[Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 3 |
In deze startpost worden veelgestelde vragen beantwoorden over het hoe en wat van partyfotografie, en worden er tips gegeven De vorige delen: |
Policy |
Voor dit topic geldt dezelfde policy als die van de gehele FG, dus geen thumbnails breder dan 600 pixels en al helemaal geen fullsize platen. De bedoeling is dat hier alleen partyfotografie-platen verschijnen, voor concerten en festivals kan je bij de buren terecht. Doe ook iedereen een plezier, en gebruik de check images knop wanneer je foto's post. Dit scheelt een hoop scrollwerk. |
Ah cool, ik koop een vette camera en ik ga ook eens even... |
Helaas, zo werkt het niet. Hoewel je bij de kleinere clubs wel binnen komt met de camera, en ze er daar vaak ook nog blij mee zijn vanwege de extra exposure, gaat je dit niet lukken bij de grotere partyorganisaties. De controles aan de deur zijn erg streng, zelfs met een Ixus wordt je tegengehouden, laat staan met het materiaal waarmee de gemiddelde serieuze partyfotograaf aan komt zetten. Hoe kom je dan binnen? Netwerken, leer veel mensen kennen en onderhoudt véél contacten. Wees punctueel, laat wat van je horen als je dat hebt afgesproken en stuur je resultaten zo snel mogelijk naar je opdrachtgever. Er zijn veel handige mensen met een fotocamera, dus je zult er op wat voor gebied dan ook met je hoofd boven het maaiveld uit moeten komen. Persaccredities worden niet zomaar weggegeven, je moet jezelf kunnen verkopen. |
Welke camera moet ik kopen? |
Hoewel je soms fotografen tegenkomt met prosumercamera's is het bijna standaard dat er DSLR's worden gebruikt. De reden hiervoor is de flexibiliteit van de DSLR qua lenzen en accessoires én de ruisvrijheid van de gemiddelde DSLR. Daarbij zijn de flitsers die voor de DSLR's verkrijgbaar zijn over het algemeen geavanceerder en degelijker. |
Welke flitser moet ik kopen? |
Dit is uiteraard afhankelijk van het merk, maar zorg dat je een flitser koopt die van het TTL-systeem van je camera gebruik maakt. Voor Canon (E-TTL) zijn dit bijvoorbeeld de 420EX, 430EX, 550EX en de 580EX. Voor Nikon (I-TTL) zijn dit onder andere de SB-600 en de SB-800. Het is erg prettig om over Flash Exposure Compensation te beschikken, en het liefste op de flitser vanwege de bereikbaarheid van de functie. Ook kan het handig zijn om manueel je instellingen op de flitser in te kunnen stellen. |
Welke lenzen moet ik kopen? |
Dat ligt heel sterk aan je budget en wat je precies wil doen. Lichtsterk glas is natuurlijk prachtig, maar het kost een vermogen om het allemaal op te bouwen. Daarbij heb je vaak last van de te beperkte DOF van écht lichtsterk glas, zoals de 50mm 1.4 van Canon. Voordeel is wel dat wanneer je dit soort lenzen dichtknijpt om de DOF wat groter te krijgen, de scherpte navenant toeneemt. Voor de minder bedeelden heb je voor met name de peopleshots geen gigantisch lichtsterk glas nodig. Wat ook erg prettig kan zijn in dit soort omstandigheden zijn lenzen met IS/VR/OS die ervoor zorgen dat je met langere sluitertijden kunt werken zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt. Hoewel je minder snel last hebt van bewegingsonscherpte wanneer je flitst blijft het een prettige optie. |
Do's en dont's |
|
Gallery's van partyfotografen hier op GoT en anderen |
Mocht je een toevoeging hebben voor deze lijst, post die er dan bij als je toch al ging posten. Ga er niet speciaal een post voor neerzetten aub
|
Toevoeging (en verkapte terugvindpost) is het volgende linkje, vermomd als quote:
Extra tip/hint: Zijn uitleg over flitsen is een must-read, naar mijn bescheiden mening
No-brainer: zorg wel voor multicoated filters, want filters zonder anti-reflectie coating kunnen voor flinke contrastvermindering, ghosting en flaring zorgen...
Extra tip/hint: Zijn uitleg over flitsen is een must-read, naar mijn bescheiden mening
[ Voor 19% gewijzigd door JumpStart op 30-03-2006 19:33 ]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Ik heb zin in Carl Cox & Friends, lekker rustig mijn ding doen en dergelijke
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze
Volgende week ga ik bezig hier in de lokale club voor een nieuwe editie van hun (twee?)maandelijkse feestje, heb ik ook weer erg zin in
ik ookPaxlie schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:38:
Ik heb zin in Carl Cox & Friends, lekker rustig mijn ding doen en dergelijke
Het lijkt me weleens leuk om met iemand mee te gaan die wat meer van fotografie afweet, tijdens een feest ofzo... Maarja wie wil mij mee hebben
Lijkt me leuk omdat je dan gewoon real-time commentaar kunt krijgen van iemand met verstand van zaken etc.
Anoniem: 8888
Deeltje zoveel.. gaat lekker
Ik gooi per 1 april mijn nieuwe site online, meer de party site. En wil daarnaast nog een fotografie site gaan maken
Mjah, toch gaat dat niet werken. Als je toch tips wil hebben. Maak foto's en loop dan gewoon naar de fotograven die aanwezig zijn en vraag het even aan hunHeaget schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:50:
Het lijkt me weleens leuk om met iemand mee te gaan die wat meer van fotografie afweet, tijdens een feest ofzo... Maarja wie wil mij mee hebben![]()
Lijkt me leuk omdat je dan gewoon real-time commentaar kunt krijgen van iemand met verstand van zaken etc.
Zo ik geef ff een vriend van mij op voor in het lijstje -spam, zie bericht hieronder-
Hij zal zich binnenkort wel registreren ik heb hem al over dit topic vertelt
Hij zal zich binnenkort wel registreren ik heb hem al over dit topic vertelt
[ Voor 21% gewijzigd door Zoefff op 30-03-2006 20:24 ]
Ik denk dat het nadeel is dat een fotograaf op zo'n event ook moet presteren. En ondanks dat ik het geen probleem vind om een kennis een keer mee te nemen (been there done that) is het met mensen die je van een forum kent toch even anders.Heaget schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:50:
Het lijkt me weleens leuk om met iemand mee te gaan die wat meer van fotografie afweet, tijdens een feest ofzo... Maarja wie wil mij mee hebben![]()
luc, zoals in het 1e bericht in dit topic is aangegeven, is dit topic niet bedoeld om je website te spammen. Je kan het zijdelings noemen als je hier wat dingen laat zien of vraagt oid. Maar de manier waarop jij het hier zo neerdumpt is werkelijk niks.
[ Voor 18% gewijzigd door HunterPro op 30-03-2006 20:16 ]
Weer een nieuw deel!
terug vind post
Binnenkort weer eens naar een disco ergens om wat verder te oefenen!
Binnenkort weer eens naar een disco ergens om wat verder te oefenen!
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Anoniem: 172299
nou zegHunterPro schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:15:
[...]
Ik denk dat het nadeel is dat een fotograaf op zo'n event ook moet presteren. En ondanks dat ik het geen probleem vind om een kennis een keer mee te nemen (been there done that) is het met mensen die je van een forum kent toch even anders.
luc, zoals in het 1e bericht in dit topic is aangegeven, is dit topic niet bedoeld om je website te spammen. Je kan het zijdelings noemen als je hier wat dingen laat zien of vraagt oid. Maar de manier waarop jij het hier zo neerdumpt is werkelijk niks.

lees dan eens een topic voordat je het gebruikt als reclamezuil. Dit is een discussietopic, geen plakpaal.Anoniem: 172299 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:22:
[...]
nou zegWordt het meteen afgekraakt
Welkom zeg
Kom, niet overdrijven he. Het komt misschien wat direct over, maar HunterPro heeft wel gelijk. Het word niet gewaardeerd om je site zomaar te spammen, iets wat jij wel doet (zie ook je vorige bericht). Het is prima om gezellig mee te doen in het topic en wat fototjes te laten zien (waarvan jij denk dat de kwaliteit kan tippen aan de rest van de foto's die je hier ziet), maar zomaar met de deur in huis vallen komt wat spammerig over. Laten we hier in ieder geval weer on-topic doorgaan
Okey dan plaats ik eerst wel wat fot''s van mij :)Om de pagina wat aan te kleden
Anoniem: 172299 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:22:
[...]
nou zegWordt het meteen afgekraakt
Welkom zeg
Als je nou eerst eens gewoon actief meepost?Anoniem: 172299 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:29:
Okey dan plaats ik eerst wel wat fot''s van mij :)Om de pagina wat aan te kleden
[...]
Dan willen mensen daarna vanzelf wel wat werk van je zien. Post anders ook eens een showcase of een testcase of iets dergelijks, maar ga niet gelijk de url van je site neerknallen want dat is gewoon niet gewenst
Hier een aantal voorbeelden van wat foto's die ik heb gemaakt in het seizoen van 2005.
De foto's zijn gemaakt in een aantal feesttenten in Zuid-Limburg

Wat is jullie mening over de foto's zelf ?( Buiten de reclamen van toennet
)
De foto's zijn gemaakt in een aantal feesttenten in Zuid-Limburg

Wat is jullie mening over de foto's zelf ?( Buiten de reclamen van toennet
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 172299 op 30-03-2006 20:44 ]
Ik vind eigenlijk alleen de eerste echt goed....
De rest vind ik persoonlijk niet echt bijzonder, magoed ik sta dan ook bekend als zeikerd
De rest vind ik persoonlijk niet echt bijzonder, magoed ik sta dan ook bekend als zeikerd
Bedankt voor jou reacties, ik houw wel van wat kritisch commentaar.:) Vindt je me erg goed omdat die zo duielijk is? Of door het minder felle kleuren effect?Paxlie schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:44:
Ik vind eigenlijk alleen de eerste echt goed....
houding van die gast spat er gewoon uit, die spot erbij maakt het ook af. De rest is onderbelicht en die andere is stom geflitst waardoor het er allemaal veel te hard uitziet en er totaal geen sfeer meer is.Anoniem: 172299 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:48:
[...]
Bedankt voor jou reacties, ik houw wel van wat kritisch commentaar.:) Vindt je me erg goed omdat die zo duielijk is? Of door het minder felle kleuren effect?
Overigens gelden hier ook nog wat regels met de maten van je foto's. Lees die ook even door
Met bovenstaande (foto 2 gaat ook wel). 3 is ook ontzettend lelijk ingeflitst. Waarom schiet je eigenlijk met zo'n grote DoF?
er lijken trouwens wel zwarte balken boven en onder te zitten bij 2 en 4
edit: how, wat loopt dit topic snel, maar "bovenstaande" is nog zelfde persoon
[ Voor 19% gewijzigd door inquestos op 30-03-2006 20:53 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Op foto 4 zie je id zwarte balke, deze zijn boven waarschijnlijk van het doek en onder van het podium.inquestos schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:52:
Met bovenstaande (foto 2 gaat ook wel). 3 is ook ontzettend lelijk ingeflitst. Waarom schiet je eigenlijk met zo'n grote DoF?
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 172299 op 30-03-2006 20:56 ]
Look before you leap lucpoels
Ik bedoel, hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar dat betekent nog niet dat je zonder beetje voor-werk zomaar binnen kan komen banjeren. Beetje op verkeerde voet begonnen dus. Copy/paste uit de openingspost:
Ik bedoel, hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar dat betekent nog niet dat je zonder beetje voor-werk zomaar binnen kan komen banjeren. Beetje op verkeerde voet begonnen dus. Copy/paste uit de openingspost:
Ik ben wel benieuwd naar wat van je favo party foto'sPolicy
Voor dit topic geldt dezelfde policy als die van de gehele FG, dus geen thumbnails breder dan 600 pixels en al helemaal geen fullsize platen. De bedoeling is dat hier alleen partyfotografie-platen verschijnen, voor concerten en festivals kan je bij de buren terecht. [...]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Oke sorry 2 pix erbuiten hadt er niet opgelet in de haast de foto's erop te plaatsenJumpStart schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:56:
Look before you leap lucpoels
[...]
Ik ben wel benieuwd naar wat van je favo party foto's
Wat voor een favo party foto's verwacht je?
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 172299 op 30-03-2006 21:06 ]
die van jou en dan van party's dus. Dus geen concerten. Denk aan Dance Valley, Mystery Land, Trance Energie, Carl Cox & Friends. Dat soort feesten en dan daar je beste shots vanAnoniem: 172299 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:58:
[...]
Oke sorry 2 pix erbuiten hadt er niet opgelet in de haast de foto's erop te plaatsen
Nou gewoon, platen waar je zelf trots op bent uiteraard, dus die in jou eigen ogen favoriet zijn. Dit is tenslotten een beetje een show-off topic.Anoniem: 172299 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:58:
[...]
Oke sorry 2 pix erbuiten hadt er niet opgelet in de haast de foto's erop te plaatsen
( Zelf ben ik fan, zie signature, van het K.I.S.S. principe, dus simpele platen. Als het even kan puur op beschikbaar licht geschoten, zonder flitser dus, maar dat kan lang niet altijd...)
On another, more personal, note: Ik moet echt eens werk maken van m'n portfolio site ... heb nog steeds party-werk tussen persoonlijk spul staan, dat moet toch eens anders.
Anoniem: 167065
jeetje wat gaat het opeens snel met dit topic, een nieuw topic en nu ook al zoveel replies.
ok allereerst mijn partysite aanmelden voor het lijstje dat ik nu aan het begin zag
httpp://www.thehospages.com
en nog een fotos van afgelopen weekend in studio 80 op het rembrandtsplein

op zich was het daar iets te donker voor een fotograaf zonder flits
ps uit de categeorie spam, komend weekend feestie in leiden van www.cosmiccombination.net
mochten er nog een paar die avond net per ongeluk werkeloze partyfotografen zijn die niks beters te doen hebben
(en volgens mij wonen er wel een paar in die regio
)
ok allereerst mijn partysite aanmelden voor het lijstje dat ik nu aan het begin zag

ps uit de categeorie spam, komend weekend feestie in leiden van www.cosmiccombination.net
mochten er nog een paar die avond net per ongeluk werkeloze partyfotografen zijn die niks beters te doen hebben
Toch wel apart je foto's zonder gebruik te maken van een (externe) flitser. Leuk. Is weer eens wat anders.Anoniem: 167065 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 00:01:
jeetje wat gaat het opeens snel met dit topic, een nieuw topic en nu ook al zoveel replies.
[afbeelding]
[afbeelding]
mochten er nog een paar die avond net per ongeluk werkeloze partyfotografen zijn die niks beters te doen hebben(en volgens mij wonen er wel een paar in die regio
)
Maar euh, noem maar een bedrag, en dan kom ik wel langs
@Paxlie : Zin om met een fisheye te spelen ?
Haha, vandaag nog met een 15 mm Sigma fish eye gespeeld... Valt wel vies tegen tov een 10,5 mm fish
. En kwa prijs is dan een UWA zoom veel aantrekkelijker... Die zijn ongeveer even duur.
Vandaag verder nog de Tokina 12-24 F4 in m'n handjes gehad en de Sigma 10-20 F4-5.6. Beide hebben ze pluspuntjes en minpuntjes. F4 is lichtsterker, maar dan mis je weer net 2 mm aan de groothoek kant bij de Tokina. Bij de Sigma als je inzoomt mis je een hele stop. Al kun je je afvragen hoe vaak je dat gebruikt...
Ben verder ook best wel benieuwd naar de kleurtjes van beiden on the spot.
De Nikon 12-24 F4 DX ED lijkt op het eerste oog veel weg te hebben van die Tokina, maar is wel een stukkie duurder
. Nog fftjes sparen iig
Vandaag verder nog de Tokina 12-24 F4 in m'n handjes gehad en de Sigma 10-20 F4-5.6. Beide hebben ze pluspuntjes en minpuntjes. F4 is lichtsterker, maar dan mis je weer net 2 mm aan de groothoek kant bij de Tokina. Bij de Sigma als je inzoomt mis je een hele stop. Al kun je je afvragen hoe vaak je dat gebruikt...
Ben verder ook best wel benieuwd naar de kleurtjes van beiden on the spot.
De Nikon 12-24 F4 DX ED lijkt op het eerste oog veel weg te hebben van die Tokina, maar is wel een stukkie duurder

mja, wat dat betreft is de 17-55/2.8 AF-S DX G meer mijn lens
maar daar ben ik ook al even voor aan 't collecteren
Dan wil ik er straks ook eentje, let opGerardHenninger schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 02:18:
[...]
@Paxlie : Zin om met een fisheye te spelen ?

Hey collega's,
hoe gaan jullie nu om met de externe flitsers.. ik test elke keer weer nieuwe dingen,maar hoe doen jullie dat..
hoe gaan jullie nu om met de externe flitsers.. ik test elke keer weer nieuwe dingen,maar hoe doen jullie dat..
Dè grote truuk voor goed flitsen is toch wel Dragging the shutter.Anoniem: 8888 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 10:07:
Hey collega's,
Voor uitleg kan je bijvoorbeeld http://www.planetneil.com/faq/flash-techniques.html doorlezen.
Voor de rest is het gewoon te situatie afhankelijk, je bent tenslotte overgeleverd aan de zaal/situatie/belichting ter plaatse. Soms de kop naar voren, met omni, weinig subtiel, soms kop, in varierende mate, overeind als er iets is om tegen te bouncen. Ook weer met of zonder omni, enz. enz.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet zonder de omni geschoten..wat je zegt heb ik veel gedaan, testen
Thnx voor de link.
In dat geval mag je ook met m'n 70-200 2.8 spelen...
Gewoon die werkgever van je een schop geven... ze besparen toch een mooie 70-200 2.8 met hun huidige fotografen beleid
Paxlie schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 21:04:
[...]
die van jou en dan van party's dus. Dus geen concerten. Denk aan Dance Valley, Mystery Land, Trance Energie, Carl Cox & Friends. Dat soort feesten en dan daar je beste shots van
ik waarschuw alvast, dit is niet voor tere zieltjes:
1 & 2:
Wat is het onderwerp? Wat fotografeer je nu precies? Ik zie eigenlijk alleen een rokerige ruimte en dat komt waarschijnlijk doordat je flitst.
3:
Wederom, wat fotografeer je nu eigenlijk? Ik zie alleen een vaag persoon op een podium, maar waar het nu precies om gaat?
Tips voor de volgende keer:
Zoek een goed onderwerp uit
Zorg voor goede belichting (vaak zonder flits een mooier resultaat)
Niet flitsen als er veel rook is!!!!
Met wat voor apparatuur schiet je eigenlijk?
1 & 2:
Wat is het onderwerp? Wat fotografeer je nu precies? Ik zie eigenlijk alleen een rokerige ruimte en dat komt waarschijnlijk doordat je flitst.
3:
Wederom, wat fotografeer je nu eigenlijk? Ik zie alleen een vaag persoon op een podium, maar waar het nu precies om gaat?
Tips voor de volgende keer:
Zoek een goed onderwerp uit
Zorg voor goede belichting (vaak zonder flits een mooier resultaat)
Niet flitsen als er veel rook is!!!!
Met wat voor apparatuur schiet je eigenlijk?
ik heb een 100-200 EFGerardHenninger schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 12:15:
[...]
In dat geval mag je ook met m'n 70-200 2.8 spelen...
Gewoon die werkgever van je een schop geven... ze besparen toch een mooie 70-200 2.8 met hun huidige fotografen beleid
Niet geweldig natuurlijk, maar je komt er best mee uit de voeten

Ik ga binnenkort weer es experimenteren. Meer indirect flitsen enzo, dat werkte tot voor kort niet zo goed met de SB600. Ben benieuwd wat de SB800 voor extra krachten en functies heeft op dat gebied.Anoniem: 8888 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 10:07:
Hey collega's,
Die klinkt leuk idd. Alleen heeft die voor mij momenteel niet veel meer waarde dan m'n 18-70 AF-s DX ED F3.4-4.5 kitlensje. Om daar nu een dikke rug voor neer te tellen.......HunterPro schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 05:33:
mja, wat dat betreft is de 17-55/2.8 AF-S DX G meer mijn lensmaar daar ben ik ook al even voor aan 't collecteren
Zie je dat niet? Sfeer!Paxlie schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 12:33:
ik waarschuw alvast, dit is niet voor tere zieltjes:
1 & 2:
En uhmz, denk dat je met 16 jaar nog wel wat jaartjes mag wachten voor de grote feesten
Misschien als je trek hebt ... je komt zo een beetje arrogant over julius: zo van 'als ze me willen, misschien dat ik ja zeg', komt niet zo jofel over.En uhmz, denk dat je met 16 jaar nog wel wat jaartjes mag wachten voor de grote feesten. Succes bij dhr Smeets. Volgens mij zijn ze daar wel streng. Och ja, misschien als ik trek heb dat ik wat ga regelen. Straks es kijken wat de line up is..
Verder werken er wel meer behoorlijk jonge fotografen in de biz: miekol (Milan Vermeulen) deed op jonge leeftijd al wat serieuze evenementen waaronder de grote(re) festivals, dus tja: zo'n opmerking heeft niet echt veel zin. Als iemand echt goed is, komt die persoon wel aan zn opdrachten.
Beetje uitkijken met het hoog van de toren blazen dus
gewoon niet flitsenAnoniem: 8888 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 10:07:
Hey collega's,
Op mij komt het eerlijk gezegd meer over als "als de line-up leuk is wil ik nog wel een poging wagen om een accreditatie te krijgen, anders ga ik er geen moeite voor doen, terwijl het waarschijnlijk toch niets oplevert."Remy schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:07:
[...]
Misschien als je trek hebt ... je komt zo een beetje arrogant over julius: zo van 'als ze me willen, misschien dat ik ja zeg', komt niet zo jofel over.
Het is maar net hoe je het leest, natuurlijk
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Wat zijn eigenlijk de ervaringen met oordoppen? Vanwege een wederom teruglopend gehoor vermogen en een vermoeden van een verhoogde oorsmeer productie, vanmorgen weer es een doktersbezoekje gedaan. Blijkt dat ik m'n oren weer es mag laten uitspuiten. Binnen 0,75 -1,5 jaar (ben de tel kwijt
). Wat zijn de ervaringen van anderen hierin? En wat voor doppen zijn er aan te raden die dit mogelijk wat meer voorkomen?
En een kwestie van dat ze mij willen daar is geen sprake van, want (simpelweg) zo ver ben ik nog niet. Naast dat ik in dat genre ook niet bekend ben.
Kan hem natuurlijk ook veel succes wensen en hem niet waarschuwen
Als ik trek heb, als ik binnen kom, etc etc. Wetende dat er giga veel persaanvragen voor zoiets de deur uit gaan en dat je er ook op tijd bij moet zijn... En hoe het eigenlijk overal wel werkt is hier ook van toepassing, precies de juiste mensen kennen/tegenkomen en/of precies de juiste woorden zeggen. De éénvoud waarvan velen denken dat ze zomaar binnenkomen laat mijn woorden wellicht arrogant overkomen. Weet ook de achtergrond daarvan. Bij dezeRemy schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:07:
[...]
Misschien als je trek hebt ... je komt zo een beetje arrogant over julius: zo van 'als ze me willen, misschien dat ik ja zeg', komt niet zo jofel over.
Verder werken er wel meer behoorlijk jonge fotografen in de biz: miekol (Milan Vermeulen) deed op jonge leeftijd al wat serieuze evenementen waaronder de grote(re) festivals, dus tja: zo'n opmerking heeft niet echt veel zin. Als iemand echt goed is, komt die persoon wel aan zn opdrachten.
Beetje uitkijken met het hoog van de toren blazen dus
En een kwestie van dat ze mij willen daar is geen sprake van, want (simpelweg) zo ver ben ik nog niet. Naast dat ik in dat genre ook niet bekend ben.
Kan hem natuurlijk ook veel succes wensen en hem niet waarschuwen
Anoniem: 63942
Ik heb even een snelle blik op je website geworden en ik vind dat je best aardig een website kan klussen. Alleen wat betreft de foto kan je nog een hoop leren. Ik heb het vermoeden dat je een simpele compact gebruikt (?) maar ook daar kan je meer uit halen dan dit.Anoniem: 172299 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 12:20:
[...]
Uhm, om ff even bij te voegen ( Ben pas 16 jaar en zo'n 2jaar pas bezig met fotografie ).Dus op die grotere feesten zoals Dance Valley, Mystery Land, Trance Energie, Carl Cox & Friends, ben ik nog niet geweest. Ik kom wel op veel plaatsen in Limburg .
Een voorbeeld van party foto’s bij mij is het feest dat ik vorig weekend heb gehad in België : Red Sins hier een aantal foto's als voorbeeld
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
PS: Ik hoop dit jaar bij Pinkpop aanwezig te zijn om foto's te maken hopelijk kunnen jullie die dan ook bewonderen.
Als ik jou was zou ik me wat verdiepen in de vorige versies van dit topic, en misschien deze: [verzamel] Foto's van pop/rock bands, concerten, publiek etc
Remy schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:07:
[...]
In welke regio woon je? Ik kan je wel wat adressen geven van bedrijven die hier in doen, heb zelf redelijk lang in die branche gewerkt. Het uitspuiten op zich is iets wat je blijft houden. De oorsmeer productie wordt inderdaad wel wat hoger van hard geluid, een stoffige werkomgeving, etc., maar zal niet echt véél lager worden bij gebruik van oordoppen. Ook met die dingen zul je toch wel eens per jaar langs de huisarts moeten.julius schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:55:
Wat zijn eigenlijk de ervaringen met oordoppen? Vanwege een wederom teruglopend gehoor vermogen en een vermoeden van een verhoogde oorsmeer productie, vanmorgen weer es een doktersbezoekje gedaan. Blijkt dat ik m'n oren weer es mag laten uitspuiten. Binnen 0,75 -1,5 jaar (ben de tel kwijt). Wat zijn de ervaringen van anderen hierin? En wat voor doppen zijn er aan te raden die dit mogelijk wat meer voorkomen?
Verder: op maat gemaakte doppen zijn veruit de beste, hoewel daar ook grote verschillen in zitten. Vooral de filters zijn iets waar je op moet letten, net als het lektesten. Dat laatste is dan weer het beste als het gebeurt met de filters op de plaats, aangezien dat het meest 'fail-proof' is. Verwisselbare filters kan handig zijn, maar is wat foutgevoeliger dan vast instelbare filters.
Al met al is het absoluut de investering waard, het is eigenlijk de enige type gehoorbescherming op markt waarbij je ook echt zekerheid hebt dat het werkt, mede vanwege het lektesten.
Ik zal binnenkort eens een wat langer stukje tikken over de werking en de voor- en nadelen, met wat linkjes naar verschillende bedrijven waar ik goede ervaringen mee heb, en in dit topic posten. Mocht je voor die tijd vragen hebben: als het goed is staat m'n mail in m'n profiel
Tsk tsk tsk ... wel een SB-800 kopen, voor dat geld kan je nota bene twee keer gehoorbescherming op maat laten aanmeten, maar nog geen custom oordoppenjulius schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:55:
Wat zijn eigenlijk de ervaringen met oordoppen? Vanwege een wederom teruglopend gehoor vermogen en een vermoeden van een verhoogde oorsmeer productie, vanmorgen weer es een doktersbezoekje gedaan. Blijkt dat ik m'n oren weer es mag laten uitspuiten. Binnen 0,75 -1,5 jaar (ben de tel kwijt). Wat zijn de ervaringen van anderen hierin? En wat voor doppen zijn er aan te raden die dit mogelijk wat meer voorkomen?
[...]

Ga met je donder naar de audicien en laat je Exinores, Filterz, Comfoor of soortgelijke doppen aanmeten met lineaire -20 dB filters. Even 2 componenten derrie in je oren laten spuiten en binnen 3 weken kan je je doppen in ontvangst nemen. Zeker als je zo goed als wekelijks bezig bent, en er nog mee bijverdient ook, moet je gewoon niet verder aankloten en professioneel spul laten aanmeten.
* JumpStart heeft Julius al vaker uitgemaakt voor domme rukker vanwege het nog steeds niet hebben laten aanmeten van maatdoppen...
Zie ook nog eens ten overvloedde [rml]JumpStart in "[ Ervaringen] Hoe en wat over partyfotogr..."[/rml]
Hey Hos, ik kijk uit naar je foto's morgen! De deco gaat geweldig zijn, dus als jij daar een paar mooie foto's van kan maken en deze beschikbaar wil maken voor onze website, zet ik je op de gastenlijst! Oja, een paar coole foto's van de live act zouden ook welkom zijn! (mail me anders ff via info[at]cosmiccombination[punt]net)Anoniem: 167065 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 00:01:
[afbeelding]
[afbeelding]
mochten er nog een paar die avond net per ongeluk werkeloze partyfotografen zijn die niks beters te doen hebben(en volgens mij wonen er wel een paar in die regio
)
Ow, sorry voor het off-topic geneuzel. Ik heb zwaar respect voor fotografen die tijdens parties en concerten mooie foto's kunnen maken. Bij mij eindigt het altijd met vage foto's (vegen enzo) en als ik met flits fotografeer worden het allemaal bleke bekkies en strakke koppen!

Keep up the good work mensen
Leiden, *hmmmm* ... te lopen vanaf het treinstation?
Oh wacht, ik ben er niet
Morgen een weekje op vakantie. Ander had ik ook wel op komen draven.
* JumpStart gaat geheel andere foto's maken
*kuch* Tenerife *kuch*
Oh wacht, ik ben er niet
* JumpStart gaat geheel andere foto's maken
[ Voor 14% gewijzigd door JumpStart op 31-03-2006 21:31 ]
Haha, ja, makkelijk te lopen. 10 minuutjes, midden in het centrum. Grappig, Hos stelde mij dezelfde vraag via email!JumpStart schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:29:
Leiden, *hmmmm* ... te lopen vanaf het treinstation?
Oh wacht, ik ben er nietMorgen een weekje op vakantie. Ander had ik ook wel op komen draven. * JumpStart gaat geheel andere foto's maken
Jammer, maar een vakantie is een goed excuus hoor!
[totaalofftopicberichtje]Steenvoorde schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:25:
Dank je voor je mail Hos, maar ik kan je niet terug mailen: "Quota exceeded "
help ik krijg mijn mailbox niet leeg om de een of ander vage reden
[/totaalofftopicberichtje]
Tip: webmail of als het echt niet lukt telnetten, voor de diehards
ik gebruik alleen webmailneographikal schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 23:06:
Tip: webmail of als het echt niet lukt telnetten, voor de diehards

Den Haag
Zou top zijn!Ik kan je wel wat adressen geven van bedrijven die hier in doen, heb zelf redelijk lang in die branche gewerkt.
Is iets wat mijn dokter ook zei. Ongeacht het type oordop. Vandaar dat ik me afvroeg wie welke ervaring had met oordoppen. 't Schijnt overigens ook per persoon te verschillen.Het uitspuiten op zich is iets wat je blijft houden.
Rustig rustigJumpStart schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 20:55:
[...]
Tsk tsk tsk ... wel een SB-800 kopen, voor dat geld kan je nota bene twee keer gehoorbescherming op maat laten aanmeten, maar nog geen custom oordoppen
Zelfs als ik uitga stop ik die oordoppen in m'n oren zoals gisteravond. Dus ik ben me zeker bewust van het nut van die dingen* JumpStart heeft Julius al vaker uitgemaakt voor domme rukker vanwege het nog steeds niet hebben laten aanmeten van maatdoppen...
Waar ik meer op doelde met de vraag was, welk merk (maat)doppen zorgt voor de minste irritatie in de gehoorgang zodat er de minste oorsmeer productie op treed.
Lijkt me dat ik me eerst goed ga orrienteren alvorens ik tot overhaaste koop over ga
Anoniem: 167065 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 23:13:
[...]
ik gebruik alleen webmailmaar doordat de quota overschreden is begrijpt dat stomme programma het niet meer als ik mails wil deleten aangezien ze dan alleen nog even verplaatst worden en dat mag kennelijk ook niet als je quota is overschreden
offtopic:
Donder eerst stuk voor stuk mailjes uit je prullenbak via webmail, of uit een andere map richting prullenbak. Liefst de kleinste als eerste. Langzamerhand zullen de grotere ook wel kunnen vermoed ik tot meerdere tegelijkertijd. Heb ook wel es soortgelijke problemen gehad met een bom en bom volle mail box
Donder eerst stuk voor stuk mailjes uit je prullenbak via webmail, of uit een andere map richting prullenbak. Liefst de kleinste als eerste. Langzamerhand zullen de grotere ook wel kunnen vermoed ik tot meerdere tegelijkertijd. Heb ook wel es soortgelijke problemen gehad met een bom en bom volle mail box
jammer dat net gisteren mijn mailbox alle dienst weigerde, gastenlijst zat er dus niet inSteenvoorde schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:02:
[...]
Hey Hos, ik kijk uit naar je foto's morgen! De deco gaat geweldig zijn, dus als jij daar een paar mooie foto's van kan maken en deze beschikbaar wil maken voor onze website, zet ik je op de gastenlijst! Oja, een paar coole foto's van de live act zouden ook welkom zijn! (mail me anders ff via info[at]cosmiccombination[punt]net)
Ow, sorry voor het off-topic geneuzel. Ik heb zwaar respect voor fotografen die tijdens parties en concerten mooie foto's kunnen maken. Bij mij eindigt het altijd met vage foto's (vegen enzo) en als ik met flits fotografeer worden het allemaal bleke bekkies en strakke koppen!
Keep up the good work mensen

maar je hebt wel gelijk gehad met de deco, wow die was echt heftig
alleen fotografisch was er buiten fotos maken van de deco om niet veel zinnigs te doen, het was veels te donker en totaal geen veranderend licht. maar met al die deco was dat ook niet echt wenselijk geweest

je zou bijna denken dat dit compleet offtopic is gezien het feit dat er geen feestende mensen op staan maar dit was toch echt wel op een feesie hoor meneer/mevrouw de moderator

maar die van het publiek en dj's waren niet bijster interesant
en meer op
http://thehospages.com/pi...-04-01-cosmiccombination/
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 02-04-2006 15:45 ]
Anoniem: 96861
Gisteren photoshoot gehad op verschillende podia en zalen. Gebruikt gemaakt van m'n nieuwe SB800 en 50mm 1.8. Eerst had ik m'n 18-70 3.5 - 4.5 erop, maar kwam er snel achter dat dit ook niet je-van-het is. Aangezien ik vrij dichtbij het podium kon staan, bleek 50mm wel genoeg, en OMG!! Wat is die 50mm een heerlijk apparaat! 
Vrijwel alles op 2.8 geschoten, 1/100e en ISO800 handmatig ingesteld. De SB-800 deed het ook boven verwachting! Alles is mooi uitgelicht op -1 1/3e en diffusor erop! Echt een fantastisch apparaat! Ontzettend consistent en fantastisch mooi licht! Geen uitgebeten stukken, en een fantastische kleurweergave icm de 50mm.
Ik zal vanavond wel een paar piccies posten, want ik zit nu op't werk.
Heeft er iemand trouwens een goede tip voor de rode gloed die je (ik
) over de foto's krijgt? Ik heb van te voren geprobeert het rode licht zo veel mogelijk te mijden, maar alsnog is het merendeel van de foto's te rood....
Vrijwel alles op 2.8 geschoten, 1/100e en ISO800 handmatig ingesteld. De SB-800 deed het ook boven verwachting! Alles is mooi uitgelicht op -1 1/3e en diffusor erop! Echt een fantastisch apparaat! Ontzettend consistent en fantastisch mooi licht! Geen uitgebeten stukken, en een fantastische kleurweergave icm de 50mm.
Ik zal vanavond wel een paar piccies posten, want ik zit nu op't werk.
Heeft er iemand trouwens een goede tip voor de rode gloed die je (ik

Ben benieuwd naar je plaatjes.
Trouwens, spots en uberhaubt heftige kleuren kwa licht die een hele zaal zo uitlichten zijn altijd een bitch...
Trouwens, spots en uberhaubt heftige kleuren kwa licht die een hele zaal zo uitlichten zijn altijd een bitch...
als je spots gaan overheersen in je foto ben je aan het overbelichten in dat kleurkanaal. Zie ook je histogram. Sneller sluiteren dus. Of je ISO omlaag. Of iig iets om minder licht binnen te krijgen. Flitsen redt je daar dus ook niet meer mee, omdat je alleen de andere kleurkanalen bij gaat boosten terwijl dat specifieke kleurkanaal (in dit geval rood) al helemaal vol zit.
gewoon onderbelichten die hap 
jeetje wat een te gek feesie vanavond in paradiso in de kelder
met als afsluiter een van de dj's van eat static
en dat terwijl er nog maar 50 man aanwazig was
jeetje wat een te gek feesie vanavond in paradiso in de kelder
met als afsluiter een van de dj's van eat static
en dat terwijl er nog maar 50 man aanwazig was
zo hier dan wat fototjes vanuit de kelder in paradiso
ik heb nu ook mijn camera op M ingesteld en de sluitertijd vastgezet op 1/15 seconde. werkt toch wel prettiger dan de sluitertijd automatisch mee te laten gaan. 

Ik zou mijn sluitertijd niet vast houden hoorAnoniem: 167065 schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:12:
zo hier dan wat fototjes vanuit de kelder in paradisoik heb nu ook mijn camera op M ingesteld en de sluitertijd vastgezet op 1/15 seconde. werkt toch wel prettiger dan de sluitertijd automatisch mee te laten gaan.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
voordeel van 1/15 is dat ik nog redelijk iets erop kan krijgen, als ik daaronder ga dan zit er toch altijd wel beweging in. de fotos die lukken op 1/8 of minder zijn marginaal. snellere sluitertijd maakt de fotos weer te donker. doe ik alleen als er echt voldoende licht isPaxlie schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:58:
[...]
Ik zou mijn sluitertijd niet vast houden hoorJe kan er beter een beetje mee spelen, heb je veel meer aan en leer je je cam veel beter kennen
De ene zaal is beter verlicht dan de andere. Hem standaard op 1/15 zetten lijkt mij iig onzin. Resultaten zijn overigens ook afhankelijk van je diafragma en ISO afstelling en het gebruikte objectief/brandpuntsafstand. Het scherpstellen zul je voornamelijk moeten controleren met je eigen ogen, danwel je matglas vervangen door eentje met scherpstel optie. Als ik veel manueel zou moeten gaan scherpstellen zou dat mijn voorkeur hebben.
Om terug te komen op je foto's, ik vind ze persoonlijk toch echt wat te donker. Al zijn ze over het algemeen wel scherper dan wat je voorheen schoot.
@Hunterpro & Interloper2K3; Ergens in deel 1 zijn mijn ervaringen te vinden over wat ik met spots heb gedaan. Oplossing bij mij was ander progsel te gebruiken.
Om terug te komen op je foto's, ik vind ze persoonlijk toch echt wat te donker. Al zijn ze over het algemeen wel scherper dan wat je voorheen schoot.
@Hunterpro & Interloper2K3; Ergens in deel 1 zijn mijn ervaringen te vinden over wat ik met spots heb gedaan. Oplossing bij mij was ander progsel te gebruiken.
Ik weet het niet, maar ik kan me indenken dat het rood worden van foto's te maken heeft met de witbalans. Misschien moet je deze fixed zetten?
Probeer het maar es. Als je een RAW image al niet kan redden in RAW editors vanwege een oversturend rood kanaal zegt mij iets dat een cam dat middels de witbalans zelf ook niet meer kan regelen. Rood kan ook best gewenst zijn, of je kunt er andere dingen mee doen. Heb in't verleden es een gehele shoot in't rood gezien. Da's wat andere koek
Ik weet niet of dit de bedoeling is, maar ik zit op dot moment op't werk, en kan dus niet op mijn eigen website komen, want alles is dicht getimmert behalve tweakers.net (
)
De foto's staan op m'n website onder :
zappop 1 April 2006.
Als dit opgevat word als spam haal ik zo het linkje weg, geen probleem, maar ik kan nu dus niet checken wat de url is om plaatjes door te linken
Ik hoop dat ze wat bevallen
De foto's staan op m'n website onder :
zappop 1 April 2006.
Als dit opgevat word als spam haal ik zo het linkje weg, geen probleem, maar ik kan nu dus niet checken wat de url is om plaatjes door te linken
Ik hoop dat ze wat bevallen
't is prettiger als je wat highlights uit het album plaatst.
@hieronder
Maar ff wachten dan totdat je thuis bent
@hieronder
Maar ff wachten dan totdat je thuis bent
[ Voor 36% gewijzigd door jules op 04-04-2006 18:12 ]
Snap ik, maar zoals ik al zei kan ik op dit moment niet op m'n website komen omdat ik op m'n werk zit en alles dicht getimmert is
ik bedoelde ook niet dat mijn camera nu met gluton is vastgelijmd en dat ik hem altijd op 1/15 laat staan. Als er maar 1 zaal is dan heb je wel een gemiddelde sluitertijd die het altijd goed kan doen als er een beetje brede verlichting is. en in de zoeker zie je wel of het compleet overbelicht of onderbelicht dreigt te raken zodat je altijd nog kan bijsturenjulius schreef op maandag 03 april 2006 @ 23:35:
De ene zaal is beter verlicht dan de andere. Hem standaard op 1/15 zetten lijkt mij iig onzin. Resultaten zijn overigens ook afhankelijk van je diafragma en ISO afstelling en het gebruikte objectief/brandpuntsafstand. Het scherpstellen zul je voornamelijk moeten controleren met je eigen ogen, danwel je matglas vervangen door eentje met scherpstel optie. Als ik veel manueel zou moeten gaan scherpstellen zou dat mijn voorkeur hebben.
dan kan je hem alsnog op een automatische stand naar mijn idee. Ik werk zelf het liefst op manual (tenzij ik ff tig mensen op de foto wil knallen) omdat ik dan grote invloed heb op het eindresultaatAnoniem: 167065 schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:16:
[...]
ik bedoelde ook niet dat mijn camera nu met gluton is vastgelijmd en dat ik hem altijd op 1/15 laat staan. Als er maar 1 zaal is dan heb je wel een gemiddelde sluitertijd die het altijd goed kan doen als er een beetje brede verlichting is. en in de zoeker zie je wel of het compleet overbelicht of onderbelicht dreigt te raken zodat je altijd nog kan bijsturen
Zo ben weer thuis 
Zal even een paar plaatjes showen die ik eerder al had willen laten zien, maar wat niet lukte

Hoop dat het wat is
Zal even een paar plaatjes showen die ik eerder al had willen laten zien, maar wat niet lukte

Hoop dat het wat is
Heey mensen,
Ik heb zelf een Minolta Z6 ben er tevreden over en wil gewoon veel oefennen en spelen voor ik naar een DSLR ga en die komt er zeker maar wil ff weten wat een leuke flitser +-125 euries voor partyfotografie ( kleine feestjes, hockeyfeesten, discotheken en dat soort dingen ).
Alvast Bedankt...
Ik heb zelf een Minolta Z6 ben er tevreden over en wil gewoon veel oefennen en spelen voor ik naar een DSLR ga en die komt er zeker maar wil ff weten wat een leuke flitser +-125 euries voor partyfotografie ( kleine feestjes, hockeyfeesten, discotheken en dat soort dingen ).
Alvast Bedankt...
1337
Daarvoor moet je toch echt zélf eerst "ff" zoeken op internet (of gewoon in de fotozaak) welke flitsers er op de Z6 passen en wat voor aanbod er is. Mocht je dit al gedaan hebben, vermeld het dan ook even in je post. Het lijkt nu op een "zoek voor mij een goede flitser" post, en dát is natuurlijk niet de bedoeling
jah ik snap dat je dat denkt als ik zelf ook zo terug lees idd maar het schijnt dat ik gewoon alle konica minolta flitsers erop kan doen maar vind er niet echt veel op internet maar wil gewoon ff weten wat is nou een beetje goeie om te oefennen
1337
Die horen thuis in't concert fotografie topic
Zoek eerst zelf even naar de technische specificaties. Als je dan tegen problemen aanloopt vraag je het hier. Of zoek er een aantal uit waarvan jij denkt dat ze geschikt zijn en vraag hier wat nu specifiek het verschil isZandBak schreef op woensdag 05 april 2006 @ 00:45:
jah ik snap dat je dat denkt als ik zelf ook zo terug lees idd maar het schijnt dat ik gewoon alle konica minolta flitsers erop kan doen maar vind er niet echt veel op internet maar wil gewoon ff weten wat is nou een beetje goeie om te oefennen
In ieder geval, succes met je zoektocht!
Nog feestjes op de planning? Komend weekend naar Noa in Leeuwarden. Heb Audio Attack ook aangevraagd. Gaan daar nog mensen heen?
't Wordt een druk weekendje voor ondergetekende, ik ben voor twee avonden geboekt
Carl Cox & FriendsAnoniem: 8888 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 07:53:
Nog feestjes op de planning?
HunterPro en GerardHenninger ook
Carl Cox & Friends staat op het programma.. zin in
Even kijken hoe de Canon 15mm 2.8 Fish Eye Bevalt
Even kijken hoe de Canon 15mm 2.8 Fish Eye Bevalt
Je hebt de Canon?
Ik zit nu eigenlijk zwaar te twijfelen om de Sigma 15 2.8 vis nog voor het weekend onder rembours te laten komen, Gerard, kan jij me eens vertellen wat je ervaringen met het ding zijn? (Of anderen uiteraard
)
Ik zit nu eigenlijk zwaar te twijfelen om de Sigma 15 2.8 vis nog voor het weekend onder rembours te laten komen, Gerard, kan jij me eens vertellen wat je ervaringen met het ding zijn? (Of anderen uiteraard
Voordat ik hem aanschaf wil ik dus eerst kijken hoe dat ding me bevalt.. ik heb de Canon 350D; helaas niet Full-Frame dus het fish-eye effect zal deels verloren gaan, toch benieuwd naar de resultaten vande lens.. vandaar dat ik hem kan lenenneographikal schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:12:
Je hebt de Canon?
Ik zit nu eigenlijk zwaar te twijfelen om de Sigma 15 2.8 vis nog voor het weekend onder rembours te laten komen, Gerard, kan jij me eens vertellen wat je ervaringen met het ding zijn? (Of anderen uiteraard)
Ik heb er al mee geschoten; maar dat was in een voetbal-stadion en dat is toch net wat anders dan op een feest
Mja, toch is circulair fish 15mm een stuk wijder dan mijn 17-40 op dit moment is en de 2.8 zou me goed van pas komen bij de overzichten vermoed ik.
Vandaar dat ik graag wat praktijkervaringen zou horen
Waarom ga jij trouwens voor de, erg dure, Canon fisheye als ik vragen mag?
Vandaar dat ik graag wat praktijkervaringen zou horen
Nog niet 100% he, maar ik kreeg de mogelijkheid om deze lens dus een keer mee te nemen naar een feest en kan dus mooi bekijken wat voor een prestaties deze lens levert bij deze omstandigheden.neographikal schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:21:
Mja, toch is circulair fish 15mm een stuk wijder dan mijn 17-40 op dit moment is en de 2.8 zou me goed van pas komen bij de overzichten vermoed ik.
Vandaar dat ik graag wat praktijkervaringen zou horenWaarom ga jij trouwens voor de, erg dure, Canon fisheye als ik vragen mag?
Het prijsverschil met de sigma van ongeveer 200 - 250 euro is redelijk groot. Daarom ga ik voordat ik hem aanschaf ook nog wel even rondspitten naar de sigma. Maar als ik iets aanschaf moet het wel goed zijn.
Ik ga de fish-eye ook gebruiken voor overzichten, maar ook wel een paar portretjes.. geeft altijd wel een leuk effect.
Ah wacht even, ik was in de war met de 14 L fish van Canon, de andere 15mm is inderdaad een stuk schappelijker geprijsd
even een kleine rectificatie; de 15mm is geen circulaire fisheye, maar een diagonale en de 14/2.8 is geen fisheye, maar een rectalineaire lens. hij is wel erg duur en zeker op een 'cropfactor'-camera zijn geld niet waard en ook voor fullframe zou ik mijn heil ergens anders zoeken.
Inderdaad.... Het uitspuiten verschilt per persoon. Ikzelf moet ook zeker één keer per jaar langs de huisarts, of ik m'n doppen nou regelmatig in heb of niet.julius schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 15:42:
[...]
Den Haag
[...]
Zou top zijn!
[...]
Is iets wat mijn dokter ook zei. Ongeacht het type oordop. Vandaar dat ik me afvroeg wie welke ervaring had met oordoppen. 't Schijnt overigens ook per persoon te verschillen.
Voor wat betreft de adresjes: naar mijn mening zijn er twee écht goede leveranciers in Nederland: Kloes Safety (www.kloes.nl, ze zijn onderdeel van een opticiën maar absoluut ook gespecialiseerd in otoplastieken) in Beverwijk, en Ronell Europe (www.ronell.nl) in Raalte. Voor die laatste weet ik dat ze één standaard prijs rekenen, waar dus geen extra (voorrij)kosten bij komen. Voor die eerste zou dat ook heel goed zo kunnen zijn, 't is alweer een tijdje geleden dat ik contact met ze had. Voor beiden geldt dat je zo'n 100 tot 130 euro kwijt bent voor een volledige set. Dus inclusief schoonmaakmeuk en andere toestanden, die je wel absoluut nodig hebt.
Een echt linear filter bestaat niet (bij geen enkel bedrijf in Nederland, ook al zeggen ze van wel!), dus daar hoef je niet naar opzoek. Het voordeel van de Variphone otoplastieken van Kloes Safety is dat het filter traploos instelbaar is, dus wat flexibeler dan de filters van Ronell waar je gebonden bent aan stappen van (ik meen) 5 dB(A) tussen de filters. Wil je ook echt de muziek nog goed kunnen horen zoals 'ie bedoelt is, ga dan voor de Variphones. Wil je goede bescherming tegen een íets lagere prijs (zal misschien twee tientjes schelen), ga dan voor Ronell.
Bij alletwee de bedrijven worden de otoplastieken gelektest bij uitleveren, om een goede demping te kunnen garanderen. Absoluut noodzakelijk als je op de otoplastieken wilt kunnen vertrouwen.
Voor Kloes Safety spreekt wellicht nog in het voordeel dat ze behoorlijk actief zijn op audio-gebied: ze doen ook de in-ear monitors van onder andere de Band zonder Banaan, Di-rect, Kane, Blof en de meeste Idols-eendagsvliegjes, om maar wat voorbeelden te noemen. Kunnen je dus wellicht iets beter adviseren dan de mensen van Ronell, hoewel dat afhankelijk is van de accountmanager die je treft daar.
Bij allebei mag je m'n naam noemen trouwens, wellicht dat het je nog wat oplevert (tenzij ze intussen érg veel nieuw personeel hebben
Anoniem: 151313
@ Julius; even geheel offtopic uit bezorgdheid bemoeien met de oordopjes.
Ben vorig jaar ook gaan merken dat mijn gehoor slechter werd door het drummen
en heb oordopjes op maat laten gieten bij 'beter horen'. Mijn beste aankoop ever; ik kan alleen geen gesprek meer volgen in de kroeg en heb enorm spijt dat ik er zo laat bij was.
Gegoten oordopjes zitten als.. eh.. gegoten; op meerdaagse festivals houd ik ze dan ook gewoon in. Als je ze in hebt kun je alles nog even goed verstaan, alleen alles klinkt minder hard. Gitarist uit de band echter heeft rare oren waarbij de filter op zijn oorschelp drukt, dat moet je dus zien te voorkomen.
dus... kopen gek!
Ben vorig jaar ook gaan merken dat mijn gehoor slechter werd door het drummen

Gegoten oordopjes zitten als.. eh.. gegoten; op meerdaagse festivals houd ik ze dan ook gewoon in. Als je ze in hebt kun je alles nog even goed verstaan, alleen alles klinkt minder hard. Gitarist uit de band echter heeft rare oren waarbij de filter op zijn oorschelp drukt, dat moet je dus zien te voorkomen.
dus... kopen gek!
@ de 2 posts hierboven. tnx voor de replies.
Wat me momenteel bevalt aan die gele schuimrubberen dingen is dat ik gesprekken veel beter kan verstaan. Iets waar ik een groot vraagteken bij zet bij de linear gedempte doppen, ivm m'n huidige moeilijkheden soms om gesprekken te volgen. Niet dat dat iets is van het laatste jaar, want heb daar al jaaaaren last van. Al zo lang als ik me kan heugen
. Maar een pre is het wel als fotograaf dat je gewoon nog steeds gesprekken kunt voeren met anderen. En muziek gaat vanzelf wel weer klinken is mijn ervaring met die gele doppen.
Wat me momenteel bevalt aan die gele schuimrubberen dingen is dat ik gesprekken veel beter kan verstaan. Iets waar ik een groot vraagteken bij zet bij de linear gedempte doppen, ivm m'n huidige moeilijkheden soms om gesprekken te volgen. Niet dat dat iets is van het laatste jaar, want heb daar al jaaaaren last van. Al zo lang als ik me kan heugen
Lineair gedempte doppen bestaan niet. Er zit altijd een bepaalde curve in omdat sommige tonen op hetzelfde volume nou eenmaal voor het gevoel harder klinken en schadelijker zijn voor het gehoor.
Maat gemaakte doppen (otoplastieken, van het griekse 'otos' = oor) zorgen er inderdaad wel voor dat je gesprekken blijft verstaan. Ze worden onder andere ook gebruikt in de horeca door barpersoneel, door toezichthouders in zwembaden, etc.
Maat gemaakte doppen (otoplastieken, van het griekse 'otos' = oor) zorgen er inderdaad wel voor dat je gesprekken blijft verstaan. Ze worden onder andere ook gebruikt in de horeca door barpersoneel, door toezichthouders in zwembaden, etc.
Zijn er eigenlijk ziektenkostenverzekeringen die otoplastieken vergoeden? Want 100-130 euro is vrij veel geld voor de meeste mensen.
Een vriend van mij werkt bij Doornroosje (poppodium in Nijmegen) en heeft ze deels via hen vergoed gekregen maar is het ziektenkostenverzekeringen ook wat waard als je er zelf om vraagt?
Een vriend van mij werkt bij Doornroosje (poppodium in Nijmegen) en heeft ze deels via hen vergoed gekregen maar is het ziektenkostenverzekeringen ook wat waard als je er zelf om vraagt?
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.
JEEJPaxlie schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:59:
[...]
Carl Cox & Friends
HunterPro en GerardHenninger ook
Maar 8 april niet iedere keer GerardHenninger(.com) roepen als je me nodig hebt hoor, Gerard mag ook
@Mittnick
Voor wie schiet jij op Carl Cox & Friends?
@neo
Top lens! Volgens mij beter met de CA en kleur dan de Canon. Heb ook weinig Canon fisheyes gezien bij m'n collega's dus misschien dat het ook iets wil zeggen (en ze zijn bijna dezelfde prijs...)
Oh, zie net dat de Sigma toch wel goedkoper is... dat is dan snel gegaan, want eerst zat er maar 50 euro verschil tussen de twee merken. Niet zeuren, gewoon voor de Sigma gaan... of voor de Canon 24-105L
[ Voor 20% gewijzigd door GerardHenninger op 06-04-2006 00:32 ]
Je wordt bedankt 
Nee maar die fish zou dan op dit moment meer waarde hebben voor de opdrachtgevers, met de komende opdrachten in het achterhoofd
Dit topic is gesloten.