet ook nog kunnen, maar dan gaat je voeidng het redelijk zwaar krijgen)
super bedankt voor je tip.. ik zat zelf ook te denken aan een 700 of 750 watt voeding, maar ik moest het ff horen uit de mond van een experttheodouma schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 23:53:
[...]
Je systeemm zal ongeveer 500 watt nodig hebben. de 12 volt lijn moet hierbij 35 amperres leveren. Wil je ook de videkaarten overklokken dan zit je al snel op totaal 550 watt en 39 amperres (overklok van 20%)
Voor je systeem is het daarom aan te raden om het te voorzien van een voeidng die minimaal 600 watt kan leveren en minimaal 43 amperres. Als je de videokaarten echt niet over wilt klokken dan zou een 550+ watt voeding met 39 amperres ok nog kunnen. Maar echter gezien je high end specs lijkt het mij een goede keuze als je een 600+ watt voeding neem met 43+ amperres, ongeacht of je gaat overklokken.
Mijn persoonlijke keus zal de Thermaltake Toughpower 750 watt zijn. Deze is is in Picewatch vijf euro duurder dan zijn 700 watt broer en en modulair. Deze voeding is met 120 euro relatief goedkoop, hij is ongeveer net zo duur als een modulaire 600 watt voeding van de concurrent.
Ik heb een Barracuda 7200.10 gekocht, SATA met 250 gieg. Kan ik hier een Molex=>Sata verloopstuk voor gebruiken? Op de HDD staat 5, 12 V, 3.3 zie ik er niet op terug?
Ik ga binnekort upgraden naar een 7600Gt of X1950 pro en een nieuwe voeding:
ik heb de keuze tussen deze modellen:
Enlight 400w PFC: 31 euro
Enlight 500w PFC: 55 euro
Coolermaster eXtreme power 430w: 53 euro
OCZ Modstream 450w: 78 euro
Welke is de beste qua prijs/kwaliteit ?
Ook zie ik dat de combined power van de OCZ 220w is, terwijl die van de Coolermaster maar 140w is, wat wil dit zeggen ?
Overige specs:
P4 3Ghz @ 4 Ghz, prescott core
768 mb ddr-ramgeheugen 333mhz
Asus P4P800-X mobo
Seagate barracuda 7200 (40Gb)
Ook zie ik dat de combined power van de OCZ 220w is, terwijl die van de Coolermaster maar 140w is, wat wil dit zeggen ?
Overige specs:
Asus P4P800-X mobo
[ Voor 14% gewijzigd door Ward Vr op 27-01-2007 14:22 ]
Ik zou de OCZ modstream 450 watt nemen, Hij kost ongeveer 70 euro nieuw.Ward Vr schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:12:
Overige specs:
Asus P4P800-X mobo
je systeem zal rond de 220 watt verbruiken met je nieuwe videokaart.
de OCZ voeding levert voldoende ampaires én is modulair.
Je mag aannemen dat je gewoon een molex converter kan gebruiken. De sata power connector heeft standaard ook 3.3 volt aan boord, een molex heeft dat niet. Als je een molex-sata verloopstuk gebruik, dan heb je een sata aansluiting zonder de 3.3 volt.Autoreply schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:47:
Ik heb een Barracuda 7200.10 gekocht, SATA met 250 gieg. Kan ik hier een Molex=>Sata verloopstuk voor gebruiken? Op de HDD staat 5, 12 V, 3.3 zie ik er niet op terug?
Ik kan echter nergens vinden of de Seagate deze 3.3 volt nodig hebben, ik kan dus niet "bewijzen" dat zo'n verloopstukje gaat werken.
Weet jij misschien of er sata schijven zijn die van de 3.3 volt gebruik maken? Dit omdat je zo zeker ben in je antwoord (niet negatief bedoeld, ik ben gewoon erg benieuwd. Aan je antwoord te zien weet jij namelijk iets dat ik ook graag wil wetenblacktarantulaX schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:28:
Molex > S-ATA kan gewoon hoor. Voor de stroom bedoel je hè? Ja kan hoor..
Zonder videokaart zal je systeem ongeveer 210 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hierbij 12-13 amperres leveren.Ward Vr schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:12:
Overige specs:
Asus P4P800-X mobo
De 7600 GT heeft een kleine 40 watt nodig (3 amperres) Totaal zal je systeem dan 250 watt nodig hebben en de 12 volt lijn moet 15-16 amperres leveren. Voor dit systeem is een 300 watt voeding met 18 amperres op de 12 volt lijn voldoende (wel moet één 12 volt lijn minimaal 12 amperres kunnen leveren, dus 1 12volt lijn is hier wel noodzakelijk, twee lijnen van 9 amperres gaat niet omdat alleen je cpu + cpuvoeidng een 145 watt nodig heeft)
en de X1950 PRo heeft er een kleine 70 nodig (6 amperres). Totaal komt dit dus neer op 280 watt en 18-19 amperres. Hiervoor is een 330+ watt voeding met 22 amperres wel aan te raden als minimum. Ook hier is het belangrijk dat er minimaal één 12 volt lijn 12 amperres kan leveren voor je cpu.
Zowel in de Pricewatch als op de site van Enlight kan ik geen 400 watt voeidng vinden van 31 euro. Ik durf daarom ook niet te zeggen of deze de benodigde 22 amperres kan leveren. De Zalman 400 watt voeding kan bijvoorbeeld maar 15 amperres leveren op 12 volt terwijl de Coolermaster eXtremepower 430 watt er 29 kan leveren. Ik kan dus helemaal niet zien/gokken of de Enlight wel voldoende kan leveren.
Voor de Enlight 500w geld eigelijk hetzelfde. echter mag je bij deze voeding wel vanuit gaan dat hij minimaal 22 amperres kan leveren.
De eXtremepower is er in meerdere varianten verkrijgbaar. Je heb versies die 25 amperres kunnen leveren en versies die 29 amperres kunnen leveren. Beide voedingen zijn voldoende voor je systeem.Bij Paradigit hebben ze deze voeding ook liggen voor 40 euro. Dit zal waarschijnlijk wel de versie zijn vam 25 amperres.
De OZC kan maximaal 26 amperres leveren. Deze is daarmee ook geschikt voor je systeem.
Mijn persoonlijke voorkeur zal uitgaan naar de Coolermaster voeidng omdat deze goedkoper is dan de OZC en eigelijk net zoveel power kan leveren.
Dan jouw vraag over die combined powers. Je heb waarschijnlijk onderstaand schema gezien van je voeindg

Hierin staat alles van de voeindg. Eerste even een formule, misschien ben je er al mee bekend misschien niet.
Vermogen (watt) = spanning (volt) x Stroom (amperres). Bij een voeding is de spanning altijd gelijk (bijv 12 volt) en je stroom is afhankelijk van wat de pc nodig heeft. (dit kan 5 amperers ijn voor een lichte pc, dit kan ook 40 amperres zijn voor een zware gamepc.
De voeidng kan maximaal 28 amperres op de 3.3 volt rail leveren (dus maximaal 92 watt), 45 amperres op de 5 (225 watt) volt en 26A op de 12 V (312 watt). Dit kan hij helaas niet allemaal tegelijkertijd leveren. Zo kan de voeding maximaal maar 220 watt leveren op de 5 en 3.3 volt samen. Als je pc bijvoorbeeld 200 watt nodig heeft op de 5 volt dan kan de voeindg nog maar 20 watt levern op de 3.3 volt, ondanks dat los de 3.3 volt lijn veel meer kan leveren.
De 12 volt lijn kan maximaal 312 watt leveren (das toevallig, das presies 26 x 12
Misschien snap je (of iemand anders) nu niet waarom een voeding niet 28A op 3.3 volt en 45 A op 5 volt en 26 A op 12 volt gelijktijdig kan leveren. Vergelijk het anders met dit voorbeeldje; Ik kan maximaal 10 laptops tillen. Meer wordt voor mij te groot en te zwaar. Verder kan ik maximaal 3 atx kasten tillen. Meer wordt ook te groot of te zwaar. Verder kan ik maximaal 50 toetsenborden tillen. Meer wordt ook te groot of te zwaar. Ik kan niet 10 laptops, 3 gewone pc's en 50 toetsenborden in één keer tillen, dit is voor mij veel te groot en te zwaar. Ik kan wel bijvoorbeeld 5 laptops en 20 toetsenborden tegelijkertijd tillen.
Een voeindg is dus net zo. Hij kan wel 28 amperres leveren op de 3.3 volt, maar als hij op andere lijnen ook moet leveren dan kan hij niet op de 3.3 volt de 28 amperres blijven leveren, dit wordt voor hem veel te veel.
Die combinaties noemt met het Combined power (vergelijk het maar met mijn 5 laptops en 20 toetsenborden)
Ik hoop zo dat het een beetje duidelijk is wat men met dat Combined power bedoel en waarom dat bij de ene voeding anders is dan bij de andere.
Ik vind het wel knap dat je weet hoeveel een systeem verbruikt als je niet weet welke videokaart erin zitNomadTitan schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:38:
[...]
Ik zou de OCZ modstream 450 watt nemen, Hij kost ongeveer 70 euro nieuw.
je systeem zal rond de 220 watt verbruiken met je nieuwe videokaart.
de OCZ voeding levert voldoende ampaires én is modulair.
7400 Wp op het dak
@ theodouma: thx voor de verhelderende uitleg
En de Enlight 400w aan 31 euro heb ik hier gevonden !
Dat de voeding modulair is, is niet per se een voordeel (grotendeels wel natuurlijk
) (zie startpost)
Waar ik ook nog de keuze van heb is de Superflower SF400P - 14BK die slechts 46 euro kost...
Iemand ervaring met deze voeding ?
En de Enlight 400w aan 31 euro heb ik hier gevonden !
Dat de voeding modulair is, is niet per se een voordeel (grotendeels wel natuurlijk

Waar ik ook nog de keuze van heb is de Superflower SF400P - 14BK die slechts 46 euro kost...
Iemand ervaring met deze voeding ?
[ Voor 65% gewijzigd door Ward Vr op 27-01-2007 20:33 ]
theodouma schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 20:14:
[...]
Ik vind het wel knap dat je weet hoeveel een systeem verbruikt als je niet weet welke videokaart erin zit![]()
Jij bent natuurlijk veel beter in het schatten.. ik probeer, zit er niet heel erg vaak naast

Ik heb nu een Coolermaster Real Power 450watt voeding, straks wil ik m'n pc upgraden en ik weet niet of mijn voeding dan nog voldoende is.
Dit gaat 't worden:
Intel core2duo e6600
Asus P5N-E SLi
2 gb DDR2 geheugen
Asus Geforce 8800GTS
2 HDD's (waarvan 1 Raptor)
2 optische drives (1 DVD brander, 1 DVD speler)
Cardreader
3 casefans
Dit gaat 't worden:
Intel core2duo e6600
Asus P5N-E SLi
2 gb DDR2 geheugen
Asus Geforce 8800GTS
Cardreader
3 casefans
Ik denk dat je het niett trekt met je huidige voeding.. je zal minder als 300 watt verstoken met je . maar je voeding levert een continue vermogen van 22 ampaires, dit is niet genoeg.Bramm schreef op zondag 28 januari 2007 @ 15:54:
Ik heb nu een Coolermaster Real Power 450watt voeding, straks wil ik m'n pc upgraden en ik weet niet of mijn voeding dan nog voldoende is.
Dit gaat 't worden:
Intel core2duo e6600
Asus P5N-E SLi
2 gb DDR2 geheugen
Asus Geforce 8800GTS
Cardreader
3 casefans
Ik zou als ik jou gaan voor een Coolermaster igreen 600 watt die kan 27 ampaires leveren op de 12v.
Daar zal je genoeg vermogen uit kunnen halen.
Je pc zal zonder overklok 290 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hierbij een kleine 19 amperres leveren. Je huidige voeding zou dit systeem dus nog wel aankunnen, al heb je geen ruimte om over te klokken om om extra hardware bij te plaatsen (HD moet wel lukken, maar een GTX ipv een GTS kun je vergeten).Bramm schreef op zondag 28 januari 2007 @ 15:54:
Dit gaat 't worden:
Intel core2duo e6600
Asus P5N-E SLi
2 gb DDR2 geheugen
Asus Geforce 8800GTS
Cardreader
3 casefans
Als je gaat overklokken (50% OC, vaak samen met gebruik van pc6400 geheugen) dan zal je systeem 350 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet dan 24 amperres leveern. Je voeding kan het dan niet aan. Voor je systeem heb je dan ene nieuwe voeding nodig van minimaal 27 amperres en 400 watt.
Je zat er niet ver naastNomadTitan schreef op zondag 28 januari 2007 @ 16:08:
[...]
Ik denk dat je het niett trekt met je huidige voeding.. je zal minder als 300 watt verstoken met je . maar je voeding levert een continue vermogen van 22 ampaires, dit is niet genoeg.
Ik zou als ik jou gaan voor een Coolermaster igreen 600 watt die kan 27 ampaires leveren op de 12v.
Daar zal je genoeg vermogen uit kunnen halen.
Hoe kom je er trouwens bij dat zijn systeem meer dan 22 amperres nodig heeft en minder dan 300 watt? Die 300 watt dat geloof ik wel, daar kwam ik zelf ook op uit. Alleen dat het systeem meer dan 22 amperres zou moeten gebruiken is niet helemaal logisch. Als zijn systeem namelijk maar één amperre meer verbruikt (totaal 23 amperres) dan moet de 12 volt lijn alleen al 276 watt leveren. Je zegt dat zijn systeem minder dan 300 watt nodig heeft (laten we zeggen 290 watt). Dan blijft er nog maar 14 watt over wat de 3.3 en 5 volt moet lveren, en dat is wel heel weinig.
7400 Wp op het dak
Ik doelde meer met de upgrade... als je nog wat rek in doet dan heb je aan de huidige 22 ampaires niet genoegtheodouma schreef op zondag 28 januari 2007 @ 16:30:
Je zat er niet ver naast![]()
Hoe kom je er trouwens bij dat zijn systeem meer dan 22 amperres nodig heeft en minder dan 300 watt? Die 300 watt dat geloof ik wel, daar kwam ik zelf ook op uit. Alleen dat het systeem meer dan 22 amperres zou moeten gebruiken is niet helemaal logisch. Als zijn systeem namelijk maar één amperre meer verbruikt (totaal 23 amperres) dan moet de 12 volt lijn alleen al 276 watt leveren. Je zegt dat zijn systeem minder dan 300 watt nodig heeft (laten we zeggen 290 watt). Dan blijft er nog maar 14 watt over wat de 3.3 en 5 volt moet lveren, en dat is wel heel weinig.
Vooral met een 8800GTS die lust wel wat stroom, Met fan's en overclocken in mijn achterhoofd heeft hij aan die huidige voeding niet genoeg.
Een igreen levert 27 ampaires, dat is genoeg én heeft hij ook nog wat rek in zijn systeempje voor een overclock of extra hardware
Trouwens.. hoe weet jij van alles de ampaires
Verwijderd
Mijn videokaart is helaas kapot en ik ga nu over op een nieuwe. Met de voeding die ik nu heb loopt mijn systeem prima. Mijn vraag is of ik met een nieuwe videokaart de voeding nog voldoet. Hieronder de specs met de nieuwe (beoogde) videokaart.
P4 2.8ghz Northwood
2x 512MB Kingston (DDR SDram pc3200)
2x 256 MB onbekend merk (DDR SDram pc3200)
1x 200GB s-ata Maxtor Diamond
1x 80gb s-ata Maxtor Diamond
Sound Blaster Audigy 2
1x DVD writer
1x DVD player
1x 88mm casefan
Point of View 7800GS AGP videokaart
Mijn huidige voeding is:
Realpower 450W (http://www.alternate.nl/h...=TN4M20&showTechData=true)
Vermogen 450 Watt
Ingangsspanning
230V
110V
Moederbordaansluiting 1 x ATX 2.0 (24-polig)
Extra aansluiting 1 x ATX12V (4-polig)
Stroomaansluitingen 7 x 5,25 inch
2 x 3,5 inch
2 x Serial-ATA
Stroomsterkte
+3,3V 20 A
+5Vsb 2 A
+5V 25 A
+12V1 12 A
+12V2 10 A
-12V 1 A
Ik had de voeding gekocht met de gedachte dat deze wel even meekon. Maar na het lezen van dit topic ben ik daar niet helemaal zeker van.
P4 2.8ghz Northwood
Sound Blaster Audigy 2
1x DVD writer
1x DVD player
1x 88mm casefan
Mijn huidige voeding is:
Vermogen 450 Watt
Ingangsspanning
230V
110V
2 x 3,5 inch
2 x Serial-ATA
Stroomsterkte
+3,3V 20 A
+5Vsb 2 A
+5V 25 A
+12V1 12 A
+12V2 10 A
-12V 1 A
Ik had de voeding gekocht met de gedachte dat deze wel even meekon. Maar na het lezen van dit topic ben ik daar niet helemaal zeker van.
Dat moet nét lukken je systeem verbruikt ongeveer zo'n 320 watt, maar als je gaat overclocken (want je processor gaat de bottleneck worden) dan kan je beter een beter model nemen.Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 19:08:
Mijn videokaart is helaas kapot en ik ga nu over op een nieuwe. Met de voeding die ik nu heb loopt mijn systeem prima. Mijn vraag is of ik met een nieuwe videokaart de voeding nog voldoet. Hieronder de specs met de nieuwe (beoogde) videokaart.
P4 2.8ghz Northwood
Sound Blaster Audigy 2
1x DVD writer
1x DVD player
1x 88mm casefan
Mijn huidige voeding is:
Vermogen 450 Watt
Ingangsspanning
230V
110V
2 x 3,5 inch
2 x Serial-ATA
Stroomsterkte
+3,3V 20 A
+5Vsb 2 A
+5V 25 A
+12V1 12 A
+12V2 10 A
-12V 1 A
Denk aan een Coolermaster igreen 500 watt die levert 27 ampaires t.o.v. 22 ampaires van je oude voeding.
Hiermee zal je nog wel rek hebben voor toekomstige upgrades of een vikse overclock
Ik weet van bijn ales de amperres omdat ik het vermogen en de spanning weet. (vermogen = spanning x stroom). Hoeveel wat een onderdeel verbruikt is niet zo moielijk te vinden. Op de site van BalusC kun jen van alle cpu's het vermogen vinden. Op deze staat het verbruik van alle videokaarten.NomadTitan schreef op zondag 28 januari 2007 @ 16:35:
[...]
Ik doelde meer met de upgrade... als je nog wat rek in doet dan heb je aan de huidige 22 ampaires niet genoeg![]()
Vooral met een 8800GTS die lust wel wat stroom, Met fan's en overclocken in mijn achterhoofd heeft hij aan die huidige voeding niet genoeg.
Een igreen levert 27 ampaires, dat is genoeg én heeft hij ook nog wat rek in zijn systeempje voor een overclock of extra hardware
Trouwens.. hoe weet jij van alles de ampaires![]()
Een HD lust max 15 watt warrvan één ampere komt van de 12 volt lijn af. Fans kosten ongeveer 5-10 watt. Al deze dingen zijn halen het vermogen van de 12 volt lijn af.
Als je weet hoeveel watrt de cpu + gpu + hd + fans nodig heeft en je deelt dit door 12 heb je de benodigde stroom.
Verder lust een moederbord 40 watt. Is het mobo SLI/Crossfire dan lust het 50 watt. Geheugen is ongeveer 5 watt/reepje. Pci kaarten zonder cooler hebben ook aan 10 watt voldoende.
Tel je het vermogen van alle onderdelen bij elkaar op dan heb je het maximale vermogen wat nodig is.
Voor een veilige keuze moet je zowel met stroom als met vermogen ongeveer 10-15% boven de maximale belasting zitten. Als je pc dus 400 watt en 20 amperres nodig heeft dan is een voeding van 450 watt en 23 amperres het minimum.
Het stelt allemaal niet zo heel veel voor. Je moet alleen wel weten wat spaning, stroom en vermogen is en waar je dat allemaal kan vinden
Je systeem heeft zonder overklok 230 watt nodig waarvan de 12 volt lijn maar 13 amperres moet levern. Je voeding kan totaal 450 watt leveren en 22 amperres. Ofwel, je voeding is zeer royaal voor je systeem, je heb echt absoluut geen andere nodig.Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 19:08:
P4 2.8ghz Northwood
Sound Blaster Audigy 2
1x DVD writer
1x DVD player
1x 88mm casefan
Mijn huidige voeding is:
Vermogen 450 Watt
Ingangsspanning
230V
110V
2 x 3,5 inch
2 x Serial-ATA
Stroomsterkte
+3,3V 20 A
+5Vsb 2 A
+5V 25 A
+12V1 12 A
+12V2 10 A
-12V 1 A
Als je de cpu heb overgeklokt (iets dat je goed kan doen met een northwood, ik heb zelf een 2.0 Ghz northwood op 2.82 Ghz lopen) dan zal hij (met OC van 40%) 50 watt meer nodig hebben en 4 amperres Totaal komt dat dan uit op 280 watt en 17 amperres wat je systeem nodig gaat hebben, en ook dit kan je voeindg makkelijk leveren.
Hoe kom je bij deze 320 watt? Hoeveel watt denk je dat ieder onderdeel verbruikt? Probeer eens voor jezelf te bewijzen waarom dit systeem 320 watt verbruikt. Zoek eens op wat een 2.8 Ghz northwood verbruikt (in watt) en hoeveel stroom hiervoor nodig is op de 12 volt.NomadTitan schreef op zondag 28 januari 2007 @ 19:37:
[...]
Dat moet nét lukken je systeem verbruikt ongeveer zo'n 320 watt, maar als je gaat overclocken (want je processor gaat de bottleneck worden) dan kan je beter een beter model nemen.
Denk aan een Coolermaster igreen 500 watt die levert 27 ampaires t.o.v. 22 ampaires van je oude voeding.
Hiermee zal je nog wel rek hebben voor toekomstige upgrades of een vikse overclock
Zoek daarna uit hoeveel watt en amperres de videokaart nodig heeft.
Bepaal voor de HD's, pcikaarten, moerderbord en geheugen los wat het allemaal nodig heeft aan vermogen (watt, niet amperers).
De dvd speler hoef je niet mee te tellen omdat je nooit de dvd gebruikt als je videokaart bezig is (dvd kopieren tijden gamen).
Tel nu eens alle losse vermogens bij elkaar op, net als de amperres opde 12 volt. Je zal; dan zien dat je een klein beetje aan de hoge kant zit met 320 watt voor een niet overgeklokte pc
[ Voor 14% gewijzigd door Theo op 28-01-2007 19:50 ]
7400 Wp op het dak
Kijk dat wist ik dus niet.
Hoe ik die 320 watt verandwoorde was wel overdreven :-) ik nam bijv. 100 watt voor de cpu, maar dat klopt niet want het was een northwood :-)
Als ik alles weer bereken dan kom ik idd veel lager uit, Ik neem altijd een heel erg ruime berekening (zelf kwam ik met mijn marge's rond de 250 watt uit)
ook had ik 10 watt per geheugenbankje
Hoe ik die 320 watt verandwoorde was wel overdreven :-) ik nam bijv. 100 watt voor de cpu, maar dat klopt niet want het was een northwood :-)
Als ik alles weer bereken dan kom ik idd veel lager uit, Ik neem altijd een heel erg ruime berekening (zelf kwam ik met mijn marge's rond de 250 watt uit)

Nog een kleine tip:NomadTitan schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:03:
Kijk dat wist ik dus niet.
Misschien ken je de wet van behoud van energie (niet de wet van behoud van ellende, dat is totaal wat anders
Deze regel houdt in dat als jij 40 watt ergens instop dat er uit het apparaat ook 40 watt aan energie komt. Bij een cpu houd dit in als jij 60 watt erin stopt (de cpu heeft 60 watt nodig) dat hij 60 watt aan warmte maakt en dit "uitstoot". Daarom zit er een cooler op je cpu, om die 60 watt op te nemen.
Als jij 10 watt per geheugenbank neem dan houd dit in dat iedere geheugenbank 10 watt aan warmte genereert. Dit is best veel, vooral als je weet dat een chipset er bijvoorbeeld maximaal 20 watt uitstoot, en daarom ook een redelijke cooler heeft. Aan de coolers van een pc kun je vaak daarom ook schatetn hoeveel watt hij nodig heeft. Geheugen heeft geen cooler want hij heeft dat niet nodig. Geheugen wordt niet zo heel warm. Dit betekent ook weer dat hij niet veel energie nodig heeft
Verder hoef je eigelijk geen ruime marges te nemen. Als je alles naar boven afrond heb je al genog marge (als een gpu 56 watt nodig heeft reken jij gewoon met 60 watt). Als jij namelijk alle wattages bij elkaar op heb geteld dan heb jij het vermogen wat nodig is als echt alles in gebruik is (dvd kopieren, alle schijven defragmenteren, gamen en mp3 encoderen, en dat allemala tegelijkertijd) Echter zal een systeem nooit dat volledige vermogen nodig hebben omdat je de videokaart (bijna) niet gebruik als je de HD aan het scannen ben. Ook ben je tijdens het gamen niet bezig om je HD te defragmenteren.
Ofwel, als je uitkomt dat een systeem 350 watt echt nodig heeft dan zal hij dat nooit echt gebruiken. Als jij dan ook nog eens hier een grote marge bovenop doe dan wordt het vermogen wel een beetje veel. je heb het naar boven afronden, het berekenen dat alles in gebruik is en dan ook nog eens een extra "buffer". Zonder je extra marge of buffer zit je ook goed met het gebruik
[ Voor 25% gewijzigd door Theo op 28-01-2007 20:17 ]
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Yori en Theo allebei bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat die voeding dan inderdaad voldoende is als ik zie wat jullie typen.Ik ga deze kaart dan ook zeker erin stoppen.
Blaf
Blaf
Jongens, voor eens en voor altijd een advies.
Ik heb zojuist een nieuwe kast opgehaald, en wil er nu een andere voeding in stoppen. Had nu merkloze voeding. Graag advies wat voor voeding, en ik wil graag dat de kabels al 'gemesht' zijn. Ivm met dat ik een gemodde kast aan het maken ben.
Videokaart koeler: Zalman VF700 Cu
Koeler: wórd een Zalman CNPS7000B Al-cu
Geheugen: 4x Corsair 512 MB (type: VS512mb400, PC3200)
Geluidskaart: 7.1 onboard
Voeding: Aan jullie
Behuizing: Aopen HQ08
Ik heb zojuist een nieuwe kast opgehaald, en wil er nu een andere voeding in stoppen. Had nu merkloze voeding. Graag advies wat voor voeding, en ik wil graag dat de kabels al 'gemesht' zijn. Ivm met dat ik een gemodde kast aan het maken ben.
Je systeem zal nog geen 220 watt verbruiken. naar mijn berekening zal je ongeveer 12 ampaires moeten kunnen leveren op 1, 12 volt lijn.rikkiej90 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:19:
Aangezien je een meshed voeding wilt hebben én die je systeem aan kan + een overclock raad ik je een OCZ modstream 520 watt aan, die is modulair(leuk voor casemodding) én alle kabel zijn gemeshed (en uv reactive). deze voeding begint bij een prijs van 70 euro.
je kan ook een 450 watt versie nemen waar je ook genoeg aan zal hebben, maar die is maar 2 euro goedkoper(bij azerty).
Even kijken wat Theodouma zegt... zo goed ben ik er (nog) niet in
Hmm, 520 Watt is wel erg veel. En wat te denken van de Zalman 460 APS dan? Ohja en wil graag iets meer als 4 molex connectoren. (Ivm aansluitingen koelers etc.)
Ik ga trouwens ook nog zo'n lichtbuis onderin plaatsen (CCFL).
[ Voor 28% gewijzigd door rikkiej90 op 28-01-2007 21:52 ]
Die zalman 460APS zal het makkelijk trekken, hierover hoef je je ook geen zorgen te maken. óók met een fikse overclock hoef je je geen zorgen te maken over de voeding.rikkiej90 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:51:
Hmm, 520 Watt is wel erg veel. En wat te denken van de Zalman 460 APS dan? Ohja en wil graag iets meer als 4 molex connectoren. (Ivm aansluitingen koelers etc.)
Er zullen ongetwijfelt meer als 4 molex connectors op zitten :-)
Je kan ook kijken naar een 450watt OCZ modstream voeding.... je gaf aan dat je wil gaan casemodden, dan raad ik je toch écht aan om een modulaire voeding te nemen. Alle modulaire voeding's kabels zijn standaard gemeshed.
Wat houd dat in, modulaire voedingen? En waar vind ik die?NomadTitan schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:57:
Die zalman 460APS zal het makkelijk trekken, hierover hoef je je ook geen zorgen te maken. óók met een fikse overclock hoef je je geen zorgen te maken over de voeding.
Er zullen ongetwijfelt meer als 4 molex connectors op zitten :-)
Je kan ook kijken naar een 450watt OCZ modstream voeding.... je gaf aan dat je wil gaan casemodden, dan raad ik je toch écht aan om een modulaire voeding te nemen. Alle modulaire voeding's kabels zijn standaard gemeshed.
(Sorry als dit dom klinkt.)
Kijk in de OP, het zijn voedingen waarvan je stroomkabels van los kan koppelen, je gebruikt dus alleen de hoofdzakelijke bekabeling.rikkiej90 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 22:00:
[...]
Wat houd dat in, modulaire voedingen? En waar vind ik die?
(Sorry als dit dom klinkt.)
casefans en CCFL's hebben allemaal een doorlusconnector. Je kan dus al je fans en CCFL's achter elkaar op 1 molex connector aansluitenrikkiej90 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:51:
@theoduma
Momenteel zit ik met het volgende idee in mijn hoofd: de methode uit deze post:
theodouma in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 16"
Hiermee kan ik in excel een sheet maken waar je heel makkelijk de specs kan invoeren, waarbij excel vervolgens met behulp van Visual Basic het benodigde vemogen en stroom op 12V lijn uitrekent. Lijkt me makkelijker om mee te werken, kwestie van je berekeningen iets sneller en makkelijker te laten verlopen. Laat maar weten of je dit ziet zitten.
Hiermee kan ik in excel een sheet maken waar je heel makkelijk de specs kan invoeren, waarbij excel vervolgens met behulp van Visual Basic het benodigde vemogen en stroom op 12V lijn uitrekent. Lijkt me makkelijker om mee te werken, kwestie van je berekeningen iets sneller en makkelijker te laten verlopen. Laat maar weten of je dit ziet zitten.
Opzich wel een goed idee... maar dan ben je dus áltijd bezig met updaten.... of als je een manier vind om dus entry's te inserten.Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 23:19:
@theoduma
Niet de specs an sich, maar dat je gewoon moet invoeren:
- aantal hd's (per hd 15W tellen, en 2.5A spinup):
- verbruik cpu (nog op te zoeken dan wel):
- verbruik graka (nog op te zoeken dan wel):
- aantal uitbreidingskaarten:
- aantal optische stations:
- aantal geheugenlatjes DDR:
- aantal geheugenlatjes DDR2:
- ...
Per hd voorzie je dan 15W en 2.5A spinup, verbruik van cpu en graka is dan nog wel handmatig in te voeren, moederbord wordt standaard meegeteld met vast vermogen, andere onderdelen in de lijst krijgen een vast vermogen (en 12V stroom) opgeplakt etc, als laatste dan nog ook de veiligheidsmarge bijtellen etc.
Is nog maar een grof idee, kan nog verfijnd worden, zo is ook bijvoorbeeld de overklokformule op te nemen in VB. Kortom excel/VB zoveel mogelijk voor jouw laten doen.
- aantal hd's (per hd 15W tellen, en 2.5A spinup):
- verbruik cpu (nog op te zoeken dan wel):
- verbruik graka (nog op te zoeken dan wel):
- aantal uitbreidingskaarten:
- aantal optische stations:
- aantal geheugenlatjes DDR:
- aantal geheugenlatjes DDR2:
- ...
Per hd voorzie je dan 15W en 2.5A spinup, verbruik van cpu en graka is dan nog wel handmatig in te voeren, moederbord wordt standaard meegeteld met vast vermogen, andere onderdelen in de lijst krijgen een vast vermogen (en 12V stroom) opgeplakt etc, als laatste dan nog ook de veiligheidsmarge bijtellen etc.
Is nog maar een grof idee, kan nog verfijnd worden, zo is ook bijvoorbeeld de overklokformule op te nemen in VB. Kortom excel/VB zoveel mogelijk voor jouw laten doen.
rikkiej90 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:19:
Je begint het te lerenNomadTitan schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:44:
[...]
Je systeem zal nog geen 220 watt verbruiken. naar mijn berekening zal je ongeveer 12 ampaires moeten kunnen leveren op 1, 12 volt lijn.
Aangezien je een meshed voeding wilt hebben én die je systeem aan kan + een overclock raad ik je een OCZ modstream 520 watt aan, die is modulair(leuk voor casemodding) én alle kabel zijn gemeshed (en uv reactive). deze voeding begint bij een prijs van 70 euro.
je kan ook een 450 watt versie nemen waar je ook genoeg aan zal hebben, maar die is maar 2 euro goedkoper(bij azerty).
Even kijken wat Theodouma zegt... zo goed ben ik er (nog) niet in![]()
Ik durf helaas niet te zeggen welke voeindg gemesht zijn, dit zal je zelf even op moeten zoeken.
Voor mij zou het niet heel veel schelen met tijd. Na de vele berekeningen en opzoekwerk weet ik nu wel hoeveel alles verbruikt en is het voor mij een eitje om de stroom en het vermogen uit te rekenen.Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 23:19:
@theoduma
Echter lijkt het wel een zeer goed programma voor de personen voor wie ik telkens dat sommetje moet doen
Maar zoals ik net ook schreef, ik vind het een erg goed idee en ik denk ook dat met jouw calculator dit topic veel rustiger gaat worden
7400 Wp op het dak
520 watt omdat: Hij dan lekker zonder zorgen kan overclocken én omdat hij een van de goedkoopste modulaire voedingen is die er ook nog eens goed uit ziet.theodouma schreef op maandag 29 januari 2007 @ 01:46:
[...]
[...]
Je begint het te lerenIk kom uit op ongeveer hetzelfde (210 watt en 11 amperres). Waarom je 520 watt aanraad is mij niet helenmaal duidelijk. Een 300 watt voeding van minimaal 13 amperres op de 12 volt is ook voldoende. De voeding die je aanraad die kan zijn systeem in tweevoud aan
Ik durf helaas niet te zeggen welke voeindg gemesht zijn, dit zal je zelf even op moeten zoeken.
[...]
Voor mij zou het niet heel veel schelen met tijd. Na de vele berekeningen en opzoekwerk weet ik nu wel hoeveel alles verbruikt en is het voor mij een eitje om de stroom en het vermogen uit te rekenen.
Echter lijkt het wel een zeer goed programma voor de personen voor wie ik telkens dat sommetje moet doenHet zou ook een waardige "concurrent" kunnen worden voor de Extreme outervision calculator en "die andere calculator die pas gepost is en die ook de 12 volt uitrekent". Echter heb ik geen verstand van VB en ook Excel gebruik ik alleen om grafiekjes en tabellen te maken, verder niet. Mocht je je programma willen realiseren dan kan ik je niet helpen met het tikken van de code helaas.
Maar zoals ik net ook schreef, ik vind het een erg goed idee en ik denk ook dat met jouw calculator dit topic veel rustiger gaat worden
Over dat progamma:
mensen zullen waarschijnlijk meer waarde hechten aan het persoonlijke hulp dan aan een tooltje.
Ik ga niet voor de OCZ,
ik heb gekozen voor de Antec NeoHe 430 W, de voltlijn is zoals jullie willen, de kabels zijn gemesht én hij maakt minder lawaai dan de OCZ, die kwam op 41 db. Zijn jullie het hiermee eens?
ik heb gekozen voor de Antec NeoHe 430 W, de voltlijn is zoals jullie willen, de kabels zijn gemesht én hij maakt minder lawaai dan de OCZ, die kwam op 41 db. Zijn jullie het hiermee eens?
Welke voeding heb ik nodig?
- Asus AV8 Deluxe
- AMD 64 Winchester 3200+
- 512MB DDR400
- Asus ATI Radeon 9250 128MB
- Maxtor 250GB IDE Maxline II
- NEC 3200(?) DVD-RW
Draai momenteel op een Aopen 300watt voeding ATX-300GTF.
Is dit erg onverstandig of niet?
Heb het systeem pas net en heb hem nog niet stabiel. Geeft errors mbt de videokaart aan (deze heeft goed gewerkt in een eerder systeem). Zou dit door de voeding kunnen komen?
edit:
- Tijdens windows xp setup werkt ie wel stabiel, kan ik hierdoor iets uitsluiten?
- Geen temperatuurprobleem
- Asus AV8 Deluxe
- 512MB DDR400
- NEC 3200(?) DVD-RW
Heb het systeem pas net en heb hem nog niet stabiel. Geeft errors mbt de videokaart aan (deze heeft goed gewerkt in een eerder systeem). Zou dit door de voeding kunnen komen?
edit:
- Tijdens windows xp setup werkt ie wel stabiel, kan ik hierdoor iets uitsluiten?
[ Voor 11% gewijzigd door PnD op 29-01-2007 10:39 ]
Verwijderd
Ik zou zeer graag van iemand hier advies krijgen, daar ik niet wil het risico lopend dat mijn nieuwe hardware straks gemold is door mijn voeding. Ik draai momenteel een:
- Amd 3200 venice (64 bit)
- 512 mb ram
- Geluidskaart
- 1 harddisk
- 1 dvd rw
- Geforce 2 gts 64 megabyte
En dit op een Chieftec 340 watt. Dit is volgens mij een kwalitatieve voeding en heb er nog nooit een probleem mee gehad (heb ze al een paar jaar). Nu wil ik een externe harddisk op firewire aansluiten, maar deze heeft een voedingsadapter meegeleverd dus dit lijkt me geen probleem. Waar ik wel voor vrees is dat hij mijn nieuwe x1600 pro (grafische kaart) niet zal trekken.
Denken jullie dat de voeding problemen zal geven? En kan ik gewoon al de grafische kaart en harddisk bestellen en dan kijken wat het geeft of is dit een onverantwoord risico? Aan overclocken en die toestanden doe ik trouwens niet.
Jullie reacties stel ik alvast erg op prijs!
- 512 mb ram
- Geluidskaart
- 1 harddisk
- 1 dvd rw
En dit op een Chieftec 340 watt. Dit is volgens mij een kwalitatieve voeding en heb er nog nooit een probleem mee gehad (heb ze al een paar jaar). Nu wil ik een externe harddisk op firewire aansluiten, maar deze heeft een voedingsadapter meegeleverd dus dit lijkt me geen probleem. Waar ik wel voor vrees is dat hij mijn nieuwe x1600 pro (grafische kaart) niet zal trekken.
Denken jullie dat de voeding problemen zal geven? En kan ik gewoon al de grafische kaart en harddisk bestellen en dan kijken wat het geeft of is dit een onverantwoord risico? Aan overclocken en die toestanden doe ik trouwens niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 12:41 ]
De cpu verbruikt standaard 55 watt. Als je deze gaat overklokken dan zal hij misschien het dubele gaan verbruiken, maar dat is echt alleen als je hem echt goed overklok (OC van 40 % minimaal). De cpu zal dus echt maar max 50 watt meer gaan verbruiken. Verder gaat het verbruik van alle andere onderdelen in de pc eigelijk niet omhoog met een overklok. Het verbruik van de totale pc gaat dus door de overklok echt maximaal 50 watt omhoog. Standaard had dit systeem 220 watt nodig, dus met overklok is het echt maximaal 270 watt. Een goede 300+ watt voeindg moet dan ook voldoen de zijn (uiteraard met voldoende amperres). Een 520 watt voeidng kan wel, maar is wel een beetje overdreven, of hij moet van plan zijn de cpu met LN2 over te klokken tot 5 GhzNomadTitan schreef op maandag 29 januari 2007 @ 07:37:
[...]
520 watt omdat: Hij dan lekker zonder zorgen kan overclocken én omdat hij een van de goedkoopste modulaire voedingen is die er ook nog eens goed uit ziet.
Over dat progamma:
mensen zullen waarschijnlijk meer waarde hechten aan het persoonlijke hulp dan aan een tooltje.
het vermogen van de voeding is dik in orde, deze zal je systeem makkelijk aankunnen.ook is de voeindg zeer stil, zoals je ook in deze grafiek kan zien.rikkiej90 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 09:28:
Ik ga niet voor de OCZ,
Je systeem heeft echt nog geen 200 watt nodig.Ook is het systeem al blij met maar 11 amperres op de 12 volt. Tijdens het opstarten heeft het systeem heel even een piekstroom nodig van 12 amperres. je voeding kan 300 watt leveren en 13 amperres op de 12 volt. Je voeding lijkt daarmee voldoende voor je systeem.PnD schreef op maandag 29 januari 2007 @ 09:53:
Welke voeding heb ik nodig?
- Asus AV8 Deluxe
- 512MB DDR400
- NEC 3200(?) DVD-RW
edit:
Echter is de voeding al wel wat oud, dus het kan gebeuren dat je voeding niet meer de 13 amperres kan leveren. Dit kan je heel makkelijk achterhalen doo even een andere voeding in je systeem te zetten en te testen.
Wat voor videokaart had je voor de 9250 in je systeem zitten? Als deze namelijk net zo zwaar was of zwaarder (qua energieverbruik, niet qua prestaties of gewicht) dan kun je je voeidng al uitsluiten.
7400 Wp op het dak
Heb nog geen andere videokaart erop gehad..Vorige systeem was een p3 1ghz waar ie inzat..
Compatible lijkt me ook sterk dat het problemen geeft, zowel mobo als vga is van Asus.
Maar ga morgen een andere videokaart testen dus dan zie ik het wel weer..Heb evt ook nog een nieuwere 350watt voeding om te testen morgen..
Compatible lijkt me ook sterk dat het problemen geeft, zowel mobo als vga is van Asus.
Maar ga morgen een andere videokaart testen dus dan zie ik het wel weer..Heb evt ook nog een nieuwere 350watt voeding om te testen morgen..
Er zijn meerdere soorten van de 64 3200+ venice. De s754 versie heeft aan 55 watt genoeg terwijl dezelfde cpu onder s939 70 watt nodig heeft. Ik ga er ook vanuit dat je s939 heb.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:40:
Ik zou zeer graag van iemand hier advies krijgen, daar ik niet wil het risico lopend dat mijn nieuwe hardware straks gemold is door mijn voeding. Ik draai momenteel een:
- 512 mb ram
- Geluidskaart
- 1 harddisk
- 1 dvd rw
Denken jullie dat de voeding problemen zal geven? En kan ik gewoon al de grafische kaart en harddisk bestellen en dan kijken wat het geeft of is dit een onverantwoord risico?
Je systeem zal zonder videokaart ongeveer 160 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hierbij 7-8 amperres leveren.
Je oude videokaart heeft aan 20 watt voldoende. Dit zorgt ervoor dat je huidige systeem 180 watt en nog geen tien amperres nodig heeft. Je nieuwe videokaart wil niet gaan werken als hij maar 20 watt krijgt. Hij heeft echt 45 watt nodig om lekker te kunnen werken. Dit houd dus in dat je nieuwe videokaart 25 watt meer nodig heeft. Je nieuwe systeem zal totaal dus 210 watt nodig hebben en 12 amperres.
Ik kan helaas nergens voinden hoeveel amperres je voeindg kan leveren. Als je zelf op d voeindg kijk zul je dit wel ergens zien staan. Als je voeindg minimaal 14 amperres kan leveren dan hoef je voeidng niet vervangen te worden.
Als je trouwens de s754 cpu heb dan heeft je systeem totaal ook genoeg aan 195 watt en 11 amperres. Als je voeidng dan 13 amperres kan leveren zit je ook goed
Mocht je voeindg toch te licht zij dat zal hij niet snel je pc mollen. Je voeindg heeft namelijk een hele reeks aan beveilinging ingebouwd zitten wat ervoor zorgt dat de voeindg uitgaat las hij te veel moet leveren of als de uitgaande spanning te laag wordt.. Alleen een Qtec, sweex, trust of "no-name" voeding kan je hardware mollen...
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Dank je voor de uitvoerige reactie. Het is wel degelijk de S939 versie. Op de voeding kon ik het volgende zien:
340 watt max
+5 v > 30 A
+ 12 v > 15 A
+ 3,3 v > 28 A
onder deze drie staat er 315 watt max
en dan :
- 5 v > 0,5 A en 2,5 Watt
- 12 v > 1 A en 12 Watt
+ 5VSB > 2 A en 10 Watt
Wat moet ik hier nu uit besluiten?
340 watt max
+5 v > 30 A
+ 12 v > 15 A
+ 3,3 v > 28 A
en dan :
- 12 v > 1 A en 12 Watt
+ 5VSB > 2 A en 10 Watt

Mogguh mensen,
Is een shuttle 350 watt voor het volgende genoeg:
Opteron146
2x512 2-2-2-5 Mushkin geheugen(toekomst 2 x 1gb)
Asus 7900GTX
Raptor 36 gb
WD 160GB
Opteron146
Asus 7900GTX
Raptor 36 gb
WD 160GB
1337
Je voeding kan maximaal 15 amperres leveren op 12 volt, 30 ampewrres op 5 volt en 28 amperres op 3.3 volt. Echter kan hij dit niet allemaal tegelijketijd leveren. Hij kan maar 315 watt continu leveren.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:27:
Dank je voor de uitvoerige reactie. Het is wel degelijk de S939 versie. Op de voeding kon ik het volgende zien:
340 watt max
+5 v > 30 A
+ 12 v > 15 A
+ 3,3 v > 28 A
en dan :
- 12 v > 1 A en 12 Watt
+ 5VSB > 2 A en 10 Watt
Je moederbord heeft ook een negatieve 12 volt nodig en een negatieve 5 volt. Aan stroom kan je voeding hiervoor 1 en 0.5 amperres leveren. Deze spaningen zijn trouiwens totaal iets anders dan de gewone 12 en 5 volt lijnen. Van de negatieve spanningslijnen wordt ook geen vermogen afgehaald.
De 5 VSB is de 5 volt Stand By. Als de pc uit staat dan staat er op je moederbord alleen deze spanning. Dit is nodig om je pc makkelijk aan te laten gaan, je biosbatterij te sparen en bijvoorbeeld te zorgen dat je vanaf een netwerk de pc aan kan zatten. Ook van de 5 VSB wordt geen vermogen verwacht.
Je systeem had aan 12 amperers voldoende. Een voeidng van minimaal 14 amperes had ik aangeraden en jouw voeidng heeft minimaal 14 amperres (hij heeft er zelfs één meer). Je voeidng zal je systeem dus nog wel aankunnen
Je systeem heeft 240 watt nodig waarvan de 12 volt lijn 16 amperres moet leveren. Als je voeidng minimaal 19 amperers kan leveren kan hij jouw systeem aan.ZandBak schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:15:
Mogguh mensen,
Opteron146
Asus 7900GTX
Raptor 36 gb
WD 160GB
Wil je de cpu gaan overklokken (wat goed kan met een 146) dan zal je systeem maximaal 300 watt en 21 amperres nodig hebben. Een 350 watt voedign van 24 amperres is dan echt wel het minimum
[ Voor 54% gewijzigd door Theo op 29-01-2007 15:56 ]
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Dank je, goed nieuws dustheodouma schreef op maandag 29 januari 2007 @ 15:56:
Je systeem had aan 12 amperers voldoende. Een voeidng van minimaal 14 amperes had ik aangeraden en jouw voeidng heeft minimaal 14 amperres (hij heeft er zelfs één meer). Je voeidng zal je systeem dus nog wel aankunnen
volgens internet heeft die een 12/14 en een 8 lijn moet dus genoeg zijnquote:
ZandBak schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:15:
Mogguh mensen,
Opteron146
Asus 7900GTX
Raptor 36 gb
WD 160GB
Je systeem heeft 240 watt nodig waarvan de 12 volt lijn 16 amperres moet leveren. Als je voeidng minimaal 19 amperers kan leveren kan hij jouw systeem aan.
Wil je de cpu gaan overklokken (wat goed kan met een 146) dan zal je systeem maximaal 300 watt en 21 amperres nodig hebben. Een 350 watt voedign van 24 amperres is dan echt wel het minimum
1337
Wat bedoel je hiermee? Bedoel je dt hij op de 3.3 volt 12 amperres kan leveren, op de 5 volt 14 amperres en op de 12 volt 8 amperres?? Of bedoel je dat hij twee 12volt lijnen heeft? Eén lijn waar 12 amperres op geleverd kan worden en één waar 8 amperres uit komt?ZandBak schreef op maandag 29 januari 2007 @ 21:17:
[...]
volgens internet heeft die een 12/14 en een 8 lijn moet dus genoeg zijn
Mocht het tweede waar zijn dan is je voeding voldoende voor je systeem, al zal je niet echt over kunnen klokken...
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Ik ben van plan om een systeem samen te stellen. De behuizing (Antec nsk4400 met 380watt voeding) heb ik al. Op de voeding staat dat ie 25A kan leveren op de 12v lijn.
- Intel core 2 duo E6600
- Asus p5b
- 1x 320gb sata HD
- 2x1 gb Kingston
- Ati X1950XT
De vraag is of deze voeding voldoende power heeft voor deze opstelling?
Ben niet van plan om te gaan overclocken.
Zo niet, welke voeding heb ik dan nodig en past er in de kast van de Antec nsk4400
- Intel core 2 duo E6600
- Asus p5b
- 1x 320gb sata HD
- 2x1 gb Kingston
- Ati X1950XT
De vraag is of deze voeding voldoende power heeft voor deze opstelling?
Ben niet van plan om te gaan overclocken.
Zo niet, welke voeding heb ik dan nodig en past er in de kast van de Antec nsk4400
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2007 19:21 ]
Dit topic is gesloten.