Ik zal eerst even vertellen bij wat voor soort bedrijf ik werk. Het is een middelgroot Oracle ontwikkelhuis (sinds 1 januari een onderdeel van Ordina) waarbij de medewerkers veel vrijheid hebben. Het werk wordt vooral binnenshuis uitgevoerd, er kan veel tijd besteed worden aan het onderzoeken van bijvoorbeeld nieuwe technologieen, en wat ik zelf heel prettig vind is de mogelijkheid om thuis te werken, wat ik gemiddeld 1 dag in de week doe. Een minpunt van deze werkgever is dat er over het algemeen slecht betaald wordt. Hier wordt dus ook vrij veel over geklaagd.
Ik ben 2 jaar geleden binnengehaald om java te programmeren, maar helaas heeft het erg lang geduurd voordat er eindelijk een java-project werd binnengehaald. Tot die tijd ben ik bezig geweest met de core-business van ons bedrijf, namelijk Oracle Forms en Oracle Designer. Het was absoluut een leerzame periode, maar hetgeen wat ik graag wil doen en waar ik eigenlijk voor ben binnengehaald is Java programmeren. Omdat er telkens valse beloftes werden gedaan, heb ik afgelopen jaar daarom ook erg getwijfeld of het niet beter was om naar een andere werkgever te gaan om in ieder geval direct met java aan de slag te kunnen gaan. In die periode heb ik nog gesolliciteerd bij een klein java-ontwikkelhuis, maar ondanks dat ze me graag wilden hebben heb ik het aanbod geweigerd, aangezien ik er nog ruim op achteruit zou gaan.
Diezelfde periode zijn er dan eindelijk een aantal java-projecten binnengesleept, en sinds september zit ik op een erg leuke klus waarbij we bezig zijn met Oracle Toplink, JavaServer Faces en vooral heel veel Java-programmeren. Aangezien het bepaald geen standaard CRUD-applicatie is, maar veel met wizards en XML wordt gewerkt, kan er (gelukkig voor mij) geen gebruik worden van genereer-tools zoals JHeadstart. Het is dus veel programmeerwerk en geen genereerwerk. Natuurlijk kost dit veel meer ontwikkeltijd, maar op deze manier leer je exact hoe zo'n framework als JSF werkt. Kortom, ik ben erg blij met deze klus.
Zoals ik al zei is mijn werkgever geen goede betaler en was dus ook niet tevreden met mijn salaris. Maar afgelopen week heb ik mijn beoordelingsgesprek gehad waarbij mijn salaris vanaf 1 januari bekend werd gemaakt. Eigenlijk was ik aangenaam verrast met wat mij verteld werd, en zal daarom de oude en nieuwe situatie hieronder opsommen:
Nu:
Leeftijd: 27
Opleiding: HBO Informatica
Werkervaring: in januari 2 jaar
Werkgever: Middelgroot Oracle ontwikkelhuis, sinds 1 januari onderdeel van Ordina
Standplaats: Groningen
Huidige functie: Software engineer
Laptop: Nee
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 25
13/14e maand of winstuitkering: winstuitkering
GSM: nee
Auto: nee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: mogelijkheid tot thuiswerken, zeer goede zakelijke kilometervergoeding
Werkweek: 40 uur
Maand salaris(bruto): 1975 euro
Vanaf 1 januari:
Standplaats: Groningen
Huidige functie: Software engineer
Laptop: Ja
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 27
13/14e maand of winstuitkering: winstuitkering
GSM: nee
Auto: nee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: mogelijkheid tot thuiswerken, zeer goede zakelijke kilometervergoeding
Werkweek: 40 uur
Maand salaris(bruto): 2350 euro
Oftewel, qua salaris ben ik er 19% op vooruit gegaan, ik heb net een laptop gekregen en volgend jaar heb ik twee vakantiedagen extra. Op dit moment ben ik dus tevreden
Ik geloof dat mijn salaris nu toch wel redelijk op het gemiddelde ligt van wat er hier in het noorden van het land verdiend wordt door Software engineers met 2 jaar ervaring.