Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Inleiding

Naast Sony en Nikon komt nu ook Canon met een 10MP dSLR: de 400D. De Chinese Canon website heeft (natuurlijk per ongeluk) een dag te vroeg de specs gereleased: de officiële intro is 24 augustus. Deze 400D volgt de lijn die in 2003 met de 300D (6MP) is begonnen, die werd opgevolgd in februari vorig jaar met de 350D (8MP). Precies achttien maanden na die 350D komt de 400D, om de strijd aan te gaan met Sony's Alpha 100 en Nikon's D80 in het 10MP voor 1000 euro segment.

Een stukje uit de press release:
As well as the EOS Integrated Cleaning System, the EOS 400D incorporates a number of developments over the EOS 350D. Resolution increases from 8.0 to 10.1 Megapixels, using the superior hi-sensitivity, hi-speed, low-noise CMOS technology now found in all six EOS Digital models. At nearly twice the size of the EOS 350D display, the 2.5” hi-resolution LCD is the brightest in the EOS range and now displays all of key shooting and user interface information along with image playback. The AF system expands from 7 to 9-point, with a highly sensitive f/2.8 center point for exceptional performance in low light. Even with the image resolution increase, maximum frame burst almost doubles from 14 to 27 large JPEGs and from 5 to 10 RAW.
Hieronder in de specs de belangrijkste veranderingen tov de 350D dik gedrukt:

Specs

- 10,1MP CMOS sensor, APS-C 22.2mm x 14.8mm
- 9-punts AF
- multi-segment metering, geen spotmeting
- 2,5" scherm, 230.000 pixels
- 3fps
- ISO 100 - 1600
- Sensor cleaning systeem
- startup tijd van 0,2 sec
- USB 2,0 High-Speed
- 27 JPEG, 10 RAW buffer
- flash sync 1/200e
- sluitertijden 1/4000e ~ 30 sec
- zelfde accu, BG-E3 grip, Digic II als de 350D

Pics

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/foto/400d.jpg

Canon zal daarnaast ook 2 nieuwe lenzen presenteren:

Canon EF 50mm f/1.2 USM

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/foto/ef50-12.gif

Canon EF 70-200 f/4 IS USM

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/foto/ef70200isusm.gif

Links:

Officiële productpagina
DPReview nieuwsitem
Letsgodigital.org preview en specs
DCViews
Imaging Resource
Rob Galbraith
Bob Atkins 400D pagina

[ Voor 43% gewijzigd door Remy op 29-08-2006 11:41 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Een 70-200 F/4 L IS USM *O*

Zal ik wel weer nog langer door moeten sparen :(

Ben benieuwd waar die in prijs terecht gaat komen, hij zal duurder worden dan de 70-200 L F/4 en de 70-300 IS, maar goekoper dan de 70-200 F2.8 L IS... zelfde buurt als de 70-200 F2.8 L dan misschien? Wordt nog een lastige afweging dan (as if): 1 stop licht of 3 stops IS.

En ik begrijp dat er een sensor cleaning system in de 400D komt te zitten? Cool :D

[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 23-08-2006 09:59 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-07 22:53
Ben benieuwd of er nog meer specs tevoorschijn komen morgen, want het is opzich wel een vrij magere update ivm de 350d. Maar dat was natuurlijk wel verwacht.
Alhoewel; 10,1 MP, sensor cleaning, 2,5 inch display...
Denk dat ik vast ga sparen 8)

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Dido schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 09:57:
Wordt nog een lastige afweging dan (as if): 1 stop licht of 3 stops IS.
tja, waarschijnlijk zal de 2.8 niet IS optisch (een stuk) beter zijn dan die nieuwe 4 IS, zou een afweging kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
En ik begrijp dat er een sensor cleaning system in de 400D komt te zitten? Cool :D
Yep, goed kijken naar wat concurrenten juist wel en niet hebben, en dan iets unieks eruit vissen wat je kan gebruiken: in dit geval het sensor cleaning systeem zoals Olympus al had en daar dan zelf wat voor verzinnen :) Bij de 400D is het een three stage systeem: first stage is met drie optische inductors die het stof weg'zuigen': de tweede stage is een wat rigoreuzere toepassing van 1 voor zover ik heb begrepen, en de derde stage is gewoon mirror lock up en handmatig verwijderen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Wow, die 50mm f/1.2 is echt O+ :9~
Verder vind ik de upgrade vrij 'mager' eigenlijk, maar 10mpix zal voor veel consumenten wel een hoop betekenen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op het plaatje lijkt de greep waar je de camera aan vastpakt in ieder geval wat breder en dieper te zijn dan die van de 350D. Ik hoop het, daarmee lossen ze één van de knelpunten van de 350D op: de ergonomie :)
Hij moet wel steengoed zijn en niet al te duur zijn, die derde stop vanaf de 1.4 (die optisch ook al méér dan prima is) vind ik niet zoveel :)
Op zich een erg leuke combi, mits de prijs niet al te hoog gaat worden. Als het ding richting de 1000 gaat dan wordt het toch wel erg verleidelijk om toch voor de 70-200/2.8 te gaan :) * neographikal benieuwd wat er nog meer gaat volgen deze week :9

[ Voor 68% gewijzigd door neographikal op 23-08-2006 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Haha, tot je ermee probeert te manual focussen, dan ben je er minder blij mee :P. Maar is zeker een stoere lens ja, net als de 85mm f/1.2 die eerder al aangekondigd was :)
Verder vind ik de upgrade vrij 'mager' eigenlijk, maar 10mpix zal voor veel consumenten wel een hoop betekenen }:O
Ja, ik vind het ook mager, er zijn maar 3 echte zaken die noemenswaardige updates zijn vergeleken bij de 350D: de sensor, de display en het sensor cleaning systeem: voor de rest blijft er erg veel hetzelfde: aan de andere kant, waarom zou Canon veel verbeteringen stoppen in een camera die toch al het meest verkocht wordt op de dSLR-markt? Je innovaties en nieuwigheden moet je een beetje uitsmeren over meerdere periodes en modellen, anders verdien je erg weinig aan je producten: daarnaast zou je je te erg in de kaarten kunnen laten kijken door concurrenten.

Je wil ook niet te ver voorop lopen op concurrenten natuurlijk: dat betekent dat zij veel af kunnen kijken en zo een hele stamp R&D-geld kunnen besparen ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Een mooie camera, twee mooie lenzen. De camera is niet echt innovatief te noemen, maar wel een degelijke voortzetting van een goede lijn. Inderdaad te hopen dat hij weer iets groter wordt dan de 350D. Vooral de lenzen zijn goed nieuws, hoewel het prijskaartje natuurlijk nog roet in het eten kan gooien.

En een 50mm L prime.. :D

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:32
neographikal schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:16:Hij moet wel steengoed zijn en niet al te duur zijn, die derde stop vanaf de 1.4 (die optisch ook al méér dan prima is) vind ik niet zoveel :)
Is het geen halve stop?

Van F/1.0 -> F/1.4 is een hele stop. Een halve stop vanaf F/1.0 zou op F/(sqrt(1.5)) moeten liggen, en dat is dus F/1.22 (F1.2 dus).. 2/3 stop vanaf F/1.0 is volgens mij F/1.29, dus f/1.3. 1/3 stop vanaf F/1.0 ligt op F/1.15 (geen idee hoe je dit noemt, f/1.1 of f/1.2..)

als die 70-200 f4 IS echt is lijkt me dat ideaal ;) Kon al niet kiezen tussen de 70-300 IS en de 70-200 F4 :)

[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 23-08-2006 10:25 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wups, sorry, je hebt gelijk :) Het kunnen beiden érg leuke lenzen zijn, maar het hangt wel sterk af van de prijs: ik ben dan ook erg benieuwd waarvoor Canon ze in de markt gaat zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-08 15:40
Welke significante upgrades ten opzichte van de 350D heeft die 400D nu?
10 megapixel, leuk voor marketing niet echt significant
sensor cleaning, mooie feature
Verder nog iets?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 18:09
iso 100 tot 1500? niet tot 1600?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
1600 staat bij Bok Atkins, dus dat zal wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

neographikal schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:16:
Op zich een erg leuke combi, mits de prijs niet al te hoog gaat worden. Als het ding richting de 1000 gaat dan wordt het toch wel erg verleidelijk om toch voor de 70-200/2.8 te gaan :)
Als het ding onder de duizend schiet dan komt ie weer in de buurt van de F/4 en de 70-300IS.

Wat zou het grote voordeel van de /2.8 zijn over de F/4IS? Het zou kunnen dat ie optisch (veel) beter is, maar dat zal eerst uit tests moeten blijken (dat de /2.8 goed is weten we al :) ).

Zuiver voor de lichtsterkte zou je de F/4IS moeten nemen, theoretisch komt dat overeen met f/1.4 door de IS. Zelfs als je in de praktijk "maar" twee stops wint zit je een stop sneller dan de F/2.8.

Voor de bouwkwaliteit hoef je het in dit geval niet te laten, het nieuwe besstje heeft ook een rood randje.

Anyways, eerst maar eens kijken hoe dat ding getest wordt en wat ie moet gaan kosten :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 21:52
The Cheese schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:34:
Welke significante upgrades ten opzichte van de 350D heeft die 400D nu?
10 megapixel, leuk voor marketing niet echt significant
sensor cleaning, mooie feature
Verder nog iets?
2.5" display ipv 1.8".

(zelfde upgrade als de 20D => 30D)
Op het plaatje lijkt de greep waar je de camera aan vastpakt in ieder geval wat breder en dieper te zijn dan die van de 350D. Ik hoop het, daarmee lossen ze één van de knelpunten van de 350D op: de ergonomie
Ik heb even mijn 350D erbij gepakt. Behalve dat de sluiterknop van de 400D zwart is ipv zilver lijkt de greep exact gelijk te zijn qua grote en vorm. Voor zover ik uit het plaatje kan opmaken natuurlijk.

P.S. Ik denk dat ik voorlopig maar even niet over ga. die 2 extra megapixels heb ik niet echt nodig, het display van de 350D gebruik ik bijna nooit om te 'chimpen' en de sensor kan ik best handmatig schoonhouden.

[ Voor 58% gewijzigd door FragDaddy op 23-08-2006 10:53 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
deze update is dus nog kleiner dan 20D -> 30D...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oei, die 70-200/4.0 IS lijkt ook mij wel erg fijn. Komt deze in de plaats van of naast de gewone 70-200/4.0?

/me had stiekem gehoopt op een nieuwe 400/5.6 L IS USM.
Wellicht komt ie nog in de lente of volgend jaar augustus, dan is ie nog op tijd voor safari!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Wat zou het grote voordeel van de /2.8 zijn over de F/4IS? Het zou kunnen dat ie optisch (veel) beter is, maar dat zal eerst uit tests moeten blijken (dat de /2.8 goed is weten we al :) )
Een betrouwbaarder AF-systeem omdat er standaard meer licht valt op de AF-sensors :) Daarnaast dat je met f/2.8 'echte' sluitertijd wint, vs eigen-bewegings-sluitertijd met IS: als je snelle onderwerpen fotografeert heb je meer aan daadwerkelijke stops dan IS :)

Over de significante upgrades: ik heb er 3 gehighlight in de TS :)
Simon schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:43:
Voor het eerst een sensor cleaning systeem in een Canon EOS-body: sommige mensen zijn ook nooit tevreden hè :) Als je niks nuttigs toe te voegen hebt, post dan niet :P

[ Voor 23% gewijzigd door Remy op 23-08-2006 10:45 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Remy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:07:
[...]
Yep, goed kijken naar wat concurrenten juist wel en niet hebben, en dan iets unieks eruit vissen wat je kan gebruiken: in dit geval het sensor cleaning systeem zoals Olympus al had en daar dan zelf wat voor verzinnen :) Bij de 400D is het een three stage systeem: first stage is met drie optische inductors die het stof weg'zuigen': de tweede stage is een wat rigoreuzere toepassing van 1 voor zover ik heb begrepen, en de derde stage is gewoon mirror lock up en handmatig verwijderen :)
Regarding dust removeing, the EOS synthesis dust removal system has three measures: Inductor from clean unit (Self Cleaning Sensor Unit), dust removal function (Dust Delete Function) and manual clean inductor.

2de stage is volgens mij gewoon softwarematig stofjes incam weghalen, als ik de text goed begrijp

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Oei, die 70-200/4.0 IS lijkt ook mij wel erg fijn. Komt deze in de plaats van of naast de gewone 70-200/4.0?
Gewoon ernaast lijkt mij voor een paar honderd euro meer. Zal wel 800-1000 euro gaan kosten straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Simon schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:43:
Mja, maar wel een logische, het is even afwachten wat ze met de prijs doen. Maar gezien de originele introprijzen van de 3xxD's heeft Canon een leuk ding te pakken. Ze kunnen nu zowel Nikon als Sony flink gaan etteren door de camera voor een gunstige prijs te introduceren (zeg een 800-850 euro), ik denk in ieder geval dat de marketingmensen bij de andere merken zichzelf op de nagels zitten te bijten :+
Remy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:44:
[...]
Een betrouwbaarder AF-systeem omdat er standaard meer licht valt op de AF-sensors :) Daarnaast dat je met f/2.8 'echte' sluitertijd wint, vs eigen-bewegings-sluitertijd met IS: als je snelle onderwerpen fotografeert heb je meer aan daadwerkelijke stops dan IS :)
My thoughts exactly, het zou fijn zijn als hij bij de 850-900 euro geintroduceerd zou worden zodat de keuze wat makkelijker wordt :) Anders zou ik zelf alsnog nogal naar de 70-200/2.8 neigen vanwege de voordelen die je aanhaalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 16:12

mphilipp

Romanes eunt domus

Melkbus schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:03:
Ben benieuwd of er nog meer specs tevoorschijn komen morgen, want het is opzich wel een vrij magere update ivm de 350d. Maar dat was natuurlijk wel verwacht.
Inderdaad. Uiteraard branden nu dezelfde zinloze discussies los als na de intro van de 30D... Blijkbaar snappen mensen niet dat dit gewoon een 350D MkII is en geen camera die bedoeld is als upgrade voor de 350. Als je een 350D hebt, is de logische opvolger een 30D. Het is een update, modernisering, hoe je het ook noemen wilt.

In ieder geval weer leuk om te zien dat de megapixel strijd weer volop woedt... Iedereen nu een 10MP...en zo'n anti dust systeem is ook een hype. Ik heb er wel eens bagger op zitten die zelfs met de GreenVac er niet af gaat. Dan moet er toch echt de luiwagen aan te pas komen...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Remy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:44:
[...]

Over de significante upgrades: ik heb er 3 gehighlight in de TS :)
[...]
Voor het eerst een sensor cleaning systeem in een Canon EOS-body: sommige mensen zijn ook nooit tevreden hè :) Als je niks nuttigs toe te voegen hebt, post dan niet :P
significant? Ik vind de D80 10 keer zo significant, en dan mag ik 't niet meer melden? Ik vraag me af of Canon met de 400D nog wel zulke hoge ogen op gaat gooien als met de 350D, die was tov de 300D en grote stap, maar dit? Dust removal? Dat is minor, niets inventiefs dit. Die 350D was een marktbreker, de eerste fatsoendelijke dSLR, die snel startte, aardig wat mpix hebben... nou nou

enige visuele verschil is zwarte sluitert knop ipv zilver

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
FragDaddy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:40:
[...]
(zelfde upgrade als de 20D => 30D)
Niet echt: ten opzichte van de 20D => 30D upgrade:
+ dust removal
+ 10 megapixel (30D is 8 megapixel)
- spotmetering
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
My thoughts exactly, het zou fijn zijn als hij bij de 850-900 euro geintroduceerd zou worden zodat de keuze wat makkelijker wordt Anders zou ik zelf alsnog nogal naar de 70-200/2.8 neigen vanwege de voordelen die je aanhaalt
En als je er dan toch geld aan het bijleggen bent kun je net zo goed doorsparen voor de 2.8 IS variant :P

Maar ik ben het met je eens. Als je puur je sluitertijd omlaag wil halen kun je beter voor de 2.8 variant gaan. Enige nadeel is dat de 2.8 zwaarder is dan de 4. En dit zijn juist van die lensen die je (ik iig) vaak op je camera hebt zitten vanwege het mooie bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
The Cheese schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 10:55:
[...]

Niet echt: ten opzichte van de 20D => 30D upgrade:
+ dust removal
+ 10 megapixel (30D is 8 megapixel)
- spotmetering
...
Ik had het alleen over het display ;) (dat is net als bij de 20D => 30D van 1.8" naar 2.5" gegroeid)

De 350D had toch ook geen echte spotmetering. Partial metering komt het beste in de buurt. Of ken ik mijn camera nou zo slecht?

[ Voor 16% gewijzigd door FragDaddy op 23-08-2006 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
FragDaddy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:00:
[...]

Ik had het alleen over het display ;) (dat is net als bij de 20D => 30D van 1.8" naar 2.5" gegroeid)

De 350D had toch ook geen echte spotmetering. Partial metering komt het beste in de buurt. Of ken ik mijn camera nou zo slecht?
Ik bedoelde dat er op de 20D => 30D upgrade wel spotmetering bij was gekomen en bij de 350D => 400D niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Gelukkig zal je er vast prima mee kunnen fotograferen, en dat is vele malen belangrijker dan eventuele upgrades. Die zijn leuk, maar niet meer dan dat ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het viewfinder-verhaal: of daar nog wat aan gedaan is. Zowel de D80 als de Alpha 100 hebben behoorlijke viewfinders, een essentieel onderdeel van't fotograferen: indien Canon daar wat aan heeft kunnen doen tov de 350D, zou dat alleen maar leuk zijn voor toekomstige 400D-eigenaren :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
Remy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:12:
Gelukkig zal je er vast prima mee kunnen fotograferen, en dat is vele malen belangrijker dan eventuele upgrades. Die zijn leuk, maar niet meer dan dat ;)
Dat kon toch met de 350D ook al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de nieuwe lenzen interessanter dan de nieuwe camera (met tot zo ver slecht kleine verbeteringen imho). De 70-200/4 IS is een mooie aanvulling op canons tele-segment, hoewel ik persoonlijk eerder voor de f/2.8 (non-IS) zou kiezen door de 'echte' lichtsterkte (minder beweging van je onderwerp) én de wellicht hogere optische kwaliteit. Maar voor mensen die licht bepakt en zonder monopod (of bibberhandjes hebben) op stap willen is deze lens wellicht een uitkomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08 16:29
Dat er een 50 mm L prime zou komen was te verwachten, want die ontbrak nog. Zelf heb ik de 50 1.4 en dat is wat betreft constructie duidelijk geen L.

'Gelukkig' zijn de specs van de 400D zodanig dat ik nog steeds heel tevreden ben met mijn 350D. Ik zal hier nog heel veel foto's mee maken totdat ik het geld voor een 30D heb. :+

Ik ben wel benieuwd hoe het anti-dust systeem in de praktijk werk. Stof op de sensor is toch een nadeel van de DSLR, alhoewel ik er zelf weinig last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:25:
Ik vind de nieuwe lenzen interessanter dan de nieuwe camera (met tot zo ver slecht kleine verbeteringen imho). De 70-200/4 IS is een mooie aanvulling op canons tele-segment
wat ik niet snap, is dat Canon niet met een serieuze aanvulling in het EF-S segment in het telebereik komt. Bijvoorbeeld een 50-150/2.8 IS. Naar mijn idee qua bereik veel interessanter dan een 70-200 op een APS-c sensor camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lateef schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:32:
[...]
wat ik niet snap, is dat Canon niet met een serieuze aanvulling in het EF-S segment in het telebereik komt. Bijvoorbeeld een 50-150/2.8 IS. Naar mijn idee qua bereik veel interessanter dan een 70-200 op een APS-c sensor camera.
Misschien dat ze graag hun L- / FF-verkoopargument willen gebruiken? Natuurlijk zou een 50-150/2.8 IS een schot in de roos zijn: goedkoper te produceren, lichter van gewicht en een ideaal bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:46:
Misschien dat ze graag hun L- / FF-verkoopargument willen gebruiken?
vast, maar die hebben ze met de 17-55 toch ook laten varen? met een 17-55 en een 50-150 en een 20D/30D heb je een mooie uitrusting voor de serieuze hobbyfotograaf of semi-pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
lateef schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:32:
[...]

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:46:
[...]

Misschien dat ze graag hun L- / FF-verkoopargument willen gebruiken? Natuurlijk zou een 50-150/2.8 IS een schot in de roos zijn: goedkoper te produceren, lichter van gewicht en een ideaal bereik.
Yep, dat laten ze over aan Sigma en andere third party lensbouwers: Sigma 50-150mm EX HSM DC announced. Ook Nikon doet niet zo serieus aan tele-lenzen specifiek voor DX: ze hebben alleen de 55-200 DX die als telekitlens bij de D50+18-55 hoort :)
lateef schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:51:
[...]
vast, maar die hebben ze met de 17-55 toch ook laten varen? met een 17-55 en een 50-150 en een 20D/30D heb je een mooie uitrusting voor de serieuze hobbyfotograaf of semi-pro.
Een kwali wide-angle zoom specifiek op APS-formaat maakt meer sense dan een tele-zoom: op wide telt elke mm driedubbel vergeleken bij tele ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Remy op 23-08-2006 11:53 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19
Dat grotere display en dust removal zijn "leuke" opties, maar voor 350D bezitters denk ik toch wat mager om te gaan upgraden.

Hopelijk maken ze niet WEER de "fout" om de geselecteerd ISO niet op een displaytje te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, er moet ook nog iets te wensen overblijven hoor. Daarnaast staat Canon natuurlijk bekend vanwege kleine updates. Hele grote wijzigingen zijn vanwege de korte productcyclus niet mogelijk (of aantrekkelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:34

Rudedadude

Maybe we were born to run

Nou, laten de tests maar komen :) Ik ben erg benieuwd naar de vergelijkende tests tusse de 400D, de D80 en de Alpha100.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Hopelijk maken ze niet WEER de "fout" om de geselecteerd ISO niet op een displaytje te zetten.
Je bedoelt, hopelijk verbeteren ze dat nou eindelijk eens. Of ze zetten het in de zoeker zelfs, maar op ht display zou al een hele stap vooruit zijn :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Remy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 11:52:
Een kwali wide-angle zoom specifiek op APS-formaat maakt meer sense dan een tele-zoom: op wide telt elke mm driedubbel vergeleken bij tele ;)
dat kan wel zijn, maar dat is toch nog geen reden om het tele-bereik niet serieus te nemen? een 70-200 op een APS-c camera is - naar mijn mening - gewoon te lang voor portretwerk. ik denk dat er voor een 50-150 meer dan voldoende vraag zal zijn; hij kan wat kleiner, lichter en goedkoper gemaakt worden en het bereik is gewoon een stuk prettiger en sluit uitstekend aan op de 17-55. het is gewoon jammer dat APS-c niet serieus wordt genomen. het eind van dit formaat camera's is nog lang niet in zicht en naar mijn idee zal er wel bestaansrecht voor blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 18:55

Vuvuzela

My spire is forming

Ik hoop alleen niet dat de 400D qua prijs te dicht bij de 30D gaat zitten. Ik ben van plan een DSLR te kopen. En als het verschil "maar" €200 zal worden. Dan ga ik nog erg twijfelen. Aangezien de 30D nu te koop is, en ik dus ook niet nog xx weken moet wachten tot de 400D te koop is in NL.

edit// Keek ff naar het plaatje van de 400D en als de lens die erop zit de kitlens is. Dan is toch imho ook een leuke verbetering ;) een EF-S 17-85mm 1:4-5.6 IS USM als KIT lens :>

[ Voor 31% gewijzigd door Vuvuzela op 23-08-2006 12:15 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige minpuntje dat ik zosnel al zag, was dat ook bij de 400D de "bekleding" om de handgrip op de body lijkt te missen?, zoals dit wel aanwezig is bij de BG-E3 grip. Ik vind dit persoonlijk goedkoop aanvoelen en minder fijn in de praktijk. Maargoed, dat gaat ook weer ten koste van de ruimte tussen objectief en grip natuurlijk en daardoor tevens het formaat van de camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 17-85 is een van de kitlenzen, helaas voor jou een duurdere. De 350D is icm de grip en 17-85 verkrijgbaar voor iets van 1350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Laatst online: 18:20

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ben ik nou de enige die denkt dat die 70-200 4 IS een photoshop grap is van de chinezen?
Lijkt net alsof ze de 70-200 2.8 IS gemixt hebben met de 70-200 F4.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het is al door een hoop mensen geopperd in het verleden, het zou een mooie lens tussen de 2.8IS versie en de F/4L zijn, maar het is wel een tikje vreemd :) Ah fijn, we zullen het van de week wel zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
THW Arie schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:37:
Ben ik nou de enige die denkt dat die 70-200 4 IS een photoshop grap is van de chinezen?
Lijkt net alsof ze de 70-200 2.8 IS gemixt hebben met de 70-200 F4.
Ja, je bent de enige die denkt dat Canon China een gephotoshopte lens op z'n site gaat zetten :X

Kom op, morgen is Canon day voor wat betreft aankondigingen, dan is de officiële intro van ettelijke tientallen producten: dan verzin je zo'n lens er niet zo even bij op je eigen officiële site.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:03:
Nou, laten de tests maar komen :) Ik ben erg benieuwd naar de vergelijkende tests tusse de 400D, de D80 en de Alpha100.
in het nieuwe nummer van het duitse blad Colour foto staat een test van alpha 100,. hij krijgt 71 punten, evenveel als de 350d. Dan lijkt me een verbeterde versie, de 400d, bijvoorbaat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Dan lijkt me een verbeterde versie, de 400d, bijvoorbaat beter.
Een 'update' van een camera met wat hogere specs qua resolutie van sensor en lcd hoeft niet per se beter te zijn, dus ik zou uitkijken met een dergelijke aanname 'bij voorbaat' ;) Het sensor cleaning systeem kan voor extra punten zorgen mits goed geïmplementeerd, maar dat weten we nog gewoon niet :)

Als het goed is heeft DPReview morgen een preview van de 400D klaar, dan weten we al wat meer over de body(grootte) en z'n internals.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:46:
[...]
in het nieuwe nummer van het duitse blad Colour foto staat een test van alpha 100,. hij krijgt 71 punten, evenveel als de 350d. Dan lijkt me een verbeterde versie, de 400d, bijvoorbaat beter.
Staar je nou niet blind op tests. Kijk liever naar wat voor jou belangrijk is. De AS feature van de Sony is iets dat je erg veel geld bespaart bijvoorbeeld als je dat belangrijk vind.

De een is nooit per definitie beter dan de ander.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik ben benieuwd of Canon aan de binnenkant naast de sensor nog big changes heeft gemaakt, wordt deze sensor in een ander model gebruikt?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 18:55

Vuvuzela

My spire is forming

Wanneer kan je de 400D in de winkels verwachten? Als je het vergelijkt met presentatie->verkoop van de 350d en 30d bijvoorbeeld.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
MCK: Canon levert vaak binnen 6 weken na aankondiging: even rekenen levert 5 oktober als start van de leveringen, ruim op tijd voor de kerst :)
wordt deze sensor in een ander model gebruikt?
Voorlopig is deze sensor uniek voor de 400D: waarschijnlijk (maar dit is dus een dikke aanname, pin me er niet op vast) had Canon graag dezelfde sensor als in de 350D gebruikt net als het 20D/30D-verhaal, alleen konden ze dat na de intro van Sony's Alpha 100 en de Nikon D80 niet maken.

Zodoende dat ze toch de 10,1MP CMOS van de plank hebben gepakt. Deze of een broertje ervan zal in de toekomst vast nog wel z'n neus laten zien in een 40D, tot Canon in z'n geheel over gaat op fullframe sensors* voor alle modellen vanwege pixelcount.

* let op, weer een aanname nav de ontwikkelingen qua kosten van sensors en daarnaast de modellen die op de markt zijn / gaan komen (Canon 5D) :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Simon schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 13:04:
Ik ben benieuwd of Canon aan de binnenkant naast de sensor nog big changes heeft gemaakt, wordt deze sensor in een ander model gebruikt?
En dan zowel software als hardware matig?

Waar ik dan weer benieuwd naar ben is of de d50/d70 en 350d nu in prijs gaan zakken. Dan wordt de dSLR wereld opeens een stuk beter betaalbaar :) (wordt de keuze straks nog moeilijk ook :/ :P )
Remy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 13:16:
[...]
Een Nikon D50 body is al 436 euro, hoe goedkoop wil je het hebben? Nog lager en er worden wel erg weinig digicams uit de hogere klasse verkocht omdat de dSLRs te diep in dat vaarwater terecht komen ;)
Dat is wel zo, er blijft een prijsverschil tussen de series, maar de d80 prijs bijvoorbeeld? Die zit in hetzelfde segment. Nouja, lastig te voorspellen, we wachten wel af :P

[ Voor 42% gewijzigd door _ferry_ op 23-08-2006 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
dSLR wereld opeens een stuk beter betaalbaar :)
Een Nikon D50 body is al 436 euro, hoe goedkoop wil je het hebben? Nog lager en er worden wel erg weinig digicams uit de hogere klasse verkocht omdat de dSLRs te diep in dat vaarwater terecht komen ;)
Dat is wel zo, er blijft een prijsverschil tussen de series, maar de d80 en 350d prijs zal wel beinvloed worden lijkt mij?
Waarom? De D80 is nog niet eens op de markt: en de 350D is al langere tijd dalende richting de 600 euro body only. Voor deze 10MP voor 1000 eur body's zal het gebeuren dat ze rond de 900 euro gaan worden, waarbij ik denk dat Sony er een eindje onder gaat zitten gezien dat ze marktaandeel moeten winnen. De tijd en onderlinge (tussen shops dus) prijzenconcurrentie heeft vaak meer invloed op de prijzen van bestaande modellen dan de introductie van nieuwe modellen: zie bv ook de 20D en de D70(s) :)

[ Voor 55% gewijzigd door Remy op 23-08-2006 13:20 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
Als ik de Chinese vertaling bekijk lijkt 't dat de 70-200 f/4 IS zelfs 4-stop Image Stabilization mee krijgt! Wordt 't wel heel aantrekkelijk. Relatief licht, goede bouw, USM (,FTM), en nog kunnen schieten op 200 mm op 1/15

"Canon is optical image stabilizer available to the largest number of four stalls shutter speed Fangdoudong ( :?) results"

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Remy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:45:
[...]
Ja, je bent de enige die denkt dat Canon China een gephotoshopte lens op z'n site gaat zetten :X

Kom op, morgen is Canon day voor wat betreft aankondigingen, dan is de officiële intro van ettelijke tientallen producten: dan verzin je zo'n lens er niet zo even bij op je eigen officiële site.
Haha, nee wat ik bedoel is dat de 70-200 F4 IS er precies uitziet zoals je em zou verwachten bij een fotosoep plaatje.
Maar Canon heeft eerder met de 70-200 2.8 IS laten zien dat ze prima in staat zijn om een partij extra lenselementen en gyro's in vrijwel dezelfde behuizing te proppen.

In Mei heb ik na veel wikken en wegen de 70-200 2.8 IS gekocht, omdat dit de enige lens was met IS zonder rare nadelen.
De 70-300 DO IS heeft wat rare optische bijwerkingen van de DO elementen en de 70-300 IS non-DO had toen nog het portretprobleem.
De 2.8 IS is een behoorlijke toeter om mee te nemen, daar heb ik ook bewust voor gekozen omdat er toen geen alternatief was.
Maar met deze 70-200 F4 IS wordt het (afhankelijk van de prijs) misschien best wel verleidelijk om de 2.8 IS te verkopen.
inquestos schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 13:24:
Als ik de Chinese vertaling bekijk lijkt 't dat de 70-200 f/4 IS zelfs 4-stop Image Stabilization mee krijgt! Wordt 't wel heel aantrekkelijk. Relatief licht, goede bouw, USM (,FTM), en nog kunnen schieten op 200 mm op 1/15

"Canon is optical image stabilizer available to the largest number of four stalls shutter speed Fangdoudong ( :?) results"
Ja dat was mij ook al opgevallen. Dat zou betekenen dat Canon een nieuwe generatie IS begonnen is en ze zo weer langszij komen bij Nikon, die bijv. bij de 18-200 VR ook 4 stops compensatie beweren te hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Kanarie op 23-08-2006 13:50 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:21

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Het zou geweldig zijn :)

Ik wil nl. een 70-200 f/4 kopen dus dit zou een zeer leuke variant zijn. Alleen ik vrees wel voor de prijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Las op dpz:
HK prijzen: 50/1.2 = 15k ~ (1500 euro), 70-200 10k ~ (1000 euro)
hopelijk zijn het advies prijzen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
gratis_vodka schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 14:09:
Het zou geweldig zijn :)

Ik wil nl. een 70-200 f/4 kopen dus dit zou een zeer leuke variant zijn. Alleen ik vrees wel voor de prijs....
Canon gooit meestal 300 tot 500 euro op de prijs als een lens is uitgerust met IS: de 70-200 f/2.8 USM kost bv 1150 eur en de 70-200 f/4 USM 620 eur. Met IS is die eerste rond de 1700 eur, dus 650 eur duurder: ik schat dat de f/4-versie van de 70-200 ongeveer 400 eur duurder zal zijn dan die zonder IS, dus net over de 1000 euro.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
coole ondertitel remy :+

trouwens die 70-200 f/4 IS lijkt me wel practisch.
Vooral als je een 1.4x converter wil gebruiken kan die IS nog extra van pas komen om uit de hand te schieten.

Canon laat met het uitbrengen van deze lenzen duidelijk zien waar ze zich op richten, namelijk een upgradepath....
ofwel het ' voor elk wat wils' idee.
je kan bij canon van heel goedkoop tot heel duur terecht:
goedkoop : 18-55 en 55-200
normaal : 17-40 met 70-200 /4 (eventueel met IS)
lichtsterk : 16-35 met 24-70 en 70-200 /2.8 (eventueel met IS)
goedkope primes: 28 2.8, 35 2.0, 50 1.8, 85 1.8
L-primes : 24 1.4 met 35 1.4, 50 1.2, 85 1.2, 135 2.0 en 200 2.8
en daartussen zitten nog legio lenzen.
Mede om deze reden vind ik dat de keuze voor Canon op dit moment veiliger is dan bijvoorbeeld Sony, daar heb je alleen een low/mid-end of de high-end zeiss lenzen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Rudedadude schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:03:
Kwa handling zou ik de 350D/400D wel vergelijken met een D50 van Nikon. Een D80 zit net een stapje daarboven. Je mist bij de 350D/400D en een D50 net dat tweede scrolwietje waar je je settings mee doet. Andere specs kom je wel wat verder mee. Maar vind hier de handling iig wel belangrijk. Niet echt een zuiver vergelijk dus ;). Wellicht dat Nikon binnenkort met een D55 of D60 aan komt?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Nikon komt met niks: tegen deze 400D hebben ze de D80 een paar weken geleden geïntro'd.

Specs gaan om twee dingen: MP en prijs. Verdere specs-details zijn verhoudingsgewijs zoveel minder relevant voor consumenten dat producenten zich eraan hebben geconformeerd, behalve in het top pro-segment waar die andere specs + details juist weer wèl relevant zijn.

Als Canon een 11 of 12MP sensor had kunnen introduceren met de 400D, dan hadden ze dat gedaan: alleen maar om 1 of 2MP voordeel en daarmee sales-voordeel op Sony en Nikon te hebben. Echter doen ze dat niet, omdat ze dan teveel sales van de 20D/30D en 5D zouden afsnoepen. Waarom 1200 of 2555 voor een ~12MP dSLR betalen als je diezelfde ~12MP ook voor rond de 900 kan krijgen? De D70(s)-sales zullen nu ook wel flink gedempt worden met de komst van de D80.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
Ik vind vooral dat sensor cleaning systeem een goede vooruitgang en ben er heel benieuwd naar. Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat?

Ben ook benieuwd naar de prijs tov de 350D trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Remy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:01:
Waarom 1200 of 2555 voor een ~12MP dSLR betalen als je diezelfde ~12MP ook voor rond de 900 kan krijgen?
iemand die een 5D en waarschijnlijk een 20D/30D ook wel koopt, weet wel waarom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik had deze update wel verwacht, ben zo te lezen nog helemaal up-to-date met een 350D O-)
Ik wacht de opvolger van de 30D rustig af.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
lateef schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:10:
[...]

iemand die een 5D en waarschijnlijk een 20D/30D ook wel koopt, weet wel waarom...
Dat weet jij, dat weet ik: maar dat weten veel consumenten niet :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Remy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:01:
Echter doen ze dat niet, omdat ze dan teveel sales van de 20D/30D en 5D zouden afsnoepen. Waarom 1200 of 2555 voor een ~12MP dSLR betalen als je diezelfde ~12MP ook voor rond de 900 kan krijgen? De D70(s)-sales zullen nu ook wel flink gedempt worden met de komst van de D80.
Het aantal megapixels is voor de pro veel minder belangrijk dan de overige features, met name de consumentenmarkt is megapixelhyped, dus ik zie daar niet echt een bedreiging in? Het is echt geen vervanger voor de 1DsII (AF-systeem, FF), 1DII (AF-systeem, 8fps), 5D (AF-systeem en FF) of de 30D (AF-systeem, 5fps, spotmeting, etc). De gewone consument zal deze camera's over het algemeen niet direct overwegen, de (semi-)pro's en erg serieuze hobbyisten mogelijk wel, maar dat is echt een minder groot stuk van de markt :)
Cyclonist schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:26:
Ik had deze update wel verwacht, ben zo te lezen nog helemaal up-to-date met een 350D O-)
Ik wacht de opvolger van de 30D rustig af.. :)
Dat duurt nog een jaar probably :)

[ Voor 25% gewijzigd door neographikal op 23-08-2006 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Nu online
Ik heb de tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
neographikal schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:29:
[...]

Het aantal megapixels is voor de pro veel minder belangrijk dan de overige features, met name de consumentenmarkt is megapixelhyped, dus ik zie daar niet echt een bedreiging in? Het is echt geen vervanger voor de 1DsII (AF-systeem, FF), 1DII (AF-systeem, 8fps), 5D (AF-systeem en FF) of de 30D (AF-systeem, 5fps, spotmeting, etc). De gewone consument zal deze camera's over het algemeen niet direct overwegen, de (semi-)pro's en erg serieuze hobbyisten mogelijk wel, maar dat is echt een minder groot stuk van de markt :)...
Dat is precies wat ik hier al zeg: Remy in "Canon 400D 10,1MP dSLR introductie"
Specs gaan om twee dingen: MP en prijs. Verdere specs-details zijn verhoudingsgewijs zoveel minder relevant voor consumenten dat producenten zich eraan hebben geconformeerd, behalve in het top pro-segment waar die andere specs + details juist weer wèl relevant zijn.
Waarom herhaal je me? :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Echter doen ze dat niet, omdat ze dan teveel sales van de 20D/30D en 5D zouden afsnoepen. Waarom 1200 of 2555 voor een ~12MP dSLR betalen als je diezelfde ~12MP ook voor rond de 900 kan krijgen?
Omdat je jezelf tegenspreekt; de semi-pro's waar die camera's op gericht zijn malen niet erg om die megapixels zoals je zelf ook al aanhaalde: de daling van de verkoop in het hogere segment zal slechts gering zijn door het relatief kleine deel van het consumentensegment wat bereid is om 1200 / 2500 voor een camera neer te tellen, die dan mogelijk met de introductie van een 10+ megapixelcamera naar een lager model zouden worden getrokken :) Heel wat huisvaders lopen fijn met een 350D rond, prima, maar het gros daarvan peinst er echt niet over om die hoeveelheden geld neer te tellen :)

[ Voor 25% gewijzigd door neographikal op 23-08-2006 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 09:43

Floor-is

5.2

Ik vind het ondertussen wel eens tijd voor een sensor-upgrade-pakket voor de 1-serie ;)

Sensor-cleaning system: zou ik bekant een moord voor doen. Groter scherm achterop is ook wel fijn, maar liever met nog veel meer pixeltjes ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Laatst online: 06-08 23:49
Ik was toch aan het kijken voor een eerste dSLR, dus ik kan nog wel effe wachten op de 400D. Het grotere display is mooi meegenomen. Fijn bij het terug kijken van je foto. Da's immers wat dSLR zo fijn maakt, tenopzichte van SLR.

En Picture Style is ook wel leuk om mee te hobby'en. Die 10MP's zijn voor mij niet echt nodig. Ik vond de 8.2 van de 30D ook zat op zich. Ook vraag ik me af of die foto's van gister, met het XTi-type erop echt deze 400D is, en dat het CLD-scherm ook echt verdwenen is op dit model. Maargoed, morgen zullen we meer weten.

Edit:
Hier staan overigends nog wat nieuwe Digicams (onderaan).

[ Voor 9% gewijzigd door Shaggy_NL op 23-08-2006 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

inquestos schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 13:24:

1/20e dan nog altijd he? ;) (ALS je je strict houdt aan 1/mm dan moet je wel crop-factor gecompenseerde mm nemen: 320 -> 160 -> 80 -> 40 -> 20)

Then again, die 1/mm is maar een richtlijn, want met de huidige 3-stops 70-200/2,8 IS heb ik ook scherp geschoten op 1/20e en zelfs 1/15e :+

Ik zit wel te kwijlen bij de gedachte van een 50/1,2 :9~ Al moet daar eerst voor gespaard worden -O-

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Shaggy_NL schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:10:
Ook vraag ik me af of die foto's van gister, met het XTi-type erop echt deze 400D is, en dat het CLD-scherm ook echt verdwenen is op dit model.
Zou makkelijk kunnen. Hebben ze een beetje afgekeken van de Minolta D7D. Daar werkt het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Laatst online: 16:01
Remy schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:59:
[...]
Dat is precies wat ik hier al zeg: Remy in "Canon 400D 10,1MP dSLR introductie"
[...]
Waarom herhaal je me? :)
Ik wil hier wel een kleine kanttekening plaatsen. De wat higher end camera's zijn lang niet meer weggelegd voor de pro. Er zijn genoeg hightech freaks die als hobby fotograferen. Megapixels hebben voor deze groep meer dan alleen een symbolische betekenis en gelden voor hen zeker nog als verkoopargument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zier er goed uit !

Zoals velen al zeggen is alleen het grote scherm het belangrijkste verschil met 350D. Denk niet dat veel mensen over gaan stappen. Vraag me af waarom er een 17-85 IS op zit ? Zou dat de nieuwe kitlens
zijn ?

Die 50mm L prime is uber ! Ben beniuwd hoe die gaat presteren. Hopen dat ie een beetje betaalbaar wordt, minder dan 500 euro iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ExCibular schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:36:
[...]
Megapixels hebben voor deze groep meer dan alleen een symbolische betekenis en gelden voor hen zeker nog als verkoopargument.
Voor mij een extra reden om zo lang mogelijk met mijn 4MP kiektoestel te blijven knippen. Jammer dat Canon niet zo'n mooie sticker heeft die je erop kunt plakken zoals je bij de compactjes ziet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 20:50:
Vraag me af waarom er een 17-85 IS op zit ? Zou dat de nieuwe kitlens zijn ?
De 17-85 IS was al op het moment van zijn introductie al voorgesteld als een kitlens. Boeit ook niet, want je kan toch nog altijd voor de 18-55 of body-only gaan.
Die 50mm L prime is uber ! Ben beniuwd hoe die gaat presteren. Hopen dat ie een beetje betaalbaar wordt, minder dan 500 euro iig.
De echte prijs weet ik niet, maar ik weet wel zeker dat het meer zal zijn.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Zier er goed uit !

Zoals velen al zeggen is alleen het grote scherm het belangrijkste verschil met 350D. Denk niet dat veel mensen over gaan stappen. Vraag me af waarom er een 17-85 IS op zit ? Zou dat de nieuwe kitlens
zijn ?
Zou kunnen dat de 400D met 17-85 als kit gekocht kan worden. Kan me niet herinneren dat het bij de 350D kon. (als in 1 doos).
Maar ik zou er niet teveel waarde aan hechten met welke lens op de camera ze een productfoto maken.
Dan zou het gelijk de goedkoopste L lens worden, dat kan je denk ik wel vergeten, meer richting 1000 euro dan 500, gezien wat de 50 1L en 85 1.2L kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Kanarie op 23-08-2006 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:03
Zier er goed uit !

Zoals velen al zeggen is alleen het grote scherm het belangrijkste verschil met 350D. Denk niet dat veel mensen over gaan stappen.
Afbeeldingslocatie: http://hem.bredband.net/content/canon/400d/3702.jpg

Dus geen LCD schermpje met de instellingen meer... lijkt me killing voor de batterijtijd eigenlijk als constant het grote scherm aanstaat.

+ dat je dit waarschijnlijk voor geen meter kunt zien in fel licht

[ Voor 6% gewijzigd door dribbel op 23-08-2006 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dribbel schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 21:39:
[...]
[afbeelding]

Dus geen LCD schermpje met de instellingen meer... lijkt me killing voor de batterijtijd eigenlijk als constant het grote scherm aanstaat. + dat je dit waarschijnlijk voor geen meter kunt zien in fel licht
Oei....das wel een grote nadeel voor mensen die met dSLR willen leren omgaan ! De reden dat ze dat gedaan hebben is denk ik omdat veel mensen 350D/300D kopen en toch op auto instellingen fotos maken, begrippen als sluitertijd, ISO en diafgrama zeggen hun niet veel en willen ook niet weten. Dat die scherm constant aanstaat zal wel niet, is vast wel uit te zetten.
THW Arie schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 21:06:
Dan zou het gelijk de goedkoopste L lens worden, dat kan je denk ik wel vergeten, meer richting 1000 euro dan 500, gezien wat de 50 1L en 85 1.2L kosten.
Ik heb er niks tegen hoor als dit de goedkopste L lens wordt :+

Ik denk wel dat hij goedkoper dan 85mm en 50mm 1L wordt. 85mm is gewoon de ideale werkafstand voor doelen waarvoor hij gebruikt wordt en daarom duur en 50mm 1L wegens 1f natuurlijk. Btw...50mm 1L wordt niet meer gemaakt dacht ik...
Zou kunnen dat de 400D met 17-85 als kit gekocht kan worden. Kan me niet herinneren dat het bij de 350D kon. (als in 1 doos).
Bij 350D zeker niet, alleen 17-55 maar als ik me goed herinner is 17-85 IS wel bij 20D als kitlens gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 10:03
[...]

[afbeelding]

Dus geen LCD schermpje met de instellingen meer... lijkt me killing voor de batterijtijd eigenlijk als constant het grote scherm aanstaat.

Psies.
Maarja, ze moeten de ruimte voor dat grotere scherm ergens vandaan halen. Maar zonde om dan het 'instellingenschermpje' te skippen. Dat is tenminste nog te lezen als je met zonnig weer buiten staat te fotograferen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Sjonge, als dat LCD scherm permanent aan moet staan, ben je snel door je batterijen heen :X Lijkt mij verre van ideaal. Dat geeft ook wel een beetje aan wat het formaat van de camera wordt en wat de doelgroep is: mensen die een groot scherm achterop errug belangrijk vinden :X

Ohja, en over die lenzen: ik ben benieuwd waar die 70-200/4L IS op uit gaat komen qua prijs. 4 stops IS is errug indrukwekkend, maar er gaat niks boven een groter diafragma.

Die 50/1.2L is voor mij zo'n kleine verbetering op mijn 50/1.4 USM dat ik daar echt geen cent voor over heb ;) Ik ben dan ook erg benieuwd waar die uit gaat komen. Als het net zo'n scherptewonder (NOT) is als de oude 50/1.0L (met ditto prijs :X :X :X) zal het een flop worden. Sowieso: wat voor prijs moet je eraan hangen? Wie geeft er nou 600 euro (?) uit aan een 50mm prime met 1/3e stop meer licht dan een 300 euro kostende 50/1.4? Alleen voor dat rode L-randje?

[ Voor 53% gewijzigd door Grrrrrene op 23-08-2006 22:08 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Nu online
De knoppen aan de linkerkant van het scherm lijken me er ook niet fijner op geworden,
de 350D heeft lekker brede knoppen, dit lijkt me wat minder gemakkelijk te bedienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Laatst online: 06-08 23:49
Ze hadden de camera ook breder mogen maken, en hem gewoon bovenop mogen plaatsen, maargoed. Ook veel mensen vinden "klein" erg handig.

Nu is het wel een goed alternatief voor het grotere scherm inderdaad. En sinds het contrast beter schijnt te zijn van de 5D, zal het in zonnig weer nog wel te doen zijn, maar dat wordt gewoon afwachten en uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-08 17:12

Nik

Shit, dit brengt me dan weer goed aan de twijffel. Ik wilde net een 350D gaan scoren. Maar nu kan ik 2 dingen doen:

Doorsparen voor de 400D. Sensor cleaning is voor mij een must. Althans, ik ben van plan autofotofragie te doen (vooral auto meetings en dergelijke), waarbij is best vaak van zels zal moeten wisselen, óf een vaste 18-200 lens aan zal moeten aanschaffen. Maar dit komt de kwaliteit niet ten goede. Dus de kit met 18-55 en 55-200 is wel beter.

Wachten tot de 350D nog ietsje in prijs zakt, ik kan me best voorstellen, net zoals met de 300D, dat de prijs een stukje omlaag zal gaan. Maar of dat ook echt gaat gebeuren?

De 350D is leuk kwa prijs, de 400D iets handiger met zijn sensor cleaning systeem (wat voor mij dus een must is).

* Nik confused

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik baal hier ook goed van...
Ik had net het geld voor de 350D bij elkaar gespaard, maar nu blijkt dus dat ik me de aanschaf van een 350D gelijk een verouderd apparaat koop.

Ik begin nu ook goed aan de twijfel, en die sensor cleaning lijkt me erg ideaal!

Wel jammer van mijn voorpret aan de 350D, ik heb echt een maand of 3 kromgelegen voor deze investering en ik wilde hem net volgende week gaan kopen....

en daarnaast: Als onervaren dSLR-gebruiker ook nog een vraag van mijn kant: Hoe snel wordt zo'n sensor vies, en hoe moeilijk is zo'n ding handmatig schoon te maken?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 22:48 . Reden: de sub-vraag erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
[...]

[afbeelding]

ziet er uit als een slechte soep hoor, ik zou dit niet geloven

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 22:48:
[...]

ziet er uit als een slechte soep hoor, ik zou dit niet geloven
stiekem hoop ik dat ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:41
zullen we nu eerst maar even afwachten wat er morgen precies geintroduceerd wordt? iedereen schrijft de camera al helemaal af en zeurt over kleine dingetjes... iedere verbetering is er een, en daar zal canon ongetwijfeld goed over nagedacht hebben.

daarbij is de prijs nog totaal niet bekend... dus de mensen die het nu al hebben over flink doorsparen wil ik dan ook graag vragen hoe zij aan die info komen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 01:21
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 22:44:
Ik baal hier ook goed van...
Ik had net het geld voor de 350D bij elkaar gespaard, maar nu blijkt dus dat ik me de aanschaf van een 350D gelijk een verouderd apparaat koop.

Ik begin nu ook goed aan de twijfel, en die sensor cleaning lijkt me erg ideaal!

Wel jammer van mijn voorpret aan de 350D, ik heb echt een maand of 3 kromgelegen voor deze investering en ik wilde hem net volgende week gaan kopen....

en daarnaast: Als onervaren dSLR-gebruiker ook nog een vraag van mijn kant: Hoe snel wordt zo'n sensor vies, en hoe moeilijk is zo'n ding handmatig schoon te maken?
Een collega van mij heeft recentelijk bewust een 350D gekocht, ondanks dat het al lang te verwachten was dat er een opvolger aan kwam. De verschillen zijn echter klein. Dat grotere scherm doe je het niet voor. Wat meer megapixels is leuk, maar wat doet dit met de ruis? Het is de vraag of de foto's ook kwalitatief echt beter zijn.

Daarbij komt dat het nog erg lang duurt voordat de 400D net zo betaalbaar is als de 350D nu. Zelfs de 300D doet het op de tweedehands markt nog erg goed, dus een 350D doe je nu denk ik nog steeds geen miskoop mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:22
Gelukkig is er niet al te veel nieuws onder de zon met die 400D. Heb sinds februari een 350D en die kan keurig meekomen. Geef mijn geld liever uit aan wat goede lenzen. :)

Die foto met het LCD scherm lijkt mij een slechte soep. Dan heb ik ook nog wel 1 in de aanbieding

Afbeeldingslocatie: http://www.dphotojournal.com/wp-content/canon_digital_rebel_phone.jpg Kun je ook nog lekker bellen met je spiegelreflex ;)

[ Voor 41% gewijzigd door wisselwerking op 23-08-2006 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Grrrrrene schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 22:04:
Sjonge, als dat LCD scherm permanent aan moet staan, ben je snel door je batterijen heen :X Lijkt mij verre van ideaal.
Even ietsje langer naar het plaatje kijken en ook nalezen hoe het op de KM D7D ervaren wordt. Je ziet onder de zoeker twee kleine hokjes zitten. Ik wed dat dat (net als op de KM) sensoren zijn voor je oog. Als je de camera aan het oog brengt, gaat het scherm uit. Anders zou het idd erg zinloos zijn. En op de KM heeft men ook weinig klagen over het batterijleven.

Uiteraard zal er altijd wel iemand zijn die het niet leuk vind, en ik zou het zelf ook niet willen. Maar gezien de doelgroep lijkt het me niet zo'n ramp. Ik kijk zelf ook niet continue op het scherm. De allerbelangrijkste info heb ik in mijn zoeker staan en zo af en toe op een scherm blieken is ook niet zo heel erg denk ik. En of het catastrofaal voor je batterijleven is betwijfel ik. Ze zijn natuurlijk niet helemaal achterlijk. En als goed fotograaf heb je toch altijd een backup accu bij je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zoals velen al zeggen is alleen het grote scherm het belangrijkste verschil met 350D. Denk niet dat veel mensen over gaan stappen.
Dat zou sowieso onlogisch zijn. Overstappen van een 350D naar een 400D...waarom? Beetje kostbare manier om een groter scherm te krijgen, niet? Maar ja...altijd mensen die het belangrijk vinden om het nieuwste van het nieuwste te hebben... 8)7
Een vernieuwd model zal nooit erg veel verschillen met het model dat ie opvolgt, dus een overstap kun je het niet noemen. Als er een nieuwe Golf komt, heb je hooguit een iets modernere auto en/of iets meer gadgets voor hetzelfde geld. Zo ook met de 400D. Echt een spektakel is het niet en je kunt beter je geld sparen en straks een 30D kopen of leuk glaswerk. Want geen hond gaat het verschil zien tussen de foto's die je met een 350 of een 400 maakt. Ook niet met die 30D, maar dat is iets 'meer' camera dus kun je er bepaalde dingen makkelijker/sneller mee doen, meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dit topic nog een keer helemaal door gelezen te hebben, dat ik toch voor de 350d ga.
Misschien wacht ik de (verwachte) intro van morgen nog wel even af, misschien heeft dat voor de nieuwprijs van de 350 goede gevolgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
proller schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 22:15:
Ik wilde net een 350D gaan scoren.

Sensor cleaning is voor mij een must.
als die sensor cleaning echt zo'n must is, waarom wilde je dan geen olympus scoren!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen hoe sensor cleaning precies in elkaar zit?
Of handmatige sensor cleaning (dat dan blijkbaar bij een 350D handmatig moet) moeilijk is?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 00:01 ]

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 23:57:
[...]

Kan iemand mij vertellen hoe sensor cleaning precies in elkaar zit?
Of handmatige sensor cleaning (dat dan blijkbaar bij een 350D handmatig moet) moeilijk is?
Bij de huidige Canon dSLR's heb je een 'sensor clean' optie in het menu. Dit betekent niet veel meer dan dat de camera de spiegel omhoogklapt en de sluiter openzet zolang er genoeg spanning op de batterij staat.
Aan te raden om dit met een volle batterij te doen dus.
Op zich is het niet heel moeilijk, een wattenstaafje zonder schoonmaakmiddelen is vaak al genoeg om het vuil weg te halen.
Voor wat vervelender vuil kun je alcohol gebruiken of speciale sensor swabs, die je voor veel te veel geld kunt aanschaffen bij fotowinkels.

Bij de 400D heeft Canon goed gekeken naar wat andere fabrikanten doen.
Een trillende sensor die het stof van zich afschudt, waarschijnlijk gecombineerd met een speciale stofwerende laag op de sensor.
Voor stof wat er niet afkomt heeft Canon nog een functie waarmee je aan kan geven waar het stof zit, waarna software van Canon op je PC stof weg gaat halen (wat ik begrijp uit de crappy vertaling).

Verwijderd

Dank voor de heldere uitleg Arie!
Weer wat geleerd vandaag!
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.