Toon posts:

[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 42 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:
  • 4.441 views sinds 30-01-2008

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 17:46
WSaeNoTSoCK schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 00:45:
he schijnt zo te zijn na een paar driver updates geleden dat suppersampling en transparrent AA geen impact meer zou maken op de preformance (wat ik hoogst betwijfel)

[...]

als ik AA en Af te hoog instellede dan had ik altijd last van, dat het beeld verdubbelde als ik rond keek bij gebouwen. het leek wel of de muren zich dan opsplitsten en weer samenvoegden als ik stil bleef staan. dat was pas weg als ik Vsync AA en AF uitzette. dus ik hield het op framedrops.

maarja nu weer terug naar een ATI we zullen zien :)
Ik heb BF toen met een X1800 XL ( met overclock maar niet eens XT Speeds ) al op 1600-1200 met full AA en AF gedraaid liep super goed. Dus ik gok dat een X1900 dat al helemaal goed moet doen :).

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 13:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Is er al iets meer bekend over dit artikeltje? Ik zou graag een crossfire-combo op mijn nforce4 moederbord inzetten. Ik wil namelijk graag op 1900x1200 Oblivion zo maximaal mogelijk draaien. ATI is daar beter in dan Nvidia. Helaas verwacht ik dat dit een hoax/vergissing is, maar wie weet...

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 07:50
Joost E. Boere schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:45:
Is er al iets meer bekend over dit artikeltje? Ik zou graag een crossfire-combo op mijn nforce4 moederbord inzetten. Ik wil namelijk graag op 1900x1200 Oblivion zo maximaal mogelijk draaien. ATI is daar beter in dan Nvidia. Helaas verwacht ik dat dit een hoax/vergissing is, maar wie weet...
achja als je een crossfire kaart erbij koopt, en het mocht onverhoopt niet op een SLI mobo werken, dan kun je altijd nog een crossfire mobo aanschaffen. de duurste ingreep heb je dan al betaald.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Financieel heb je gelijk, maar ik heb nu een 939 moederbord, als ik moet overstappen naar AM2 heb ik ook een CPU en geheugen nodig. Die stonden toch nog op het programma, dus dat zou nog goed gaan, en om nu nog een 939 ATI crossfire te kopen voelt ook niet goed. Veel vervelender dan het geld, ik moet bij het vervangen van het moederbord Windows opnieuw installeren en voorzien van alle programma's. Dat is een ontzettende bak werk.

• Bulls
dan wacht je tot je de hele upgrade gaat doen, en dan gelijk crossfire nemen
misschien hoef je met je AM2 geeneens meer CF te hebben :)

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 09:57
Joost E. Boere schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:45:
Was al langer bekend en het is geen Hoax. Maarrrr.... probeer maar eens aan die gehackte drivers te komen die het mogelijk maken. Ben er zelf ook al een half jaar naar op zoek. Er was ergens een link naar die drivers/guide maar die zijn offline gehaald.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 14:52
Werken bij meer mensen de ATi Catalyst 6.8 niet?, Ik had deze gedownload van de ATI site maar zodra ik ze installeer en me PC opnieuw start krijg ik een black screen.
Me monitor gaat dan gewoon op stand-by en dit komt puur door de 6.8 Drivers.

Als ik dan in windows zit en ik sluit een andere monitor aan dan doet hij het weer, tot ik weer ga rebooten dan moet ik in windows weer me monitor switchen.
Best een raar probleem :D

Dus ik ben maar weer terug gegaan naar de Omega 6.7 Drivers.
Heb ook al een Clean windows install gedaan (moest ook weer eens), maar meer mensen die dit probleem hebben gehad?

het gaat om een Sapphire ATI X1800XT 512MB i.c.m. ATi Catalyst 6.8

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08-2022
MrOizo2003 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 11:08:
Werken bij meer mensen de ATi Catalyst 6.8 niet?
Ik had met cat6.8 problement met HL2 ep one, terug naar 6.7, ik had extreme stutter problemen, 3 minuten kon ik vloeiend spelen en dan plots 1fps (alsof het video geheugen op was) misschien zijn hun verbeterde D3D subroutines nog niet getest op de X1600 agp.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

FYI2:

ATI Launches Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks
AVIVO for integrated graphics

ATI has officially launched its Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks integrated graphics chipset for Intel Pentium M, Celeron M, Core Solo and Core Duo Yonah and Merom processors. Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks was previously known internally as RS600M. This is ATI’s first integrated graphic chipsets with AVIVO video processing capabilities. Using a Radeon X700 derived graphics core the Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks delivers full DirectX 9.0 compatibility with support for vertex and pixel shader 2.0. ATI doesn’t mention the amount of available pixel or vertex shaders and core clock though.

The integrated AVIVO video processing engine provides hardware acceleration for MPEG-2, MPEG-4, H.264 and WMV9. There’s no mention what H.264 video resolutions the Radeon Xpress 1250 supports, though it may only be limited to 480p like the current Radeon X1300. HDCP 1.1 is supported natively with the Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks while HDMI support requires a separate TMDS transmitter. With the proper HDMI TMDS transmitter a Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks solution can support HDMI 1.2. HDMI output capabilities include support for up to 1650Mbps/channel and a 165 MHz pixel clock rate.

In addition to HDMI other video output methods such as VGA and TV-out. There’s also support for dual independent displays for multi-monitor goodness. An integrated TV encoder provides the TV-out capabilities. The internal TV encoder is based on ATI’s Xilleon set top box solution and delivers Macrovision 7.1 copy protection with YPbPr component video output. Resolutions of 480i, 480p, 576i, 576p, 720p and 1080i are supported via component. DVI is also supported with an external TMDS transmitter much like HDMI support.

ATI’s Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks uses a unified memory architecture which allocates some system memory for a video buffer. The minimum amount of allocated memory is 16MB while the maximum is 512MB. As far as system memory goes a maximum of 16GB of DDR2 is supported in 400, 533, 667 and 800 MHz flavors. There’s no mention of dual-channel memory support though.

For manufacturers that wish to implement an external graphics card the Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks has one PCI Express x16 slot that’s fully compliant with PCI Express 1.1a for expansion capabilities. ATI expects manufacturers to pair the Radeon Xpress 1250 with its SB600 south bridge for 10 USB 2.0, four SATA II, one ATA133 ports, high definition audio and PCI.

As the Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks is a notebook chipset it has plenty of power management features. Features such as ATI’s PowerOnDemand, PowerExpress, PowerPlay and new PowerShift features are supported.

Availability of Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks is expected from NEC, though other manufactures might join NEC later on. The Radeon Xpress 1250 for Intel Notebooks is fully compliant with Microsoft’s Windows Vista Premium with aero glass interface. A desktop variant is expected for Intel and AMD processors in the near future.

• oeLangOetan
Misschien gaat deze de nieuwe video HW decoder hebben, met volledige HW AVC decodering.

• Anoniem: 151544
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik bots hier net op een review van een gainward 7800GT bliss.
http://www.pureoverclock.com/review.php?id=32&page=5
maar hier is hij zo goed als overal behalve soms bij far cry redelijk wat beter dan de ATI X1800XT.
dat de 7800GTX (TOP) ervan kan winnen in het algemeen dat wel maar een overklokte 7800GT? KAn dit. :/
normaal zou dit toch andersoms moeten zijn?

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 151544 op 30-08-2006 13:04]

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 10:37

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Nou wil ik niet rottig overkomen, maar ik vind dat het nou onderhand eens genoeg is met al die vragen over welke kaart moet ik kopen, zou jij kiezen en waarom is kaart A beter dan kaart B en al het gepraat over andere fabrikanten dan waar het topic over bedoeld is, er zit nu al zeker voor 5 pagina's aan offtopic posts in dit topic en dat ik vind ik al veel te veel, ik weet ook zeker dat er genoeg mensen met mij eens zijn wat ik hier nu zeg: Heb je dergelijke vragen, stel ze in een topic waar ze wél thuishoren of maak een eigen topic als er geen topic over te vinden is.
Natuurlijk is het fijn dat iedereen hier wil discussieren wat goed is en wat niet, maar daar is dit topic niet voor bedoeld, tip voor de mensen die dat wel doen: Lees de startpost van CJ nog eens grondig door :)

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• Astennu
oeLangOetan schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 11:54:
[...]

Misschien gaat deze de nieuwe video HW decoder hebben, met volledige HW AVC decodering.
Zou kunnen hij heeft igg wel een X700 VGA core. Dat is een stuk beter dan de X300 die er eerst in zat. En ik had begrepen dat het een getweakte X700 was. Jammer genoeg 4 Pipes maar ze zouden wel getweaked zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Bulls
als ik in BF2 AA wil instellen krijg ik geen effect.
als ik het in de CCC aanzet en in BF2 ook dan heb ik geen AA , als ik het ingame aanzet en op de CCC niet heb ik ook geen AA, en als ik het op de CCC aanzet en in BF2 niet krijg ik ook geen AA.

later kwam ik erachter dat als ik catalyst AI uitzette wel AA had, maar dat bleek aan adeptive AA te liggen.
dus als ik adeptive AA uitzet heb ik wel AA in BF2 maar dan moet ik het wel ingame aan hebben staan. terwijl als ik ALT-tab doe en dan adeptive AA wel aanzet heb ik alsnog AA ingame (maar geen terrain texture meer)

hoe zit dit precies? hoe hebben de X1900 users in BF2 AA aan?

[Voor 5% gewijzigd door Bulls op 01-09-2006 21:17]

• Help!!!!
  • Niet online
[b]WSaeNoTSoCK schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 13:31]BF2 AA verhaal wat hier eigenlijk niet thuishoort... :+ [/b
offtopic:
BF2:
4AA
CCC:
AA=Application Controlled
Temporal AA= uit
Adaptive AA= aan
Catalyst AI = aan op standard. (schijn je altijd aan te moeten laten staan, o.a. ook om HDR+AA te krijgen icm de Chuckpatch)
Rest op hoogste kwaliteit setings

Ik zou eerst CCC instellen, daarna je map met optimized shaders in BF2 zelf verwijderen, daarna BF2 AA instellen. Bij de eerste keer spelen worden je shaders opnieuw geoptimized.

"Clearing Shader Optimizations: When you change the graphical settings or install a new patch, BF2 attempts to optimize the shaders used in the game for the best performance on your particular hardware. These optimized files are stored in your \Documents and Settings[username]\My Documents\Battlefield 2\mods\bf2\cache\ directory. If you've changed your settings several times, I recommend you finalize your changes, close BF2, go to the above directory and delete everything under the \cache\ directory. The next time you start the game and play single or multiplayer, your shaders will be optimized again. Close BF2 one more time, defragment your hard drive, and now things should be much smoother and load much faster the next time you go to play BF2."

[Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 30-08-2006 13:51]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Anoniem: 11557

Ben het hartgrondig met Oet eens.
Dacht zelfs even dat men dit topic om zeep wilde brengen. :'(

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-05 13:37
Ik ga nu een Sapphire X1900XTX kopen. Zelf heb ik al een Thermaltake Aquarius VGA waterkoelblok. Deze past goed op mijn 7800GT. Nu vraag ik me af of deze ook op deze nieuwe kaart zal passen, maar voor de zekerheid wil ik toch een nieuw blok kopen. Ik zat te denken aan dit blok Nu vraag ik mij af of dit blok gewoon op die van de 1900XTX zal passen.

_@/'

Het is eigenlijk best spijtig dat ik dit doen moet, maar het schijnt dat het nodig is om af en toe even de TOPICREGELS weer te quoten:

http://www.phoenixclan.nl/ati/atitopiclogo.jpg
TOPIC REGELS
Ja, ook dit topic heeft regels! In overleg met de mods is besloten om een topic te openen waarin alleen maar nieuwsfeiten en geruchten gepost en besproken. Het is puur de bedoeling om elkaar hier op de hoogte te houden van de laaste nieuwtjes op het gebied van ATi-GPUs!

Heb je problemen met je videokaart? Gebruik dan eerst de search-functie van het forum. Bestaat er nog geen onderwerp over... Open dan een nieuw topic!!!!!

Natuurlijk is het normaal dat er vergeleken wordt met de concurrenten, maar doe dat dan zonder geflame en probeer ontopic te blijven om te voorkomen dat dit topic gesloten wordt. De nieuws- en discussiewaarde is het belangrijkste in dit topic.

Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
  • "ATi sux, nVidia rox / nVidia sux, ATi rox!" uitlatingen. Wil je flamen/trollen... doe dat dan ergens anders.
  • Basic vragen zoals "Welke kaart kan ik het beste kopen?", "Heb ik een nieuwe voeding nodig voor m'n X1800XT?", "Kan ik mijn X800GTO2 modden naar een X850XT PE?", "Klopt mijn 3DMark score wel?". "Hoe kan ik HDR + AA activeren in games?". "Welke tool moet ik gebruiken om te overclocken?". "Werkt CrossFire op een SLi mobo?". Gebruik de search. Dit soort vragen zijn al -tig keer voorbij gekomen, zowel in dit topic als in andere topics. Of kijk in de second post.
  • Continue melden dat een kaart niet beschikbaar is. Het melden in dit topic HELPT de beschikbaarheid NIET verbeteren. En na 1x weten we het wel. Wacht gewoon, check de pricewatch, bel wat winkels, eet wat uit je neus... maar meldt het hier niet aangezien de discussiewaarde nihil is en niets bij draagt aan dit topic!
  • Probeer mensen niet continue te verbeteren. Een belerende toon kan heel irritant zijn, ook al heb je gelijk, en ik heb geen zin in klaagmailtjes van topiclezers in in mijn mailbox. Voor degenen die toch willen klagen over het gedrag van bepaalde posters... Trek aan de bel bij een mod!
  • Offtopic gaan. Dit topic is bedoelt om elkaar op de hoogte te houden van de laatste nieuwtjes op ATi gebied.
  • Op de man spelen. Dit is NOT DONE. In dit topic geldt "Speel de bal en niet de man!".

Willen jullie dat dit topic voortijdig gesloten wordt, ga dan vooral door... Zo niet, houdt je dan aub aan de regels.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Bulls
ok maar betrekking tot mijn AA gebeuren vind ik toch wel hier thuis horen, omdat ik met mn vorige nvidia daar geen problemen mee had.

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-04 22:34
WSaeNoTSoCK schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:54:
ok maar betrekking tot mijn AA gebeuren vind ik toch wel hier thuis horen, omdat ik met mn vorige nvidia daar geen problemen mee had.
Het hoort hier dus niet thuis, het is immers geen nieuwsdiscussie maar een of ander specifiek probleem met jouw setup... Daar zijn nieuwe topics voor

Anoniem: 102844

Ik krijg dat HDR + AA maar niet aan de praat.

Ik heb zojuist Oblivion installed, 6.8 chuck patch installed, ff gereboot, vervolgens in CCC de AA aangezet en toen het spel opgestart...

maar hij pakt hem niet :?

enig idee waar dit aan kan liggen?

specs:

Intel Core 2 E6600 2,4Ghz
2 GB DDR2 533Mhz
X1900XT

• Astennu
SpankmasterC schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 15:20:
[...]

Het hoort hier dus niet thuis, het is immers geen nieuwsdiscussie maar een of ander specifiek probleem met jouw setup... Daar zijn nieuwe topics voor
Idd mischien toch eerst even zoeken op google of GoT. Mischien is dit eerder iets voor het BF 2 problemen topic. Dat zal daar vast wel aan bod gekomen zijn.
Is al eerder aan bod gekomen. En waar hebben we het net de hele tijd over ? Dat dit soort zaken problemen zijn. Mischien is het tijd voor een ATi Chuck Patch Problemen Topic.

Maar nu weer verder over nieuwe ATi producten :P Iemand toevallig tests gezien van die nieuwe X700 IGP ? Ik ben wel eens benieuwd hoe die presteerd tov een X1300.

[Voor 20% gewijzigd door Astennu op 30-08-2006 15:27]

Astennu schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 15:25:
[...]
Maar nu weer verder over nieuwe ATi producten :P Iemand toevallig tests gezien van die nieuwe X700 IGP ? Ik ben wel eens benieuwd hoe die presteerd tov een X1300.
De Radeon Xpress 1250 is eigenlijk een halve X700. Deze heeft dus 4 pixelshaderpipelines daar waar vorige ATi IGPs er maar 2 hadden. Aangezien een X1300 er ook 4 heeft, zal de prestatie afhangen van de kloksnelheden. Maar de X1300 blijft natuurlijk een streepje voorhouden op de Xpress 1250, want dat is in feite gewoon een halve X700 (SM2.0b) + AVIVO, terwijl de X1300 wel volledig SM3.0 ondersteunt.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Anoniem: 38733
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
...

[Voor 170% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 30-08-2006 16:24]

• Help!!!!
  • Niet online
Anoniem: 102844 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 15:24:
Ik krijg dat HDR + AA maar niet aan de praat probleem.
Ik vindt ook dat bovenstaande niet hoort in een nieuwstopic maar als ik een vraag zie waar ik ws het antwoord op weet en waarmee ik iemand kan helpen vindt ik het ook zonde om dan iemand met een probleem te laten zitten. -O-
offtopic:
waarschijnlijk heb je Catalyst AI niet aan staan.

[Voor 23% gewijzigd door Help!!!! op 30-08-2006 16:33]

PC Specs

Anoniem: 149755

hey, CJ
Op FP staat in de grafiek bij de X1950pro "36PS/16F", moet dat geen 36PS/12F zijn?
Zijn verder de vermelde transistoraantallen bij de nieuwe 80nm producten bevestigt op is dat een aanname?
Als dat klopt dan zou de X1650XT goedkoper te produceren zijn dan de 7600GT. Onbegrijpelijk dat ATI geen 90nm van deze core heeft gebakken als het verschil tussen de RV530 en RV535 "slechts" 47 miljoen transistors is.
Laat ATI bij de R600 niet weer dezelfde fout maken. Tot nu toe is de midrange nog altijd rond de helft van de High-end prestatie geweest:

9500pro = 60% van 9700pro >:)
9600pro = 50% van 9800pro
6600GT = 55% van 6800GT :)
X700pro = 40% van X800XT :'(
7600GT = 45% van 7900GTX
X1600XT = 30% van X1900XT(X) 8)7
X1650XT = 45% van X1950XTX

De X1600XT is bijna budget te noemen

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-04 22:34
De X1600xt is nu ook redelijk budget, is nu de X1650 pro....
En verder over het goedkoper kunnen maken van de RV560, je kan niet de transistoraantallen vergelijken tussen ATi en nVidia... Ze tellen ze allebei op een andere manier, waardoor je nooit weet of je het nu wel eerlijk vergelijkt... Een beetje als de TDP verschillen tussen AMD en Intel, wordt ook op andere manier bepaald...

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Anoniem: 149755 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 16:37:
hey, CJ
Op FP staat in de grafiek bij de X1950pro "36PS/16F", moet dat geen 36PS/12F zijn?
Zijn verder de vermelde transistoraantallen bij de nieuwe 80nm producten bevestigt op is dat een aanname?
Als dat klopt dan zou de X1650XT goedkoper te produceren zijn dan de 7600GT. Onbegrijpelijk dat ATI geen 90nm van deze core heeft gebakken als het verschil tussen de RV530 en RV535 "slechts" 47 miljoen transistors is.
Laat ATI bij de R600 niet weer dezelfde fout maken. Tot nu toe is de midrange nog altijd rond de helft van de High-end prestatie geweest:

9500pro = 60% van 9700pro >:)
9600pro = 50% van 9800pro
6600GT = 55% van 6800GT :)
X700pro = 40% van X800XT :'(
7600GT = 45% van 7900GTX
X1600XT = 30% van X1900XT(X) 8)7
X1650XT = 45% van X1950XTX

De X1600XT is bijna budget te noemen
Hoeveel % is een 9600 van een x1600pro :P? Naar mijn weten zo'n 20/30%
En een x1600pro van een x800pro?

Goedkoop bellen via VoIP

• oeLangOetan
Astennu schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 13:09:
[...]
Zou kunnen hij heeft igg wel een X700 VGA core. Dat is een stuk beter dan de X300 die er eerst in zat. En ik had begrepen dat het een getweakte X700 was. Jammer genoeg 4 Pipes maar ze zouden wel getweaked zijn.
Na wat opzoekwerk blijkt dat het de "gewone" avivo zal zijn
Since the RS600 uses a Radeon X700 derived graphics core it lacks support for DirectX 9c and Shader Model 3.0. Roadmaps show ATI will skip DirectX 9c support for its integrated graphics core and instead jump to DirectX 10. The next generation RS700 will have Shader Model 4.0, unified shaders, Blu-Ray and HD-DVD hardware decoding acceleration. RS700 will be built on a 65nm fabrication power for lower power consumption. Its expected RS700 will be a drop in replacement for RS600 as it will be pin compatible. Pin compatibility will simplify engineering times for RS700 as motherboard manufacturers can use the same layout for RS600 and RS700.
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2958

Help!!!! schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 16:33:
[...]

Ik vindt ook dat bovenstaande niet hoort in een nieuwstopic maar als ik een vraag zie waar ik ws het antwoord op weet en waarmee ik iemand kan helpen vindt ik het ook zonde om dan iemand met een probleem te laten zitten. -O-
offtopic:
waarschijnlijk heb je Catalyst AI niet aan staan.
die moet ik dus op advanced zetten?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:44
Anoniem: 102844 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 19:12:
[...]

die moet ik dus op advanced zetten?
nee op standaard

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zojuist een Sapphire X1900 XT binnen gehad, en geinstalleerd met een Zalman VF900-cu :)
Deze ondersteunt avivo, en dus S-Video-In, maar ik kan niet vinden hoe ik van S-Video-in gebruik kan maken. Heb ik hier aparte tools voor nodig?

• Astennu
Cyb schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:17:
Ik heb zojuist een Sapphire X1900 XT binnen gehad, en geinstalleerd met een Zalman VF900-cu :)
Deze ondersteunt avivo, en dus S-Video-In, maar ik kan niet vinden hoe ik van S-Video-in gebruik kan maken. Heb ik hier aparte tools voor nodig?
In te stellen in CCC maar dit hoort wederom hier niet thuis. Dit is een nieuws topic geen problemen topic.

Over die nieuwe IGP. Jammer dat de RS700 geschrapt is. Dus je krijgt nooit een DX 10 IGP van ATi voor het intel platform. ( Of was dit nog steeds niet zeker ? )

• Bulls
ik zie anders geen algemene ATI topic en helemaal geen ATI X serie topic.
dan maar wat nieuws discussie, jammer dat de ALL in wonder geschrapt worden, niet dat ik er ooit in geintereseert was maargoed

• Astennu
WSaeNoTSoCK schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:33:
ik zie anders geen algemene ATI topic en helemaal geen ATI X serie topic.
dan maar wat nieuws discussie, jammer dat de ALL in wonder geschrapt worden, niet dat ik er ooit in geintereseert was maargoed
Mischien moet zo'n topic er wel een keer gaan komen....

Maar er zijn heel veel mensen die wel AIW kaartjes gebruiken. Waarom ze weg gaan weet ik niet.

Ik denk dat het niet rendabel genoeg is. Je kunt ook een X1900 kopen een een Theatre 650 kaartje. Gebruik je alleen wel 2 slots. Dus mischien is dat de rede ? Dat ATi dat de moeite niet waard vond ?

Bij een AIW hadden ze wel de GPU kunnen gebruiken voor het decoden maar dan kan nu mischien ook nog wel. Maar dan niet meteen bij het recorden maar achteraf re encoden.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-05 13:37
En mijn vraag.. Het gaat namelijk over een waterkoelblok wat wel of niet op de X1900XTX zou moeten passen.. Op heel GOT is er vrijwel niets over te vinden. Is het trouwens verstandig nog een half maandje of een maand op de X1950XTX te wachten? Want zo te lezen is de 1900XTX nu steeds minder voorradig. Mijn processor en moederbord heb ik al, maar in elkaar zitten vind ik nog niet persé nodig.

_@/'

Artikel: (Quad)SLi vs CrossFire - Hi Res Slapdown

ExtremeTech zet twee SLI opstellingen tegenover twee CrossFire setups. X1900CF en X1950CF nemen het op tegen 7900GTX SLI en 7950GX2 SLI (oftewel QuadSLI) in een strijd die plaats vind op zeer hoge resoluties (waar je dus eigenlijk zo'n opstelling voor koopt). De uitkomst is verrassend (of misschien ook wel niet)....
In our overall showdown between ATI and Nvidia for extreme hi-res gaming, we're going to have to give the edge to ATI. At $900, the new X1950 Crossfire setup generally outperforms the others, especially with AA and AF applied (and isn't that why you would buy such an expensive graphics setup, to enable features like AA/AF?). The X1900 Crossfire solution is actually fairly impressive. Sure it's slower than the X1950 at the very highest settings, but often the difference isn't huge, and at $700 it's substantially less expensive than any of the other dual-graphics setups tested here. If you do play a lot of OpenGL titles, then the 7900 GTX in SLI mode is a more robust solution for high-end gamers with high resolution displays. But most games today use DirectX, and ATI has the edge today.
Lees het hele artikel hier: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2009946,00.asp

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 18:24
Leuke review. Ik mis alleen met welke drivers (Cat 6.8 --> OGL boost) de ATi's zijn getest.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• Astennu
CJ schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 05:07:
Artikel: (Quad)SLi vs CrossFire - Hi Res Slapdown

ExtremeTech zet twee SLI opstellingen tegenover twee CrossFire setups. X1900CF en X1950CF nemen het op tegen 7900GTX SLI en 7950GX2 SLI (oftewel QuadSLI) in een strijd die plaats vind op zeer hoge resoluties (waar je dus eigenlijk zo'n opstelling voor koopt). De uitkomst is verrassend (of misschien ook wel niet)....

[...]

Lees het hele artikel hier: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2009946,00.asp
Nice revieuw. Hier zag je ook dat de X1950 XTX in een game echt veel sneller was dan de X1900 XTX. Mischien zien we in de toekomst vaker dat de extra memory bandwith echt nodig is ?

En nu vraag ik me ook af waarom de SLi kaarten zo droppen in de hore resouluties. Komt dat doordat de intern aan elkaar zitten ? En dat de dongel dus sneller is ? Is dat dan ook de rede dat de RV570 2 channels krijgt naar de andere kaart ?

Ik kan met mijn scherm maar tot 1920-1200 maar als je dat met 6x AAA en 16x HQ AF wil spelen kun je dus ook het beste 2x X1950 XTX pakken. Neem aan dat dat wel veel zwaarder is dan 2560-1600.

Jammer genoeg heeft WoW niets aan Multi VPU ik merkte daar dat de FPS meestal maar max 10 hoger werd. Dus van 50-60 of zo. SCheeld natuurlijk wel iets maar ik gok dat je daar meer last hebt van een CPU limmit of zo. Mischien moeten ze er voor zorgen dat dual core een keer gaat werken. Want op een of andere manier loopt WoW sneller op een singel core 2.4 dan op een Dual core 2.4. Dus daar zit iets niet goed. Meestal is de Dual core altijd iets sneller omdat de vga driver zijn bewerkingen in de andere core doet. Maar bij WoW werkt het je tegen. En op dit moment speel ik dat even het meeste. Dus dan is het heel erg nutteloos om CF te gebruiken als het bijna niets scheeld.

[Voor 21% gewijzigd door Astennu op 31-08-2006 08:54]

• Bulls
staan er al echte dualcore GPU's op het programma? (geen dual GPU) ik denk dat je dan veel snelheid winst zal behalen omdat niet alles dubbel berekend hoeft te worden (zoals bij SLI/CF)

• Demon_Eyez
Steephh schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 00:03:
[...]

En mijn vraag.. Het gaat namelijk over een waterkoelblok wat wel of niet op de X1900XTX zou moeten passen.. Op heel GOT is er vrijwel niets over te vinden. Is het trouwens verstandig nog een half maandje of een maand op de X1950XTX te wachten? Want zo te lezen is de 1900XTX nu steeds minder voorradig. Mijn processor en moederbord heb ik al, maar in elkaar zitten vind ik nog niet persé nodig.
Anders vraag je het hier, neem aan dat je dat waterblok neemt om te gaan overklokken :P
[OC] ATI Radeon X1K Series
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1108626/0

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Astennu
WSaeNoTSoCK schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 10:21:
staan er al echte dualcore GPU's op het programma? (geen dual GPU) ik denk dat je dan veel snelheid winst zal behalen omdat niet alles dubbel berekend hoeft te worden (zoals bij SLI/CF)
Tja dat heb je min of meer al. Door die meer Quads toe te voegen. Tis niet helemaal het zelfde. Maar lijkt er een beetje op. Een Athlon X2 deelt ook 1 Memmory controller met 2 cores. Dus dan zou ATi de chip zo i zo aan moeten passen. Maar dan krijg je dus eigenlijk een 32 Rob 92 Shader unit chip. met 16 vertex shaders. En een hele grote core.

Want je kunt X1900 een beetje zien als 4xX1600 op de Memory controllers en Vertex shaders na.

• Bulls
Astennu schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:29:
[...]

Tja dat heb je min of meer al. Door die meer Quads toe te voegen. Tis niet helemaal het zelfde. Maar lijkt er een beetje op. Een Athlon X2 deelt ook 1 Memmory controller met 2 cores. Dus dan zou ATi de chip zo i zo aan moeten passen. Maar dan krijg je dus eigenlijk een 32 Rob 92 Shader unit chip. met 16 vertex shaders. En een hele grote core.

Want je kunt X1900 een beetje zien als 4xX1600 op de Memory controllers en Vertex shaders na.
maar je hebt het voordeel dat je op 1 kaart werkt met 1 chip, en niet met een extra lange kaart met 2 chips, die elk weer hun eigen diodes en weerstandjes moeten hebben.
of op de GX2 manier gewoon 2 kaarten opelkaar vast schroeven.

met 2 cores in 1 chip bespaar je ruimte en onderdelen. helaas zul je wel een nieuwe chip moeten ontwerpen. en dan in plaats van sli/crossifre kunnen ze gewon intern in de chip linken. ze kunnen zelfs wel de kaart zodanig configureren dat elke core onder wat voor applicatie dan ook benut gaat worden. en niet eerst 1 of 2 games die dulacore gpu ondersteunen.

we zullen zien

• Oet

Oet

Ik denk dat wanneer je het gaat hebben over dual-core GPU's het groote voordeel zit in het feit dat je de link tussen de gpu's dedicated kan maken, m.a.w je hebt geen last van eventuele bussen of bruggen die je moet gaan leggen, nee een op maat gemaakte oplossing op het printboard. Iets wat de bandbreedte natuurlijk veel ten goede doet. Je ziet gewoon dat de oplossingen die SLI/CrossFire gebruiken nog wel eens bandbreedte te kort komen op hoge reso's en met AA/AF aan.
Dit komt natuurlijk omdat je een afweging moet maken tussen watvoor soort link maak je tussen de kaarten, iets moois, kleins of iets groots logs? En waarschijnlijk wordt het een 'gulden' middenweg welke wel eens te kort zou kunnen schieten...

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature

• oeLangOetan
Oet schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:47:
Ik denk dat wanneer je het gaat hebben over dual-core GPU's het groote voordeel zit in het feit dat je de link tussen de gpu's dedicated kan maken, m.a.w je hebt geen last van eventuele bussen of bruggen die je moet gaan leggen, nee een op maat gemaakte oplossing op het printboard. Iets wat de bandbreedte natuurlijk veel ten goede doet. Je ziet gewoon dat de oplossingen die SLI/CrossFire gebruiken nog wel eens bandbreedte te kort komen op hoge reso's en met AA/AF aan.
Dit komt natuurlijk omdat je een afweging moet maken tussen watvoor soort link maak je tussen de kaarten, iets moois, kleins of iets groots logs? En waarschijnlijk wordt het een 'gulden' middenweg welke wel eens te kort zou kunnen schieten...
Het is al zoveel gezegt, gpu's zijn al multi-core op verschillende manieren. Een veel betere manier om de performance te verbeteren is het aantal shader pipelines te vergroten.
(met dual core bedoel je toch 2x een gpu op 1 die?)

• Oet

Oet

oeLangOetan schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:52:
[...]

Het is al zoveel gezegt, gpu's zijn al multi-core op verschillende manieren. Een veel betere manier om de performance te verbeteren is het aantal shader pipelines te vergroten.
(met dual core bedoel je toch 2x een gpu op 1 die?)
Ja klopt, maar dan wel meer in de trend van hoe SLI/CrossFire nu werkt, dus echt fysiek 2 gpu's op 1 PCB (niet als een GX2) maar zoals die vroegere Rage Fury Maxx bijvoorbeeld, die had ook 2 fysieke GPU's op 1 plank. Op die manier krijg je (denk ik) een betere link tussen de GPU's dan een SLI/CrossFire systeem dat via een speciale externe link moet, welke waarschijnlijk niet optimaal is.

Astennu schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 08:52:
[...]

Nice revieuw. Hier zag je ook dat de X1950 XTX in een game echt veel sneller was dan de X1900 XTX. Mischien zien we in de toekomst vaker dat de extra memory bandwith echt nodig is ?
Hoe hoger de resolutie en/of hoe hoger het eye-candy niveau, des te meer bandbreedte zal je nodig hebben. Dat zal in de toekomst voorlopig nog niet veranderen.
En nu vraag ik me ook af waarom de SLi kaarten zo droppen in de hore resouluties. Komt dat doordat de intern aan elkaar zitten ? En dat de dongel dus sneller is ? Is dat dan ook de rede dat de RV570 2 channels krijgt naar de andere kaart ?
Dat ATi een dubbele bridge gebruikt is met name gedaan voor full speed SuperAA, zodat de PCIe-bus zo veel mogelijk wordt ontlast.
Jammer genoeg heeft WoW niets aan Multi VPU ik merkte daar dat de FPS meestal maar max 10 hoger werd. Dus van 50-60 of zo. SCheeld natuurlijk wel iets maar ik gok dat je daar meer last hebt van een CPU limmit of zo. Mischien moeten ze er voor zorgen dat dual core een keer gaat werken. Want op een of andere manier loopt WoW sneller op een singel core 2.4 dan op een Dual core 2.4. Dus daar zit iets niet goed. Meestal is de Dual core altijd iets sneller omdat de vga driver zijn bewerkingen in de andere core doet. Maar bij WoW werkt het je tegen. En op dit moment speel ik dat even het meeste. Dus dan is het heel erg nutteloos om CF te gebruiken als het bijna niets scheeld.
Afgezien van het feit dat Multi GPU setups niet echt ondersteunt worden door WoW, zit er ook een hardcap in WoW op dualcore systemen van zo'n 64fps. Een single kaart kan al met gemak deze hardcap bereiken. Een Multi GPU setup zal hier dus weinig extra opleveren vanwege de cap. Vsync uit zetten helpt trouwens heel erg in WoW. Bv op m'n ouwe 6800GT zit ik met Vsync op zo'n 30-35fps gemiddeld met alles max op 1280x1024 en 4xAA. Zonder Vsync zit ik tussen de 50-60fps.

Tijdens de Public Test Fase van patch 1.12 werd de dualcore hardcap van 64FPS opgeheven en kon men een veel hogere FPS halen. Maar de hardcap werd terug gezet omdat men er op het laatste moment achter kwam dat dit voor nieuwe problemen zorgde op bepaalde machines zoals lange pauzes en hick-ups. De verwachting is dat dit gefixed wordt in een update (bv 1.12.1 of 1.12.2) of anders in 1.13. De framerates zouden dan weer richting de 100+ moeten kunnen schieten op de high end systemen van dit moment.
Oet schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 12:59:
[...]
Ja klopt, maar dan wel meer in de trend van hoe SLI/CrossFire nu werkt, dus echt fysiek 2 gpu's op 1 PCB (niet als een GX2) maar zoals die vroegere Rage Fury Maxx bijvoorbeeld, die had ook 2 fysieke GPU's op 1 plank. Op die manier krijg je (denk ik) een betere link tussen de GPU's dan een SLI/CrossFire systeem dat via een speciale externe link moet, welke waarschijnlijk niet optimaal is.
En dat is nou precies wat ATi's "Gemini GPU" inhoudt... twee GPUs op 1 PCB. RV560 en RV570 zijn "Gemini Ready". En GeCube heeft al een beetje geexperimenteerd met de X1600XT Gemini, maar de RV530 mist OnChip Compositing, dus zullen zaken als SuperAA veel langzamer zijn dan GPUs die van huis uit Gemini ondersteunen.

http://www.dinoxpc.com/public/images/4f8638aa0075e24cfaca6e7e647d6a43_1916_large_his-gemini-front_qGH3RPO2BF4Y.jpg
GeCube X1600XT Gemini prototype

http://img.clubic.com/photo/0000011800265037.jpg
GeCube X1600XT Gemini prototype

Het is echter aan de AIBs om zelf met zo'n oplossing te komen. ATi zal hierbij voor ondersteuning zorgen.

• Bulls
[...]

dat is niet sneller als een dualcore GPU, omdat elke afzonderlijke core zn eigen extra hardware nodig is op de PCB net als de Asus N7800 GT Dual

http://tweakers.net/ext/i.dsp/1127755154.jpg

je kan beter 2 GPU in 1 op 1 die. daar blijft de kaart kleiner mee. (dus een echte dualcore)
WSaeNoTSoCK schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:00:
[...]

dat is niet sneller als een dualcore GPU, omdat elke afzonderlijke core zn eigen extra hardware nodig is op de PCB net als de Asus N7800 GT Dual

[afbeelding]

je kan beter 2 GPU in 1 op 1 die. daar blijft de kaart kleiner mee. (dus een echte dualcore)
Vergeet niet dat ATi en nVidia anders werken op het gebied van Multi GPU. Gemini GPU zou een stuk beter moeten zijn dan de oplossingen die nVidia had.

Dan nog iets anders....

Nieuwsgerucht: ATi to release R580 based FireStream GPGPU?

Beyond3D komt met het bericht dat er een grote kans is dat ATi met een nieuwe kaart komt, namelijk de FireStream. Referenties naar deze kaart zitten al in de Linux drivers en daaruit blijkt dat dit op de R580 core is gebaseerd. De verwachting is dat dit een kaart is die speciaal gericht is op GPGPU.
Pay close attention to the X server log output from ATI's Linux driver, as we did recently with a FireGL V7350, and you'll see mention of support for what we believe is a brand new class of product featuring a modern graphics processor. Listed in recent drivers is a SKU called FireStream 2U, apparently powered by ATI R580 and given away by the following strings: FireStream 2U (R580 724E), FireStream 2U (R580 724F).

Using R580 and with unique device IDs of 724E and 724F, at least as far as the Linux driver is concerned and confirmed on ATI's vendor ID page, these FireStream products appear to be distinct boards with R580, but with a different purpose than 3D graphics acceleration.

First consider the ATI SIGGRAPH '06 presentation on what they call a Data Parallel Virtual Machine, using a recently released 'close to the metal' API, built specifically for general purpose GPU computing (GPGPU). Then consider that ATI have spent significant resources on GPGPU since the inception of the R5-series of GPUs, lastly bearing in mind that stream processing is a class of problem that exploits massive parellism of a device, and it seems logical that FireStream is a product using a 3D GPU but is not for the explicit purpose of drawing pixels.

We therefore surmise that FireStream products from ATI will come in significantly different configurations to those you're used to seeing for desktop discrete graphics, possibly without any display outputs at all, and almost certainly with different PCI Express slot configurations for use in platforms providing 1x, 2x, 4x and 8x slots -- in addition to PEG16X of course. We invisage stream processing clusters with multiple FireStream boards per system, possibly with multiple GPUs per board, designed to exploit their DPVM efforts and accelerate parallel processing problems that fit a modern GPU, as well as their recent Havok FX relationship for the mainstream. Also, thinking about spy shots of upcoming Radeon desktop boards with NVIDIA-like inter-board connectors, we see no reason why future FireStream/DVPM can't also exploit those 'Crossfire' links for concurrent high-bandwidth connection of multiple FireStream boards, for further performance increases and inter-GPU communication outside of the PCI Express bus.

Whatever the final configuration of the product and how it operates, it seems clear to us that FireStream is a coming reality and the first product of its kind from either of the main desktop GPU IHVs to address a growing and very significant market, and from ATI's perspective exploiting as much as possible the architectural traits they've built into R5-series hardware from day one. More on FireStream as we get it.
Bron: http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=33260

ATi lijkt vrij zeker te zijn van hun zaak. Op het gebied van GPGPU lopen ze flink voor op nVidia en ook op het gebied van physics is de X1K sneller dan nV's tegenhanger. Het wordt hoog tijd dat de eerste games uit komen met de Havok FX engine. 8)

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Nadeel van 2 GPU's op 1 single PCB is een veel langere kaart, die in kleinere kasten niet past.
De link tussen de 2 "kaarten" moet toch gemaakt worden, en of je dat nu doet door middel van een (externe) brug of door middel van bedrading in het PCB zelf maakt niet gek veel uit. Het zou wel interessant zijn als de 2 GPU's gebruik maakten van 1 geheugenpoule, maar dat maakt de huidige frame-rendering methodes voor dual GPU vrij problematisch... die gaan namelijk uit van 2 aparte kaarten die ieder een deel van het scherm opbouwen, en daarbij hun eigen logica en geheugen nodig hebben.

[Voor 16% gewijzigd door Cheetah op 31-08-2006 18:34]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 14:50
http://www.itp.net/news/details.php?id=21814&category=
Volgens Sapphire zullen door de AMD/ATI deal van de 16 ATI partners er ongeveer een stuk of 5 zullen overblijven. Nu is dat geen verrassing en ik denk ook niet dat dit komt door de merger. Als ik naar mainboards ga kijken zijn enkel Asus, MSI, Ecs en Gigabyte over, zeg maar de grote jongens, de rest van de spelers zijn verdwenen. Bij VGA hetzelfde verhaal, zie je nog veel HIS, Leadtek, Gainward?? Nee, hier blijven ook de grote jongens over.

Voor diegene die Adrian Thompson, worldwide VP marketing Sapphire niet kent (de man met de kale kop in het persbericht), hij maakte vroeger (zo'n 3 tot 4 jaar geleden) deel uit van de nVidia marketing machine in europa. En ik moet zeggen Adrian kan je echt enthousiast krijgen over dingen. Ik weet dit nog van de introductie van het nForce2 chipset, we kwamen allemaal gebrainwashed naar buiten :)

• Oet

Oet

Cheetah schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 18:30:
[...]
Nadeel van 2 GPU's op 1 single PCB is een veel langere kaart, die in kleinere kasten niet past.
De link tussen de 2 "kaarten" moet toch gemaakt worden, en of je dat nu doet door middel van een (externe) brug of door middel van bedrading in het PCB zelf maakt niet gek veel uit. Het zou wel interessant zijn als de 2 GPU's gebruik maakten van 1 geheugenpoule, maar dat maakt de huidige frame-rendering methodes voor dual GPU vrij problematisch... die gaan namelijk uit van 2 aparte kaarten die ieder een deel van het scherm opbouwen, en daarbij hun eigen logica en geheugen nodig hebben.
Inderdaad, maar ik ben van mening dat zegmaar de Gemini aanpak dan efficienter is dan een SLI/Crossfire aanpak, gewoonweg omdat je wanneer je 1 pcb hebt niet gelimiteerd bent door een brug. Natuurlijk kun je die brug erg uitgebreid gaan maken, maar dan wordt het mogelijk dat het een grote/onhandige brug gaan worden. Je ziet ook dat Nvidia en ATi gekozen hebben voor een meest efficiente/meest elegante oplossing mix. Maak een brug op een elegante manier maar dan wel iets wat snel genoeg is voor de 'meeste mensen'. Nou zijn wij hier in dit topic toch niet onder de noemer te zetten van 'meeste mensen'. Ik weet eigelijk niet zo goed hoe Gemini het doet, gebruikt die ook AFR oid intern of watvoor techniek anders? Weet iemand dat? Maar ik kan me iig voorstellen dat je met een kaart als een gemini een efficientere manier van 'teaming' tussen de GPU's kan creëren dan wanneer je een brug oid gebruikt.
Btw: over die langere kaart: aangezien de meeste mensen die crossfire draaien geen Packerd Bell oid hebben maar een redelijk dik systeem voor de rest en de gemini zich ook in die richting van de markt zal begeven zal de lengte van de kaart weinig rol gaan spelen, denk ik.

[Voor 7% gewijzigd door Oet op 01-09-2006 00:27]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hopelijk wordt Gemini zo uitgevoerd dat hij wel op nvidia-chipsets draait. Maar ik ben bang dat doordat het eigenlijk nog twee kaarten zijn, maar dan op een PCB, dit niet het geval gaat zijn. ATI verliest hier bij mij geld op. Ik zou een zware grafische ATI-combo kopen als dat op mijn computer zou werken. Hopelijk veranderd hun beleid nog.

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-04 20:20
Joost E. Boere schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 08:42:
Hopelijk wordt Gemini zo uitgevoerd dat hij wel op nvidia-chipsets draait. Maar ik ben bang dat doordat het eigenlijk nog twee kaarten zijn, maar dan op een PCB, dit niet het geval gaat zijn. ATI verliest hier bij mij geld op. Ik zou een zware grafische ATI-combo kopen als dat op mijn computer zou werken. Hopelijk veranderd hun beleid nog.
Zoals vaker al is gezegd, Ati heeft aangegeven dat het zou moeten werken in principe. Maar dan moet de chipsetbakker wel een beetje meewerken om het te ondersteunen. Ik meende zelfs dat er stiekem al mensen waren die het aan de praat hebben gekregen. Of dat ging om Nvidia kaarten op Intel chipsets, dat weet ik niet meer zeker.

• Astennu
The Source schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:10:
http://www.itp.net/news/details.php?id=21814&category=
Volgens Sapphire zullen door de AMD/ATI deal van de 16 ATI partners er ongeveer een stuk of 5 zullen overblijven. Nu is dat geen verrassing en ik denk ook niet dat dit komt door de merger. Als ik naar mainboards ga kijken zijn enkel Asus, MSI, Ecs en Gigabyte over, zeg maar de grote jongens, de rest van de spelers zijn verdwenen. Bij VGA hetzelfde verhaal, zie je nog veel HIS, Leadtek, Gainward?? Nee, hier blijven ook de grote jongens over.

Voor diegene die Adrian Thompson, worldwide VP marketing Sapphire niet kent (de man met de kale kop in het persbericht), hij maakte vroeger (zo'n 3 tot 4 jaar geleden) deel uit van de nVidia marketing machine in europa. En ik moet zeggen Adrian kan je echt enthousiast krijgen over dingen. Ik weet dit nog van de introductie van het nForce2 chipset, we kwamen allemaal gebrainwashed naar buiten :)
Betekend dat dan ook dat bijvoorbeeld DFi geen moederborden met toekomstige ATi chipsets mag gaan maken ? Dat zou echt bagger zijn. Want die maken super tweakers borden. ECS = buget dus moet ik zo i zo niet. Asus heeft geen support voor consumenten meer. Gigabyte/MSI is wel aardig maar lang niet de top. Dus als ik dan een goed moederbord wil moet ik een DFi bord met nvidia kopen en kan ik dus geen CF :\
Joost E. Boere schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 08:42:
Reken daar maar niet op want ook die Gemnini kaarten gebruiken de Crossfire manier van renderen. En de zelfde aansturing die Nvidia ook vaan de dubbele kaarten blokkeerd.

[Voor 18% gewijzigd door Astennu op 01-09-2006 08:51]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 12:43

TheNephilim

Wtfuzzle

Wat ook erg raar is:

Mijn Asus EAX1900XT had ik net erin samen met:

Enermax Liberty 500
P5W DH Deluxe
E6600
2GB Corsair PC6400 CL4

Staat de core op 499 en mem op 599

Dus veel te laag. Nu heb ik hem wel weer omhoog gegooid met ATI Tray Tools, maar hij blijft dit standaard aangeven.

• Demon_Eyez
Hallooo, daar heb je een ander topic voor! http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1108626/0
Dit soort vragen horen hier niet, lees ff een een paar bladzijde terug. Hier zal je geen antwoord krijgen.
Oet schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 00:25:
[...]

Btw: over die langere kaart: aangezien de meeste mensen die crossfire draaien geen Packerd Bell oid hebben maar een redelijk dik systeem voor de rest en de gemini zich ook in die richting van de markt zal begeven zal de lengte van de kaart weinig rol gaan spelen, denk ik.
Nou, denk dat het er aan ligt wat voor mobo je hebt en wat voor kast, maar zo'n lange kaart kan toch ook wel bij mensen met een 'dik' systeem voor problemen zorgen. Vind hem toch wel erg lang. Eventueel kan 'ie toch zeker wel voor ruimte problemen zorgen wat betreft bijvoorbeeld sata connectors
M'n X1900 XT valt bijvoorbeeld nu ook al over 1 van m'n sata connectors heen. Die extra lange kaart zou ervoor zorgen dat ik er 2 stuks niet kan gebruiken.

[Voor 65% gewijzigd door Demon_Eyez op 01-09-2006 09:38]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Markjuh schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 08:47:
> Hopelijk wordt Gemini zo uitgevoerd dat hij wel op nvidia-chipsets draait... ATI verliest hier bij mij geld op.... Hopelijk veranderd hun beleid nog.

Zoals vaker al is gezegd, Ati heeft aangegeven dat het zou moeten werken in principe. Maar dan moet de chipsetbakker wel een beetje meewerken om het te ondersteunen. Ik meende zelfs dat er stiekem al mensen waren die het aan de praat hebben gekregen. Of dat ging om Nvidia kaarten op Intel chipsets, dat weet ik niet meer zeker.
Dat is nieuw voor mij. Ik ging ervan uit dat het in de grafische drivers zat, niet in de chipset drivers. Maar in beide gevallen is het een kwestie van beleid, niet van fysieke/logische belemmeringen. Het zou mooi zijn als men dit onderling toestond, i.p.v. een vendor-lockin na te streven.

• Astennu
Bernardo schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 09:16:
Wat ook erg raar is:

Mijn Asus EAX1900XT had ik net erin samen met:

Enermax Liberty 500
P5W DH Deluxe
E6600
2GB Corsair PC6400 CL4

Staat de core op 499 en mem op 599

Dus veel te laag. Nu heb ik hem wel weer omhoog gegooid met ATI Tray Tools, maar hij blijft dit standaard aangeven.
Dit is geen vraag voor dit topic. Dit is meer een vraag voor het OC topic of gewoon een nieuw topic. Maar ik weet zeker dat je deze informatie via search kan vinden.

Nog even een keer:

ATi gebruikt 2 profielen: 2D en 3D.
2D = 500 Core 1.175v 600 Memmory 2.058v
3D = 625/650 Core 1.400v 725/775 Memmory 2.058v

Wil je oc'en zul je ATi Smart start en Hotkey uit moeten schakelen bij het opstarten. Anders schakeld hij elke keer weer terrug en ben je je oc kwijt.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 18:53

Pubbert

random gestoord

Nog even mijn vraag, ik weet dat het hier niet 100% thuishoort, maar in een eigen topic ook niet denk ik:

Heeft iemand de oblivion_xp_dd_8-263-060607a-033678.exe nog? Dat is de Catalyst 6.6 chuck patch, ik heb hiervan namelijk even de .inf's nodig, en hij staat niet meer op de ATi server helaas.

Ik krijg de 6.8 Chuck nog steeds niet op mijn X1800GTO geinstalleerd, hij ontbreekt ook in de .infs, en hem handmatig (copypaste van de .infs van de normale 6.8) invoegen helpt ook niet.

Heb de vraag al aan ATi voorgelegd, maar ik kreeg gewoon een standaardmail terug hoe je een Catalyst driver installeert... maar ze reageren er nu niet meer op...

Astennu jij had wel eens naar ATi zelf gemailed? Naar welk adres was dat?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Astennu
Thund3r schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 12:50:
Nog even mijn vraag, ik weet dat het hier niet 100% thuishoort, maar in een eigen topic ook niet denk ik:

Heeft iemand de oblivion_xp_dd_8-263-060607a-033678.exe nog? Dat is de Catalyst 6.6 chuck patch, ik heb hiervan namelijk even de .inf's nodig, en hij staat niet meer op de ATi server helaas.

Ik krijg de 6.8 Chuck nog steeds niet op mijn X1800GTO geinstalleerd, hij ontbreekt ook in de .infs, en hem handmatig (copypaste van de .infs van de normale 6.8) invoegen helpt ook niet.

Heb de vraag al aan ATi voorgelegd, maar ik kreeg gewoon een standaardmail terug hoe je een Catalyst driver installeert... maar ze reageren er nu niet meer op...

Astennu jij had wel eens naar ATi zelf gemailed? Naar welk adres was dat?
Oeh hoe zat dat ook al weer. Ik heb ze ooit eens een bug door gegeven. Maar de site is nu iets verandert. Ik heb het volgens mij via Catalyst feedback gedaan. En toen kreeg ik wat terrug gemaild.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Astennu schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 13:23:
[...]

Oeh hoe zat dat ook al weer. Ik heb ze ooit eens een bug door gegeven. Maar de site is nu iets verandert. Ik heb het volgens mij via Catalyst feedback gedaan. En toen kreeg ik wat terrug gemaild.
Ja dat had ik ook, maar het was gewoon een standaard template over hoe je een driver installeert, ze lezen je vraag/probleem niet eens :|

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Demon_Eyez
en Google levert niets op en op P2P netwerken is ook niet te vinden?

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Op google alleen links die linken naar de file die op de ATi.com server stond(!) Helaas nergens mirrors.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Dat is de Chuckpatch niet helaas.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• The Source
Astennu schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 08:49:
Betekend dat dan ook dat bijvoorbeeld DFi geen moederborden met toekomstige ATi chipsets mag gaan maken ? Dat zou echt bagger zijn. Want die maken super tweakers borden. ECS = buget dus moet ik zo i zo niet. Asus heeft geen support voor consumenten meer. Gigabyte/MSI is wel aardig maar lang niet de top. Dus als ik dan een goed moederbord wil moet ik een DFi bord met nvidia kopen en kan ik dus geen CF :\
Mag maken, tuurlijk wel... Maar kan maken. Die gast wil eigenlijk zeggen dat de kleinere spelers het niet zullen overleven, en zo ik vrees zal ook DFI het niet overleven. Zij laten gewoon te kleine aantallen produceren om te kunnen overleven. Als je wilt kan ik wel eens een overzicht maken van alle players, omzetten, en wat ze tegenwoordig doen om te overleven. Voorbeeld; A-open
- Vandaag (toevallig) bekend gemaakt dat ze stoppen met vga
- Mainboards doen ze nagenoeg niet meer afgezien van MoD
- Focus op case en barebones (Xc cube, etc)
- Notebook barebones zijn ze half jaar gelden mee gestopt
- ODD business is outsourcing, en centenwerk, gok dat ze binnenkort stoppen.

• Help!!!!
  • Niet online
The Source schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 19:08:
[...]

Mag maken, tuurlijk wel... Maar kan maken. Die gast wil eigenlijk zeggen dat de kleinere spelers het niet zullen overleven, en zo ik vrees zal ook DFI het niet overleven. Zij laten gewoon te kleine aantallen produceren om te kunnen overleven. Als je wilt kan ik wel eens een overzicht maken van alle players, omzetten, en wat ze tegenwoordig doen om te overleven. Voorbeeld; A-open
- Vandaag (toevallig) bekend gemaakt dat ze stoppen met vga
- Mainboards doen ze nagenoeg niet meer afgezien van MoD
- Focus op case en barebones (Xc cube, etc)
- Notebook barebones zijn ze half jaar gelden mee gestopt
- ODD business is outsourcing, en centenwerk, gok dat ze binnenkort stoppen.
Daar ben ik iig zeker wel in geinteresseerd. *O*

Zou leuk zijn als je daar tijd voor vrij kon maken !

PC Specs

• Astennu
Same here heb ik ook wel interesse in.

Hoop niet dat DFi verdwijnt net als ABiT ( Na de doorstart schijnt het niet vel soeps te zijn ) dan hebben helemaal geen goede moederborden meer :\

[Voor 16% gewijzigd door Astennu op 01-09-2006 19:47]

• Anoniem: 2109
  • Niet online
Het zal misschien aan mij liggen maar hoe zit het nu met de Sapphire x1950xtx want de site zegt dat het geheugen op 1550 MHz draait inplaats van 2 GHz zoals andere merken.

Iemand toevallig wat meer info erover hoe dit nu in elkaar zit?

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 18:17
Anoniem: 2109 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 19:55:
Het zal misschien aan mij liggen maar hoe zit het nu met de Sapphire x1950xtx want de site zegt dat het geheugen op 1550 MHz draait inplaats van 2 GHz zoals andere merken.

Iemand toevallig wat meer info erover hoe dit nu in elkaar zit?
Dat zal wel een foutje zijn gerelateerd naar de "oude" x1900xtx. En voorlopig is ie toch nog niet leverbaar, domme paper launch. Zit al een tijdje te wachten, moet er een hebben voor volgend weekend maar dat zal wel niet gaan lukken |:(

[Voor 7% gewijzigd door epo op 01-09-2006 20:59]

• Oet

Oet

Hier een idee over de prijzen bij een nederlandse distributeur:

Asus PCIe EAX1950XTX/HTVDP 512MB € 355,-
Asus PCIe EAX1950Crossfire/HP 512MB € 355,-
Asus PCIe EAX1900XTX/2DHTV 512MB € 343,-
Asus PCIe EAX1900 CF/2DHTV 512MB € 309,-
Asus PCIe EAX1900XT/HTVDP 256MB € 220,-

Prijzen zijn inkoop en exclusief BTW. Maar gezien de prijs van de X1900XTX 2 weken terug nog gewoon €409,- +- was zijn dit geen slechte prijzen ;)

Helaas geen voorraad :+

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 18:17
Die Asus heeft HDCP ondersteuning las ik, alle andere kaarten niet.Heb ik zelf niet nodig, tegen de tijd dat ik da ga gebruiken heb ik wederom een nieuwere kaart. Maar kan handig zijn voor de mensen met een HDCP/HDMI aansluiting op hun TFT.
De Sapphire x1950xt staat al in de prelaunch voor 411eur, dat is zeker een nette prijs. Crossfire edities staan er nog nergens.

[Voor 12% gewijzigd door epo op 01-09-2006 21:39]

• Niet online
Thund3r schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 12:50:

Heeft iemand de oblivion_xp_dd_8-263-060607a-033678.exe nog? Dat is de Catalyst 6.6 chuck patch
Heb je hier wat aan?

http://www.distichannel.com/Chuck_for_CrossFire_Conroe.zip

• The Source
(sorry dit is niet helemaal on topic, wel relevant, en on request)

Enkele VGA + MB bedrijven die dood zijn of er mee gestopt zijn:
Lijst vul ik straks nog wel aan...
Atrend MB = dood
Acorp MB = dood
Creative VGA = gestopt
Diamond VGA = gestopt (en kennelijk weer aan het starten)
Guilmonth VGA = gestopt

Dan even de bedrijven van klein naar groot (op omzet 2005)

Iwill
Turnover 876 NT$m
Focus on HPC server market
3 maanden geleden opgekocht door Flextronics

Soyo Computer
Turnover 1931 NT$m
Mainboard business nagenoeg dood, laatste chipset generatie = 865 dus 2 jaar geleden

Chaintech Computer / Walton
Turnover 2194 NT$m
Net aangekondigd dat ze de mainboard business gaan killen, niet winstgevend
VGA business is pending, doen enkel nVidia, kwestie van tijd voordat ze stoppen
Focus ligt op (flash) memory modules
Geen europese hoofdkantoor meer, want vorige jaar sloten ze NL office, en iets later FR office.

DFI
Turnover 2609 NT$m
Focus on MB (High-end overclockers market) + IPC solutions
Grootste deel van turnover komt van IPC (industrial PC’s), zie http://acp.dfi.com.tw/index_acp_us_noflash.jsp
Draaide 3 jaar achter elkaar verlies, nu sinds 2005 weer zwarte cijfers.
Er zal altijd een nich market blijven, maar ik betwijfel of het wel genoeg winstgevend kan worden.

Epox Computer
Turnover 2941 NT$m
Main focus op MB (was high-end, maar laatste jaar enkel mainstream)
Meeste omzet van de IPC divisie: http://www.ipoxtech.com/
In zwaar weer, sales in 2005 zakte 25% in.
Gerucht gaat dat ze Europese hoofdkantoor in NL willen sluiten, maar weet het niet zeker.

Albatron Technology
Turnover 3033 NT$m
Focus op MB + VGA (Enkel nVidia)
In europa doen ze nagenoeg niets meer (in NL paradigit heeft ze er weer uit gestampt), focus op Azia en Rusland (emergin markets)
Weet ik helaas verder weinig van...

Shuttle
Turnover 3750 NT$m (zo’n 95 miljoen $ dus)
Main focus SFF barebones, sinds kort ook full systems (met os, hdd, cpu, mem)
Doen het erg goed in dit SFF segment
Deden vroeger ook losse mainboard, maar zijn hiermee gestopt.

Jetway
Turnover 5336 NT$m
Focus MB + VGA (zowel nVidia als ATI maar van beide enkel low-end en mainstream
Ik weet niet of ze nog in NL zitten (zaten vroeger ergens in Adam)

Biostar
Turnover 6150 NT$m
De grootste 2nd tier MB fabrikant op dit moment qua volume.
VGA enkel nVidia
Zitten voor Europa in Duitsland, focus voor Europa op Duitsland en oosteuropa + balkan.

Tul (Powercolor)
Turnover 6664 NT$m
ATI only VGA kaarten onder merknaam Powercolor
Naast VGA komt een groot deel van de omzet voort uit EMS productie voor andere.
Belangerijke ATI partner

A-Open
Turnover 9485 NT$m
Vandaag (toevallig) bekend gemaakt dat ze stoppen met vga
Mainboards doen ze nagenoeg niet meer afgezien van MoD
Focus op cases en barebones (Xc cube, etc)
Notebook barebones zijn ze half jaar gelden mee gestopt
ODD business is outsourcing, en centenwerk, gok dat ze binnenkort stoppen.

Leadtek
Turnover 9693 NT$m
nVidia only VGA kaarten
Zitten in Nederland, weet ik weinig over, je ziet ze niet veel meer in Europa mbt VGA.
Halen ook veel omzet uit GPS, Voip, etc.

SiS
Turnover 11534 NT$m
Chipset productie voor desktop en mobile
Daarnaast ook nog bridges en tegenwoordig memory

VIA
Turnover 19193 NT$m
Chips, mainboard (ITX via), CPU en bridges

Meer volgt (sorry moest deze morgen weg, volg chinese les).
Ik ben nog info aan het zoeken van xfx, etc maar die staan in singapoor aan de beurs genoteerd, niet makkelijk te vinden.

[Voor 30% gewijzigd door The Source op 02-09-2006 13:32]

• Cheetah

Cheetah

Oet schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 00:25:
Inderdaad, maar ik ben van mening dat zegmaar de Gemini aanpak dan efficienter is dan een SLI/Crossfire aanpak, gewoonweg omdat je wanneer je 1 pcb hebt niet gelimiteerd bent door een brug.
[...]
Maar ik kan me iig voorstellen dat je met een kaart als een gemini een efficientere manier van 'teaming' tussen de GPU's kan creëren dan wanneer je een brug oid gebruikt.
Je gaat er hier zonder verdere motivatie van uit dat een zichtbare SLI/CF brug de limiterende factor is, maar daar ben ik helemaal niet van overtuigd. Waar leid je dat uit af?
In Gemini wordt de boel ook gebridged, alleen binnen in het PCB zelf. Sec genomen maakt het natuurlijk weinig uit of bridgen plaatsvind in het PCB of middels een zichtbare link... het gaat om de bandbreedte die de bridge kan verschaffen, en die is niet afhankelijk daarvan.
Ik zie met de steeds langer wordende kaarten toch echt wel steeds meer/vaker mobo-componenten geblokkeerd worden, zoals een andere poster hierover ook al opmerkte. Ook in grotere cases.
Wat mij betreft is dat geen al te positieve ontwikkeling.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• Oet

Oet

Cheetah schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 00:03:
[...]
Je gaat er hier zonder verdere motivatie van uit dat een zichtbare SLI/CF brug de limiterende factor is, maar daar ben ik helemaal niet van overtuigd. Waar leid je dat uit af?
In Gemini wordt de boel ook gebridged, alleen binnen in het PCB zelf. Sec genomen maakt het natuurlijk weinig uit of bridgen plaatsvind in het PCB of middels een zichtbare link... het gaat om de bandbreedte die de bridge kan verschaffen, en die is niet afhankelijk daarvan.
Basta, 2x gelijk heb je, ik kan ook weinig motivatie geven op het feit waarom ik van mening ben dat een SLI/CrossFire brug limiterend is. Ware het niet dat CJ eerder eens gezegd heeft dat CrossFire via de interne weg straks een dubbele connector gaat krijgen ipv de enkele zoals SLI het nu doet, en dat deze dubbele weer meer headroom bied voor Super AA. Dat geeft mij te denken dat de huidige CrossFire/SLI manieren dus niet genoeg headroom bieden en dus limiterend zijn. Daarbij hadden we in de tijd van CrossFire op de X8x0 serie nog last van een max reso. Voor mij tekenen dat het niet van af het begin af aan op een 'best performance' idee is gegaan, ok natuurlijk wel als men er even van uit gaat dat je niet hoger dan die max reso (1600x1200 meen ik) zou gaan spelen, maar als je al CrossFire zou gaan doen, dan is dat toch zeker voor of hogere reso's of meer eyecandy? Foute gedachte denk ik dan.
Qua SLI weet ik niet zo veel, maar zoals ik al eerder zei, wat CJ zei over SuperAA en dubbele link, dan doet mij vermoeden dat hier ook een bepaald limiet aan zit.
[...]
Ik zie met de steeds langer wordende kaarten toch echt wel steeds meer/vaker mobo-componenten geblokkeerd worden, zoals een andere poster hierover ook al opmerkte. Ook in grotere cases.
Wat mij betreft is dat geen al te positieve ontwikkeling.
Langere kaarten. Qua mobocomponenten heb je gelijk, natuurlijk is het zo dat we al een tijd geen echt lange kaarten meer hebben gezien in huis tuin en keukenmachines. (Voodoo5/6 anyone?) Voor zover ik weet waren dat de meest recente lange kaarten die je nog wel eens in een gamepc tegen zou kunnen komen. Daarboven wordt het allemaal servermarkt en werk je ook met bordjes die er rekening mee houden. Ik denk dus ook dat fabrikanten van moederborden in de toekomst er meer rekening mee zullen gaan houden. Zeker als ATi/nVidia reference moederbordjes maken welke er ook rekening mee houden dan zullen iig de spelers die zich daar aan houden op safe spelen, de rest moet dan slim genoeg zijn om het ook te zien. Overigens, er zijn ook S-ATA kabels met haakse connectors (got some here) waarbij je volgens mij een stuk minder last hebt van lange vga-kaarten. (fingers crossed.)

• Astennu
Bedankt voor de Lijst Scource. Jammer dat DFi zo klein is en verlies maakt. Quad moederborden zijn ze erg goed bezig. Hebben veel features en goede onderdelen. Maar ja alleen echt interessant voor de tweakers. Voor de normale mensen boeite het niet veel. Dus ze zouden ook wat meer naar de low end markt moeten met een Infinity lite of zo.

Ik ben ook benieuwd wanneer we de eerste X1950 Pro in actie gaan zien. En wanneer die X1950 eindelijk een keer verkrijgbaar zijn.

• c2d
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05-2018
Oet schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 21:14:
Hier een idee over de prijzen bij een nederlandse distributeur:

Asus PCIe EAX1950XTX/HTVDP 512MB € 355,-
Asus PCIe EAX1950Crossfire/HP 512MB € 355,-
Asus PCIe EAX1900XTX/2DHTV 512MB € 343,-
Asus PCIe EAX1900 CF/2DHTV 512MB € 309,-
Asus PCIe EAX1900XT/HTVDP 256MB € 220,-

Prijzen zijn inkoop en exclusief BTW. Maar gezien de prijs van de X1900XTX 2 weken terug nog gewoon €409,- +- was zijn dit geen slechte prijzen ;)

Helaas geen voorraad :+
Dan is die distributeur nogal aan de prijs; op geizhals incl. Mwst:

ASUS Extreme AX1900XT/2DHTV, 512MB GDDR3, 2x DVI, ViVo, PCIe € 242,28
scheelt ca. € 127

PowerColor Radeon X1900 GT, 256MB GDDR3, 2x DVI, ViVo, PCIe € 180,44
Sapphire Hybrid X1900 XT, 256MB GDDR3, 2x DVI, ViVo, PCIe € 233,--
Sapphire Hybrid X1900 XTX, 512MB GDDR3, 2x DVI, ViVo, PCIe € 342,30
Sapphire Hybrid X1950 XTX, 512MB GDDR4, 2x DVI, ViVo, PCIe 389,90

Vergeleken met 1-2 maanden geleden zijn dit forse prijsverlagingen van de ATI X1900 reeks.

[ Intel Core 2 Duo E6600 @ 3510MHz ][ Asus P5W DH Deluxe ][ Geforce2 MX440 PCI ][ Mushkin EZ PC2-6400 CL4 ][ 2x Barracuda 7200.10 320GB Raid 0]

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-04 20:20
c2d schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:53:
[...]

Dan is die distributeur nogal aan de prijs; op geizhals incl. Mwst:

ASUS Extreme AX1900XT/2DHTV, 512MB GDDR3, 2x DVI, ViVo, PCIe € 242,28
scheelt ca. € 127

PowerColor Radeon X1900 GT, 256MB GDDR3, 2x DVI, ViVo, PCIe € 180,44
Sapphire Hybrid X1900 XT, 256MB GDDR3, 2x DVI, ViVo, PCIe € 233,--
Sapphire Hybrid X1900 XTX, 512MB GDDR3, 2x DVI, ViVo, PCIe € 342,30
Sapphire Hybrid X1950 XTX, 512MB GDDR4, 2x DVI, ViVo, PCIe 389,90

Vergeleken met 1-2 maanden geleden zijn dit forse prijsverlagingen van de ATI X1900 reeks.
Nee hoor, dirstri's zijn niet aan de prijs. De internetshops maken de markt gewoon kapot. ook voor elkaar. Marges van 2-3 % zijn toch behoorlijk normaal. Ook bij de grotere shops. Ze moeten het van volumes hebben. En vergeet niet dat je bij shops soms prijzen ziet waar ze gewoon niet voor kunnen leveren.

Waarom denk je dat ze tegenwoordig dure 0900 nummers hebben? Ik spreek wel eens bij leverancier uitstapjes mensen van bv Salland. Er zijn bij bepaalde shops zelfs regels dat het beantwoorden van e-mail van klanten een antwoord max 4 regels mag zijn. Elke regel meer kost teveel geld omdat je er dan te lang mee bezig bent.

Concurrentie is moordend in de hardware branche. Waarom denk je anders dat er zoveel fusies, overnames ed zijn de laatste jaren? En er zoveel kleinere hardware producenten verdwijnen?

• c2d
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05-2018
Markjuh schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:20:
[...]

Nee hoor, dirstri's zijn niet aan de prijs. De internetshops maken de markt gewoon kapot. ook voor elkaar. Marges van 2-3 % zijn toch behoorlijk normaal. Ook bij de grotere shops. Ze moeten het van volumes hebben. En vergeet niet dat je bij shops soms prijzen ziet waar ze gewoon niet voor kunnen leveren.

Waarom denk je dat ze tegenwoordig dure 0900 nummers hebben? Ik spreek wel eens bij leverancier uitstapjes mensen van bv Salland. Er zijn bij bepaalde shops zelfs regels dat het beantwoorden van e-mail van klanten een antwoord max 4 regels mag zijn. Elke regel meer kost teveel geld omdat je er dan te lang mee bezig bent.

Concurrentie is moordend in de hardware branche. Waarom denk je anders dat er zoveel fusies, overnames ed zijn de laatste jaren? En er zoveel kleinere hardware producenten verdwijnen?
Tot op heden heb ik slechts positieve ervaringen met de Duitse internetshops voor computerspullen.
Alles werd geleverd binnen enkele dagen ( hardwareversand, mindfactory ). Overigens worden op preissuch-websites zoals geizhals ook zgn. bewertungen voor de webshops bijgehouden zodat de minder betrouwbare ( niet leveren etc.) door de mand vallen.

[ Intel Core 2 Duo E6600 @ 3510MHz ][ Asus P5W DH Deluxe ][ Geforce2 MX440 PCI ][ Mushkin EZ PC2-6400 CL4 ][ 2x Barracuda 7200.10 320GB Raid 0]

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Met de komst van de x1950 serie is vandaag de prijs van de x1900xt met 60 euro gezakt naar 260 Euro :)

Anoniem: 180101

aarg meteen maar order geannuleerd bij salland want ik had hem in bestelling staan voor 321,- :X |:(

• Niet online
stunter schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:59:
Met de komst van de x1950 serie is vandaag de prijs van de x1900xt met 60 euro gezakt naar 260 Euro :)
Dit is een Stunt, Stunter. :)

Jammer dat de Cfire versie ook niet voor dat bedrag weg mag. :9

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 03-09-2006 16:02]

• Astennu
Anoniem: 38733 schreef op zondag 03 september 2006 @ 16:01:
[...]

Dit is een Stunt, Stunter. :)

Jammer dat de Cfire versie ook niet voor dat bedrag weg mag. :9
Idd jammer. Maar de vraag is of ze leverbaar zijn. Hopelijk komen die X1950 kaartjes eens snel op vooraad. En kunnen die prijzen ook eens gaan dalen onder de 400 :P

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Hmm, toch mn X1800GTO maar te koop gezet, zo'n X1900XT is toch een stukje sneller.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Cheetah

Cheetah

Thund3r schreef op zondag 03 september 2006 @ 18:14:
Hmm, toch mn X1800GTO maar te koop gezet, zo'n X1900XT is toch een stukje sneller.
Ik denk dat je (heel) wat te hoog mikt met 175 Euro daarvoor. Hij is niet eens unlockbaar...
Voor 175 zie ik 7800GT's voorbijkomen tegenwoordig ;)

Full Specz

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-02 16:18
Cheetah schreef op zondag 03 september 2006 @ 18:42:
[...]
Ik denk dat je (heel) wat te hoog mikt met 175 Euro daarvoor. Hij is niet eens unlockbaar...
Voor 175 zie ik 7800GT's voorbijkomen tegenwoordig ;)
Idd ik vind de prijs ook iets te hoog ingeschat 160 klinkt beter :)
Een x1900gt is bijna voor zo'n 175 euro te koop.

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• Cheetah

Cheetah

waterking schreef op zondag 03 september 2006 @ 19:48:
Idd ik vind de prijs ook iets te hoog ingeschat 160 klinkt beter :)
Een x1900gt is bijna voor zo'n 175 euro te koop.
offtopic:
Ik dacht eerder aan 110~120. Je zegt zelf dat de veel snellere X1900GT nieuw ~175 kost ;)
Ik heb ook X850XT's voor 130 gezien, en volgens mij staan die er zelfs nu nog in. Ik ga niet lopen zeuren in de ad, maar Thund3r raakt 'm denk ik niet kwijt voor meer dan ~130 Euro... nofi verder :)

Full Specz

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 16:53

Ed_L

Crew Council
:s hmm, en ik kocht niet lang geleden een 1900xtx voor 606 eutjes....

Ach, een goed moment om een cf kaart te kopen dacht ik zo! :)

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik heb momenteel een X1900XT in huis, ben redelijk nieuw met deze kaart.

Bij bootup spint de fan op met (veel geluid), waarna deze vanzelf langzamer gaat draaien (fluisterend). Tijdens het gamen blijft deze langzaam draaien.

Kan ik deze ook handmatig harder laten lopen? of gebeurd dit automatisch.

Chutney schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:16:
Ik heb momenteel een X1900XT in huis, ben redelijk nieuw met deze kaart.

Bij bootup spint de fan op met (veel geluid), waarna deze vanzelf langzamer gaat draaien (fluisterend). Tijdens het gamen blijft deze langzaam draaien.

Kan ik deze ook handmatig harder laten lopen? of gebeurd dit automatisch.
kun je o.a regelen met ati tray tools :)

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10-2022
De x1650pro is alweer te koop in duitsland,
http://www.heise.de/preisvergleich/?fs=x1650&in=

Dat wordt dus waarschijnlijk mijn volgende videokaart :p altijd 2x dvi en sneller als de x1600xt, voor de prijs van een x1600pro, is de keus niet moeilijk :p

WS: i7 K3770, Asus Maximus V Gene, 2x4GB Corsair PC1600CL9 1.5v, Saphire HD6770, Crucial M4 128GB, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: Intel D510MO, 2x WD Green 3TB | Laptop: MacBook Air 2012 13,1", 8GB

• Astennu
duncanvdlinden schreef op maandag 04 september 2006 @ 09:20:
De x1650pro is alweer te koop in duitsland,
http://www.heise.de/preisvergleich/?fs=x1650&in=

Dat wordt dus waarschijnlijk mijn volgende videokaart :p altijd 2x dvi en sneller als de x1600xt, voor de prijs van een x1600pro, is de keus niet moeilijk :p
Nja jammer dat de X1650 XT er niet is. Want die is 2x zo snel. Ik zou voor die gaan. Maar wanneer die komen is nog de vraag. Hopelijk deze maand .......

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 15:24
Wat weerhoudt je ervan om in Duitsland te bestellen? Kost misschien iets meer in vzk, maar dat loont toch de moeite.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Cheetah schreef op zondag 03 september 2006 @ 19:54:
[...]
offtopic:
Ik dacht eerder aan 110~120. Je zegt zelf dat de veel snellere X1900GT nieuw ~175 kost ;)
Ik heb ook X850XT's voor 130 gezien, en volgens mij staan die er zelfs nu nog in. Ik ga niet lopen zeuren in de ad, maar Thund3r raakt 'm denk ik niet kwijt voor meer dan ~130 Euro... nofi verder :)
Ik had het al veranderd voordat ik het hier las, had niet verwacht dat zijn eigen concurrentie al zo goedkoop zou zijn) En ik verkoop vrij veel 2de hands, en ga altijd wat boven de prijs zitten wat ik er voor wil hebben, zodat er nog wat ruimte is dat ze kunnen bieden.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10-2022
Astennu schreef op maandag 04 september 2006 @ 11:27:
[...]

Nja jammer dat de X1650 XT er niet is. Want die is 2x zo snel. Ik zou voor die gaan. Maar wanneer die komen is nog de vraag. Hopelijk deze maand .......
2x zo snel als wat?
ik had het idee dat de pro ook al een leuke boost was want die is ongeveer 5% sneller als een x1600 pro. maar ik zal is kijken dan naar reviews, die 20 euro meer maakt dan idd ook niet uit.

WS: i7 K3770, Asus Maximus V Gene, 2x4GB Corsair PC1600CL9 1.5v, Saphire HD6770, Crucial M4 128GB, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: Intel D510MO, 2x WD Green 3TB | Laptop: MacBook Air 2012 13,1", 8GB

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
stunter schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:59:
Klopt, maar pas de 26ste leverbaar bij Salland :X

• Astennu
duncanvdlinden schreef op maandag 04 september 2006 @ 17:47:
[...]

2x zo snel als wat?
ik had het idee dat de pro ook al een leuke boost was want die is ongeveer 5% sneller als een x1600 pro. maar ik zal is kijken dan naar reviews, die 20 euro meer maakt dan idd ook niet uit.
2x zo snel als de X1650 Pro. Deze kaart heeft namelijk 8 Robs en 24 Shader units. Echt 2x zo snel zal wel niet aangezien de clocks waarschijnlijk iets tussen de 450-550 zijn. En het geheugen ongeveer even snel zal zijn of ietjes sneller. En je niet altijd 100% rendement hebt. Maar ik denk dat 80% wel haalbaar moet zijn.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee