[Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 4 |
In deze startpost worden veelgestelde vragen beantwoorden over het hoe en wat van partyfotografie, en worden er tips gegeven De vorige delen:
|
Als eerste en meteen belangrijkste: |
Partyfotografie, fotografie van uitgaansleven (en ook het broertje concertfotografie) is een tak van sport fotografie voor gevorderden. Je komt als fotograaf in situaties waarbij er maar weinig licht beschikbaar is en je geregeld tegen de limiet van je apparatuur aanloopt. Dit vereist kennis van de basisprincipes van fotografie. Als je die niet bezit, dan heeft vragen stellen hier géén zin. Heel kort door de bocht is Partyfotografie als volgt samen te vatten: Vaak werk je met weinig licht, dus neig je al snel naar hoge ISO settings. Vaak werk je met weinig licht, dus neig je al snel naar diafragma ver open. Vaak werk je met weinig licht... Goh, wat zou je nou toch moeten doen met je sluitertijd? En natuurlijk de no-brainer: Weinig licht betekent (mogelijk) flitsen. Flitsen op de Autostand is niet moeilijk, maar goed flitsen is een kunst. De engelse term voor de veel gebruikte techniek is "Dragging the shutter". Google is je vriend om uit te vinden hoe dit werkt. De principes voor fotograferen in weinig licht zijn simpel. Met wat hierboven staat heb je, op wat exotischer truukjes na, in grote lijnen de informatie die je nodig hebt. De uitvoering is een kwestie van uitproberen. De juiste balans vinden voor sfeervolle platen die toch nog scherp genoeg zijn (hier kan een flitser zeer nuttig zijn) lukt je beter naarmate je meer ervaring hebt. Oefen, experimenteer en probeer! |
Stel hier géén beginnersvragen |
Een simpel antwoord als "Schiet op ISO zoveel, f/zoveel, sluitertijd zoveel" BESTAAT NIET! Iedere situatie is toch weer even anders, niet iedereen heeft exact dezelfde apparatuur, en nog belangrijker: iedere fotograaf houdt er weer een andere invulling op na. Vraag hier dus niet "Welke instellingen moet ik gebruiken?" Geef op z'n minst aan welke instellingen je zelf gebruikt, welke je geprobeerd hebt en tegen welke problemen je aanloopt. Laat dus zien dat je er zelf al mee geworsteld hebt, geef blijk van je eigen inzet. Hetzelfde geldt voor de vraag "Wat kan ik het beste kopen?" Zonder extra informatie zal deze vraag worden afgeschoten. Geef dus zoveel mogelijk informatie, niet alleen maar wat je op het oog hebt, denk ook aan bijvoorbeeld dingen als hieronder::
|
Verdere Policy |
Voor dit topic geldt dezelfde policy als die van de gehele FG, dus geen thumbnails breder dan 600 pixels en al helemaal geen fullsize platen. De bedoeling is dat hier alleen partyfotografie-platen verschijnen, voor concerten en festivals kan je dus bij de buren terecht. Doe ook iedereen een plezier, en gebruik de check images knop wanneer je foto's post. Dit scheelt een hoop scrollwerk. |
Ah cool, ik koop een vette camera en ik ga ook eens even... |
Helaas, zo werkt het niet. Hoewel je bij de kleinere clubs wel binnen komt met de camera, en ze er daar vaak ook nog blij mee zijn vanwege de extra exposure, gaat je dit niet lukken bij de grotere partyorganisaties. De controles aan de deur zijn erg streng, zelfs met een Ixus wordt je tegengehouden, laat staan met het materiaal waarmee de gemiddelde serieuze partyfotograaf aan komt zetten. Hoe kom je dan binnen? Netwerken, leer veel mensen kennen en onderhoudt véél contacten. Wees punctueel, laat wat van je horen als je dat hebt afgesproken en stuur je resultaten zo snel mogelijk naar je opdrachtgever. Er zijn veel handige mensen met een fotocamera, dus je zult er op wat voor gebied dan ook met je hoofd boven het maaiveld uit moeten komen. Persaccredities worden niet zomaar weggegeven, je moet jezelf kunnen verkopen. |
Welke camera moet ik kopen? |
Hoewel je soms fotografen tegenkomt met prosumercamera's is het bijna standaard dat er DSLR's worden gebruikt. De reden hiervoor is de flexibiliteit van de DSLR qua lenzen en accessoires én de ruisvrijheid van de gemiddelde DSLR. Daarbij zijn de flitsers die voor de DSLR's verkrijgbaar zijn over het algemeen geavanceerder en degelijker. |
Welke flitser moet ik kopen? |
Dit is uiteraard afhankelijk van het merk, maar zorg dat je een flitser koopt die van het TTL-systeem van je camera gebruik maakt. Voor Canon (E-TTL) zijn dit bijvoorbeeld de 420EX, 430EX, 550EX en de 580EX. Voor Nikon (I-TTL) zijn dit onder andere de SB-600 en de SB-800. Het is erg prettig om over Flash Exposure Compensation te beschikken, en het liefste op de flitser vanwege de bereikbaarheid van de functie. Ook kan het handig zijn om manueel je instellingen op de flitser in te kunnen stellen. |
Welke lenzen moet ik kopen? |
Dat ligt heel sterk aan je budget en wat je precies wil doen. Lichtsterk glas is natuurlijk prachtig, maar het kost een vermogen om het allemaal op te bouwen. Wat ook erg prettig kan zijn in dit soort omstandigheden zijn lenzen met beeldstabilisatie dat ervoor zorgen dat je met langere sluitertijden kunt werken zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt. Alles wat je moet weten om tot een keuze te komen staat bovenaan: Je werkt vaak met weinig licht. De rest volgt hier op logische wijze uit: Lichtsterk glas niét essentieel, maar zorgt vaak wel voor prettiger werken. Koppel dit aan Goedkoop is Duurkoop, en je eigen te besteden budget, en dan zit je een heel eind in de goede richting van wat voor jou de betere keuze is. |
Do's en dont's |
Natuurlijk heeft ieder wereldje z'n eigen regels. Partyfotografie is geen uitzondering. Denk hierbij aan dingen als: Niet met je tengels op de DJ tafel leunen. Of: Niet blijven hangen op het podium na het maken van je foto's. Het meeste is gezond verstand, als je niet als kneus/prutser wil overkomen. Eén regel is er puur voor jezelf: Draag gehoorbescherming! Doe het voor je eigen bestwil. Gehoorbeschadiging, als je het eenmaal oploopt, heb je voor de rest van je leven. De bekende gele schuimdoppen kosten je bij de drogist ongeveer €2,50 en nog veel minder in de grootverpakkingen. De wat betere herbruikbare doppen, die een fijner draagcomfort hebben, kosten wat meer, en voor op-maat-gemaakte doppen ben je al snel richting €150-170 kwijt, afhankelijk van het soort en de gebruikte filters. Voor een uitgebreide uitleg over de verschillende soorten doppen die verkrijgbaar zijn kun je terecht in een post uit deel 2 waarin de werking en de kosten van een aantal verschillende soorten doppen worden beschreven. Hieronder een lijst met aanbieders van zogenaamde "otoplasten", de doppen op maat.
|
Gallery's van partyfotografen hier op GoT en anderen |
Mocht je een toevoeging hebben voor deze lijst, post die er dan bij als je toch al ging posten. Ga er niet speciaal een post voor neerzetten aub |
Ook leuk... Min of meer geplanned om lekker te relaxen met Oud & Nieuw, gewoon met vriendin chillen bij m'n ouders in Turnhout. Daar champagne drinken en vuurwerk kijken vanaf het dakterras enzovoorts.
En dan krijg je via via van een oude bekende het aanbod om op een besloten feest te komen fotograferen waar hij zelf electro gaat draaien. Invite only, gratis drank, gave (geheime) locatie, vette aankleding.
Op... jawel, u raadt het al ... oudejaarsavond.
Damn damn damn. Liever dat ik dat niet wist zeg.
En dan krijg je via via van een oude bekende het aanbod om op een besloten feest te komen fotograferen waar hij zelf electro gaat draaien. Invite only, gratis drank, gave (geheime) locatie, vette aankleding.
Op... jawel, u raadt het al ... oudejaarsavond.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Mja, ik sta al op de lijst voor oudejaar. Eerst lekker thuis zijn en daarna doorkachelen richting feest
ah, weer een nieuw deeltje, het gaat hard tegenwoordig. Neo al weer de nieuwe startpost gemaakt? Word es tijd dat dat veranderd word 
Eerste aanvragen ook al binnen voor NYE, maar wie bied meer?
Anyway, goed om te zien dat er steeds meer gepost word in deze delen. Weer een lading nieuwkomers, mooi mooi! Wellicht leuk om je even hier > [algemeen] Nieuw in FG? Stel jezelf hier voor! < voor te stellen
Natuurlijk zijn er nog veel meer die ik nu ongetwijfeld over sla, dit was alleen maar bedoeld om even een paar mensen als voorbeeld te geven.
Nu lijkt het alsof ik nooit experimenteer, maar bij fotografie ben je dat eigenlijk continu aan het doen. Je moet je continu verbeteren. Stilstand is achteruitgang. Ook ik gooi er regelmatig wat meer arty foto's doorheen, maar naar mijn idee met wel wat meer binding met de normale wereld
Eerste aanvragen ook al binnen voor NYE, maar wie bied meer?
Anyway, goed om te zien dat er steeds meer gepost word in deze delen. Weer een lading nieuwkomers, mooi mooi! Wellicht leuk om je even hier > [algemeen] Nieuw in FG? Stel jezelf hier voor! < voor te stellen
De overzichtsfoto's vind ik deels onderbelicht, die mogen wel wat lichter. Die blauwe foto is dusdanig licht dat ik hem zelf direct in de trashcan zou gooien. Of mijn geheugenkaart nog geeneens zou bereiken. Tuurlijk is het een omgeving die artistiekelingen flink los kan laten. En je kan die heftig bewegende lichten en het effect van een pilletje op natuurlijk mooi terugzien in een foto, maar ergens vind ik het bij deze foto z'n doel wel voorbij gaan. Wat vage schimmen doen mij niet veel. En mij kan je niet wijsmaken dat een opdrachtgever daar wél om staat te springen. Partyfotografie is niet een plekje waar je (naar mijn idee) dit soort 'kunst' hoeft te verwachten. In de omgeving waar Hos vaker komt kan ik het me nog wel voorstellen, maar een normale club avond waar dit alle schijn van heeft niet. Daar laat je alle pracht en praal zien, iets waar Gerard bijvoorbeeld vaak keer op keer heel goed in slaagt naar mijn idee. Op de grote feesten zie je dit ook terugkomen, maar daar draait het ook veel meer om DJ's en aankleding. Floris is daar ook een toppertje in. Die heeft daar ook al een paar jaar z'n strepen goed verdiend.mangahuisman schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:11:
[...]
Hmmmm, dat resizen kan ik me nog inleven... maar je kritiek op onder/over belichting niet.
Een foto is niet een standaar registratie van een beeld, dan moet je foto's gaan maken voor het politiebureau... maar op events/party's etc. Vind ik het juist belangrijk dat er gespeeld word met over/onderbelichting beweging in beelden. Je moet wel weten wat je doet, maar daar komen vaak hele mooie beelden uit die leven/spreken of een sfeer weergeven... als jij op een feest bent worden je eigen ogen ook vaak overbelicht of is het ineens heel donker. Ik zou dus zegen wees creatief en zoek juist de grensen op. En wat jij mooi vind kan een ander niks vinden maar laat je daardoor niet meteen van je eigenbeeld afwijken. Het is een vorm van kunst als je er je eigen gevoel in gebruikt.
De een houd van rembrand en de ander van picasso...
Natuurlijk zijn er nog veel meer die ik nu ongetwijfeld over sla, dit was alleen maar bedoeld om even een paar mensen als voorbeeld te geven.
Nu lijkt het alsof ik nooit experimenteer, maar bij fotografie ben je dat eigenlijk continu aan het doen. Je moet je continu verbeteren. Stilstand is achteruitgang. Ook ik gooi er regelmatig wat meer arty foto's doorheen, maar naar mijn idee met wel wat meer binding met de normale wereld
Jules, met alle respect, je kunt blijven mekkeren over die startpost: wat ik gezien heb vindt het meerendeel hier het een goede start, dus ik laat hem lekker zoals hij is. 
Over dat kunstzinnig vs technisch perfecte platen schieten: je kunt het ook een beetje mengen, ik speel soms wat en dan komen er leuke resultaten uit en soms komt er complete bagger uit. Is het leuk, dan plaats ik het, zo niet: jammer dan, genoeg andere foto's
Over dat kunstzinnig vs technisch perfecte platen schieten: je kunt het ook een beetje mengen, ik speel soms wat en dan komen er leuke resultaten uit en soms komt er complete bagger uit. Is het leuk, dan plaats ik het, zo niet: jammer dan, genoeg andere foto's
Anoniem: 167065
en jules niet iedereen die partyfotos maakt werkt voor opdrachtgevers of hoeft iemand te plezieren 
maar ook al gebruik je het als kunstvorm dan nog zijn herkenbare elementen toch wel fijn voor zowel degene die er later naar kijkt als degene die het maakt. deels zie je al dat bij grote feesten heel duidelijk aanwezig dat het bijna niet te missen is, en bij de kleinere moet je zelf op zoek gaan soms naar aanwijzingen
en ik zal nu maar niet nog een keer aangeven dat ik niet bij de partyfotografensites sta , is kennelijk een reden voor die ik nog niet heb vernomen
maar ook al gebruik je het als kunstvorm dan nog zijn herkenbare elementen toch wel fijn voor zowel degene die er later naar kijkt als degene die het maakt. deels zie je al dat bij grote feesten heel duidelijk aanwezig dat het bijna niet te missen is, en bij de kleinere moet je zelf op zoek gaan soms naar aanwijzingen
en ik zal nu maar niet nog een keer aangeven dat ik niet bij de partyfotografensites sta , is kennelijk een reden voor die ik nog niet heb vernomen

Nieuw in fotografie, maar toch eens hier reageren 
Ik maak al vijf jaar elke week foto's in een vaste discotheek (vroeger twee discotheken). Jezelf verbeteren is zeker nodig, maar sommige mensen slaan wat tever door vind ik. Ik probeer de avond op een leuke en goede manier in beeld te brengen. Niets meer, niets minder. Als ik foto's hier laat zien zal 3/4e afgekraakt worden. Ik zou zelf ook prima kunnen aangeven wat er 'mis' mee is. Toch hoor ik nooit klachten. De doelgroep wil gewoon met plezier foto's kunnen terugzien van die avond. Dat is voor hun een afwisseling van sfeerfoto's, partypeople en foto's van een optreden/DJ.
Voor mijn baas zijn twee dingen belangrijk: dat de bezoeker tevreden is (zie hierboven) en dat het er druk uitziet. Grote lege plekken zijn slechte reclame dus daar houd ik altijd rekening mee.
Geneuzel rondom scherpte, onder-/overbelicht interesseren hem en de bezoeker weinig tot niet. Op een paar zaken die echt not-done zijn na (rook op de foto's oid). Ik loop er al vijf jaar rond en ja, kom ook tevaak meisjes tegen die altijd maar weer vinden dat ze er niet mooi opstaan zodat foto's vijf keer opnieuw gemaakt moeten worden. Lekker irritant maar het belangrijkste vind ik dat je dan wegloopt terwijl ze tevreden zijn en het leuk vonden. Vaak is het gewoon aanstellerij natuurlijk, maar dat maakt niet uit, gewoon op een leuke manier mee omgaan en zorgen dat ze uiteindelijk wel tevreden zijn. Hetzelfde voor die aandachtsgeile wijven die van mening zijn dat ze maar niet vaak genoeg erop kunnen staan. Je kunt jezelf er druk over maken, maar het is makkelijker om ze hun zin te geven en die foto te maken.
Anders is het als je voor grote partyorganisaties werkt en op de echte grote feesten rondloopt met een perskaart oid. Daarbij betalen ze je wel iets meer en dan mag men natuurlijik wel echt knappe platen voor verwachten, maar gaat mij erom wat de doelgroep en mijn baas verwacht.
Ik vind het leuk om hier (nuttige) dingen te lezen, zeker zo doorgaan want leerzaam is het zeker, maar tever doorschieten erin is niet nodig. Partyfotografie is voor mij wel even iets meer dan puur het technische
Ik maak al vijf jaar elke week foto's in een vaste discotheek (vroeger twee discotheken). Jezelf verbeteren is zeker nodig, maar sommige mensen slaan wat tever door vind ik. Ik probeer de avond op een leuke en goede manier in beeld te brengen. Niets meer, niets minder. Als ik foto's hier laat zien zal 3/4e afgekraakt worden. Ik zou zelf ook prima kunnen aangeven wat er 'mis' mee is. Toch hoor ik nooit klachten. De doelgroep wil gewoon met plezier foto's kunnen terugzien van die avond. Dat is voor hun een afwisseling van sfeerfoto's, partypeople en foto's van een optreden/DJ.
Voor mijn baas zijn twee dingen belangrijk: dat de bezoeker tevreden is (zie hierboven) en dat het er druk uitziet. Grote lege plekken zijn slechte reclame dus daar houd ik altijd rekening mee.
Geneuzel rondom scherpte, onder-/overbelicht interesseren hem en de bezoeker weinig tot niet. Op een paar zaken die echt not-done zijn na (rook op de foto's oid). Ik loop er al vijf jaar rond en ja, kom ook tevaak meisjes tegen die altijd maar weer vinden dat ze er niet mooi opstaan zodat foto's vijf keer opnieuw gemaakt moeten worden. Lekker irritant maar het belangrijkste vind ik dat je dan wegloopt terwijl ze tevreden zijn en het leuk vonden. Vaak is het gewoon aanstellerij natuurlijk, maar dat maakt niet uit, gewoon op een leuke manier mee omgaan en zorgen dat ze uiteindelijk wel tevreden zijn. Hetzelfde voor die aandachtsgeile wijven die van mening zijn dat ze maar niet vaak genoeg erop kunnen staan. Je kunt jezelf er druk over maken, maar het is makkelijker om ze hun zin te geven en die foto te maken.
Anders is het als je voor grote partyorganisaties werkt en op de echte grote feesten rondloopt met een perskaart oid. Daarbij betalen ze je wel iets meer en dan mag men natuurlijik wel echt knappe platen voor verwachten, maar gaat mij erom wat de doelgroep en mijn baas verwacht.
Ik vind het leuk om hier (nuttige) dingen te lezen, zeker zo doorgaan want leerzaam is het zeker, maar tever doorschieten erin is niet nodig. Partyfotografie is voor mij wel even iets meer dan puur het technische
Onder het motto meer plaatjes, ook maar 's 'n bijdrage leveren...
Uit de vuurdoop van m'n nieuwe Canon 17-55 F/2.8

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Bij mij gaat het ook zeker over wat de opdracht gever wil. Maar goed er is natuurlijk ook altijd nog een deel in me dat Perfectionist heet. Ik wil steeds me eigen grensen verleggen. En dat mij opdracht gever dat niet ziet... Tja dat is dan jammer maar ik wil elke keer het uiterste er uithalen.Tom schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:49:
Maar denk als ik jou verhaal lees dat je gewoon echt super veel plezier hebt en het mischien wel op een iets andere manier bekijkt als sommige hier. De meeste proberen er hier toch wel meer hun beroep van te maken en een enkeling doet dat al
iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!
Klopt, daar is ook niets op tegen. Anders had dit forum ook geen bestaansrecht, helpt elkaar ook verbeteren op die manier. Ik zie in mezelf ook vooruitgang als ik terugkijk (gelukkig maar, anders was het niet goed
). Punt wat ik wil maken is dat je de doelgroep niet uit ogen moet verliezen. Dat een stel nerds lopen te fappen op je scherpe foto's met een lage ISO waarde is leuk, maar je moet de bezoeker van de site waar ze opkomen een fraai overzicht en een goede impressie van de avond geven (even afhankelijk van het niveau waarop je bezig bent, zijn hier zeker een aantal mensen die bijzonder professioneel ermee bezig zijn, da's andere koek als ze je foto ook in glossy magazines gaan gebruiken
).
[ Voor 3% gewijzigd door Tom op 04-12-2006 21:40 ]
530 foto's verwerkt en nog 126 te gaan.
rapture in "[Ervaringen] partyfotografie deel 4"
Is er een handiger manier om raw's te verwerken dan met photoshop? Ik stel de belichting manueel bij en het moet gesaved worden als een verkleinde jpeg.
Is er een handiger manier om raw's te verwerken dan met photoshop? Ik stel de belichting manueel bij en het moet gesaved worden als een verkleinde jpeg.
[ Voor 128% gewijzigd door rapture op 04-12-2006 21:52 ]
Schiet je RAW? JPG? Canon of Nikon? Bij RAW of JPG/Canon kent DPP een beetje verborgen workflow. DPP kan alleen niet watermerken/logo'en.rapture schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:42:
530 foto's verwerkt en nog 126 te gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door JumpStart op 04-12-2006 21:47 ]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Capture One, heerlijk progsel voor dit werk met snelle aanpassingen
Ik zit te zoeken achter de juiste verhouding tussen available light en flitsen. Bij dragging the shutter zorg je met lange sluitertijd voor voldoende available light om de achtergrond erop te zetten en de flitser belicht het onderwerp/persoon dat je aan het fotograferen bent. Op mijn flitser zet ik FEC op -2/3 om het onderwerp minder zwaar te overbelichten. Dan verander ik de sluitertijd naarmate er meer of minder available light is. Als je te weinig available light krijgt, dan krijg je donkere achtergronden en het onderwerp staat scherp geflitst. Als je teveel available light krijgt (bv door een spot die ff voorbij komt), dan wordt het onderwerp zodanig belicht dat het strepen trekt wegens beweging.
RAW met Canon. Bij mijn tweedehandse EOS 20D zaten er geen CD-rom's bij met de nodige software.JumpStart schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:45:
Schiet je RAW? JPG? Canon of Nikon? Bij RAW of JPG/Canon kent DPP een beetje verborgen workflow. DPP kan alleen niet watermerken/logo'en.
[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 04-12-2006 21:55 ]
hela heb je hier soms geen flits gebruikt, ze hebben een nogal hoog hos gehalte, vooral de onderstedodge_911 schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:52:
Onder het motto meer plaatjes, ook maar 's 'n bijdrage leveren...
gingen ze bij jou ook spontaan aanstekers pakken of had je dat idee al in je hoofd ?
Kwestie van DPP downloaden van de Canon website en in plaats van de exe te starten open en extract je deze met Winzip. Dan naar de juiste installer navigeren zodat je, zonder check op een eerdere DPP of Canon file viewer Utility, DPP kan installeren.rapture schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:51:
[...]
RAW met Canon. Bij mijn tweedehandse EOS 20D zaten er geen CD-rom's bij met de nodige software.
Binnen DPP maak je dan een selectie van RAW files, of gewoon crtl-a binnen een folder en Edit Image Window (knop linksboven). Dan is het bijstellen, Next image, bijstellen, Next image, bijstellen, enz. Daarna batch convert waarbij je compressie kan instellen en kan laten resizen. Ook noise reduction zit erbij in DPP. Erg praktisch dus.
Instellingen kan je als recept ook kopieren en plakken naar meerdere foto's te gelijk, wat ook erg makkelijk is.
Over die flits : #1 wel, #2 niet, #3 wel, #4 niet.Anoniem: 167065 schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:03:
hela heb je hier soms geen flits gebruikt, ze hebben een nogal hoog hos gehalte, vooral de onderste![]()
gingen ze bij jou ook spontaan aanstekers pakken of had je dat idee al in je hoofd ?
Heb qua flash wel 'n rare setup, maar hij werkt...
ST-E2 op de cam, en 430EX links naast de cam op 'n beugel (dit werkt vooral prettig bij portraitshotjes die ik heel veel (moet) doe(n). En dat hos-gehalte klopt ergens wel
Die aanstekers, was toeval, ze stonden net alledrie met zo 'n aansteker in de handen, en ik riep "ey, doe's ff iets met die dinge!"...
Ik heb een probleem waar ik even zo snel niet uit kom. Ik probeer door middel van dragging the shutter leukere foto's te krijgen, maar mijn EOS 350D en 430EX doen aan "pre flash". Geen idee waar dat nuttig voor is (of misschien wel, aangezien de camera moet meten hoelang de sluiter open moet blijven staan voor een correct belichte foto). Dit komt door de 2nd curtain flash. De reden dat ik die wil gebruiken is omdat het onderwerp net zo lang stil blijft staan, totdat de foto gemaakt is (lees: de flits is geweest). Zo blijven de foto's redelijk scherp en krijg je toch het gewenste effect. Enkel het probleem, 90% van die partygangers willen de foto bekijken na de flits, en ik heb dus altijd bewogen platen... Niet heel tof dus. Hoe pakken jullie dat aan? Tegen iedereen zeggen dat ze even moeten blijven staan werkt gewoon niet (ten eerste moet ik gillen, ten tweede, bijna niemand snapt het, ten derde, om het nou 200 keer op een avond te zeggen...
Hoe gaan jullie hier mee om? Is er een andere manier? Doe ik iets verkeerd?
Beter trouwens dat je die logo's wat hebt teruggeschroefd Doc. Ze waren wel erg prominent aanwezig.
't Is wel jammer dat je het er niet aan ziet dat je toch vrij dure apparatuur hebt gebruikt hiervoor..
Druk op 'Mode' zodat er een M op je beeldscherm (van de flitser) komt te staan. Dan is er geen preflash...proller schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:30:
Ik heb een probleem waar ik even zo snel niet uit kom. Ik probeer door middel van dragging the shutter leukere foto's te krijgen, maar mijn EOS 350D en 430EX doen aan "pre flash". Geen idee waar dat nuttig voor is (of misschien wel, aangezien de camera moet meten hoelang de sluiter open moet blijven staan voor een correct belichte foto). Dit komt door de 2nd curtain flash. De reden dat ik die wil gebruiken is omdat het onderwerp net zo lang stil blijft staan, totdat de foto gemaakt is (lees: de flits is geweest). Zo blijven de foto's redelijk scherp en krijg je toch het gewenste effect. Enkel het probleem, 90% van die partygangers willen de foto bekijken na de flits, en ik heb dus altijd bewogen platen... Niet heel tof dus. Hoe pakken jullie dat aan? Tegen iedereen zeggen dat ze even moeten blijven staan werkt gewoon niet (ten eerste moet ik gillen, ten tweede, bijna niemand snapt het, ten derde, om het nou 200 keer op een avond te zeggen...
Blijkbaar duurt het te lang voordat er voldoende omgevingslicht is en bewegen je onderwerpen zich al. Dus zorg dat je cam meer licht vangt èn er minder van nodig heeft: ISO omhoog, diafragma verder open. Dan kan de sluitertijd vanzelf korter. Laat die flitser maar bijspringen.proller schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:30:
Ik heb een probleem waar ik even zo snel niet uit kom. Ik probeer door middel van dragging the shutter leukere foto's te krijgen, maar mijn EOS 350D en 430EX doen aan "pre flash". Geen idee waar dat nuttig voor is (of misschien wel, aangezien de camera moet meten hoelang de sluiter open moet blijven staan voor een correct belichte foto).
[...]
Ben ff nieuwe resize aan het draaien, met een aangepast watermerk.JumpStart schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:31:
Beter trouwens dat je die logo's wat hebt teruggeschroefd Doc. Ze waren wel erg prominent aanwezig.
Dit is een resize van de fullsize pics dmv van Coppermine (die ik normalerwijze later vervang door zelf-geresizede versies) die gasten op m'n site voor ogen krijgen, dus de grootte van de logo's zijn ergens wel belangrijk (vw. het aantrekkelijker maken van registratie), en om nu nog 's apart voor GoT m'n pics ook nog es gaan te hosten, gaat me wat ver.
Nice, na wat tweaken worden er 97 foto's snel doorgepompt.JumpStart schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:16:
Kwestie van DPP downloaden van de Canon website en in plaats van de exe te starten open en extract je deze met Winzip. Dan naar de juiste installer navigeren zodat je, zonder check op een eerdere DPP of Canon file viewer Utility, DPP kan installeren.
Binnen DPP maak je dan een selectie van RAW files, of gewoon crtl-a binnen een folder en Edit Image Window (knop linksboven). Dan is het bijstellen, Next image, bijstellen, Next image, bijstellen, enz. Daarna batch convert waarbij je compressie kan instellen en kan laten resizen. Ook noise reduction zit erbij in DPP. Erg praktisch dus.
Instellingen kan je als recept ook kopieren en plakken naar meerdere foto's te gelijk, wat ook erg makkelijk is.
Dé Kiekenfuif (studentenfuif)

1. Lichteffecten

2. In het begin, dragging the shutter uitproberen.

3.

4. Drankstandje

5. De zaal.

6.

7. De enige laser in de zaal.

8. Dans bevriezen is niet gemakkelijk.

9.

10. Toiletten geraken overbelast.

11. Met minder available light lukt het bevriezen wel.
Commentaar op mijn eerste partyfoto's is welkom.
Canon EOS 20D met 18-55 kitlens. De 50mm/1.8 was volgens mij teveel tele en ik ga eens naar een 28mm/1.8 moeten kijken, cropfactor 1,6x erbij en je hebt 45mm (in kleinbeeldtermen).
[ Voor 46% gewijzigd door rapture op 05-12-2006 00:33 ]
Had van't weekend trouwens weer eens veel zoenende dames voor m'n camera. Als er iets gebeurd, dan komt het ook weer meteen bij bosjes
. Niks aangemoedigd, gewoon spontane dames...
.
Tsja, dat bezoekers niet lekker omgaan met de preflash is me ook bekend. Probeer eens te kijken naar hoe mensen op de foto gaan bij een compact camera waar de rode ogen reductie aan staat. Flits flits flits flits FLASH, de meesten blijven daar wél bij stil staan, ze brengen vaak alleen niet het geduld op bij een spiegelreflex.
. Anyway, ondertussen heb ik er zelf weinig problemen meer mee. Kwestie van houding naar je onderwerp toe/of dat bezoekers het inmiddels gewend van me zijn.

eigenlijk doe je iets verkeerd als jij vind dat het resultaat niet goed genoeg isproller schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:30:
Tsja, dat bezoekers niet lekker omgaan met de preflash is me ook bekend. Probeer eens te kijken naar hoe mensen op de foto gaan bij een compact camera waar de rode ogen reductie aan staat. Flits flits flits flits FLASH, de meesten blijven daar wél bij stil staan, ze brengen vaak alleen niet het geduld op bij een spiegelreflex.

Zo zou je het natuurlijk ook op kunnen lossen. Maar uiteindelijk zit er een grens op in hoeverre je je ISO omhoog kunt goooien en je diafragma verder open kunt zetten en je sluitertijd kunt uitrekken.JumpStart schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:44:
[...]
Blijkbaar duurt het te lang voordat er voldoende omgevingslicht is en bewegen je onderwerpen zich al. Dus zorg dat je cam meer licht vangt èn er minder van nodig heeft: ISO omhoog, diafragma verder open. Dan kan de sluitertijd vanzelf korter. Laat die flitser maar bijspringen.
Ga er maar van uit dat het de meeste bezoekers niet interesseert hoe ze op de foto staan, als ze er maar op staan. Nagenoeg allemaal zullen ze dat wat we hier veelal bespreken technisch geneuzel vinden, maar de truc is om dat als fotograaf toch nog wel eventjes in je foto te verwerken. Of nog een stapje verder, je opdrachtgever/bezoekers te laten overdonderen van de foto's die je maakt. Of dit nu met name in technisch opzicht behaald is zoals de tweaker het betaamd, of dat je dit doet door te spelen met je onderwerp en daar een leuk moment mee vast te leggen. Ikzelf heb de voorkeur om beiden te mengen en m'n bezoeker niet te veel mee te geven waarom ik dingen zus of zo doe. Van de bezoekers die er meer oog voor hebben komen de laatste tijd vanzelf naar me toe om te vragen hoe ik het één en ander aanpak of om me juist daarop te complimenteren. Ik ervaar het iig als leuk schouderklopje om er vervolgens ook mee door te gaan.Tom schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:49:
En opdrachtgevers kunnen er wel oog voor hebben, maar sommigen hebben dat ook niet. Ach verschil moet er wezen natuurlijk. Werd door een vriend van me dit weekend weer eens getipt om eens te gaan babbelen met een gelegenheid hier in de buurt, omdat de huidige fotograaf naar zijn idee "onder de maat schoot". Hij zag duidelijk verschil tussen zijn en mijn foto's. In die van mij zat duidelijk meer sfeer dan die van hem. Maar het ging ook eigenlijk veel verder dan dat.
Het is allemaal relatief natuurlijk en smaken verschillen. Ikzelf doe het liever op mijn manier, de manier waarop mijn foto's meer kleur en sfeer krijgen. Dat is mijn kaartje/handelsmerk, willen bezoekers/opdrachtgevers dat niet, dan zal ik ze proberen te overtuigen dat dit naar mijn idee toch wel meerwaarde heeft. Als ze het alsnog niet zien dan houd het aan mijn kant iig op. Ik sta graag 100% achter iedere foto die ik maak/uitlever. Als ik dat niet doe, wat verkoop ik dan?
Van't weekend van mij geschoten, wat ik al dacht, m'n ogen dichtgeflitst. Het jammere vind ik, het gaat hier niet om een kroeg, maar om een top locatie. Ik gebruik hierbij mijzelf als voorbeeld, maar op de site staan meerdere voorbeelden waar ikzelf niet achter zou staan. Of je deze foto nu van een technische kant benaderd, of van de kant of ik er zelf mooi op sta met al het technische daar gelaten. Ik hoop dat ik hiermee m'n verhaal wat kan onderbouwen.
[ Voor 5% gewijzigd door jules op 05-12-2006 06:09 ]
Anoniem: 8888
Ga het weekend eindelijk weer eens op stap/foto's maken. Illegal Vibes in Harlingen. Ja in het clubhuis van de Hells Angels. Superfeesten altijd 
Heb nu een tamron 18-200 (van mijn werk), zien of die wat beter is met focussen dan de kitlens
Heb nu een tamron 18-200 (van mijn werk), zien of die wat beter is met focussen dan de kitlens
Kort: nee, het is nogal een prutlens en ongeschikt voor dit werk imo
Die 18-200 VR-ED van Nikon is trouwens ook niet giga geschikt. Het ding is zwaar en schuift daardoor heel gemakkelijk naar beneden als je de lens naar beneden houd. Zonder dat je het door kan hebben loop je dus met iets langers rond dan je zelf wilt. Kans dat hij tikken krijgt (en daardoor beschadigd) is daardoor stukken groter. Verder is het enige voordeel van het ding dat je verder kan inzoomen en de VR. De VR functie kan je in deze omgeving vrijwel niet gebruiken omdat je toch met bewegingen van bezoekers zit als je onder de 1/30s duikt. Behalve wellicht bij overzichts foto's. En het zoomen in club omgevingen heb ik nog nooit gebruik van gemaakt. Verder dan 70 mm heb ik niet nodig gehad. En als ik het al gebruikte kwamen er vaker dik bewogen en bout verlichte foto's uit. Wellicht dat er on stage of frontstage op grotere feesten meer mee te behalen valt. Zeker overdag, maar 's nachts in donkere omgevingen is het wat mij betreft een no no
Wat bedoel je hiermee dan?Cyclonist schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:32:
't Is wel jammer dat je het er niet aan ziet dat je toch vrij dure apparatuur hebt gebruikt hiervoor..
Onderbouw je mening dan ff ofzo...
Zal er wel op neerkomen dat hij bedoeld dat de overkill aan kwalitatieve apparatuur niet benut word en er maar matige foto's uit komen. Of iedereen dat deelt is natuurlijk een tweede.
De 18-200 zwaar? Nou kun je een hoop van het ding zeggen, maar zwaar is het zeker niet. Was het maar zo, dan hadden ze de twee delen van de lens misschien christelijk aan elkaar gezet
IS/VR op de langere lengtes vind ik in het donker zeker wel handig, anders had ik deze platen dus niet kunnen schieten op 1/40ste / 1/50ste of zelfs trager 

[ Voor 46% gewijzigd door neographikal op 05-12-2006 14:53 ]
die foto's heb je gemaakt met een nikon +18-200 VR?....want geloof niet dat andere merken dat hebben?neographikal schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:51:
De 18-200 zwaar? Nou kun je een hoop van het ding zeggen, maar zwaar is het zeker niet. Was het maar zo, dan hadden ze de twee delen van de lens misschien christelijk aan elkaar gezetIS/VR op de langere lengtes vind ik in het donker zeker wel handig, anders had ik deze platen dus niet kunnen schieten op 1/40ste / 1/50ste of zelfs trager
[afbeelding]
[afbeelding]
Lees mijn post nog eens goed door. In clubs is het nutteloos. Op grotere feesten zijn er bepaalde momenten dat je zo'n apparaat wél weer kunt gebruiken. En ja, precies die momenten waar ik op doelde onderbouw je met foto's. Onstage/frontstage. Een toevoeging daarbij zou kunnen zijn aan de randen van grote feesten (want veelal wat rustiger), vip podia, en techniek area's waar je net boven het publiek kunt staan.neographikal schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:51:
De 18-200 zwaar? Nou kun je een hoop van het ding zeggen, maar zwaar is het zeker niet. Was het maar zo, dan hadden ze de twee delen van de lens misschien christelijk aan elkaar gezetIS/VR op de langere lengtes vind ik in het donker zeker wel handig, anders had ik deze platen dus niet kunnen schieten op 1/40ste / 1/50ste of zelfs trager
Ter info, bovenstaande is een Canonian, oftewel gebruik Canon spul. Om het verhaal compleet te maken zal het de 70-200 2.8 IS EF USM van een andere tweaker wel zijn geweest.
Ik werk vaak zat met een 60/2.8 waarbij ik de IS toch best graag zou hebben. Dus nee, ik ben het niet met je eens, jij vindt het nutteloos, anderen denken daar grof anders overjules schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:02:
[...]
Lees mijn post nog eens goed door. In clubs is het nutteloos. Op grotere feesten zijn er bepaalde momenten dat je zo'n apparaat wél weer kunt gebruiken. En ja, precies die momenten waar ik op doelde onderbouw je met foto's. Onstage/frontstage. Een toevoeging daarbij zou kunnen zijn aan de randen van grote feesten (want veelal wat rustiger), vip podia, en techniek area's waar je net boven het publiek kunt staan.
Ja, and the point is?Ter info, bovenstaande is een Canonian, oftewel gebruik Canon spul. Om het verhaal compleet te maken zal het de 70-200 2.8 IS EF USM van een andere tweaker wel zijn geweest.
Imo zijn het dus van die opmerkingen, die heel veel mensen tegenhoudt om hun werk hier te posten.jules schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:01:
Zal er wel op neerkomen dat hij bedoeld dat de overkill aan kwalitatieve apparatuur niet benut word en er maar matige foto's uit komen. Of iedereen dat deelt is natuurlijk een tweede.
Ik lurkte ook al in dit topic rond sinds V3, en vond dat ik nu wel eens postwaardige foto's had.
En dan krijg je zo 'n opmerking op je boterham. Leuk is anders, moet ik zeggen.
Over geld zou ik me al niet te hard gaan uitspreken, want ieder volgt z'n eigen beurs, niet?
Dat ik 2 maanden m'n photo-fees ervoor heb opgespaard, is mijn zaak, toch?
@jumpstart : final version van de resized posts, met 'n nieuw/kleiner logo, stoort 't nu nog zo hard?
Dit vind ik echt niet nodig Jules. Ik weet wel welk spul de meeste van jullie hebben en van neo weet ik het ook. Dat hij geen 70-200IS heeft is bij bekend, maar volledig nutteloos in deze discussie om dat naar boven te halen, behalve dat het een flame is naar neo. In de discussie dacht ik dat hij het over een 18-200 had met IS, vandaar mijn vraag naar nikon gebruik van spul (dat zou grappig geweest zijn namelijk, omdat neo grote voorstander van canon is).jules schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:02:
[...]
[...]
Ter info, bovenstaande is een Canonian, oftewel gebruik Canon spul. Om het verhaal compleet te maken zal het de 70-200 2.8 IS EF USM van een andere tweaker wel zijn geweest.
Duidelijk zijn de meningen verdeeld over het wel of niet kunnen gebruiken van IS in clubs. Op basis van techniek durf ik stellig te beweren dat het nuttig is. Waarom, omdat je lange sluitertijden wilt om ambient ligt te pakken en IS je die kans geeft. Uiteraard moet je onderwerp dan niet zelf teveel bewegen en dat is niet onwaarschijnlijk. Er zijn genoeg foto's van jullie die ik gezien heb die ofwel overzichtsfoto's zijn, of van een bar, of een redelijk stilstaande Dj of
whatever
de logo's zijn wel erg duidelijk in beeld, dat is jammer, maar soms niks aan te doen, ik kan nog steeds prima je foto's bekijken hoor. Alles kan storen, het is maar waar je voor kiest. Over je foto's:dodge_911 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:06:
[...]
Imo zijn het dus van die opmerkingen, die heel veel mensen tegenhoudt om hun werk hier te posten.
Ik lurkte ook al in dit topic rond sinds V3, en vond dat ik nu wel eens postwaardige foto's had.
Over geld zou ik me al niet te hard gaan uitspreken, want ieder volgt z'n eigen beurs, niet?
@jumpstart : final version van de resized posts, met 'n nieuw/kleiner logo, stoort 't nu nog zo hard?
Niet slecht, je hebt een mooie ambient light mee gepikt en dat maakt het dat het er gezellig uitziet. Wel vind ik de kleuren echt te warm, de mensen zijn nu rood aan het worden. Verder heb je wel 4 mooi verschillende foto's neer gezet, daar hou ik wel van. Sommigen willen nog wel eens teveel van hetzelfde posten.
[ Voor 32% gewijzigd door Nomad op 05-12-2006 16:34 ]
Dat julius het in eeste instantie over een 18-200 VR van Nikon had?neographikal schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:52:
Ja, and the point is?
Die heeft inderdaad last van zoom-creep, als de lens volledig is ingeschoven zal hij niet uitzakken als je hem naar beneden houd, als je hem voorbij een bepaald punt draait (pak 'm beet 50mm) zakt de lens zelf verder als je hem naar beneden houd. Dat kan idd vervelend zijn als je rekening moet houden met mensen die om je heen staan te springen
Je bent niet de enige die zijn eerste partyfoto's post in deze topic. Ik ben benieuwd welke commentaar mijn partyfoto's krijgen.dodge_911 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:06:
Imo zijn het dus van die opmerkingen, die heel veel mensen tegenhoudt om hun werk hier te posten.
Dat doet imo niet ter zake wanneer je het over het nut van VR of IS hebt in de langere range, oftewel > 60-70mm tot 200mmZoefff schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:58:
[...]
Dat julius het in eeste instantie over een 18-200 VR van Nikon had?
[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 05-12-2006 17:14 ]
That's not my point. Ik haakte in op het feit dat jules de lens zwaar noemde en jij niet, en dat jules eigenlijk bedoelde dat hij zwaar genoeg is om vanzelf uit te schuiven als je 'm op z'n kop houdt. Volgens mij lopen er nu 3 discussies over verschillende onderwerpen door elkaar heen, never mind
Ben er ook eens mee aan het spelen geweest, duurde even voordat ik de noise reduction vond (tools -> preferences) Maar het werkt wel lekker makkelijk zeg
De noise reduction doet niet heel veel meer reduceren vergeleken met low en high, maar het reduceert wel goed IIG, vooral die witte stipjes en rode vlekjes die je altijd wel ziet op iso 800 filtert ie best aardig weg

klik, onderaan het origineel, bovenaan met luminance en chrominance reduction op high. Volgens mij verdwijnt het beter en werkt het sneller dan in PS
geniaal onderwerp..._ferry_ schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 17:45:
[...]
Ben er ook eens mee aan het spelen geweest, duurde even voordat ik de noise reduction vond (tools -> preferences) Maar het werkt wel lekker makkelijk zeg![]()
De noise reduction doet niet heel veel meer reduceren vergeleken met low en high, maar het reduceert wel goed IIG, vooral die witte stipjes en rode vlekjes die je altijd wel ziet op iso 800 filtert ie best aardig weg
[afbeelding]
klik, onderaan het origineel, bovenaan met luminance en chrominance reduction op high. Volgens mij verdwijnt het beter en werkt het sneller dan in PS
hij reduceert idd wel netjes, maar net zoals met een photoshop-bewerking verlies je detail.
Je zegt dat het beter werkt dan photoshop, gebruik je dan de in-photoshop remove noise of een externe plugin?
[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 05-12-2006 19:07 . Reden: soep-luiheid = photoshop :) ]
Psst: Het beeldbewerkingsprogramma wat je waarschijnlijk bedoelt heet Photoshop
ok hier dan wat comments, bij nummer 4 zou ik de focus op de eerste bardame gemaakt hebben en bij 7 de lasers of niet of minder geflitst hebben en een standpunt wat verder van de mensjes af gekozen hebbenrapture schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 17:01:
[...]
Je bent niet de enige die zijn eerste partyfoto's post in deze topic. Ik ben benieuwd welke commentaar mijn partyfoto's krijgen.
IDDZoefff schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:28:
Psst: Het beeldbewerkingsprogramma wat je waarschijnlijk bedoelt heet Photoshop
Want? je kan een foto niet eerst openen met adobe camera RAW en vervolgens bewerken met photoshop? Dat is hoe ik het doe en het werkt best_ferry_ schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:43:
[...]
IDDEn aangezien we het over het omzetten van RAW afbeeldingen hebben, komt de 'in-soep' remover niet eens ter sprake
Theoretisch gezien zou het helpen. Maar onze situaties verlangen naar dragging the shutter. Je onderwerp (lees te portreteren personen) beweegt (bewegen) meer dan dat je IS/VR op zou kunnen vangen tijdens die lange sluitertijden, behalve als je natuurlijk overzichten op groothoek dan wel stilstaande voorwerpen fotografeert. Of je onderwerp moet echt super stil blijven staan. Kwestie van ervaring schat ik. Ik bespaar me liever dat geld/accu capaciteit. Doet me denken aan Floris's rechter onderarm. Die van mij begon begin dit jaar ook aardig dikker te worden. Sinds ik aan klimmen doe is dit inmiddels weer gelijk opgetrokken. Sterker nog, het lijkt erop dat m'n linker onderarm nu dikker aan het worden isneographikal schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:52:
[...]
Ik werk vaak zat met een 60/2.8 waarbij ik de IS toch best graag zou hebben. Dus nee, ik ben het niet met je eens, jij vindt het nutteloos, anderen denken daar grof anders over

L-e-z-e-n; "Ter Info!"Ja, and the point is?
Ach, kijk er doorheen of accepteer het niet en blijf idd weg. Niet dat ik bedoelde met mijn verklaring van zijn woorden dat ik ook achter zijn commentaar stond. Van mij mag je hier vaker foto's posten hoor. Ik denk dat je zeker nog wel opbouwend commentaar kan verwachten en je fotografie kwaliteiten kan verbeteren door vaker hier te posten. De kwaliteit vind ik al een stuk-ken beter dan sommigen die het hier proberen. Vergeet alleen niet dat het niet alléén om techniek gaat. Daar draaft men hier idd vaak erg in door. Zelf heb ik het er weinig over hier, ik laat m'n foto's wel spreken...dodge_911 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:06:
[...]
Je had het over een VR, de Nikon versie, vandaar dat ik er wat over door ging...nomad85 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:31:
[...]
Dit vind ik echt niet nodig Jules. Ik weet wel welk spul de meeste van jullie hebben en van neo weet ik het ook. Dat hij geen 70-200IS heeft is bij bekend, maar volledig nutteloos in deze discussie om dat naar boven te halen, behalve dat het een flame is naar neo. In de discussie dacht ik dat hij het over een 18-200 had met IS, vandaar mijn vraag naar nikon gebruik van spul (dat zou grappig geweest zijn namelijk, omdat neo grote voorstander van canon is).
En daar doel ik nu juist op. D'r zit een dikke maar aan VR/IS in clubs. De meeste, zo niet alle, foto's worden gepubliceerd op web formaat. Dan heeft een zwaarder en duurder VR/IS objectief gewoon geen nut. Je ziet het toch niet. Bespaar je de moeite en leer gewoon een vaste hand te trainen of andere technieken toe te passen. Niet voor niets loop ik nog steeds met een 18-70 3.5-4.5 DX ED rond en behaal ik daar prima resultaten mee.Duidelijk zijn de meningen verdeeld over het wel of niet kunnen gebruiken van IS in clubs. Op basis van techniek durf ik stellig te beweren dat het nuttig is. Waarom, omdat je lange sluitertijden wilt om ambient ligt te pakken en IS je die kans geeft. Uiteraard moet je onderwerp dan niet zelf teveel bewegen en dat is niet onwaarschijnlijk. Er zijn genoeg foto's van jullie die ik gezien heb die ofwel overzichtsfoto's zijn, of van een bar, of een redelijk stilstaande Dj of whatever
Afwisseling houd ik ook wel vanVerder heb je wel 4 mooi verschillende foto's neer gezet, daar hou ik wel van. Sommigen willen nog wel eens teveel van hetzelfde posten.
Je kan er naar vragen natuurlijk, maar als men zin had om er inhoudelijk op in te gaan dan had men dat allang gedaan. Zelf krijg ik ook vaker weinig commentaar. Just live with itrapture schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 17:01:
[...]
Je bent niet de enige die zijn eerste partyfoto's post in deze topic. Ik ben benieuwd welke commentaar mijn partyfoto's krijgen.
Omdat je er zo naar vraagt ga ik er toch even kort op in;
Zo te zien aan de overzichtsfoto was het een drukke fuif, jammer dat je dat in de individuele foto's niet juist helemaal niet naar voren laat komen. Het lijkt juist een super leeg feest. Lijkt me niet geheel de bedoeling... Verder zijn de portret foto's nogal eenzijdig. Veelal inclusief voeten erop en smerige vloer. Dat we de batsen van een schone belgische dame willen zien kunnen we nog wel inkomen. Maar die smerige vloer heb ik nog nooit op de foto gezet. Dat wat Mittnick deed laatst is dan weer een uitzondering. Hij legt met 1 foto de nadruk op het achtergebleven vuil op een feest. Maar om dat in iedere foto terug te laten komen
Verder ben ik er voorstander van om zoals ik vanmorgen in een ander bericht van me typte dat ik mensen er goed uit wil laten zien. Geen vage moves of onmogelijk lijkende bewegingen. Dansende mensen fotograferen is dan ook een vak apart en behoeft veel oefening. Zelf ben ik ook voorstander van net wat meer contact met de geportretteerde alvorens ik afdruk. Of danwel eentje waar de compositie ook boeiend is/meer spreekt.
Je hebt iig wél kaas gegeten van het hoofdstukje draging the shutter
ik had laatst ook op een niet nader te noemen feest fotos gemaakt van de klaarblijkelijk overstroomde toiletten (wist ik niet op dat moment) , de organisatie was er niet zo blij mee aangezien dat nogal een vervelend probleempje was geweest. ik vond ze waanzinnig aangezien je het feest mooi dubbel zag in de reflecties 
en dat laatste van jules kan ik beamen. de meesten die ik ook op de foto zet ken ik al, vooral dansend wil ik niet zomaar fotos gaan maken. het is ook iets dat meestal toch niet in 1 keer lukt dus ze moeten toch weten dat je even tijd nodig hebt om het goed te krijgen
althans bij mij lukt het in ieder geval nooit in 1 keer om dansende luitjes goed te krijgen op de foto
en dat laatste van jules kan ik beamen. de meesten die ik ook op de foto zet ken ik al, vooral dansend wil ik niet zomaar fotos gaan maken. het is ook iets dat meestal toch niet in 1 keer lukt dus ze moeten toch weten dat je even tijd nodig hebt om het goed te krijgen
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 05-12-2006 20:04 ]
Ik heb zelf zo'n tele met IS. Zou zonder IS de tele niet willen hebben. Een onderwerp bevriezen dat zich op een grotere afstand bevindt is geen probleem voor een 580/550 EX flitser. Dan is IS wel handig om toch net dat extra beetje omgevings licht binnen te laten vallen (3 stops toch?). Maar goed, ik denk dat Neo ervaren genoeg is om te weten of IS bij zij toepassingen wel of niet zou helpen. Als hij IS dan graag zou willen hebben, dan begrijp ik dat (uit ervaring) wel en wens ik hem veel plezier met z'n keuze. En buiten de party omgeving denk ik dat hij ook fotografeert toch? Dan is IS natuurlijk ook goed bruikbaar. Maar dat is uiteraard off topic.
[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 05-12-2006 20:57 ]
Juistem, het ding is sowieso zwaar multifunctioneel voor me, al helemaal in combinatie met een 2xTC. Juist bij dragging the shutter pak ik het voordeel van die IS op de langere lengtes. 17mm + IS, dat kun je uit de hand al zo makkelijk doen, dat nog verder rekken alleen maar de beweging van je onderwerp accentueert.
De IS is juist nuttig bij de langere lengtes, je bent in feite stabiel, je kunt op 1/20ste schieten net zoals je dat met een groothoek zou doen, Ideaal dus, al helemaal icm een lichte invulflits
Dus ja, IS heeft wel degelijk nut imo in club omstandigheden, maar dan alleen op de langere lengtes. Dat je op een 17mm IS groothoek je sluiter naar 1/2de kunt gooien is fijn, maar zolang staat je onderwerp niet stil. Op 200mm 1/20ste schieten red je vaak echter wel qua onderwerp icm een kleine invulflits, ideaal dus
De IS is juist nuttig bij de langere lengtes, je bent in feite stabiel, je kunt op 1/20ste schieten net zoals je dat met een groothoek zou doen, Ideaal dus, al helemaal icm een lichte invulflits
[ Voor 23% gewijzigd door neographikal op 05-12-2006 21:46 ]
Het grootste voordeel van IS is dat je het natuurlijk ook gewoon kan uitschakelen
.
Nadelen zijn de meerprijs, iets extra gewicht/grootte, en misschien iets verlies aan kwaliteit (?) en, voor mij het belangrijkste, de insteltijd van ongeveer een halve seconde. Point&shoot levert bij mij teveel bewogen foto's op, zelfs met zeer korte sluitertijden. Als je tijd hebt om rustig "aan te leggen" is het een prima voorziening, maar als je bij verrassing een spontane foto wil maken, kan je IS beter uitschakelen IMO.
Ik heb overigens (ik moet er niet aan denken) geen party-ervaring, maar wel 2 veelgebruikte IS objectieven (28-135 en 70-300). Ik zou de IS niet willen missen, maar meestal staat het uit.
Nadelen zijn de meerprijs, iets extra gewicht/grootte, en misschien iets verlies aan kwaliteit (?) en, voor mij het belangrijkste, de insteltijd van ongeveer een halve seconde. Point&shoot levert bij mij teveel bewogen foto's op, zelfs met zeer korte sluitertijden. Als je tijd hebt om rustig "aan te leggen" is het een prima voorziening, maar als je bij verrassing een spontane foto wil maken, kan je IS beter uitschakelen IMO.
Ik heb overigens (ik moet er niet aan denken) geen party-ervaring, maar wel 2 veelgebruikte IS objectieven (28-135 en 70-300). Ik zou de IS niet willen missen, maar meestal staat het uit.
IS geeft zeker wel toegevoegde waarde bij partyfotografie, en ik denk dat elke partyfotograaf er baat bij zal hebben, maar of het de meerprijs waard is mag ieder voor zich bepalen.
Als je aan een budget gebonden bent en moet kiezen tussen IS of lichtsterkte (F/2.8 zoom) zou ik eerder voor het laatste gaan. Gelukkig zijn er ook lenzen die beide bieden zoals de 17-55IS en 70-200 2.8 IS
de prijs is alleen wat minder vriendelijk.
En als laatste, als je met de flits je onderwerp bevriest, heb je IS nog om het omgevingslicht nog een beetje goed op de foto te krijgen, dus ook op een groothoek lens is het nuttig.
Als je aan een budget gebonden bent en moet kiezen tussen IS of lichtsterkte (F/2.8 zoom) zou ik eerder voor het laatste gaan. Gelukkig zijn er ook lenzen die beide bieden zoals de 17-55IS en 70-200 2.8 IS
En als laatste, als je met de flits je onderwerp bevriest, heb je IS nog om het omgevingslicht nog een beetje goed op de foto te krijgen, dus ook op een groothoek lens is het nuttig.
[ Voor 17% gewijzigd door abrakadaver op 05-12-2006 22:25 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Mijn zus vond ook dat de benen/voeten niet op de foto's moesten staan en dat ik beter kon inzoomen op de mensen. De zaal was rond middernacht vol, ervoor en erna is het minder vol. Zo te zien kan ik beter de foto's van de drukste periode posten, lege zaal is niet echt goede reclame voor de fuif.jules schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:39:
Je kan er naar vragen natuurlijk, maar als men zin had om er inhoudelijk op in te gaan dan had men dat allang gedaan. Zelf krijg ik ook vaker weinig commentaar. Just live with it
Omdat je er zo naar vraagt ga ik er toch even kort op in;
Zo te zien aan de overzichtsfoto was het een drukke fuif, jammer dat je dat in de individuele foto's niet juist helemaal niet naar voren laat komen. Het lijkt juist een super leeg feest. Lijkt me niet geheel de bedoeling... Verder zijn de portret foto's nogal eenzijdig. Veelal inclusief voeten erop en smerige vloer. Dat we de batsen van een schone belgische dame willen zien kunnen we nog wel inkomen. Maar die smerige vloer heb ik nog nooit op de foto gezet. Dat wat Mittnick deed laatst is dan weer een uitzondering. Hij legt met 1 foto de nadruk op het achtergebleven vuil op een feest. Maar om dat in iedere foto terug te laten komen. Alleen bij die eerste portret foto van het stelletje vind ik het niet storend, daar kan het nog wel.
idd, de techniek is niet zo moeilijk om te leren. Maar techniek correct toepassen op de compositie, portretten,... is wat anders. Ik ga vooral met de compositie, portretten,... bezig houden.Verder ben ik er voorstander van om zoals ik vanmorgen in een ander bericht van me typte dat ik mensen er goed uit wil laten zien. Geen vage moves of onmogelijk lijkende bewegingen. Dansende mensen fotograferen is dan ook een vak apart en behoeft veel oefening. Zelf ben ik ook voorstander van net wat meer contact met de geportretteerde alvorens ik afdruk. Of danwel eentje waar de compositie ook boeiend is/meer spreekt.
Je hebt iig wél kaas gegeten van het hoofdstukje draging the shutter
Binnenkort ga ik eens naar een Tamron SP 17-35mm F/2.8-4.0 ASP Di LD IF kijken. Het levert een stop meer dan de Canonkitlens en het zal ook scherper dan de kitlens zijn.
Ik kan het me in jouw club goed voorstellen dat je een tele goed kan gebruiken. Maar serieus 90% van de nederlandse clubs gewoon niet. Waarom niet? Je hebt zoals in de Thalia lounge geen mooie balkonnetjes/podia die verhoogt zijn en niet bom vol met publiek staat. Bij de Thalia kan je relaxt een beetje vanaf de ene zijde de andere zijde fotograferen.guillaumemay schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 20:29:
Ik heb zelf zo'n tele met IS. Zou zonder IS de tele niet willen hebben. Een onderwerp bevriezen dat zich op een grotere afstand bevindt is geen probleem voor een 580/550 EX flitser. Dan is IS wel handig om toch net dat extra beetje omgevings licht binnen te laten vallen (3 stops toch?). Maar goed, ik denk dat Neo ervaren genoeg is om te weten of IS bij zij toepassingen wel of niet zou helpen. Als hij IS dan graag zou willen hebben, dan begrijp ik dat (uit ervaring) wel en wens ik hem veel plezier met z'n keuze. En buiten de party omgeving denk ik dat hij ook fotografeert toch? Dan is IS natuurlijk ook goed bruikbaar. Maar dat is uiteraard off topic.
Een kleine sketch waarom ik een tele serieus _compleet_ nutteloos vind;
bezoeker fotograaf
"foto?"
"ja is goed, ga maar even 1,5 meter verderop staan" Wandelt naar achteren, andere bezoekers opzij duwend, ondertussen word fotograaf ook nog eens 20x gestoord vanwege tussendoor lopende mensen
* "flash"
* fotograaf laat foto zien
"maar mijn vriendinnetjes dan?"
"oh, die heb ik niet gezien. Wacht, ik maak hem wel opnieuw, ga nog maar eens 5 meter naar achteren staan....."
Yeah right, ik zie het echt gebeuren in een overvolle club
Overigens zie ik op korte termijn een complete IS/VR hype in partyfotografie land al weer opkomen. Vorig jaar begon de dSLR hype, nu zie ik de IS/VR hype dus ook al aankomen

hahaha, dat ken ik wel ja. Daar zeg ik op dat moment dan gewoon nee tegen. Natuurlijk gebruik je een tele niet voor de portretten van mensen als je rondloopt door een zaal. Die zet je alleen maar op je cam als je iets wilt fotograferen dat normaliter buiten je bereik is. Toch?jules schreef op woensdag 06 december 2006 @ 02:29:
[...]
Een kleine sketch waarom ik een tele serieus _compleet_ nutteloos vind;
bezoeker fotograaf
"foto?"
"ja is goed, ga maar even 1,5 meter verderop staan" Wandelt naar achteren, andere bezoekers opzij duwend, ondertussen word fotograaf ook nog eens 20x gestoord vanwege tussendoor lopende mensen
* "flash"
"oh, die heb ik niet gezien. Wacht, ik maak hem wel opnieuw, ga nog maar eens 5 meter naar achteren staan....."
Of zie ik nu iets over het hoofd? Was neo van plan om een 70-200 te gebruiken als 'walk around' lens? want dat zou inderdaad niet zo heel slim zijn nee
[ Voor 10% gewijzigd door guillaumemay op 06-12-2006 02:49 ]
ik moet toch maar is snel gaan sparen voor een cammie
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze
20D kopenPaxlie schreef op woensdag 06 december 2006 @ 03:05:
ik moet toch maar is snel gaan sparen voor een cammie
Iets met spontane foto's van afstand zonder het allemaal direct te vragenjules schreef op woensdag 06 december 2006 @ 02:29:
[...]
* "flash"
gewoon doorgaan met sluitertijden die anders alleen op je groothoek zou gebruiken (1/40ste is prima
haalbaar, 1/20ste en trager zal je een paar missers opleveren, maar bruikbaar is het nog steeds)
Please, not again... Je loopt zelf ook niet voor janlul rond met een zware dSLR, anders had je wel een compactcamera. Is het niet vanwege de beeldkwaliteit, dan is het wel vanwege de autofocus, ergonomie, het lichtsterkere glas, de krappere DOF en de flitscapaciteiten.pixel-gemiereneuk-is-dat-wat-je-helemaal-niet-
ziet-op-webformaat-en-je-dus-alsnog-stukken-goedkoper-
uit-bent-met-een-compact-camera.
[ Voor 57% gewijzigd door neographikal op 06-12-2006 08:10 ]
1#

2#

3#

4#

5#

Zo hier dan wat pics van afgelopen zaterdag
Was wel een aardig feestje wel echt een mooie location.
Maar het zou 18+ zijn en op de 1 of andere manier heb ik dat idee niet echt gehad.....
Voelde me echt oud worden daar. Maar goed pics zijn wel aardig.

2#

3#

4#

5#

Zo hier dan wat pics van afgelopen zaterdag
Maar het zou 18+ zijn en op de 1 of andere manier heb ik dat idee niet echt gehad.....
iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!
Ik had #4 absoluut niet geplaatst: compromitterende situatie met een niet al te blij hoofd erbij. Kan problemen opleverne.
Neo zal dit uiteraard wel weten. Alleen vrijwel geen enkele bezoeker weet dit. En om dit soort mensen van je af te slaan met een cam-combi die nog groter is en dus nóg meer opvalt is gewoon rete irritantguillaumemay schreef op woensdag 06 december 2006 @ 02:49:
[...]
hahaha, dat ken ik wel ja. Daar zeg ik op dat moment dan gewoon nee tegen. Natuurlijk gebruik je een tele niet voor de portretten van mensen als je rondloopt door een zaal. Die zet je alleen maar op je cam als je iets wilt fotograferen dat normaliter buiten je bereik is. Toch?
Of zie ik nu iets over het hoofd? Was neo van plan om een 70-200 te gebruiken als 'walk around' lens? want dat zou inderdaad niet zo heel slim zijn nee
Van de zomer ook een paar festivals gedaan waar mijn 70-300 wel lekker werkte. Close-ups van mensen terwijl ze het niet doorhebben, of juist wel. Op indoor festivals zijn ze idd (ook/)wél bruikbaar, maar daar vraag ik me af of ze te verantwoorden zijn. Veelal betalen ze slecht want iedere dodo wil daar tegenwoordig wel rondlopen met z'n cam, zoals iemand dat in dit of het voorgaande deel al meldde. En organisatoren hebben dat prima in de gaten. Alleen een enkeling die z'n strepen heeft verdiend voor die hausse zal nog een aardige vergoeding krijgen. Maar die zal dit spul ook wel voor die tijd hebben gekocht. Zo'n lens krijg je er dus met dit soort opdrachten niet uit kwa kosten. De meesten hier doen verder niet aan concert fotografie, een plek waar je hem wél weer zou kunnen gebruiken. Maar clubs, het blijft een no-go. Al met al zou ik het dus een tele met VR/IS afraden. En een groothoek met VR/IS zul je deze functie niet snel gebruiken, ook overkill dus
Ja, ik kan begrijpen dat het kwa sluitertijden het aanzienlijk scheelt. Maar ik doel iedere keer op lokaties waar het ding gewoon _niet_ van nut zal zijn, of pure overkill, dan wel te kostbaar omdat je het objectief niet bij deze specifieke opdracht kan verantwoorden.neographikal schreef op woensdag 06 december 2006 @ 07:40:
[...]
Iets met spontane foto's van afstand zonder het allemaal direct te vragenMaar ik begin me af te vragen of je wel eens flink gewerkt hebt met een VR-lens. Voor de kortere brandpunten ben ik het (voor dit doel) volledig met je eens, maar voor de langere lenzen scheelt het _aanzienlijk_. Je kunt
gewoon doorgaan met sluitertijden die anders alleen op je groothoek zou gebruiken (1/40ste is prima
haalbaar, 1/20ste en trager zal je een paar missers opleveren, maar bruikbaar is het nog steeds)
Kwa handeling is een dSLR idd prettiger, flitscapaciteit en autofocus werken ook prettiger idd, lichtsterker hoeft hij helemaal niet te zijn. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat als je met deze minpunten je leert omgaan je zo een hoop geld in je pocket kan houden. Als ik voor een D200/30D ga zal ik er een paar keer een club mee inlopen om hem te testen onder die omstandigheden voor wat grotere opdrachten. Daarna zal ik weer teruggrijpen naar m'n D70 omdat die kosten anders niet echt te verantwoorden zijn. Ik schiet ook vaak weer met m'n SB600 net als jij met die verrotte flitser werkt... Vreemde gedachte? Wat mij betreft niet. Maar dan heb ik het ook puur over partyfotografie. De opdrachten die je daarbuiten hebt daar kun je hem uiteraard prima voor gebruiken. En mocht je hem dus in je gear hebben, waarom zou je hem dan thuislaten op geschikte events? Dat kan ik dus wél beamen...Please, not again... Je loopt zelf ook niet voor janlul rond met een zware dSLR, anders had je wel een compactcamera. Is het niet vanwege de beeldkwaliteit, dan is het wel vanwege de autofocus, ergonomie, het lichtsterkere glas, de krappere DOF en de flitscapaciteiten.
@ Marty;
Ik ken die dame van #4 ergens van....
ik was wel blij met mijn eerste partyshoot. Gemaakt met 24-120 VR (ik had em toch al dus niet speciaal aangeschaft ofzo)
Ik vond het wel handig dat ik mijn eigen gezwaai met de camera niet had- de reden waarom ik VR heb.
Als ik niet wil dat mijn onderwerp beweegt neem ik wel een geladen .44 magnum mee ofzo
Op de postzegel foto's zie je VR/geen VR toch niet, maar mocht ik een orgasmisch mooie pic maken voor in mijn portfolio, dan is ie iig niet mislukt door mijn parkingson handjes.
Ik vond het wel handig dat ik mijn eigen gezwaai met de camera niet had- de reden waarom ik VR heb.
Als ik niet wil dat mijn onderwerp beweegt neem ik wel een geladen .44 magnum mee ofzo
Op de postzegel foto's zie je VR/geen VR toch niet, maar mocht ik een orgasmisch mooie pic maken voor in mijn portfolio, dan is ie iig niet mislukt door mijn parkingson handjes.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
ja normaal gesproken zou ik dat ook niet doen. Waar het niet dat ze het zelf geweldig vond ...... En ze altijd zo een gezicht trekt.... Tja die vrouwen in hoorn zijn een tikkeltje appart... zegmaar.neographikal schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:35:
Ik had #4 absoluut niet geplaatst: compromitterende situatie met een niet al te blij hoofd erbij. Kan problemen opleverne.
Ik denk dat je je vergist in het aantal locaties waarop je een dergelijke lens kunt gebruiken Jules. Je zegt zelf al vaak geen 50mm te pakken omdat het te lang is, ik pak regelmatig een 60 die soms nog wel eens wat langer mag zijn imo. De fotografie die ik uitoefenen houdt meer in dan alleen wat koppen snellen op 17mm en de fish voor de overzichten, ik pak details, probeer gezichtsuitdrukking / contact / etc mee te pakken. Dat lukt je vaak met een groothoek niet, je mist dan de werkafstand / discretie 
Mja, dat kan na een kater in de ochtend nét wat anders uitpakken. Het zal niet snel tot problemen leiden, maar ik ben van het type "beter voorkomen dan genezen"Marty26 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 13:12:
ja normaal gesproken zou ik dat ook niet doen. Waar het niet dat ze het zelf geweldig vond ...... En ze altijd zo een gezicht trekt.... Tja die vrouwen in hoorn zijn een tikkeltje appart... zegmaar.
[ Voor 36% gewijzigd door neographikal op 06-12-2006 13:23 ]
Zucht, wat een gedoe om een tele-lens. Het is echt heeeeel simpel; een 70-200 (al dan niet met IS) doet het prima in clubs, ook de kleinere. Je krijgt juist niet-geposeerde, spontane snapshots.
De heren die de foto's hebben gemaakt voor deze tent hebben ook veel gebruik gemaakt van een 70-200 IS
Neo heeft het niet niet over groupshots of geposeerde portetshots met een 70-200, maar juist om objecten/mensen te isoleren vanaf een wat grotere afstand.
Zet je er overheen jules, een tele lens kan ook prima gebruikt worden in jouw job.
De heren die de foto's hebben gemaakt voor deze tent hebben ook veel gebruik gemaakt van een 70-200 IS
Neo heeft het niet niet over groupshots of geposeerde portetshots met een 70-200, maar juist om objecten/mensen te isoleren vanaf een wat grotere afstand.
Zet je er overheen jules, een tele lens kan ook prima gebruikt worden in jouw job.
[ Voor 6% gewijzigd door GerardHenninger op 06-12-2006 13:39 ]
Hier ben ik het dus, puur op principiële gronden, hartgrondig mee oneens. Partyfotografie is nou eenmaal een tak van sport waarbij je te maken kan krijgen met weinig tot zeer weinig licht. Dat je lang niet altijd hoge lichtsterkte nodig hebt betekent niet dat je gear het niet moet kunnen. Die ruimere capaciteit geeft jou als fotograaf meer creatieve opties om uit te kiezen.jules schreef op woensdag 06 december 2006 @ 12:55:
[...]
Kwa handeling is een dSLR idd prettiger, flitscapaciteit en autofocus werken ook prettiger idd, lichtsterker hoeft hij helemaal niet te zijn. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat als je met deze minpunten je leert omgaan je zo een hoop geld in je pocket kan houden. Als ik voor een D200/30D ga zal ik er een paar keer een club mee inlopen om hem te testen onder die omstandigheden voor wat grotere opdrachten. Daarna zal ik weer teruggrijpen naar m'n D70 omdat die kosten anders niet echt te verantwoorden zijn. Ik schiet ook vaak weer met m'n SB600 net als jij met die verrotte flitser werkt... Vreemde gedachte? Wat mij betreft niet. Maar dan heb ik het ook puur over partyfotografie. De opdrachten die je daarbuiten hebt daar kun je hem uiteraard prima voor gebruiken. En mocht je hem dus in je gear hebben, waarom zou je hem dan thuislaten op geschikte events? Dat kan ik dus wél beamen...
Deels heb je gelijk: Je moet als fotograaf om kunnen gaan met moeilijke omstandigheden. Je moet in staat bent om om problemen heen te werken. Je pleurt van het podium af, sloopt daarbij de voet van je flitser (Lees je nog mee Jaymz?
Dat je een bepaald stuk fotografische apparatuur gewoon niet kan betalen, of je pakt iets strikt zakelijk aan en iets is economisch gewoon niet verantwoord, zeg dat dan! Gooi het niet op "je kan eromheen werken, dus is het niet nodig".
Als dat wèl zo zou zijn dan is een prime het enige glas wat je nodig hebt. Je kan toch wel voor- of achteruit lopen, toch?

Geef mij m'n 10,5mm prime, daarnaast een 18 mm en een 35 of een 50mm en ik vermaak me prima in de meeste clubs.... Met ervaring/momenten aanvoelen kom je ook al een behoorlijk eind!JumpStart schreef op woensdag 06 december 2006 @ 13:57:
Als dat wèl zo zou zijn dan is een prime het enige glas wat je nodig hebt. Je kan toch wel voor- of achteruit lopen, toch?
Zoekerde zoek, zelfs met bril zouden ze moeilijk te spotten zijn. Kun je er niet een paar uitlichten?GerardHenninger schreef op woensdag 06 december 2006 @ 13:39:
Zucht, wat een gedoe om een tele-lens. Het is echt heeeeel simpel; een 70-200 (al dan niet met IS) doet het prima in clubs, ook de kleinere. Je krijgt juist niet-geposeerde, spontane snapshots.
In de meeste clubs waar ik kom is dat dus vrijwel niet mogelijk. Die keren dat ik probeer om op 70mm te flashen komt er echt bedroevend resultaat uit. Moet er wellicht es wat meer op oefenen...Neo heeft het niet niet over groupshots of geposeerde portetshots met een 70-200, maar juist om objecten/mensen te isoleren vanaf een wat grotere afstand.
Die 70-200 VR of wellicht een IS die komt er heus wel, daar twijfel ik niet over. Of ik hem in clubs gebruik is gewoon een tweede...Zet je er overheen jules, een tele lens kan ook prima gebruikt worden in jouw job.
jules schreef op woensdag 06 december 2006 @ 15:03:
Zoekerde zoek, zelfs met bril zouden ze moeilijk te spotten zijn. Kun je er niet een paar uitlichten?
Hier => 31 juli
In de meeste clubs waar ik kom is dat dus vrijwel niet mogelijk. Die keren dat ik probeer om op 70mm te flashen komt er echt bedroevend resultaat uit. Moet er wellicht es wat meer op oefenen...
Welke clubs dan...... ?
Maar dat bedoelde ik niet, en ik denk zo dat jij dat ook wel doorhadjules schreef op woensdag 06 december 2006 @ 15:03:
[...]
Geef mij m'n 10,5mm prime, daarnaast een 18 mm en een 35 of een 50mm en ik vermaak me prima in de meeste clubs.... Met ervaring/momenten aanvoelen kom je ook al een behoorlijk eind!
[...]
Ik bedoelde dat als de stelling zou kloppen dat je overal wel omheen kan werken, dan zou je aan één enkele prime genoeg hebben. Dat je met 3 genoeg zou hebben, iets waar ik het mee eens ben trouwens, onderschrijft mooi wat ik bedoelde te zeggen.
Overigens niets ten kwade hoor, maar ik heb het idee dat je een beetje tè veel alles beoordeeld vanuit het schieten op/rond de dansvloer van een wat kleinere club. Partyfotografie is meer dan dat, en ook dat weet jij heus wel
Oh, dan geef me 1 prime, daar red ik het ook wel mee. Zeer waarschijnlijk is 18mm voldoende voor mijn stijl. Al word het één en ander wel wat eentoniger, maar goed, daar kan je op zitten wachten natuurlijkJumpStart schreef op woensdag 06 december 2006 @ 15:37:
Ik bedoelde dat als de stelling zou kloppen dat je overal wel omheen kan werken, dan zou je aan één enkele prime genoeg hebben. Dat je met 3 genoeg zou hebben, iets waar ik het mee eens ben trouwens, onderschrijft mooi wat ik bedoelde te zeggen.
Oh, daar heb je gelijk in. Op een festival trek ik ook mijn truckendoos openOverigens niets ten kwade hoor, maar ik heb het idee dat je een beetje tè veel alles beoordeeld vanuit het schieten op/rond de dansvloer van een wat kleinere club. Partyfotografie is meer dan dat, en ook dat weet jij heus wel
Volgens mij hebben we het al eens over de Wij gehad. Die club is een stuk lichter aan het begin van de avond. Daarnaast best ruim opgezet. Zeker als je buiten staat, daar waar het gros gemaakt is met die tele.
Valt overigens wel op dat alleen aan het begin van de shoot de tele gebruikt is. Laat me raden
Nog steeds niet helemaal overtuigt dus
Maar, oké oké, als ik een tele gebruik op zo'n moment moet ie idd VR/IS hebben met AF-s/USM, anders kun je idd niet van dat type snapshots maken. Óf ontzettend veel geduld hebben. Het gebeurd me maar al te vaak dat er mensen voor langs lopen of ik net het moment mis doordat ie nog niet klaar is met focussen. Daarnaast zou ik ook graag een stuk boven de mensen uit kunnen steken. Een SLR en dSLR is zo geconstrueerd dat de zoeker hoger is gepositioneerd dan de as van het beeld wat de camera in komt. Dit betekend dat je uiteindelijk een stukje lager kijkt door de camera dan dat je met je ogen zelf ziet. Hierdoor krijg je dus eerder hoofden en schouders op de foto. Tenzij je die verhoging hebt dus...
Zijn er uberhaubt voorbeelden van tele shots in clubs? (op de thalia na dan
ik schiet eigenlijk alleen maar met de 28mm 1.8JumpStart schreef op woensdag 06 december 2006 @ 15:37:
[...]
Maar dat bedoelde ik niet, en ik denk zo dat jij dat ook wel doorhad
Overigens niets ten kwade hoor, maar ik heb het idee dat je een beetje tè veel alles beoordeeld vanuit het schieten op/rond de dansvloer van een wat kleinere club. Partyfotografie is meer dan dat, en ook dat weet jij heus wel
Terug naar je Holga, jij!Anoniem: 167065 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:37:
[...]
ik schiet eigenlijk alleen maar met de 28mm 1.8
Iedere keer weer leuk om jou creatieve uitspattingen te zien, maar je wazige shots kan ik niet echt archiveren onder doorsnee partyfotografie. Dus wat jij doet telt niet mee
Dit alles met een zeer vette knipoog he?
Laatst ook weer eens in een discotheek foto's gemaakt (tevens voor een project) wat ik lang niet had gedaan..
Comments anyone?
1.

2.

3.

4.

5.
Comments anyone?
1.

2.

3.

4.

5.

[ Voor 7% gewijzigd door CptMorgan op 06-12-2006 18:33 ]
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Hey dude, Dit weekend zit ik in paradisoAnoniem: 167065 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:37:
[...]
Beetje centraal en overdone met de kleurtjes robin, other than that, best oke
@ cyberrobin:
Leuk hoor
, alleen heb ik het idee dat je bij 1 en 3 hebt geprobeerd te bouncen, maar dat dat dus niet goed is gelukt. (bovenkant hoofd licht, onderkant hoofd donker). Lijkt me ook een vrij hoge locatie (incl zwart plafond?).
Leuk hoor
@ neo: Thanks, heb overigens de kleuren niet héél erg versterkt, volgende keer misschien wat meer met de composities spelen!
@guillaumemay: Thanks, klopt trouwens, direct flitsen houd k niet zo van, geeft toch een iets te hard licht, ik zit al sterkt te denken om een diffuser te gaan halen..
@guillaumemay: Thanks, klopt trouwens, direct flitsen houd k niet zo van, geeft toch een iets te hard licht, ik zit al sterkt te denken om een diffuser te gaan halen..

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Anoniem: 190723
Wisselen van lenzen begint me steeds meer te irriteren, afgezien dat je ze allemaal mee moet zeulen, komen de mensen juist als je met een lichtsterke groothoek licht foto's aan het schieten bent meuten om een close up van hun eigen smoel.
Nu kan ik wel begrijpen dat ze niet aan je lens of de stand van de flitser zien waar je mee bezig bent, maar als je zelf net in een paal aan het klimmen bent of zo om iets speciaals vast te leggen mogen ze toch wel doorhebben dat je ergens anders mee bezig bent...
Nu kan ik wel begrijpen dat ze niet aan je lens of de stand van de flitser zien waar je mee bezig bent, maar als je zelf net in een paal aan het klimmen bent of zo om iets speciaals vast te leggen mogen ze toch wel doorhebben dat je ergens anders mee bezig bent...
Dan zeg/schreeuw je toch gewoon 'sorry, nu even niet, Ik ben ff bezig.geef me een minuutje of drie' Met een glimlach en een knipoog erbij.
Of je negeert ze gewoon..of vertelt ze om zich weg te scheren. Zoiets..
Of je negeert ze gewoon..of vertelt ze om zich weg te scheren. Zoiets..
[ Voor 12% gewijzigd door guillaumemay op 06-12-2006 21:21 ]
Wat is er mis met "Sorry, heb de verkeerde lens erop zitten nu" uitspreken? (Ok, schreeuwen om je verstaanbaar te maken misschien.) En als ze dan per sé willen, dan zet je ze op de plaat met de fish eye. Of mis ik hier iets?Anoniem: 190723 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:01:
Wisselen van lenzen begint me steeds meer te irriteren, afgezien dat je ze allemaal mee moet zeulen, komen de mensen juist als je met een lichtsterke groothoek licht foto's aan het schieten bent meuten om een close up van hun eigen smoel.
"Hey, mogen wij op de foto?"
"Sorry, kaart zit vol."
"Ahh, dat lul je maar!"
* JumpStart laat het knipperende FULL CF display zien
"Oh, okay."
Meestal snappen ze echt wel dat het soms gewoon niet kan.
De meesten die het vragen snappen het niet; "maak gewoon ff een foto man", onder het mom van een foto is een foto, of je nu je groothoek, je tele of je fish erop hebt zitten.... Dan waarschuw je ze van de neven effecten, snappen het niet, blijven zeuren, neem je de foto en uiteindelijk bevalt de foto niet. "told ya sow!"JumpStart schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:22:
[...]
Wat is er mis met "Sorry, heb de verkeerde lens erop zitten nu" uitspreken? (Ok, schreeuwen om je verstaanbaar te maken misschien.) En als ze dan per sé willen, dan zet je ze op de plaat met de fish eye. Of mis ik hier iets?
Ach, da's het altijd spelende spelletje dat je moet spelen. Be creative
Voor zover ik je al bezig heb gezien (niet zoveel tbhAnoniem: 190723 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:01:
Jij doet vooral tentfuiven ed, toch? Daar lopen ook wat meer echt ladderzatte personen rond die minder geduld/besef van de zaak hebben dan in een gemiddelde discotheek.
Of heb ik het nu helemaal fout?

Werk jij btw in opdracht? Je maakt sommige weekends wel heel veel pics!
[ Voor 3% gewijzigd door Arrigi op 06-12-2006 21:46 ]
Ik maak gewoon een foto
En dan zien ze vanzelf resultaat. Het uitleggen achteraf werkt vaak beter
1,6x cropfactor erbij en je hebt 45mm (in kleinbeeldtermen), met een 50mm ik ook een tijdje rondgelopen.Anoniem: 167065 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:37:
Ik ga eerder naar een Tamron SP 17-35mm F/2.8-4.0 ASP Di LD IF dan een 28mm/1.8 kijken. De zoomobjectief kost ongeveer evenveel en levert een bereik van 27-56mm (in kleinbeeldtermen), daarmee kom ik meestal toe. En in extreme omstandigheden kan ik gemakkelijk een zak rond mijn camera doen, dan wil je niet zomaar objectieven verwisselen.
[ Voor 45% gewijzigd door rapture op 06-12-2006 22:38 ]
Kom op jules, wees eens creatief! In portretstand gaat je verhaal al niet meer op en je kan de cam ook nog ondersteboven houden, waardoor je zelfs boven ooghoogte komt (alleen beter niet flitsen met de flitser onder je camjules schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:52:
[...]
Een SLR en dSLR is zo geconstrueerd dat de zoeker hoger is gepositioneerd dan de as van het beeld wat de camera in komt. Dit betekend dat je uiteindelijk een stukje lager kijkt door de camera dan dat je met je ogen zelf ziet. Hierdoor krijg je dus eerder hoofden en schouders op de foto. Tenzij je die verhoging hebt dus...
Anoniem: 190723
Het uitleggen lukt meestal ook wel, alleen duurt het vaak ff ivm de teringherrie en de niet altijd even nuchtere staat van de vragensteller.
Op tentfuiven neem ik idd meestal minder ballast mee omdat het communiceren daar nog brakker gaat
Ik wacht af op de opvolger van de 5D en ga me dan full frame uitleven.
Foto's trekken is voor mij gewoon een hobbie, ik heb nog nooit een opdracht gehad, is tegen mijn principes, dan wordt het werk en is het niet leuk meer...
.
Op tentfuiven neem ik idd meestal minder ballast mee omdat het communiceren daar nog brakker gaat
Ik wacht af op de opvolger van de 5D en ga me dan full frame uitleven.
Foto's trekken is voor mij gewoon een hobbie, ik heb nog nooit een opdracht gehad, is tegen mijn principes, dan wordt het werk en is het niet leuk meer...
.
Opdrachtgevers verlangen vaak foto's die in landscape worden aangeleverd, dus die portrait stand is al geen optieToff schreef op woensdag 06 december 2006 @ 23:47:
[...]
Kom op jules, wees eens creatief! In portretstand gaat je verhaal al niet meer op en je kan de cam ook nog ondersteboven houden, waardoor je zelfs boven ooghoogte komt (alleen beter niet flitsen met de flitser onder je cam). Met een beetje oefening kan je ook ver boven je hoofd aardige foto's schieten (lang leven AF!). Zelf schiet ik vaak stiekum "uit de heup", iig zonder door de zoeker te kijken, heel aardige plaatjes.
Ondersteboven ook al eens geprobeerd, alles leuk en aardig, maar probeer maar eens met maar twee handen je flitser vanuit je ene hand te mikken op je onderwerp en je camera incl dito zwaar objectief (want dat zijn de meeste tele's die je benodigd hebt in dit genre) met je andere hand op z'n kop te houden, en ook nog eens te zoomen voor een juiste compositie én af te drukken.
Ik bespaar me liever die moeite, voor een enkel shot is het wellicht te doen als je geen flitser hoeft vast te houden, maar bij meerdere shots achter elkaar treed al snel vermoeiïng op. Shure, je mag me laten zien hoe jij het aanpakt. Ik ben erg benieuwd!
Wat de laatste tijd steeds vaker aan bod komt is dat organisatoren het alleen maar prachtig vinden als jij gratis foto's komt schieten. Weet ook echter wat voor risico's (portretrecht/afschrijving/gebruik gear) je loopt en dat geen vergoeding eigenlijk niet acceptabel is. Doch is het niet makkelijk om zomaar aan de bak te komen. Het word zoals anderen hier al aangeven vaker gedaan dat je een eerste keer gratis schiet. Let het alleen vast in een contractje. Alleen mondelinge afspraken zijn ten zeerste af te raden.CRiSiS schreef op donderdag 07 december 2006 @ 00:03:
Enige tijd geleden heb ik toestemming gevraagd aan een party-organisatie om foto's te maken op een feest. Nu heb ik e-mail terug gekregen met toestemming, met als voorwaarde dat zij een kopie krijgen van de foto's en deze op hun site mogen zetten.
Wat moet ik hiervan denken? Op zich is het redelijk aangezien ik amateur ben en het gewoon voor mijn plezier doe, maar feitelijk verleen ik hen dus een gratis dienst (mits de foto's lukken haha). Wat zijn jullie gedachten hierover?
Op grote resolutie aanleveren is natuurlijk leuk en aardig, maar geeft je opdrachtgever meer bewegingsvrijheid om te doen en laten met de foto's wat ze zelf willen, beperk die resolutie dus! Ikzelf zou voor webformaat 600x400 gaan incl leesbaar watermerk van jezelf erin. Ga ook minimaal voor naamsvermelding erbij. Jij hebt het volste recht daartoe, leg dit ook allemaal nadrukkelijk vast in je contractje. Geef idd ook aan dat het eenmalig is dat je gratis werkt. Een tijdslimiet voor gebruik van de foto's en vastleggen waarvoor de foto's gebruikt mogen worden is ook aan te raden. In eerste instantie is het leuk dat je je foto overal kan tegenkomen, maar als dit gebeurd zonder naamsvermelding, zonder vergoeding etc dan zal dit waarschijnlijk uiteindelijk toch nog gaan wrikken bij je. Denk aan artiesten die niet voor niets overal een vergoeding voor krijgen. Ook jij als fotograaf hebt recht op betaling per gebruik van een foto. Leg dus vast dat ze de foto's alleen voor in een gallery mogen gebruiken.
Hoe serieuzer jij deze eerste keer aanpakt, des te serieuzer jij een volgende keer benaderd zal worden door dezelfde partij en mogelijk ook anderen.
Succes!
Óf je verkoopt je opdrachtgever een stuk advies / webwerk en zorgt dat hij een fatsoenlijke gallery krijgtjules schreef op donderdag 07 december 2006 @ 04:05:
[...]
Opdrachtgevers verlangen vaak foto's die in landscape worden aangeleverd, dus die portrait stand is al geen optie.
Eens, ook al doe je het gratis, verschaf duidelijkheid van je verwachtingenHoe serieuzer jij deze eerste keer aanpakt, des te serieuzer jij een volgende keer benaderd zal worden door dezelfde partij en mogelijk ook anderen.
Succes!
Over opdrachten gesproken....... wie wil mij weer op de foto zetten tijdens de volgende N.E.O. op 23 dec? Nee, ik maak geen miljonairs van jullie, maar deze keer gaan we dus wel gratis zuipen. Foto's weer met naamsvermelding (ook boven het bed van Hitmeister D)...... Laat maar weten.
Ik wil je er wel weer op knallen hoorGerardHenninger schreef op donderdag 07 december 2006 @ 13:08:
Over opdrachten gesproken....... wie wil mij weer op de foto zetten tijdens de volgende N.E.O. op 23 dec? Nee, ik maak geen miljonairs van jullie, maar deze keer gaan we dus wel gratis zuipen. Foto's weer met naamsvermelding (ook boven het bed van Hitmeister D)...... Laat maar weten.
Maar moet wel ff gekke foto van jou worden dan

@jumpstart
Oke nou snap ik inderdaad wat je precies bedoelt. Tnx
[ Voor 6% gewijzigd door Blerf op 07-12-2006 14:19 ]
Om Jules' woorden maar te gebruiken, mooie kennis die hier gedeeld wordt m.b.t. auteursrechten. Zo mooi dat ik het zonde vind om het te laten staan op een plek waar je het niet in eerste instantie zal zoeken. Ik heb dus e.e.a. afgesplitst in een nieuw topic: Auteursrechten & afspraken van gratis foto's.
Een aantal berichten heb ik hier laten staan omdat er ook quotes instonden die wél in dit topic horen, mochten de betreffende personen hun reactie alsnog willen verplaatsen naar het andere topic dan kan dat natuurlijk
Een aantal berichten heb ik hier laten staan omdat er ook quotes instonden die wél in dit topic horen, mochten de betreffende personen hun reactie alsnog willen verplaatsen naar het andere topic dan kan dat natuurlijk
[ Voor 5% gewijzigd door Zoefff op 07-12-2006 14:20 ]
Netjes Zoefff...... handig voor de starters.
@Marty : mijn kop mag alleen op Canon-sensors
Betaal jij de rit vanuit Spanje? Dan wil ik wel komen.GerardHenninger schreef op donderdag 07 december 2006 @ 13:08:
Helaas heb die avond zelf een opdracht die ik dus niet kan vervullen. Geïnteresseerden?
Op zich vind ik het wel jammer dat het gratis verhaal nu uit dit topic verdwijnt. Vind ik hier wel weer een toevoeging hebben. Met name m'n stukje; "schoenmaker blijf bij je leest", of wellicht iets voor in de topic start?Zoefff schreef op donderdag 07 december 2006 @ 14:20:
Om Jules' woorden maar te gebruiken, mooie kennis die hier gedeeld wordt m.b.t. auteursrechten. Zo mooi dat ik het zonde vind om het te laten staan op een plek waar je het niet in eerste instantie zal zoeken. Ik heb dus e.e.a. afgesplitst in een nieuw topic: Auteursrechten & afspraken van gratis foto's.
[ Voor 44% gewijzigd door jules op 07-12-2006 15:01 ]
hahahah Ik zal je kop eens wel op een Canon Sensor plakken hoorGerardHenninger schreef op donderdag 07 december 2006 @ 14:35:
Netjes Zoefff...... handig voor de starters.
Dit topic is gesloten.
Let op:
* Gebruik de [check images] knop voordat je een bericht met foto's post.
* Plaats band- en concertfoto's niet hier maar in dit topic.
* Stel hier géén open Welke-instellingen-moet-ik-gebruiken vragen. Wij kennen de exacte situatie niet en er is niet zo iets als een "met-deze-instelling-ga-je-het-redden" setting. ;)
Dragging the shutter: http://www.planetneil.com/faq/dragging-the-shutter.html
* Gebruik de [check images] knop voordat je een bericht met foto's post.
* Plaats band- en concertfoto's niet hier maar in dit topic.
* Stel hier géén open Welke-instellingen-moet-ik-gebruiken vragen. Wij kennen de exacte situatie niet en er is niet zo iets als een "met-deze-instelling-ga-je-het-redden" setting. ;)
Dragging the shutter: http://www.planetneil.com/faq/dragging-the-shutter.html