Duur schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 18:29:
[...]
Er zijn meerdere manieren om toch foto´s te maken.
1 zorgen voor een officiele accredatie, dit is veel werk en afhankelijk van de band/groep mag je soms blij zijn op een window van 5 min aan het begin van het concert van de hoofd act.
Hoezo veel werk? Kan je hier wat specifieker in zijn? Ik zorg dat ik namens een medium binnen kan komen, waarna ik foto's van de verschillende bands kan maken. Ik zie niet in waarom dit erg veel werk kost....
Overigens moet je veelal wel een bepaalde basis hebben om voor een medium aan het werk te kunnen. Het is dus niet zomaar weggelegt voor iedereen om op dat soort plekken te komen. Overigens werken contacten ook behoorlijk goed. Contacten kunnen je promoten bij organisaties. Begin vooral klein, ga geen gesprekken uit de weg met willekeurige mensen. Zodoende werd ik ooit door een studie genootje gewezen op een persoon binnen mijn school. Die persoon heeft voor mij heel wat deuren opengedaan.
2 uitgenodigt worden door een band, Dit is in mijn ervaring de meest makkelijke en met de minste restrickties op gelegd
Uhuh, de artiest(en) zelf heeft een hoop voor het zeggen. De beveiliging kan een hoop zeggen, maar zal wel op z'n passen letten als het over een bekend artiest gaat. Een organisatie zelf kan echter ook nog wat overrulen.
Afgelopen zondag heb ik bijv op Dancetour (even niet specifiek iets met concerten te maken, maar wel leuk voorbeeld) de fotograaf van DJ Remy weggebonjourt zien worden door (DJ) Marco V. Een stage manager moet daar uiteraard tussenspringen, wat hij ook deed, en de fotograaf mocht ophoepelen... Wel heeft deze fotograaf het halve optreden vlak achter Remy gestaan, iets wat andere fotografen weer niet mochten van de stage manager.
3 uitgenodigt worden door de organisatie van het concert, dit is bijna hetzelfde als door de band, maar sommige bands worden furieus als ze een fotograaf op een onverwachte plek vinden, en dan is het nog inpakken.
Tsja, als fotograaf namens een organisatie mag je natuurlijk ook meer dan zomaar een fotograaf. Je kent mensen die je vertrouwen in dat wat je doet etc...
Maar onderstaande lijkt me idd het relaxte;
2 en 3 gecombineert is natuurlijk ´t mooiste wat je als fotograaf kunt overkomen.
Contacten leggen, stage managers leren kennen, artiesten, organisaties.... De juiste mensen kunnen deuren voor je open laten gaan. Maar vergeet gewoon niet dat je ook een basis moet hebben. En met een simpel compactje of een dSLR zul je toch wel goed overweg moeten kunnen om daarnaast ook nog eens goeie composities te maken.
4 is zulke oude, of simpel uitziende apparatuur meenemen, dat de beveiliging denkt daar kun je toch niets meer mee dan met een simpel cameraatje uit een mobieltje. Echter als je op ´rare´plaatsen gaat staan voor foto´s dan zijn de beveiligings mensen ook niet dom, en denken al snel da´s een pro, en bij sommige concerten kunnen dat enorme problemen op roepen. dus als je het doet verschuil je in het publiek.
Ik kan me triplefox herinneren die met zijn 70-200 2.8 L tussen het publiek ging staan toen The Sheer op het Solar festival optrad... Hij had wel persbandje, maar zoiets valt natuurlijk wel op

En hou in gedachte dat als één fotograaf zich misdraagt dat ie daarmee de komende 10 of 20 fotograven ´t werken onmogelijk maakt. Dus nog ff die ene foto schieten die misschien wel totaal te gek is kan jouw werk en die van je collega´s onmogelijk maken een volgende keer.
Doet me denken aan ID&T en andere dance organisaties die sinds kort behoorlijk streng zijn op toelating van zogenaamde fotografen. Dit omdat bepaalde peoples helemaal niet schenen te gaan fotograferen maar er meer naar toe gingen om te zuipen en gratis binnen te komen.
Denk dat men in de pop scene daar al wat meer ervaring mee heeft. Voor de peoples die het toch proberen; met alcohol op ga je verre van beter schieten...
Vandaar ook dat ik graag alle do's en don'ts zou willen weten. Zelf heb ik nog niet onwijs veel ervaring, maar merk dat ik met mijn gezonde verstand en ethische handelen toch nog wat kennis mis.
[
Voor 3% gewijzigd door
jules op 31-08-2005 21:37
]