Nee maar je kunt wel beter en veeleisender luisteren.
Dat hifi met werkelijkheid te maken heeft is dus imho een farce, je creert een blikpunt. ..
Met 15 bier op klinkt alles mooi, maar dat wil niet zeggen dat een speaker ineens minder neutraal of gekleurd klinkt. Als jouw ontwerp na 6mnd anders moet heb je het gewoon de eerste keer niet goed gedaan. Klaar.
Je brengt het overigens alsof het een waarheid is dat de speakers 50% van het geluid uitmaken...
Ten 1e beweer
ik dat niet maar jij. Ten 2e zei ik
hoogstens.Terwijl dit in mijn ervaring eerder een derde is. De bron is even belangrijk en wat daartussen zit als geheel ook. Daar hebben we het al eerder over gehad in dit (of het voorgaande) topic. Speakers zijn belangrijk omdat ze energie omzetten van elektrisch naar kinetisch, echter zijn er teveel factoren die ook belangrijk zijn om speakers zo'n invloed toe te schrijven.
(heb je overigens ooit zelf serieus speakers ontworpen/gebouwd? (dus niet een bestaand ontwerp nabouwen)
Yup, de 'Jerome 1, en 2'. Zonder me aan een wisselfilter te bezondigen. Ik ga er alleen geen l¤lverhaal aan ophangen omdat ik me daar 20j geleden mee bezig heb gehouden

Als ik die AC speakers zie dan weet ik zeker dat ik ze nooit zo mooi afgewerkt kan maken dus daar begin ik nog net eens over na te denken om zelf te gaan klooien (en dan nog eens zonder meetapparatuur).
De ruimte is idd van grote invloed op de perceptie.
Nee. De weergave. Perceptie is afhankelijk van hoe jij je als persoon voelt. Daar heeft de weergaveruimte weinig invloed op. Of het moet er steenkoud zijn of in gillende kleuren geschilderd zijn

Ik reken deze echter niet tot de installatie, al zou dat idd wel moeten (en dan maken speakers idd naar mijn mening naar verhouding een stuk minder uit; mijn betoog was gericht op bijv cd-versterker-speaker als set).
Je maakt hier weer een verkeerde aanname. Er zijn meer bronnen dan alleen een cd-speler. En die zetten ook weer verschillende vormen van energie om en zijn dus erg belangrijk. Een cd-speler klinkt veel beter dan een radio. En een draaitafel zit helemaal veel meer variatie in (maar een goede klinkt beter dan een cd-speler). Als je alleen uitgaat van een redelijke cd-speler zul je nooit ervaren wat ruimtelijkheid is (zeer waarschijnlijk, helaas).
Net als de software, die beschouw ik eveneens als 'as is' aangezien ...
Nope. Er zit verschil in mn het medium. CD's zijn met masteren vaak veel te hard gecompressed, en de vinylversie kan dan wel goed zijn (lp kan ook verpest zijn hoor, laatst; Aereal van Kate Bush is superslecht gemasterd terwijl de cd prima is.). Gebruik je een mp3-speler gebruik je dan mp3 of lossless. Enz.
(ik geloof niet in kabelfabels, 'k heb nog nooit iemand positief door een dubbelblindtest zien komen)
Zie afgesplitste topic
Echter, wat jij in 1 woord afdoet als fabels zijn toch wel degelijk verschillen in meetbaar. Als je weet wat je moet meten. Het is net haagse bluf, de prijzen zijn vaak opgeklopt, maar er zit toch echt wel eiwit in. Ik zeg niet dat je met een ander kabeltje ineens een veel betere installatie krijgt, alleen met een verkeerde kabel kun je het resultaat in bepaalde aspecten toch wel flink negatief beinvloeden.
Een paar van die chinese kabels (nette opbouw en goed aansluitmateriaal) kan een hoop schelen als je je stoort aan scherpe s-klanken of slappe bas, zonder de prijs van haagse bluf te betalen.
Kortom: Als je goed geluid wilt uit je stereo dan moet je èn je verstand gebruiken (zwakste schakel enzo), èn bereid zijn een hoop geld uit te geven. Òf je bent slim en koopt een aantal dingen vanuit China. Dan heb je voor een laag budget tòch een installatie waarmee je alle soorten muziek goed weer kunt geven.
Mijn installatie speelt alle muziek goed. Gelukkig maar want ik luister ook bijna alle soorten muziek van metal, gothic en grunge tot blues en jazz tot vroege renaissance tot 20e eeuws klassiek tot house en acid en lounge.
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 22-11-2006 16:03
]