Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 14:36:
[...]
Even terug komend op dit systeem..
Wat ik heb gedaan, alles losgekoppeld alleen wat broodnodig is, ik moest windows op nieuw installeren en dat lukt me niet op beide hdd dus het probleem is niet de hdd zou ik kunnen concluderen. Nu is het mobo nieuw dus denk ik niet dat dat het probleem is. Ik heb de 3,4 Mhz prescott tijdelijk vervangen door een 2,4 northwood, omdat de processor best warm werd en in alleen nog maar een std. intel koeler had. Aangezien de prescott een stuk meer vermogen vraagt van mijn systeem dan een northwood lukt het me wel om hiermee windows te installeren..
Mijn voedingsspanning is 0,15v gestegen op mijn +12v lijn en zit nu op 11.69.
Mag nu toch aannemen dat mijn voeding te licht is.
Maar dat ik een andere voeding nodig heb is wel duidelijk maar ik wil een voeding kopen waarmee ik een toekomstig systeem ook mee kan voeden. Waarmee ik een Core Duo mee kan draaien. ik zat zelf te denken rond een 500 watt voeding met een 20+4 aansluiting. Zou deze voeding wat zijn voor mijn systeem: Asus A-55GA 550W (ATX12V 2.2)
Een core2duo verbruikt veel minder stroom dan jouw Presscot (65 vs 90 watt) dus als je gaat upgraden naar C2D heb je dus niet een extra zware voeding nodig. Als je een leuk systeem heb met daarin een C2D die zwaar overgeklokt is, drie harde schijven en een 8800 GTS zal je nog steeds nog aan een 430 watt voeding voldoende hebben. Dat je dus voor een upgrade een zware voeding nodig heb is dus niet altijd waar.
De 550 watt voeding die jij wilt is alleen een goede optie als je sli of crossfire wilt draaien, dit omdat je systeem dan ongeveer 500 watt kan gebruiken. Met één videokaart in je systeem en een overgeklokte C2D zal je systeem nooit meer dan 450 watt verbruiken, en dat is al met de duurste videokaart (8800 GTX) en vier harde schijven. Ofwel, de 550 watt zal je nooit nodig hebben als je één videokaart heb en één tot drie harde schijven.
Mocht je toch een 550 watt voeindg willen dan kun je beter kijken naar een merk als Antec, Coolermaster, OZC of Tagran. Deze voedingen zijn kwalitatief beter dan een Asus voeding
Copyman schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:06:
Nu ik steeds dichter bij het moment kom dat ik een nieuwe computer ga kopen, schieten mij nog steeds een aantal onzekerheden over de voeding door het hoofd. Voornamelijk geluidsproductie en vermogen.
Overzicht componenten:- Intel Core 2 Duo E6600
- Asus P5W DH Deluxe (Intel 975X)
- Corsair 2GB TWIN2X2048-6400C4
- Asus EN8800GTX (2x 6-pin PCIe)
- Western Digital Raptor 150GB S-ATA150
- Western Digital Caviar 320GB S-ATA300
- 2x NEC AD-7173 LabelFlash ATAPI/E-IDE
- Artic Freezer 7 Pro voor socket 775
- Creative SoundBlaster XF-I XtremeMusic
Nu komt eigenlijk het probleem; ik zou niet weten welke voeding ik moet kiezen. Zelf heb ik altijd ervaren dat het meeste geluid bij een computer bij de voeding vandaan komt. Dit is dus een zwaar meetellende factor. Natuurlijk is het ook van belang dat de voeding alle hardware van de nodige energie kan voorzien (dus ook twee 6-pins PCIe voor de 8800GTX). Voor zover ik heb kunnen uitzoeken is een 600 watt voeding hiervoor voldoende. Als laatste dient de voeding ook modulair te zijn. Met deze criteria in mijn achterhoofd heb ik een aantal voedingen uitgezocht:
- Corsair CMPSU-620HX 620 watt
- Enermax Liberty 620 watt
- Seasonic M12 600 watt
- Zalman ZM600-HP 600 watt
Op de website van SilentPCReview komen de Seasonic voedingen vaak als beste uit de bus, ze zijn stil, leveren een constante spanning, maar zijn wel prijzig. Over de prijs gesproken, ik ben van plan om maximaal € 150 euro aan een voeding te besteden.
Er zijn eigenlijk genoeg reviews van deze voedingen op internet te vinden, maar ik kan eigenlijk geen keuze maken. De ene website zegt dit, de andere weer dat. Dit maakt het een lastige keuze. Zo weet ik dat de Zalman “maar” 16A op de 12V lijnen levert en dat de kabels over het algemeen korter zijn in vergelijking met de andere voedingen. Enermax levert daarentegen 22A op de 12V lijnen en de rest van de voedingen zitten tussen 16A en 22A in.
Wat zijn nou mijn vragen?
Welke van de 4 voedingen, of eventueel nog een andere voeding, kan ik het beste nemen? Is 600 watt in mijn geval voldoende? Wat zijn jullie ervaringen met de geluidproductie van deze modellen?
Omdat je systeem maar 430 watt uit je systeem gaat halen (met overklok uiteraard) is een 480+ watt voeding ook genoeg. Helaas kan ik je uit ervaring geen voeding aanraden, maar volgens mij is de Antec NeoHE 500 e 550 Watt zeer stil. De voeding is modulair, maakt bij 340 watt 33 dB aan geluid en heeft twee pci-e aansluitingen. De voeding kost 85 euro (500 watt ) en 100 euro (550 watt).
Op Hardware.info is deze voeding één van de stilste voedingen en ook op silentpreview.com vinden ze de NeoHe reeks erg stil
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 11:56:
[afbeelding]
Als ik deze configuratie heb, kan ik dan later zonder problemen de GeForce 7900GS in SLI draaien? De voeding waar het om gaat is een Asus 450 Watt voeding A-45GA met de specificaties:
Asus A-45GA 450Watt
Model A-45GA
Power 450W
Dimensions 140(L) X 150(

X 84(H) mm
Output Connectors 20+4-pins hoofdconnector x 1
Randapparatuur x 7
Floppy Drive x 2,
Seriële ATA x 2
+12V-Voeding x 1,
PCI Express x 1
PFC Actief
Ventilator 12cm met LED-licht x 1
Input Vottage 100~240Vac
Safety Agency UL, cUL, CB ,CE , TUV , NEMKO , FCC , BSMI ,CCC ,C-TICK, MIC
-5 V/-12 V/+3.3V/+5V/+12V/+5Vsb 30A/28A/14A/15A/0.5A/2A
Je systeem zal zonder videokaart(en) ongeveer 180 watt verbruiken. De 7900GS lust ongeveer 50 watt. Een sli opstelling zal totaal dus 300 watt verbruiken (afgerond) Een 450 watt voeding moet dus ruim voldoende zijn
de_harde_kern schreef op maandag 25 december 2006 @ 19:59:
Ik ben van plan een nieuwe voeding te kopen omdat mijn sweex 500 watt voeding het niet meer aan kan.
Mijn systeem is als volgt:
- Intel Celeron D 320 (S478, 2.40GHz, 533MHz FSB, 256KB, 73W) @3,4Ghz.
- 512MB PC3200 DDR, CL2,5 (GeIL Value Series GE5123200 ) underclocked.
- Sapphire Radeon X1600 Pro 512 MB DDR2 (AGP, DVI) ongeveer 20% overclocked.
- Maxtor DiamondMax 10, 80GB (7200rpm, ATA133, 8MB)
- Samsung SpinPoint V80, 80GB (5400rpm, ATA133, 2MB)
- Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB)
- Asus P4U800-X ( onboard LAN, sound ) Valt niks over te vinden, behalve op de asus site. ( klokt best goed over

)
- DVD-brander 16X IDE.
- 5 poorts usb kaartje.
- 4 poorts usb hub.
- 3X 120mm koelers ( met leds )
- 5X 80mm koelers. ( met leds )
- Sharkoon CCFL Kit (UV, 30cm) ( 4XCCFL's )
- 5.1 geluidskaartje.
Ik zat zelf te denken aan:
-
OCZ ModStream OCZ52012U, 520W (ATX) €75,-
-
Cooler Master RP-650 Extreme Power, 650W (ATX12V V2.01) € 76,50
Aan 1 van deze 2 zit ik te denken, ook met het oog naar de toekomst, en mijn huidige voeding kan het overclocken van de processor en videokaart niet meer aan ( wat ik toch raar vind, maar het zal wel aan sweex/qtek liggen )
Wat adviseren jullie mij ?

Je systeem zal 300 watt uit je voeding trekken, zonder overklok zelfs maar 240 watt.Een 650 watt voeding is een klein beetje overdreven. Ik denk dat een Coolermaster eXtremepower 380 of 430 watt eigelijk veel beter voor je is. Deze zijn veel goedkoper en ook ruim voldoende voor je systeem. De 380 watt kost 35 euro op internet en de 430 watt kost 40 euro bij paradigit. Het voordeel van de 430 watt versie is dat je goedkoper uit ben (geen verzendkosten) en dat je meer power heb, iets dat misschien van pas kan komen mocht je ooit willen upgraden.
Je kan je nu afvragen waarom ik maar een 380 watt voeding aanraad terwijl je 500 watt voeding eruit is geknald. Dit komt omdat Sweex altijd het vermogen opgeeft dat het piekvermogen is, dus wat de voeding maximaal voor even kan leveren. Het continue vermogen dat de voeding kan leveren ligt veel lager.. Een 350 watt sweex voeding kan bijvooreeld maar 250 watt contunu leveren. Een A-merk 350 watt voeding kan continu 350 watt leveren. Je 500 watt sweex voeding kon dus maar maximaal iets van 350 watt continu leveren. Dus je sweex voeding werd behoorlijk zwaar belast, en daar is een sweex voeding niet voor gemaakt.
Vergelijk anders maar eens
deze test van een 400 watt sweex met een
test van een 400 watt Antec voedng. Je zal zien dat de Antec vele malen meer vermogen kan leveren en dat de spanningen nooit te veel afwijken. De sweex kan totaal (12v, 5v, 3.3v) 15, 5, 10 Amperre leveren (=240 watt) en de Antec 20, 19, 40 Amperre ( =470 watt), dus bijna twee maal zo veel! Verder durft de Sweex zelfs 3.6 - 5.5 volt op de 5 volt lijn te zetten
Wat ik hiermee duidelijk wil maken is niet dat Antec zo goed is maar dat Sweex zulke ongelooflijke rommel is die eigelijk niet thuis hoort in een pc maar gewoon in de vuilnisbak