Cheetah schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 09:26:
[...]
With all due respect, ik geef je grotendeels gelijk, maar vind je het zelf niet een beetje ver gaan om het
enige plaatje uit een
hele uitgebreide review te halen waar de 1950 net de 7950 passeert (met nog geen 2 fps, 4%)?
En dan met name een plaatje van Q4 waar een zeer uitgebreid verhaal bij staat dat het zich (zeer waarschijnlijk) niet vertaalt naar real world performance, vanwege de gekozen testmethode

Ik postte alleen die grafiek omdat het me voornamelijk ging om:
- OpenGL performance en dit de enige benchmark was op Anandtech die de populairste OpenGL engine van dit moment gebruikt, de rest was DX
- de single-core X1950XTX dankzij de nieuwste drivers + sloot aan bandbreedte zelfs de dualcore GF7950GT2 kan bijbenen op de resoluties (HD Res) waarvoor je eigenlijk een dure GF7950GT2 koopt
Voor verdere benchmarkgrafieken waarin blijkt dat ATi's OpenGL performance in het afgelopen jaar met stappen vooruit is gegaan (vooral de laatste 4 maanden) zijn er nog meer reviews:
-
http://www.neoseeker.com/...eports/catalyst_68/2.html
-
http://www.legionhardware.com/document.php?id=578
-
http://www.elitebastards....ask=view&id=110&Itemid=29
-
http://www.tweaktown.com/...mance_analysis/index.html
Doom3, Prey, Quake4... allemaal OpenGL games die een leuke performanceboost krijgen met en zonder AA/AF.
Dat zou mooi zijn. Is er al enig zicht op wanneer zo'n product eventueel gereleased zou worden?
Nee, ik weet alleen dat er over gepraat werd achter de schermen. Dus het hoeft niet te betekenen dat het echt uit komt. Maar aangezien Gemini GPU als een aparte feature wordt vermeldt, is de kans groot dat er wel zoiets uit komt. Als ik wat meer hoor dan zijn jullie de eersten die het horen.
Niet zo gek, er zit 30% verschil in coreclk en een 33% verschil in memclk (500/1200 vs 650/1600).
Voor de enthousiast is de GX2 echter wel veel beter overklokbaar dan een 7900GTX SLI setup. Naar ik heb gezien halen ze zo'n beetje allemaal wel 570/1500 en 600/1600 (of hoger) is geen uitzondering.
Eigenlijk wil ik zelf niet al te veel offtopic gaan, maar goed...
Het is toch niet gek dat een GX2 beter overklokbaar is? Een 7900GTX zit al zo'n beetje op z'n max wat betreft coresnelheid. Daarnaast maakt de GX2 gebruik van de minder stroomvretende, goed overklokbare G71Mobile GPU.
Overigens is dit ook van belang wanneer men een GF7950GX2 met een X19x0XTX vergelijkt. 30% verschil in coreclock en 30%/67% verschil in core.... maar dan alles x2 bij de GX2.... dus uiteindelijk heb je een groter verschil bv wat betreft:
- texture fillrate 24000 (48 TMUs) vs 10400 (16 TMUs) (130%)
- bandbreedte van 78,8GB/s vs 64GB/s (20%)
- 48 Fragment Pipelines vs 16 Fragment Pipelines
- 32 ROPs vs 16 ROPs
- 16 Vertexshaders vs 8 Vertexshaders
- 2400M Vertices/s vs 1300M Vertices/s
- 1GB geheugen vs 512MB geheugen
En dan vinden mensen het gek dat een enkele R580 core
niet in veel testen verliest van een dubbele G71 core?

Bekijk het dan eens van de andere kant... zo slecht doet deze singlecore het dan niet eens aangezien zelfs enkele benchmarks gewonnen worden. Probeer je nu eens voor te stellen hoe een echte X1950XT2 het zou doen versus een GF7950GX2, maar AMD stelt gewoon nog weinig prioriteit aan een wanna-have-kaartje als een X1950XT2.
Feit: 2 cores zijn (over het algemeen) sneller dan 1 core, dus... 2x G71 > 1x R580 dus... GF7950GX2 > X1950XTX.
Feit: Niet voor iedereen is fps het belangrijkste. Voor velen is eye-candy ook heel belangrijk.
Feit: Wanneer je met gemak 100 fps haalt, is het leuk als je alle eye-candy kan opengooien.
Feit: R580 heeft meer IQ opties dan G71, dus op dit gebied: 580 > G71
Conclusie: "de beste kaart" hoeft niet perse "de snelste kaart" te zijn of de "beste IQ kaart" te zijn. Het is maar net wat je er zelf mee wilt doen en van verwacht.
Astennu schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:21:
Gehehe idd het begint erg rommelig te worden.
Ik zou graag meer willen weten over de RV560/RV570 Qua peformance. en een eventuele RV570 Gemini.
+ toegomstige DX 10 kaarten.
En alle toekomstige DX 9.0 en DX 10 mobility chips van ATi.
Echter is er over al deze dingen weinig bekend.
Over performance is bekend dat een X1950Pro (RV570) over de gehele linie net iets sneller is dan een X1900GT. Wanneer men kijkt naar CrossFire dan is het verschil wel een stuk groter.
X1950Pro in 3DM06: +/- 4500
X1950Pro in 3DM05: +/- 10000
X1650XT in 3DM06: +/- 3500
X160XT in 3DM05: +/- 6600
Inschatting: Een X1950Pro in Gemini zou zo'n 7200 punten in 3DM06 moeten opleveren. Maar 3DM kent over het algemeen een lage performance-scaling in vergelijking tot andere programma's (zoals tot 100% in SC:CT).
Noem je dat echt goed? 4GPUs vs 2 GPUs (100% verschil) en het verschil in performance is maar 34%. Imo is QuadSLi het geld op dit moment gewoon nog niet waard. Hopen dat de verwachte performancedriver iets meer performance kan opleveren. Tot zo'n 70-80% had ik toch liever gezien.
De review van Firingsquad (die dit keer met NV op High Quality heeft getest!) laat voor mij zien dat CrossFire de kinderschoenen aan het ontgroeien is. En op max SuperAA/SLiAA instellingen is een CrossFire systeem blijkbaar sneller dan QuadSLI.
Jammer genoeg heeft ATi geen plannen voor quad GPu support.
Ooit gehoord van ATi 4GPU?

oeLangOetan schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:56:
[...]
De hi-end ati chips hebben meer transistoren waardoor er meer lekstroom is (ze gebruiken bijden hetzelfde proces bij TSMC) maar ze slagen er beter in bepaalde delen van de chip uit te schakelen als ze niet gebuikt worden.
Vergeet niet dat ATi en NV op verschillende manieren hun transistoren tellen. Het is dus best moeilijk te vergelijken aan de hand van de opgegeven getallen.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.