Tof, je accu is zelfs beter geworden dan uit de verpakking
Verwijderd
Ja en dat snap ik dus ook niet. Als hij helemaal opgeladen is, dan is de batterij 100% boven en 100% onder. Klopt dat wel?
Dat kan best hoor, ik weet niet hoe je je accu gebruikt, maar het wear level op 0% houden is best lang vol te houden.
heb ik ook met mijn c2d Macbook. Batterijcapaciteit is na ongeveer een maand gebruiken nu omhoog gegaan. Beetje raar ....Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 22:47:
[afbeelding]
Zo ziet mijn batterij eruit na minder dan 2 maanden gebruik. (Wat mijn MacBook aangeeft als leeftijd klopt niet)
Das vrij normaal met de batterijen van tegenwoordig...dcell schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:47:
[...]
heb ik ook met mijn c2d Macbook. Batterijcapaciteit is na ongeveer een maand gebruiken nu omhoog gegaan. Beetje raar ....
in het geval van een aantal telefoons/laptop die ik heb gehad werdt de capaciteit / standby tijd later ook steeds beter, maar dit neemt uiteraard ook vanzelf weer af
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Verwijderd
En hoe gebruiken jullie je batterij juist? Altijd volledig laten leeglopen?
Of gewoon gebruiken en als je thuis komt gwn aan netstroom hangen?
Of hoe doen jullie het?
Nog een vraagje, ik ga op 23december men MBP bestellen (via ADC, moet je 18
voor zijn en ja... 23december word ik 18
). Maar als ik hem dan heb en er is iets
mis mee, waar moet ik dan naartoe voor reparatie? Er is hier een appelcenter in de buurt
(Leuven, ben van Belgïe) of moet dit bij speciale reparatiepunten ofzo?
thx.
Of hoe doen jullie het?
Nog een vraagje, ik ga op 23december men MBP bestellen (via ADC, moet je 18
voor zijn en ja... 23december word ik 18
mis mee, waar moet ik dan naartoe voor reparatie? Er is hier een appelcenter in de buurt
(Leuven, ben van Belgïe) of moet dit bij speciale reparatiepunten ofzo?
thx.
Verwijderd
Altijd aan het stroom, en als ik hem dan op accu gebruik dan gebruik ik hem ook totdat hij helemaal leeg is.Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:11:
En hoe gebruiken jullie je batterij juist? Altijd volledig laten leeglopen?
Of hoe doen jullie het?
Verwijderd
Het beste is om hem zoveel mogelijk aan de oplader te hangen. Als je op de accu werkt, gelijk weer aan de lader als je thuis bent.
Je accu helemaal leegtrekken is niet goed. Kun je met wat zoekwerk wel meer over vinden.
Je accu helemaal leegtrekken is niet goed. Kun je met wat zoekwerk wel meer over vinden.
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:37:
Het beste is om hem zoveel mogelijk aan de oplader te hangen. Als je op de accu werkt, gelijk weer aan de lader als je thuis bent.
Apple site vermeld:
Standaardonderhoud
Voor een goed onderhoud van een lithiumbatterij is het belangrijk dat de elektronen in de batterij van tijd tot tijd in beweging zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je de stekker van de adapter van je notebook permanent in het stopcontact moet laten zitten. Veel beter is het om je Apple notebooks bijvoorbeeld in de trein te gebruiken en hem vervolgens op kantoor op te laden. Op die manier blijft de batterij in een goede conditie. Als je daarentegen op je werk met een desktopcomputer werkt en je notebook alleen maar af en toe gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een zakenreis, dan raden we je aan om de batterij minimaal één keer per maand volledig te ontladen en weer op te laden. Heb je daarvoor een herinnering nodig? Voeg dan een activiteit toe aan je iCal-agenda.
Verwijderd
Oke, whatever. Ik heb een goed idee. Iedereen doet waarvan hij denkt dat dat het beste is, en we hebben het er niet meer over
Nou ik zou toch zelf graag de beste manier willen weten, onderbouwd met argumenten, daar worden we zowiezo iets wijzer van..
Je kunt je accu niet helemaal leegkrijgen. Je hebt helemaal gelijk hoor, dat is het punt niet, maar tussen de Li-Ion-cellen en jou zit een microcontroller die voorkomt dat je je accu te ver ontlaadt. De enige manier is je macbook gebruiken tot 'ie zelf uitgaat (je zit dan op een procent of wat van je 'volledige' capaciteit) en 'm vervolgens een paar weken in de kast leggen. Die microcontroller gebruikt stroom en trekt langzaam ook het laatste restje eruit. Als je dat doet en vaker dan een paar keer heeft dat forse gevolgen voor je accu's.Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:37:
Maar je macbook gebruiken totdat 'ie zelf een shutdown doet en 'm daarna weer opladen is geen 'deep cycle' en heeft geen negatieve gevolgen voor de levensduur van je accu.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
De rede dat ik hem helemaal leeghaal is omdat:Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 14:37:
-De accu dan even zijn hoogte- en dieptepunt kent (calibreren)
-Het mij voor de accu beter lijkt een vast schema / structuur te hebben
Staat hier het één en ander toch?
http://www.apple.com/nl/batteries/
http://www.apple.com/nl/batteries/
iemand die hier ff zijn ervaring over kan geven... moeten jullie bij een draadloosverbinding ook telkens ip nummer enzo kloppend hebben of doet ie het nog automatisch? en hoe reset ik mijn internet op de macbook eens een keer? alle instellingen naar standaard?MellyVille1 schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:59:
Mijn andere opmerking:
iemand al eens vaker gehad dat internet niet werkt via automatische instellingen (dus gewoon DHCP)??? in windows (parallels) werkt het dan wel, in Safari niet! hoe kan ik het mss allemaal eens resetten?
Ik ben bang van niet, nee. Je kunt op de Apple site ook de warranty-status van je MacBook opvragen:Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:22:
[...]
Ja op mijn factuur staat precies hetzelfde, zie ik nu. Maar degene bij wie ik besteld had, zei dat dit de volledige apple care was... Dat is dus niet zo?
http://www.apple.com/support/selfservice/agreements
Als het niet klopt moeten we per e-mail misschien maar even wat informatie uitwisselen want dit kan natuurlijk niet. Er zijn overigens wel meer mensen die voor deze prijs "AppleCare" hebben besteld, te vinden in dit en het vorige topic - ik vermoed dat die ook minder hebben gekregen dan ze dachten. Dit is gewoon een naaistreek van formaat als het klopt.
Dus nog even een oproepje: Als je voor tussen de 135 en 140 Euro Apple Care hebt bijbesteld de laatste maanden, wat heb je gekregen? En is dat wat je verwacht had? het is erg welkom als je je even meldt, ook als het wel OK is!! Thanks.
[ Voor 17% gewijzigd door Zpottr op 11-12-2006 14:21 ]
Zoef
Verwijderd
Wat kun je hier minder mee dan de 'volledige apple care'?Zpottr schreef op maandag 11 december 2006 @ 14:18:
[...]
Ik ben bang van niet, nee. Je kunt op de Apple site ook de warranty-status van je MacBook opvragen:
http://www.apple.com/support/selfservice/agreements
Als het niet klopt moeten we per e-mail misschien maar even wat informatie uitwisselen want dit kan natuurlijk niet. Er zijn overigens wel meer mensen die voor deze prijs "AppleCare" hebben besteld, te vinden in dit en het vorige topic - ik vermoed dat die ook minder hebben gekregen dan ze dachten. Dit is gewoon een naaistreek van formaat als het klopt.
Dus nog even een oproepje: Als je voor tussen de 135 en 140 Euro Apple Care hebt bijbesteld de laatste maanden, wat heb je gekregen? En is dat wat je verwacht had? het is erg welkom als je je even meldt, ook als het wel OK is!! Thanks.
Ik kan geen goed overzicht vinden, maar volgens mij is hetVerwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 14:28:
Wat kun je hier minder mee dan de 'volledige apple care'?
• Geen telefonische support
• Geen TechTool Deluxe
• Geen software-support
• Meer?
Zoiets werd me aan de telefoon verteld in ieder geval, wellicht zijn er mensen die er meer van weten?
Zoef
Verwijderd
update
A-Mac heeft mijn MB zaterdag meegenomen, ze willen controleren of het gewoon de batterij is of dat het door iets anders komt dat ik nna de calibratie niet meer kon opladen. De topcase wordt ook meteen vervangen (heb een MB uit mei, met oranje vlekken). Woensdag moet hij alweer klaar zijn, top!
(als je deze service vergelijkt van apple tov bijv sony dan is 3 dagen echt top!)
A-Mac heeft mijn MB zaterdag meegenomen, ze willen controleren of het gewoon de batterij is of dat het door iets anders komt dat ik nna de calibratie niet meer kon opladen. De topcase wordt ook meteen vervangen (heb een MB uit mei, met oranje vlekken). Woensdag moet hij alweer klaar zijn, top!
(als je deze service vergelijkt van apple tov bijv sony dan is 3 dagen echt top!)
roep nog maar niet te hard... je weet nooit!
Gaarne correct citeren en niet dermate selectief dat het verhaal heel anders wordt. De volledige zin die er staat luidt toch echt: Als je daarentegen op je werk met een desktopcomputer werkt en je notebook alleen maar af en toe gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een zakenreis, dan raden we je aan om de batterij minimaal één keer per maand volledig te ontladen en weer op te laden.
Daar staat dus NIET dat je iedere maand je accu volledig moet ontladen wat uit jouw selectieve citaat blijkt. Er staat zeer duidelijk dat wanneer je de laptop maar af en toe gebruikt het aangeraden wordt om dan 1x per maand de accu volledig te ontladen en weer op te laden. De woorden "af en toe" zijn hier uiterst cruciaal en dat laat je in je citaat helaas buiten beeld vallen wat een verkeerd beeld schept. Juiste informatie is van groot belang, citeer dan ook correct
Conclusie: gebruik je de laptop veelvuldig onderweg en op een vaste plek dan hoef je niets te doen; gebruik je de laptop maar af en toe onderweg dan is het (volgens Apple) aan te raden om iets van 1x per maand de accu leeg te trekken en dan weer vol te laden. Overigens lopen ook hier weer de meningen uiteen en iedereen behaald hetzelfde resultaat. Het maakt volgens mij dan ook echt helemaal niets uit. Het is hetzelfde liedje als met het wel/niet schadelijk zijn van GSM straling. Ik heb dat ontladen-laden trucje met mijn andere laptop ook niet gedaan en die accu daarvan heeft amper terugloop in accuduur terwijl het beestje al 2 jaar oud is. Ik ga mijn Macbook dan ook zeker niet anders behandelen.
En dan te bedenken dat de Sony Vaio lijn de allerbeste support heeft van alle Sony producten (de Clie lijn had dat ook maar dat is ook niet zo raar, de Vaio en Clie support waren en zijn hetzelfde). Mijn Sony Clie heeft ook 2 weken gedaan over de heenreis (NL > BE > FR), reparatie (vervangen van de LCD module) en terugreis (FR > BE > NL). Grappige vond ik wel toen ik de Clie helpdesk belde voor een statusupdate van de Clie. De telefoniste meldde dat hij gerepareerd was maar nog verstuurd moest worden....2 uur later had ik de Clie al weer in mijn bezitVerwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:58:
update
[ Voor 23% gewijzigd door ppl op 11-12-2006 22:58 ]
Verwijderd
*florisson vindt het gevaarlijk om zijn accu leeg te laten lopen na zijn laatste calibratie met als gevolg dode accu
Verwijderd
Mijn god, als het bij jou 1 keer gebeurd betekend toch niet dat het bij alle Macbooks fout gaat?Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 22:56:
*florisson vindt het gevaarlijk om zijn accu leeg te laten lopen na zijn laatste calibratie met als gevolg dode accu
Verwijderd
meneer DesertStorm hierboven heeft inderdaad gelijk. Ik laad mijn MacBook (1.83 Ghz, 1GB) ook altijd helemaal op en daarna ga ik verder op de accu, tot dat hij ''helemaal'' leeg is. Blijkbaar verbeterd het de prestaties/capaciteiten aanzienlijk. Kijk maar naar mijn vorige post met screenshot. Mensen maak je niet druk om het gebruik van je accu, voor iedereen ligt dit weer anders.
Verwijderd
En och, stel dat ik per 6 maanden 250 mAh kwijtraak. Dan ben ik na 3 jaar 1500 mAh kwijt, van de oorspronkelijk 5200 mAh. Dan heb ik hem lekker vaak gebruikt, en heb ik alsnog 60% van mijn accu.
ik heb bij me macbook dat aan de linkerkant (als je er voor zit) ten hoogte van de trackpad waar je ook een schroefje hebt zitten dat ik de behuizing iets kan indrukken, zodat de zijkant onder je top casing komt. Hoort dit een beetje 'los' te zitten? Want de andere kant is geen beweging in te krijgen..
Het is niet echt storend ofzo maar soms met optillen druk ik het een beetje in, ben bang dat dat schroefje er misschien is uit springt ofzo..
Het is niet echt storend ofzo maar soms met optillen druk ik het een beetje in, ben bang dat dat schroefje er misschien is uit springt ofzo..
Ik heb dat laatst ook gedaan, niks aan de hand. De mijne heeft twee dagen een compleet lege batterij gehad. Je had blijkbaar een slecht exemplaar. Niet meer, niet minder.Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 22:56:
PSN: djmurcielago
Verwijderd
Is bij mij ook, is waarschijnlijk niks mis mee. Aan de andere kant kan dat niet omdat daar je HDD + connector zitCT schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 15:10:
ik heb bij me macbook dat aan de linkerkant (als je er voor zit) ten hoogte van de trackpad waar je ook een schroefje hebt zitten dat ik de behuizing iets kan indrukken, zodat de zijkant onder je top casing komt. Hoort dit een beetje 'los' te zitten? Want de andere kant is geen beweging in te krijgen..
Haal je accu er maar uit en je ziet hoe dat komt. Niks mis mee dusCT schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 15:10:
gelukkig 
nou dan zal me macbook verder wel nagenoeg 'perfect' zijn.
Tot nu toe nog geen enkel heikel punt gevonden. Hoewel ik het wel gepresteerd heb 'm tweemaal toe helemaal vast te laten lopen, alleen muis deed 't nog. Maar dat verwijt ik aan de software die ik probeerde te draaien. Gebruik 'm nu een paar weken non-stop (werk/thuis).
Enige dat ik aan OSX/macbook nog niet helemaal begrijp is de home/end toets.
FN of APPLE en de pijltjes toetsen geven beide in verschillende editors/plekken ander resultaat mbt home/end functionaliteit.. is hier een 'gouden' regel voor die ik niet ken?
edit: overigens voor de geintereseerde, een collega had WoW (world of warcraft) even op me macbook (c2d, 2gb) gezet en met die nieuwe patch haalde je tussen de 19 en 40fps, op hele drukke punten in ogrimar soms 5. (Dit met de settings erg acceptabel ingesteld)
Al met al erg speelbaar geworden. De collega had had 2 weken geleden al meteen eerder getest toen was het erg traag eigenlijk 'niet echt speelbaar'.
Geloof dat hij er nu ook een gaat halen
Tot nu toe nog geen enkel heikel punt gevonden. Hoewel ik het wel gepresteerd heb 'm tweemaal toe helemaal vast te laten lopen, alleen muis deed 't nog. Maar dat verwijt ik aan de software die ik probeerde te draaien. Gebruik 'm nu een paar weken non-stop (werk/thuis).
FN of APPLE en de pijltjes toetsen geven beide in verschillende editors/plekken ander resultaat mbt home/end functionaliteit.. is hier een 'gouden' regel voor die ik niet ken?
edit: overigens voor de geintereseerde, een collega had WoW (world of warcraft) even op me macbook (c2d, 2gb) gezet en met die nieuwe patch haalde je tussen de 19 en 40fps, op hele drukke punten in ogrimar soms 5. (Dit met de settings erg acceptabel ingesteld)
Al met al erg speelbaar geworden. De collega had had 2 weken geleden al meteen eerder getest toen was het erg traag eigenlijk 'niet echt speelbaar'.
Geloof dat hij er nu ook een gaat halen
[ Voor 27% gewijzigd door CT op 12-12-2006 19:23 ]
Verwijderd
Om safari als voorbeeld te nemen:CT schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 19:19:
gelukkig
FN + Links = Bovenkant pagina
FN + Rechts = Onderkant pagina
FN + Omhoog = Stukje omhoog
FN + Omlaag = Stukje omlaag
Bij een tekstvlak:
Links: Cursor naar links, 1 plaats
Rechts: Cursor naar rechts, 1 plaats
Omhoog: Cursor helemaal naar links
Omlaag: Cursor helemaal naar rechts
Dat is denk ik bij alles wel zo
/edit: Wat het gamen betreft, sja, de Macbook koop je niet om domme spelletjes te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2006 19:25 ]
Verwijderd
Maar heb je wel gewoon 3 jaar 'fabrieksgarantie'?Zpottr schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:32:
[...]
Ik kan geen goed overzicht vinden, maar volgens mij is het
• Geen telefonische support
• Geen TechTool Deluxe
• Geen software-support
• Meer?
Zoiets werd me aan de telefoon verteld in ieder geval, wellicht zijn er mensen die er meer van weten?
Dat wel, maar er is volgens mij ook nog een verschil mbt insturen vs. langsbrengen. Maar dat weet ik niet precies genoeg.Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 20:20:
[...]
Maar heb je wel gewoon 3 jaar 'fabrieksgarantie'?
Wat staat er bij jij op http://www.apple.com/support/selfservice/agreements ?
[ Voor 12% gewijzigd door Zpottr op 12-12-2006 21:18 ]
Zoef
CONSUMER PROTECTION LAWS
FOR CONSUMERS WHO ARE COVERED BY CONSUMER PROTECTION LAWS OR REGULATIONS IN THEIR COUNTRY OF PURCHASE OR, IF DIFFERENT, THEIR COUNTRY OF RESIDENCE, THE BENEFITS CONFERRED BY THIS WARRANTY ARE IN ADDITION TO ALL RIGHTS AND REMEDIES CONVEYED BY SUCH CONSUMER PROTECTION LAWS AND REGULATIONS. Some countries, states and provinces do not allow the exclusion or limitation of incidental or consequential damages or exclusions or limitations on the duration of implied warranties or conditions, so the above limitations or exclusions may not apply to you. This warranty gives you specific legal rights, and you may also have other rights that vary by country, state or province. This Limited Warranty is governed by and construed under the laws of the country in which the product purchase took place. Apple, the warrantor under this Limited Warranty, is identified at the end of this document according to the country or region in which the product purchase took place.
Zo, ik heb even een nieuwe speciale batterij gekocht:

Bij mij laat hij dit soms zien als ie uit stand by komt
.

Bij mij laat hij dit soms zien als ie uit stand by komt
Krijg ik hier op mijn mbp ook wel eens
Jammergenoeg daalt dit nogal na een aantal seconden
Verwijderd
Krijg ik hier op mijn MacBook ook wel eens
Ik denk dat het toekomst voorspellend is! Eens, dan zullen we er zolang op kunnen werken .. hopelijk
Lijkt me wel wat, gewoon een week met een batterij lading!
650 uur? een week?Hercul3s schreef op woensdag 13 december 2006 @ 11:56:
Ik denk dat het toekomst voorspellend is! Eens, dan zullen we er zolang op kunnen werken .. hopelijkLijkt me wel wat, gewoon een week met een batterij lading!
Zeg maar een maand
Verwijderd
Ik heb sinds kort OS X even naar engelstalig gegooid, en toen ik net mijn gekochte R2 DVD erin stopte kreeg ik een "This format can not be played". Waar stel ik ergens de regio-code goed in?
Dit is dan ook gelijk de laatste legale DVD die ik koop, lang leve illegale DVDs die het gewoon DOEN.
Dit is dan ook gelijk de laatste legale DVD die ik koop, lang leve illegale DVDs die het gewoon DOEN.
Als de regiocode niet goed is krijg je daar een specifiek bericht over, en als dat kan de optie om 'm te veranderen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Stop een dvd in je mac. Start dan dvd player (wordt normaal gesproken automatisch gedaan). Kies voor File -> Get Disc Info. Je ziet dan een tab genaamd Regions.Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 17:02:
Ik heb sinds kort OS X even naar engelstalig gegooid, en toen ik net mijn gekochte R2 DVD erin stopte kreeg ik een "This format can not be played". Waar stel ik ergens de regio-code goed in?
Anders kan je je deze tool proberen:
http://mac.softpedia.com/get/Video/Region-X.shtml
Verwijderd
Ik ben al wat verder gekomen, schijnbaar is de drive automatisch naar R1 geswitched.

Ik heb hem weer terug op R2 gezet, en ik heb nu nog maar 3 pogingen. Morgen accuut even apple bellen, dit vind ik niet leuk!

Ik heb hem weer terug op R2 gezet, en ik heb nu nog maar 3 pogingen. Morgen accuut even apple bellen, dit vind ik niet leuk!
Kan je je dvd gewoon niet rippen? Hoef je nog eens compressie toe te passen. Gewoon een 1 op 1 kopie maken naar je hd met bijv mac the ripper. Kan je met vlc bekijken en heb je geen regio beveiliging ofzo.Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 21:50:
Ik ben al wat verder gekomen, schijnbaar is de drive automatisch naar R1 geswitched.![]()
Verwijderd
Maar ja, daar koop ik geen DVDs voormagnifor schreef op woensdag 13 december 2006 @ 21:52:
[...]
Kan je je dvd gewoon niet rippen? Hoef je nog eens compressie toe te passen. Gewoon een 1 op 1 kopie maken naar je hd met bijv mac the ripper. Kan je met vlc bekijken en heb je geen regio beveiliging ofzo.
Verwijderd
A-Mac heeft mijn MB gerepareerd, nieuwe accu (accu was dood volgens TD) en nieuwe topcase (woei, geen oranje vlekken meer op mijn mei MB)
All in all, 4 werkdagen, echt topservice. Ben echt blij dat ik mijn MB morgen terug heb, heb afgelopen dagen op windows apparaten moeten werken en werd weer geconfronteerd met virusscanners, spyware, firewall dingen etc., bleggh, hulde voor OS X
All in all, 4 werkdagen, echt topservice. Ben echt blij dat ik mijn MB morgen terug heb, heb afgelopen dagen op windows apparaten moeten werken en werd weer geconfronteerd met virusscanners, spyware, firewall dingen etc., bleggh, hulde voor OS X
Verwijderd
Photoshop CS3 Beta
Morgen zal voor veel Photoshop gebruikers met een Intel Mac een leuke dag worden. Morgen zal Adobe namelijk een beta van het nieuwe programma online zetten. Het grootste voordeel is natuurlijk dat het beeldbewerkingsprogramma dan eindelijk Universal zal zijn.
Afgelopen week meldden verschillende sites over een beta van Adobe. Appleinsider meldde als eerste dat er deze week een beta van het hele CS3 pakket zou verschijnen, echter meldde andere sites(1, 2) en Appleinsider zelf daarna dat het alleen om een Photoshop beta gaat.
De voorwaarde is wel dat je een licentie van CS2 moet hebben.
De officiele versies van zowel Photoshop als de rest van CS3 zullen de eerste helft van 2007 worden uitgebracht.
http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2507
EINDELIJK!
Morgen zal voor veel Photoshop gebruikers met een Intel Mac een leuke dag worden. Morgen zal Adobe namelijk een beta van het nieuwe programma online zetten. Het grootste voordeel is natuurlijk dat het beeldbewerkingsprogramma dan eindelijk Universal zal zijn.
Afgelopen week meldden verschillende sites over een beta van Adobe. Appleinsider meldde als eerste dat er deze week een beta van het hele CS3 pakket zou verschijnen, echter meldde andere sites(1, 2) en Appleinsider zelf daarna dat het alleen om een Photoshop beta gaat.
De voorwaarde is wel dat je een licentie van CS2 moet hebben.
De officiele versies van zowel Photoshop als de rest van CS3 zullen de eerste helft van 2007 worden uitgebracht.
http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2507
EINDELIJK!
Zo mijn macbook is ook binnen... Als nieuwe mac gebruiker ben ik aardig tevreden... Maar je moet natuurlijk kritisch blijven: ik had namelijk niet verwacht dat de inkijkhoek (vertikaal) zo slecht zou zijn. Ik moet mijn scherm bijna geheel naar achteren zetten, om nog een beetje contrast te hebben. Voor mijn gevoel is het dus allemaal wat aan de lichte kant. Als een beetje lopen spelen met de brightness maar dat haalt niet zoveel uit. Ik neem aan dat dit zo hoort en dat ik er maar ff aan moet wennen, of zeggen jullie dit is niet goed het moet altijd goed helder zijn, ook als je er niet helemaal precies goed voor zit?
Ga maar weer is verder spelen... Ben een net een klein kind dat nieuw speelgoed heeft gekregen...
Ga maar weer is verder spelen... Ben een net een klein kind dat nieuw speelgoed heeft gekregen...
Dat doet t toch al? Alleen verbruikt Rosetta nu eenmaal meer Ram geheugen..Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 19:48:
Werkt het nu eindelijk wel met 512MB RAM?
[ Voor 65% gewijzigd door Matias op 15-12-2006 01:39 ]
Matias in "Het grote Applescreenshot topic 2"martijn007 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:41:
Zo mijn macbook is ook binnen... Als nieuwe mac gebruiker ben ik aardig tevreden... Maar je moet natuurlijk kritisch blijven: ik had namelijk niet verwacht dat de inkijkhoek (vertikaal) zo slecht zou zijn. Ik moet mijn scherm bijna geheel naar achteren zetten, om nog een beetje contrast te hebben. Voor mijn gevoel is het dus allemaal wat aan de lichte kant. Als een beetje lopen spelen met de brightness maar dat haalt niet zoveel uit. Ik neem aan dat dit zo hoort en dat ik er maar ff aan moet wennen, of zeggen jullie dit is niet goed het moet altijd goed helder zijn, ook als je er niet helemaal precies goed voor zit?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Verwijderd
Heeft iemand dit review al gezeien? Ik vind het een beetje grappig maar begreep dat het moelijk was voor het betreffende dame... Lees ook de comments.
Verwijderd
Hoe zet ik eigenlijk een wachtwoord op mijn MacBook? Ik kan die instelling niet vinden...
Verwijderd
Hoe komt het dat jouw kleuren donkerder zijn dan de mijne? Kan je dat ergens instellen ofzo?

Een programmatje (uno geloof ik) Overgens kunnen jullie beiden best even kalibreren. Wat een profiel zeg... Matias in "Het grote Applescreenshot topic 2"
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 00:39:
Hoe komt het dat jouw kleuren donkerder zijn dan de mijne? Kan je dat ergens instellen ofzo?
Klopt.Matias schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 02:09:
Een programmatje (uno geloof ik).
Verwijderd
Nu we het daar toch over hebben 
Ik heb via de util Keychain Acces.app in mijn menubar een statusicoontje gezet. Als ik op dit icoontje klik, en dan "Lock Screen" dan vergrendeld hij heel mooi mijn scherm. Enige nadeel is dat hij dan ook mijn scherm locked elke keer als ik uit standby kom. Dit moet ik dan weer in het voorkeurmenu Security uitschakelen. Kan dit simpeler?
Ik heb via de util Keychain Acces.app in mijn menubar een statusicoontje gezet. Als ik op dit icoontje klik, en dan "Lock Screen" dan vergrendeld hij heel mooi mijn scherm. Enige nadeel is dat hij dan ook mijn scherm locked elke keer als ik uit standby kom. Dit moet ik dan weer in het voorkeurmenu Security uitschakelen. Kan dit simpeler?
Je wilt toch niet dat iedereen je MB kan gebruiken door opp te klappen? Of begrijp ik je verkeerd 
Ik lock mijn scherm trouwens m.b.v. de screensaver die ik met een hotcorner activeer.
Ik lock mijn scherm trouwens m.b.v. de screensaver die ik met een hotcorner activeer.
Verwijderd
Daar heb ik niet zozeer problemen mee, aangezien ik vaak thuis zit. Maar op school wil ik hem wel eens even locken, aangezien daar nog wel eens wat gespuis rond loopt. Vandaar dat ik zeer blij ben dat ik dit knopje nu heb, alleen vind ik het jammer dat hij gelijk "Ask password at standby / screensaver" enabledtweak_dude schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:16:
Je wilt toch niet dat iedereen je MB kan gebruiken door opp te klappen? Of begrijp ik je verkeerd
Verwijderd
Je kan toch gewoon user switching aanzetten en terug switchen naar het login scherm als je 'm wilt locken? Dan blijft 'ie bij normaal gebruik gewoon open staan...
ik gebruik datzelfde icoontje, maar als mijn MB uit sleep komt hoef ik geen pass in te geven hoor... Lijkt me dat je ergens wat prefs niet goed hebt staan, of dat de betreffende plist file read-only is.Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:56:
Nu we het daar toch over hebben
Launching containers into space
Verwijderd
Ik heb eindelijk mijn macbook binnen, super! Maar heb een vraagje: wat doen jullie met iwork, iweb en omnioutliner? Iwork moet je voor betalen, voor iweb heb je een .mac account nodig dus ook betalen?(elke maand volgens mij) Het is aardig wat ruimte, dus...
Verwijderd
Dat is ook een optie, helaas gaat dat bij mij niet snel genoeg (jaja, 512MB, ik weet het).Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:05:
Je kan toch gewoon user switching aanzetten en terug switchen naar het login scherm als je 'm wilt locken? Dan blijft 'ie bij normaal gebruik gewoon open staan...
iWeb kun je ook zonder .Mac gebruiken maar dan is het aanzienlijk minder handig doordat je dan niet met 1 click kunt publishen naar je site. Maar handmatig uploaden kan natuurlijk wel.
iWork en OmniOutliner heb ik nog nooit gebruikt.
iWork en OmniOutliner heb ik nog nooit gebruikt.
Dus je geeft daarboven net commentaar op Adobe dat hun software niet werkt met 512MB, maar ondertussen geef je wel toe dat 512MB eigenlijk te weinig is om het OS goed te laten draaienVerwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:40:
[...]
Dat is ook een optie, helaas gaat dat bij mij niet snel genoeg (jaja, 512MB, ik weet het).
Verwijderd
Nah, het OS draait wel soepel, maar als ik redelijk wat heb open staan, en dan ook nog dat cube effect intreedt... auchMatias schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:45:
[...]
Dus je geeft daarboven net commentaar op Adobe dat hun software niet werkt met 512MB, maar ondertussen geef je wel toe dat 512MB eigenlijk te weinig is om het OS goed te laten draaien

Dat doet 'ie tijdelijk, want zo werkt 'Lock Screen': aanzetten, en nadat je je wachtwoord hebt ingevoerd weer uitzetten. Niet helemaal ideaal imo, want als je computer uitvalt blijft die setting dus idd aanstaan. Maar goed beter dit dan iets wat simpel te omzeilen is imo.Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:42:
[...]
Daar heb ik niet zozeer problemen mee, aangezien ik vaak thuis zit. Maar op school wil ik hem wel eens even locken, aangezien daar nog wel eens wat gespuis rond loopt. Vandaar dat ik zeer blij ben dat ik dit knopje nu heb, alleen vind ik het jammer dat hij gelijk "Ask password at standby / screensaver" enabled
Wat je ook kunt doen waarmee je dit probleem niet hebt is Fast User Switching aanzetten en dan 'Login Window...' uit het menu kiezen. Dan krijg je gewoon de login window voor je neus, kom je met geen mogelijkheid langs zonder wachtwoord.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 15-12-2006 16:21 ]
Verwijderd
Nu ik zo na ga zitten denken... je hebt helemaal gelijk! Ik heb hem namelijk een keertje geforce-quit, waardoor die setting waarschijnlijk bleef staanCyBeR schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:21:
[...]
Dat doet 'ie tijdelijk, want zo werkt 'Lock Screen': aanzetten, en nadat je je wachtwoord hebt ingevoerd weer uitzetten. Niet helemaal ideaal imo, want als je computer uitvalt blijft die setting dus idd aanstaan. Maar goed beter dit dan iets wat simpel te omzeilen is imo.
Verwijderd
vraagje: sinds kort 'plakt' met muisknopje van mn macbook, hij komt iets later omhoog dan voorheen, wat ik niet zo'n probleem vindt, ik klik toch met de pad, maar hij maakt ook een tikkend geluidje bij het terug naar boven komen. iemand enig idee hoe je dit verhelpt of is het wijsheid even naar een apple winkel te lopen?
Verwijderd
Ben nu echt definitief afgeknapt op de kwaliteit van Apple (of liever gezegd non-kwaliteit).
Sinds de aanschaf van m'n Macbook heb ik alleen maar problemen gehad ermee.
Kapotte heatsink en random shutdown syndrome, dode pixels in het scherm, verkleurde topcase, kapotte accu, niet opladende accu en als laatste een niet werkende superdrive; gek word ik ervan.
Ik heb nog nooit zo'n slecht product meegemaakt. Even de kerstdagen overzien maar denk dat ik terugswitch naar een 'conventionele' laptop.
Kapotte heatsink en random shutdown syndrome, dode pixels in het scherm, verkleurde topcase, kapotte accu, niet opladende accu en als laatste een niet werkende superdrive; gek word ik ervan.
Ik heb nog nooit zo'n slecht product meegemaakt. Even de kerstdagen overzien maar denk dat ik terugswitch naar een 'conventionele' laptop.
Beetje vreemd.. die mensen die denken dat als er 1 rotte appel tussen zit, meteen de rest ook bagger is.Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 19:06:
Ben nu echt definitief afgeknapt op de kwaliteit van Apple (of liever gezegd non-kwaliteit).
Verwijderd
Het is gewoon een feit dat er sinds de introductie van de Macbook (Pro) veel kwaliteits issues zijn.
Meestal denk je: Het zal wel meevallen. Maar als je iedere dag beroepsmatig aangewezen bent op je laptop is het behoorlijk vervelend.
Begrijp me niet verkeerd; ben altijd een Apple fan geweest en door mijn broertje met zijn Powerbook alleen nog maar enthousiaster geworden maar de algehele kwaliteitsindruk van mijn Macbook t.o.v. zijn Powerbook is waanzinnig veel minder. In een ander topic zei men al: Je mag deze niet met elkaar vergelijken maar dat vind ik onzin. Een goedkoper product betekent per definitie niet dat de kwaliteit minder hoeft te zijn.
Meestal denk je: Het zal wel meevallen. Maar als je iedere dag beroepsmatig aangewezen bent op je laptop is het behoorlijk vervelend.
Begrijp me niet verkeerd; ben altijd een Apple fan geweest en door mijn broertje met zijn Powerbook alleen nog maar enthousiaster geworden maar de algehele kwaliteitsindruk van mijn Macbook t.o.v. zijn Powerbook is waanzinnig veel minder. In een ander topic zei men al: Je mag deze niet met elkaar vergelijken maar dat vind ik onzin. Een goedkoper product betekent per definitie niet dat de kwaliteit minder hoeft te zijn.
Ik snap dat het vervelend is.. Maar jij zegt dat je weer terug gaat naar een windows laptop en dat dat het probleem oplost. Ook daar heb je gezeik.. En ik denk dat er kwa kwaliteit weldegelijk een verschil kan zitten tussen een powerbook of een macbook. Door een hogere krijs kunnen er misschien duurdere, maar kwalitatief betere producten in gebouwd worden.Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 19:21:
Het is gewoon een feit dat er sinds de introductie van de Macbook (Pro) veel kwaliteits issues zijn.
En ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, dat er nu meer kwaliteits issues dan voorheen zijn.
Als je nu een MacBook (Pro) haalt, weet je zeker dat je een goed doorontwikkeld product in handen krijgt. Dat heb je niet in de beginfase van de verkoop van dat product, waarschijnlijk heb jij hem in den beginne gekocht, en dan zijn deze gebreken / defecten eerder aan de orde lijkt mij..
Vergeet ook niet dat er in een bepaalde periode inderdaad brakke Macbooks van de lijn kwamen rollen. Dit was al vrij snel opgelost door Apple. Mensen die een Macbook uit ergens week 40 hebben, hebben ook geen problemen meer zoals mensen die er eentje van week 20 hebben wel hebben/hadden. De huidige Core 2 Duo Macbooks zijn ook in lijn met die nieuwe Macbooks: geen problemen met verkleuringen en heatsinks e.d. Je kunt daarnaast de Macbook Pro wat moeilijker vergelijken met de Macbook omdat bijv. er al een andere chipset inzit (er zit geen videokaart in die chipset, die is apart), er zit een andere behuizing om en er zijn nog wel meer kleine dingen die het apparaat toch anders maken. Die kleine dingen en de behuizing spelen een dusdanig grote rol dat je niet makkelijk de Macbook Pro met de Macbook kunt vergelijken. Zowel intern als extern is het apparaat gewoon net even wat anders. Gezien je slechte ervaringen met 1 exemplaar kan ik het me wel enigzins voorstellen dat je niet bepaald tevreden bent met het apparaat. Ik had dan echter gewoon een nieuwere versie genomen.Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 19:21:
Ter info: mijn Macbook komt uit week 44 (ik kreeg hem de dag voor de officiele aankondiging van de Core 2 Duo Macbooks
Ik heb hier ook meerdere macbooks en -pros, en daar nauwelijks problemen mee gehad. Macbooks geen problemen, macbook pro had er één een rotte cpu core (niet echt een wijdverspreid probleem
) en één was 't na een paar weken niet meer zo eens met accu's. Dat was dan uit 18 macbook pros en 5 macbooks. Die rotte CPU core kan ik apple absoluut niet aanrekenen
Ik heb een klein maar dan ook heel klein probleem, er zit namelijk een minuscuul stukje op mijn trackpad. Met het blote oog kun je het nauwelijks zien... Maar met je vinger voel je het best goed als je er over heen gaat. Zouden jullie hiermee terug gaan naar Apple? Of misschien is er iets tegen te doen?
Verwijderd
Een mniscuul stukje wat?martijn007 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 20:22:
Ik heb een klein maar dan ook heel klein probleem, er zit namelijk een minuscuul stukje op mijn trackpad. Met het blote oog kun je het nauwelijks zien... Maar met je vinger voel je het best goed als je er over heen gaat. Zouden jullie hiermee terug gaan naar Apple? Of misschien is er iets tegen te doen?
Een korrelje, mischien een stukje lijm, of van het spul waarvan de trackpad is gemaakt...
Valt er een pic van te maken, ik bedoel als je trackpad langzaam afbladerdmartijn007 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 20:33:
[...]
Een korrelje, mischien een stukje lijm, of van het spul waarvan de trackpad is gemaakt...

Ik kom weer even terug op het verhaal dat mijn Macbook het goed doet. Zul je altijd zien, zodra je dat roept gaat het de mist in
Hij crasht voortdurend en ik dacht dat ik het probleem in het programma OnyX had gevonden en in de bewerkingen die het heeft gedaan. Ik heb dus eerst OnyX eraf gegooid maar dat bleek niet genoeg te zijn, een schone installatie echter ook niet. Na een hardwaretest bleek dat een geheugenmodule niet goed is dus die gaan we weer terugsturen (ik heb het geheugen niet bij Apple gekocht maar bij 4Launch; het is dus geen Macbook probleem maar gewoon een defecte module wat wel eens vaker voorkomt). Overigens is dit de 1e keer dat ik zelf een defecte geheugenmodule heb. Achja, met 1 GB doet de Macbook het ook wel goed 
EDIT:
Ik denk ik test ook even die andere module apart: geen fouten gevonden. Que?
De andere er ook bij in gedaan: geen fouten gevonden. Ik doe ook eens een uitgebreide test en jawel weer een geheugenfout. Nog eens testen, geen problemen aangetroffen. We testen vrolijk verder in de hoop dat er uiteindelijk nog enigzins iets van een touw aan vast te knopen valt.
EDIT:
Ik denk ik test ook even die andere module apart: geen fouten gevonden. Que?
De andere er ook bij in gedaan: geen fouten gevonden. Ik doe ook eens een uitgebreide test en jawel weer een geheugenfout. Nog eens testen, geen problemen aangetroffen. We testen vrolijk verder in de hoop dat er uiteindelijk nog enigzins iets van een touw aan vast te knopen valt.
[ Voor 19% gewijzigd door ppl op 17-12-2006 00:47 ]
Rot geheugen wil idd wel 's voorkomen, en het dan testen kan net zo goed niets opleveren. Ik heb zelf eens een latje gehad dat in memtest86 bij de ene test binnen minuten al 1000en errors gaf en bij de volgende urenlang niks. Teruggestuurd, nieuwe gekregen (toevallig ook 4launch, doen ze niet moeilijk over) en geen problemen meer gehad.
Normaliter is het zo dat als een latje echt stuk is je dat dan ook bij alle tests ziet. Ik weet nu alleen dat het ergens op geheugen gebied niet goed gaat. Dat kan liggen aan de latjes zelf maar ook aan de controller zelf. Zodra ik de latjes afzonderlijk test gaat alles goed, bij elkaar ontstaan de problemen en dat terwijl het hetzelfde geheugen is (merk, type, etc.). Dat doet mij eerder vermoeden dat het in de geheugencontroller zelf zit en dan moet je denken aan dingen als dat de controller gewoon niet lekker met dat type geheugen om kan gaan of dat de controller gewoon stuk is. Het gaat echt alleen de mist in wanneer ik ze beide test, afzonderlijk dus niet.
Vervelend zeg. Welk geheugen (merk, type) heb je gekocht?ppl schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:52:
Zodra ik de latjes afzonderlijk test gaat alles goed, bij elkaar ontstaan de problemen en dat terwijl het hetzelfde geheugen is (merk, type, etc.).
Zoef
Verwijderd
Ook erg geïnteresseerd in een macbook, maar zit met één vraagje waar ik nergens een antwoord op heb gevonden. Standaard heeft de Macbook tussen de linker shift en de 'z' een backslash of iets dergelijks. Hier kan ik écht niet tegen... Nu denk ik dat ik dat kan oplossen door te kiezen voor het engelse toetsenbord. Maar die komt automatisch met een Engelse OS versie. Nu mijn vraag: als ik een NL versie download, zou ik dan de 'key' of iets dergelijks van de Engelse versie kunnen gebruiken (tik tot nu toe op PC dus allemaal behoorlijk nieuw voor me).
Verwijderd
OS X kun je gewoon tijdens het werken, en zelfs zonder reboot van taal wisselen. Verder valt het gezeur over het keyboard reuze mee, in twee dagen heb je het keyboard aangeleerd.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:24:
Ook erg geïnteresseerd in een macbook, maar zit met één vraagje waar ik nergens een antwoord op heb gevonden. Standaard heeft de Macbook tussen de linker shift en de 'z' een backslash of iets dergelijks. Hier kan ik écht niet tegen... Nu denk ik dat ik dat kan oplossen door te kiezen voor het engelse toetsenbord. Maar die komt automatisch met een Engelse OS versie. Nu mijn vraag: als ik een NL versie download, zou ik dan de 'key' of iets dergelijks van de Engelse versie kunnen gebruiken (tik tot nu toe op PC dus allemaal behoorlijk nieuw voor me).
Aangezien vandaag de dag bijna elk keyboard anders is, zul je er hoe dan ook aan moeten wennen. Je weet ook dat de home / end / pageup / pagedown keys op de pijltjestoetsen zitten?
Volgens mij is mac osX meertalig, dus als het in het engels geinstalleerd staat kan je het gewoon instellen in het nederlands...
edit: zoals ^^ dus ookal zegt
edit: zoals ^^ dus ookal zegt
[ Voor 12% gewijzigd door MYST op 17-12-2006 14:42 ]
En dat zogenaamde US keyboard is volgens mij niet met de layout die je bedoelt, maar dat weet ik niet zeker. Zijn wel vaker topics over geweest dacht ik.
Over talen heb je al gehoord. OS-X doet niet aan keys.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:24:
zou ik dan de 'key' of iets dergelijks
Hier staat een duidelijke foto van een Mac met een Amerikaans keyboard, maar je zult naar Amerika moeten om 'm te kopen. In Engeland krijg je dezelfde layout als hier.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Als je één of een paar toetsen van betekenis wil wijzigen is DoubleCommand misschien iets voor je. Ook te gebruiken om bv. aan [shift]-[<--] de forward delete-functie toe te kennen (dat kan nl. wel met één hand in tegenstelling tot [fn]-[<--]).
Edit: Nee, dat gaat voor die toets niet werken sorry.
[ Voor 8% gewijzigd door Zpottr op 17-12-2006 15:58 ]
Zoef
Verwijderd
Gelukkig is OS X zo gemaakt dat je die delete knop slechts zeer zelden nodig hebt, bijna alles kan met backspace.Zpottr schreef op zondag 17 december 2006 @ 15:54:
Als je één of een paar toetsen van betekenis wil wijzigen is DoubleCommand misschien iets voor je. Ook te gebruiken om bv. aan [shift]-[<--] de forward delete-functie toe te kennen (dat kan nl. wel met één hand in tegenstelling tot [fn]-[<--]).
Ik heb TwinMos 1 GB geheugen bij 4launch gekocht. Er waren een aantal mensen die hiermee positieve ervaringen hadden en dat in het geheugen topic hebben gepost. Het werkt verder ook prima op 1 defecte module na (eindelijk na een aantal tests de defecte module gevonden). Geheugen kan gewoon defect gaan en ik heb dan ook voor die ene module RMA aangevraagd. Nu draait de Macbook op 1 module van 1 GB en dat wil ook prima, het is in ieder geval heel wat beter dan de standaard 512 MB die ik eerst had.Zpottr schreef op zondag 17 december 2006 @ 10:25:
[...]
Vervelend zeg. Welk geheugen (merk, type) heb je gekocht?
Ik ben ook alleen de US layout keyboards gewend met dingen als een liggende enter ipv een staande en de tilde (~) boven de tab ipv naast de linker shift toets en wilde ook beslist niet wat anders. Mijn vorige ervaringen met een toetsenbord met een liggende enter e.d. waren dat ik nogal wat moeite had om goed te tikken. Aan het toetsenbord van de Macbook was ik echter binnen een week al helemaal gewend. Mij maakt het inmiddels al niet meer uit of ik nou op dat toetsenbord tik of op mijn Sun type 6 keyboard met een echte US layout. Enige wat soms nog wel eens lastig is, is een ontbrekende ctrl toets aan de rechterzijde van het toetsenbord. Ik wil nog wel eens met links gaan muizen op dat trackpad ipv rechts en dan is het niet fijn om alleen aan de linkerkant een ctrl toets te hebben. De pijltjes toetsen doen niet alleen dienst als pijltjes toets maar ook als home, end, pgup en pgdn. Deze functies werken was wanneer je de Fn toets gebruikt en dat is wat ik dus echt mega mega irritant vind. In de terminal werkt dat namelijk niet en als ik dan even rap een manual wil doorscrollen kan dat niet omdat Fn "pijltje naar beneden" (=pgdn) niet werkt in de terminal (mocht iemand hiervoor een oplossing hebben, do tell!).Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:24:
Verwijderd
Als ik met links muis met de trackpad, kan ik nog prima mijn pink op de CTRL houdenppl schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:08:
[...]
Ik heb TwinMos 1 GB geheugen bij 4launch gekocht. Er waren een aantal mensen die hiermee positieve ervaringen hadden en dat in het geheugen topic hebben gepost. Het werkt verder ook prima op 1 defecte module na (eindelijk na een aantal tests de defecte module gevonden). Geheugen kan gewoon defect gaan en ik heb dan ook voor die ene module RMA aangevraagd. Nu draait de Macbook op 1 module van 1 GB en dat wil ook prima, het is in ieder geval heel wat beter dan de standaard 512 MB die ik eerst had.
[...]
Ik ben ook alleen de US layout keyboards gewend met dingen als een liggende enter ipv een staande en de tilde (~) boven de tab ipv naast de linker shift toets en wilde ook beslist niet wat anders. Mijn vorige ervaringen met een toetsenbord met een liggende enter e.d. waren dat ik nogal wat moeite had om goed te tikken. Aan het toetsenbord van de Macbook was ik echter binnen een week al helemaal gewend. Mij maakt het inmiddels al niet meer uit of ik nou op dat toetsenbord tik of op mijn Sun type 6 keyboard met een echte US layout. Enige wat soms nog wel eens lastig is, is een ontbrekende ctrl toets aan de rechterzijde van het toetsenbord. Ik wil nog wel eens met links gaan muizen op dat trackpad ipv rechts en dan is het niet fijn om alleen aan de linkerkant een ctrl toets te hebben. De pijltjes toetsen doen niet alleen dienst als pijltjes toets maar ook als home, end, pgup en pgdn. Deze functies werken was wanneer je de Fn toets gebruikt en dat is wat ik dus echt mega mega irritant vind. In de terminal werkt dat namelijk niet en als ik dan even rap een manual wil doorscrollen kan dat niet omdat Fn "pijltje naar beneden" (=pgdn) niet werkt in de terminal (mocht iemand hiervoor een oplossing hebben, do tell!).
Verder is dit keyboard helemaal op OS X gebouwd. Home / End / Pagedn / Pageup heb je amper nodig, net als CTRL. Vandaar dat die wat "lastiger" zijn
Verder raad ik je aan je linkerhand in WASD houding te hebben, je rechterhand op de muis. Zo kun je met je duim bij de spatie, de command-key, met je wijsvinger bij de XCV, met je pink bij de FN, shift, capslock, tab, en met je middelvinger en ringvinger bij de QWASD
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 16:24 ]
Verwijderd
In OS X kan je gewoon je taal selecteren en een key heb je niet.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:24:
Maar het toetsenbord is lastiger zie:
[MacBook] Verkeerde toetsenbord geleverd.
ppl schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:08:
...omdat Fn "pijltje naar beneden" (=pgdn) niet werkt in de terminal (mocht iemand hiervoor een oplossing hebben, do tell!).

Dit topic is gesloten.