Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Inleiding

Het persbericht was eerder al uitgelekt op Steve's Digicams: echter vandaag is het officieel. De langverwachte opvolger van de S3 Pro is aangekondigd: De S5 Pro. Deze nieuwe S5 Pro is niet meer gebaseerd op een analoge Nikon-body zoals het geval was met de S2 en S3 Pro, maar op de D200: met daarbij de voordelen van de accu, AF-systeem, iTTL-flash enzovoorts :) Wat de S5 Pro nog wel van z'n oude broertje over heeft genomen is een verbeterde versie van de sensor: de 12,34MP SuperCCD die nu z'n 4e generatie beleeft, en nu ISO 3200 mee krijgt.

Specs

12,34MP (6,17MP + 6,17MP) SuperCCD sensor, 4e generatie
2,5" display, 235.000 pixels
11 area AF-systeem
ISO 100 ~ 3200
Li-ion accu
3 niveau's van custom functions, met password locking
Real Photo Technology Pro
WiFi/LAN optioneel
sluitertijden van 30 sec tot 1/8000e
1/250e flash sync
full i-TTL flash compatability
Face Detection Technology

Met betrekking tot het dynamic range-verhaal heeft Fuji de S5 Pro verschillende extra's meegegeven:
* For even greater creative control over the FinePix S5 Pro’s dynamic range, photographers can now choose from up to six preset ranges between 100% and 400%
* For improved reproduction of natural skin tones, three new variations of the original film simulation mode (F1) have been added (five modes in total)
Pics

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/s5pro.jpg

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/s5pro2.jpg

Links

Officiële brochure (pdf) @ Fuji USA

DPReview nieuwsitem
Letsgodigital.org item
Imaging Resource item
Rob Galbraith item
Tallyn's specs-compare S3 Pro <> S5 pro
Steve's digicams item

[ Voor 8% gewijzigd door Remy op 25-09-2006 11:23 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:40

ThunderNet

Flits!

Ziet er goed uit...
Ik hoop alleen dat de snelheid flink verbeterd is ten opzichte van de S3 pro. Die was gewoon te traag voor normaal gebruik.

De specificaties zien er iig erg goed uit :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Als ik het fps-verhaal in de brochure zo zie, plus Tallyn's vergelijking, ziet het ernaar uit dat de buffer behoorlijk wat dieper is: de Real Photo Technology Pro verwerkings-ding moet ook helpen met het versnellen van alles :) Ben vooral benieuwd naar de prijs: hopelijk is die niet al te ver over de 2000 (of misschien zelfs eronder, whoehoe), want dan wordt deze interessanter dan de D200 voor mij :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Ik zie helaas geen ingebouwde grip zoals bij de S3 :/ Zo'n grip vind ik toch wel een groot voordeel, wat ik nu heb met m'n D1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Grote kans dat D200 grip gaat passen. Maar ik geef je gelijk, ingebouwde grip is wel fijner.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Hoe zit het met die 2x 6.17 MP sensor? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 156750 schreef op maandag 25 september 2006 @ 14:10:
Hoe zit het met die 2x 6.17 MP sensor? :?
Dat is een Super-CCD.
Een CCD in honiggraat structuur, met grote lichtgevoelige condesatoren., en kleinere.
De kleinere zijn speciaal bedoeld voor de lichtere dingen. Vandaar dat deze sensor ook zo'n groot dynamisch bereik heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177477

ik ga overstag als men aan alles heeft gedacht op dit nieuwe model.

ik wilde eerst naar de D50 uitwijken, maar nu zie ik toch wel een mooie uitwijk.

maar eerst de previews in de gaten houden.

greetz MZonnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 177477 schreef op maandag 25 september 2006 @ 14:19:
ik ga overstag als men aan alles heeft gedacht op dit nieuwe model.

ik wilde eerst naar de D50 uitwijken, maar nu zie ik toch wel een mooie uitwijk.

maar eerst de previews in de gaten houden.

greetz MZonnet
Wat bedoel je met aan alles heeft gedacht?

En D50 is wel even totaal andere doelgroep dan deze S5. Ben benieuwd naar je beweegredenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
whoei, dit is inderaad leuk nieuws. Communiceren fuji's nou ook gewoon net zo goed met mijn SB-800 als een D200 dat zou doen? Dus inclusief nikon CLS etc?

Ik zit namelijk al eens rustigjes te denken aan een vervanger voor mijn D50 (al zal dat echt nog wel een jaartje duren) die gewoon net ff wat meer richting pro-body gaat zonder dat ik daarvoor gelijk een fortuin aan kwijt ben. Vooral de bediening óp de body ipv 20 verschillende menu's lijkt me heerlijk, dat samen met een verlicht top-lcd en een hogere fps / snellere buffer zijn voor mij de voornaamste redenen. Als er dan ook nog Nikon CLS op zit ben ik helemaal blij :)

En ach, die 12MP is altijd leuk :P

[ Voor 0% gewijzigd door Henk op 25-09-2006 14:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:06
RedXraD schreef op maandag 25 september 2006 @ 14:32:
whoei, dit is inderaad leuk nieuws. Communiceren fuji's nou ook gewoon net zo goed met mijn SB-800 als een D200 dat zou doen? Dus inclusief nikon CLS etc?
Deze heeft i-TTL, dus ik zou zeggen van wel. De S2 maakt gebruik van de ouderwetse TTL flitsmeting, hoe de S3 dat doet weet ik niet.
Op de een of andere manier kreeg fuji het wel voor elkaar en nikon niet. Voordeel is dat je geen pre-flash nodig had (i.t.t. de D100), en je kon gewoon oude ttl flitsers gebruiken. Nadeel is dat het maar tot ISO400 werkt. Nikon heeft z'n i-TTL nu echter dusdanig verbeterd dat dat volgens mij achterhaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThunderNet schreef op maandag 25 september 2006 @ 14:16:
[...]

Dat is een Super-CCD.
Een CCD in honiggraat structuur, met grote lichtgevoelige condesatoren., en kleinere.
De kleinere zijn speciaal bedoeld voor de lichtere dingen. Vandaar dat deze sensor ook zo'n groot dynamisch bereik heeft. :)
Dus die camera maakt 6MP foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RedXraD schreef op maandag 25 september 2006 @ 14:32:

Ik zit namelijk al eens rustigjes te denken aan een vervanger voor mijn D50 (al zal dat echt nog wel een jaartje duren) die gewoon net ff wat meer richting pro-body gaat zonder dat ik daarvoor gelijk een fortuin aan kwijt ben. Vooral de bediening óp de body ipv 20 verschillende menu's lijkt me heerlijk, dat samen met een verlicht top-lcd en een hogere fps / snellere buffer zijn voor mij de voornaamste redenen. Als er dan ook nog Nikon CLS op zit ben ik helemaal blij :)

En ach, die 12MP is altijd leuk :P
helemaal met je eens en in dezelfde stroming. Het moet idd wel passen met mijn Sb-800.
Wat is voor jou de reden om deze te nemen en niet een D200 bijv?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Anoniem: 156750 schreef op maandag 25 september 2006 @ 17:21:
[...]

Dus die camera maakt 6MP foto's?
En 12MP foto's, door dat er 2 typen sensors zijn ipv 1 :) Dit is prima terug te lezen in de S3 Pro review trouwens ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-05 20:22

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Nee, de output is 12 Mpixel. De effectieve resolutie zal, net als bij de S2 en S3 rond de 8,5 Mpixel liggen.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ohja, output idd, effectief is het wat minder :) Ben vooral benieuwd naar de doorontwikkeling van de dynamic range-afdeling: nu er zoveel user prefs / instellingen zijn mbt DR, zal het wel een stevige plek in de S5 Pro gekregen hebben :Y)

LinkedIn
Instagram

@ thundernet:

no offence... wilde geen D50/D70 voorstander voor zijn hoofd stoten,
geloof me ik ben ook groot FAN van nikon, maar Fuji is nu eenmaal mijn eerste keuze betreft kleurenproduct van offcam.

ben nu al 6 jaar bezig met fotografie ( digitaal ) begonnen met de fuji 4900Z, overgestapt naar de S5500, en sinds kort met de S9500 aan het schieten.
zo nu en dan experimenteer ik met een geleende D50 18 - 55mm/ 70 - 300mm ( werkt echt gladjes )
en op mijn werk versla ik veel bijeenkomsten en/of feestjes met een Canon eos 350 REBEL.

ik bedoel eigenlijk met mijn opmerking dat ze de camera zo fuji mogelijk hebben gemaakt, en geen wensen van een fotograaf hebben weggelaten/verwijderd.

ik was van plan na de S9500 over te stappen naar een D50.. heb ik al namelijk ervaring mee. maar als ze deze S5 klonen van een D200 dan ben ik een en al "ears" .

mijn keuze gaat dan naar een S5 boven de D50. in verband met meerdere verschillen die er tussen de D50/D200 zit, en wederom een Fuji-product.

vb.:
met aan alles bedoel ik: alle knoppen die je veel gebruikt op makkelijke plekken plaatst, verlicht TOP-LCD, ttl hot-shoe, de bekende F-knop va Fuji, raw+jpg naast elkaar schieten, in het kort alle punten die men hier en op andere forums ook aanprijst om de cam zo makkelijk mogelijk te kunnen bedienen.

dat ze dat niet uit het oog verliezen. dan zou voor mij de keuze eerder op de S5 vallen dan mijn eerdere keuze de D50. niet vergelijkend dat de een beter is dan de ander: mijn standpunt blijft,
" Ik trek me er toch niet veel van hoor, heb al heel wat hier op het forum gelezen, maar ben van mening dat de fotograaf en niet het fototoestel de foto's maakt."

heb ik je vraag een beetje beantwoord?

mijn vraag is, wat gaat dit ding kosten? 2006? daar ben ik erg benieuwd naar.

greetz MZonnet

Ik heb zo'n gevoel dat die S5 pro toch wel een heel stukkie duurder gaat worden dan een D50.

• Remy

Remy

Topicstarter
Dat gevoel is spot on Bluecold: een D50 kost nu 430 euro, de S5 Pro zal, gekeken naar de Fuji dSLR-geschiedenis en concurrenten ongeveer 1800 a 2300 euro kosten bij de intro in feb 2007. Ruwweg 1500 eur meer dan de D50. De vraag is of je dat er voor over hebt natuurlijk: dat moet ieder voor zich uitmaken :) feb 2007 is nog 5 maanden weg: alle tijd om te sparen, of om je gemak andere kandidaten die al wèl op de markt zijn, een testdrive te geven :Y)

LinkedIn
Instagram

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Juist door dat prijsverschil vroeg ik mijn zijn beweegredenen af. Logischer zou zijn als hij twijfelde tussen een D200 en een S5 pro :)

;) En ik ben geen D50/D70 voorstander hoor ;) Ik zou de S5 pro verkiezen boven die twee. Echter snapte ik dus niet hoe je kon twijfelen tussen een D50 of S5

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Dus voor 1 S5 Pro kan je 5 D50's kopen. :X (niet echt directe concurentie lijkt me)

De D200 komt dan in iedergeval meer in de buurt. Die is immers ook een stevige klasse hoger als de D50. En zelfs het prijsverschil met de D200 is nog steeds vrij fors (tussen de 400 en 900 euro).

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Shark.Bait
  • Laatst online: 15-04 11:53

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

ik heb bij de S5 echt het idee dat nikon een D200 aan Fuji verkoopt, sans CCD, en dat fuji zijn eigen CCD erin knalt, andere software in doet en het op de markt zet.

Vandaar ook de hoge prijs, ze moeten immers aan Nikon een hoop centen afdragen voor de body. Nikon wint, want de kopers hebben wel nikon objectieven nodig om ermee te kunnen fotograferen (ik denk dat mensen die een S5 kunnen kopen ook zo "ijdel" zijn om alleen maar nikkors te kopen en geen klonen.

Ik ben wel benieuwd naar de dynamic range, dat lijkt me wel wat.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Shark.Bait schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:58:
ik heb bij de S5 echt het idee dat nikon een D200 aan Fuji verkoopt, sans CCD, en dat fuji zijn eigen CCD erin knalt, andere software in doet en het op de markt zet.

Vandaar ook de hoge prijs, ze moeten immers aan Nikon een hoop centen afdragen voor de body. Nikon wint, want de kopers hebben wel nikon objectieven nodig om ermee te kunnen fotograferen (ik denk dat mensen die een S5 kunnen kopen ook zo "ijdel" zijn om alleen maar nikkors te kopen en geen klonen.

Volgens mij sla je plank compleet mis?
Fuji koopt al jaren een body in bij Nikon. En stopt daar grotendeels hun eigen electronica in (aan de digitale kant)
Daarnaast weten we al waartoe deze sensor instaat is (of iig de voorgangers hiervan)
En ijdel? Waarom dan? Nikkors zijn vaak de betere, maar lang niet altijd hoor :) Heeft niks met ijdelheid te maken :)

• Remy

Remy

Topicstarter
Shark.Bait schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:58:
....
Vandaar ook de hoge prijs, ze moeten immers aan Nikon een hoop centen afdragen voor de body.
Ho, hier moet ik even inspringen: die hoop centen valt mee: met elke S5 Pro die verkocht wordt, weet Nikon dat er weer een body oftewel mount is, waar hun glas op gezet kan worden, hun flitsers op gebruikt worden..etc etc ;) Zo duur zal Nikon de body dus niet aan Fuji verkopen, want zo vergroot Nikon via een ander merk gewoon hun marktaandeel.
Nikon wint, want de kopers hebben wel nikon objectieven nodig om ermee te kunnen fotograferen (ik denk dat mensen die een S5 kunnen kopen ook zo "ijdel" zijn om alleen maar nikkors te kopen en geen klonen.
Ik denk dat je aanname daar best een beetje scheef gaat: er zijn mensen die een D2X kopen en er non-Nikon glas op hangen met veel plezier: of het nou zooms, fishes of tele's zijn, maakt niks uit :)
10 tot 12 stops ipv de 8 van de budget-dSLRs of de ongeveer 8,5 ~ 9 van de duurdere dSLRs :)

LinkedIn
Instagram

Anoniem: 63942

Remy schreef op woensdag 27 september 2006 @ 15:29:
[...]
Ik denk dat je aanname daar best een beetje scheef gaat: er zijn mensen die een D2X kopen en er non-Nikon glas op hangen met veel plezier: of het nou zooms, fishes of tele's zijn, maakt niks uit :)
[...]
Idd ik heb mensen gezien die een 100 euro budget telezoom aan een D2X hadden hangen :) Mijn keuze zou het niet zijn, maar het kan natuurlijk wel. ;)

Maar eerlijk gezegd denk ik toch dat al de S5 en D200 evenveel gaan kosten de meerderheid toch voor de D200 gaat. En dat zal dan waarschijnlijk gaan omdat er Nikon op de body staat.

• Henk
Anoniem: 63942 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 19:46:
[...]
En dat zal dan waarschijnlijk gaan omdat er Nikon op de body staat.
Dat ís toch ook gewoon mooi? O+

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Het zal wel tot maart of april duren voordat deze camera op de markt komt. Tijd genoeg om te sparen :)

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

ThunderNet schreef op woensdag 27 september 2006 @ 15:01:
Volgens mij sla je plank compleet mis?
Fuji koopt al jaren een body in bij Nikon. En stopt daar grotendeels hun eigen electronica in (aan de digitale kant)
Daarnaast weten we al waartoe deze sensor instaat is (of iig de voorgangers hiervan)
Ik denk dat het misslaan geheel aan jouw kant is. Voorheen had ik het idee dat Fuji zijn eigen electronica erin gooide (en dus alleen de body met mechanische zooi inkocht) hier heb ik dus veel meer het idee dat ik in mijn post opperde.

De sensor is hopelijk een verbeterde, want de techniek is nu beter dan toen de S3 uitkwam.
En ijdel? Waarom dan? Nikkors zijn vaak de betere, maar lang niet altijd hoor :) Heeft niks met ijdelheid te maken :)
Ijdel stond tussen aanhalingstekens, maar ik bedoel het eigenlijk niet anders dan jij.
Ho, hier moet ik even inspringen: die hoop centen valt mee: met elke S5 Pro die verkocht wordt, weet Nikon dat er weer een body oftewel mount is, waar hun glas op gezet kan worden, hun flitsers op gebruikt worden..etc etc ;) Zo duur zal Nikon de body dus niet aan Fuji verkopen, want zo vergroot Nikon via een ander merk gewoon hun marktaandeel.
Dus jij denkt dat Fuji de camera's belachelijk duur maakt om het geld in eigen zak te steken?
Dat soort mensen neem ik niet serieus als fotograaf. Als zij Sigma toch zo goed vinden, waarom kopen ze dan niet een sigma DSLR (met die geile foveon chip) De echte Nikon liefhebber herken je aan het bijna uitsluitend hebben van Nikon glas, die beknibbelt niet op de kwaliteit omdat een B merk goedkoper is (en kwalitatief minder)--dit geldt ook voor Canon liefhebbers.
10 tot 12 stops ipv de 8 van de budget-dSLRs of de ongeveer 8,5 ~ 9 van de duurdere dSLRs :)
Ehm.. 7 stops waren die CCD dingen toch?

• Remy

Remy

Topicstarter
Shark.Bait schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:35:
...
Dus jij denkt dat Fuji de camera's belachelijk duur maakt om het geld in eigen zak te steken?
Je stelt het een beetje vreemd, maar Fuji is nog altijd een bedrijf, en alle bedrijven willen en moeten winst maken, zo ook Fuji. Fuji krijgt de D200-donorbody's vast niet gratis van Nikon, en voor de vernieuwde sensor hebben ze ook R&D-tijd en geld erin gestoken. Dus ja, Fuji kiest een bepaalde prijs voor hun body en daarin hangende technologie :)
Dat soort mensen neem ik niet serieus als fotograaf.
Dan neem ik jou niet serieus als fotograaf - laat mensen lekker de lenzen kiezen die zij het beste kunnen gebruiken of betalen?
Als zij Sigma toch zo goed vinden, waarom kopen ze dan niet een sigma DSLR (met die geile foveon chip)
Omdat ze de Nikon (of andere) body's beter kunnen betalen, betere ergonomie vinden hebben of al Nikon-glas hebben? Zijn zoveel redenen om voor een bepaalde lens en/of body-combo te gaan, dat is heel persoonlijk.
De echte Nikon liefhebber herken je aan het bijna uitsluitend hebben van Nikon glas,
Is die echte Nikon-liefhebber dan gelijk iemand die je serieus moet nemen als fotograaf, of neem je een fotograaf serieus omdat hij goed kan fotograferen, ongeacht zijn gear? Ik vind je redenatie zeer vreemd, sorry :)
die beknibbelt niet op de kwaliteit omdat een B merk goedkoper is (en kwalitatief minder)
Dat hoeft niet per se en is al meermaals bewezen gelukkig :) Iets dat goedkoper is hoeft niet per se slechter te zijn dan een duurder equivalent van een ander merk.
--dit geldt ook voor Canon liefhebbers.
Klopt :)
Ehm.. 7 stops waren die CCD dingen toch?
Nope, zie deze pagina bij het deel usable range op ISO 100: 8,0 EV. De A-100 heeft 8,1EV en de 30D (die een CMOS-sensor heeft) 8,4EV op ISO 100 :)

LinkedIn
Instagram

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48
Maar eerlijk gezegd denk ik toch dat al de S5 en D200 evenveel gaan kosten de meerderheid toch voor de D200 gaat. En dat zal dan waarschijnlijk gaan omdat er Nikon op de body staat.
Nou, ik heb een D200, maar mocht ik die nu niet hebben, en die S5 kost evenveel of marginaal meer dan een D200, dan zou ik toch voor een S5 gaan.

https://fgheysels.github.io/

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Remy schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:47:
Dan neem ik jou niet serieus als fotograaf - laat mensen lekker de lenzen kiezen die zij het beste kunnen gebruiken of betalen?
Omdat ze de Nikon (of andere) body's beter kunnen betalen, betere ergonomie vinden hebben of al Nikon-glas hebben? Zijn zoveel redenen om voor een bepaalde lens en/of body-combo te gaan, dat is heel persoonlijk.
Ik zie nergens iets staan waar ik ze iets verbied. Ik poneer slechts mijn mening en daar blijf ik bij. Ik ben overigens alleen maar anti sigma hoor :P
-maar daarover uitwijden is off topic hier.
Is die echte Nikon-liefhebber dan gelijk iemand die je serieus moet nemen als fotograaf, of neem je een fotograaf serieus omdat hij goed kan fotograferen, ongeacht zijn gear? Ik vind je redenatie zeer vreemd, sorry :)
[...]
Dat hoeft niet per se en is al meermaals bewezen gelukkig :) Iets dat goedkoper is hoeft niet per se slechter te zijn dan een duurder equivalent van een ander merk.
Daarom is het de mijne. Als we allemaal hetzelfde zouden denken zouden fora vrij leeg zijn denk je ook niet? ;)
Ik kan hierover uitwijden, maar dan ga ik offtopic.
Nope, zie deze pagina bij het deel usable range op ISO 100: 8,0 EV. De A-100 heeft 8,1EV en de 30D (die een CMOS-sensor heeft) 8,4EV op ISO 100 :)
Aha.. dank je voor die link... normaliter lees ik die reviews niet, maar dat is wel handige info.
whoami schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:12:
Nou, ik heb een D200, maar mocht ik die nu niet hebben, en die S5 kost evenveel of marginaal meer dan een D200, dan zou ik toch voor een S5 gaan.
idd, mijn idee; ik had nl bijna een S3 gekocht toen de D200 uitkwam.

even op een rijtje de veranderingen tov de S3 pro:

http://www.cameraportal.n...inePix%20S5%20Pro%20DLSR/

ziet er goed uit!

greetz MZonnet

• ahoeben
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2018
Hier is de S5 stage te zien op Photokina in een interactief 360 graden panorama:
Afbeeldingslocatie: http://photokina.ivrpa.org/files/photokina/vr/fuji_s5_preview_th.jpg
http://photokina.ivrpa.org/vr/fuji_s5_pro_preview

De fotograaf houdt één van de twee op Photokina aanwezige S5's vast; de andere staat in een 'glazen' doos rondjes te draaien. Het is dus (zoals verwacht) niet mogelijk om er een vast te houden, laat staan er een eigen CF card in te proppen zoals twee jaar geleden met de S3 ook niet mocht, maar wel mogelijk was ;-)

Over de resolutie wordt trouwens erg weinig gezegd. Op de brochure staat wel het bekendgemaakte 12mp (6.1+6.1), maar het wordt nergens in de presentaties vermeld. Dat kan natuurlijk zijn omdat ze zich er een beetje voor schamen, of (en dat is de aantrekkelijkere optie natuurlijk) dat ze nog een konijn uit een hoed gaan toveren tussen nu en februari (8+8?)

[ Voor 23% gewijzigd door ahoeben op 30-09-2006 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Mbt bovenstaande: de mensen van Luminous Landscape hebben de S5 Pro en SD14 even kort bekeken op de Photokina en er een videoblog van gemaakt :)

De 2 mannen waren niet onder de indruk van de prints van de S5 Pro die er hingen: de face-detection was weer wèl leuk om in actie te zien. Hopelijk komen er zsm productiemodellen zodat er iets over de uiteindelijke beeldkwaliteit te zeggen is.

[ Voor 35% gewijzigd door Remy op 03-10-2006 13:32 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is dit niet een beetje een groot ding voor een wifi adapter?

http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&act=artikel&id=499

ik dacht zelf meer aan een opzet zender die je op je hotshoe kan installeren en dan desnoods, met een kort usb kabeltje verbinden aan de cam.

lijkt me een beetje on-flateus om met zo'n bakbeest rond te lopen.

Greetz MZonnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 19:24
Anoniem: 177477 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 08:00:
is dit niet een beetje een groot ding voor een wifi adapter?

http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&act=artikel&id=499

ik dacht zelf meer aan een opzet zender die je op je hotshoe kan installeren en dan desnoods, met een kort usb kabeltje verbinden aan de cam.

lijkt me een beetje on-flateus om met zo'n bakbeest rond te lopen.

Greetz MZonnet
ik kan me vergissen, maar voor de d200 is er ook nog geen wifi adapter (welke in grip vorm zou komen) het zou best een test model zijn zodat fuji in iedergeval hun camera konden gaan testen. Mocht de wfi grip voor de d200 uitkomen zal hij waarschijnlijk ook op de fuji passen.

ik zit nu gewoon te twijfelen over een s3 of een s5, de s3 is nu spotgoedkoop en de sensor, lijkt me niet zodanig veel slechter (kijk naar verschil tussen s2 en s3). Verder is het wel zo dat de camera een stuk langzamer is (buffer upgrade misschien) en dat hij alleen d-ttl heeft maar voor de rest moet het wel een prima camera zijn, zeker voor de prijs (misschien een tip voor meneer die alleen wil kiezen tussen s5 en d50 :))

overigens, offbrand lenzen kunnen vaak ook gewoon even goed of beter zijn dan onbrand lenzen (tokina 12-24 vs nikon 12-24) of misschien een goed alternatief zijn (bigma?)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Remy schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 12:53:

De 2 mannen waren niet onder de indruk van de prints van de S5 Pro die er hingen: de face-detection was weer wèl leuk om in actie te zien. Hopelijk komen er zsm productiemodellen zodat er iets over de uiteindelijke beeldkwaliteit te zeggen is.
Precies hetzelfde wat ik vorige week van m'n fotografie leraar gehoord heb:
De prints van die S5 waren niet denderend, niet echt scherp, maar de face detection was wel 'indrukwekkend'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 19:24
whoami schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:25:
[...]

Precies hetzelfde wat ik vorige week van m'n fotografie leraar gehoord heb:
De prints van die S5 waren niet denderend, niet echt scherp, maar de face detection was wel 'indrukwekkend'.
als dit soort geruchten doorgaan dan ga ik gewoon voor de oude vertrouwde s3 :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Misschien toch maar doen zoals Remy zegt: wachten op productie-modellen om de kwaliteit te beoordelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Is er al meer informatie beschikbaar over de prijs van deze camera? Ik kon het zo 1 2 3 nog niet vinden op internet. Maar daar mijn D70s toe is aan vervanging, is dit een optie. (Samen met een Kodak SLR/n)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

*neemt aanloop en geeft nog maar weer een schop tegen het topic.
Is er al meer bekend? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:04

Rudedadude

Maybe we were born to run

Begin 2007 volgens dpreview. Bovendien zijn de specs nog wat verbeterd.

link

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Lijkt me eigenlijk een betere camera dan de D200, maar hij zal ook duurder worden geloof ik he?
Zeker de grotere DR lijkt me lekker, samen met alle dedicated knopjes etc, heeft eigenlijk alles wat ik van een upgrade van een D50 ofzo verlang.....behalve dat ik er echt geen geld voor heb :) (en nog lang niet aan een vervanger toe ben, moet eerst nog veel beter worden...)

• pvdplanet
Preorder voor de S5 in de US is $1899.95.
De D200 kost nu ongeveer $1330

Anoniem: 135290

Zijn er echt niet meer (duurdere) dSLR's met zo'n dynamic range alla 10 - 12 stops ?
Canon's 1D(s) (MKII) (N) ofzo niet eens?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:51

YellowCube

Wait...what?

De 1Ds haal ongeveer 10-12 stops volgens deze pagina.
There seems to be an urban legend that says digital cameras have less dynamic range than film. The legend is wrong. The above plot shows the comparison of a DSLR with print and slide film. The slide film records only about 5 photographic stops of information (a stop is a factor of 2, so 5 stops is 32). The print film shows about 7 stops of information. The digital camera shows at least 10 stops of information (this test was limited to 10 stops). Other tests show the Canon 1D Mark II camera has about 11.6 stops of information (a range of 3100 in intensity). Other DSLR cameras, like the Canon 10D have around 11 stops. Point and shoot digital cameras, somewhat less.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
1899 Euro bij Konijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Dat is een lekkere prijs, omdat hij praktisch overal rond de 2000 geschat werd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
pre-production model preview hier. Leuk dat ze de live preview van de S3 Pro hebben overgenomen:
I was just cruising through the menus when I spotted an entry called "live view". This works in either colour or black and white (you choose) and lets you preview the scene on the LCD. You can also magnify part of the display for critical manual focus.

It only operates for 30 seconds, locks the shutter and I'll bet it kills your batteries but is very cool. I can think of some great uses for this (not least macro photography). As far as I know the Olympus E330 was the only DSLR to pull this off previously.
Heeft altijd wel z'n nut her en der :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196361

RAW vraagje

Zoals aangekondigd kun je bij de S5Pro diverse filmsimulaties instellen.
Maar... als je in RAW schiet worden de camera-instellingen toch niet meegenomen? of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 196361 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 17:56:
RAW vraagje

Maar... als je in RAW schiet worden de camera-instellingen toch niet meegenomen? of zie ik het verkeerd?
Dat zal wel kloppen ja. In RAW wordt voor zover ik weet dat soort instellingen niet mee genomen, iig bij nikon niet. Extra contrast, saturation e.d. worden alleen verwerkt bij jpeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Is het niet zo dat de filmsimulatie dus de ASA waarde (en bijbehorende filmeigenschappen) nabootst? Dus dan zal dat wél verwerkt zijn in RAW, net zoals je bij, de nu gangbare, dSLR's in RAW ook niet achteraf de ISO-instelling kan veranderen. De camera moet die al vastgelegd hebben in verband met de exposure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 180355 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:24:
Is het niet zo dat de filmsimulatie dus de ASA waarde (en bijbehorende filmeigenschappen) nabootst? Dus dan zal dat wél verwerkt zijn in RAW, net zoals je bij, de nu gangbare, dSLR's in RAW ook niet achteraf de ISO-instelling kan veranderen. De camera moet die al vastgelegd hebben in verband met de exposure.
Uiteraard zal je de iso niet meer kunnen wijzigen, maar rolletjes heb ook als eigenschap bijvoorbeeld meer rood te filteren, warmere kleuren te nemen etc,....die dingen zijn allemaal post picture taking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Anoniem: 196361 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 17:56:
RAW vraagje

nomad85 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 19:31:
[...]

Dat zal wel kloppen ja. In RAW wordt voor zover ik weet dat soort instellingen niet mee genomen, iig bij nikon niet. Extra contrast, saturation e.d. worden alleen verwerkt bij jpeg.
Bij Nikon wèl (D200):
Recently, in another thread, someone mentioned using B&W in-camera while shooting raw on a D200. The images were shot in color to be converted to B&W later. B&W mode made the LCD previews monochrome while raw kept B&W mode from destroying the images.
You get to see the B&W image on the LCD and you still have full control over "color" filtering in Nikon Capture because the underlying image is still in color.
De kleur-versie blijft dus behouden 'onder' de zwart/wit layer: die kleuren kan je altijd nog terughalen in bv Capture. Lijkt me waarschijnlijk dat Fuji ook wel iets dergelijks met zijn software en RAWs kan: Hyper Utility is best goed :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Remy schreef op zondag 28 januari 2007 @ 20:35:
[...]

[...]
Bij Nikon wèl (D200):
[...]

[...]
De kleur-versie blijft dus behouden 'onder' de zwart/wit layer: die kleuren kan je altijd nog terughalen in bv Capture. Lijkt me waarschijnlijk dat Fuji ook wel iets dergelijks met zijn software en RAWs kan: Hyper Utility is best goed :)
Oh ok, thnx, dacht dat nikon het in het algemeen niet deed bij RAW, maar weer wat geleerd.

Is de S5 niet wat voor jouw remy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Jazeker, waarom denk je dat ik nog geen D200achtig-iets heb? :+ De S5 Pro staat zeker op m'n shortlist, maar niet zo short dat ik hem nu al heb besteld en over 4 weken (1 maart begint het leveren) in huis heb. Er zijn nog verschillende andere opties, die deels van de PMA afhangen: maar ik heb geen haast, dat scheelt. Eerst het nieuws en evt (p)reviews ervan zien, dan beslissen. De D70 begint wel wat 'op z'n eind' te lopen: niet technisch gezien, want hij doet het nog steeds fantastisch (klopt af... ), maar ik begin er een beetje uit te groeien zeg maar, na zo'n 2,5 jaar fervent schieten :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Laat eens weer wat van je zien remy.....zo lang geleden dat ik werk van je gezien heb, terwijl je volgens mij genoeg schiet :)

ben benieuwd hoeveel mensen de S5 gaan aanschaffen hier, ik hoor al wel een paar mensen er serieus over praten iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

nomad85 schreef op maandag 29 januari 2007 @ 10:16:
Laat eens weer wat van je zien remy.....zo lang geleden dat ik werk van je gezien heb, terwijl je volgens mij genoeg schiet :)

ben benieuwd hoeveel mensen de S5 gaan aanschaffen hier, ik hoor al wel een paar mensen er serieus over praten iig.
Ik heb naar ernstig twijfelen besloten dat ik toch voor een D200 ga. Het verschil is mij te groot. En ik besteed dat bedrag liever aan leuk flitssetje of wat glas. Daarnaast hoop ik dat Nikon binnenkort met een FullFrame koopt, zodat ik die op de planning kan zetten na de D200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ThunderNet schreef op maandag 29 januari 2007 @ 11:25:
[...]

Ik heb naar ernstig twijfelen besloten dat ik toch voor een D200 ga. Het verschil is mij te groot. En ik besteed dat bedrag liever aan leuk flitssetje of wat glas. Daarnaast hoop ik dat Nikon binnenkort met een FullFrame koopt, zodat ik die op de planning kan zetten na de D200.
wacht dan wel even af wat nikon op de beurs doet, of ze echt met een D200s komen...Nog even geduld iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196361

Ik ga zeker voor de S5 :) fotografeer nu een paar jaar met de S2 en ben super tevreden over Fuji.
Nu alleen nog ff zoeken naar een goed stukje glaswerk. iets van 17-70 mm.
Op de S2 heb ik o.a.een Sigma 24-70 en die is heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Laatst online: 26-11-2022
Ik heb hem vandaag in mijn handen gehad... erg mooi apparaat. Over 2 weken ligt ie bij alle winkels vertelde de Fuji-meneer op Professional Imaging, maar als je er een wilt dan moet je snel zijn wat de 1e oplage is al practisch compleet uitverkocht. De volgende (2e) oplage komt in april waarschijnlijk...

Wat me opviel aan de camera was de hoeveelheid ruis op ISO 3200 (of eigenlijk de "weinigheid"). Echt erg netjes. Ik twijfel nu ook behoorlijk tussen een D200 en een S5 Pro...

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
Heeft iemand er ondertussen al een gekocht?

Op de beurs in Nieuwegein vond ik het afdrukken niet bijster snel in RAW en ook het legen van de buffer duurde even. Wat is jullie ervaring? Als ik dit zo lees is ie inderdaad nog steeds vrij langzaam: http://www.dpreview.com/r...nions.asp?prodkey=fuji_s5

:(

[ Voor 33% gewijzigd door OmeRoon op 04-04-2007 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb er vandaag eentje opgehaald bij Konijnenberg samen met een Sigma 70-200 f/2.8 en een Sigma 24-70 f/2.8. Ik kom van een Dynax 7D dus de bediening is nog even wennen. Het geneuzel bij Sony was ik zat vandaar dat ik nu een zijstap doe naar Nikon/Fuji om te kijken of dit wat is. De reden dat ik voor de S5 Pro heb gekozen is het hoge dynamisch bereik, waar je imo veel meer aan hebt dan een megapixel meer of minder. Het feit dat je met dit platform kunt profiteren van de ontwikkelingen bij zowel Nikon als Fuji staat me ook wel aan.

In 400% DR-modus is de camera niet erg snel maar dat boeit me niet zoveel omdat ik meestal toch stilstaande voorwerpen fotografeer. Tot nu heb ik er alleen wat mee zitten spelen en de resultaten op de display zijn zeer goed wat betreft dynamisch bereik en kleurweergave. De bouwkwaliteit van de camera is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ergonomie zal sowieso erg goed zijn, de D200 is wat ergnonomie betreft ook ongeveer het parade paardje van nikon en de S5 gebruikt dezelfde body :)
Langzame burst van de S5 zou een nadeel zijn, maar 3fps is genoeg en velen gebruiken het zelden/niet (zoals ik).
M.a.w. goede aanschaf en post zeker over een tijdje even wat resultaten, ook betreffende de DR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
OmeRoon schreef op woensdag 04 april 2007 @ 23:22:
Heeft iemand er ondertussen al een gekocht?

Op de beurs in Nieuwegein vond ik het afdrukken niet bijster snel in RAW en ook het legen van de buffer duurde even. Wat is jullie ervaring? Als ik dit zo lees is ie inderdaad nog steeds vrij langzaam: http://www.dpreview.com/r...nions.asp?prodkey=fuji_s5

:(
Klopt. Ondanks dat het de D200-body is, oftewel lekker duurzaam, 100% digitaal design èn lekker ergonomisch heeft het ding wel de S3 Pro internals overgenomen voor een flink deel. En dat geldt niet alleen voor de SuperCCD-sensor maar ook voor de dataverwerkingsboel: het is allemaal vrij traag. En dit is erg jammer: anno 2007 kan dit echt niet meer. Dat er veel data is, is duidelijk (de RAWs zijn vrij groot door de S+R pixels, ondanks dat het nog altijd 6MP is) maar de verwerking is erg traag: de vertraging in het scherm van 2 seconden is ook wat storend bij reviewen: zeker als je al aan de snelheid van andere dSLRs gewend bent.

Bij een semi-pro cam hoort dat gewoon niet, zulke vertragingen: je hebt een dSLR ook voor de snelheid, dat je nergens op hoeft te wachten. Een erg tegenstrijdige camera dus, maar deze opmerking vat het wel samen:
As far as value is concerned, if you can live with S5 Pro's short comings, this camera won't disappoint you in image quality, d-range, extremely accurate skin tones and auto WB. And oh, a D200 body definitely put this camera in a different class.
Er schijnen trouwens wel wat issues te zijn met lens-compatibility, zeker 3rd party lenzen a la Sigma, Tamron en Tokina. Ik ben dat nog aan het uitzoeken. De S5 Pro stond hoog op mijn verlanglijstje, maar ik heb van Nederlandse foto-collega's hands-on ervaringen gehoord en die waren slechts ten dele lovend.

De S5 Pro heeft eigenlijk maar een paar sterke punten:

+ DR (ongeveer 2 tot 3 stops extra tov reguliere dSLRs)
+ JPEGs out of cam-kwaliteit
+ Auto witbalans

Voor de rest is het weinig blijdschap, helaas. Vooral de snelheid op veel fronten, de software en de menu's vallen wat tegen is gebleken. Het lijkt weer een one-trick pony te worden net als de S3 Pro, en dat had niet gehoeven: geen handige actie van Fuji. Binnenkort hoop ik er zelf mee te kunnen schieten voordat ik definitief nee zeg tegen de S5 pro, of em juist toch een kans geef.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
Remy schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 23:09:
[...]
Klopt. Ondanks dat het de D200-body is, oftewel lekker duurzaam, 100% digitaal design èn lekker ergonomisch heeft het ding wel de S3 Pro internals overgenomen voor een flink deel. En dat geldt niet alleen voor de SuperCCD-sensor maar ook voor de dataverwerkingsboel: het is allemaal vrij traag. En dit is erg jammer: anno 2007 kan dit echt niet meer. Dat er veel data is, is duidelijk (de RAWs zijn vrij groot door de S+R pixels, ondanks dat het nog altijd 6MP is) maar de verwerking is erg traag: de vertraging in het scherm van 2 seconden is ook wat storend bij reviewen: zeker als je al aan de snelheid van andere dSLRs gewend bent.
Inderdaad. Tijdens Professional Imaging heb ik een testje gedaan door op RAW even de ontspanknop ingedrukt te houden in continue-modus. Na 3 foto's leken er al wat bufferproblemen op te treden en werd de boel al merkbaar trager. Bij 6 a 7 foto's stopte ie en vervolgens was ie best lang bezig met opslaan. De vertegenwoordiger keek hier ook van op en zei dat dat niet zou moeten gebeuren maar vervolgens kreeg ie het zelf ook niet voor elkaar om er meer achter elkaar te schieten. Ik had stiekem gehoopt dat dat een pre-release model was waarbij de firmware bv. nog niet up to date was... niet echt dus. :(

Ik ben het helemaal met je eens dat dit gewoon nu eigenlijk niet meer kan en gezien de klachten wb. traagheid van de S3 Pro snap ik ook niet dat Fuji dit niet op een overtuigende wijze heeft verholpen. Ondanks dat de vertegenwoordiger van Fuji op de beurs vertelde dat die snelheid aanzienlijk was verbeterd, was ik in ieder geval niet echt onder de indruk (mijn D70s is aanzienlijk sneller).
Bij een semi-pro cam hoort dat gewoon niet, zulke vertragingen: je hebt een dSLR ook voor de snelheid, dat je nergens op hoeft te wachten. Een erg tegenstrijdige camera dus, maar deze opmerking vat het wel samen:
[...]
Er schijnen trouwens wel wat issues te zijn met lens-compatibility, zeker 3rd party lenzen a la Sigma, Tamron en Tokina. Ik ben dat nog aan het uitzoeken. De S5 Pro stond hoog op mijn verlanglijstje, maar ik heb van Nederlandse foto-collega's hands-on ervaringen gehoord en die waren slechts ten dele lovend.

De S5 Pro heeft eigenlijk maar een paar sterke punten:

+ DR (ongeveer 2 tot 3 stops extra tov reguliere dSLRs)
+ JPEGs out of cam-kwaliteit
+ Auto witbalans

Voor de rest is het weinig blijdschap, helaas. Vooral de snelheid op veel fronten, de software en de menu's vallen wat tegen is gebleken. Het lijkt weer een one-trick pony te worden net als de S3 Pro, en dat had niet gehoeven: geen handige actie van Fuji. Binnenkort hoop ik er zelf mee te kunnen schieten voordat ik definitief nee zeg tegen de S5 pro, of em juist toch een kans geef.
Dat van die "issues" met 3rd party-spul had ik inderdaad ook al gelezen. Aan de andere kant, als dat vooral oude objectieven betreft vind ik dat niet zo'n probleem, want die heb ik niet. ;) In Jpeg schiet ik nooit, dus dat deel boeit me ook niet zo. Die menu's zijn inderdaad niet allemaal even logisch maar dat lijkt me een kwestie van wennen... ook dat is nog wel te overzien. Auto witbalans is wel weer handig voor evenementen enzo, voor normaal gebruik heb ik nu een grijskaart die prima voldoet.

Die DR is echter een ander verhaal... dat sprak me wel erg aan. Ik hoopte dan ook dat dit een soort D200+ zou zijn, al het goede van Nikon met de CCD techniek van Fuji. Maar als ik jouw verhaal zo lees dan bevestig je -helaas- een beetje mijn gevoelens.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar je oordeel als je em straks een keer kunt testen. Hou ons (of in ieder geval mij ;) ) op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre het DR echt dramatisch veel groter is als dat van andere mid budget dSLR's. Ik zie op dpreview dat bijvoorbeeld een instapper als de α100 ook al 10,5 stop haalt, de 10 tot 12 stops die hier dan genoemd worden vind ik niet zo'n dramatische verbetering.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
martijn_tje schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 10:32:
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre het DR echt dramatisch veel groter is als dat van andere mid budget dSLR's. Ik zie op dpreview dat bijvoorbeeld een instapper als de α100 ook al 10,5 stop haalt, de 10 tot 12 stops die hier dan genoemd worden vind ik niet zo'n dramatische verbetering.
Sorry, maar dat trek ik toch even zwaaaaar in twijfel, ik wil graag je bron even zien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 07-04-2007 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/page21.asp
As you can see from the graph and wedges below Adobe Camera RAW in default mode actually returns a little less dynamic range, a combination of a more contrasty tone curve and more noise in shadow areas means it is cut-off by our 'lowest acceptable SNR'. The best we could achieve (with some pretty extreme ACR settings) was a pretty impressive 10.5 stops total dynamic range,most of this however is at the shadow end (the highlight range, above middle gray) remains at around 3.4 EV.
Onder het motto wat er niet is kan je er ook niet bij krijgen, in raw files uit een α100 zit volgens DP review een DR van maximaal rond de 10,5 stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 18:36
Ja, maar het is net hoe er gemeten wordt; met default jpeg's of met getweakte RAW's. Met de S5 zul je op de laatste manier vast wel duidelijk boven die 10,5 uitkomen. Appels en peren :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
Van diezelfde site maar een stukje erboven:
The Sony DSLR-A100 produced a fairly standard 8.1 EV (just over eight stops) of dynamic range between ISO 100 and 400, this dropped to around 7 EV at ISO 800 and 6 EV at ISO 1600. The reason for the drop at ISO 800 was simply that we stop measuring 'shadow range' if the signal-to-noise ratio of the patch is below our predefined value. This was also true at ISO 1600 but with also a slight 'clip' of highlights too.
Die 10.5 haalden ze volgens mij door te kijken hoeveel extra bereik ze via RAW nog konden halen. Een D200 scoort op die manier zelfs 11.0: http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page22.asp

Ik gok dat een S5 Pro dan nog wel een stuk hoger komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Welk DR er in een jpeg kan zitten is puur afhankelijk van de jpeg instellingen van de camera. Als het contrast van die jpegjes enorm wordt verhoogt verlies je dus veel DR. Niet omdat de sensor het niet kan maar omdat je de data verliest bij de omzetting naar jpeg.

Wil je iets zeggen over de sensor dan kom je er niet onderuit om naar de RAW's te kijken, anders zeg je bijna alleen maar iets over de incamera bewerkingen.

Ik neem aan die die het getal van die 10 tot 12 stops bij fuji vandaan komt. Voor fuji lijkt het mij handig om het punt waarop ze zich echt kunnen onderscheiden duidelijk naar voren te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Remy schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 23:09:
[...]

Ik vind het nogal overdreven om deze cam een 'one trick pony' te noemen. Het is niet alsof ie maar één kunstje kan en de rest knudde is. De bouwkwaliteit, materiaalgebruik en ergonomie van de body zijn goed, de beeldkwaliteit is goed en er is veel spul voor het platform verkrijgbaar. De menu's zijn een kwestie van wennen (ik heb er geen enkele moeite mee, maar heb dan ook geen enkele verwachtingen in verband met het ontbreken van elke ervaring met Nikon dslr's). De framerate van 1,6fps in de hoogste kwaliteitssetting is niet geweldig, ga je echter terug naar 6MP resolutie met 100% DR dan haalt ie gewoon een gangbare 3fps en is de buffer groot zat. Het is geen camera die je moet gebruiken van sportfotografie of iets dergelijks maar voor het merendeel van de doeleinden zie ik geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik vind het nogal overdreven om deze cam een 'one trick pony' te noemen.
Daarom zei ik ook lijkt: ik ga het nog niet beoordelen als ik er nog niet zelf mee geschoten heb in verschillende omstandigheden.
Het is niet alsof ie maar één kunstje kan en de rest knudde is.
Daar slaat one trick pony niet op: dat slaat op dat iets of iemand in 1 ding erg goed is, en de rest 'normaal' is, niet gelijk knudde :)
De bouwkwaliteit, materiaalgebruik en ergonomie van de body zijn goed, de beeldkwaliteit is goed en er is veel spul voor het platform verkrijgbaar.
Dat was al bekend - dat heeft Fuji aan de D200-body en aan Nikon te danken: no news there :)
De framerate van 1,6fps in de hoogste kwaliteitssetting is niet geweldig, ga je echter terug naar 6MP resolutie met 100% DR dan haalt ie gewoon een gangbare 3fps en is de buffer groot zat.
Daarvoor koopt men een S5 Pro niet, toch :) Dan heb je aan een D40X met 10MP genoeg, die doet 3fps en heeft 10 echte MP's ivp de 6 van de S5 Pro: meer cropruimte, meer reso. Daarnaast 1100 eur goedkoper wat je weer in mooie lenzen of andere zaken kan steken.

Er zijn bepaalde redenen waarvoor mensen voor een S5 Pro kiezen: dat zijn oa de pluspunten die ik al noemde. Maar voor een cam anno 2007 die zoveel moet kosten (naar verhouding) had ik over de gehele linie beter verwacht, ook op het gebied van snelheid. Dat was 1 van de grootste klaagpunten van S3 Pro-gebruikers, en je zou wel verwachten dat Fuji daar naar geluisterd zou hebben: voor de rest was er weinig reden tot klagen (het dubbele batterij-probleem van de S2 Pro was al opgelost). Doordat Fuji voor de D200-body had gekozen, had men gehoopt dat er ook wat snelheid daarvan mee zou komen. Helaas was dat niet het geval.

Een camera als de S5 Pro hoeft van mij ook geen snelheidsmonster te zijn, maar je moet er wel lekker vlot mee kunnen werken, daarvoor heeft het ding Pro in de naam, en die prijs :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ken Rockwell is er wel enthusiast over, is nu kennelijk bezig met zijn review.
Vergeet niet dat de cam niet alleen draait om veel Dynamic Range, er zijn ook heel veel filmemulaties beschikbaar enzo, en een uitzonderlijk goede Auto WB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
Voor mijn gevoel is Ken Rockwell niet echt objectief (leuke woordspeling :+ )... zo'n beetje alles wat van Nikon is vindt ie fantastisch en alles van bv. Tamron of Sigma is bij voorbaat al rotzooi.

Anyway, overal wordt die S5 Pro geroemd om zijn kleurbereik dus dat zal toch echt wel groter zijn dan de gemiddelde DSLR (net zoals de S3 dat ook had). Voor mij zou dat DE reden zijn om een S5 te willen hebben, de rest vind ik wat minder interessant. Bedoel, geinig die gezichtsherkenning, maar ik kies liever zelf waar ik op focus. Misschien dat die filmemulaties nog leuk zijn, maar ik vraag me af of je dat niet liever achteraf softwarematig zou willen doen... Oja, de ruisonderdrukking moet erg goed zijn. Dat is natuurlijk ook wel interessant.

Wat voor mij DE reden zou zijn om hem niet te kopen is de snelheid. 1,6 fps is niet echt vlot te noemen en volgens mij kan ie er op de hoogste kwaliteit ook maar een klein aantal in zijn buffer kwijt en is ie daarna secondenlang aan het opslaan... Een vriend van me heeft een S9500 en die ergert zich daar dood aan. Als je es af en toe 1 foto maakt is het niet zo'n probleem maar voor mij is een beetje snelheid wel een must.

Femme, kun jij - als je daar zin en tijd voor hebt - es een klein testje doen en es kijken hoeveel foto's je achter elkaar kunt maken als je de sluiter ingedrukt houdt en hoe lang ie daarna bezig is met opslaan? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 09:44
http://ryanbrenizer.livejournal.com/435131.html
Demonstratie van de grote DR.. :)
Bekijk de rest van z'n blog ook ff voor wat meer van zijn ervaringen met de S5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Oja, de ruisonderdrukking
wil je dat liever ook niet in de nabewerking doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
Ik had begrepen dat de S5 Pro standaard al wat minder last van ruis heeft dan een D200 door oa. de andere sensor(en), niet alleen omdat dit door camerasoftware wordt gefilterd. Net zoals bv. een 5D minder ruis heeft.

Wb. het ruisfilteren: als het er eenmaal al inzit doe ik dat inderdaad liever achteraf met NoiseNinja ofzo, maar ik heb uiteraard het liefst dat die ruis er helemaal niet (of nauwelijks) is. ;)

Nav. het artikel van Arrigi (waarvoor dank!) vond ik er op die site nog een paar:

Part 1: introduction & the good
http://ryanbrenizer.livejournal.com/434727.html

Part 2: the bad
http://ryanbrenizer.livejournal.com/435778.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

Anoniem: 156750 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 17:24:
Ken Rockwell is er wel enthusiast over, is nu kennelijk bezig met zijn review.
Vergeet niet dat de cam niet alleen draait om veel Dynamic Range, er zijn ook heel veel filmemulaties beschikbaar enzo, en een uitzonderlijk goede Auto WB.
hmm ja vooral de kleur verzadiging is mooi beschreven en verschillen getoond op zijn site
http://www.kenrockwell.com/fuji/s5/dynamic-range.htm

iets waar ik in party fotografie veel tegenaanloop met mijn 350d, als er rood licht is moet je echt vet gaan onderbelichten om te voorkomen dat je geen ronde 1 kleurige rode hoofdjes krijgt.
dat lijkt mij 1 van de argumenten om in zo'n geval voor de S5 te kiezen of zie ik dat verkeerd ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 19:16
Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 11:43:
[...]
iets waar ik in party fotografie veel tegenaanloop met mijn 350d, als er rood licht is moet je echt vet gaan onderbelichten om te voorkomen dat je geen ronde 1 kleurige rode hoofdjes krijgt.
dat lijkt mij 1 van de argumenten om in zo'n geval voor de S5 te kiezen of zie ik dat verkeerd ? :?
Dat heeft meer met je whitebalance te maken denk ik... Ik zou dus gewoon in RAW schieten en dan thuis de whitebalance goed zetten.

Ik heb ooit ook es een keer bij een optreden gefotografeerd (met 350D in raw):

auto whitebalance:
klik

manual whitebalance:
klik

(en het kan nog veel zotter, in die ene avond had ik de kleuren van de regenboog wel gereproduceerd iig)

[ Voor 8% gewijzigd door - J.W. - op 08-05-2007 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Voorbeeld wat je geeft vind ik eigenlijk niet zo heel gek hoor? Erg moeilijke situatie.
Daarnaast vind ik het zelf fijner om de witbalans achteraf te bepalen, omdat je zo ook erg makkelijk je foto iets warmer of koeler kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
indd nogal een behoorlijk slecht voorbeeld.... of was er dan geen rode spot op die gitarist?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yep maar als iets opgeblazen is in een bepaalde kleur dan is het opgeblazen en dan kan je dat achteraf niet meer rechtzetten met je raw. hoe wil je detail terugbrengen als het er niet meer is.

dat was vroeger met film fijner, ook al was iets overbelicht het werd zelden maar 1 kleur rood. en met 1 kleur bedoel ik ook 1 kleur en niet zoals jouw foto waarbij er nog duidelijk onderscheid is.

zie bv

Afbeeldingslocatie: http://www.thehospages.com/pictures/2007-parties/2007-05-05-dekring/thumb2/image19.jpg

ik heb deze foto al moeten onderbelichten en het hoofdonderwerp komt er nog redelijk op. alleen het hoofd onderop de foto heeft duidelijk vlakken met maar 1 kleur. daar kan ik in mijn raw ook weinig meer van maken ;)

met mijn analoge camera heb ik vroeger deze gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.thehospages.com/pictures/temp/hondje.jpg

ik betwijfel ten sterkste of ik deze met dezelfde kleurintesiteit en behoud van detail met mijn 350D zou kunnen maken :?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 08-05-2007 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Welke kleur spot aan was weet ik niet ;), maar ik vind dat het rood onnatuurlijk zo. Maar had misschien een extremer voorbeeld moeten opzoeken.

@hos2: ziet er wel clipped uit idd.. meerdere raw converters geprobeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- J.W. - schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:59:
Welke kleur spot aan was weet ik niet ;), maar ik vind dat het rood onnatuurlijk zo. Maar had misschien een extremer voorbeeld moeten opzoeken.

@hos2: ziet er wel clipped uit idd.. meerdere raw converters geprobeert?
dit geval komt direct van Jpeg af. heb er tijd geleden al eens naar gekeken of ik er in raw iets aan kon doen en dat viel toen tegen. verder wil ik ook niet teveel lokaal in een foto gaan knutselen om iets te corrigeren (in de doka had ik daar ook al een hekel aan) . ik ben er geen expert in en wil dat ook niet worden. ik werk al de hele dag achter de computer en wil dat in het weekend liever niet doen :+

de analoge foto laat hier uiteraard al wat verzadiging zien door compressie maar op de originele afdruk is er nog wel duidelijk onderscheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:06:
[...]

dit geval komt direct van Jpeg af. heb er tijd geleden al eens naar gekeken of ik er in raw iets aan kon doen en dat viel toen tegen. verder wil ik ook niet teveel lokaal in een foto gaan knutselen om iets te corrigeren (in de doka had ik daar ook al een hekel aan) . ik ben er geen expert in en wil dat ook niet worden. ik werk al de hele dag achter de computer en wil dat in het weekend liever niet doen :+
ok :)

Je zou es kunnen proberen om de saturatie en contrast op 0 te zetten (als je dat nog niet hebt, contrast evt nog lager), dat scheelt best behoorlijk. Door je contrast te verlagen vergroot je in de jpeg eigenlijk je DR.

En nog even over de whitebalance: als je 's avonds met lamplicht op auto-whitebalance schiet is de foto vaak veel te veel, dus de auto-whitebalance is ook zeker niet perfect, iets wat in de S5 ook beter zou moeten zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door - J.W. - op 08-05-2007 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- J.W. - schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:09:
[...]

ok :)

Je zou es kunnen proberen om de saturatie en contrast op 0 te zetten (als je dat nog niet hebt, contrast evt nog lager), dat scheelt best behoorlijk. Door je contrast te verlagen vergroot je in de jpeg eigenlijk je DR.
contrast en saturation staat al standaard op -1 vanwege dit probleem :w

maar nog blijft het probleem dat je makkelijk kleuren kan verzadigen, ook in je raw dan maakt die instelling niks uit aangezien die alleen voor de jpegs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@hos2
kut met een grote f!, finaal overheen gelezen. |:(

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 156750 op 08-05-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:22:
Een gewone CCD clipt met rood naar geel. Dus als het rode kanaal overbelicht, dan wordt het niet roze, maar geel. Bij een Fuji S5 is dat veel minder, die clipt naar roze, zoals het hoort.
Staat hier veel duidelijker.
Misschien dat je dat zoekt.
en bluecold. check mijn linkje stukje hierboven :w

juist vanwege dat clippen lijkt me als je met sterk wisselende lichtomstandigheden hebt te maken de S5 ideaal. ben alleen benieuwd of hier iemand in de praktijk ook al voorbeelden van heeft :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:18:
[...]
contrast en saturation staat al standaard op -1 vanwege dit probleem :w
ok, dat wist je dus al, dan weet ik het ook niet, zelf dus geen last van, misschien biedt de S5 dan wel uitkomst voor jouw soort fotografie :w

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 08-05-2007 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 20-05 20:00
We zijn inmiddels een jaar verder. De S5 is van een camera die nog duurder was dan de D200 gezakt naar een body die iets goedkoper is dan de D200, voor een kleine 800 euro is deze nu te krijgen. Is dit nu een interessante camera om te kopen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58753

Als je hem vergelijkt met de D200 is de kleur en dynamic range heel goed. Betere kwaliteit op hoge iso. AF schijnt langzamer te zijn en het is een 6mp terwijl de raws behoorlijk aan de maat kunnen zijn en dus bufferproblemen geven.
Zolang je geen snelheid nodig hebt is ie heel interessant volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wijnands schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:14:
We zijn inmiddels een jaar verder. De S5 is van een camera die nog duurder was dan de D200 gezakt naar een body die iets goedkoper is dan de D200, voor een kleine 800 euro is deze nu te krijgen. Is dit nu een interessante camera om te kopen?
Wijnands, voor zover ik dat in kan schatten denk ik dat het een hele interessante camera voor je kan zijn.
Qua AF zeker een stap vooruit op wat je nu hebt, qua detail wat je vast legt eveneens, want de 6mp van fuji pakt meer detail dan welke andere 6mp op de markt ongeveer.
Qua DR ga je gigantisch vooruit, de D50 is daar gewoonweg niet goed in.
Qua body zelf ga je eveneens een grote stap vooruit, zoeker, on body controls etc etc.

Absoluut een goede stap vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 20-05 20:00
En ik krijg metering met Ai glas. Wat me tegenstaat is dat ik capturenx en NEF files wel kan vergeten. Sowiso eerst 's ff kijken hoeveel goed gevulde enveloppen ik voor m'n verjaardag krijg.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb de camera nu 1¼ jaar en ben er nog steeds zeer tevreden over. De werkelijke resolutie komt volgens tests meer overeen met een 8-10MP camera. De body is gewoon een droom (heb je ook met een D200 of D300 uiteraard, maar het blijft een zeer goede kwaliteit van deze camera). Met de snelheid van de camera heb ik persoonlijk geen enkel probleem omdat ik geen actiefotografie doe waarbij ik 5fps nodig zou kunnen hebben. RAW's bewerk ik gewoon in Lightroom of Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Eens met Femme, die S5 zou voor mij ook snel genoeg zijn geweest en daarmee heb je ongeveer alle nadelen ook wel gehad. Qua body erg prettig, evenals de grote zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yep, ik kan na 1 1/4 jaar ook alleen maar zeggen dat ik zwaar tevreden ben.
wel grappig dat ik sinds ik een paar weken geleden een paar voorbeeldjes had van fotos waarbij ik echt teveel highlights had en erachter kwam hoe makkelijk het is om die in lr te herstellen dat ik nu ook express tegenlicht situaties opzoek waarbij je alleen rekening moet houden dat je tegenlicht situatie niet meer dan 4 stops is dan je ingestelde sluitertijd :)

nadeel:
sommige fotos worden in kleur compleet verneukt door lr, cs3 met (acr 4.5) en s7raw |:( |:( |:(

op dpreview krijg ik er in ieder geval geen antwoord op :(
http://forums.dpreview.co...rum=1020&message=29318596
Pagina: 1