Bruto vs netto in loondiscussie

Pagina: 1
Acties:
  • 5.209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Topicstarter
Afgeplitst van Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 3)
Guillome schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:51:
Dit is er uit gekomen :)
€ 1300,- netto p/m bij 32 uur ca € 10,- p/u dus (vrijdags vrij)
6 maanden contract.
Stop nou eens met dat netto gedoe en vertel wat 't bruto is, dan kunnen we ook nog vergelijken.

[ Voor 11% gewijzigd door een moderator op 15-12-2006 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:07

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Pooh schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:13:
Stop nou eens met dat netto gedoe en vertel wat 't bruto is, dan kunnen we ook nog vergelijken.
Inderdaad, een netto bedrag noemen is onzinnig.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Geen idee, boeit mij ook niet zo. Dit is wat ik op mijn rekening krijg en wat ik dus overhoud :)
Wat heeft het voor extra waarde om bruto te weten?

[ Voor 113% gewijzigd door Guillome op 15-12-2006 11:28 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:26
Guillome schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:27:
Geen idee, boeit mij ook niet zo. Dit is wat ik op mijn rekening krijg en wat ik dus overhoud :)
Het bedrijf heeft jou toch geen netto voorstel gedaan? Ik vraag me af hoe ze dit dan zo financieel regelen zodat jij precies 1300 overhoudt (denk aan WW, pensioen, ZVW etc). Wat een administratieve rompslomp. Hoop niet dat je bij eventuele salarisverhogingen ook in netto gaat praten. Administratie zal blij van jou worden.

Voor de rest: van 1500 bruto voor 40 uur naar 1300 netto voor 32 uur, petje af.

[ Voor 35% gewijzigd door Vozze op 15-12-2006 11:44 ]

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:56

TheVMaster

Moderator WOS
Vozze schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:32:
[...]

Het bedrijf heeft jou toch geen netto voorstel gedaan? Ik vraag me af hoe ze dit dan zo financieel regelen zodat jij precies 1300 overhoudt.
Straks krijgt hij 1300 bruto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

[...]

Het bedrijf heeft jou toch geen netto voorstel gedaan? Ik vraag me af hoe ze dit dan zo financieel regelen zodat jij precies 1300 overhoudt (denk aan WW, pensioen, ZVW etc). Wat een administratieve rompslomp. Hoop niet dat je bij eventuele salarisverhogingen ook in netto gaat praten. Administratie zal blij van jou worden.

Dank je :) En de 100euro opslag die ik na deze 6 maanden krijg is ook netto. Ik vraag me dan ook af hoe ze dat doen, maar ze zitten niet bij een CAO, ze doen niets met pension etc. Dus dat scheelt ze al. Ik ga dus langzaamaan wel rond kijken wat er nog meer te vinden is, heb al enkele aanbiedingen dus daar zal ik ook eens naar luisteren :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Guillome schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:27:

Wat dacht je van "om vergelijkingen te kunnen maken"?

Aan netto-bedragen in dit topic hebben we precies 0,00 procent, omdat de inhoudingen afhankelijk zijn van zoveel zaken (CAO, bedrijfs-specifiek, auto-van-de-zaak, regelingen waaraan je we/niet meedoet etc) dat ze niet te vergelijken zijn.

Als je bedragen/salarissen vergelijk doe je dat dus altijd met bruto, niet met netto.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Hmm ok. Maar aan de andere kant: bruto 2000 voor de 1 is niet bruto 2000 voor de ander. Netto 1500 is wel netto 1500 voor iedereen. Dat lijkt me beter vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 22:09

Jan Laros

Aerschtuner

Guillome schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:56:
Hmm ok. Maar aan de andere kant: bruto 2000 voor de 1 is niet bruto 2000 voor de ander. Netto 1500 is wel netto 1500 voor iedereen. Dat lijkt me beter vergelijken.
Netto 1500 voor de een is niet 1500 netto voor de ander. Als de een een auto van de zaak rijdt en de ander niet dan is er al een dik verschil aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:09

Asteroid9

General Failure

:?

2000 bruto voor de 1 is juist wel 2000 bruto voor de ander!
Afhankelijk van je gezinssituatie, aftrekposten, pensioenvoorzieningen en nog tal van zaken blijft er dan een netto bedrag over.

Ik verdien liever 1500 netto waar al een pensioenpremie en ziektekostenverzekering op ingehouden is dan 1700 netto waar ik alles nog zelf van moet betalen! |:(

Nofi, maar hopelijk weet je meer van ICT dan van Economie...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maar stel dat jij dus een huis koopt en daar hypotheek rente afrek bij kan doen gaan ze je ook minder betalen? Je wilt tenslotte netto betaald worden dus hoeven ze als jij belasting voordeel krijgt minder bruto te gaan betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Sommigen reageren leuk :)
Sommigen minder
Ja ik weet meer van andere dingen dan van Economie. Vandaar dat ik er ook naar vraag om er meer van te weten te komen :) Misschien dat er nu iets volwassener gereageerd kan worden door enkelen.
Ik dacht dat netto netto was, dat krijg je op je rekening klaar. Ik moet inderdaad mijn eigen pension regelen endus betalen, dat is niet mooi, maar het is niet anders.
En ik bedoelde: 2000 bruto houdt de 1 veel meer aan over dan 2000 bruto voor de ander.

@rbw: Ik denk dat ze me op de normale manier uitbetalen, maar het nu in netto uitdrukken omdat ik daar over begon. Ik wist niet dat netto bijna een Taboe is in de zakenwereld :)

[ Voor 16% gewijzigd door Guillome op 15-12-2006 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Guillome schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 12:31:
@rbw: Ik denk dat ze me op de normale manier uitbetalen, maar het nu in netto uitdrukken omdat ik daar over begon. Ik wist niet dat netto bijna een Taboe is in de zakenwereld :)
Het is niet zozeer een taboe. Maar er is voor een werkgever gewoon niet mee te rekenen. Netto is namenlijk nogal afhankelijk van veel persoonlijke factoren ( zoals bijvoorbeeld hypotheekrente aftrek ).

Het is nou eenmaal zo dat je in nederland bruto salarisen afspreekt. De netto waar jij het over hebt is waarschijnlijk gewoon je bruto salaris verekend met de inkomsten belasting en de loonheffingskorting en dergelijke. Maar dat is zeker niet wat je echt daadwerkelijk netto overhoudt. Het bruto salaris is gewoon het makkelijkst praten. Dat je voor je zelf denkt dat je ongeveer € 1500 over wilt houden en dan uitrekent wat dat bruto betekent is best logisch. Maar in princiepe heeft je baas er helemaal niks mee te maken hoeveel er van naar de belasting gaat. Vandaar dat het makkelijker is om te praten over bruto bedragen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Sommigen minder
Ja ik weet meer van andere dingen dan van Economie. Vandaar dat ik er ook naar vraag om er meer van te weten te komen :) Misschien dat er nu iets volwassener gereageerd kan worden door enkelen.
Ik dacht dat netto netto was, dat krijg je op je rekening klaar. Ik moet inderdaad mijn eigen pension regelen endus betalen, dat is niet mooi, maar het is niet anders.
En ik bedoelde: 2000 bruto houdt de 1 veel meer aan over dan 2000 bruto voor de ander.

Ik zal een voorbeeld geven:

Persoon A:
Verdient 2000 euro bruto (inc. vakantiegeld e.d.). Dat is 24000 euro per jaar. Hij heeft geen huis oid en moet over 24000 belasting betalen. Dan houdt persoon A netto 1500 over (fictief!)

Persoon B:
Verdient ook 24000 euro bruto per jaar, maar heeft een hypotheek. Hierdoor moet hij niet over 24000 maar over 22000 euro belasting betalen (rente van de hypotheek mag je aftrekken) en die houdt per maand 1600 euro netto over. (ook fictief!)

Hierdoor zou je allebei hetzelfde verdienen, maar houdt de ene persoon netto meer over dan de ander omdat hij belasting voordeel heeft/krijgt

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspertje op 15-12-2006 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Dus als je een hypotheek hebt hou je in principe meer over? Alleen heb je dan wel een hypotheek te betalen :P Maar qua loon zou je dan meer overhouden? Wel interessant gezien ik ook heel misschien een huis wil kopen ipv huren.
Dank je voor het voorbeeld, ik snap er steeds meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 21:49

rally

Deyterra Consultancy

Guillome schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:25:
Dus als je een hypotheek hebt hou je in principe meer over? Alleen heb je dan wel een hypotheek te betalen :P Maar qua loon zou je dan meer overhouden? Wel interessant gezien ik ook heel misschien een huis wil kopen ipv huren.
Dank je voor het voorbeeld, ik snap er steeds meer van :)
Dus voor jou maakt het niet uit of je een hypotheek neemt of niet. Jij hebt toch met je baas afgesproken dat je 1300 netto krijgt :+

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hmm tja 1300 netto voor 32 uur werk is netjes, maar onder welke voorwaarden is mijn vraag dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-09 07:46
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:33:
[...]

Hmm tja 1300 netto voor 32 uur werk is netjes, maar onder welke voorwaarden is mijn vraag dan?
Mja, inderdaad, netto bekeken krijg ik 1550 voor 40 uur (oftewel 1240 voor 32 uur), maar dan wordt wel mijn pensioen betaald, heb ik 38 vakantiedagen, en krijg ik een bruto vergoeding er nog bovenop voor mijn ziektekosten...

Zeker zonder pensioen zou ik niet al te hard in mijn handjes klappen met 1300 netto voor 32 uur... Pensoen kost toch al gauw 100-150 euro per maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
Martijn schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:01:
Zeker zonder pensioen zou ik niet al te hard in mijn handjes klappen met 1300 netto voor 32 uur... Pensoen kost toch al gauw 100-150 euro per maand...
In plaats van absolute bedragen is het misschien beter om het in procenten aan te geven. Bij bedrijfspensioenregelingen kan dit oplopen tot bv 8% van het brutoloon (over de pensioenpremie hoeft geen belasting betaald te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Jaspertje schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:09:
[...]

Ik zal een voorbeeld geven:

Persoon A:
Verdient 2000 euro bruto (inc. vakantiegeld e.d.). Dat is 24000 euro per jaar. Hij heeft geen huis oid en moet over 24000 belasting betalen. Dan houdt persoon A netto 1500 over (fictief!)

Persoon B:
Verdient ook 24000 euro bruto per jaar, maar heeft een hypotheek. Hierdoor moet hij niet over 24000 maar over 22000 euro belasting betalen (rente van de hypotheek mag je aftrekken) en die houdt per maand 1600 euro netto over. (ook fictief!)

Hierdoor zou je allebei hetzelfde verdienen, maar houdt de ene persoon netto meer over dan de ander omdat hij belasting voordeel heeft/krijgt
Het kan inderdaad zijn dat 2 personen die 24k verdienen netto niet gelijk uitkomen. Spaarloon / Pensioen. Dat zijn dingen die bruto/netto uit loondienst beinvloeden. Niet of je eigenaar bent van een koophuis, dat staat los van je werkgever.

Net zoals als persoon 1 wel kinderen heeft, en persoon 2 niet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

en toch is t niet helemaal zuiver om alleen je brutoloon te noemen, want een starter die aankomt met 2100 bruto in de maand is leuk, maar eigenlijk mag je daar zo nog X-honderd euro bij optellen voor zijn leasebak. (mits ie m privé rijdt)

[ Voor 5% gewijzigd door kamstra op 15-12-2006 18:43 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Maar daarom wordt dat toch ook in het overzicht genoemd? Wat mensen ook nog wel eens over het hoofd willen zien zijn vakantiedagen. Dat varieert ook wel tussen het wettelijk minimum en 2 keer zoveel (of nog meer).

[ Voor 58% gewijzigd door Hillie op 15-12-2006 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 15:37
rally schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:23:
[...]

Dus voor jou maakt het niet uit of je een hypotheek neemt of niet. Jij hebt toch met je baas afgesproken dat je 1300 netto krijgt :+
Het gaat nu al een tijdje over hypotheken maar dat heeft echt geen invloed op je Netto salaris hoor.
Of bedoelen jullie wat je per maand hebt te besteden? Dan kun je ook je huur of energiekosten wel aftrekken van je bruto loon.

Weinig mensen in deze discusie met een hypotheek blijkbaar. Met de genoemde (bruto) lonen vind ik dat toch raar.

edit: met de genoemde lonen bedoel ik de lonen uit Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 3)

[ Voor 7% gewijzigd door Switek op 15-12-2006 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Hypotheekrente kun je aftrekken van de inkomstenbelasting, oftewel, het is juist wel iets wat je meeneemt in het bruto/netto verhaal. Het is alleen niet iets wat je baas direct compenseert, maar het hoort net zo goed bij de inkomstenbelastingen als de heffing die je baas inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hillie schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 20:27:
Hypotheekrente kun je aftrekken van de inkomstenbelasting, oftewel, het is juist wel iets wat je meeneemt in het bruto/netto verhaal. Het is alleen niet iets wat je baas direct compenseert, maar het hoort net zo goed bij de inkomstenbelastingen als de heffing die je baas inhoudt.
Zo kan je dus ook giften (collectes en/of goede doelen) aftrekken van de belasting. Ook als je een ziek familielid heb en die helpt de reiskosten aftrekken van de belasting. Ook kon je spaarloon aftrekken van de belasting. Vrijwillegers werk ook.

Ik kom ze alleen nergens tegen op een loonstrookje. De manier waarop jij het schets zou de vraag bruto/netto pas beantwoord kunnen worden in 2007, als je je belastingformulieren hebt ingevuld.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Inderdaad, daarom is het hele netto verhaal (wat het doel was van dit topic) dus niet boeiend. ;)

Overigens is voor de meeste mensen het hypotheekverhaal een maandelijks event, en een gift lijkt me iets minder vaak in die vorm voor te komen.

Netto is voor iedereen anders, en daarom m.i. onzinnig in het vergelijken van salarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 11-09 15:29

MicroWhale

The problem is choice

Als het netto vergelijken van salaris niet nuttig is, dan is het bruto vergelijken van salaris ook vrij onzinnig.

De gelijkheid van een bruto salaris gaat evenmin op, omdat iedereen andere levensstandaarden heeft. Het enige wat je vergelijkt is of je (con-)collega "hetzelfde" verdient. En het probleem daarmee is dat je dat ook vrijwel niet kan vergelijken, omdat het van heel veel factoren afhankelijk is hoeveel je verdient. Ervaring, Leeftijd, Diploma's en Sociale vaardigheden. Het enige wat eruit komt is een "ongeveer".

Het gevaar wat erin zit is dat je jezelf minder bedeeld voelt dan de rest en meer gaat vragen. En dit kan er dan weer toe leiden dat je jezelf uit de markt prijst.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Laatst online: 00:13
Ehh klinkt knullig maar ik zie graag hoeveel je eigenlijk gewoon krijgt aan het einde van de maand. Niet om wat voor shit er allemaal nog omheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

M@rijn schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:30:
Ehh klinkt knullig maar ik zie graag hoeveel je eigenlijk gewoon krijgt aan het einde van de maand. Niet om wat voor shit er allemaal nog omheen komt.
Dat klinkt inderdaad behoorlijk knullig ja.

Wat je netto in handen krijgt zegt gewoon behoorlijk weinig. Als je veel netto krijgt maar dan nog zelf bijvoorbeeld je pensioen moet regelen kan het nog wel eens tegen vallen.
Een 13e maand staat ook niet bij je netto bedrag, maar zou ik toch zeker meerekenen.

Als je een salarisvoorstel overweegt zou ik juist alle secundaire zaken maar eens goed gaan bekijken.
Wanneer je geen zin hebt jezelf er in te verdiepen snijd je jezelf enorm in de vingers, maar goed: het is jouw geld maar... ;)

Kort samengevat: een netto bedrag zegt helemaal niets...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@rijn schreef op zondag 17 december 2006 @ 16:30:
Dan snap je blijkbaar helemaal niks van ons economisch stelsel.
Het enige wat je kan vergelijken is het bruto loon, want het netto loon is zeer sterk afhankelijk van jouw persoonlijke situatie (gehuwd, gescheiden, weduwnaar, ongehuwd, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Laatst online: 00:13
Maar het lijkt mij dan ook weer dat je het brutto loon ook niet kan vergelijken onderling, de 1 krijgt een auto, en alle overige secundaire shit wat allemaal mogelijk is maar kan maar 300 euro per maand cash krijgen, denk ik zomaar. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

M@rijn schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:03:
Maar het lijkt mij dan ook weer dat je het brutto loon ook niet kan vergelijken onderling, de 1 krijgt een auto, en alle overige secundaire shit wat allemaal mogelijk is maar kan maar 300 euro per maand cash krijgen, denk ik zomaar. :S
Idd. Van mijn Bruto salaris, gaat behalve belasting en premies:
  • Bijtelling leaseauto (42.000)
  • Ziektekosten verzekerinfvoor mij en mijn vriendin
  • Aandelen programma
  • Eventuele verkeersboetes
En nog 2 extra dingen die ik even vergeten ben.

Netto houd ik dus ongeveer 2.62 over ;)

Maar serieus:

Mijn Fiscaal loon is 3705,78 per maand (ex Bonus regeling). Ik krijg netto minder dan de helft, door alle dingen die er omheen zitten? Niet erg, wat het zijn mijn verzekering, auto en veel spaar dingen.

Als ik nou zou posten dat ik 1750,- gestort krijg netto, dan kan nooit iemand bedenken wat ik brutto verdien.

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 17-12-2006 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

M@rijn schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:03:
Klopt, en daarom staan dus in de salaris topics meestal zowel het brutosalaris als de secundaire voorwaarden vermeld.
Bruto salaris kun je altijd onderling vergelijken, aan de secundaire voorwaarden kun je voor jezelf ook een bepaalde waarde toekennen.

Een onkostenvergoeding of telefoon van de zaak is makkelijk na te rekenen, maar extra vakantiedagen hebben bijvoorbeeld weer geen directe geldwaarde.
Hoe dan ook loont het de moeite om je voorwaarden eens goed door te nemen, secundaire voorwaarden spelen vaak ook een grote rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommigen minder

Guillome, je zegt HBO te doen op dit moment, ik vind het erg opvallend dat je deze materie niet op havo/mavo niveau beheerst moet ik zeggen. Ik hoop echt dat je beter presteert op je vakgebied, want anders zou dat startsalaris mischien zelfs teveel betaald zijn.
De hierboven besproken onderwerpen zijn gewoon algemene kennis voor iemand op hbo niveau, probeer je wat breder te orienteren dan alleen je vakgebied,

PS. Zie dit niet als een aanval maar meer als een tip voor de toekomst, dan weet je ook een beetje waarover je praat als je later tegenover je HRMér zit bij de salarisbesprekingen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Geweldig dit allemaal :+

Hier nog zo'n nozem die liever over netto spreekt dan over bruto omdat... nja, het is al veel vaker gezegd; ik vind het interessanter om te weten wat ik op m'n rekening krijg want dáár moet ik het in eerste instantie mee doen.

Er wordt wel zo ijverig geschermd met dat bruto beter te vergelijken is dan netto maar áls je het dan over bruto hebt, dan zal je het wel over het bruto jaarsalaris moeten hebben. Je hebt ook dingen zoals 13e maand óf niet natuurlijk. Een 13e maand maakt op maandbasis aardig wat uit als je dat gaat uitsmeren over de werkelijke 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Tjezus, we blijven wel in een kringetje lullen hier he? In het salarisoverzicht is er expliciet ruimte opgenomen voor alle extraatjes (13/14e maand, auto, etcetera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 00:17
WFvN schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:35:
Hier nog zo'n nozem die liever over netto spreekt dan over bruto omdat... nja, het is al veel vaker gezegd; ik vind het interessanter om te weten wat ik op m'n rekening krijg want dáár moet ik het in eerste instantie mee doen.
Het punt is dat het niemand ene ruk interesseert of je kaviaar of pindakaas daadwerkelijk op je brood smeert :+ Feit is dat je voor salarisonderhandelingen en voor salarisvergelijkingen normaal gezien uitgaat van het brutosalaris. Uiteindelijk is het een kwestie van conventie en kun je alles omrekenen gegeven dat alle bedragen bekend zijn. Omdat men daar over het algemeen geen zin in heeft wordt er in de grote mensen wereld (incl. het salaristopic hier) uitgegaan van bruto bedragen (en moeten degenen die nettobedragen prefereren even rekenen).
Er wordt wel zo ijverig geschermd met dat bruto beter te vergelijken is dan netto maar áls je het dan over bruto hebt, dan zal je het wel over het bruto jaarsalaris moeten hebben. Je hebt ook dingen zoals 13e maand óf niet natuurlijk. Een 13e maand maakt op maandbasis aardig wat uit als je dat gaat uitsmeren over de werkelijke 12 maanden.
Is allemaal als opties aan te geven in het salaristopic :)

Dit doet me overigens wel denken aan de tijd dat ik net klaar was met m'n VWO en aan het eind van de vakantie geen zin meer had om te werken. Toen er dus een uitzendbureau belde en vroeg hoeveel ik wilde verdienen zei ik 10 gulden per uur (in die tijd mocht je blij zijn met alles meer dan 5 bruto). Het uitzendbureau vatte dat echter op als een nettobedrag en ik had dus een veel hoger brutoloon (en netto, want als student vraag je al je betaalde belasting uiteraard terug) :P

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 17-12-2006 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:27:
[...]

Guillome, je zegt HBO te doen op dit moment, ik vind het erg opvallend dat je deze materie niet op havo/mavo niveau beheerst moet ik zeggen. Ik hoop echt dat je beter presteert op je vakgebied, want anders zou dat startsalaris mischien zelfs teveel betaald zijn.
De hierboven besproken onderwerpen zijn gewoon algemene kennis voor iemand op hbo niveau, probeer je wat breder te orienteren dan alleen je vakgebied,

PS. Zie dit niet als een aanval maar meer als een tip voor de toekomst, dan weet je ook een beetje waarover je praat als je later tegenover je HRMér zit bij de salarisbesprekingen.
Ik hoop dat jij beter kan lezen dan wát dan maar ook, want dit heb ik al uitgelegd.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Guillome schreef op maandag 18 december 2006 @ 14:40:
[...]

Ik hoop dat jij beter kan lezen dan wát dan maar ook, want dit heb ik al uitgelegd.......
Wat heb je daar aan uitgelegd dan? :?
Ik zou niet weten wat Griffen en ik dan niet goed gelezen hebben.

Dat je geen Economie studeert is duidelijk, maar ongeacht wat voor HBO studie je nu doet verwacht men van een HBO student een zekere mate van algemene ontwikkeling.
Een basiskennis van financiele zaken hoort daar ook bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ja ik weet meer van andere dingen dan van Economie. Vandaar dat ik er ook naar vraag om er meer van te weten te komen :)
Jammer dat sommigen zo moeilijk doen als je iets normaals vraagt over dingen die écht niet iedereen snapt. Er zijn er genoeg op HBO scholen die niet thuis zijn in deze economische dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 14-09 18:26

Dido

heforshe

Guillome schreef op maandag 18 december 2006 @ 23:01:
Jammer dat sommigen zo moeilijk doen als je iets normaals vraagt over dingen die écht niet iedereen snapt. Er zijn er genoeg op HBO scholen die niet thuis zijn in deze economische dingen
offtopic:
Daar heb je helemaal gelijk in. Het feit dat degenen die claimen het wel te weten vaak slordig omspringen met hun uitleg maakt e.e.a. er niet eenvoudiger op.
Zo zag ik bijvoorbeeld voorbijkomen dat je je hypotheekrente mag aftrekken van je inkomstenbelasing. Was dat maar waar! Ik mag het alleen maar aftrekken van mijn (bruto) inkomen, wat betekent dat ik de belasting over mijn hypotheekrente mag aftrekken van mijn inkomstenbelasting. Dat scheelt toch een slok op een borrel.
Anderen zijn kennelijk in de overtuiging dat ze bijtelling betalen voor hun leasebak, terwijl de belastingdienst al tevreden is als je de belasting erover betaalt.
En zo zijn er nog wel meer verwarrende details te vinden in de uitleg die je her en der tegenkomt.

ontopic:
Wellicht wat intuitiever argument om bruto-salarissen te vergelijken: dat bruto salaris staat in direct verband met wat een werkgever bereid is te betalen voor een werknemer. Dat geeft een redelijke basis voor vergelijking.
Een netto-salaris mist die basis omdat dat onder meer afhankelijk is van zaken die totaal niets te maken hebben met wat de werkgever betaalt zoals een huis, kinderen, etc.
Je kunt moeilijk volhouden dat je baas meer geld in jou moet investeren omdat je netto minder overhoudt dan je collega die hetzelfde bruto-salaris verdient. Aan de andere kant is het wel reeel om je baas voor te houden dat jij hem evenveel zou mogen kosten als je collega die precies hetzelfde doet als jij (dan heb je het dus over een bruto salaris).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En argumenten even daar gelaten: iedereen hier die een beetje economie gestudeerd heeft weet dat je enkel over bruto loon kan spreken, zeker als je vergelijkingen wil maken.
Gewoon ff aannemen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En daarbij kan je uiteraard ook alleen maar lonen internationaal vergelijken als je bruto jaarsalarissen gaat vergelijken.

Bij maandsalarissen heb je nl dingen zoals dertiende maanden en vaste premies die buiten de boot vallen, en bij netto kunnen er grote verschillen zijn tussen de belastingen en afdrachten die je in het ene of het andere land betaald. En ook netto kan anders gedefiniëerd zijn. Bij "Frans Netto" is bijvoorbeeld de inkomstenbelasting er nog niet vanaf!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:12
Mx. Alba schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 15:27:
En daarbij kan je uiteraard ook alleen maar lonen internationaal vergelijken als je bruto jaarsalarissen gaat vergelijken.

Bij maandsalarissen heb je nl dingen zoals dertiende maanden en vaste premies die buiten de boot vallen, en bij netto kunnen er grote verschillen zijn tussen de belastingen en afdrachten die je in het ene of het andere land betaald. En ook netto kan anders gedefiniëerd zijn. Bij "Frans Netto" is bijvoorbeeld de inkomstenbelasting er nog niet vanaf!
Internationaal lonen vergelijken voor een 'pissing contest' is bijna onmogelijk. In NL heeft iedereen nog wel een gevoel voor de kosten van leven en wonen in Enschede, Groningen, Amsterdam of Maastricht. Internationaal is dat veel lastiger. Wat iemand in Londen-City kwijt is aan huur, is hier een modaal jaarsalaris. Bruto bedragen zeggen nog minder omdat de belastingstelsels onvergelijkbaar zijn. Je kunt je, als je niet langer ergens hebt gewoond, gewoon niets voorstellen bij de subtiliteiten van buitenlandse belastingsystemen. Naast gegevens over bruto inkomens, wil je ook iets weten over netto inkomen, de PPP (purchasing power parity) en lokale kostenverschillen.

Nog zoiets zijn bonussen. In the City (Londen) zijn de bonussen, ook voor starters, bij zakenbanken vaak tussen de 75 en 150 procent van het jaarsalaris. Fijne vergelijking, als je dan hoort dat een starter 3000 pond bruto vangt bij Lloyds, met bonus van 50.000 pond bij goed functioneren in het vooruitzicht. Ab-so-luut onvergelijkbaar met de Nederlandse situatie, waar hetzelfde type 2500 euro bruto zou kunnen verdienen met misschien 2 maandsalarissen bonus. Nu ben ik er van overtuigd dat die starter veel verdient, maar hoeveel keer ten opzichte van mijn eigen situatie, ik denk niet dat je dat gemakkelijk kunt bepalen.

[ Voor 4% gewijzigd door paknaald op 22-12-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Er is m.i. maar 1 optie om echt supervergelijkingen te kunnen maken: Iedereen scant zijn/haar loonstrookje in...
Kan de rest van de GoT familie zien wat er allemaal van je salaris wordt afgehouden en wat er aan evt secundaire arbeidsvoorwaarden bijgeteld kan/mag worden... (wel ff priv'e gegevens en gegevens van je werkgever onzichtbaar maken natuurlijk ^^

Aan de andere kant moet je dan ook wel er bij vermelden wat je secundaire arbeidsvoorwaarden zijn:

Zo heb ik bijvoorbeeld loon voor 36-urige werkweek, werk ik er 40 maar die 4 uur extra leveren mij per jaar wel zo'n 25 extra vrije dagen op... Dat kan je echt niet op mijn loonstrookje vinden maar is wel het melden waard dacht ik dan weer :)
Pagina: 1