Sigma SD14 dSLR met 14,2MP Foveon-CMOS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.596 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Yeps, na de SD9 en SD10 komt Sigma met een 3e dSLR: de SD14, wederom met een Foveon chip :)

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/sd14.jpg

Introductie

Nieuwsitem op DPReview hier.
Pre-Photokina 2006: Through the use of a teaser website Sigma has today revealed the existence and name of their next digital SLR. The SD14 will be announced on 26th September (first day of Photokina) and has a 'Full Color Capture Direct Image Sensor' (read as a new Foveon chip). No other details have been revealed at this point but as always we will follow this evolving story in as much detail as possible.
26 september zal de aankondiging zijn, een teaser is hier te bekijken.(let op, site is druk dus kan zijn dat je er niet op komt )

Specs

- 14,2MP (2,652 X 1,768 X 3)
- 3fps
- CFII
- RAW en JPEG
- 8 types witbalans
- ISO 100 ~ 1600
- sluitertijden 30 sec+bulb ~ 1/4000e
- 1/180e flash sync
- 2,5" display, 150.000 pixels
- gewicht: 700 gram zonder accu
- Accu: Li-Ion

- zeer laag energieverbruik
- video capture mogelijk
- variabele pixelgrootte mogelijk
- groot dynamic range
- lage noise-waardes op hoge ISO's
- pattern (moiré) noise niet mogelijk met deze sensor
- blooming resistant

Als specialiteit mbt die video capture het volgende:
25 fps for 576 columns x 384 rows x 3 layers (VPS). Dit betekent dat met diezelfde sensor valt te filmen @ 25fps op een lagere resolutie: in de zogenaamde rolling shutter mode. Het is nog niet duidelijk of dit terug komt in de SD14, of dat dit voor een andere camera bewaard blijft.

Verdere specificaties zullen gepost worden als het NDA verloopt.

Foveon?

Voor degenen die het gemist hadden toendertijd: de Foveon-chip was een revolutie op het gebied van detail en beeldkwaliteit :) De 4MP Sigma SD9 haalde enorm veel detail uit foto's vergeleken met de Canon D30 toendertijd, zie oa hier. De Foveon-sensor bood toen al veel potentieel, echter is deze achterhaald door nieuwe sensors van oa Sony, Canon en Fuji qua MP en ISO-prestaties in de afgelopen jaren. Nu komt Sigma dus met een nieuw model: de 14 in de modelnaam SD14 zou kunnen slaan op het aantal MP, maar dat is slechts gokwerk ;) Het kan ook zijn dat het aantal photosites maal 3 gaat: in dit geval dan 14 / 3 = 4,6MP. Dan denk je, slechts 4,6MP huh? Maar doordat er 3 aparte photodetectors zijn, is de uiteindelijke resolutie zeer goed: zie ook hier.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/foveonsensor.gif

Een quote over de werking van de Foveon chip:
"One alternative technology of note is Foveon's X3 chip, which mimics film-based photography much more closely. Since the demosaicing algorithms aren't needed, images produced from X3 chips are theoretically much less susceptible to moiré artefacts". Moiré patterns are caused if the subject has more detail than the resolution of the camera (put crudely), and some cameras offer anti-aliasing filters to reduce the effects - thereby further reducing image sharpness!
Het is nog niet bekend welke mount(s) er precies gebruikt gaat/gaan worden: verwacht is de Sigma-mount, evenals four-thirds (aangezien Sigma recentelijk veel lenzen voor die mount heeft aangekondigd) en mogelijk nog meer. De SD9 en SD10 gebruikten de Sigma-mount die heel erg op de EOS-mount lijkt.

links

Specs pagina (Duits
Sigma UK site
SD14 teaser site
Verschil tussen reguliere sensors en Foveon sensors

[ Voor 58% gewijzigd door Remy op 25-09-2006 21:10 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
foveon _/-\o_

four-thirds mount zou erg leuk zijn, ben benieuwd hoe die sensor zich gaat verhouden tot huidige sensoren...

...lijkt me trouwens niet echt logisch dat ze met zowel een sigma als four-thirds mount komen, omdat ze dan niet alleen een andere mount, maar ook een andere sensor in de camera moeten stoppen. maar we zullen zien, nog een paar weekjes geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373

Remy schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:14:
Het is nog niet bekend welke mount(s) er precies gebruikt gaat/gaan worden: verwacht is de Sigma-mount, evenals four-thirds (aangezien Sigma recentelijk veel lenzen voor die mount heeft aangekondigd) en mogelijk nog meer. De SD9 en SD10 gebruikten de Sigma-mount die heel erg op de EOS-mount lijkt.
Voor zover het te zien is op het plaatje (niet echt perfect) denk ik dat het een Sigma mount betreft en geen 4/3... Pin me er niet op vast, want ik heb hier alleen een paar 4/3 lenzen die ik vergelijk met dat plaatje in de topic start en ik weet niet precies hoe de sigma mount er uit ziet, maar 4/3 lijkt mij even andere aansluitingen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-05 10:16
Anoniem: 172373 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:55:
[...]

Voor zover het te zien is op het plaatje (niet echt perfect) denk ik dat het een Sigma mount betreft en geen 4/3... Pin me er niet op vast, want ik heb hier alleen een paar 4/3 lenzen die ik vergelijk met dat plaatje in de topic start en ik weet niet precies hoe de sigma mount er uit ziet, maar 4/3 lijkt mij even andere aansluitingen te hebben.
Lijkt het idd erg op.

Sigma-mount:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/sigmasd10/Images/dustprotector-001.jpg

4/3-mount:
Afbeeldingslocatie: http://www.rokkorfiles.com/photos/olympus/mount.jpg

Op het plaatje van de SD14 zie je rechts voorin de mount een uitsteeksel beginnen en diagonaal links achterin nog een uitsteeksel (lastiger te zien). Dat is met de Sigma-mount prima mogelijk en met de 4/3-mount erg lastig :) :

Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/technisch/sigma_mount.jpg

De kwaliteit van de X3 was 1:1 idd super scherp, door hem echter te resizen tot hetzelfde formaat als een camera met wat meer 'neppe' megapixels, ging de kwaliteit toch wel iets achteruit (duh). Het opblazen van een plaat van de 3,4MP X3-sensor naar het 6MP-formaat van een 10D mist voor mij gewoon net even wat te veel detail (bron: dpreview).

Als ze nu dus met een 4,6MP-sensor op de markt komen, vrees ik dat deze misschien niet is opgewassen tegen al het nieuwe 10MP geweld van de andere camerafabrikanten (voor zover je daar uberhaupt iets van merkt bij het afdrukken op enigszins normale formaten :P ). Daar komt bij dat lange sluitertijden geen geweldig succes waren, maar hoge ISO-waardes juist weer beter leken te presteren dan de concurrentie.

Nou ja, eerst maar eens afwachten wat het uiteindelijk gaat worden (en vooral ook wat de prijs gaat doen) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Anoniem: 172373 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:55:
...
De mount op het plaatje is idd de Sigma-mount, dat is makkelijk: echter is het nog maar een teaser-plaatje hè, niks meer ;)

De field-of-view crop is 1,7x: net tussen Nikon's 1,5x crop van DX en de four/thirds crop van 2x.

De camera zal absoluut geen hot seller zijn zoals een D50 of 400D, maar dat hoeft van Sigma ook niet: ze zijn primair een lensmaker, en secundair vallen de body's daaronder: ze hebben altijd hun lenzen ook voor Sigma-mount uitgebracht, en vele fotografen kunnen prima overweg met de eerdere modellen SD9 en SD10 :)

Geen competitie voor de grote jongens, maar wel een leuk experimenteel platform om te zien hoe het werkt vs de 'klassieke' bestaande sensors als CCD, CMOS en LBCAST.

Zo is de Foveon sensor opgebouwd vs een reguliere sensor:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/foveonsensor.gif

Elke pixel pakt 3 kleuren vs 1 kleur bij reguliere sensors :)

[ Voor 8% gewijzigd door Remy op 29-08-2006 23:59 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik me dan afvraag is of het Foveon principe niet op kleinere schaal toegepast kan worden, zodat je resoluties vergelijkbaar met 'klassieke' dSLR's krijgt. Dan houdt je nog altijd het voordeel van een 4x zo groot pixeloppervlak EN heb je een resolutie die tegenwoordig min of meer gewenst is.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tees schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 13:44:
Wat ik me dan afvraag is of het Foveon principe niet op kleinere schaal toegepast kan worden, zodat je resoluties vergelijkbaar met 'klassieke' dSLR's krijgt. Dan houdt je nog altijd het voordeel van een 4x zo groot pixeloppervlak EN heb je een resolutie die tegenwoordig min of meer gewenst is.
Dat is fysiek niet mogelijk omdat 3 fotocellen per pixellocatie ook betekend dat er meer draadjes door de sensor moeten lopen. (1 fotocel is twee draadjes, 3 fotocellen is al 4 draadjes). Er is dus gewoon geen ruimte om meer pixellocaties op de chip kwijt te kunnen.

-edit- Dit is wel erg kort door de bocht, want er zijn meer beperkingen... Maar het probleem is wel gewoon de ruimte. Lees trouwens voor draadjes printspoortjes...

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 172373 op 30-08-2006 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:51

YellowCube

Wait...what?

een wat nutteloze toevoeging maar ik zag laatst nog een 2e hands SD9 voor 500 euro staan.
Heb er serieus over staan denken 'm te kopen al was het alleen maar vanwege de Foveon chip.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Bij de opening van redcoon hadden zij voor ongeveer hetzelfde bedrag zelfs de SD10 icm een standaard lensje staan! Heb toen hetzelfde gedacht ;)

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik zit me eigenlijk te bedenken welke cameramount nog meer 1,7x crop heeft - volgens mij geen enkele toch? Ook de Sony Alpha 100 heeft een 1,5x crop net als de eerdere KM-body's. In dat geval kan deze sensor verder in vrij weinig body's gebruikt worden - echter als ze geen steken hebben laten vallen met het ontwerp van de body en z'n knoppen-layout, zal Sigma weer een hechte schare fans erbij hebben: ook de SD9 en zeker de SD10 waren/zijn geliefd onder hun eigenaren. Een ergonomisch goeie body met een zeer goeie sensor erin .. het is dat ik al aardig wat in ander glas heb geïnvesteerd, maar anders :)

LinkedIn
Instagram

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
KM is idd 1.5x crop

Een grotere cropfactor (kleinere sensor) kan trouwens wel in een mount met behoud van alle lenzen alleen een kleinere cropfactor (grotere sensor) kan problemen opleveren met de lenzen (vignetting)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Tees
  • Niet online
Anoniem: 172373 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 18:42:
[...]Dat is fysiek niet mogelijk omdat 3 fotocellen per pixellocatie ook betekend dat er meer draadjes door de sensor moeten lopen. (1 fotocel is twee draadjes, 3 fotocellen is al 4 draadjes). Er is dus gewoon geen ruimte om meer pixellocaties op de chip kwijt te kunnen.

-edit- Dit is wel erg kort door de bocht, want er zijn meer beperkingen... Maar het probleem is wel gewoon de ruimte. Lees trouwens voor draadjes printspoortjes...
De ruimte die een hogere resolutie nodig heeft lijkt me niet het probleem. Bij een Bayer-sensor zitten er 4 subpixels (RGGB) naast elkaar op een bepaald oppervlak, bij een Foveon-sensor zitten er 3 boven elkaar, maar op hetzelfde oppervlak (als je gelijke resolutie wil). Dus het aantal printbanen per oppervlak is zelfs iets kleiner bij Foveon dan bij een Bayer sensor.

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Tees schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:38:
[...]

De ruimte die een hogere resolutie nodig heeft lijkt me niet het probleem. Bij een Bayer-sensor zitten er 4 subpixels (RGGB) naast elkaar op een bepaald oppervlak, bij een Foveon-sensor zitten er 3 boven elkaar, maar op hetzelfde oppervlak (als je gelijke resolutie wil). Dus het aantal printbanen per oppervlak is zelfs iets kleiner bij Foveon dan bij een Bayer sensor.
Volgens wat ik aan informatie bij Foveon vandaan heb klopt dit niet hoor.

De fotosensoren van de Foveon zitten echt naast elkaar en niet verstopt in meerdere print lagen. De meerlaags structuur wordt verkregen door de silicone die over de sensor heen ligt en die zorgt voor verschillende lichtbrekingen bij verschillende kleuren. Er bestaan nog geen lichtdoorlatende fotocellen die je over elkaar heen kunt leggen zonder dat ze het licht voor de cel er onder wegnemen.

hier staan een paar plaatjes die rechtstreeks van Foveon komen die een en ander verduidelijken.

-EDIT- By the way, als Sigma kon komen met een SD30 (10 megapixels X3) zouden ze dat echt doen hoor, dan namen ze namelijk de markt in een klap over :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 172373 op 31-08-2006 11:24 ]

Anoniem: 181238

De link naar de sensor in de aankomdiging klop niet hoor: dat is gewoon de sensor die in de sd9/sd10 zit.

Best een mooi ding eigenlijk he...

DSLR: je oppervlakte van een fotocel is echt veel kleiner dan de oppervlakte waar het licht op wordt 'gevangen'. Lees de documentatie nog maar eens door: de cellen liggen echt onder elkaar, en de 'laag silicon' waar je het over hebt, is de chip.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 172373 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:22:
[...]

Volgens wat ik aan informatie bij Foveon vandaan heb klopt dit niet hoor.

De fotosensoren van de Foveon zitten echt naast elkaar en niet verstopt in meerdere print lagen. De meerlaags structuur wordt verkregen door de silicone die over de sensor heen ligt en die zorgt voor verschillende lichtbrekingen bij verschillende kleuren. Er bestaan nog geen lichtdoorlatende fotocellen die je over elkaar heen kunt leggen zonder dat ze het licht voor de cel er onder wegnemen.[...]
Directe quote van de Foveon site, http://www.foveon.com/article.php?a=68
A Foveon X3 direct image sensor consists of three layers of pixels. Each pixel detects 1 color sample.
Silicium is semi transparant. Denk aan zonnecellen, die vangen licht, wat niet zou kunnen als silicium geen licht door zou laten. De doorlaatbaarheid is niet erg hoog, maar, beperkt tot dunne lagen, is het wel transparant genoeg.

De praktijk is dat je silicium halfgeleider kan 'tunen' op absorbtie golflengte. De bovenste chip vangt en absorbeert alleen licht van de kortste golflengte, blauw. Het laat licht van langere golflengtes door. Vervolgens absorbeert de middelste, anders getunede, silicium laag het middengebied van het zichtbare licht (groen) en dringt alleen het licht van langere golflengte door tot de derde lichtsensor, die niet meer getuned hoeft te zijn, want alleen rood kan nog doordringen.

En zie, 3 selectief doorlaatbare low-pass sensors boven elkaar!

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Tees
  • Niet online
JumpStart schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:54:
Silicium is semi transparant. Denk aan zonnecellen, die vangen licht, wat niet zou kunnen als silicium geen licht door zou laten. De doorlaatbaarheid is niet erg hoog, maar, beperkt tot dunne lagen, is het wel transparant genoeg.

De praktijk is dat je silicium halfgeleider kan 'tunen' op absorbtie golflengte. De bovenste chip vangt en absorbeert alleen licht van de kortste golflengte, blauw. Het laat licht van langere golflengtes door. Vervolgens absorbeert de middelste, anders getunede, silicium laag het middengebied van het zichtbare licht (groen) en dringt alleen het licht van langere golflengte door tot de derde lichtsensor, die niet meer getuned hoeft te zijn, want alleen rood kan nog doordringen.

Ik kan het mis hebben (heb me niet enorm specifiek hierin verdiept), maar volgens mij is het gewoon 1 plak silicium (waarschijnlijk wel in 3 stukken opgedeeld om de stroom in elk stuk te kunnen meten). De doordringdiepte van straling (en dus ook licht) is per golflengte verschillend en daarop is het Foveon principe gebaseerd.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tees schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:02:
[...]

Ik kan het mis hebben (heb me niet enorm specifiek hierin verdiept), maar volgens mij is het gewoon 1 plak silicium (waarschijnlijk wel in 3 stukken opgedeeld om de stroom in elk stuk te kunnen meten). De doordringdiepte van straling (en dus ook licht) is per golflengte verschillend en daarop is het Foveon principe gebaseerd.
Zou goed kunnen dat de sensor gebaseerd is op indringdiepte, maar dan nog moet de halfgeleider wel getuned zijn om de totale dikte van de 3 gestapelde fotodiodes overeen te laten komen met de doordringdiepte van rood licht.

Verder, het is sowieso géén massieve plak silicium. Ja, je begint met een plak zuiver silicium. Zuiver silicium geleidt bijna geen stroom. Daar bovenop wordt alles aangebracht middels de bekende truuckendoos van masken, opdampen, etsen enzovoorts: alle p-type halfgeleider, alle n-type halfgeleider, alle interconnects, alle via's, noem maar op.

Ook al liggen de 3 detectors bovenop elkaar, ze moeten wel met een transparante isolatielaag gescheiden blijven, anders kan je nooit appart de waarde uitlezen uit de drie foto diodes. Als ze onderling contact maken dan meet je op 3 punten immers dezelfde waarde.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

JumpStart schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:54:
[...]

Directe quote van de Foveon site, http://www.foveon.com/article.php?a=68

[...]

Bedankt voor je heldere uitleg Jumpstart...

Heb me er inmiddels meer in verdiept en je heb net als Tees inderdaad gelijk dat de meting boven elkaar gebeurt en niet zoals ik dat van de Foveon site begrepen had, naast elkaar 8)7 Mijn excusses _/-\o_

Het principe is me inmiddels uitgelegd door Sigma in Utrecht (kon het niet laten er toch alles van te weten te komen). Echt heel diep kon men niet op het procedee ingaan omdat men het daar ook niet precies wist, maar het komt er op neer dat in verschillende lagen van het silicium de weerstand word gemeten en dat dit representatief is voor de hoeveelheid lichtdoorlating op de verschillende dieptes in het silicium. Hier werd me wel bij gezegd dat er inderdaad meer aansluitingen (printsporen) nodig zijn om die verschillende metingen te doen en dat daardoor mijn verhaal over de fysieke dichtheid van de draadjes wel klopt. Het is dus niet mogelijk om meer pixels op een sensor te plaatsen.om zo een hogere resolutie te krijgen.

Er is beloofd om meer informatie op te vragen en dan aan me te sturen, dus ik kom er nog op terug.

• Tees
  • Niet online
JumpStart schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:24:
[...]

Zou goed kunnen dat de sensor gebaseerd is op indringdiepte, maar dan nog moet de halfgeleider wel getuned zijn om de totale dikte van de 3 gestapelde fotodiodes overeen te laten komen met de doordringdiepte van rood licht.

Verder, het is sowieso géén massieve plak silicium. Ja, je begint met een plak zuiver silicium. Zuiver silicium geleidt bijna geen stroom. Daar bovenop wordt alles aangebracht middels de bekende truuckendoos van masken, opdampen, etsen enzovoorts: alle p-type halfgeleider, alle n-type halfgeleider, alle interconnects, alle via's, noem maar op.

Ook al liggen de 3 detectors bovenop elkaar, ze moeten wel met een transparante isolatielaag gescheiden blijven, anders kan je nooit appart de waarde uitlezen uit de drie foto diodes. Als ze onderling contact maken dan meet je op 3 punten immers dezelfde waarde.
JumpStart, Je legt het prima uit en ik had hetzelfde idee over de werking (maar m'n verwoording is wat matiger) :)
Ik had alleen het idee dat je in je vorige post bedoelde dat het een speciaal soort silicum is dat alleen een bepaalde golflengte doorlaat en dat is dus niet het geval.
Ik zal vanavond nog eens uitrekenen wat de dikte van de sensor ongeveer is als het gebaseerd is op alleen doordringdiepte (geeft iig een indicatie of dat reeel is)

[ Voor 6% gewijzigd door Tees op 31-08-2006 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187988

De kop van deze topic klopt niet!
De 10,2MP die genoemd wordt (net als alle info hier verder) gaat over de OUDE Foveon sensor in de SD10.

De NIEUWE SD14 heeft een nieuwe sensor met naar wordt aangenomen 14 miljoen fotosensoren dus 14MP !
Van deze sensor is het nog maar de vraag is of die technisch net zo werkt als de oude(waarschijnlijk wel 3 kleurlagen)
Foveon heeft de afgelopen 3-4 jaar ook niet stil gezeten en deze gloednieuwe sensortechniek uitgetest naar het schijnt samen met gebruikers uit het veld!
gr.Harry

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 187988 op 03-09-2006 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
De officiële specificaties staan op de Sigma-site hier: duidelijk geen actie/sport-camera maar een die de niche die door de SD9/SD10 is opgebouwd, verder kan uitbreiden :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
het blijft alleen jammer dat je voor zo'n mooie sensor slechts sigma lenzen kan schroeven.

Anoniem: 181238

lateef schreef op maandag 25 september 2006 @ 21:25:
het blijft alleen jammer dat je voor zo'n mooie sensor slechts sigma lenzen kan schroeven.
schroef jij je lenzen nog?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:51

YellowCube

Wait...what?

wat zijn eigenlijk de nadelen van een Foveon chip?

wat ik zo zelf kan bedenken zijn kosten en eventuele vervelende ruisniveau's (je hebt meerdere lagen op elkaar en dat kan nooit bevorderlijk zijn voor de warmteproduktie)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Remy

Remy

Topicstarter
Door het lage energieverbruik, vergelijkbaar met CMOS-sensors, is er juist -weinig- ruis op de hogere ISO's: dit is onafhankelijk van de gestapelde stijl van werken :)

De sensor heeft eigenlijk weinig nadelen: een paar die ik zogauw kan bedenken zijn snelheid: door de meerdere lagen is het lastig er een hele snelle cam van te maken, want er wordt meer data uitgelezen dan bij een normale sensor: daarnaast de resolutie. De SD14 is eigenlijk een 4,7MP camera die wèl zeer goeie resolutie levert, en super kwaliteit vergeleken bij normale CCD/CMOS-sensors: die voordelen heb ik in de TS gezet. Maar er is dus een beperking in resolutie eigenlijk, vergeleken bij de huidige 10MP batch van cams. Dus snelheid en max reso zijn zo'n beetje de nadelen die ik zogauw zie. Ohja, wat lateef noemde, maar dan niet 'slechts': het is een Sigma-mount, waar alleen Sigma-glas op kan. Het Sigma-assortiment is goed (zeker de EX-serie :9 ) maar als je een SD14 neemt, betekent het wel dat al je andere glas dat je al had onbruikbaar is helaas :'(

LinkedIn
Instagram

• lateef
wat ik trouwens een gemiste kans van sigma vind, is dat ze geen liveview op deze body hebben gebruikt. de sensor is daar uitstekend toe in staat.

en over het glaswerk van sigma. ja, ze hebben goed spul, maar het is op meerdere vlakken gewoon minder dan het equivalent van de a-merken. of de prijs in verhouding staat tot de extra kwaliteit die de a-merken bieden, is een andere vraag, maar wanneer je het 'beste' wilt, koop je niet de sigma variant.

• Remy

Remy

Topicstarter
maar wanneer je het 'beste' wilt, koop je niet de sigma variant.
Soms is er alleen de Sigma-variant :)

Zoals een 120-300 f/2.8 EX HSM, of een 30mm f/1.4 EX HSM, en daarnbaast niet uniek maar zeker ook de verschillende kwalitatief hoogstaande Macro's van Sigma. Zeer verschillende lenzen, maar ook zeer goede gezien de grote schare tevreden gebruikers.

De non-EX lenzen zijn idd budget-lenzen met navenante prijzen, maar van wat ik tot nu toe van de EX-serie heb gebruikt / resultaten gezien, doet het niet onder voor equivalenten van a-merken: als de Foveon-sensor en de Sigma-body je aanspreekt en je ziet voor de Sigma-mount dat ze de juiste lenzen hebben die jij nodig hebt, is er niks dat je tegenhoudt. Behalve als je dus al flink aan een ander platform gehecht danwel 'ingekocht' bent ;)

Over liveview: mogelijk dat dat in een toekomstige body komt, ik denk dat Sigma de R&D en ervaring mist om dat toe te passen, of het voor z'n publiek niet nodig/nuttig vindt om het te gebruiken, anders had het wel in de SD14 gezeten :)

LinkedIn
Instagram

• lateef
Remy schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:28:
als de Foveon-sensor en de Sigma-body je aanspreekt en je ziet voor de Sigma-mount dat ze de juiste lenzen hebben die jij nodig hebt, is er niks dat je tegenhoudt. Behalve als je dus al flink aan een ander platform gehecht danwel 'ingekocht' bent ;)
de sensor spreekt me zeker aan, de body al heel wat minder (maar daar valt misschien nog mee te leven), maar ik ga toch zeker mijn ZD glas niet inruilen voor een sigma equivalent, zeker niet wanneer de 35-100 morgen door de brievenbus komt. :)

jammer dat sigma niet met een four-thirds body is gekomen, want wat de toegevoegde waarde van sigma in het four-thirds consortium is, ontgaat mij nog volledig.

je reactie over het liveview is een beetje een dooddoener. :)

• Remy

Remy

Topicstarter
maar ik ga toch zeker mijn ZD glas niet inruilen voor een sigma equivalent, zeker niet wanneer de 35-100 morgen door de brievenbus komt. :)
Nou prima toch, dan ben jij 1 blije gebruiker van je glas: zoveel mensen die ontevreden zijn met hun gear, ongeacht of het nou aan hun gear of aan henzelf ligt, dus 't is alleen maar mooi om weer's te lezen dat iemand blij is met z'n spullen :)
want wat de toegevoegde waarde van sigma in het four-thirds consortium is, ontgaat mij nog volledig.
Extra afzetmarkt voor Sigma, en voor de four/thirds-gebruikers extra keuze-opties die andere leveranciers niet hebben (gewoon totaal niet, of eventueel voor hun budget). Meer keus is altijd goed :)
je reactie over het liveview is een beetje een dooddoener. :)
Weet ik, maar ik kan er ook niks aan doen: het zit gewoon niet in de body :P

LinkedIn
Instagram

• lateef
Remy schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:36:
Extra afzetmarkt voor Sigma, en voor de four/thirds-gebruikers extra keuze-opties die andere leveranciers niet hebben (gewoon totaal niet, of eventueel voor hun budget). Meer keus is altijd goed :)
maar daarvoor hoeven ze geen onderdeel te worden van het four-thirds consortium. ze maken nu ook al lenzen met mounts voor andere merken.

daarnaast zijn de lenzen die sigma voor het four-thirds systeem op de markt heeft gebracht, precies hetzelfde als voor andere systemen, waarmee één van de belangrijkste voordelen van het four-thirds systeem verloren gaat. nee, voor een four-thirds body kiezen en het huidige sigma glas gebruiken is naar mijn idee niet bepaald een consequente keuze.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Remy schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:02:
Ohja, wat lateef noemde, maar dan niet 'slechts': het is een Sigma-mount, waar alleen Sigma-glas op kan. Het Sigma-assortiment is goed (zeker de EX-serie :9 ) maar als je een SD14 neemt, betekent het wel dat al je andere glas dat je al had onbruikbaar is helaas :'(
Mja, dit is zeker een beperking, tenzij Sigma een zwaardere kwaliteitscontrole over de lenzen voor de SA-mount gooit...Anders zit je alsnog met gezeur en heb je geen enkele keuze qua merk :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik mag echt van harte hopen dat Sigma ooit een body uitbrengt met canon mount (gelicenceerd dus). Dat zal het wel wat duurder zijn, maar ik heb liever een 6 megapixel foveon afbeelding dan een 12 megapixel bayer afbeelding. De bayer platen moet je 'eigenlijk' verkleinen wil je 1:1 goede scherpte krijgen, omdat bij bayer elke subpixel (kleur) als 1 pixel wordt gerekend en vervolgens word gemengd met de naastliggende subpixels. Correct me if I'm wrong.

• lateef
Fairy schreef op donderdag 28 september 2006 @ 13:06:
Ik mag echt van harte hopen dat Sigma ooit een body uitbrengt met canon mount (gelicenceerd dus).
zolang Sigma zelfs voor de lenzen reverse technology gebruikt, denk ik niet dat je hoeft te verwachten de ze met een gelicenceerde EF(-s) mount body komen.

Anoniem: 156750

In welke prijsklasse gaat ie ongeveer worden, en concurrent waarvan dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Introprijs van de SD10 was 1999, en ik denk dat de SD14 daar niet veel van zal afwijken ;) Een concurrent voor de Canon 5D, Nikon D200, Fuji S5 Pro dus: het middensegment van body's rond de 2000 ~ 2500 euro :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Met drie fps, een lcd-scherm wat niet echt aan de huidige maatstaven voldoet (150K pixels), relatief beperkte lenzen en slechts beperkte lichtmeting. Als dat zo is, dan is het ding zwaar aan de prijs imo: de Foveon sensor is leuk, maar zaken als snelheid en lichtmeting zie ik liever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
maar zaken als snelheid en lichtmeting zie ik liever :)
Jij bent dan ook geen (potentiële) Sigma-dSLR klant ;) Mensen die fps niks of weinig kunnen schelen hebben aan de SD14 een prima cam, al helemaal als de beeldkwaliteit ongeëvenaard blijkt te zijn :)
relatief beperkte lenzen
Dat valt erg mee :) Sigma heeft juist voor oa crop-cams een zeer net assortiment van lenzen, en verder niet minder dan 5 Macro-lenzen die allemaal een zeer goede naam hebben. En het viewfinder-verhaal: als ik de specs lees zal die niet onder doen voor een van de D200 of D80, heerlijk :9

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Remy schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 09:24:
[...]
Jij bent dan ook geen (potentiële) Sigma-dSLR klant ;) Mensen die fps niks of weinig kunnen schelen hebben aan de SD14 een prima cam, al helemaal als de beeldkwaliteit ongeëvenaard blijkt te zijn :)
Als de Fuji vergelijkbare resultaten zou leveren, dan is de keuze imo snel gemaakt. Zelfde trouwens van de D200: de kwaliteit van de sensor zal vast erg goed zijn, maar schaal een D200 plaat eens terug naar 4.7 mpixel: je hebt best wat marge :)
Dat valt erg mee :) Sigma heeft juist voor oa crop-cams een zeer net assortiment van lenzen, en verder niet minder dan 5 Macro-lenzen die allemaal een zeer goede naam hebben. En het viewfinder-verhaal: als ik de specs lees zal die niet onder doen voor een van de D200 of D80, heerlijk :9
Maar ook een probleem met de kwaliteitscontrole en je hebt geen enkel alternatief qua lenzen behalve Sigma's eigen lenzen. Ik hoop voor die klanten dat de kwaliteitscontrole op dit glas stukken zwaarder is, anders is dit imo een groot probleem. Tja, en die viewfinder, als een camera als de D200 hetzelfde biedt incl 5 fps en nog een aantal andere voordelen voor 400 minder, plus dat Nikon gewoon meer en beter glas heeft. Amper HSM-glas, maar twee OS-lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Jeps, duidelijk dat de SD14 niks voor jou is :) Het probleem met kwaliteitscontrole heeft elke fabrikant. Bij Canon was dat bv de 24-105 f/4, bij Nikon de D2H met z'n meter-problemen, en zo nog vele voorbeelden. Geen relevante issue dus specifiek voor Sigma.

De S5 Pro en D200 bieden wat anders (DR bij S5 Pro, snelheid bij de D200), en de SD14 is weer een ander type camera. De mensen die de kwaliteiten van de SD14 te waarderen, kopen zo'n cam: anderen hebben weer andere opties. Heerlijk al die keuze op de markt, in 2003 was dat wel anders.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De 24-105 was een incident, idem bij de D2H, de rest van de lenzen van zowel Canon als Nikon worden zonder veel problemen uitgeleverd. Je ziet op de fora meer mensen met problemen met de Sigma lenzen, ik noem in de afgelopen week alleen al Nomad (drie exemplaren) en Redraxx met z'n 70-200 macro (twee exemplaren). Als je dan geen enkele keuze hebt behalve het Sigma-glas als gebruiker: It'd better be good, dan accepteer je dit gezeik gewoon niet.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
neographikal schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:18:
Je ziet op de fora meer mensen met problemen met de Sigma lenzen, ik noem in de afgelopen week 2 maanden alleen al Nomad (drie exemplaren) (twee exemplaren) en Redraxx met z'n 70-200 macro (twee exemplaren). 1 echt brak de tweede al een stuk beter, nikon 80-200 nog een stuk beter
Als ik me niet vergis heeft canon ook problemen met z'n 100-400L (veel uitval), en een 70-300 (bladiebladiebla) waar een jaar lang het probleem in heeft gezeten dat ie onscherp was in portret orrientatie.

Dus daar in is sigma niet de enige.

En over HSM en OS is dat echt nodig voor een lens? HSM kan makkelijk zijn, maar zelfs voor de meeste sporten of vogels in volle vlucht kan je je zonder HSM makkelijk schieten. De betere en/of lichtsterkere lenzen zonder HSM o.i.d. focusen ook al een heel stuk betrouwbaarder als budget lenzen. Ik denk dat voor OS een beetje het zelfde geld. Je betaald er stevig voor en hoe vaak heb je het echt nodig?

(m'n mnolta 70-210 f/3,5-4,5 is echt veel betrouwbaarder als m'n 18-70f/3,5-5,6. Daardoor zijn snel bewegende objecten met de 70-210 veel makkelijker te doen ondanks dat de focus van deze lens trager is.)
neographikal schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:18:
Als je dan geen enkele keuze hebt behalve het Sigma-glas als gebruiker: It'd better be good, dan accepteer je dit gezeik gewoon niet.
Accepteer je een brake Canon lens dan wel? Volgens mij geld voor iedere lens van welke fabrikant dan ook dat ie niet brak moet zijn. Bij sigma is het alleen vaak wel raadzaam om de eerste serie te vermijden. Maar dat geld voor alle fabrikanten. Als er een fout in zit dan zit ie in 99% van de gevalen in de eerste (paar) serie(s).

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 30-09-2006 10:43 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• neographikal
  • Niet online
Natuurlijk accepteer je het niet als je lens brak is, maar het komt bij Sigma behoorlijk vaak voor (zie de fora van Photozone, DPReview, GoT en zelf heb ik het ook al gezien met drie exemplaren van een 17-35 met centeringproblemen). Canon en Nikon hebben de QC, op een de consistente blunder van de 24-105 en 70-300 bij Canon na, behoorlijk goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo lang er geen harde cijfers zijn over Fall-out van objectieven zeggen mij dit soort 'onderzoeken' via fora en zo niet zo veel. Over diverse objectieven van diverse makelij zijn berichten te vinden.
Veel problemen zijn de bekende error 99 problemen die Sigma -onder servivce- vaak verhelpt door te rechippen. Overigens kwam deze zelfde fout ook voor bij Canon-objectieven.

De foutjes worden volgens mij Sigma meer aangerekend omdat het een 'voordelig' merk is. Dan is het een bevestiging dat het niet goed kan zijn voor die prijs. Terwijl als het een Canon of Nikon objectief is, het wel een uitzondering moet zijn: "want het zijn toch dure objectieven".
Vergelijk het met kleren: Ik heb kwalitatief ontzettend slechte jas van een duur merk X, maar het merk zal er nooit onder lijden, want het heeft een kwaliteitsimago- want het is duur.
Wanneer zal het merk dit kwaliteits-imago kwijtraken? bij 10% 20% 30% ontevreden klanten?
Koop je een vergelijkbare jas bij een goed kopere winkel dan is een paar procent uitval al een bevestiging van een slecht imago

Wat betreft centrering betreft zou ik zeggen kijk de tests van ColorFoto maar eens na. Daar komen verscheidene objectieven van Canon (ook L-glas) qua centrering erg slecht uit de bus (en dat zijn de objectieven die geen fabrieksfouten hebben !)

Kortom je zit nergens safe. Het gaat erom hoe de fabrikant met de service (teruggave/reparatie/vervanging) omgaat. En wat dat betreft heeft Sigma een naam hoog te houden.

BTW er zijn nogal wat objectieven uit de stal van de grote merken die uit dezelfde fabrieken komen als de third party producenten. Dat mag ook wel wat relativering brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Wat mij betreft mag het wel weer ontopic over de SD14 dSLR ipv de betrouwbaarheid van lenzen in het algemeen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 20:29:
In welke prijsklasse gaat ie ongeveer worden, en concurrent waarvan dus?
Ik ben hier ok zeer benieuwd naar: Bij Foto Koch (duitsland) staat de body te koop voor 1399- voor wie per se de eerst wil zijn denk ik. Vrij stevige prijs, die -als ze die vasthouden- wel verwachtingen schept over de beeldkwaliteit.
Mijn SD10 is nog niet aan vervanging toe (7000 shots in 15 maanden) en bevalt prima dus ik kan nog wel een paar jaartjes wachten op de te verwachten prijsdalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de Photokina kreeg ik er even een in mijn handen en daar heb ik wat foto's mee gemaakt op ISO 400. Het resultaat was zelfs op het TFT schermpje op de camera al bedroefend. Het meisje dat me hielp zei dat het mogelijk lag aan die specifieke camera waardoor we een andere body zijn gaan testen maar die had hetzelfde euvel.

Op ISO 400 zagen de beelden er uit vol met blauwe spikkels, terwijl de witbalans prima was. Het was pure beeldruis, iets dat volgens zowel mij als ook de mensen van Sigma op de stand niet zo duidelijk zichtbaar zou mogen zijn.

Helaas mocht ik geen eigen geheugenkaart in de camera steken om de resultaten mee naar huis te nemen, anders had ik ze kunnen laten zien. Op de stand verzekerde men mij dat deze storing te wijten zou zijn aan het feit dat het pré productie modellen betrof en dat de werkelijke winkel exemplaren beter zouden zijn.

Test dus even goed de camera op ISO 400 voor je deze aanschaft, ik heb er weinig vertrouwen meer in. (en dat had ik wel in de SD9 en SD10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:57:
Op de Photokina kreeg ik er even een in mijn handen en daar heb ik wat foto's mee gemaakt op ISO 400. Het resultaat was zelfs op het TFT schermpje op de camera al bedroefend. Het meisje dat me hielp zei dat het mogelijk lag aan die specifieke camera waardoor we een andere body zijn gaan testen maar die had hetzelfde euvel.

Op ISO 400 zagen de beelden er uit vol met blauwe spikkels, terwijl de witbalans prima was. Het was pure beeldruis, iets dat volgens zowel mij als ook de mensen van Sigma op de stand niet zo duidelijk zichtbaar zou mogen zijn.
Rustig maar:geen paniek ;) Ik zou niet afgaan op het TFT-schermpje: Ook bij mijn SD10 geeft die soms dots die er in het echt niet zijn. En dit is een pre-production camera dus daar kan je eigenlijk geen conclusies op baseren.
Je denkt toch niet dat Sigma (of welke fabrikant dan ook ) in 2006/7 een Camera verkoopt die op ISO400 vol ruis zit !!!
Dus laten we eerst eens bestanden uit productierijpe SD14's afwachten.

Wat ik heb gehoord heb van mensen die het zouden kunnen weten is trouwens dat de SD14 signifcant minder 'ruis' heeft dan de SD10.

Hoe waren de afdrukken trouwens. Er hingen grote afdrukken (ook van ISO 400 ) hoe waren die? Vast geen blauwe vlekken >:) !

Van zoveel op de photokina 'gepresenteerde'DSLR's zijn trouwens nog geen bestanden te zien: In de laatste weken voor verkoop wordt er soms nogal wat getweaked en aangepast in soft-en hardware

Heb je verder nog geen positieve reactie op de camera:
Ik heb mensen positief gehoord over de snelle reactietijd (sluitervertraging), het mooie sluiter-geluid, :) snelle autofocus en de goede handligging.
Ben er niet geweest maar ben benieuwd.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 187988 op 02-10-2006 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Luminous Landscape heeft een kleine videoblog gemaakt waar ze het ook over de SD14 over hebben: hier te zien :)

Punten die genoemd worden over de SD14:

- viewfinder ligt 'diep', over daadwerkelijke grootte werd niks gezegd.
- Maatje groter dan een 400D of D50/D80
- Body wordt best warm, de commentator hoopt dat de uiteindelijke beeldkwaliteit er niet door beïnvloed wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door Remy op 03-10-2006 13:02 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En hier is er nog een van PopPhoto (het item na de bespreking van de Sony Alpha):
De reporter klinkt in elk geval enthousiast (ook over de Sony Alpha BTW).
Maar ook hij heeft nog geen foto-bestanden kunnen evalueren.

http://www.popphoto.com/w.../2921/photokina-2006.html
(scrollen naar de blog van dag 2 )

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 187988 op 04-10-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187988 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 14:12:
[...]
Heb je verder nog geen positieve reactie op de camera:
Ik heb mensen positief gehoord over de snelle reactietijd (sluitervertraging), het mooie sluiter-geluid, :) snelle autofocus en de goede handligging.
Ben er niet geweest maar ben benieuwd.
Tuurlijk heb ik wel positieve reacties op de camera. Sterker nog, ik overweeg echt om er een te kopen omdat ik redelijk vaak in situaties verkeer waar precies dit type sensor mij vreselijk zou helpen.

De SD10 heb ik veel gebruikt en daar was ik erg tevreden over, ik verwacht van de SD14 dat hij minstens net zo goed is, maar natuurlijk is hij beter. Alleen konden ze me dat op de beurs helaas niet laten zien en daar schreef ik over.

Het ging mij er gewoon om dat ik het raar vind dat een bedrijf een product presenteerd dat niet goed werkt, vervolgens een andere camera pakt en er dan pas achter komt dat ook die niet presenteerd zoals het zou moeten. De afdrukken die er hingen waren prachtig, maar vertrouw je die nog als er alleen maar slecht beeld uit de twee camera's komt die je in je handen gehad heb.

(en daar komt bij, die foto's moeten dan ook gemaakt zijn met een pre-productie model)

Nogmaals, ik denk ook dat de SD14 beter zal zijn dan de al perfecte SD10, sterker nog ik weet bijna zeker dat ik er een aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Remy schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:01:
Introprijs van de SD10 was 1999, en ik denk dat de SD14 daar niet veel van zal afwijken ;) Een concurrent voor de Canon 5D, Nikon D200, Fuji S5 Pro dus: het middensegment van body's rond de 2000 ~ 2500 euro :)
En de eerste prijzen zijn bekend:

Canoga camera levert hem voor 1599 dollar, body only.

Ook Amazon.com heeft hem in't assortiment, voor dezelfde prijs, waarbij staat aangegeven dat hij vanaf 15 december geleverd wordt. Ben benieuwd wat de prijs in EU gaat worden van de cam.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hybybyte
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 08:26
Foto Konijnenberg heeft hen te koop voor €1379

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=425

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
zijn er voor de sigma mount ook adapters zodat je glas met een m42 mount kan gebruiken?
Ik vind het erg jammer dat ze deze niet (zoals kodak destijds met de dcs14c en n) met een canon en nikon mount uitbrengen, ik heb niks tegen sigma glas, maar nu moet je alles opnieuw kopen wil je deze camera naast je andere gear gebruiken.

Daarom lijkt het me wel handig om deze mooi met een contax (zeiss) groothoekje te kunnen gebruiken... die doen de foveon waarschijnlijk ook meer eer aan dan de sigma groothoeklenzen.

edit: ja gevonden:
http://cgi.ebay.nl/M42-Ad...3QQtcZphotoQQcmdZViewItem

[ Voor 13% gewijzigd door abrakadaver op 19-10-2006 09:12 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uit eigen ervaring met een SD10 met Sigma lenzen weet ik dat de kwaliteit van het beeld perfect is. Ik werk zelf het grootste deel van de tijd met Nikon apparatuur en Nikon glas en natuurlijk is dat scherper en contrastrijker, dat zal niemand betwisten, maar de toegevoegde waarde van de Foveon sensor maakt in deze een hele hoop goed.

Met andere woorden. Er zijn situaties waar ik liever met minder glas maar met een Foveon sensor schiet dan met een dure Nikon met duur Nikon glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hybybyte
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 08:26
Computeruniverse.net (DL) heeft de body mèt kitlens voor €1355 staan.

http://www.computeruniverse.net/products/90199841.asp
Pagina: 1