• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 10:24
Even offtopic:
Met die rangefinder camera's kan je dan wel zien waar je op focussed?
En hoe de DOF is?
Want anders lijkt mij een rangefinder wel lastig.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Lennart_1337 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 18:56:
Met die rangefinder camera's kan je dan wel zien waar je op focussed?
ja, dat is juist het sterke punt van een meetzoeker.
nee, dat is dan weer het zwakke punt van een meetzoeker.

maar al met al een onwijs geile camera natuurlijk, die M8. spijtig alleen dat het geen full-frame camera is, maar ik kan me voorstellen dat dat niet mogelijk is.

wat betreft die digilux 3, het was natuurlijk te verwachten dat er een leica variant van de panasonic dmc-l1 zou komen. vind hem er erg mooi uit zien, evenals de panasonic trouwens, maar ik denk toch echt dat de prijs/kwaliteit verhouding van deze camera echt scheef komt te liggen.

• Lennart_1337
Wat ik mij wel afvraag is wat "improved noise algorithms" (hoe schrijf je dat...) voor voordelen heeft als je in raw schiet, want dan kan je elk algoritme er op lost laten wat je kan vinden bijv. noise ninja.
Als je direct naar jpeg schiet dan begrijp ik wel/

Maar wat voor echt nieuwe dingen behalve snelheid brengt de digic III voor de canon d-slr's?

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
neographikal schreef op woensdag 13 september 2006 @ 17:31:
Waar ik echt naar uitkijk is of Sigma nou eindelijk meer HSM / OS (beter werkend deze keer, er zijn nogal wat problemen met een buggende 80-400 ) glas uit gaat brengen. Een 24-70 HSM bijvoorbeeld zou ik wel erg kunnen waarderen :)
Ik heb begrepen dat Sigma inderdaad met een aantal OS objectieven gaat komen. Kan je mij vertellen wat bugs in de 80-400 OS zijn? Enigste klacht die ik hoor is dat ie niet echt snel is maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. (80-400OS heb ik op mijn shortlist staan...)

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hij doet af en toe domweg vreemd, niet goed locken ofzo, bij de Canonvariant leek het er bij mij op dat hij vreemd deed wanneer de batterijen wat zwakker begonnen te worden. Sowieso hoor je het wel vaker dat de OS soms wat vreemd doet :)

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Hmmm, dat Canonverhaal heb ik ook gehoord, was ik even vergeten omdat ik zelf Nikon heb. Heb verder nog niets gelezen over vreemd gedrag van de OS. Als ik het zo inschat zou het een beter objectief moeten zijn als de 80-400VR van Nikkor. (Jawel ook op de shortlist...)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Damn, die G7 is wel een jammere camera als je de modellen daarvoor gewend bent. :X Hoe kunnen ze hun topmodel compactcamera zo kreupel maken :'(

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Anoniem: 14829

mphilipp schreef op donderdag 14 september 2006 @ 12:14:
Een rangefinder is iets heel anders. Met een klein lensje is het misschien geen probleem. Ik zeg ook niet dat het waardeloos is, maar vraag me af of het wel iets is wat iedereen wil. Du moment dat je er een iets grotere lens op knalt, is het verdomd moeilijk stil houden. Dat is al wat ik zeg. Er zijn altijd en voor alles uitzonderingen te vinden.
'tuurlijk wil niet iedereen dat, maar 't is wel de filosofie en de achtergrond van 't bedrijf. Toen Olympus uitkwam met de OM1 en Pentax met de MX was 't niet toevallig dat dat de maten van de bodies vrijwel overeenkwamen met die van de toen gangbare Leica rangefinder (M2 volgens mij, maar kan ook de M3 geweest zijn).

Die filosofie hebben beide merken nu nog steeds, getuige die E-400 en de aangekondigde 70mm/2.4 pancake lens van Pentax. Geen camera's die je in wilt zetten voor sportfotografie of zwaar tele-werk, maar ideaal voor de hedendaagse Henri Cartier-Bessons onder ons. :)

(al zie ik Pentax nu nog geen 380g DSLR uitbrengen, daarvoor zijn ze ietsje teveel van die filosofie afgestapt, al blijft 't nog wel lekker compact)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
JumpStart schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:52:
Licht, en klein. Op die manier is de grens tussen prosumer digicompact en dSLR echt weg.
Toch niet hoor. Als je hetzelfde bereik wilt moet je er een lens op zetten die 2x zo zwaar is als de body.
En dan heb je natuurlijk ook nog de live-preview, movie mode en kantelbaar scherm die ontbreken.

• neographikal
  • Niet online
Leeuwarden schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:02:
Hmmm, dat Canonverhaal heb ik ook gehoord, was ik even vergeten omdat ik zelf Nikon heb. Heb verder nog niets gelezen over vreemd gedrag van de OS. Als ik het zo inschat zou het een beter objectief moeten zijn als de 80-400VR van Nikkor. (Jawel ook op de shortlist...)
Dan zou ik toch eerder voor de Nikkor gaan eerlijk gezegd, prima lens, AF is redelijk rap op een D200. Zwaktepunt is 400mm wideopen (1 stopje dicht en het is weer meer dan prima) en op sommige punten de hoeveelheid CA. Plus dat de VR gewoon probleemloos en prima werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:57

mphilipp

Romanes eunt domus

Twister336 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 23:35:
[...]
Toch niet hoor. Als je hetzelfde bereik wilt moet je er een lens op zetten die 2x zo zwaar is als de body.
En dan heb je natuurlijk ook nog de live-preview, movie mode en kantelbaar scherm die ontbreken.
Niet helemaal, een Tamron 28-300 is iets meer dan 400gram. Maar een digicompact is altijd lichter natuurlijk. Bedient ook een andere markt wat mij betreft.

En live preview komt ooit nog wel eens voor dSLR's, ondanks dat er fundamentalisten zijn die denken te weten dat het niet kan of dat het nooit goed genoeg zal zijn. Tsjaa...100 jaar geleden konden we ook niet naar de maan... ;) Over een jaar of 10 lachen we om deze discussies! Dan hebben we vermoedelijk een Ixus in onze handen met de specs van een 1Ds MkIII.

[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 15-09-2006 00:32 ]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Grrrrrene schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:05:
Damn, die G7 is wel een jammere camera als je de modellen daarvoor gewend bent. :X Hoe kunnen ze hun topmodel compactcamera zo kreupel maken :'(
Tja, het is duidelijk dat Canon zoveel mogelijk 'serieuze' fotografen richting de dSLRs wil pushen - ook omdat die zo goedkoop zijn geworden nu, body-wise. Ik denk dat die G7 puur als fillerup op de markt is gebracht, en dat elke serieuzere features zoals RAW en dergelijke in de dSLRs gezocht moeten worden door potentiële kopers: hij zal vast niet zo goed verkopen als de legendarische G3 en later ook de G5/G6.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 13:34

Bluppy2

Hip!

Als je naar de voorgeschiedenis kijkt van de G-serie dan is de G7 misschien een teleurstelling. Maar qua formaat en features is het wat mij betreft toch een redelijk unieke camera die een eigen publiek zal aantrekken. Ik overweeg hem in ieder geval in plaats van een dSLR omdat hij een stuk handzamer is/lijkt. Die hotshoe is daarbij een ongelovelijke plus die hem voor mij zo interessant maakt.

Het is maar wat je er van verwacht en waar je hem voor wil gebruiken. :)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Snap niet dat de ze RAW geschrapt hebben bij de G7. Vind het onzin dat Canon mij richting een dSLR camera wil dwingen als ik wel RAW ondersteuning kan krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat bluppy2 al zegt: een G7 is kleiner dan een DSLR, dat is _het_ punt om hem erin te houden naast DSLRs. Er zijn echt genoeg mensen die een compacte alleskunner willen, met RAW ondersteuning, kantelbaar schermpje enzovoorts. Canon kan toch niet verwachten dat die nu ineens een lompe DSLR gaan kopen? De G-serie is nooit de compactste geweest, maar het weegt niks en is vergeleken met een DSLR ontzettend compact.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
bluppy2 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 11:07:
Als je naar de voorgeschiedenis kijkt van de G-serie dan is de G7 misschien een teleurstelling. Maar qua formaat en features is het wat mij betreft toch een redelijk unieke camera die een eigen publiek zal aantrekken.
Ben ik het niet mee eens. Het enige echte unieke van de G7 is z'n hotshoe.
Verder is het echt gewoon een A serie camera met 10 megapixels in een metalen behuizing.

De A710 IS heeft ook metaal in de behuizing, exact dezelfde lens, lichter en compacter, een beter swivel-LCD scherm, ook volledig handmatig in te stellen en dat alles is ook nog eens 33% (!) goedkoper. Het enige belangrijke unique-selling-point voor deze camera boven een A camera is dus z'n hotshoe. Ik denk niet dat de camera daarmee zijn eigen publiek zal aantrekken, en zeker niet het vorige G-publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

gium schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:54:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Het enige echte unieke van de G7 is z'n hotshoe.
Verder is het echt gewoon een A serie camera met 10 megapixels in een metalen behuizing.

De A710 IS heeft ook metaal in de behuizing, exact dezelfde lens, lichter en compacter, een beter swivel-LCD scherm, ook volledig handmatig in te stellen en dat alles is ook nog eens 33% (!) goedkoper. Het enige belangrijke unique-selling-point voor deze camera boven een A camera is dus z'n hotshoe. Ik denk niet dat de camera daarmee zijn eigen publiek zal aantrekken, en zeker niet het vorige G-publiek.
En daar ben ik het weer niet mee eens (zeker niet als het over het scherm gaat):
  • De G7 heeft een grotere sensor (qua formaat, maar ook qua megapixels)
  • De G7 heeft een Digic III processor, de A710 een Digic II
  • De G7 heeft focus bracketing
  • De G7 heeft Face Detection AF en FlexiZone AF frame extra (wat het ook moge betekenen :P)
  • De G7 heeft exposure bracketing
  • De G7 heeft een iets snellere shutter speed
  • De G7 heeft een 207.000px scherm (tegenover 115.000) (bijna het dubbele!), en persoonlijk kan ik het 'swivel' denk ik wel missen.
  • De G7 heeft een interne flitser met groter bereik
  • De G7 heeft een hotshoe voor externe flitsers
  • De G7 heeft meer shooting modes (wat niet boeiend is imho)
  • De G7 heeft een snellerecontinues shooting mode en kan blijven focussen in deze mode
  • De G7 kan filmpjes opnemen in 1024x768 (tegenover 640x480)
  • De G7 heeft een live histogram (kan niet vinden of de A710 dat heeft)
Ik geef toe dat veel van deze opties niet voor iedereen interessant zijn en vooral met de Digic III en de software te maken hebben, maar toch gaat het me te ver om deze camera's 'hetzelfde' te noemen... Er zitten duidelijk wat extra functies op die samen met het aparte uiterlijk de camera toch net in een ander segment zetten. No offence, maar de A710 is wat mij betreft dus echt een andere camera die best naast de G7 kan bestaan.

Of de G7 zijn meerprijs waard is, is de vraag, maar laten we de camera in ieder geval een kans geven door hem niet van te voren over zijn specs af te branden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Hee de specs zijn ok, zeker als je het vergelijkt met wat Canon op de huidige markt als alternatieven heeft. Als Canon het een A900 of S100 had genoemd, dan was deze met open armen ontvangen, aangezien het lijkt op een upgrade van een van die lijnen.

Maar dat is het gehele punt: Ze noemen het dus een G camera. En alles wat zo karakteristiek is/was voor de gehele G lijn; een swivel LCD (de G serie begon hiermee voor de 'compactere' compactcamera's!), de supersnelle lens, de RAW mogelijkheid, dat alles is weggelaten. Bij een G camera heb je dus bepaalde verwachtingen, en die worden door dit model dus niet waargemaakt. In tegendeel zelfs, want velen beschouwen dit als één stap naar voren (Digic III, ISO wiel, etc), maar drie stappen terug. Een G6 heeft voor de prosumer aantrekkelijkere functies dan de huidige G7, wat dus niet eens een punt van discussie zou mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tamron heeft vandaag een nieuwe lens aangekondigd, de 18-250 3.5-6.3 DiII yaddayadda :P Verschrikkelijke naam weer :) Specs staan hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een factor 14x (afgerond) vanaf 18 mm ... Ik voorspel bakken met barrel, danwel pincushion distortion, en met pech op sommige focusafstanden beide.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Neo, met alle respect: de meeste mensen weten dat je bezig bent met die site, maar je bent bij mij nog niet dé originele bron van nieuwsberichten. Zeer goed dat je een lens zo snel erop hebt staan (fred miranda heeft lenzen van 2 jaar terug er niet eens op in de review sectie :z), maar een link naar het nieuwsbericht was nuttiger geweest.

En ookal heb ik ook mijn bedenkingen over een 14x zoom lens, het is toch wel een knappe prestatie. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Voutloos op 15-09-2006 21:02 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JumpStart schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 19:00:
Een factor 14x (afgerond) vanaf 18 mm ... Ik voorspel bakken met barrel, danwel pincushion distortion, en met pech op sommige focusafstanden beide.
De 28-300 van Tamron werdt ook sceptisch ontvangen. En dat blijkt toch een heel respectabele lens. Zeker voor het geld. En gezien die doelgroep is het gewoon een goed ding. Ik moet 'm niet, maar dat ligt aan mij. Maar het op voorhand afkraken van een product is niet echt slim. Check voor de gein de reviews van die 28-300 en kom dan met iets dat meer fundering heeft. Dit soort commentaren dragen alleen maar bij tot nóg meer napratende wijsneuzen die alles denken te weten. En daar hebben we (ik in ieder geval) al genoeg van op internet.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Voutloos schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 21:01:
Neo, met alle respect: de meeste mensen weten dat je bezig bent met die site, maar je bent bij mij nog niet dé originele bron van nieuwsberichten. Zeer goed dat je een lens zo snel erop hebt staan (fred miranda heeft lenzen van 2 jaar terug er niet eens op in de review sectie :z), maar een link naar het nieuwsbericht was nuttiger geweest.

En ookal heb ik ook mijn bedenkingen over een 14x zoom lens, het is toch wel een knappe prestatie. :)
Het zijn wat kale specs, er wordt ook vaak zat doorverwezen naar DPReview, Fredmiranda of een andere site ondanks dat het niet de originele fabrikantensite is. Ach, of je nou de specs ziet in het Duits of deze... :) Thanks btw.

Het is een lens die veel bereik biedt en gemak, dus tja, er zullen wel een aantal tekortkomingen in zitten: maar het is wel makkelijk :)

• Spotter
  • Laatst online: 15:41

Spotter

Lichtnicht

neographikal schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 18:52:
Tamron heeft vandaag een nieuwe lens aangekondigd, de 18-250 5.6 6.3 DiII yaddayadda :P Verschrikkelijke naam weer :) Specs staan hier :)
pssst, 3.5-6.3

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

3.5 of 5.6 is wel een heel vershil. Een 3.5-6.3 klinkt een stuk fijner. Nou maar hopen dat het lineair oploopt en dat het niet zo is dat vanaf 50 de lens max 6.3 is :/

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• neographikal
  • Niet online
nomad85 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 10:10:
3.5 of 5.6 is wel een heel vershil. Een 3.5-6.3 klinkt een stuk fijner. Nou maar hopen dat het lineair oploopt en dat het niet zo is dat vanaf 50 de lens max 6.3 is :/
Tikfoutje van mijn kant in dit topic, that's all :) Maar ik vrees voor je dat je bij de 120 ofzo al richting 5.6 / 6.3 zult gaan, maar dat zullen we zien :)

Anoniem: 63942

neographikal schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 18:52:
Tamron heeft vandaag een nieuwe lens aangekondigd, de 18-250 3.5-6.3 DiII yaddayadda :P Verschrikkelijke naam weer :)
Ik verwacht er ook geen optisch wereldwonder van, maar als vakantie lens voor de doorsnee wat minder kritische consument wellicht een aardig ding. Maar waarschijnlijk moet je er geen tegelwanden mee fotograferen op 18 mm, als je daar te lang naar kijkt wordt je nog dronken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Er doet ondertussen een "foto" van de 40D de ronde... Die is alleen zo belabberd geshopped dat in de side view nog gewoon "20D" staat 7(8)7.

ALs je even wil lachen dus? Hier kijken: http://www.pfocus.net/ind...c=12427&st=0&#entry167722

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Dat is idd. grappig.
Als ze dit maken krijg je echt rsi, moet je kijken hoever de knoppen aan de rechterkant wegedrukt zijn, daar zou je nooit normaal bij kunnen!
Van mij had hij er ook wel ergens een iso wielje bij mogen shoppen net als de G7, want dat lijkt mij wel handig om daar een appart wieltje voor te hebben :9~

Ook leuk als je de 2e reactie erbij leest,
"個mon好假, 一定是photoshop", zeker nog geen symbool voor photoshop bedacht in china... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Pffffffffffffff, soms doet Canon vaaaaaaaage dingen...

SD900 - 10MP - 37-111mm
SD800 - 7MP - 28-105mm - IS 8)7

Waarom dan niet een SD900 IS: 10MP, 28-105 en IS :?

Zou op papier het ultieme compactcameraatje zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

matthijst schreef op zondag 17 september 2006 @ 22:38:

SD900 - 10MP - 37-111mm

De algemeen gangbare opvatting hierover is dat Canon een paar high-end digicompact modellen "afknijpt" om zo de instap naar dSLR aantrekkelijk te maken.

Vergeet even niet dat de introductieprijs van de oude Powershot G5 (en trouwens ook de G3) toen ongeveer net zo hoog was als de intro prijs van de 400D nu. Geeft te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2

Bluppy2

Hip!

JumpStart schreef op zondag 17 september 2006 @ 23:06:
[...]

De algemeen gangbare opvatting hierover is dat Canon een paar high-end digicompact modellen "afknijpt" om zo de instap naar dSLR aantrekkelijk te maken.

Vergeet even niet dat de introductieprijs van de oude Powershot G5 (en trouwens ook de G3) toen ongeveer net zo hoog was als de intro prijs van de 400D nu. Geeft te denken.
Zou het afknijpen van Point 'n Shoot modellen als de Ixus iets te maken hebben met het marketingbeleid rond de 400D? 99% van de mensen die een Ixus kopen zal denk ik niet zo snel de overstap naar dSLR maken, dus ik gok dat dit een beetje onzin is.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 13:19

Vuvuzela

My spire is forming

bluppy2 schreef op zondag 17 september 2006 @ 23:27:
[...] 99% van de mensen die een Ixus kopen zal denk ik niet zo snel de overstap naar dSLR maken, dus ik gok dat dit een beetje onzin is.. :P
Hoezo? :>
Ikheb een ixus 65 en een EOS 400D ;)

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
matthijst schreef op zondag 17 september 2006 @ 22:38:

SD900 - 10MP - 37-111mm

Makkelijke keus hoor. De 7MP met 28-105 en IS. Die 3 xtra Mpix's mogen me gestolen worden. Daar merk je geen zak van. Je kunt alleen minder goed croppen. Daarnaast heeft de 10Mpix sensor waarschijnlijk meer ruis.

En daarnaast zou ik toch voor de G7 gaan. (Dat niet draaibare scherm en geen RAW is niet vervelend; je moet dus meer op je buik gaan liggen of op de gok schieten (of een betere plek vinden) en hoe vaak schieten al die mekkerkonten hier nou op RAW)

Gelukkig heb ik nog een 5D :D (En nee, ik schiet bijna niet op RAW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Stinger666 schreef op maandag 18 september 2006 @ 02:46:
Makkelijke keus hoor. De 7MP met 28-105 en IS. Die 3 xtra Mpix's mogen me gestolen worden. Daar merk je geen zak van. Je kunt alleen minder goed croppen. Daarnaast heeft de 10Mpix sensor waarschijnlijk meer ruis.
Mja, de 10MP samples zien er scherper uit en dat croppen spreekt me nou juist aan :)
Geloof ook dat de sensor groter is dus qua ruis zal het wel meevallen...

Heb ook een 20D, maar wil d'r gaag een compact cameraatje die je makkelijker meeneemt.
G7 kende ik nog niet, zal s ff kijken.... Lees ook veel goeie dingen over de Fuji ?30...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

bluppy2 schreef op zondag 17 september 2006 @ 23:27:
[...]

Zou het afknijpen van Point 'n Shoot modellen als de Ixus iets te maken hebben met het marketingbeleid rond de 400D? 99% van de mensen die een Ixus kopen zal denk ik niet zo snel de overstap naar dSLR maken, dus ik gok dat dit een beetje onzin is.. :P
Indirect. Duidelijk is dat de G7 "geholpen" is, om even die huisdieren-term te gebruiken. Geen tiltscherm meer, geen RAW, enz. Blijkbaar wil Canon vervolgens ook voldoende ruimte houden tussen Powershot G en Ixus.

Nogmaals, het hoeft niet te kloppen, dit is (en blijft voorlopig) pure speculatie. Maar voor mij klinkt dit aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mphilipp schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 00:31:
En live preview komt ooit nog wel eens voor dSLR's.
:? :? er zijn nu al (bijna) drie dSLR's met liveview, dat ooit is dus al geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 09:11:
[...]

:? :? er zijn nu al (bijna) drie dSLR's met liveview, dat ooit is dus al geweest.
Klopt, maar om nou te zeggen dat het ideaal werkt?

De Canon 20Da kan alleen live previewen in het donker (astrofotografie), de Fuji S3 Pro (en de nieuwe UVIR versie voor forensisch en wetenschappelijke doeleinden) heeft alleen een zwart/wit live preview. Vervolgens komen we bij de verzameling Four Thirds dSLRs die in de buurt komen van schappelijke functionaliteit, maar ook nog zo hun problemen kennen. (Oly E330, Leica Digilux 3, Panasonic DMC-L1)

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse330/page7.asp
http://www.dpreview.com/articles/panasonicdmcl1/page7.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op maandag 18 september 2006 @ 09:41:
Klopt, maar om nou te zeggen dat het ideaal werkt?
ach, wat is ideaal. een optische zoeker (al dan niet DDL) is ook niet altijd ideaal, een meetzoeker ook niet. liveview is ook niet altijd ideaal, maar ik heb een paar keer met een e-330 mogen werken en ik moet zeggen dat het in bepaalde omstandigheden een stuk aangenamer werkt dan een optische zoeker.
omdat ik binnen korte termijn nog geen opvolger van de e-1 verwacht (maar aan het eind van de week zal daar meer duidelijkheid over zijn) en op korte termijn toch echt een tweede body wil hebben, denk ik dat ik binnenkort de e-330 ga kopen. die e-1 opvolger komt dan nog wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Om even terug te komen op het Photokina-nieuws: de Fuji S5 Pro is al gespot: 16,7MP: 2x8,35MP op de sensor. xD en CF slot, F-mount, flink verbeterde dynamic range tov de S3 Pro. Ben benieuwd :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Dat ziet er echt serieus interessant uit!
Ik hoop dat canon ook snel gaat volgen in de DR race....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 09:11:
[...]
Ik bedoel een goede, bruikbare preview. Dat was blijkbaar niet duidelijk. Wat er nu is, is onpraktisch dus neem ik niet serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Remy schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:51:
Om even terug te komen op het Photokina-nieuws: de Fuji S5 Pro is al gespot: 16,7MP: 2x8,35MP op de sensor. xD en CF slot, F-mount, flink verbeterde dynamic range tov de S3 Pro. Ben benieuwd :)
Nu nog een EF mount :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
zo'n reactie moet wel serieus genomen worden!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:51:
En volgens Thom Hogan (autheur van Nikon Field Guide, Nikon Flash Guide, Complete Guides: D50, D70, D100, D200, D1 series, D2h, D2x, S2 Pro enz) gaat de S5 Pro in een Nikon D200 body geplaatst worden. Ergo: 1,5x crop, weinig tot geen kans op grotere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Maar waarom, Canon heeft toch al genoeg leuke modellen? :) De Sx-Pro serie is al vanaf het begin gebaseerd geweest op Nikon-body's: ik geef Kodak een grotere kans op het (wederom) maken van een body met Canon-mount, zoals eerder gezegd in dit topic :) De kans dat Fuji met Canon overeenstemming bereikt over een te bouwen body met EF-mount is zo klein, dat het niet de moeite waard is daar aandacht aan te besteden :)
JumpStart schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:10:
[...]

En volgens Thom Hogan (autheur van Nikon Field Guide, Nikon Flash Guide, Complete Guides: D50, D70, D100, D200, D1 series, D2h, D2x, S2 Pro enz) gaat de S5 Pro in een Nikon D200 body geplaatst worden. Ergo: 1,5x crop, weinig tot geen kans op grotere sensor.
Help, waarom beschrijf je wat Thom allemaal geschreven heeft 8)7

S5 Pro in een D200-body: leuk, ben benieuwd hoe ze daar een vaste verticale grip aan gaan verzinnen gezien ze eerder met puur analoge body's hebben gewerkt: sowieso zal het duur worden voor Fuji om D200-body's in te kopen, dus dan zal het geen sub-2000 € worden helaas. Meer iets tussen D200 en D2X in, als het daadwerkelijk een cam wordt die gebaseerd is op de D200-body. We zien vanzelf wel de 25e :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:10:
weinig tot geen kans op grotere sensor.
en dat is goed/slecht!?? niks mis met een aps-c formaat sensor en het is maar de vraag of je een nikon-mount camera met een full-frame sensor moet willen hebben. nee hoor, ze kunnen beter bij een wat kleinere sensor blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:29:

[...] Help, waarom beschrijf je wat Thom allemaal geschreven heeft 8)7
Om meer geloofwaardigheid te geven aan de bron natuurlijk :) De kans dat een auteur van zo'n serie boeken voorkennis heeft is wat groter dan de gemiddelde user op willekeurig welk fotografie forum.

Even ter vergelijking: Een van de eerste èchte tekenen van het bestaan van de 400D/Rebel XTi was immers ook een titel van een camera guide op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:08:
[...]
en dat is goed/slecht!?? niks mis met een aps-c formaat sensor en het is maar de vraag of je een nikon-mount camera met een full-frame sensor moet willen hebben. nee hoor, ze kunnen beter bij een wat kleinere sensor blijven.
Dat mag ieder voor zichzelf beslissen :+

Ik denk dat het goed zou zijn voor de consumentenmarkt als er FF concurentie komt voor Canon. De stap naar grotere sensor oppervlakten maakt het mogelijk om DR te verhogen en lichtgevoelligheid te verhogen. Dat zijn ontwikkelingen die ik persoonlijk zou verwelkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:08:
[...]
Hmm het is wel een belangrijk punt wat daar aangesneden wordt: een voorbeeld van een van de best verkopende cams nu: de Fuji F30 met z'n mega (naar verhouding) prestaties op ISO-gebied, die heeft een iets grotere sensor dan andere compacte digicams. Het is niet geheel onmogelijk gezien de 'verwachte' 16.x MP dat die S5 Pro een andere crop mee krijgt: zoals 1,3 of idd fullframe. In het eerste geval zou Fuji veel DX-glas onbruikbaar laten voor z'n mount, oftewel flink wat sales bij voorbaat verloren laten gaan: in het tweede geval zou de body erg duur worden: Canon heeft al aangegeven dat het voorlopig vrij duur blijft om een FF-sensor te maken, ongeacht de MP-hoeveelheid etc: dat zie je aan de nu stabiele prijs van de 5D, die eerst 3000+ was en nu rond de 2500 blijft hangen.

Oftewel, als (en dat is een hele grote als) Fuji een fullframe 16.xMP body uitbrengt, dan kan je van 2 dingen zeker zijn: hij gaat niet goedkoop worden, denk aan 3000 euro of makkelijk meer, en daarnaast dat hij niet zoveel zal verkopen, gezien velen dan toch liever voor een D200/D80 zullen gaan, of een D2X(s) om geheel bij Nikon te blijven, en DX-glas willen kunnen blijven gebruiken :)

[ Voor 12% gewijzigd door Remy op 18-09-2006 14:14 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

40D lijkt indirect bevestigd te zijn.

Zie http://www.dslr-forum.de/...p?p=1213296&postcount=274
Hallo liebe Canon-isti,

es stimmt wirklich!!!
Gerade bekomme ich die neueste Color Foto im Abo zugeschickt, und was lese ich da auf Seite 16 oben im Artikel über die EOS 400D: ".....Auch eine EOS 40D mit 10 Megapixeln ist von Canon angekündigt."
Da CF über die Jahre immer sehr zeitnah über Neuigkeiten, insbesondere bei Canon berichtete, kann man wohl von einer Vorstellung in Bälde ausgehen!
Oftewel, de nieuwste editie van Color Foto is al rondgestuurd naar abo houders, waarin melding gemaakt wordt van de 40D. Het tijdschrift moet nog in de winkels verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:11:
De stap naar grotere sensor oppervlakten maakt het mogelijk om DR te verhogen en lichtgevoelligheid te verhogen.
ook zonder dat de sensor oppervlakten zijn vergroot, is het dynamische bereik en de lichtgevoeligheid toegenomen. natuurlijk maakt een grotere sensor dat allemaal makkelijker, maar als ik bijvoorbeeld kijk hoe Canon's 24-105 op een 5D presteert, met name qua vignetering, dan zou ik nog een keer achter mijn oren krabben alvorens ik die combi van drie en een half duizend euro aanschafte. en als je kijkt naar de grote van de lensmount, dan zal dat bij nikon zeker niet beter zijn. natuurlijk heeft fullframe voordelen tov. crops, maar of die voordelen opwegen tov de nadelen vraag ik me af, zeker bij nikon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:57:
[...]
ook zonder dat de sensor oppervlakten zijn vergroot, is het dynamische bereik en de lichtgevoeligheid toegenomen. natuurlijk maakt een grotere sensor dat allemaal makkelijker, maar als ik bijvoorbeeld kijk hoe Canon's 24-105 op een 5D presteert, met name qua vignetering, dan zou ik nog een keer achter mijn oren krabben alvorens ik die combi van drie en een half duizend euro aanschafte. en als je kijkt naar de grote van de lensmount, dan zal dat bij nikon zeker niet beter zijn. natuurlijk heeft fullframe voordelen tov. crops, maar of die voordelen opwegen tov de nadelen vraag ik me af, zeker bij nikon...
Ik zat niet per sé aan full frame te denken. Er is ook nog APS-H, oftewel de 1,3x crop.

Het speciale aan de 1,3x crop sensor is dat die, relatief, veel goedkoper is dan full frame omdat 1,3x crop grootte nog (net) te produceren is zonder "field stitching". FF is sowieso duurder omdat het meer oppervlak nodig heeft, je meer silicium verliest aan de rand van een wafer, en uitval van defecte exemplaren relatief veel hoger ligt. Dat een FF sensor lithografisch niet in 1 keer belicht kan worden verlaagt de yield meer.

APS-H is in meerdere opzichten gunstig: Meer oppervlak maakt meer DR en minder ruis mogelijk ten opzichte van gelijkwaardige techniek op APS-C. Verder spelen randscherpte en vignetting niet zo'n nadelige rol als bij FF.

Meer informatie hierover kan je vinden in Canon Full Frame White Paper (even googlen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:05:
[...]
ach, wat is ideaal. een optische zoeker (al dan niet DDL) is ook niet altijd ideaal, een meetzoeker ook niet. liveview is ook niet altijd ideaal, maar ik heb een paar keer met een e-330 mogen werken en ik moet zeggen dat het in bepaalde omstandigheden een stuk aangenamer werkt dan een optische zoeker.
Ik denk dat live view voor veel mensen belangrijk is, vooral voor mensen die overstappen van een digicam.
Ik vraag me daarom af waarom er nog geen fabrikant op het idee is gekomen om een DSLR-achtige digicam (met verwisselbare lenzen en grote sensor) op de markt te brengen zonder dat ingewikkelde spiegelsysteem maar in de plaats een LCD met zeer hoge resolutie (megapixels). Maak dat scherm dan nog eens volledig kantelbaar en ik denk dat veel mensen dit zullen prefereren boven een optische zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:14:
Er is ook nog APS-H, oftewel de 1,3x crop.
maar dan zit je met een derde formaat. naar mijn idee verre van ideaal. het goede van een systeem naar mijn mening is dat alles op elkaar afgestemd is.die 1,5 cropfactor is nog tot daaraantoe, maar allerlei tussenformaten zijn slechts een compromis.

ik zou er iig niet om staan te springen om een systeem te hebben dat uit drie systemen bestaat.
Twister336 schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:22:
Ik vraag me daarom af waarom er nog geen fabrikant op het idee is gekomen om een DSLR-achtige digicam (met verwisselbare lenzen en grote sensor) op de markt te brengen zonder dat ingewikkelde spiegelsysteem maar in de plaats een LCD met zeer hoge resolutie (megapixels). Maak dat scherm dan nog eens volledig kantelbaar en ik denk dat veel mensen dit zullen prefereren boven een optische zoeker.
geduld, olympus komt zeker met een zogenaamde EVIL. als die camera net zo klein als (of nog kleiner dan) de e-400 wordt en er zijn dan wat meer (korte) primes, dan wil ik die ook wel hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
om een systeem te hebben dat uit drie systemen bestaat.
Ach, als al je lenzen erop passen, who cares. Body's zijn slechts dure parkeerplaatsen voor je glas: ongeacht cropfactor zou ik blij worden van elke nieuwe F-mount cam, zolang die een bepaald aantal essentiële verbeteringen heeft tov de huidige generatie: die zie ik graag terug in de D3-serie, of in een S5 Pro, net zoals de S2 Pro de Dark Horse was :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:46:
[...]
maar dan zit je met een derde formaat. naar mijn idee verre van ideaal. het goede van een systeem naar mijn mening is dat alles op elkaar afgestemd is.die 1,5 cropfactor is nog tot daaraantoe, maar allerlei tussenformaten zijn slechts een compromis.

[...]
Er is geen derde formaat, tenminste niet wat betreft objectieven. EF-s is geoptimaliseerd voor APS-C, EF is gemaakt voor FF. APS-H valt gewoon onder de EF groep.

300D/350D/400D/20D/30D/40D(?) accepteert EF en EF-s objectieven.
D30/D60/10D/1D(APS-H)/5D/1D2(N)(APS-H)/1Ds/1DsII/1DsIII(?) gebruikt alleen EF.

Het zou passen in de lange termijn planning van Canon om uiteindelijk alleen het instap segment EF-s compatible te maken en de rest FF. Iedereen die een APS-H can koopt gaat aan FF ready glas. Marketing technisch strookt dat prima met de richting die Canon op wil.

Tussen de 40D en de 5D zou op zich nog plek zijn voor een cam die, net als de 1DsII/5D, gestript is van ingebouwde grip en Über-AF.

[ Voor 3% gewijzigd door JumpStart op 18-09-2006 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:57:
[...]
ook zonder dat de sensor oppervlakten zijn vergroot, is het dynamische bereik en de lichtgevoeligheid toegenomen. natuurlijk maakt een grotere sensor dat allemaal makkelijker, maar als ik bijvoorbeeld kijk hoe Canon's 24-105 op een 5D presteert, met name qua vignetering, dan zou ik nog een keer achter mijn oren krabben alvorens ik die combi van drie en een half duizend euro aanschafte.
De vignetting van de 24-105 een zwaar overdreven probleem. Voorbeeld: de mate van vignetting van de EF-S 17-55 van Canon is op een APS-C formaat sensor goed te vergelijken met de EF 24-105 op een full frame sensor. Maar daar hoor je dus vrijwel niemand over.

Door een veel hogere prijs worden al snel nadelen naar boven gehaald, zoals "voor 3,5 duizend euro is deze mate van vignetting met deze lens onacceptabel", terwijl dat bij een investering van 2000 euro wel wordt geaccepteerd. Een full frame sensor heeft significante voordelen over een kleiner formaat sensor. Alleen is het nu dus gewoon een stuk duurder. Als die nieuwe Fuji iets van €3500 zou kosten, dan zou ik persoonlijk wel goed kunnen begrijpen dat een Nikon gebruiker dat er voor over heeft om de voordelen van een full frame sensor te verkrijgen, aangezien de nadelen eigenlijk te verwaarlozen zijn (met uitzondering van de prijs).

[ Voor 10% gewijzigd door guillaumemay op 18-09-2006 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Tussen de 40D en de 5D zou op zich nog plek zijn voor een cam die, net als de 1DsII/5D, gestript is van ingebouwde grip en Über-AF.
Heej, een 3D voor 1800 euro, whoehoe :) Canon weet z'n markt prima te bedienen zo :P

Dè budget-fullframe voor mensen op uhhh budget! 10MP, 2,5" display, anti-dust, etc etc voor minder dan 2000 euro in een vederlichte plastic body! Slechts 595 gram, 300 gram lichter dan de 5D!

Wie weet krijg ik nog gelijk, gekke Canon :P

edit:
Als die nieuwe Fuji iets van €3500 zou kosten, dan zou ik persoonlijk wel goed kunnen begrijpen dat een Nikon gebruiker dat er voor over heeft om de voordelen van een full frame sensor te verkrijgen, aangezien de nadelen eigenlijk te verwaarlozen zijn (met uitzondering van de prijs).
Ik zou die nieuwe Fuji gelijk kopen, direct. 3500 euro voor een full frame Fuji SuperCCD-sensor in een Nikon body, gimme!

[ Voor 31% gewijzigd door Remy op 18-09-2006 16:27 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Maar ehh, als het klopt dat de S5 Pro de D200 als 'donorbody' gebruikt, gaat een FF SuperCCD sensor dan wel passen?

Niet alleen de sensor is dan groter, ook de spiegel (die ook nog eens een grotere slag moet maken) is groter en er moet een grotere pentaprisma of pentamirror het licht richting oog sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:57:
Er is geen derde formaat, tenminste niet wat betreft objectieven. EF-s is geoptimaliseerd voor APS-C, EF is gemaakt voor FF. APS-H valt gewoon onder de EF groep.
maar dat is nu juist het hele probleem. het systeem is niet consequent; heb je een lens van een bepaald bereik, wat voor jou een prettig bereik is, maar je hebt om wat voor reden dan ook een body nodig met een ander cropfactor, is gelijk dat bereik van die lens zo prettig niet meer. naar mijn idee gaat dit echt voorbij aan een systeemcamera. maar blijkbaar hebben niet zo veel mensen daar last van en zolang canon goed verkoopt, zullen ze zich niet druk maken over de inconsequentie van hun systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:04:
[...]
zo'n reactie moet wel serieus genomen worden!?
it's a free country.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
mphilipp schreef op maandag 18 september 2006 @ 12:38:
[...]

Ik bedoel een goede, bruikbare preview. Dat was blijkbaar niet duidelijk. Wat er nu is, is onpraktisch dus neem ik niet serieus.
heb je 't wels geprobeerd? Zo'n E330?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Heren, laten we alsjeblieft niet offtopic gaan over de implementatie van allerlei zaken a la live-preview in bestaande modellen - bovenstaande kan prima via DM, mail, IM of irc ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Canon heeft weer een tipje van de sluier opgelicht:

Zie http://www.canon-europe.com/Images/13_387949.swf

Check mainstage voor het plagende, niets daadwerkelijk verhullende "Birth of a new Brand". Er komt dus zeker nog iets nieuws aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Reageer dan ook niet!

[ Voor 93% gewijzigd door Remy op 19-09-2006 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
Reageer dan ook niet!

[ Voor 83% gewijzigd door Remy op 19-09-2006 12:48 ]

|>

• Remy

Remy

Topicstarter
In opmerkelijk nieuws 'by the side': Fuji gaat de cosmetica in 8)7 Ze hebben zoveel film-kennis en kunde dat ze die kunnen toepassen in die markt:
The primary raw material for photographic film is derived from the same ingredients as collagen, which is an integral part of the human body.
Niet alleen zorgen ze voor body's waarmee je prima foto's kan maken, maar nu dus ook voor mooie body's om foto's van te maken :Y)

Er komt weer meer Olympus-nieuws: naast de nieuwe E-400 die al gepresenteerd was, zegt de japanse site van Olympus dat men een 'in development' model zal laten zien die de opvolger moet worden van de E-1:
In addition, we will be exhibiting a concept model of the successor to our current Olympus E-System flagship, the Olympus E-1 digital SLR.
Verder over Olympus: letsgodigital heeft een review van de E-400 online gezet :)

[ Voor 37% gewijzigd door Remy op 20-09-2006 13:51 ]

LinkedIn
Instagram

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:55
[b]Remy schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:42:

Er komt weer meer Olympus-nieuws: naast de nieuwe E-400 die al gepresenteerd was, zegt de japanse site van Olympus dat men een 'in development' model zal laten zien die de opvolger moet worden van de E-1:
[...]

Verder over Olympus: letsgodigital heeft een review van de E-400 online gezet :)
ja, dat is al bekend vanaf de launch van de E-400, ben benieuwt naar dit model, als extra body naast de E500 (andersom natuurlijk)

huidige opstelling

• lateef
E-500 gaat er - iig in Europa - uit. heeft olympus nog maar twee modellen in europa, de e-400 en de e-330 |:(

volgende week maar de e-330 (en de 35-100 :9 ) ) bestellen. voor het einde van het jaar verwacht ik toch geen nieuwe e-x.

• Remy

Remy

Topicstarter
Pentax komt met een set nieuwe lenzen:

http://www.pentax.co.jp/english/news/2006/200646.html

Op het plaatje dat er staat is de 16-50 f/2.8 te zien, de 50-135 f/2.8 en de 60-250 f/4 :9 Allen hebben lekker vlotte SSM-af aan boord ook nog eens, wat een verwennerij voor de Pentax-mensen :) Te koop vanaf voorjaar / zomer 2007. Alle drie de lenzen zijn wel DA*, oftewel digital only.

edit: het nieuwsitem op DPReview is er nu ook, plus de roadmap:

http://www.dpreview.com/n...102pentaxdastarlenses.asp

Roadmap Pentax (pdf): hier

[ Voor 29% gewijzigd door Remy op 21-09-2006 10:47 ]

LinkedIn
Instagram

• lateef
Remy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:39:
de 16-50 f/2.8 te zien, de 50-135 f/2.8 en de 60-250 f/4
jups, leuk spul. eindelijk serieuze zoomlenzen van pentax. alleen hebben de twee telelenzen beide geen statief gondel en zeker bij de laatste lijkt me dat toch wel een must-have 8)7

• Remy

Remy

Topicstarter
Hmm aan de ene kant, die 60-250 is èn een DA*-lens, dus niet zo dik als een full frame lens, en daarnaast ook nog eens f/4, dat scheelt ook wat gewicht, maar ik ben het met je eens :) Aan de foto is echter niet te zien hoe de lenzen er aan de andere kant uitzien: kan best zijn dat op de ring van de focus-distance schaal een statief-aansluiting zit aan de andere kant. Hij is er breed genoeg voor op de 50-135 en 60-250 :)

LinkedIn
Instagram

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17
Remy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:13:
Hmm aan de ene kant, die 60-250 is èn een DA*-lens, dus niet zo dik als een full frame lens, en daarnaast ook nog eens f/4, dat scheelt ook wat gewicht, maar ik ben het met je eens :) Aan de foto is echter niet te zien hoe de lenzen er aan de andere kant uitzien: kan best zijn dat op de ring van de focus-distance schaal een statief-aansluiting zit aan de andere kant. Hij is er breed genoeg voor op de 50-135 en 60-250 :)
Hier is een betere plaat
edit:

link verwijderd - oeps.. was vergeten dat Phil dat niet leuk vind..
Ter vedediging : toen ik hem neerzette had Remy nog niet die Dpreview link neergezet..

[ Voor 14% gewijzigd door WVL_KsZeN op 21-09-2006 11:22 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• lateef
dat plaatje is ook in de link van remy te vinden en daarnaast mag het niet wat je hier doet...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:39:
Pentax komt met een set nieuwe lenzen:

http://www.pentax.co.jp/english/news/2006/200646.html

Op het plaatje dat er staat is de 16-50 f/2.8 te zien, de 50-135 f/2.8 en de 60-250 f/4 :9 Allen hebben lekker vlotte SSM-af aan boord ook nog eens, wat een verwennerij voor de Pentax-mensen :) Te koop vanaf voorjaar / zomer 2007. Alle drie de lenzen zijn wel DA*, oftewel digital only.

[...]
:? En die Pentax 18 mpixel SLR medium format digicam is niet het vermelden waard? ;)

Toegegeven, die zal flink boven het besteedbare budget van de gemiddelde tweakert zitten :+

• Priyantha Bleeker
  • Laatst online: 26-05 08:40

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Die nieuwe 645D lijkt mij eigenlijk wel wat :)
Misschien dat ik er maar eens voor ga sparen, leuk in combinatie met mijn toekomstige K10D.
Er zijn een hoop leuke objectieven te krijgen voor de 645 mount van Pentax.
En die 18MP lijkt me ook wel leuk, lekkere grote zoeker enzo ook :)
Erg gaaf ding denk ik :)

• Remy

Remy

Topicstarter
JumpStart schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:36:
[...]

:? En die Pentax 18 mpixel SLR medium format digicam is niet het vermelden waard? ;)
Die is al op PMA dit jaar geshowed (als prototype) dus geen daadwerkelijk nieuw 'nieuws' inderdaad:
Toegegeven, die zal flink boven het besteedbare budget van de gemiddelde tweakert zitten :+
Precies. Ik laat in de TS liever wat ruimte voor digicams, lenzen en dSLRs die voor't publiek hier in FGA het meest interessant zijn :) Ik zou ook een mooi stukje over de Zeiss 1700 f/4 MOAL erin kunnen zetten, maar dat heeft verder ook geen nut :+

LinkedIn
Instagram

• lateef
Remy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:09:
maar dat heeft verder ook geen nut :+
al is het alleen al omdat de kans niet groot is dat Zeiss dat objectief nog eens gaat fabriceren...

...maar die 645D vind ik wel interessant. dan is het toch spijtig dat ik een dood middenformaat systeem heb (bronica). tweedehands levert het niks op en digitaal zal er waarschijnlijk niets voor op de markt komen. om nu weer in een heel nieuw digitaal systeem te gaan investeren is wat te veel van het goede. maar over een jaar of vijf is het denk ik wel 'betaalbaar'...

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Remy, de K10D werd ook al op de PMA dit jaar geshowded ook als prototype, maar dan nog zonder naam. Dus dan had dat ook geen 'nieuws' geweest in jou ogen.

Nou de 645D zal hoogstwaarschijnlijk qua prijs gaan concureren met de Canon 1D(s) serie en de Nikon D2 series, dus qua prijs zal het best te doen zijn.

• lateef
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:17:
Nou de 645D zal hoogstwaarschijnlijk qua prijs gaan concureren met de Canon 1D(s) serie en de Nikon D2 series, dus qua prijs zal het best te doen zijn.
de 1Ds mkii is al twee keer zo duur als de D2X en ik verwacht dat de 645D zo'n 2000 euro boven de 1dsmkii uitkomt, 8000 euro dus, en dan heb je verder helemaal niets.

en aan de andere kant heb ik misschien liever een echte systeem camera, dus met verwisselbare backs. dus voor film, polaroid en digitaal. voorlopig blijft het bij dromen... :z

• Remy

Remy

Topicstarter
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:17:
Remy, de K10D werd ook al op de PMA dit jaar geshowded ook als prototype, maar dan nog zonder naam. Dus dan had dat ook geen 'nieuws' geweest in jou ogen.

De K10D is een dSLR, waarvan hier er velen 1 hebben: die is wat mij betreft wèl relevant om te noemen omdat die in het drukke 10MP voor 1000 euro segment de concurrentie aan gaat :)

De 645D is vanwege z'n prijs en platform zo'n niche-camera dat ik hem niet zo belangrijk vind voor in de TS, sorry! Als je er per se over wil babbelen staat het je vrij om dat te doen in een apart topic natuurlijk :)

[ Voor 35% gewijzigd door Remy op 21-09-2006 13:35 ]

LinkedIn
Instagram

• lateef
wat een verrassing, samsung komt met een nieuwe dSLR; de GX-10, drie maal raden waar die camera op lijkt :D

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

lateef schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:43:
wat een verrassing, samsung komt met een nieuwe dSLR; de GX-10, drie maal raden waar die camera op lijkt :D
Uuuh.... -> http://www.dpreview.com/news/0609/06092101samsunggx10.asp
:')

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Twister336
  • Niet online
Remy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:09:
Precies. Ik laat in de TS liever wat ruimte voor digicams, lenzen en dSLRs die voor't publiek hier in FGA het meest interessant zijn :) Ik zou ook een mooi stukje over de Zeiss 1700 f/4 MOAL erin kunnen zetten, maar dat heeft verder ook geen nut :+
Of een Seitz 6x17 (cm!) digicompactje met 160 MP voor de echte tweakers :P

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Twister336 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:49:
[...]

Of een Seitz 6x17 (cm!) digicompactje met 160 MP voor de echte tweakers :P
"It's compact, for a given value of "Compact"". 7(8)7

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

JumpStart schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:52:
[...]

"It's compact, for a given value of "Compact"". 7(8)7
Afbeeldingslocatie: http://englisch.roundshot.ch/pictures/Seitz-6x17-handheld.jpg ...compact... :X

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Remy

Remy

Topicstarter
Voor 160MP zeer compact ja: normaal zijn scanning backs-cams wat groter/lomper :)

Voor wie niet weet hoe zo'n scanning back precies werkt, is dit een leuke page :)

LinkedIn
Instagram

Anoniem: 63942

Nou, ik geef liever geen 30000 euro uit voor een camera en ik heb liever geen foto's van een paar honderd MB per stuk :X

Maar opzich wel een indrukwekkend apparaat :P

Anoniem: 135290

lateef schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:43:
Ergens vind ik het gewoon schaamteloos kopiëren. Maar goed ze hebben een samenwerkingsverband schat ik zo? Zal beiden partijen wel een hoop centjes opleveren en het is vast in goed overleg gegaan.

Alleen ik struikel er over zeg maar, met beide benen.

K10D interessant, misschien leuk als ik m'n K100D zat ben...hopelijk pas over een paar jaar :)
En dan is er misschien wel een opvolger..K1D? K20D?
hoe pakt Pentax hun nummering eigenlijk aan.

Anoniem: 14829

Pentax en Samsung hebben idd een samenwerkingsverband. Voorlopig komt 't erop neer dat Samsung gewoon Pentax camera's rebrand, en zelfs een Schneider stickertje op de Pentax kitlenzen zet, maar 't is de bedoeling dat ze meer dingen samen gaan ontwikkelen.

En volgens mij doet Pentax niet aan nummering, maar gebruikt soms nummers in de type-aanduiding. Zo was bij de oorspronkelijke (analoge) K-lijn de K1000 de instapcamera, en de K2 het topmodel. Daartussen zaten nog de KX en KM.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 135290 schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:10:
[...]
Ergens vind ik het gewoon schaamteloos kopiëren. Maar goed ze hebben een samenwerkingsverband schat ik zo? Zal beiden partijen wel een hoop centjes opleveren en het is vast in goed overleg gegaan.
Misschien is Samsung wel een veel sterker merk in bepaalde landen/regio's. Onderschat dat niet. Die lui zijn ook niet achterlijk. In Korea zal een Koreaans merk misschien wel beter verkopen dan een Japans merk. Je moet dit soort dingen niet meteen met een Westerse bril bekijken. De wereld is groter dan alleen West-Europa.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ergens vind ik het wel jammer dat de Schneider Kreuznach objectieven geen echte Schneider objectieven zijn maar gerebrande Pentax objectieven.
Zou juist wel leuk zijn om twee verschillende merken te hebben voor de Pentax-K mount, wat concurentie is nooit mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoals verwacht is de Fuji S5 Pro aangekondigd: de sensor van de S3 Pro (6,17MP + 6,17MP = 12,34MP) in een D200-body:
Fujifilm has today announced the Fujifilm FinePix S5 Pro, or at least the development of it, due to be available in 'early 2007'. The S5 Pro features the same SuperCCD SR design sensor although now called 'SR Pro', it features 6.17 million 'S photodiodes' (normal DR) and 6.17 million 'R photodiodes' (highlight DR) for a total photodiode count of 12.34 million. Other headline improvements are the new body (which is obviously based on the Nikon D200) and all that includes; better AF, i-TTL flash, metering, Lithium-Ion battery. Other improvements include better DR control, up to ISO 3200 sensitivity and LAN / WiFi accessories.
Hopelijk zal dit huwelijk tussen Fuji-imaging en Nikon-techno/body geen steken laten vallen: dan kan de S5 Pro nog wel eens worden wat de S3 Pro eigenlijk had moeten zijn :)

Apart FGA-topic voor de S5 Pro: Fuji S5 Pro aangekondigd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 25-09-2006 10:20 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Bummer van die S5 Pro, geen bump in resolutie dus. Dat zou de concurentie op positieve wijze bevorderd hebben, maar dat zit er dus niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Vreemd dat je het een bummer vindt: de resolutie / sensor was een van de weinige dingen die door het S3 Pro publiek prima gevonden werd: de 12MP foto's die eruit kwamen waren al prima, en zoals Devster van/op DPZ ook al zei, was de 6MP eigenlijk ook goed voor 8MP of meer (zelfde verhaal als met D2H/D2Hs die 'maar' 4MP heeft) van wat hij geschoten heeft met de S3 Pro.

Ze hebben zo ongeveer alle issues die er waren met de S3 Pro aangepakt als ik't zo zie aan de specs: een flinke vooruitgang in 2 jaar tijd. Ben benieuwd naar daadwerkelijke prijs, prestaties in snelheid en natuurlijk de beeldkwaliteit: hij staat hoog op mijn lijstje naast de D200 en de D2H-opvolger :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op maandag 25 september 2006 @ 10:09:
Vreemd dat je het een bummer vindt: de resolutie / sensor was een van de weinige dingen die door het S3 Pro publiek prima gevonden werd [...]
Nog MoaM brak reem? ;) Het staat er nota bene bij: Het zet geen extra druk op Canon.

Natuurlijk, de SuperCCD is een prima stuk techniek hoor, maar de 12 mpixel normale DR mode haalt niet ècht de 12, eerder 8. (S3 Pro review van DPReview) Ik had graag gezien dat jou eerdere voorspelling van 2x8,35 16.7 mpixel juist was want dat had nog een goede camera in (net boven?) het 10 mpixel segment gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik ben zeker niet brak: en wat extra reso was zeker geen slechte zaak: maar deze stap vind ik ook niet raar of erg: 12,34MP zou ik ook mee kunnen leven hoor: ze hebben gewoon de S3 Pro-sensor gebruikt en die doorontwikkeld, heel slim: zo hoeven ze geen nieuwe photosite-density zaken in de gaten te houden en kunnen puur naar de per-pixel kwaliteit kijken en die optimaliseren: ik vind het prima :)

Geen extra druk op Canon? Maakt niet uit, Fuji is toch geen concurrent voor Canon aangezien ze maar 1 dSLR hebben, die ook nog eens niet onder de 1000 eur zal zijn. Fuji mikt op andere markten, net zoals bedrijven als Leica, Sigma met z'n SD14 en anderen doen.

Druk op Canon komt wel van andere bedrijven die op meerdere niveau's mee spelen of gaan spelen: Sony, Nikon, Pentax en Olympus.

Over Olympus gesproken: ze komen met een 90-250mm f/2.8 ED lens: link hier. Deze Zuiko is Digital only, maar heeft wel een mooie range. Mogelijk een voorbode op de E-2 die eraan zit te komen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Remy schreef op maandag 25 september 2006 @ 10:31:
Over Olympus gesproken: ze komen met een 90-250mm f/2.8 ED lens: link hier. Deze Zuiko is Digital only, maar heeft wel een mooie range. Mogelijk een voorbode op de E-2 die eraan zit te komen :)
die lens is allang uit.

en de opvolger van de E-1 zal waarschijnlijk niet E-2 heten, maar hij ziet er wel geil uit. zie hier de officiele press-release van het concept model; http://www.olympus.co.jp/en/info/2006b/if060925esyse.cfm

en hier nog een foto van een photokina site; http://www.photokina-show...alcameras/olympusesystem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Dat concept-model ziet er leuk uit :) Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden: Oly is sowieso goed bezig met de E-400 oa :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1 2 3 Laatste