[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 15 Laatste
Acties:
  • 11.120 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:33
maar jullie zeggen dus dat ik met een gerust hart een macbook wil kopen als ik het volgende ermee ga doen:

- illustrator
- indesign
- dreamweaver/golive
- photoshop (niet groter dan A2-A3 formaat)
- iMovie met DV cam via firewire, 1,5 uur video editten voor dvd
- geen spelletjes ;)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:43

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Douw er iig 2gb ram in. In Photoshop werken op A2-A3 300pdi is best zwaar. Maar voor de rest kan het alleen over iMovie zijn de meningen hier verdeelt. Je kan het uiterraard ook zelf ondervinden hoe je het vind lopen door naar de lokale reseller te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
LoeiOrdinair schreef op donderdag 09 november 2006 @ 14:14:
Douw er iig 2gb ram in. In Photoshop werken op A2-A3 300pdi is best zwaar. Maar voor de rest kan het alleen over iMovie zijn de meningen hier verdeelt. Je kan het uiterraard ook zelf ondervinden hoe je het vind lopen door naar de lokale reseller te gaan.
er is geen lokale reseller die zoiets heeft staan, en als ze al imovie hebben hebben ze er geen dv materiaal op staan om mee te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

iMovie staat er altijd op en dv materiaal daar heb je idd wel een punt. Je zou het zelf mee kunnen nemen, maar 1,5uur dv is een hoop GBs :). Ik zeg iig niet editten op een MacBook, maar wat je met deze informatie doet moet je uiterraard zelf weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phrenic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 14:04
Ik wil mac os x op een laptop, dus ik heb opnieuw een macbook besteld. De vorige revisie was me niet helemaal goed bevallen vanwege een luidruchtige fan, dode pixels maar vooral vanwege de cpu whine, heb er drie geretourneerd. Ik verwacht dat de whine nu wel gefixed is in de nieuwe c2d macbooks.

Het enige wat ik wel graag verbeterd had gezien is de inkijkhoek van het scherm, die is gewoon slecht t.o.v. mijn huidige vaio laptop. Op de pro vind ik het ook al niet veel beter overigens. Vanwege de portabiliteit heb ik de macbook gekozen en niet de pro. Hij gaat dagelijks mee in de tas en de macbook is wat kleiner en steviger. Voor photoshop en illustrator werk hang ik er een goed extern scherm aan.

Het wordt de witte met superdrive. 2gb geheugen heb ik hier nog liggen van de vorige keer. Nu maar afwachten... :)

Hang loose and let the funk ride...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:41
Qua processorkracht is een macbook goed is staat om video te bewerken. Probleem met video is dat het nogal HD intensief is, en de schijf in een MacBook niet heel erg snel is. Voor veel snelle GB's zit je met een laptop nooit goed, de beste schijven van het moment zijn de 7200rpm serie van hitatchi, maar die gaan maar tot 100GB. De 5400 rpm gaat meen ik inmiddels tot 200GB, dat lijtk er al meer op. Maar voor veel GB's diskspace heb je gewoon een externe schijf nodig, maar helaas is een firewire met +/- 20MB/s ook niet echt snel meer te noemen.
(overigens haal ik zelf enkel met bootcamp/winXP die 20MB/s, ik heb het idee het onder Mac OS een stuk langzamer gaat, eerder 10-15MB/s, ik heb een 250GB WD MyBook)
Helaas zit er geen firewire 800 op de MB, daarvoor moet je een pro versie nemen.

Wil je veel video bewerken, neem dan een desktop computer, met veel schijfruimte.
Wil je een toch laptop, dan moet je of extra HD inbouwen, of met externe opslag werken.

Voor vrijwel alle serieuze toepassingen is een MB verder even snel als een MacBook Pro. Het gebrek aan grafische kaart zie je eigenlijk bij "niet serieuze" toepassingen, zoals de fancy gui van Vista, of 3D spellen.

Voor de meeste 3D teken paketten (maya, 3dmax, solidworks) maakt het geen ene moer uit hoe slecht je grafishe kaart is. Sommige paketten kunnen een iets betere real-time preview laten zien, maar al het renderwerk wordt gedaan door de processor. Enkel sommige hele dure exotische kaarten kunnen tijdens het renderen taken van je proc overnemen, maar die zijn er niet voor in een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Damsplaat schreef op donderdag 09 november 2006 @ 14:46:
Qua processorkracht is een macbook goed is staat om video te bewerken. Probleem met video is dat het nogal HD intensief is, en de schijf in een MacBook niet heel erg snel is. Voor veel snelle GB's zit je met een laptop nooit goed, de beste schijven van het moment zijn de 7200rpm serie van hitatchi, maar die gaan maar tot 100GB. De 5400 rpm gaat meen ik inmiddels tot 200GB, dat lijtk er al meer op. Maar voor veel GB's diskspace heb je gewoon een externe schijf nodig, maar helaas is een firewire met +/- 20MB/s ook niet echt snel meer te noemen.
(overigens haal ik zelf enkel met bootcamp/winXP die 20MB/s, ik heb het idee het onder Mac OS een stuk langzamer gaat, eerder 10-15MB/s, ik heb een 250GB WD MyBook)
Helaas zit er geen firewire 800 op de MB, daarvoor moet je een pro versie nemen.
...
200gb hdd's zijn er momenteel alleen nog maar van toshiba en zijn 4200toeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Ik heb laatst (2 weken terug) een nieuwe MacBook van Apple gekregen...

Alle update's gedaan, en 3 maal raden wat weer voor de eerste keer is gebeurd, ja hoor... uitgevallen...

Korte tijdelijke conclusie tot nu toe is dat nieuwe MacBook (dus niet alleen week 21) met alle update's ook kunnen uitvallen...

(mijn vorige MacBook was ook uit week 21...)

Ben voor de 4e keer weer boos op Apple :( ik kijk het nog even aan... dan maar een Core2Duo terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Damsplaat schreef op donderdag 09 november 2006 @ 14:46:

Wil je veel video bewerken, neem dan een desktop computer, met veel schijfruimte.
Wil je een toch laptop, dan moet je of extra HD inbouwen, of met externe opslag werken.

Voor vrijwel alle serieuze toepassingen is een MB verder even snel als een MacBook Pro. Het gebrek aan grafische kaart zie je eigenlijk bij "niet serieuze" toepassingen, zoals de fancy gui van Vista, of 3D spellen.

Voor de meeste 3D teken paketten (maya, 3dmax, solidworks) maakt het geen ene moer uit hoe slecht je grafishe kaart is. Sommige paketten kunnen een iets betere real-time preview laten zien, maar al het renderwerk wordt gedaan door de processor. Enkel sommige hele dure exotische kaarten kunnen tijdens het renderen taken van je proc overnemen, maar die zijn er niet voor in een laptop.
hmm ja was van plan sowieso een externe schijf te gebruiken voor videobewerking. Maar is usb2.0 dan niet beter als firewire te gebruiken? usb2.0 moet toch sneller zijn of niet?

misschien toch maar beter mobiliteit opgeven en een imac kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een ramlatje van 1GB gekocht:

Patriot SODIMM 1Gb PC2-5300 667Mhz Signature: € 102,67

Is dit goed? Anders heb ik 't verkeerde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-08 21:46

themaxter

Bugged..

Iemand trouwens enig idee waar ik het meeste korting zou krijgen als ik in één keer 3 of 4 macbooks zou kopen? Heb wel is gehoord dat je dan het beste telefonisch via apple kan bestellen....

Had al tijd besloten om over te gaan op macbooks, maar heb toch maar even gewacht op deze laatste update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
themaxter schreef op donderdag 09 november 2006 @ 15:57:
Iemand trouwens enig idee waar ik het meeste korting zou krijgen als ik in één keer 3 of 4 macbooks zou kopen? Heb wel is gehoord dat je dan het beste telefonisch via apple kan bestellen....

Had al tijd besloten om over te gaan op macbooks, maar heb toch maar even gewacht op deze laatste update :)
bedrijfsmatig?

denk dat je niet meer dan 40 euro par macbook eraf krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-08 21:46

themaxter

Bugged..

Is inderdaad bedrijfsmatig, had van de vorige versie van de macbook al een prijsopgave gevraagd bij een dealer en kreeg daar 50 euro korting per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

En natuurlijk niet "Onderwijskorting" vergeten...

Is toch weer 8%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tha BasZ schreef op donderdag 09 november 2006 @ 16:33:
En natuurlijk niet "Onderwijskorting" vergeten...

Is toch weer 8%...
Op een zakelijke aankoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Dat stond er niet bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
lezen is moeilijk }:O
themaxter schreef op donderdag 09 november 2006 @ 16:14:
Is inderdaad bedrijfsmatig, had van de vorige versie van de macbook al een prijsopgave gevraagd bij een dealer en kreeg daar 50 euro korting per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:10
LoeiOrdinair schreef op donderdag 09 november 2006 @ 14:26:
iMovie staat er altijd op en dv materiaal daar heb je idd wel een punt. Je zou het zelf mee kunnen nemen, maar 1,5uur dv is een hoop GBs :). Ik zeg iig niet editten op een MacBook, maar wat je met deze informatie doet moet je uiterraard zelf weten :)
Ik heb onlangs onze vakantievideo geedit op een MacBook (1,83, 512 MB, 60GB) en ik kan zeggen dat het aardig werkt, als je er niks anders naast hebt draaien vreet het cpu, maar het werkt goed genoeg. Nadeel is de harde schijf, ik had 1,5 uur aan dv materiaal en dat was rond de 20GB. Ging dus goed. Meer RAM is aan te raden (ik koop het wel als het een stuk goedkoper is), maar met 512 werkt iMovie goed genoeg. iDVD daarentegen ging wel wat trager, maar ach, geduld is een schone zaak, het was niet zo dat je een half uur moest wachten tot iets geladen was, je spreekt dan over een 'vertraging' van enkele seconden.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]
hmm ja was van plan sowieso een externe schijf te gebruiken voor videobewerking. Maar is usb2.0 dan niet beter als firewire te gebruiken? usb2.0 moet toch sneller zijn of niet?

misschien toch maar beter mobiliteit opgeven en een imac kopen
firewire is sneller dan usb als je veel data wil copieren...

usb 2.0 zit aan 480kb/sec en firewire aan 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 12:15
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 17:20:
[...]

firewire is sneller dan usb als je veel data wil copieren...

usb 2.0 zit aan 480kb/sec en firewire aan 400
Zoals je het zo uitlegt spreek je jezelf een beetje tegen en daarnaast is het Mb/s ipv kb/s. Scheelt wel iets ;).

Bij USB is het zo dat 1 apparaat maximaal de helft van de beschikbare bandbreedte mag benutten, dus 240 Mb/s. Firewire heeft hogere burstrates omdat je bij FW de volledige 400 Mb/s kan gebruiken. Bij grotere bestanden gaat het denk ik juist steeds minder uitmaken, ik zou liever een FW schijf kopen, alleen vanwege het feit dat ik dan de USB poort nog vrij heb. Daarnaast is FW net iets minder "gebruikelijk" dan USB, als je je schijf wil meeslepen heb je meer kans dat iemand USB heeft dan een "normale" FW poort. Veel laptops hebben bijv. een Mini FW aansluiting, daar moet je dan denk ik weer een extra kabeltje voor meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom cancel je je order niet gewoon :?

Geen idee op wie ik hier reageerde...

[ Voor 37% gewijzigd door Matias op 10-11-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 15:49:
Ik heb een ramlatje van 1GB gekocht:

Patriot SODIMM 1Gb PC2-5300 667Mhz Signature: € 102,67

Is dit goed? Anders heb ik 't verkeerde :)
Je hebt het juiste RAM, maar ik hoop dat je er 2 hebt? Apple raadt zelf aan om gelijke modules te plaatsen, en ondanks dat de chipset best met ongelijke reepjes (grootte) kan werken, raad ik het nu ook aan. Ik had 1GB + 256MB en _veel_ last van Random Shutdown Syndrome. Vervolgens heb ik de reepjes van de MacBook gewisseld met de 2x512MB in mijn nieuwe iMac, en nu zijn beide systemen stabiel. (heb alsnog wel de heatsink laten vervangen in de MacBook want die was toch al besteld ;) ) Bovendien zijn de 3D prestaties met gelijke reepjes beduidend beter dan met ongelijke.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 18:05:
Geen kinderziektes in de nieuwere macbooks? (C2D)
De eerste MacBooks zijn nog niet eens genezen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plipo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-10-2024
Toch maar even deze post ter controle en omdat ik weet dat jullie er allemaal veel vanaf weten :)

Lees de topic nu al maanden door en heb een tijdje terug (eind augustus) een macbook gekocht..
Alles werkte perfect en was zeer tevreden over mijn macbook. Tot enkele uren geleden.
Tijdens het uittesten van mijn nieuwe draadloze usb muis viel mijn macbook ineens op onverklaarbare wijze uit. Ik zocht hier niet veel achter en dacht dat ik zelf wel iets had gedaan of omdat het kwam doordat de macbook op me kamer heeft gestaan voor een dag waar het best koud was.

Ondertussen in mijn macbook echter al meerdere malen uitgavallen. Dit gebeurde of tijdens het opstarten (of vlak erna) of nadat hij 10 minuten aanstaat. Het lijkt behoorlijk random te gebeuren..

Ik vermoed dat ik een defecte laptop in mijn bezit heb en dat hij het random shutdown probleem vertoond. Ik zou graag willen dat iemand kan bevestigen dat dit inderdaad het probleem is en if so, hoe ik het kan oplossen (ik vemoed dat ik apple moet bellen, maar hoe gaat dit allemaal ter werk en hoe lang ben ik mijn laptop kwijt?)

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door plipo op 09-11-2006 22:19 ]

http://users.boardnation.com/~gp32/ ----> v525 forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het probleem met mijn Macbook, dat als ik mijn scherm openklap, dat hij dan niet meer op zijn pootjes staat, maar dat alles op de rand van het scherm rust (en dus krast). Is dit ook een defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:50
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:31:
Ik heb het probleem met mijn Macbook, dat als ik mijn scherm openklap, dat hij dan niet meer op zijn pootjes staat, maar dat alles op de rand van het scherm rust (en dus krast). Is dit ook een defect?
Nee, een ranzige constructiefout (in mijn ogen)
Mijn oude MacBook had er ook last van :(

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de manier waarop het scharnier werkt brilliant, maar dit probleem, en het feit dat hij niet helemaal open kan (logisch, maar toch) vind ik er wel jammer aan.

Wat bedoelde je met je "oude Macbook" ? Je nieuwe Macbook heeft er geen last meer van oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:39:
Ik vind de manier waarop het scharnier werkt brilliant, maar dit probleem, en het feit dat hij niet helemaal open kan (logisch, maar toch) vind ik er wel jammer aan.

Wat bedoelde je met je "oude Macbook" ? Je nieuwe Macbook heeft er geen last meer van oid?
Nee, nu een Pro in bestelling en de MacBook heb ik niet meer.

Helaas is het ontwerp niet veranderd van de behuizing.

[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 09-11-2006 22:42 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quirit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-09 23:13
Bij mijn macbook komt het perfect uit. Als het scherm op zen verst is uitgeklapt, heb ik nog een speling van een mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan natuurlijk ook dat mijn dopjes iets gesleten zijn. Maar dan zou het gewoon jammer zijn dat ze geen rekening houden met slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:41
Nog even over externe hd's, de reden dat ik een MyBook van WD heb is dat
de enigste HD was voldeed aan mij voorwaarden:

- niet al te lelijk (geen conceptronic ofzo)
- betaalbaar (valt Lacie af)
- FireWire
- USB 2.0 (er zijn haast geen FW+USB schijven te vinden)

Alles opgeteld kwam die van WD er dus uit.

Voordeel van FW is dat je dan nog een USB poort overhoudt, (er zitten maar twee o de macbook).
Aan de andere kant heeft vrijwel iedereen denk ik wel een usb hubje, juist omdat er zo weinig poorten op de MB ziten. Als je je HD dan in de MB stopt dan scheelt het weer een stekker.

Als ik thuiskom dan plug ik een hele kabelboom in mij MB.
Power
UTP (met een 100mbit internet verbinding wil hoef ik thuis geen wireless, is gewoon te langzaam)
FireWire
USB-Hub
Dongle van draadloze muis
Mini jack voor geluid op de stereo

eerst had ik ook nog een externe monitor, maar ik heb toch liever meet fysieke desktop dan virtuele desktop (19inch CRT's zijn groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:54:
[...]

Je hebt het juiste RAM, maar ik hoop dat je er 2 hebt? Apple raadt zelf aan om gelijke modules te plaatsen, en ondanks dat de chipset best met ongelijke reepjes (grootte) kan werken, raad ik het nu ook aan. Ik had 1GB + 256MB en _veel_ last van Random Shutdown Syndrome. Vervolgens heb ik de reepjes van de MacBook gewisseld met de 2x512MB in mijn nieuwe iMac, en nu zijn beide systemen stabiel. (heb alsnog wel de heatsink laten vervangen in de MacBook want die was toch al besteld ;) ) Bovendien zijn de 3D prestaties met gelijke reepjes beduidend beter dan met ongelijke.
Ik heb 1 latje gekocht, ga dan volgende maand een ander latje van 1 gig kopen, kzal er gewoon 1 gig in steken, en de 2x 256mb eruit laten.

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plipo schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:17:
Ondertussen in mijn macbook echter al meerdere malen uitgavallen. Dit gebeurde of tijdens het opstarten (of vlak erna) of nadat hij 10 minuten aanstaat. Het lijkt behoorlijk random te gebeuren..
Je hebt last van het RSD syndroom, even Apple bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ballebek schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:42:
Helaas is het ontwerp niet veranderd van de behuizing.
Het probleem is de scharnier. Zet maar eens twee verschillende macbooks 'maximaal' opengeklapt naast elkaar. Ze gaan niet even ver open. Alsof er verschillen in maximale openingshoek tussen scharnieren zit.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ik heb een aantal dagen geleden een Mini-DVI naar DVI adapter
Afbeeldingslocatie: http://pecv.free.fr/DVI%20Ecran.JPG
Die aansluiting dus. Nu wil ik 'em dus aansluiten op de tv (Samsung LE27t51b) en die heeft dezelfde aansluiting als de DVI uitgang aan de kabel. Nu is mijn vraag: Moet ik nou een DVI-I kabel of een DVI-D kabel kopen, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DVI-D. DVI-I kabels passen daar niet in.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:56
Gabliboeba schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:12:
Ik heb een aantal dagen geleden een Mini-DVI naar DVI adapter
[afbeelding]
Die aansluiting dus. Nu wil ik 'em dus aansluiten op de tv (Samsung LE27t51b) en die heeft dezelfde aansluiting als de DVI uitgang aan de kabel. Nu is mijn vraag: Moet ik nou een DVI-I kabel of een DVI-D kabel kopen, of maakt dat niet uit?
DVI-D.... Ik gebruik deze adapter nl. ook! Heb eerst een DVI-I gekocht, maar die paste niet |:( 8)7

Terug gegaan naar de winkel; een DVI-D gekocht (single of dual-link maakt niet uit) en deze werkt perfect _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn macbook is met muziek, mail en 'n beetje surfen (via wifi) 54 graden celsius? (week oud) het valt op dat dat onder de temperaturen zit van die van jullie. Laat ik hem niet genoeg zweten wat betreft openstaande applicaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 19:50:
Mijn macbook is met muziek, mail en 'n beetje surfen (via wifi) 54 graden celsius? (week oud) het valt op dat dat onder de temperaturen zit van die van jullie. Laat ik hem niet genoeg zweten wat betreft openstaande applicaties?
nee je hebt waarschijnlijk een nieuwere rev (met het nieuwe koelblok). Bij mij is het koelblok vervangen en ik blijf bij 'simpel' gebruik onder 40 C.

edit: voor de reparatie zat ik bij 'simpel' gebruik rond de 65 C

[ Voor 6% gewijzigd door Whieee op 10-11-2006 20:38 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 19:50:
Heb een Macbook van +/- 3 weken oud en bij een beetje surfen, mail, muziek + de nodige downloadwerk zit ik ook tussen de 51 en 54 graden. Dus ja, zit goed... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Perfect. Ben ik blij om dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben langs een Apple store geweest en mn problemen uitgelegd, krom, geel, gammel, etc. De man in de winkel vertelde dat ik dan waarschijnlijk gewoon een nieuwe krijg ipv dat ze hem gaan repareren. Is er dan een kans dat je een Core2Duo terug krijgt of krijg je gewoon nog een CoreDuo terug ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:15
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 12:16:
Ik ben langs een Apple store geweest en mn problemen uitgelegd, krom, geel, gammel, etc. De man in de winkel vertelde dat ik dan waarschijnlijk gewoon een nieuwe krijg ipv dat ze hem gaan repareren. Is er dan een kans dat je een Core2Duo terug krijgt of krijg je gewoon nog een CoreDuo terug ?
Die kans is er natuurlijk wel maar het is wel uiterst onwaarschijnlijk. Mensen bij wie een oudere generatie iPod wordt vervangen krijgen ook nog een een nieuw exemplaar van het oude model. Blijkbaar hebben ze dus een voorraad voor dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfff,
was van plan een apple te kopen maar twijfel nu terug.
Ik wou eerste een C2D MBP kopen maar door het kleine
verschil nu tussen de MB (de zwarte) en de MBP voel ik me
zo bedrogen als ik 400€ meer zou moeten neerleggen voor
enkel de videokaart,aangezien de grote van het scherm is niet
belangrijk voor mij.

Ik was ook al aan het kijken naar een vaio welke dan toch een stuk
goeiekoper zijn dan een MBP.

Nu lees ik hier en daar iets over adc, beetje opzoekwerk gedaan,
nu zie ik dat het 99€ kost en je "korting krijgt op hardware".
Maar ik zie nergens concrete cijfers staan, ik heb wel al ergens gehoord
van 20% op alle hardware. Wat de MBP heel wat aantrekkelijker maakt.

Als dit zou zijn dan zou de MBP (de goeiekoopste) op 1714.2€ komen?
(2019€-20%)+100€ lidgeld...
Maar weet iemand of dit waar is? aangezien ik op alle andere fora's iedereen
minstens 2000€ zie betalen voor hun MBP...

ohja, er staat ook bij als je student pakt dat je moet bewijzen dat je student
bent, iemand een idee hoe je dat moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 13:09:
Pfff,
was van plan een apple te kopen maar twijfel nu terug.
Ik wou eerste een C2D MBP kopen maar door het kleine
verschil nu tussen de MB (de zwarte) en de MBP voel ik me
zo bedrogen als ik 400€ meer zou moeten neerleggen voor
belangrijk voor mij.

Ik was ook al aan het kijken naar een vaio welke dan toch een stuk
goeiekoper zijn dan een MBP.

Eh student zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

als ik 400€ meer zou moeten neerleggen voor
belangrijk voor mij.
Maar dat grotere scherm, die grotere schijf e.d. krijg je er wel allemaal bij dus dit is natuurlijk nogal een vreemd argument tegen een mbp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-08 07:38
Bewijs van inschrijving doorfaxen of inscannen en doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Nog even over zo'n DVI kabel. Ik weet inmiddels dat ik een DVI-D kabel moet kopen. Maakt het ook uit of het Dual Link of Single Link is?
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=RDVC96
Die had ik gevonden. Die is wel iets te lang. Ik wil eigenlijk max. 2 meter hebben. Iemand een lik daarnaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

memento__mori schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 13:41:
[...]

Bewijs van inschrijving doorfaxen of inscannen en doorsturen.
niet eens... ik heb nog nooit niks doorgestuurd en op deze manier toch al 3 dingen besteld via apple... (ben wel student, maar ze hebben nog nergens om gevraagd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gabliboeba schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:12:
Nog even over zo'n DVI kabel. Ik weet inmiddels dat ik een DVI-D kabel moet kopen. Maakt het ook uit of het Dual Link of Single Link is?
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=RDVC96
Die had ik gevonden. Die is wel iets te lang. Ik wil eigenlijk max. 2 meter hebben. Iemand een lik daarnaar?
MacBook ondersteunt alleen maar resoluties die haalbaar zijn met single-link. Dual-link is dus niet nodig, maar ik weet niet of die zou werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:24:
[...]

MacBook ondersteunt alleen maar resoluties die haalbaar zijn met single-link. Dual-link is dus niet nodig, maar ik weet niet of die zou werken
OK, dan ga ik gewoon voor de Single Link. Deze (http://www.alternate.nl/h...showTechData=true#tecData) zou dus gewoon moeten werken?
van female DVI-D
naar female DVI-D

edit. Deze is weer van male naar male. http://www.allekabels.nl/na/0/1273/Dvi-Kabel.html

[ Voor 8% gewijzigd door Gabliboeba op 11-11-2006 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 12:12
MellyVille1 schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:24:
[...]

niet eens... ik heb nog nooit niks doorgestuurd en op deze manier toch al 3 dingen besteld via apple... (ben wel student, maar ze hebben nog nergens om gevraagd)
Voor aankopen via de Apple onderwijs store, of voor ADC student membership? Over dat laatste ging het namelijk, en daarvoor moet je wel degelijk een bewijs opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

100, 500 of 3500 dollar per jaar. Exclusief btw.
kost en je "korting krijgt op hardware".
Je mag onder strikte voorwaarden 1 systeem per jaar kopen, behalve als student, dan mag je 1 keer een systeem met korting kopen, wat je vervolgens wel moet gebruiken om software op te ontwikkelen. De korting is overigens 100 dollar. Het enige concrete voordeel is dus dat je jezelf verplicht software te ontwikkelen. Oh. En je komt iets goedkoper conferenties binnen.
Het staat netjes op de site van apple. Zelf ueberhaupt wel gezocht?
http://developer.apple.com/students/index.html#verify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die korting is niet 100 dollar hoor, tenzij ze zeer recent de voorwaarden veranderd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

Als je je aanmeldt voor een ADC student account, betaal je 99 usd en moet je een inschrijvingsbewijs faxen naar Apple toe (tenminste, dat heb ik moeten doen). Ik heb een week geleden het volgende besteld:
  • Mighty mouse
  • Wireless keyboard
  • iCurve
  • Larobe sleeve
  • MBP 2.16ghz (160gb hd)
Normale totaal prijs: 2.355,89
ADC totaal prijs: 1857,28
Korting: 498,61 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 22:06:
[...]

Het enige concrete voordeel is dus dat je jezelf verplicht software te ontwikkelen.

[...]
En hoe zouden ze dit gaan controleren?
Of doen ze dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen!

Ik zit weer met een probleem op mijn MacBook, sinds gisteravond geeft hij plotseling nog maar 'Duizend kleuren aan', bij instellingen staat hij nog steeds ingesteld op 'Miljoenen kleuren' Dus ik heb nu zeg maar een heel raar beeld. Hoe kan ik dit weer terug halen?

Zal ik Mac OSX opnieuw installeren? Zo ja, hoe doe ik dit precies?
En wat zijn de knoppen om je PRAM te resetten? Iemand nog andere suggesties?

p.s. als ik de macbook opstart dan geeft hij gewoon een normale kleur aan, ook als ik dan in MacOSX kom veranderd dat weer na een paar seconden naar die 'Duizend kleuren'

Mvg.

/edit, ik heb de grote Apple Hardwaretest gedaan, er waren geen problemen gevonden, maar mijn instellingen staan al goed. Ik snap er niks van 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan dus kiezen uit 256 kleuren, dan krijg ik ook 256 kleuren te zien.
Als ik kies voor duizend kleuren, dan krijg ik duizend kleuren te zien. (denk ik dan)
En als ik kies voor 'Miljoenen' kleuren dan krijg ik ook 'duizend' kleuren te zien.

Niemand die mij kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:40:
Ik kan dus kiezen uit 256 kleuren, dan krijg ik ook 256 kleuren te zien.
Als ik kies voor duizend kleuren, dan krijg ik duizend kleuren te zien. (denk ik dan)
En als ik kies voor 'Miljoenen' kleuren dan krijg ik ook 'duizend' kleuren te zien.

Niemand die mij kan helpen?
Wel is van geduld gehoord?

Gooi is je mapje Library/Caches weg en herstart je machine?

Als het dan nog niet werkt, machine uit, batterij en lader eruit, en aan uit knop 10 seconden ingedrukt houden, batterij en lader terug en dan weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, het helpt allemaal niet. Ik heb alleen alle Caches verwijderd, Librarys kon ik niet vinden. Batterij eruit gedaan en de adapter eraf gedaan, de knop voor meer dan 10 sec. vastgehouden. :(

Wat nu?

MacOSX opnieuw installeren en geen van de instellingen behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hmm welke irl shop geeft ook 8% studentenkorting net zoals Apple zelf?
Ik heb al een paar Apple shops afgebeld (oa lijnbaan Rotterdam) maar die geven allemaal maar 2% :(

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, ik heb nu zelfs Mac OSX opnieuw geinstalleerd, maar zonder goed resultaat. Het scherm blijft in 'duizend' kleuren. Ik vind het zo vreemd. Ik heb er helemaal niks verkeerd meegedaan. Kent iemand dit probleem? Lees ook mijn vorige posts. Ik ben nogal wanhopig nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Atlas schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:38:
Ik heb al een paar Apple shops afgebeld (oa lijnbaan Rotterdam) maar die geven allemaal maar 2% :(
Voor zover ik weet geen een...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:38:
A-Mac in 030 geeft volgens mij 6% voor studenten en 8% voor docenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 10:25

RHE123

Edubits

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:07:
[...]

A-Mac in 030 geeft volgens mij 6% voor studenten en 8% voor docenten
Klopt :) Docentenkorting kan je ook krijgen als je een loonstrookje van bv universiteit hebt voor de functie Studentassistent! Loonstrookje mag als ik het goed heb max een jaar oud zijn. Je kan natuurlijk ook een bevriende docent meenemen >:)

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
RHE123 schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:12:
[...]

Klopt :) Docentenkorting kan je ook krijgen als je een loonstrookje van bv universiteit hebt voor de functie Studentassistent! Loonstrookje mag als ik het goed heb max een jaar oud zijn. Je kan natuurlijk ook een bevriende docent meenemen >:)
Even wat dingen recht zetten:
Je moet full time docent zijn, als het Apple Centre jou loonstrook als student assistent heeft geaccepteerd, hebben ze een probleem en krijgen ze die korting niet terug.

Via apple store is 6% korting voor studenten.
Kijk bijv. naar Macbook, zonder korting 1099,-
Met korting (1099,- * 0,94) 1033,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 02:46:
[...]

ach.. " what's new " met die verkopers in die Premium winkels.
Vaak beperkt hun kennis zich tot algemene folderinformatie die jij en ik ook weten.
" tis mooie he?....werkt makkelijk..blabla " Geen echte verkopers maar vaak
studenten die het erbij doen en denken dat ze kunnen verkopen terwijl gedegen
vakkennis ontbreekt.
ja zo erger ik me het meeste aan de stelling die ik hoorde van een verkoper dat het geheugen in een macbook geplaatst dient te worden in 2 gelijke modules.... wat is dat een grote onzin! het zou te maken hebben met de twee cores en met het gedeelde geheugen van de videokaart blablabla.

een intel processor werkt met een smp bus architectuur. dus het geheugen wordt door de meerdere cores of meerdere processoren benadert via deze bus die wordt beheerd door de geheugencontroller op de chipset. een amd opteron/64 heeft de geheugencontroller op de processor zitten en iedere processor dient zijn eigen fysieke geheugen te hebben. via hypertransport bus communiceren de processoren dan met elkaar.

over dat gedeelde geheugen van de videokaart. natuurlijk is geheugen in dual channel sneller, omdat in dit geval de doorvoersnelheid dus verdubbeld. dit is geloof ik 10.6 gb/s. in single channel, maar nogmaals, dit moet de gma chip over de memory controller aanspreken. de videokaart kan dus niet rechtstreeks in geheugen schrijven. dus is de bandbreedte beschikbaar voor de gma chip enkelvoudig, dus geen 10.6 maar 5.3 ofzo. de performance zal misschien omlaag gaan, maar ik denk dat met die intel onboard videokaart de bandbreedte van het geheugen niet de bottleneck is maar de rekenkracht van de gpu zelf.

de intel chipset ondersteunt dus gewoon verschillende groottes aan geheugenmodules als ze tegelijk in gebruik zijn. de macbook pro heeft dezelfde chipset dus ook dezelfde memory controller en die ondersteunt ook gewoon officieel 3 gb. en jawel in de configuratie: 1x 1 gb en 1x 2 gb reepje. is dus geen dual channel configuratie. dus laat je niet misleiden door 2x512 te kopen als je liever 1x1gb wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:01:
Oke, ik heb nu zelfs Mac OSX opnieuw geinstalleerd, maar zonder goed resultaat. Het scherm blijft in 'duizend' kleuren. Ik vind het zo vreemd. Ik heb er helemaal niks verkeerd meegedaan. Kent iemand dit probleem? Lees ook mijn vorige posts. Ik ben nogal wanhopig nu..
Eventjes naar een Apple Centre misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 11:29

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

HJR schreef op zondag 12 november 2006 @ 18:16:
[...]

ja zo erger ik me het meeste aan de stelling die ik hoorde van een verkoper dat het geheugen in een macbook geplaatst dient te worden in 2 gelijke modules.... wat is dat een grote onzin! het zou te maken hebben met de twee cores en met het gedeelde geheugen van de videokaart blablabla.

een intel processor werkt met een smp bus architectuur. dus het geheugen wordt door de meerdere cores of meerdere processoren benadert via deze bus die wordt beheerd door de geheugencontroller op de chipset. een amd opteron/64 heeft de geheugencontroller op de processor zitten en iedere processor dient zijn eigen fysieke geheugen te hebben. via hypertransport bus communiceren de processoren dan met elkaar.

over dat gedeelde geheugen van de videokaart. natuurlijk is geheugen in dual channel sneller, omdat in dit geval de doorvoersnelheid dus verdubbeld. dit is geloof ik 10.6 gb/s. in single channel, maar nogmaals, dit moet de gma chip over de memory controller aanspreken. de videokaart kan dus niet rechtstreeks in geheugen schrijven. dus is de bandbreedte beschikbaar voor de gma chip enkelvoudig, dus geen 10.6 maar 5.3 ofzo. de performance zal misschien omlaag gaan, maar ik denk dat met die intel onboard videokaart de bandbreedte van het geheugen niet de bottleneck is maar de rekenkracht van de gpu zelf.

de intel chipset ondersteunt dus gewoon verschillende groottes aan geheugenmodules als ze tegelijk in gebruik zijn. de macbook pro heeft dezelfde chipset dus ook dezelfde memory controller en die ondersteunt ook gewoon officieel 3 gb. en jawel in de configuratie: 1x 1 gb en 1x 2 gb reepje. is dus geen dual channel configuratie. dus laat je niet misleiden door 2x512 te kopen als je liever 1x1gb wilt hebben.
Dat hoorde ik ook bij A-Mac in Den Bosch.

Hij beweerde bij hoog en laag dat het in pairs geinstalleerd moest worden. het kon er niet in dat het geen must is maar een pre.

(Zij zeiden dat het zelfs vaak voorkwam dat het dan helemaal niet werkte)

(even mijn ei kwijt: Mijn MB C2D staat op leveringsdatum 15-11 :))

"Luie mensen worden ook moe!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat is onzin wat je hier tikt. De reden dat er 3 GB in die Macbook Pro met Core 2 Duo gaat (de Core Duo versie kan echt maar maximaal 2 GB aan) heeft daar helemaal niets mee te maken. De reden waarom Apple die rare waarde van 3 GB opgeeft is om het simpele feit dat je tussen de 3 en 4 GB aan mem de geheugenadressen niet optimaal werken met de gebruikte Intel chipset, er schijnt veel overlapping te zijn. Ik dacht dat rond de 3.5 GB dit verschijnsel pas echt gaat optreden. Apple heeft dus op safe gespeeld en gewoon gezegd dat je maar 3 GB kunt gebruiken. Zie ook: http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=321
Kort en simpel gezegd wordt 2x 2GB gewoon ondersteund maar wordt 3 GB gegarandeerd wat niet wil zeggen dat je dan geen 4 GB mem hebt.

Daarnaast is er nog nooit gezegd dat de chipset en de rest van de Macbook ongelijke geheugenmodules niet ondersteunen. Dat doet het gewoon. Er wordt alleen terecht gezegd dat wanneer je de bandbreedte van dat geheugen ten volste wil benutten (bijv. wanneer je veel vraagt van de videokaart of wanneer je iets van virtualisatie gebruikt) je meer belang hebt bij gelijke geheugenmodules die in dual channel draaien dan aan die ongelijke geheugenmodules. Voor het simpele werk als een briefje tikken, emailen, chatten en wat surfen op het web zul je geen snelheidswinst gaan boeken ofzo. Je lult dus zelf een netzo fout verhaal als de verkoper waar je je aan loopt te ergeren. Wil je geheugenintensief spul gaan doen op je Macbook neem dan gelijke geheugenmodules zodat je gebruik kunt maken van dual channel, wil je dat niet dan kun je ook prima volstaan door er 1 module van 1 GB in te stoppen om maar wat te noemen. Maar goed, dit is ook niet in ieder deel van dit topic een keer of 20 geschreven ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

[...]

Je hebt gelijk in die zin dat de chipset twee ongelijke modules aan zou moeten aankunnen. Echter, Apple zelf specificeert dat er in de MacBook twee gelijke modules moeten zitten:
...Additional RAM must be installed in pairs of equal sizes...
Ten tweede: er zijn erg veel mensen die problemen hebben met hun MacBook als ze twee ongelijke modules gebruiken. Als ze dit vervangen door twee gelijke modules zijn de problemen opgelost.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Daedalus schreef op zondag 12 november 2006 @ 19:48:
[...]

Je hebt gelijk in die zin dat de chipset twee ongelijke modules aan zou moeten aankunnen. Echter, Apple zelf specificeert dat er in de MacBook twee gelijke modules moeten zitten:

[...]
Ten tweede: er zijn erg veel mensen die problemen hebben met hun MacBook als ze twee ongelijke modules gebruiken. Als ze dit vervangen door twee gelijke modules zijn de problemen opgelost.
Ik raad het zelf ook altijd af om 2 ongelijke te doen maar dan ben je gelijk een ranzige verkoper volgens de mensen. Later komen ze dan wel eens terug met dat ze vage problemen hebben, 2x zelfde geheugen en het gaat opeens perfect.

Overigens bij de MB Pro heb ik nog nooit problemen gezien tot nu toe dus het lijkt echt een combinatie van de grafische chipset te zijn en geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ppl schreef op zondag 12 november 2006 @ 19:45:
Apple heeft dus op safe gespeeld en gewoon gezegd dat je maar 3 GB kunt gebruiken. Zie ook: http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=321
Kort en simpel gezegd wordt 2x 2GB gewoon ondersteund maar wordt 3 GB gegarandeerd wat niet wil zeggen dat je dan geen 4 GB mem hebt.
Binnen een paar seconden tover ik dit uit de apple developer notes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
The 2.16 GHz model ships with one 1 GB SO-DIMM installed. The 2.33 GHz 
model ships with two 1 GB SO-DIMM installed, for a total of 2 GB. If you 
install a 2 GB SO-DIMM in both the bottom and top memory slots of the 15-inch 
MacBook Pro, the About This Mac window and Apple System Profiler will 
both show that you have 4 GB of SDRAM installed. However, Activity Monitor 
and other similar applications will reveal that only 3 GB of SDRAM has been 
addressed for use by the computer.

Je systeem zegt dat er vier gig in zit, maar gebruikt er drie. Je 'verspilt' dus een gig geheugen.
Daarnaast is er nog nooit gezegd dat de chipset en de rest van de Macbook ongelijke geheugenmodules niet ondersteunen. Dat doet het gewoon.
En weer een paar muisklikken later:
code:
1
2
3
4
The memory controller supports both 512 MB and 1GB SO-DIMMs. However, 
because the memory in the two slots is configured as a contiguous array 
of memory, both SO-DIMMs must be the same size and type for the 
interleaving function to be used to improve performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

burne schreef op maandag 13 november 2006 @ 00:29:
[...]

code:
1
2
3
4
Dat is alleen van toepassing op interleaved (dual channel) geheugen. Je kunt rustig 1.5GB in je macbook proppen, alleen heb je dan geen memory interleaving. Dit principe bestaat echt al ettelijke jaren, is 't echt zo moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 11:46

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Hoe kan je aan't serie nummer op de MacBook zien uit welke revisie deze komt, welke week?
En is er een lijst met serienummers/revisies waarbij staat hoevaak er iets aan scheelde?
(Dus als ik 2e hands een macbook koop ik weet dat deze macbook binnen/buiten de verkleur periode of random shutdown periode etc.. valt, zodat ik als gewaarschuwd mens voor 2 tel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Ballebek schreef op zondag 12 november 2006 @ 21:23:
[...]

Ik raad het zelf ook altijd af om 2 ongelijke te doen maar dan ben je gelijk een ranzige verkoper volgens de mensen. Later komen ze dan wel eens terug met dat ze vage problemen hebben, 2x zelfde geheugen en het gaat opeens perfect.

Overigens bij de MB Pro heb ik nog nooit problemen gezien tot nu toe dus het lijkt echt een combinatie van de grafische chipset te zijn en geheugen.
Kan best zo zijn, maar wat voor problemen zijn het dan? Je hebt geen beeld? Je Mac crasht? Je muis beweegt de verkeerde kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

CT schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:40:
Hoe kan je aan't serie nummer op de MacBook zien uit welke revisie deze komt, welke week?
En is er een lijst met serienummers/revisies waarbij staat hoevaak er iets aan scheelde?
(Dus als ik 2e hands een macbook koop ik weet dat deze macbook binnen/buiten de verkleur periode of random shutdown periode etc.. valt, zodat ik als gewaarschuwd mens voor 2 tel)
Voorbeeld, je serie nummer begind met 4H621. Dan is geeft de 4H621 (de vette 21) je week nummer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Pindkaas schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:01:
[...]

Kan best zo zijn, maar wat voor problemen zijn het dan? Je hebt geen beeld? Je Mac crasht? Je muis beweegt de verkeerde kant op?
Soms bij het opstarten gebeurd er niks, dus toon en beeld blijft zwart en soms crashed ie (het wel bekende grijze scherm met de 4 talen).
Of appicaties die "onverwachts gestopt" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb ik soms weer zin in vroeger, waar je gewoon willekeurig wat SD-RAM in je computer kon stoppen, met ruimte voor vier reepjes. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 14:17
of nog meer vroeger in de tijd van EDO-ram dat alles gepaired moest. of nog vroeger dat je DRAM had en dat het niet uitmaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:44:
Wat heb ik soms weer zin in vroeger, waar je gewoon willekeurig wat SD-RAM in je computer kon stoppen, met ruimte voor vier reepjes. 8-)
Zucht... Toen kon je nog is gewoon 1 module kopen en wachten tot je krantenwijk weer geld storte voor een volgende module :+

Het is jammer dat de gemiddelde consument soms meer denkt te weten dan een ASP'er (in sommige gevallen is dat wel zo ja, do avond, za en zo krachten bijvoorbeeld) van "nee je kan prima Windows op een PowerBook draaien! Dat staat op de Apple site dus ik heb geen nieuwe computer nodig..."

Vroeger luisterde mensen nog naar je en was jij God Computer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

LoeiOrdinair schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:17:
[...]
Voorbeeld, je serie nummer begind met 4H621. Dan is geeft de 4H621 (de vette 21) je week nummer aan.
Ah, duidelijk. Thanks.
Is er ook een soort onofficiele lijst met week-nummers en possible issues? Of misschien een hele kleine opsomming waar je op zou kunnen letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ballebek schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:39:
[...]

Soms bij het opstarten gebeurd er niks, dus toon en beeld blijft zwart en soms crashed ie (het wel bekende grijze scherm met de 4 talen).
Of appicaties die "onverwachts gestopt" zijn.
Dat probleem herken ik .. mijn iMac viel uit , starte niet meer op en dat soort ongein.

Had een reepje van 1 GB en van 512 MB ..

Toen naar 2x 512 MB gegaan , en nul problemen meer :)

[ Voor 10% gewijzigd door carfreak02 op 13-11-2006 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Ik zit over de aanschaf van een Macbook na te denken, maar heb nog een drietal vragen.

1) Als je lid wordt van de ADC (student), hoeveel korting krijg je dan op een Macbook? De Apple site is hier nogal vaag over. Mensen met ervaring?

2) Als je lid wordt van de ADC (student), krijg je dan ook bij elke release van OSX die versie thuisgestuurd, of krijg je alleen de dan nieuwste versie op het moment van aanmelden (dus Tiger 10.4.8 op het moment van schrijven)?

3) Van 1 gig naar 2 gig gaan kost bij Apple online 180 euro (minder met studenten korting). 'Men' zegt dat het goedkoper is als je dit zelf doet, maar ik zie in de PW het goedkoopste PC5300 SO-DIMM geheugen op 97 euro per reepje van 1 gig staan. Dat is dus een stuk duurder dan als ik het bij Apple laat doen. Mis ik iets?

4) Ik wil liever het Amerikaanse toetsenbord dan het Nederlandse (met horizontale enter toets ipv verticale). Krijg je dat als je de optie 'Internationaal Engels' bij keyboard kiest op de Apple site? Ook hier zijn ze niet erg duidelijk over.

[ Voor 11% gewijzigd door Keeper op 13-11-2006 21:50 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
CT schreef op maandag 13 november 2006 @ 11:27:
[...]

Ah, duidelijk. Thanks.
Is er ook een soort onofficiele lijst met week-nummers en possible issues? Of misschien een hele kleine opsomming waar je op zou kunnen letten?
Tot week 36;

Shutdownprobleem
Verkleuring van de topcase (alleen de witte)
Loslaten van de verf op de topcase (alleen de zwarte)
Accu die spontaan dood gaat
Overhitte machines (dit wordt opgelost wanneer voor het shutdown de heatsink wordt vervangen).
Please vul aan als je nog een toevoeging hebt
Keeper schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:40:
3) Van 1 gig naar 2 gig gaan kost bij Apple online 180 euro (minder met studenten korting). 'Men' zegt dat het goedkoper is als je dit zelf doet, maar ik zie in de PW het goedkoopste PC5300 SO-DIMM geheugen op 97 euro per reepje van 1 gig staan. Dat is dus een stuk duurder dan als ik het bij Apple laat doen. Mis ik iets?
Nu is het voordeliger om het gewoon via Apple te doen, een tijd terug waren de geheugenprijzen heeeel laag en betaalde ik inkoop maar 69 euro voor een brokkie geheugen, inmiddels is datzelfde geheugen 117 euro inkoop :X

[ Voor 40% gewijzigd door Uberprutser op 13-11-2006 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Dubbel...

[ Voor 98% gewijzigd door Uberprutser op 13-11-2006 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
Ballebek schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:40:
[...]

Tot week 36;

Shutdownprobleem
Overhitte machines (dit wordt opgelost wanneer voor het shutdown de heatsink wordt vervangen).
Please vul aan als je nog een toevoeging hebt
Niet waar, sinds week 26 of 27 wordt er gebruik gemaakt van een andere topcase, waardoor deze niet meer vekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
orillion schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:41:
[...]

Niet waar, sinds week 26 of 27 wordt er gebruik gemaakt van een andere topcase, waardoor deze niet meer vekleurd.
Die van mijn vriendin is van week 30 en die heeft ook het probleem gehad.
Net als dat er nog een enkele uit week 37 of 38 is die nog een RSS kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

burne schreef op maandag 13 november 2006 @ 00:29:
[...]

Binnen een paar seconden tover ik dit uit de apple developer notes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
The 2.16 GHz model ships with one 1 GB SO-DIMM installed. The 2.33 GHz 
model ships with two 1 GB SO-DIMM installed, for a total of 2 GB. If you 
install a 2 GB SO-DIMM in both the bottom and top memory slots of the 15-inch 
MacBook Pro, the About This Mac window and Apple System Profiler will 
both show that you have 4 GB of SDRAM installed. However, Activity Monitor 
and other similar applications will reveal that only 3 GB of SDRAM has been 
addressed for use by the computer.

Je systeem zegt dat er vier gig in zit, maar gebruikt er drie. Je 'verspilt' dus een gig geheugen.
Dat bedoel ik dus ook :)
Apple heeft een veiligheidsmarge ingebouwd om te voorkomen dat je overlapping van geheugenadressen krijgt. Hardwarematig heb je dus gewoon 4 GB, softwarematig is het kennelijk maar 3 GB maar dat wist ik niet 100% zeker. Thnx voor de verdere info.
code:
1
2
3
4
Zoals het laatste stukje al meldt staat daar dus exact wat ik zeg. Je kunt prima met ongelijk geheugen in een Macbook draaien (hell, er zijn zat users die hier ervaring mee hebben !) maar om optimaal gebruik te kunnen maken van je geheugen (lees hier: betere performance) e.d. is het aan te raden om gebruik te maken van gelijke geheugenmodules. Zoals ik al zei is dat laatste leuk voor de powerusers maar heeft dat geen enkel invloed op de office/internet users omdat die bij lange na niet dat geheugen zo hard gebruiken als die powerusers.

Helaas is het echter wel zo dat een aantal mensen instabiliteitsproblemen krijgen wanneer ze ongelijke geheugenmodules gebruiken. Ik kan me dan ook helemaal voorstellen dat om bovenstaande redenen zo'n verkoper dan simpelweg tegen een klant zegt dat hij gelijke geheugenmodules moet gebruiken. De winkel is straks namelijk degene die boos aangekeken wordt als het niet of nauwelijks werkt. Jezelf indekken heet zoiets en dat is in dit geval dus ook in het voordeel van de consument (stabiliteit is meer gegarandeerd). Vrij simpel verhaal dus wat overigens vaker voorkomt.
Keeper schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:40:
Ik zit over de aanschaf van een Macbook na te denken, maar heb nog een drietal vragen.

1) Als je lid wordt van de ADC (student), hoeveel korting krijg je dan op een Macbook? De Apple site is hier nogal vaag over. Mensen met ervaring?

2) Als je lid wordt van de ADC (student), krijg je dan ook bij elke release van OSX die versie thuisgestuurd, of krijg je alleen de dan nieuwste versie op het moment van aanmelden (dus Tiger 10.4.8 op het moment van schrijven)?
Naar ik meen was de korting 20% voor de laptops. Er is in dit forum overigens een apart ADC topic waarin de voordelen van ADC en de korting opgesomd zijn. De moeite van het bekijken waard dus (hint: zoekt en gij zult vinden). Je tweede vraag zal er ongetwijfeld ook staan.
Nee. Sinds de Macbook update vorige week zijn de geheugenupgrade prijzen bij Apple aangepast aan een dermate niveau dat het zich nu inderdaad loont om meteen extra geheugen bij te bestellen. Je hebt hierover dus ook officiele Apple support en dat moet je missen wanneer je het zelf doet (maar dan heb je weer support bij de winkel waar je het gekocht hebt). Voor de update kostte 2 GB aan geheugen trouwens 500 euro extra...om maar even aan te geven hoe hard die prijs gezakt is (of moet ik eerder zeggen gestort?).
4) Ik wil liever het Amerikaanse toetsenbord dan het Nederlandse (met horizontale enter toets ipv verticale). Krijg je dat als je de optie 'Internationaal Engels' bij keyboard kiest op de Apple site? Ook hier zijn ze niet erg duidelijk over.
Het verhaal is heel simpel: wil je een Amerikaans toetsenbord met een liggende enter-toets dan kan dat alleen wanneer je je Macbook besteld in de USA. Bestel je hier in Europa dan krijg je een Europees toetsenbord met een staande enter-toets. Er zijn nog een paar kleine wijzigingen, bijv. de tilde toets, die staat naast de linker shift ipv naast de 1. Je kunt hier wel kiezen voor de toetsenbord in de lokale taal of International English. Voor Nederland zit het verschil hem in de toets num vergr dat in bij de International English versie num lock heet. Voor andere locaties zoals Belgie kan dit echter betekenen dat de lokale versie een azerty model is, terwijl de International English dan en qwerty model is. In Nederland heb je gewoon een qwerty model voor zover ik weet.
Erg jammer dat Apple hier niet wat duidelijker in is. Ik meen mij te herinneren dat ze dit vroeger bij de iBooks wel melden wanneer je in de store de specs ging wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

bij 1 of 2% van de verkochte machines
hangt af van de samenstelling van je zweet, zeker 90% van de mensen heeft nergens last van
geen idee hoe vaak
3 keer iets van gehoord

Dat moet je dus wel even in de gaten houden. Het feit dat een probleem voorkomt houdt niet in dat iedereen altijd dat probleem heeft. Defecten komen altijd voor en zijn niet te vermijden. Asustek specificeerde ooit een uitval in de eerste drie jaar van 1 procent of minder voor hun producten, dus met naar schatting 1.5 miljoen verkochte MBP's en MB's zullen er in drie jaar tijd 15.000 bij een dealer eindigen met een of ander soort van defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Software updates, dit kwam ik zonet tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.noflow.nl/files/Software_update_screen.png

Waar ik eigenlijk naar opzoek was, was informatie naar de superdrive in de "oude" core duo MacBook. Ik weet dat de oude officieel geen Dual Layer DVD's kan branden en de nieuwe wel, maar ik zie wel branders voorbij komen die met een firmware update DL aan kunnen. Zou dit er voor de MacBook Superdrive ook nog komen of is het geen DL voor de MB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Over die accu's: Zie er redelijk wat terugkomen.

En ja het zijn incidenten die overige problemen maar werd gevraagd om de problemen die bekend zijn op te sommen :)

[ Voor 55% gewijzigd door Uberprutser op 14-11-2006 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

ppl schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:15:
Naar ik meen was de korting 20% voor de laptops. Er is in dit forum overigens een apart ADC topic waarin de voordelen van ADC en de korting opgesomd zijn. De moeite van het bekijken waard dus (hint: zoekt en gij zult vinden). Je tweede vraag zal er ongetwijfeld ook staan.
Het is idd 20%, maar dit geldt alleen voor de "Pro" Macs. Dus in dit geval de MacBook Pro. Misschien is het dan wel aantrekkelijk om naar dat model te kijken. Het is wel een once in a life time korting dus denk goed na.
Nee. Sinds de Macbook update vorige week zijn de geheugenupgrade prijzen bij Apple aangepast aan een dermate niveau dat het zich nu inderdaad loont om meteen extra geheugen bij te bestellen. Je hebt hierover dus ook officiele Apple support en dat moet je missen wanneer je het zelf doet (maar dan heb je weer support bij de winkel waar je het gekocht hebt). Voor de update kostte 2 GB aan geheugen trouwens 500 euro extra...om maar even aan te geven hoe hard die prijs gezakt is (of moet ik eerder zeggen gestort?).
Zelf geheugen bijzetten mag je tegenwoordig zelfdoen. Het staat in de handleiding omschreven hoe het werkt. Het enige nadeel is dat je het zelf niet moet slopen. Dus als je twee linker handen heb zou ik het niet doen. Maar over het algemeen is het vrij eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Ik heb zelf bij mijn macbook er voor gekozen om er 1GB van te maken.. dit was met studentenkorting 70 euro.. voor dat geld krijg je net 1 reepje 512mb, en die reepjes van 256mb raak je nooit meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

burne schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:16:
[...]

bij 1 of 2% van de verkochte machines

[...]

hangt af van de samenstelling van je zweet, zeker 90% van de mensen heeft nergens last van

[...]

geen idee hoe vaak

[...]

3 keer iets van gehoord
Okay, zweet, dat wist ik niet.
Dus *eigenlijk* valt het allemaal wel mee als ik dit zo lees.
Overigens las ik ook wat over de Superdrive, dat die ook niet altijd even goed werkt.
Maar dat is zeker helemaal een miniscuul incident.

We zullen zien, 'k was van plan deze week 2e hands een over te nemen waarvan de accu al vervangen was. Ivm spontaan dood. Dus 1 issue heeft dat ding al overleefd. De rest valt dus wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
iemand een idee wat die nieuwe EFI update precies doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 21:46
koen schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:06:
Geen idee, heb m net geinstalleerd, opstarten doet ie voor m'n gevoel nu wat sneller, en hij is eerder klaar met het laden van het dock, en de menubalk. Maar dat is voor m'n gevoel. Precies weet ik het verder niet. Heb nog geen problemen gehad (draait nu een uurtje met de update) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koen schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:06:
Volgens de Apple website:
This EFI Firmware Update fixes several Boot Camp, start up, and wake-from-sleep issues on MacBook computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 20:40
Vraagje over Plaknotities. Waarom wordt 'controleer spelling' steeds weer aangezet?
Bij korte notities met eng/nl gemengt wil ik niet dat de helft steeds rood wordt onderstreept.
Lukte me zojuist ook niet meer in iTunes tussen groot/klein weergave te switchen. Vast vanwege ^-toets. Shift-appeltje-z werkt niet, maar wat is die pijl dan?

[ Voor 30% gewijzigd door VincentG op 14-11-2006 11:49 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Pagina: 1 ... 5 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.