[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste
Acties:
  • 11.119 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:16:
[...]

Als ik met links muis met de trackpad, kan ik nog prima mijn pink op de CTRL houden :)
Dat is dan wel een hele krampachtige houding. Een ctrl aan de rechterzijde is makkelijker en beter, daar heb je dan immers een hand vrij. Het is dus verre van intuitief en ergonomisch.
Verder is dit keyboard helemaal op OS X gebouwd. Home / End / Pagedn / Pageup heb je amper nodig, net als CTRL. Vandaar dat die wat "lastiger" zijn :)

Verder raad ik je aan je linkerhand in WASD houding te hebben, je rechterhand op de muis. Zo kun je met je duim bij de spatie, de command-key, met je wijsvinger bij de XCV, met je pink bij de FN, shift, capslock, tab, en met je middelvinger en ringvinger bij de QWASD :)
Dat is dus bullshit. Het keyboard is niet gebouwd op het OS. Kijk maar eens goed naar een extern Apple toetsenbord. Alles wat ik op heb zitten sommen wat niet aanwezig is op die van de Macbook zit dus wel op de externe Apple keyboards. Er zijn dus consessies gedaan voor wat betreft het toetsenbord op de Macbook. Het publiek voor de Macbook zijn de doorsnee gebruikers en UNIX/Linux mensen vallen daar niet onder. Vandaar dat het keyboard ook veel meer gericht is op dat publiek. Was het meer op UNIX/Linux lui gericht dan zat er een heel ander keyboard in waarbij er wel goede home, end, pgup en pgdn toetsen waren. Die gebruik je namelijk ontzettend veel. Overigens gebruik je die ook veel in andere zaken zoals documenten, dat is niet voorbehouden aan een specifiek aantal operating systems. MacOS X werkt ook op deze wijze, het werkt alleen niet goed in de terminal. De ctrl toets is onmisbaar met een 1 knops trackpad, het is de enige manier om het context menu op te roepen en helaas is OS X op dat gebied heel slecht ontworpen. Het maakt heel slecht gebruik van context menus, ze zijn er ooit eens ingestopt en vervolgens gewoon vergeten. Helaas is het wel zo dat een x aantal functies wel via die context menu toegankelijk is en je dus die ctrl beslist wel nodig hebt. Dat 'amper' noemen is wel erg overdreven imho. Maar goed, het gaat mij dus om bepaalde functies die niet aanwezig zijn. Het is behoorlijk irritant als je even rap door een man page wil scrollen maar dit alleen per lijn kan doen en niet per pagina.

WASD is overigens iets voor gamers, niet iets voor UNIX/Linux mensen, die zouden meer de Vi indeling aanhouden ;) Voor de rest kan ik prima bij de toetsen en kan ik ook goed navigeren, behalve in de terminal dus :( Gezien de hoofdlettergevoeligheid van UNIX/Linux systemen is het eerder aan te raden om ver van die capslock vandaan te blijven. Dankzij die fijne capslock hebben systeembeheerders het behoorlijk druk met het unlocken van accounts doordat er 3x een verkeerd wachtwoord is ingevoerd (ja die dingen zijn ook onder Windows hoofdlettergevoelig).
Dat over die scrollback is niet van toepassing op 'man' maar op de scrollbars van het terminal venster. Dat werkt gewoon ook maar daar heb ik dus geen moer aan omdat ik binnen dingen als 'man' en 'less' wil kunnen scrollen, niet in het terminal venster zelf. Het is overigens ook echt alleen in de terminal dat het verkeerd gaat, ieder ander programma doet hier niet moeilijk over. Misschien dat het wel werkt wanneer ik de scrollback in de terminal uitzet.

EDIT:
pgdn is shift fn "pijltje naar beneden"
pgup is shift fn "pijltje naar boven"
Het werkt alleen niet met home en end maar goed, dit is iig wel wat ik wil. Waar het stond? In de Window Settings van Terminal onder de optie "Keyboard". Ik heb daar op een andere installatie ooit eens eerder wat in aan zitten passen en toen werkte het niet. Mooi dat het nu werkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 17-12-2006 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:09:
[...]

Dat is dan wel een hele krampachtige houding. Een ctrl aan de rechterzijde is makkelijker en beter, daar heb je dan immers een hand vrij. Het is dus verre van intuitief en ergonomisch.
Goed, dat jij kleine vingertjes hebt kun je niks aan doen. Daarnaast moet je maar met rechts muizen, als Apple rekent houd met elke minderheid zou de Macbook nu nog slechts een schets op een stukje papier zijn.
[...]

Dat is dus bullshit. Het keyboard is niet gebouwd op het OS. Kijk maar eens goed naar een extern Apple toetsenbord. Alles wat ik op heb zitten sommen wat niet aanwezig is op die van de Macbook zit dus wel op de externe Apple keyboards. Er zijn dus consessies gedaan voor wat betreft het toetsenbord op de Macbook.
De toetsen op het externe keyboard die daar wel op zitten en niet op de Macbook zijn puur luxe. Op de Macbook zitten alle nodige toetsen.
Het publiek voor de Macbook zijn de doorsnee gebruikers en UNIX/Linux mensen vallen daar niet onder. Vandaar dat het keyboard ook veel meer gericht is op dat publiek. Was het meer op UNIX/Linux lui gericht dan zat er een heel ander keyboard in waarbij er wel goede home, end, pgup en pgdn toetsen waren. Die gebruik je namelijk ontzettend veel.
Nogmaals: De UNIX / Linux gebruikers zijn een minderheid. Als Apple voor elk OS rekening zou moeten houden dan was de Macbook nog lang niet op de merkt. De Macbook is gemaakt voor OS X
Overigens gebruik je die ook veel in andere zaken zoals documenten, dat is niet voorbehouden aan een specifiek aantal operating systems. MacOS X werkt ook op deze wijze, het werkt alleen niet goed in de terminal.
Er zit gewoon een FN toets op, die retemakkelijk te benaderen is. Gewoon met je linkerpink de FN toets ingedrukt houden en met je rechter wijsvinger de pijltjestoetsen bedienen. Of heb je soms een handicap?
De ctrl toets is onmisbaar met een 1 knops trackpad, het is de enige manier om het context menu op te roepen en helaas is OS X op dat gebied heel slecht ontworpen. Het maakt heel slecht gebruik van context menus, ze zijn er ooit eens ingestopt en vervolgens gewoon vergeten. Helaas is het wel zo dat een x aantal functies wel via die context menu toegankelijk is en je dus die ctrl beslist wel nodig hebt. Dat 'amper' noemen is wel erg overdreven imho. Maar goed, het gaat mij dus om bepaalde functies die niet aanwezig zijn. Het is behoorlijk irritant als je even rap door een man page wil scrollen maar dit alleen per lijn kan doen en niet per pagina.
De Macbook trackpad is tweeknops.
WASD is overigens iets voor gamers, niet iets voor UNIX/Linux mensen, die zouden meer de Vi indeling aanhouden ;) Voor de rest kan ik prima bij de toetsen en kan ik ook goed navigeren, behalve in de terminal dus :(
De WASD houding is in OS X makkelijk. Q quit een programma, W een tabblad of venster, A selecteert alles, S bewaart het, T voor een nieuw tabblad enz.. Allemaal knoppen die met een WASD houding makkelijk te benaderen zijn.

Je zit nu al de hele tijd op de terminal te kankeren, maar haal je hoofd eens uit de terminal, en probeer eens het een en ander zonder telkens de terminal erbij te pakken, noem maar iets dat alleen met de terminal kan!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:04:
Gelukkig is OS X zo gemaakt dat je die delete knop slechts zeer zelden nodig hebt, bijna alles kan met backspace.
Haha, ik weet niet of dat sarcasme is of niet maar met het bewerken van tekst en zo is zo'n forward delete toets toch echt wel handig. In de Finder etc heb je natuurlijk wel gelijk.

Overigens is DoubleCommand ook erg handig om de enter-toets (dus niet return; tussen de rechter command toets en het linker pijltje) te remappen naar [alt/option] zodat [alt]-[enter] met één hand werkt - onontbeerlijk in Firefox wat mij betreft. Die tweede enter-toets gebruikte ik toch nooit.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zpottr schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:20:
[...]

Haha, ik weet niet of dat sarcasme is of niet maar met het bewerken van tekst en zo is zo'n forward delete toets toch echt wel handig. In de Finder etc heb je natuurlijk wel gelijk.
Geen sarcasme, ik meende het. In teksteditors heb ik geen probleems met FN+Backspace, dan zit ik toch al met 10 vingers te typen, en kan ik met gemak bij FN+Backspace met respectievelijk mijn linker- en rechterpink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:16:
[...]

Goed, dat jij kleine vingertjes hebt kun je niks aan doen. Daarnaast moet je maar met rechts muizen, als Apple rekent houd met elke minderheid zou de Macbook nu nog slechts een schets op een stukje papier zijn.
Owja, we gaan even dezelfde kant op als Microsoft...
Wat jij hier roept is dus absoluut geen oplossing, het is zelfs uiterst asociaal. Het toont iig aan dat je absoluut niets op hebt met je medemens. Kijk eens naar de rest van de toetsenborden. Praktisch ieder toetsenbord heeft wel deze mogelijkheid, zelfs de externe keyboards van Apple. Het is dus puur gedaan als consessie waarbij ze inderdaad iets gedacht moet hebben als "die lui links muizen hebben dan maar pech, meestal muizen die toch rechts". Overigens is een 2e enterkey in de buurt van de eerste toch wel een rare designbeslissing.

BTW: ik heb dus geen kleine vingers, verre van klein zelfs ;) Ik vind het gewoon geen fijne positie omdat al die toetsen zo dicht op elkaar zitten gepropt. Ik heb daar dus last van juist omdat ik grote handen en lange vingers heb. Mensen met kleine handen/vingers hebben hier veel minder last van en kunnen veel beter in zo'n positie.
De toetsen op het externe keyboard die daar wel op zitten en niet op de Macbook zijn puur luxe. Op de Macbook zitten alle nodige toetsen.
Op een Macbook Pro vindt je ook meer toetsen. Apple heeft dus het toetsenbord op de Macbook aangepast aan de grootte van de laptop en de functies die de doelgroep gaat gebruiken. Dat vind ik als UNIX/Linux user dus wat minder maar ik kan er prima mee leven.
Nogmaals: De UNIX / Linux gebruikers zijn een minderheid. Als Apple voor elk OS rekening zou moeten houden dan was de Macbook nog lang niet op de merkt. De Macbook is gemaakt voor OS X
Dan mag jij wel eens wat meer gaan inlezen. Apple heeft niet voor niets dat UNIX als basis genomen. Ik denk dat de 2 grootste groepen gebruikers resp. grafici en UNIX users zijn. Niet bepaald een minderheid ben ik bang. Apple heeft de Macbook alleen niet bedoeld voor die 2 groepen, daarvoor is de Macbook Pro.
Er zit gewoon een FN toets op, die retemakkelijk te benaderen is. Gewoon met je linkerpink de FN toets ingedrukt houden en met je rechter wijsvinger de pijltjestoetsen bedienen. Of heb je soms een handicap?
Ik niet, jij wel aangezien je kennelijk dus niet goed leest. Die Fn toets is leuk maar werkt dus niet voor wat ik wil doen in de terminal. De appel toets werkt alleen wanneer je het gehele terminal venster wil scrollen en dat wil ik dus niet. Ik heb nu dus inmiddels zelf uitgezocht dat je dit moet doen met shift Fn.
De Macbook trackpad is tweeknops.
Je kunt in de system preferences instellen dat je trackpad een klik met 2 vingers ziet als een rightclick netzoals ctrl-click maar dat maakt de trackpad nog niet 2 knops ;)
Er zit toch echt maar 1 grote knop onderaan die trackpad.
De WASD houding is in OS X makkelijk. Q quit een programma, W een tabblad of venster, A selecteert alles, S bewaart het, T voor een nieuw tabblad enz.. Allemaal knoppen die met een WASD houding makkelijk te benaderen zijn.
Dat weet ik ook heus wel. Ik maak meer gebruik van het toetsenbord dan van de muis ;)
Je zit nu al de hele tijd op de terminal te kankeren, maar haal je hoofd eens uit de terminal, en probeer eens het een en ander zonder telkens de terminal erbij te pakken, noem maar iets dat alleen met de terminal kan!
SSH sessies gaan alleen met de terminal (UNIX/Linux servers doen niet aan grafische omgevingen, is alleen maar een security risk en compleet onnodig). Het draaien van diverse scripts gaat alleen met de terminal. Een dig en een nslookup gaan alleen met de terminal. Tekst filteren kun je errug leuk met awk, is ook alleen beschikbaar in de terminal. Geavanceerde zaken middels ifconfig gaan alleen met de terminal. Doe alsjeblieft eerst eens een cursus UNIX/Linux vooraleer je hierover in discussie gaat. Er zijn namelijk zat zaken die via een terminal makkelijker gaan of alleen maar in de terminal werken. Als jij enig UNIX/Linux kennis had, had je dit ook wel geweten. Probeer eens wat meer met de terminal en de bijbehorende UNIX/Linux commando's ipv het rsi bevorderende muisgedeelte. Die terminal is veel beter voor je gezondheid. Die terminal is heel wat krachtiger dan die grafische omgeving. Waarom alles grafisch en met die rsi bevorderen muis wanneer je alles textbased in de terminal kan doen? ;)
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:22:
[...]

Geen sarcasme, ik meende het. In teksteditors heb ik geen probleems met FN+Backspace, dan zit ik toch al met 10 vingers te typen, en kan ik met gemak bij FN+Backspace met respectievelijk mijn linker- en rechterpink.
Zoals iemand al eerder in dit topic opmerkte is dit behoorlijk inconsistent in OS X. De ene keer moet je Fn backspace gebruiken en de andere keer is het weer appeltje backspace. Zo ook voor home, end, pgdn en pgup. MacOS X is wat dat betreft niet bepaald gebruiksvriendelijk. Ik heb het hier overigens over de meegeleverde programma's van OS X, niet over 3rd party programma's (ja die hebben het ook maar dat ligt meer aan de programmeur, die had dat ook wat beter kunnen doen). Het feit dat er 2 mogelijkheden zijn in OS X is gewoon een slechte zaak.

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 17-12-2006 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
Hoe kun je in Mac OSX drivers verwijderen, want ik zie ze nergens in het lijstje applications of iets dergelijk staan.

Ik heb hier een Razer Pro om mee te muizen, en heb nu de officiele drivers erbij geinstalleerd, die dus voor geen meter werken. Na een rebootje en het goed instellen van alle knoppen (staan standaard allemaal op click) en nog een reboot worden de aanpassingen die ik doe in de drivers om een of andere reden niet gezien. Ik kan nu dusniet meer door documentjes heen scrollen met het scrollwiel, en een ctrl toets ingedrukt houden om je contextmenu te krijgen is ook niet alles als er gewoon een rechter muisknop is.

Daarnaast mis ik een delete knop, iemand die me kan vertellen of die ergens verstopt zit?

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XyritZz schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:52:
Daarnaast mis ik een delete knop, iemand die me kan vertellen of die ergens verstopt zit?
Kijk eens boven jouw post? Een beetje zoekwerk mag wel hoor . . . :/ :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:06:
[...]

Kijk eens boven jouw post? Een beetje zoekwerk mag wel hoor . . . :/ :z
Got it, thanks :D Had me iets te vlot door het hele terminal verhaal heen gewerkt :p

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl, de Macbook is geen machine voor diehard terminal-junks, Linux of UNIX (ja, ik weet dat OS X een laagje boven UNIX is). Al jouw problemen slaan terug op het gebruik binnen terminal. 1 enkele applicatie.

De Macbook is voor simpel iLife / mail / internet / game gebruik, als je meer wilt zul je een MBP nodig hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:59
XyritZz schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:52:
Hoe kun je in Mac OSX drivers verwijderen, want ik zie ze nergens in het lijstje applications of iets dergelijk staan.

Ik heb hier een Razer Pro om mee te muizen, en heb nu de officiele drivers erbij geinstalleerd, die dus voor geen meter werken. Na een rebootje en het goed instellen van alle knoppen (staan standaard allemaal op click) en nog een reboot worden de aanpassingen die ik doe in de drivers om een of andere reden niet gezien. Ik kan nu dusniet meer door documentjes heen scrollen met het scrollwiel, en een ctrl toets ingedrukt houden om je contextmenu te krijgen is ook niet alles als er gewoon een rechter muisknop is.

drivers staan in /system/library/extensions
doe voorzichtig met deze system folder
nadat je de kext hebt verwijderd moet je je permissions weer even fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:30:
ppl, de Macbook is geen machine voor diehard terminal-junks, Linux of UNIX (ja, ik weet dat OS X een laagje boven UNIX is).
Dat is het wel. Ik kan me niet voorstellen wat voor ongekende voordelen een MBP levert bovenop een MB. Keyboard-layout? Sinds wanneer maakt dat uit? Het voordeel van een MBP (groter scherm en snellere video) merk je juist bij grafische apps. Voor je terminals doet een MBP helemaal niets.

En na tien jaar linux (en nagenoeg geen windows, ik heb al tien jaar zelf geen windows-licenties gehad, enkel spullen van de baas) mag ik mezelf toch wel diehard linux-junk noemen.

[ Voor 14% gewijzigd door burne op 17-12-2006 19:12 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:30:
ppl, de Macbook is geen machine voor diehard terminal-junks, Linux of UNIX (ja, ik weet dat OS X een laagje boven UNIX is). Al jouw problemen slaan terug op het gebruik binnen terminal. 1 enkele applicatie.

De Macbook is voor simpel iLife / mail / internet / game gebruik, als je meer wilt zul je een MBP nodig hebben.
Ik snap dat voor ex-Windows gebruikers de terminal openen meteen al diehard en hacking is. Voor de goede orde: dat is het niet. Zelfs voor diehard terminal junks voldoet die terminal prima qua functionaliteit. Ik kon alleen niet de juiste toetscombinatie vinden voor pgup en pgdn maar dat heb ik inmiddels wel gevonden. Je vroeg zelf om een aantal voorbeelden voor terminal gebruik en die gaf ik. Bij een SSH sessie maak je gebruik van een terminal van de remote machine en niet die van MacOS X zelf. Als je daar dan ook wil scrollen dan zul je ook gebruik moeten maken van het toetsenbord op je Macbook. De zaken die ik opsomde zijn zaken die je perfect in OS X kunt doen in de terminal, daarvoor is echt geen speciale terminal nodig. Het is alleen even weten dat je dus shift Fn moet gebruiken ipv Fn of het appel toetsje. Het is alleen jammer dat het nogal ver verborgen staat in de opties maar goed, dat is detail.

Niet al mijn problemen slaan terug op de terminal. OS X is nou eenmaal gewoon inconsistent met het gebruik van de Fn en het appeltoetsje als het op de home, end, pgup en pgdn toetsen aan komt. Ook de backspace toets is in het ene programma een delete wanneer je de Fn toets gebruikt en bij het andere programma is dat weer de appel toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50
Underworld schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:45:
[...]

Valt er een pic van te maken, ik bedoel als je trackpad langzaam afbladerd O-)
Kan er geen foto van maken, het is namelijk ook nauwelijks te zien met het blote oog... moet er een vergrootglas bij pakken om het goed te kunnen zien. Maar desondanks dat het zo klein is voel je het aardig goed met je vingertop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ppl schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:08:
[...]

Ik Deze functies werken was wanneer je de Fn toets gebruikt en dat is wat ik dus echt mega mega irritant vind. In de terminal werkt dat namelijk niet en als ik dan even rap een manual wil doorscrollen kan dat niet omdat Fn "pijltje naar beneden" (=pgdn) niet werkt in de terminal (mocht iemand hiervoor een oplossing hebben, do tell!).
Pak even deze .term file: http://www.cyberhq.nl/~marco/marco.term en open die. Dat is mijn standaard Terminal.app instelling, inclusief goede pgup en pgdown. Standaard zijn die instellingen wat onconventioneel. Ligt overigens puur aan Terminal, die namelijk character codes door moet sturen bij keypresses. De standaardinstellingen vangen pgup/down niet af als iets wat doorgestuurd moet worden maar als iets wat toegepast moet worden op het Terminal-window. Shift-pgup/down wordt wel doorgestuurd als pgup/down, maar da's irritant :P

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 17-12-2006 20:59 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor al jullie berichten over het toetsenbord verhaal. Ik moet dus een amerikaans toetsenbord hebben en die is ongeveer niet te verkrijgen in NL.
Maar eens een telefoontje nog aan wagen (bestelnummer is i.t.t.service nummer gratis :) ) en anders wordt het een andere laptop voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:49:
Dank voor al jullie berichten over het toetsenbord verhaal. Ik moet dus een amerikaans toetsenbord hebben en die is ongeveer niet te verkrijgen in NL.
Maar eens een telefoontje nog aan wagen (bestelnummer is i.t.t.service nummer gratis :) ) en anders wordt het een andere laptop voor mij...
Je laat de keuze voor een laptop afhangen van het toetsenbord? Hmmm . . . O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slazh
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

slazh

Here To Stay

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:56:
[...]

Je laat de keuze voor een laptop afhangen van het toetsenbord? Hmmm . . . O-)
Waarom zou hij een laptop van ongeveer 1100,- kopen als het hem niet helemaal aanstaat? Ik snap het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 11:46

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

ppl schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:28:
[...]
Niet al mijn problemen slaan terug op de terminal. OS X is nou eenmaal gewoon inconsistent met het gebruik van de Fn en het appeltoetsje als het op de home, end, pgup en pgdn toetsen aan komt. Ook de backspace toets is in het ene programma een delete wanneer je de Fn toets gebruikt en bij het andere programma is dat weer de appel toets.
Ik dacht dat ik gek was, maar het is dus inderdaad zo :P
Als programmeur-zijnde heb ik eerst nog een dag lang lopen testen in de verschillende editors, waarom het soms apple-home was dan weer fn-home.. en beide reageren soms ook 100% anders.
Ene keer home op een woord, dan home op een zin, of visa versa met fn/apple.-toets..
Is er geen 'fix' om gewoon in OSX dit in een klap recht te trekken? Dat zou ik erg op prijs stellen.
Zoiets als 'uno' ofzo. Misschien morgen is een uurtje over googlen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wil er niemand een nieuw deeltje opzetten? Ik heb de vorige deeltjes opgezet, maar aangezien ik niet zoveel meer zie in het discussieren van de mac :P mag iemand anders dit openen. Veel succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:34
Jongens effe snel een vraag, heb geen tijd gehad om de hele topic te lezen :)

Is het mogelijk om bijvoorbeeld de taal van de OS van NDLs naar ENG te veranderen zonder de OS te installeren? Ik ga straks een macbook kopen in duitsland en het heeft de duitse taal geinstalleerd neem ik aan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De taal kun je per account instellen. De standaardtaal stel je in de eerste keer dat je 'm aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
CyBeR schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:54:
De taal kun je per account instellen. De standaardtaal stel je in de eerste keer dat je 'm aanzet.
Ah ok...bedankt voor je snelle reply ;) Macbook here i come...dit wordt mijn eerste apple gadget :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:31
Ibix schreef op maandag 18 december 2006 @ 11:50:
Jongens effe snel een vraag, heb geen tijd gehad om de hele topic te lezen :)

Is het mogelijk om bijvoorbeeld de taal van de OS van NDLs naar ENG te veranderen zonder de OS te installeren? Ik ga straks een macbook kopen in duitsland en het heeft de duitse taal geinstalleerd neem ik aan. :?
Fijn zo'n qwertz keyboard.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
Apple komt mijn macbook weer ophalen. Belde vanmiddag op en heb mijn verhaal uitgelegd. Het was allemaal geen probleem ze sturen een nieuwe. Net ook de e-mail ontvangen van de nieuwe macbook die onderweg is. Top service! Wilde eigenlijk dat ik 'm hier in de beurt ergens kon laten ' repareren' maar dat was niet mogelijk. Maargoed een nieuwe macbook sturen voor een kleine afwijking... dat zou een andere leverancier niet doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-08 12:57

Underworld

+1 Inzichtvol

Om nog even door te gaan op die enter toets die wel zo in VS is.
if I have one gripe it's that the enter key is a little too small, initially I found myself missing it and hitting the ] or the key sat next to it. I've got used to it now but it's worth mentioning.
bron: Notebookreview

Heeft dus ook zo z'n nadelen...

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Kortom, het is dus maar net wat voor soort toetsenbord je gewend bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Ik vraag me af wat de reden is dat wij een andere Enter key hebben dan de VS versies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Kaspers schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:42:
Ik vraag me af wat de reden is dat wij een andere Enter key hebben dan de VS versies..
Ik ook als ik nu naar mijn toetsenbord kijk :S
(zelfde als VS, maar das niet echt een goede vergelijking vanwege het een normaal toestenbord is & geen laptop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Kaspers schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:52:
[...]

drivers staan in /system/library/extensions
doe voorzichtig met deze system folder
nadat je de kext hebt verwijderd moet je je permissions weer even fixen
Bedankt, het is gelukt. Mijn muis werkt weer naar behoren, permissions fixen was voor zover ik kon zien geeneens nodig. Het tooltje dat die permissions goed zet heeft alleen een hoop aangepast in de flashplayer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
Ok dan! Na een avond werken met mijn Macbook kan ik alleen maar beamen dat ik blij ben met de overstap. Zit nu nog op 512MB alles draait soepel....Wireless was binnen 5 sec geregeld...geluid is super(via goede Headset en speakers) safari is leuk! Office 2004 zit er op en draait goed. Productie datum van mijn Macbook is 26/11/06 btw. En thank god geen dead pixels!!!!(:( niet dus kijk naar mijn volgende post) Kortom Superblij met deze gadget!(niet meer, morgen wel weer)

[ Voor 8% gewijzigd door Ibix op 19-12-2006 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibix schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 10:56:
Ok dan! Na een avond werken met mijn Macbook kan ik alleen maar beamen dat ik blij ben met de overstap. Zit nu nog op 512MB alles draait soepel....Wireless was binnen 5 sec geregeld...geluid is super(via goede Headset en speakers) safari is leuk! Office 2004 zit er op en draait goed. Productie datum van mijn Macbook is 26/11/06 btw. En thank god geen dead pixels!!!! Kortom Superblij met deze gadget!
Probeer voor de gein eens Camino als browser!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Ha, ik heb m nu ongeveer een halfjaar, en hij begint nu toch licht te verkleuren ;(
zate r ook wel aan te komen, want hij viel precies binnen die foute serie...
Maar ik heb m nodig voor school dus ik kan hem echt niet missen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook niet in de kerstvakantie voor een paar dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
Nee..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bij de meeste apple centers kun je wel regelen dat ze de onderdelen voor je bestellen en dat je dan binnen 48 uur nadat ze die binnen hebben je laptop langsbrengt. Dan ben je 'm maar een dag kwijt (of minder als je erop kunt wachten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
Man, wat een dag....Kreeg mijn apple binnen en er was het een en ander mis mee.. De bovenkant van mijn Mac (zeg maar bij de brandende apple was beschadigd...krassen) Vervolgens ondekte ik 4 dead subpixels (rood) na 5 uur gebruik, en mijn cd/dvd speler maakt een ontzettende herrie!

Heb al 2 keer met de klantenservice gebeld vandaag, het is geregeld ik mag morgen mijn macbook morgen inleveren voor een andere. Echt een pluim voor de help desk van apple. Ze hebben mij erg netjes geholpen. :)

Hopelijk morgen wel een goede! Wish me luck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
Ibix schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:03:
Man, wat een dag....Kreeg mijn apple binnen en er was het een en ander mis mee.. De bovenkant van mijn Mac (zeg maar bij de brandende apple was beschadigd...krassen) Vervolgens ondekte ik 4 dead subpixels (rood) na 5 uur gebruik, en mijn cd/dvd speler maakt een ontzettende herrie!

Heb al 2 keer met de klantenservice gebeld vandaag, het is geregeld ik mag morgen mijn macbook morgen inleveren voor een andere. Echt een pluim voor de help desk van apple. Ze hebben mij erg netjes geholpen. :)

Waarschijnlijk wordt je macbook opgehaald en wordt er een nieuwe voor je gemaakt in China. En is het dus weer twee weken wachten. Ik laat mijne ook ruilen en kreeg na het gesprek met de helpdesk een mailtje dat er een nieuwe macbook onderweg was met een leveringsdatum van 4 jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn007 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:12:
[...]

Waarschijnlijk wordt je macbook opgehaald en wordt er een nieuwe voor je gemaakt in China. En is het dus weer twee weken wachten. Ik laat mijne ook ruilen en kreeg na het gesprek met de helpdesk een mailtje dat er een nieuwe macbook onderweg was met een leveringsdatum van 4 jan.
het is geregeld ik mag morgen mijn macbook morgen inleveren voor een andere

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibix schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:03:

Het is normaal dat de DVD drive veel geluid maakt, nog meer dan de fan op vol volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar de DVD drive blijft lawaaierig. De overige punten hoort natuurlijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je tijdens de kerstvakantie school dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
martijn007 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:12:
[...]

Nou ik denk dt het im mijn geval anders is...ik mag dus langs de winkel gaan een als die daar op vooraad is mag ik een nieuwe meenemen. Ik ben niet van plan om 2 weken te wachten op een nieuwe, ding is nog geen 1,5 dag oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:52:
[...]

Heb je tijdens de kerstvakantie school dan?
Sommige mensen hebben dan nog genoeg te doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neobender schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 21:35:
[...]

Maar wat wil je dan? Dat er een magische wissel truck komt? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
Als ze hem er gewoon gelijk afschroeven waar ik bij sta...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neobender schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 21:35:
[...]

Och, dan heb je nog een optie: Applecare

Of je neemt het gewoon voor lief, je laptop werkt geen megaherz zachter met een vies motorkapje :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2006 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neobender schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 21:48:
Als ze hem er gewoon gelijk afschroeven waar ik bij sta...
Kun je vast regelen. Bel gewoon even / ga langs, en leg je probleem voor. Desnoods bij een ander service punt als het niet gelijk lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
Ibix schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:57:
[...]

Nou ik denk dt het im mijn geval anders is...ik mag dus langs de winkel gaan een als die daar op vooraad is mag ik een nieuwe meenemen. Ik ben niet van plan om 2 weken te wachten op een nieuwe, ding is nog geen 1,5 dag oud.
Mmm, dat is vreemd die van mij was namelijk twee dagen oud toen ik belde. Ik heb ook gevraagd of ik 'm niet ergens langs kon brengen maar was dat niet mogelijk volgens de vrouw achter bij de helpdesk.Er werd een nieuwe opgestuurd... mooi is dat... Blijkt maar weer dat het er maar net vanaf hangt wie je aan de telefoon krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn007 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 00:10:
[...]

Mmm, dat is vreemd die van mij was namelijk twee dagen oud toen ik belde. Ik heb ook gevraagd of ik 'm niet ergens langs kon brengen maar was dat niet mogelijk volgens de vrouw achter bij de helpdesk.Er werd een nieuwe opgestuurd... mooi is dat... Blijkt maar weer dat het er maar net vanaf hangt wie je aan de telefoon krijg.
Gewoon niet accepteren. Net zo lang blijven bellen / vragen tot het wel lukt. Erg jammer dat het zo moet, maar dat is de enige manier :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog steeds een probleem met mijn ingebouwde webcam in mijn MacBook. 19 van de 20 keer dat ik 'em opstart krijg ik deze melding. Is het een hardware of software fout? Hardware test geeft geen errors, maar ik zie 'em dus niet staan in mijn apparaten.

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/2831/pbdz8.png

Hij hoort toch hierbij te staan, de iSight?

Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/6916/001ps7.png

En deze proggies staan open: hier zie ik niks vreemds bij staan dat de iSight 'locked'

Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/3770/002vo3.png

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:21:
Ik heb nog steeds een probleem met mijn ingebouwde webcam in mijn MacBook. 19 van de 20 keer dat ik 'em opstart krijg ik deze melding. Is het een hardware of software fout? Hardware test geeft geen errors, maar ik zie 'em dus niet staan in mijn apparaten.
misschien hier even kijken:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93216

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, helpt niet. Ik heb geen enkel ander proggie openstaan dat de camera mogelijk gebruikt en het is een interne iSight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 16:24:
[...]

Nee, helpt niet. Ik heb geen enkel ander proggie openstaan dat de camera mogelijk gebruikt en het is een interne iSight.
Ook geen achtergrondprogramma zoals dat brilliante alarmprogramma? De LED op je iSight brand soms toevallig niet?

Boot eens in safemode, wat doet hij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SInds die ''security'' update kan ik geen .tk sites meer openen. Dus ook geen freewebs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Laatst online: 13:15
.tk domeinen werken hier prima. Zal wel een probleem bij je provider zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 16:33:
[...]

Ook geen achtergrondprogramma zoals dat brilliante alarmprogramma? De LED op je iSight brand soms toevallig niet?

Boot eens in safemode, wat doet hij dan.
Nee, verder niks geinstalleerd. LED brandt niet, nee. Safemode exact zelfde foutmelding. Ik heb de melding overigens sinds ik ook Windows XP had geinstalleerd en dat daarna ervanaf gehaald heb. Ik weet niet of het daarmee samenhangt? Is Bill Gates ermee aan de haal gegaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
Een iets wat ik niet begrijp is waarom Dvd player beperkt is tot region zones. Ik deed een DVD die ik uit amerika had in de speler en toen kreeg ik de melding dat ik nog maar 4 keer de region code kon veranderen en het vervolgens vast gelegd zou worden op de laatst gebuikte region code. Is er een manier om dit te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibix schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:29:
Een iets wat ik niet begrijp is waarom Dvd player beperkt is tot region zones. Ik deed een DVD die ik uit amerika had in de speler en toen kreeg ik de melding dat ik nog maar 4 keer de region code kon veranderen en het vervolgens vast gelegd zou worden op de laatst gebuikte region code. Is er een manier om dit te omzeilen?
Dat is gebruikelijk op elke PC/Laptop. Er moeten wel hacks zijn. Google op region hack dvd player macbook...

[edit] hij bestaat niet, use VLC om dit te vermijden...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 23:56 ]

Verwijderd

Ik merkte net een lichte beeldschermflikker op, op netstroom en met brightness volledig up. Nu vind ik dit niet erg, maar ik wil toch even zeker zijn dat dit niet erger gaat worden.

Is dit de bekende flikker-of-doom?

• Ibix
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:50:
[...]

Dat is gebruikelijk op elke PC/Laptop. Er moeten wel hacks zijn. Google op region hack dvd player macbook...

[edit] hij bestaat niet, use VLC om dit te vermijden...
Bedankt voor je tip..Het werkt perfect idd. :) Ik laat de DVD player gewoon denk ik op 2 staan voorlopig. En met VLC de rest van de regions bekijken.
Update * Na aandringen bij apple hebben ze mij toestemming gegeven om de macbook te ruilen in bij een Apple authorized reseller.
Het is er eentje uit week 48 :) lekker jong dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Ibix op 21-12-2006 13:04 ]

• svdweiden
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 21:47
Bij mij hielp het om Bootcamp te herinstalleren toen mijn Isight het niet meer deed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 08:14:
Ik merkte net een lichte beeldschermflikker op, op netstroom en met brightness volledig up. Nu vind ik dit niet erg, maar ik wil toch even zeker zijn dat dit niet erger gaat worden.

Is dit de bekende flikker-of-doom?
Heb ik ook last van. Vooral als de Macbook pas aanstaat. Het is soms heel erg als het erg koud is.
Ook is er dan in het midden van scherm naar de onderkant toe een plaats waar het scherm erg donker is. Na 2 minuten is dit dan weg.
Hopelijk is dit geen teken van stervende backlight / inverter....

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:40:
[...]

Heb ik ook last van. Vooral als de Macbook pas aanstaat. Het is soms heel erg als het erg koud is.
Ook is er dan in het midden van scherm naar de onderkant toe een plaats waar het scherm erg donker is. Na 2 minuten is dit dan weg.
Hopelijk is dit geen teken van stervende backlight / inverter....
Ik had het ook toen hij net open was geklapt, maar met name omdat de kamer zelf erg donker was viel het vrij veel op. Ik vond het niet erg, maar als het een stervende backlight is wil ik het wel graag weten. Mijn garantie loopt over 6 maanden af :)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

offtopic:
Flicker of doom is een boek van ene Paul Kenyon. En bekend is term ook al niet in relatie tot macbooks. http://www.google.nl/sear...q=flicker-of-doom+macbook geeft precies 1 hit.

Is dit het bekende AGVVAELT-syndroom? (Apple-Gebruikers-Verzinnen-Voor-Alles-Een-Lullige-Term?)

Verwijderd

burne schreef op donderdag 21 december 2006 @ 14:16:
[...]

offtopic:
Flicker of doom is een boek van ene Paul Kenyon. En bekend is term ook al niet in relatie tot macbooks. http://www.google.nl/sear...q=flicker-of-doom+macbook geeft precies 1 hit.

Is dit het bekende AGVVAELT-syndroom? (Apple-Gebruikers-Verzinnen-Voor-Alles-Een-Lullige-Term?)
Jij hebt denk ik last van een TVVAELS (Tweakers-Verzinnen-Voor-Alles-Een-Lullig-Syndroom).

Maar nee, met += "of doom" bedoel ik natuurlijk dat het uiteindelijk zal sterven.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2006 @ 14:21:
Maar nee, met += "of doom" bedoel ik
Het is niet specifiek tegen jou gericht, maar -of-doom danwel -of-death wordt wel erg vaak gebruikt in het beschrijven van defecten.

Je schermverlichting is niet anders dan een tl-buisje. Als de TL-buis in de keuken de eerste minuten een beetje flikkert, zeker als het koud is, denk je er verder ook niet over na neem ik aan.

[ Voor 25% gewijzigd door burne op 21-12-2006 15:27 ]

Verwijderd

Ik merk de laatste tijd dat het beeldscherm flikkert als ik het scherm beweeg. Niet alleen als het scherm 'koud' is, ook na een paar uur. Is dat gebruikelijk nu ik over the Flicker of Doom lees? Het is net alsof een kabeltje niet goed zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2006 16:10 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Kijk. Dat bedoel ik. Opeens is er een flicker of doom. Gisteren was het nog enkel en alleen een boek, en morgen registreert iemand www.appleflickerofdoom.com en eist een miljoenenvergoeding in een class action suit. 8)7

davidgilmore: lees eens een klein stukje terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik heb nog iets zeer bizars aan mijn MacBook voor. Tegenwoordig krijg ik mijn laptop niet meer in sleep. Eerst dacht ik dat het door een programmatje was maar nu ben ik er toch vrij zeker van dat het hardrwarematig is. Ik krijg hem niet in sleep door het deksel te sluiten .. dan gaat die altijd terug opspringen de seconde dat hij aan het slapen is. En als ik via het menu ga dan blijft die in een soort van halve slaap. Het licht vanvoor dooft aan en uit en het scherm staat af. Maar ik voel mijn schijf wel nog draaien... zeer scheef. Ook heb ik soms dat mijn Bluetooth niet meer werkt en dan soms ineens wel ... en zelfs dat mijn USB poorten soms ineens weg vallen .. niet echt gezond volgens mij. En als laatste heb ik nog dat mijn scherm altijd hard aanflitst bij het aanzetten van mijn MacBook ... maar dat had ik al sinds het begin en is niet zo zeer een probleem... maar was misschien al een eerste teken dat er een defect was :s

Ik denk dat ik dus best is langs ga bij mijn Mac store ... want dees kan toch echt niet meer. En daarboven is mijn RAM ook nog eens naar de haaien. Lijkt me toch een serieus defect bij het moederbord dat misschien zelfs mijn RAM getoast heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil nu ook een MacBook gaan kopen (nieuwe generatie, C2D etc...) alleen vraag ik mij af of ik nu:

* geen last ga krijgen van gele / grijze vlekken onder het toetsenbord;
* geen oververhitte MacBook krijg die steeds uitvalt;

Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 20:59:
Ik wil nu ook een MacBook gaan kopen (nieuwe generatie, C2D etc...) alleen vraag ik mij af of ik nu:

* geen last ga krijgen van gele / grijze vlekken onder het toetsenbord;
* geen oververhitte MacBook krijg die steeds uitvalt;

Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?
Nee, dat waren alleen de eerste generatie(s).
Zelf heb ik hem ook deze week besteld, ondanks alle slechte ervaringen van mensen, maarja zelf had ik hiervoor een Dell 6400 (topic op Got was ik de TS van).
En las ik ook zo vaak problemen met dat ding terwijl ik ze zelf nooit had....
Ook zo te lezen lost Apple de problemen redelijk goed op.

Ik had mijne dinsdag besteld en was geleverd vandaag (ik was alleen god damnit niet thuis. |:(
Dus een kerst met witte MacBook zit er dit jaar voor mij helaas niet in :'( :'( :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 09:59
kwou dat ze een macpro op 13.3 formaat hadden :o dan had ik um misschien wel gekocht ;E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
P-Nut schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 21:50:
kwou dat ze een macpro op 13.3 formaat hadden :o dan had ik um misschien wel gekocht ;E
Die gedachte heb ik ook serieus gehad, totdat ik eens na ben gaan denken wat ik er werkelijk mee wil doen.

Het grootste voordeel van een MB Pro is dat er een goede videokaart in zit, maar als je gaat 3D modelleren, of iets dergelijks waarbij je die videokaart ook echt gebruikt is het ook handig om een wat groter scherm te hebben, dus 15".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:17
weet iemand wat de accuduur is van de macbook 13 inch?
Ik weet dat ze van apple zeggen tot 6 uur, maar wat blijft daar in de praktijk van over als je hem gewoon gebruik, dus met metwlan aan?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Stoel,

Gewoon kopen dat ding. Ik heb ook wekenlang geaarzeld, maar uiteindelijk toch gekocht en nog geen minuut spijt. Ondanks de krasgevoeligheid ben ik er elke dag weer hartstikke blij mee. Je hebt garantie. Als je elke dag met zweethanden je laptop gebruikt dan wordt hij ook geel. Handen wassen voor je hem gebruikt en je zult nooit ergens last van krijgen. Oververhitting hoef je je ook geen zorgen over te maken, te opgeblazen verhaal hier op het internet.

@ ymoona,

Ik werk 3 uur en 30 minuten op mijn MacBook met Airport aan, Bluetooth uit, VPN aan. 2 Safari schermpjes open, iTunes open. Helderheid staat op het hoogst. Kun je het een beetje uitrekenen. Je kunt wel zeggen dat de batterij langer meegaat dan de gemiddelde batterij van een andere laptop, tenminste zo ervaar ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:21:

Hij hoort toch hierbij te staan, de iSight?

[afbeelding]
Ja. Als dat niet zo is, is 'ie kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Underworld schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 21:38:
Nee, dat waren alleen de eerste generatie(s).
Ik heb een van de allereerste macbooks (begin juni) en geen vlek te zien, met de temperatuur is nooit iets mis geweest, en het enige probleem wat ik had (een paar shutdowns) is verholpen door de dealer in een minuut of 35. Hou in gedachten dat voor iedere klager hier er honderd tot duizend tevreden macbook-bezitters rondlopen.

(Afhankelijk van wie je geloof heeft 0.1 tot 1 procent van de gebruikers een probleem met z'n macbook. En om dat in perspectief te plaatsen: de windowsbeheerders van m'n ex-werkgever hebben ruzie met 2% van de gekochte Dells en toen ik nog in de winkel stond kregen we 3-5% van de kopers van een goedkope kloon PC terug in het eerste jaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ymoona schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 22:32:
weet iemand wat de accuduur is van de macbook 13 inch?
Ik weet dat ze van apple zeggen tot 6 uur, maar wat blijft daar in de praktijk van over als je hem gewoon gebruik, dus met metwlan aan?
bij mij doet hij het zo'n 3.5 tot 4 uur (surfen, mailen etc via wifi)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 03:02:
(Afhankelijk van wie je geloof heeft 0.1 tot 1 procent van de gebruikers een probleem met z'n macbook. En om dat in perspectief te plaatsen: de windowsbeheerders van m'n ex-werkgever hebben ruzie met 2% van de gekochte Dells en toen ik nog in de winkel stond kregen we 3-5% van de kopers van een goedkope kloon PC terug in het eerste jaar.)
en vergeet niet dat 1) je mensen sneller hoort als iets niet goed werkt dan als het wel goed werkt EN 2) wat ik zelf ook heb gedaan, als je iets nieuws gaat kopen dan ben je meer gefocused op klachten van andere gebruikers dan op de positieve verhalen. Je wilt immers niet ook alle problemen krijgen die je leest, en dat een apple verder een prima product is dat wist je al voordta je je er verder in gng verdiepen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op zondag 17 december 2006 @ 17:39:
[...]

Overigens is een 2e enterkey in de buurt van de eerste toch wel een rare designbeslissing.
er is geen tweede enterkey, de een is een return de ander een enter...erg handig in goede dtp programma's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb een van de allereerste macbooks (begin juni) en geen vlek te zien, met de temperatuur is nooit iets mis geweest, en het enige probleem wat ik had (een paar shutdowns) is verholpen door de dealer in een minuut of 35. Hou in gedachten dat voor iedere klager hier er honderd tot duizend tevreden macbook-bezitters rondlopen.

is absoluut waar, mijn MB uit mei had wel gele vlekken, maar dit is verholpen door een nieuwe topcase, ik was zo ontzettend blij om mijn MB weer terug te hebben, het is gewoon echt een topapparaat. Gewoon doen! Mocht je MB toch onverhoopt een probleem hebben, is dit makkeljik en snel te verhelpen door Apple's service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

[...]

Mja daarom zette ik eigenlijk ook generaties tussen haakjes, een vriend van mij heeft er ook één uit juni en ook geen problemen so far, dus (hitte probleem maar dat was natuurlijk met firmware te verhelpen _/-\o_ )
Ik tel de dagen (4 nog) af tot dat de mijne arriveerd |:(
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 10:34:
[...]

en vergeet niet dat 1) je mensen sneller hoort als iets niet goed werkt dan als het wel goed werkt
EN 2) wat ik zelf ook heb gedaan, als je iets nieuws gaat kopen dan ben je meer gefocused op klachten van andere gebruikers dan op de positieve verhalen. Je wilt immers niet ook alle problemen krijgen die je leest, en dat een apple verder een prima product is dat wist je al voordta je je er verder in gng verdiepen. ;)
idd, je hoort mensen eerder als iets niet goed werkt maarja, ik moet wel zeggen als ik zo is al de topics hier heb door gelezen, het bijna iedere post wel zo was dat iemand een probleem had met MB, vandaar mijn aarzeling in het begin.
Mja ik zit zelf in de telefoons en daarbij heb je eigenlijk precies hetzelfde mee, eerste generaties kunnen nog kinderziektes hebben helemaal toestellen met symbian erop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 11:00:
[...]

er is geen tweede enterkey, de een is een return de ander een enter...erg handig in goede dtp programma's
Beiden zijn enterkeys waarbij er eentje ook nog een return key is ;)
Kijk maar eens heel goed naar de symbolen die op de toetsen staat. Op de Apple Keyboard zelf heb je inderdaad alleen een return key en een enter key, op het keyboard van Macbook is dat dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shit :D, naja de bedoeling is duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:56
Zijn er hier ook mensen die hun standaard (60 gb) harddisk hebben vervangen? Welke schijf hebben jullie gebruikt als vervanger?

Ik heb momenteel een Seagate ST96812AS in mijn macbook zitten en wil wat meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ik heb er een 7200 rpm 100GB HD van Seagate (een ST910021AS) erin gestopt omdat ik vanwege de virtualisatie graag een snellere hd wilde hebben dan een 5400 rpm versie. Om diezelfde reden heeft mijn Macbook dan ook 2GB aan geheugen (waarvan 1 module stuk is en ik die nog moet opsturen). Het beestje wordt hier niet veel warmer door, ik merk namelijk geen verschil tussen de stock versie (60GB 5400 rpm en 512MB geheugen) en mijn geupgrade versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Laatst online: 08:37
tm030614 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:08:
[...]

Nou het verhaal krijgt weer een staartje...

Gisteren eindelijk de verantwoordelijk persoon te pakken kunnen krijgen bij Apple.
Vandaag stuurde ze namens Apple een excuusbrief voor alles wat er fout is gegaan en wederom is mij een upgrade aangeboden... _/-\o_

Krijg nu een MacBook Pro 2.33Ghz, 2GB geheugen ofwel modelnr. Z0DQ en deze keer met glossy scherm :*)

Dat noem ik nog eens service van Apple. Er is een hoop mis gegaan, maar dit maakt natuurlijk weer een heleboel goed!
We zijn inmiddels weer aantal weken verder, maar nog steeds geen oplossing hier. :'(

Afgelopen maandag m'n contactpersoon gemaild omdat ze mijn case dagelijks in de gaten zou houden en ik maar niks hoorde. Tevens zou ze me contacteren wanneer de laptop verstuurd werd.
Helaas krijg ik afgelopen maandag een auto reply email terug, mevr. is op vakantie tot 2 januari.
Kan, dus telefoon gepakt en doorverbonden met de afdeling customer relations.

Helaas blijkt dat mevr. niet de moeite heeft genomen om mijn case over te dragen.
De betreffende medewerker was echter dusdanig onbeschoft (terwijl ik toch echt alleen vroeg waneer ik de laptop kon verwachten) dat ik uiteindelijk m'n geld terug heb gevraagd, waarop zijn reactie was "succes, maar niet van mij".

Heb uiteindelijk maar een brief verstuurd naar de customer relations afdeling waarin ik aangeeft helemaal geen Apple product meer te willen. Leuk een upgrade van Macbook naar Macbook pro maar op deze wijze hoeft het van mij dus echt niet.
Ben nu al vanaf half augustus bezig! Echt te gek dit en op de wijze waarop ik tewoord ben gestaan... echt krankjorum dat een dergelijk persoon op de customer relations afdeling zit.

Voor mij geen Apple meer. Ik wil gewoon m'n geld terug!

Zo heerlijk ff m'n gal gespuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
tm030614 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:53:

tm030614 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:08:
Dat noem ik nog eens service van Apple. Er is een hoop mis gegaan, maar dit maakt natuurlijk weer een heleboel goed!
En dan verneuk je het zelf nog ff d:)b,
ik denk dat jij nu een beetje debiel bezig bent..

Kijk eens terug wat je ipv je Macbook hebt gekregen,
en zo ongeduldig als je bent, cancel je het hele RMA proces, en eis je je geld..
Heel erg slim }:O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Kaspers schreef op zondag 24 december 2006 @ 00:04:
[...]

[...]

En dan verneuk je het zelf nog ff d:)b,
ik denk dat jij nu een beetje debiel bezig bent..

Kijk eens terug wat je ipv je Macbook hebt gekregen,
en zo ongeduldig als je bent, cancel je het hele RMA proces, en eis je je geld..
Heel erg slim }:O.
Het gaat me niet om de Macbook Pro die ik krijg (heb destijds een Macbook gekocht, als ik een Macbook Pro gewild had, had ik die wel gekocht).

Ongeduldig... ik ben al vanaf augustus bezig met dit gezeik...
Als ik dan een grote bek krijg van Apple (en waarom is me nog steeds niet duidelijk, want er was echt niks, maar dan ook niks aan de hand... ik vroeg alleen wat de status was - het was immers al weer 3 weken geleden dat ik iet gehoord had) dan houdt het voor mij echt op.

Nogmaals het gaat me niet om die Macbook pro, ik wil gewoon een apparaat waar ik op kan werken. Geen laptop waar rook uitkomt of die DOA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:56
ppl schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:25:
Ik heb er een 7200 rpm 100GB HD van Seagate (een ST910021AS) erin gestopt omdat ik vanwege de virtualisatie graag een snellere hd wilde hebben dan een 5400 rpm versie. Om diezelfde reden heeft mijn Macbook dan ook 2GB aan geheugen (waarvan 1 module stuk is en ik die nog moet opsturen). Het beestje wordt hier niet veel warmer door, ik merk namelijk geen verschil tussen de stock versie (60GB 5400 rpm en 512MB geheugen) en mijn geupgrade versie.
Dus qua warmte e.d. maakt het niet veel uit.
Is het vibreren van de schijf ook afgenomen? Iets waar ik bij mijn seagate nogal veel last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk tm030614, wat verwacht je eigenlijk van customer service afdelingen van bedrijven? Perfektie zeker niet. Ja, het is echt vervelend wat je mee heb gemaakt en ik begrijp je woede helemaal. Maar zou ik nou moeten beginnen mijn ervaringen uit te legen met verchilende call-centra, overheids instellingen bureaucratie, telefoon nummers waar je door 5 nuteloze keuzes langs moet gaan tot je een menselijke stem hoort, internet aanmeldingen voor diensten die fout zijn gegaan en weken lang duren om te herstellen, het grote ziekenfonds overlast vorig jaar waneer ik 5 maanden moeste wachten tot ik iemand aan de praat kun krijgen voor een envoudig documentje etc... Als iemand die uit het buitenland komt en meer emotioneel is dan de gemiddelde nederlander, heb ik meerdere keer helemaal crazy en, om de waardiheid te spreken, ziek geworden van al dat. Je wil helemaal niet horen van mijn ervaringen met de Immigratiedienst...

Het is eigenlijk zeer duidelijk: het mens-mens interactie kan je nauwelijks meer krijgen en wij als consumenten verliezen echt veel van dat feit. Alles is doorgewerkt in zo een manier dat het echt moelijk is om een goede dienst te krijgen als je n'beetje scheef loopt van de bepaalde keuzes die de automatons (niet aleen computers maar ook die mensen die je krijgt aan de praat) vast in zijn hoofd hebben ge-etched. Believe me or not, ik denk dat dit soort van corporate muur tussen de dienst- of produkt-makers en de consumenten de fall of the western civilisation uitendelijk zullen brengen.

En in jouw geval is het ook wat ik net zei: mensen die fouten hebben gemaakt aleen op papier "spijt me" zeggen, maar helemaal niets doen dat lijkt op dat ze echt spijt van hebben voor het verlenen van een slechte commerciele dienst. En ze gaan lekker met vakantie. Automatons van de corporate kantoor wereld zijn die, niets anders.

Maar we, het gewone kleine mens, kunnen niets ertegen doen. Dat is in feit het probleem: personale communicatie met klanten is er niet meer. Ook in de winkels waar meestal tieners werken die echt niets weten van wat ze verkopen. Als je woedend reageert, krijg je eigenlijk minder. Nou moet je een andere laptop kopen die je niet wil en die mischien van een bedrijf komt die slechter customer service dan Apple heeft. Ook voel je vreemd tussen mensen die erg goede ervaringen hebben van Apple en de meerderheid zijn.

Maar ja, je heb je keuze gemaakt. Koop lekker een Sony of een Thinkpad, die zijn goede laptops ook. En voor thuis een MacMini uit de winkel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Het lucht gewoon enorm op om even je gal te spuwen. Vandaar dat ik het post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:17

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

tm030614 schreef op zondag 24 december 2006 @ 12:47:
[...]

Het lucht gewoon enorm op om even je gal te spuwen. Vandaar dat ik het post ;)
Kan ik me heel goed voorstellen. Ik heb zelf bij de aanschaf van mijn iMac een hoop gekloot gehad en uiteindelijke een klachtenbrief gestuurd naar Apple Benelux en daar nooit wat van gehoord, niet eens een excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
tm030614 schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 23:53:
[...]

We zijn inmiddels weer aantal weken verder, maar nog steeds geen oplossing hier. :'(

Afgelopen maandag m'n contactpersoon gemaild omdat ze mijn case dagelijks in de gaten zou houden en ik maar niks hoorde. Tevens zou ze me contacteren wanneer de laptop verstuurd werd.
Helaas krijg ik afgelopen maandag een auto reply email terug, mevr. is op vakantie tot 2 januari.
Kan, dus telefoon gepakt en doorverbonden met de afdeling customer relations.

Helaas blijkt dat mevr. niet de moeite heeft genomen om mijn case over te dragen.
De betreffende medewerker was echter dusdanig onbeschoft (terwijl ik toch echt alleen vroeg waneer ik de laptop kon verwachten) dat ik uiteindelijk m'n geld terug heb gevraagd, waarop zijn reactie was "succes, maar niet van mij".

Heb uiteindelijk maar een brief verstuurd naar de customer relations afdeling waarin ik aangeeft helemaal geen Apple product meer te willen. Leuk een upgrade van Macbook naar Macbook pro maar op deze wijze hoeft het van mij dus echt niet.
Ben nu al vanaf half augustus bezig! Echt te gek dit en op de wijze waarop ik tewoord ben gestaan... echt krankjorum dat een dergelijk persoon op de customer relations afdeling zit.

Gelukkig is het bij mij beter afgelopen, ik kreeg echt een gare Macbook...dode pixels...cd/dvd liep niet goed en krassen op de case. Leek wel een RMA product...eerst was een ruil in een winkel toegezegd en vervolgens niet meer...toen 1.5 uur aan de lijn moeten hangen met een van de gasten hogerop bij apple die mij eindelijk een dispatch nummer gaf om het alsnog te kunnen ruilen. Ze proberen van alles om mij af te schepen met een reparatie terwijl mijn Macbook in aanmerking kwam voor een directe ruil. Anyway...de aanhouder wint...na veel geduld en 1.5uur aan apple care a .10cent heb ik nu een perfect werkende macbook :) Wat ik grappig vind is dat ze iedere keer als je belt die apple care voor 320 euro willen aansmeren! Mijn god ik dacht het niet. Ik doe er toch nooit langer dan een jaar met mijn hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ben er net achter gekomen dat de batterij van mijn MacBook kapot is, heb een andere geprobeerd. Woensdag maar naar Apple bellen ik verwacht dat ze de accu gewoon vervangen :). Wel vervelend dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
Ibix schreef op zondag 24 december 2006 @ 16:20:
[...]
Wat ik grappig vind is dat ze iedere keer als je belt die apple care voor 320 euro willen aansmeren! Mijn god ik dacht het niet. Ik doe er toch nooit langer dan een jaar met mijn hardware!
Deden ze bij mij ook. Is standaard procedure, alleen ik vind dat niet grappig maar schandelijk omdat je misbruik maakt van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een standaard laptop zou ik met dat jaar kunnen leven, maar met de Macbook neem ik dat risico liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 03:02:
Maar ja, je heb je keuze gemaakt. Koop lekker een Sony of een Thinkpad, die zijn goede laptops ook.
Je moet voor de gein eens proberen om support te krijgen op het OS wat ze meeleveren met die dingen. Ben jij echt bereid 356 euro over te maken voordat je *telefonisch* geholpen wordt? En 712 euro omdat het tien over zes is? Ik geef je zo maar even een nadeeltje van het kopen bij sockpuppets van Microsoft. Ik had vannacht rond vijf uur een probleempje en da's binnen een half uurtje dankzij een stel nerds (niet dat ik er zelf geen ben) gratis en voor niets verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

burne schreef op maandag 25 december 2006 @ 01:36:
[...]

Je moet voor de gein eens proberen om support te krijgen op het OS wat ze meeleveren met die dingen. Ben jij echt bereid 356 euro over te maken voordat je *telefonisch* geholpen wordt? En 712 euro omdat het tien over zes is? Ik geef je zo maar even een nadeeltje van het kopen bij sockpuppets van Microsoft. Ik had vannacht rond vijf uur een probleempje en da's binnen een half uurtje dankzij een stel nerds (niet dat ik er zelf geen ben) gratis en voor niets verholpen.
Hmmz, sinds wanneer verkoopt Microsoft computersystemen (waarbij de xbox niet aangemerkt kan worden als computersysteem, even voor de duidelijkheid)? Dat hebben ze nog nooit gedaan en zullen ze zeer waarschijnlijk ook nooit doen. Het is in de hoofdmoot een softwarebedrijf en zal dat hoogstwaarschijnlijk ook altijd blijven. Het is handig dat als je gaat ranten je wel eerst even weet waar je het over hebt vooraleer je als een kip zonder kop gaat staan blaten. Je computer koop je bij een bedrijf als Dell, Dixons, Paradigit, Vobis, Mycom, Computerland, etc. etc. etc. Daar waar je je computer koopt ligt de support en dat is nog altijd NIET bij Microsoft. Op hardwaregebied zul je vaak ook prima support krijgen van die lui maar zodra software om de hoek komt kijken wordt het al aardig lastig. Ik denk dat Apple hierin ook niet anders is. Software is namelijk heel erg moeilijk te supporten als je daar niet direct het beheer over hebt. Je weet namelijk helemaal niets van het systeem: wat is er geinstalleerd, wat is er ingesteld, etc. etc. Als iemand dan met een probleem bij je aanklopt kan dat bijna vanalles zijn. Softwareproblematiek is dan ook vaak zoeken naar een speld in een hooiberg.

Nogmaals, ranten is leuk maar zorg dan op z'n minst er voor dat je verstand van zaken hebt en er een verhaal neerzet dat klopt. Wat je er nu hebt neergezet is complete onzin die je uit je grote duim hebt zitten zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo kan Apple je ook niet helpen als je hebt geklooid met beta software :)
Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.