[Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 2 |
In deze startpost worden veelgestelde vragen beantwoorden over het hoe en wat van partyfotografie, en worden er tips gegeven Het vorige deel: |
Policy |
Voor dit topic geldt dezelfde policy als die van de gehele FG, dus geen thumbnails breder dan 600 pixels en al helemaal geen fullsize platen. De bedoeling is dat hier alleen partyfotografie-platen verschijnen, voor concerten en festivals kan je bij de buren terecht. Doe ook iedereen een plezier, en gebruik de check images knop wanneer je foto's post. Dit scheelt een hoop scrollwerk. |
Ah cool, ik koop een vette camera en ik ga ook eens even... |
Helaas, zo werkt het niet. Hoewel je bij de kleinere clubs wel binnen komt met de camera, en ze er daar vaak ook nog blij mee zijn vanwege de extra exposure, gaat je dit niet lukken bij de grotere partyorganisaties. De controles aan de deur zijn erg streng, zelfs met een Ixus wordt je tegengehouden, laat staan met het materiaal waarmee de gemiddelde serieuze partyfotograaf aan komt zetten. Hoe kom je dan binnen? Netwerken, leer veel mensen kennen en onderhoudt véél contacten. Wees punctueel, laat wat van je horen als je dat hebt afgesproken en stuur je resultaten zo snel mogelijk naar je opdrachtgever. Er zijn veel handige mensen met een fotocamera, dus je zult er op wat voor gebied dan ook met je hoofd boven het maaiveld uit moeten komen. Persaccredities worden niet zomaar weggegeven, je moet jezelf kunnen verkopen. |
Welke camera moet ik kopen? |
Hoewel je soms fotografen tegenkomt met prosumercamera's is het bijna standaard dat er DSLR's worden gebruikt. De reden hiervoor is de flexibiliteit van de DSLR qua lenzen en accessoires én de ruisvrijheid van de gemiddelde DSLR. Daarbij zijn de flitsers die voor de DSLR's verkrijgbaar zijn over het algemeen geavanceerder en degelijker. |
Welke flitser moet ik kopen? |
Dit is uiteraard afhankelijk van het merk, maar zorg dat je een flitser koopt die van het TTL-systeem van je camera gebruik maakt. Voor Canon (E-TTL) zijn dit bijvoorbeeld de 420EX, 430EX, 550EX en de 580EX. Voor Nikon (I-TTL) zijn dit onder andere de SB-600 en de SB-800. Het is erg prettig om over Flash Exposure Compensation te beschikken, en het liefste op de flitser vanwege de bereikbaarheid van de functie. Ook kan het handig zijn om manueel je instellingen op de flitser in te kunnen stellen. |
Welke lenzen moet ik kopen? |
Dat ligt heel sterk aan je budget en wat je precies wil doen. Lichtsterk glas is natuurlijk prachtig, maar het kost een vermogen om het allemaal op te bouwen. Daarbij heb je vaak last van de te beperkte DOF van écht lichtsterk glas, zoals de 50mm 1.4 van Canon. Voordeel is wel dat wanneer je dit soort lenzen dichtknijpt om de DOF wat groter te krijgen, de scherpte navenant toeneemt. Voor de minder bedeelden heb je voor met name de peopleshots geen gigantisch lichtsterk glas nodig. Wat ook erg prettig kan zijn in dit soort omstandigheden zijn lenzen met IS/VR/OS die ervoor zorgen dat je met langere sluitertijden kunt werken zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt. Hoewel je minder snel last hebt van bewegingsonscherpte wanneer je flitst blijft het een prettige optie. |
Do's en dont's |
|
Gallery's van partyfotografen hier op GoT en anderen |
Mocht je een toevoeging hebben voor deze lijst, post die er dan bij als je toch al ging posten. Ga er niet speciaal een post voor neerzetten aub
|
[ Voor 52% gewijzigd door neographikal op 26-03-2006 12:16 ]