Mx. Alba schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 15:27:
En daarbij kan je uiteraard ook alleen maar lonen internationaal vergelijken als je bruto jaarsalarissen gaat vergelijken.
Bij maandsalarissen heb je nl dingen zoals dertiende maanden en vaste premies die buiten de boot vallen, en bij netto kunnen er grote verschillen zijn tussen de belastingen en afdrachten die je in het ene of het andere land betaald. En ook netto kan anders gedefiniëerd zijn. Bij "Frans Netto" is bijvoorbeeld de inkomstenbelasting er nog niet vanaf!
Internationaal lonen vergelijken voor een 'pissing contest' is bijna onmogelijk. In NL heeft iedereen nog wel een gevoel voor de kosten van leven en wonen in Enschede, Groningen, Amsterdam of Maastricht. Internationaal is dat veel lastiger. Wat iemand in Londen-City kwijt is aan huur, is hier een modaal jaarsalaris. Bruto bedragen zeggen nog minder omdat de belastingstelsels onvergelijkbaar zijn. Je kunt je, als je niet langer ergens hebt gewoond, gewoon niets voorstellen bij de subtiliteiten van buitenlandse belastingsystemen. Naast gegevens over bruto inkomens, wil je ook iets weten over netto inkomen, de PPP (purchasing power parity) en lokale kostenverschillen.
Nog zoiets zijn bonussen. In the City (Londen) zijn de bonussen, ook voor starters, bij zakenbanken vaak tussen de 75 en 150 procent van het jaarsalaris. Fijne vergelijking, als je dan hoort dat een starter 3000 pond bruto vangt bij Lloyds, met bonus van 50.000 pond bij goed functioneren in het vooruitzicht. Ab-so-luut onvergelijkbaar met de Nederlandse situatie, waar hetzelfde type 2500 euro bruto zou kunnen verdienen met misschien 2 maandsalarissen bonus. Nu ben ik er van overtuigd dat die starter veel verdient, maar hoeveel keer ten opzichte van mijn eigen situatie, ik denk niet dat je dat gemakkelijk kunt bepalen.
[
Voor 4% gewijzigd door
paknaald op 22-12-2006 15:46
]