Dat is dan wel een hele krampachtige houding. Een ctrl aan de rechterzijde is makkelijker en beter, daar heb je dan immers een hand vrij. Het is dus verre van intuitief en ergonomisch.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:16:
[...]
Als ik met links muis met de trackpad, kan ik nog prima mijn pink op de CTRL houden
Dat is dus bullshit. Het keyboard is niet gebouwd op het OS. Kijk maar eens goed naar een extern Apple toetsenbord. Alles wat ik op heb zitten sommen wat niet aanwezig is op die van de Macbook zit dus wel op de externe Apple keyboards. Er zijn dus consessies gedaan voor wat betreft het toetsenbord op de Macbook. Het publiek voor de Macbook zijn de doorsnee gebruikers en UNIX/Linux mensen vallen daar niet onder. Vandaar dat het keyboard ook veel meer gericht is op dat publiek. Was het meer op UNIX/Linux lui gericht dan zat er een heel ander keyboard in waarbij er wel goede home, end, pgup en pgdn toetsen waren. Die gebruik je namelijk ontzettend veel. Overigens gebruik je die ook veel in andere zaken zoals documenten, dat is niet voorbehouden aan een specifiek aantal operating systems. MacOS X werkt ook op deze wijze, het werkt alleen niet goed in de terminal. De ctrl toets is onmisbaar met een 1 knops trackpad, het is de enige manier om het context menu op te roepen en helaas is OS X op dat gebied heel slecht ontworpen. Het maakt heel slecht gebruik van context menus, ze zijn er ooit eens ingestopt en vervolgens gewoon vergeten. Helaas is het wel zo dat een x aantal functies wel via die context menu toegankelijk is en je dus die ctrl beslist wel nodig hebt. Dat 'amper' noemen is wel erg overdreven imho. Maar goed, het gaat mij dus om bepaalde functies die niet aanwezig zijn. Het is behoorlijk irritant als je even rap door een man page wil scrollen maar dit alleen per lijn kan doen en niet per pagina.Verder is dit keyboard helemaal op OS X gebouwd. Home / End / Pagedn / Pageup heb je amper nodig, net als CTRL. Vandaar dat die wat "lastiger" zijn
Verder raad ik je aan je linkerhand in WASD houding te hebben, je rechterhand op de muis. Zo kun je met je duim bij de spatie, de command-key, met je wijsvinger bij de XCV, met je pink bij de FN, shift, capslock, tab, en met je middelvinger en ringvinger bij de QWASD
WASD is overigens iets voor gamers, niet iets voor UNIX/Linux mensen, die zouden meer de Vi indeling aanhouden
Dat over die scrollback is niet van toepassing op 'man' maar op de scrollbars van het terminal venster. Dat werkt gewoon ook maar daar heb ik dus geen moer aan omdat ik binnen dingen als 'man' en 'less' wil kunnen scrollen, niet in het terminal venster zelf. Het is overigens ook echt alleen in de terminal dat het verkeerd gaat, ieder ander programma doet hier niet moeilijk over. Misschien dat het wel werkt wanneer ik de scrollback in de terminal uitzet.
EDIT:
pgdn is shift fn "pijltje naar beneden"
pgup is shift fn "pijltje naar boven"
Het werkt alleen niet met home en end maar goed, dit is iig wel wat ik wil. Waar het stond? In de Window Settings van Terminal onder de optie "Keyboard". Ik heb daar op een andere installatie ooit eens eerder wat in aan zitten passen en toen werkte het niet. Mooi dat het nu werkt
[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 17-12-2006 17:22 ]