Photokina 2006 - nieuwstopic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 4.210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Inleiding

De Photokina 2006 beurs is de grootste aller tijden: op 26 september tot 1 oktober zullen camera/lens-fabrikanten en aanverwante producenten hun nieuwe waar tonen op de beurs, waar zo'n 1600 bedrijven aanwezig zullen zijn. Er zijn al verschillende 'firsts' te melden: zo komt Sony met zijn eerste dSLR, de eerder geïntroduceerde Alpha 100 en zal Apple voor het eerst aanwezig zijn.

Voor het overzicht hier een set met (voor)aankondigingen, nieuws, en links naar topics en externe items / sites :)

Adobe

Adobe zal dit jaar nadrukkelijk aanwezig zijn op Photokina: Photoshop CS3 wordt verwacht, aangezien Elements 5 kortgeleden is aangekondigd. Daarnaast zal Adobe zijn nieuwe RAW-workflow software Lightroom demonstreren, die er nu ook voor Windows is: Lightroom is op dit moment nog wel in beta-fase.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1136994759.jpg

Canon

Canon heeft de 400D geïntroduceerd:
Canon 400D 10,1MP dSLR introductie

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1156431839.jpg

Een 10MP dSLR als opvolger van de populaire 350D :) Daarnaast zijn er een aantal andere modellen geïntro'd: verschillende modellen in de A-serie zoals de A630/640 en de A710 IS. Verder worden er op 14 september nog een aantal aankondigingen verwacht, daarover later meer.

En zoals verwacht nieuwe Canon's:

De langverwachte G7, met 6x zoom, 10MP, IS, ISO 1600 max en face detection software. De G7 ziet eruit als een strakke zakelijke cam. Als extra komt de hot shoe, maar het gemis van RAW zal vele potentiële kopers weerhouden.

Daarnaast nieuwe Ixusjes:

De SD900 Ti, met een titanium body, face detection, 10MP, ISO 1600 max die 450 eur gaat kosten. Z'n lite-broertje is de SD800 IS, een wide-angle (28-105mm) camera met 7MP die ook 450 eur gaat kosten.

In het low-end van de Ixus-range is de Ixus i7 aangekondigd: met eveneens als bovenstaande een 7MP sensor, face detection, ISO 1600 max en vier kleuren-opties voor de modellen.

Verder is er de A710 IS:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1156586696.jpg

De eerste A-serie camera met IS, en in dit geval 7MP aan boord met een 6x zoomlens :)

Fotoverslag van de Canonstand hier
Casio

Casio komt dit keer met 2 nieuwe ultraslim modellen: de EX-S770 en de EX-Z700.

Fuji

Fuji zal z'n grote hit, de F30 etaleren, en er worden daarnaast een aantal andere aankondigingen verwacht.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/f30s.jpg

Van de F30 is nu na 7 maanden al een update-broertje aangekondigd: de F31fd, waarbij fd voor Face Detection staat: nieuwslink hier. Het is nog niet bekend of de F31fd de F30 gaat vervangen of ernaast op de markt zal komen: de verdere specs zijn hetzelfde als de F30. Beschikbaar in november dit jaar :)

Fuji is gestopt met de productie van de S3 Pro: zie hier.

Zoals verwacht vandaag de aankondiging van de S5 Pro:

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/s5pro.jpg

Zie het persbericht hier.

In het kort de specs:

Body van D200: dus de AF, accu, metering en i-TTL flash: daarnaast ISO-3200, LAN/WiFi accessoires en de bekende 6,17MP + 6,17MP = 12,34MP sensor uit de S3 Pro :) De S5 Pro wordt vanaf begin 2007 op de markt verwacht.

Daarnaast is er de S9600, de opvolger van de S9500 met 9MP.

Kodak

Kodak heeft zich een tijdje geleden teruggetrokken uit de dSLR-markt, maar blijft sterk concurreren met verschillende modellen in de digicam-range: modellen zoals de C875 zullen op de Photokina hun opwachting maken. Daarnaast heeft Kodak een dag voor Photokina een nieuwe superzoom aangekondigd: de Z710, met 7MP, 10x zoom en een 2" display: daarnaast ook nog eens 19 scene modes om in allerhande situaties de beste foto's te kunnen maken :)

In de achtergrond houdt Kodak zich weer bezig met sensors: zo is de nieuwe 18MP sensor in de Pentax 645D van Kodak, en heeft daarnaast de Leica M8 een Kodak sensor meegekregen van 10MP, genaamd KAF-10500. Deze sensor geeft de M8 een fov-crop van 1,33x mee.

Leica

Leica komt met veel nieuws op deze Photokina: maar liefst 4 nieuwe camera's, 2 lenzen en een wide-angle finder.

De volgende modellen zijn aangekondigd:

D-Lux 3, ultra compact met 4x wide zoom (28mm ~ 112mm) en 10MP.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1145026933.jpg

Daarnaast de V-LUX 1, die gebaseerd is op Panasonic's FZ50 met nagenoeg gelijkwaardige specs: 12x zoom OIS lens, 2" display en 10MP.
Als dSLR komt Leica met de Digilux 3, die is afgeleid van de Panasonic DMC-L1. Deze maakt gebruik van het four/thirds systeem, met een 7,4MP sensor.

Het grootste nieuws van Leica komt echter in de vorm van de M8 Rangefinder camera, het eerste digitale M-series model. DPReview heeft een gedetaïlleerde hands-on preview op de site staan. Met een ISO range van 160 ~ 2500, een 10MP CCD sensor van Kodak en een 2,5" LCD is deze M8 een mooie voortgang van de M-serie van het Duitse merk :)

Lensbabies

Lensbabies komt met alweer de 3e generatie van hun leuke lenzen: Lensbaby 3G, waarbij er nu lens locks zijn meegeleverd. Hierdoor kunnen focus en compositie nog beter worden gefinetuned _o_

Nikon

Van Nikon komt het grote nieuws in de vorm van de D80: 9 augustus was de introductie van dit 10MP model als vervanger van de D70(s)-serie, om de concurrentie aan te gaan met onder andere de 400D van Canon en de Sony Alpha-100.

Daarnaast zijn in de digicam-reeks verschillende modellen voorgesteld: de Coolpix L5, L6, S7c, S9 en S10. Er wordt ook een introductie in het topsegment verwacht: een vervanger voor de 3 jaar oude D2H, echter is dit allemaal nog niet zeker.

Olympus

Olympus komt met een heel stel nieuwe modellen op de markt: de FE-serie met de 170, 180, 190 en 200 die aan de onderkant van de markt geplaatst worden: daarnaast de ultradunne modellen van de Stylus-serie waaronder de 730 en 1000, de allweather 740 en 750 en de 725 SW (USA only). Als prosumer-model heeft men de SP-510 UZ aangekondigd.

Daarnaast is de E-400 aangekondigd: DPR nieuwsitem hier.

Een heel kleine 10MP dSLR die slechts 380 gram weegt, rond de 300 gram lichter dan vele van zijn directe concurrenten! :o Om de balans tussen de lichtere body en de Oly-lenzen gelijk te trekken, brengt Olympus ook 2 nieuwe lenzen uit die lichtgewicht zijn: de 14-42mm f/3.5 ~ f/5.6 en de 40-150mm f/4 ~ f/5.6.

Panasonic

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1035039219.gif

Panasonic heeft voor z'n Lumix-serie de volgende modellen aangekondigd:

DMC-FZ50 (10MP prosumer)
DMC-LX2 (10MP wide-CCD model)
DMC-FX3 (6MP, ISO 1600 budget)
DMC-FX07/DMC-FX50 (7MP, 28mm-105mm wide angle lens)

Pentax

Pentax komt met nieuwe Optio modellen:

Optio M20 (7MP, anti-shake, extra lange accu-duur)
Optio A20 (10MP met anti-shake)
Optio S7 (7MP, met ISO 1600 @ 4MP)
Optio W20

Daarnaast de K10D: weather-sealed, anti-dust, shake-reduction, 10MP body: DPR nieuwsitem, preview op DPReview.

Een geduchte concurrent voor de Sony A-100, Nikon D80 en Canon 400D.

Naast de nieuwe cams komt Pentax met nieuw glas:

Afbeeldingslocatie: http://img129.imageshack.us/img129/7455/dakleinju4.jpg

Op het plaatje is de 16-50 f/2.8 te zien, de 50-135 f/2.8 en de 60-250 f/4 :9 Allen hebben lekker vlotte SSM-af aan boord ook nog eens, wat een verwennerij voor de Pentax-mensen :) Te koop vanaf voorjaar / zomer 2007. Alle drie de lenzen zijn wel DA*, oftewel digital only.

Sandisk

Sandisk komt ook met nieuwe goodies: Extreme III 12 en 16GB, en daarnaast ook voor SD-gebruikers de 4GB Ultra II SDHC met snelle data-doorvoer :9

Sigma

Sigma heeft een teaser gepost op z'n site van de SD14: de opvolger van de SD9/SD10 modellen. In het GoT topic over de SD14 staat beschreven dat deze camera wederom een Foveon-sensor gebruikt: de kwaliteit en hoeveelheid detail die hier uitkomt ligt op een hoger plan vergeleken bij traditionele CCD- en CMOS-sensors. DPReview nieuwsitem hier :)

Daarnaast zijn er 2 nieuwe lenzen aangekondigd: allereerst de

50-150 EX HSM DC
70mm Macro

Verder nieuwe lenzen waarvan 1 met Optical Stabilisation :)

De Sigma 18-200 f/3.5~f/6.3 OS, en daarnaast de 18-50 EX DC Macro.

Daarnaast komt Sigma met een compact:

http://www.sigma-foto.de/...nt=14&idcat=115&idart=242

14MP X3 sensor, dezelfde als uit de SD14, met een 16mm f/4 lens. Zeer apart :)

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/dp1.jpg

Specs:

- 14MP X3 Foveon sensor die ook in de SD14 zal zitten
- 2,5" scherm
- 16mm f/4 lens
- JPEG en X3F RAW

Sony
Sony heeft dit jaar z'n eerste stap in de dSLR-wereld gezet met de Alpha 100: deze 10MP, anti-dust en anti-shake dSLR laat zien dat Sony z'n huiswerk goed heeft gedaan en de strijd aan gaat met zowel de kleinere als de grotere spelers in de dSLR markt om de gunst van de consument.

Naast de Alpha 100 heeft Sony alleen nog de DSC-T10 aangekondigd, maar er worden meer modellen verwacht.

Links

Pano view van de Photokina (Quicktime needed)
DPReview Photokina 2006 show report
Letsgodigital.org Photokina site
Gizmodo Photokina pagina
Megapixel.net nieuwspage met aankondigingen

Meer links, info en plaatjes zullen later toegevoegd worden :)

Update V3.09: Sandisk, Lensbabies

[ Voor 141% gewijzigd door Remy op 27-09-2006 22:39 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:57

mphilipp

Romanes eunt domus

Kun je ook lenzen enzo uitproberen vraag ik me af. Vorige keer ben ik er geweest, alleen had ik toen geen dSLR en heb ik er niet echt op gelet. Nu ga ik erheen en neem uiteraard mijn kiektoestel mee om wat impressies te schieten, maar misschien is het ook leuk om wat glaswerk eraan te hangen.
Kan dat?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ja, net als op de PMA zal je verschillende lenzen kunnen testen op de body's: wees er wel op voorbereid dat je weinig lensvoel-tijd zal krijgen, aangezien er nog ettelijke andere bezoekers met het leuke nieuwe spul willen spelen :) Het lenstesten zal echter niet op je eigen body kunnen gebeuren vziw: dit is altijd voorbehouden aan de body's die ze daar beschikbaar hebben, anders loop je zomaar met je eigen body+hun lens weg ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik zou graag een fuji f40 of zo willen zien: met wat betere belichting opties en noise reduction.. en SD (ipv xd). Ik zou idd wat meer lenzen nieuws willen zien.
Verder zie ik niet veel verassingen... behalve.. wat moet Apple daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30
Software? ze waren toch bezig met zo'n pakket?...

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
henkleerssen schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 14:11:
Ik zou graag een fuji f40 of zo willen zien: met wat betere belichting opties en noise reduction.. en SD (ipv xd).
Uhm, de F30 is net een paar maanden op de markt: jij bent wel heel ongeduldig als ik dat zo lees :? :X
Ik zou idd wat meer lenzen nieuws willen zien.
Komt goed, ik ga de TS nog aanvullen met lenzen-info, en er zullen vast nog meer lenzen gepresenteerd worden :)
Verder zie ik niet veel verassingen... behalve.. wat moet Apple daar?
Apple heeft Aperture en Photoshop, 2 best wel belangrijke programma's voor fotografen: fotograferen is niet alleen op het knopje drukken ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Remy schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 14:09:
wees er wel op voorbereid dat je weinig lensvoel-tijd zal krijgen, aangezien er nog ettelijke andere bezoekers met het leuke nieuwe spul willen spelen :) Het lenstesten zal echter niet op je eigen body kunnen gebeuren vziw: dit is altijd voorbehouden aan de body's die ze daar beschikbaar hebben, anders loop je zomaar met je eigen body+hun lens weg ;)
Het is idd erg druk, dat heb ik wel gezien. Iedereen wilde toen de 20D (of was het de 1DMkII) aanraken. Maar hebben ze niet zo'n alarmdraad aan de lenzen zitten, net als aan de bodies? Die kun je ook niet meenemen immers. Evengoed...kwestie van je eigen kaartje erin rossen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 01:59

Ale-Gu

'Eel Goe'

Gaat Fuji niet z'n nieuwe "Face Detection" technologie presenteren? En de S6500fd?

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Remy schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 14:18:
[...]
Uhm, de F30 is net een paar maanden op de markt: jij bent wel heel ongeduldig als ik dat zo lees :? :X
altijd... ;)
Komt goed, ik ga de TS nog aanvullen met lenzen-info, en er zullen vast nog meer lenzen gepresenteerd worden :)
ik zie ze nog niet... waar blijven ze? ;)
Apple heeft Aperture en Photoshop, 2 best wel belangrijke programma's voor fotografen: fotograferen is niet alleen op het knopje drukken ;)
Photoshop is toch gewoon van adobe?
Ik was ff vergeten dat je inderdaad met apple meer het grafische werk doet..
Ik dacht ff dat apple met iets hardwarematigs kwam op foto gebied :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Met Photoshop bedoel ik ook meer de innige samenwerking tussen Apple en Adobe: PS wordt bijna altijd wel standaard op Macs gepresenteerd als er een nieuwe versie is: omdat kleurbeheer en dergelijke wat beter kan op een Mac :) Maar het product is idd van Adobe, dat klopt. Adobe zelf heeft ook RAW-software: Lightroom in dit geval, als concurrent voor Apple's Aperture weer :)

En iets hardwarematigs van Apple: misschien wat nieuwe schermen en/of print-achtige dingen, maar geen camera's oid :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Van de week stond er op de Olympus Europe site even de E-400. De kans dat ze die dus aankondigen is erg groot. Daarnaast zal Olympus hoogstwaarschijnlijk de opvolger van de E-1 presenteren. Alsmede een aantal lenzen waaronder de 14-35/2.0.

Verder zal Panasonic natuurlijk ook een werkende DMC-L1 laten zien en wellicht ook wat nieuw Leica fourthirds spul.

Maar de grootste klapper komt natuurlijk van Leica die eindelijk met een digitale M komt :9

En over die innige samenwerking tussen Apple en Adobe; Photoshop CS2 stuurt Apples nieuwe ProMac aan als ware het een PowerPC. Dus zo innig is die samenwerking niet. Wel geil natuurlijk Apple en tegenwoordig nog betaalbaar ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Enorm spannend vind ik de geruchten tot nu toe nog niet. Ik had minstens een D200-killer van Canon verwacht, een D2H opvolger van Nikon en misschien zelfs wel een FF van Nikon. Maja, meer eind deze maand denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

phaas schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 16:13:
Enorm spannend vind ik de geruchten tot nu toe nog niet. Ik had minstens een D200-killer van Canon verwacht, een D2H opvolger van Nikon en misschien zelfs wel een FF van Nikon. Maja, meer eind deze maand denk ik :)
Een D200 killer zal er niet snel aankomen, aangezien in het voorjaar nog de 30D is gepresenteerd, die ongeveer in het zelfde marktsegment zit.
Maar het feit dat het zo'n minor-upgrade tussen zit, kan wel eens betekenen dat de 40D wat sneller op de markt zal komen als de gemiddelde 1,5 jaar, wat meestal de termijn is tussen 2 dSLR's is bij Canon.
Maar de 40D zal zeker niet voor PMA 2007 komen, al verwacht ik 'm zeker wel voor de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
dpreview heeft (had al) een (uitgebreidere lijst) photokina 2006 nieuws: http://www.dpreview.com/articles/photokina2006/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Op Photokina wordt de Fuji F20 getoond, de 'light' versie vd F30. De F30 is ook al weer een half jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373

ejss schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 16:46:
[...]

Een D200 killer zal er niet snel aankomen, aangezien in het voorjaar nog de 30D is gepresenteerd, die ongeveer in het zelfde marktsegment zit.
Maar het feit dat het zo'n minor-upgrade tussen zit, kan wel eens betekenen dat de 40D wat sneller op de markt zal komen als de gemiddelde 1,5 jaar, wat meestal de termijn is tussen 2 dSLR's is bij Canon.
Maar de 40D zal zeker niet voor PMA 2007 komen, al verwacht ik 'm zeker wel voor de zomer
Ik vind het zo raar dat Canon in een persbericht al wel de Digic III beeldprocessor noemt, maar er nog helemaal geen toepassing voor heeft. Mijn idee (gebaseerd op helemaal niks) is toch echt dat er iets nieuws aan zit te komen dat we op de PK te zien krijgen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
kdekker schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 17:35:
dpreview heeft (had al) een (uitgebreidere lijst) photokina 2006 nieuws: http://www.dpreview.com/articles/photokina2006/
Raad eens wat ik al in de topicstart had staan onder links ;)

En dat is ook een van m'n bronnen - daarnaast zijn er 2 bekenden van me (oa jeff-c) die op de Photokina die zullen rondsnuffelen naar meer nieuws, er komt nog genoeg aan dus :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Remy schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:41:
[...]
Sorry, over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 08:40

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Pentax gaat een 10MP dSLR aankondigen ;)
En de 645D wordt werkend gedemonstreerd waarschijnlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Anoniem: 172373 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:25:
[...]

Ik vind het zo raar dat Canon in een persbericht al wel de Digic III beeldprocessor noemt, maar er nog helemaal geen toepassing voor heeft. Mijn idee (gebaseerd op helemaal niks) is toch echt dat er iets nieuws aan zit te komen dat we op de PK te zien krijgen. :P
Anoniem: 22659 in "Canon Ixus i-zoom/50/55/60/65/750/800IS ..."

De Digic III zal waarschijnlijk niet in deze modellen zitten, maar wel in een 'nieuw' model compactcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05 17:11

qless

...vraag maar...

Denk niet dat de Digic III meteen in een compact terecht komt. Waarschijnlijk is de Digic III sneller en zorgt voor een hoger dynamisch bereik, dus een goede voor een 1D opvolger.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 13:58

seninha

god's right foot

Remy schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:41:
[...]

En dat is ook een van m'n bronnen - daarnaast zijn er 2 bekenden van me (oa jeff-c) die op de Photokina die zullen rondsnuffelen naar meer nieuws, er komt nog genoeg aan dus :)
Dat is mooi. Ben zelf de 26 aanwezig met een maat van me. Kaarten zij al besteld (€ 19 online).
Nou nog zorgen voor slaapplaats. Hoorde wel dat de prijzen onzettend omhoog zijn gegaan ivm de beurs :(
Daarom denken we om gewoon na de beurs richting Nuernberg te rijden. Kunnen we volgende dag wat plaatjes schieten op het oude circuit :9

iRacing Profile Flickr

Anoniem: 22659

qless schreef op woensdag 06 september 2006 @ 23:30:
Denk niet dat de Digic III meteen in een compact terecht komt. Waarschijnlijk is de Digic III sneller en zorgt voor een hoger dynamisch bereik, dus een goede voor een 1D opvolger.
Ik denk dat er een reflex bijkomt/ vervangen wordt (met digic III), maar ik weet dat de Digic III in tenminste één compact komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Morgen komt Fuji met de aankondiging over de S5 Pro: ik heb er helaas nog geen press-materiaal over gekregen, anders had ik ook daar een apart topic van gemaakt. Als ik zie hoe de F30 van Fuji al presteert met de nieuwste SuperCCD-sensor, zal de S5 Pro (de 4 slaan ze over in Japan, dat is een ongeluksgetal) ook erg goed moeten gaan presteren mbt high ISO. Hopelijk hebben ze van de S3 Pro geleerd mbt algehele snelheid en andere issues, zodat de S5 Pro een dSLR wordt die het 'Pro' deel in de naam waar maakt.

Als deze S5 Pro gezonde prestaties aflevert, is het een geduchte concurrent in de 'mid-market' waar oa de D200, 30D, 5D en dergelijke hun terrein hebben :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 09:50

Beaves

Usque ad Finem

Ik ga vast bidden tot het oosten e.d. dat ze dan ook een EF mount S5 Pro maken :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Die EF-mount zal er waarschijnlijk niet komen, zeker niet wanneer de S5 weer gebaseerd wordt op een Nikon body.

voor de liefhebbers een leuk lensje voor je hassie... :D :D :D 8)7 :? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

lateef schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 09:22:
Die EF-mount zal er waarschijnlijk niet komen, zeker niet wanneer de S5 weer gebaseerd wordt op een Nikon body.

voor de liefhebbers een leuk lensje voor je hassie... :D :D :D 8)7 :? :X
http://pics.oceserver.nl/oxi/zeisshummer.jpg :+

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Als we het dan over geruchten hebben (Bron: deze monsterdraad @ Fred Miranda Forum http://www.fredmiranda.com/forum/topic/436826?TopicID=436826 )

Dat het Canon dSLR instapmodel 400D nu, qua Mpixels, boven de semi-pro serie van de 30D zit, heeft ervoor gezorgd dat er nogal wat speculatie en geruchten op gang gekomen zijn over de opvolger, de 40D. Om de 30D opvolger weer duidelijk een stapje hoger te plaatsen dan de 400D zal de 40D ook op 10 Mpixel komen, de ultrasone sensor reiniging krijgen en voorzien worden van de DIGIC III beeldverwerkings-chip.

Daarmee zou Canon niet alleen de afstand tussen de 350D/400D en de 20D/30D/40D rechttrekken, want een 40D heeft dan met DIGIC III veel meer snelheid dan de 400D, maar zo'n upgrade zou ook het het leven van de Nikon D200 moeilijker maken.

Hèt grote argument tegen deze vroege intro van 40D is de timing: De 30D is er pas een half jaar. Echter, als je kijkt hoe mager de 20D -> 30D upgrade was dan is het niet geheel ondenkbaar dat Canon de 30D ingezet heeft als "holding pattern" camera. Of de DIGIC III chip was nog niet gebruiksklaar en/of de 10 Mpixel sensor was nog niet klaar voor gebruik in de 30D. De 30D als warmhoudertje dus.

26 september wordt alom genoemd als dè datum waarop Canon weer iets belangrijks aankondigt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Beaves schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:13:
Ik ga vast bidden tot het oosten e.d. dat ze dan ook een EF mount S5 Pro maken :)
Die kans is erg klein helaas: ik zie Kodak dat eerder doen aangezien die al eerder (fullframe) dual mount modellen hadden, in de vorm van de SLR/14 en SLR/n <> SLR/c met 14MP :)
lateef schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 09:22:
Yup, de body zal de F100 of zelfs misschien de F6 zijn: alhoewel die laatste misschien wat overkill is als basis voor de S5 Pro. Aan de andere kant, als Nikon nog genoeg F6-body's over heeft, why not.
Hmm 256 kg, 1700mm op f/4. Erg leuk voor wildlife zoals er in het artikel staat, maar je mag wel donders goed gaan timen met zo'n lens: hassies zijn niet ubersnel qua operation en met zo'n lens die je niet even vlotjes een cheetah meepannen in volle vaart :)

Voor trager wildlife is het wèl een toplens :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Oh, en die 1700 mm f/4 voor 6x6 ? Begin maar te denken rond 2 a 3 keer de prijs van Canons EF 1200 mm f/5,6. Kan ook 4 keer zijn hoor. Of 5. Zullen we zeggen 2 a 4 €-ton ?

[edit]

Erger nog, ziet er naar uit dat dit een one-off was, gemaakt in opdracht. Tenminste, zoveel kan je wel opmaken uit onderstaande:
Never before has the world of photography seen such a lens. Developed for long distance wildlife photography this supertele lens provides 21x magnification. In search of the highest imaginable image quality the client decided for 6x6 medium format and the Hasselblad 203 FE as the best camera he is aware of.
"Eh, luitjes, maak even een Super Tele lens voor mij? Jah, gaat dat lukken? Super!" 7(8)7

[ Voor 64% gewijzigd door JumpStart op 12-09-2006 10:43 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Remy, jammer dat je Pentax gewoon totaal vergeet qua DSLR nieuws enzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik vergeet Pentax totaal niet qua dSLR nieuws: er is alleen geen echt nieuws van Pentax qua dSLRs :) De *ist DL2 is van januari dit jaar, en de K100D/K110D zijn van mei. Dus tja, jammer dat Pentax ons gewoon totaal vergeet qua dSLR-nieuws enzo :+ Ze zullen @ Photokina vast wel wat showen, en dan zal ik het toevoegen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JumpStart schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 10:36:
Erger nog, ziet er naar uit dat dit een one-off was, gemaakt in opdracht.
Ik weet niet of de nieuwe BBC natuurdocu Planet Earth bekend is, maar ik zag gisteren hoe ze dat gemaakt hebben. Want als je kijkt zit je je af te vragen hoe ze in hemelsnaam bepaalde shots hebben gemaakt. Blijkt dat ze een supersonische telelens hebben gemonteerd in een 360graden, gyroscopisch gedempt (zal wel hydraulisch zijn, bestuurd via een gyroscoop). Hoveren zo'n 1.5km vanaf de beestjes en kunnen inzoomen alsof ze ernaast staan. Echt waanzinnig. Hoeveel mm is dat dan? Dus zeg maar waarmee je op een mijl nog een vlo op een olifant ziet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik heb even zo'n online tooltje gebruikt om de FOV van die 1700 mm f/4 op 6x6 te berekenen.

Op 6x6 frame staat een focale lengte van 1700 mm gelijk aan een horizontale beeldhoek van 2,56°
Vergelijk dat met het Kanon van Canon, de 1200 mm op full frame 35 mm dan zit je op 1,71° horizontaal. (en bij een 1,3 en 1,6x crop zelfs op 1,37° en 1,08°)

En erhh, reken maar uit. breedte/afstand --> inverse tangens nemen --> beeldhoek. 20 cm beeld op 10 meter afstand is dus: inv tan ( 20/1000 ) = 1,14°

Die BBC docu is dus composiet beeld, samengesteld uit opnames en CGI. Dat kan niét met 1 lens. 10 cm beeld op 150.000 cm is 0,0038°. Ten opzichte van 2,56° is dat alsnog een zoomfactor van meer dan 600x Dat is een beetje te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:03:
Remy, jammer dat je Pentax gewoon totaal vergeet qua DSLR nieuws enzo....
Een dezer dagen komt Pentax met nieuws naar buiten, en misschien zit daar ook wel interessant DSLR-nieuws bij. Tenminste, op diverse plaatsen op internet zie je interessante speculaties. Alleen nog even afwachten wat hiervan waar is :)

Nog heel even geduld dus ...

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 12-09-2006 15:59 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JumpStart schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:43:
Die BBC docu is dus composiet beeld, samengesteld uit opnames en CGI. Dat kan niét met 1 lens. 10 cm beeld op 150.000 cm is 0,0038°. Ten opzichte van 2,56° is dat alsnog een zoomfactor van meer dan 600x Dat is een beetje te veel van het goede.
Die gedachte had ik al, maar dan is het zo mogelijk nog mooier gedaan dan bv Lord of the Rings. Je moet er voor de gein maar eens naar zoeken op het net. In de winter komt serie 2 (laatste). Het is ook nog in HD gefilmd. Ziet er echt retestrak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Nou het is al een eeuwigheid bekend dat Pentax op de Kina een 10MP dSLR gaan presenteren, dat was tijdens de PMA2006 al bekend gemaakt.
Ze hadden toen al een mock-up gepresenteerd.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Zo het nieuws van de K10D is uitgelekt.
Remy het mag nu wel in het topic hoor.
http://ericcloninger.com/...ots/StevesK10DRelease.pdf
Daar kan je het pdfje vinden.
Specs zijn erg indrukwekkend :+
Nikon,Canon en Sony eindelijk ook concurentie weer van Pentax zoals het ooit ook geweest is :+

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 19:21
Hopelijk is 't niet al te offtopic, maar ik ben toch wel benieuwd naar het volgende: Sony (KM) en Pentax hebben nu allebei anti-shake in de body, en als ik me goed herinner heeft Pentax het al een poosje (en KM ook?). Ik vraag me af waarom de twee grootste spelers, Nikon en Canon, dit niet hebben?

Is het vanwege de patenten? Onwaarschijnlijk denk ik, want vziw hebben Sony en Pentax maar weinig met elkaar te maken, dus die hebben systemen die genoeg verschillen om geen inbreuk te maken op elkaars patenten, blijkbaar?

Of is het omdat dat instantly de VR / IS varianten "nutteloos" zou maken, en ze hun klanten niet boos willen maken? Vind ik ook een beetje onwaarschijnlijk, want dat riekt wel erg naar korte termijn denken...

Iemand ideeën? Addertje (of zelfs grote adders) onder het gras mbt het in-camera anti-shake gebeuren?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Priyantha Bleeker schreef op woensdag 13 september 2006 @ 02:51:
Ziet er idd erg indrukwekkend uit. Ben benieuwd hoe ie het in de praktijk doet. En wat de prijs gaat worden.

Wat ik wel erg grappig vond in de press release is dat ze opscheppen over een 22bit image processor (terwijl de concurrentie volgens hen 'maar' 12 bit heeft) en dan zit er een sensor in die (net als iedereen) een 12bit kleurdiepte heeft...Tamelijk zinloos om dan te pochen met een 22bit processor. Leuke marketingpraat... ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dannr schreef op woensdag 13 september 2006 @ 07:55:
Ik vraag me af waarom de twee grootste spelers, Nikon en Canon, dit niet hebben?
De wet van de remmende voorsprong. Zij hadden het al voordat er digitale bodies waren. En met filmfotografie heb je geen sensor die je kunt schudden, dus blijft er maar één ding over.

Probleem voor hen is dus dat ze al aanzienlijke hoeveelheden hebben geïnvesteerd in IS/VR lenzen en R&D enzo. Je kunt er niet zomaar mee stoppen omdat je dan je klanten dwingt om over te stappen; en parallele ontwikkeling is nóg duurder. Wie weet zijn ze iets aan het bedenken, maar ze zitten in een lastige situatie. Je zult maar nét een 70-200 2.8 hebben gekocht en dus €600 meer hebben betaald voor IS op die lens en dan komt Canon ineens met de 45D die IS in de body heeft. Vriendelijk bedankt denk je dan...

Er zitten weinig adders onder het gras van het in-camera AS. IS/VR in de lenzen werkt nét ietsje beter (hoewel er nog niet echt een fatsoenlijke test ontwikkeld is). Op zich logisch, want je kunt het voor elke lens specifiek afstellen en optimaliseren. Dat kan AS/SR niet. Maar dan nog...voor het geld wat je in je zak houdt werkt het nagenoeg perfect. Ik weet niet of iemand die extra bonus overheeft voor een pietsje meer anti-shake... IS/VR kost je namelijk gewoon steeds een extra lens. Ik begin er niet eens aan zolang ik niet betaald wordt om plaatjes te schieten.

[ Voor 24% gewijzigd door mphilipp op 13-09-2006 08:12 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:12:
offtopic:
Die gedachte had ik al, maar dan is het zo mogelijk nog mooier gedaan dan bv Lord of the Rings. Je moet er voor de gein maar eens naar zoeken op het net. In de winter komt serie 2 (laatste). Het is ook nog in HD gefilmd. Ziet er echt retestrak uit.
offtopic:
Het zijn echt supermooie beelden, is niets mis mee, maar ze komen toch echt dichterbij dan ze in 'the making of' beweren. Zeer bewonderenswaardig dat ze 2 maanden met een jeep die eigenlijk total-loss is kamelen in de Gobi woestijn zoeken en die barre missie volhouden en succes hebben, maar uiteindelijk zijn ze gewoon wél dichtbij geweest.

Maar goed, Planet Earth is geen nieuws en dat het een mooie serie is is geen gerucht, maar een feit. :P

{signature}

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mphilipp schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:04:
[...]

Ziet er idd erg indrukwekkend uit. Ben benieuwd hoe ie het in de praktijk doet. En wat de prijs gaat worden.

Wat ik wel erg grappig vond in de press release is dat ze opscheppen over een 22bit image processor (terwijl de concurrentie volgens hen 'maar' 12 bit heeft) en dan zit er een sensor in die (net als iedereen) een 12bit kleurdiepte heeft...Tamelijk zinloos om dan te pochen met een 22bit processor. Leuke marketingpraat... ;)
Niet helemaal waar: Ze hebben het over een 22-bit A/D converter. Dat zit dus nog op de sensor zelf. Wat de PRIME (PENTAX Real Image Engine) precies doet staat er niet bij. Het geeft ze in ieder geval de mogelijkheid om, middels een firmware update, 14- en 16-bits RAW output mogelijk te maken.

(Ook nog 18-, 20- en 22-bits, maar aangezien dat voorbij 16-bit TIFF en aanverwant spul gaat is dat wellicht overkill.)

• Remy

Remy

Topicstarter
Haha, komt vanzelf goed hoor, dat hoef je hier niet te roepen :) Ik heb zelf nog wat product-images nodig, en dan zal ik het toevoegen aan de TS. Ziet er goed uit die K10D, maar dit zijn nog slechts specs: als de prestaties op alle gebieden goed zijn, hebben ze een killer: maar dat moeten we dus nog zien :)
Yeps, voor een sub 1000€ body zeker :)
Nikon,Canon en Sony eindelijk ook concurentie weer van Pentax zoals het ooit ook geweest is :+
Uhu, hopelijk is Pentax op tijd. Gaat een beetje druk worden in die sector zo:

Nikon D80
Canon 400D
Sony Alpha 100
Pentax K10D

En ik verwacht ook nog wat van Olympus. Dan hebben we 5 'grote' namen in die range waarvan 1 nieuweling (Sony), met allemaal leuke cams met behoorlijke feature-sets. Ik ben eigenlijk aan de ene kant blij dat ik niet nu voor de keuze voor een start-dSLR sta en dat al heb gehad: aan de andere kant, al dit moois voor minder dan € 1000, oei oei :9

LinkedIn
Instagram

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Qua specs lijkt de K10D meer op een 30D/D200 dan de 400D/D80 en juist weer qua prijs juist weer meer als de 400D/D80 :)
Ik denk dat als Pentax haar glasaanbod weer op pijl kan bregen zoals ze dat vroeger ook hadden, echt weer de concurentie aan kunnen. Zeker als de prijzen zo laag blijven in vergelijking met de concurentie.

De D80,400D,Alpha100 bieden beide bijvoorbeeld geen Wheather Sealing aan, dat is echt iets voor een (semi)Pro model weg gelegt zoals de D200(30D had geen wheather sealing toch ?)
DNG als officieel RAW formaat wordt ondersteund(de eerste grote fabrikant die DNG gebruikt, Leica en Ricoh niet als grootte speler meerekend), wat een voordeel ervan is dat het formaat open is en dus altijd zo wordt geopend zoals het bedoeld is, en je bent er zeker van dat het altijd te openen is. Misschien dat dit ervoor kan zorgen dat Nikon,Canon en Sony ook gaan inzien dat ze naast hun eigen RAW formaat ook DNG kunnen aanbieden net als Pentax dat nu ook doet.

Waar ik wel benieuwd naar ben is welke sensor ze gebruiken, dit omdat de sensorgrootte in het persbericht niet gelijk is aan de sensor grootte van de sensor gebruikt in de Alpha100,D80,D200 en de effectieve Megapixels ook niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 13-09-2006 09:31 ]

• Remy

Remy

Topicstarter
Als ik naar de sensormaker kijk die Pentax de afgelopen 3,5 jaar heeft gebruikt voor z'n dSLRs, dan zal ook deze van Sony komen: volgens de pdf is de sensorgrootte 23,5mm x 15,7mm. Die van de D80 is 23,6mm x 15,8mm. 1 hele mm verschil in de breedte en hoogte, whoehoe 8)7 Ik denk dat Pentax gewoon een 10MP design-opdracht gegeven heeft aan Sony, en zij de sensor hebben geleverd: zo gaat dat al 6 jaar in sensorland :)

Als je het hebt over specs springt alleen het weather-sealing er echt uit: de snelheid is 12 RAWs @ 3fps, niet ubersnel vergeleken bij een 30D/D200 dus: en als je alleen vanwege het weather-sealing verhaal gelijk de K10D in dat semi-pro segment schuift, poeh :P

LinkedIn
Instagram

• Grrrrrene
  • Niet online
Remy schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:31:
Als ik naar de sensormaker kijk die Pentax de afgelopen 3,5 jaar heeft gebruikt voor z'n dSLRs, dan zal ook deze van Sony komen: volgens de pdf is de sensorgrootte 23,5mm x 15,7mm. Die van de D80 is 23,6mm x 15,8mm. 1 hele mm verschil in de breedte en hoogte, whoehoe 8)7
Pssst, 1/10e mm :*
Ik denk dat Pentax gewoon een 10MP design-opdracht gegeven heeft aan Sony, en zij de sensor hebben geleverd: zo gaat dat al 6 jaar in sensorland :)

Als je het hebt over specs springt alleen het weather-sealing er echt uit: de snelheid is 12 RAWs @ 3fps, niet ubersnel vergeleken bij een 30D/D200 dus: en als je alleen vanwege het weather-sealing verhaal gelijk de K10D in dat semi-pro segment schuift, poeh :P
Mjah, maar weathersealing maakt het wel een bijzondere camera, ik kan me apenheul avonturen herinneren waar zelfs ik als non-pro daar blij mee zou zijn geweest ;)

En die 3fps vs. 4-5fps voor andere DSLR's in dat segment... Kijk, er zijn maar weinig consumenten die dat _echt_ gebruiken. Ik denk zelfs dat de gemiddelde consument liever een beter beschermde cam wil dan zulke snelheden.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Nou niet alleen vanwege die weather-sealing hoor ;)
Ik denk ook aan het Anti-Shake,Dust-Remove, Spot Metering(voor Canon iets heiligs ofzo niet dat ik dat helemaal begrijp). En ja weather-sealing is wel een onderdeel welke belangerijk is ja.

De 30D heeft een buffer voor 11 RAW files, de A100 heeft een buffer voor 6 RAW files, de D200 heeft een buffer voor 21 RAW files, de D80 daar zijn de specs nogal vaag van.
De K10D heeft een buffer voor 12 RAW files.
Nou ik denk dat de Pentax hiermee opzich ook geen heel slecht figuur slaat ;)

Kijk hoge fps is natuurlijk niet alles he, ik heb liever een camera welke een hogere beeldkwaliteit levert(de D80 in vergelijking met de D200 bijvoorbeeld al) dan een camera welke meer beeldjes per seconde schiet en dan een compromis sluit met de beeldkwaliteit.

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat is toch ongeveer wat ik ook zeg? Ik vind de K10D een mooie cam, zonder onnodige features, redelijk gemiddeld op bepaalde punten en met z'n eigen unieke voordelen. In de winkel valt als consument nu echt iets te kiezen, ipv alleen onderscheid te maken op basis van het merkplaatje.

Spotmetering is voor Canon niet iets heiligs, maar het stak veel Canon gebruikers wel een beetje dat het op de instap Nikon DSLR's wel zat en in hun instap Canons niet. Beetje wat Nikon had met Mirror Lockup of een Nikon batterygrip.

Ohja, Remy weet inmiddels dat hij gelanceerd is, maar hij heeft ook een fulltime job buiten t.net, net als ik druk met de studie ben, die Pentax komt er vanzelf bij :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik denk ook aan het Anti-Shake,
Zit ook in de A-100 :)
Dust-Remove,
Zit ook in de 400D :P
Spot Metering(voor Canon iets heiligs ofzo niet dat ik dat helemaal begrijp).
Zit in de D80, en de andere body's behalve 400D.

Over fps: ik weet niet of je al met cams hebt geschoten die alle snelheden doen: dus een 3fps-cam, een 5fps-cam en een 8-fps cam. De verschillen zijn groter dan je denkt. De meer fps van de D200 is géén compromis mbt de beeldkwaliteit: de D80-sensor is een doorontwikkeling van de D200-sensor, net als dat het geval was met de D50 <> D70: zelfde sensortype, betere kwaliteit.

Je vergeet nog heel wat andere zaken die een semi-pro / pro body dat maken, wat ze zijn. AF-systeem en aanverwante opties, in camera settings mbt beeld, enorme hoop aan instelmogelijkheden, belangrijkste zaken onder 1 dedicated knop, viewfinder, etcetera. Zoals ik eerder zei, de K10D ziet er super uit voor de prijs, maar gelijk een semi-pro body? Tot die conclusie zou ik nog niet komen tot er daadwerkelijk uitgebreide reviews van zijn die laten zien of de specs waargemaakt worden op alle fronten :)

edit: haai René :>

LinkedIn
Instagram

• lateef
Remy schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:06:
En ik verwacht ook nog wat van Olympus.
e-400, ook 10 MP verder niet veel bijzonders. iig niet de camera waar ik op zit te wachten.
Remy schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:31:
als je alleen vanwege het weather-sealing verhaal gelijk de K10D in dat semi-pro segment schuift, poeh :P
dat doet ie dan ook niet, hij zegt alleen dat weasther-sealing meer iets is voor het (semi-)pro segment en daar heeft ie natuurlijk ook gelijk in. er is gewoon geen enkele <€1000,- 10MP camera met weathersealing. weathersealing is iets wat je (buiten deze Pentax) alleen in (semi)pro modellen terug ziet. nu zijn het naar mijn mening ook niet zo zeer de specs die een camera een (semi)pro maken, maar met name de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. snelheid is niet voor elke pro even belangrijk, betrouwbaarheid wel. nu zeg ik niet dat deze pentax de bouwkwaliteit van een probody krijgt, maar het zou natuurlijk wel een geniale zet van Pentax zijn. er zijn genoeg pro's die niet de snelheid van een 1d(xxxx) nodig hebben, maar wel een betrouwbare, degelijke body. maar we zullen wel zien wat deze body te bieden heeft.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mooie lens ook 70mm F2.4.
Ultra-thin, super-lightweight design
Thanks to its newly developed, high-performance optics, this new medium-telephoto
lens measures only 26 millimeters long and weighs a mere 130 grams.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Uhu...en de sluiter zou 100.000 mee gaan als ik het goed zag.
Ik weet niet waar de A100 en De D80/D200 voor zijn gespecifieerd, maar het is volgens mij iig meer als dat mijn D70 was.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

De levensduur* van de sluiter is erop vooruit gegaan voor veel modellen.

10D/D70/D70s zitten op 50k, 20D werd 100k. 30D/D80/D200 zijn allemaal 100k.

De 350D en D50 zitten op 50k en de 400D zat volgens Canon op 100k, maar die specificatie is verdwenen op de Canon site, dus dat kan een foutje geweest zijn. Aangezien Canon de sluiter van de 350D heeft overgenomen zal de 400D waarschijnlijk gewoon nog op 50k zitten.

* = De ontworpen levensduur. Als een fabrikant wil, dan kan een sluiter ook steviger en betrouwbaarder ontworpen worden. Zie bijvoorbeeld de Canon 1Ds Mk II, die behoort 200k te halen.

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Die ontworpen levensduur zegt dat op 100.000 sluiterbewegingen de helft van de camera's het begeven heeft. Niet dat je camera dat persé haalt, maar binnen de garantietermijn kan je het wel de camera laten repareren.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Remy

Remy

Topicstarter
Van de 40D zijn ook al wat 'details uitgelekt' via gizmodo en crunchgear: 10,1MP (no surprises :) ), de anti-dust uit de 400D, 2,5" display zoals 30D, prijs ongeveer 1300 euro.

Canon heeft gereageerd op de aannames van die sites:
Over at http://crunchgear.com/2006/09/05/canon-eos-40d-info-leaked/ they were asked by Canon -not- to suggest that people hold off buying a 30D

There was this masterpiece of saying precisely nothing...

"Please know that this camera is not scheduled for a release anytime soon that we know of, or if it even being developed at this time. The EOS 30D is still current, and will remain so for a while. I am sorry to say that your writer may have been misinformed.
While we are no strangers to internet rumors, We ask you to please remove your posting on this camera, because it instructs consumers to not buy the EOS 30D, which we feel is not a good business practice." from Canon
Nee, we willen niet dat mensen wachten met het kopen van de 30D tot de volgende er is :) Dan zou je zeggen, Canon, wacht even met die 40D als je 30D nog zo fris is :) Dus misschien komt er toch nog geen 40D, we'll see :P

LinkedIn
Instagram

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JumpStart schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:54:
Niet helemaal waar: Ze hebben het over een 22-bit A/D converter. Dat zit dus nog op de sensor zelf.
Ik ben geen sensor of chipexpert, maar als de sensor 12bit data aanlevert, kun je er een 1000bits converter aan hangen, maar je beeld wordt er niet mooier op. Hooguit krijg je een nauwkeuriger omzetting, maar wat niet op de foto staat, krijg je er niet bij. Ik blijf erbij dat het een marketingkreet is, want het gros van de mensen denkt nu dat ie 22bits is ipv 12. Er zijn niet zoveel mensen die het precies snappen (ook pro fotografen zijn geen computer experts, verre van dat) dus ze zeggen het alleen om een bepaalde indruk te wekken. De foto's zullen er echt niet heel veel mooier op worden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Remy schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:57:
Zit ook in de A-100 :)
Zit ook in de 400D :P
Zit in de D80, en de andere body's behalve 400D.
Op elkaar leggen die hap en er één harde klap op geven met een moker. Heb je alles in 1. of je koopt die Pentax... ;)
Je vergeet nog heel wat andere zaken die een semi-pro / pro body dat maken, wat ze zijn. AF-systeem en aanverwante opties, in camera settings mbt beeld, enorme hoop aan instelmogelijkheden, belangrijkste zaken onder 1 dedicated knop, viewfinder, etcetera.
Exact: power is nothing without control.
Bovendien heb je niet veel aan weather sealing als je lenzen niet waterdicht zijn. Ik heb een 1D, maar geen L lenzen (arme sloeber). Dus een regenbui kan alsnog de boel verzieken. Hoewel zat lui met een 300D in de regen hebben gestaan zonder problemen. Mijn spullen hebben de moesson in Frankrijk ook overleefd...

Wat ik wel weer tof vind van die jongens, is dat je blijkbaar alle Pentax lenzen op dat ding kunt prikken. De oudere zullen wel manual worden, maar het kán wel. Ik meen dat de D200 dat truukje ook kent, maar bij Canon moet je je toevlucht zoeken in adapterringen enzo. Hier kan het direct. Hulde!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Oxi schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:38:
Die ontworpen levensduur zegt dat op 100.000 sluiterbewegingen de helft van de camera's het begeven heeft. Niet dat je camera dat persé haalt, maar binnen de garantietermijn kan je het wel de camera laten repareren.
Hooo even! Canon gaat voor garantie echt geen LD50 grens aanhouden (Lethal Dose 50%, oftewel: de helft dood) als het op garantie-grens aankomt. Dat zou nogal wat RMA's opleveren.

Met de 10D van Floris in het hoofd, die aan de 4e sluiter zit waarbij de 3e de 103k haalde, daarvoor 74k en daarvoor 53k oid (dit citeer ik uit het koppie, dus pin me niet vast op de exacte nummers) zou ik eerder denken aan een LD20 grens voor ontworpen levensduur. Dus dat, statistisch gezien, 80% de grens moet halen.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mphilipp schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:09:
[...]

Ik ben geen sensor of chipexpert, maar als de sensor 12bit data aanlevert, kun je er een 1000bits converter aan hangen, maar je beeld wordt er niet mooier op. Hooguit krijg je een nauwkeuriger omzetting, maar wat niet op de foto staat, krijg je er niet bij. Ik blijf erbij dat het een marketingkreet is, want het gros van de mensen denkt nu dat ie 22bits is ipv 12. Er zijn niet zoveel mensen die het precies snappen (ook pro fotografen zijn geen computer experts, verre van dat) dus ze zeggen het alleen om een bepaalde indruk te wekken. De foto's zullen er echt niet heel veel mooier op worden.
In dit geval levert de sensor dus 22-bit aan, vanwege de 22-bit A/D converters. Waar de beeldverwerking vervolgens 8-bit per channel JPG van maakt, of 12-bit per channel RAW. Met mogelijk in de toekomst dus 14-bit en hogere RAW files.

Ik hou ook nog rekening met een fout in de gelekte specs, dat ze vergeten zijn de RAW bit-diepte aan te passen aan de verhoogde sensor nauwkeurigheid.

• Remy

Remy

Topicstarter
mphilipp schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:15:
[...]

Op elkaar leggen die hap en er één harde klap op geven met een moker. Heb je alles in 1. of je koopt die Pentax... ;)
Haha, grapjas :) Maar ik vind het wel een (mooie!) grote sprong vanaf de vorige Pentax-body's :)
[...]

Exact: power is nothing without control.
Bovendien heb je niet veel aan weather sealing als je lenzen niet waterdicht zijn. Ik heb een 1D, maar geen L lenzen (arme sloeber). Dus een regenbui kan alsnog de boel verzieken. Hoewel zat lui met een 300D in de regen hebben gestaan zonder problemen. Mijn spullen hebben de moesson in Frankrijk ook overleefd...
Yeah, veel dSLRs kunnen best wat hebben, ongeacht sealing: maar het geeft jezelf wel een bepaald vertrouwen in je apparatuur als het die endurance-features heeft: ook bijvoorbeeld zaken als ergonomie, gewicht, battery life en dergelijke horen daarbij :)
Wat ik wel weer tof vind van die jongens, is dat je blijkbaar alle Pentax lenzen op dat ding kunt prikken. De oudere zullen wel manual worden, maar het kán wel. Ik meen dat de D200 dat truukje ook kent, maar bij Canon moet je je toevlucht zoeken in adapterringen enzo. Hier kan het direct. Hulde!
Klopt, D200 kan alle lenzen vanaf 1977 aan met slechts een paar uitzonderingen: heel veel lenzen dus die je danwel in manual, danwel in full auto kan gebruiken. Bij Pentax kan dit ook met de K-mount die al sinds 1976 bestaat, met een paar uitzonderingen (een crippled Kafmount). Altijd handig als je een lens tegenkomt die niet zo jong is maar die je wèl wil gebruiken op je body om wat voor reden dan ook :)

LinkedIn
Instagram

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JumpStart schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:22:
[...]
In dit geval levert de sensor dus 22-bit aan, vanwege de 22-bit A/D converters. .
Pffff...in de specs staat dat het een 12bit sensor is. Dus veel meer zal het niet worden. Misschien bakt die converter er 22bit van, maar het blijft een 12bit image. Wat is daar onduidelijk aan? Ik kan een halve liter melk een literpak doen, maar het blijft een halve liter.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Remy schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:27:
Altijd handig als je een lens tegenkomt die niet zo jong is maar die je wèl wil gebruiken op je body om wat voor reden dan ook :)
Ja precies. Soms zitten er juweeltjes onder die oude lenzen. En als het voor portretten of macrowerk is, is manual helemaal geen probleem. En voor de échte die-hard is manual nooit een probleem...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mphilipp schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:32:
[...]

Pffff...in de specs staat dat het een 12bit sensor is. Dus veel meer zal het niet worden. Misschien bakt die converter er 22bit van, maar het blijft een 12bit image. Wat is daar onduidelijk aan? Ik kan een halve liter melk een literpak doen, maar het blijft een halve liter.
:?

Hebben we het wel over dezelfde PDF dan?

Ctrl-f en zoeken op "12 bit" --> Nergens staat dat het een 12-bit sensor is. De enige twee plekken waar de term "12 bit" voorkomt is waar de sensor vergeleken wordt met een conventionele sensor, en de RAW specificatie.

De bit-diepte van een sensor wordt bepaald door de A/D converters die erop zitten. Dus kan dit geen 12-bit sensor zijn. Dat de rest van het datapad (NOG!) geen zichtbaar nuttig gebruik kan maken van die extra bit-diepte, dat is een ander probleem. 14- en 16-bit RAW moet prima haalbaar zijn door firmware aanpassing, de ruwe data heeft daar diepte genoeg voor.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Remy schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:59:
Nee, we willen niet dat mensen wachten met het kopen van de 30D tot de volgende er is :) Dan zou je zeggen, Canon, wacht even met die 40D als je 30D nog zo fris is :) Dus misschien komt er toch nog geen 40D, we'll see :P
Ik zou het onlogisch vinden, ze hebben de productielijn er wel op moeten aanpassen toen ze van de 20D naar de 30D gingen, dat is een grote kostenpost. Daarnaast: die upgrade van de 20D naar de 30D was niet zo cruciaal dat er niet een vier maanden gewacht zou kunnen worden op de 40D denk ik :) We zullen zien, maar waarschijnlijk lijkt het mij niet, ook niet met de releasecycle van Canon in het achterhoofd :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JumpStart schreef op woensdag 13 september 2006 @ 12:43:
Ctrl-f en zoeken op "12 bit" --> Nergens staat dat het een 12-bit sensor is. De enige twee plekken waar de term "12 bit" voorkomt is waar de sensor vergeleken wordt met een conventionele sensor, en de RAW specificatie.
Uit de specs (in dezelfde PDF):
Interline interlace CCD with a primary color filter
Shake Reduction – CCD Image Sensor Shift
Total Pixels – 10.75 megapixels
Color Depth – 8 bit (JPEG) or 12 bit (RAW) x 3 colors
JPG is natuurlijk 8bit, dat is vast. 12bit RAW is de sensordata. De A/D converter is idd 22bit. Het is in feite de samplebreedte. Ze zeggen ook dat ie een hogere resolving rate heeft als de conventionele A/D converters. Datzelfde verhaal had je ook ooit bij CD spelers. Fabrikanten kwamen met steeds meer bit, de een 20 en op een gegeven moment 40bit. Totdat ze erachter kwamen dat het geluid achteruit ging.
Zoals ik al eerder zei denk ik dat ie iets nauwkeuriger zal zijn, maar het is voornamelijk marketing geblaat.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 13-09-2006 13:41 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 13 september 2006 @ 13:41:
De A/D converter is idd 22bit. Het is in feite de samplebreedte.
De A staat voor analoog, er is eerst geen sprake van bits.

{signature}

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Voutloos schreef op woensdag 13 september 2006 @ 13:50:
[...]
De A staat voor analoog, er is eerst geen sprake van bits.
Give the man a cigar! Zo had ik het nog niet bekeken. Een CD wordt in principe ook analoog afgetast, en daarna wordt door een A/D converter de lichtsignalen omgezet naar 0/1.
Je hebt dus helemaal gelijk. Maar het ding pakt een sample van 22bits breed en poept er een 12bits ploatje uit... Of dat straks met een firmware upgrade te veranderen is betwijfel ik, maar zeker kun je daar nooit van zijn. Als ze dat niet voorzien hebben kan het niet.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mphilipp schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:18:
[...]

Give the man a cigar! Zo had ik het nog niet bekeken. Een CD wordt in principe ook analoog afgetast, en daarna wordt door een A/D converter de lichtsignalen omgezet naar 0/1.
[...]
Dude, een CD speler (DVD, HD-DVD, BD, whatever) heeft juist D/A converters :+

Het signaal van de laser heeft geen conversie nodig. Kort putje = 0, lang putje = 1. Daar wordt geen continu signaal omgezet naar een discrete waarde, het laser signaal, hoewel analoog, is al discreet.
Maar het ding pakt een sample van 22bits breed en poept er een 12bits ploatje uit... Of dat straks met een firmware upgrade te veranderen is betwijfel ik, maar zeker kun je daar nooit van zijn. Als ze dat niet voorzien hebben kan het niet.
De sensor poept een 22-bits-per-channel datastroom uit. De beeldverwerkingschip maakt daar (als het geen typo blijkt te zijn) een 8 bpc JPG of 12 bpc RAW van. Diezelfde chip kan dus mogelijk ook andere dingen doen met diezelfde 22 bpp sensor output.

[ Voor 30% gewijzigd door JumpStart op 13-09-2006 15:17 . Reden: WHOOPS :+ niet bpp maar bpc, maakt een factor 3 verschil. ]

• Remy

Remy

Topicstarter
Laten we niet te ver offtopic rennen over technische details mensen, graag :) De Photokina gaat de 26e van start, ik verwacht veel nieuws van oa Canon, Fuji en Sigma: en ben ook benieuwd wat Apple te melden heeft nu ze op de fotobeurs aanwezig zullen zijn: gezien Photoshop Elements deel 5 is aangekondigd, zal CS3 niet lang op zich laten wachten lijkt me.

LinkedIn
Instagram

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Nou ik ben iig benieuwd naar de eerste uitgebreide (p)reviews van de nieuwe Pentax K10D, en welk glas ze nog gaan laten zien op de Kina :)

• neographikal
  • Niet online
Waar ik echt naar uitkijk is of Sigma nou eindelijk meer HSM / OS (beter werkend deze keer, er zijn nogal wat problemen met een buggende 80-400 ) glas uit gaat brengen. Een 24-70 HSM bijvoorbeeld zou ik wel erg kunnen waarderen :)

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Wat ik dan leuk zou vinden als Sigma dan haar HSM objectieven ook geschikt maakt voor de komende Pentax K10D.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Pentax Canada heeft de officiele pagina van de K10D al online staan :+
http://www.pentax.ca/digital/digital_slr/k10d/index.php
Het gaat goed zo :)

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/index.php?dir=pentax/K10D/&file=K10D_avec_optique_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/index.php?dir=pentax/K10D/&file=K10D_dans_mains_avec_poignee_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/index.php?dir=pentax/K10D/&file=K10D_dessus_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/index.php?dir=pentax/K10D/&file=K10D_dos_avec_photo_small.jpg

zie dit topic: Priyantha Bleeker in "Het grote Pentax dSLR topic"
voor meer info enzo Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/static.gif

Als je nou hééééél erg geinteresseert bent in de specs ?
En de Canadese site van pentax je te traag is ?
Ga dan eens hier kijken !
http://www.yourlensreview...tails/34/Pentax-K10D.html
Op dezelfde site vind je trouwens ook een heleboel objectieven en andere camera's van Pentax en van andere fabrikanten.

[ Voor 13% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 13-09-2006 22:18 ]

• Mooody
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Ik hoop op een nieuwe Ixus 850 met groothoeklens (28-120mm ofzo), IS en 3" scherm met 230.000px. Laat ze er aub geen megapixel bij gooien, maar de huidige ccd optimaliseren.
Kom maar op :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Remy

Remy

Topicstarter
Priyantha, zou je de plaatjes in je post wat kleiner kunnen posten, of als links neerzetten: het verneukt zo de boel wel behoorlijk namelijk ;)

Ik heb de K10D van Pentax aan de TS toegevoegd: van Olympus komt er echter ook groot nieuws. De E-400 weegt slechts 380 gram :o

http://www.dpreview.com/news/0609/06091401olympuse400.asp

Wat een heerlijk lichte body moet dat zijn _o_

LinkedIn
Instagram

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Licht, en klein. Op die manier is de grens tussen prosumer digicompact en dSLR echt weg.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat dat een slechte ontwikkeling is.)

In mijn grote tengels zou het ding echt niet passen, dat wordt dan een "vingertoppen-camera", digicompact style. Zoveel blijkt wel uit de foto's:

Zie
http://www.dpreview.com/news/0609/Olympus/e400-06.jpg
http://www.dpreview.com/news/0609/Olympus/e400-04.jpg

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
Wel slim van Oly, veel mensen vinden die dSLRs veels te groot...

|>

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Remy schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:41:
Wat een heerlijk lichte body moet dat zijn _o_
Ik vraag me af of dat wel zo'n voordeel is. Zo'n lichte cam is vreselijk moeilijk stil te houden. Net als videocamera's. Natuurlijk wil niet iedereen met een cam van 1.5 kg rondlopen, maar zo wordt de noodzaak voor IS wel erg groot...

Ik had een week of wat gelee een 300D in mijn hand met een 70-200 2.8 eraan. Ik snapte al niet waarom ik zo trilde. Met een kilootje meer van mijn eigen 1D ging het een stuk beter...(maar dat is weer het andere uiterste).

• simon
mphilipp, denk categorie rangefinders, enorm licht, kun je overal naar meenemen, past in een klein tasje. Val je minder mee op, opvallen kan ontzettend vervelend zijn, kun je foto's verpesten. Een 1D vs. kleine rangefinder is een stuk prettiger in plekken waar 't jat gevoelig is enzo...

|>

• neographikal
  • Niet online
Ik zit net de specs van de E-400 in te kloppen op m'n site, nog niet alles is bekend, maar wat ik werkelijk achterlijk vind is dat het ding USB 1.1 gebruikt. Een cardreader is een goede oplossing natuurlijk, maar USB 1.1 is niet meer van deze tijd.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
neographikal schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:31:
Ik zit net de specs van de E-400 in te kloppen op m'n site, nog niet alles is bekend, maar wat ik werkelijk achterlijk vind is dat het ding USB 1.1 gebruikt. Een cardreader is een goede oplossing natuurlijk, maar USB 1.1 is niet meer van deze tijd.
Ik krijg ook net het persbericht binnen. En ook hier valt op dat 'ie echt verschrikkelijk klein is. Het zijn de afmetingen van mijn ouwe Minolta X-700 of zo. Dat retro-design hebben ze blijkbaar ook in de interface doorgevoerd :)

375 gram is echt bijzonder weinig.

Plaatjes van Phil vervangen door plaatjes van Olympus:
Afbeeldingslocatie: http://www.tonheijnen.nl/forum/images/e400a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tonheijnen.nl/forum/images/e400b.jpg

Zeker van bovenaf zie je hoe smal die body is. Zie dpreview.com.

[ Voor 32% gewijzigd door dreamscape op 14-09-2006 11:44 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Remy

Remy

Topicstarter
JumpStart schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:52:
Licht, en klein. Op die manier is de grens tussen prosumer digicompact en dSLR echt weg.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat dat een slechte ontwikkeling is.)

In mijn grote tengels zou het ding echt niet passen, dat wordt dan een "vingertoppen-camera", digicompact style. Zoveel blijkt wel uit de foto's:

Zie
http://www.dpreview.com/news/0609/Olympus/e400-06.jpg
http://www.dpreview.com/news/0609/Olympus/e400-04.jpg
Tjaa ik heb regelmatig met een EOS 3000V geschoten een tijd geleden: een simpele analoge EOS-body. Gewicht was 340 gram, met een simpel zoomlensje erop (28-80 achtig iets) was het gewicht 540 gram totaal. Als je met maar een halve kilo rondloopt om te fotograferen, is dat best wel es heerlijk kan ik je zeggen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Remy op 18-09-2006 12:17 ]

LinkedIn
Instagram

• neographikal
  • Niet online
Overigens, Olympus heeft ook nog twee nieuwe lenzen aan het assortiment toegevoegd, die tegelijk worden gereleased met de E-400:

Zuiko Digital ED 14-42 F/3.5-5.6
Zuiko Digital ED 40-150 F/4.0-5.6

Qua lichtsterkte en gewicht denk ik dat dit twee lenzen in de categorie kitlens gaan worden :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Simon schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:09:
mphilipp, denk categorie rangefinders, enorm licht, kun je overal naar meenemen, past in een klein tasje. Val je minder mee op, opvallen kan ontzettend vervelend zijn, kun je foto's verpesten. Een 1D vs. kleine rangefinder is een stuk prettiger in plekken waar 't jat gevoelig is enzo...
Een rangefinder is iets heel anders. Met een klein lensje is het misschien geen probleem. Ik zeg ook niet dat het waardeloos is, maar vraag me af of het wel iets is wat iedereen wil. Du moment dat je er een iets grotere lens op knalt, is het verdomd moeilijk stil houden. Dat is al wat ik zeg. Er zijn altijd en voor alles uitzonderingen te vinden.

Precies hetzelfde met videocams. Steeds kleiner en kleiner, maar zonder AS systeem kun je er geen fatsoenlijk dagje mee filmen (bruiloft oid).

• Remy

Remy

Topicstarter
Het gaat idd om verhoudingen, en als die scheef zijn is de balans lastig. Juist daarom zijn de 14-42mm en de 40-150 mm geïntro'd: lichtere lenzen om de gewichtsverhouding tov de body weer gelijk te trekken :)

LinkedIn
Instagram

• simon
Heb je wels een OM2n in je handen gehad? Klein cameratje, kleiner dan de 350D, maar hij valt erg goed in de handen, hij past precies, bij mijn logge handen. Heerlijke viewfinder, heerlijke camera. Én een SLR, kijk, een rangefinder heb je maar 1 lens op die goed is voor je zoeker, en das wels onhandig. Zo'n E-400(tje :P) kun je lekker overal, onopvallend gebruiken. Als je in India in een sloppenwijk staat wil je juist niet téveel opvallen, maar wel door een duidelijke zoeker kunnen kijken zonder paralax... et voila, de e-400

|>

• Remy

Remy

Topicstarter
De nieuwe Canon's zijn ook toegevoegd aan de TS: eindelijk een update in de G-serie! :)

LinkedIn
Instagram

• Mooody
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Mooooody schreef op donderdag 14 september 2006 @ 09:17:
Ik hoop op een nieuwe Ixus 850 met groothoeklens (28-120mm ofzo), IS en 3" scherm met 230.000px. Laat ze er aub geen megapixel bij gooien, maar de huidige ccd optimaliseren.
Kom maar op :)
Zat ik er toch wel erg dicht bij :D

Ixus 850
28-105mm lens met IS

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Bluppy2
  • Laatst online: 11-03 13:34

Bluppy2

Hip!

Die G-serie ziet er wel heel erg hip uit. Ik ben wel erg benieuwd naar de ISO performance. :)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik ben waarschijnlijk de eerste welke Pentax K10D in Nederland heeft bestelt :)
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:37:
Zo ik heb de K10D bestelt :)
Ik ben vandaag vlak na dat ik naar mijn nieuwe werk ben gereden, waar ik pas morgen had moeten zijn(vergist in de dag :P), reed ik langs de fotoboer bij mij om de hoek.
Ik ben toen omgekeerd en de auto aan de overkant neergezet.
De winkelier gevraagd of ze ook Pentax spul verkochte, en dat deden ze gelukkig.
Toen gevraagd of ze de K10D al konden bestellen.
Hij belde meteen de importeur, en de importeur vertelde hem dat er waarschijnlijk in Oktober al een eerste levering is. Mijn camera zit bij de eerste levering, want de camera is bestelt.
Ik heb ook meteen gevraagd om de grip, de verwachting is ook dat Pentax weer tele objectieven gaat maken, en dat ze weathersealed objectieven gaan maken.

Wat heb ik besteld ?
Ik heb de Pentax K10D besteld inclusief 18-55 kitlens, de grip ook als hij er al is dan.
De winkelier hoefde geen voorschot(ik had al 200 euro bij me express om een voorschot te betalen), hij heeft mijn telefoonnummer genoteerd :)

Zo dus ik zal hoogstwaarschijnlijk 1 van de allereerste Pentax K10D bezitters van Nederland worden [afbeelding]
toon volledige bericht

• Arfman
  • Laatst online: 01-06 13:31

Arfman

Drome!

Had je niet een Nikon systeem? Vanwaar de switch, als ik vragen mag?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Teleurstelling alom bij gebruikers van de vorige G-serie:

- Een langzamere lens. (geen f2.0-3.0 meer)
- Geen swivel LCD meer
- Geen batterijbesparende status LCD meer
- Geen CF meer
- Geen BP511 batterij meer
- Geen RAW mogelijkheid!

Daarvoor krijg je nu wel terug meer spikkels, IS, een 6x zoomlens.
Vooral het ontbreken van RAW is voor alle G-liefhebbers een mes in de rug. Nu is deze G7 niets meer dan een dure A-serie camera met een hotshoe. Op het Canonforum van dpreview gaat het er dus aardig aan toe met tot nu toe alleen maar negatieve reacties over deze G7.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik heb het volgende:
Nikon D70
Nikkor 18-70 kitlens
Nikkor 50mm 1.8
extra kloon batterij

Voor de rest heb ik geen Nikon spul, dus een echt hele grote aderlating is het niet, ja alleen het CF geheugen, ik heb meer dan 600 euro uitgeven aan CF geheugen toen der tijd. Zonde maarja daar is wel weer overheen te komen.
Bovendien de D70 blijft nog wel eventjes.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

gium schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:24:
Teleurstelling alom bij gebruikers van de vorige G-serie:

- Een langzamere lens. (geen f2.0-3.0 meer)
- Geen swivel LCD meer
- Geen batterijbesparende status LCD meer
- Geen CF meer
- Geen BP511 batterij meer
- Geen RAW mogelijkheid!

Daarvoor krijg je nu wel terug meer spikkels, IS, een 6x zoomlens.
Vooral het ontbreken van RAW is voor alle G-liefhebbers een mes in de rug. Nu is deze G7 niets meer dan een dure A-serie camera met een hotshoe. Op het Canonforum van dpreview gaat het er dus aardig aan toe met tot nu toe alleen maar negatieve reacties over deze G7.
:X :X :X

Met ^^ dus. Ziet er naar uit dat "voor erbij" er misschien ooit eens gegeken gaat worden naar een 2e hands G5 of G6.

Maar zo stom als ik dit vind, snap ik wel dat Canon er op deze manier alles aan doet om de dSLR aantrekkelijk te houden voor de wat fanatiekere fotografen. De G3 en G5 hadden nog een introductieprijs van US$ 800, toendertijd. Omdat de dSLRs toegankelijker zijn geworden is de Powershot G-serie in een lager segment gedrukt.

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 13:11
Die Pentax K10D doet me erg denken aan mijn geliefde Z-1! Ik schiet soms nog steeds op diafilm die ik dan thuis inscan omdat ik m'n Z-1 gewoon zo'n heerlijk toestel vind (ok, ok.. en omdat ik de kleuren en het contrast van de diafilm mooier vind). Ik heb nu voor digitaal (= het meeste) werk een *ist DS wat ik ook een erg prettig toestel vind maar ik kijk met zeer grote interesse uit naar de K10D! Ik zag al een prijs van 899 US dollar staan - zodra hij in NL is moest er maar eens een ritje richting de betere fotozaak aan besteed worden!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 10:24
Ik zal wel spuit11 zijn maar hier kom 'ie dan:
In de nieuwe canon cams zit digic III
Canon’s new DIGIC III image processor drives improved responsiveness and colour rendering along with increased noise reduction, extending the camera's ISO range to ISO 1600. A dedicated ISO dial makes it simple to switch between settings. Complementing DIGIC III's performance, the camera features the same DDR-SDRAM used in professional EOS cameras – raising the data throughput rate substantially.

Face Detection AF/AE
For portrait and group shots, the PowerShot G7 is equipped with Face Detection AF/AE, a new Canon technology that automatically detects up to nine faces within a frame and sets the optimum focus and exposure accordingly. If there is more than one face in a frame Face Detection AF/AE is able to determine the face or faces intended to be the main focus. The system operates at the same speed as Canon’s established 9-point AiAF system, which it automatically reverts to if no face detection is required or intended.
Nu ben ik nog benieuwd wat deze vebeteringen in reallivegaan betekenen.
Maar die face herkenning kan denk ik alleen met een compact, want het zal wel het beeld zelf zijn dat geanaliseerd worden op vormen/contrast/kleur die dan de mensen probeert te herkennen.
Of er moeten een nieuw soort focus sensoren in d-slr's geplaatst worden. (ik zie deze functie al op de nieuwe 1D zitten als grootste verbetering tov. digic II.
Hebben ze eindelijk een funcite gevonden voor de print button tijden het schieten. :+

En op de G7 zit een heuze ISO dial knop!
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0609/canon2/CanonG7_specsview-001.jpg
Waarom heeft mijn 350D dat niet! :o :+

[ Voor 85% gewijzigd door Lennart_1337 op 14-09-2006 18:06 ]

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 22:37

FongWan

The Stormrider ...

Mooooody schreef op donderdag 14 september 2006 @ 13:43:
[...]

Zat ik er toch wel erg dicht bij :D

Ixus 850
28-105mm lens met IS
Same here, zat met mijn schattingen in het Ixus topic ook niet ver naast .... wat me wel verbaasd is dat alle Ixus modellen de Digic III gebruiken. Nu nog afwachten op reviews van de ISO ruis performance. Vooral tussen de SD900 (aka 70???) en SD800IS (aka 850IS) ben ik benieuwd aangezien er verschillende CCD's gebruikt worden in beide cams.

De SD900 gebruikt namelijk dezelfde CCD als de G7 en kan ook films op 1024x768 @ 15 FPS maken. Maar heeft weer geen IS wat de SD800IS wel weer heeft. Dus ik ben erg benieuwd naar de vergelijkingen van ruis iso verhouding van de

SD900
• 1/1.8 " Type CCD
• 10.0 million effective pixels

ten opzichte van de

SD800IS
• 1/2.5 " Type CCD
• 7.1 million effective pixels

Ben beniuwd of ze de Fuji F30 kunnen benaderen ...

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Schaamteloze copy/paste uit een ander forum:

Leica heeft 4 nieuwe camera's en nieuwe 2 objectieven aangekondigd:

Leica D-LUX 3, 10 mpixel, 16:9, 28-122 eq. mm zoom (Panasonic LX2 gebaseerd)
http://www.dpreview.com/news/0609/06091408leicadlux3.asp

Leiva V-LUX 1, 10 mpixel, 12x zoom, 35-420 eq. mm (Panasonic DMC-FZ50 gebaseerd)
http://www.dpreview.com/news/0609/06091409leicavlux1.asp

Leica DIGILUX 3, 7,5 mpixel, Four Thirds system, 14-50 mm, eq. 30-100 mm (Panasonic DMC-L1)
http://www.dpreview.com/news/0609/06091410leicadigilux3.asp

2 objectieven en een beeldzoeker
http://www.dpreview.com/n...1411leicalensesfinder.asp

De langverwachte Leica M8 beeldzoeker digicam, 10,3 mpixel CCD, 1,3x crop, Exclusive Preview:
http://www.dpreview.com/n...91412leicam8previewed.asp

[ Voor 30% gewijzigd door JumpStart op 14-09-2006 18:42 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste