cman schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 14:16:
Mijn huidige systeem werkt perfect met een zalman 400 watt voeding. Nu zou ik graag 4 harde schijven en een aparte raid-kaart willen installeren, en nu beweerde een vriend van me dat mijn voeding waarschijnlijk te zwak zou zijn.
setup:
voeding: zalman 400 watt
msi 915p moederbord
intel proc p4 541 (3.2 ghz)
2x512MB DDR2
graka: x700 pro pci-express
1 hdd 120GB Maxtor IDE
DVD-speler Pioneer slot-in
DVD-schrijver NEC
Adaptec SCSI kaartje voor mijn scanner
Dit komt er bij:
4x60GB Maxtor sata
pci raid controller
Ik had zelf wel geteld dat dit nipt zou zijn, maar vermits die zalman voeding toch bekend staat als een goede stabiele voeding.... Hoeveel watt (van een a-merk voeding) zou ik minimum moeten hebben?
Op dit moment heeft je systeem genoeg aan 200 watt. De 12 volt lijn moet nu 13 amperres leveren en 14.5 amperers als de pc net opstart.
Als je de schijven en de controller in de pc zet gaat uiteraard je verbruik omhoog. Ik weet niet wat voor controller je heb, maar ik ga er vanuit dat je er één heb waar geen ventilator op zit (actieve koeling). Je pc zal met de schijven maximaal 275 watt verbruiken, De 12 volt lijn moet max 19 amperers leveren.
Als je de pc net aanzet vragen de schijven veel stroom. Omdat je veel schijven in je pc heb zitten zal je systeem dus voor heel even (halve seconde) heel veel stroom vragen. Dit stroomverbruik zal max 26 amperes zijn
Ik weet niet welke 400 watt Zalman je heb (er zijn er twe, de ZM400A-APF en de ZM400B-APS. De eerste voeding kan continu 15 (met een piek van 18) amperres leveren en de tweede kan 18 ampeers (piek = 20) leveren. Voor je systeem is dit dus te weinig.
Je heb dan inderdaad dus een andere voeding nodig. Een goede voeding is de Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze kan continu maximaal 29 amperres leveren welke ruim genoeg is voor je systeem. De voeding kost 40 euro bij Paradigit en is daarmee een goede en vooral betaalbare oplossing...
Verwijderd schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 15:10:
hallo, ik ben van een geforce fx5200 overgestapt naar een x800 pro en ik zit een beetje te twijfelen over mijn voeding. ik heb nu een 300 watt. van component pro. ik ben van plan om een huntkey te kopen namelijk deze:
http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=1029 me vraag is, heb ik wel een nieuwe voeding nodig? zo ja zijn er betere voedingen dan deze voor ongeveer dezelfde geld?
Specs:
Intel pentium 3.00Ghz socket 478.
80Gb harde schijf PATA
geforce fx5200 (zoals eerder vermeld word dit een x800 pro)
corsair 512mb ram, vs512mb400
combodrive dvd brander (dvd op 2.4x en cd op 16x) met cdbrander en dvd-speler.
1 casefan
cpu cooler vervangen door een zalman-cooler
dikette station
2.1 speaker setje van philips 24watt. rms.
1 pci kaart (lancard)
Ik ben niet van plan om te gaan overklokken. Wat ik wel bij wil gaan doen is een reepje van 512mb erbij doen. verder wil ik er verlopig niks aan veranderen.
Je huidige systeem zal zo'n 210 watt nodig hebben. De x800pro verbruikt nog geen 20 watt meer dan een fx5200, dus met je nieuwe videokaart zal je systeem genoeg nemen met 230 watt
Met je nieuwe videokaart zal je systeem maximaal 15 amperres nodig hebben. Als je huidige voeding dus 15 amperres kan leveren op de 12 volt (moet op typeplaatje staan van de voeding) dan heb je geen nieuwe voeding nodig.
Mocht de voeding te licht zijn (of je systeem te zwaar) dan kun je volgens mij beter naar Paradigit toe voor een Coolermaster eXtremepower 430 watt. Deze voeding kost daar 40 euro en zal ongeveer gelijk zijn aan de Huntkey voeding. Enig verschil is dat je wel verzenkosten moet betalen voor je Huntkey. BIj de eXtremepower hoeft dat niet omdat je deze gewoon in de winkel kan halen.
Nitroglycerine schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 18:03:
Ik ben bezig een nieuw upgrade systeempje samen te stellen, waarbij ik me deels op de BBG's orienteer. Ik ben op het volgend gedeeltelijk systeem uitgekomen:
512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair TWIN2X1024-5400C4)
AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)
Asus A-55GA 550W (ATX12V 2.2)
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
MSI K9N Neo-F, nForce 550 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Sapphire Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 21097-00-50
Nu is mijn vraag: is 550 watt voor deze componenten (plus een reeds aanwezige P-ATA harde schijf en dvd brander) noodzakelijk, of heb ik ook genoeg aan een 450 Watt voeding, bijv de Asus A-45GA 450W. Die heb momenteel in een ander systeem en voldoet prima (scheelt weer 33 euro). In het ander systeem heb ik dan wel geen zeer zware videokaart maar een ATi Radeon 9800 Pro.
De vraag gaat dus puur over de voeding, niet over de andere onderdelen. Ik heb slechts een beperkt budget tot mijn beschikking (700 euro), dus kan geen C2D systeem pakken.
Met dit systeem kan ik echter, met het bijprikken van 1 GB over een maand of 2, wel naw de komende 2 jaar mee vooruit.
Je systeem zal zo'n 310 watt nodig hebben waarvan 21 amperres van de 12 volt lijn moet komen. Een 550 watt voeding is dus helemaal niet nodig, de Asus voeding die jij voorstelt is ook goed voor je systeem, deze kan maximaal 30 amperers leveren op de 12 volt lijn.
Mocht je echt zuinig aan doen kun je ok gaan kijken naar nog goedkopere voeidngen . De Coolermaster eXtremepower 380 watt is namelijk ook voldoende voor je system. Deze voeding kan maximaal 25 amperres leveren en kost ongeveer 35-40 euro. Let er wel op dat je er één neem met een 120 mm fan. De 380 watt is er namelijk ook met een 80 mm fan, en dat is een ouder model welke maar 15 A kan leveren en ook nog eens veel mer geluid maakt.
Terran schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 20:05:
Hallo, na het succes vol overklokken van mijn d805 naar de 4 ghz vond ik het tijd om mijn 6200 test kaart weer tevervangen door mijn gf6800 ultra. maar nu heb ik het idee dat mijn voeding dat niet zo leuk vind. De voeding is een chieftek 420 dual fan. Met 1 12 v rails van 18a en 1 van 15 a. In windows zonder load komt de voeding niet boven de 11,82 volt uit en als ik hem belast duikt hij al snel onder de 11.60v en daarna gaat de pc uit. Proc is met 6200 kaart 100% stabiel en wordt niet te warm. Als ik me proc op bv 3.0 ghz zet dan blijft hij wel aan.
Overige specs
asus p5nd2 sli
3x hdd
1x dvd speler
1x dvd brander
7x case fan
d805 @ 4.0 ghz
geforce 6800 ultra @ stock
420 watt chieftek voeding
als voeding te licht is wat ik denk dat het is. Welke zal het wel trekken die ook een beetje betaal baar is ?
Als je de cpu op 4 Ghz heb staan verbruikt alleen je cpu al zo'n 190 watt. Deze 190 watt (plus zo'n 20 watt welke verloren gaat in de spanningscircuits rond de cpu) moet van één rail afkomen. Daarom _moet_ het moerderbord op één rail van de voeding en de rest van je pc moet op de andere rail worden aangesloten. Rail1 kan 18 A leveren, dit is zo'n 216 watt. Deze 216 watt heeft je cpu allemaal nodig. Als je dan op de rail andere hardware aansluit krijgt je cpu te weinig stroom. Dit kan eventueel verklaren waarom je pc niet lekker werkt op 4 Ghz. De pc gaat namelijk uit omdat de voeding uit gaat als gevolg van overbelasting.
Ik adviseer je daarom (ongeacht of je wel of geen belasting had zitten op rail 1) om je cpu ietsje terug te klokken. Als je hem op 3.6 Ghz zet zul je dit bijna niet merken (10% minder snel). Je cpu zal dan geen 210 watt vragen maar nog "maar" 190, misschien zels minder als je de corespanning ook ietsje kan verlagen. Je heb dan iets meer speling op de 12 volt lijn waardoor er minder kans is dat 12V1 overbelast raakt en je pc uit laat gaan.
De rest van je pc (met de 6200) vraagt zo'n 140 watt waardoor je systeem 350 watt nodig heeft waarvan de 12 volt zo'n 9 amperres moet leveren.
Zet je de 6800 Ultra in je pc dan zal je pc 40 watt extra gaan verbruiken waardoor je pc 12.5 amperers nodig gaat hebben. Dit kan de voeding dus allemaal nog leveren.
Je kan dus een 6800 in je systeem zetten ipv een 6200. Het is echter wel enorm belangrijk dat je alles goed verdeel over de twee 12 volt lijnen. Moederbord met cpu op lijn 1 en de rest (inc casefans mits mogelijk) op lijn twee.
Je kan ook een andere voeding nemen om het probleem met het enorme vermogen van de cpu uit de weg te gaan. Helaas zijn er maar akelig weinig voedingen die meer dan 20 amperres per lijn continu kunnen leveren, dus deze optie valt dus redelijk af.