indd met een wat grotere dof heb je wat meer speelruimte en kom je qua timing beter uit (tussen scherpstellen --> compositie bepalen kan je onderwerp alweer buiten je dof bewogen zijn )neographikal schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 15:59:
Als ik je een kleine tip mag geven, ik zie aan de EXIF dat je behoorlijk wat op F/1.8 schiet met die 50mm. Je loopt dan het risico met die smalle DOF dat je gedeelten mist, en die 50mm begint op ca F/2.8 echt netescherp te wordenMisschien eens proberen om hem iets af te stoppen wanneer je sluitertijden het toelaten (het meeste zit in die serie op 1/160ste)?
Bij deze show zou het licht het wel toelaten, maar omdat die gitaristen nogal aan het headbangen waren, krijg je die met ~1/100e niet strak op de foto.
Nu heb ik wat té safe gespeeld door alles met een korte sluitertijd te fotograferen, volgende keer wat beter op letten.
even algemeen over die scherpte bij verschillende lensopeningen... ik vind bij livefotografie een goede belichting, composite en (vooral) timing veel belangrijker dan de absolute scherpte van een foto. Natuurlijk vind ik een (nog) scherpe foto mooier, maar ik hecht er niet zo heel veel waarde aan. Dat is echt iets wat pas duidelijk wordt als je 2 dezelfde foto's naast elkaar houdt die met verschillende diafragma openingen gemaakt zijn: en dat is nou net wat in de praktijk vrijwel nooit voorkomt
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS