[Ervaringen] partyfotografie deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.956 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 4

In deze startpost worden veelgestelde vragen beantwoorden over het hoe en wat van partyfotografie, en worden er tips gegeven :) Met dank aan Jumpstart voor de recente uitbreidingen aan de huidige tekst.

De vorige delen:Lees voordat je post eerst deze TS door en dan met name de volgende drie onderdelen!

Als eerste en meteen belangrijkste:

Partyfotografie, fotografie van uitgaansleven (en ook het broertje concertfotografie) is een tak van sport fotografie voor gevorderden. Je komt als fotograaf in situaties waarbij er maar weinig licht beschikbaar is en je geregeld tegen de limiet van je apparatuur aanloopt. Dit vereist kennis van de basisprincipes van fotografie. Als je die niet bezit, dan heeft vragen stellen hier géén zin.

Heel kort door de bocht is Partyfotografie als volgt samen te vatten:

Vaak werk je met weinig licht, dus neig je al snel naar hoge ISO settings.
Vaak werk je met weinig licht, dus neig je al snel naar diafragma ver open.
Vaak werk je met weinig licht... Goh, wat zou je nou toch moeten doen met je sluitertijd?

En natuurlijk de no-brainer: Weinig licht betekent (mogelijk) flitsen. Flitsen op de Autostand is niet moeilijk, maar goed flitsen is een kunst. De engelse term voor de veel gebruikte techniek is "Dragging the shutter". Google is je vriend om uit te vinden hoe dit werkt.

De principes voor fotograferen in weinig licht zijn simpel. Met wat hierboven staat heb je, op wat exotischer truukjes na, in grote lijnen de informatie die je nodig hebt. De uitvoering is een kwestie van uitproberen. De juiste balans vinden voor sfeervolle platen die toch nog scherp genoeg zijn (hier kan een flitser zeer nuttig zijn) lukt je beter naarmate je meer ervaring hebt.

Oefen, experimenteer en probeer!

Stel hier géén beginnersvragen

Een simpel antwoord als "Schiet op ISO zoveel, f/zoveel, sluitertijd zoveel" BESTAAT NIET!

Iedere situatie is toch weer even anders, niet iedereen heeft exact dezelfde apparatuur, en nog belangrijker: iedere fotograaf houdt er weer een andere invulling op na. Vraag hier dus niet "Welke instellingen moet ik gebruiken?" Geef op z'n minst aan welke instellingen je zelf gebruikt, welke je geprobeerd hebt en tegen welke problemen je aanloopt. Laat dus zien dat je er zelf al mee geworsteld hebt, geef blijk van je eigen inzet.

Hetzelfde geldt voor de vraag "Wat kan ik het beste kopen?" Zonder extra informatie zal deze vraag worden afgeschoten. Geef dus zoveel mogelijk informatie, niet alleen maar wat je op het oog hebt, denk ook aan bijvoorbeeld dingen als hieronder::
  • Hoeveel wil je eraan uitgeven, zowel nu direct als latere bijkomende investeringen?
  • Doe je aan andere takken van sport fotografie waarbij nut van glas of body ook meespeelt?
  • Wil op korte afstand kunnen werken of juist ook van veraf?
  • Hoeveel waarde hecht je aan soliditeit/bouwkwaliteit?
  • Mag '3rd party' glaswerk of moet het eigen camera merk zijn?
  • enz. enz.
Verdere Policy

Voor dit topic geldt dezelfde policy als die van de gehele FG, dus geen thumbnails breder dan 600 pixels en al helemaal geen fullsize platen. De bedoeling is dat hier alleen partyfotografie-platen verschijnen, voor concerten en festivals kan je dus bij de buren terecht. Doe ook iedereen een plezier, en gebruik de check images knop wanneer je foto's post. Dit scheelt een hoop scrollwerk.

Ah cool, ik koop een vette camera en ik ga ook eens even...

Helaas, zo werkt het niet. Hoewel je bij de kleinere clubs wel binnen komt met de camera, en ze er daar vaak ook nog blij mee zijn vanwege de extra exposure, gaat je dit niet lukken bij de grotere partyorganisaties. De controles aan de deur zijn erg streng, zelfs met een Ixus wordt je tegengehouden, laat staan met het materiaal waarmee de gemiddelde serieuze partyfotograaf aan komt zetten.

Hoe kom je dan binnen? Netwerken, leer veel mensen kennen en onderhoudt véél contacten. Wees punctueel, laat wat van je horen als je dat hebt afgesproken en stuur je resultaten zo snel mogelijk naar je opdrachtgever.

Er zijn veel handige mensen met een fotocamera, dus je zult er op wat voor gebied dan ook met je hoofd boven het maaiveld uit moeten komen. Persaccredities worden niet zomaar weggegeven, je moet jezelf kunnen verkopen.

Welke camera moet ik kopen?

Hoewel je soms fotografen tegenkomt met prosumercamera's is het bijna standaard dat er DSLR's worden gebruikt. De reden hiervoor is de flexibiliteit van de DSLR qua lenzen en accessoires én de ruisvrijheid van de gemiddelde DSLR. Daarbij zijn de flitsers die voor de DSLR's verkrijgbaar zijn over het algemeen geavanceerder en degelijker.

Welke flitser moet ik kopen?

Dit is uiteraard afhankelijk van het merk, maar zorg dat je een flitser koopt die van het TTL-systeem van je camera gebruik maakt. Voor Canon (E-TTL) zijn dit bijvoorbeeld de 420EX, 430EX, 550EX en de 580EX. Voor Nikon (I-TTL) zijn dit onder andere de SB-600 en de SB-800. Het is erg prettig om over Flash Exposure Compensation te beschikken, en het liefste op de flitser vanwege de bereikbaarheid van de functie. Ook kan het handig zijn om manueel je instellingen op de flitser in te kunnen stellen.

Welke lenzen moet ik kopen?

Dat ligt heel sterk aan je budget en wat je precies wil doen. Lichtsterk glas is natuurlijk prachtig, maar het kost een vermogen om het allemaal op te bouwen. Wat ook erg prettig kan zijn in dit soort omstandigheden zijn lenzen met beeldstabilisatie dat ervoor zorgen dat je met langere sluitertijden kunt werken zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt.

Alles wat je moet weten om tot een keuze te komen staat bovenaan: Je werkt vaak met weinig licht. De rest volgt hier op logische wijze uit: Lichtsterk glas niét essentieel, maar zorgt vaak wel voor prettiger werken. Koppel dit aan Goedkoop is Duurkoop, en je eigen te besteden budget, en dan zit je een heel eind in de goede richting van wat voor jou de betere keuze is.

Do's en dont's

Natuurlijk heeft ieder wereldje z'n eigen regels. Partyfotografie is geen uitzondering. Denk hierbij aan dingen als: Niet met je tengels op de DJ tafel leunen. Of: Niet blijven hangen op het podium na het maken van je foto's. Het meeste is gezond verstand, als je niet als kneus/prutser wil overkomen.

Eén regel is er puur voor jezelf: Draag gehoorbescherming!

Doe het voor je eigen bestwil. Gehoorbeschadiging, als je het eenmaal oploopt, heb je voor de rest van je leven. De bekende gele schuimdoppen kosten je bij de drogist ongeveer €2,50 en nog veel minder in de grootverpakkingen. De wat betere herbruikbare doppen, die een fijner draagcomfort hebben, kosten wat meer, en voor op-maat-gemaakte doppen ben je al snel richting €150-170 kwijt, afhankelijk van het soort en de gebruikte filters.

Voor een uitgebreide uitleg over de verschillende soorten doppen die verkrijgbaar zijn kun je terecht in een post uit deel 2 waarin de werking en de kosten van een aantal verschillende soorten doppen worden beschreven.

Hieronder een lijst met aanbieders van zogenaamde "otoplasten", de doppen op maat.
Gallery's van partyfotografen hier op GoT en anderen

Mocht je een toevoeging hebben voor deze lijst, post die er dan bij als je toch al ging posten. Ga er niet speciaal een post voor neerzetten aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe vaak bijvoorbeeld een 50mm 1.4 (of 1.8) gebruikt wordt in de partyfotografie. Lichtsterk is hij zeker, maar waarschijnlijk heb je desondanks een flitser nodig en is die 1.4 ook niet meer zo nodig. Je kan daardoor wel zachter flitsen, wat je mogelijkheden geeft om de plaatselijke verlichting beter op de plaat te krijgen. Om trouwens nog niet te spreken over scherpstellen, want hoewel de 50mm dat prima kan is er natuurlijk maar erg weinig licht en je scherptegebied is erg klein. Ben wel nieuwsgierig of dit veel gebruikt wordt, ik heb zelden feesten gefotografeerd.
Zijn mijn tegenargumenten inderdaad dusdanig dat niemand met een 50mm prime aan de slag gaat of zie je het nog wel eens gebeuren?

(ik had het misschien beter in het lenzen topic kunnen gooien, maar vond dat ik het standaard antwoord niet hoefde (technische termen waarom wel en niet), die weet ik zelf wel, ik zocht meer de gebruikerservaring)

* thanks neo
* thanks Jumpstart

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 05-09-2006 20:26 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De 50mm is zeker een erg gewaardeerde lens bij mij, met name als ik ietsje meer ruimte heb dan is het een pracht portretlens. Ik heb laatst zelfs de 60mm macro gebruikt voor dit werk en dat beviel me wonderwel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

* JumpStart heeft ook heel wat met de 50/1,8 II gedaan

Als ik de 50 prime gebruik, dan zet ik m'n 10D op "AF-assist only, No Flash" zodat de speedlite niet afgaat, alleen de assist doet.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

ik gebruik zelf de 28 mm 1.8 , deze kwam het dichts bij de 50mm met de 1.6 verlengingsfactor die de 350d heeft. verder merk ik dat af en toe scherpstellen zonder het irritante af licht niet helemaal zuiver is, maar daarvoor is de ST-E2 echt ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

nomad85 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:20:
Julius, ik richt me even tot jouw als spreker voor de groep waar je het over hebt.

Ik vind het prima wanneer je samen met een paar andere selecte groep mensen over "geavanceerde" party fotografie wil praten, maar wanneer een groepje dusdanig beperkt is dat het een dusdanige minderheid betreft binnen een grotere community kan je geen afbakeningen voor je zelf maken en anderen weren. Ik wil absolúút niet zeggen dat jullie maar weg moeten, want ik lees met plezier de posts van bijv. jouw en neo. Daarentegen moeten jullie misschien iets meer tolerantie hebben naar "beginners" èn ze iets meer links laten liggen. In een topic worden wel eens vragen gesteld, wanneer ze heel dom zijn beantwoord ze dan niet. Jullie gesprek is niet dood omdat iemand anders een vraag tussendoor stelde. Jullie kunnen best lekker praten over van alles en nog wat op hoog niveau, daarvoor heb je slechts jullie eigen posts nodig, hoop dat je snapt wat ik bedoel. Het hele topic heeft dan misschien geen hoog niveau, maar wel de posts die jullie belangrijk vinden en die kan je toch evengoed lezen?
Wat ik juist wil zien is dat mensen in dit partyfotografie topic niet meer afgeschoten worden, maar dat ook zij een plaats krijgen. Nu is er niet echt een plaats voor beginners. Reacties kunnen nogal bot zijn (zie het verleden), waardoor mensen wegrennen en niet meer terugkomen. En dat is eigenlijk zonde. Men wil het proberen, maar door negatief commentaar van gevorderden is men meteen de grond in geboord om vervolgens op eigen houtje verder proberen te vissen. Op zich voor de gevorderden die er een aardig zakcentje mee verdienen niet erg natuurlijk. Hoe minder collega's des te beter ;) Maar voor een community gevoel is dit niet goed natuurlijk... Voor een hoop gevorderden is het topic volgens mij al een tijd niet meer interessant omdat het niveau niet hoog genoeg is. Naar mijn idee snijd het mes dus aan twee kanten, op een positieve manier!

En tsja, het onderscheid, waar leg je de grens... Ik denk dat dat de plek word waar de gebruiker zich lekker in z'n vel voelt zitten, waar hij/zij op eigen niveau kan communiceren.
Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:30:
ps kan de discussie over oordoppen dan ook in een aparte topic verder gaan, ik vind het heel interesant om te lezen maar met (party) fotografie zelf heeft het weinig van doen ;)
Op partyflock lopen er ook behoorlijk wat discussies over iig...

[ Voor 7% gewijzigd door jules op 05-09-2006 21:07 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

@ julius:

Partyfotografie is zeker géén beginnersfotografie. Iemand die hier komt met "Goh, lijkt me leuk om, voor mijn allereerste fotografie stapjes, eens te proeven aan partyfotografie." gaat keihard z'n kop stoten. Een beetje drempel om de complete beginner te weren is niet meer dan gerechtvaardigd.

Wat dat betreft sta ik echt 100% achter de toevoegingen aan de TS: Ken eerst de basisbeginselen van de fotografie voordat je aan paryfotografie begint.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:06:
Partyfotografie is zeker géén beginnersfotografie.
het spijt me en je bent zeker niet de enige die dit hier zegt, maar dit soort uitspraken zijn echt kul. welke vorm van fotografie is dan wel beginnersfotografie? verder dan slechte/matige fotografie kom ik niet. iedere vorm van fotografie vereist talent en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:41:
[...]

het spijt me en je bent zeker niet de enige die dit hier zegt, maar dit soort uitspraken zijn echt kul. welke vorm van fotografie is dan wel beginnersfotografie? verder dan slechte/matige fotografie kom ik niet. iedere vorm van fotografie vereist talent en ervaring.
De verklaring van de stelling staat er nota bene direct na. Dus ga alsjeblieft eens inhoudelijk in op de zin die er direct na komt? Als jij stelt dat het onzin is suggereer je dat er ook iets mis is met datgene wat erop volgt.
Je komt als fotograaf in situaties waarbij er maar weinig licht beschikbaar is en je geregeld tegen de limiet van je apparatuur aanloopt.
Gewoon uit interesse, hoeveel ervaring heb je zelf met partyfotografie? Je bent het wel vaker oneens met dingen hier in dit topic, dus ik wil oprecht wel eens weten hoe jij het aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:06:
@ julius:

Partyfotografie is zeker géén beginnersfotografie. Iemand die hier komt met "Goh, lijkt me leuk om, voor mijn allereerste fotografie stapjes, eens te proeven aan partyfotografie." gaat keihard z'n kop stoten. Een beetje drempel om de complete beginner te weren is niet meer dan gerechtvaardigd.

Wat dat betreft sta ik echt 100% achter de toevoegingen aan de TS: Ken eerst de basisbeginselen van de fotografie voordat je aan paryfotografie begint.
juist het mooi van een forum is dat zowel beginners als gevorderden aanwezig zijn. het voordeel van sommige beginners is juist het gebrek aan kennis dat zorgt voor shots die je zelf niet voor mogelijk houd en/of mede door het feit dat je teveel aan kennis hebt dat je onbedoeld is gaan beperken. creativiteit is het allerbelangrijkste aspect voor mij wat bij partyfotografie komt kijken en techniek volgt vanzelf wel als je op zoek gaat om het volgende keer beter te krijgen.
ok ik kan begrijpen dat opdrachtgevers eerder blij zijn met shots waar ze ook iets zinnigs mee kunnen uithalen zoals drukwerk maken en zo maar toch. als je voor de verandering eens kijkt op een site als www.toxpose.com dan kijk je je ogen uit wat er daar gemaakt wordt met de meest crappy cameras door zowel gevorderden als beginners wereldwijd. :)

de gevorderden kunnen juist hier ook weer leren van de 'naiviteit' van beginners. met aikido wat ik ook sinds een tijdje doe trainen ook juist beginners en gevorderden met elkaar omdat juist die combinatie een synergie oplevert waar allebei baat bij hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Partyfotografie is zeker geen beginnerswerk. Niet alleen is het technisch een vak apart maar je moet ook snel kunnen werken, oog hebben voor wat het publiek wil zien en sociaal enige vaardigheden bezitten. Ook heb je te maken met de (ongeschreven) regels die nu eenmaal op feesten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het is rennen en vliegen op sommige momenten, goed kunnen werken met mensen, anticiperen op zwaar wisselende lichtomstandigheden en omgevingen terwijl je ondertussen nog even wat fotosletten van je af moet meppen die op de foto willen wanneer jij naar dat perfecte shot aan het rennen bent :P Dus nee, niet voor de beginner, bij een landschapje heb je wel even om je shot te kiezen, instellingen te proberen, etc zonder dat je opdrachtgever je bij wijze van in je nek hangt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:54:
[...]

juist het mooi van een forum is dat zowel beginners als gevorderden aanwezig zijn. het voordeel van sommige beginners is juist het gebrek aan kennis dat zorgt voor shots die je zelf niet voor mogelijk houd en/of mede door het feit dat je teveel aan kennis hebt dat je onbedoeld is gaan beperken. creativiteit is het allerbelangrijkste aspect voor mij wat bij partyfotografie komt kijken en techniek volgt vanzelf wel als je op zoek gaat om het volgende keer beter te krijgen.
ok ik kan begrijpen dat opdrachtgevers eerder blij zijn met shots waar ze ook iets zinnigs mee kunnen uithalen zoals drukwerk maken en zo maar toch. als je voor de verandering eens kijkt op een site als www.toxpose.com dan kijk je je ogen uit wat er daar gemaakt wordt met de meest crappy cameras door zowel gevorderden als beginners wereldwijd. :)

de gevorderden kunnen juist hier ook weer leren van de 'naiviteit' van beginners. met aikido wat ik ook sinds een tijdje doe trainen ook juist beginners en gevorderden met elkaar omdat juist die combinatie een synergie oplevert waar allebei baat bij hebben :)
Nu raak je een punt waarbij je heel duidelijk onderscheid moet maken tussen Inhoud en Uitvoering. Zie Wat maakt een foto tot een goede foto?

Een frisse blik op kijken naar wat je voor de lens hebt, daar is helemaal niets mis mee. Verse/nieuwe creativiteit hoort hierbij, dat is deel van het kijken. Dat behoort tot het Inhoud gedeelte.

Het wordt een ander verhaal als je gewoon met heel weinig licht moet werken. Het dwingt je tot lange sluitertijden, tot open diafragma's en tot hoge ISO settings. Dat is puur een kwestie van technische Uitvoering.

Ik weet tot hoe ver m'n sluitertijd is op te rekken, als ik (bij)flits, zodat ik toch nog foto's maak die scherp genoeg zijn. Ik weet hoeveel ik moet FEC'en om er voor te zorgen dat m'n onderwerp mooi ingelicht wordt in plaats van wegvalt of overbelicht. Ik herken meteen de plekken waar ik mooi m'n flitser kan bouncen zodat de lichtval natuurlijker is.

Iemand met nul ervaring die zal geen flauw idee hebben. Gaat dat toch dezelfde sfeerplaten opleveren denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neographikal schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:04:
Het is rennen en vliegen op sommige momenten, goed kunnen werken met mensen, anticiperen op zwaar wisselende lichtomstandigheden en omgevingen terwijl je ondertussen nog even wat fotosletten van je af moet meppen die op de foto willen wanneer jij naar dat perfecte shot aan het rennen bent :P Dus nee, niet voor de beginner, bij een landschapje heb je wel even om je shot te kiezen, instellingen te proberen, etc zonder dat je opdrachtgever je bij wijze van in je nek hangt :)
'fotosletten wegmeppen voor dummies' wanneer begint de cursus ?? :P
Iemand met nul ervaring die zal geen flauw idee hebben. Gaat dat toch dezelfde sfeerplaten opleveren denk je?
nee dat levert niet dezelfde platen op en daar gaat het juist om, jij bent de hele tijd op zoek naar een bepaald type plaat en weet perfect hoe je het moet vastleggen. af en toe een naieve benadering kan misschien niet een perfecte plaat opleveren maar de inhoud en de hoek en onderwerp misschien wel .

over naieve platen gesproken , hier nog eentje uit mijn passief archief uit de tijd dat ik ook gewoon het knopje indrukte en dan maar afwachten wanneer die klaar is (sluitertijd wijzertje deed het niet echt van mijn yashica FR1 ) deze plaat heb ik ongeveer 2 seconden uit de hand vastgehouden met 400 iso film. het is zeker niet een perfecte plaat maar ik vind het toch wat hebben gezien de stroomstoring bij de verlichting

Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/parties/2003-12-13-voorbeeld/dj.jpg

en hierbij dan tevens de eerste foto geloof ik in dit topic :p

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 05-09-2006 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:54:
Als jij stelt dat het onzin is suggereer je dat er ook iets mis is met datgene wat erop volgt.
de reden dat ik stel dat het kul is, is omdat er mee gepretendeerd wordt dat partyfotografie moeilijker zou zijn dan andere fotografie vormen.

maar bovenal vraag ik me af of er wel vraag is voor goede partyfotografie, steeds vaker lees ik hier dat organisaties kiezen voor matige fotografen in ruil voor wat consumpties. dus ondanks dat het technische wellicht moeilijk is, zegt dat naar mijn idee voldoende over het belang van partyfotografie...
JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:54:
Gewoon uit interesse, hoeveel ervaring heb je zelf met partyfotografie? Je bent het wel vaker oneens met dingen hier in dit topic, dus ik wil oprecht wel eens weten hoe jij het aanpakt.
zoals ik al vaker vermeld heb, heb ik geen ervaring met partyfotografie, ben daar denk ik ook wat te oud voor...

...maar ik heb wel voldoende ervaring in slechte lichtomstandigheden, met name bij (jazz)concerten en in (jazz)cafe's. de manier waarop ik dat aanpak is geheel anders dan hoe het gros van de partyfotografen het aanpakken. korrels zo groot als een knikker of een hoop bewegingsonscherpte zijn voor mij geen probleem. door dat goed toe te passen, kan het zeer sterke beelden opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:10:
[...]

'fotosletten wegmeppen voor dummies' wanneer begint de cursus ?? :P
Vraag maar aan Gerard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
neographikal schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:04:
Dus nee, niet voor de beginner, bij een landschapje heb je wel even om je shot te kiezen, instellingen te proberen, etc zonder dat je opdrachtgever je bij wijze van in je nek hangt :)
maar neo, zie je een serieuze opdrachtgever (dus niet tante toos die die foto's van neef frits zo geweldig vindt) een landschapsfoto van een beginner kopen?
nu is landschapsfotografie ook totaal mijn ding niet, maar ook dat vraagt - indien je echt goed wilt worden - veel talent en ervaring. bijvoorbeeld net dat ene moment waarop het licht waarlijk geniaal is, zal een beginner echt niet weten te pakken (wellicht een lucky shot, maar zeker niet consequent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
lateef schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:20:
[...]
maar neo, zie je een serieuze opdrachtgever (dus niet tante toos die die foto's van neef frits zo geweldig vindt) een landschapsfoto van een beginner kopen?
Het feit dat de Volkskrant gebruik maakt van Istockphoto zegt vrees ik genoeg.
nu is landschapsfotografie ook totaal mijn ding niet, maar ook dat vraagt - indien je echt goed wilt worden - veel talent en ervaring. bijvoorbeeld net dat ene moment waarop het licht waarlijk geniaal is, zal een beginner echt niet weten te pakken (wellicht een lucky shot, maar zeker niet consequent).
Ook kennis en ervaring voor nodig, maar de timing komt niet op tienden van seconden aan :) En dat geeft een hele andere dimensie aan fotografie :) Natuurlijk, ieder z'n vak, maar dingen als sportfotografie en dit werk zijn toch echt net even anders met een steilere leercurve :)

Over de markt, als je goed genoeg bent en jezelf weet te verkopen is er een hoop mogelijk. Maar dat geldt voor bijna alles :)

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 05-09-2006 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Och, d'r zijn verschillende opvattingen over fotografie en opdrachtgevers. Laatst hoorde ik het dat vooral ging om je netwerk en dat kwaliteit van de foto's toch minder van belang is. Uiteraard word er wel een bepaalde basiskwaliteit verwacht... Maar ik merk ook dat toch ook opdrachtgevers er oog voor hebben. Ik krijg niet her en der niet voor niets wat nieuwe opdrachtgevers... Men is niet te vreden over de huidige fotograaf, men zoekt er eentje omdat men er geen heeft, of de prijs/levering/contact is/loopt niet lekker, op aanraden van iemand. whatever. Da's volgens mij niet zo geheel anders dan normale opdrachtjes scoren...

Any w; partyfotografie is een hele andere tak van fotografie. Aan de ene kant vergelijkbaar met bruidsreportages. Maar toch ook niet. Ja, je kan shots wél over doen, maar soms ook niet. Daarentegen heb je juist wél de kans om je publiek uit te dagen. Net zoals rond het altaar of whatever er bepaalde do's en dont's zijn, heb je onstage ook do's en dont's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik wil wel een cursusje collega fotografen wegmeppen hebben. Had er laatst eentje die m'n net juist gepositioneerde groepje gebruikte om snel ff wat fotootjes voor zichzelf te schieten. Beetje aso... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 12:09

Floor-is

5.2

nomad85 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:19:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe vaak bijvoorbeeld een 50mm 1.4 (of 1.8) gebruikt wordt in de partyfotografie. Lichtsterk is hij zeker, maar waarschijnlijk heb je desondanks een flitser nodig en is die 1.4 ook niet meer zo nodig. Je kan daardoor wel zachter flitsen, wat je mogelijkheden geeft om de plaatselijke verlichting beter op de plaat te krijgen. Om trouwens nog niet te spreken over scherpstellen, want hoewel de 50mm dat prima kan is er natuurlijk maar erg weinig licht en je scherptegebied is erg klein. Ben wel nieuwsgierig of dit veel gebruikt wordt, ik heb zelden feesten gefotografeerd.
Zijn mijn tegenargumenten inderdaad dusdanig dat niemand met een 50mm prime aan de slag gaat of zie je het nog wel eens gebeuren?
Ik moet bekennen dat ik hem haast nooit gebruik, niet alleen vanwege DOF, maar ook omdat mij stijl anders is. Gebruik bij DJ's ofwel een UWA ofwel zoveel mogelijk mm's. Maar komend weekend denk ik hem weer eens uit de tas te halen ;)
(ik had het misschien beter in het lenzen topic kunnen gooien, maar vond dat ik het standaard antwoord niet hoefde (technische termen waarom wel en niet), die weet ik zelf wel, ik zocht meer de gebruikerservaring)

* thanks neo
* thanks Jumpstart
No biggy ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
neographikal schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:26:
Het feit dat de Volkskrant gebruik maakt van Istockphoto zegt vrees ik genoeg.
maar dat zijn geen foto's die in opdracht zijn gemaakt. dat zijn die luckyshots, foto's van mensen die geen kwaliteit kunnen garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
julius schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:38:
[...]

Ik wil wel een cursusje collega fotografen wegmeppen hebben. Had er laatst eentje die m'n net juist gepositioneerde groepje gebruikte om snel ff wat fotootjes voor zichzelf te schieten. Beetje aso... :(
Tell me about it, afgelopen vrijdag 9+ fotografen :+ En dan merk je toch echt wel wie het gewend is en wie niet, er liep nog een jongen rond met veel ervaring. Die dook netjes weg uit het beeld als je hem in beeld had, terwijl de onervaren mensen lekker door bleven knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:12:
[...]

de reden dat ik stel dat het kul is, is omdat er mee gepretendeerd wordt dat partyfotografie moeilijker zou zijn dan andere fotografie vormen.
Iedere vorm van fotografie waarbij je op de grenzen zit van je apparatuur is lastig. Lastiger dan die fotografie vormen waarbij je riante marges hebt in al je instellingen. Ik heb nooit de indruk willen wekken dat partyfotografie daarin uitzonderlijk zou zijn. Heb ik dat wel ergens gedaan, dan mag je me daar flink met de neus inwrijven. Ik noem niet voor niets ook concertfotografie.
maar bovenal vraag ik me af of er wel vraag is voor goede partyfotografie, steeds vaker lees ik hier dat organisaties kiezen voor matige fotografen in ruil voor wat consumpties. dus ondanks dat het technische wellicht moeilijk is, zegt dat naar mijn idee voldoende over het belang van partyfotografie...
Goed punt. De ene organisator wil gewoon mensenkiekjes, want de bezoekers willen zichzelf terugzien, de andere opdrachtgever wil juist sfeerplaten hebben. Kiekjes maken kan gewoon in de P stand, dus iedereen die door een zoeker kan kijken en kan afdrukken volstaat dan. Sfeerplaten? Daarvoor is meer kennis en ervaring voor nodig.
[...] zoals ik al vaker vermeld heb, heb ik geen ervaring met partyfotografie, ben daar denk ik ook wat te oud voor...

...maar ik heb wel voldoende ervaring in slechte lichtomstandigheden, met name bij (jazz)concerten en in (jazz)cafe's. de manier waarop ik dat aanpak is geheel anders dan hoe het gros van de partyfotografen het aanpakken. korrels zo groot als een knikker of een hoop bewegingsonscherpte zijn voor mij geen probleem. door dat goed toe te passen, kan het zeer sterke beelden opleveren.
Oud? Je bent pas te oud als je vanwege de Parkingson niet in staat meer bent om de sluiterknop in te drukken. Dat de house muziek je misschien niet ligt (gokje hoor!) is iets heel anders. Dat zou bovendien je goed recht zijn.

Inhakend op waarop ik deze reply begon: Iedere vorm van fotografie waarbij je op de grenzen zit is lastiger. Dus ook concertfotografie. (Mijn laatste fotojob was trouwens ook jazzfotografie, zie website/portfolio) Linksom of rechtsom, het vereist een speciale aanpak.

Ja, ook als dat knikker-grote korrel en bewegingsonscherpte betekent, dan nog kan dat werken. Je zegt het zelf al, "door dat goed toe te passen kan het sterke beelden opleveren." Maar denk jij dat een fotografie-leek dat meteen goed weet toe te passen? Die zal eerder met standje P gewoon hard inflitsen. Fletse kouwe platen met donkere achtergrond? Niet mijn idee van sfeervol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:21
neographikal schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:46:
[...]

Tell me about it, afgelopen vrijdag 9+ fotografen :+ En dan merk je toch echt wel wie het gewend is en wie niet, er liep nog een jongen rond met veel ervaring. Die dook netjes weg uit het beeld als je hem in beeld had, terwijl de onervaren mensen lekker door bleven knallen.
Donderdag had hij hier niet last van toen liep ik er alleen rond :*)

Ik had even zijn oude camera gebruikt en de volgende pics ermee geschoten voor een n00b als ik :) Het is dus gemaakt met een 300D + externe flitser + macro lens en brakke microdrive. Al met al vind ik persoonlijk het resultaat niet slecht. Wat vinden jullie ervan?

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3590.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3591.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3592.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3603.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3604.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3606.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3623.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3645.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3648.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3650.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3652.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3655.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3659.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3660.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/pascal/images/got/71/CRW_3662.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:55:
Iedere vorm van fotografie waarbij je op de grenzen zit van je apparatuur is lastig. Lastiger dan die fotografie vormen waarbij je riante marges hebt in al je instellingen. Ik heb nooit de indruk willen wekken dat partyfotografie daarin uitzonderlijk zou zijn. Heb ik dat wel ergens gedaan, dan mag je me daar flink met de neus inwrijven. Ik noem niet voor niets ook concertfotografie.
en dit is dus een beetje mijn "probleem" met je opvatting. je gaat ervan uit dat fotografie lastig is, wanneer je tegen de grenzen van je apparatuur zit. je hecht naar mijn idee veel te veel waarde aan de techniek (wat op zich niet verwonderlijk is op een forum als deze, typerend voor dit forum is dat meerdere mensen hier spreken over kennis en ervaring terwijl ik spreek over talent en ervaring), terwijl ik van mening ben dat niet de techniek hetgene is wat fotografie moeilijk maakt. neem bijv. een portretfoto, op een bewolkte dag heb je aan bijv. een instap-dSLR en een 50mm lens technisch ruim voldoende voorwaarden om een goede foto te maken, zonder dat je allerlei hulp middelen nodig hebt. maar toch blijft naar mijn mening het maken van een goed portret verdomde lastig. ik zou dus zeker niet zeggen dat party- of portretfotografie lastiger is dan portretfotografie. anders, dat zeker, maar lastiger zeker niet.
JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:55:
Ja, ook als dat knikker-grote korrel en bewegingsonscherpte betekent, dan nog kan dat werken. Je zegt het zelf al, "door dat goed toe te passen kan het sterke beelden opleveren." Maar denk jij dat een fotografie-leek dat meteen goed weet toe te passen? Die zal eerder met standje P gewoon hard inflitsen. Fletse kouwe platen met donkere achtergrond? Niet mijn idee van sfeervol.
maar ik stel nergens dat een leek technieken goed weet toe te passen, in tegendeel zelfs, ik stel dat een leek (uitzonderlijke talenten uitgezonderd) geen enkele vorm van fotografie goed beheerst. partyfotografie niet, maar ook landschapsfotografie of portretfotografie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

De ploatekes zien er wat eentonig uit in deze serie, met alleen die (jonge) hooffies. Voor een volgende keer is wellicht wat meer afwisseling meer gewenst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zie alhier Nomad wat er trouwens te bereiken is met een 50mm only. Ik heb Pascal op pad gestuurd met de 300D + 50/1.8 + 550EX en het resultaat valt me allerzins mee :)
julius schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:44:
De ploatekes zien er wat eentonig uit in deze serie, met alleen die (jonge) hooffies. Voor een volgende keer is wellicht wat meer afwisseling meer gewenst ;)
Take it easy on him, eerste echte keer geloof ik, dus ik vind het best netjes ;)

[ Voor 51% gewijzigd door neographikal op 05-09-2006 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Heb hem via msn ook al wat tips gegeven hoor ;). En hoorde ook al dat jij hem wat settings meegegeven had...

[ Voor 11% gewijzigd door jules op 05-09-2006 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Vrouwen, vrouwen, vrouwen, vrouwen, vrouw man vrouw vrouw, vrouwen, vrouwen, vrouwen, man en vrouw, vrouwen, enzovoort.

Ben je niet een béétje selectief geweest ? ;) :+

Trouwens, inderdaad voorbeeld dat schieten met de 50/1,8 II best aardig gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
JumpStart schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:51:
Vrouwen, vrouwen, vrouwen, vrouwen, vrouw man vrouw vrouw, vrouwen, vrouwen, vrouwen, man en vrouw, vrouwen, enzovoort.

Ben je niet een béétje selectief geweest ? ;) :+

Trouwens, inderdaad voorbeeld dat schieten met de 50/1,8 II best aardig gaat :)
Je zou denken dat ik selectief ben maar dat kan Sander ook zijn geweest :P Van de 50 foto's heeft hij dit opgestuurd. Laat ik het zo zeggen: Ik heb alleen een foto genomen wanneer ze erom vroegen. Blijkbaar vragen vrouwen er vaker om. Het zijn geen geforceerde platen iig :) Daar houd ik zelf namelijk niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

neographikal schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:45:
Zie alhier Nomad wat er trouwens te bereiken is met een 50mm only. Ik heb Pascal op pad gestuurd met de 300D + 50/1.8 + 550EX en het resultaat valt me allerzins mee :)

[...]

Take it easy on him, eerste echte keer geloof ik, dus ik vind het best netjes ;)
Haha, een betere timing had hij dus zeker niet kunnen hebben met het uploaden van foto's hier :P
Wat voor tips had je hem betreffende de flitser mee gegeven dan, want ik vind dat hoewel het flitslicht inderdaad behoorlijk van voren komt, dat hij best netjes heeft voorkomen dat overal reflecties te zien zijn (niet overal gelukt, maar zitten wel een paar goede tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Pascal Saul schreef op woensdag 06 september 2006 @ 00:05:
[...]

Je zou denken dat ik selectief ben maar dat kan Sander ook zijn geweest :P Van de 50 foto's heeft hij dit opgestuurd. Laat ik het zo zeggen: Ik heb alleen een foto genomen wanneer ze erom vroegen. Blijkbaar vragen vrouwen er vaker om. Het zijn geen geforceerde platen iig :) Daar houd ik zelf namelijk niet van.
Dan moet je nog wat meer scherps schieten schat :* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
nomad85 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 00:08:
[...]

Haha, een betere timing had hij dus zeker niet kunnen hebben met het uploaden van foto's hier :P
Wat voor tips had je hem betreffende de flitser mee gegeven dan, want ik vind dat hoewel het flitslicht inderdaad behoorlijk van voren komt, dat hij best netjes heeft voorkomen dat overal reflecties te zien zijn (niet overal gelukt, maar zitten wel een paar goede tussen)
Hij heeft hem in het begin schuin naar achter gezet. Maar gedurende de avond heb ik lopen stoeien met de positie van de flitser en wat instellingen. Echt tips heeft hij niet gegeven geloof ik :) Ja, dat ze dicht op elkaar moesten kruipen anders zou het niet passen 8)7

Maar die reflecties is inderdaad een goede, daar had ik niet zelf aan gedacht. Het is dat je het nu zegt. Als ik foto's bekijk let ik daar eerlijk gezegd ook niet op. Ik heb daar nog geen zintuig voor ontwikkeld.

[ Voor 17% gewijzigd door Pascal Saul op 06-09-2006 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Even wat anders. Ik heb een vraag,

Volgende maand is Amsterdam Dance Event en ik mag dit jaar als pers (en waarschijnlijk op de zondag nog als dj) af reizen. Dat betekent dus ook dat de 350D naast de iBook e.d weg gefrot gaat worden en dat er pics zullen worden gemaakt (zal wel moeten voor het verslag).
Nu heb ik de afgelopen maanden een beetje dingen bij elkaar gesprokkeld en kom ik op het volgende uit wat er in de tas zit.

350D body
420 EX flitser
Tamron AF SP 28-75/2.8
Standaard 18-55 kitlensje

Nu heb ik sowieso nog een omnibounce nodig + nog een 2 gigabyte kaart want uitzoeken en sorteren zal pas na het weekend gebeuren als ik thuis ben maar wat is nou echt nog iets wat ik mee MOET nemen op zo'n weekend. Ik heb nog een beetje budget (pak hem beet een honderd of 4) dus als er iemand nog een goede aanvullende suggestie heeft.

Ik zat zelf nog aan deze te denken, http://www.cameranu.nl/artikelen/14/22/19/EF_50_1.8_II.html

Trouwens nog meer mensen die daar rond wandelen in die 3 dagen...... Als je zo'n loser ziet met een 350D en een ongeschoren bek dan ben ik het. Je mag gerust schoppen maar niet te hard ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door R2D2 op 06-09-2006 00:41 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:42:
[...]

en dit is dus een beetje mijn "probleem" met je opvatting. je gaat ervan uit dat fotografie lastig is, wanneer je tegen de grenzen van je apparatuur zit. je hecht naar mijn idee veel te veel waarde aan de techniek (wat op zich niet verwonderlijk is op een forum als deze, typerend voor dit forum is dat meerdere mensen hier spreken over kennis en ervaring terwijl ik spreek over talent en ervaring), terwijl ik van mening ben dat niet de techniek hetgene is wat fotografie moeilijk maakt. neem bijv. een portretfoto, op een bewolkte dag heb je aan bijv. een instap-dSLR en een 50mm lens technisch ruim voldoende voorwaarden om een goede foto te maken, zonder dat je allerlei hulp middelen nodig hebt. maar toch blijft naar mijn mening het maken van een goed portret verdomde lastig. ik zou dus zeker niet zeggen dat party- of portretfotografie lastiger is dan portretfotografie. anders, dat zeker, maar lastiger zeker niet.

[...]

maar ik stel nergens dat een leek technieken goed weet toe te passen, in tegendeel zelfs, ik stel dat een leek (uitzonderlijke talenten uitgezonderd) geen enkele vorm van fotografie goed beheerst. partyfotografie niet, maar ook landschapsfotografie of portretfotografie niet.
Met de huidige apparatuur hoeft een fotograaf ook geen techniek toe te passen, in de meest stricte zin van het woord. De camera kan, in goede condities, gewoon op Auto en de cam doet de rest, of het nou partyfotografie (overdag!), landschapsfotografie of portretfotografie is. Op het moment dat de condities lastig worden moet de fotograaf putten uit (te leren) kennis, uit IF( ) THEN( ) condities (techniek dus) om zelf tot goede instellingen te komen voor een goede technische uitvoering. Standje Auto voldoet dan vaak niet meer.

Maar dit alles is enkel de kant van het vastleggen zelf. Al eerder in dit topic genoemd, maar dan toch nog een keertje: Wat maakt een foto tot een goede foto? Uitvoering is maar een deel van het geheel.

Datgene wat je besluit vast te leggen (inhoud) leunt veel meer op talent dan het gedeelte Uitvoering en valt veel minder aan te leren. Als ik zeg dat partyfotografie lastig is voor de beginner, dan bedoel ik daar mee dat je veel specifieke IF ( ) THEN ( ) condities moet kennen om technisch goede platen te maken in weinig-licht situaties. Inhoud is een ander verhaal.

Even voor de duidelijkheid, voor wie het verschil tussen kennis en talent niet kent, volgens Van Dale: Kennis kan je leren, talent heb je, of niet.

ta·lent (het ~, ~en)
1 natuurlijke begaafdheid, bekwaamheid tot iets => gave
2 iem. met veel begaafdheid
3 een bepaald gewicht en een geldsom [niet van toepassing hier]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Reind schreef op woensdag 06 september 2006 @ 00:32:

[...]

Nu heb ik sowieso nog een omnibounce nodig + nog een 2 gigabyte kaart want uitzoeken en sorteren zal pas na het weekend gebeuren als ik thuis ben maar wat is nou echt nog iets wat ik mee MOET nemen op zo'n weekend. Ik heb nog een beetje budget (pak hem beet een honderd of 4) dus als er iemand nog een goede aanvullende suggestie heeft.

[...]
Wordt een beetje krap, als je de 50/1,8II, een omni en een 2 GB kaartje op het oog hebt. Dan is van de 400 nog een 250+ over.

Zelf zou ik voor een fisheye of een ultra wide angle aanvulling gaan, maar voor dat bedrag is dat lastig. Het zou dan de Tokina 12-24 mm f/4 worden (prijswacht € 399) of de Sigma 15 mm f/2,8 fisheye (prijswacht €439) Beetje teveel om te overbruggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik heb nog een beetje budget (pak hem beet een honderd of 4) dus als er iemand nog een goede aanvullende suggestie heeft.
Heb ooit eens gelezen dat fotografie cursussen een betere investering zijn dan investeringen in het materiaal. Mail me ff via m'n site, dan kan ik wat specifieker in detail treden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:10:
[...]

over naieve platen gesproken , hier nog eentje uit mijn passief archief uit de tijd dat ik ook gewoon het knopje indrukte en dan maar afwachten wanneer die klaar is (sluitertijd wijzertje deed het niet echt van mijn yashica FR1 ) deze plaat heb ik ongeveer 2 seconden uit de hand vastgehouden met 400 iso film. het is zeker niet een perfecte plaat maar ik vind het toch wat hebben gezien de stroomstoring bij de verlichting

en hierbij dan tevens de eerste foto geloof ik in dit topic :p
Yeah you wish 2 seconden. Of heb je IS of VR in je armen? :)
Die dj kan zich wel heel stil houden dan.
Je mag al blij zijn dat het 1/2 was. Tenzij je je toestel ergens op steunde maar je zegt zelf uit de hand.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
julius schreef op woensdag 06 september 2006 @ 01:01:
[...]

Heb ooit eens gelezen dat fotografie cursussen een betere investering zijn dan investeringen in het materiaal.
Ik geloof je direct en daarom ga ik daar in het nieuwe jaar ook per direct aan beginnen. Hier in harderwijk hebben we 't klooster waar o.a een fotografie cursus word gegeven. Vanwege tijdgebrek helaas pindakaas dit jaar niet meer kunnen doen maar hij staat op de prioriteiten lijst voor volgend jaar ;-)

En gear achter in de tas is in ieder geval al iets. Ik schaf het liever NU aan en ga er alvast zelf mee aan het prutsen dat dat ik alles nu maar laat liggen en er helemaal niets mee doe.

Mail is overigens verstuurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
JumpStart schreef op woensdag 06 september 2006 @ 00:54:
[...]

Wordt een beetje krap, als je de 50/1,8II, een omni en een 2 GB kaartje op het oog hebt. Dan is van de 400 nog een 250+ over.

Zelf zou ik voor een fisheye of een ultra wide angle aanvulling gaan, maar voor dat bedrag is dat lastig. Het zou dan de Tokina 12-24 mm f/4 worden (prijswacht € 399) of de Sigma 15 mm f/2,8 fisheye (prijswacht €439) Beetje teveel om te overbruggen denk ik.
De 50/1,8II heb ik er tussen uit gepikt omdat ie mij een ideaal lensje lijkt voor zulk werk, licht sterk is voor mij vooral een vereiste omdat ik geen held ben met lange sluitertijden wat dus betekent dat ik de cam stil moet houden.

Wat dat betreft ben ik net een junk die 3 dagen zonder z'n bruine zooi heeft gezeten want ik heb nogal trilhandjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
julius schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:38:
[...]

Oe oe.. was ik dat.. bij Fire! ? :P
sletten wegmeppen? De laatste tijd schiet ik voor diverse magazines en weet je hoe fijn het is om te zeggen van "nee, ze komen niet op internet"! En iets later op de dag/avond gewoon nee-schudden. Heeeeeerlijk!

Maar als je nou echt stoer bent zeg je zoiets van "tja, ik heb deze camera alleen gekocht om overal gratis binnen te komen en om in contact te komen met leuke vrouwen. De leukste foto's van vandaag print ik uit en hang in in m'n slaapkamer. Maar tuurlijk wil ik een foto van jou maken!" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Heb geleerd dat ik huidstinten, die beïnvloed worden door omgevingslicht, niet meer moet proberen te corrigeren. Iemand heeft groen haar: so be it, of zet hem/haar op een andere plek neer waar een ander licht schijnt. Verder

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/guillaumemay/new/1.jpgJammer van het publiek op de voorgrond dat afleid.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/guillaumemay/new/2.jpgIs het erg dat alleen haar ogen scherp zijn? Had misschien wel wat meer mogen croppen?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/guillaumemay/new/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/guillaumemay/new/4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/guillaumemay/new/5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/guillaumemay/new/6.jpg
Deze standaard van-rechtsonder-naar-linksboven-(of andersom)-compo zie ik ook steeds vaker. Komt denk ik doordat je toch wat moet improviseren als je geen portretfoto's mag maken van de opdrachtgever. (Althans.. dat is mijn reden). Maar goed. opbouwende kritiek wordt altijd gewaardeerd.

Heb na wat aanbevelingen sinds kort ook een Sigma 15mm fish (ipv de Zenitar 16mm). Heb de fisheyes tot nu toe altijd gebruikt voor overzichtsfoto's, nooit voor portretten. Ga het binnenkort eens proberen om te kijken wat ik ervan vind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

GerardHenninger schreef op woensdag 06 september 2006 @ 01:36:
[...]
Oe oe.. was ik dat.. bij Fire! ? :P
van je collega's moet je het hebben:?
sletten wegmeppen? De laatste tijd schiet ik voor diverse magazines en weet je hoe fijn het is om te zeggen van "nee, ze komen niet op internet"! En iets later op de dag/avond gewoon nee-schudden. Heeeeeerlijk!

Maar als je nou echt stoer bent zeg je zoiets van "tja, ik heb deze camera alleen gekocht om overal gratis binnen te komen en om in contact te komen met leuke vrouwen. De leukste foto's van vandaag print ik uit en hang in in m'n slaapkamer. Maar tuurlijk wil ik een foto van jou maken!" :P
't is wel relaxt ja. Kan me er wel wat bij voorstellen. Kaartjes afgeven kan ook wel relaxt zijn. Voor partysites schieten word je wel moe. Dan ben je vrijwel verplicht om te zeggen voor wie je schiet. Laatste tijd zeg ik het alleen als er naar gevraagd word :+
gium schreef op woensdag 06 september 2006 @ 02:52:

Heb na wat aanbevelingen sinds kort ook een Sigma 15mm fish (ipv de Zenitar 16mm). Heb de fisheyes tot nu toe altijd gebruikt voor overzichtsfoto's, nooit voor portretten. Ga het binnenkort eens proberen om te kijken wat ik ervan vind. :)
Nog meer eenheidsworst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Sorry?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Met een canon heb je al een hoop eenheidsworst (kwa kleuren). En met zo'n Sigma 15mm hoor je helemaal bij de club (van party fotografen) ;)

Misschien moet ik ipv een 30D maar aan de 5D (full frame) gaan om zodoende toch anders te zijn dan het gros hier...

[ Voor 29% gewijzigd door jules op 06-09-2006 04:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

julius schreef op woensdag 06 september 2006 @ 04:17:
Met een canon heb je al een hoop eenheidsworst (kwa kleuren). En met zo'n Sigma 15mm hoor je helemaal bij de club (van party fotografen) ;)

Misschien moet ik ipv een 30D maar aan de 5D (full frame) gaan om zodoende toch anders te zijn dan het gros hier...
Misschien kan je ook nog een digitale lomo nemen als die al op de markt zijn ;)
dan ben je gerarandeerd uniek :+

hmmm ik zat laatst ook al te kijken naar een fisheye of de kotina 12-24mm voor earthdance over 2 weken in de gashouder :P

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 06-09-2006 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Kom op Jules, dit is tè flauw. Het gaat niet om wat je hebt, het gaat om wat je vastlegt. En jij weet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Ook hier even: Nightlife fotografie is dicht gegaan - ik ben blij met de nieuwe TS hier door neo die duidelijk stelt dat beginnersvragen niet de bedoeling zijn: zo kan dit topic gewoon verder z'n gang gaan zoals het hoort, en zonder dat de sfeer onder zaken lijdt die al 1000x langs zijn gekomen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-04 20:47

Blerf

VroomVroom

Pooeh heb wel een discussie op gerateld.... :/
Is het mischien goed als je als beginner wat tips wil hebben. Om bij je foto ook je instellingen te posten? Zodat jullie ook echt kunnen zeggen van joh Lampie dat moet je nooit zo doen... Of juist wel etc...
Naja ik ga in iedergeval veel lezen en heb wel weer wat dingen geleert uit het topic. Hoop dat het wel gewoon lekker gezellig blijft want daar gaat het toch om. :)

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

marty26: best way to go is dan om in Show-, test- & verzamelcases een topic, bv een testcase, te openen met je foto's en dan commentaar te vragen: daar is dat forum juist specifiek voor bedoeld :Y

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay

Ik heb niet echt veel keuze voor een fisheye met m'n 5D, aangezien er daarvoor maar 3 visseogen beschikbaar zijn, waarvan maar 2 met AF. Logisch dat velen dan bij de Sigma aankomen, aangezien de Canon versie in verhouding erg hoog geprijsd is.

Qua kleuren is het bekend dat de Canon 20D/30D/5D icm een speedlite flitser meestal een te hoge temperatuur aanneemt in z'n WB (iets van 800K tot 1000K te hoog). Dat probeer ik dan wel te compenseren. Neo produceert met zijn Canon naar mijn mening ook niet de typische warme kleuren die er meestal uit komen, dus er is wel enigzins wat onderscheid in Canon land :P. Vreemd genoeg is de WB wel accuraat als er een flitser zonder ETTL opzit. Stomme afwijking is dat dus, wat op het dpreview forum uitvoerig besproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Remy schreef op woensdag 06 september 2006 @ 09:00:
marty26: best way to go is dan om in Show-, test- & verzamelcases een topic, bv een testcase, te openen met je foto's en dan commentaar te vragen: daar is dat forum juist specifiek voor bedoeld :Y
Tnx dan ga ik dat doen de volgende keer ;)

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
marty26 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:58:
Pooeh heb wel een discussie op gerateld.... :/
Is het mischien goed als je als beginner wat tips wil hebben. Om bij je foto ook je instellingen te posten? Zodat jullie ook echt kunnen zeggen van joh Lampie dat moet je nooit zo doen... Of juist wel etc...
Naja ik ga in iedergeval veel lezen en heb wel weer wat dingen geleert uit het topic. Hoop dat het wel gewoon lekker gezellig blijft want daar gaat het toch om. :)
Dat proberen we dus duidelijk te maken: er zijn geen standaardinstellingen, je kunt aan de hand van de instellingen van een foto niet zo bar veel omdat je de omgeving niet kent. De hoeveelheid omgevingslicht bepaalt de hardheid van je flits, maar net zo hard de hoeveelheid bewegingsonscherpte die je zult gaan krijgen. De hoeveelheid omgevingslicht zie je echter amper terug op een foto: daarvoor belicht je gewoon langer :)

Voel je trouwens niet schuldig ofzo, dit rommelde al langer, na een dagje knallen gisteren kan iedereen elkaar weer recht in de ogen aankijken en zijn andere dingen wat beter uitgekristaliseerd :)
Remy schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:54:
Ook hier even: Nightlife fotografie is dicht gegaan - ik ben blij met de nieuwe TS hier door neo die duidelijk stelt dat beginnersvragen niet de bedoeling zijn: zo kan dit topic gewoon verder z'n gang gaan zoals het hoort, en zonder dat de sfeer onder zaken lijdt die al 1000x langs zijn gekomen :)
Thanks enzo :* Jumpstart heeft echter ook zijn best gedaan, dus die steek ik bij deze ook nog een veer in zijn kont O+

[ Voor 47% gewijzigd door neographikal op 06-09-2006 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

neographikal schreef op woensdag 06 september 2006 @ 09:39:
[...]

Dat proberen we dus duidelijk te maken: er zijn geen standaardinstellingen, je kunt aan de hand van de instellingen van een foto niet zo bar veel omdat je de omgeving niet kent. De hoeveelheid omgevingslicht bepaalt de hardheid van je flits, maar net zo hard de hoeveelheid bewegingsonscherpte die je zult gaan krijgen. De hoeveelheid omgevingslicht zie je echter amper terug op een foto: daarvoor belicht je gewoon langer :)

Voel je trouwens niet schuldig ofzo, dit rommelde al langer, na een dagje knallen gisteren kan iedereen elkaar weer recht in de ogen aankijken en zijn andere dingen wat beter uitgekristaliseerd :)

[...]

Thanks enzo :* Jumpstart heeft echter ook zijn best gedaan, dus die steek ik bij deze ook nog een veer in zijn kont O+
Aah ja ik snap nu precies wat je bedoelt :) Zal inderdaad gewoon wat dingen in testcase posten. En als ik een Wat ik denk leuke party foto heb zal ik die hier wel posten :)
Maar hoop dat het topic weer meer foto's gaat bevatten :D want dat is toch het leukst om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
@Marty :
Heb je uberhaubt wel de mogelijkheid om te oefenen in een club/kroeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

GerardHenninger schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:53:
@Marty :
Heb je uberhaubt wel de mogelijkheid om te oefenen in een club/kroeg ?
Ja opzich wel woon in amsterdam.... En kom regelmatig in Dj Cafe twstd om een bakkie te drinken.
Maar tips zijn altijd welkom natuurlijk. Echt een vaste club heb ik niet nee.... Dat zou wel leuk zijn om zo te kunnen oefenen. En via technolusion kan ik nog wel eens naar feestjes. Zoals wooferland afgelopen weekend dat was dan ook me eerste ervaring op party fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
marty26 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:57:
[...]

Ja opzich wel woon in amsterdam.... En kom regelmatig in Dj Cafe twstd om een bakkie te drinken.
Maar tips zijn altijd welkom natuurlijk. Echt een vaste club heb ik niet nee.... Dat zou wel leuk zijn om zo te kunnen oefenen. En via technolusion kan ik nog wel eens naar feestjes. Zoals wooferland afgelopen weekend dat was dan ook me eerste ervaring op party fotografie.
Probeer een goed verlichtte club te zoeken (geen Jimmy Woo, geen Cineac, geen Escape) en oefen met diverse instellingen. Zoals eerder is gezegd : probeer zoveel mogelijk (omgevings)licht te pakken; hoge ISO/lange sluitertijden. Daarnaast, fuck dat extra objectief... ga voor een SB600/SB800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een goede externe flitser (SB600/800, Speedlite 420/430/550/580) is inderdaad erg belangrijk. Niet alleen vanwege het licht zelf, maar ook vanwege de betere AF assist.

[ Voor 3% gewijzigd door JumpStart op 06-09-2006 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgende maand is Amsterdam Dance Event en ik mag dit jaar als pers (en waarschijnlijk op de zondag nog als dj) af reizen. Dat betekent dus ook dat de 350D naast de iBook e.d weg gefrot gaat worden en dat er pics zullen worden gemaakt (zal wel moeten voor het verslag).
Nu heb ik de afgelopen maanden een beetje dingen bij elkaar gesprokkeld en kom ik op het volgende uit wat er in de tas zit.

350D body
420 EX flitser
Tamron AF SP 28-75/2.8
Standaard 18-55 kitlensje

Ik zat zelf nog aan deze te denken, http://www.cameranu.nl/artikelen/14/22/19/EF_50_1.8_II.html

Trouwens nog meer mensen die daar rond wandelen in die 3 dagen...... Als je zo'n loser ziet met een 350D en een ongeschoren bek dan ben ik het. Je mag gerust schoppen maar niet te hard ;-)
je kan ook een ST-E2 erbij nemen waarmee je je flitser draadloos kan aansturen en dus op een andere positie bv op een speaker kan neerzetten dan dat je zelf staat. volgens mij werkt die alleen met de 480EX maar dat moet je maar bij de specs kijken ;)

(oh en met de ST-E2 kan je ook mooi scherpstellen zonder je flits te gebruiken en zonder het hinderlijke AF licht te gebruiken wat standaard op de canon 350d zit voor als de lichtomstandigheden echt te wazig worden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tja, hij moet toch een flitser hebben (430EX halen btw) en die ST-E2 is niet goedkoop. Doe mij dan maar een 550/580EX voor een paar centen extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

GerardHenninger schreef op woensdag 06 september 2006 @ 11:12:
[...]

Probeer een goed verlichtte club te zoeken (geen Jimmy Woo, geen Cineac, geen Escape) en oefen met diverse instellingen. Zoals eerder is gezegd : probeer zoveel mogelijk (omgevings)licht te pakken; hoge ISO/lange sluitertijden. Daarnaast, fuck dat extra objectief... ga voor een SB600/SB800.
Ja SB600 it is. ff kijken wat het prijs verschil gaat zijn met de sb800.
Maar goed je zij op msn ook al dat SB600 prima voldoet :)
Tnx ook nog voor de tips.
Ga trouwens dit weekend weer naar een klein festivalletje ik meen ergens rondom de meern... Maar had net kort telefoon gesprekje.. Dus ff afwachten wat het nu precies is. Maar vast wel weer leuk moment om te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
marty26 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:29:
[...]

Ja SB600 it is. ff kijken wat het prijs verschil gaat zijn met de sb800.
Maar goed je zij op msn ook al dat SB600 prima voldoet :)
Tnx ook nog voor de tips.
Ga trouwens dit weekend weer naar een klein festivalletje ik meen ergens rondom de meern... Maar had net kort telefoon gesprekje.. Dus ff afwachten wat het nu precies is. Maar vast wel weer leuk moment om te oefenen.
Kijk even bij Konijn naar het prijsverschil en de extra's was voor mij reden de SB800 te kopen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Frogmen schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:38:
[...]

Kijk even bij Konijn naar het prijsverschil en de extra's was voor mij reden de SB800 te kopen.
konijn is erg duur met nikon flitsers. Je kunt ook even hier kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

8< 8<

Volgende maand is Amsterdam Dance Event en ik mag dit jaar als pers (en waarschijnlijk op de zondag nog als dj) af reizen.

Krep ja, ik moet dat nog even regelen. Heb vorig jaar ook op ADE geschoten en aangeleverd voor de organisatie nog wel. Even de accreditatie invullen (en laten aanvullen door 1Management dan maar). :-)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 05-05 18:43

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

neographikal schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:28:
Tja, hij moet toch een flitser hebben (430EX halen btw) en die ST-E2 is niet goedkoop. Doe mij dan maar een 550/580EX voor een paar centen extra :)
Ik zou ook voor een 430EX gaan, heeft gewoon manual controls etc. Mijn ST-E2 had ik voor €110 uit Hong Kong, dat is nog te doen, maar voor partygebruik zou ik dan toch eerder een Off Camera Shoe Cord gebruiken, en dan de flitser in je hand houden (mits je met een prime schiet).

• R2D2
  • Niet online
neographikal schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:28:
Als je het over mijn gebeuren had..... ik had een 420EX maar die is vandaag verpatst aan een collega dj met een 350D en ik heb mezelf maar een 580EX kado gedaan + de Canon EF 50/1.8 II + een gigabyte kaartje extra (ik vond in mijn cam rugtas nog een kaart van 1 gigabyte terug waarvan ik mijn god niet weet hoe ik er aan kom.....).

Maar je advies mbt liever de 580 voor die paar tientjes extra is opgevolgd zonder dat ik het wist ;)

Aankomend weekend moet ik draaien en druk ik alle cam zooi extra in de backpack zodat ik na het draaien even een beetje aan kan prutsen met de 350D.

Ik kwam deze trouwens tegen op je foto log, http://www.neofoto.nl/weblog/18/6/2006
Om 1 of andere reden vind ik hem geweldig goed gelukt......

[ Voor 7% gewijzigd door R2D2 op 07-09-2006 02:07 ]

• neographikal
  • Niet online
Ghehe, thanks, lang leve m'n fish in een krappe hoek :)

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Floris schreef op woensdag 06 september 2006 @ 22:16:
[...]

Krep ja, ik moet dat nog even regelen. Heb vorig jaar ook op ADE geschoten en aangeleverd voor de organisatie nog wel. Even de accreditatie invullen (en laten aanvullen door 1Management dan maar). :-)
Dat zou gezellig zijn ik loop daar ook in de ronde te wandelen :)
3dagen lang.... pfff wel lang maar wel gelijk een leuke leerschool zoveel clubs kan me er wel uitleven.
Vorig jaar gewerkt nog met ade en waren echt 3top dagen. Goede dj's leuke zweer en veel goede clubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

Even ter verduidelijking van het weinige posten hier door mij:

ik heb geen cam meer ;(
mocht hem niet houden van de baas :P
Vertrek over een week een maand naar India en bij terugkomst gaat er een canon 30d besteld worden :)
Het hoe en wat van de verdere shizzle ga ik dan uitzoeken. Uiteraard heb ik genoeg contacten voor hier en daar een shootje :P

Ow, en doe eens lief voor marty26 }:|
dankzij hem vlieg ik naar India :P

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Paxlie schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 20:25:

ik heb geen cam meer ;(
Vertrek over een week een maand naar India en bij terugkomst gaat er een canon 30d besteld worden :)
Het hoe en wat van de verdere shizzle ga ik dan uitzoeken. Uiteraard heb ik genoeg contacten voor hier en daar een shootje :P

Ow, en doe eens lief voor marty26 }:|
dankzij hem vlieg ik naar India :P
haha ja ik zou eens die psp voor je op gaan zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Paxlie schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 20:25:

ik heb geen cam meer ;(
Bummer dat je die oude cam niet mocht houden... Tijd voor een mooier speeltje ;)
Gaan we samen een 30D uitzoeken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ga jij nou eindelijk eens om dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Eerst oordoppen he... Vorige week ziek geweest. Deze week achterstand inhalen... Fiets is weer gaar... En moet nog eerst dagje proeflopen met 2 body's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Sjuultje, je mag wel een tijdje wat van mijn lenzengallerij lenen. Mijn body liever niet, maar lensjes en een flitser is de nada probleem. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Zo zo... aan de Canon Julius ....... goede zaak.....

Zullen we het topic binnenkort hernoemen naar [Ervaringen] Canon Partyfotografie deel 4 ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176742

Zo vanavond mijn eerste avond fotograferen in de plaatselijke breezahdiscotheek. De sigma 24-70 is wel goed om hier wat schieten he? Of de 50mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vast wel.
GerardHenninger schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:36:

Zullen we het topic binnenkort hernoemen naar [Ervaringen] Canon Partyfotografie deel 4 ? :P
Meeste loopt zo langzamerhand wel met Canon rond ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 176742 schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:47:
Zo vanavond mijn eerste avond fotograferen in de plaatselijke breezahdiscotheek. De sigma 24-70 is wel goed om hier wat schieten he? Of de 50mm?
Breezahdiscotheek? Veel jonge chickies? In dat geval is iets meer groothoek wel fijn. 24mm is misschien net te weinig als ze met z'n vieren op de foto willen. Ik denk dat je die 50mm wel thuis kan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GerardHenninger schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:59:
[...]

Breezahdiscotheek? Veel jonge chickies? In dat geval is iets meer groothoek wel fijn. 24mm is misschien net te weinig als ze met z'n vieren op de foto willen. Ik denk dat je die 50mm wel thuis kan laten.
Het is niet zo'n geweldige discotheek en inderdaad af en toe best veel jonge meisjes enzo. :') 24mm is het 'grootste' wat ik heb dus dan zal ik het daar maar mee moeten doen. En ik moet dit overtreffen dus dat gaat wel lukken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 176742 schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:03:
[...]
Het is niet zo'n geweldige discotheek en inderdaad af en toe best veel jonge meisjes enzo. :') 24mm is het 'grootste' wat ik heb dus dan zal ik het daar maar mee moeten doen. En ik moet dit overtreffen dus dat gaat wel lukken. :P
Niet arrogant doen heh ! "gaat wel lukken" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GerardHenninger schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:10:
[...]

Niet arrogant doen heh ! "gaat wel lukken" :P
:+ Ik post deze week wel het resultaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo vanavond zou ik eigenlijk naar een strandfeesie in den haag gaan totdat een smsje binnenkwam over een feest in de meest gave underground lokatie die amsterdam rijk is. aangezien ik geen breedbeeld heb ook nog maar weer eens een fotorolletje aangeschaft. ben benieuwd of ik nog weet hoe ik zo'n rolletje in mijn camera moet krijgen :p ook maar meteen voor de 400VC gegaan. wel jammer dat dit het allerlaatste feest wordt aldaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78303

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/digitalfrog/image/66561608/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf

Blerf

VroomVroom

Zo net terug van lieffestival. Best een leuk festival geweest moet ik zeggen.
Foto's ben ik nu aan het downloaden richting pc dus zal er morgen weer eens 1tje posten.
Zo maar eens de stad in ff naar borrellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooie foto, maar wat is er aan gefotosoeped ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Anoniem: 167065 schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 22:58:
Het kadertje er omheen? :+

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Floris schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:28:
Sjuultje, je mag wel een tijdje wat van mijn lenzengallerij lenen. Mijn body liever niet, maar lensjes en een flitser is de nada probleem. :)
Haha, heb je me zo graag aan de Canon dat je me wel wat wilt uitlenen? Woei :D
Basis set word like een 30D met iets vervangends van wat ik nu met m'n 18-70 heb. 't Ding is te prettig kwa bereik en kwa ED glas om zomaar ff een vervanger te vinden. Ik geloof dat er een 17/18-55 IS L is. Die is dan ook naise.

Verder uiteraard beginnend met 1 580 EX. Als Canon daadwerkelijk zo energie slurpend is, zal ik verplicht aan een grip moeten. Maar als ik gewichts besparend wil doen (muisarm zuigt kamelen ballen!), bespaar ik me liever die. Doe momenteel namelijk met gemak een festival op 1 accu. En dan laat ik alle mensjes hun gemaakte portret zien. Ben benieuwd hoe Canon daar in is!

M'n Tokina 12-24 F4 met Nikon vatting zal waarschijnlijk het enige stuk glas zijn wat ik in de verkoop zal gooien. M'n oude body blijf ik er lekker naast houden :P. Die 10.5 MM is gewoon te bruut :Y)
GerardHenninger schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:36:

Yeah, nog meer eenheidsworst. Maar dat had ik je in Scheveningen toch al verteld? Ben benieuwd of er in die 30D curves ingeladen kunnen worden net zoals de D70. Alleen hopen dat dat wat beter ondersteund word :D
Anoniem: 176742 schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 12:47:
Oh, vandaar dat ik er nog nooit geweest ben. Misschien aankomend weekend ff kijken... ;) Beetje concurrentie bieden :P
Anoniem: 167065 schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 22:58:
Volgens mij alleen een dik denoise filter, huid is nl wel erg gladjes. Heb zelf een hekel om en-masse foto's te bewerken. Gewoon lekker meteen in één keer goed knallen :P

Oh, en trouwens, een festival waar je iedereen kent en like 3 stages moet vastleggen tegelijkertijd werkt niet. Iedere 5 m lopen kom je weer een nieuwe bekende tegen :X

[ Voor 3% gewijzigd door jules op 10-09-2006 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en jules met de 350d kan ik zo'n 400 fotos maken voordat de accu helemaal leeg is :)
dat is me met de nikon d70 nooit gelukt, daar moest ik altijd de oplader van meezeulen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De 30D energieslurpend? Ik zit aan de 7K foto's vanaf eind mei: 5de setje accu's in m'n grip :) Maar ik zou een keuze maken, óf naar Canon óf bij Nikon blijven: niet twee systemen naast elkaar houden, je gaat je dan toch ergeren en het kost echt bakken geld. Je kunt sowieso goed van je Nikonglas af met de prijsstijgingen van het Nikonglas nu :)

Curves ondersteunt hij helaas niet, wel picture presets. Misschien dat daar wat zelfgemaakts in is te laden :)

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 10-09-2006 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ralph, you really don't need the 'digital frog' tag on this one, this shot just oozes your style _o_
julius schreef op zondag 10 september 2006 @ 00:09:
[...]

Verder uiteraard beginnend met 1 580 EX. Als Canon daadwerkelijk zo energie slurpend is, zal ik verplicht aan een grip moeten. Maar als ik gewichts besparend wil doen (muisarm zuigt kamelen ballen!), bespaar ik me liever die. Doe momenteel namelijk met gemak een festival op 1 accu. En dan laat ik alle mensjes hun gemaakte portret zien. Ben benieuwd hoe Canon daar in is!
Ik zou zeggen: raadpleeg uw huisarts eens. Heb je muisarm/carpaal tunnel syndroom vanwege de massa van de camera, of heb je de overlaste pezen of pees-scheden vanwege het vele knijpen om je camera vast te houden? Als het laatste het geval is, dan is de verbeterde ergonomie van een grip + strap juist een must, geen last.
[...] Ben benieuwd of er in die 30D curves ingeladen kunnen worden net zoals de D70. Alleen hopen dat dat wat beter ondersteund word :D

[...]
Zie
http://web.canon.jp/Imaging/picturestyle/about/index.html
http://photoworkshop.com/...estyle/viewers/index.html

Het is beperkt curve-werk. De presets kennen zelf namelijk al iets aan non-lineair verloop, maar daar kan je als eindgebruiker helaas (nog) niet aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Anoniem: 167065 schreef op zondag 10 september 2006 @ 06:22:
en jules met de 350d kan ik zo'n 400 fotos maken voordat de accu helemaal leeg is :)
dat is me met de nikon d70 nooit gelukt, daar moest ik altijd de oplader van meezeulen :(
Uhmz, ok :?. Ik heb met m'n D70 vaker 800+ foto's kunnen maken?
neographikal schreef op zondag 10 september 2006 @ 10:54:
De 30D energieslurpend? Ik zit aan de 7K foto's vanaf eind mei: 5de setje accu's in m'n grip :) Maar ik zou een keuze maken, óf naar Canon óf bij Nikon blijven: niet twee systemen naast elkaar houden, je gaat je dan toch ergeren en het kost echt bakken geld. Je kunt sowieso goed van je Nikonglas af met de prijsstijgingen van het Nikonglas nu :)
Hoezo bakken met geld kosten? Ik heb het je een tijdje geleden al eens uitgelegd. Het hoogwaardige glas dat ik heb is ofwel benodigd omdat het een "kitlens" is, danwel omdat Canon het niet heeft. En verder is het zo cheap dat het niks bijzonders meer opbrengt én kan ik het nog op m'n ana body gebruiken. Dus I don't get your point.
Curves ondersteunt hij helaas niet, wel picture presets. Misschien dat daar wat zelfgemaakts in is te laden :)
ook @ Jst: Hmz, niks nieuws dus. Word wel een stapje achteruit. Niet dat ik die curves gebruikte uberhaubt :P.

Wel een wat specifieker vraagje; in hoeveel stappen kun je gaan bij de 30D? Niet de 3 zoals in die demo modus beschikbaar is toch? Want dan ga ik daar zelfs ook nog op achteruit. Kan ik me die Canon eenheidsworst idd goed voorstellen. Word dus dik actions aanmaken in PS :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik maak zo'n 700/800 foto's met 1 set batterijen.
Je lcd op 2seconden zetten helpt ook al een eind. Ipv de 8s standaard. :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Joh, rustig Jules, ga je nou niet druk maken om iets dat wellicht geen probleem is. ;)

Bij een 30D is het 9 stappen, van -4 naar +4:
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/picturestyle/about/images/ind-img03.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

JumpStart schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:16:
[...]

Ik zou zeggen: raadpleeg uw huisarts eens. Heb je muisarm/carpaal tunnel syndroom vanwege de massa van de camera, of heb je de overlaste pezen of pees-scheden vanwege het vele knijpen om je camera vast te houden? Als het laatste het geval is, dan is de verbeterde ergonomie van een grip + strap juist een must, geen last.
2bspecific; waarschijnlijk een spiertje dat ik wél aantrek dat ik niet hoor aan te trekken, omdat ik iets in m'n hand vast houd. Een gewoonte dat vele mensen schijnen te hebben. En bij mij uit zich dat met momenten in een muisarm. Nu weet ik er de laatste tijd gelukkig een stuk beter mee om te gaan. Overigens geeft mij een body zónder grip op bepaalde momenten andere mogelijkheden. Dus zo gigantisch verlang ik nu ook weer niet naar een grip ;)
multipasser schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:26:
Ik maak zo'n 700/800 foto's met 1 set batterijen.
Je lcd op 2seconden zetten helpt ook al een eind. Ipv de 8s standaard. :)
tsk, dan is het dus toch nog een energie slurper ;). 800 pica's met de lcd op 10 secs :P
JumpStart schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:30:
Joh, rustig Jules, ga je nou niet druk maken om iets dat wellicht geen probleem is.

Bij een 30D is het 9 stappen, van -4 naar +4:
[afbeelding]
rielekst :Y) Beter dan een D70 die maar 5 stappen heeft :). Al vind ik de hoeveelheid standaard settings ook aan de magere kant; Landschap, portrait, neutral, faithful, monochrome (die mist zelfs op m'n D70, maar nog heeft ie meer... ) Tevens bereik je met die standaard settings andere dingen dan dat wat je zelf in kan stellen. Is dat bij een 30D hetzelfde?

[ Voor 8% gewijzigd door jules op 10-09-2006 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb ook een kort tijdje een d70 gehad totdat die werd gestolen. ook al heb ik er wel een paar leuke plaatjes meegemaakt kreeg ik toch wel sterk het idee dat de canon lichtgevoeliger was dan de D70 . weet niet of dat nog op onwetendheid berust qua instellingen ?? maar waarom zouden anders veel partyfotografen met canon schieten ?

hier nog 1 van mijn weinige d70 partypictures :'(
http://thehospages.com/pictures/parties/2004-06-13-yip/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 167065 schreef op zondag 10 september 2006 @ 15:10:
ik heb ook een kort tijdje een d70 gehad totdat die werd gestolen. ook al heb ik er wel een paar leuke plaatjes meegemaakt kreeg ik toch wel sterk het idee dat de canon lichtgevoeliger was dan de D70 . weet niet of dat nog op onwetendheid berust qua instellingen ?? maar waarom zouden anders veel partyfotografen met canon schieten ?

[...]
Canon is lichtgevoelliger: De 30D en 5D zijn ongeveer 1/3e stop gevoelliger dan hun ISO waarde. Zie bijvoorbeeld http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page20.asp

Tsja, en verder: Canon doet het beter op hoge ISO waarden, Nikon past meer noise reduction toe om ruis binnen de perken te houden, waardoor er detail verloren gaat. Dit is echter deels subjectief, dus de meningen zijn hierover verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

grmbl grmbl, ik herken hier toch wel meteen die lekkere Nikon kleuren... Nooit geweten dat ik het uberhaubt zou herkennen. Overigens moet ik erbij zeggen dat dit hoogst waarschijnlijk ook nog met ED glas geschoten is. Kan anders haast niet missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

julius schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:03:
[...]

grmbl grmbl, ik herken hier toch wel meteen die lekkere Nikon kleuren... Nooit geweten dat ik het uberhaubt zou herkennen. Overigens moet ik erbij zeggen dat dit hoogst waarschijnlijk ook nog met ED glas geschoten is. Kan anders haast niet missen...
het is geschoten met de AF nikkor 35mm 1:2 D , de lens lag ergens anders tijdens de inbraak en heb ik dus gelukkig nog. Die gebruik ik nog bij speciale gelegenheden op een Nikon F301 die ik voor een zacht prijsje heb kunnen kopen. het geeft toch nog wel een ander moeilijk te omschrijven effect het analoog gebeuren dat ik nog niet met digitaal heb kunnen bereiken (met digitaal daarentegen kan je makkelijker en goedkoper ook heel andere zaken op een bepaalde manier vastleggen daar niet van maar het is toch anders om de een of andere reden)

ps schieten jullie nog wel eens analoog ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 167065 schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:50:
[...]

ps schieten jullie nog wel eens analoog ???
* JumpStart is al tijden van plan om de oude Canon AE-1 Program (full MF!) cam van z'n pa te regelen!

Maar daarmee ga ik géén partyfotografie mee doen.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.