Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 22:44:
Ik baal hier ook goed van...
Ik had net het geld voor de 350D bij elkaar gespaard, maar nu blijkt dus dat ik me de aanschaf van een 350D gelijk een verouderd apparaat koop.
Ik begin nu ook goed aan de twijfel, en die sensor cleaning lijkt me erg ideaal!
Wel jammer van mijn voorpret aan de 350D, ik heb echt een maand of 3 kromgelegen voor deze investering en ik wilde hem net volgende week gaan kopen....
en daarnaast: Als onervaren dSLR-gebruiker ook nog een vraag van mijn kant: Hoe snel wordt zo'n sensor vies, en hoe moeilijk is zo'n ding handmatig schoon te maken?
Ik zou hier niet zo van balen. Ik heb ook recentelijk een 350D aangeschaft terwijl ik wist dat er een opvolger aan zat te komen. Ik wilde gewoon graag die camera hebben en anders kun je wel blijven wachten. Daarnaast is de 350 nu goedkoper dan zijn opvolger zal worden. (al zal de 350 na de introductie van de opvolger nog wel wat goedkoper worden)
Daarnaast vind ik de upgrades (in mijn situatie!) niet belangrijk. Die extra megapixels zijn leuk voor crops, maar je geheugenkaartje is wel weer sneller vol. Het scherm staat bij mij altijd uit omdat ik bijna nooit foto's terugkijk op het scherpje. Daar zie je toch niets op. Ook niet als het 0,7" groter wordt. Ook niet na inzoomen. En als ik hem wel aan heb staan heb ik het histogram erop staan om te controleren of de belichting wel goed was. Dan zie je daarnaast nog wel een miniscuul fototje (half zo groot als een postzegel.. maar dat is meer voor de vorm)
Het is echt niet zo dat je bij normaal gebruik 3x per week je sensor stofvrij moet maken dus ook dat vind ik niet zo belangrijk. Ook is het niet zo dat dit op de 350D een onmogelijk klote werk is. Goed. Voor lompe mensen die nog nooit met dit soort spul gewerkt hebben en een poetsdoek met aceton in de camera douwen om eens ff lekker die sensor te reinigen.. ja daarvoor zal het een gigantische uitkomst zijn.
Ikzelf gebruik gewoon een blaasbalgje of als het vuil hardnekkig is en heel fijn (schoon!) foto-kwastje en eventueel een wattenstaafje. Maar ik maak mijn sensor echt maar zelden schoon.
Ik zou zeker nog even de introductie afwachten zodat je in iedergeval zeker weet hoe de nieuwe camera eruit gaat zien en wat de nieuwe mogelijkheden zijn, maar zeker als het bovenste lcd scherm verdwijnt zoals hier gespeculeerd wordt (wat ik eigenlijk niet verwacht) zou ik heel goed nadenken of ik dat wel prettig vind. Als het grote scherm altijd aan moet staan vreet dat batterijen en dat scherm is soms slecht te lezen als je buiten in het zonnetje staat.
Hoe dan ook. Welke camera je ook kiest. Je zult er veel plezier van hebben en mooie foto's mee schieten, want ook de 350D is een heel fijn brok techniek om mee te werken. Ik kom van een Canon A75 en een oude analoge pentax SLR af (ja echt analoog, dus geen automatische belichtingsinstellingen en autofocus.. allemaal handwerk). Wat is het dan een verademing om met zo'n 350D (of zijn opvolger) te kunnen werken. Snel, flexibel, alle functies onder handbereik.. Alleen de kleine zoeker is in vergelijking met mijn antieke analoge SLR echt jammer. Maarja. Dan had ik maar een 1D Mark 2n moeten kopen
[
Voor 11% gewijzigd door
FragDaddy op 24-08-2006 02:37
]