[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 5.552 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 10:01
The Source schreef op zondag 28 januari 2007 @ 01:13:
[...]

Intel heeft in de laatste 3 jaar al meer bundels gehad met haar Intel mainboard + nvidia VGA kaart. Dus het is echt niets van de laatste tijd, en op dit moment worden ze naar elkaar toegedwongen. Waarom zou Intel AMD helpen? De ATI kaarten verkoop wordt uiteindelijk in de winst cijfers van AMD verwerkt, dus ik denk dat ze daar wel een stelllng mogen ingnemen.
Nee ik snap wat je bedoelt. Maar Intel is wel zo'n bedrijf dat met dit soort dingen gewoon echt vervelend kan gaan doen. Ze willen maar al te graag een monopolie positie zien te krijgen. Met centrino zette ze al een goede stap door een closed platform te maken. Waar natuurlijk altijd ene Intel chipset Intel Lan intel Wifi in zat. Dus verkopen ze meerdere producten in een keer. Heel erg slim natuurlijk. AMD gaat dit nu ook doen nu ze ATi hebben gekocht, Maar VIA die vroeger veel chipsets maakte voor Intel en AMD cpu's is al zo goed als uit de chipset markt gedrukt alleen niet voor hun eigen cpu's en mobo.

Ik hoop gewoon dat AMD wat groter kan worden. Ik weet niet hoeveel groter Intel is dan AMD maar iets zegt mij groter dan 6x en dan heb ik het niet alleen over marktaandeel maar ook de waarde van het bedrijf. Intel heeft veel meer ontwikkelings teams en FAB's.

Ik hoop dat dat verschil in de toekomst kleiner is zodat AMD ook goed kan concurreren met Intel. Dat is alleen maar goed voor ons de consument.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik heb even iets, denk wel leuks, gevonden. Bij Micro-Mail BV Zeewolde zijn de QuadFX cpu's, alle 65nm athlon x2's, een aantal x2 EE's en de x2 5400+, 5600+ en 6000+ in de verkoop gegaan.

zie:
AM2 cpu's te koop bij micro-mail

het kan zijn de QuadFX cpu's hier niet meer tussen staan, ik heb ze namelijk net gemailt dat die bij socket F horen, en niet bij AM2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Aha Ik heb het voor elkaar op een van mijn werk plekken krijg ik nu twee AMD beheer pc's. Ik mocht daar bestellen wat ik wou als het maar van Dell was. En er komen daar nu ook Dell Laptops met in iedergeval AMD Turion MT 36 en misschien TL 50's :)

Bij dat andere werk gaat dat lastiger worden maar misschien in de toekomst..... >:) De zelfde machines met een Intel 6300 er in ( Nu is het een AMD 4200+ X2 geworden ) waren ook een 100-150 euro EX btw duurder. De rest van de specificaties waren het zelfde ( Optiplex 740 ( AMD ) vs 745 ( Intel ) )

[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 29-01-2007 14:57 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4865f252826027b31cf01b33ba1fb0eb/full.jpg

De quad core Opteron dus, ik weet alleen niet zeker of dit de Barcelona is. En de chip, deze foto is nog niet langsgekomen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/915e1bfc29138a49fe4ef0a20daa3422/full.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door XWB op 29-01-2007 17:17 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op maandag 29 januari 2007 @ 16:55:
[afbeelding]

De quad core Opteron dus, ik weet alleen niet zeker of dit de Barcelona is. En de chip, deze foto is nog niet langsgekomen:

[afbeelding]
Ziet er netjes uit. Die AMD cpu is qua die size wel kleiner. Maar dat komt denk ik ook door die kleinere cache. Die Quadcore Intel cpu heeft 8 MB L2. Ik vraag me alleen af hoe snel die L3 cache is. De L2 cache van AMD's K8 was al niet al te snel. En intel heeft 4 MB van die cache per 2 cores die een stuk sneller is dan de L2 K8 Cache.

En weet iemand een Bank waar ik aandelen kan kopen van AMD ? Postbank en ING hebben die in ieder geval niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 29-01-2007 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ABN Amro iig ook niet.. Maar of het nu zo slim is..? http://koersen.beurs.nl/k...s.aspx?fundcode=330015883

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:23
Trouwe hooligan fan door hart en nieren :P *O*

[ Voor 0% gewijzigd door Avalaxy op 29-01-2007 19:32 . Reden: omg TYPO :/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Astennu schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:17:
[...]

Ziet er netjes uit. Die AMD cpu is qua die size wel kleiner. Maar dat komt denk ik ook door die kleinere cache. Die Quadcore Intel cpu heeft 8 MB L2. Ik vraag me alleen af hoe snel die L3 cache is. De L2 cache van AMD's K8 was al niet al te snel. En intel heeft 4 MB van die cache per 2 cores die een stuk sneller is dan de L2 K8 Cache.

...
Omdat AMD geïntergreede geheugencontroler heeft kan een AMD processor veel sneller het werkt geheugen bereiken dan een intel processor, en heeft een AMD processor minder prestatie winst uit meer cache dan een intel processor

[ Voor 7% gewijzigd door achtbaanfreak op 29-01-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het is wel slim als je vertrouwen in de Barcelona core en R600 hebt. Laag gekocht en straks dduurder verkocht. :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 09:18
Nou ik denk wel als je nog wat geld over heb dat het slim is, zeker als je denkt dat Barcelona&co. veel goed gaan maken.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Astennu schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:17:
En weet iemand een Bank waar ik aandelen kan kopen van AMD ? Postbank en ING hebben die in ieder geval niet.
Zie:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:09:
[...]

Het is wel slim als je vertrouwen in de Barcelona core en R600 hebt. Laag gekocht en straks dduurder verkocht. :P
Dat heb ik dus :) En AMD kan dat geld dat ik beleg weer investeren. Niet dat het veel helpt maar alle beetje helpen :P
UHmm ik heb even gekeken maar zie zo niet waar ze die vandaan gehaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 16:55

EaS

Gesignaleerd - AMD Quad-FX (Altair):

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20070203/image/nvis36.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Wat hebben ze met die core gedaan? Als sleutelhanger gebruikt ofzo :Y) Ziet er nogal gekrast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:28:

[afbeelding]
Doe mij er maar eens :P Ik kan niet wachten tot ik een K8L heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
EaS schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:28:

[afbeelding]
Volgens The VR-Zone is dit een Barcelona ? http://www.vr-zone.com/?i=4553

En Intel gaat 22 april prijsdalingen doorvoeren: nieuws: Prijsverlaging Core 2 op 22 april, Celeron in juni
Laat 22 april nou de verjaardag van de Opteron zijn, nu weten we dus wat AMD die dag gaat doen :9

[ Voor 27% gewijzigd door XWB op 30-01-2007 13:11 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Omdat hun search blijkbaar heel brak is, en ik te lui was manueel te zoeken? :X

@onder: Op amd én op devices exact nul hits :S

[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 30-01-2007 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
TheZeroorez schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:06:
[...]

Omdat hun search blijkbaar heel brak is, en ik te lui was manueel te zoeken? :X
Ik heb bij Beleggen > Koersinformatie > Aandelen/opties gewoon op "amd" gezocht hoor ;)

Maar goed, we gaan een beetje off-topic denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:10
http://www.hardware.info/...eert_quad_core_Barcelona/
AMD demonstreert quad core Barcelona

Iemand hier meer over, of wat de source bron van het bericht op HWI is? Hacku? :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 30-01-2007 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:40:

Iemand hier meer over, of wat de source bron van het bericht op HWI is? Hacku? :)
Ik wil wel eens wat bench marks zien VS en Intel Quadcore. En dan beide gelijke clocks en een met een intel quadcore op 3400 MHz of zo. Zo iets zal intel wel hebben als de consumenten versie van de K8L komt. Jammer genoeg moeten wij consumenten nog lang wachten op de K8L.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 30-01-2007 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
The Source schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:40:

Hier en hier kwam ik de foto tegen en werd ook gezegd dat AMD de Barcelona in Japan gedemonstreerd had. Ik had er dan een berichtje van gemaakt.

22 april is niet zover meer. Ik hoop dat we van AMD een testexamplaar krijgen. Voor de Clovertown launch kregen we van Intel iig zo'n cpu in handen (wereldwijd waren er maar 8 review sites die een exemplaar kregen). Die review kan je hier vinden. Met AMD wordt het echter afwachten, een Quad FX exemplaar kregen we ook veel te laat :/ Maar goed, voor de Quad FX hadden ze dan ook een reden. En ondertussen wachten we de R600 wel af :p

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 30-01-2007 22:01 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Hacku schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:58:
[...]

Hier en hier kwam ik de foto tegen en werd ook gezegd dat AMD de Barcelona in Japan gedemonstreerd had. Ik had er dan een berichtje van gemaakt.
Klopt het is een Barcelona...... of Altair 'FX'.....of AMD's next-gen quadcore. Hoe je het ook maar noemen wil. In wezen allemaal hetzelfde met een ander naamplaatje (hooguit met een verschil ala: "Bij product A staan we wel DDR2-xxxMHz toe en bij product B niet")

Wat betreft het verschil in het benoemen van het plaatje uit het originele verhaaltje (link is inderdaad dood.... is nu de link die jij noemt), als je die door de vertaler haalt zijn er een paar woorden die onvertaalt zijn. Men plakke deze in google, en men komt uit op dit 4x4 verhaal op dezelfde site. Vandaar de link 'plaatje<->altair'.
Wat betreft VR-Z: Of bij VR-Zone zijn ze heel goed in Japans, of ze hebben gewoon de info uit dit XS draadje gehaalt en/of uit deze kant en klare Japanse post :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
AAAAAHHH ik wordt gek :P

Ik wil een R600 en K8L :P we zien wel foto's maar geen tests en weten ook niet pressies wanneer ze uitkomen :P

En Intel zegt dat ze al een werkende Penryn core hebben. Ik vraag me af wanneer die uitkomt. De vraag is ook of de K8L Barcelona core daar wel tegenop kan. 45nm duurt nog wel even voor AMD. En intel wil voor het einde van dit jaar al op 45nm zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ach joh, mischien is dat 45nm wel niets bijzonders. Mischien is het wel te klein om goed te produceren op zulke grote schaal waardoor ze uiteindelijk niet veel beter zijn oid. In ieder geval denk ik zelf dat het verschil toch iets minder groot zal zijn dan tussen 90nm en 65nm (wat imo toch al niet bijzonder groot was). Ook omdat het verschil nu 20nm is in plaats van 25nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
leonpwner1 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:18:
In ieder geval denk ik zelf dat het verschil toch iets minder groot zal zijn dan tussen 90nm en 65nm (wat imo toch al niet bijzonder groot was). Ook omdat het verschil nu 20nm is in plaats van 25nm.
Het gaat om het relatieve verschil (%), niet om het absolute verschil. Bovendien is het verschil tussen 65 en 90 nm zeker wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 10:27:
AAAAAHHH ik wordt gek :P

Ik wil een R600 en K8L :P we zien wel foto's maar geen tests en weten ook niet pressies wanneer ze uitkomen :P

En Intel zegt dat ze al een werkende Penryn core hebben. Ik vraag me af wanneer die uitkomt. De vraag is ook of de K8L Barcelona core daar wel tegenop kan. 45nm duurt nog wel even voor AMD. En intel wil voor het einde van dit jaar al op 45nm zitten.
Goed nieuws voor je! De Inq bericht vandaag dat de Intel 45nm processors uitgesteld zijn naar Q1 08. ;) :) Helaas geen bronvermelding

http://uk.theinquirer.net/?article=37334
Penryn, Wolfdale and Yorkfield all 45 nanos delayed to Q1 08

Desktop Roadmap Q4’07 shipments for Q1’08 launch

By Fuad Abazovic in Wien: woensdag 31 januari 2007, 14:55

LAST FRIDAY Intel started talking about its 45 nanometre marchitecture and today we found out that the company has had to delay it original plans. Instead of launching the first 45 nanometre in Q4 2007 it will have to delay these small transistors to Q1 2008.
In Q1 2008 Intel plans to ship two new 45 nanometre cores. Dual core is codenamed Wolfdale and this baby has 1333 MHZ FSB. It supports up to 6MB of cache memory and supports two cores and two threads. It also supports Intel VIIV, vPRO, Intel VT, Intel TXT, HT marchitecture, Speedstep, Intel 64 bit, execute disable bit. Luckily it works with a good old socket 775 but you most definitely need a new chipset. The CPU generation should be known as Wolfdale 45 nanometre.

That’s not all, as Intel has a quad core as well. It is called Yorkfield and it will work at 1066 FSB. It supports a total of 12MB cache memory and has four cores/threads. This processor is the Yorkfield 45 nm generation. Intel still isn't talking about any clock speeds and it already officially confirmed that Yorkfield is nothing more than two Wolfdale dual cores stitched together.

[ Voor 52% gewijzigd door Help!!!! op 31-01-2007 18:05 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
leonpwner1 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:18:
Ach joh, mischien is dat 45nm wel niets bijzonders. Mischien is het wel te klein om goed te produceren op zulke grote schaal waardoor ze uiteindelijk niet veel beter zijn oid. In ieder geval denk ik zelf dat het verschil toch iets minder groot zal zijn dan tussen 90nm en 65nm (wat imo toch al niet bijzonder groot was). Ook omdat het verschil nu 20nm is in plaats van 25nm.
Jah dat is nu even jammer want het verschil zou groter zijn. Intel heeft een nieuwe techniek aangekondigt voor 45nm. Omdat ze transistors te klein worden worden ze intern te warm. Daarom heeft intel nu een techniek die de lekstroom met een factor 6 vermindert. Waardoor de clockspeeds hoger kunnen worden en de de chips minder warm worden. IBM ( die samenwerkt met AMD als het gaat om productie processen ) heeft een soortgelijke techniek aangekondigt voor 45. Echter is Intel eerder met het uitbrengen van 45 nm cpu's. AMD is ook net pas over naar 65.
Help!!!! schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:02:
[...]

Goed nieuws voor je! De Inq bericht vandaag dat de Intel 45nm processors uitgesteld zijn naar Q1 08. ;) :) Helaas geen bronvermelding

http://uk.theinquirer.net/?article=37334

[...]
Dat is mooi AMD loopt dan nog steeds iets achter qua productie process maar dat zou het minder maken. Echter is het nu wel te vroeg om daat iets over te zeggen. Ze hebben nog een heel jaar ....

En die Yorkfield zou idd een native quadcore zijn. Dus dit moet wat voordeel hebben TOV de huidige quad cores. Wel raar dat hij nog steeds een 1066 FSB heeft en de Dual core wel 1333 heeft. Die Quad core zal het harder nodig hebben. Ik had ook gelezen dat intel ook de opvolger van FSB zou introduceren. Weet even niet meer hoe het heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:27:
[...]

Dat is mooi AMD loopt dan nog steeds iets achter qua productie process maar dat zou het minder maken. Echter is het nu wel te vroeg om daat iets over te zeggen. Ze hebben nog een heel jaar ....

En die Yorkfield zou idd een native quadcore zijn. Dus dit moet wat voordeel hebben TOV de huidige quad cores. Wel raar dat hij nog steeds een 1066 FSB heeft en de Dual core wel 1333 heeft. Die Quad core zal het harder nodig hebben. Ik had ook gelezen dat intel ook de opvolger van FSB zou introduceren. Weet even niet meer hoe het heet.
Yorkfield is geen native Qcore dat staat ook in het bericht. Wat ik lees is de Nehalem core de eerste native Qcore van Intel en die staat op de planning voor 2009/2010 :?

Nividia Intel :P heeft met de Coreserie een erg goed ontwerp maar zonder hun produktievoorsprong lagen de kaarten waarschijnlijk echt heel anders. :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Help!!!! schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:35:
Nividia heeft met de coreserie een erg goed ontwerp maar zonder hun produktievoorsprong lagen de kaarten waarschijnlijk echt heel anders. :)
nVidia bedoel je zeker :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Dus zolang die nog niet 100 % native is heeft AMD een voorsprong :P. Ik neem ook aan dat AMD weet wat ze doen als ze hun quad cores op 2.6 Ghz max clocken. Ik bedoel, ze maakten zich ook niet zo veel zorgen om de Core 2 duo om daar marktaandeel aan te verliezen en ze kregen gelijk nu blijkt. Ik moet trouwens ook nog zie of die Penryn zo makkelijk ook met 4 cores naar 3.4 Ghz gaat.
Je ziet ook bij AMD dat die X2 3600 dus niet zo snel klokt en ze hebben ook nog te weinig ervaring met die processor en dus 65 Nm om hoger te clocken. Ervaring die ze dus niet voor K8L hebben kunnen gebruiken voor hogere klok snelheden.
Het is wel een totaal ander proces dan 90 Nm waar ze erg vertrouwt mee zijn.
Kortom, ik denk dat het wel gunstig uitpakt voor AMD :7

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De X2 3600+ is dan ook de low budget dual core cpu, hoezo niet hoog klokt? Een overklok poging tilt deze cpu trouwens naar 3,1GHz: http://www.amdzone.com/mo...warticle&artid=282&page=1

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Eerste cpu-z screenshots gesignaleerd!

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/4iglrtu.jpg Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/2h6yhsk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hekking schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:44:
Dus zolang die nog niet 100 % native is heeft AMD een voorsprong :P.
Nee. AMD heeft momenteel helemaal geen quad-core beschikbaar en als de quad-core wel geintroduceerd wordt, is het nog maar de vraag of die sneller is dan de quad-core van Intel (bij dezelfde prijs).
Ik bedoel, ze maakten zich ook niet zo veel zorgen om de Core 2 duo om daar marktaandeel aan te verliezen en ze kregen gelijk nu blijkt.
Maar de omzet en winst zijn wel gekelderd door die Core 2. Zonder Core 2 was het veel beter gegaan met AMD.

[ Voor 25% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-02-2007 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
2,8GHz, dat is al een stukje meer dan hier staat, mooi :) 1GHz HT bus, wil dus zeggen dat deze op een bestaand socket F mobo draait.

Dus:

HT 1.0 = 800 MHz (eerste K8)
HT 2.0 = 1 GHz (sinds s939)
HT 3.0 = 2,6 en later 5,2 GHz

Is die info correct? Ik weet het niet zeker, HT 2.0 werd eigenlijk nog nooit geroepen en die 5,2 GHz verwar ik vast met 5,2 GT/s die je op veel slides ziet.
Maar de omzet en winst zijn wel gekelderd door die Core 2. Zonder Core 2 was het veel beter gegaan met AMD.
Niet alleen door de C2D, de overname van ATI zat er ook voor een groot deel bij. En natuurlijk, C2D prijzen zijn er laag dus AMD moet haar prijzen ook laag houden = minder winst. Maar daar komen ze wel terug bovenop. Fab36 op volle kracht, 65nm, 300mm wafers, de ombouw van Fab30.

En hier nog even een mooie roadmap, kort maar krachtig :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/914e4f11a1100eafa42fc3b52d20e8fa/full.png

Volgens mij zal de K8L net krachtig genoeg zijn om tegen de Penryn op te boksen, hiervoor zal het 65nm procédé wel volstaan. 45nm zullen ze echter hard nodig hebben om het op te moeten nemen tegen Nehalem, Intel's compleet nieuwe architectuur.

[ Voor 61% gewijzigd door XWB op 01-02-2007 00:51 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Hacku schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 00:21:
[...]

2,8GHz, dat is al een stukje meer dan hier staat, mooi :) 1GHz HT bus, wil dus zeggen dat deze op een bestaand socket F mobo draait.

Dus:

Is die info correct? Ik weet het niet zeker, HT 2.0 werd eigenlijk nog nooit geroepen en die 5,2 GHz verwar ik vast met 5,2 GT/s die je op veel slides ziet.
Info klopt aardig behalve inderdaad 5,2 GHz.
Dat moet 5,2 GigaTransfers/second zijn (GT/s) -> Maximale kloksnelheid HT 3.0 is 2,6 GHz, waarbij data verzonden wordt op zowel de op- als neergaande flank van het kloksignaal (Double Data Rate kortweg DDR) -> 2 x 2,6 GigaHertz/s = 5,2 GigaTransfers/s

Hier nog even alle info op een rij (http://www.hypertransport.org):

Afbeeldingslocatie: http://www.hypertransport.org/images/features_chart.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Dus:

[...]

Niet alleen door de C2D, de overname van ATI zat er ook voor een groot deel bij. En natuurlijk, C2D prijzen zijn er laag dus AMD moet haar prijzen ook laag houden = minder winst. Maar daar komen ze wel terug bovenop. Fab36 op volle kracht, 65nm, 300mm wafers, de ombouw van Fab30.

En hier nog even een mooie roadmap, kort maar krachtig :)

[afbeelding]

Volgens mij zal de K8L net krachtig genoeg zijn om tegen de Penryn op te boksen, hiervoor zal het 65nm procédé wel volstaan. 45nm zullen ze echter hard nodig hebben om het op te moeten nemen tegen Nehalem, Intel's compleet nieuwe architectuur.
Ik heb die Yorkfield een beetje verward met de Nehalem. Wat wordt idd een krachtpatser. Ik denk dat er onder de kap niet veel gaat veranderen. Maar er omheen wel. Misschien maken ze de cache wat groter en tweaken ze de boel nog iets. ( hebben ze met de P4 ook veel gedaan ). Maar de grootste vooruitgang zal de vervanger van FSB zijn CSI. Dus ik hoop dat AMD ook nog iets aan die K8L kan doen net als met de Venice ( Winchester > Venice = +10% Performance clock for clock )

En over dat brand new. De Core 2 was ook niet nieuw. Die was afgelijd van Centrino en de Centrino was weer overgenomen van de P3. Ze hebben het alleen wel van de grond af opnieuw in elkaar gezet veel toegevoegd en verandert. Yorkfield zal wel een C2D revisie zijn met wat leuke tweaks. En die Nehalem is native quad dus in dat opzicht wel nieuw. Ik vraag me ook af wanneer de K9 komt. Want de K8L is een zwaar opgevoerde K8 core. Ik denk dat ze daar minder lang over gedaan hebben dan K7 > K8.

En over dat HTT verhaal. We gebruiken de max dus niet eens van HT 2.0. Veel moederborden kunnen dit trouwens niet eens aan. Mijn DFi kan het toevallig wel. ( RD580 Chipset ) Maar veel oudere wouden maar net 1000/1100 halen ( NF4 ).

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 01-02-2007 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
Astennu schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:02:
[...]

En over dat HTT verhaal. We gebruiken de max dus niet eens van HT 2.0. Veel moederborden kunnen dit trouwens niet eens aan. Mijn DFi kan het toevallig wel. ( RD580 Chipset ) Maar veel oudere wouden maar net 1000/1100 halen ( NF4 ).
Ben benieuwd naar een benchmark dat de eventuele winst kan laten zien van het draaien met HT 1500 (zoals bij de CFX3200) tov de standaard HT 1000 snelheid

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Demon_Eyez schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:21:
[...]
Ben benieuwd naar een benchmark dat de eventuele winst kan laten zien van het draaien met HT 1500 (zoals bij de CFX3200) tov de standaard HT 1000 snelheid
Huidige Dual Cores benutten die snelheden niet. In de servers zal het anders zijn. Dan worden alle cpu's via die HTT links aan elkaar gekoppeld daar zal het wel helpen. Bij de desktop cpu's heb je er denk ik pas wat aan als we naar de Quad cores gaan. Maar misschien wou AMD ook de PCI-E Controller in de cpu stoppen. Dit heeft veel bandbreedte nodig. Maar kan ook voor een performance boost zorgen. En een on die GPU zou natuurlijk ook wat bandbreedte vragen.

Maar de Next gen Opteron servers met die K8L en HT 3.0 wordt echt super snel. En kunnen toch heel erg zuinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

IBM's 45nm riposte
1/30/2007 10:27:08 AM, by Jon Stokes
As many commentators noted, the Saturday timing of Intel's 45nm announcement was a bit odd, and in fact after I posted on it I learned that Intel had been moving the date forward for some time. It's possible that Intel accelerated the announcement date to Saturday in order to get the jump on IBM's planned 45nm announcement.

At any rate, whatever the cause of Intel's timing, IBM also put out a hasty press release on Saturday announcing that they, too, will be using a high-k dielectric and metal gates for their forthcoming 45nm process. There's not a ton of information in the release, with the only other noteworthy detail being that products based on the new process with start rolling off the lines of IBM's 45nm East Fishkill fab sometime in 2008.

The IBM announcement bodes well for AMD, which has a manufacturing contract with IBM to make some of their processors. AMD and IBM will probably be a bit behind Intel in bringing the high-k 45nm process into full production, but that won't necessarily matter for the Intel vs. AMD processor horserace.

Incidentally, analysts and those who are following the PS3's fortunes should take note that this 45nm news probably doesn't mean anything at all for Sony's new console. Early last year, IBM announced plans to partner with Sony and Toshiba on a 32nm process, with mention of the 45nm process being conspicuously absent from the agreement. Later that year, Sony and Toshiba separately announced that they'd be making the leap to 45nm with NEC. For its part, IBM has developed its 45nm technology in partnership with Chartered Semi, Samsung, and Infineon.
Hmm :)

AMD Posts Another All-Time High Market Share. AMD Surpasses 25% of x86 Microprocessor Market
The market shares of x86 microprocessors that Advanced Micro Devices has managed to achieve in the whole calendar 2006 and in Q4 are all-time records for the company. However, since AMD no longer has leading-edge performance crown and rival Intel Corp. is ramping up its award-winning Core 2 chips, it has to drop prices on its chips to stay competitive.

Intel Corp. controlled 74.4% of the x86 chip market in Q4 2006, AMD owned 25.3% of the market and the remaining 0.3% were shared between companies like Transmeta Corp. and Via Technologies, the preliminary figures from a study by Mercury Research reveal. For Sunnyvale, California-based chipmaker this is a 2% sequential gain and 3.9% annual increase in market share.

Even though the market share numbers for the whole calendar 2006 were not released, it is highly likely that the share of AMD’s in x86 chip shipments will be approximately 23%, which is much higher than around 18% in 2005 and 15.8% in 2004.

According to Mercury’s Q4 2006 figures released by AG Edwards’ analyst David Wong and published by MarketWatch web-site, in the desktop market, Intel had a 70.4% share, down from 72.4% in the prior quarter. AMD had 29.1%, up from 26.6%. In the laptop market, Intel had an 80.6% share, down from 83.2%, while AMD had 19.4%, up from 16.8% a quarter ago.

Nevertheless, in Q4 2006 Intel continued to regain market share in the server market. In the last quarter of 2006, Intel shipped 77.7% of central processing units for servers, up from 76.3% in Q3 and 74.1% in Q2. AMD’s share in Q4 slipped to 22.3%, down from 23.7% in the prior quarter.

Despite of market share gains in the desktop and mobile market as well as shipments increases across the board, due to necessity to decrease pricing on the chips and integrate ATI Technologies operations, AMD’s fourth quarter 2006 gross margin was 40%, excluding acquisition-related charges and stock-based compensation expense for the applicable periods, compared to 52% in the third quarter of 2006 and 57% in the fourth quarter of 20052. The decrease from the prior quarter was explained as “due largely to significantly lower server processor average selling prices (ASPs) and the inclusion of the former ATI operations”.
Hier past ook wel een Hmm bij :)

De introductie van 65nm gaat zéker wel iets terugdoen bij Intel, ok, het wordt geen levensredder maar het gaat wel invloed hebben in de prijzenslag die gaat woeden tussen Intel en AMD. Met DDR3 voor de deur zie ik persoonlijk trouwens geen reden om over te stappen naar AM2, dat wordt eerder AM2+.

[ Voor 3% gewijzigd door Jejking op 01-02-2007 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jejking schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:53:
De introductie van 65nm gaat zéker wel iets terugdoen bij Intel, ok, het wordt geen levensredder maar het gaat wel invloed hebben in de prijzenslag die gaat woeden tussen Intel en AMD. Met DDR3 voor de deur zie ik persoonlijk trouwens geen reden om over te stappen naar AM2, dat wordt eerder AM2+.
Zoals The Source in een eerdere post al aangaf gaat de introductie van DDR3 nog wel even duren. Intel heeft dit naar achteren geschoven en AMD gaat pas mee als Intel voor voldoende volume heeft gezorgd.

Dus ik denk dat het lang wachten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De singleprocessor Opteron zit nog gewoon op een AM2 socket :) De quadcore 1nnn komt op Socket AM2+ en de 2nnn/8nnn komen op Socket F+.

Maar waarom staat er dat het beestje 2 cores heeft en niet 4, wat ik zou verwachten :?

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 01-02-2007 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Dit verklaard dan ook dat die processor op 2.8 Ghz loopt. Het is gewoon de Kuma dual core (maar dan de Opteron versie er van) . AMD heeft gezegd dat de dualcores beginnen met een maximum van 2.9 Ghz dus dat kan wel kloppen. En ik dacht me te herinneren dat dual cores ook shared level 3 cache krijgen. :*)

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:40:
Huidige Dual Cores benutten die snelheden niet. In de servers zal het anders zijn. Dan worden alle cpu's via die HTT links aan elkaar gekoppeld daar zal het wel helpen. Bij de desktop cpu's heb je er denk ik pas wat aan als we naar de Quad cores gaan. Maar misschien wou AMD ook de PCI-E Controller in de cpu stoppen. Dit heeft veel bandbreedte nodig. Maar kan ook voor een performance boost zorgen. En een on die GPU zou natuurlijk ook wat bandbreedte vragen.
Wat heeft quad-core single-socket met HT bandbreedte te maken?
Dezelfde vraag voor een on-die PCI-E controller en GPU?
On-die PCI-E controller en GPU verlagen juist de nodige bandbreedte over HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Olaf van der Spek schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:06:
[...]

Wat heeft quad-core single-socket met HT bandbreedte te maken?
Dezelfde vraag voor een on-die PCI-E controller en GPU?
On-die PCI-E controller en GPU verlagen juist de nodige bandbreedte over HT.
HTT is de comminucatie vanuit je cpu naar de rest van de PC onderdelen. Als je GPU in je cpu die zit kunnen die idd rechtstreeks comminuceren. Maar de GPU heeft ook data uit het ram geheugen nodig of van de HD's en dat moet toch over het lijntje heen. 2 cores kunnen meer rekenwerk verrichten en hebben dus ook meer data nodig om aan de gang te blijven.
Hekking schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:44:
Dit verklaard dan ook dat die processor op 2.8 Ghz loopt. Het is gewoon de Kuma dual core (maar dan de Opteron versie er van) . AMD heeft gezegd dat de dualcores beginnen met een maximum van 2.9 Ghz dus dat kan wel kloppen. En ik dacht me te herinneren dat dual cores ook shared level 3 cache krijgen. :*)
Ik wil die het wel eens zien opnemen tegen een Athlon X2 6000+ op 3000 MHz en een X6800. En een overgeclockte X6800 @ 3600 MHz of zo. Ben ook benieuwd of die nieuwe Opterons een beetje clocken. Stock komen ze op 2900 uit. De K8 zelf wil meestal iets van 3000-3100 zonder voltage verhoging. Dus ben benieuwd wat die K8L chips kunnen.

[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 01-02-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:21:
HTT is de comminucatie vanuit je cpu naar de rest van de PC onderdelen. Als je GPU in je cpu die zit kunnen die idd rechtstreeks comminuceren. Maar de GPU heeft ook data uit het ram geheugen nodig of van de HD's en dat moet toch over het lijntje heen. 2 cores kunnen meer rekenwerk verrichten en hebben dus ook meer data nodig om aan de gang te blijven.
Het lijntje? Welk lijntje? De memory controller zit on-die en praat met het geheugen zelf niet over HT.
Storage bandbreedte is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Olaf van der Spek schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:32:
[...]

Het lijntje? Welk lijntje? De memory controller zit on-die en praat met het geheugen zelf niet over HT.
Als dat het geval is is er idd meer dan genoeg bandbrete voor 2 cores en waarschijnlijk ook wel voor 4. Dus of je dan 1000 MHz hebt of 2600 MHz maakt dan niet uit. In server is het wel anders die CPU's kunnen ook elkaars memory conrollers aanspreken. Dus daar is meer bandbreedte altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:32:
[...]

Indien meerdere cpu's in het systeem aanwezig kunnen deze elkaars geheugen wel aanspreken en gaat die bandbreedte over de HT bus.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/53886/full.gif

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/53885/full.gif

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hacku schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:42:
[...]

Indien meerdere cpu's in het systeem aanwezig kunnen deze elkaars geheugen wel aanspreken en gaat die bandbreedte over de HT bus.

[afbeelding]

[afbeelding]
Maar Astennu had het over desktop/single-socket ("Bij de desktop cpu's heb je er denk ik pas wat aan als we naar de Quad cores gaan. ").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:42:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Volgens mij hete dat NUMA En geld dus alleen bij meerdere sockets:

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/dualk8/img/sandra-memory.png

Tegenwoordig zal de winst een stuk groter zijn. Want dit zijn wel hele oude benchmarks. Had ook iets gehoord dat vista een betere support voor NUMA had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat zei ik toch ook ? :p
Indien meerdere cpu's in het systeem aanwezig

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Olaf van der Spek schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:54:
[...]

Maar Astennu had het over desktop/single-socket ("Bij de desktop cpu's heb je er denk ik pas wat aan als we naar de Quad cores gaan. ").
Ik had het over Singel socket Singel VS Dual VS quad core vergelijking. Bij de stap van Singel naar dual merktje er niets van. Een je kunt bij een dual core systeem makkelijk de HTT op 800 Zetten zonder er echt iets van te merken. Hoefde je vroeger bij je Athlon XP niet te doen. Geeft wel aan dat HTT veel meer bandbrete heeft dan die oude FBS. HTT op 400 is nog snel genoeg. Performance zakt nouwelijks in bij 3dmark 2001 ( deze leunt erg op geheugen en cpu + vga kaart power vroeger merkte je het ook als je de FSB omhoog deed maar rest hetzelfde liet ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De roadmaps vliegen je om de oren de laatste tijd :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/39a41f1940a4999c6ba4ed4b7e72e5d6/full.jpg

Blijkbaar heeft The Source gelijk over die socket 1207+, alleen weten we nog niet wat daar anders aan is.

[ Voor 29% gewijzigd door XWB op 01-02-2007 14:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:47:
De roadmaps vliegen je om de oren de laatste tijd :)

[afbeelding]

Blijkbaar heeft The Source gelijk over die socket 1207+, alleen weten we nog niet wat daar anders aan is.
Dus pas halverwege het jaar de eerste Desktop chip in de vorm van een 4x4 chip. Dus alleen voor ultra high end. En iets later de AM2 Quad en dual cores. En halverwege 2008 dus DDR3.

Mja nu wil ik wel eens wat benchmarks zien. Ik ben echt benieuwd of die 2600 MHz quad core wel snel genoeg is. Om intel bij te houden. Die kunnen zo een 3400 MHz quad core er uit gooien gezien de overclockbaarheid van die cpu's.

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 01-02-2007 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

AMD: Time to Re-evaluate Standards

Next: AMD gambles on the enthusiast segment, and the "halo effect." Korte samenvatting :)

Edit: weet iemand of de 65nm-versies al in de winkels liggen? Ik hoop dat 90nm snel uitgefaseerd wordt, maar sowieso moet ik dan overstappen op AM2, wat niet eens zo'n gek idee is :)

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/Item922/wattload.png

Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/Item922/tempload.png
Before wrapping up our overclocking segment, we did take our Athlon 64 X2 5000+ "Windsor" processor and repeat the same procedure. The end result was much lower, reaching a maximum stable clock speed of 2.79GHz with the clock generator set at 215MHz. Anything beyond this resulted in Windows crashing during the boot process.
Toch mooi voor zo'n eerste 65nm-stepping, daar zit nog wel rek in!

[ Voor 75% gewijzigd door Jejking op 02-02-2007 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Jejking schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:36:
[afbeelding]

[...]

Dat ziet er wel veelbelovend uit. Ik ben benieuwd hoe dat in latere steppings gaat uitwerken. :)

offtopic:
Waarom staat bij dat eerste plaatje over 'Vermogen' dat hogere scores voor hogere performance staat? Lekker ge-copy-paste weer. :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
....
[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

dat zegt toch niets? als ik een 65nm x2 3600 tegenover een 90nm x2 5200 dan is het wel logisch dat die x2 3600 minder warmte produceert
AMD: Time to Re-evaluate Standards
...
Edit: weet iemand of de 65nm-versies al in de winkels liggen? Ik hoop dat 90nm snel uitgefaseerd wordt, maar sowieso moet ik dan overstappen op AM2, wat niet eens zo'n gek idee is :)
...
micro-mail in zeewolde heeft ze in de virtuele schappen liggen, niet op voorraad, maar ze liggen erin, alleen hebben ze de pagina zo aangepast dat ze moeilijk te onderscheiden zijn van de 90nm versie. Je moet even googlen om het partnummer om na te gaan of je de 65nm of 90nm variant hebt

[ Voor 41% gewijzigd door achtbaanfreak op 02-02-2007 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Wie heeft het over een 3600+ ? :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

achtbaanfreak schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 17:59:
dat zegt toch niets? als ik een 65nm x2 3600 tegenover een 90nm x2 5200 dan is het wel logisch dat die x2 3600 minder warmte produceert
Ik zou het betreffende artikel even lezen voordat je conclusies trekt. ;)
Op de derde pagina:
This review, in essence, can be considered an extension of that piece, with today's focus being an apples-to-apples comparison between the AMD Athlon 64 X2 5000+ 90nm "Windsor" and the AMD Athlon 64 X2 5000+ 65nm "Brisbane".

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
_the_crow_ schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 18:03:
[...]
Ik zou het betreffende artikel even lezen voordat je conclusies trekt. ;)
Op de derde pagina:
[...]
zoiets dacht ik al, maar de bron stond er niet bij he. Maar ik bedoelde ook half, waarom zetten ze er niet ff bij welke processor ze hebben gbruikt, lijkt mij een stuk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Eindelijk, meer opheldering: nieuws: Morgen nieuwe Opteron-chips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Volgens mij klopt dat bericht niet, zie ook Morgen nieuwe Opteron-chips

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Demon_Eyez schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:21:
[...]
deze test heb ik gedaan

nforce4 sli
5x250mhz=1250mhz
Kwa cpu word deze een stuk krachtige maar dat heeft alleen nut als je cpu ook genoeg kan verwerken. (dik 10fps sec meer met games dan standaard 1000mhz htt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik draai nu 4x 303 en softwarematig kan ik als het goed is 5x 303 draaien. Ik heb nooit getest of het sneller was, maar ik zal wel even zien de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 8819 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:11:
[...]

deze test heb ik gedaan

nforce4 sli
5x250mhz=1250mhz
Kwa cpu word deze een stuk krachtige maar dat heeft alleen nut als je cpu ook genoeg kan verwerken. (dik 10fps sec meer met games dan standaard 1000mhz htt)
Uhmm..... Was je cpu speed gelijk ? Want als ik dit lees clock je je cpu dus ook over. Je moet eigenlijk 1000 MHZ HTT 2000 MHz cpu en 1250 MHz HTT en ook ongeveer 2000 MHz testen. Want ik denk dat je die 10 FPS krijgt door je snellere cpu. Ik zal het wel eens met me CFX 3200 testen. Een keer met 4x280=1120 HTT de andere keer met iets van 2x280=560 en 3x280=840.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 06-02-2007 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
Astennu schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 08:48:
[...]

Uhmm..... Was je cpu speed gelijk ? Want als ik dit lees clock je je cpu dus ook over. Je moet eigenlijk 1000 MHZ HTT 2000 MHz cpu en 1250 MHz HTT en ook ongeveer 2000 MHz testen. Want ik denk dat je die 10 FPS krijgt door je snellere cpu. Ik zal het wel eens met me CFX 3200 testen. Een keer met 4x280=1120 HTT de andere keer met iets van 2x280=560 en 3x280=840.
Hmm, 2x280 lijkt me nou niet heel interessant. Kan jij geen 5x280HTT doen?

Zal vanavond eens een bench doen met 3x333HTT en 4x333HTT, beide runs op 3Ghz
Waar testen we mee, 3DMark05 of 06?

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Demon_Eyez schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:07:
[...]
Hmm, 2x280 lijkt me nou niet heel interessant. Kan jij geen 5x280HTT doen?

Zal vanavond eens een bench doen met 3x333HTT en 4x333HTT, beide runs op 3Ghz
Waar testen we mee, 3DMark05 of 06?
Het gaat er om dat ik denk dat je met 2x280 een even hoge score krijgt als met 4x 280. Ik kan misschien wel 5x280 niet echt geprobeert.

Ik test zelf 3dmark 2001 3 runs van Game 1 tot en met Game 4 (maakt de score wat stabielere). Die laat als enige 3dmark FPS verschillen zien als je Ram sneller wordt. Omdat de VGA kaart meer tegengehouden worden door de rest van het systeem. Bij die nieuwere is het altijd de vga kaart die aan zijn tax zit. Maar ik denk dat ik er niet veel van merk als me HTT lager wordt. Ik denk dat dit vooral voor servers te merken zal zijn maar desktop cpu's hebben denk ik genoeg aan een HTT van 600 MHz. Met quad core zal dat misschien wel wat anders worden. Want dan kan er dubbel zo veel verwerkt worden. Dus zal er ook wel meer activiteit op de HTT links zijn. En we gebruiken dual cores nu nog niet eens optimaal. Dus misschien als je straks bv U3 gaat testen met een 600 MHz en een 1200 MHz HTT dat je dan wel verschil ziet. Aangezien die wel 3 cores gebruikt. Nu kom ik vaak niet verder dan 67% load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

AMD "Trevally" block diagram courtesy of Chile Hardware
AMD gets ready to take on Intel's "Santa Rosa" with its next-generation "Trevally" mobile platform

AMD is currently providing partners with its next-generation Trevally mobile reference design for Socket S1 Turion processors. Trevally features AMD’s upcoming RS690T north bridge and new SB700 south-bridge.

In its mobile configuration, the RS690T supports side port and MXM technologies for video upgrades. Notebook manufacturers are able to implement an external frame buffer for the integrated Radeon X700-derived graphics core using the available side port. Manufacturers are free to use 512-mbit DDR2 memory for the external frame buffer.

While the RS690T has an integrated Radeon X700-derived graphics core, it features eight PCIe lanes for an external graphics or greater video output capabilities. The eight PCIe lanes are routable to an MXM-slot for graphics card upgrades. Additionally, the eight PCIe lanes are SDVO compatible in case manufacturers want to implement TV, VGA and DVI outputs. Two PCIe x1 links are available for PCIe Ethernet and ExpressCard on RS690T too.

Connecting to the RS690T IGP-north-bridge via a PCIe x4 interconnect is the new SB700 south-bridge. New features of the SB700 include more USB and SATA 3.0Gbps ports. SB700 increases the amount of supported USB 2.0 ports to 12 from the previous 10. Additionally, two USB 1.1 ports are supported for 14-supported USB ports.

AMD increased the total amount of SATA 3.0Gbps ports to six with the SB700; the SB600 south-bridge only supports four SATA 3.0Gbps ports. While chipset manufacturers occasionally remove parallel ATA support completely with more SATA ports, AMD has opted to retain parallel ATA support. The Trevally reference platform uses the ATA 66/100/133 interface for a flash memory module, similar to Intel’s Robson technology.

It is unknown when AMD’s Trevally platform will make its appearance, especially since RS690 is still unavailable.
Ziet er goed uit, ik denk inderdaad dat de achterstand van AMD op Intel niet zo súpergroot is als dat men (en dan vooral Intel) wil doen geloven :)

Edit: als je ziet wat een S939 X2 kóst op het moment. Een upgrade voor AM2 + dualcore wordt toch wel erg verleidelijk, een AM2 X2 3800+ EE is iets van €90,- ! :o

[ Voor 3% gewijzigd door Jejking op 06-02-2007 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:23:
Ik test zelf 3dmark 2001 3 runs van Game 1 tot en met Game 4 (maakt de score wat stabielere). Die laat als enige 3dmark FPS verschillen zien als je Ram sneller wordt. Omdat de VGA kaart meer tegengehouden worden door de rest van het systeem. Bij die nieuwere is het altijd de vga kaart die aan zijn tax zit.
Speel je ook games van vijf jaar oud dan?
Of zeg je nu al dat HT niks uitmaakt bij moderne games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:05:
[...]

Speel je ook games van vijf jaar oud dan?
Of zeg je nu al dat HT niks uitmaakt bij moderne games?
Bij moderne Games zit ze VGA kaart vaak aan zijn max. En ja ik speel ook nog oude games zolang ze leuk zijn speel ik die gewoon :)

Maar bij nieuwe games merk je niets omdat andere dingen de limiet vormen. Bij 3Dmark 2001 helpt echt alles. Van hoge FPS's tot mem timings van je ram of vga kaart. Alles wat je sneller maakt zie je terug in die score. Vandaar dat ik dat altijd gebruik om dit soort dingen te testen. Als snellere HTT als helpt zul je het daar zien. In moderne games zul je denk ik niets zien of je nu 200 MHz hebt of 1000 ( Athans dat denk ik ). Maar ik zal ook wat moderne dingen gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 12:09:
Bij moderne Games zit ze VGA kaart vaak aan zijn max. En ja ik speel ook nog oude games zolang ze leuk zijn speel ik die gewoon :)
Maar dan heb je met een modern systeem toch al geen performance bottlenecks. :)
Minimaal 100 of 200 fps, het maakt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

http://uk.theinquirer.net/?article=37444
AMD explains K8L misnomer

Cities and Stars marchitectures are K10

By Theo Valich: dinsdag 06 februari 2007, 09:03

WE'VE BEEN HEARING the "K8L" codename for ages now, but we can say now, straight from the horse's mouth, K8L was never a codename for AMD's upcoming generation of chips. In fact, our own Charlie Demerjian invented that "codename", tee hee.
We had a chat with Giuseppe Amato, technical director of marketing and sales for the EMEA region and got answers about a lot of topics. But we thought we'd clear this one up first.

While Intel and the rest of the industry was using the codename K8L for AMD's next-gen architecture revamp, K8L existed only in AMD's expired internal roadmaps - roadmaps that died a long, long time ago.

The "L" suffix in K8L actually meant Low-Power. And, you've guessed it right, this was a description for the Turion 64, which was introduced years ago. Surprised? You should not be, given the fact that K9 was actually a codename for the dual-core family, only introduced after Turion's debut in Las Vegas.

Also, differences between the upcoming K10 marchitecture the original K8 and K9 are far greater than most of the readers can assume, and having talked to a lot of industry analysts and insiders, we can freely say it could be a nice leap ahead to the smarter choice.

Stay tuned out. µ

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 13:03:
[...]

Maar dan heb je met een modern systeem toch al geen performance bottlenecks. :)
Minimaal 100 of 200 fps, het maakt weinig uit.
Klopt. je hebt ook geen snel ram geheugen nodig. DDR 2 400 is zat als je maar genoeg er van hebt. Qua FPS zul je wel wat merken maar die 100 kun je nog steeds halen. zelfde geld voor de cpu singel core 1.8 Ghz meer dan zat. VGA kaart is het grootste probleem met FPS. Dus als je veel games speeld is dat het belangrijkste om in te investeren daar na Ram hoeveelheid dan pas cpu Ram speed enz. Maar toch kopen mensen quad cores en Overlcock geheugen om hun systeem sneller te maken. Maar voor goede game play kan een Dual core 3800+ met 1 GB ram en een 8800 GTX/R600 al voldoen. En je zult denk ik niet heel veel verschil merken met een QX6800 2 GB ram en diezelfde VGA Kaart. Maar bij games zoals BF 2 / wow is 2 GB ram wel te merken maar cpu niet echt.
Dit had ik al eens gehoord. Dit hebben ze al eens eerder gedaan van K7 Thunderbird > K7 Palamino echter bleef het wel K7 maar er is toen wel aardig wat onder de kap verandert. Misschien niet zo veel als nu ? Maar toen kreeg de K7 ook voor het eerst SSE.

Ik vind de "K8L"Toch meer een opgevoerde K8. Evenals die dual core die eigenlijk K9 heet. Maar goed dat maakt allemaal niets uit :) Het gaat om het resultaat. Hij heet straks toch Athlon X4 of zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:21:
[...]
Dit had ik al eens gehoord. Dit hebben ze al eens eerder gedaan van K7 Thunderbird > K7 Palamino echter bleef het wel K7 maar er is toen wel aardig wat onder de kap verandert. Misschien niet zo veel als nu ? Maar toen kreeg de K7 ook voor het eerst SSE.

Ik vind de "K8L"Toch meer een opgevoerde K8. Evenals die dual core die eigenlijk K9 heet. Maar goed dat maakt allemaal niets uit :) Het gaat om het resultaat. Hij heet straks toch Athlon X4 of zo :)
Nou, sommige mensen hadden het over de K9 / K10 die ook over niet al te lange tijd zou moeten komen, wat suggereert dat de K8L een tussenpaus is. Maar verder maakt het idd niet uit. :)

AMD X4-8000+ lijkt me wel een stoere naam voor de desktop native quadcore :P

[ Voor 31% gewijzigd door Help!!!! op 06-02-2007 14:56 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
De Resultaten:

HTT Test Resulds 3DMark 2001 SE:

1x280=280 MHz HTT:

3DMark Score 29411
Game 1 - Car Chase - Low Detail 365.1 fps
Game 1 - Car Chase - High Detail 127.9 fps
Game 2 - Dragothic - Low Detail 542.6 fps
Game 2 - Dragothic - High Detail 297.9 fps
Game 3 - Lobby - Low Detail 330.9 fps
Game 3 - Lobby - High Detail 151.5 fps
Game 4 - Nature 274.1 fps

2x280=560 MHz HTT:

3DMark Score 29740
Game 1 - Car Chase - Low Detail 373.6 fps
Game 1 - Car Chase - High Detail 127.7 fps
Game 2 - Dragothic - Low Detail 554.4 fps
Game 2 - Dragothic - High Detail 273.5 fps
Game 3 - Lobby - Low Detail 363.6 fps
Game 3 - Lobby - High Detail 154.8 fps
Game 4 - Nature 285.3 fps

4x 280=1120 MHz HTT:

3DMark Score 30875
Game 1 - Car Chase - Low Detail 376.1 fps
Game 1 - Car Chase - High Detail 119.0 fps
Game 2 - Dragothic - Low Detail 554.0 fps
Game 2 - Dragothic - High Detail 311.9 fps
Game 3 - Lobby - Low Detail 374.4 fps
Game 3 - Lobby - High Detail 172.9 fps
Game 4 - Nature 287.8 fps

Zoals je ziet help HTT speed wel wat. De resultaten klopen niet altijd. ( Game 3 Dragotic is bij 2x280 wel erg laag misschien dat i daar een stotter had )

PC Specs:

AMD Opteron 170 @ 2800 MHz
2x1 GB ram @ 255 MHz 3-4-3-8
DFi CFX 3200
ATi Radeon X1900 XTX

Cat 7.1 Drivers ( }:O Rozetta draaide op achtergrond zodat de beide cores 100% belasting hadden, Zou ook wat invloed gehad kunnen hebben )

Maar je krijgt wel een beetje een beeld van wat het doet. Het verschil tussen 4x en 2x is dus heel klein ( Op game 3 na maar die zou ook na genoeg gelijk zijn ) Dus onder de 500 HTT krijg je echt problemen met bandbreedte. Maar dit is met games. In een server met Mysql zou het wel eens heel anders kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 06-02-2007 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Nieuwe/uitgebreidere raodmap van AMD verschenen, hierin staat ook een quadcore die geklokt is op 2,6 GHz, deze word wel pas in Q2 2008 geïntoduceert, zou dit een 45nm model kunnen zijn?

roadmap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
achtbaanfreak schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 12:59:
Nieuwe/uitgebreidere raodmap van AMD verschenen, hierin staat ook een quadcore die geklokt is op 2,6 GHz, deze word wel pas in Q2 2008 geïntoduceert, zou dit een 45nm model kunnen zijn?

roadmap
Als je het mij vraagt moet dat Q2 dit jaar zijn. Dan komt de K10 core uit ( wij kennen em als K8L ). En die zou tot 2600 MHz gaan in het begin.

Ik mag hopen dat een 45nm toch wel dik over de 3000 MHz gaat komen anders hebben ze een probleem. En 125 Watt voor een 45nm op 2600 MHz is veel te hoog dus ik denk dat het Q2 07 moet zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 07-02-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Opteron prijsdalingen tot 30%.
achtbaanfreak schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 12:59:

roadmap
Op de bron (Dailytech) staat ook Q2 2008 maar dat moet volgens mij 2007 zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Astennu schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:13:
[...]

Als je het mij vraagt moet dat Q2 dit jaar zijn. Dan komt de K10 core uit ( wij kennen em als K8L ). En die zou tot 2600 MHz gaan in het begin.

Ik mag hopen dat een 45nm toch wel dik over de 3000 MHz gaat komen anders hebben ze een probleem. En 125 Watt voor een 45nm op 2600 MHz is veel te hoog dus ik denk dat het Q2 07 moet zijn.
eerst zouden ze tot 2,9GHz lopen als ik meniet vergis

maar 125 watt voor een 45nm is wel erg hoog ja, daar heb je gelijk in

maar met 3 GHz, het zou kunnen zijn dat dat een eerste model wordt, en dat ze die niet zo hoog klokken, dat de latere sneller gaanlopen?, maar het zal wel 2007 zijn ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
AMD zelf heeft nooit iets gezegt. Dat waren de geruchten. En de K10 Dual core komt meteen op 2900 MHz uit maar de Quad core zal het met 2600 moeten doen. Ik denk dat het niet genoeg zal zijn. Clock voor clock zullen de K10 en de C2D elkaar niet veel ontlopen misschien een klein voordeel voor de K10 door de on die memory controller. Maar we weten wat de C2D kan. We hebben al Quad cores 3600 zien doen zonder al te goede cooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Astennu schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:50:
AMD zelf heeft nooit iets gezegt. Dat waren de geruchten. En de K10 Dual core komt meteen op 2900 MHz uit maar de Quad core zal het met 2600 moeten doen. Ik denk dat het niet genoeg zal zijn. Clock voor clock zullen de K10 en de C2D elkaar niet veel ontlopen misschien een klein voordeel voor de K10 door de on die memory controller. Maar we weten wat de C2D kan. We hebben al Quad cores 3600 zien doen zonder al te goede cooling.
maar je weet hoet amd is, die kan "langzaam" lopende (vergeleke pentium 4 e.d.) processoren maken die veel beter presteren, dus het zou best kunnen dat de K10 beter presteerd dan de conroe. Maar in de conroe zit enorm veel rek ja, maar in de 65nm ahtlon x2's zit ook aardig wat rek (3600x2 van 1,9 naar 3,1 GHz overgeklokt, dit is wel een K8 core, maar wel 65nm (wat niet echt veel zegt, maar toch:P)). Dus misschien zit er in de K10 ook veel rek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Kwam een post op SI tegen, welke mooi weergeeft welke IPC verbeteringen AMD toegepast heeft op de aankomende core (mede aan de hand van deze 313 pagina's tellende pdf, welke een hoofdstuk aan deze verbetering wijd).

Zoals de poster daar ook zelf schrijft:
"Denk eens aan de tijd en bronnen die het kost om deze dingen te implementeren. Zouden ze het wel waard zijn als ze over het algemeen per modificatie niet minstens ~1% IPC verbetering zouden leveren?"

Comprehensive Upgrades for SSE
  - Dual 128-bit SSE dataflow
  - Up to 4 dual precision FP OPS/cycle
  - Dual 128-bit loads per cycle
  - Can perform SSE MOVs in the FP "store" pipe
  - Execute two generic SSE ops + SSE MOV each cycle (+ two 128-bit SSE loads)
  - FP Scheduler can hold 36 Dedicated x 128-bit ops
  - SSE Unaligned Load-Execute mode:
      Remove alignment requirements for SSE ld-op instructions
      Eliminate awkward pairs of separate load and compute instructions
      To improve instruction packing and decoding efficiency
Advanced branch prediction
  - Dedicated 512-entry Indirect Predictor
  - Double return stacksize
  - More branch history bits and improved branch hashing
32B instruction fetch
  - Benefits integer code too
  - Reduced split-fetch instruction cases
Sideband Stack Optimizer
  - Perform stack adjustments for PUSH/POP operations “on the side”
  - Stack adjustments don’t occupy functional unit bandwidth
  - Breaks serial dependence chains for consecutive PUSH/POPs
Out-of-order load execution
  - New technology allows load instructions to bypass:
      Other loads
      Other stores which are known not to alias with the load
  - Significantly mitigates L2 cache latency
TLB Optimisations
  - Support for 1G pages
  - 48bit physical address
  - Larger TLBs key for:
      Virtualized workloads
      Large-footprint databases and transaction processing
  - DTLB:
      Fully-associative 48-way TLB (4K, 2M, 1G)
      Backed by L2 TLBs: 512 x 4K, 128 x 2M
  - ITLB:
      16 x 2M entries
Data-dependent divide latency
More Fastpath instructions:
  -CALL and RET-Imm instructions
  -Data movement between FP & INT
Bit Manipulation extensions
  - LZCNT/POPCNT
SSE extensions
  - EXTRQ/INSERTQ,
  - MOVNTSD/MOVNTSS
Independent DRAM controllers
  - Concurrency
  - More DRAM banks reduces page conflicts
  - Longer burst length improves command efficiency
Optimized DRAM paging
  - Increase page hits
  - Decrease page conflicts
History-based pattern predictor
Re-architect NB for higher BW
 - Increase buffer sizes
  - Optimize schedulers
  - Ready to support future DRAM technologies
Write bursting
  - Minimize Rd/Wr Turnaround
DRAM prefetcher
  - Track positive and negative, unit and non-unit strides
  - Dedicated buffer for prefetched data
  - Aggressively fill idle DRAM cycles
Core prefetchers
  - DC Prefetcher fills directly to L1 Cache
  - IC Prefetcher more flexible:
      2 outstanding requests to any address
Shared L3
  - Victim-cache architecture maximizes efficiency of cache hierarchy
  - Fills from L3 leave likely shared lines in the L3
  - Sharing-aware replacement policy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
We heard Intel might consider bumping the quad core Clovertown FSB to 1600MHz from the current 1333MHz to match up with the AMD quad core Barcelona. Another strategy Intel is considering is to push forward 45nm Hapertown schedule to this year instead. Hapertown will have 2x6MB of L2 cache and 1333FSB. Intel is keeping a close watch on AMD Barcelona to plan their next step.
Duidelijk genoeg dat Intel weet dat die K8L de vloer gaat vegen met Clovertown >:) Enige wat AMD hoofdpijn kan bezorgen zijn de 45nm cpu's van Intel. Intel kennende gaan ze die kost wat kost nog dit jaar introduceren. Penryn wordt an sich alleen een kleinere core, hogere snelheden en extra SSE4 instructies, ik heb er vertrouwen in dat de K8L hier net zal tegenop kunnen. Vraag is alleen hoe het zit met de productiecapaciteit van AMD ?

Ohja, de startpost had laatste een flinke update gekregen ;) Maar hij is nog niet compleet, ik zoek nog een mooi stukje uitleg over het 4x4 platform (kan ik ook zelf tikken maar atm weinig tijd).

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 07-02-2007 23:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
achtbaanfreak schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 21:30:
[...]

maar je weet hoet amd is, die kan "langzaam" lopende (vergeleke pentium 4 e.d.) processoren maken die veel beter presteren, dus het zou best kunnen dat de K10 beter presteerd dan de conroe. Maar in de conroe zit enorm veel rek ja, maar in de 65nm ahtlon x2's zit ook aardig wat rek (3600x2 van 1,9 naar 3,1 GHz overgeklokt, dit is wel een K8 core, maar wel 65nm (wat niet echt veel zegt, maar toch:P)). Dus misschien zit er in de K10 ook veel rek.
Nou ik had eerst een lijstje gezien met aanpassingen van K9 > K10 en daar hadden ze de dingen aangepakt die intel ook in de C2D heeft zitten. Maar als ik nu naar de lijst van EaS Kijk (Heel erg bedankt voor die info) hebben ze nog veel meer aangepakt en kan hij clock voor clock nog wel eens sneller zijn dan de C2D. Ze hebben wel een grote achterstand in te halen. Als AMD met een 2600 MHz quad uitkomt zal intel binnen een no time een 3000 MHz quad klaar hebben. En dan wordt het denk ik toch krap. Nu is de vraag hoeveel rek er nog in de 65nm K10 cores zitten.
Hacku schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 23:46:
[...]

Duidelijk genoeg dat Intel weet dat die K8L de vloer gaat vegen met Clovertown >:) Enige wat AMD hoofdpijn kan bezorgen zijn de 45nm cpu's van Intel. Intel kennende gaan ze die kost wat kost nog dit jaar introduceren. Penryn wordt an sich alleen een kleinere core, hogere snelheden en extra SSE4 instructies, ik heb er vertrouwen in dat de K8L hier net zal tegenop kunnen. Vraag is alleen hoe het zit met de productiecapaciteit van AMD ?

Ohja, de startpost had laatste een flinke update gekregen ;) Maar hij is nog niet compleet, ik zoek nog een mooi stukje uitleg over het 4x4 platform (kan ik ook zelf tikken maar atm weinig tijd).
Dat 45nm van intel is een serieus probleem. Ze kunnen dan veel goedkoper produceren. Iets wat we een tijdje terug ook hebben gezien met de 90nm K9 vs C2D @ 65nm. Penryn is een mooie cpu. Ik weet niet of ze ook nog andere tweaks doorvoeren of alleen die CSI bus en de SSE4 extensies.

Toen SSE3 kwam was AMD er volt bij met de Venice core die ook SSE3 had. Misschien doen ze nu hetzelfde met de K10 core. En geven ze em een kleine opfrisser met SSE4 en 10% performance boost ? Winchester > Venise gaf ook zo'n boost.

4x4 kan nog wel eens interessant zijn om een goedkoop krachtig workstation op te zetten. Stel je voor 2 x 2.6 GHz K10 :P 8 cores met rekenkracht :P leuk voor }:O :D. Ik vind het wel mooi dat een quad core nu ongeveer zo veel gebruikt als een FX 62. Een veel en veel betere performance per watt ratio :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De vraag is ook wat Intel met kloksnelheden gaat doen. Eerder wordt al genoemd om > 3GHz C2D cpu's te introduceren maar op de laatste roadmap wordt maximaal 2,6 - 2,8GHz genoemd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 12:52:
De vraag is ook wat Intel met kloksnelheden gaat doen. Eerder wordt al genoemd om > 3GHz C2D cpu's te introduceren maar op de laatste roadmap wordt maximaal 2,6 - 2,8GHz genoemd.
Ik denk dat je een beetje moet kijken naar wat de C2D's en C2D Quads nu op stock voltage en stock cooling kunnen halen. Volgens mij is dat 3600 MHz voor de C2D's en iets van 3200-3400 Voor de C2D quads. En dat hebben ze achter de hand. + Ze hebben weer een naam neer gezet. Toen AMD met de Athlon 64 kwam kochten de meeste nog steeds een Pentium.

Ik denk op een of andere manier dat de meeste toch wel een C2D kopen ookal is de K10 sneller. Omdat het Intel is zal het wel beter zijn...... Totaal niet dus. Maar spannende tijden. Ik heb vertrouwen in de K10. Ze hebben alle zwakheden van de K8 core aangepakt en aangepast. Dus dit ding moet echt veel beter gaan werken. Ik kan niet wachten tot ik er een heb. Jammer genoeg schijnen de consumenten versies pas eind dit jaar te komen. Misschien maar een Opteron 12xx kopen en op een AM2 plank prikken :P Dan kunnen we misschien over 2-3 maanden al een K10 core hebben :D Heb nu ook een Opteron 170 werkt super.

Edit: Ben ook wel benieuwd naar de overclockbaarheid. Misschien willen die K10's ook wel 3200 MHz. Maar ik denk dat ze geen dingen als 4600 Gaan doen zoals sommige C2D's.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 08-02-2007 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ondertussen stoomt nVidia chipsets klaar voor de quad core :)

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 08-02-2007 13:20 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:20:
Ondertussen stoomt nVidia chipsets klaar voor de quad core :)
Ik ben benieuwd. Ik wil zelf liever een ATi chipset. Maar die Nforce 5/6 waren Energie vreters. Wat was ook de rede dat dat 4x4 systeem zo veel gebruikte. De meeste energie werd gebruikt door het moderbord met de nvidia chipset. Ik geloof dat RD580 VS Nforce 680 ook een verschil van 40-60 Watt gaf. Blijkbaar hebben ze ook eindelijk al die PCI-E lanes in dezelfde chip zitten. Wat ATi al een tijdje heeft. Ik ben benieuwd wanneer ATi met plankjes komt. Ik neem aan dat die nieuwe RS690 ook wel HT3 zal hebben. Misschien komt er binnenkort ook een RD680 chipset zonder IGP ? Lijkt me wel logies dat AMD er voor zorgt dat ze zelf ook een chipset kunnen leveren bij hun nieuwe cpu.

En hopelijk zijn nu eindelijk die stomme bugs uit die Nforce chips ( Netwerk kaart die problemen gaf door de hardware firewall. En de IO problemen als je meerdere GB's aan data ging verplaatsen wat kon leiden tot data corruptie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik heb een nForce 4 plank (Asus :>) en nog nooit problemen gehad. Dat het 4x4 platform veel vebruikt komt in de eerste plaats door de cpu's, je hebt er nl 2x125W, terwijl Intels quad core 1x130W is. Scheelt natuurlijk heel veel. Dat een nForce chipset zoveel meer verbruik geloof ik moeilijk, hou je wel rekening dat het 1 chip is? Andere chipsets bestaan uit een nort- en south bridge en veel mensen houden dan alleen rekening met het verbruik van de northbridge.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:03:
[...]

Ik denk dat je een beetje moet kijken naar wat de C2D's en C2D Quads nu op stock voltage en stock cooling kunnen halen. Volgens mij is dat 3600 MHz voor de C2D's en iets van 3200-3400 Voor de C2D quads. En dat hebben ze achter de hand. + Ze hebben weer een naam neer gezet. Toen AMD met de Athlon 64 kwam kochten de meeste nog steeds een Pentium.

Ik denk op een of andere manier dat de meeste toch wel een C2D kopen ookal is de K10 sneller. Omdat het Intel is zal het wel beter zijn...... Totaal niet dus. Maar spannende tijden. Ik heb vertrouwen in de K10. Ze hebben alle zwakheden van de K8 core aangepakt en aangepast. Dus dit ding moet echt veel beter gaan werken. Ik kan niet wachten tot ik er een heb. Jammer genoeg schijnen de consumenten versies pas eind dit jaar te komen. Misschien maar een Opteron 12xx kopen en op een AM2 plank prikken :P Dan kunnen we misschien over 2-3 maanden al een K10 core hebben :D Heb nu ook een Opteron 170 werkt super.
Mag toch wel hopen dat de K10 desktop versie zo rond augustus beschikbaar is.... :o :'(
Wil namelijk graag een nieuwe CPU en het liefst een native quadcore omdat ik dit een echt mooie technische vernieuwing vindt. Uiteraard moeten de benches/prijs e.d. ook goed zijn. :P

Ben ook benieuwd naar de chipsets voor K10. Hoe zal het AMD/ATI ontwerp zijn en hoe groot zal NVIDIA inzetten, zal het nog een speerpunt voor ze zijn nu Intel terug is en ATI door AMD is overgenomen :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Desktop introductie staat gepland voor Q3 (juli - augustus - september). Aangezien september de verjaardag van de Athlon 64 is kan het dus wel eens die maand zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:30:
Ik heb een nForce 4 plank (Asus :>) en nog nooit problemen gehad. Dat het 4x4 platform veel vebruikt komt in de eerste plaats door de cpu's, je hebt er nl 2x125W, terwijl Intels quad core 1x130W is. Scheelt natuurlijk heel veel. Dat een nForce chipset zoveel meer verbruik geloof ik moeilijk, hou je wel rekening dat het 1 chip is? Andere chipsets bestaan uit een nort- en south bridge en veel mensen houden dan alleen rekening met het verbruik van de northbridge.
Ik heb een test gezien van intel planken met een RD600 een Intel 975 en de nforce 680 versie en de ATi en Intel zaten dicht bij elkaar en de Nforce zat zeker 40 watt hoger. Ook idle en ook load. En AMD's cpu's gebruiken geen 125 watt per cpu mogen ze wel maar doen ze niet. Die van intel zitten wel pries op de TDP. En ik heb met mijn Nforce 4 wel eens problemen gehad. En die zijn toen ook erkend door nvidia zelf.
Help!!!! schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:31:
[...]

Mag toch wel hopen dat de K10 desktop versie zo rond augustus beschikbaar is.... :o :'(
Wil namelijk graag een nieuwe CPU en het liefst een native quadcore omdat ik dit een echt mooie technische vernieuwing vindt. Uiteraard moeten de benches/prijs e.d. ook goed zijn. :P

Ben ook benieuwd naar de chipsets voor K10. Hoe zal het AMD/ATI ontwerp zijn en hoe groot zal NVIDIA inzetten, zal het nog een speerpunt voor ze zijn nu Intel terug is en ATI door AMD is overgenomen :?
Tja ze zouden ergens Q3 voor de consumenten kopen. Maar waarom niet gewoon een Opteron 12xx voor AM2 kopen ? daar zit dezelfde core op :)

Toen de K8 core kwam kwam de Opteron ook 3 maanden eerder nu dus weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heb het testje gevonden het was zelfs 70 Watt:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/dfird600p_12160631222/13738.png

En op dat 4x4 systeem zaten 2 van deze dingen. Haal er dus maar 100 watt af. Scheelt toch aardig :)

[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 08-02-2007 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
En AMD's cpu's gebruiken geen 125 watt per cpu mogen ze wel maar doen ze niet.
Dat weet ik, ik wil gewoon zeggen, 2 cpu's onder load verbruiken nog steeds meer dan 1 cpu.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:40:
[...]

Dat weet ik, ik wil gewoon zeggen, 2 cpu's onder load verbruiken nog steeds meer dan 1 cpu.
Neeh dat zal echt wel. En daar komt ook bij dat AMD nog 90nm had. Maar je hebt dan wel het voordeel van 2 memory controllers die dan in NUMA kunnen draaien. En je hebt vier geheugen modules nodig voor optimale snelheden.

Dat 4x4 moet ook nog even ontwikkeld gaan worden. Ik denk dat de volgende borden een stuk beter zullen zijn. En daar dan 2x K10 Quad op :P.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 08-02-2007 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Astennu schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:40:
Heb het testje gevonden het was zelfs 70 Watt:

[afbeelding]

En op dat 4x4 systeem zaten 2 van deze dingen. Haal er dus maar 100 watt af. Scheelt toch aardig :)
Eh ja ? :p Je hebt nog steeds twee cpu's tegen één. Stel dat Intels quad core 40W idle verbruikt en AMDs FX's ook heb je nog steeds 80W (40W meer dan een Intel systeem).
Astennu schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:43:
[...]

Neeh dat zal echt wel. En daar komt ook bij dat AMD nog 90nm had. Maar je hebt dan wel het voordeel van 2 memory controllers die dan in NUMA kunnen draaien. En je hebt vier geheugen modules nodig voor optimale snelheden.

Dat 4x4 moet ook nog even ontwikkeld gaan worden. Ik denk dat de volgende borden een stuk beter zullen zijn. En daar dan 2x K10 Quad op :P.
MSI zou ook met een plank komen, ik vraag me af waar ze ermee blijven. Sowieso verbruikt het 4x4 platform veel. Het mooie is echter dat de K10 niet meer gaat verbruiken, dus straks heb je acht cores voor hetzelfde verbruik ;)

[ Voor 40% gewijzigd door XWB op 08-02-2007 13:45 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:39:
[...]

Tja ze zouden ergens Q3 voor de consumenten kopen. Maar waarom niet gewoon een Opteron 12xx voor AM2 kopen ? daar zit dezelfde core op :)

Toen de K8 core kwam kwam de Opteron ook 3 maanden eerder nu dus weer.
Mijn voorkeur gaat meestal toch uit naar een desktopversie. Een serverversie kan ook een optie zijn maar moet me nog een beetje verdiepen in de verschillen tussen de desktop en de serverversie.

Bijvoorbeeld:
- registered geheugen nodig ?
- Server = F of AM2 en Desktop=AM2+ ?
- aanbod qua moederborden en hun functies/overklokmogelijkheden.
- snelheidsverschillen
- prijzen.

EDIT: Via de roadmap van hardwareinfo zag ik dat de 1xxxx serverversie AM2 geen registered geheugen nodig heeft. Wel leek me de kloksnelheid wat laag, 2.3ghz voor de snelste versie.

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 08-02-2007 13:53 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:43:
[...]

Eh ja ? :p Je hebt nog steeds twee cpu's tegen één. Stel dat Intels quad core 40W idle verbruikt en AMDs FX's ook heb je nog steeds 80W (40W meer dan een Intel systeem).

[...]

MSI zou ook met een plank komen, ik vraag me af waar ze ermee blijven. Sowieso verbruikt het 4x4 platform veel. Het mooie is echter dat de K10 niet meer gaat verbruiken, dus straks heb je acht cores voor hetzelfde verbruik ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/Item911/power.png

PLEASE NOTE: QuadFX FX-74 Tested with and without Cool n' Quiet

Dus idle scores kloppen niet

Je hebt helemaal gelijk maar als je hier 2x 60 watt af haald voor de chipsets ( Dus als je een zuinige chipset zou gebruiken ) Zou dit best veel schelen helemaal als er een singel chip chipset komt. Dan kan het toch 140 watt schelen. Maar 4x4 blijft meer gebruiken. Ik denk dat het ook veel scheelt als je 2x 65nm 4x4 cpu's zou hebben. Verder heeft het moederbord 5 fans en werden er dus 4 geheugen modules voor het systeem gebruikt. Dat zorgt ook voor een hoger verbruik.

Maar als je die chipsets er af haald heb je niet het dubbele verbruik nu wel. ( 386 Watt tov 248 van de Quad core intel )

[ Voor 69% gewijzigd door Astennu op 08-02-2007 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Help!!!! schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:48:
[...]

Mijn voorkeur gaat meestal toch uit naar een desktopversie. Een serverversie kan ook een optie zijn maar moet me nog een beetje verdiepen in de verschillen tussen de desktop en de serverversie.

Bijvoorbeeld:
- registered geheugen nodig ?
- Server = F of AM2 en Desktop=AM2+ ?
- aanbod qua moederborden en hun functies/overklokmogelijkheden.
- snelheidsverschillen
- prijzen.
Opteron 1000 serie (voor socket AM2 dus) heeft geen registered geheugen nodig. Snelheid vs desktop is meestal 200MHz lager. Moederbord elk AM2 bord. Wat de prijzen betreft kan je de huidige dual core versies even vergelijken met de desktop modellen, dat zal je een idee geven: http://www.amd.com/pricing

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "Welke moet ik nemen?" vragen dien je een afzonderlijk topic te starten. Maar niet vóórdat je PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? hebt doorgenomen

Voor "Basic Vraagjes" die zeer weinig tot totaal niks aan de discussie bijdragen (zoals "Op welke snelheid loopt de A64 3000+?", "Welke stepping heeft de Venice?", "Welke CPU moet ik nemen?", "Wat is beter, Venice, San Diego of Manchester?", etcetera) word je ook dringend verzocht om jezelf eerst in de basics te verdiepen door o.a. de topicstart van dit topic én de PMG FAQ - Processors rustig en aandachtig te doornemen.

Dank jullie wel