Welke voeding heb ik nodig? Deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 32.517 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2006 @ 12:15:
[...]

Uit de datasheet van de desbetreffende schijf haal ik:
+12V peak: 2.8A
De 2.5A heb ik uit metingen van StorageReview; ik denk dat 2.8A een marge is; maar ik ga ervanuit dat ze niet boven 2.5A uitkomen; en dat kan ik bestigen met mijn stroommeter met 8 van deze Seagate 7200.10 schijven; die laat een piekbelasting zien van 398W. Als ik dan even terugreken: AC-DC conversie (efficiency): 398W * 0.84 = 334W - 75W systeemload = 259W / 8 schijven = 32,4W; waarbij dus 90% op de 12V-lijn zit (29,2W), dus dat lijkt te kloppen.
Persoonlijk vind ik het nogal vaag om op de marge van de specs te rekenen en daar vanuit te gaan.
Mee eens; maar het gaat dan ook om een kleine periode en als het werkt werkt het; anderhalve seconde later zakt het terug naar normale loads en voor dat moment is het niet van belang of de voltages supernauwkeurig zijn; als het vermogen maar geleverd kan worden. Ik geef toe dat dit geen nette oplossing is, maar mogelijk wel goed voor mijn doel.
Verder zou het piekvermogen wel geleverd moeten kunnen worden, echter is er met betrekking tot peakpower weinig bekent: hoe lang kan hij dit leveren, gaat dit in de eerste seconden na opstarten van voeding etc.
Dat is dus ook mijn vraag; wat wordt als 'piek' beschouwd?
Als ik kijk naar het volgende plaatje:
[afbeelding]
Zie ik dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen "continuity" en "max" power. Bij deze laatste staat de 396W vermeld.
396W is maximaal combineerd 12V-vermogen continuous (dus *niet* max); gecombineerd 12V en alle andere voltages is dan 500W-continuous (wat meer is dan alle gecombineerde wattages optellen; net als de +12V-rails). Dus ik ga uit van 400W continuous vermogen op +12V-lijn (en ja het is er maar 1 ondanks zogenaamd twee/drie lijnen) en mogelijk nog 'rek' hierin. Nu besef ik wel dat dat krap gaat worden; de 600W-versie is ook een mogelijkheid alhoewel die wel meteen 100 euro kost.
Kortom, je kan er geluk in hebben of minder geluk (wat het trigger point van de overload beveiliging is hangt er nogal vanaf van exemplaar tot exemplaar en kan verschillende ampers verschillen). Mij lijkt het het risico niet waard van zulkeen voeding aan te schaffen om vervolgens te zien dat hij het toch niet haalt.
Nouja dan is hij nog niet nutteloos. Er kan altijd nog een schakelaar gebouwd worden die de 'overige' 8 schijven van stroom voorziet; een soort uitgestelde start dus; al dan niet met timer. Dat hoeft maar met een gele draad in principe, alhoewel de schijven dan wel 5V krijgen maar geen 12V, ik weet niet of ze dat wel fijn vinden. :)
Maargoed zoiets is wel te bedenken. Maar idealiter zou dat niet nodig moeten zijn natuurlijk.
Voor zulkse configuraties is er namelijk een oplossing voorzien zijnde staggered spin-up wat ervoor zorgt dat niet alle harde schijven tegelijk opspinnen om zo de piekvermogens van alle harde schijven niet op hetzelfde moment te laten vallen. Ik denk dat je aldus beter een oplossing zoekt in deze richting dan een gok te wagen op het piekvermogen van een voeding.
Klopt, mijn Areca controller heeft die feature dan ook, maar naar mijn beste weten beschikt geen enkele (onboard) SATA1-controller over deze feature; en onboard SATA2-controllers denk ik ook niet. De Seagate-schijven zelf ondersteunen dit wel aangezien dit een SATA-II feature is. Maar ik kan het niet gebruiken en het gebruiken van een andere controller haalt het hele ontwerp van deze RAID5-fileserver onderuit met het oog op veel capaciteit-per-euro.

Misschien iets meer voor electronica-forum, maar: heeft iemand al eens geexperimenteerd met uitgestelde start of timers voor de voeding? Lijkt me dat dit niet zo moeilijk kan zijn en zou ideaal is deze situatie zijn; een uitgestelde start zou alle problemen wegnemen; eerst 8 schijven opspinnen en 10 seconden later de overige 8. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn voeding is sinds gisteren dood (waardoor weet ik niet, helaas) en deze ga ik terugsturen naar Alternate, waar ik hopelijk een vervangend exemplaar van krijg. Voor de tussentijd heb ik een vervangende voeding gekocht, namelijk een CoolerMaster eXtreme Power 430W. Echter nu zie ik een schemaatje op de doos welke ook op de website van CoolerMaster staat:
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/product_common_images/519d5202fda2de3a2b317392955c19e8.jpg
(Klik voor groter)

Nu heb ik 8 harde schijven in die PC zitten, en ik las ergens dat een HDD gemiddeld 25W stroom vreet. Ik ben geen ster in PSU's, maar zitten HDD's niet op de +5V? Als dat zo is heb ik namelijk redelijk een probleem.
Zodra ik een nieuwe/gerepareerde voeding van Alternate terug heb, wil ik wel Dual PSU gaan doen (in m'n CM Stacker) maar is het nu zo dat ik tot die tijd niet al m'n hard disks aan kan sluiten?

Ter aanvulling: ik heb een Sempron64, een PCI SATA controllertje, 6 S-ATA hard disks en 2 IDE hard disks. Ik weet nu niet meer goed of dit het helemaal zou trekken met die ene 430W voeding. Iemand advies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Humm ze zeggen dat mijn voeding niet voldoende is
Zoek een kleine voeding voor mijn mce pc.

Systeem
intel 805d @2x3g
Asrock m-atx intel 945conroe
1X 7200RPM harddisk maxtor
1x dvd fikker.
1x aopen 6600 (wegens contest aan het overklokken)
2x512mb ddr 667

Alles zit op een enermax 280watt realpower voeding .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:39:
Mijn voeding is sinds gisteren dood (waardoor weet ik niet, helaas) en deze ga ik terugsturen naar Alternate, waar ik hopelijk een vervangend exemplaar van krijg. Voor de tussentijd heb ik een vervangende voeding gekocht, namelijk een CoolerMaster eXtreme Power 430W. Echter nu zie ik een schemaatje op de doos welke ook op de website van CoolerMaster staat:
[afbeelding]
(Klik voor groter)

Nu heb ik 8 harde schijven in die PC zitten, en ik las ergens dat een HDD gemiddeld 25W stroom vreet. Ik ben geen ster in PSU's, maar zitten HDD's niet op de +5V? Als dat zo is heb ik namelijk redelijk een probleem.
Zodra ik een nieuwe/gerepareerde voeding van Alternate terug heb, wil ik wel Dual PSU gaan doen (in m'n CM Stacker) maar is het nu zo dat ik tot die tijd niet al m'n hard disks aan kan sluiten?

Ter aanvulling: ik heb een Sempron64, een PCI SATA controllertje, 6 S-ATA hard disks en 2 IDE hard disks. Ik weet nu niet meer goed of dit het helemaal zou trekken met die ene 430W voeding. Iemand advies? :)
Ten eerste zal een HD maar 15 watt verbruiken en hij zal dit voornamelijk van de 12 volt lijn halen. Misschien dat de 5 volt lijn een paar watt (3-5) mot leveren, maar de rest gaat gewoon van de 12 volt lijn af.
wel zal tijdens het opstarten de HD's veel stroom gana vragen van de 12 volt lijn, iets van 2.5 A per stuk voor een halve seconde waardoor je voeding heel even 20 amperres moet leveren voor de schijven. Eenmaal draaiend zullen ze nog geen 8 amperres uit de voeding halen.

De rest van je systeem is vrij eenvoudig, het zal max 150 watt nodig hebben waarvan er zo'n 100 watt van de 12 volt lijn moet komen, een 8 amperres dus.
Je systeem zal dus tijdens het opstarten 28 amperres vragen op de 12 volt lijn. Eenmaal opgestart zal hij niet meer dan 16 amperres vragen. Je voeding zal je systeem dus wel gewoon aankunnen, al moet je er wel op letten dat je de schijven goed verdeel over de twee 12 volts railen. (12V1 en 12V2)
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:46:
Humm ze zeggen dat mijn voeding niet voldoende is
Zoek een kleine voeding voor mijn mce pc.

Systeem
intel 805d @2x3g
Asrock m-atx intel 945conroe
1X 7200RPM harddisk maxtor
1x dvd fikker.
1x aopen 6600 (wegens contest aan het overklokken)
2x512mb ddr 667

Alles zit op een enermax 280watt realpower voeding .
Op dit moment heeft je systeem 220 watt nodig. Als je de videokaart gaat overklokken zal dit 10-20 watt meer worden. Tijdens het opstarten zal je systeem 18 ampeers nodig hebben.

Een 280 watt voeding lijkt dus genoeg, mits hij die 18 amperres kan leveren. Dit blijkt ook omdat jouw systeem gewoon draait. Mocht de voeding echt te licht zijn of je systeem te zwaar dan had je wel problemen met de pc aangezien de voeding beveilig is tegen overbelating. :)

Let er wel op dat je voeding te licht is als je echt verder je cpu wilt overklokken. Je videokaart zal 10-20 watt meer verbruiken als je hem goed heb overgeklokt. Een goed overgeklokte D805 (richting 4Ghz) kan zomaar 60-100 watt meer nodig hebben dan wat hij nu nodig heeft, en dat zal je voeding niet echt leuk gaan vinden.
Je kan dus je videokaart zorgeloos overklokken, alleen als je echt verder wilt met je cpu zul je een andere voeding moeten overwegen...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:36:
Klopt, mijn Areca controller heeft die feature dan ook, maar naar mijn beste weten beschikt geen enkele (onboard) SATA1-controller over deze feature; en onboard SATA2-controllers denk ik ook niet. De Seagate-schijven zelf ondersteunen dit wel aangezien dit een SATA-II feature is. Maar ik kan het niet gebruiken en het gebruiken van een andere controller haalt het hele ontwerp van deze RAID5-fileserver onderuit met het oog op veel capaciteit-per-euro.
Nu weet ik niet wat juist de bedoeling is, maar als je een deel van die 16 schijven op onboard sata poortjes hangt, en een ander deel op een bijkomende (a la Areca) satacontroller hangt, dan kan je nog altijd de staggered spin up toepassen op de schijven die aan de losse controller hangen, stel bijvoorbeeld:
4 schijven op onboard, starten direct op (niet te vermijden piek van 4*2.5A)
12 schijven op controller: hierop staggeed spin up
Dit lijkt me nog altijd beter dan een piek van 16*2.5, en kan dan toch nog verscheidene amperes schelen. Nu weet ik niet of het mogelijk is (welke controllers en hoe je alles wil aansluiten).
Misschien iets meer voor electronica-forum, maar: heeft iemand al eens geexperimenteerd met uitgestelde start of timers voor de voeding? Lijkt me dat dit niet zo moeilijk kan zijn en zou ideaal is deze situatie zijn; een uitgestelde start zou alle problemen wegnemen; eerst 8 schijven opspinnen en 10 seconden later de overige 8. :)
Dat idee zit ook al en tijdje in mijn hoofd. Dit moet te verwezelijken zijn met een rc-kring waarbij je een condensator traag oplaadt tot 12V en een opamp. Hoe groter je de capaciteit en/of weerstand kiest, hoe trager het oplaadt.
Heb een beetje het idee uitgewerkt in een basisschema:
*klik*
des te groter je R1, C of R3 kiest en des te kleiner je R2 kiest, des te langer zal het duren voordat de hd spanning krijgt.
Je kan zo bijvoorbeeld 4 vertragingsschema's maken:
- de eerste 5 hd's geef je geen vertraging en starten direct op: 5*2.5A = 12.5A
- de volgende 4 hd's geef je een vertragingschakelingetje van 1sec: 5*0.5A + 4*2.5A = 12.5A
- de volgende 3 hd's geef je een vertragingschakelingetje van 2sec: 9*0.5A + 3*2.5A = 12.5A
- de volgende 3 hd's geef je een vertragingschakelingetje van 3sec: 12*0.5A + 3*2.5A = 12.5A
- de laatste hd geef je een vertragingschakelingetje van 4sec: 15*0.5A + 1*2.5A = 10A

Dus ipv gedurende 1sec 40A, heb je dan een maximum piek van 12.5A (op de 12V lijn voor de schijven alleen).
De zaak is dan nog om ervoor te zorgen dat alle hd's op tijd klaar zijn om gedetecteerd te kunnen worden door de controllers (misschien is het zelfs niet eens nodig dat ze daarvoor opgespind zijn ?) of dat je ervoor zorgt dat de controller iets later met zijn detectie begint.
Nuja is een grof idee, moet nog fijner uitgewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theodouma schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:23:
[...]

[...]

Op dit moment heeft je systeem 220 watt nodig. Als je de videokaart gaat overklokken zal dit 10-20 watt meer worden. Tijdens het opstarten zal je systeem 18 ampeers nodig hebben.

Een 280 watt voeding lijkt dus genoeg, mits hij die 18 amperres kan leveren. Dit blijkt ook omdat jouw systeem gewoon draait. Mocht de voeding echt te licht zijn of je systeem te zwaar dan had je wel problemen met de pc aangezien de voeding beveilig is tegen overbelating. :)

Let er wel op dat je voeding te licht is als je echt verder je cpu wilt overklokken. Je videokaart zal 10-20 watt meer verbruiken als je hem goed heb overgeklokt. Een goed overgeklokte D805 (richting 4Ghz) kan zomaar 60-100 watt meer nodig hebben dan wat hij nu nodig heeft, en dat zal je voeding niet echt leuk gaan vinden.
Je kan dus je videokaart zorgeloos overklokken, alleen als je echt verder wilt met je cpu zul je een andere voeding moeten overwegen...
sorry was een 270watt voeding
hier meer info
http://www.enermax.com/english/product_Display1.asp?PrID=36

Specfication
EG285S-VB FM, EG285SX-VB(W) SFM, EG285SX-VB(G) SFM
AC Input S-VB 90~135 VAC or 180~265 VAC, 6A/3A
SX-VB(W) 90~264 VAC
SX-VB(G) 180~264 VAC
DC Output +3.3V +5V +12V -12V +5Vsb Total Power
0.5A/20A 0.3A/22A 1.0A/20A 0A/0.5A 0A/2.2A 270W
145W 240W 6W 11W
253W 17W

trouwens een asrock en overklokken?
Zit geen voltage regeling op (kan niet hoger dan 2x3g komen met die cpu)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2007 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het uitegebreide antwoord, theodouma. Ik zal er zeker notie van nemen om ze goed te verspreiden, maar dat kan ook bijna niet anders, want alle plugjes zijn op als ik alle hard disks inplug. Ik dacht dat mijn systeem redelijk wat stroom nodig had, maar dat blijkt dus wel mee te vallen.
Is het alsnog eigenlijk nuttig om twee voedingen aan te sluiten? En als ik er twee gebruik, gaat er dan eigenlijk veel stroom 'extra' 'verloren', ten opzichte van een enkele? Ik weet niet goed hoe ik dit moet uitdrukken, maar stel ik sluit een tweede voeding aan op een enkele hard disk, trekt het bij elkaar dan evenveel stroom dan als ik een enkele voeding gebruik of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 18:33:
Is het alsnog eigenlijk nuttig om twee voedingen aan te sluiten?
Als alles goed gaat op 1 voeding, is een tweede niet nuttig nee, bovendien slijt er ook maar 1 voeding als je er maar 1 gebruikt.
En als ik er twee gebruik, gaat er dan eigenlijk veel stroom 'extra' 'verloren', ten opzichte van een enkele? Ik weet niet goed hoe ik dit moet uitdrukken, maar stel ik sluit een tweede voeding aan op een enkele hard disk, trekt het bij elkaar dan evenveel stroom dan als ik een enkele voeding gebruik of meer?
Met 2 voedingen gaat het verbruik iets hoger zijn.
Als je je systeem op 1 voeding aansluit wordt deze voeding redelijk zwaar belast. Maar zware belasting is net het werkingspunt waarop de voeding efficient werkt, dus bijna alle stroom die hij uit het stopcontact trekt, wordt wel degelijk ook als stroom weer aan de componenten van de pc doorgegeven en er wordt maar weinig omgezet in warmte (wat dus verloren energie is).
Verdeel je de belasting echter over 2 voedingen, dan wordt elk van deze voedingen maar de helft belast tov de situatie waarbij je maar 1 voeding gebruikt. Bij lage belasting werken de 2 voeding minder efficient als bij hoge belasting, dus zal er meer energie ook omgezet worden in warmte (procentueel tov de belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 15:52:
[...]

Nu weet ik niet wat juist de bedoeling is, maar als je een deel van die 16 schijven op onboard sata poortjes hangt, en een ander deel op een bijkomende (a la Areca) satacontroller hangt, dan kan je nog altijd de staggered spin up toepassen op de schijven die aan de losse controller hangen, stel bijvoorbeeld:
4 schijven op onboard, starten direct op (niet te vermijden piek van 4*2.5A)
12 schijven op controller: hierop staggeed spin up
Dit lijkt me nog altijd beter dan een piek van 16*2.5, en kan dan toch nog verscheidene amperes schelen. Nu weet ik niet of het mogelijk is (welke controllers en hoe je alles wil aansluiten).

[...]

Dat idee zit ook al en tijdje in mijn hoofd. Dit moet te verwezelijken zijn met een rc-kring waarbij je een condensator traag oplaadt tot 12V en een opamp. Hoe groter je de capaciteit en/of weerstand kiest, hoe trager het oplaadt.
Heb een beetje het idee uitgewerkt in een basisschema:
*klik*
des te groter je R1, C of R3 kiest en des te kleiner je R2 kiest, des te langer zal het duren voordat de hd spanning krijgt.
Je kan zo bijvoorbeeld 4 vertragingsschema's maken:
- de eerste 5 hd's geef je geen vertraging en starten direct op: 5*2.5A = 12.5A
- de volgende 4 hd's geef je een vertragingschakelingetje van 1sec: 5*0.5A + 4*2.5A = 12.5A
- de volgende 3 hd's geef je een vertragingschakelingetje van 2sec: 9*0.5A + 3*2.5A = 12.5A
- de volgende 3 hd's geef je een vertragingschakelingetje van 3sec: 12*0.5A + 3*2.5A = 12.5A
- de laatste hd geef je een vertragingschakelingetje van 4sec: 15*0.5A + 1*2.5A = 10A

Dus ipv gedurende 1sec 40A, heb je dan een maximum piek van 12.5A (op de 12V lijn voor de schijven alleen).
De zaak is dan nog om ervoor te zorgen dat alle hd's op tijd klaar zijn om gedetecteerd te kunnen worden door de controllers (misschien is het zelfs niet eens nodig dat ze daarvoor opgespind zijn ?) of dat je ervoor zorgt dat de controller iets later met zijn detectie begint.
Nuja is een grof idee, moet nog fijner uitgewerkt worden.
Offtopic:

Je kan ook een looplichtje maken rondom een 4017 IC (wet het volledige typenr niet). Dit IC heeft tien uitgangen waar gewoonlijk een led aanhangt. Als je aan iedere uitgang via een transistor een relais hangt (transistor heeft 0.6 volt nodig, een relais niet) kan je daar twee HD's aan maken. Als je dan de geschakelde spanning terugkoppel naar de transistor schakelt hij zichzelf weer aan zodat hij altijd aanblijft als hij even wordt aangezet. Als de pc aangaat zal de schakeling ook aangaan en zal poort 1 hoog worden,. HD 1 en 2 gaan aan. Een seconde later wordt poort 2 hoog en gaat poort 1 richting 0. HD 1 en 2 blijven aan omdat de schakelspanning teruggekoppeld is. HD 3 en 4 gaan ook aan. Na een "tijdje" gaan ook HD 15 en 16 aan. Alle schijven zijn nu aan en de schakeling kan ze niet uitzetten.
Het voordeel van zo'n looplichtschakeling is dat je niet zit te klooien met RC waardes, opampjes, en andere analoge ligica maar je gewoon één digitaal IC heb plus een schakeling rondom een NE555 om de schakelfrequentie te maken
schakeling
zwart is eenmalig, blauw is voor iedere poort/ 2 HD's

Je kan volgens mij beter niet een transistor oid gebruiken om de voeding direct te schakeling, dit levert echt tevel verliezen op.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:02:
[...]
sorry was een 270watt voeding
hier meer info
http://www.enermax.com/english/product_Display1.asp?PrID=36

Specfication
EG285S-VB FM, EG285SX-VB(W) SFM, EG285SX-VB(G) SFM
AC Input S-VB 90~135 VAC or 180~265 VAC, 6A/3A
SX-VB(W) 90~264 VAC
SX-VB(G) 180~264 VAC
DC Output +3.3V +5V +12V -12V +5Vsb Total Power
0.5A/20A 0.3A/22A 1.0A/20A 0A/0.5A 0A/2.2A 270W
145W 240W 6W 11W
253W 17W

trouwens een asrock en overklokken?
Zit geen voltage regeling op (kan niet hoger dan 2x3g komen met die cpu)
als je de cpu niet verder kan overklokken kun je gewoon je huidige voeding blijven gebruiken. Ik verwacht echt geen problemen :)
Verwijderd schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 18:33:
Bedankt voor het uitegebreide antwoord, theodouma. Ik zal er zeker notie van nemen om ze goed te verspreiden, maar dat kan ook bijna niet anders, want alle plugjes zijn op als ik alle hard disks inplug. Ik dacht dat mijn systeem redelijk wat stroom nodig had, maar dat blijkt dus wel mee te vallen.
Is het alsnog eigenlijk nuttig om twee voedingen aan te sluiten? En als ik er twee gebruik, gaat er dan eigenlijk veel stroom 'extra' 'verloren', ten opzichte van een enkele? Ik weet niet goed hoe ik dit moet uitdrukken, maar stel ik sluit een tweede voeding aan op een enkele hard disk, trekt het bij elkaar dan evenveel stroom dan als ik een enkele voeding gebruik of meer?
Echt heel veel nut hefet een tweede voeding niet in je systeem, één voeding is immers voldoende.Als je toch een tweede voeding aan wilt sluiten lijkt mij het verstandigst om je schijven één voeding te geven, en de rest van het systeem de andere voeding.
het maakt voor het verbruik eigelijk niet uit of je één of twee voedingen heb, ik denk zelfs dat je systeem meer gaat gebruiken met twee voedingen al zal dit niet veel mer zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals bedankt voor de hulp. Blijkbaar trekt m'n hele PC het goed met 1 voeding, maar de stabiliteit zie ik later pas, natuurlijk. Ik was vergeten dat ik naast de basiscomponenten en acht harddisks ook nog 5 fans eraan heb zitten. Aangezien ik maar 9 stekkertjes had (8 hdd + 1 dvd-rw) heb ik er 4 moeten splitsen (1 fan direct in het moederbord). Is er een manier om erachter te komen wat de beste verdeling van alle hardware over de stekkertjes is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger1234
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-09 14:56
Ik ben van plan een upgrade te doen maar ik ben bang dat mijn voeding dat niet gaat trekken.
Ik heb nu een antec neopower 480watt is deze voldoen voor de upgrade of moet ik een zwaardere kopen en zo ja hoveel watt dan.

Mijn systeem specs nu

cpu: am2 xp3800
mobo: asus m2n32 ws pro
mem : 2 x 1gb ram
vga: asus 7300gs
hdd: 9 x sata en 2 x ide
fans : 4 x 120mm + 3 x 80mm

verder nog 1 dvdwriter en een floppy drive.

nu wil ik dus de videokaart upgrade omdat ik toch wat meer ga gamen en die 7300gs het echt niet trekt. De videokaart die ik in gedachte heb is de x1950pro.

Naar mijn mening gaat dat niet meer lukken met de 480watt maar ik wil graag jullie mening en welke voeding ik dan zou kunnen nemen.

http://tweakers.net/gallery/158119/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mijn 500Watt trekt mijn 1900XT (OC't) net wel/net niet, ik denk dat het steeds verder achteruit gaat. Een X1950Pro, verbruikt heel wat minder, maar jij hebt 11x zoveel HDD's. :P Het zal kantje boort zijn, maar ik denk dat het beter is een wat betere te halen. Met 550Watt+ zit je zeker goed. Een voorbeeld is de OCZ GameXStream 600Watt, ook kan je bij Antec blijven met de NeoHE 550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

roger1234 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 22:22:
Ik ben van plan een upgrade te doen maar ik ben bang dat mijn voeding dat niet gaat trekken.
Ik heb nu een antec neopower 480watt is deze voldoen voor de upgrade of moet ik een zwaardere kopen en zo ja hoveel watt dan.

Mijn systeem specs nu

cpu: am2 xp3800
mobo: asus m2n32 ws pro
vga: asus 7300gs
hdd: 9 x sata en 2 x ide
fans : 4 x 120mm + 3 x 80mm

verder nog 1 dvdwriter en een floppy drive.

nu wil ik dus de videokaart upgrade omdat ik toch wat meer ga gamen en die 7300gs het echt niet trekt. De videokaart die ik in gedachte heb is de x1950pro.

Naar mijn mening gaat dat niet meer lukken met de 480watt maar ik wil graag jullie mening en welke voeding ik dan zou kunnen nemen.
Zonder videokaart zal je systeem zo'n 320 watt nodig hebben. De 7300 verbruikt nog geen 20 watt en de X1950pro zal zo'n 65 watt nodig hebben. Totaal zal in Windows je systeem dus maximaal nog geen 400 watt nodig hebben waarvan de 12 volt lijn ongeveer 27 amperres moet leveren. . Er zit alleen een addertje onder je kast.

Tijdens het opstarten vragen alleen je HD's al (voor ongeveer een halve seconde) 27.5 amperres. Tel hier de rest van het systeem bij op en je 12 volt lijn mag zo'n 37 amperres leveren voor een halve seconde. Nu, met je 7300, hoeft je voeding "maar" 35 amperres te leveren voor een halve seconde. In de specs van de voeding staat dat hij maximaal 33 amperres continu kan leveren, helaas niet wat hij als piekstroom kan leveren.

Ik denk eigelijk niet dat je echt problemen kan verwachten met je nieuwe videokaart omdat de ATi kaart in het begin van het booten (mem tellen, HD initialiseren, dus nog voordat je het windows bootscherm ziet) niet zo veel stroom zal verbruiken. Ook de nVidia kaart gebruikt bijna niets. En juist in het begin van het booten heb je de piekstroom van de HD's. Misschien dat de ATi kaart 2 amperre meer nodig heeft dan de nVidia., en dat is eigelijk al veel.

Mocht je toch problemen ondervinden kun je proberen een delay in te stellen voor je HD's. IK weet niet exact of je moederbord dit ondersteunt, maar ik verwacht eigelijk wel dat een moederbord met 11 sata aansluitingen wel een HD Boot Delay oid heeft. Hiermee spreid je de piekstroom een beetje. In plaats van een halve seconde 27.5 amperres vragen dan je schijven bijvooreeld 15 amperres voor één seconde of 7.5 amperres voor twee secondes omdat ze niet allemaal tegelijkertijd aangaan maar één voor één (of eerst 5 schijven, en een seconde later de overige 6)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 17:54
Mijn huidige systeem werkt perfect met een zalman 400 watt voeding. Nu zou ik graag 4 harde schijven en een aparte raid-kaart willen installeren, en nu beweerde een vriend van me dat mijn voeding waarschijnlijk te zwak zou zijn.

setup:

voeding: zalman 400 watt
msi 915p moederbord
intel proc p4 541 (3.2 ghz)
2x512MB DDR2
graka: x700 pro pci-express
1 hdd 120GB Maxtor IDE
DVD-speler Pioneer slot-in
DVD-schrijver NEC
Adaptec SCSI kaartje voor mijn scanner

Dit komt er bij:
4x60GB Maxtor sata
pci raid controller

Ik had zelf wel geteld dat dit nipt zou zijn, maar vermits die zalman voeding toch bekend staat als een goede stabiele voeding.... Hoeveel watt (van een a-merk voeding) zou ik minimum moeten hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door cman op 03-01-2007 14:17 ]

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo, ik ben van een geforce fx5200 overgestapt naar een x800 pro en ik zit een beetje te twijfelen over mijn voeding. ik heb nu een 300 watt. van component pro. ik ben van plan om een huntkey te kopen namelijk deze: http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=1029 me vraag is, heb ik wel een nieuwe voeding nodig? zo ja zijn er betere voedingen dan deze voor ongeveer dezelfde geld?

Specs:

Intel pentium 3.00Ghz socket 478.
80Gb harde schijf PATA
geforce fx5200 (zoals eerder vermeld word dit een x800 pro)
corsair 512mb ram, vs512mb400
combodrive dvd brander (dvd op 2.4x en cd op 16x) met cdbrander en dvd-speler.
1 casefan
cpu cooler vervangen door een zalman-cooler
dikette station
2.1 speaker setje van philips 24watt. rms.
1 pci kaart (lancard)

Ik ben niet van plan om te gaan overklokken. Wat ik wel bij wil gaan doen is een reepje van 512mb erbij doen. verder wil ik er verlopig niks aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik ben bezig een nieuw upgrade systeempje samen te stellen, waarbij ik me deels op de BBG's orienteer. Ik ben op het volgend gedeeltelijk systeem uitgekomen:

512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair TWIN2X1024-5400C4)
AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)
Asus A-55GA 550W (ATX12V 2.2)
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
MSI K9N Neo-F, nForce 550 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Sapphire Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 21097-00-50

Nu is mijn vraag: is 550 watt voor deze componenten (plus een reeds aanwezige P-ATA harde schijf en dvd brander) noodzakelijk, of heb ik ook genoeg aan een 450 Watt voeding, bijv de Asus A-45GA 450W. Die heb momenteel in een ander systeem en voldoet prima (scheelt weer 33 euro). In het ander systeem heb ik dan wel geen zeer zware videokaart maar een ATi Radeon 9800 Pro.

De vraag gaat dus puur over de voeding, niet over de andere onderdelen. Ik heb slechts een beperkt budget tot mijn beschikking (700 euro), dus kan geen C2D systeem pakken.
Met dit systeem kan ik echter, met het bijprikken van 1 GB over een maand of 2, wel naw de komende 2 jaar mee vooruit.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samson_1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 22:04
Ik ben ook van plan om zo eentje in m'n nieuw systeem te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:01
Hallo, na het succes vol overklokken van mijn d805 naar de 4 ghz vond ik het tijd om mijn 6200 test kaart weer tevervangen door mijn gf6800 ultra. maar nu heb ik het idee dat mijn voeding dat niet zo leuk vind. De voeding is een chieftek 420 dual fan. Met 1 12 v rails van 18a en 1 van 15 a. In windows zonder load komt de voeding niet boven de 11,82 volt uit en als ik hem belast duikt hij al snel onder de 11.60v en daarna gaat de pc uit. Proc is met 6200 kaart 100% stabiel en wordt niet te warm. Als ik me proc op bv 3.0 ghz zet dan blijft hij wel aan.

Overige specs

asus p5nd2 sli
3x hdd
1x dvd speler
1x dvd brander
7x case fan
d805 @ 4.0 ghz
geforce 6800 ultra @ stock
420 watt chieftek voeding

als voeding te licht is wat ik denk dat het is. Welke zal het wel trekken die ook een beetje betaal baar is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

cman schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 14:16:
Mijn huidige systeem werkt perfect met een zalman 400 watt voeding. Nu zou ik graag 4 harde schijven en een aparte raid-kaart willen installeren, en nu beweerde een vriend van me dat mijn voeding waarschijnlijk te zwak zou zijn.

setup:

voeding: zalman 400 watt
msi 915p moederbord
intel proc p4 541 (3.2 ghz)
2x512MB DDR2
graka: x700 pro pci-express
1 hdd 120GB Maxtor IDE
DVD-speler Pioneer slot-in
DVD-schrijver NEC
Adaptec SCSI kaartje voor mijn scanner

Dit komt er bij:
4x60GB Maxtor sata
pci raid controller

Ik had zelf wel geteld dat dit nipt zou zijn, maar vermits die zalman voeding toch bekend staat als een goede stabiele voeding.... Hoeveel watt (van een a-merk voeding) zou ik minimum moeten hebben?
Op dit moment heeft je systeem genoeg aan 200 watt. De 12 volt lijn moet nu 13 amperres leveren en 14.5 amperers als de pc net opstart.
Als je de schijven en de controller in de pc zet gaat uiteraard je verbruik omhoog. Ik weet niet wat voor controller je heb, maar ik ga er vanuit dat je er één heb waar geen ventilator op zit (actieve koeling). Je pc zal met de schijven maximaal 275 watt verbruiken, De 12 volt lijn moet max 19 amperers leveren.
Als je de pc net aanzet vragen de schijven veel stroom. Omdat je veel schijven in je pc heb zitten zal je systeem dus voor heel even (halve seconde) heel veel stroom vragen. Dit stroomverbruik zal max 26 amperes zijn
Ik weet niet welke 400 watt Zalman je heb (er zijn er twe, de ZM400A-APF en de ZM400B-APS. De eerste voeding kan continu 15 (met een piek van 18) amperres leveren en de tweede kan 18 ampeers (piek = 20) leveren. Voor je systeem is dit dus te weinig.

Je heb dan inderdaad dus een andere voeding nodig. Een goede voeding is de Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze kan continu maximaal 29 amperres leveren welke ruim genoeg is voor je systeem. De voeding kost 40 euro bij Paradigit en is daarmee een goede en vooral betaalbare oplossing...
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 15:10:
hallo, ik ben van een geforce fx5200 overgestapt naar een x800 pro en ik zit een beetje te twijfelen over mijn voeding. ik heb nu een 300 watt. van component pro. ik ben van plan om een huntkey te kopen namelijk deze: http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=1029 me vraag is, heb ik wel een nieuwe voeding nodig? zo ja zijn er betere voedingen dan deze voor ongeveer dezelfde geld?

Specs:

Intel pentium 3.00Ghz socket 478.
80Gb harde schijf PATA
geforce fx5200 (zoals eerder vermeld word dit een x800 pro)
corsair 512mb ram, vs512mb400
combodrive dvd brander (dvd op 2.4x en cd op 16x) met cdbrander en dvd-speler.
1 casefan
cpu cooler vervangen door een zalman-cooler
dikette station
2.1 speaker setje van philips 24watt. rms.
1 pci kaart (lancard)

Ik ben niet van plan om te gaan overklokken. Wat ik wel bij wil gaan doen is een reepje van 512mb erbij doen. verder wil ik er verlopig niks aan veranderen.
Je huidige systeem zal zo'n 210 watt nodig hebben. De x800pro verbruikt nog geen 20 watt meer dan een fx5200, dus met je nieuwe videokaart zal je systeem genoeg nemen met 230 watt
Met je nieuwe videokaart zal je systeem maximaal 15 amperres nodig hebben. Als je huidige voeding dus 15 amperres kan leveren op de 12 volt (moet op typeplaatje staan van de voeding) dan heb je geen nieuwe voeding nodig.
Mocht de voeding te licht zijn (of je systeem te zwaar) dan kun je volgens mij beter naar Paradigit toe voor een Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze voeding kost daar 40 euro en zal ongeveer gelijk zijn aan de Huntkey voeding. Enig verschil is dat je wel verzenkosten moet betalen voor je Huntkey. BIj de eXtremepower hoeft dat niet omdat je deze gewoon in de winkel kan halen.
Nitroglycerine schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 18:03:
Ik ben bezig een nieuw upgrade systeempje samen te stellen, waarbij ik me deels op de BBG's orienteer. Ik ben op het volgend gedeeltelijk systeem uitgekomen:

512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair TWIN2X1024-5400C4)
AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)
Asus A-55GA 550W (ATX12V 2.2)
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
MSI K9N Neo-F, nForce 550 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Sapphire Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 21097-00-50

Nu is mijn vraag: is 550 watt voor deze componenten (plus een reeds aanwezige P-ATA harde schijf en dvd brander) noodzakelijk, of heb ik ook genoeg aan een 450 Watt voeding, bijv de Asus A-45GA 450W. Die heb momenteel in een ander systeem en voldoet prima (scheelt weer 33 euro). In het ander systeem heb ik dan wel geen zeer zware videokaart maar een ATi Radeon 9800 Pro.

De vraag gaat dus puur over de voeding, niet over de andere onderdelen. Ik heb slechts een beperkt budget tot mijn beschikking (700 euro), dus kan geen C2D systeem pakken.
Met dit systeem kan ik echter, met het bijprikken van 1 GB over een maand of 2, wel naw de komende 2 jaar mee vooruit.
Je systeem zal zo'n 310 watt nodig hebben waarvan 21 amperres van de 12 volt lijn moet komen. Een 550 watt voeding is dus helemaal niet nodig, de Asus voeding die jij voorstelt is ook goed voor je systeem, deze kan maximaal 30 amperers leveren op de 12 volt lijn.
Mocht je echt zuinig aan doen kun je ok gaan kijken naar nog goedkopere voeidngen . De Coolermaster eXtremepower 380 watt is namelijk ook voldoende voor je system. Deze voeding kan maximaal 25 amperres leveren en kost ongeveer 35-40 euro. Let er wel op dat je er één neem met een 120 mm fan. De 380 watt is er namelijk ook met een 80 mm fan, en dat is een ouder model welke maar 15 A kan leveren en ook nog eens veel mer geluid maakt.
Terran schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:05:
Hallo, na het succes vol overklokken van mijn d805 naar de 4 ghz vond ik het tijd om mijn 6200 test kaart weer tevervangen door mijn gf6800 ultra. maar nu heb ik het idee dat mijn voeding dat niet zo leuk vind. De voeding is een chieftek 420 dual fan. Met 1 12 v rails van 18a en 1 van 15 a. In windows zonder load komt de voeding niet boven de 11,82 volt uit en als ik hem belast duikt hij al snel onder de 11.60v en daarna gaat de pc uit. Proc is met 6200 kaart 100% stabiel en wordt niet te warm. Als ik me proc op bv 3.0 ghz zet dan blijft hij wel aan.

Overige specs

asus p5nd2 sli
3x hdd
1x dvd speler
1x dvd brander
7x case fan
d805 @ 4.0 ghz
geforce 6800 ultra @ stock
420 watt chieftek voeding

als voeding te licht is wat ik denk dat het is. Welke zal het wel trekken die ook een beetje betaal baar is ?
Als je de cpu op 4 Ghz heb staan verbruikt alleen je cpu al zo'n 190 watt. Deze 190 watt (plus zo'n 20 watt welke verloren gaat in de spanningscircuits rond de cpu) moet van één rail afkomen. Daarom _moet_ het moerderbord op één rail van de voeding en de rest van je pc moet op de andere rail worden aangesloten. Rail1 kan 18 A leveren, dit is zo'n 216 watt. Deze 216 watt heeft je cpu allemaal nodig. Als je dan op de rail andere hardware aansluit krijgt je cpu te weinig stroom. Dit kan eventueel verklaren waarom je pc niet lekker werkt op 4 Ghz. De pc gaat namelijk uit omdat de voeding uit gaat als gevolg van overbelasting.
Ik adviseer je daarom (ongeacht of je wel of geen belasting had zitten op rail 1) om je cpu ietsje terug te klokken. Als je hem op 3.6 Ghz zet zul je dit bijna niet merken (10% minder snel). Je cpu zal dan geen 210 watt vragen maar nog "maar" 190, misschien zels minder als je de corespanning ook ietsje kan verlagen. Je heb dan iets meer speling op de 12 volt lijn waardoor er minder kans is dat 12V1 overbelast raakt en je pc uit laat gaan.

De rest van je pc (met de 6200) vraagt zo'n 140 watt waardoor je systeem 350 watt nodig heeft waarvan de 12 volt zo'n 9 amperres moet leveren.

Zet je de 6800 Ultra in je pc dan zal je pc 40 watt extra gaan verbruiken waardoor je pc 12.5 amperers nodig gaat hebben. Dit kan de voeding dus allemaal nog leveren.

Je kan dus een 6800 in je systeem zetten ipv een 6200. Het is echter wel enorm belangrijk dat je alles goed verdeel over de twee 12 volt lijnen. Moederbord met cpu op lijn 1 en de rest (inc casefans mits mogelijk) op lijn twee.

Je kan ook een andere voeding nemen om het probleem met het enorme vermogen van de cpu uit de weg te gaan. Helaas zijn er maar akelig weinig voedingen die meer dan 20 amperres per lijn continu kunnen leveren, dus deze optie valt dus redelijk af.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aanvulling @Terran

Kan je specifieker zijn in welke voeding van chieftec net, en welke vermogens hij kan leveren op de respectievelijke lijnen?

Als ik de gegevens bekijk van de Chieftec HPC-420-302DF met 12V1=15A en 12V2=18A, deze voeding kan op de 2 rails gecombineerd maar 216W leveren, wat overeenkomt met maar 18A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Laatst online: 10:01
heb idd die voeding en dat staart er idd maar bij de amp op de volt lijnen staat toch echt 15 om 18 voor elke rail appart. Verder vind ik het ook raar dat de voeding ook niet warm wordt. Het lijkt wel tesnel teveel en dan stopt ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Huidige situatie
Epox 8RDA+ (met Northbridge voltmods)*
Barton 2500+ @ 3200+
1.5GB PC3200 DDR-SDRAM
ATi Radeon 9800 Pro @ XT AGP
Terratec DMX 24/96 PCI
3Com 3C905B-TX PCI
Adaptec 29160N U160 SCSI Controller PCI
1x 60GB Maxtor 7.2k E-IDE
1x 40GB Maxtor 7.2k E-IDE
1x LiteOn DVDRom E-IDE
1x NEC -/+ DVDWriter E-IDE
1x Seagate Cheetah X15 Ultra3/LVD 18GB 15k SCSI
1x IBM Ultrastar 36GB Ultra3/LVD 10k SCSI
*Alle onboard meuk, zoals serieel, parallel e.d., van mobo staat uit, behalve USB.

Dit draait al ruim 2.5 jaar probleemloos, en doorgaans 24/7, met een:

Chieftec HPC360-202 (+3.3V - 28A | +5V - 35A | +12V - 17A)

Voltages zijn gemiddeld (bij load): +3.3V - 3.32 | +5V - 5.00 | 12V - 12.34.

Nieuwe situatie
MSI K8N Neo4 FI*
AMD64 3700+ San Diego S939 89W
2GB PC3200 DDR-SDRAM
ATi Radeon X1950 Pro PCI-E

De rest van de componenten blijft voorlopig hetzelfde als in huidige situatie.
*Alle onboard meuk, zoals serieel, parallel e.d., van mobo gaat weer uit, behalve USB.

De hamvraag
Zat zelf te denken aan een Coolermaster XP 430 of een Tagan 480 o.i.d., want ik wil de CPU i.i.g. wel overclocken. Of zou mijn huidige voeding de boel misschien nog trekken, gezien de enige drastische veranderingen de CPU, de videokaart, en 512MB extra geheugen zijn?

Eventueel kunnen de 40GB IDE en 36GB SCSI disks eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasadus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-07 22:41
Ik heb bijna alle onderdelen van mijn nieuwe PC besteld, alleen de videokaart en de voeding moet ik nog. Hij ziet er zo uit:
  • Moederbord - Asus P5N32-E nForce 680i SLI
  • Processor - Intel Core 2 Duo E6600 (deze wil ik overklokken tot 3.0 Ghz)
  • Processor Koeler - Zalman CNPS9700 NT
  • Geheugen - Kingston PC6400 DDR2 2GB
  • Videokaart - Asus GeForce 8800 GTX
  • Harde Schijf - 2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
  • DVD Speler / Brander - Samsung SH-S182M 18x
  • Geluidskaart - Creative X-Fi XtremeMusic
Mijn huidige keus voor de voeding is deze, de Zalman ZM600-HP 600W. Is deze voldoende? Mijn PC zal ook nog 2 120mm ventilatoren hebben en eentje van 80mm.

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

Nu ik een nieuwe videokaart gekocht hebt (7600GT) voor mijn oudere pc loopt mn pc continue vast terwijl ik world of warcraft speel (3d game).
Wat er gebeurt is dat ik na de eerste keer opstarten een minuut of 5 kan spelen en dan slaat ie kompleet vast. Hij reageert niet op ctrl alt del, alt f4 of wat dan ook dus alleen een hard reset blijft over.
Als ik daarna meteen weer warcraft opstart kan ik soms zelf maar 30 seconden spelen voor dat ie weer vast loopt. Maakt niet uit op welke instellingen ik warcraft speel of het nu op max of min is het blijft het zelfde.

Ik heb zelf dus niet het idee dat het m'n videokaart is want zolang ik geen warcraft speel loopt ie niet vast. Ik heb ook een videocard stability programma gebruikt en een benchmark test maar bij beide bleef ie gewoon lopen.
Na het vastlopen was mn videokaart koelribben ook niet heet gewoon lekker warm, de meter zelf gaf 60 graden aan wat me wel erg veel leek voor gewoon stabiel lopen maar het metertje zelf gaf aan dat het normaal was en dat 115 de max was.

Omdat het alleen met warcraft is waardoor mn videokaart waarschijnlijk wel wat extra power vreet denk ik dat het aan mn voeding ligt.

De eerste vraag is dus klopt het dat als je voeding onvoldoende is dat je hele systeem vast slaat?
Is er nog iets aan te doen om zeker te weten dat het de voeding is? kan ik bv nog mn dvd speler / cd brander afkoppelen (niet dat ik me kan indenken dat die veel verbruiken als ik er niks mee doe).

Ik kan de kaart niet in mn nieuwe computer testen omdat die alleen een pci e slot heeft.

Mijn gegevens:
Asus A7N8X
AMD Athlon XP 2400
2 x 512mb Corsair
Oude videokaart Geforce 5600XT 256 MB
Nieuwe videokaart Nvidia 7600GT 256MB AGP 8X (met deze gaat het dus mis)
Maxtor 80 GB 7200
Asus dvd speler
Philips cd brander

Voeding:
Dit zijn de gegevens die op de voeding staan
Aopen FSP300-60PN
Output 300W
+3,3 V --- 28,0 A
+5 V --- 30,0A
+12V --- 15,0A
+5Vsb --- 2,0A
-5V --- 0,3A
-12V --- 0,8A
+3,3V & 5V = 200W max

Dit zijn de gegevens uit mn bios:
Vcore 1,66
+3V 3.28V
+5V 4.75V
+12V 12.03V

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Als het mn voeding is wat zou ik dan minimaal nodig hebben en is het inbouwen erg lastig?

[ Voor 7% gewijzigd door MantaMania op 05-01-2007 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je huidige systeem zal zo'n 210 watt nodig hebben. De x800pro verbruikt nog geen 20 watt meer dan een fx5200, dus met je nieuwe videokaart zal je systeem genoeg nemen met 230 watt
Met je nieuwe videokaart zal je systeem maximaal 15 amperres nodig hebben. Als je huidige voeding dus 15 amperres kan leveren op de 12 volt (moet op typeplaatje staan van de voeding) dan heb je geen nieuwe voeding nodig.
Mocht de voeding te licht zijn (of je systeem te zwaar) dan kun je volgens mij beter naar Paradigit toe voor een Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze voeding kost daar 40 euro en zal ongeveer gelijk zijn aan de Huntkey voeding. Enig verschil is dat je wel verzenkosten moet betalen voor je Huntkey. BIj de eXtremepower hoeft dat niet omdat je deze gewoon in de winkel kan halen.
me voeding levert helaas maar 13 ampere en moet dus een nieuwe voeding erin komen. ik heb van friesland-computers voor dezelfde geld (dus €44,-) deze aangeboden gekregen Spire RockeTeer III 500W PSU ATX (http://www.frieslandcomputers.nl/shop_detail.php?id=264). dat komt omdat ze de huntkey niet meer konden aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey mensen,

Ik heb gisteren een nieuwe PC in onderdelen besteld. Enkel de voeding moet ik nog. Natuurlijk kan ik er zo een 550Watt voeding in zetten, maar ik ben benieuwd wat deze PC nodig heeft, en wat jullie aanbevelen.

Moederbord: MSI 945P Neo3-F
Processor: Intel Core 2 Duo E6400 met standaard koeling
Videokaart: Club3D 7950GT 512MB DDR3
Geheugen: 1x 1GB DDR2 667 PC2-5300
Hardeschijf: 1x 250GB 7200 WD2500KS 16MB SAII
DVD Brander: Samsung SH-S182D
DVD speler: LiteOn 16x/48x
Toetsenbord en muis beide USB

Wat raden jullie aan? Ook met het oog op een 2de reepje 1GB DDR2 geheugen erbij over een jaar ofzo (Vista), misschien een HD erbij en een andere processorkoeling/videokoeling (heb @ the moment Zalman, dit bevalt uitstekend namelijk en weet niet hoeveel geluid die standaard koeling op videokaart en processor veroorzaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Laatst online: 12-09 11:57
Ik zou ook graag advies willen over welke voeding ik moet nemen:
Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe
Proc: AMD Athlon 64 X2 4800+ Toledo (altijd @full load door rosetta)
Video: Asus EN7900GT
Geheugen: 2GB (4x 512MB TwinMos 2.5,3,3,7)
• Harde schijven:
1x 160 GB Maxtor DiamondMax9 PATA
1x 160 GB Maxtor DiamondMax10 PATA
1x 160 GB Maxtor DiamondMax10 SATA
2x 200 GB Maxtor DiamondMax10 SATA (in Raid0)
DVD-branderSamsung SH-S162L
FloppydriveNEC

Op dit moment zit er een ACRyan Ryanpower2 450W PSU in, maar die tikt en zal dr wel snel aangaan. En bij ACRyan reageren ze gewoon niet op mijn mails voor garantie, en het bedrijf waar ie vandaan komt evenmin (zijn failliet volgens mij).
Het getik is overigens bijzonder irritant :X

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:15
Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:03:
Hey mensen,

Ik heb gisteren een nieuwe PC in onderdelen besteld. Enkel de voeding moet ik nog. Natuurlijk kan ik er zo een 550Watt voeding in zetten, maar ik ben benieuwd wat deze PC nodig heeft, en wat jullie aanbevelen.

Wat raden jullie aan? Ook met het oog op een 2de reepje 1GB DDR2 geheugen erbij over een jaar ofzo (Vista), misschien een HD erbij en een andere processorkoeling/videokoeling (heb @ the moment Zalman, dit bevalt uitstekend namelijk en weet niet hoeveel geluid die standaard koeling op videokaart en processor veroorzaakt)
Hmm met het oog op de toekomst gericht is 500W ongeveer goed zou ik zeggen.

Hier een paar psu's die je kan nemen (ze zijn allemaal goed dus kies maar welke je het mooist/goed geprijsd vindt):
  • Enermax Liberty 500W
  • OCZ Modstream 520W
  • Seasonic S12-500
  • Seasonic M12-500 (verschil tussen de M en S is dat M modulair is en S niet)
  • Tagan 530-U15 530W
wwwhizz schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 18:00:
• Harde schijven:
FloppydriveNEC

Op dit moment zit er een ACRyan Ryanpower2 450W PSU in, maar die tikt en zal dr wel snel aangaan. En bij ACRyan reageren ze gewoon niet op mijn mails voor garantie, en het bedrijf waar ie vandaan komt evenmin (zijn failliet volgens mij).
Er is niet één specifieke voeding die je moet nemen.
450W is genoeg voor dat systeem hoor.
Hier wat voedingen die goed zijn:
  • OCZ Modstream 450W
  • Seasonic S12-430 430W
  • Tagan TG430-U15 430W of Tagan TG480-U15 480W
  • Zalman ZM460-APS 460W
Ze zijn allemaal heel degelijk zoals ik al zei dus kies maar welke je het mooist vindt/best geprijzd..

[ Voor 78% gewijzigd door Evano op 05-01-2007 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

warp schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:05:
Huidige situatie
Epox 8RDA+ (met Northbridge voltmods)*
Barton 2500+ @ 3200+
1.5GB PC3200 DDR-SDRAM
ATi Radeon 9800 Pro @ XT AGP
Terratec DMX 24/96 PCI
3Com 3C905B-TX PCI
Adaptec 29160N U160 SCSI Controller PCI
1x 60GB Maxtor 7.2k E-IDE
1x 40GB Maxtor 7.2k E-IDE
1x LiteOn DVDRom E-IDE
1x NEC -/+ DVDWriter E-IDE
1x Seagate Cheetah X15 Ultra3/LVD 18GB 15k SCSI
1x IBM Ultrastar 36GB Ultra3/LVD 10k SCSI
*Alle onboard meuk, zoals serieel, parallel e.d., van mobo staat uit, behalve USB.

Dit draait al ruim 2.5 jaar probleemloos, en doorgaans 24/7, met een:

Chieftec HPC360-202 (+3.3V - 28A | +5V - 35A | +12V - 17A)

Voltages zijn gemiddeld (bij load): +3.3V - 3.32 | +5V - 5.00 | 12V - 12.34.

Nieuwe situatie
MSI K8N Neo4 FI*
AMD64 3700+ San Diego S939 89W
2GB PC3200 DDR-SDRAM
ATi Radeon X1950 Pro PCI-E

De rest van de componenten blijft voorlopig hetzelfde als in huidige situatie.
*Alle onboard meuk, zoals serieel, parallel e.d., van mobo gaat weer uit, behalve USB.

De hamvraag
Zat zelf te denken aan een Coolermaster XP 430 of een Tagan 480 o.i.d., want ik wil de CPU i.i.g. wel overclocken. Of zou mijn huidige voeding de boel misschien nog trekken, gezien de enige drastische veranderingen de CPU, de videokaart, en 512MB extra geheugen zijn?

Eventueel kunnen de 40GB IDE en 36GB SCSI disks eruit.
Het enige verschil tussen je oude en nieuwe pc is de cpu en de gpu. Geheugen verbruikt bijna geen stroom (5W per reepje, dat is niets in vergelijking met de 110 watt die je cpu nu met OC verbruikt) en ook je nieuwe moederbord zal in verbruik ongeveer gelijk zijn met je oude.
Je huidige cpu verbruikt met de OC ongeveer 110 watt. Je videokaart zal maximaal 60 watt vrage. Totaal dus 170 watt.
De nieuwe cpu zal met OC een 140 watt vragen en de videkaart zal met OC ook een 85 watt lusten. Totaal is dit 225 watt en dit is 55 watt meer dan je oude pc. Dit vermogen wordt bovendien alleen maar van de 12 volt lijn gehaald (4.5 A) Ik verwacht eigelijk niet dat je huidige voeidng dit kan leveren, deze zal een 30 watt te kort komen. Voor je systeem raad ik dus ook een 430+ watt voeding aan.

De voeding die je nodig heeft moet 4.5 A meer leveren van wat je voeding nu kan, dus minimaal 22 A. De XP 430 en de Tagran kunnen dat makkelijk. Persoonlijk zou ik voor de XP 430 gaan omdat deze maar 40 euro kost bij Paradigit.
Nasadus schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 02:28:
Ik heb bijna alle onderdelen van mijn nieuwe PC besteld, alleen de videokaart en de voeding moet ik nog. Hij ziet er zo uit:
  • Moederbord - Asus P5N32-E nForce 680i SLI
  • Processor - Intel Core 2 Duo E6600 (deze wil ik overklokken tot 3.0 Ghz)
  • Processor Koeler - Zalman CNPS9700 NT
  • Geheugen - Kingston PC6400 DDR2 2GB
  • Videokaart - Asus GeForce 8800 GTX
  • Harde Schijf - 2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
  • DVD Speler / Brander - Samsung SH-S182M 18x
  • Geluidskaart - Creative X-Fi XtremeMusic
Mijn huidige keus voor de voeding is deze, de Zalman ZM600-HP 600W. Is deze voldoende? Mijn PC zal ook nog 2 120mm ventilatoren hebben en eentje van 80mm.

Bedankt voor de hulp.
Je systeem zal echt niet meer dan 390 watt uit een voeding halen (met OC) waarvan de 12 volt lijn 27 amperres moet leveren. Een 600 watt voeding die 42 A kan leveren op de 12 volt is dan zeer royaal. Je voeding kan je systeem dus makkelijk aan. Een goedkopere voeding kan je systeem ook aan. Als je gaat kijken naar een andere voeding let er dan op dat hij minimaal 430 watt kan leveren en minimaal 30 amperres zodat er een beetje marge is..
MantaMania schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 09:36:
Nu ik een nieuwe videokaart gekocht hebt (7600GT) voor mijn oudere pc loopt mn pc continue vast terwijl ik world of warcraft speel (3d game).
Wat er gebeurt is dat ik na de eerste keer opstarten een minuut of 5 kan spelen en dan slaat ie kompleet vast. Hij reageert niet op ctrl alt del, alt f4 of wat dan ook dus alleen een hard reset blijft over.
Als ik daarna meteen weer warcraft opstart kan ik soms zelf maar 30 seconden spelen voor dat ie weer vast loopt. Maakt niet uit op welke instellingen ik warcraft speel of het nu op max of min is het blijft het zelfde.

Ik heb zelf dus niet het idee dat het m'n videokaart is want zolang ik geen warcraft speel loopt ie niet vast. Ik heb ook een videocard stability programma gebruikt en een benchmark test maar bij beide bleef ie gewoon lopen.
Na het vastlopen was mn videokaart koelribben ook niet heet gewoon lekker warm, de meter zelf gaf 60 graden aan wat me wel erg veel leek voor gewoon stabiel lopen maar het metertje zelf gaf aan dat het normaal was en dat 115 de max was.

Omdat het alleen met warcraft is waardoor mn videokaart waarschijnlijk wel wat extra power vreet denk ik dat het aan mn voeding ligt.

De eerste vraag is dus klopt het dat als je voeding onvoldoende is dat je hele systeem vast slaat?
Is er nog iets aan te doen om zeker te weten dat het de voeding is? kan ik bv nog mn dvd speler / cd brander afkoppelen (niet dat ik me kan indenken dat die veel verbruiken als ik er niks mee doe).

Ik kan de kaart niet in mn nieuwe computer testen omdat die alleen een pci e slot heeft.

Mijn gegevens:
Asus A7N8X
AMD Athlon XP 2400
2 x 512mb Corsair
Oude videokaart Geforce 5600XT 256 MB
Nieuwe videokaart Nvidia 7600GT 256MB AGP 8X (met deze gaat het dus mis)
Maxtor 80 GB 7200
Asus dvd speler
Philips cd brander

Voeding:
Dit zijn de gegevens die op de voeding staan
Aopen FSP300-60PN
Output 300W
+3,3 V --- 28,0 A
+5 V --- 30,0A
+12V --- 15,0A
+5Vsb --- 2,0A
-5V --- 0,3A
-12V --- 0,8A
+3,3V & 5V = 200W max

Dit zijn de gegevens uit mn bios:
Vcore 1,66
+3V 3.28V
+5V 4.75V
+12V 12.03V

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Als het mn voeding is wat zou ik dan minimaal nodig hebben en is het inbouwen erg lastig?
Je oude videokaart (5600xt) vraagt een 60-70 watt van je voeding welke hij allemaal van de 12 volot lijn haalt. Je nieuwe kaart heeft nog gee 40 watt nodig welke hij ook van de 12 volt lijn haalt. Ofwel, je "nieuwe" systeem vraagt minder stroom dan je oude. Je voeding hoeft dus ook minder te leveren. Dat je pc dus kuren heeft kan niet aan je voeding liggen, deze heeft het alleen maar makkelijker gekregen met je nieuwe videokaart :)
Ik denk zelf dat je probleem ziot in de drivers van Nvidia. Het beste is ook als je een videokaart vervangt ook even je OS opnieuw te installeren. Je zal dan zien dat je problemen weg zijn
.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:03:
Hey mensen,

Je huidige systeem zal 220 watt uit je voeding halen (als de cpu 25% is overgeklokt). Als je extra geheugen en HD bijplaatst en de videokaart vervangt voor een 8800 GTX zal je systeem 140 watt meer verbruiken waardoor hij 360 watt echt nodig heeft. De 12 volt lijn moet dan zo'n 27 Amperes leveren.

Als jij dus een voeding wilt hebben die future proof is dan heb je aan een 400+ watt voeding voldoende die 30 amperres op de 12 volt kan leveren. Een 550 watt voeding kan ook wel, alleen is dit erg royaal en helaas ook duurder dan bijv een 450 watt voeding.
wwwhizz schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 18:00:
• Harde schijven:
FloppydriveNEC

Je systeem vraagt zo'n 290 watt van je voeding (zonder enige OC) waarvan de 12 volt lijn 19 amperres moet leveren. Tijdens het opstarten vraagt je pc heel even zo'n 24 amperres van je voeding omdat je HD's op moeten spinnen. Je heb daarom een voeding nodig van 350+ watt die continu 22 amperres en 27 als piek kan leveren op de 12 volt.
Een goede voeding is daarom de Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze voeding kan 430 watt continu en 25-29 (afhankelijk van model) amperres op 12 volt leveren. Het grote voordeel van deze voeding is dat hij maar 40 euro kost bij Paradigit. Je kan op internet ook een voeding bestellen die minder watt kan leveren en daarmee goedkoper is. Het nadeel alleen is dat je dan duurder uitben omdat je verzendkosten moet betalen.
blacktarantulaX schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 20:03:
[...]

Hmm met het oog op de toekomst gericht is 500W ongeveer goed zou ik zeggen.

Hier een paar psu's die je kan nemen (ze zijn allemaal goed dus kies maar welke je het mooist/goed geprijsd vindt):
  • Enermax Liberty 500W
  • OCZ Modstream 520W
  • Seasonic S12-500
  • Seasonic M12-500 (verschil tussen de M en S is dat M modulair is en S niet)
  • Tagan 530-U15 530W

[...]

Er is niet één specifieke voeding die je moet nemen.
450W is genoeg voor dat systeem hoor.
Hier wat voedingen die goed zijn:
  • OCZ Modstream 450W
  • Seasonic S12-430 430W
  • Tagan TG430-U15 430W of Tagan TG480-U15 480W
  • Zalman ZM460-APS 460W
Ze zijn allemaal heel degelijk zoals ik al zei dus kies maar welke je het mooist vindt/best geprijzd..
Heb je ook een beredenatie voor je aanbevolen wattages?? Ik ben eigelijk wel benieuwd naar je manier waarop je tot je aanbevelingen komt omdat ze nogal hoger liggen als mijn adviesen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:15
Ik kijk vooral naar de gekozen videokaart.
Een 7950 GT is niet heeel erg licht, dus ik dacht zo 350W+50W om dingen als een paar dingen extra zoals harde schijven toe te voegen.
Verder doe ik er zelf dan nog 100W bovenop, voor de flexibiliteit i.v.m. met extra upgrades.

Als RaptoRius er namelijk nou een 8800 GTX in wil zetten en hij heeft ook nog bij wijze van spreken
3 extra harde schijven erin gezet, moet een 500Watter het nog kunnen trekken, maar 400W niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

theodouma schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 22:02:

Je oude videokaart (5600xt) vraagt een 60-70 watt van je voeding welke hij allemaal van de 12 volot lijn haalt. Je nieuwe kaart heeft nog gee 40 watt nodig welke hij ook van de 12 volt lijn haalt. Ofwel, je "nieuwe" systeem vraagt minder stroom dan je oude. Je voeding hoeft dus ook minder te leveren. Dat je pc dus kuren heeft kan niet aan je voeding liggen, deze heeft het alleen maar makkelijker gekregen met je nieuwe videokaart :)
Ik denk zelf dat je probleem ziot in de drivers van Nvidia. Het beste is ook als je een videokaart vervangt ook even je OS opnieuw te installeren. Je zal dan zien dat je problemen weg zijn
.
Ik hoop dat je gelijk hebt maar waar heb je die gegevens vandaan? want die 7600gt is een stuk snellere videokaart dan die oude leek me logisch dat ie dan ook meer watt zou verbruiken.
De nieuwste drivers heb ik al geinstalleerd, alleen mn os nog niet opnieuw maar dat wilde ik eigenlijk ook niet meteen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Schilder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 15:15
Goede dag,
Ik ga binnenkort dit systeem bestellen:
Ik weet alleen nog niet welke voeding en welke behuizing ik nodig heb.
Weten jullie dat. Ik weet wel dat dit topic alleen voor voeding is, maar jullie weten vast wel iets van behuizingen. Of weten jullie een ander topic over behuizingen (ik zelf kon niet vinden)
Bij voorbaat dank,

Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe, 975X
Koeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Geheugen: 2 X 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4) (dus 4 gig)
Videokaart: Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR4 (PCI-e, 2x DVI)
Geluidskaart: Onboard Realtek ALC882M
I/O-controller: Onboard RAID
Netwerkcontroller: Onboard dual gigabit ethernet
DVD-brander: Samsung SH-S182M 18x (Dual-layer, Lightscribe, Zwart)
Diskettestation: ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart)
Kaartlezer: Flash-lezer Apacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart)
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Muis: Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless
Toetsenbord: Logitech G15 Gaming Keyboard (USB)
Behuizing: ??????
Voeding: ??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 07:50
http://img179.imageshack.us/my.php?image=depcct6.jpg

Ik ben van plan om dit systeempje samen te laten stellen. Maar ik vroeg me af of de voeding die in de Antec Sonata II zit wel goed genoeg is, de voeding die erin zit is een Antec Smart Power 2.0 450W (specs: http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=14451)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

blacktarantulaX schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:01:
Ik kijk vooral naar de gekozen videokaart.
Een 7950 GT is niet heeel erg licht, dus ik dacht zo 350W+50W om dingen als een paar dingen extra zoals harde schijven toe te voegen.
Verder doe ik er zelf dan nog 100W bovenop, voor de flexibiliteit i.v.m. met extra upgrades.

Als RaptoRius er namelijk nou een 8800 GTX in wil zetten en hij heeft ook nog bij wijze van spreken
3 extra harde schijven erin gezet, moet een 500Watter het nog kunnen trekken, maar 400W niet meer..
volgens mijn bron verbruikt de 7950 GT maar één watt meer dan de 7900 GT, dus ongeveer 50 watt..
Verder zeg jij dat het systeem zonder videokaart een 350 watt voeding nodig heeft. Hoe kom je hierbij? Is dit gokwerk, of zit hier een beredenatie achter waarom het niet bijv 300 watt kan zijn? Die buffer van 100 watt vind ik persoonlijk (maar dat ik uiteraard zeer persoonlijk) een beetje overdreven, Ik gebruik altijd een buffer van 10-15% omdat je het verbruik van alle componenten ook altijd naar boven afrond en daarmee ook een soort van buffer heb. Bovendien zal een voeding eigelijk nooit alles van sroom moeten voorzien op het zelfde tijdstip twerijl hij hier wel op berekend is(en de cpu, en de gpu, en de HD, en geluid, en twee dvd's, en dat allemaal tegelijkertijd, dat gebeurt niet)

Misschien is het voor je een idee om de systemen in onderstaande posts te bekijken en een geschikte voeding te kiezen zonder daarbij echt te letten op de voeding die al reeds in het systeem zit. Je zal dan zien dat je aanbeveling een beetje erg hoog zit.. (absoluut niet negatief bedoeld, ik prober zelf uit te vissen of jij te hoog zit met je schatting of ik te laag, en of ik mezelf dus ergens kan of moet verbeteren)
Raymond P in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 16"
warp in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 16"
MantaMania schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 15:18:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt maar waar heb je die gegevens vandaan? want die 7600gt is een stuk snellere videokaart dan die oude leek me logisch dat ie dan ook meer watt zou verbruiken.
De nieuwste drivers heb ik al geinstalleerd, alleen mn os nog niet opnieuw maar dat wilde ik eigenlijk ook niet meteen doen.
hier :)
Dat een videokaart nieuwe en krachtiger is dan je oude is geen reden dat hij meer stroom verbruikt. Bij de cpu is dit ook zo. Intels Pentium D 8xx en 9xx serie verbruiken ongeveer 130 watt. De nieuwe Core 2 Duo is veel krachtiger als cpu en ook nieuwer. Ondanks dit verbruiit hij maar 65 watt, dat is dus maar de helft. Bij de videokaarten is dit ook zo.
Kees Schilder schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 16:08:
Goede dag,
Ik ga binnenkort dit systeem bestellen:
Ik weet alleen nog niet welke voeding en welke behuizing ik nodig heb.
Weten jullie dat. Ik weet wel dat dit topic alleen voor voeding is, maar jullie weten vast wel iets van behuizingen. Of weten jullie een ander topic over behuizingen (ik zelf kon niet vinden)
Bij voorbaat dank,

Moederbord: Asus P5W DH Deluxe, 975X
Koeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Geheugen: 2 X 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4) (dus 4 gig)
Videokaart: Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR4 (PCI-e, 2x DVI)
Geluidskaart: Onboard Realtek ALC882M
I/O-controller: Onboard RAID
Netwerkcontroller: Onboard dual gigabit ethernet
DVD-brander: Samsung SH-S182M 18x (Dual-layer, Lightscribe, Zwart)
Diskettestation: ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart)
Kaartlezer: Flash-lezer Apacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart)
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Muis: Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless
Toetsenbord: Logitech G15 Gaming Keyboard (USB)
Behuizing: ??????
Voeding: ??????
Je systeem heeft echt 375 watt nodig (400 als je ook de gpu overklokt), dus je voeding moet eigelijk wel 400-450 watt kunnen leveren. De 12 volt lijn moet maximaal 26 amperres leveren. Je heb dus een voeding nodig van 450 watt die minimaal 30 amperres kan levern op de 12 volt lijn.

De kast die je wilt is echt een persloonlijke keuze. Het is het enige, samen met de monitor, waar je tegenaan kijkt en waar het belangrijk is dat hij er leuk uitziet. Ik an daarom geen kast voor je adviseren omdat ik niet weet wat jij mooi vind. Om je toch op weg te helpen heb ik twee tips voor je:
- Als je de kast erg belangrijk vind qua uiterlijk (wel of geen window, deurtje of blauwe leds) kun je het beste een losse kast kopen met een losse voeding. je heb dan namelijk de meeste keus. Als je een kast neemt die van een beetje merk zoit je eigleijk altijd goed. Iedere goed kast heeft voldoende inbouw mogelijkheden en koelopties (intake en outtakefans). Als je echt geen idee heb of een kast van goede kwaliteit is en degelijk is kun je naar de prijs kijken. Als hij echt goedkoop is (onder de 40 euro zonder voeding) dan kun je er niet veel van verwachten. Is hij boven de 50-60 euro geprijst kun j er vanuit gaan dat je geen troep heb.
- Als uiterlijk niet zo enorm belangrijk vind kun je gaan kijen naar welke kast een geschikte voeding heb. Als je dit bij een internetshop doet heb je zo een selectie kasten die een geschikte voeding hebben. Je kan dan kijken welke kast je wilt. Het voordeel hiervan is dat je hiermee goedkoper uitben dan als je een losse kast en een losse voeding moet kopen. Het is bij deze optie wel erg belangrijk dat je een kast neemt (en dus ook de voeding) van een goed merk..

Let er bij beide opties op dat de kast diep genoeg is (de afstand tussen de achterkant waar de aansluitingen zitten en de voorkant waar de aanknop zit) De 8800 GTX is namelijk een erg lange kaart die niet in iedere kast zomaar past..

Verder nog een heel klein puntje over je systeem; Volgens mij kun je beter nar een mobo kijken met een 965 chipset. Volgens mij zijn deze beter over te klokken. Maar hiervoor kun je het beste even kijken bij TCA of PMG. (tweaking and cooling aklgemeen en processoren moederborden en geheugen, beide subcatagorien hier op GoT
AMD1800 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 18:13:
http://img179.imageshack.us/my.php?image=depcct6.jpg

Ik ben van plan om dit systeempje samen te laten stellen. Maar ik vroeg me af of de voeding die in de Antec Sonata II zit wel goed genoeg is, de voeding die erin zit is een Antec Smart Power 2.0 450W (specs: http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=14451)
De voeding is goed en je systeem heeft er zeer voldoende aan. Zonder OC zal je systeem echt niet meer dan 200 watt uit je voeding halen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-12-2023
Ik ga een systeempje bouwen voor mijn schoonpapa met de volgende componenten

Moederbord: MSI Moederbord P965 Platinum
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed
Koeler' Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
Geheugen: TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 2
Hdd: Seagate Maxtor DiamondMax 21 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 (Raid 1)
Videokaart: Asus VGA GeForce 7600GS Silent 256 MB
DVD-RW: Samsung DVD-RW SH-S183A Bulk, Zwart
Fdd: een oude nec alleen bij installatie

Nu twijfel ik bij aanschaf kast ivm standaarvoeding (budgetgebonden :) )
Liefst de Nexus Breeze met een NX-3500 (350W met max van 30A)
maar ik ben benieuwd of deze voeding voldoende is voor syseem met de beoogde compenten.

Als alternatief heb ik de Antec Sonata Lifestyle II Zwart die met een 450W geleverd wordt wat volgens mij in ieder geval ruim voldoen zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Holybuck schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 23:49:
Ik ga een systeempje bouwen voor mijn schoonpapa met de volgende componenten

Moederbord: MSI Moederbord P965 Platinum
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed
Koeler' Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
Geheugen: TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 2
Hdd: Seagate Maxtor DiamondMax 21 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 (Raid 1)
Videokaart: Asus VGA GeForce 7600GS Silent 256 MB
DVD-RW: Samsung DVD-RW SH-S183A Bulk, Zwart
Fdd: een oude nec alleen bij installatie

Nu twijfel ik bij aanschaf kast ivm standaarvoeding (budgetgebonden :) )
Liefst de Nexus Breeze met een NX-3500 (350W met max van 30A)
maar ik ben benieuwd of deze voeding voldoende is voor syseem met de beoogde compenten.

Als alternatief heb ik de Antec Sonata Lifestyle II Zwart die met een 450W geleverd wordt wat volgens mij in ieder geval ruim voldoen zou moeten zijn.
Je systeem zal nog geen 175 watt nodig hebben. Als je de cpu een beetje overklokt dan heeft hij aan 200 watt ook voldoende. De 12 volt lijn zal dan maar 13 amperres moeten leveren met als piek 14 amperres als de pc net opstart. Als je de cpu niet overklokt dan zal je systeem maar 10 amperres nodig hebben met een max van 11. Voor je systeem is een 250+ watt voeding met 15 A @ 12 volt een goede keuze.
Je voeding kan 350 watt leveren waarvan 16 amperres van de 12 volt komt. Je voeding is daarmee dus geschikt voor je systeem.

De voeding kan geen 30 amperres leveren zoals je schrijft. Als je op de site kijk die je genoemd heb zie je staan dat hij een "over current protection" heeft van 30 amperres. Ofwel, als de voeding 30 A moet leveren dan knalt hij uit, want dat is gewoon _te_ veel voor de voeding, ook als hij 30 amperres moet leveren voor enkele milisecondes, bij 30 A knalt hij uit. Het is ook zonder deze beredenatie ook wel logisch dat de voeding geen 30 A kan leveren. 30 Amperres op 12 volt is 360 watt. Dus een 350 watt kan dan 360 watt op de 12 volot zetten plus nog wat Watt op de overige spanningslijnen. Dan zou een 350 watt voeding dus meer dan 450 watt kunnen leveren, en dat klopt niet helemaal....
Als je onderaan je gelinkte pagina kijkt dan zie je een schema staan waar het vermogen in staat (boven de grafiek) Hier staat dat de voeding maximaal 16 amperers kan leveren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 18:20
Ik kan het niet laten om even te melden dat er een nieuwe speler op de markt is die nog niet bij de lijst in het begin staat.
Corsair heeft nu ook voedingen.
pricewatch: Corsair CMPSU-520HXEU, 520W (ATX12V v2.2)

Ofwel de CMPSU-520HXEU.
Super efficient, modulair en superstil.
Overigens maken ze deze niet zelf. Ze worden gemaakt door een oude bekende op de voedingen markt. seasonic!!! Alleen zet corsair dan zijn naampje erop.

Sterker nog hij is aan de binnenkant bijna volledig identiek aan de S12 (die alleen niet modulair is)
Dit was al een brute voeding met efficiëntie tot 85 %!!! Maar nu dus ook modulair mogelijk in de vorm van corsair zonder de irritante 6 cm fan van de (dure) m12 serie van seasonic.

Plaatjes van de binnenkant en een goede review (vooral p.4 is nuttig)

http://www.silentpcreview.com/article692-page3.html

de seasonic s12 om even snel te vergelijken. Volgens silentpreview de stilste en zo'n beetje de meest efficiente voeding op de markt.
plaatjes van de binnekant van de s12 (ziet er bekend uit he na die plaatjes van de corsair):

http://www.silentpcreview.com/article656-page2.html
(check ook p4 om te vergelijken bijna zelfde scores als corsair, let op intake temperatuur van de s12 review is veel hoger, vandaar hogere fan sneheid!)

Overigens zijn er happy tweakers met de s12 als ik dit mag geloven:
http://tweakers.net/productsurvey/survey/3577

de voeding is overigens goedkoper als de modulaire m12 van seasonic zelf.

Voor mij iig geen enermax liberty meer heeft bijna een jaar op mijn verlanglijstje gestaan maar is zojuist van de troon gestoten.
De liberty is aanzienlijk minder efficient en luidruchtiger en niet te vergeten even duur:
http://www.silentpcreview.com/article279-page1.html

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees Schilder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 15:15
theodouma schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 19:43:

Je systeem heeft echt 375 watt nodig (400 als je ook de gpu overklokt), dus je voeding moet eigelijk wel 400-450 watt kunnen leveren. De 12 volt lijn moet maximaal 26 amperres leveren. Je heb dus een voeding nodig van 450 watt die minimaal 30 amperres kan levern op de 12 volt lijn.

De kast die je wilt is echt een persloonlijke keuze. Het is het enige, samen met de monitor, waar je tegenaan kijkt en waar het belangrijk is dat hij er leuk uitziet. Ik an daarom geen kast voor je adviseren omdat ik niet weet wat jij mooi vind. Om je toch op weg te helpen heb ik twee tips voor je:
- Als je de kast erg belangrijk vind qua uiterlijk (wel of geen window, deurtje of blauwe leds) kun je het beste een losse kast kopen met een losse voeding. je heb dan namelijk de meeste keus. Als je een kast neemt die van een beetje merk zoit je eigleijk altijd goed. Iedere goed kast heeft voldoende inbouw mogelijkheden en koelopties (intake en outtakefans). Als je echt geen idee heb of een kast van goede kwaliteit is en degelijk is kun je naar de prijs kijken. Als hij echt goedkoop is (onder de 40 euro zonder voeding) dan kun je er niet veel van verwachten. Is hij boven de 50-60 euro geprijst kun j er vanuit gaan dat je geen troep heb.
- Als uiterlijk niet zo enorm belangrijk vind kun je gaan kijen naar welke kast een geschikte voeding heb. Als je dit bij een internetshop doet heb je zo een selectie kasten die een geschikte voeding hebben. Je kan dan kijken welke kast je wilt. Het voordeel hiervan is dat je hiermee goedkoper uitben dan als je een losse kast en een losse voeding moet kopen. Het is bij deze optie wel erg belangrijk dat je een kast neemt (en dus ook de voeding) van een goed merk..

Let er bij beide opties op dat de kast diep genoeg is (de afstand tussen de achterkant waar de aansluitingen zitten en de voorkant waar de aanknop zit) De 8800 GTX is namelijk een erg lange kaart die niet in iedere kast zomaar past..

Verder nog een heel klein puntje over je systeem; Volgens mij kun je beter nar een mobo kijken met een 965 chipset. Volgens mij zijn deze beter over te klokken. Maar hiervoor kun je het beste even kijken bij TCA of PMG. (tweaking and cooling aklgemeen en processoren moederborden en geheugen, beide subcatagorien hier op GoT
Ik heb zitten kijken naar verschillende voedingen, en ik ben op de volgende voedingen uitgekomen:
Tagan TG500-U35 http://www.tagan.com/page...asyconXl/e_tg500_u35.html (500 Watt)
Be Quiet BQT P5-520W http://www.be-quiet.de/pdf/bqtp5_web_engl.pdf (520 Watt)
Zalman ZM-600 HP http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=223&code=015 (600 Watt)

Welke zouden jullie kiezen?
Of hebben jullie betere suggesties??

ps.: ik heb deze kast van gigabyte gekozen: http://www.gigabyte.com.t..._Spec.aspx?ProductID=2149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:53

robhof

Lembongan view

Kees Schilder schreef op maandag 08 januari 2007 @ 19:12:
[...]

Ik heb zitten kijken naar verschillende voedingen, en ik ben op de volgende voedingen uitgekomen:
Tagan TG500-U35 http://www.tagan.com/page...asyconXl/e_tg500_u35.html (500 Watt)
Be Quiet BQT P5-520W http://www.be-quiet.de/pdf/bqtp5_web_engl.pdf (520 Watt)
Zalman ZM-600 HP http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=223&code=015 (600 Watt)

Welke zouden jullie kiezen?
Of hebben jullie betere suggesties??
De Corsair uit de post boven jou! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Laatst online: 07:15
Ik vraag me af met hoeveel watt voeding in goed af ben omdat ik nog een extra hdd ga toevoegen en extra geheugen:

Huidige specs

Processor: Amd Opteron 165 @ 2,25Ghz
Moederbord: MSI K8N Neo4-FI Nforce 4-Ultra
Geheugen: 2X Corsair Valueselect
Videokaart XFX Geforce 7800GT Extreme (oveclocked naar GTX speeds, 491/1200)
Hardeschijf: Western Digital Caviar SE16 SataII
Geluidskaart Creative X-FI Extreme music
Overigen:
-80mm fan@CPU
-2x120mm Casefan
-1xZalman VF700-CU

Ik zit nu met een 380Watt coolermaster Extremepower.. ik denk niet dat hij het gaat trekken met een extra hardeschijf + geheugen+ Wat ledjes

Wat raden jullie aan ?? met een 400 watt voeding zit ik zelf al wel gebakken.. nu draai ik ook wel stabiel, maar denk niet dat er nog héél veel rek in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* Moederbord - Asus P5N32-E nForce 680i SLI

* Processor - Intel Core 2 Duo E6600 (deze wil ik overklokken tot 3.0 Ghz)

* Processor Koeler - Zalman CNPS9700 NT

* Geheugen - Kingston PC6400 DDR2 2GB

* Videokaart - Asus GeForce 8800 GTX

* Harde Schijf - 2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB

* DVD Speler / Brander - Samsung SH-S182M 18x

* Geluidskaart - Creative X-Fi XtremeMusic
Ik haal ook bijna de identieke onderdelen, afgezien van de koeler en geluidskaart (geluidskaart heb ik al) en koeler wordt de arctic 7 pro.

Maar met de voeding ben ik gebonden aan het assortiment van www.cdromland.nl (omdat ik graag alles bij één winkel haal).

Heeft iemand misschien een aanrader dat tussen dit lijstje staat?
http://www.cdromland.nl/?...producten&mmID=21&subID=0

De behuizing is een "NZXT Lexa Aluminum Gaming Case" , daar wil ik graag een passende voeding in stoppen :D
http://www.cdromland.nl/?...=producten&prodnum=152457

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Op het moment gebruik ik een Fortron 400watt suplly op de volgende configuratie:

Gigabyte K8NF-9-RH
AMD Athlon64 3500+
2GB (4x512) RAM
NEC DVD brander
Asus EN7900GT (oc'ed @ 580/1600)
160GB Samsung Spinpoint 160JJ (x2)
80GB Maxtor Diamondmax

Casefans, 2x

Het systeem loopt opzich prima in Windows, maar zodra ik een game zoals CoH opstart kan het voorkomen dat de computer vastloopt. Geluid blijft zich herhalen, muis is nog wel te bewegen maar op input wordt verder niet gereageerd. Reboot is dan de enige oplossing. Het probleem is ontstaan na het plaatsen van de tweede Samsung Spinpoint. Het doet mij denken dat de Fortron voeding niet niet genoeg kan leveren om 3 harde schijven en een oc'ede 7900GT voort te trekken. In het verleden, toen ik die tweede Samsung nog niet had heb ik hetzelfde probleem gehad toen ik een PCI geluidskaart bij had geprikt. Omdat de fortron voeding geen PCI-e connector heeft komt de stroom dus af van de molexjes.

Mjjn vraag aan jullie:
- Denken jullie dat de voeding in dit geval de boosdoener is wat betreft de stabiliteit in high demand computersituaties?
- Indien bovenstaande het geval: zou de Coolermaster RP-500-PCAP (eXtreme power 500W) een goede vervanger zijn? De prijs ligt redelijk in wat ik wil uitgeven (tussen de 50-75 inc verzenden). Betreffende voeding staat bij Coolprices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

NomadTitan schreef op maandag 08 januari 2007 @ 22:06:
Ik vraag me af met hoeveel watt voeding in goed af ben omdat ik nog een extra hdd ga toevoegen en extra geheugen:

Huidige specs

Processor: Amron 165 @ 2,25Ghz
Moederbord: Md OpteSI K8N Neo4-FI Nforce 4-Ultra
Geheugen: 2X Corsair Valueselect
Videokaart XFX Geforce 7800GT Extreme (oveclocked naar GTX speeds, 491/1200)
Hardeschijf: Western Digital Caviar SE16 SataII
Geluidskaart Creative X-FI Extreme music
Overigen:
-80mm fan@CPU
-2x120mm Casefan
-1xZalman VF700-CU

Ik zit nu met een 380Watt coolermaster Extremepower.. ik denk niet dat hij het gaat trekken met een extra hardeschijf + geheugen+ Wat ledjes

Wat raden jullie aan ?? met een 400 watt voeding zit ik zelf al wel gebakken.. nu draai ik ook wel stabiel, maar denk niet dat er nog héél veel rek in zit.
Zoals je systeem nu is zal hij ongeveer 300 watt uit je voeding halen. Zet je er een extra HD en geheugen in dan zal het vermogen ongeveer neerkomen op 320 watt. De 12 volt lijn zal dan voor ongeveer 23 amperres belast worden. Dit is nu ongeveer 21 amperres.
De voeding die je heb kan 380 watt aan en 25 amperers (ik neem aan dat je de voeding heb met een 120 mm fan, niet de eXtremepower 380 watt met 80 mm fan) Je voeding moet je systeem dus aankunnen, al zal hij het wel zwaar krijgen als je alles in je pc gelijktijdig gebruik (dvd branden, veel GB's van de ene naar de andere schijf kopieren, en dat allemaal terwijl je aan het gamen ben...) Echter zal je in de praktijk nooit alle hardware gelijktijdig gebruiken. Ik verwacht daarom eigelijk ook niet echt heel veel problemen als je een extra HD bijplaatst, deze vraagt immers maar maximaal één amperre, dat is 4% van wat je voeding kan leveren Echt zeker weten doe ik het niet vanwege het volgende:

Je cpu is overgeklokt. Zonder overklok vraagt de cpu al 110 watt, en met een overklok is dit uiteraard veel meer. Ik schat dat je cpu 140 watt nu verbruikt als deze niet op een hogere spanning werkt dan normaal. Als je de standaard spanning heb verhoogd met 0.100 volt dan vraagt je cpu 160 watt van de voeding, ipv 140. Dit is 20 watt meer, en dit moet wel van de 12 volt lijn afkomen. Als je dus je cpu op een hoger voltage heb gezet dan wat hij standaard is dan zou het wel kunnen dat je voeding echt alles moet leveren met een extra HD als je alles tegelijker tijd gebruik. (al zal dit eigelijk neit gebeuren)

Ik durf niet voor de volle 100% te zeggen of je een nieuwe voeding nodig heb. Je zit met je systeem echt op het randje van wat de voeding kan als je de corespanning heb verhoogd. Je voeding van 380 watt moet dan 350 watt leveren en 24 amperres terwjil het er 25 kan leveren. Ik zou daarom gewoon de HD in de pc plaatsen en kijken of je voeding het aankan. Ik durf niet te zeggen of je voeding nog een extra HD kan hebben, dit hangt echt af hoe hoog de corespanning is.
Mocht je geld overhebben dan adviseer ik je wel om een andere voeding te nemen, want je heb echt geen extra power over om een derder HD bij te plaatsen. Als je een andere voeding neem is het aan te raden dat je er één neem die minimaal 30 amperres kan leveren op de 12 volt lijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 12:34:
[...]

Ik haal ook bijna de identieke onderdelen, afgezien van de koeler en geluidskaart (geluidskaart heb ik al) en koeler wordt de arctic 7 pro.

Maar met de voeding ben ik gebonden aan het assortiment van www.cdromland.nl (omdat ik graag alles bij één winkel haal).

Heeft iemand misschien een aanrader dat tussen dit lijstje staat?
http://www.cdromland.nl/?...producten&mmID=21&subID=0

De behuizing is een "NZXT Lexa Aluminum Gaming Case" , daar wil ik graag een passende voeding in stoppen :D
http://www.cdromland.nl/?...=producten&prodnum=152457

Alvast bedankt,
Zoals ik eerder heb geschreven is een 430+ watt voeding met 30 A op de 12 volt voldoende. Bij de webwinkel zijn maar een paar voedingen die goed zijn voor in je systeem:
- De Coolermaster voedingen vanaf 430 watt
- Nexus 500 watt. De 400 watt versie kan wel 29 amperres leveren op de 12 volt. Echter als hij 27 amperres levert kan hij nog maar 60 watt leveren op de 3.3 en 5 volt lijn gezamelijk, en dat is wel erg weinig. Daarom is deze voeding ook net iets te licht
- Tagran vanaf 480 watt.

Er zijn wel meerdere voedingen, maar een beetje zelf zoeken mag ook wel :) Let er in ieder geval op dat de voeding minimaal 29 amperres op de 12 volt lijn kan leveren, en als hij dat doet dat er ook voldoende watt over is voor de 5 en 3.3 volt lijn. Een 430 watt voeding is toch wel het minimum van wat je kan gebruiken. (400 kan ook, maar dat is echt heel krap en is daarom niet aan te raden). Specificaties van iedere voeding kun ej vinden op de site van de fabrikant, of je tikt even het typenr van de voeding in bij Google.
Uiteraard moet je van merken als Trust, Sweex en Q-tec afblijven, dat is echt ongelooflijke rommel die gewoon thuishoort in de vuilnisbak.
rodie83 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:26:
Op het moment gebruik ik een Fortron 400watt suplly op de volgende configuratie:

Gigabyte K8NF-9-RH
AMD Athlon64 3500+
2GB (4x512) RAM
NEC DVD brander
Asus EN7900GT (oc'ed @ 580/1600)
160GB Samsung Spinpoint 160JJ (x2)
80GB Maxtor Diamondmax

Casefans, 2x

Het systeem loopt opzich prima in Windows, maar zodra ik een game zoals CoH opstart kan het voorkomen dat de computer vastloopt. Geluid blijft zich herhalen, muis is nog wel te bewegen maar op input wordt verder niet gereageerd. Reboot is dan de enige oplossing. Het probleem is ontstaan na het plaatsen van de tweede Samsung Spinpoint. Het doet mij denken dat de Fortron voeding niet niet genoeg kan leveren om 3 harde schijven en een oc'ede 7900GT voort te trekken. In het verleden, toen ik die tweede Samsung nog niet had heb ik hetzelfde probleem gehad toen ik een PCI geluidskaart bij had geprikt. Omdat de fortron voeding geen PCI-e connector heeft komt de stroom dus af van de molexjes.

Mjjn vraag aan jullie:
- Denken jullie dat de voeding in dit geval de boosdoener is wat betreft de stabiliteit in high demand computersituaties?
- Indien bovenstaande het geval: zou de Coolermaster RP-500-PCAP (eXtreme power 500W) een goede vervanger zijn? De prijs ligt redelijk in wat ik wil uitgeven (tussen de 50-75 inc verzenden). Betreffende voeding staat bij Coolprices.
Je systeem heef tnu aan 270 watt voldoende. De 12 volt lijn moet maximaal 18 amperres leveren. Als je voeding minimaal 20 amperers kan leveren dan is je voeding voldoende voor je systeem (er zit een sticker op je voeding waar je kan zien hoeveel de voeding kan leveren).

Een mogelijkheid van instabiliteit zou het volgende kunnen zijn:

Je voeding heeft twee 12 volt lijnen (12v1 en 12v2). Je moederbord met cpu zit op 12v1. Als je ook je videokaart en evt één of meer schijven op 12v1 heb aangesloten dan is 12v1 zwaar overbelast en staat 12v2 een beetje niets te doen. Je zou daarom eens kunnen expirimenteren met de molex aansluitingen. Je videokaart moet namelijk op 12v2 zitten, dan hoeft 12v1 niet extreem veel te leveren en maak je ook gebruik van 12v2

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt theodouma,

Ik ben nieuw op het gebied van voedingen, voltages, watts.. en merken van voedingen :D
je post is bijzonder waardevol. bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Je systeem heef tnu aan 270 watt voldoende. De 12 volt lijn moet maximaal 18 amperres leveren. Als je voeding minimaal 20 amperers kan leveren dan is je voeding voldoende voor je systeem (er zit een sticker op je voeding waar je kan zien hoeveel de voeding kan leveren).

Een mogelijkheid van instabiliteit zou het volgende kunnen zijn:

Je voeding heeft twee 12 volt lijnen (12v1 en 12v2). Je moederbord met cpu zit op 12v1. Als je ook je videokaart en evt één of meer schijven op 12v1 heb aangesloten dan is 12v1 zwaar overbelast en staat 12v2 een beetje niets te doen. Je zou daarom eens kunnen expirimenteren met de molex aansluitingen. Je videokaart moet namelijk op 12v2 zitten, dan hoeft 12v1 niet extreem veel te leveren en maak je ook gebruik van 12v2
Bedankt voor het antwoord _/-\o_

Nog één kleine vraag: ik heb op de sticker gekeken en de voeding heeft inderdaad twee 12v lijnen. Op de eerste zit 15A, op de tweede 14A. In je post heb je het over 20A - is het zo dat ik de waardes van beide kan optellen of moet elke lijn eigenlijk apart die 20A kunnen leveren? En kan ik ergens aan afleiden welke kabel zit aangesloten op welke rails?

Mocht het eerste het geval zijn duik ik binnenkort maar eens mn kast in om eens te gaan experimenteren met verschillende aansluitingen ;)

Edit: Update: Ik heb de 2 verschillende molexkabels die uit mn voeding komen zetten zegmaar omgedraaid. 12v1 zou nu 2 hard drives, DVD en moederbord moeten doen terwijl 12v2 zich met de videokaart en 1 harddisk bezig houdt. Iets evenwichtiger en zonet tijdens een potje CoH nog geen problemen tegen gekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door rodie83 op 10-01-2007 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
theodouma schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 23:10:
[...]

Zoals je systeem nu is zal hij ongeveer 300 watt uit je voeding halen. Zet je er een extra HD en geheugen in dan zal het vermogen ongeveer neerkomen op 320 watt. De 12 volt lijn zal dan voor ongeveer 23 amperres belast worden. Dit is nu ongeveer 21 amperres.
De voeding die je heb kan 380 watt aan en 25 amperers (ik neem aan dat je de voeding heb met een 120 mm fan, niet de eXtremepower 380 watt met 80 mm fan) Je voeding moet je systeem dus aankunnen, al zal hij het wel zwaar krijgen als je alles in je pc gelijktijdig gebruik (dvd branden, veel GB's van de ene naar de andere schijf kopieren, en dat allemaal terwijl je aan het gamen ben...) Echter zal je in de praktijk nooit alle hardware gelijktijdig gebruiken. Ik verwacht daarom eigelijk ook niet echt heel veel problemen als je een extra HD bijplaatst, deze vraagt immers maar maximaal één amperre, dat is 4% van wat je voeding kan leveren Echt zeker weten doe ik het niet vanwege het volgende:

Je cpu is overgeklokt. Zonder overklok vraagt de cpu al 110 watt, en met een overklok is dit uiteraard veel meer. Ik schat dat je cpu 140 watt nu verbruikt als deze niet op een hogere spanning werkt dan normaal. Als je de standaard spanning heb verhoogd met 0.100 volt dan vraagt je cpu 160 watt van de voeding, ipv 140. Dit is 20 watt meer, en dit moet wel van de 12 volt lijn afkomen. Als je dus je cpu op een hoger voltage heb gezet dan wat hij standaard is dan zou het wel kunnen dat je voeding echt alles moet leveren met een extra HD als je alles tegelijker tijd gebruik. (al zal dit eigelijk neit gebeuren)

Ik durf niet voor de volle 100% te zeggen of je een nieuwe voeding nodig heb. Je zit met je systeem echt op het randje van wat de voeding kan als je de corespanning heb verhoogd. Je voeding van 380 watt moet dan 350 watt leveren en 24 amperres terwjil het er 25 kan leveren. Ik zou daarom gewoon de HD in de pc plaatsen en kijken of je voeding het aankan. Ik durf niet te zeggen of je voeding nog een extra HD kan hebben, dit hangt echt af hoe hoog de corespanning is.
Mocht je geld overhebben dan adviseer ik je wel om een andere voeding te nemen, want je heb echt geen extra power over om een derder HD bij te plaatsen. Als je een andere voeding neem is het aan te raden dat je er één neem die minimaal 30 amperres kan leveren op de 12 volt lijn.
True, mijn cpu stroomgebruik valt altijd weer mee, omdat het bij amd een TDP van theoretisch MAX 110 watt is. Daadwerkelijke gebruik schat ik bij mij op zo'n 90 watt.

Ik hoop dat deze voeding het gaat trekken.. ik heb idd die versie met 120mm fan(schijnt wel een beroemde voeding te zijn :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

rodie83 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 00:56:
[...]

Bedankt voor het antwoord _/-\o_

Nog één kleine vraag: ik heb op de sticker gekeken en de voeding heeft inderdaad twee 12v lijnen. Op de eerste zit 15A, op de tweede 14A. In je post heb je het over 20A - is het zo dat ik de waardes van beide kan optellen of moet elke lijn eigenlijk apart die 20A kunnen leveren? En kan ik ergens aan afleiden welke kabel zit aangesloten op welke rails?

Mocht het eerste het geval zijn duik ik binnenkort maar eens mn kast in om eens te gaan experimenteren met verschillende aansluitingen ;)

Edit: Update: Ik heb de 2 verschillende molexkabels die uit mn voeding komen zetten zegmaar omgedraaid. 12v1 zou nu 2 hard drives, DVD en moederbord moeten doen terwijl 12v2 zich met de videokaart en 1 harddisk bezig houdt. Iets evenwichtiger en zonet tijdens een potje CoH nog geen problemen tegen gekomen.
Je voeding kan op 12v1 15 ampeeres leveren en op 12v2 14 amperres. Vaak staat onder deze getallen nog een getal hoeveel de 2 lijnen samen totaal kunnen leveren (in amperres of in watt, dat verschilt vaak)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Laatst online: 07:50
Ik heb nu deze pc:

CPU: AMD athlon 1800+ Socket A
Mobo : MSI ms-7061
geheugen : 512 Mb PC2700 DDR
VGA : Geforce 2 Ti
HD : 60 Gb IDE
PSU : 300 W EnLight met op de 12 V lijn 13 Ampere

512 mb geheugen erbij koop, de videokaart vervang door een 7600 GT

Als ik nou de CPU vervang door een 3000+ en 512 mb geheugen erbij koop, de videokaart vervang door een 7600 GT draait dit dan nog op die voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

AMD1800 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:26:
Ik heb nu deze pc:

CPU: AMD athlon 1800+ Socket A
Mobo : MSI ms-7061
geheugen : 512 Mb PC2700 DDR
VGA : Geforce 2 Ti
HD : 60 Gb IDE
PSU : 300 W EnLight met op de 12 V lijn 13 Ampere

512 mb geheugen erbij koop, de videokaart vervang door een 7600 GT

Als ik nou de CPU vervang door een 3000+ en 512 mb geheugen erbij koop, de videokaart vervang door een 7600 GT draait dit dan nog op die voeding?
Je cpu gaat enkele 15 - 20 watt meer verbruiken en je videokaart heeft ook iets van 10 -15 watt meer nodig. Met je geheugen gaat je systeem dus 40 watt meer nodig dan wat hij nu heeft.

Totaal zal je systeem dus een kleine 200 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet ongeveer 11- 12 amperres leveren. Je voeding kan je nieuwe systeem dus gewoon aan :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 22:30
Ik heb pas een nieuwe videokaart gekocht: XFX 7600 GT XXX (AGP).

Huidige systeem:
Pentium IV 3,0
P4C800 deluxe moederbord
4x512MB geheugen (pc3200)
SB Audigy 2ZS
1x160gb harde schijf (3 partities)
1xdvd-station
1xdvd-brander
1xfloppydrive
Aopen 350W voeding

Als ik splinter cell:pandorra tomorrow speel met pixelshader 1.1 aan en alle settings op high, dan is er niks aan de hand. Speel ik het met pixelshader 3.0 en alle settings laag of zelfs uit, dan reboot mn pc tijdens het laden van het level dat ik wil spelen.

Heeft dit met de voeding te maken? Moet ik een zwaardere nemen? 450W en welke raden jullie eventueel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Rogar schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:36:
Ik heb pas een nieuwe videokaart gekocht: XFX 7600 GT XXX (AGP).

Huidige systeem:
Pentium IV 3,0
P4C800 deluxe moederbord
4x512MB geheugen (pc3200)
SB Audigy 2ZS
1x160gb harde schijf (3 partities)
1xdvd-station
1xdvd-brander
1xfloppydrive
Aopen 350W voeding

Als ik splinter cell:pandorra tomorrow speel met pixelshader 1.1 aan en alle settings op high, dan is er niks aan de hand. Speel ik het met pixelshader 3.0 en alle settings laag of zelfs uit, dan reboot mn pc tijdens het laden van het level dat ik wil spelen.

Heeft dit met de voeding te maken? Moet ik een zwaardere nemen? 450W en welke raden jullie eventueel aan?
Je videokaart verbruiit met PS1.1 ongeveer net zoveel stroom als met PS3.0. Ik verwacht eigelijk niet dat dit probleem van je voeding afkomstig is, deze hoeft ook maar 13 amperrs te leveren op de 12 volt lijn. Verder zal je systeem echt niet meer dan 210 watt verbruiken.
Je kan even op de voeding kijken hoeveel amperres deze kan leveren , dit kun je vinden op een sticker of schema welke op je voeding staat. Als hij 14 amperes op meer kan leveren (1 amperres als reserve) heb je waarschijnlijk te maken met een driverprobleem. Opnieuw Windows installeren blijkt vaak toch het beste te zijn na het wisselen van de videokaart.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin_B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:33
Aangezien Alternate nog een kleine oplage 7900GTO's heeft liggen vroeg ik het me af of het mogelijk is om SLI te draaien met mijn huidige Enermax Liberty 400 Watt.

Specs:
- AMD 4000 (S939) @2.8GHz
- MSI K8N SLI-FI
- MSI 7900GTO (690/800)
- Corsair TwinxCL2 @230 MHz 2.5-3-3-8
- Creative X-Fi XtremeGamer
- Seagate Barracuda 7200.9 160 GB
- Zalman ZM-MFC1
- 2x120 LED Fan + 1x92 Fan

[ Voor 3% gewijzigd door Robin_B op 11-01-2007 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Robin_B
Die zal waarschijnlijk wel wat meer nodig zijn. 550+ Watt A-Merk.

Denken jullie dat een OCZ Modstream 450Watt genoeg is voor dit systeem
Intel C2D E6300
2x 512MB RAM
Asus P5N-E SLI
Sapphire Radeon X1950Pro
Seagate Barracude 7200.10 250GB
NEC DVD Burnertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltaart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:58
ik ben onlangs bezig geweest met het samenstellen van een nieuw systeem met de volgende specs:

- A8N-SLI Deluxe
- AMD Athlon64 4000+ 2400MHz Tray Socket 939 San Diego E4-stepping
- 3x Seagate ST3320620AS Barracuda 7200.10 320GB SATA-II 7200rpm 16Mb
- 1x NEC DVD Writer
- Asus ATi Radeon X850 PRO 256MB DDR3 (PCI-e, DVI), EAX850PRO/HTVD
- 1024mb Dual-Channel kitje (twinmos)

De volgende voeding word standaard bij de Antec Sonata II geleverd :
- SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01 (SP-450PEC)

Ik ben het liefst sowieso eigenlijk op zoek naar een modulaire voeding, dit vanwege het kabelwerk en onder het mom van, je moet eens beginnen. De opties die ik eigenlijk gevonden heb zijn de volgende:

- Tagan U15 430 Watt
- Enermax ELT400AWT Liberty 400w
- OCZ ModStream OCZ45012U, 450W (ATX)
- Seasonic M12-500 500W (ATX12V 2.0)

Al leek deze laatste mij een beetje overkill. Maar vroeg me bij deze dus af of iemand misschien een goede tip heeft met betrekking tot een stille en a-merk voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Robin_B schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:07:
Aangezien Alternate nog een kleine oplage 7900GTO's heeft liggen vroeg ik het me af of het mogelijk is om SLI te draaien met mijn huidige Enermax Liberty 400 Watt.

Specs:
- AMD 4000 (S939) @2.8GHz
- MSI K8N SLI-FI
- MSI 7900GTO (690/800)
- Corsair TwinxCL2 @230 MHz 2.5-3-3-8
- Creative X-Fi XtremeGamer
- Seagate Barracuda 7200.9 160 GB
- Zalman ZM-MFC1
- 2x120 LED Fan + 1x92 Fan
Je systeem zal echt 360 watt uit je voeding halen. De 12 volt lijn wordt hier echt voor 25 amperres belast. Je voeding kan 400 watt en 30 amperres leveren en zal daarmee je systeem dus eigelijk wel aankunnen.
Saturnus schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 19:23:
@Robin_B
Die zal waarschijnlijk wel wat meer nodig zijn. 550+ Watt A-Merk.

Denken jullie dat een OCZ Modstream 450Watt genoeg is voor dit systeem
Intel C2D E6300
2x 512MB RAM
Asus P5N-E SLI
Sapphire Radeon X1950Pro
Seagate Barracude 7200.10 250GB
NEC DVD Burnertje
Je voeding is zeer royaal voor je systeem. De voeding zal nooit meer dan 250 watt moeten leveren. Een 350 watt voeding zou daarom ook al genoeg zijn, mits hij meer dan 13 amperres kan leveren.
Appeltaart schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 22:27:
ik ben onlangs bezig geweest met het samenstellen van een nieuw systeem met de volgende specs:

- A8N-SLI Deluxe
- AMD Athlon64 4000+ 2400MHz Tray Socket 939 San Diego E4-stepping
- 3x Seagate ST3320620AS Barracuda 7200.10 320GB SATA-II 7200rpm 16Mb
- 1x NEC DVD Writer
- Asus ATi Radeon X850 PRO 256MB DDR3 (PCI-e, DVI), EAX850PRO/HTVD
- 1024mb Dual-Channel kitje (twinmos)

De volgende voeding word standaard bij de Antec Sonata II geleverd :
- SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01 (SP-450PEC)

Ik ben het liefst sowieso eigenlijk op zoek naar een modulaire voeding, dit vanwege het kabelwerk en onder het mom van, je moet eens beginnen. De opties die ik eigenlijk gevonden heb zijn de volgende:

- Tagan U15 430 Watt
- Enermax ELT400AWT Liberty 400w
- OCZ ModStream OCZ45012U, 450W (ATX)
- Seasonic M12-500 500W (ATX12V 2.0)

Al leek deze laatste mij een beetje overkill. Maar vroeg me bij deze dus af of iemand misschien een goede tip heeft met betrekking tot een stille en a-merk voeding.
Je systeem zal 275 watt nodig hebben waarvan 18-19 amperres van de 12 volt lijn komen. Tijdens het booten zal je systeem voor een halve seconde heel even 20 amperers vargen. Voor je systeem is dus een 350 watt voeding met meer dan 23 amperres op de 12 volt lijn al voldoende.
Alle voedingen die je voorstelt zijn genoeg voor je systeem.

Ik durf helaas niets te zeggen over het geluid van de voedingen, dit kan je zelf ook overal vinden. Kijk eens op de Productservey of medetweakers een review hebben geschreven, de specs van de fabrikant zelf en zoek eens naar wat reviews (hardware.info, toms hardware, enz) . Probeer wel een voeding te nemen met een 120 mm fan, deze zijn stiller dan één met een 80 mm fan. Omdat de voedingen die jij voorstelt allemaal stuk voor stuk goede voedingen zijn hoef je je niet druk te maken dat je rommel in je pc plaatst.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
theodouma schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 23:46:
[...]

Je voeding is zeer royaal voor je systeem. De voeding zal nooit meer dan 250 watt moeten leveren. Een 350 watt voeding zou daarom ook al genoeg zijn, mits hij meer dan 13 amperres kan leveren.
Het is niet mijn systeem. :P Ik bouw hem voor iemand anders.

Ik heb die voeding gekozen omdat:
1. Ik al voor 90% zeker wist dat die het systeem wel kon trekken.
2. Mooie uitstraling heeft.
3. Goedkoop.
4. Voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55

* Moederbord - Asus P5N32-E nForce 680i SLI

* Processor - Intel Core 2 Duo E6600 (deze wil ik overklokken tot 3.0 Ghz)

* Processor Koeler - Zalman CNPS9700 NT

* Geheugen - Corsair PC8500D DDR2 2GB

* Videokaart - Asus GeForce 8800 GTX

* Harde Schijf - 1 x Western Digital Raptor 74GB

* DVD Speler / Brander - Plextor 760A

* Geluidskaart - Creative X-Fi ???
EN ik heb ook hetzelfde systeem op de dvd brander na b.v. besteld. Nu de voeding nog, behuizing wordt de Lian-Li PCA10. Maar WELKE voeding gaat hierin? Lees veel over Silverstone, Tagan, Corsair.

Heb de Silverstone 750Watt op het oog, maar is deze niet verschrikkelijk teveel voor dit systeem? En zo ja, welke wordt aangeraden, want er zijn zoveel review sites, veel goede en efficiente voedingen. Iemand een echte topper?

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domme vraag mss maar als je een voeding van bv 400 of 500 watt hebt en je pc verbruikt zelf niet zoveel betekent dat dan dat het ook niet het totale vermogen verbruikt?Dit ivm met energiebesparing,laat mijn pc meestal hele dag of nacht aan.Ben ik dan duurder uit in energiekosten?

Zat zelf aan een ocz modstream 450 of 520 te denken.Heb nu een lawaaimaker van 350watt erin.

Systeem:asus p4p800 deLuxe moederbord,p4 3,0GHz processor,geforce 4ti 4200 videokaart en 1gb duall channel geheugen,dvd brander en speler,3 harde schijven,tv kaart,8 verlichte fans,2 neon lampen,verlichte pc voetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 14:06
Ik heb deze voeding op het oog:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=3&art=10013719

Deze moet aangesloten worden op een Asus socket A bordje met een Athlon XP 2600+, 1HD, 1 optical en een Geforce 6600.
Volgens mij heeft het moederbord een 20pins aansluiting (correct me if im wrong), maar wat heeft de voeding? Volgens deze pagina: http://www.coolermaster-e...AP+eXtreme%20Power%20430W heeft de voeding een 20+4 aansluiting, dat betekend dat ik die 4 los kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Sinds ik hier door theodouma perfect geholpen ben toch nog even chapeau voor hem: hij geeft met z'n replies prachtig aan dat de wattage gekte van de voedingfabrikanten in vele gevallen complete onzin is. Serieus fantastisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

ik was op zoek naar een goeie psu calculator die ook de amps per rail uitrekent. misschien is hij al vermeldt maar ik zag m niet. dus bij deze. link

http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalcnew.php

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Tekn0z schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 16:58:
[...]

EN ik heb ook hetzelfde systeem op de dvd brander na b.v. besteld. Nu de voeding nog, behuizing wordt de Lian-Li PCA10. Maar WELKE voeding gaat hierin? Lees veel over Silverstone, Tagan, Corsair.

Heb de Silverstone 750Watt op het oog, maar is deze niet verschrikkelijk teveel voor dit systeem? En zo ja, welke wordt aangeraden, want er zijn zoveel review sites, veel goede en efficiente voedingen. Iemand een echte topper?
Je systeem heeft 350 watt nodig, waarvande 12 volt lijn 24 amperers nodig heeft. Een 400+ watt voeding die minimaal 28 amperres kan leveren is dus voldoende. Een 750 watt voeding is echt overdreven voor je systeem, dit kost onnodig veel geld.
Als je een goede voeding zoekt kun je het beste even in de Productsevey kijken. Ook op hardware.info kun je veel vinden, hier zijn 118 voedingen zeer uitgebreid getest (nederlandse site)
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:31:
Domme vraag mss maar als je een voeding van bv 400 of 500 watt hebt en je pc verbruikt zelf niet zoveel betekent dat dan dat het ook niet het totale vermogen verbruikt?Dit ivm met energiebesparing,laat mijn pc meestal hele dag of nacht aan.Ben ik dan duurder uit in energiekosten?

Zat zelf aan een ocz modstream 450 of 520 te denken.Heb nu een lawaaimaker van 350watt erin.

Systeem:asus p4p800 deLuxe moederbord,p4 3,0GHz processor,geforce 4ti 4200 videokaart en 1gb duall channel geheugen,dvd brander en speler,3 harde schijven,tv kaart,8 verlichte fans,2 neon lampen,verlichte pc voetjes
Als je een 500 watt voeding heb en je pc heef tmaar 150 watt nodig dan levert je voeding ook maar 150 watt. Als je voeding meer kan leveren doet dat het niet. Vergelijk het met een auto. Een auto die 180 km/h kan rijden kan ook zachter rijden,. Als jij maar 50 wilt rijden dan kan de auto dat. Hij kan echet niet sneller dan zijn max snelheid. Zo is het ook met voedingen. Een 450 watt voeding kan ook minder leveren
Je voeding werkt efficenter als het ongeveer 50-70% van zijn max. vermogen moet leveren. Dus als een 400 watt voeding zo'n 200-280 watt moet leveren is hij vaak het meest efficent. Ook dit zie je een beetje terug bij de auto. Als je continu z'n max snelheid rijd is je tank zo leeg. Rij je zuiniger/langzamer dan verbruik je ook minder benzine.

Jouw pc zal stressed maximaal 200 watt nodig hebben. Idle zal hij echt niet meer dan 100 watt vragen. Om een beetje efficient om te gaan met de kosten kun je het beste een goede 350 watt voeding nemen. Deze zal zelf niet al te veel energie verbruiken. Ook zal deze in aanschaf niet al te duur zijn...
cheeseruler schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 19:43:
Ik heb deze voeding op het oog:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=3&art=10013719

Deze moet aangesloten worden op een Asus socket A bordje met een Athlon XP 2600+, 1HD, 1 optical en een Geforce 6600.
Volgens mij heeft het moederbord een 20pins aansluiting (correct me if im wrong), maar wat heeft de voeding? Volgens deze pagina: http://www.coolermaster-e...AP+eXtreme%20Power%20430W heeft de voeding een 20+4 aansluiting, dat betekend dat ik die 4 los kan halen?
Er zijn helaas twee versies van de 430 watt voeding, deze en deze . Welke versie ze bij Paradigit verkopen durf ik niet te zeggen, men geeft helaas geen exact typenummer. De ene versie heeft een 20 (+4) pins aansluiting en de ander een 24 pins aansluiting...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05:19
theodouma schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 22:20:

Er zijn helaas twee versies van de 430 watt voeding, deze en deze . Welke versie ze bij Paradigit verkopen durf ik niet te zeggen, men geeft helaas geen exact typenummer. De ene versie heeft een 20 (+4) pins aansluiting en de ander een 24 pins aansluiting...
Ik heb bij een paar weken geleden die met de 20+4 pins aansluiting bij Paradigit gekocht (RS-430-PCAP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
theodouma schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 22:20:

Onderstaande reactie op mijn post hierboven

Je systeem heeft 350 watt nodig, waarvande 12 volt lijn 24 amperers nodig heeft. Een 400+ watt voeding die minimaal 28 amperres kan leveren is dus voldoende. Een 750 watt voeding is echt overdreven voor je systeem, dit kost onnodig veel geld.
Als je een goede voeding zoekt kun je het beste even in de Productsevey kijken. Ook op hardware.info kun je veel vinden, hier zijn 118 voedingen zeer uitgebreid getest (nederlandse site)
Ok,

nu zie ik dat veel voedingen op 1 lijn ongeveer 18A leveren, dus een voeding die sowieso 2 gescheiden 12 volts rails heeft dan heb ik in totaal dus 36A? Dus dan voldoe ik volgens jouw rekensom prima?

Nu hebben veel voedingen van rond de 500 Watt (ervanuitgaande dat een Sli opstelling in het verschiet ligt) 4 gescheiden 12V rails met vaak minimaal 18A. Deze zijn dus prima geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:05
Ik heb een nVidia 7900 GTO besteld toen er bij alternate nog een paar exemplaren over waren, alleen was ik vergeten te checken of mijn voeding dat wel aankan. 8)7

Specs:
Intel Core2Duo 6400, Allendale
Asrock 775 Dual_VSTA
2x 512 MB Corsair, PC5300
7900 GTO :P
Creative Audigy 2
Maxtor Diamond Plus 9 160 GB, 7200 RPM 8MB
LG DVD lezer
Sony CD brander
3x 80mm Case fans

Tagan 380 Watt

Ik heb gelezen in hier op de forum dat de 7900 GTO minimaal 22 A nodig heeft. Via de Tagan site opgezocht hoeveel mijn voeding kan leveren:

12V / 18A up to 28A rail for stable powering of peripheral devices

Als het goed is, kan mijn voeding het wel aan? Ik weet niet zeker of ik 'maar' 22 A nodig heb.

Wazaa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tekn0z schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 00:20:
nu zie ik dat veel voedingen op 1 lijn ongeveer 18A leveren, dus een voeding die sowieso 2 gescheiden 12 volts rails heeft dan heb ik in totaal dus 36A? Dus dan voldoe ik volgens jouw rekensom prima?
Niet per definitie. Bij een voeding met 2 rails van 18A mag je deze niet gewoon optellen om op 36A uit te komen. Er staat namelijk ook nog de waarde van wat de voeding gecombineerd op de 2 (of meer) rails kan leveren.
Een voeding heeft dus een 12V lijn die een max aantal amperes kan leveren (bijvoorbeeld 30A) en deze wordt dan nog eens opgesplitst in 2 rails, waarbij elke rail beperkt is op 18A.
Om het duidelijk te maken kan je vergelijken met een autosnelweg met 4 baanvakken. Beeld je even in dat het 2de baanvak pas wordt gebruikt als het eerste vol is, het derde wordt pas gebruikt als het 2de vol is etc. En beschouw alleen 1 rijrichting. Je kan dus 4 baanvakken voltrekken, er kunnen 4 auto's naast elkaar tegelijk passeren (= een 12V lijn van 30A). Vervolgens wordt deze autosnelweg gesplitst in 2 autosnelwegen van elk 3 baanvakken (= 2 rails met elk een beperking van 18A). De 4 auto's moeten zich dus gaan verdelen over 2 keer 3 baanvakken = 6 baanvakken. Echter kunnen alle 6 de baanvakken niet volzet worden, omdat je dan 6 (2 keer 3) auto's naast elkaar tegelijk nodig hebt, en op het stuk voor de splitsing waren er maar 4. Wat wel mogelijk is: de eerste vertakking van de splitisng wordt volzet met 3 auto's, en de 4de auto gaat op de 2de vertakking waar overigens nog 2 baanvakken vrijblijven (= een asymmetrische belasting van de 12V rails). Wat ook mogelijk is: 2 autos gaan op de eerste vertakking en 2 auto's gaan op de 2de vertakking. Op beide vertakkingen blijft er dan nog 1 baanvak vrij (= symmetrische belasting van de 12V rails).

Je mag dus niet 2*18A = 36A rekenen, want voor de splitsing kan er maar max 30A geleverd worden. Wat het gecombineerde vermogen is hangt af van voeding tot voeding en wordt erbij vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Na het lezen van het verhaal dat ik vanwege de lengte maar niet quote. vind ik het lastig om een voeding die meer dan 400Watt levert uit te zoeken, na het lezen van diverse sites. Met name de Guru site van johny. Er is een voeding die er daar uit springt en dat is de Silverstone 530 Watt, de SE50EF, echter is deze niet modulair, maar krijgt wel een 9.5 aan punten totaal.

Ik zoek dus met name een voeding rond de 5, 600 Watt die modulair is. De Zalman 600Watt is deels modulair, maar niet modulair genoeg imho. Vaste ATX stekkers e.d. Dus welke wordt het dan, want op de Guru site staan verder genoeg voedingen die voldoen maar die zijn allemaal 700 Watt of hoger. Kortom het bekende bos met genoeg bomen.

Kan iemand mij voorzien van een advies of het gebied van mijn wensen? Kwam de Corsair 520 Watt tegen of de 600 Watt uitvoering. Kan die erg goedkoop kopen via mijn werkgever (lees: goedkoper dan de goedkoopste uit de PW) echter een goede review met de juiste methodes kom ik niet tegen :? Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De corsairs zijn feitelijk gere-labelde Seasonic S12 voedingen met nog eventueel kleine verschillen (zoals modulair). Daarmee haal je dus (wat mijn persoonlijke mening betreft) min of meer de top binnen op PSU-gebied, review zie o.a. hier:
http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html

Verder zal het al heel moeilijk gaan worden om voedingen te vinden die 100% modulair is (dus ook de ATX connector). Veel keuze zal je daarin dan niet meer hebben. Waarom is dit een eis?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruisVuur
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-08-2021

KruisVuur

...

Ik ben van plan een X1950XT te kopen, alleen ik betwijfel nu of mijn voeding dit aan kan.

Ik heb de Antec TruePower 2.0 TP-II 380, 380W. Deze heeft twee 12 Volt lijnen van elk 16A.

Mijn specs zijn als volgt:

• Asus M2NPV-MX.
• AMD Athlon X2 3800+ Socket AM2.
• 1× 1024MB PC5300 TwinMos.
• Western Digital Raptor WD360GD, 36GB.
• Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB.
• Één DVD brander en één DVD-Speler.
• Soundblaster Audigy 4.
• Een netwerkkaartje.
• USB Muis MX510 en PS/2 Toetsenbord.
• Epson Stylus CX3200 op de USB.
• En dus eventueel de X1950XT

Niks is overgeklokt, en ik ben dat niet van plan ook.
Ik wil er vooral mee gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05:19
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 13:46:
Verder zal het al heel moeilijk gaan worden om voedingen te vinden die 100% modulair is (dus ook de ATX connector). Veel keuze zal je daarin dan niet meer hebben. Waarom is dit een eis?
De SilverStone Strider serie is 100% modulair, bijvoorbeeld de 600 watt ST60F (http://www.silverstonetek.com/products-60f.htm). Ik overweeg zelf de 750 watt ST75F mede ook vanwege de 4x PCI-E power aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/products/power-60f/34-view/60f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nap
  • Niet online

Nap

Ik kom hier ook even met een vraag:

Ik zat vanmiddag een spelletje te doen (San Andreas) en zoals het normaal ook altijd gebeurde werd na een uurtje spelen de voeding waarschijnlijk zo warm dat er iets knapte en de PC ging uit. Ik noem het hier waarschijnlijk omdat:

De PC komt uit 2004, de specs zijn:
Kast: Aopen H600B met standaard voeding (350W)
Asus P4P800
Intel Pentium 4 2,8 Ghz
1024MB RAM 400 Mhz, Kingston (was eerst 512Mb)
Ati Radeom 9800 pro
Maxtor 80 GB HDD
Maxtor 250 GB HDD, later erbij gekocht
(DVD-RW + floppydrive)

Sinds die nieuwe harde schijf in de computer zit, merkte ik dat de voeding redelijk heet werd en je rook ook elektriciteitslucht; verder was er niks aan de hand. Wat ik merkte was dat vooral bij spellen waarbij veel van de HDD gebruik werd gemaakt de voeding heet werd; San Andreas is hier dus een goed voorbeel voor (steeds streamen etc.)

Het lijkt me dan ook logisch dat de voeding langzaamaan aan het doorbranden was, sinds de nieuwe HDD erin zit (bij spellen dan, onder windows gebeurde er meestal niets bijzonders, alleen muziek via nieuwe HDD)

Ik heb verder ook even rondgekeken en ben vrij snel uitgekomen op de volgende voeding:
http://www.informatique.n...cgi?M=I&A=890585&V=zalman
Zalman 360B-APS

Weer een voeding van ongeveer 350W inderdaad; dit omdat ik vaak gelezen heb dat de voedingen bijgeleverd in een kast van mindere kwaliteit blijken dan merkvoedingen, daarnaast maakt 'ie niet zoveel geluid en PFC helpt voor goede efficiëntie etc.

De vraag is alleen of deze voeding:
- Genoeg Watt geeft
- in de PC past (voor zover ik weet is de kast ATX)
- Of er evenveel stekkertjes aan zitten als die nu nog in de PC zit, (1 naar mobo, 2 naar harde schijf, 1 voor floppy drive, 1 voor CD-speler en 1 voor videokaart) zal vast geen probleem vormen

Tx to: @internetofshit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Nap

Is dit de voeding uit je kast?

Er is een verschil tussen een hitteprobleem en een overbelastingsprobleem. Hitteprobleem kan je waarschijnlijk oplossen door de voeding eens stofvrij te maken.
Overbelasting kan je niet oplossen en dan zal je een nieuwe voeding moeten aanschaffen.

Wat bedoel je verder met elektriciteitslucht?
Werkt de voeding nog of doet de pc niets meer?

Indien het een overbelastingsprobleem is, is het hoogstwaarschijnlijk de 12V lijn met maar 16A die tekort heeft geschoten (snelle P4, 9800Pro, 2hd's). De zalman kan op 1 rail alleen al meer stroom leveren als de aopen en het gecombineerd vermogen (stroom) is 26A wat dus al heel wat beter is. Op de 3.3V en 5V lijnen kan de zalman niet zo veel stroom leveren als de aopen maar dit lijkt me niet het probleem te zijn met jouw systeem. Que connectors zit het met de zalman ook snor.
Normaal gezien gaat elke ATX voeding gewoon passen in je kast (standaard afmetingen van een ATX voeding: 150 x 140 x 86).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-09 13:57

Zygivt

Evenaren en overtreffen

ik heb nu een 3 weken oude hiper type r voeding in me pc, maar de waarde van de +12 volt lijn is ongeveer 11.3 idle en 10.9 overclocked. Word deze spanning verkeerd uitgelezen door het speedfan of is er een andere oorzaak voor deze afwijking?

ik ben trouwens niet in het bezit van een multimeter :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
biobak schreef op zondag 14 januari 2007 @ 11:11:
[...]

De SilverStone Strider serie is 100% modulair, bijvoorbeeld de 600 watt ST60F (http://www.silverstonetek.com/products-60f.htm). Ik overweeg zelf de 750 watt ST75F mede ook vanwege de 4x PCI-E power aansluitingen.
[afbeelding]
Ik zit nu met 4 voedingen in mijn hoofd!

-Corsair 520, 600Watt
-Silverstone, ST60F of 75F

wat een lastige keuze, Corsairs zijn Seasonic producten, Silverstone doet het zelf. Corsair niet volledig modulair, Silverstone wel. Silverstone 600Watt is uitstekend, maar de kabels zijn wat aan de brakke kant! (lees: teveel kabels onhandig op een kabeltje)

Kortom: wat moet ik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zygivt schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:36:
ik heb nu een 3 weken oude hiper type r voeding in me pc, maar de waarde van de +12 volt lijn is ongeveer 11.3 idle en 10.9 overclocked. Word deze spanning verkeerd uitgelezen door het speedfan of is er een andere oorzaak voor deze afwijking?

ik ben trouwens niet in het bezit van een multimeter :(
Dat is wel heel laag. Kan inderdaad een verkeerde uitlezing zijn, maar het verschil van 0.4V tussen idle en load zal waarschijnlijk wel goed kunnen. Is toch al een redelijk drop. Spijtig dat je geen multimeter hebt, vraag anders aan een kennis met een multitmeter om even te komen meten. Meter eraan hangen, systeem belasten, is de uitwijking wel degelijk te groot kan je er gewoon een foto van nemen waarop dit te zien is. Voeding samen met deze foto binnen doen voor RMA. :)
Tekn0z schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:13:
Ik zit nu met 4 voedingen in mijn hoofd!

-Corsair 520, 600Watt
-Silverstone, ST60F of 75F

wat een lastige keuze, Corsairs zijn Seasonic producten, Silverstone doet het zelf. Corsair niet volledig modulair, Silverstone wel. Silverstone 600Watt is uitstekend, maar de kabels zijn wat aan de brakke kant! (lees: teveel kabels onhandig op een kabeltje)

Kortom: wat moet ik :?
Corsairs zijn seasonic producten: lijkt me net een pro. (verder hebben ze 5jaar garantie)

Verder heb je ook de seasonic M12 reeks. Maak gewoon een tabel van alle voedingen waaraan je twijfelt met alle eigenschappen, voor- en nadelen naast elkaar zodat je de punten van verschil kan zien. Kijk dan naar factoren als: kabels&connectoren, modulariteit, vermogen, efficientie, stabiliteit, bouwkwaliteit, garantie, warmteproductie en koeling, stilte, uitzicht (als dit belangrijk is), en ev. nog andere zaken waar jij belang aan hecht
Verder veel reviews lezen en op je gevoel afgaan (wat je denkt dat he beste is).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nap
  • Niet online

Nap

Ik heb net even de voeding eruit geschroefd, zat wel veel stof in, stofzuigertje eroverheen maar er gebeurde nog steeds niets. Hij viel gisteren dus gewoon uit, terwijl 'ie heel heet was, dit was andere keren ook zoiets (bij zware belasting), maar dan startte hij gewoon opnieuw op. Net nog even aan de voeding geroken en ruik ook iets wat naar verbranding ruikt. (electriciteitslucht als in computerruimtes etc., maar dan heel sterk)

Het is trouwens een AO350-12APNF; ik heb de voltages etc. even vergeleken en bij sommige was die van mij lager. Ik denk dus overbelasting waarschijnlijk is, dus bestel meteen even die Zalman; meer dan dingen stofvrij maken als iets niet werkt kan ik niet, dan maar een nieuwe. Ik had het toch niet aangedurfd als de huidige het weer zou gaan doen.

Tx to: @internetofshit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:20:
[...]

Dat is wel heel laag. Kan inderdaad een verkeerde uitlezing zijn, maar het verschil van 0.4V tussen idle en load zal waarschijnlijk wel goed kunnen. Is toch al een redelijk drop. Spijtig dat je geen multimeter hebt, vraag anders aan een kennis met een multitmeter om even te komen meten. Meter eraan hangen, systeem belasten, is de uitwijking wel degelijk te groot kan je er gewoon een foto van nemen waarop dit te zien is. Voeding samen met deze foto binnen doen voor RMA. :)
nuttige tip danku wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
hallo,

Ik wil een Hiper Type R 580 watt kopen...

maar.. ik zie een Modulaire versie en een niet-modulaire versie.
naar mijn weten zijn alle TYPE r's Modulair.

http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=25063

Kan iemand bevestigen dat er aleen een modulaire versie van de Type R is ?

Voordat ik straks een Niet-modulaire voeding binnen krijg...
ook is het prijs verschil maar 3 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb van de week een 7600 GS besteld, ben bang dat mijn 4 jaar oude Q-TEC 350Watt voeding dit niet leuk gaat vinden. Ben blij dat 'ie het 4 jaar heeft overleefd.

Mijn specs zijn:

• Asus A7N8X-XE
• AMD Athlon XP 3200+ Socket A
• 2× 512MB PC3200 DDR
• Samsung 160Gb S-ATA 3.0GB/s.
• Één DVD brander
• Een netwerkkaartje.
• USB Muis, Toetsenbord, Printer en 250 GB Samsung schijf (heeft eigen 60W voeding)
• Momenteel de Asus N6200LE als graka, straks de sparkle 7600 GS
• Niet overgeclocked (videokaart ga ik wel overclocken, moederbord en cpu hebben weinig oc mogelijkheden)

Kwam met een online PSU calculator op 250W verbruik uit, ze zeiden dat ik na een jaar of twee bij goedkope voedingen 20 tot 30% van het vermogen moet afhalen.
Onderandere daarom is mijn oude voeding hard aan vervanging toe.
En ik denk dat de QTEC niet echt efficient is, een efficientere voeding zou wel mooi zijn.

Klopt het dat ik voor dit systeem niet meer dan een 400W voeding A-merk nodig heb?
Deze lijken mij namelijk wel geschikt: pricewatch: Tagan TG380-U01, 380W (ATX) of de productsurvey: Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX)

Of de iets betaalbaardere (A-merk?) Aopen of chieftec:
pricewatch: AOpen AO400-12HPNF, 400W (ATX 2.2)
pricewatch: Chieftec GPS-400AA-101A, 400W (ATX12V 2.0)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een het volgende systeem samenstellen, maar twijfel of de voeding die ik nu heb voldoende vermogen levert:
Antec ninehunderd (4 casefans 120mm)
Intel core 2 duo
Scythe Ninja
Gigabyte GA-965P-DS3P
Kingston 2x 1 GB pc6400
Asus 8800 GTX
2x Seagate Barracuda's 320 GB
Benq DVD brander
Stuk of 6 USB apparaten

De voeding die ik nu heb is een Antec truepower 430P with PFC
specs
Zou deze het systeem zonder problemen kunnen trekken of is beter om naar een ander voeding uit te kijken. Het systeem is voornamelijk bedoeld om te gamen en vooralsnog wordt er niet overgeclocked (misschien in de toekomst als het systeem wat 'langzaam' wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben net nieuw hier, en ken niet super veel van pc's.

Heb net een nieuwe pc samengesteld met de volgenden zaken:
- Core 2 duo E6600 2,4 Ghz
- Pinnacle PCTV 50i MCE approved PCI
- Corsair DDR2 1024MB 800MHz XMS-2 6400 + Heatspreader
- Apacer Usb Card Reader 15 in 1
- NEC 18X12x DVD -/+rw Dual Layer Labelflash
- Asus DVD 16/48
- ASUS P5W DH DELUXE (Conroe ready)
- Asus NVidia EN7600GT Silent 256MB
- Seagate 320GB 16MB Sata II

Dit allemaal in de case:
-AOpen QF50D ATX Black/Silver 350W met peak 400W

Mijn vraag was of de voeding in de case wel voldoende is of te weinig? Ik had hier namelijke ergens gelezen dat voor core 2 duo MIN 350W nodig was (alleen processor?). Indien te weinig welke voeding is dan aan te raden met welk vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voldoet mijn voeding ?

Ik heb het proberen zelf uit te zoeken maar ik zou graag nog wat meer advies willen !

Processor : Intel® Core™ 2 Duo E6600, Boxed, FC-LGA4, "Conroe"
Processorkoeler : Zalman CNPS 9500 (Retail, met blauwe LED)
Grafische kaart : XFX 8800 GTS/500 (Retail, TV-Out, 2x DVI)
Moederbord : GigaByte 965P-DS4 (Retail, RAID, Gb-LAN, Sound)
Geheugen : Kingston 2GB DDR2-800 Kit (Retail, KHX6400D2LLK2)
Harde Schijf : 2 x x Seagate Barracuda 7200.10 (Bulk, ST3320620AS, S-ATA2)

Voeding : Zalman ZM400B-APS

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Cloudy schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 11:10:
Ik heb een nVidia 7900 GTO besteld toen er bij alternate nog een paar exemplaren over waren, alleen was ik vergeten te checken of mijn voeding dat wel aankan. 8)7

Specs:
Intel Core2Duo 6400, Allendale
Asrock 775 Dual_VSTA
2x 512 MB Corsair, PC5300
7900 GTO :P
Creative Audigy 2
Maxtor Diamond Plus 9 160 GB, 7200 RPM 8MB
LG DVD lezer
Sony CD brander
3x 80mm Case fans

Tagan 380 Watt

Ik heb gelezen in hier op de forum dat de 7900 GTO minimaal 22 A nodig heeft. Via de Tagan site opgezocht hoeveel mijn voeding kan leveren:

12V / 18A up to 28A rail for stable powering of peripheral devices

Als het goed is, kan mijn voeding het wel aan? Ik weet niet zeker of ik 'maar' 22 A nodig heb.
Zonder enige overklok zal je systeem zo'n 250watt nodig hebben. Je 12 volt lijn zal hiervan 16-17 amperers moeten leveren. Ik verwacht daarom ook geen problemen als je de GTO plaatst.
KruisVuur schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 18:39:
Ik ben van plan een X1950XT te kopen, alleen ik betwijfel nu of mijn voeding dit aan kan.

Ik heb de Antec TruePower 2.0 TP-II 380, 380W. Deze heeft twee 12 Volt lijnen van elk 16A.

Mijn specs zijn als volgt:

• Asus M2NPV-MX.
• AMD Athlon X2 3800+ Socket AM2.
• 1× 1024MB PC5300 TwinMos.
• Western Digital Raptor WD360GD, 36GB.
• Maxtor DiamondMax Plus 9, 160GB.
• Één DVD brander en één DVD-Speler.
• Soundblaster Audigy 4.
• Een netwerkkaartje.
• USB Muis MX510 en PS/2 Toetsenbord.
• Epson Stylus CX3200 op de USB.
• En dus eventueel de X1950XT

Niks is overgeklokt, en ik ben dat niet van plan ook.
Ik wil er vooral mee gamen.
Zonder videokaart zal je pc een kleine 200 watt nodig hebben max. Met de videokaart zal dit iets boven de 300 watt zijn. De 12 volt lijn moet dan totaal 21 amperres leveren. Je voeding zal dus geen enkel probleem opleveren.
NomadTitan schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:10:
hallo,

Ik wil een Hiper Type R 580 watt kopen...

maar.. ik zie een Modulaire versie en een niet-modulaire versie.
naar mijn weten zijn alle TYPE r's Modulair.

http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=25063

Kan iemand bevestigen dat er aleen een modulaire versie van de Type R is ?

Voordat ik straks een Niet-modulaire voeding binnen krijg...
ook is het prijs verschil maar 3 euro..
Als je op de site kijk van Hiper zie je dat alle voedingen uit de R serie modulair zijn. De S en M serie voedingen zijn geen van allen modulair.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 20:07:
Heb van de week een 7600 GS besteld, ben bang dat mijn 4 jaar oude Q-TEC 350Watt voeding dit niet leuk gaat vinden. Ben blij dat 'ie het 4 jaar heeft overleefd.

Mijn specs zijn:

• Asus A7N8X-XE
• AMD Athlon XP 3200+ Socket A
• 2× 512MB PC3200 DDR
• Samsung 160Gb S-ATA 3.0GB/s.
• Één DVD brander
• Een netwerkkaartje.
• USB Muis, Toetsenbord, Printer en 250 GB Samsung schijf (heeft eigen 60W voeding)
• Momenteel de Asus N6200LE als graka, straks de sparkle 7600 GS
• Niet overgeclocked (videokaart ga ik wel overclocken, moederbord en cpu hebben weinig oc mogelijkheden)

Kwam met een online PSU calculator op 250W verbruik uit, ze zeiden dat ik na een jaar of twee bij goedkope voedingen 20 tot 30% van het vermogen moet afhalen.
Onderandere daarom is mijn oude voeding hard aan vervanging toe.
En ik denk dat de QTEC niet echt efficient is, een efficientere voeding zou wel mooi zijn.

Klopt het dat ik voor dit systeem niet meer dan een 400W voeding A-merk nodig heb?
Deze lijken mij namelijk wel geschikt: pricewatch: Tagan TG380-U01, 380W (ATX) of de productsurvey: Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX)

Of de iets betaalbaardere (A-merk?) Aopen of chieftec:
pricewatch: AOpen AO400-12HPNF, 400W (ATX 2.2)
pricewatch: Chieftec GPS-400AA-101A, 400W (ATX12V 2.0)
Je nieuwe videokaart zal net zoveel stroom verbruiken als je oude videokaart. Beide kaarten hebben zo'n 30-35 watt nodig. Je voeding zal dus niet eens merken dat je de videokaart vervangen heb.
Je systeem heeft nog geen 200 watt nodig, dus eigelijk kan iedere goede nieuwe voeding je systeem makkelijk aan. De twee onderste voedingen die je noemt zijn voor jouw systeem erg goede voedignen. Je kan ook de Coolermaster eXtremepower 430 watt overwegen. Deze voeding kost bij Paradigit 40 euro. Het voordeel van de eXtremepower is dat je gene verzendkosten hoeft te betalen,.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 09:53:
Ik wil een het volgende systeem samenstellen, maar twijfel of de voeding die ik nu heb voldoende vermogen levert:
Antec ninehunderd (4 casefans 120mm)
Intel core 2 duo
Scythe Ninja
Gigabyte GA-965P-DS3P
Kingston 2x 1 GB pc6400
Asus 8800 GTX
2x Seagate Barracuda's 320 GB
Benq DVD brander
Stuk of 6 USB apparaten

De voeding die ik nu heb is een Antec truepower 430P with PFC
specs
Zou deze het systeem zonder problemen kunnen trekken of is beter om naar een ander voeding uit te kijken. Het systeem is voornamelijk bedoeld om te gamen en vooralsnog wordt er niet overgeclocked (misschien in de toekomst als het systeem wat 'langzaam' wordt).
Zonder enige overklok zal je systeem ongeveer 320 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet dan voor 22 amperres zorgen. Je voeding zal je systeem dan dus nog goed aankunnen.
Ik neem echter aan dat je niet voor niets pc6400 geheugen heb genomen. Dit geheugen is zo'n 40 euro duurder dan pc4200 geheugen. Het verschil tussen beide geheugens merkt je eigelijk niet. Alleen als je de cpu gaat overklokken ga je het verschil merken. Pc6400 is zoveel beter dan pc4200 als je gaat overklokken. Als je niet van plan ben om over te klokken kun je daarom overwegen om pc 4200 of pc 5300 geheugen te nemen. Dit is gewoon goedkoper en je merkt geen verschil zonder overklok.
Als je echter de cpu wel goed wilt overklokken (50% OC) dan zal je systeem 380 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet dan 27 amperres leveren. Als je daarna de videokaart ook iets sneller wilt laten werken dan zal hij zo'n 30 watt meer gaan verbruiken (= 20% OC). Je voeding zal dan 400 watt moeten leveren. De 12 volt lijn wordt dan belast met 29 amperres. Ook dit kan je voeding nog aan, al zal hij het dan wel zwaar krijgen.

Conclusies:
- je voeding kan je pc aan, ook met overklok
- als je niet van plan ben over te klokken kun je beter eens kijken naar pc5300 of pc4200 geheugen.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:37:
Ben net nieuw hier, en ken niet super veel van pc's.

Heb net een nieuwe pc samengesteld met de volgenden zaken:
- Core 2 duo E6600 2,4 Ghz
- Pinnacle PCTV 50i MCE approved PCI
- Corsair DDR2 1024MB 800MHz XMS-2 6400 + Heatspreader
- Apacer Usb Card Reader 15 in 1
- NEC 18X12x DVD -/+rw Dual Layer Labelflash
- Asus DVD 16/48
- ASUS P5W DH DELUXE (Conroe ready)
- Asus NVidia EN7600GT Silent 256MB
- Seagate 320GB 16MB Sata II

Dit allemaal in de case:
-AOpen QF50D ATX Black/Silver 350W met peak 400W

Mijn vraag was of de voeding in de case wel voldoende is of te weinig? Ik had hier namelijke ergens gelezen dat voor core 2 duo MIN 350W nodig was (alleen processor?). Indien te weinig welke voeding is dan aan te raden met welk vermogen?
Zonder overklok zal je systeem zal nooit meer dan 200 watt uit je voeding halen. De 12 volt lijn zal ook niet meer dan 12 amperres moeten leveren. Maar gezien je geheugen ben je wel van plan de pc over te klokken, anders is het dure pc6400 800 Mhz geheugen een beetje zinloos :) Met OC zal de pc maximaal 250 watt uit je voeding halen. De 12 volt lijn moet hierbij 17 amperres leveren.
"Vroeger" zat er in de QF50D kast een 300 watt voeding. deze voeding kon toen max 22 amperres leveren. Ik weet niet wat voor type voeding er in de QF50D "van nu" zit, maar de voeding is er zeker beter (meer vermogen) op geworden. Ik verwacht daarom ook geen enkele problemen van je voeding.

Er zijn bedrijven die voor de Core 2 Duo minimaal 350 watt adviseren. Dit is eigelijk onzin. Die 350 watt is er als je een pc heb waar je bijv een 8800 GTX in heb zitten. Deze videokaart is op het moment de enige videokaart die meer dan 150 watt verbruikt. Men adviseert een 350 watt voeding zodat je pc nog redelijk werkt als je een C2D en een 8800 GTX heb. De C2D verbruikt zelf maar 65 watt. Dit is trouwens net zoveel als de eerste P4 cpu's verbruikten. Die 350 watt is dus eigelijk meer een praatje van de fabrikant om zichzelf in te dekken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:42:
Voldoet mijn voeding ?

Ik heb het proberen zelf uit te zoeken maar ik zou graag nog wat meer advies willen !

Processor : Intel® Core™ 2 Duo E6600, Boxed, FC-LGA4, "Conroe"
Processorkoeler : Zalman CNPS 9500 (Retail, met blauwe LED)
Grafische kaart : XFX 8800 GTS/500 (Retail, TV-Out, 2x DVI)
Moederbord : GigaByte 965P-DS4 (Retail, RAID, Gb-LAN, Sound)
Geheugen : Kingston 2GB DDR2-800 Kit (Retail, KHX6400D2LLK2)
Harde Schijf : 2 x x Seagate Barracuda 7200.10 (Bulk, ST3320620AS, S-ATA2)

Voeding : Zalman ZM400B-APS
Gezien je geheugen ben je niet van plan de cpu op z'n 2.4 Ghz te laten lopen :p Als je de cpu goed overgeklokt heb (=50% = 3.6 Ghz = synchroon met geheugen) zal je systeem een 340 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hiervoor 24-25 amperres leveren. De Zalmanvoeding kan echter maar 18 amperres leveren (welke erg weinig is voor een 400 watt voeding) en is daarmee eigelijk niet geschikt voor je pc.
Als je van plan ben om ook de videokaart over te kloken dan zal je systeem een 30 watt meer verbruiken waardoor de voeding 370 watt moet leveren en totaal 27 amperres op de 12 volt lijn.
Om die reden adviseer ik je ook om een voeding te nemen die minimaal 430 watt kan leveren en minimaal 29 amperes op de 12 volt lijn. Als je graag een Zalmanvoeding wil zijn de voedingen vanaf 460 watt voldoende. Maakt het merk niet heel veel uit dan is bijvoorbeeld een Antec Truepower 430 watt ook een goede voeding.
Zuluman schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 22:19:
ik was op zoek naar een goeie psu calculator die ook de amps per rail uitrekent. misschien is hij al vermeldt maar ik zag m niet. dus bij deze. link

http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalcnew.php
Het is een zeer nette calculator, heb zelf net even het verbruik van een aantal systemen vergeleken met elkaar. Het verschil tussen de Extremeoutervision calculator en die van jouw is echt enorm :)

Ik vind eigelijk wel dat men wel veel onderdelen laag inschatten op verbruikt. De E6300 verbrukt volgens de Intel site 65 watt. Ook de site van BalusC heeft het over 65 watt. Jouw calculator heeft het echter over maar 55 watt. Ook het verbruik van videokaarten klopt niet helemaal. Echter de aanbevolen voeding (helemaal onderop de pagina) klopt weer wel, net als het aanbevolen amperage op de12 volt lijn.

Het bovenstaande systeem (E6600, pc6400, 8800 GTS) had ik ingeschat op 430 watt met 29A. De calculator komt uit op 405 watt met 29A, dit is een afwijking van 4% van mijn schatting, en dat vind ik best netjes. Bij de Extremeoutervision calculator bevelen ze 400 watt aan, maar over het aantal amperres zwijgen ze.. Ook is de 8800 GTS bij hun niet bekend :| Jouw calclator ken de GTS gelukkig wel :)

Ik vind het een zeer goede calculator, misschien kan Disco stu deze calculator ook in de TS zetten??

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

@yori1989 & geintreseerden,

Ik heb de blauwe variant sinds 3 weken en ben er nog altijd dik tevreden mee :D
een echte aanrader dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aangezien ik op zoek ben naar een nieuwe voeding, ben ik uiteindelijk bij Be Quiet! uitgekomen.

Ik heb een review op Casejunkies.com gevonden van de voeding die er veel op lijkt.
http://www.casejunkies.com/index.php?upn=010001&hl_id=2971&page=4446
In de review gaat het om de Be Quiet! Straight Power 550W.

Ik wil graag voor Be Quiet! Straight Power 500W gaan. Eigenlijk zat ik te denken aan een Nexus of IBL voeding. Maar volgens mij heeft de Be Quiet! Straight Power 500W een betere prijs/kwaliteit verhouding.

De voeding is overpowered voor mijn systeem, maar het kost ook niet zo veel. :P

Iemand trouwens bekend met deze voeding?

[ Voor 5% gewijzigd door Mystic_Jack op 18-01-2007 23:44 ]

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theodouma schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 23:20:
[...]

Je nieuwe videokaart zal net zoveel stroom verbruiken als je oude videokaart. Beide kaarten hebben zo'n 30-35 watt nodig. Je voeding zal dus niet eens merken dat je de videokaart vervangen heb.
Je systeem heeft nog geen 200 watt nodig, dus eigelijk kan iedere goede nieuwe voeding je systeem makkelijk aan. De twee onderste voedingen die je noemt zijn voor jouw systeem erg goede voedignen. Je kan ook de Coolermaster eXtremepower 430 watt overwegen. Deze voeding kost bij Paradigit 40 euro. Het voordeel van de eXtremepower is dat je gene verzendkosten hoeft te betalen,.
Bedankt voor de info, heb net even een 2e hands Coolermaster Extreme op de knop getikt (2 maanden oud, 25 euro).
Zal me ma ook blij mee zijn dat de stroomrekening niet omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
theodouma schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 23:53:
Ik vind het een zeer goede calculator, misschien kan Disco stu deze calculator ook in de TS zetten??
Was reeds toegevoegd :)

Edit> zal nog even de titel verbeteren zodat het duidelijk is dat er ook de 12V lijn wordt beschouwd.

Opmerking hierbij van mijn kant: de calculator geeft ook weer hoeveel amps de voeding moet kunnen leveren op 12V1 en 12V2, dit is echter waarschijnlijk wel ervanuitgaande dat de indeling van de rails mooi volgens de ATX 12V v2.xx spec is. Zijnde de cpu op 12V2 en al de rest op 12V1. Veel voedingen wijken hiervan af, wat dus in werkelijkheid kan zorgen voor een andere belasting op de respectievelijke rails als wat deze calculator aangeeft. Stukje hierover van SPCR:
Note that 12V2 is supposed to supply only the AUX12V (2x12V) 4-pin plug, which feeds only the CPU. With PSUs that adhere strictly to the ATX 12V v2.xx Guide, 12V1 supplies 12V to all the other components that require it. This might lead to a problem with very high power gaming systems that utilize two high power video cards. Current high end VGA cards by themselves can draw >90VA each. Much of this comes from the 12V line via the 6-pin PCIe connector for the VGA card. If you add several hard drives and optical drives, the 240VA limit may be too low.
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=23916

Ook zijn er tegenwoordig meer en meer voedingen waar in werkelijkheid geen stroombegrenser blijkt te zijn voor elke rail, en aldus is er sprake van 1 dikke 12V lijn, dewelke theoretisch opgedeeld is in 2 of meer rails, in praktijk echter niet. Wat eigenlijk de bovenstaande kwestie volledig teniet doet.
**Some PSU makers are using 12V2 to supply more than just the 2x12V or 4x12V connectors. It is often used to power the 6-pin 12V PCIe outputs.

**Many PSUs marked as having dual 12V lines actually have only a single 12V line ? they do not feature two <240VA power limiters specified by ATX12V v2.xx; they have only one Over Current Protection (current limiter) for the single 12V line.

**The 240VA current limit is considered a high cost, useless annoyance by most PSU makers. If multiple 12V lines are used, because the vast majority of components now use mostly 12V, the 18~20A limit for any line means that the precise power distribution to the various 12V output connectors can become critically important in some cases.

**The engineers point to the many high power pre-V2.xx ATX12V PSUs that had as much as 30A on a single 12V line. As a product class, those have not proven to be any more dangerous in any way than other ATX12V PSUs.
For the 32 ATX12V v2.2 PSUs tested in 2005 that are on this list, 17 models are identified as having at least one output line that exceeds 240VA. And yet, these 17 models are on Intel's approved list. According to the engineers I spoke with, the majority of these 17 models have just one 12V line. They also point out that there are another 20 or so ATX12V v2.0 PSU models on the Intel list, and none of them were tested for the 240VA current limit conformance. My sources say that if these models had been tested, more than half would not conform to the 240VA current limit because they have only one 12V line.

Now, my sources say, in the last couple of months, Intel has notified the PSU makers verbally that the 240VA current limit has officially been removed. This means a single 12V line is the accepted norm, never mind ATX12V v2.xx.
What does all this mean? Essentially, the only potential benefit of dual 12V lines is improved safety, and this is disputed by the engineers I spoke with. There are many downsides to dual 12V lines, including higher cost and the extra worry of ensuring adequate 12V current for all the components in complex, high power systems. For the consumer who is trying to make a choice among the myriad of PSUs available on the retail market today, the most practical approach regarding dual 12V lines and power capacity is to consider only the combined 12V current capacity.
En bij deze conclusie sluit ik mij volledig aan. Echter kan het nog altijd zijn dat je een voeding hebt waar wél de verschillende rails apart begrensd zijn. Spijtig dat er niet meer info is over welke voedingen hieronder vallen en welke niet.

Voor de geinteresseerden dus zeker eens linkje doorlezen. Na de examens staat er op het plan om wat meet up to date info over het ganse 12V lijn/rail gebeuren te plaatsen in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik heb een probleempje met mijn PSU: de 5V lijn is structureel te laag: schommelt rond de 4.6V. Ik heb 2 problemen:
- mijn externe USB HD die via de USB wordt gevoed wil niet werken. Dat kan kloppen omdat die zijn power van de 5V lijn haalt.
- Folding@Home genereert NaN's en breekt de simulatie af. Na het lezen van wat sites die in de openingspost van dit topic staan weet ik dat de CPU zijn spanning van de 12V lijn haalt, en die lijkt OK: 12.2V. Dat snap ik dus niet.
Het gaat om een 1GHz Duron @ 1.2GHz met 0.1V extra spanning op een Epox 8KHA+ plank met standaard 350W PSU. Dit heeft met deze overclock vele maanden goed gelopen.
Wat verklaart dat mij CPU NaN's genereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
  • Laatst online: 08-09 11:17
Vraag over voeding:
Gelieve voor donderdag 18:00 antwoorden want dan heb ik em binnen me nieuwe kaart !

7950 GX2 1024mb w00t :X

anyways me nieuw systeem is:
2x ide 250gb maxtor diamondmax 10 16mb cache
2x sata 250gb maxtor maxline 3
a8n-sli mobo
x2 3800+
4x512pc3200 corsair twinx setjes zilvere heatspreader
Ga ik vervangen voor 4x kingston valueram want me mobo laat het op pc2700 lopen
artic silencer 64
1x dvd brander pioneer a08 ofzo duallayer dingetje

gewoon normaal systeem geen overclocking ofzo loopt nu met een leuke 430 watt coolermaster voeding die extreme power variant !
De verkoper van de GX2 zei ik moet minimaal een 500 watt psu hebben, geen probleem ik heb nog een topower 520 watt (active pfc) liggen maar die maakt meer herrie dan de coolermaster vandaar dat ik die niet gebruik !

Maar ik weet geen drol van dat psu of hoeveel vermogen die graka trekt, zou iemand mij kunnen vertellen of ik idd de coolermaster voor de topower moet vervangen ?

HEEL ERG BEDANKT VOOR DE INFO :)

Morgen eindelijk de 6600GT in de doos ;)
YAY

Alienware R11 i9-10900kf - 32GB - 3060 12GB - watercooling by Alienware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vince
  • Laatst online: 12-09 00:35
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe
Harde Schijf: Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) ( €140)
Harde schijf 2: Maxtor SATA 200 GB
Harde schijf 3: Western Digital 320 Cavier sata2
Ram Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
Video kaart: Geforce 6600
TV kaart hauppauge

Wil hem ook nog aardig overklokken

Hoeveel Watt voeding heb ik hier voor nodig?

En hoeveel Watt heb ik nodig als ik een 8800 neem?

[ Voor 9% gewijzigd door Da_Vince op 18-01-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Ik heb net ff het begin van deze topic gelezen om te achterhalen of de voeding die ik wil gaan gebruiken goed genoeg is.
Probleem is dat ik een ding niet begrijp.
Dit staat er over de output van je voeding:
Voorbeeldje hiervan a.d.h. van de Enermax Noisetaker 600W:

+12V1 = 18A
+12V2 = 18A
De som is dus 18A + 18A = 36A

Nu is het zo dat ik van de week een nieuwe Asus A-45GA gekocht heb.
Was eigenlijk van plan om een Spire van 500Watt hebben , maar omdat deze niet op voorraad was werd de Asus als alternatief genoemd.
Ik heb toen gevraagd of deze een X1900XT makkelijk aankon, en antwoord was JA.

Vandaag is mn X1900XT binnen gekomen en toen zag ik op een apart velletje die er bij zat dat de kaart een 12V lijn nodig heeft die een capaciteit moet hebben van 30 A :|

Mijn vraag is of de Asus dit goed gaat trekken :?
Ik zie namelijk nergens staan dat de voeding 2x 12V lijnen heeft (om die 30A minimaal te halen)
Hierbij de specs:
http://nl.asus.com/produc...202&model=556&modelmenu=2

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 20:30

HeroS

SmartHome Nerd

Dag dag,

Ik ga zaterdag het volgende ophalen :) omdat me cpu van me pc overleden is :(

- Club3D X1950 PRO (Retail, TV-Out, 2x DVI)
- G.E.I.L. 1 GB DDR2-800
- Asus P5B-E Plus (Retail, FireWire, RAID, Gb-Lan, Sound, ATX)
- Intel® Core™ 2 Duo E6400 (Boxed, FC-LGA4, "Allendale")
- Thermaltake Blue Orb II
- Seagate Barracuda ES (Bulk, ST3250620NS) 250gb (SATAII)
- Maxtor Diamond Max 20 120gb (IDE)
- Toestenbord + muis USB
- Writer Sony + floppy drive :)

In me huidige kast zit een Aopen 300watt voeding dit staat er oa op:
+ 3,3 V 14A
+ 5V 30A
+ 12V 12A

Is deze voeding voldoende voor het bovenstaande?

Alvast bedankt voor de reactie.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Sir Isaac schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:19:
Ik heb een probleempje met mijn PSU: de 5V lijn is structureel te laag: schommelt rond de 4.6V. Ik heb 2 problemen:
- mijn externe USB HD die via de USB wordt gevoed wil niet werken. Dat kan kloppen omdat die zijn power van de 5V lijn haalt.
- Folding@Home genereert NaN's en breekt de simulatie af. Na het lezen van wat sites die in de openingspost van dit topic staan weet ik dat de CPU zijn spanning van de 12V lijn haalt, en die lijkt OK: 12.2V. Dat snap ik dus niet.
Het gaat om een 1GHz Duron @ 1.2GHz met 0.1V extra spanning op een Epox 8KHA+ plank met standaard 350W PSU. Dit heeft met deze overclock vele maanden goed gelopen.
Wat verklaart dat mij CPU NaN's genereert?
De spanningen die je noemt, zijn die gemeten met een goede multimeter (ding van meer dan 25 euro) of zijn ze uitgelezen vanuit de bios? Als het tweede het geval is kun je het beste met een goede meter even de spanning nameten. Mocht dan blijken dat de 5 volts lijn onder de 4.750 volt zit is je voeidng niet goed of te licht.
Gezien je het heb over een "standaard 350 watt voeding" lijkt het er op dat je geen goede voeding heb, maar een prutding van Sweex, qtec of "No-name". Deze dingen kunnen soms maar max 200 watt continu leveren. Wat jouw systeem nodig heeft weet ik niet omdfat je dat niet gepost heb. Je cpu zal alleen al 60 watt verbruiken. Samen met het mobo en het geheugen blijft er dan maar 100 watt over voor je fans, je videokaart en je HD's, en dit is niet veel, helemaal als je meerdere HD's heb..
Mijn advies;
meet de voeding na.
Is de spanning te laag of heb je een voeidng van bovengenoemde merken, koop dan een goede voeding. :)
GunGrave schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 03:05:
Vraag over voeding:
Gelieve voor donderdag 18:00 antwoorden want dan heb ik em binnen me nieuwe kaart !

7950 GX2 1024mb w00t :X

anyways me nieuw systeem is:
2x ide 250gb maxtor diamondmax 10 16mb cache
2x sata 250gb maxtor maxline 3
a8n-sli mobo
x2 3800+
4x512pc3200 corsair twinx setjes zilvere heatspreader
Ga ik vervangen voor 4x kingston valueram want me mobo laat het op pc2700 lopen
artic silencer 64
1x dvd brander pioneer a08 ofzo duallayer dingetje

gewoon normaal systeem geen overclocking ofzo loopt nu met een leuke 430 watt coolermaster voeding die extreme power variant !
De verkoper van de GX2 zei ik moet minimaal een 500 watt psu hebben, geen probleem ik heb nog een topower 520 watt (active pfc) liggen maar die maakt meer herrie dan de coolermaster vandaar dat ik die niet gebruik !

Maar ik weet geen drol van dat psu of hoeveel vermogen die graka trekt, zou iemand mij kunnen vertellen of ik idd de coolermaster voor de topower moet vervangen ?

HEEL ERG BEDANKT VOOR DE INFO :)

Morgen eindelijk de 6600GT in de doos ;)
YAY
Ten eerste ben ik geen helpdesk waar je voor betaalt, dus verzoekjes om iets binnen 15 uur voor je op te lossen graag de volgende keer achterwege laten. Ik (en vele anderen ) hebben het ook druk en reageren daarom soms enkele dagen niet. Je kan niet verwachten/eisen dat we jouw probleem gaan oplossen als we zelf nog druk zijn. Als jij ergens haast mee heb kon je ook zelf gaan zoeken. Dit topic kost mij erg veel tijd en ik heb het ervoor over om zo anderen te helpen, waaronder jou. Je moet daarvoor dankbaar zijn en niet gaan eisen...

Maargoed, je systeem zonder videokaart lusrt zo'n 210 watt. Met je oude 6600 is dit 260 watt. De 12 volts lijn moet hiervoor zo'n 17 amperres leveren. Jouw voeding kan 430 watt leveren en 25-29 amperres (afhankelijk welke 430 watt voeding je heb, er zijn twee varianten, één die max 25 A kan leveren en één die max 29 A kan leveren)

Je nieuwe videkaart heeft zo'n 60-65 watt meer nodig om goed te werken. Met je niuewe videokaart moet je voeidng dus 330 watt leveern (afgerond). De 12 volt lijn wordt zo'n 5.5 A extra belast wat dus neer gaat komen op totaal 22 amperres. Je voeding kan dus genoeg vermogen leveren om je systeem van prik te voorzien.
Da_Vince schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 15:06:
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe
Harde Schijf: Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) ( €140)
Harde schijf 2: Maxtor SATA 200 GB
Harde schijf 3: Western Digital 320 Cavier sata2
Ram Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
Video kaart: Geforce 6600
TV kaart hauppauge

Wil hem ook nog aardig overklokken

Hoeveel Watt voeding heb ik hier voor nodig?

En hoeveel Watt heb ik nodig als ik een 8800 neem?
Met je 6600 videokaart en OC zal je systeem max 270 watt uit je voeding halen. De 12 volts lijn moet hierbij 17 A leveren met kortstondig (halve seconde) een piek van 20 amperres Iedere goede 350+ watt voeding die meer dan 20A continu kan leveren is daarmee geschikt voor je systeem.

Als je een 8800 GTS in je systeem zet dat heeft je systeem 90 watt meer nodig. Totaal vraagt hij dan 360 watt en 25 amperes. een 400+ watt voeding die 28 A of meer kan leveren is daarmee geschikt

Zet je een 8800 GTX is je systeem dan zal je systeem totaal 130 watt meer vragen, totaal dus 400 watt. De 12 volt lijn moet dan 28 amperres leveren. Een goede 450+ watt voeding die 32 amperres kan leveren is daarmee geschikt.
seninha schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:30:
Ik heb net ff het begin van deze topic gelezen om te achterhalen of de voeding die ik wil gaan gebruiken goed genoeg is.
Probleem is dat ik een ding niet begrijp.
Dit staat er over de output van je voeding:
Voorbeeldje hiervan a.d.h. van de Enermax Noisetaker 600W:

+12V1 = 18A
+12V2 = 18A
De som is dus 18A + 18A = 36A

Nu is het zo dat ik van de week een nieuwe Asus A-45GA gekocht heb.
Was eigenlijk van plan om een Spire van 500Watt hebben , maar omdat deze niet op voorraad was werd de Asus als alternatief genoemd.
Ik heb toen gevraagd of deze een X1900XT makkelijk aankon, en antwoord was JA.

Vandaag is mn X1900XT binnen gekomen en toen zag ik op een apart velletje die er bij zat dat de kaart een 12V lijn nodig heeft die een capaciteit moet hebben van 30 A :|

Mijn vraag is of de Asus dit goed gaat trekken :?
Ik zie namelijk nergens staan dat de voeding 2x 12V lijnen heeft (om die 30A minimaal te halen)
Hierbij de specs:
http://nl.asus.com/produc...202&model=556&modelmenu=2
AMD 64 XP3200+ ,1024 DDR PC400 ,120GB S-ATA WD,Club 3D ATI X800XT Platinum Edition 256mb ,Win XP Pro Nederlands, Asus K8V SE de Luxe mobo,Hauppage Win TV GO

Ik ga er vanuit dat je bovenstaand systeem heb welke ook in je sig staan.

Je systeem (met de X1900XT en zonder OC) heeft ongeveer 290 watt nodig, dat is 10 watt meer dan met je oude X1800XT videokaart. Totaal moet de 12 volt lijn 19 amperres leveren, dit is één amperre meer dan met je oude videokaart. Voor je systeem is een 350+ watt voeding die 22 amperres kan leveren voldoende. Jouw voeding kan 450 watt leveren en totaal 29 amperres. Voor je systeem is dit dus ruim voldoende.

Fabrikanten adviseren altijd enorm zware voedingen bij hun videokaarten. Dit doen ze omdat ze willen dat hun videokaat ook nog correct werkt als je een overgeklokte Pentium D-850 ( = 150 watt = enorm), een aantal dvd branders en een raid array in je pc heb zitten. De opgegeven minimum eisen aan de voeding kan je dus gewoon met een korrel zout nemen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

HeroS schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 22:55:
Dag dag,

Ik ga zaterdag het volgende ophalen :) omdat me cpu van me pc overleden is :(

- Club3D X1950 PRO (Retail, TV-Out, 2x DVI)
- G.E.I.L. 1 GB DDR2-800
- Asus P5B-E Plus (Retail, FireWire, RAID, Gb-Lan, Sound, ATX)
- Intel® Core™ 2 Duo E6400 (Boxed, FC-LGA4, "Allendale")
- Thermaltake Blue Orb II
- Seagate Barracuda ES (Bulk, ST3250620NS) 250gb (SATAII)
- Maxtor Diamond Max 20 120gb (IDE)
- Toestenbord + muis USB
- Writer Sony + floppy drive :)

In me huidige kast zit een Aopen 300watt voeding dit staat er oa op:
+ 3,3 V 14A
+ 5V 30A
+ 12V 12A

Is deze voeding voldoende voor het bovenstaande?

Alvast bedankt voor de reactie.
Je systeem zal met OC ongeveer 280 watt nodig hebben. De 12 volt lijn moet hierbij 19 amperers leveren. Je voeding kan je systeem dus niet aan en je heb daarom echt een andere voeding nodig. Ook als je je systeem niet gaat overklokken (wat erg zonde zal zijn van het dure ps6400 geheugen) heeft je systeem 14 amperres nodig.
ik adviseer je daarom een voeding van minimaal 330 watt met minimaal 22 amperres o pde 12 volt lijn

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-09 11:52
Systeem:
Moederbord: Asus A8N-SLI Premium
Processor: AMD Athlon 64 3700+ S939 San Diego
Geheugen:1024MB PC3200 (2x512MB) OCZ Dual Kit Premier
Videokaart: Albatron GeForce 6600GT 128 MB PCI-e
Geluidskaart: Creative X-Fi Xtrememusic
DVD-drive: Toshiba (kan er eventueel uit)
DVD-RW: Samsung SH-S182M
Harde Schijven:
  • 1 x 160GB IDE Samsung SP1614N
  • 1 x 200GB IDE Samsung SP2014N
  • 1 x 250GB SATA Samsung SP2504C
Nu heb ik 3 nieuwe HD's besteld, namelijk nog een 250GB SATA Samsung SP2504C om raid0 te draaien en 2 keer Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB.
Ik maak me toch wel een beetje zorgen aangezien ik geen idee heb of mijn Seasonic 380W dit allemaal aankan. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sir Isaac schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:19:
Ik heb een probleempje met mijn PSU: de 5V lijn is structureel te laag: schommelt rond de 4.6V.
Wordt er een voedingsconnector warm?
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.